• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:32
water_escape schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Dank. Was niewsgierig omdat ik nog twijfel...

- 1x 14kw Anker. (dus 1 fase) = 3200,- (zelf doen)
- 3x 1 fase zoals jij = 5200,- (zelf doen) (maar momenteel is er nog intern salderen dus hoef het niet per fase)
- 3 fase full home backup 16kw Deye = 7250,- incl installatie (later 16kw bij prikken is zelf doen)
Hier recent een Solix X1 12kW 3-fase met 10kWh aangesloten (ja, is geen plugin, ik weet het). Draait nu 2 weken in de AI-modus en NOM werkt prima met mijn huisbelasting. Enige nadeel is dat je wel 6 gigantische CT-klemmen met 6 meter (ofzo) aan kabel in je meterkast moet kwijt zien te raken, op een DTSU666.

Maar installatie is prima zelf te doen als je een beetje kennis van elektro en wat 5x6mm2 hebt. Wel even jezelf aanmelding in de Anker Solix Professional-app om je systeem te configureren en modbus-tcp aan te zetten. In mijn situatie een betere oplossing dan 3x een losse 1-fase MAX AC en prima zelf uitbreidbaar tot 30kWh.

• BenTwixed
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-08 14:33
Abcman024 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:12:
Hier ook vorige week de Anker SOLIX SolarBank Max AC ontvangen. Echter loop ik iedere avond om precies 00:05 tegen foutcode A9 aan (Metercommunicatiestoring). De Anker P1 meter stuurt dan geen informatie meer naar de Solarbank, (of de Solarbank ontvangt dit niet meer?) met als gevolg dat deze geen energie meer levert aan het huis. Op de P1 meter knipperen dan ook geen lampjes meer.

Als ik de Anker P1 meter even uit mijn elektriciteitsmeter (Landis+Gyr E360) haal en opnieuw erin plug is het opgelost. Erg irritant om dagelijks die stekker eruit/erin te doen |:(

Het IP-adres wordt rond dat tijdstip niet vernieuwd, deze heeft ook een static mapping op de dhcp server dus zou nergens naar toe moeten gaan. Verder heb ik verschillende adapters uitgetest om de P1 meter te voorzien van extra power, maar ook dat lijkt niks te doen. Connecties in checkmk laten zien dat zowel de P1 meter als de Solarbank beide bereikbaar zijn rond dat tijdstip, echter communiceren ze niet meer met elkaar. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Ik heb een ticket bij Anker gelogd en in afwachting.

@CR1992 Het klopt dat je met alleen de Anker P1 meter zo weinig te zien krijgt. Pas als de accu wordt toegevoegd krijg je het mooie plaatje te zien die je op alle demo’s ziet.
Ik heb exact hetzelfde probleem.
- Weet iemand wanneer Anker het probleem opgelost denkt te hebben?
- Bestaat er een work-around? (behalve de CT-klemmen icm smart meter Gen2)
BenTwixed schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:47:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem.
- Weet iemand wanneer Anker het probleem opgelost denkt te hebben?
- Bestaat er een work-around? (behalve de CT-klemmen icm smart meter Gen2)
De communicatie met een L+G E360 is soms wat moeizaam, soms verhelpt een actieve P1 splitter de problemen, maar ik weet niet of dat hier ook helpt.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• BenTwixed
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-08 14:33
HandyLumberjack schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

De communicatie met een L+G E360 is soms wat moeizaam, soms verhelpt een actieve P1 splitter de problemen, maar ik weet niet of dat hier ook helpt.
Ik heb de active HomeWizard splitter er al tussen zitten, dat helpt blijkbaar niet.
Of is het onderdeel van het probleem?

• Lennnn1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-08 15:43
water_escape schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Opgehaald in een winkel zelf en met NL pinpas betaald? En geen formulier in hoeven vullen met adres? Waar / welke winkel?
https://solarhandel24.de/ dusseldorf, NL pinpas, geen formulieren

• Mangoworks2002
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
water_escape schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Dank. Was niewsgierig omdat ik nog twijfel...

- 1x 14kw Anker. (dus 1 fase) = 3200,- (zelf doen)
- 3x 1 fase zoals jij = 5200,- (zelf doen) (maar momenteel is er nog intern salderen dus hoef het niet per fase)
- 3 fase full home backup 16kw Deye = 7250,- incl installatie (later 16kw bij prikken is zelf doen)
Ligt aan je usecase: het is geen full home backup. Wat ik begrijp hebben de MAX AC's altijd grid nodig. En hoe handig je bent met groepen aanleggen, etc. Ik ben daar niet handig in en heb dat dus aan laten leggen door een professional. Maar ik kan mij ook indenken dat menig tweaker het zelf doet. Het stapelen van een batterij is iets wat mij, of mijn a-technische partner ook nog wel lukt: dopje eruit en stapelen maar.

Overigens zal Intern salderen ook na 2027 blijven, alleen extern vervalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Mangoworks2002 op 25-08-2026 11:49 ]

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27
Als je een bekende in Duitsland hebt kan het voor 1699 met gratis verzending via balkonstrom.com.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08 14:24
Knoop doorgehakt en ga voor de Anker Solax MAX AC 14 kWh. Ik twijfel nog of ik er accessoires bij ga bestellen. Bijvoorbeeld de base. Hoe denken jullie hierover? Denk wel aan de Gen2 meter want dan ik volgens mij ook de zonnestroom zien? En aansluiten op eigen groep heb je die aparte stekker nodig? Hoor graag, dank.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55

duderuud

Sliden is koel

Er zijn meerdere manieren om het aan te vliegen. Ik heb min Max AC met uitbreiding op zolder staan met een Wieland kabel van Anker en een Wieland WCD van Anker. RS485 verbinding met de Smart Meter Gen 2.

Geen base, vond ik veel te duur voor mijn situatie.

Motor-Forum.nl

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08 14:24
T
duderuud schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:01:
Er zijn meerdere manieren om het aan te vliegen. Ik heb min Max AC met uitbreiding op zolder staan met een Wieland kabel van Anker en een Wieland WCD van Anker. RS485 verbinding met de Smart Meter Gen 2.

Geen base, vond ik veel te duur voor mijn situatie.
THX, Kan je aangeven hoe je die Smart meter Gen2 aansluit?
BenTwixed schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

Ik heb de active HomeWizard splitter er al tussen zitten, dat helpt blijkbaar niet.
Of is het onderdeel van het probleem?
Verwacht het niet, maar je kunt eventueel even proberen zonder

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-08 14:03
erikjanie schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:33:
ik lees hier op het forum regelmatig dat de Anker icm met 3 fase nog niet goed werkt.

Nu heb ik nog 1x25A thuis met zonnepanelen en de Anker solix max AC, word aangestuurd door de P1 meter en zowel de zonnepanelen als de Anker hebben beide een eigen groep.

Nu krijg ik in November (als 1 van de laatste huishoudens in NB :D ) een 3 fase aansluiting, en als ik de elektricien goed begrepen heb dus ook een nieuwe P1 meter.

Gaat dit vlekkeloos werken als ik de 3 fase aansluiting heb in November of moet ik rekening houden met op welke fase de Anker Solix komt te staan?

Mijn vermoeden is dat hij het beste op dezelfde fase als de zonnepanelen komt te staan, zodat de opgewekte stroom in eerste instantie naar de Anker gaat alvorens terug te leveren aan het net, maar zeker weten doe ik het niet.
Het belangrijkste is een zo evenwichtig mogelijke verdeling van de 3 fases. Dat zorgt voor het minste onbalans en voor de meeste vrijheid om tot 17kW van/naar het net te transporteren. Enfin, ik denk dat je electriciën je daar ook wel bij kan helpen.

Ik zou zelf de PV en Accu (als beide 1-fase zijn) ook op dezelfde fase zetten). Risico dat PV volle bak opwekt en tegelijk de accu volle bak gaat terugleveren is niet zo heel groot en zoals je zelf al aangeeft, wordt opgewekte PV direct in de accu opgeslagen en hoeft dit niet gesaldeerd te worden door de meter over de fasen heen. (Voor nu geen probleem, maar wie weet in de toekomst wel ooit).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Martijnvdb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:21:
T

[...]

THX, Kan je aangeven hoe je die Smart meter Gen2 aansluit?
Daar heb je een handleiding voor :)

Motor-Forum.nl

• keverblauw
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 01:03
Kan iemand in Jip en Janneke taal eens uitleggen hoe ik de SM gen 2 aansluit met een driefase aansluiting. In m’n hoofd klopt het wel maar zie even door de bomen het bos niet meer. Als ik het bij mijn elektriciën navraag komt hij namelijk met een heel ander idee dan dat ik heb. Hebben jullie de meter op een eigen driefaseautomaat gezet of direct aangesloten op de fasen? Hij vraagt niet zo heel veel maar anders zit er toch geen beveiliging tussen? Mijn elektriciën heeft het over bijprikken bij een bestaande groep, maar dan klopt het toch niet meer wat hij meet bijvoorbeeld op de CT-klem van L1 en op zijn L1 aansluiting want je pakt dan een deel van de fase? Heeft iemand misschien een foto waarop te zien is hoe die aangesloten zit?

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Als de elektriciën andere ideeën heeft dan jij, kijken dan samen naar de handleiding die ik net postte, het plaatje wat er in staat kan niet veel duidelijker imo.

Motor-Forum.nl

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
Nou mooi verhaal, ik heb echt net een "elektricien" over de vloer gehad, en die heeft volgens mij het voorbeeld gegeven van hoe het NIET moet |:(

Stroom naar de SM Gen 2 is afgetakt van 3 willekeurige groepen. Dus als ik nu de woonkamer groep uitzet, valt een random fase van de SM Gen 2 uit..

Daarnaast is er een B25 automaat gebruikt met 2,5mm2 draad, met 3x25A aansluiting, ook niet echt de bedoeling volgens mij..

Niet gekeken naar welke groep nog ruimte had, dus mogelijk is het al erg druk op die groep..

Ik heb maar even een andere elektricien gebeld om hiernaar te kijken

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
@NovaDesu helaas maar waar: tis geen beschermd beroep en iedereen kan zich Electricien noemen. Balen man, maar goed dat je het zelf zag en er nog wat mee kunt doen.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• keverblauw
@NovaDesu Kijk! Dat is precies waar ik bang voor was en wat er in mijn hoofd niet klopte! Ondanks het plaatje in de handleiding ben ik nog steeds benieuwd naar een foto van hoe het dan wel moet.

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:17
keverblauw schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:43:
@NovaDesu Kijk! Dat is precies waar ik bang voor was en wat er in mijn hoofd niet klopte! Ondanks het plaatje in de handleiding ben ik nog steeds benieuwd naar een foto van hoe het dan wel moet.
Er is ook een instructiefilmpje, ergens op de Anker site

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:43
Ik heb de smart meter aangesloten op de eerste die groepen in de kast. L1, L2 en L3. En ja, bij geprikt.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18

tweeek

Marstek venus V3.0

Het is wel wat om @keverblauw te voorzien van een foto van hoe het er in je eigen meterkast eruit ziet.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:41:
@NovaDesu helaas maar waar: tis geen beschermd beroep en iedereen kan zich Electricien noemen. Balen man, maar goed dat je het zelf zag en er nog wat mee kunt doen.
Jep, dit is via onze klusjesman geregeld (we zijn wel tevreden met zijn werk normaal), dus die zit er lekker tussen.. we hebben nog niet betaald, dus we gaan het zien.

ik zit nu wel een beetje in de situatie: gaan we deze beunhaas het nog laten fixen?
ik had al een slecht idee bij zijn werk, dus ik vroeg hem om te kijken hoe zijn kennis is: kan ik zomaar de groep van onze zonnepanelen uitzetten? Zijn antwoord: nee, dat zou ik niet doen, want de stroom moet ergens heen, en dan gaat het ophopen 8)7 (zou wel handig zijn, want dan hadden we ook geen batterij nodig!)

[ Voor 4% gewijzigd door NovaDesu op 25-08-2026 17:36 ]

• NiGeLaToR
_O-
Het is niet grappig maar moest toch lachen.. omg.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:15
keverblauw schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:03:
Kan iemand in Jip en Janneke taal eens uitleggen hoe ik de SM gen 2 aansluit met een driefase aansluiting. In m’n hoofd klopt het wel maar zie even door de bomen het bos niet meer. Als ik het bij mijn elektriciën navraag komt hij namelijk met een heel ander idee dan dat ik heb. Hebben jullie de meter op een eigen driefaseautomaat gezet of direct aangesloten op de fasen? Hij vraagt niet zo heel veel maar anders zit er toch geen beveiliging tussen? Mijn elektriciën heeft het over bijprikken bij een bestaande groep, maar dan klopt het toch niet meer wat hij meet bijvoorbeeld op de CT-klem van L1 en op zijn L1 aansluiting want je pakt dan een deel van de fase? Heeft iemand misschien een foto waarop te zien is hoe die aangesloten zit?
Heeft je elektricien als eens naar deze Zo installeer je de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 of ook even naar de Handleiding Anker Solix Smart Meter Gen 2 gekeken.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:51
Ook geen BTW betaald?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18

tweeek

Marstek venus V3.0

Het zou de eerste nederlander dan zijn die in duitsland gaat smeken om btw te betalen.
Daarnaast als je dat zou doen word je natuurlijk gewoon weggestuurd zonder iets en een vriendelijk bedankje.

[ Voor 19% gewijzigd door tweeek op 25-08-2026 18:59 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• keverblauw
Kennelijk niet, ik zal alles naar hem doorsturen. Maar op dit filmpje dus toch op een eigen automaat ipv op een groep binnen een fase bijprikken. Toch zegt een foto meer dan 1000 woorden, en dank voor alle verwijzingen naar de handleiding, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar een foto hoe het nou goed zit aangesloten in een groepenkast (gewoon een standaard ABB groepenkast ofzo) zodat ik die kan laten zien…

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:09

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zY_Vo0gCh_z7XL-ejeh4crKVxmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gh0DPeVaBEScb2RNboOYmdjQ.jpg?f=fotoalbum_large Iemand die dit kan uitleggen? In de anker app zie ik deze tarieven. En aankoop is duurder dan verkoop. Ik heb in de Anker app Tibber gekozen en gekoppeld. Heb ik iets verkeerd ingesteld?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
peterpijpelink schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:52:
[Afbeelding] Iemand die dit kan uitleggen? In de anker app zie ik deze tarieven. En aankoop is duurder dan verkoop. Ik heb in de Anker app Tibber gekozen en gekoppeld. Heb ik iets verkeerd ingesteld?
Ze leven al in 2027? :+

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• NiGeLaToR
Das dan een meevaller als het verschil zo klein is :7

Maar @peterpijpelink geen idee, mijn tarieven zien er nog prima uit. En ik heb dus maar 1 lijntje.

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
peterpijpelink schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:52:
[Afbeelding] Iemand die dit kan uitleggen? In de anker app zie ik deze tarieven. En aankoop is duurder dan verkoop. Ik heb in de Anker app Tibber gekozen en gekoppeld. Heb ik iets verkeerd ingesteld?
bij Tibber betaal je een inkoopvergoeding, bij verkopen krijg je die niet terug, daar komt het verschil vandaan.

A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus

• NiGeLaToR
jaroen89 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

bij Tibber betaal je een inkoopvergoeding, bij verkopen krijg je die niet terug, daar komt het verschil vandaan.
Verschilt dat per contract dan dat ik die niet zie?

• appievdb
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:16
ha zijn er mensen die weten of er ook een mogelijkheid is dat je twee anker solix aan sluit op 1 fase net aansluiting en dat ze dan communiceren zo dat je dus 7000watt zou kunnen onttrekken. een soort idee als met een kook groep.

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Verschilt dat per contract dan dat ik die niet zie?
ik weet niet waar je kijkt, zo staat het op de factuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKO2ibwz6DJ3elCnkqvY5Zs0da4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UN67y2iGdK1Efqn5meo9zMp4.png?f=user_large

A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:17
Mangoworks2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Ligt aan je usecase: het is geen full home backup. Wat ik begrijp hebben de MAX AC's altijd grid nodig. En hoe handig je bent met groepen aanleggen, etc. Ik ben daar niet handig in en heb dat dus aan laten leggen door een professional. Maar ik kan mij ook indenken dat menig tweaker het zelf doet. Het stapelen van een batterij is iets wat mij, of mijn a-technische partner ook nog wel lukt: dopje eruit en stapelen maar.

Overigens zal Intern salderen ook na 2027 blijven, alleen extern vervalt.
Komt nog een power dock (pro) aan waarbij je wel ATS krijgt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste