Ik neem aan dat je bedoelde "op één fase"? Anyway, elk van die apparaten trekt op zichzelf maximaal 10 ampere, denk ik. Dat is ruim minder dan de helft van je hoofdzekering. En de kans dat ze dat ook nog eens langere tijd precies tegelijk doen is heel erg klein. Het risico dat je zo je hoofdzekering er uit blaast is heel erg klein,
De batterij trekt maximaal 16 ampere. Dat is ruim meer dan de helft. En dan ook nog eens voor hele lange tijd. De kans dat het misgaat is hierbij veel groter. Daarom denk ik niet dat je vergelijking helemaal op gaat.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:15:
Ik snap je redenatie, maar zie ook wel waarom dit nu niet zo is. Er is nog potentieel probleem: als alle apparaten hun stroomverbruik en/of teruglevering gaan aanpassen aan de P1 meter krijg je hetzelfde als dat je meerdere thuisbatterijen van verschillende merken installeert: de een gaat ontladen, dus de ander laden, etc. Het wordt een zooitje.
Vergeet de laadpaal. Denk gewoon even aan batterij in combinatie met wasmachine en kookplaat.
Ik snap wel dat een laadpaal en een batterij elkaar in de weg kunnen zitten, maar dat is geen reden om deze functie niet in een batterij te stoppen. Met hetzelfde argument zou je hem ook weg kunnen laten uit je laadpaal.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:15:
Dat laadpalen dit wel kunnen komt simpelweg omdat ze vaak op de max van de 3-fase groep worden ingesteld. Ook niet goed, want 13kW is eigenlijk te veel voor 3 x 16A, maar die schakelt dan dus terug als er andere gebruikers zijn.
Laadpalen beschermen de fasen waar zij zelf op aangesloten zijn. Als ik een slimme 1-fase laadpaal had zou ik verwachten dat hij die ene fase zou kunnen beschermen. Van een batterij verwacht ik eigenlijk hetzelfde.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:15:Ik ben toevallig bezig met wat onderzoek naar HEMS systemen, zal eens kijken of dat onderdeel van de oplossing kan zijn. Dan moet je accu, laadpaal, zonnepaneel etc dus vooral daardoor aangestuurd worden en gaan ze elkaar niet zitten frustreren.
Persoonlijk zou ik liever gebruik maken van de intelligentie van de laadpaal en de batterij, als het gaat om de snelheid van (ont)laden. Vooral ook omdat het dan gewoon blijft werken als mijn HEMS om wat voor reden dan ook uit valt. Ik denk dat ik een heel eind kan komen:
Achter de hoofdschakelaar hang ik de groep met de batterij en een 3 fase kWh meter van HW. Achter die kWh meter hang ik dan de rest van de groepen incl. die van de laadpaal.
De laadpaal richt zich op de metingen van de kWh meter (die de belasting van het huis, incl. de laadpaal, excl. de batterij meet). Mijn laadpaal, gebaseerd op een smartEVSE module kan dat met de nieuwste firmware.
De batterij richt zich op de waarden doorgegeven door de P1 meter (die de totale belasting meet).
De laadpaal wordt dan niet beïnvloed door het gedrag van de batterij. De batterij wordt wel beïnvloed door het gedrag van de laadpaal. Daarmee is de prioriteit geregeld.