• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 07:00
water_escape schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Dank. Was niewsgierig omdat ik nog twijfel...

- 1x 14kw Anker. (dus 1 fase) = 3200,- (zelf doen)
- 3x 1 fase zoals jij = 5200,- (zelf doen) (maar momenteel is er nog intern salderen dus hoef het niet per fase)
- 3 fase full home backup 16kw Deye = 7250,- incl installatie (later 16kw bij prikken is zelf doen)
Hier recent een Solix X1 12kW 3-fase met 10kWh aangesloten (ja, is geen plugin, ik weet het). Draait nu 2 weken in de AI-modus en NOM werkt prima met mijn huisbelasting. Enige nadeel is dat je wel 6 gigantische CT-klemmen met 6 meter (ofzo) aan kabel in je meterkast moet kwijt zien te raken, op een DTSU666.

Maar installatie is prima zelf te doen als je een beetje kennis van elektro en wat 5x6mm2 hebt. Wel even jezelf aanmelding in de Anker Solix Professional-app om je systeem te configureren en modbus-tcp aan te zetten. In mijn situatie een betere oplossing dan 3x een losse 1-fase MAX AC en prima zelf uitbreidbaar tot 30kWh.

• BenTwixed
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-08 15:17
Abcman024 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:12:
Hier ook vorige week de Anker SOLIX SolarBank Max AC ontvangen. Echter loop ik iedere avond om precies 00:05 tegen foutcode A9 aan (Metercommunicatiestoring). De Anker P1 meter stuurt dan geen informatie meer naar de Solarbank, (of de Solarbank ontvangt dit niet meer?) met als gevolg dat deze geen energie meer levert aan het huis. Op de P1 meter knipperen dan ook geen lampjes meer.

Als ik de Anker P1 meter even uit mijn elektriciteitsmeter (Landis+Gyr E360) haal en opnieuw erin plug is het opgelost. Erg irritant om dagelijks die stekker eruit/erin te doen |:(

Het IP-adres wordt rond dat tijdstip niet vernieuwd, deze heeft ook een static mapping op de dhcp server dus zou nergens naar toe moeten gaan. Verder heb ik verschillende adapters uitgetest om de P1 meter te voorzien van extra power, maar ook dat lijkt niks te doen. Connecties in checkmk laten zien dat zowel de P1 meter als de Solarbank beide bereikbaar zijn rond dat tijdstip, echter communiceren ze niet meer met elkaar. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Ik heb een ticket bij Anker gelogd en in afwachting.

@CR1992 Het klopt dat je met alleen de Anker P1 meter zo weinig te zien krijgt. Pas als de accu wordt toegevoegd krijg je het mooie plaatje te zien die je op alle demo’s ziet.
Ik heb exact hetzelfde probleem.
- Weet iemand wanneer Anker het probleem opgelost denkt te hebben?
- Bestaat er een work-around? (behalve de CT-klemmen icm smart meter Gen2)
BenTwixed schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:47:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem.
- Weet iemand wanneer Anker het probleem opgelost denkt te hebben?
- Bestaat er een work-around? (behalve de CT-klemmen icm smart meter Gen2)
De communicatie met een L+G E360 is soms wat moeizaam, soms verhelpt een actieve P1 splitter de problemen, maar ik weet niet of dat hier ook helpt.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• BenTwixed
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-08 15:17
HandyLumberjack schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

De communicatie met een L+G E360 is soms wat moeizaam, soms verhelpt een actieve P1 splitter de problemen, maar ik weet niet of dat hier ook helpt.
Ik heb de active HomeWizard splitter er al tussen zitten, dat helpt blijkbaar niet.
Of is het onderdeel van het probleem?

• Lennnn1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 10:58
water_escape schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Opgehaald in een winkel zelf en met NL pinpas betaald? En geen formulier in hoeven vullen met adres? Waar / welke winkel?
https://solarhandel24.de/ dusseldorf, NL pinpas, geen formulieren

• Mangoworks2002
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 17:38
water_escape schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Dank. Was niewsgierig omdat ik nog twijfel...

- 1x 14kw Anker. (dus 1 fase) = 3200,- (zelf doen)
- 3x 1 fase zoals jij = 5200,- (zelf doen) (maar momenteel is er nog intern salderen dus hoef het niet per fase)
- 3 fase full home backup 16kw Deye = 7250,- incl installatie (later 16kw bij prikken is zelf doen)
Ligt aan je usecase: het is geen full home backup. Wat ik begrijp hebben de MAX AC's altijd grid nodig. En hoe handig je bent met groepen aanleggen, etc. Ik ben daar niet handig in en heb dat dus aan laten leggen door een professional. Maar ik kan mij ook indenken dat menig tweaker het zelf doet. Het stapelen van een batterij is iets wat mij, of mijn a-technische partner ook nog wel lukt: dopje eruit en stapelen maar.

Overigens zal Intern salderen ook na 2027 blijven, alleen extern vervalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Mangoworks2002 op 25-08-2026 11:49 ]

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:27
Als je een bekende in Duitsland hebt kan het voor 1699 met gratis verzending via balkonstrom.com.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:54
Knoop doorgehakt en ga voor de Anker Solax MAX AC 14 kWh. Ik twijfel nog of ik er accessoires bij ga bestellen. Bijvoorbeeld de base. Hoe denken jullie hierover? Denk wel aan de Gen2 meter want dan ik volgens mij ook de zonnestroom zien? En aansluiten op eigen groep heb je die aparte stekker nodig? Hoor graag, dank.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:43

duderuud

Sliden is koel

Er zijn meerdere manieren om het aan te vliegen. Ik heb min Max AC met uitbreiding op zolder staan met een Wieland kabel van Anker en een Wieland WCD van Anker. RS485 verbinding met de Smart Meter Gen 2.

Geen base, vond ik veel te duur voor mijn situatie.

Motor-Forum.nl

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:54
T
duderuud schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:01:
Er zijn meerdere manieren om het aan te vliegen. Ik heb min Max AC met uitbreiding op zolder staan met een Wieland kabel van Anker en een Wieland WCD van Anker. RS485 verbinding met de Smart Meter Gen 2.

Geen base, vond ik veel te duur voor mijn situatie.
THX, Kan je aangeven hoe je die Smart meter Gen2 aansluit?
BenTwixed schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

Ik heb de active HomeWizard splitter er al tussen zitten, dat helpt blijkbaar niet.
Of is het onderdeel van het probleem?
Verwacht het niet, maar je kunt eventueel even proberen zonder

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:22
erikjanie schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:33:
ik lees hier op het forum regelmatig dat de Anker icm met 3 fase nog niet goed werkt.

Nu heb ik nog 1x25A thuis met zonnepanelen en de Anker solix max AC, word aangestuurd door de P1 meter en zowel de zonnepanelen als de Anker hebben beide een eigen groep.

Nu krijg ik in November (als 1 van de laatste huishoudens in NB :D ) een 3 fase aansluiting, en als ik de elektricien goed begrepen heb dus ook een nieuwe P1 meter.

Gaat dit vlekkeloos werken als ik de 3 fase aansluiting heb in November of moet ik rekening houden met op welke fase de Anker Solix komt te staan?

Mijn vermoeden is dat hij het beste op dezelfde fase als de zonnepanelen komt te staan, zodat de opgewekte stroom in eerste instantie naar de Anker gaat alvorens terug te leveren aan het net, maar zeker weten doe ik het niet.
Het belangrijkste is een zo evenwichtig mogelijke verdeling van de 3 fases. Dat zorgt voor het minste onbalans en voor de meeste vrijheid om tot 17kW van/naar het net te transporteren. Enfin, ik denk dat je electriciën je daar ook wel bij kan helpen.

Ik zou zelf de PV en Accu (als beide 1-fase zijn) ook op dezelfde fase zetten). Risico dat PV volle bak opwekt en tegelijk de accu volle bak gaat terugleveren is niet zo heel groot en zoals je zelf al aangeeft, wordt opgewekte PV direct in de accu opgeslagen en hoeft dit niet gesaldeerd te worden door de meter over de fasen heen. (Voor nu geen probleem, maar wie weet in de toekomst wel ooit).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Martijnvdb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:21:
T

[...]

THX, Kan je aangeven hoe je die Smart meter Gen2 aansluit?
Daar heb je een handleiding voor :)

Motor-Forum.nl

• keverblauw
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20-09 02:12
Kan iemand in Jip en Janneke taal eens uitleggen hoe ik de SM gen 2 aansluit met een driefase aansluiting. In m’n hoofd klopt het wel maar zie even door de bomen het bos niet meer. Als ik het bij mijn elektriciën navraag komt hij namelijk met een heel ander idee dan dat ik heb. Hebben jullie de meter op een eigen driefaseautomaat gezet of direct aangesloten op de fasen? Hij vraagt niet zo heel veel maar anders zit er toch geen beveiliging tussen? Mijn elektriciën heeft het over bijprikken bij een bestaande groep, maar dan klopt het toch niet meer wat hij meet bijvoorbeeld op de CT-klem van L1 en op zijn L1 aansluiting want je pakt dan een deel van de fase? Heeft iemand misschien een foto waarop te zien is hoe die aangesloten zit?

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Als de elektriciën andere ideeën heeft dan jij, kijken dan samen naar de handleiding die ik net postte, het plaatje wat er in staat kan niet veel duidelijker imo.

Motor-Forum.nl

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
Nou mooi verhaal, ik heb echt net een "elektricien" over de vloer gehad, en die heeft volgens mij het voorbeeld gegeven van hoe het NIET moet |:(

Stroom naar de SM Gen 2 is afgetakt van 3 willekeurige groepen. Dus als ik nu de woonkamer groep uitzet, valt een random fase van de SM Gen 2 uit..

Daarnaast is er een B25 automaat gebruikt met 2,5mm2 draad, met 3x25A aansluiting, ook niet echt de bedoeling volgens mij..

Niet gekeken naar welke groep nog ruimte had, dus mogelijk is het al erg druk op die groep..

Ik heb maar even een andere elektricien gebeld om hiernaar te kijken
@NovaDesu helaas maar waar: tis geen beschermd beroep en iedereen kan zich Electricien noemen. Balen man, maar goed dat je het zelf zag en er nog wat mee kunt doen.

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• keverblauw
@NovaDesu Kijk! Dat is precies waar ik bang voor was en wat er in mijn hoofd niet klopte! Ondanks het plaatje in de handleiding ben ik nog steeds benieuwd naar een foto van hoe het dan wel moet.

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:10
keverblauw schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:43:
@NovaDesu Kijk! Dat is precies waar ik bang voor was en wat er in mijn hoofd niet klopte! Ondanks het plaatje in de handleiding ben ik nog steeds benieuwd naar een foto van hoe het dan wel moet.
Er is ook een instructiefilmpje, ergens op de Anker site

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:38
Ik heb de smart meter aangesloten op de eerste die groepen in de kast. L1, L2 en L3. En ja, bij geprikt.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:51
Het is wel wat om @keverblauw te voorzien van een foto van hoe het er in je eigen meterkast eruit ziet.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• NovaDesu
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:41:
@NovaDesu helaas maar waar: tis geen beschermd beroep en iedereen kan zich Electricien noemen. Balen man, maar goed dat je het zelf zag en er nog wat mee kunt doen.
Jep, dit is via onze klusjesman geregeld (we zijn wel tevreden met zijn werk normaal), dus die zit er lekker tussen.. we hebben nog niet betaald, dus we gaan het zien.

ik zit nu wel een beetje in de situatie: gaan we deze beunhaas het nog laten fixen?
ik had al een slecht idee bij zijn werk, dus ik vroeg hem om te kijken hoe zijn kennis is: kan ik zomaar de groep van onze zonnepanelen uitzetten? Zijn antwoord: nee, dat zou ik niet doen, want de stroom moet ergens heen, en dan gaat het ophopen 8)7 (zou wel handig zijn, want dan hadden we ook geen batterij nodig!)

[ Voor 4% gewijzigd door NovaDesu op 25-08-2026 17:36 ]

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 18:03
keverblauw schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:03:
Kan iemand in Jip en Janneke taal eens uitleggen hoe ik de SM gen 2 aansluit met een driefase aansluiting. In m’n hoofd klopt het wel maar zie even door de bomen het bos niet meer. Als ik het bij mijn elektriciën navraag komt hij namelijk met een heel ander idee dan dat ik heb. Hebben jullie de meter op een eigen driefaseautomaat gezet of direct aangesloten op de fasen? Hij vraagt niet zo heel veel maar anders zit er toch geen beveiliging tussen? Mijn elektriciën heeft het over bijprikken bij een bestaande groep, maar dan klopt het toch niet meer wat hij meet bijvoorbeeld op de CT-klem van L1 en op zijn L1 aansluiting want je pakt dan een deel van de fase? Heeft iemand misschien een foto waarop te zien is hoe die aangesloten zit?
Heeft je elektricien als eens naar deze Zo installeer je de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 of ook even naar de Handleiding Anker Solix Smart Meter Gen 2 gekeken.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
Ook geen BTW betaald?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
Het zou de eerste nederlander dan zijn die in duitsland gaat smeken om btw te betalen.
Daarnaast als je dat zou doen word je natuurlijk gewoon weggestuurd zonder iets en een vriendelijk bedankje.

[ Voor 19% gewijzigd door tweeek op 25-08-2026 18:59 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• keverblauw
Kennelijk niet, ik zal alles naar hem doorsturen. Maar op dit filmpje dus toch op een eigen automaat ipv op een groep binnen een fase bijprikken. Toch zegt een foto meer dan 1000 woorden, en dank voor alle verwijzingen naar de handleiding, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar een foto hoe het nou goed zit aangesloten in een groepenkast (gewoon een standaard ABB groepenkast ofzo) zodat ik die kan laten zien…

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:51

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zY_Vo0gCh_z7XL-ejeh4crKVxmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gh0DPeVaBEScb2RNboOYmdjQ.jpg?f=fotoalbum_large Iemand die dit kan uitleggen? In de anker app zie ik deze tarieven. En aankoop is duurder dan verkoop. Ik heb in de Anker app Tibber gekozen en gekoppeld. Heb ik iets verkeerd ingesteld?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:50
peterpijpelink schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:52:
[Afbeelding] Iemand die dit kan uitleggen? In de anker app zie ik deze tarieven. En aankoop is duurder dan verkoop. Ik heb in de Anker app Tibber gekozen en gekoppeld. Heb ik iets verkeerd ingesteld?
Ze leven al in 2027? :+

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

Das dan een meevaller als het verschil zo klein is :7

Maar @peterpijpelink geen idee, mijn tarieven zien er nog prima uit. En ik heb dus maar 1 lijntje.

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 12:23
[Afbeelding] Iemand die dit kan uitleggen? In de anker app zie ik deze tarieven. En aankoop is duurder dan verkoop. Ik heb in de Anker app Tibber gekozen en gekoppeld. Heb ik iets verkeerd ingesteld?
bij Tibber betaal je een inkoopvergoeding, bij verkopen krijg je die niet terug, daar komt het verschil vandaan.

A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus

jaroen89 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

bij Tibber betaal je een inkoopvergoeding, bij verkopen krijg je die niet terug, daar komt het verschil vandaan.
Verschilt dat per contract dan dat ik die niet zie?

• appievdb
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:05
ha zijn er mensen die weten of er ook een mogelijkheid is dat je twee anker solix aan sluit op 1 fase net aansluiting en dat ze dan communiceren zo dat je dus 7000watt zou kunnen onttrekken. een soort idee als met een kook groep.

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 12:23
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Verschilt dat per contract dan dat ik die niet zie?
ik weet niet waar je kijkt, zo staat het op de factuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKO2ibwz6DJ3elCnkqvY5Zs0da4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UN67y2iGdK1Efqn5meo9zMp4.png?f=user_large

A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
Mangoworks2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Ligt aan je usecase: het is geen full home backup. Wat ik begrijp hebben de MAX AC's altijd grid nodig. En hoe handig je bent met groepen aanleggen, etc. Ik ben daar niet handig in en heb dat dus aan laten leggen door een professional. Maar ik kan mij ook indenken dat menig tweaker het zelf doet. Het stapelen van een batterij is iets wat mij, of mijn a-technische partner ook nog wel lukt: dopje eruit en stapelen maar.

Overigens zal Intern salderen ook na 2027 blijven, alleen extern vervalt.
Komt nog een power dock (pro) aan waarbij je wel ATS krijgt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Mangoworks2002
sdk1985 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 01:04:
[...]

Komt nog een power dock (pro) aan waarbij je wel ATS krijgt.
Ben benieuwd. Ik vraag mij wel af waarom het via een powerdock zou moeten en het niet gewoon softwarematig opgelost zou kunnen worden. Loadbalancing + gecombineerde output wattage wordt dadelijk ook softwarematig opgelost (enige eis is elke MAXAC op een eigen groep)
jaroen89 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

ik weet niet waar je kijkt, zo staat het op de factuur:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvuedAAdpj5Nv5Ka6hRz3UjxUE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUoOln4mW89yhJHKoHPJ3IfF.jpg?f=fotoalbum_large

Verhip. Dat zou dus ook 2 cent verschil moeten zijn.
Heb je de tarieven zelf ingevoerd?

Ps heb support ticket aangemaakt voor automatische tarieven.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-08-2026 08:04 ]

• Mangoworks2002
appievdb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:16:
ha zijn er mensen die weten of er ook een mogelijkheid is dat je twee anker solix aan sluit op 1 fase net aansluiting en dat ze dan communiceren zo dat je dus 7000watt zou kunnen onttrekken. een soort idee als met een kook groep.
Dat denk ik wel, maar...
  1. je zal iets moeten regelen voor de balancering: Op het moment dat je elk met een eigen p1 meter de solix-en aansluit (en allebei op een eigen groep) krijgen ze beiden tegelijk het signaal om te ontladen. Stel dat dat onder de 3500 watt zit, bijvoorbeeld 3000, dan zullen ze het signaal om te ontladen beiden krijgen en denken ze beiden dat ze 3000w moeten ontladen, met gevolg dat je 6000 ontlaadt ipv 3000 en dus ook teruglevert. Op het moment dat je 7000watt vraagt zal het wel werken gok ik.
  2. Ook moet je even kijken naar de belasting van je fase ansich, dit mag gecombineerd niet te hoog worden voor je zekering en ik denk, vanwege de kookplaat, dat dit sowieso al een losse groep gaat zijn (naast dat je de ankers op losse groepen moet zetten bij hoog wattage)

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:16
Even mijn eerste ervaringen:

Ik heb een enkele unit Max AC met P1 meter en een 5.0 slimme meter, ik heb een Alfen laadpaal en Enphase micro omvormers. Het doel is zoveel mogelijk 0 op de meter. De Alfen laadpaal laadt in de basis ook op zonladen.

Het eerste dat me opvalt is de snelheid, de P1 van Anker zit op een niet actieve splitter. Hij krijgt daardoor te weinig stroom denk ik, dus een USB kabel er aan gehangen. Werkt perfect en stuurt iedere seconde de juiste waarde.

Omdat zowel de laadpaal als de thuis accu op de P1 schakelt, gaan ze tegen elkaar opbieden.. Ik heb voor nu in Home Assistant gezet: Als Laadpaal >0,1 en enphase >0,1 dan scenario extern en max vermogen 0. Als Laadpaal <0,1 scenario zelfverbruikmodus en ook laadpaal >0,1 en enphase <0,1 zelfverbruikmodus (als ik buiten zonladen 's avonds toch wil laden)

Het idee is, zo min mogelijk verliezen bij het laden van auto en voor de rest zoveel mogelijk zelfverbruik.

(was trouwens mijn eerste ervaringen met Home Assistant, draait in VM op een N100 mini pc die ik nog had. Installatie en toevoegen via HACS van laadpaal en Anker verloopt soepel. Ik heb Gemini gebruikt als AI ter ondersteuning, maar die werkt toch echt wel minder goed inmiddels dan Copilot dat ik op de zaak gebruik.. veel meer vergissingen in instellingen en minder goed adviezen.)

[ Voor 17% gewijzigd door dangerousp op 26-08-2026 09:16 ]

• otomoxd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 18:10
Gisteren is eindelijk ook mijn Max AC batterij binnengekomen! Buiten het gewicht eigenlijk geen problemen gehad met de basis installatie op een gewoon stopcontact - een van de komende weekends kijken om een nieuwe groep te steken in de meterkast zodat ik hem rechtstreeks daarop kan aansluiten en dus met volle vermogen kan gebruiken.

Ik heb de HomeWizard P1 splitter zitten (met externe voeding), en daarop de HW P1 meter en de Anker P1 meter. Deze zit dan met de Max AC samen in een opstelling, op de 'Self-consumption mode'. Deze ochtend zag ik dat de batterij bijna leeg was en dat de nacht bijna op 0 staat, dus op zich werkt het systeem.

Als ik echter ga kijken in de HomeWizard app, dan zie ik heel de nacht door wel fluctuaties op de grafiek (tot max 20-25W), waardoor die dus ook zegt dat ik over de gehele nacht 0.1kWh gebruikt heb. Ik vroeg mij af of dit een te verwachten iets is, of dat ik mogelijks toch nog ergens iets moet aanpassen om wel naar een 0 op de meter te kunnen gaan? Ik lees hier namelijk op het forum dat verschillende mensen wel erin slagen om 0 op de meter te verkrijgen met de P1 meter, dus misschien zit er gewoon iets fout in mijn installatie. Ik hoor graag jullie ervaring!

• ArPi75
NovaDesu schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:31:
[...]
.... dus ik vroeg hem om te kijken hoe zijn kennis is: kan ik zomaar de groep van onze zonnepanelen uitzetten? Zijn antwoord: nee, dat zou ik niet doen, want de stroom moet ergens heen, en dan gaat het ophopen ....
Wow, beste dat je deze persoon ver van je meterkast weghoudt lijkt me....
keverblauw schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

Kennelijk niet, ik zal alles naar hem doorsturen. Maar op dit filmpje dus toch op een eigen automaat ipv op een groep binnen een fase bijprikken. Toch zegt een foto meer dan 1000 woorden, en dank voor alle verwijzingen naar de handleiding, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar een foto hoe het nou goed zit aangesloten in een groepenkast (gewoon een standaard ABB groepenkast ofzo) zodat ik die kan laten zien…
Helaas geen foto voor je, maar een eigen automaat is wellicht de mooiste oplossing (dat kan bijvoorbeeld een 6A automaatje zijn omdat de meter maar heel weinig stroom gebruikt. Hij kan echter ook prima op een bestaande automaat bijgeprikt worden (want een laag verbruik). Kies dan wel een 3-fase groep en niet 3 losse 1-fase groepen.....
De klemmen meten uiteindelijk de stroom door de draden die erdoorheen lopen. Met de aansluiting op een groep meet het apparaat misschien nog een voltage, maar dat is het dan ook.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:17
Mangoworks2002 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:01:
[...]

Dat denk ik wel, maar...
  1. je zal iets moeten regelen voor de balancering: Op het moment dat je elk met een eigen p1 meter de solix-en aansluit (en allebei op een eigen groep) krijgen ze beiden tegelijk het signaal om te ontladen. Stel dat dat onder de 3500 watt zit, bijvoorbeeld 3000, dan zullen ze het signaal om te ontladen beiden krijgen en denken ze beiden dat ze 3000w moeten ontladen, met gevolg dat je 6000 ontlaadt ipv 3000 en dus ook teruglevert. Op het moment dat je 7000watt vraagt zal het wel werken gok ik.
  2. Ook moet je even kijken naar de belasting van je fase ansich, dit mag gecombineerd niet te hoog worden voor je zekering en ik denk, vanwege de kookplaat, dat dit sowieso al een losse groep gaat zijn (naast dat je de ankers op losse groepen moet zetten bij hoog wattage)
Hiervoor gebruik ik Omnibattery in Home Assistant.
Los dat je meerdere merken accus samen kan laten werken, ook dat ze niet gelijktijdig werken voor een betere efficiëntie, kan je ook per accu de fase toewijzen en de sturing per fase gaat. ... Best wel cool

Ook de laadpaal kan je aangeven hoe hij daar om mee moet gaan, ook wel geinig.

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 26-08-2026 10:23 ]

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:10
Weet iemand of er vanuit de verzekering een richtlijn is dat je een werkende rook- of brandmelder moet hebben hangen in de ruimte waar de batterij staat? Iemand zei me dat dit verplicht is, maar ik kan er niets over vinden.

• EVOwner
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-09 22:23
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:15:
@EVOwner ik had hetzelfde toen ik een wasmachine, droger en magnetron op 1 groep aansloot, toch helpt geen van die apparaten mij de zekering te beschermen.
Ik neem aan dat je bedoelde "op één fase"? Anyway, elk van die apparaten trekt op zichzelf maximaal 10 ampere, denk ik. Dat is ruim minder dan de helft van je hoofdzekering. En de kans dat ze dat ook nog eens langere tijd precies tegelijk doen is heel erg klein. Het risico dat je zo je hoofdzekering er uit blaast is heel erg klein,

De batterij trekt maximaal 16 ampere. Dat is ruim meer dan de helft. En dan ook nog eens voor hele lange tijd. De kans dat het misgaat is hierbij veel groter. Daarom denk ik niet dat je vergelijking helemaal op gaat.
Ik snap je redenatie, maar zie ook wel waarom dit nu niet zo is. Er is nog potentieel probleem: als alle apparaten hun stroomverbruik en/of teruglevering gaan aanpassen aan de P1 meter krijg je hetzelfde als dat je meerdere thuisbatterijen van verschillende merken installeert: de een gaat ontladen, dus de ander laden, etc. Het wordt een zooitje.
Vergeet de laadpaal. Denk gewoon even aan batterij in combinatie met wasmachine en kookplaat.

Ik snap wel dat een laadpaal en een batterij elkaar in de weg kunnen zitten, maar dat is geen reden om deze functie niet in een batterij te stoppen. Met hetzelfde argument zou je hem ook weg kunnen laten uit je laadpaal.
Dat laadpalen dit wel kunnen komt simpelweg omdat ze vaak op de max van de 3-fase groep worden ingesteld. Ook niet goed, want 13kW is eigenlijk te veel voor 3 x 16A, maar die schakelt dan dus terug als er andere gebruikers zijn.
Laadpalen beschermen de fasen waar zij zelf op aangesloten zijn. Als ik een slimme 1-fase laadpaal had zou ik verwachten dat hij die ene fase zou kunnen beschermen. Van een batterij verwacht ik eigenlijk hetzelfde.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:15:Ik ben toevallig bezig met wat onderzoek naar HEMS systemen, zal eens kijken of dat onderdeel van de oplossing kan zijn. Dan moet je accu, laadpaal, zonnepaneel etc dus vooral daardoor aangestuurd worden en gaan ze elkaar niet zitten frustreren.
Persoonlijk zou ik liever gebruik maken van de intelligentie van de laadpaal en de batterij, als het gaat om de snelheid van (ont)laden. Vooral ook omdat het dan gewoon blijft werken als mijn HEMS om wat voor reden dan ook uit valt. Ik denk dat ik een heel eind kan komen:

Achter de hoofdschakelaar hang ik de groep met de batterij en een 3 fase kWh meter van HW. Achter die kWh meter hang ik dan de rest van de groepen incl. die van de laadpaal.

De laadpaal richt zich op de metingen van de kWh meter (die de belasting van het huis, incl. de laadpaal, excl. de batterij meet). Mijn laadpaal, gebaseerd op een smartEVSE module kan dat met de nieuwste firmware.

De batterij richt zich op de waarden doorgegeven door de P1 meter (die de totale belasting meet).

De laadpaal wordt dan niet beïnvloed door het gedrag van de batterij. De batterij wordt wel beïnvloed door het gedrag van de laadpaal. Daarmee is de prioriteit geregeld.

• EVOwner
Tomba schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:18:
[...]

De P1 meters van zowel Anker als EcoFlow hebben een vertraging waardoor ik 's nachts (door de afwasmachine en de Quooker) toch verbruik heb.
Ik herken dat. Ook zo iets: als mijn kookplaat op standje 4 of lager staat gaat hij moduleren. Je ziet dat de batterij dan moeite heeft om dat te volgen. Maar wat ik nog storender vind dan het gebruik is dat ik door deze vertraging ook teruglevering heb. Ik zit nu op ongeveer 1 kWh per dag.

• EVOwner
EVOwner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:55:
Hoe kun je bij een Max AC de capaciteit van je hoofdzekering instellen?

Ik wil bij lage tarieven in eerste instantie met 3 x 16 ampère mijn auto op laden en dan wat er aan capaciteit over blijft gebruiken om de batterij op te laden. Maar wat er dan over blijft (bij een 3 x 25a aansluiting) is minder dan 3500 watt. Waar kan ik instellen hoeveel capaciteit er totaal beschikbaar is?

Thanks.
Anker lijkt mijn zorgen / wensen wel serieus te nemen. Elke dag krijg ik een update van ze per mail. Gisteren vroegen ze mij een specifieke test uit te voeren en logs te uploaden en wat al niet meer. Nadat ik dat gedaan heb kreeg ik vannacht deze reactie (sure, de formulering zelf heeft een hoog AI gehalte, maar toch ...):
Thank you so much for providing such detailed test records, parameter information and scenario description, we totally understand your need to make full use of low-price grid electricity to charge your EV directly as much as possible, and use the remaining capacity to charge the battery while protecting your 25A old main fuse from overloading.

We have successfully received your device logs and serial number, and our technical team is now verifying the relevant function logic of your Anker SOLIX Solarbank Max AC. For your safety, we suggest you temporarily manually limit the maximum charging power of the battery at this stage, to ensure the total load on the phase where the battery is installed does not exceed the power limit corresponding to 25A, so as to avoid the risk of the main fuse being blown.

We will confirm as soon as possible whether the device supports custom main breaker capacity configuration and the dynamic load scheduling logic you expected, and will provide you with a clear follow-up solution immediately after the verification is completed.
Overigens, als ik met HA naar de Anker P1 kijk zie ik maar twee sensoren en niets over "verborgen entiteiten". Als Grid export en Grid import alles is wat de P1 doorgeeft aan de batterij, dan zal het erg lastig worden om daar fase bewaking op in te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiTy5OKOaR-q6uRRdSVVwy88k6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7KiftgyajU18IvwIONG4uSK.png?f=fotoalbum_large

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24
Ik had problemen met de tarieven van Zonneplan in de Anker app (waarschijnlijk door kwartier- ipv uurprijzen. Heb nu de ANWB tarieven gebruikt dat werkt prima en die zijn nagenoeg gelijk. Dacht ik deel het even hier, mochten andere mensen hier ook tegenaan lopen.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

jaroen89 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

Is er iemand dit al " verdient " met Tibber en de Anker Solix max AC? Ik heb de stand AI nog niet geprobeerd.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• sdk1985
Mangoworks2002 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:54:
[...]

Ben benieuwd. Ik vraag mij wel af waarom het via een powerdock zou moeten en het niet gewoon softwarematig opgelost zou kunnen worden. Loadbalancing + gecombineerde output wattage wordt dadelijk ook softwarematig opgelost (enige eis is elke MAXAC op een eigen groep)
Voor ATS moet je fysiek afschakelen van de grid ivm veiligheid. Beetje hetzelfde als dat PV niet blijft doorwerken indien grid wegvalt. Je powerdock gaat dan tussen de hoofdaansluiting en heeft een bypass voor achterliggende groepen welke dan ATS beschermd zijn. Indien hij vaststelt dat de grid wegvalt koppelt hij fysiek los van de grid en krijgen de backup groepen stroom via je thuisbatterij.

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 09:43
Wat zijn jullie temperaturen en waar staat de batterij? Bij mij in de trappenkast, mijn Max ac tikt regelmatig de 55 graden aan en dan grijpt de BMS in. Ik maak me meer zorgen om degradatie op de lange termijn.

Miniscule degradatie van LFP cellen bij belasting is al vanaf 35 graden. En laag boven de 45 graden, dan schrik ik toch dat ik regelmatig 55 graden zie
15°C – 35°COptimale 'sweet spot' (ideaal: ~25°C).Minimale veroudering, stabiele SEI-laag.

35°C – 45°C

Goede prestaties/capaciteit, maar versnelde slijtage.

Snellere groei van de SEI-laag en kalenderveroudering.

> 45°C – 60°C
Significante afname cycluslevensduur.

Elektrolyt-afbraak, overgangsmetaal-oplossing, snelle capaciteitsval.

[ Voor 40% gewijzigd door Hightechsoul op 26-08-2026 12:15 ]

• sdk1985
Hightechsoul schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:00:
Wat zijn jullie temperaturen en waar staat de batterij? Bij mij in de trappenkast, mijn Max ac tikt regelmatig de 55 graden aan en dan grijpt de BMS in. Ik maak me meer zorgen om degradatie op de lange termijn.

Miniscule degradatie van LFP cellen bij belasting is al vanaf 35 graden. En laag boven de 45 graden, dan schrik ik toch dat ik regelmatig 55 graden zie
15°C – 35°COptimale 'sweet spot' (ideaal: ~25°C).Minimale veroudering, stabiele SEI-laag.

35°C – 45°C

> 45°C – 60°C

Trappenkast is toch überhaupt geen geschikte locatie? Indien er ooit wel iets met de batterij gebeurd brand dan je hele huis af.

Hoe dan ook, toen het extreem warm was herinner ik mij geen hogere temperaturen dan 41-43c terwijl ik gok dat de garage gewoon 30c was.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 26-08-2026 12:37 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:12
sdk1985 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Trappenkast is toch überhaupt geen geschikte locatie? Indien er ooit wel iets met de batterij gebeurd brand dan je hele huis af.

Hoe dan ook, toen het extreem warm was herinner ik mij geen hogere temperaturen dan 41-43c terwijl ik gok dat de garage gewoon 30c was.
Als je ziet hoe een batterij brandt, brandt in elke situatie je huis af waar deze ook staat. Maar als de trap als eerste in brand staat is ontsnappen wat ingewikkelder.

• sdk1985
Maurice- schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:46:
[...]

Als je ziet hoe een batterij brandt, brandt in elke situatie je huis af waar deze ook staat. Maar als de trap als eerste in brand staat is ontsnappen wat ingewikkelder.
AFAIK vooral explosie gevaar bij LFP (en voorafgaand giftige gassen). Met een batterij in een aanpandige garage zit je hopelijk relatief veilig. Hoe dan ook veiliger dan in je trappenhuis :X .

• Mangoworks2002
sdk1985 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:57:
[...]

Voor ATS moet je fysiek afschakelen van de grid ivm veiligheid. Beetje hetzelfde als dat PV niet blijft doorwerken indien grid wegvalt. Je powerdock gaat dan tussen de hoofdaansluiting en heeft een bypass voor achterliggende groepen welke dan ATS beschermd zijn. Indien hij vaststelt dat de grid wegvalt koppelt hij fysiek los van de grid en krijgen de backup groepen stroom via je thuisbatterij.
Waarom zou je fysiek moeten afschakelen? Als de P1 detecteert dat er geen GRID meer is, dan zou dat toch afdoende moeten zijn?
Mangoworks2002 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:01:
[...]

Waarom zou je fysiek moeten afschakelen? Als de P1 detecteert dat er geen GRID meer is, dan zou dat toch afdoende moeten zijn?
Omdat je anders aan de hele wijk probeert te leveren, dat gaat niet lukken

• sdk1985
Mangoworks2002 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:01:
[...]

Volstrekt onbetrouwbaar. Laat toevallig mijn P1 momenteel niet werken. Het is niet eens de P1 meter zelf maar de data die hij ontvangt. De slimme meter zelf is sinds zaterdag defect en geeft permanent -16W aan als fasetotaal. Mijn verbruik is extern momenteel ook 0 kWh per dag sinds zaterdag.

Wat jij wil kan als je dan vanuit de offgrid poort gaat werken en die doorlust terug naar je eigen huis (volgens mij zijn er ook wel mensen die daar iets voor hebben gebouwd). Maar een ATS werkt gewoon via de normale aansluiting. Je sluit de accu dan op de ATS aan en die regelt de fysieke loskoppeling van de grid.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 26-08-2026 13:12 ]

EVOwner schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelde "op één fase"? Anyway, elk van die apparaten trekt op zichzelf maximaal 10 ampere, denk ik. Dat is ruim minder dan de helft van je hoofdzekering. En de kans dat ze dat ook nog eens langere tijd precies tegelijk doen is heel erg klein. Het risico dat je zo je hoofdzekering er uit blaast is heel erg klein,

De batterij trekt maximaal 16 ampere. Dat is ruim meer dan de helft. En dan ook nog eens voor hele lange tijd. De kans dat het misgaat is hierbij veel groter. Daarom denk ik niet dat je vergelijking helemaal op gaat.
Ik doelde op groep.

Je maakt in mijn beleving de denkfout dat de batterij verantwoording afdraagt. Dat doet degene die de stekker in het stopcontact steekt. Die apparaten weten niet van elkaars bestaan, dus verwachten dat ze een groep moeten 'beschermen' gaat er bij mij nog niet zo goed in. Vandaar dat ik sceptisch ben en je gedachtengang wel kan volgen, maar niet mee eens ben.
Vergeet de laadpaal. Denk gewoon even aan batterij in combinatie met wasmachine en kookplaat.

Ik snap wel dat een laadpaal en een batterij elkaar in de weg kunnen zitten, maar dat is geen reden om deze functie niet in een batterij te stoppen. Met hetzelfde argument zou je hem ook weg kunnen laten uit je laadpaal.
Hij is ook niet standaard in een laadpaal en ook maar gemankeerd tot wat hij kan 'meten'. Dus je moet altijd zelf blijven nadenken, ook al kan een slimme laadpaal helpen.
Laadpalen beschermen de fasen waar zij zelf op aangesloten zijn. Als ik een slimme 1-fase laadpaal had zou ik verwachten dat hij die ene fase zou kunnen beschermen. Van een batterij verwacht ik eigenlijk hetzelfde.
Dat doen ze niet, tenzij je er eentje koopt die een p1 integratie heeft en instelbaar is om een bepaalde hoeveel stroom af te nemen. Dus dat je dat van een batterij verwacht snap ik, maar dan moet je wellicht meer gaan kijken naar een systeem wat niet bedoelt is als plug en play stekker accu. Bijvoorbeeld een Victron of Solis oplossing, of wellicht de Anker Powerdock, die specifiek bedoelt is voor energiemanagement.
Persoonlijk zou ik liever gebruik maken van de intelligentie van de laadpaal en de batterij, als het gaat om de snelheid van (ont)laden. Vooral ook omdat het dan gewoon blijft werken als mijn HEMS om wat voor reden dan ook uit valt. Ik denk dat ik een heel eind kan komen:

Achter de hoofdschakelaar hang ik de groep met de batterij en een 3 fase kWh meter van HW. Achter die kWh meter hang ik dan de rest van de groepen incl. die van de laadpaal.

De laadpaal richt zich op de metingen van de kWh meter (die de belasting van het huis, incl. de laadpaal, excl. de batterij meet). Mijn laadpaal, gebaseerd op een smartEVSE module kan dat met de nieuwste firmware.

De batterij richt zich op de waarden doorgegeven door de P1 meter (die de totale belasting meet).

De laadpaal wordt dan niet beïnvloed door het gedrag van de batterij. De batterij wordt wel beïnvloed door het gedrag van de laadpaal. Daarmee is de prioriteit geregeld.
Met oog op het gegeven dat je accu kan nemen en geven is je scenario voor jou wellicht wel te doen maar voor veel andere woningbezitters niet per se. Zeker als je meer bronnen en gebruikers hebt. Maargoed, ik vind het een interessante gedachte en denk dat je best een verzoek kan doen bij Anker om in ieder geval een limiet op je grid te helpen beschermen. Ontdekken we vanzelf of ze dit een functie van een hoger geplaatst product vinden (powerdock, of een van de higher end accu's) of in overweging nemen :)

• Mangoworks2002
HandyLumberjack schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Omdat je anders aan de hele wijk probeert te leveren, dat gaat niet lukken
Dit snap ik niet. Als ik het goed begrijp kan de PowerDock als ATS detecteren of er een GRID is of niet en schakelt hij tussen GRID of je batterij. Sofar so good.

Waarom zou een slimme meter (en daarmee een P1) niet kunnen detecteren of er een GRID is of niet? Er komt toch niets meer binnen, dus GRID is er dan niet?

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:37
Mangoworks2002 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Dit snap ik niet. Als ik het goed begrijp kan de PowerDock als ATS detecteren of er een GRID is of niet en schakelt hij tussen GRID of je batterij. Sofar so good.

Waarom zou een slimme meter (en daarmee een P1) niet kunnen detecteren of er een GRID is of niet? Er komt toch niets meer binnen, dus GRID is er dan niet?
Je p1 heeft dan ook geen stroom meer om iets door te geven. Dat mag niet al detecie werken

Water-Escape

Mangoworks2002 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Het gaat niet zozeer om detecteren, het gaat erom dat als er geen spanning op het grid staat, de verbinding met het grid ook fysiek onderbroken moet worden voordat je in eilandmodus gaat.

• Shanquish
  • Niet online

35°C – 45°C

> 45°C – 60°C

Deze staat bij mij in de hal, temperatuur zit zo rond de 34 graden.

Wel jammer dat de temperatuur niet als sensor in HA terug te vinden is.

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:46
Shanquish schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:40:
[...]

ja eens, loop ik ook tegenaan, ik heb als tijdelijke oplossing een zigbee temperatuursensor boven de batterij gehangen zodat ik toch de temperatuur enigszins kan monitoren en bijhouden.

• Mangoworks2002
erikjanie schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

ja eens, loop ik ook tegenaan, ik heb als tijdelijke oplossing een zigbee temperatuursensor boven de batterij gehangen zodat ik toch de temperatuur enigszins kan monitoren en bijhouden.
Gemiddelde geeft hier 42 graden... In een schuur zonder echte actieve koelmogelijkheden (anders dan een roostertje aan de schaduwzijde).

• appievdb
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:05
mangoworks2002 u had gereageerd op mijn bericht bedankt daar voor. ik snap wat u bedoel maar zie op de zijkant van de omvormer een stekker zitten die is om meerdere omvormers kan koppelen ( zie ik in een filmpje van ketel klets) maar ik kan in de omschrijving hier niks over vinden want dan zou mijn probleem opgelost zijn. dan zouden ze onderling gewoon communiceren.

als er iemand wel documentatie van deze stekker heeft zie ik daar graag een linkje van

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

appievdb schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:36:
mangoworks2002 u had gereageerd op mijn bericht bedankt daar voor. ik snap wat u bedoel maar zie op de zijkant van de omvormer een stekker zitten die is om meerdere omvormers kan koppelen ( zie ik in een filmpje van ketel klets) maar ik kan in de omschrijving hier niks over vinden want dan zou mijn probleem opgelost zijn. dan zouden ze onderling gewoon communiceren.

als er iemand wel documentatie van deze stekker heeft zie ik daar graag een linkje van
https://salesforce-knowledge-download.s3.us-west-2.amazonaws.com/000036562/en_US/000036562.pdf

hfdst 11 staat RS485 beschreven. RJ45 / / Verbindt twee Solarbanks met elkaar.

https://www.ankersolix.com/nl/blogs/thuisbatterij-101/kunnen-meerdere-solarbank-max-ac-eenheden-met-elkaar-worden-verbonden

en hier lees ik dat via een software update mogelijk zou zijn: https://solarpowersupply.nl/plug-in-thuisbatterijen/anker/2-x-anker-solix-solarbank-max-ac-7-kw-14-kwh

[ Voor 24% gewijzigd door peterpijpelink op 26-08-2026 15:51 ]

• Mangoworks2002
Ja, via support heb ik zelfs begrepen dat het zelfs voor meer dan 2 is, echter hebben ze augustus zoals op je pagina niet gehaald. Ik begreep Q4 2026.

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
Ik heb de Anker Solix Mac AC gisteren geïnstalleerd. Hiervoor door de installateur een aparte groep laten maken waar de stekker van de Anker rechtstreek in zit. Daarnaast de Anker Smart Meter Gen 2 geïnstalleerd.

Ik heb vandaag al meerdere keren een push notificatie via de Anker app gehad dat de netspanning onderbroken is en dat deze weer hersteld wordt. Dit gebeurt vooral bij omschakelen van opladen naar ontladen. Hebben meer mensen hier last van?

EDIT:

In de logs zit ik een "Fout P80: Netspanning 10 minuten te hoog", waarschijnlijk heeft dit ermee te maken. Volgens mij zit de spanning rond de 245-250V, dus dat is ook wel wat aan de hoge kant. Waarschijnlijk komt het doordat er een 3-fasen 5,5kW pomp aan het draaien is, en een (hybride) auto op fase 3 aan het opladen is met 3kW. De zonnepanelen leveren niet genoeg op (in totaal), dus de accu springt bij.

[ Voor 31% gewijzigd door gabn88 op 26-08-2026 16:09 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:41

35°C – 45°C

> 45°C – 60°C

Zeer nuttige info; heb je hier een bron voor? Ik heb zelf nu een temperature guard in mijn code ingebouwd die mij een mail stuurt als een van de grenzen overschreden wordt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh

• NovaDesu
Shanquish schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:40:
[...]

ik heb dit vandaag toevallig toegevoegd via:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
modbus:
  - name: anker_solarbank
    type: tcp
    host: 192.168.1.103
    port: 502
    sensors:
      - name: Thuisbatterij temperatuur
        unique_id: thuisbatterij_temperatuur
        device_address: 1
        address: 10156
        input_type: input
        data_type: int16
        scale: 0.1
        precision: 1
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        scan_interval: 60
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/issues/88

[ Voor 10% gewijzigd door NovaDesu op 26-08-2026 16:34 ]

• Principis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:01
gabn88 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:02:
In de logs zit ik een "Fout P80: Netspanning 10 minuten te hoog", waarschijnlijk heeft dit ermee te maken. Volgens mij zit de spanning rond de 245-250V, dus dat is ook wel wat aan de hoge kant. Waarschijnlijk komt het doordat er een 3-fasen 5,5kW pomp aan het draaien is, en een (hybride) auto op fase 3 aan het opladen is met 3kW. De zonnepanelen leveren niet genoeg op (in totaal), dus de accu springt bij.
Dat is niet echt logisch, spanning daalt met de belasting. Misschien doet de omvormer van je zonnepanelen gekke dingen.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:58
gabn88 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:02:
Ik heb de Anker Solix Mac AC gisteren geïnstalleerd. Hiervoor door de installateur een aparte groep laten maken waar de stekker van de Anker rechtstreek in zit. Daarnaast de Anker Smart Meter Gen 2 geïnstalleerd.

Ik heb vandaag al meerdere keren een push notificatie via de Anker app gehad dat de netspanning onderbroken is en dat deze weer hersteld wordt. Dit gebeurt vooral bij omschakelen van opladen naar ontladen. Hebben meer mensen hier last van?

EDIT:

Huh, schakelt die al af bij 250 Vac? Dan gaan heel veel mensen met overspanningsproblemen in de wijk hier heel veel last van krijgen.

• axelaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-09 21:12
marktweakt schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:06:
Huh, schakelt die al af bij 250 Vac? Dan gaan heel veel mensen met overspanningsproblemen in de wijk hier heel veel last van krijgen.
Moderne apparaten zoals omvormers, warmtepompen en zelfs televisietoestellen schakelen zichzelf uit bij 10% over- of onderspanning. In wijken met een 'dun' elektriciteitsnet en veel zonnepanelen komt het regelmatig voor dat de omvormers zichzelf uitschakelen. Ze schakelen zichzelf weer in als de spanning voldoende en voldoende lang binnen de grenswaardes zit.

Als jij op 1 fase veel stroom naar buiten stuurt dan kan het zijn dat de batterij de spanning fors omhoog moet duwen om die stroom kwijt te kunnen aan het net. Als de rest van de wijk toevallig niet veel afneemt op die fase, of zelfs ook teruglevert, dan zal de thuisaccu zich ook uitschakelen (als deze goed beveiligd is) als de spanning de 253 volt nadert.
axelaar schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Moderne apparaten zoals omvormers, warmtepompen en zelfs televisietoestellen schakelen zichzelf uit bij 10% over- of onderspanning. In wijken met een 'dun' elektriciteitsnet en veel zonnepanelen komt het regelmatig voor dat de omvormers zichzelf uitschakelen. Ze schakelen zichzelf weer in als de spanning voldoende en voldoende lang binnen de grenswaardes zit.

Als jij op 1 fase veel stroom naar buiten stuurt dan kan het zijn dat de batterij de spanning fors omhoog moet duwen om die stroom kwijt te kunnen aan het net. Als de rest van de wijk toevallig niet veel afneemt op die fase, of zelfs ook teruglevert, dan zal de thuisaccu zich ook uitschakelen (als deze goed beveiligd is) als de spanning de 253 volt nadert.
In de meeste gevallen zal de batterij laden als er veel aanbod van zonnestroom is en de spanning dus ook hoog, en ontladen als er vooral vraag is, en de spanning lager is.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:58
axelaar schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Ja maar als het goed is dus niet al na 10 minuten een spanning tussen de 245 en 250 Vac zoals hierboven uit de logging van de Max AC blijkt.

• EVOwner
Dergelijke apparaten horen op eigen niet gedeelde groepen aangesloten te worden. En als je dat netjes doet zullen ze de zekering van die groep niet overbelasten. Dus is er geen noodzaak om de belasting van de zekering in de gaten te houden. De analogie gaat daarom volledig mank.
Dat doen ze niet, tenzij je er eentje koopt die een p1 integratie heeft en instelbaar is om een bepaalde hoeveel stroom af te nemen.
Kijk eens naar de Anker Solar Solarbank Max AC. Die heeft precies dat: hij heeft P1 integratie en hij kan worden ingesteld om een bepaalde hoeveelheid stroom af te nemen. Ik begrijp je weerstand niet.

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:36
ArPi75 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:38:
[...] Kies dan wel een 3-fase groep en niet 3 losse 1-fase groepen.....
Ben benieuwd wat hier de argumentatie achter is, want de Smart Meter Gen 2 is bij mij nu dus op drie 1-fase automaten aangesloten.

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
Principis schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:59:
[...]

Dat is niet echt logisch, spanning daalt met de belasting. Misschien doet de omvormer van je zonnepanelen gekke dingen.
Ik had even moeten vermelden dat de anker op fase 1 zit, excuses.

En dan met veel stroomvreters op de fases 2 en 3, probeert de anker te compenseren op fase 1, waardoor die de spanning te ver omhoog duwt icm een solaredge 3 fasen omvormer die op alle 3 fases terug levert.

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:08
Wat zijn normale waarden voor een dag qua afname van het net met nom? Ik zit nu meestal rond 0,4 kWh met p1 meter (dsmr 5.0). Hoogste was eens 0,8 en laagste 0,1 (bij eerder rustige dagen). Via HW in ‘now’ view kan ik afleiden dat ik iedere sec een andere waarde krijg. Ik geloof niet dat smart meter gen 2 betere resultaten zal geven? Beiden opties lijken onder 3 sec interval te zitten volgens de website.

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 09:43
cville schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Zeer nuttige info; heb je hier een bron voor? Ik heb zelf nu een temperature guard in mijn code ingebouwd die mij een mail stuurt als een van de grenzen overschreden wordt.
Hier een uitgebreid onderzoek omtrent degradatie LFP cellen bij verschillende temperaturen. Als je op de pagina verder scrollt zie je een tabel.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2667141722000283

Geldt dus voor elke LFP batterij, ongeacht wat het merk is. Wellicht komt mijn hoge temperatuur door de AI Modus die regelmatig op vol vermogen in stroom handeld.

Liefst zou ik rond de 40 graden willen zitten, nu regelmatig 55 graden helaas. Zou fijn zijn als je de BMS kunt instellen dat de boel geknepen wordt bij een bepaalde temperatuur, niet pas bij 55 graden dat zorgt voor snellere degradatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Hightechsoul op 26-08-2026 20:18 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:14
Waar lezen jullie de temperatuur uit? Nog niet eerder gemonitord om eerlijk te zijn. Ik controleer nu enkel de temperatuur in de trapkast die nog niet boven de 26 is uitgekomen. Gemiddelde is 24,5. Wel wat hoog voor mn wijnvoorraad. Lol.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-09 15:28
Hightechsoul schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

Hier een uitgebreid onderzoek omtrent degradatie LFP cellen bij verschillende temperaturen. Als je op de pagina verder scrollt zie je een tabel.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2667141722000283

Geldt dus voor elke LFP batterij, ongeacht wat het merk is. Wellicht komt mijn hoge temperatuur door de AI Modus die regelmatig op vol vermogen in stroom handeld.

Liefst zou ik rond de 40 graden willen zitten, nu regelmatig 55 graden helaas. Zou fijn zijn als je de BMS kunt instellen dat de boel geknepen wordt bij een bepaalde temperatuur, niet pas bij 55 graden dat zorgt voor snellere degradatie.
Volgens mij al gevraagd, maar kan me niet herinneren dat het voorbij is gekomen. Hoeveel kw heb je staan? Een hoofdunit met extra batterij 14kw is namelijk rustiger in gebruik. Ik heb hem hier in de schuur staan en in met de 35 graden buiten en volop zon niet boven de 38 graden uitgekomen, met 3500 max laden en ontladen. Ook heb ik hem nog nooit lawaai horen maken bij hoge ontlading of laden. Enkel 'zacht fluisteren' als je er voor staat.

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-09 15:28
HannesB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:16:
Wat zijn normale waarden voor een dag qua afname van het net met nom? Ik zit nu meestal rond 0,4 kWh met p1 meter (dsmr 5.0). Hoogste was eens 0,8 en laagste 0,1 (bij eerder rustige dagen). Via HW in ‘now’ view kan ik afleiden dat ik iedere sec een andere waarde krijg. Ik geloof niet dat smart meter gen 2 betere resultaten zal geven? Beiden opties lijken onder 3 sec interval te zitten volgens de website.
Hier vergelijkbaar. Ik hoop binnenkort de smartmeter gen2 3ph te ontvangen. Dan gaan we zien of het resultaat heeft.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tomba schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:42:
[...]
Maar ik hoor je. Zou een mooie feature zijn, bij mijn weten doet geen 1 consumenten batterij dat, maar wellicht weet @Taro daar meer van?
Een aantal merken ondersteunen wel een maximaal huisverbruik, maar niet icm groepsmonitoring. Zendure kan met de 3CT meter zowel de groep als hoofdaansluiting meten en heeft ook in de App een optie om het verbruik tot een maximaal aantal A's te beperken. Durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar vermoed dat Zendure daarmee de enige is die zowel de groep als het huishouden monitort als maximaal totaal huisverbruik ondersteunt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:41
Mangoworks2002 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:27:
[...]

Gemiddelde geeft hier 42 graden... In een schuur zonder echte actieve koelmogelijkheden (anders dan een roostertje aan de schaduwzijde).
Hier in de bijkeuken (gecapped op 1500w vooralsnog) komt ie niet boven de 35 graden als weergegeven in de app. Is echt vermogen gerelateerd blijkbaar

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:08
WHF163 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:05:
[...]

Hier vergelijkbaar. Ik hoop binnenkort de smartmeter gen2 3ph te ontvangen. Dan gaan we zien of het resultaat heeft.
Benieuwd naar jouw bevindingen!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41
WHF163 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:05:
[...]

Ik zie hetzelfde beeld met een gen1 smartmeter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC0vA0hfUQVs5Nvcbm8RX26Yazk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJelEpkWFLotUxcw1CjvHs88.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrmOPpkzb-ZKouZk9M0e10cvdEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNKZ05ObwcX3w2Q7VXzGyY0x.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel een cooker, die piekjes houd de smartmeter gen1 icm met een 1600 pro niet bij in elk geval.

• ArPi75
Rvanlaak schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:59:
[...]

Ben benieuwd wat hier de argumentatie achter is, want de Smart Meter Gen 2 is bij mij nu dus op drie 1-fase automaten aangesloten.
De belangrijkste reden is omdat je nu 3 automaten moet uitschakelen om enkel die smart meter Gen2 spanningsloos te maken. NEN-1010 schrijft voor dat alle aparaten in 1 handeling spanningsvrij gemaakt moeten kunnen worden.

En stel dat 1 van die 3 automaten nu uitvalt om welke reden dan ook, wat doet dat dan met de metingen/informatie uit de smart meter? In elk geval heb je met 3 afzonderlijke automaten 3x kans op uitval van 1 van die groepen.

• Elasa
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 11-09 12:45
Ik krijg nu al 3 dagen op rij rond 06.00 uur een foutmelding op mijn P1-meter: Fout A9: metercommunicatiestoring.Elke ochtend kon ik dit tot nu toe oplossen door de P1-meter even uit de aansluiting te halen en hem daarna opnieuw in te pluggen. Daarna werkte hij weer. Inmiddels ook gemeld bij Anker, maar dan krijg ik een standaard e-mail terug dat ik alles moet checken, maar er is niks veranderd aan mijn kant.

Hiervoor (al enkele maanden in gebruik) geen problemen gehad.

Zijn er meer mensen die hier de afgelopen dagen last van hebben? En is er een oplossing?

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:36
Elasa schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:41:
Ik krijg nu al 3 dagen op rij rond 06.00 uur een foutmelding op mijn P1-meter: Fout A9: metercommunicatiestoring.Elke ochtend kon ik dit tot nu toe oplossen door de P1-meter even uit de aansluiting te halen en hem daarna opnieuw in te pluggen. Daarna werkte hij weer. Inmiddels ook gemeld bij Anker, maar dan krijg ik een standaard e-mail terug dat ik alles moet checken, maar er is niks veranderd aan mijn kant.

Hiervoor (al enkele maanden in gebruik) geen problemen gehad.

Zijn er meer mensen die hier de afgelopen dagen last van hebben? En is er een oplossing?
Ziggo-internet toevallig? Heb zelf afgelopen weken ineens een hoop instabiliteit gehad, waardoor ik de Smart Meter Gen 2 regelmatig opnieuw moest opstarten. Maar, sinds paar dagen lijkt het weer wat stabieler, dus denk dat het de ISP is die voor problemen zorgt?

• Elasa
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 11-09 12:45
Nee, dat is het niet. Ik zit bij KPN en daar zijn verder geen problemen zover ik weet.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:50
Rvanlaak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:58:
[...]

Ziggo-internet toevallig? Heb zelf afgelopen weken ineens een hoop instabiliteit gehad, waardoor ik de Smart Meter Gen 2 regelmatig opnieuw moest opstarten. Maar, sinds paar dagen lijkt het weer wat stabieler, dus denk dat het de ISP is die voor problemen zorgt?
Je lokale apparaat werkt niet omdat je internetproblemen hebt .
Let that sink in.

(Als dit zo is , is het prutswerk van anker -- we weten dat ook de solix max ac dit soort issues heeft -- die verholpen gaan worden)

[ Voor 13% gewijzigd door ctrl-tab op 27-08-2026 11:31 ]

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:16
Ik dacht het ergens gelezen te hebben dat dit via die noodstroom poort kan, maar ik kan het niet meer teruglezen. Kan de Max AC ook extern opgeladen worden? Stel ik heb een EV met V2L, kan ik de Max AC dan ook opladen via de V2L?
~[Afbeelding] Iemand die dit kan uitleggen? In de anker app zie ik deze tarieven. En aankoop is duurder dan verkoop. Ik heb in de Anker app Tibber gekozen en gekoppeld. Heb ik iets verkeerd ingesteld?
Dank voor het delen van dit plaatje: Anker is er mee bezig en erkennen vooralsnog dat het niet is zoals het zou moeten (bij mij dan, dat ik geen verschil in consumptie en levering zie). Wordt vervolgd :)

Support is best wel goed vind ik, snel en je krijgt meestal een inhoudelijk zinvol antwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-08-2026 14:03 ]

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:03
KoningPaulus schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:55:
Misschien is het al eerder besproken, ik kon het zo snel niet vinden;

Kun je iets aansluiten op de noodstroompoort waarbij je de noodstroompoort naast nood ook permanent aan laat staan? Soort doorvoer functie zeg maar? Dus bijv. als ik mijn modem aansluit op die poort zou ik idealiter zien dat deze nu aan staat (24/7), maar óók als de stroom uitvalt en dan dus door blijft draaien zonder interruptie.
Wij gebruiken de noodstroompoort als permanente voeding voor onze (helaas noodzakelijke) huislift van 3 kW. Bij stroomuitval blijft de lift gewoon werken. Een keer nu voorgekomen bij gepland onderhoud hier in de straat. De omschakeling is inderdaad ononderbroken. Als de batterij op enig moment maximaal levert aan het net dan wordt het leveren aan het net tijdens gebruik van de lift zoveel verminderd dat het totaal niet boven de 3500 watt uitkomt. Het is in feite een zuivere UPS functie.

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:12
gerlag schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

Wij gebruiken de noodstroompoort als permanente voeding voor onze (helaas noodzakelijke) huislift van 3 kW. Bij stroomuitval blijft de lift gewoon werken. Een keer nu voorgekomen bij gepland onderhoud hier in de straat. De omschakeling is inderdaad onderbroken. Als de batterij op enig moment maximaal levert aan het net dan wordt het leveren aan het net tijdens gebruik van de lift zoveel verminderd dat het totaal niet boven de 3500 watt uitkomt. Het is in feite een zuivere UPS functie.
Maar dan wordt de huislift dus niet beschermd door de aardlek in een dergelijke situatie(?).

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

NiGeLaToR schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Dank voor het delen van dit plaatje: Anker is er mee bezig en erkennen vooralsnog dat het niet is zoals het zou moeten (bij mij dan, dat ik geen verschil in consumptie en levering zie). Wordt vervolgd :)

Support is best wel goed vind ik, snel en je krijgt meestal een inhoudelijk zinvol antwoord.
dus jij ziet maar 1 tarief en niet deze 2? Ik zie deze pas als ik postcode in vul (ook al staat er die al in de geo gedetecteerde locatie). Dan kan ik voor aankoop en verkoop tarieven zien. (na kiezen Tibber, inloggen en koppelen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XEyVQA6xxu5BzhFshSnEY7Dqd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XWlSVe8xfInABr5tAVGrnsT8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDSHNBzhrpeCldgEoEFjcg0Cn-I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PaQWwdM5L8lPIfhO4R3zY50T.png?f=fotoalbum_large

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Kreeg gisteren deze mail i.v.m. de Synergrid lijst:
Graag informeren we je over de voortgang van de opname van de Anker SOLIX Solarbank Max AC op de Synergrid C10/26-lijst.

Volgens de informatie waarover we momenteel beschikken, bevindt de aanvraag voor opname op de Synergrid C10/26-lijst zich officieel in de beoordelingsfase.

Als zich geen onvoorziene omstandigheden voordoen, verwachten we dat de beoordeling binnen ongeveer zes weken wordt afgerond, waarna de opnameprocedure kan worden voortgezet:
Verloopt de beoordeling voorspoedig, dan verwachten we dat de Solarbank Max AC rond eind augustus op de lijst wordt opgenomen.
Duurt de beoordeling iets langer, dan verwachten we dat de opname eind september of begin oktober wordt afgerond.

In grote lijnen wijkt deze planning niet sterk af van de tijdsinschatting die we eerder met je hebben gedeeld. We stellen je geduld en vertrouwen zeer op prijs.
Dus "ten laatste" eind september, begin oktober
En zoniet volgt er ongetwijfeld nog wel een reeks excuses :Y)

• gerlag
Detmer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:48:
Ik heb op het moment een UPS draaien voor mijn uit de hand gelopen hobby. O.a. de 3d printer, PC, patchkast, servertjes e.d. zitten daar op. De accu daarvan is aan vervanging toe en dat is niet goedkoop.

Nu kwam ik per toeval dit topic tegen uit interesse omdat ik mij aan het oriënteren ben op een batterij. Dus nu dacht ik 1 + 1 = 2 door de batterij meteen als overkill UPS te gebruiken.

Ik denk er aan om de groep die daar nu voor is te voorzien van batreeij. Dus van meterkast (dedicated groep) --> batterij en dan van de batterij --> apparatuur.

Heeft iemand al ervaring hoe dat werkt?
Werkt bij ons prima als UPS. Volgens mij zonder omschakel-hik. De output van de noodstroomsocket loopt zo te zien altijd via de omvormer. Idd relatief goedkoop als je dat vergelijkt met dedicated UPS systemen. En 3500 watt doet ie gewoon. Bij ons standaard aangesloten op een huislift. En een printer.

@peterpijpelink ik heb denk ik een bug gevonden: hij slaat de postcode niet op. Accepteert hem wel maar vervolgens als ik de settings open: leeg.

Als het daar aan gekoppeld is wellicht de oorzaak gevonden.

• gerlag
erikjanie schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:33:
ik lees hier op het forum regelmatig dat de Anker icm met 3 fase nog niet goed werkt.

Nu heb ik nog 1x25A thuis met zonnepanelen en de Anker solix max AC, word aangestuurd door de P1 meter en zowel de zonnepanelen als de Anker hebben beide een eigen groep.

Nu krijg ik in November (als 1 van de laatste huishoudens in NB :D ) een 3 fase aansluiting, en als ik de elektricien goed begrepen heb dus ook een nieuwe P1 meter.

Gaat dit vlekkeloos werken als ik de 3 fase aansluiting heb in November of moet ik rekening houden met op welke fase de Anker Solix komt te staan?

Mijn vermoeden is dat hij het beste op dezelfde fase als de zonnepanelen komt te staan, zodat de opgewekte stroom in eerste instantie naar de Anker gaat alvorens terug te leveren aan het net, maar zeker weten doe ik het niet.
Op welke fase je de Anker aansluit is v.w.b. terugleveren niet zo relevant. De nutsmeter registreert het momentane verschil tussen ingaand en uitgaand van alle fasen als geleverd of teruggeleverd vermogen. Wel relevant is dat je, als je zowel solar als de Solix AC max op de zelfde fase aansluit, een kans loopt de 25A limiet van die fase te overschrijden. Het hangt af van het vermogen van de zonnepanelen. De Solix AC max kan 16A terugleveren, dan blijft er nog maar 25-16= 9 A over voor je panelen. Pakweg 2500 Watt. Je kunt de output van de Solix AC max eventueel begrenzen om het 'passend' te maken. Maar beide op een eigen fase kan prima en is beter. Dan kan je met het volle vermogen van de Solix AC max ook beter je huis op NoM zetten en de pieken opvangen.

p.s. heb je nu 1 fase 25A? , Dat is bijzonder, de meeste woonhuizen hebben 35A indien 1 fase..

[ Voor 3% gewijzigd door gerlag op 27-08-2026 18:57 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 61 Laatste