• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:08
Slonzo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:49:
Kreeg gisteren deze mail i.v.m. de Synergrid lijst:

[...]

Dus "ten laatste" eind september, begin oktober
En zoniet volgt er ongetwijfeld nog wel een reeks excuses :Y)
Heb de voorbije dagen ook met support hierover in contact geweest. Maar communicatie is eigenlijk dramatisch. Kreeg over de tijdslijn eenzelfde antwoord, maar in het Engels
  • eind augustus lijkt me niet realistisch want recent een update van de lijst gepubliceerd
  • als je dan vraagt over het maximaal vermogen krijg je steeds tegenstrijdige antwoorden, zoals met shuko max 800W ontladen, aangeraden om Wieland of directe aansluiting toe te passen, wat in België niet mogelijk is.
  • ze willen of kunnen niets communiceren over de homologatie of toegekende waarden. Zit men dan wel effectief in de finale fase?

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
Maurice- schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Maar dan wordt de huislift dus niet beschermd door de aardlek in een dergelijke situatie(?).
Idd. is ook niet echt nodig, het is een vaste installatie die geaard is. Geen traplift dus. Je zou een aardlekschakelaar kunnen toevoegen. Ik heb daar niet voor gekozen, juist om de kans op uitvallen van de huislift te verkleinen.

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:48

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

NiGeLaToR schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:39:
@peterpijpelink ik heb denk ik een bug gevonden: hij slaat de postcode niet op. Accepteert hem wel maar vervolgens als ik de settings open: leeg.

Als het daar aan gekoppeld is wellicht de oorzaak gevonden.
Die postcode blijft leeg bij mij inderdaad. En iedere keer vul ik in en kan door. Maar volgende keer idd zelfde. Dus duidelijk een bug. Kan je wel de aankoop en verkoop tarieven zien nu?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

peterpijpelink schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

Die postcode blijft leeg bij mij inderdaad. En iedere keer vul ik in en kan door. Maar volgende keer idd zelfde. Dus duidelijk een bug. Kan je wel de aankoop en verkoop tarieven zien nu?
Jawel die zag ik altijd al, maar die zijn gelijk aan elkaar.

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Principis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:21
Slonzo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:49:
Kreeg gisteren deze mail i.v.m. de Synergrid lijst:

[...]

Dus "ten laatste" eind september, begin oktober
En zoniet volgt er ongetwijfeld nog wel een reeks excuses :Y)
Ik heb hem hier al gewoon ingestoken. Ze mogen me een boze brief sturen. Zal tegen 2028 misschien op de post zitten.

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:43
Wat is het maximale vermogen dat jullie zien tijdens ontladen?

Anker gaf destijds 3680w op uit mijn hoofd, als je een uitbreiding hebt. Ik dacht dat dat de max was voor de netaansluiting en noodstroompoort samen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONEBtW27RU4nA17dyI7WjqyKANo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5jCUWmZfczabfyYTfqYb1zc.jpg?f=fotoalbum_large Afgelopen uur zie ik echter ca. 3800w ontladen.

Ik zou bijna 2000w extra uit de noodstroompoort trekken om te testen wat er dan gebeurt 🙃

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:38
berthavekes2 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:59:
Wat is het maximale vermogen dat jullie zien tijdens ontladen?

Anker gaf destijds 3680w op uit mijn hoofd, als je een uitbreiding hebt. Ik dacht dat dat de max was voor de netaansluiting en noodstroompoort samen.

[Afbeelding] Afgelopen uur zie ik echter ca. 3800w ontladen.

Ik zou bijna 2000w extra uit de noodstroompoort trekken om te testen wat er dan gebeurt 🙃
Hoe meet je dit? De Home Assistant integratie? Of aan de stekker?

Mogelijk is dit incl het verlies van de omvormer? 3800 uit de batterij -> 3500 effectief het net op?

Puur een gok dit

• berthavekes2
digital-IMEI schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Hoe meet je dit? De Home Assistant integratie? Of aan de stekker?

Mogelijk is dit incl het verlies van de omvormer? 3800 uit de batterij -> 3500 effectief het net op?

Puur een gok dit
Het ontlaadvermogen komt uit de officiële integratie. Het vermogen van de noodstroompoort heb ik via modbus los toegevoegd (en strookt ook met wat de Anker app weergeeft).

Het gaat hier dus niet om de verliezen. Een paar dagen geleden had ik geen apparaten aangesloten op de noodstroom, en toen deed de accu max 3500W.

• gerlag
  • Laatst online: 22:13
In mijn geval, zie eerder bericht, regelt de output naar het net zodanig terug dat output naar net + output naar noodstroompoort op 3500 watt bljjft zitten. Voorbeeld: Batterij ontlaadt naar het net met 3500 watt. Als de noodstroompoort op dat moment instantaan wordt belast met 3000 watt, dan gaat er naar het net nog maar 500 watt. Overigens niet 'exact' gemeten, maar instantaan gedrag wat ik in de app zie.

[ Voor 5% gewijzigd door gerlag op 27-08-2026 22:08 ]

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• digital-IMEI
berthavekes2 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Het ontlaadvermogen komt uit de officiële integratie. Het vermogen van de noodstroompoort heb ik via modbus los toegevoegd (en strookt ook met wat de Anker app weergeeft).

Het gaat hier dus niet om de verliezen. Een paar dagen geleden had ik geen apparaten aangesloten op de noodstroom, en toen deed de accu max 3500W.
Right, excuus zelf niet goed gelezen

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 09:43
Ik heb het vermogen van 3500 naar beneden geschroefd, nu op 3000 watt en dan blijft de accu rond de 50 graden ipv 55 graden.

Wat is aan te raden als DOD? Ik heb 3 tot 100 %. Anker heeft op de productpagina staan dat 0 tot 100% geen probleem is. Alhoewel is dit natuurlijk niet de volledige 'zichtbare' DOD

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:02
Hightechsoul schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

Hier een uitgebreid onderzoek omtrent degradatie LFP cellen bij verschillende temperaturen. Als je op de pagina verder scrollt zie je een tabel.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2667141722000283

Geldt dus voor elke LFP batterij, ongeacht wat het merk is. Wellicht komt mijn hoge temperatuur door de AI Modus die regelmatig op vol vermogen in stroom handeld.

Liefst zou ik rond de 40 graden willen zitten, nu regelmatig 55 graden helaas. Zou fijn zijn als je de BMS kunt instellen dat de boel geknepen wordt bij een bepaalde temperatuur, niet pas bij 55 graden dat zorgt voor snellere degradatie.
Ik neem even aan dat je een enkel unit test?
Ik merk dat als ik een enkele unit boven 2000w belast, er een irritant geluid op treedt en tevens de temperatuur hard omhoog gaat.
Wanneer er een uitbreidingsbatterij op zit , is dit niet aan de orde. Temperatuur blijft rond de 40 graden (ik heb er wel een ventilator op staan) en nagenoeg stil.
Max AC.
Dus om temperatuur te managen: ofwel wattage omlaag, ofwel een batterij bij plaatsen a 1800 euro ;)

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• Principis
Hightechsoul schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 23:11:
Wat is aan te raden als DOD? Ik heb 3 tot 100 %. Anker heeft op de productpagina staan dat 0 tot 100% geen probleem is. Alhoewel is dit natuurlijk niet de volledige 'zichtbare' DOD
Dat probeer ik ook uit te zoeken, maar een goede bron is moeilijk te vinden. Ik heb het nu van 5%-95% ingesteld. In de winter ga ik 10-95% doen denk ik. (Opladen vanaf het net zit er bij ons nog niet in).

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:55

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dat heb ik dus vorige maand ook (vruchteloos) zitten uitzoeken. Standaard staat de app op 5% en 100% dacht ik? Maar of 0% ook werkelijk 0% is, betwijfel ik ook. De 'truc' om het minimum aantal laadcycli op te schroeven door een iets grotere batterij te instaleren is intussen al wijdverspreid. En 5% is 5%.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24
Hoe reset je een solarbank max ac? Google heeft het over een knopje op de linker zijkant dat je ingedrukt niet houden. Dat zit inderdaad iets wat op een knopje lijkt, maar dat lijkt niets te doen. De anker app assistent heeft het over een knop op de voorkant, naast het display, maar daar vind ik niets. Heb een a9 communicatiefout met de p1 meter die ik probeer op te lossen. P1 meter is al gereset. Systeem draait al 2 weken zonder problemen. In de anker app zie ik zoek de p1 meter als de accu.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-09 13:41
Ik heb het vermogen van 3500 naar beneden geschroefd, nu op 3000 watt en dan blijft de accu rond de 50 graden ipv 55 graden.

Ik ben me aan het inlezen over dit onderwerp maar als gevolg van wat ik al gezien heb, laad ik nu 10-90% (was hiervoor 5-100%). Ik zit nu op een temperatuur van 31°C (hiervoor bijna altijd boven de 40°C met een max van 52°C. De door jou genoemde 50°C zorgt minimaal voor een halvering van het aantal cycles.

Verder heb ik de C-rate teruggebracht van 0.35 naar 0.25.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh

• berthavekes2
cville schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Ik ben me aan het inlezen over dit onderwerp maar als gevolg van wat ik al gezien heb, laad ik nu 10-90% (was hiervoor 5-100%). Ik zit nu op een temperatuur van 31°C (hiervoor bijna altijd boven de 40°C met een max van 52°C. De door jou genoemde 50°C zorgt minimaal voor een halvering van het aantal cycles.

Verder heb ik de C-rate teruggebracht van 0.35 naar 0.25.
Heb je beide aanpassingen tegelijk gedaan?

Het lijkt nu of je de lagere temperatuur relateert aan de SOC aanpassing, terwijl die eerder aan de C-rate gerelateerd is.

• cville
berthavekes2 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:58:
[...]

Heb je beide aanpassingen tegelijk gedaan?

Het lijkt nu of je de lagere temperatuur relateert aan de SOC aanpassing, terwijl die eerder aan de C-rate gerelateerd is.
Tegelijk gedaan maar de SoC aanpassing heeft geen invloed (of heel weinig) op de temperatuur; de C-rate wel. Zowel de SoC aanpassing als de C-rate hebben invloed op de levensduur. Volgens mij zijn we het eens.

EDIT: en dan nog dit: mijn batterij simulatie laat zien dat - los van de langere batterijlevensduur - deze wijzigingen niet gratis zijn. De opbrengst daalt van EUR279.01/jaar naar EUR 241.38/jaar. Dit is wel berekend zonder salderingsvoordeel (dus voor 2027).

[ Voor 21% gewijzigd door cville op 28-08-2026 13:18 ]

• axelaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:26
Waar staat de C-rate precies voor?

• Principis
axelaar schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:18:
Waar staat de C-rate precies voor?
Hoe snel een batterij geladen of ontladen wordt in verhouding met de capaciteit. 1C betekent dat de batterij in 1 uur volledig ontladen/opgeladen wordt.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:33
Tomba schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

Precies die stand. Sinds mijn batterij op 1.0.1.14 zit is stand-by verbruik via het net gezakt naar zo’n 21W. Als t uit de batterij zelf komt is - bij mij - het verbruik onveranderd 29-30W
Ik heb een Solarbank 4 e5000pro zonder extra batterijen die vanaf 24 augustus op idle heeft gestaan, dus 5,1kWh opslag. Ik was benieuwd wat hij verbruikte in deze stand-by stand vanwege jullie hoge waarden. Ik heb mij gebaseerd op de SOC waarden in Home Assistant.
Periode 24 augustus 18:38:38 op 75% tot en met 28 augustus 13:00:00 uur op 53%.

Dan kom ik gemiddeld uit op een stand-by gebruik van 12,4 Watt.
Dit lijkt mij wel acceptabel. Waar komt het door, volgens jullie, het hoge stand-by verbruik?

• Tinus28
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-09 20:20
Ik lees hier veel over de temperatuur van de accucellen, maar zijn er niet twee temperaturen? die van de accucellen en die van de omvormer, bij mij is de koelblok van de omvormer hoger als die van de bak zelf namelijk, wat is jullie gedacht,

• cville
Tinus28 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:22:
Ik lees hier veel over de temperatuur van de accucellen, maar zijn er niet twee temperaturen? die van de accucellen en die van de omvormer, bij mij is de koelblok van de omvormer hoger als die van de bak zelf namelijk, wat is jullie gedacht,
Voor zover ik weet is er maar 1 temperatuur beschikbaar en ik neem aan dat dat de temperatuur van de cellen is. Ik laat me graag corrigeren als dat niet klopt of als er toch meer temperaturen beschikbaar zijn.

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:04
HannesB schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:52:
[...]

Heb de voorbije dagen ook met support hierover in contact geweest. Maar communicatie is eigenlijk dramatisch. Kreeg over de tijdslijn eenzelfde antwoord, maar in het Engels
  • eind augustus lijkt me niet realistisch want recent een update van de lijst gepubliceerd
  • als je dan vraagt over het maximaal vermogen krijg je steeds tegenstrijdige antwoorden, zoals met shuko max 800W ontladen, aangeraden om Wieland of directe aansluiting toe te passen, wat in België niet mogelijk is.
  • ze willen of kunnen niets communiceren over de homologatie of toegekende waarden. Zit men dan wel effectief in de finale fase?
Al hun foutieve adviezen over het aansluitvermogen en type verbinding zijn zeer betreurenswaardig, maar uiteindelijk is het niet echt hun probleem want jij bent verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat je hem met de meegeleverde reguliere stekker aansluit en geen alternatieven (zoals direct aansluiten met bvb WAGO klem) gebruikt waarvoor het toestel niet is goedgekeurd in België.
Eens het toestel gehomologeerd is, heeft Anker hun deel van het werk gedaan en is het aan jou om hem ook op de juiste manier aan te sluiten (ondanks de foute adviezen van Anker).

• ctrl-tab
cville schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:47:
[...]

Voor zover ik weet is er maar 1 temperatuur beschikbaar en ik neem aan dat dat de temperatuur van de cellen is. Ik laat me graag corrigeren als dat niet klopt of als er toch meer temperaturen beschikbaar zijn.
Ik denk ook dat het de cellen zijn.
A ) een uitbreidingsbatterij heeft vergelijkbare temleratuur
B ) de temperatuur van de basisunit reageert niet heel direct op ventilatoren op de vinnen (ik neem aan dat die direct op inverter onderdelen zitten.

Er zal vast een sensor in zitten. Hopelijk breidt anker die karige lijst sensoren uit..

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• cville
ctrl-tab schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:18:
[...]

Ik denk ook dat het de cellen zijn.
A ) een uitbreidingsbatterij heeft vergelijkbare temleratuur
B ) de temperatuur van de basisunit reageert niet heel direct op ventilatoren op de vinnen (ik neem aan dat die direct op inverter onderdelen zitten.

Er zal vast een sensor in zitten. Hopelijk breidt anker die karige lijst sensoren uit..
Je schrijft: 'de temperatuur van de basisunit reageert niet heel direct op ventilatoren op de vinnen'. Dat is slecht nieuws; kun je daar nog iets meer over zeggen?

• ctrl-tab
cville schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:20:
[...]

Je schrijft: 'de temperatuur van de basisunit reageert niet heel direct op ventilatoren op de vinnen'. Dat is slecht nieuws; kun je daar nog iets meer over zeggen?
Zie screenshot.
Solix 1 = 7kw + 7kw, 3250W laden/ontladen.
Solix 2 = 7kw, 1900W laden/ontladen.

Zoals je ziet is die temperatuur zowat gelijk. Daarom denk ik dat het de batterijen zijn.
Als ik Solix 2 ook 3250 watt geef, gaat de temperatuur flink en snel omhoog.
Dat ligt niet aan de inverter, immers Solix 1 doet ook gewoon 3250 watt. Dat ligt denk ik aan de cel-belasting die bijna verdubbelt.

De temperatuur neemt minder snel toe dan zonder ventilatoren, dus die ventilatoren doen zeker wel iets met de geregistreerde temperatuur. Maar dat kan straling/omgeving zijn.

Wat ik van de Zendure 2400AC ken, is dat als je een fan op de vinnen zet de temperatuur van de inverter direct omlaag gaat. Daar exposen ze zowel batterij als inverter temperatuur.
Ook bij de Zendure zie je dat de bovenste batterij positief beinvloed wordt door het koelen van de inverter, maar dat gaat indirect.

Ik denk dus dat ze de inverter temperatuur simpelweg niet exposen. En dat die wel heel direct gekoeld wordt door de fans. En dat het koelen van de inverter indirect effect heeft op de batterijen.

Eigenlijk zou er een keer een tear down gedaan moeten worden ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iImydKX9SiDT4QfQs_C2Q_XJPA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xJIsGzuLqJspF5Hny8MiK4C6.png?f=fotoalbum_large

• EVOwner
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:37
In afwachting van een oplossing vanuit Anker om de hoofdzekering(en) tegen overbelasting te beschermen bij "snel laden" zou ik de parameter "Maximaal Netinvoervermogen" (die setting die je normaal tussen de 0 en 3500 watt kunt aanpassen) via Home Assistant naar beneden willen schroeven zodra mijn hoofdzekering overbelast dreigt te raken. Maar het lukt me maar niet om de juiste entiteit te vinden.

Ik denk dat ik hier ergens moet zijn: "number.anker_solix_solarbank_max_ac_XXX_power_control"

Want daar hebben ze het over max_charge_power en max_discharge_power (vreemd genoeg zie ik voor de eerste een hele hoge waarde van 10469, terwijl de tweede 3500 aangeeft).

Heeft iemand een voorbeeld van een Yaml filetje wat mij op weg zou kunnen helpen?
Voor de duidelijkheid, ik heb het dus niet over de actuele charge of discharge vermogen, maar over de ingestelde limieten.

Overigens kijk ik nu naar de officiële Anker Solix Official intergratie op basis van Modbus, die ik van HACS af heb gehaald. Maar ook met de andere integratie kom ik niet veel verder.

Alvast heel erg bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door EVOwner op 28-08-2026 18:07 ]

• ctrl-tab
EVOwner schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:49:
In afwachting van een oplossing vanuit Anker om de hoofdzekering(en) tegen overbelasting te beschermen bij "snel laden" zou ik de parameter "Maximaal Netinvoervermogen" (die setting die je normaal tussen de 0 en 3500 watt kunt aanpassen) via Home Assistant naar beneden willen schroeven zodra mijn hoofdzekering overbelast dreigt te raken. Maar het lukt me maar niet om de juiste entiteit te vinden.

Ik denk dat ik hier ergens moet zijn: "number.anker_solix_solarbank_max_ac_XXX_power_control"

Want daar hebben ze het over max_charge_power en max_discharge_power (vreemd genoeg zie ik voor de eerste een hele hoge waarde van 10469, terwijl de tweede 3500 aangeeft).

Heeft iemand een voorbeeld van een Yaml filetje wat mij op weg zou kunnen helpen?
Voor de duidelijkheid, ik heb het dus niet over de actuele charge of discharge vermogen, maar over de ingestelde limieten.

Overigens kijk ik nu naar de officiele Anker Modbus intergratie die ik van HACS af heb gehaald.

Alvast heel erg bedankt.
Doe je de aansturing zelf (third party) of laat je Anker de aansturing doen?
Volgens mij kan dit niet als je Anker de aansturing laat doen.
https://github.com/anker-...-solix-official/issues/84

In elk geval, in third party mode is het gewoon de charge/discharge die je instelt. Die moet je dan tegen je fases aanhouden. Ik doe ditnog niet met Anker maar wel met mijn Alfen charger.
Daar loopt constant een automation die bijschaaft op basis van de meest-belaste fase.
https://github.com/tabnul...52fcc9570/alfen.yaml#L307

• EVOwner
ctrl-tab schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Doe je de aansturing zelf (third party) of laat je Anker de aansturing doen?
Volgens mij kan dit niet als je Anker de aansturing laat doen.
https://github.com/anker-...-solix-official/issues/84
Dat liijkt inderdaad een goede beschrijving van mijn probleem ;(
In elk geval, in third party mode is het gewoon de charge/discharge die je instelt. Die moet je dan tegen je fases aanhouden. Ik doe ditnog niet met Anker maar wel met mijn Alfen charger.
Daar loopt constant een automation die bijschaaft op basis van de meest-belaste fase.
https://github.com/tabnul...52fcc9570/alfen.yaml#L307
Dank voor het inzicht. Ik heb zoiets ook voor mijn eigen laadpaal (maar dan buiten HA om). Die oplossing kijkt, indien gewenst, ook naar een overschot zonnestroom. Maar die richting op gaan zou betekenen dat ik mij in mijn automation ook druk moet maken over wat de huidige laad / ontlaad strategie voor de batterij is. ik ga er ook zomaar vanuit dat daarmee handelen op de onbalansmarkt niet meer mogelijk is. Net als geld verdienen aan netcongestie.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ik gewoon de max charge power in kon stellen (*) op basis van huidige grid belasting en de batterij dan verder zijn ding laten doen, op basis van de mode die ik in de app heb geselecteerd. Of op basis van aansturing door een VPP (bv Frank Energie)

(*) Max discharge power is voor mij eigenlijk geen issue, want ik heb geen panelen of andere batterijen op dezelfde fase zitten, dus de hoofdzekering overbelasten door ontladen kan niet.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:02
Een van mijn sets sb3 laadt soms maar tot 99% en wil terwijl er nog voldoende zonne energie is dan de laatste 1% niet laden. Soc is prima ingesteld. Iemand hier ook al eens tegen aangelopen?

De oplossing nu is dan om de batterij te gebruiken en naar 98% te laten gaan en dan zie je weer dat deze wordt opgeladen naar 100%.

Komt zelden voor, dus kan nog geen echte oorzaak aanwijzen.

[ Voor 33% gewijzigd door rem_hopster op 28-08-2026 19:04 ]

• ctrl-tab
EVOwner schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:24:
[...]

Dat liijkt inderdaad een goede beschrijving van mijn probleem ;(

[...]

Dank voor het inzicht. Ik heb zoiets ook voor mijn eigen laadpaal (maar dan buiten HA om). Die oplossing kijkt, indien gewenst, ook naar een overschot zonnestroom. Maar die richting op gaan zou betekenen dat ik mij in mijn automation ook druk moet maken over wat de huidige laad / ontlaad strategie voor de batterij is. ik ga er ook zomaar vanuit dat daarmee handelen op de onbalansmarkt niet meer mogelijk is. Net als geld verdienen aan netcongestie.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ik gewoon de max charge power in kon stellen (*) op basis van huidige grid belasting en de batterij dan verder zijn ding laten doen, op basis van de mode die ik in de app heb geselecteerd. Of op basis van aansturing door een VPP (bv Frank Energie)

(*) Max discharge power is voor mij eigenlijk geen issue, want ik heb geen panelen of andere batterijen op dezelfde fase zitten, dus de hoofdzekering overbelasten door ontladen kan niet.
Hoe zou je loadbalancing willen doen als je autolader en je accu tegelijk aan het werk zijn?
Ik denk dat die elkaar tegen gaan werken en dat je oscillatie krijgt als er ingegrepen moet worden. (een van de twee gaat als eerste inhouden, de ander denkt ' he er is weer capaciteit; gas erop, en zo verder)

Om deze reden trek ik alles naar homeassistant in eigen beheer. Omdat het allebei grootverbruikers zijn (voor lange tijd) moeten er iets aware zijn van beide (en de rest van je huis) -- homeassistant in dit geval. De alfen logica doe ik nu zelf, de anker ook. Hieronder de anker logica , dit is wel toegespitst op 2 batterijen maar dat heb je er zo gewijzigd als je het even in chatgpt oid kopieert.

https://github.com/tabnul/anker-solix-homeassistant

Er zitten verschillende laadmodi in , en tevens kan je de max aanpassen voor zowel de smart mode als de fast mode...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33eGlaUAW6eX8BCmSCLqxw-fGEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/etqcVGxTPJ403ngbejdTuAcD.png?f=fotoalbum_large

• ctrl-tab
Iemand al eens hiernaar gekeken? Heb de vraag bij Anker neer gelegd.
Ik wil eigenlijk de unit voorzien van een directe lan verbinding (bekabeld) , dit zou in theorie met een simpele rs485 naar ethernet adapter moeten kunnen gaan.
Maar er is nauwelijks documentatie.
Volgens mij zijn de enige 2 kandidaten de RS485-2 A en B pinnetjes op de COM adapter.

Overigens; ik zie ook in de docs dat de 2 RJ45 aansluitingen zijn om meerdere units aan elkaar te koppelen. Dit werkt toch nog niet?
Nu was er recent in de homeassistant integratie 'groundwork' verricht om meerdere units te koppelen.
Ik neem even aan dat dat dit is, en dat er deftige functionaliteit aan komt.

mailtje naar Anker...
I have a Solarbank Max AC (A17E2). On the COM connector, pins 3/4 are documented as RS485-2 for connecting a third-party EMS controller.

I'd like to use this port for local monitoring and control from my own home automation system (via an RS485-to-Ethernet gateway), instead of the WiFi Modbus TCP connection.

Could you tell me:
1. What protocol does RS485-2 use (Modbus RTU or something else)?
2. Is there a register map / protocol document available for it?
3. What are the line settings (baud rate, parity, stop bits, slave ID)?
4. Does the Solarbank act as a slave that can be polled, or as the master on this bus?

• axelaar
ctrl-tab schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:55:
Could you tell me:
2. Is there a register map / protocol document available for it?
Deze vraag heb ik een poosje terug ook aan Anker gesteld. Zou doorgegeven worden aan hun R&D afdeling. Vandaag kreeg ik een bericht dat het ticket gesloten zou gaan worden, zonder verdere toelichting. Daarop heb ik maar geantwoord het ticket svp niet te sluiten en het gevraagde document beschikbaar te maken. Dit met een link naar het vergelijkbare document dat zij hebben gepubliceerd op Github voor de X1 zodat zij duidelijk kunnen zien wat er bedoeld wordt.

• ctrl-tab
axelaar schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:47:
[...]

Deze vraag heb ik een poosje terug ook aan Anker gesteld. Zou doorgegeven worden aan hun R&D afdeling. Vandaag kreeg ik een bericht dat het ticket gesloten zou gaan worden, zonder verdere toelichting. Daarop heb ik maar geantwoord het ticket svp niet te sluiten en het gevraagde document beschikbaar te maken. Dit met een link naar het vergelijkbare document dat zij hebben gepubliceerd op Github voor de X1 zodat zij duidelijk kunnen zien wat er bedoeld wordt.
Ja ik zag ook iets in een github ticket dat ze ermee bezig zijn.
De registers zijn waarschijnlijk hetzelfde als de tcp versie (hieronder). Ik zag net dat je modbus rtu gewoon kan enablen in plaats van tcp.

Ik ga het morgen gewoon eens proberen met een waveshare adaper die ik voor mijn solar ook gebruik. Volgens mij gaat dit gewoon werken.

En het mooie is dan dat je waarschijnlijk ook niks meer te maken hebt met de bugs die het uitschakelen van internet nu niet mogelijk maken (die bug raakt zeer waarschijnlijk alleen de wifi stack).
Offline, geen wifi, lage latency. Sounds like a plan :)

https://raw.githubusercon...c6168a90ad198fa3853a.yaml

[ Voor 3% gewijzigd door ctrl-tab op 28-08-2026 21:10 ]

• EVOwner
ctrl-tab schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:55:
[...]

Hoe zou je loadbalancing willen doen als je autolader en je accu tegelijk aan het werk zijn?
Ik denk dat die elkaar tegen gaan werken en dat je oscillatie krijgt als er ingegrepen moet worden. (een van de twee gaat als eerste inhouden, de ander denkt ' he er is weer capaciteit; gas erop, en zo verder)

Om deze reden trek ik alles naar homeassistant in eigen beheer. Omdat het allebei grootverbruikers zijn (voor lange tijd) moeten er iets aware zijn van beide (en de rest van je huis) -- homeassistant in dit geval. De alfen logica doe ik nu zelf, de anker ook. Hieronder de anker logica , dit is wel toegespitst op 2 batterijen maar dat heb je er zo gewijzigd als je het even in chatgpt oid kopieert.

Er zitten verschillende laadmodi in , en tevens kan je de max aanpassen voor zowel de smart mode als de fast mode...
[Afbeelding]
Ik heb een extra 3 fase kWh meter in mijn groepenkast. De batterij zit daar voor. De rest van het huis, inclusief mijn laadpaal, zit er achter. De laadpaal load balanced op basis van de extra meter, be batterij regelt op basis van de hoofd meter. Daarmee is de prioriteit m.i. geregeld.

Morgen eens naar je github link kijken 👍

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 09:43
De max ac heeft een opslag van 7,244 kWh. Niet 7. Vandaar dat je de DOD kunt instellen van 0 tot 100.

Om dit zelf te bevestigen kan je aan Anka vragen in de app hoeveel kWh de batterij heeft.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hightechsoul schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:01:
De max ac heeft een opslag van 7,244 kWh. Niet 7. Vandaar dat je de DOD kunt instellen van 0 tot 100.
Om dit zelf te bevestigen kan je aan Anka vragen in de app hoeveel kWh de batterij heeft.
Ik krijg 21,7 kWh te zien via de HASS integratie (met 2 uitbreidingen), daar hoef je dus zelfs geen AI omwegen voor te maken. Is ook gewoon bruikbare capaciteit, geen gereserveerde marge.

• ctrl-tab
Slonzo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:45:
[...]

Ik krijg 21,7 kWh te zien via de HASS integratie (met 2 uitbreidingen), daar hoef je dus zelfs geen AI omwegen voor te maken. Is ook gewoon bruikbare capaciteit, geen gereserveerde marge.
Toch lijkt dit niet zo te zijn.
Leeg hem maar eens tot 0% en kijk wat er dan gebeurt (unit gaat uit zichzelf chargen).

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Elasa schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:41:
Ik krijg nu al 3 dagen op rij rond 06.00 uur een foutmelding op mijn P1-meter: Fout A9: metercommunicatiestoring.Elke ochtend kon ik dit tot nu toe oplossen door de P1-meter even uit de aansluiting te halen en hem daarna opnieuw in te pluggen. Daarna werkte hij weer. Inmiddels ook gemeld bij Anker, maar dan krijg ik een standaard e-mail terug dat ik alles moet checken, maar er is niks veranderd aan mijn kant.

Hiervoor (al enkele maanden in gebruik) geen problemen gehad.

Zijn er meer mensen die hier de afgelopen dagen last van hebben? En is er een oplossing?
Mijn schoonouders hebben exact ditzelfde probleem sinds een week of 2. Al in contact met support, maar loopt nogal moeizaam. Veel stappen die uitgevoerd moeten worden van resetten en printscreens delen.

Nu maar een reactie gegeven dat ze met alle gegeven informatie goed onderzoek moeten doen, want het werkt (zonder externe invloed) niet meer.

Betreft overigs een Landys+Gyr E360 meter. Heeft Sinds eind juli perfect gedraaid.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:09
Rmvis schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Mijn schoonouders hebben exact ditzelfde probleem sinds een week of 2. Al in contact met support, maar loopt nogal moeizaam. Veel stappen die uitgevoerd moeten worden van resetten en printscreens delen.

Nu maar een reactie gegeven dat ze met alle gegeven informatie goed onderzoek moeten doen, want het werkt (zonder externe invloed) niet meer.

Betreft overigs een Landys+Gyr E360 meter. Heeft Sinds eind juli perfect gedraaid.
Die slimme meters veroorzaken bij meerdere merken voor een hele hoop van gedoe samen met de 350 variant.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• axelaar
@ctrl-tab : Anker heeft het ticket geupdate met de mededeling dat het Modbus-TCP document voor de Max AC in voorbereiding is en dat ze het ticket zullen updaten als het document beschikbaar is.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:43
Ik vind het standby verbruik nog steeds best wel heftig;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eo-37Eimy7xLZt_Dws5rRrd3e6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j3phbC8dSDjMeNQPpEjnFM2v.png?f=fotoalbum_large

Dit betekent dan grofweg dat indien je 7 kWh erin stopt je niet alleen zowel ac/dc verlies hebt van 18% maar ook tot 0.57 kWh per dag verliest aan sluipverbruik. Even snelle rekensom; 7 - 0,57 * 0,82 = 5,27 en dan nog x 0,05 voor de SoC = 5 kWh. Praat je over een energieoverhead van 28%.

Op basis van de reviews die ik heb gelezen had ik die niet aan zien komen. Wellicht een idee voor @Taro om de reviews daar wel melding van te maken. Het product komt nu eigenlijk beter uit de verf dan de praktijk cijfers.

Hier overigens mijn (onvrijwillige) duurtest:
  • Vandaag 45%
  • 0,57
  • 0,48
  • 0,5
  • 0,56
  • 0,37
  • 0,48 (100%)
Zendure 800+ (1.92 kW) is overigens in diezelfde tijd van 98% naar 54% gezakt.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 30-08-2026 12:19 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:16:
Ik vind het standby verbruik nog steeds best wel heftig;

[Afbeelding]

Dit betekent dan grofweg dat indien je 7 kWh erin stopt je niet alleen zowel ac/dc verlies hebt van 18% maar ook tot 0.57 kWh per dag verliest aan sluipverbruik. Even snelle rekensom; 7 - 0,57 * 0,82 = 5,27 en dan nog x 0,05 voor de SoC = 5 kWh. Praat je over een energieoverhead van 28%.

Op basis van de reviews die ik heb gelezen had ik die niet aan zien komen. Wellicht een idee voor @Taro om de reviews daar wel melding van te maken. Het product komt nu eigenlijk beter uit de verf dan de praktijk cijfers.

Hier overigens mijn (onvrijwillige) duurtest:
  • Vandaag 45%
  • 0,57
  • 0,48
  • 0,5
  • 0,56
  • 0,37
  • 0,48 (100%)
Ik neem zowel standbyverbruik als RTE altijd mee in mijn reviews. En ik geef bij de RTE ook altijd aan hoe ik die meet en dat het bijv. met nul op de meter lager zal uitkomen.

Enige is dus dat mijn Max AC een laag standbyverbruik heeft/had. Ik ga vanmiddag even niets meer doen, ben inmiddels elke avond en dag bezig, maar ik leg nu direct een HW Energy Socket klaar om het opnieuw te meten en niet te vergeten een hermeting te doen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
SOC is 80%, was aan het laden, even op 0 Watt laden gezet, 6-7 Watt standby verbruik incl. 1x BP7000:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfyWHSt51F5hnUEx8Nudr9-kFLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UdgivdEFKIBQbylqRyBf2ANP.png?f=fotoalbum_large

Zal hem later vandaag nog eens op 100% meten en weer bij 10%.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• sdk1985
Taro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:28:
SOC is 80%, was aan het laden, even op 0 Watt laden gezet, 6-7 Watt standby verbruik incl. 1x BP7000:

[Afbeelding]

Zal hem later vandaag nog eens op 100% meten en weer bij 10%.
Aha misschien er is er dan sprake van een Babylonische spraakverwarring. Het gaat mij er niet zozeer om hoeveel stroom hij al dan niet uit het net trekt, maar hoe snel de energie die ik er eerder in heb gestopt verdampt.

In die zin is standby verbruik vanaf de meter wel een erg tricky concept. Stel er zit stiekem een chip in met een TDP van 120W en ze stellen het zo in dat die voor 100% op de interne accu draait totdat de accu zijn minimale SoC bereikt dan is het 'standby verbruik' 0W maar verlies je wel 2.88 kWh per dag. Of daar truukjes worden uitgehaald is overigens wel vast te stellen door hem naar 0% te ontladen en kijken wat hij daarna gaat opnemen.

Hoe dan ook mijn ervaring nu mijn slimme meter sinds afgelopen zaterdag defect is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LMeB5OCBu1lKHRy4VvtcCkMatE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWtnEXsTFaB81nb6EJbRVj9x.png?f=fotoalbum_large

Elke 3-4 uur een procent eraf. De zendure doet veel langer over verval terwijl die accu 72% kleiner is.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 30-08-2026 12:37 ]

@sdk1985 staat je noodstroom poort op ‘standby’?
Ik begreep dat dit je accu wakker houdt en dus meer ‘standby’ kost omdat ie daadwerkelijk ‘standby’ is.

Edit: zie hieronder: zie soortgelijk iets zolang er lading in de accu zit. Features checken zoals noodstroom standby kan interessant zijn dus.

@Taro meteen leuke om mee te nemen in je meting :)

Zal op mijn SB 3 pro ook even kijken: heb nu namelijk die poorten uit gezet en haal nu 10watt standby. Das ok, maar zie ook vaak ~ 2 watt maar zo te zien gebruikt hij dan energie van zichzelf en 10w als z’n minimale soc lading gehaald is.

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-08-2026 12:38 ]

• sdk1985
NiGeLaToR schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:37:
@sdk1985 staat je noodstroom poort op ‘standby’?
Ik begreep dat dit je accu wakker houdt en dus meer ‘standby’ kost omdat ie daadwerkelijk ‘standby’ is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbvax0S9PFMWVSY_bN566_LpXJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yE3GVIBAYSNyKPslHW768ie0.png?f=fotoalbum_large

Wat nog wel een factor kan zijn; omnibattery die de status tracked. Ik zou die er binnenkort af kunnen halen en kijken of hij dan meer in rust komt. Maar heel eerlijk de zendure heeft die ook gekoppeld dus ik heb er geen hoge verwachtingen van. Maar wie weet.

Update: Ik heb de modbus uitgezet. Zie echter dat deze review nu een eigen verbruik van 29W vermeld. Dus heb er nog steeds geen hoge verwachtingen van.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 30-08-2026 12:48 ]

@sdk1985 wellicht is het wat het is, maar dan bovenal erg jammer.

En kan wisselen met de FW ook nog ‘s. Of inderdaad de externe metingen.

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-08-2026 12:46 ]

• Taro
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:37:
@Taro meteen leuke om mee te nemen in je meting :)
Ik heb dit bijv. gisteren ook al meegenomen in de Marstek Venus E Mini review, standbyverbruik op 100% en op 10%. Daar zie je dat dat 7 vs 9 Watt is. Echter heeft nagenoeg ieder merk, behalve Anker SOLIX, een minimale SOC hoger dan 0%. Komt de waarde daar onder, dan laden ze doorgaans weer bij op een hoog vermogen tot dat percentage ipv ineens de voeding voor het standby staan uit het net te gaan halen.

Dit gezegd hebbende kan je zelfs stellen dat dat een strategie kan zijn om de daadwerkelijke waarde te verbloemen. Daarom is een RTE meting over bijv. 1 cycle per dag ook mooi, omdat je daarin linksom of rechtsom het daadwerkelijke standbyverbruik meeneemt zonder exact te hoeven weten hoe hoog dat is.

Maar al met al hoor ik vaak al dat de reviews te lang zijn, ze kosten ook erg veel tijd om te maken en de vraag is hoeveel consumenten vooraf naar dit soort zaken kijken en zich daar op oriënteren. Tweakers wel, maar de gemiddelde consument begrijpt een aanzienlijk deel van de gebruikte termen en waardes al niet eens en dat zou ook niet nodig hoeven zijn.

Een energielabel voor thuisaccu's mag er wat mij betreft zeker komen :)

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:09
Taro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

Ik heb dit bijv. gisteren ook al meegenomen in de Marstek Venus E Mini review, standbyverbruik op 100% en op 10%. Daar zie je dat dat 7 vs 9 Watt is. Echter heeft nagenoeg ieder merk, behalve Anker SOLIX, een minimale SOC hoger dan 0%. Komt de waarde daar onder, dan laden ze doorgaans weer bij op een hoog vermogen tot dat percentage ipv ineens de voeding voor het standby staan uit het net te gaan halen.

Dit gezegd hebbende kan je zelfs stellen dat dat een strategie kan zijn om de daadwerkelijke waarde te verbloemen. Daarom is een RTE meting over bijv. 1 cycle per dag ook mooi, omdat je daarin linksom of rechtsom het daadwerkelijke standbyverbruik meeneemt zonder exact te hoeven weten hoe hoog dat is.

Maar al met al hoor ik vaak al dat de reviews te lang zijn, ze kosten ook erg veel tijd om te maken en de vraag is hoeveel consumenten vooraf naar dit soort zaken kijken en zich daar op oriënteren. Tweakers wel, maar de gemiddelde consument begrijpt een aanzienlijk deel van de gebruikte termen en waardes al niet eens en dat zou ook niet nodig hoeven zijn.

Een energielabel voor thuisaccu's mag er wat mij betreft zeker komen :)
Of er echt "zoveel" tweakers zijn die orienteren, ja maar wel in de klasse genoemd Terug Verdien Tijd.
Dan blijven er al een stuk minder over die ook echt wat lezen.
Een energie label voor vaste installaties kan ik me wel iets bij voorstellen, bij de stekker varianten wat minder omdat die met stroomverbruik van bepaalde functies best schommelen, als in een ups functie / backup / bepaalde manieren van standby.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Taro
  • Niet online
tweeek schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Of er echt "zoveel" tweakers zijn die orienteren, ja maar wel in de klasse genoemd Terug Verdien Tijd.
Dan blijven er al een stuk minder over die ook echt wat lezen.
Een energie label voor vaste installaties kan ik me wel iets bij voorstellen, bij de stekker varianten wat minder omdat die met stroomverbruik van bepaalde functies best schommelen, als in een ups functie / backup / bepaalde manieren van standby.
Dat laatste is ook interessant. In een app van een fabrikant stond bovenin standaard de melding: U heeft het off-grid stopcontact niet geactiveerd. Dus wat deed iemand die ik sprak? Die ging direct die optie aanzetten omdat hij dacht dat dat blijkbaar moest. Maar vervolgens is dat systeem dus dag in, dag uit, 6 Watt extra gaan verbruiken om de noodstroomuitgang aan te houden die hij niet gebruikte.

Als ik ook af en toe op Facebook berichten langs zie komen: Mensen die ervaringen vragen van de vreemdste merken, dat je echt denkt: Hoe kom je daar nu bij en waarom heb je niet even wat verder/beter onderzoek gedaan... Straks zit je met een systeem met brakke software, slechte ondersteuning en die cowboy die het je allemaal verkocht is straks weer gevlogen.

Maar goed, niet iedereen is technisch goed onderlegd of heeft de aandacht/tijd zich hierin te verdiepen, iedereen heeft weer iets anders waar die beter in is.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Feedback slimme modus (AI). Afgelopen dagen de slimme modus getest. Ging van 100% accu lading naar 65%, er werd actief verkocht aan het net. Dag erna weer geladen tot 71%. Wederom ging in de avond en nacht alls het net op. Accu stand 32% en vanochtend op SOC 5%. Waarna er om 0200 geen accu capaciteit meer was en 3 kWh werd ingekocht.

Conclusie: Nog niet volwassen genoeg. Nog getest met geen export, maar dat gaf ook geen goed gevoel en resultaat. Terug naar modus eigen verbruik. Op zich is die Ai modus veelbelovend, maar er missen parameters zoals instellen wanneer verkoop accu energie. Anker kan hier nog stappen maken uiteraard, zoals altijd voldoende energie overhouden en niet alles op het net dumpen. Aangezien de slimme modus de dagen ervoor heeft kunnen leren wat het energie verbruik is gedurende de nacht.

Iemand betere ervaringen?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:22
peterpijpelink schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:34:
Feedback slimme modus (AI). Afgelopen dagen de slimme modus getest. Ging van 100% accu lading naar 65%, er werd actief verkocht aan het net. Dag erna weer geladen tot 71%. Wederom ging in de avond en nacht alls het net op. Accu stand 32% en vanochtend op SOC 5%. Waarna er om 0200 geen accu capaciteit meer was en 3 kWh werd ingekocht.

Conclusie: Nog niet volwassen genoeg. Nog getest met geen export, maar dat gaf ook geen goed gevoel en resultaat. Terug naar modus eigen verbruik. Op zich is die Ai modus veelbelovend, maar er missen parameters zoals instellen wanneer verkoop accu energie. Anker kan hier nog stappen maken uiteraard, zoals altijd voldoende energie overhouden en niet alles op het net dumpen. Aangezien de slimme modus de dagen ervoor heeft kunnen leren wat het energie verbruik is gedurende de nacht.

Iemand betere ervaringen?
Bij m'n pa staat hij al een tijdje in slimme modus en dat werkt eigenlijk best OK. Zie hier afgelopen 24 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxJZuz0pGxyBsaVecRWLkUa49zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Co1FYcIdDcpi9rwb7Yvyi2Dr.png?f=fotoalbum_large

Heeft gistermiddag tegen laag tarief volop ingekocht, gisteravond tegen hoog tarief een deel verkocht op max. vermogen en vannacht de rest opgebruikt tot aan 5% zo tegen 8:45 vanochtend. Op dat moment was er ongeveer voldoende zon om in het huisverbruik te voorzien. Systeem is momenteel weer aan het inkopen en verwacht dat die vanavond en vannacht weer iets soortgelijks gaat doen.

Je kunt hier een klein beetje in sturen door te spelen met de inkoop- en verkoopprijs. Door de verkoopprijs wat lager in te stellen dan de werkelijkheid, zal de accu iets minder fors verkopen en een deel reserveren voor zelfgebruik.
Vorige week wel gezien dat als er weinig zon is en een relatief lage spread in minimale en maximale prijs gedurende de dag dat de accu dan enkele dagen nagenoeg niets doet en rond 5% blijft hangen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31
ArPi75 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:03:
[...]

Bij m'n pa staat hij al een tijdje in slimme modus en dat werkt eigenlijk best OK. Zie hier afgelopen 24 uur.
[Afbeelding]

Heeft gistermiddag tegen laag tarief volop ingekocht, gisteravond tegen hoog tarief een deel verkocht op max. vermogen en vannacht de rest opgebruikt tot aan 5% zo tegen 8:45 vanochtend. Op dat moment was er ongeveer voldoende zon om in het huisverbruik te voorzien. Systeem is momenteel weer aan het inkopen en verwacht dat die vanavond en vannacht weer iets soortgelijks gaat doen.

Je kunt hier een klein beetje in sturen door te spelen met de inkoop- en verkoopprijs. Door de verkoopprijs wat lager in te stellen dan de werkelijkheid, zal de accu iets minder fors verkopen en een deel reserveren voor zelfgebruik.
Vorige week wel gezien dat als er weinig zon is en een relatief lage spread in minimale en maximale prijs gedurende de dag dat de accu dan enkele dagen nagenoeg niets doet en rond 5% blijft hangen.
De AI modus werkt redelijk, maar ik heb het idee dat er geen rekening wordt gehouden met een voorspelling van de GHI (Global Horizontal Irradiance). Er zit blijkbaar geen weersvoorpelling in de app, en dan loop je op dagen als vandaag tegen een lege accu aan.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ArPi75 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:03:
[...]

[Afbeelding]

Volg wat je zegt. Maar ik heb de anker met 5 uitbreidingen. Dus dan dumpt ie aardig wat het net op. (30 kWh !) En was dus rond 0200 leeg en ging (relatief duur) inkopen. Dat had naar mijn idee vermeden kunnen worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPER7PvKtJSVKrZ0O5kcBiuEVDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0G4MlT8bTnQUdoKsOGOM2L7B.png?f=fotoalbum_large

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:51
Interessant (én bijzonder) dat mogelijk instellingen zoals een modbus of noodstroompoort het standby verbruik (kunnen) beinvloeden. Ik zal op een later moment ook eens kijken of ik e.e.a. kan testen en uitsluiten.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• EVOwner
ctrl-tab schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:55:

Voor zover ik kan zien / ik het begrijp worden deze maxima gebruikt voor de logica binnen Home Assistant zelf en worden deze niet gebruikt om de maxima in de batterij zelf in te stellen. Maar goed, dat is in ieder geval wel "iets".

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:52
KoningPaulus schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:12:
Interessant (én bijzonder) dat mogelijk instellingen zoals een modbus of noodstroompoort het standby verbruik (kunnen) beinvloeden. Ik zal op een later moment ook eens kijken of ik e.e.a. kan testen en uitsluiten.
Goedez ben benieuwd!
Ik gebruik de noodstroom Port voor de router, voor mocht de stroom uitvallen. Anders zet ik deze op het normale stopcontact er naast :)

• ctrl-tab
EVOwner schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Voor zover ik kan zien / ik het begrijp worden deze maxima gebruikt voor de logica binnen Home Assistant zelf en worden deze niet gebruikt om de maxima in de batterij zelf in te stellen. Maar goed, dat is in ieder geval wel "iets".
klopt. het kan simpelweg nog niet via modbus. ik vraag me ook af of ze dat gaan bouwen (modbus is primair voor ems bedoeld heb ik het idee. dus zelf doen!
We will see.

[ Voor 7% gewijzigd door ctrl-tab op 31-08-2026 11:01 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:39
EVOwner schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Is het dan bijvoorbeeld ook niet mogelijk ontladen automatisch op 0 te zetten als een laadpaal actief is?

• ctrl-tab
Maurice- schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Is het dan bijvoorbeeld ook niet mogelijk ontladen automatisch op 0 te zetten als een laadpaal actief is?
Zolang Anker in control is over de modi, nee.
Althans niet met de officiele integratie. Wellicht met die andere integratie die over de cloud gaat?
https://github.com/thomluther/ha-anker-solix

• coolmos
ctrl-tab schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

Althans niet met de officiele integratie. Wellicht met die andere integratie die over de cloud gaat?
In de aangepaste modus kun je ontladen op 0 zetten (binnen een tijdslot) dus het is wel mogelijk

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:14
Ik heb trouwens net een mail binnen met een code om een smart meter te bestellen voor nop Nav de facebook actie.

Helaas moet je nog wel de verzendkosten betalen….

[ Voor 30% gewijzigd door caspervc op 31-08-2026 13:23 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 14:47
Ik heb de code gehad voor de gratis Smart Meter Gen2.

Meteen nog CT klemmen bij besteld, Vaste Aansluiting en Comminicatie stekker.

Had ook nog een 40 euro tegoedbon die ik had ingewisseld voor mijn Anker punten :).

Dus voor 20 euro een een mooie bestelling :D

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

caspervc schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:20:

Helaas moet je nog wel de verzendkosten betalen….
Nee, niet als je de standaard 赠品免运 (Gratis verzending bij gratis cadeaus) aangevinkt laat.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 31-08-2026 13:27 ]

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 13:36
mikeyfire643 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:21:
Ik heb de code gehad voor de gratis Smart Meter Gen2.

Meteen nog CT klemmen bij besteld, Vaste Aansluiting en Comminicatie stekker.

Had ook nog een 40 euro tegoedbon die ik had ingewisseld voor mijn Anker punten :).

Dus voor 20 euro een een mooie bestelling :D
Facebook actie?? Ik wil namelijk ook heeel grag die smart meter gen2

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 14:47
robg1984 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:30:
[...]

Zoekfunctie in topic en je vindt het :twk . (Liep tot 17 Augustus)

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:33
robg1984 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:30:
[...]

Hou de vraag en aanbod in de gaten ;)

• digital-IMEI
ctrl-tab schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

De laatste keer las ik dat hij niet van plan was om de Max AC en Solarbank 4 te gaan ondersteunen. Dus check even of jouw model ondersteund wordt

• EVOwner
Maurice- schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Het ontladen van de batterij is niet het probleem. Want door het ontladen van de batterij wordt de belasting van de hoofdzekering alleen maar lager. Het probleem is het opladen van de batterij, tegelijk met het opladen van de auto. Maar dat terzijde.

Natuurlijk kun je het opladen van de batterij links- of rechtsom uitschakelen als de auto oplaadt, maar dan gooi je, ten tijde van lage tarieven, 9 ampere aan oplaadvermogen weg. En dat vind ik een beetje jammer ;-)

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:38
Ik heb nu ook een HW plug aan de Anker gehangen.
De noodstroompoort staat aan.
Na ongeveer 2 weken meten, staat de RTE op 70%, en dat vooral door het hoge standbyverbruik 20-25w
Valt wel tegen, gezien ik deze accu had gekocht voor een hogere RTE, en lang had getwijfeld tussen deze en Zendure of Jackery

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:39
EVOwner schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Het ontladen van de batterij is niet het probleem. Want door het ontladen van de batterij wordt de belasting van de hoofdzekering alleen maar lager. Het probleem is het opladen van de batterij, tegelijk met het opladen van de auto. Maar dat terzijde.

Natuurlijk kun je het opladen van de batterij links- of rechtsom uitschakelen als de auto oplaadt, maar dan gooi je, ten tijde van lage tarieven, 9 ampere aan oplaadvermogen weg. En dat vind ik een beetje jammer ;-)
Ja zo is elke situatie anders. Ik heb een vast tarief zonder dal en laad de zakelijke EV liever direct met zonnestroom/van het net in plaats van uit de batterij (met bijkomend verlies). De Max AC gaat 's nachts toch wel leeg met een gasloos huis. Maar dat automatisch voor elkaar krijgen gaat dus niet zo makkelijk.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:18
Pieterve schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:29:
Na ongeveer 2 weken meten, staat de RTE op 70%, en dat vooral door het hoge standbyverbruik 20-25w
Valt wel tegen, gezien ik deze accu had gekocht voor een hogere RTE, en lang had getwijfeld tussen deze en Zendure of Jackery
Anker werkt hier nog aan hoor, zou naar 8 watt moeten kunnen gaan.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:52
Pieterve schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:29:
Met je eens dat het tegenvalt. Maar hoe zit dit bij Zendure of Jackery dan? De RTE waar zij mee rapporteren, is dat inc of ex dit "standby" verbruik.

• TsiisSkaaf
  • Laatst online: 22:32
JBS schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:25:
[...]
Nee, niet als je de standaard 赠品免运 (Gratis verzending bij gratis cadeaus) aangevinkt laat.
Het lijkt erop dat zodra je extra ct-klemmen voor het monitoren van je zonnepanelen toevoegt je niet meer gratis kan laten versturen

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

• berthavekes2
JBS schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:25:
[...]
De gratis verzending verdwijnt bij mij zodra ik extra ct-klemmen toevoeg. Had jij dat niet?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

berthavekes2 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

De gratis verzending verdwijnt bij mij zodra ik extra ct-klemmen toevoeg. Had jij dat niet?
Niet geprobeerd, heb geen ct-klemmen besteld.

• More-Is
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 13:38
Gisteren een Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro gekocht bij de Appie. ;) Zij hebben op dit moment ook de scherpste prijs, maar staan nog niet in de Pricewatch. Ben me nu dus ook druk aan het inlezen op dit forum. Maar wie zat te denken om de E5000 aan te schaffen, voor €1699 is ie voor jou, inclusief Anker P1-meter. En heb je nog zegelboekjes, kun je die ook inleveren (max. 10 boekjes per item, dus max. €520 korting). Levering wordt gedaan door SolarNRG Trading B.V.

https://www.ah.nl/producten/product/wi623389/anker-solix-thuisbatterij-5-kwh

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:25
Whiskey48 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:52:
[...]
Ik gebruik de noodstroom Port voor de router, voor mocht de stroom uitvallen.
Ik zou even testen hoe deze zich gedraagt als de accu leeg is, passthrough vanuit het grid of uit. Een solarbank 2 AC gaf geen spanning aan 'UPS zijde' bij een lege accu (en een vol grid :) ).

• tweazer
Ik zie bij Anker de combiner box. Geen specs, noch documentatie en qua foto zeker niet een powerdock. Bij gebrek aan 1k speelgeld maar niet besteld ... Weet iemand meer ? Als iemand wil sponsoren wil ik best wel testen :)
tweazer schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:14:
Ik zie bij Anker de combiner box. Geen specs, noch documentatie en qua foto zeker niet een powerdock. Bij gebrek aan 1k speelgeld maar niet besteld ... Weet iemand meer ? Als iemand wil sponsoren wil ik best wel testen :)
Lol die categorie is kaput ‘nlall’. Iemand zit lekker met producten te spelen daar :+

Geen powerdock maar wel iets om dingen te verbinden. Wel leuk als je een soort prematuur lek hebt gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-08-2026 18:16 ]

• tweazer
Zojuist het allernieuwste model van Anker te pakken gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuumbEiJZZXD_DUzyoE7-0oI7TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLPt1c0YzaY5H2iCIWpMZL4F.jpg?f=fotoalbum_large

• digital-IMEI
tweazer schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:19:
Zojuist het allernieuwste model van Anker te pakken gekregen:
[Afbeelding]
Als ik op m’n gevoel af ga passen hier exact 2 AA batterijen in 😉

• digital-IMEI
Zou dit de mogelijke Powerdock Pro opvolger zijn?

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:33
Google weet het wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zdjs_ZpIWBwPKtqnmsfJ29HSd5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgkEecZtUIbUj9wZlR7UAY36.jpg?f=fotoalbum_large

• Z-Marnix
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18-09 14:52
More-Is schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:08:
Gisteren een Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro gekocht bij de Appie. ;) Zij hebben op dit moment ook de scherpste prijs, maar staan nog niet in de Pricewatch. Ben me nu dus ook druk aan het inlezen op dit forum. Maar wie zat te denken om de E5000 aan te schaffen, voor €1699 is ie voor jou, inclusief Anker P1-meter. En heb je nog zegelboekjes, kun je die ook inleveren (max. 10 boekjes per item, dus max. €520 korting). Levering wordt gedaan door SolarNRG Trading B.V.

https://www.ah.nl/producten/product/wi623389/anker-solix-thuisbatterij-5-kwh
Die toevoeging "wordt niet geleverd in het buitenland" staat daar door mijn toedoen denk ik... heb een paar weken geleden een uur met de helpdesk geleuterd hierover omdat het er toen NIET bij stond maar het toch niet lukte 😅 wilde hem graag laten leveren in een AH winkel tegen de Belgische grens om hem dan te gaan ophalen maar dat was ook niet mogelijk. Spijtig want voor die prijs wilde ik graag nog een tweede bestellen. Moest iemand hier een oplossing voor weten, zeg maar :)

• tweazer
digital-IMEI schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:44:
Als ik op m’n gevoel af ga passen hier exact 2 AA batterijen in 😉
Bijna.. Nog niet te koop in nederland, enkel bij de buurtjes ...
Hint: alles wat je er in stopt komt er weer uit, 100% geen verlies !

[ Voor 12% gewijzigd door tweazer op 01-09-2026 20:02 ]

• timhtc
  • Laatst online: 19:07

timhtc

Home Energy Management

berthavekes2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:18:
[...]

Ik heb mijn 14 kWh ook gekoppeld (live via Home Assistant) aan deze website. Te vinden onder gebruikersnaam: berthavekes2.

Filteren op merk is het snelst:

https://mijnbatterij.nl/l...BrandIds=36&incomeIn=euro

Vorige week was ik nog aan het testen met verschillende aansturingen, en zijn de resultaten dus niet te vergelijken. Vanaf deze week wordt hij weer volledig door HA aangestuurd.
Ha Bert,

Heel fijn dat jij ook je handelsresultaten deelt. Hoe heb je gisteren zo’n mooi resultaat behaald? €2,95 door 9kWh te ontladen terwijl het maximale verschil op die dag 25cent was.

Ik herken de tegenvallende Frank Energie resultaten. Interne navraag heeft me geleerd dat ze eerst een maand op enkel onbalans draaien en na validatie van het gedrag van de batterij je pas in de pool gooien van day-ahead handel.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:06
Over het hoge stand-by verbruik gesproken. De service desk geeft aan dat dit compleet normaal is… blijft een bijzondere club |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYZSYy3Bg0XmmRZp_65l6fapljw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WXT19hYsG8HyBwSEVNeigYn.jpg?f=fotoalbum_large

• Pieterve
  • Laatst online: 20:38
tweazer schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:52:
[...]

Ik zou even testen hoe deze zich gedraagt als de accu leeg is, passthrough vanuit het grid of uit. Een solarbank 2 AC gaf geen spanning aan 'UPS zijde' bij een lege accu (en een vol grid :) ).
Ik gebruik het ook voor router en nas, en als de accu leeg is, dan is het passthrough.
Je mag enkel in de app niet op zelftest klikken, dan valt de stroom kortstondig uit

[ Voor 10% gewijzigd door Pieterve op 01-09-2026 08:44 ]

• ctrl-tab
JoTil schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:42:
Over het hoge stand-by verbruik gesproken. De service desk geeft aan dat dit compleet normaal is… blijft een bijzondere club |:(

[Afbeelding]
inconsistent. zie mijn eerdere reactie.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85963570

goed.. allemaal door klagen bij de servicedesk, druk erop houden ;)

tsjah, de club... understaffed, AI, booming business. dat lult uiteraard naast elkaar heen ;)
zelfde bij zendure.

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23-09 10:55
JoTil schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:42:

[Afbeelding]
"20-30 watts per hour"
Zucht... als je voor een fabrikant als Anker werkt zou je toch wel je éénheden mogen kennen.

dK

Ik was standby aan het meten met een HW stekker, maar vanochtend begon die te klapperen waardoor 1 van de accu's steeds offline ging. Ik checkte de instellingen en zag per abuis dat de noodstroom poort weer geactiveerd was. Vreemd, had die juist uitgezet. Het hogere (10W) sluipverbruik was mij wel al opgevallen. Heb er 3, dus 3 x 10W is zonde en er is zo weinig stroomuitval dat ik besloten heb mezelf daar nu niet tegen te hoeven beschermen.

Maar: vreemd dat die setting weer aan stond. Ga het in de gaten houden. En als ik weer vertrouwen in de HW-socket, meten.

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:22
Hoe hebben hebben mensen de Smart Gen Meter 2 met 3 fases aangesloten in de meterkast?
code:
1
2
3
4
fase N -> wat voor beveiliging, eigen groep/automaat? -> LN ingang
nul -> nul ingang

.. en daarnaast de klemmen, maar die zijn niet zo spannend.
wat voor beveiliging/automaten moet er tussen de meter en de hoofdschakelaar zitten?

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb sinds vanochtend de melding dat de AI de zonnestroomopwekking niet meer kan monitoren. Het systeem draaide inmiddels twee weken zonder problemen (met zelfde zonnepanelen). Meer mensen die dit herkennen of hebben gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiP1V2n7CFRCWkfDGKG2csS3AD0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2Yu1P4kPyaVlrNZMrnJpDWbR.png?f=fotoalbum_medium

• coolmos
Elect schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:32:
Ik heb sinds vanochtend de melding dat de AI de zonnestroomopwekking niet meer kan monitoren. Het systeem draaide inmiddels twee weken zonder problemen (met zelfde zonnepanelen). Meer mensen die dit herkennen of hebben gehad?

[Afbeelding]
Smart Meter Gen 2 of P1 dongle?

• Elect
  • Niet online
coolmos schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:39:
[...]

Smart Meter Gen 2 of P1 dongle?
P1 dongle

• coolmos
Die kan geen PV opwek meten. De P1 dongle krijgt alleen elke seconde een waarde van het vermogen dat het huis in of uit gaat. Waar dat vandaan komt weet dat ding niet.

• Elect
  • Niet online
Het stomme is dat het afgelopen twee weken met deze setup wel gewerkt heeft. Hij had redelijk accuraat ingeschat hoeveel vermogen de zon zou opwekken. Ik heb toevallig nog een screenshot van 25-08:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRGgewujm8jljl1_ovetlulNiHI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NRsnMlpD0v6qpZBvByqG5yd2.png?f=fotoalbum_medium

Weird.
Pagina: 1 ... 53 ... 61 Laatste