Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05 12:58
Ik ben bezig met aansturen van mijn thuisbatterij, hiervoor lees ik via de P1 poort de meter uit (Landis+Gyr e350 DSMR 5.0). Nu viel het mij op dat inderdaad, volgens de standaard, iedere seconde een datagram binnenkomt. Echter, de metingen in het datagram updaten slechts iedere 10 seconden? Veld `0-0:1.0.0` met de timestamp is wel correct, er komt dus wel daadwerkelijk iedere seconde een nieuw datagram binnen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit verwacht gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
Je moet de meter pollen voor meer data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@jeroen3 Er valt eigenlijk weinig te pollen. Data_request hoog = elke seconde data. Data_request laag = geen data.

@vinniefireman Als je echt naar de rouwe data hebt gekeken ben ik bang dat je meter het helaas dus gewoon zo doet. De DSMR 5 standaard zegt wel dat de meter elke seconde data moet sturen maar zegt feitelijk niet dat dit ook altijd nieuwe data hoeft te zijn... Is natuurlijk wel het idee van de standaard maar staat er niet expliciet. Dus misschien dat Landis+Gyr wat valsspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
Ja dat bedoel ik. Bij mijn doet hij dat gewoon, maar ik heb de 360, subtiel verschil die ik even niet zag.

Helaas zal dit dus een eigen tussenmeter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Valsspelen valt wel mee. Heb het niet vers in mijn geheugen, maar vziw is het deels configureerbaar door de netbeheerder.
Realiseer je ook dat hoe hoger de resolutie van de data en dus meetpunten, hoe meer data de netbeheerder voor zijn kiezen krijgt en moet verwerken. En dan is iedere seconde, of zelfs iedere 10 seconden of zelfs iedere minuut wel heel erg veel op weet ik hoeveel aansluitingen en dus meters.

Bovendien grootst gemene deler: jouw meter is relatief modern, er hangen ook nog oudere die DSMR 5.0 en dus die hoge resolutie niet ondersteunen. Maar wel gelijk in de overzichten moeten komen, en dus alles een gelijke resolutie moet hebben.

Last: volgens mij zijn de metingen "linkshandig", oftewel: de waarde die je krijgt is de waarde die aangenomen wordt over het gehele tijdsbestek tussen het vorige meetpunt en het huidige.
(Rechtshandig bestaat ook, dan is de waarde die je nu meet geldig tot de nieuwe waarde op het volgende meetpunt komt).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30

Pocketware

Bij je netbeheerder aangeven dat de P1 poort kapot is; dan komen ze je meter vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05 12:58
Bedankt voor de antwoorden.

@The Eagle De data verzonden via GPRS kan in theorie natuurlijk prima verschillen qua resolutie van de output op de P1 poort. Voor de resolutie van overzichten is de netbeheerder ook niet afhankelijk van een instelling op de meter, maar kan dit evt centraal aggregeren lijkt me.

Wel opvallend is dat er ook een e350 bestaat met DSMR 4.2. Wellicht heb ik net een half/tussen model. :P

Ik zal het hier mee moeten doen. Wie weet plaats ik later nog een tussenmeter of CT klemmen.
Pagina: 1