KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
Heb jij de 'nul-op-de-meter' intelligentie dan in Home Assistant ingebouwd? Ik vraag me namelijk of of the officiele Ankel Home Assistant integratie daar wel snel genoeg voor is (er is de vertraging tussen het moment van het verbruik en het moment dat de P1 meter dat doorgeeft + de verraging tussen de Anker Batterij en Home Assistant). Dus as het verbruik plots van 1500W naar -524W spring, dan zou ik denken dat het wel even duurt voor de Batterij dan uiteindelijk springt van '1500W ontladen' naar '524W laden'. En ik zou verwachten dat dat wel wat sneller gaat as de batterij zelf op zijn eigen nul-op-de-meter modus gaat (uit je review blijkt in ieder geval dat dat goed werkt).Taro schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:43:
[...]
Dan gaan ze er om vechten. Daarom moet je ook een HEMS/EMS hebben dat de regie neemt en voorrang verleent. Heb dat hier mooi ingericht met Home Assistant.
Ik zit zelf namelijk na te denken over hoe ik de intelligentie het beste opbouw. Ik moet namelijk nul-op-de-meter met peak shaving (Belgie) combineren. Uit simulaties op basis van mijn historisch bereik blijkt dat ik wel 40%van mijn potentiele jaarlijkse besparingen kan halen uit peak shaving.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Krijg daar veel vragen over, binnenkort meerquizzical schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:18:
[...]
Heb jij de 'nul-op-de-meter' intelligentie dan in Home Assistant ingebouwd? Ik vraag me namelijk of of the officiele Ankel Home Assistant integratie daar wel snel genoeg voor is (er is de vertraging tussen het moment van het verbruik en het moment dat de P1 meter dat doorgeeft + de verraging tussen de Anker Batterij en Home Assistant). Dus as het verbruik plots van 1500W naar -524W spring, dan zou ik denken dat het wel even duurt voor de Batterij dan uiteindelijk springt van '1500W ontladen' naar '524W laden'. En ik zou verwachten dat dat wel wat sneller gaat as de batterij zelf op zijn eigen nul-op-de-meter modus gaat (uit je review blijkt in ieder geval dat dat goed werkt).
Ik zit zelf namelijk na te denken over hoe ik de intelligentie het beste opbouw. Ik moet namelijk nul-op-de-meter met peak shaving (Belgie) combineren. Uit simulaties op basis van mijn historisch bereik blijkt dat ik wel 40%van mijn potentiele jaarlijkse besparingen kan halen uit peak shaving.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Het zou handig zijn als er in de app van anker een peak shaving optie zou bestaan.quizzical schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:18:
[...]
Heb jij de 'nul-op-de-meter' intelligentie dan in Home Assistant ingebouwd? Ik vraag me namelijk of of the officiele Ankel Home Assistant integratie daar wel snel genoeg voor is (er is de vertraging tussen het moment van het verbruik en het moment dat de P1 meter dat doorgeeft + de verraging tussen de Anker Batterij en Home Assistant). Dus as het verbruik plots van 1500W naar -524W spring, dan zou ik denken dat het wel even duurt voor de Batterij dan uiteindelijk springt van '1500W ontladen' naar '524W laden'. En ik zou verwachten dat dat wel wat sneller gaat as de batterij zelf op zijn eigen nul-op-de-meter modus gaat (uit je review blijkt in ieder geval dat dat goed werkt).
bvb: ipv nul op de meter 2500 op de meter ofzo, aangezien ik in de winter niet genoeg zonneopbrengst heb om te compenseren voor mijn warmtepomp, ...
Maar als dat zo is hoef ik niets in te stellen toch? Ik wil simpelweg dat als de auto ingeplugd is en ik stroom opwek, de auto eerst vollaadt en daarna pas de accu.Taro schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:56:
[...]
1 voordeel: De auto wint altijd omdat die zonder V2X/V2G/V2H (er even van uitgaande dat je dat niet hebt) niet kan ontladen richting de thuisaccu
Zodra de auto niet ingeplugd is, mag ie direct de accu volpompen.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Solarhandel biedt de BP5000 voor 1049€. Lijkt me een hele goede prijs, 201€ per kWhNiGeLaToR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:10:
@JBS in februari hadden ze nog mooie acties: heb toen 2 x een BP2700 gekocht voor €1500,-. Was zo’n 277€ per kWh, incl btw, die dus terug gehaald is. Setje kost nu €1798,-, zie ik.
Je kunt dus om de zoveel tijd wel acties verwachten. November heb je ook Black Friday.
Nb: in mijn berekeningen zou ik geen > 300€ per kWh betalen en liever < dan €250,- per kWh. Tenzij de tvt niet zo belangrijk is wordt dat anders best ingewikkeld.
Batterij half jaar in de doos laten lijkt mij geen goede optie.
Zag deze voorbij komen in een HACS PR, misschien heb je er wat aan: peak shaving integratie in Home Assistant. Prioriteit-gebaseerde 'load shedding' t.o.v. een ingestelde maximum kwartierpiek.quizzical schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:18:
Klopt. De Anker kijkt naar wat je terug levert. Tijdens het laden van je auto zul je dus waarschijnlijk niets terug leveren.koekjah schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:55:
[...]
Maar als dat zo is hoef ik niets in te stellen toch? Ik wil simpelweg dat als de auto ingeplugd is en ik stroom opwek, de auto eerst vollaadt en daarna pas de accu.
Zodra de auto niet ingeplugd is, mag ie direct de accu volpompen.
De vraag is, wil je de auto opladen vanuit de accu. Want als je NOM instelt zal de accu gaan leveren bij een hogere vraag dan aanbod. Aanname dat je auto meer vermogen trekt dan je PV levert
Je zou dit vanuit HA kunnen ondervangen door de Anker “uit te schakelen” zodra je de auto gaat laden. In HA zou je kunnen kunnen wisselen van programma of het vermogen kunnen terug schroeven.
[ Voor 3% gewijzigd door digital-IMEI op 07-06-2026 20:19 ]
Inderdaad! Ik heb berekeningen en simulaties gedaan en ben daarmee uitgekomen op een waarde per uur van hoeveel reservecapaciteit ik best in de batterij kan hebben om aan peak shaving te kunnen doen (snachts rond de 400Wh, 's avonds voor ik begin te koken rond de 1300Wh). De batterij zou dus aan nul-op-de-meter moeten doen zolang er meer dan die ingestelde capaciteit in de batterij zit. Maar zodra het gezakt is naar die minimumcapaciteit moet hij overschakelen naar '2500 op de meter'.Bluecross schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:27:
[...]
Het zou handig zijn als er in de app van anker een peak shaving optie zou bestaan.
bvb: ipv nul op de meter 2500 op de meter ofzo, aangezien ik in de winter niet genoeg zonneopbrengst heb om te compenseren voor mijn warmtepomp, ...
Bij "2500 op de meter" geldt het volgende:
- Alle injectie in het net van zonnepanelen compenseren door de batterij op te laden
- As de batterij onder de minimumcapaciteit van dat uur is gezakt, dan moet de batterij stroom van het net trekken om op de laden (maar aan een wattage dat sort dat de 'meter' niet boven 2500 gaat)
- Als er een hoog verbruik in huis is, dan moet de batterij ontladen om te zorgen dat de piek op het einde van het kwartier op 2500W uitkomt. Dit is best lastig om hier het beste algoritme voor te vinden. Opties:
- 1: Zodra er 625Wh (2500W gedurende 1/4e van een uur = 2500/4=625Wh) is verbruikt, gaat de batterij zorgen dat er niks meer van het net wordt gehaald. Dit is ideaal in de zin dat de batterij niets te veel zal ontladen (en dat willen we vermijden vanwege de rountrip efficiency van +-83%). Maar het geeft problemen als gedurende die eindperiode de 'vraag' hoger dan 3500W is want dat kan de batterij niet leveren. Je zal dus hoger uitkomen dan het doel.
- 2: Stel dat aan het begin van het kwartier het verbruik 3000W is, de batterij ontlaad aan 500W, en als dat zo doorgaat kom je op het einde van het kwartier precies goed uit. Voordeel: omdat je meteen al begon te ontladen heb je meer marge voor onverwachte pieken >3500W naar het einde toe. Nadeel: als het verbruik plots ineenstuikt kan het goed zijn dat je ver onder het doel uitkomt op het einde en je dus voor niets heb zitten ontladen.
- 3: een tussenvorm: We kijken naar wat momenteel zo een beetje de baseload is (Home Assistant kan bvb de 5e percentielwaarde van het laatste half uur berekenen, stel bvb dat dat nu 300W is) en we gaan ervan uit dat het verbuik dit kwartier nooit onder die waarde zal uitkomen. We kijken naar hoeveel er dit kwartier er al verbruikt is, en gaan ervan uit dat die 300W de rest van de 15minuten continu verbruikt zal worden. Als we te hoog uitkomen, dan begint de batterij te ontladen. In dit scenario zal de batterij dus wat sneller ontladen dan in optie1 (die pas aanspringt als we niks meer mogen verbruiken) maar later dan in optie 2 (die ervan uitgaat dat het huidige verbuik zal doorzetten).
- 4: zo zijn er nog heel veel opties te bedenken waarschijnlijk. Ik denk dat er geen ideale oplossing is omdat je niet kan 'voorspellen' wat het verbruik de rest van het kwartier is. Een optie is wel om wat meer risicominnend te zijn en dan indien nodig even iets automatisch uit te schakelen (of de bewoner vragen om even de kookplaat wat lager te zetten).
Het is een hybride van 17kw, dus die kan ik met puur zonnestroom laden tussen april en oktober. Door de load balancing wordt er niet vanaf het net bijgeleverd, dat zou de accu dan dus ook niet moeten doen. In de gevallen dat er weinig zon is, komt het natuurlijk wel van het net. Misschien goed om idd in HA in te stellen dat de Anker uitgeschakeld is zodra de auto laadt. Dan moet ie erna wel weer inschakelen natuurlijk.digital-IMEI schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:19:
[...]
Klopt. De Anker kijkt naar wat je terug levert. Tijdens het laden van je auto zul je dus waarschijnlijk niets terug leveren.
De vraag is, wil je de auto opladen vanuit de accu. Want als je NOM instelt zal de accu gaan leveren bij een hogere vraag dan aanbod. Aanname dat je auto meer vermogen trekt dan je PV levert
Je zou dit vanuit HA kunnen ondervangen door de Anker “uit te schakelen” zodra je de auto gaat laden. In HA zou je kunnen kunnen wisselen van programma of het vermogen kunnen terug schroeven.
Zeker weten!digital-IMEI schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:15:
[...]
Solarhandel biedt de BP5000 voor 1049€. Lijkt me een hele goede prijs, 201€ per kWh
Vind de AC en de 4 Pro minder scherp geprijsd, maar je moet toch naar de systeem prijs kijken.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
Ik wil de accu rechtstreeks aansluiten op de B20 aardlekautomaat dmv een ymvk kabel van 4mm3. Ik heb de losse AC stekker gekocht voor directe montage.
Daarnaast ga ik een remautomaat (B40 installatieautomaat) tussen de stroomleveranciers (omvormer, accu en netaansluiting) en de eindgroepen plaatsen. Denk dat ik hiermee wel op vol vermogen kan werken
waarom zou je niet vanuit de accu je auto opladen? Ja het zijn extra laadcycli, maar als over half jaar salderen stopt, betaal je mogelijk extra energie belasting. Of mis ik dan iets?digital-IMEI schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:19:
[...]
nu zet 7 kWh niet echt zoden aan de dijk bij een 60+ kWh EV accu. Maar alle kleine beetjes helpen, toch?
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Eens, wij gebruiken hier met 2 EV's gemiddeld +-110 kWh/week, maar als je dat door 7 deelt heb je het over 15.7 KWh/dag. Als je ze iedere dag met 15.7 kWh zou bijladen zouden ze gemiddeld gezien altijd vol zijn.danny.s schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:42:
[...]
nu zet 7 kWh niet echt zoden aan de dijk bij een 60+ kWh EV accu. Maar alle kleine beetjes helpen, toch?
Vanaf 1-1-2027 moet je ook zo denken. Wij laden nu vaak EV 1 op zaterdag op, EV 2 op zondag en evt. woensdag als de dynamische tarieven laag zijn laden we ze beide of 1 van de 2 iets bij. Vanaf 1-1-2027 kan je beter iedere avond bij thuiskomst 1 van de 2 afwisselend aan de lader hangen en vanuit de accu's bijladen. Dan hebben de accu's de volgende ochtend weer ruimte voor nieuwe zonnestroom.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Auto laden uit de accu doe ik nog niet maar kan dan ook natuurlijk, door de auto te laden als de accu gaat ontladen. Ik heb graag de controle over de globale laad- en ontlaad vakken per 24u en binnen die vakken bepaalt de Anker nu zelf wat die doet.
Omdat de laadpaal ook alleen teruggeleverde stroom kan opnemen zou ik ‘m zelfs op 100% accu lading uit de anker kunnen laten laden. Dat is wellicht volgend jaar interessanter, al is een 64kWh auto met 16kWh accu niet erg snel vol, waarbij de werkgever 100% van de stroom betaalt. Kun je goedkoop laden en dan duur leveren uit de accu, maar das dan weer niet wat we hier ok vinden om met opzet te gaan zitten doen als de auto ook met goedkope walstroom geladen kan worden.
Tis dus voor iedereen een persoonlijke puzzel. Helaas is gewoon veel van onze smart meuk niet zo smart (qua integratie) dus heb wat eilandjes
Anker gaf mij advies een flexibele kabel met gebruiken op de losse stekkerkoekjah schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:27:
Nog even over het aansluiten van de solarbank max AC. Ik zie veel verschillende opties en wil mijn geplande aansluiting hier delen, feedback is natuurlijk welkom.
Ik wil de accu rechtstreeks aansluiten op de B20 aardlekautomaat dmv een ymvk kabel van 4mm3. Ik heb de losse AC stekker gekocht voor directe montage.
Daarnaast ga ik een remautomaat (B40 installatieautomaat) tussen de stroomleveranciers (omvormer, accu en netaansluiting) en de eindgroepen plaatsen. Denk dat ik hiermee wel op vol vermogen kan werken