• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:22
Hi all,

Zie mijn eerdere post over bluetooth euvel.

Wanneer ik de solix 3 uitzet en aan, dan zie ik de bluetooth connectie op mijn android tab7. De app draait daar ook, maar koppelen wil niet.

Op de samsung s22 zie ik de connectie helemaal niet.

Beide apparaten geven aan "geen verbinding met LE-apparaat (low-energy)".

Maar ik heb de app draaien op de tab7...

Android dingetje?

• zorazori
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 22:17
Z-Marnix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:42:
[...]

Je hebt nu al verschillende keren deze vraag hier gesteld, waarom vraag je het niet aan Anker support zelf? Die antwoorden binnen de paar uur. Als je de vraag kort en duidelijk houdt krijg je een kort en duidelijk antwoord terug :)
Sorry man , maar daar dient een forum voor toch ? Ik heb anker al x aantal keer gevraagd achter de synergrid keuring , en nog meerdere mensen hier op het forum . Maar daar krijg je ook geen duidelijk antwoord ......en het was mij niet duidelijk ivm de p1 meter . Net nog een mail gedaan of het nu voor ons Belgen een Plugin is ja of neen ?

[ Voor 28% gewijzigd door zorazori op 03-06-2026 20:01 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Taro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:01:
[...]

Dat kan zeker, maar, ik weet van Zendure dat als je een vaste waarde wegschrijft dat als een write naar het geheugen gaat en dat betekent dat je binnen een paar jaar een defecte accu hebt. Daarvoor is MQTT bijv. bedoeld, dan is dat niet het geval. Ik durf het nu niet aan om bijv. iedere seconde die waarde opnieuw weg te schrijven, maar het kan wel.

Het minimum is nu nog 100 Watt per device, maar met een volgende update wordt dat 0 als minimum.
Ah, het kan dus wel, maar mogelijks met risico om de eMMC (of dergelijke) door teveel writes te verslijten.
Goeie info, daar had ik nog niet bij stilgestaan d:)b

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CR1992 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:31:
Klopt het dat je bij anker solix zero export kunt instellen?

Ja, dat kan zeker! Wat jij zoekt is een zogenaamde "nulmeting" of "zero export" instelling. Het doel hiervan is om exact evenveel stroom op te wekken als je huis op dat moment verbruikt, zodat er netto 0 watt het elektriciteitsnet op gaat.

Dit zegt gemini.klopt dit ?
De Solarbank 4 kan dat inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpsrzMnhgEsMsJP9P3GQr03zPE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPsmtRV6bMuhLge6pgd0CmaK.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
@Taro sw vd 4 is flink anders dan die van de 3 pro?
Of heb ik deze settings gewoon gemist?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Taro
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:41:
@Taro sw vd 4 is flink anders dan die van de 3 pro?
Of heb ik deze settings gewoon gemist?
Ik gebruik een beta versie van de Anker SOLIX app, vandaar.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:47
Maxwp schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Die powerbank actie is voor bij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr0_yYBWE2FZhb6T2Ja5XLRzHGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDx19jr9ZErZKR7jjQFsw96O.jpg?f=fotoalbum_large volgens hun eigen website krijg je hem erbij als je de info volgt die in je bestelling mail staat.

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-07 22:32
Ik heb mijn accu weer geannuleerd. Heb er gisteren de hele dag aan gerekend maar krijg de terugvedienperiode in mijn geval niet on de de 10 jaar. Initeel dacht ik gratis laden via mijn zonnepanelen maar dat is eigenlijk helemaal niet zo. Bij zonneplan krijg je marktprijs + 0,02 + 10% voor je teruggeleverde stroom in 2027. Meestal dus tussen de 11 en 14 cent. En daarmee gaat de terugverdientijd ook ineens hard omhoog. Want iedere kwh die ik in mijn accu stopt kost dus 11-14 cent. Heb al mijn verbruikscijfer, teruglevercijfer en variabele stroomtarieven van afgelopen jaar geanalyseerd en tegen elkaar afgezet en daarbij ook meteen de gemiddelde teruglevertarief berekent en doorgerekend. En dan kom rond de 10 jaar uit. Dan komt de marstek venus e nu vor 935 in duitsland te koop beter uit de bus die komt rond de 6 jaar uit

[ Voor 4% gewijzigd door rwijnhov op 04-06-2026 07:39 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 13:26

bakvis

Tweakers.Nerd

rwijnhov schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:37:
Ik heb mijn accu weer geannuleerd. Heb er gisteren de hele dag aan gerekend maar krijg de terugvedienperiode in mijn geval niet on de de 10 jaar. Initeel dacht ik gratis laden via mijn zonnepanelen maar dat is eigenlijk helemaal niet zo. Bij zonneplan krijg je marktprijs + 0,02 + 10% voor je teruggeleverde stroom in 2027. Meestal dus tussen de 11 en 14 cent. En daarmee gaat de terugverdientijd ook ineens hard omhoog. Want iedere kwh die ik in mijn accu stopt kost dus 11-14 cent. Heb al mijn verbruikscijfer, teruglevercijfer en variabele stroomtarieven van afgelopen jaar geanalyseerd en tegen elkaar afgezet en daarbij ook meteen de gemiddelde teruglevertarief berekent en doorgerekend. En dan kom rond de 10 jaar uit. Dan komt de marstek venus e nu vor 935 in duitsland te koop beter uit de bus die komt rond de 6 jaar uit
Je vermeld dat de geladen stroom 11-14 cent kost, heb je dit ook afgezet tegen de kosten die je bespaart van het opnemen van de stroom in de avond/nacht (dus nul op de meter).

Mijn Specs

bakvis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Je vermeld dat de geladen stroom 11-14 cent kost, heb je dit ook afgezet tegen de kosten die je bespaart van het opnemen van de stroom in de avond/nacht (dus nul op de meter).
Als je het laden op de goedkope momenten doet blijf je daarnaast ook ver onder die 11-14ct.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:36
rwijnhov schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:37:
Klopt je prijs van 11-14 cent wel? De Max AC met uitbreiding is met 3500 watt laden in 4 uur vol. De gemiddelde kale marktprijs in de maanden april-september tussen 11.00 en 15.00 is 1,5 cent. Vaak zal hij niet helemaal leeg zijn, dus dan kun je dit nog gunstiger timen. Dan laad je hem toch nagenoeg gratis vol?

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-07 09:26
Dag mensen, ik ben nu wel benieuwd hoe jullie de Anker gaan aansluiten voor volledig gebruik van 3500 watt. Ik heb nog een groep over in de meterkast (nu niets op aangesloten), maar twijfel wat nu de beste oplossing is (afstand naar meterkast circa 5 meter). Een directe verbinding lijkt mij het beste, maar van wat ik begrijp kun je weer geen kabel met vaste kernen op de aparte connector (die je los bestelt) aansluiten. Zetten jullie er wat tussen, schakelaar bijvoorbeeld? Of maken jullie gebruik van een andere aansluiting (CEE, wieland), et cetera?

[ Voor 3% gewijzigd door Hansjoh op 04-06-2026 11:53 ]

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:53
Ik wil een 3*2.5 neopreenkabel op de losse connector van Anker aansluiten, die koppel ik in een lasdoos met Wago 221s aan de harde 2.5 bekabeling die uit de dedicated groep komt. Verder niets erop.

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• zorazori
Goed nieuws van Anker vandaag ,

Momenteel beschikt de Solarbank MAX AC over de Synergrid-certificering. Dit houdt in dat – mits aan de relevante installatievoorwaarden wordt voldaan – de Solarbank MAX AC in België volledig conform de regelgeving kan worden gebruikt, met een uitgangsvermogen van 3500 W via een "plug-and-play"-aansluiting.

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:40
zorazori schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:08:
Goed nieuws van Anker vandaag ,

Momenteel beschikt de Solarbank MAX AC over de Synergrid-certificering. Dit houdt in dat – mits aan de relevante installatievoorwaarden wordt voldaan – de Solarbank MAX AC in België volledig conform de regelgeving kan worden gebruikt, met een uitgangsvermogen van 3500 W via een "plug-and-play"-aansluiting.
super goed nieuws! van waar heb je deze informatie?

• zorazori
Bluecross schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:10:
[...]

super goed nieuws! van waar heb je deze informatie?
Ik heb hun een mail gestuurd met betrekking van de onrust wat ik had gelezen ivm plugin ja of neen voor Belgie . Dat dan ook hun kabel niet in orde was om in Belgie te gebruiken enz .... , hier het volledige antwoord.

Goede dag,

Bedankt voor uw geduld

Hartelijk dank voor uw geduld; wij begrijpen uw zorgen met betrekking tot de regelgevende conformiteit van ons product voor gebruik in België volledig. Naar aanleiding van de door u aangekaarte punten hebben wij een grondige hertest uitgevoerd en willen wij u graag voorzien van een duidelijkere en uitgebreidere toelichting.

Het is belangrijk om specifiek te verduidelijken dat conform gebruik afhankelijk is van het voldoen aan de volgende voorwaarden:
Het stopcontact waarop het apparaat wordt aangesloten, moet deel uitmaken van een eigen stroomkring;
De nominale continue uitgangsstroom van dit stopcontact moet gelijk zijn aan of groter zijn dan 16 A.
Deze vereiste is in overeenstemming met de relevante regelgeving zoals vastgelegd in het AREI. Volgens de AREI-richtlijnen is het gebruik van een eigen stroomkring verplicht wanneer het stroomverbruik 2600 W bereikt of overschrijdt. Dit impliceert niet dat werking op dergelijke vermogensniveaus verboden is; het vereist daarentegen dat de apparatuur correct wordt geïnstalleerd en aangesloten, in strikte overeenstemming met de geldende regelgeving.

Wij begrijpen dat informatie van deze aard, die via diverse kanalen circuleert, soms tot verwarring kan leiden. Wij bieden dan ook onze oprechte excuses aan voor eventuele onrust of zorgen die dit bij u teweeg heeft gebracht.

Nogmaals hartelijk dank voor uw begrip en steun. Mocht u nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om op elk gewenst moment contact met ons op te nemen.

Wij wensen u een fijne dag!

Ada

Ticket ANKER-TNG1694473371

Anker Customer Support Engineer

• NiGeLaToR
RoelWW schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Klopt je prijs van 11-14 cent wel? De Max AC met uitbreiding is met 3500 watt laden in 4 uur vol. De gemiddelde kale marktprijs in de maanden april-september tussen 11.00 en 15.00 is 1,5 cent. Vaak zal hij niet helemaal leeg zijn, dus dan kun je dit nog gunstiger timen. Dan laad je hem toch nagenoeg gratis vol?
Plus dat je naast je vergoeding ook een teruglevertarief hebt, dus je houdt er netto in veel gevallen niet bijster veel aan over. En bij dynamisch inderdaad zonder belastingen.

Wat ook kan is je tvt een beetje naar je toe rekenen, door bijvoorbeeld je verlengvoorstel van GC er bij te pakken en zo 800,- per jaar aan terugleverboete te besparen en m'n gemiddeld kWh uurprijs met zo'n 6 cent (tot nu toe) te verlagen zodat dit op ons verbruik ook weer 600,- scheelde. Met 1400,- per jaar besparing tov het GC abo wat ons werd gepresenteerd gaat het in ene een stuk sneller met de TVT :+

Maargoed, ik had een mazzeltje met de test-groep-aanbieding - ik zie wel dat het voor mij troebeler wordt boven de > 300,- per kWh. En zodra je rond de 200,- per kWh gaat zitten komt het vaker uit binnen de 5 jaar, op dit moment. Uitgaande van dat het geld je enige doel is met de accu..

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-07 13:38
zorazori schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:15:
[...]

[...]
Voor het eerst sinds lange tijd dat ze een bericht sturen waar ik de logica deels van kan inzien. Het is ook de eerste keer dat ze redelijk duidelijk hinten naar dat de homologatie is gedaan met de volledige 3500W (tot nu toe is het hoogste vermogen van een toestel in de plug&play lijst van Synergrid 2500W).
  • Het is wel belangrijk dat je kijkt naar je stopcontact. 99% kans dat die max 1u 16a mag leveren. Wil je veilig spelen: stel de limit op 2600W. Wil je het randje van wat veilig is opzoeken? Download je kwartierdata van Fluvius en kijk wat het afgelopen jaar de langste periode was dat je >2600W injecteerde/afnam van het net. Bij mij is dat 45minuten dus in theorie veilig, maar ik riskeer het toch niet en zal dus zo een Legrand Green'up plaatsen.
  • Hun nieuwe bericht spreekt het bericht dat ik eerder deelde tegen, waar ze schreven dat ze de batterij hebben laten homologeren voor een vaste verbinding. Vermits het om een batterij met 1 enkel productnummer gaat moeten ze kiezen volgens de regels van Synergrid: certificeren als plug&play of als vaste verbinding. Als ze beiden willen hebben ze 2 verschillende productnummers nodig. Vanuit mijn behoeftes hoop ik dat het bericht dat ze jou nu sturen de juiste is en niet degene die ze mij gisteren stuurde.
  • Ik snap niet wat ze met 'hertesten' bedoelen, maar is ook niet belangrijk.

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:51
Hansjoh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:50:
Dag mensen, ik ben nu wel benieuwd hoe jullie de Anker gaan aansluiten voor volledig gebruik van 3500 watt. Ik heb nog een groep over in de meterkast (nu niets op aangesloten), maar twijfel wat nu de beste oplossing is (afstand naar meterkast circa 5 meter). Een directe verbinding lijkt mij het beste, maar van wat ik begrijp kun je weer geen kabel met vaste kernen op de aparte connector (die je los bestelt) aansluiten. Zetten jullie er wat tussen, schakelaar bijvoorbeeld? Of maken jullie gebruik van een andere aansluiting (CEE, wieland), et cetera?
Dan kun je toch eenvoudig een flexibele kabel daarheen trekken. Ik doe het vast met flexibele kabel 3*4mm2. B20 automaat. Straks vol vermogen laden en ontladen

[ Voor 3% gewijzigd door WHF163 op 04-06-2026 12:55 ]

• rwijnhov
z
NiGeLaToR schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Plus dat je naast je vergoeding ook een teruglevertarief hebt, dus je houdt er netto in veel gevallen niet bijster veel aan over. En bij dynamisch inderdaad zonder belastingen.

Wat ook kan is je tvt een beetje naar je toe rekenen, door bijvoorbeeld je verlengvoorstel van GC er bij te pakken en zo 800,- per jaar aan terugleverboete te besparen en m'n gemiddeld kWh uurprijs met zo'n 6 cent (tot nu toe) te verlagen zodat dit op ons verbruik ook weer 600,- scheelde. Met 1400,- per jaar besparing tov het GC abo wat ons werd gepresenteerd gaat het in ene een stuk sneller met de TVT :+

Maargoed, ik had een mazzeltje met de test-groep-aanbieding - ik zie wel dat het voor mij troebeler wordt boven de > 300,- per kWh. En zodra je rond de 200,- per kWh gaat zitten komt het vaker uit binnen de 5 jaar, op dit moment. Uitgaande van dat het geld je enige doel is met de accu..
Zonneplan heeft geen teruglevertarief je krijgt juist 0,02 cent daar als inkoopvergoeding.

Lever je op jaarbasis meer terug dan je verbruikt? Dan heb je een overschot. Hiervoor ontvang je een terugleververgoeding. De terugleververgoeding bij Zonneplan bestaat uit drie onderdelen:
  • de marktprijs per uur
  • 10% Zonnebonus boven op de marktprijs*
  • de inkoopvergoeding van Zonneplan (€ 0,02/kWh)
Je ontvangt voor je overschot dus niet meer de energiebelasting terug.

En het jaargemiddeld van 0,11 is geen onderscahtting van de zomer, het is het gewogen gemiddelde inclusief de magere wintermaanden en rte van 83%.

[ Voor 4% gewijzigd door rwijnhov op 04-06-2026 13:45 ]

• NiGeLaToR
@rwijnhov ok das top, als je dan je goedkope stroom opslaat en teruglever als de tarieven hoog zijn (bijvoorbeeld om 18:00-22:00) dan krijg je ook nog eens 0,02 cent bovenop het hogere tarief?

Dat maakt de businesscase toch niet wezenlijk anders? Of moet je de zonnestroom per se terugleveren als de zon schijnt? :+

• rwijnhov
Reken er maar eens echt goed aan met ook de magere / dure wintermaanden en dan wordt het toch echt allemaal een stuk minder rooskleuring. Die accu heb je juist om die dure uren op te vangen. Kanttekening is wel is dat ik van 6.00-20.00 meestal zelf al voldoende overschot op de panelen heb dat ik bijna niets hoef in te kopen.

• rwijnhov
Let op bij een dynamisch contract is de prijs van 1kw. Marktprijs, inkoopvergoeding, energiebelasting en daaroverheen nog een keer 21% BTW.

Eigen data gebruikt: 11.050 kWh netafname / 9.870 kWh teruglevering (Zonneplan jaarrekening), 5-minuut productiedata SolarEdge via Home Assistant (~15 kWp), 35.040 kwartier-beursprijzen jeroen.nl jun 2025–jun 2026. Simulatie via lineaire programmering (scipy.linprog), ×0,80 realisatiefactor.
Prijsopbouw Zonneplan per kWh
code:
1
2
(beurs + €0,02 opslag) × 1,21 BTW + €0,12286 EB (incl. BTW)
Gemiddeld all-in: €0,254/kWh
De ~2 cent zomermiddag klopt

Werkelijke kwartierdata april–september, 11–14u:
  • Kale beursprijs gemiddeld: 1,97 cent/kWh → all-in €0,171
  • 33,5% van die uren: negatieve beursprijs
  • Avondpiek (18–21u): 13,16 cent → all-in €0,306/kWh
Zomerse zonnecyclus per kWh geladen:
code:
1
2
3
Besparing ontladen: 0,83 × €0,306       = +€0,254
Gemiste feed-in: 1,97ct × 1,10 + 2ct   = −€0,042
Netto per kWh geladen:                     €0,212

Waarom het jaargemiddelde ~€0,10/kWh uitkomt

Winter netarbitrage werkt alleen met slimme selectie: enkel de 4 goedkoopste uren laden (gem. 6 cent) en de 4 duurste ontladen (gem. 13 cent). Dat levert ~€0,035/kWh op, winstgevend op 69% van de winterdagen. Dom laden op de gemiddelde nacht is vrijwel break-even na 83% RTE-verlies.

Gewogen jaargemiddeld: zomer €0,21 + winter ~€0,03 = ±€0,10/kWh. De zomer presteert uitstekend, de winter trekt het gemiddelde omlaag.

Of zie ik hier wat over het hoofd?

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:21
Ik had gedacht om die Anker SOLIX Solarbank Max AC aan te schaffen. Nog in dubio over de capaciteit maar ik heb chatgpt een laten berekenen dmv een CSV-bestand op te laden van het voorbije jaar(data via mijn Fluvius). Er waren 134 dagen waarop ik minstens 15 kWh injecteerde, er is geen rekening behouden met dynamische tarieven en ik zou op een 740 per jaar uitkomen of een 600 per jaar als ik 5 cent zou krijgen voor injectie. Maar dan zit ik nu weer met het probleem dat ik meer vaste kosten heb met terugleveren (Eneco). Op zich dus te verdedigen qua terugbetalingstermijn. Mijn vraagjes zijn de volgende;

Ik zou de batterij in de kelder van mijn tuinhuis willen zetten, het moest maar eens in brand schieten. Daar is een secundaire kast gezet voor het zwembad en andere elektronica en daar kan ik makkelijk nog een groep bij zetten.

Kan ik dan zo een smart meter in de hoofdkast van het hoofdgebouw zetten om alles uit te meten, en dan gewoon de batterij in de kelder zetten? Daar is gewoon wi-fi aanwezig en nog beschikbare utp's.

Verder, is die smart meter wel nodig of heb je met zo een P1-meter voldoende?

Tenslotte; heeft iemand dit klaar gekregen om te koppelen via Niko Home Control?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Cloclo100 op 05-06-2026 06:52 ]

rwijnhov schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:15:
Let op bij een dynamisch contract is de prijs van 1kw. Marktprijs, inkoopvergoeding, energiebelasting en daaroverheen nog een keer 21% BTW.

Eigen data gebruikt: 11.050 kWh netafname / 9.870 kWh teruglevering (Zonneplan jaarrekening), 5-minuut productiedata SolarEdge via Home Assistant (~15 kWp), 35.040 kwartier-beursprijzen jeroen.nl jun 2025–jun 2026. Simulatie via lineaire programmering (scipy.linprog), ×0,80 realisatiefactor.
code:
1
2

code:
1
2
3

Winter netarbitrage werkt alleen met slimme selectie: enkel de 4 goedkoopste uren laden (gem. 6 cent) en de 4 duurste ontladen (gem. 13 cent). Dat levert ~€0,035/kWh op, winstgevend op 69% van de winterdagen. Dom laden op de gemiddelde nacht is vrijwel break-even na 83% RTE-verlies.

Gewogen jaargemiddeld: zomer €0,21 + winter ~€0,03 = ±€0,10/kWh. De zomer presteert uitstekend, de winter trekt het gemiddelde omlaag.

Duurt de winter bij jou 6 maanden? Ik heb hier ook nog wel redelijke productie in die 6 maanden, en kan een groot deel van die tijd de batterij met PV laden.

• JeroenAka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-07 11:55
goudvisblub schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:58:
Ik wil een 3*2.5 neopreenkabel op de losse connector van Anker aansluiten, die koppel ik in een lasdoos met Wago 221s aan de harde 2.5 bekabeling die uit de dedicated groep komt. Verder niets erop.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je niet de meegeleverde kabel kan gebruiken en daar de Schuko stekker af te knippen, te strippen, en aan te sluiten op een lasdoos/werkschakelaar.

Kan iemand mij wijzer maken.

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-07 23:08

TiMMieJ

PSN: Orixez

JeroenAka schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je niet de meegeleverde kabel kan gebruiken en daar de Schuko stekker af te knippen, te strippen, en aan te sluiten op een lasdoos/werkschakelaar.

Hier ben ik ook benieuwd naar inderdaad! Want wil hem eigenlijk wel graag op 3500W zetten thuis.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01:14
[...]

Omdat volgens mij hier de consensus is dat je geen 3500W over een 2.5mm2 kabel moet trekken voor een langdurige tijd...
Martijn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Omdat volgens mij hier de consensus is dat je geen 3500W over een 2.5mm2 kabel moet trekken voor een langdurige tijd...
Die consensus is er niet, 3500W kan prima over 2.5mm2 (mits de kabel niet te lang is).

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-06-2026 14:51 ]

• quizzical
quizzical schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Hun nieuwe bericht spreekt het bericht dat ik eerder deelde tegen, waar ze schreven dat ze de batterij hebben laten homologeren voor een vaste verbinding. Vermits het om een batterij met 1 enkel productnummer gaat moeten ze kiezen volgens de regels van Synergrid: certificeren als plug&play of als vaste verbinding. Als ze beiden willen hebben ze 2 verschillende productnummers nodig. Vanuit mijn behoeftes hoop ik dat het bericht dat ze jou nu sturen de juiste is en niet degene die ze mij gisteren stuurde.
Ik kreeg nu onderstaand bericht van Anker:
[Uitgebreide excuses voor hun eerdere foute antwoord]

Our previous response contained an error in its phrasing.
Currently, the Solarbank Max AC has been submitted to Synergrid in Belgium for listing under the "Plug & Play" category; it has not been registered solely as a "fixed-wiring device," as you had previously understood.

Based on the information we can currently confirm, we would like to clarify the following:
It is fully compliant to use the Solarbank Max AC in Belgium via the "Plug & Play" method;
Furthermore, when utilized in "Plug & Play" mode, the 3500W output is also fully compliant.

[Nog meer uitgebreide excuses voor hun eerdere foute antwoord]
Dus ik zou iedereen in België die de Anker Max AC (en deels eender welke andere Solarbank) aankoopt ten sterkste aanraden om mijn conclusies onderaan deze post op te volgen (onder voorbehoud van iemand die echt kennis van zaken heeft die me tegenspreekt uiteraard).

• RoelWW
rwijnhov schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:15:

code:
1
2

code:
1
2
3

Probleem is dat er zoveel variabelen en aannames zijn, dat het lastig is om een gedegen berekening te maken. Daarbij is ook nog eens bij iedereen de situatie anders. Ik heb de Max AC + batterij besteld, 14 kWh. Ik ga er grofweg vanuit dat ik gemiddeld 250 cycli van 10 kWh kan maken per jaar. Per kWh een opbrengst van € 0,20 (vergelijkbaar met jouw zomerscenario) geeft € 500 opbrengst per jaar. Aanschafprijs € 3.700 / 500 = terugverdientijd van naar boven afgerond 8 jaar. Vind ik prima acceptabel gezien de verwachte levensduur van 15 jaar, stukje hobby en backup functionaliteit.

Zonnepanelen heb ik enkele jaren geleden aangeschaft met een verwachte terugverdientijd van 7 jaar. Die waren al na 2,5 jaar terugverdiend.

• NiGeLaToR
@RoelWW je kunt je batterij nog sneller terugverdienen: door enorme lading panelen te plaatsen, zodat je meer dagen per jaar opwek hebt. Die koop je dan niet voor de zomermaanden, maar juist voor de maanden met minder zon. Panelen kosten immers heel weinig.

Ik ben aan het puzzelen om nog een zwik op de garage bij te plaatsen en direct aan de Ankers te hangen om die reden. Voor de kosten per paneel niet zo spannend :)

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16
[...]

Het is jammer dat er bij een introductie van een nieuw produkt er nog informatie ontbreekt.

Ik kan de informatie van de bewuste kabel voor vaste aansluiting ook niet vinden. https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1033z1-82?o_c=&ref=search_result_ac%20kabel&s_main=AE1033Z1-82&varId=45876782301241

Gekeken bij FAQ, bij mij kan ik geen antwoorden inzien ( zowel bij chrome als IOS niet ) : Welke accessoires zijn nodig voor de drie elektrische aansluitmethoden van de Solarbank Max AC?

[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 04-06-2026 15:48 ]

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-07 23:08

TiMMieJ

PSN: Orixez

[...]

Ik heb wat navraag gedaan bij Anker en zij geven deze video als source waarin alles beschreven word: YouTube: Zo installeer je Anker SOLIX Solarbank Max AC

Zij verwijzen voor een vaste aansluiting inderdaad naar de losse connector. Ook geven zij het volgende aan op mijn vraag of je de stekker los mag knippen voor een directe aansluiting:

Dat kun je doen. Bovendien maakt de aanpassing van de kabel de garantie op de Anker SOLIX Solarbank Max AC-unit niet ongeldig; dit maakt uitsluitend de garantie op de Schuko-kabel zelf ongeldig.

• NDISAYSOK
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-07 13:24
HandyLumberjack schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Die consensus is er niet, 3500W kan prima over 2.5mm2 (mits de kabel niet te lang is).
Ik heb deze week de AC Max unit besteld met een wieland wandcontactdoos en een bijbehorende 5m kabel. Deze unit zal een eigen groep krijgen en de 3500w aantikken.

Ik dacht dat Anker juist de Wieland koppeling aanraadde juist bij een vaste aansluiting icm 3500w. Of denken jullie anders over? Scheelt toch weer gedoe namelijk als het overbodig is. Volgens mij doet een Wieland connector niet zoveel enkel dat de kabel niet zomaar uitgetrokken kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door NDISAYSOK op 04-06-2026 17:05 ]

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:08
Hier in België heb ik een blauwe CEE stekker met 4mm² XVB kabel verbonden met een 20A automaat (eigen groep) na een 30ma diff. De AC Max kabel ga ik gewoon afknippen en ook een CEE stekker aanzetten. Denk voor nu de simpelste oplossing. (Wieland hebben wij niet)

• zorazori
dodgefreak5 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:49:
Hier in België heb ik een blauwe CEE stekker met 4mm² XVB kabel verbonden met een 20A automaat (eigen groep) na een 30ma diff. De AC Max kabel ga ik gewoon afknippen en ook een CEE stekker aanzetten. Denk voor nu de simpelste oplossing. (Wieland hebben wij niet)
Stekker best 32amp denk ik , wou het zo ook doen en heb 2 cee stekkers van 16 amp maar denk op het limiet dan .

[ Voor 9% gewijzigd door zorazori op 04-06-2026 18:30 ]

• quizzical
dodgefreak5 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:49:
Veilige oplossing maar naar mijn mening niet legaal in België omdat Anker de batterij enkel laat homologeren bij Synergrid voor Plug&play gebruik. Zie mijn eerdere posts hierover.
NDISAYSOK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Ik heb deze week de AC Max unit besteld met een wieland wandcontactdoos en een bijbehorende 5m kabel. Deze unit zal een eigen groep krijgen en de 3500w aantikken.

Ik dacht dat Anker juist de Wieland koppeling aanraadde juist bij een vaste aansluiting icm 3500w. Of denken jullie anders over? Scheelt toch weer gedoe namelijk als het overbodig is. Volgens mij doet een Wieland connector niet zoveel enkel dat de kabel niet zomaar uitgetrokken kan worden.
Er zijn meerdere opties die in principe veilig zijn, waaronder:

-een Wieland stekker/stopcontact zoals aangeboden door Anker.
-stekker afknippen en een blauwe CEE stekker monteren.
-stekker afknippen en vaste verbinding maken in een lasdoos (met bijvoorbeeld WAGO 221 lasklemmen).

• NDISAYSOK
Aha. Moet zo'n CEE stekker niet worden aangesloten worden aan een soort wandcontactdoos?
NDISAYSOK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:24:
Aha. Moet zo'n CEE stekker niet worden aangesloten worden aan een soort wandcontactdoos?
Ja, dus die monteer je dan op de plek van je stopcontact

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 11:45

koekjah

Luctor et emergo

Waarom bestel je de stekker voor vaste montage er niet bij en sluit je hem direct aan?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:29
quizzical schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Voor het eerst sinds lange tijd dat ze een bericht sturen waar ik de logica deels van kan inzien. Het is ook de eerste keer dat ze redelijk duidelijk hinten naar dat de homologatie is gedaan met de volledige 3500W (tot nu toe is het hoogste vermogen van een toestel in de plug&play lijst van Synergrid 2500W).
  • Het is wel belangrijk dat je kijkt naar je stopcontact. 99% kans dat die max 1u 16a mag leveren. Wil je veilig spelen: stel de limit op 2600W. Wil je het randje van wat veilig is opzoeken? Download je kwartierdata van Fluvius en kijk wat het afgelopen jaar de langste periode was dat je >2600W injecteerde/afnam van het net. Bij mij is dat 45minuten dus in theorie veilig, maar ik riskeer het toch niet en zal dus zo een Legrand Green'up plaatsen.
  • Hun nieuwe bericht spreekt het bericht dat ik eerder deelde tegen, waar ze schreven dat ze de batterij hebben laten homologeren voor een vaste verbinding. Vermits het om een batterij met 1 enkel productnummer gaat moeten ze kiezen volgens de regels van Synergrid: certificeren als plug&play of als vaste verbinding. Als ze beiden willen hebben ze 2 verschillende productnummers nodig. Vanuit mijn behoeftes hoop ik dat het bericht dat ze jou nu sturen de juiste is en niet degene die ze mij gisteren stuurde.
  • Ik snap niet wat ze met 'hertesten' bedoelen, maar is ook niet belangrijk.
Ze hebben in ieder geval de tekst op de productpagina nog eens aangepast:
Is het gebruik van Anker SOLIX Solarbank Max AC legaal in België? Welke certificeringen zijn vereist?
Ja, het gebruik is volledig legaal. Afhankelijk van de gekozen installatie- en vermogensinstelling gelden verschillende vereisten:
- Uitgangsvermogen beperkt tot 800W:
Je hoeft geen erkend keuringsorganisme in te schakelen voor een AREI/RGIE-keuring ter plaatse. Na de installatie hoef je het systeem alleen te registreren bij je regionale netbeheerder (zoals Fluvius, Sibelga, ORES of RESA).
- Uitgangsvermogen hoger dan 800W:
Laat eerst een erkend keuringsorganisme een AREI/RGIE-keuring uitvoeren en een conformiteitsattest afleveren. Zodra je dit attest hebt ontvangen, registreer je het systeem bij je regionale netbeheerder. Welke netbeheerder van toepassing is, hangt af van de regio waarin je woont.

dK

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03
Ik heb op zolder een aparte groep voor de droger. Kan ik de anker solar max ac, aansluiten direct op deze groep , zodat er geen andere apparaat op zit en de droger in de anker pluggen via het "noodstroom" contact?

Dan kan de droger direct gebruikmaken van de accu lading...is deze setup mogelijk?

• Taro
  • Niet online
Chutney schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:24:
Ik heb op zolder een aparte groep voor de droger. Kan ik de anker solar max ac, aansluiten direct op deze groep , zodat er geen andere apparaat op zit en de droger in de anker pluggen via het "noodstroom" contact?

Dan kan de droger direct gebruikmaken van de accu lading...is deze setup mogelijk?
Deze vraag is hier al heel vaak gesteld.

Antwoord: Ja het kan. Moet je het willen/doen? Wat mij betreft niet, het is namelijk onveilig.

• NDISAYSOK
Kun je vertellen waarom de setup (droger wcd op aparte groep) onveilig is? Is dit vanwege 3500w laden/ontladen?

• Taro
  • Niet online
NDISAYSOK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:02:
Kun je vertellen waarom de setup (droger wcd op aparte groep) onveilig is? Is dit vanwege 3500w laden/ontladen?
Graag de zoekfunctie gebruiken, maar dan icm wasmachine ipv wasdroger.

• quizzical
NDISAYSOK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:02:
Ik heb Anker daar ook over bevraagd. Ze zeggen me dat de noodstroompoort de nodige beveiligingen heeft, maar missen zich wel wat in de details erover. Als je kijkt naar mijn vorige posts vind je hier meer over.

Ik ga het uiteindelijk toch zo doen.
De Kris schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:09:
[...]

Ze hebben in ieder geval de tekst op de productpagina nog eens aangepast:
Is het gebruik van Anker SOLIX Solarbank Max AC legaal in België? Welke certificeringen zijn vereist?
[...]
Ah die tekst is toch fout. Een herkeuring is niet per definitie nodig. Hoe ik het ga aanpakken hoef ik geen herkeuring te laten doen. Als je bvb een nieuwe zekering in je zekeringenkasgt moet gaan bijplaatsen of zo dan moet je uiteraard wel een herkeuring aanvragen.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
NDISAYSOK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Ik zou de stekker gewoon afknippen en de aders in een lasdoos met elkaar verbinden, beste oplossing naar mijn mening.

Wago lasklem: https://www.elektramat.nl...e-per-100-stuks-2273-203/

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33
Want jij denkt dat er massieve aders in de kabel zitten?

Wago 221 moet je hebben.

• ArcticWolf
  • Niet online
TCMR schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:39:
[...]

Want jij denkt dat er massieve aders in de kabel zitten?

Wago 221 moet je hebben.
Wel de 2,5mm2 variant ipv 4mm2 anders vallen ze er weer uit ;)

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• NDISAYSOK
Taro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:09:
[...]

Graag de zoekfunctie gebruiken, maar dan icm wasmachine ipv wasdroger.
Ok, zojuist gedaan. Dit is nieuw materie voor mij en heb het nog steeds het niet helder. Hopelijk krijg ik het uiteindelijk duidelijk voor mijn situatie.

Ik snap dat het niet de bedoeling is om de max ac unit erbij te pluggen op de wcd van de wasmachine/droger groep en te laden/ontladen op 3680w. Maar als diezelfde wcd dedicated is voor de max ac unit, is 3680w dan wel prima? Of alsnog limiteren tot 2500w of lager als dit mogelijk is?

• NDISAYSOK
ArcticWolf schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Ik zou de stekker gewoon afknippen en de aders in een lasdoos met elkaar verbinden, beste oplossing naar mijn mening.

Wago lasklem: https://www.elektramat.nl...e-per-100-stuks-2273-203/
Dus ac max unit - lasdoos - dedicated wcd op aparte groep. En de originele 3m kabel gebruiken?

• ArcticWolf
  • Niet online
NDISAYSOK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Dus ac max unit - lasdoos - dedicated wcd op aparte groep. En de originele 3m kabel gebruiken?
Je hebt dan eigenlijk geen wcd meer maar gewoon een directe verbinding van de batterij naar je groepenkast, zoiets zeg maar:
Afbeeldingslocatie: https://www.kabelbinders.nl/resize/c768-0200000d0001e15c000100b6-de_18795015062523.jpg/0/1100/True/wago-2273-205-lasklem-5-voudig-max-2-5mm2-transparant.jpg

En die lasklemmen zijn geschikt voor (2,5mm2) 24A dus ruim voldoende. Maar idd wel even de goede klemmen zoeken, want die ik had gelinkt zijn voor massieve kernen en niet voor flex zoals in de kabel van Anker zit.

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 04-06-2026 23:02 ]

• Taro
  • Niet online
NDISAYSOK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Ok, zojuist gedaan. Dit is nieuw materie voor mij en heb het nog steeds het niet helder. Hopelijk krijg ik het uiteindelijk duidelijk voor mijn situatie.

Ik snap dat het niet de bedoeling is om de max ac unit erbij te pluggen op de wcd van de wasmachine/droger groep en te laden/ontladen op 3680w. Maar als diezelfde wcd dedicated is voor de max ac unit, is 3680w dan wel prima? Of alsnog limiteren tot 2500w of lager als dit mogelijk is?
Vermogen staat er helemaal los van. Je gaat op de beveiliging van je thuisaccu ipv meterkast vertrouwen zoals ik in alle berichten die je via de zoekfunctie hebt kunnen vinden ook al kon lezen.

Ook het risico van 3500 Watt op een stopcontact herhaal ik hier en op andere plaatsen meerdere keren.

Sorry als ik een beetje grumpy overkom, maar als je een thuisaccu van 3500 Watt in gebruik gaat nemen moet je wel in de materie duiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 04-06-2026 23:14 ]

• NDISAYSOK
Aha, dat is helder. Wat is het verschil tussen deze optie met lasdoos of wieland wcd icm wieland kabel? Wordt namelijk door Anker zelf aangedragen. Is de optie met de lasdoos veiliger en minder gedoe? Bedankt voor de uitleg.

[ Voor 17% gewijzigd door NDISAYSOK op 04-06-2026 23:27 ]

• NDISAYSOK
Taro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:11:
[...]

Vermogen staat er helemaal los van. Je gaat op de beveiliging van je thuisaccu ipv meterkast vertrouwen zoals ik in alle berichten die je via de zoekfunctie hebt kunnen vinden ook al kon lezen.

Ook het risico van 3500 Watt op een stopcontact herhaal ik hier en op andere plaatsen meerdere keren.

Sorry als ik een beetje grumpy overkom, maar als je een thuisaccu van 3500 Watt in gebruik gaat nemen moet je wel in de materie duiken.
Nee hoor. Niet grumpy hoor. Je wil mensen behoeden voor de risico's en ik waardeer het wel. Wat zou je adviseren? De wcd laten vervallen en aansluiten met een lasdoos?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik ga nogmaals de vraag stellen. Waarom een lasverbinding maken, waarom een stekker afknippen?

Je kan toch direct op de groep aansluiten met de extra bij te bestellen stekker á 13 euro?

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
Cloclo100 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:17:
Ik had gedacht om die Anker SOLIX Solarbank Max AC aan te schaffen. Nog in dubio over de capaciteit maar ik heb chatgpt een laten berekenen dmv een CSV-bestand op te laden van het voorbije jaar(data via mijn Fluvius). Er waren 134 dagen waarop ik minstens 15 kWh injecteerde, er is geen rekening behouden met dynamische tarieven en ik zou op een 740 per jaar uitkomen of een 600 per jaar als ik 5 cent zou krijgen voor injectie. Maar dan zit ik nu weer met het probleem dat ik meer vaste kosten heb met terugleveren (Eneco). Op zich dus te verdedigen qua terugbetalingstermijn. Mijn vraagjes zijn de volgende;

Ik zou de batterij in de kelder van mijn tuinhuis willen zetten, het moest maar eens in brand schieten. Daar is een secundaire kast gezet voor het zwembad en andere elektronica en daar kan ik makkelijk nog een groep bij zetten.

Kan ik dan zo een smart meter in de hoofdkast van het hoofdgebouw zetten om alles uit te meten, en dan gewoon de batterij in de kelder zetten? Daar is gewoon wi-fi aanwezig en nog beschikbare utp's.

Verder, is die smart meter wel nodig of heb je met zo een P1-meter voldoende?

Tenslotte; heeft iemand dit klaar gekregen om te koppelen via Niko Home Control?

Alvast bedankt!
Haat het om mezelf te quoten maar met al die berichten waarschijnlijk ondergegraven. Iemand die me hierop kan antwoorden? Thanks!
ArcticWolf schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Je hebt dan eigenlijk geen wcd meer maar gewoon een directe verbinding van de batterij naar je groepenkast, zoiets zeg maar:
[Afbeelding]

En die lasklemmen zijn geschikt voor (2,5mm2) 24A dus ruim voldoende. Maar idd wel even de goede klemmen zoeken, want die ik had gelinkt zijn voor massieve kernen en niet voor flex zoals in de kabel van Anker zit.
Ja, en op die foto staan ook de verkeerde :+ . WAGO 221 moet je hebben, geschikt tot 32A!

• NiGeLaToR
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:53:
[...]

Haat het om mezelf te quoten maar met al die berichten waarschijnlijk ondergegraven. Iemand die me hierop kan antwoorden? Thanks!
Als je alleen een AC neemt is een P1 meter genoeg en als deze in het zelfde netwerk zit als de Anker dan maakt de fysieke plaats niet uit.

De integratie vraag kan ik niet beantwoorden.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

NiGeLaToR schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:06:
[...]

Als je alleen een AC neemt is een P1 meter genoeg en als deze in het zelfde netwerk zit als de Anker dan maakt de fysieke plaats niet uit.

De integratie vraag kan ik niet beantwoorden.
De P1 meter communiceert via WiFi? Dan kan ie bij mij niet in het IoT netwerk (want geen intra VLAN communicatie toegestaan)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• gieschollaert
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13-06 14:10
Eenvoudige android widget ?

De Anker Solix App is te uitgebreid

Is er iemand die al een widget heeft gemaakt: uitlezen en tonen van de actuele zonnestroom ?

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07 12:32
koekjah schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:51:
Ik ga nogmaals de vraag stellen. Waarom een lasverbinding maken, waarom een stekker afknippen?

Je kan toch direct op de groep aansluiten met de extra bij te bestellen stekker á 13 euro?
Ik snap ook niet waarom er nog zoveel "geknutselde" opties worden aangedragen, dit lijkt by far de beste en veiligste optie icm die flexibele 4mm2 kabel en B20 automaat.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

KoningPaulus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Ik snap ook niet waarom er nog zoveel "geknutselde" opties worden aangedragen, dit lijkt by far de beste en veiligste optie icm die flexibele 4mm2 kabel en B20 automaat.
Maar een type B is voor de Max AC en SB4 ook niet meer nodig, toch? https://iotdomotica.nl/thuisaccu/anker-solix-solarbank-4-e5000-pro-review#comment-496

• quizzical
Dat gaat over een aardlekschakelaar/differentieel. Met deze anker batterijen is een goedkopere type A voldoende, geen type B vereist.
Dat staat los van welk type zekering/automaat je gebruikt (in belgie meer type C, in Nederland meer type B als ik het goed begrijp).

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33
ArcticWolf schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:40:
[...]
Wel de 2,5mm2 variant ipv 4mm2 anders vallen ze er weer uit ;)
[nerd-modus aan]
Er is geen 2,5mm² variant (zelfs de 222's die bij Elektramat als "2.5mm²" te boek staan zijn voor 4mm² als je litzedraad gebruikt). De range van de 221's die ik linkte is van 0,2 tot 4 mm² (litze vanaf 0.14 tot 4mm²), daarna krijg je de 6mm².
[nerd-modus uit]

Ik heb van een projectje een hele doos van die 6mm² -variant liggen, vraag me af of ik die ooit nog nodig heb... (hoewel, ik zie dat ze geschikt zijn van 0.5 t/m 6mm²).

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:53
[...]

In mijn geval om dat 3 meter net te kort is, ik heb een meter of 4 ruim nodig, veel ingewikkelder wordt het niet. En 3,5 kWh over 3*2.5 is idd geen enkel probleem.

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• NiGeLaToR
Tomba schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:54:
[...]

De P1 meter communiceert via WiFi? Dan kan ie bij mij niet in het IoT netwerk (want geen intra VLAN communicatie toegestaan)
Klopt en klopt. Daar liep ik ook tegenaan.
In theorie kun je uitzoeken welk verkeer precies en exact dit toestaan, maar toch.

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-07 10:09

Masuchievo

Cpt. Average

Wat hebben jullie gekozen voor de charge/discharge limits?

Ik ben toch niet gek om te zeggen gewoon zo groot mogelijke range? Dus 100% en 5%.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:47
ArcticWolf schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Je kunt dan toch eenvoudig aardeindhulzen aan de flex Anker kabel knijpen

• ArcticWolf
  • Niet online
TCMR schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:12:
[...]

[nerd-modus aan]
Er is geen 2,5mm² variant (zelfs de 222's die bij Elektramat als "2.5mm²" te boek staan zijn voor 4mm² als je litzedraad gebruikt). De range van de 221's die ik linkte is van 0,2 tot 4 mm² (litze vanaf 0.14 tot 4mm²), daarna krijg je de 6mm².
[nerd-modus uit]

Ik heb van een projectje een hele doos van die 6mm² -variant liggen, vraag me af of ik die ooit nog nodig heb... (hoewel, ik zie dat ze geschikt zijn van 0.5 t/m 6mm²).
Thx dat wist ik niet!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

koekjah schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:51:

Waarom extra bestellen. Draai hem van de bijgeleverde schuko kabel af of kan dat niet?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• MaXeRs
Vrij complete video over alle mogelijkheden van de Solarbank Max AC

YouTube: 100% OHNE CLOUD? Anker SOLIX Solarbank Max AC im Test

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:22
Hi all,

Ik kan in de app geen extra gebruiker uitnodigen. De email wordt niet verzonden. In spambox komt ook niks.

Anker ticket aangemaakt, maar ze snapten de vraag niet. Meer uitleg gegeven, maar nog geen antwoord ontvangen.

Iemand anders hier ervaring mee gehad?

• RoelWW
Ik was voornemens om hem vast aan te laten sluiten door de elektricien. Nu zie ik dat hij hier middels wieland wordt aangesloten en ze vermelden dat dit specifiek wel geschikt is voor 3500 watt. Is wieland dan echt wezenlijk anders dan schuko en wel geschikt en veilig om langdurig met 3500 watt te belasten? Heeft als voordeel dat ik hem dan eenvoudig zelf kan loskoppelen mocht dat nodig zijn.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07 14:22
RoelWW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Ik was voornemens om hem vast aan te laten sluiten door de elektricien. Nu zie ik dat hij hier middels wieland wordt aangesloten en ze vermelden dat dit specifiek wel geschikt is voor 3500 watt. Is wieland dan echt wezenlijk anders dan schuko en wel geschikt en veilig om langdurig met 3500 watt te belasten? Heeft als voordeel dat ik hem dan eenvoudig zelf kan loskoppelen mocht dat nodig zijn.
Ja :) Wieland is beter ingericht voor aansluitingen met hogere amperages. Ook hier geldt dat er verschillende versies zijn (van doorkoppelen van je keukenverlichting tot het echte zware werk), dus let goed op welke je koopt. Er zijn b.v. ook Wieland aansluitingen voor 4 mm^2 met harde kern.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• duderuud
  • Laatst online: 16:54

duderuud

Sliden is koel

Misschien weet je zo welke je moet hebben? Want er zijn zo te zien wel 50 verschillende Wieland versies ;)

Ik ga de boel met 4mm2 aansluiten iig...

Motor-Forum.nl

• MaXeRs
duderuud schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:43:
Misschien weet je zo welke je moet hebben? Want er zijn zo te zien wel 50 verschillende Wieland versies ;)

Ik ga de boel met 4mm2 aansluiten iig...
Vraag een elektricien of die hem voor je wilt aansluiten.

Dan weet je zeker dat alles juist is.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
Er is ook een wieland stopcontact te koop via Anker zelf.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Bluecross
replica17 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:03:
Er is ook een wieland stopcontact te koop via Anker zelf.
zoekopdracht - Anker SOLIX NL

Wieland op Anker NL, wel veel goedkoper op Anker DE.

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-07 08:58
Wou net bij Off grid power station bestellen, maar nu blijkt de actiecode voor gratis powerbank en p1 splitter die zij extra gaven niet meer te werken, terwijl de early bird periode toch nog tem morgen geldig is? Eerder deze week werkte het nog wel, maar door alle onzekerheden mbt synergrid heb ik nog even afgewacht...

[ Voor 20% gewijzigd door HannesB op 06-06-2026 23:22 ]

• Bluecross
HannesB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:20:
Wou net bij Off grid power station bestellen, maar nu blijkt de actiecode voor gratis powerbank en p1 splitter die zij extra gaven niet meer te werken, terwijl de early bird periode toch nog tem morgen geldig is? Eerder deze week werkte het nog wel, maar door alle onzekerheden mbt synergrid heb ik nog even afgewacht...
Bestel op offgridpowerstation.nl en gebruik volgende code MAXAC-PRE-EARLYAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FduHFisX8PP4kRfhe1fmLYcCkng=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qAVCOz3aGZX7wftjxYQVSDZA.png?f=user_large

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-07 08:58
Bluecross schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:38:
[...]

Bestel op offgridpowerstation.nl en gebruik volgende code MAXAC-PRE-EARLY[Afbeelding]
Ja me net wel gelukt om een of andere reden! :)

• Bluecross
HannesB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:43:
[...]

Ja me net wel gelukt om een of andere reden! :)
op de belgische website gaat het inderdaad niet meer, op de nederlandse wel.

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:24
Can I use the sonoff basic din rail switch with the max ac?

https://amzn.eu/d/0838P8Ba

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:54

CR1992

Thor

Komende dagen zou ik de anker solix 4 pro willen bestellen.

Ik zou deze in de buurt van aken willen halen

Voorlopig kwam ik solarhandel en solago in Duitsland tegen waar je deze kunt afhalen en al kunt bestellen. Zijn er nog shops rond aken waar deze al bestelbaar is .

Liefst ook waar ik zonnepanelen kan bestellen

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb een opzet draaien waarbij mijn wagen (via EVCC en HA) enkel via surplus zonnestroom opgeladen wordt. In de winter en gedurende bewolkte periodes lukt dat niet en moet ik ook stroom uit het net halen. Ik wil liefst voorkomen dat mijn toekomstige Max AC (die NOM zal draaien) hiervoor gebruikt zal worden. In de winter zal de thuisaccu waarschijnlijk eerder in peak-shaving mode draaien (full electric huishouden). Hoe lossen jullie dat op?

AI mode wil ik niet, alles moet local-only werken :)

3rd party mode en zelf aansturen hoeveel de thuisaccu moet leveren is een optie, maar kan ik eventueel verbruikers aangeven zodat de Max AC deze zelf uitsluit in z'n afgifte-berekening?

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 07-06-2026 11:27 ]

• quizzical
Ik ben niet in die situatie (heb nog geen EV), maar ik zou dat oplossen door via de Home Assistant integratie de nul-op-de-meter functie van de thuisbatterij uit te schakelen terwijl je de wagen aan het laden bent.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik zit in een vergelijkbare situatie, wil instellen dat de accu alleen in de avond ontlaadt en niet overdag. Kan dat?

• JBS
  • Niet online

JBS

koekjah schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:38:
Ik zit in een vergelijkbare situatie, wil instellen dat de accu alleen in de avond ontlaadt en niet overdag. Kan dat?
Zie onder andere https://iotdomotica.nl/thuisaccu/anker-solix-solarbank-max-ac-review#Overige_energiemodi

--

Toevallig hier mensen die al vaker een Anker Early Bird acties hebben meegemaakt? Daalt de prijs doorgaans in de periode daarna nogmaals richting die introductie prijs? Of zijn er nog geen vergelijkbare acties geweest om dat te kunnen zeggen?

Twijfel namelijk. Heb een vast contract zonder terugleverkosten, dus een batterij levert in combinatie met salderen niets op, kost zelfs een beetje door verlies tussen opladen en ontladen. In de doos laten zitten tot 1 januari 2027 voelt echter wat suf.

Misschien daarom toch beter wachten op de Max AC Hybrid, hopelijk wederom met een Early Bird actie.

[ Voor 42% gewijzigd door JBS op 07-06-2026 15:20 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Hoe werkt dat dan icm bijv de elektrische auto. Die staat nu ingesteld op alleen laden bij overschot aan zonne energie. Als ik de accu ook zo instel, wie krijgt dan "voorrang"?

• MaXeRs
CR1992 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:28:
Komende dagen zou ik de anker solix 4 pro willen bestellen.

Ik zou deze in de buurt van aken willen halen

Voorlopig kwam ik solarhandel en solago in Duitsland tegen waar je deze kunt afhalen en al kunt bestellen. Zijn er nog shops rond aken waar deze al bestelbaar is .

Liefst ook waar ik zonnepanelen kan bestellen
Daar was ik ook voor aan het kijken.

Helaas in de buurt van zuid-limburg nog niks kunnen vinden

• duderuud
  • Laatst online: 16:54

duderuud

Sliden is koel

Solarhandel(24) en Solago zijn hetzelfde bedrijf toch?

Motor-Forum.nl

• JBS
  • Niet online

JBS

duderuud schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:31:
Solarhandel(24) en Solago zijn hetzelfde bedrijf toch?
Klopt.

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:39
koekjah schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:29:
Hoe werkt dat dan icm bijv de elektrische auto. Die staat nu ingesteld op alleen laden bij overschot aan zonne energie. Als ik de accu ook zo instel, wie krijgt dan "voorrang"?
Dit is potentieel een probleem inderdaad. Als ze beiden gaan kijken naar de P1 data zouden ze kunnen gaan pendelen. Ik ben van plan om de accu op inactief of misschien een paar 100w ontladen te zetten zodra de autolader boven een paar 100w komt (die doet toch minimaal 4kw) gemeten met een Shelly 3em. Je kunt helemaal los gaan met home assistant ook eventueel, maar hoeveel zin dat heeft is natuurlijk de vraag.

• Taro
  • Niet online
koekjah schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:29:
Dan gaan ze er om vechten. Daarom moet je ook een HEMS/EMS hebben dat de regie neemt en voorrang verleent. Heb dat hier mooi ingericht met Home Assistant.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik heb voor beide een P1 meter, wil proberen om in HA in te stellen dat de auto voorrang krijgt. Of dat gaat lukken zien we wel 8-)

• Taro
  • Niet online
koekjah schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:55:
Ik heb voor beide een P1 meter, wil proberen om in HA in te stellen dat de auto voorrang krijgt. Of dat gaat lukken zien we wel 8-)
1 voordeel: De auto wint altijd omdat die zonder V2X/V2G/V2H (er even van uitgaande dat je dat niet hebt) niet kan ontladen richting de thuisaccu :)

Taro schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:56:
[...]

1 voordeel: De auto wint altijd omdat die zonder V2X/V2G/V2H (er even van uitgaande dat je dat niet hebt) niet kan ontladen richting de thuisaccu :)
De Solarbank 3 kun je ook instellen dat die op bepaalde uren niet gaat ontladen en de rest van de tijd NOM doet. (weet niet of dat bij de AC Max ook kan). Dus dan kunnen ze hooguit ruzie gaan maken over wie de zonnestroom mag gebruiken, en is het weer een eerlijke strijd. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 07-06-2026 19:03 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 43 Laatste