• zorazori
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 22:17
Ja sorry niet goed gekeken , heb hem mij net besteld . Jammer dat ze niet dadelijk een dikkere kabel eraan zetten dan ?

• zorazori
quizzical schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:15:
Nog info voor de Belgen:

Brandverzekering: Ik kreeg dit bericht van mijn makelaar, dus blijkbaar toch handig om melding te maken:

[...]

Illegaal om met Anker Solix Solarbank batterijen op een andere manier te verbinden dan met de megeleverde 'schuko' stekker: Ik schreef het volgende naar Anker:

[...]

Ik stelde de vraag ook aan Synergrid en kreeg snel antwoord:

[...]

Mijn hoofdvraag naar synergrid ging over het vermogen waarmee ik mag aansluiten:

[...]

Het antwoord dat ik daarop ontving:

[...]

De reden dat ik met Synergrid contact opnam is dat Anker verwees naar de FAQ van Synergrid en een naar mijn mening foutieve interpretatie had van de FAQ:

[...]

Dus voorlopig blijft mijn conclusie:
  • Elke Anker Solarbank mag in Belgie enkel met de meegeleverde normale stekker gebruikt worden. Geen vaste verbinding of wieland-stekker. (Want tot nu toe is geen enkele Solarbank gehomologeerd voor een ander soort verbinding dan 'plug&play').
  • Je kunt de Anker Solix Max AC in elk stopcontact in België steken dat in goede staat is en aan het AREI voldoet, en een vermogen tot 800 W gebruiken. Wettelijk is volgens het AREI tot 2600 W toegestaan, maar dit wordt afgeraden en kan risico’s met zich meebrengen.
  • Als je de Anker Solix Max AC aansluit op een stopcontact in België dat in goede staat is en op een eigen toegekende stroombaan zit, kun je een vermogen tot 2600 W gebruiken. Wettelijk mag je het volledige vermogen van 3500 W gebruiken. Zelfs stopcontacten in België die in perfecte staat verkeren, zijn echter slechts ontworpen om 3680 W (16 A) gedurende maximaal één uur te leveren. Hun veilige continue belasting bedraagt 2600 W (10 A).
  • Als je de Anker Solix Max AC als plug-in toestel wilt gebruiken en het volledige vermogen van 3500 W wilt benutten, is het daarom veiliger om een stopcontact te gebruiken dat ontworpen is om 3680 W continu te leveren, zoals de Legrand Green'Up of de Hager XEV080.
Dus , de kans zou erin kunnen zitten dat synergrid de Anker solix max ac goed keurt met het max aan uitgangsvermogen ? Want arei is een ander verhaal .

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:40
Nog info voor de Belgen:

Brandverzekering: Ik kreeg dit bericht van mijn makelaar, dus blijkbaar toch handig om melding te maken:

[...]

Illegaal om met Anker Solix Solarbank batterijen op een andere manier te verbinden dan met de megeleverde 'schuko' stekker: Ik schreef het volgende naar Anker:

[...]

Ik stelde de vraag ook aan Synergrid en kreeg snel antwoord:

[...]

Mijn hoofdvraag naar synergrid ging over het vermogen waarmee ik mag aansluiten:

[...]

Het antwoord dat ik daarop ontving:

[...]

De reden dat ik met Synergrid contact opnam is dat Anker verwees naar de FAQ van Synergrid en een naar mijn mening foutieve interpretatie had van de FAQ:

[...]

• Elke Anker Solarbank mag in Belgie enkel met de meegeleverde normale stekker gebruikt worden. Geen vaste verbinding of wieland-stekker. (Want tot nu toe is geen enkele Solarbank gehomologeerd voor een ander soort verbinding dan 'plug&play').
  • Je kunt de Anker Solix Max AC in elk stopcontact in België steken dat in goede staat is en aan het AREI voldoet, en een vermogen tot 800 W gebruiken. Wettelijk is volgens het AREI tot 2600 W toegestaan, maar dit wordt afgeraden en kan risico’s met zich meebrengen.
  • Als je de Anker Solix Max AC aansluit op een stopcontact in België dat in goede staat is en op een eigen toegekende stroombaan zit, kun je een vermogen tot 2600 W gebruiken. Wettelijk mag je het volledige vermogen van 3500 W gebruiken. Zelfs stopcontacten in België die in perfecte staat verkeren, zijn echter slechts ontworpen om 3680 W (16 A) gedurende maximaal één uur te leveren. Hun veilige continue belasting bedraagt 2600 W (10 A).
  • Als je de Anker Solix Max AC als plug-in toestel wilt gebruiken en het volledige vermogen van 3500 W wilt benutten, is het daarom veiliger om een stopcontact te gebruiken dat ontworpen is om 3680 W continu te leveren, zoals de Legrand Green'Up of de Hager XEV080.
Ik heb Synergrid dezelfde vraag gesteld:
Wordt een thuisbatterij met een Wieland connector nog steeds aanzien als een Plug and Play Batterij als deze voldoet aan alle andere regels?

Hun antwoord:
Als die op de lijst C10/26 niet staat aangegeven als plug&play, wordt die niet aanzien als plug&play.

Voor Synergrid maakt de aansluitwijze niet uit, wij checken de technische conformiteit. Hoe de netbeheerder daarmee omgaat, kan ik u niet zeggen: dat dient u bij hen na te gaan.

Ik heb dezelfde vraag aan Fluvius gesteld, ik wacht nog op hun antwoord...

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-07 13:38
zorazori schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:41:
[...]

Dus , de kans zou erin kunnen zitten dat synergrid de Anker solix max ac goed keurt met het max aan uitgangsvermogen ? Want arei is een ander verhaal .
Ik heb Anker inderdaad op een bepaald moment gevraagd met welk vermogen ze de Synergrid goedkeuring hebben aangevraagd, maar heb daar geen antwoord op gekregen.

Naar mijn mening (geen expert maar wel veel uitgezocht) is er geen reden waarom de Solix Mac AC niet goedgekeurd zou kunnen worden als plug&play toestel met max vermogen van 3500W. Maar ik weet dus niet wat Anker heeft aangevraagd.

• quizzical
Bluecross schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:48:
[...]

Ik heb Synergrid dezelfde vraag gesteld:
Wordt een thuisbatterij met een Wieland connector nog steeds aanzien als een Plug and Play Batterij als deze voldoet aan alle andere regels?

Hun antwoord:
Als die op de lijst C10/26 niet staat aangegeven als plug&play, wordt die niet aanzien als plug&play.

Voor Synergrid maakt de aansluitwijze niet uit, wij checken de technische conformiteit. Hoe de netbeheerder daarmee omgaat, kan ik u niet zeggen: dat dient u bij hen na te gaan.

Ik heb dezelfde vraag aan Fluvius gesteld, ik wacht nog op hun antwoord...
Dat antwoord is moeilijk te interpreteren. Op basis van de info in punt 2 onderaan dit document, vermoed ik dat ze dit bedoelen: Synergrid ontvangt een toestel waarvan is aangegeven hoe die aangesloten zal worden, en Synergrid keurt hem dan op die manier. Dus als zij een productnummer abc111 hebben gekeurd als plug&play (gebruik met gewone Type-E stekker) dan zetten ze hem op de C10/26 lijst met plug&play markering.
Als zij een toestel abc112 ontvangen met als doel vaste aansluting, dan keuren ze hem op die manier en krijgt hij dus geen plug&play markering en komt hij ook niet op de aparte plug&play lijst.
Maar dit is slechts mijn interpretatie, de jouwe is misschien beter :)

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 11:45

koekjah

Luctor et emergo

dodgefreak5 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:38:
een remautomaat heb je enkel nodig als je boven de ampères uitkomt van de diff.. Vb 40A aansluiting + 15A omvormer(effectief) = 55A als je een 63A diff hebt is er nog 8A over. Dan is remautomaat goedkoper dan 2 of meer nieuwe diff's + zwaardere bekabeling kast.
Ik heb een 3x25A aansluiting, ook zonnepanelen op 3 fase. Nu wil ik de max AC plaatsen achter een eigen aardlekautomaat (B20). Moet ik dan wel of geen remautomaat plaatsen? Ik lees er hier vrijwel niks over namelijk

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik ben me aan het orienteren en kwam - uiteraard - de anker modellen tegen. Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is in de keuze tussen de AC max en de gen4 is de toevoeging van een MPPT porten.

Ik heb 2 solar opstellingen in huis, met beiden eigen Growatt omvormers. Begrijp ik goed dat als ik één van die omvormers voor een gen4 vervang (ipv de AC max er naast te zetten) ik alleen een lichte boost in efficientie behaal? Qua ruimte is het niet de meest logische locatie om de accu naast één van de omvormers te hangen namelijk.

Daarnaast even een sanity check maar het maakt niet uit op welke fase ik mijn solar heb toch? Intern salderen tussen bijvoorbeeld F1 en F3 blijft bestaan en is kostenloos? Uiteraard voor een nieuwbouw-opstelling wel zo netjes om het direct op dezelfde fase te hebben, maar bij ons niet heel makkelijk uit te voeren.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-07 18:10
Met 3x25A moet je kijken naar de Ampère van de diff., Is die 40A, kan er op iedere fase max. 15 A bij. Dan moet je kijken naar je omvormer hoeveel die effectief heeft (vb. 3x7A). 15A - 7A= max 8A voor de accu/fase. Is de diff. 63 heb je 31A/fase over.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik vrees dat ik er een electricien bij moet gaan halen. De diff is 40a, ik heb geen idee hoeveel ampere de omvormer heeft en er zit tevens een autolader aangesloten met een limiet van 16A per fase. Die zit overigens op een eigen aardlekautomaat, dat wilde ik met de accu ook gaan doen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjRMn269xIOoplFjx9Js-RmGskc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExhcZXE5wNk9OcX8fsHMYkch.jpg?f=fotoalbum_large

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:44
stevenP schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:02:
Ik ben me aan het orienteren en kwam - uiteraard - de anker modellen tegen. Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is in de keuze tussen de AC max en de gen4 is de toevoeging van een MPPT porten.

Ik heb 2 solar opstellingen in huis, met beiden eigen Growatt omvormers. Begrijp ik goed dat als ik één van die omvormers voor een gen4 vervang (ipv de AC max er naast te zetten) ik alleen een lichte boost in efficientie behaal? Qua ruimte is het niet de meest logische locatie om de accu naast één van de omvormers te hangen namelijk.
een bijkomend voordeel kan zijn is dat je de groep van de PV “hergebruikt” en dus geen nieuwe groep hoeft aan te leggen.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:15
digital-IMEI schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:53:
[...]

een bijkomend voordeel kan zijn is dat je de groep van de PV “hergebruikt” en dus geen nieuwe groep hoeft aan te leggen.
dat is inderdaad een mooie, maar helaas is er bij mij al voor die solar een wasmachine-groep gekaapt tot een PV-verdeler. Dan kan het dus nog zijn dat ik op negatieve-prijs-momenten 2500W in m'n accus wil proppen en ook de wasmachine aanstaat -> plop zegt de groep -O-

In de keuken heb ik bijvoorbeeld een groep "over" doordat ik inmiddels geen inbouwoven én inbouwmagnetron meer heb, maar een combi. Ook is de WP met 3F aangelegd, maar worden slechts 2F benut (1 pomp + 1 Backup heater). Kortom, daar is wel elektrisch gezien ruimte.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Z-Marnix
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-07 16:16
Ik denk dat dit een zeer sluitende conclusie is voor Belgische gebruikers. Bedankt voor je bijdrage!

Zelf ga ik voor een Solarbank 4 gaan, maar zelfs voor de 2500W dat die er in-en uitduwt ga ik zo een Legrand stopcontact plaatsen. Voor die 70 euro...

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:58
quizzical schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Zie deze post: quizzical in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[...]

Zou je (hier of via PM) het antwoord dat je tot nu toe kreeg kunnen delen op je vraag? En ook het antwoord op je interessante vraag ivm vaste installatie wanneer je die krijgt :-)
Ik heb hun gechallenged op hun onzinnig antwoord van max 800W met schuko stekker (PS in Belgie gebruiken we niet eens schuko) en ze hebben het doorgestuurd naar hun technische dienst nu.
Om hier nog op terug te komen, het eerste antwoord van online support (met foutieve uitleg), nog geen verdere mails ontvangen:

Two Installation Options and Power Limits in Belgium (800W vs 3500W)

To use this machine legally and in compliance under the framework of Synergrid, you have the following two completely different installation solutions:

Option A: Plug-and-Play Mode (Schuko / Wieland both supported)
Power Limit: 800 Watts (0.8 kW)

Operating Procedure:
You directly plug the machine into a regular Schuko socket at home, or have an electrician replace it with a Wieland socket on an existing circuit.

Software Behavior:
You must select "Belgium / C10/11 Simplified Standard" in the region and distribution settings of the Anker App. At this point, the firmware inside the system will automatically lock the grid-tied output power at 800W (even if your washing machine requires 3000W, the battery will only output 800W, the rest must be drawn from the grid).

Approval Requirements:
No expensive and complex on-site RGIE/AREI third-party inspections are required. You only need to fill out a simple "Fit & Inform" online notification form on the website of your distribution network operator (such as Fluvius in Flanders, or ORES/RESA in Wallonia) for reporting purposes.

Option B: Fixed/Hardwired Whole-House Integration Mode (Unlock Maximum Power)
Maximum Power: 3,500 Watts (3.5 kW)

Operating Procedure:
You can no longer use a socket. A certified electrician must install a completely independent dedicated circuit breaker in the main distribution board, and hardwire the cable directly into the Anker Power Dock Pro (distribution panel) or a dedicated fixed connection box, turning the battery into a standard "online household inverter."

Smart Meter Requirements:
Must be paired with a smart meter certified with EnFluRi (energy flow sensor) (e.g., Anker Smart Meter Gen 2 or a Shelly Pro 3EM compliant with C10/11 standards). This is because Synergrid requires that high-power batteries, when no solar generation is available, must be able to precisely control the current flow in milliseconds through a certified sensor, strictly prohibiting blind dumping of high-power electricity into the grid.

Approval Requirements:
This is the standard distributed generation installation process. After installation, you must schedule a formal RGIE/AREI electrical safety inspection with a compliance body (such as BTV, Vinçotte, etc.). After obtaining a passed inspection certificate, you may request the grid to unlock the 3.5 kW grid-tied operation limit.

Antwoord betreffende mijn opmerking over Power Dock Pro: You do not need power dock for the MAX AC
Antwoord betreffende mijn opmerking over P1 meter: If we stay at 800W cap, the P1 will do. But if it is higher output we are seeking, then Anker Smart Meter Gen 2 and professional installation will be required

• quizzical
Wauw, het lijkt mij dat er niet veel klopt van die uitleg inderdaad.

En ook dat hun 'Optie B' dus niet wettelijk is in België.

Ook een zeer vreemd verhaal dat die P1 meter maar geschikt is tot 800W.

• De Kris
  • Laatst online: 19:29
HannesB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Om hier nog op terug te komen, het eerste antwoord van online support (met foutieve uitleg), nog geen verdere mails ontvangen:

To use this machine legally and in compliance under the framework of Synergrid, you have the following two completely different installation solutions:

Operating Procedure:
You directly plug the machine into a regular Schuko socket at home, or have an electrician replace it with a Wieland socket on an existing circuit.

Software Behavior:
You must select "Belgium / C10/11 Simplified Standard" in the region and distribution settings of the Anker App. At this point, the firmware inside the system will automatically lock the grid-tied output power at 800W (even if your washing machine requires 3000W, the battery will only output 800W, the rest must be drawn from the grid).

Approval Requirements:
No expensive and complex on-site RGIE/AREI third-party inspections are required. You only need to fill out a simple "Fit & Inform" online notification form on the website of your distribution network operator (such as Fluvius in Flanders, or ORES/RESA in Wallonia) for reporting purposes.

Operating Procedure:
You can no longer use a socket. A certified electrician must install a completely independent dedicated circuit breaker in the main distribution board, and hardwire the cable directly into the Anker Power Dock Pro (distribution panel) or a dedicated fixed connection box, turning the battery into a standard "online household inverter."

Must be paired with a smart meter certified with EnFluRi (energy flow sensor) (e.g., Anker Smart Meter Gen 2 or a Shelly Pro 3EM compliant with C10/11 standards). This is because Synergrid requires that high-power batteries, when no solar generation is available, must be able to precisely control the current flow in milliseconds through a certified sensor, strictly prohibiting blind dumping of high-power electricity into the grid.

Approval Requirements:
This is the standard distributed generation installation process. After installation, you must schedule a formal RGIE/AREI electrical safety inspection with a compliance body (such as BTV, Vinçotte, etc.). After obtaining a passed inspection certificate, you may request the grid to unlock the 3.5 kW grid-tied operation limit.

Antwoord betreffende mijn opmerking over Power Dock Pro: You do not need power dock for the MAX AC
Antwoord betreffende mijn opmerking over P1 meter: If we stay at 800W cap, the P1 will do. But if it is higher output we are seeking, then Anker Smart Meter Gen 2 and professional installation will be required
Klopt inderdaad niet, tenzij ik iets mis.

Volgens https://www.synergrid.be/nl/news-centre/press-room/homepage/plug-play-update-c10-11-vanaf-15-10-2025-is-het-gebruik-van-de-p1-poort-toegelaten is het via P1 poort toegelaten voor "kleine productie-installaties".

En volgens https://www.synergrid.be/images/downloads/FAQ_C10-11_vanaf_2019_NL.pdf?1780344599850 (4.1.7) zijn monofasige tot 5kVA van dat type.
Voorwaarde is wel (7.11.2) dat er nooit meer in het net mag geïnjecteerd worden dan het AC vermogen van de zonnepanelen.

dK

• quizzical
De Kris schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:20:
[...]

En volgens https://www.synergrid.be/images/downloads/FAQ_C10-11_vanaf_2019_NL.pdf?1780344599850 (4.1.7) zijn monofasige tot 5kVA van dat type.
Voorwaarde is wel (7.11.2) dat er nooit meer in het net mag geïnjecteerd worden dan het AC vermogen van de zonnepanelen.
Dit had ik niet echt in het oog. De omvormer van mijn zonnepanelen levert max 2.5kW. Dus als ik het goed begrijp moet ik ervoor zorgen dat de gezamenlijke injectie op het net van mijn zonnepanelen+de anker solix Max AC niet die 2.5kW overschrijdt. Zorgt de anker batterij daar dan automatisch voor met behulp van de informatie die hij ontvangt van de P1 meter?

Zoja dan moet die batterij mij dus vragen wat het vermogen van mijn zonnepanelen is veronderstel ik?

In de praktijk lijkt het me heen probleem want mijn indruk is dat handelen met dynamische tarieven in België financiëel niet interessant is. De focus zal voor mij dus zijn om energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk zelf te gebruiken. En de batterij mag dus perfect 3500Watt injecteren in het stopcontact, zolang mijn eigen verbruik van diezelfde stroom er maar voor zorgt dat er max 2500Watt uiteindelijk op het bed terechtkomt (normaliter zal mijn echte doel zijn op nooit te injecteren op het net).

• De Kris
quizzical schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:55:
[...]

Dit had ik niet echt in het oog. De omvormer van mijn zonnepanelen levert max 2.5kW. Dus als ik het goed begrijp moet ik ervoor zorgen dat de gezamenlijke injectie op het net van mijn zonnepanelen+de anker solix Max AC niet die 2.5kW overschrijdt. Zorgt de anker batterij daar dan automatisch voor met behulp van de informatie die hij ontvangt van de P1 meter?

Zoja dan moet die batterij mij dus vragen wat het vermogen van mijn zonnepanelen is veronderstel ik?

In de praktijk lijkt het me heen probleem want mijn indruk is dat handelen met dynamische tarieven in België financiëel niet interessant is. De focus zal voor mij dus zijn om energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk zelf te gebruiken. En de batterij mag dus perfect 3500Watt injecteren in het stopcontact, zolang mijn eigen verbruik van diezelfde stroom er maar voor zorgt dat er max 2500Watt uiteindelijk op het bed terechtkomt (normaliter zal mijn echte doel zijn op nooit te injecteren op het net).
Dat zou die dus moeten doen (injectie beperken tot een ingestelde waarde), maar met die onduidelijke info van Anker is dat dus maar de vraag of ie dat met de P1 dongle doet of niet.

dK

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

dodgefreak5 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:11:
Met 3x25A moet je kijken naar de Ampère van de diff., Is die 40A, kan er op iedere fase max. 15 A bij. Dan moet je kijken naar je omvormer hoeveel die effectief heeft (vb. 3x7A). 15A - 7A= max 8A voor de accu/fase. Is de diff. 63 heb je 31A/fase over.
Hoofdschakelaar = 40A

3x25A netaansluiting

9A omvormer

Is dus nog 6A over voor een accu, ofwel maximaal 1300w leveren. Wil ik meer, moet ik een remautomaat plaatsen. Zeg ik het zo goed?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:57
Is het mogelijk.voor de anker solic max ac om in home assistant de cell voltages uit te lezen ?

• De Kris
Maxwp schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 02:24:
Is het mogelijk.voor de anker solic max ac om in home assistant de cell voltages uit te lezen ?
Momenteel niet. Als ik in het yaml bestand kijk dat Anker voorziet voor HA integratie zie ik enkel battery_soc (state-of-charge) in % als uitleesbare waarde i.f.v. batterijstatus, geen cell voltage.

https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/blob/main/custom_components/anker_solix_official/config/8fcbb87c685781b1d70d784a79eb923098955df2aaf199095ce7767bb70b913d.yaml

dK

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 02:24:
Dit is er standaard beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtvXzMzZGfPHeJQk2aY4TQHC7QQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SnhSfrOdVeRrnMaO7IKMzIfk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2kxycTNe0uiCRoI3KRg4tL9dMo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IDvwtLVfLj1o9mDNQ4X2NsMb.png?f=user_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:12
FWIW zojuist is een update uitgekomen voor de Anker Smart stekkers, daarmee kunnen ze met home assistant en de officiele anker hacs module in modbus tcp gezet worden.
Lange zin, netto in home assistant cloud independent gebruikt worden (zoeven succesvol getest).

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:54

duderuud

Sliden is koel

Er zijn momenteel 2 manieren om de Max AC uit te lezen, met de P1 meter of met de smart meter.

Ik neem aan dat technisch gezien de smart meter de betere optie is?

Motor-Forum.nl

• tweazer
duderuud schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:04:
Er zijn momenteel 2 manieren om de Max AC uit te lezen, met de P1 meter of met de smart meter.
Ik neem aan dat technisch gezien de smart meter de betere optie is?
De p1 meter en smart meter lezen/meten je netaansluiting, niet de max ac. De p1 meter geeft de waarden door zoals je gefactureerd krijgt, afhankelijk van welke type meter je hebt vaker of minder vaak. De smart meter leest de waarden direct uit, mogelijk vaker en dus beter afgestemd op je gebruik als je 0 op de meter wilt draaien. De anker smart meter heeft de mogelijkheid om een (grotere) externe wifi antenne aan te sluiten, de p1 meter heeft een slechter wifi bereik. Qua rompslomp (kabels) zou ik de p1 meter aanraden, qua kwaliteit de anker smart meter (met name als je een oudere meter van je energiemaatschappij hebt). Overigens kun je truken met de anker smart meter, niet alle fasen meten (mocht je dat willen), gewoonweg door de ferrietkraal niet aan te sluiten, de p1 kan enkel de data 1 op 1 doorgeven.

[ Voor 9% gewijzigd door tweazer op 02-06-2026 13:20 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:32
tweazer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:19:
[...]

De p1 meter en smart meter lezen/meten je netaansluiting, niet de max ac. De p1 meter geeft de waarden door zoals je gefactureerd krijgt, afhankelijk van welke type meter je hebt vaker of minder vaak. De smart meter leest de waarden direct uit, mogelijk vaker en dus beter afgestemd op je gebruik als je 0 op de meter wilt draaien. De anker smart meter heeft de mogelijkheid om een (grotere) externe wifi antenne aan te sluiten, de p1 meter heeft een slechter wifi bereik. Qua rompslomp (kabels) zou ik de p1 meter aanraden, qua kwaliteit de anker smart meter (met name als je een oudere meter van je energiemaatschappij hebt). Overigens kun je truken met de anker smart meter, niet alle fasen meten (mocht je dat willen), gewoonweg door de ferrietkraal niet aan te sluiten, de p1 kan enkel de data 1 op 1 doorgeven.
Dank voor de toelichting. Ik heb ook nog een oudere meter, 4.2 versie, maar ik las dat Enexis dit jaar ze wil gaan vervangen naar de nieuwste generatie ivm 2G wat eraf gaat. Geen idee of en wanneer dat hier natuurlijk ook geldt, maar vanaf 1-1-27 wil je het spul zo optimaal mogelijk hebben. En mogelijk is er dan dus al een nieuwere meter en volstaat de p1 meter gewoon.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• zorazori
De Kris schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Klopt inderdaad niet, tenzij ik iets mis.

Volgens https://www.synergrid.be/nl/news-centre/press-room/homepage/plug-play-update-c10-11-vanaf-15-10-2025-is-het-gebruik-van-de-p1-poort-toegelaten is het via P1 poort toegelaten voor "kleine productie-installaties".

Het zou nogal vreemd zijn dat de p1 meter niet werkt boven de 800watt , ik zie er geen probleem mee .

Zouden dan de andere merken ook dit probleem hebben , marstek of homewizard ?
zorazori schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Het zou nogal vreemd zijn dat de p1 meter niet werkt boven de 800watt , ik zie er geen probleem mee .

Hier werkt de Anker P1 prima met 2400W/10,8kWh aan batterijen

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• r0bbieronalds
  • Laatst online: 17:19
Ik ben voornemens om een onderverdeler in mijn garage te laten aanleggen. Hiervoor wordt vanuit de meterkast een kabel van 30 meter naar de garage gelegd. Dit biedt mij in de toekomst voldoende flexibiliteit voor onder andere een thuisaccu.

Ik dacht eruit te zijn met de Max AC, maar twijfel toch of ik in de toekomst niet te veel tegen de beperking van maximaal 3,5 kW laden/ontladen aanloop wanneer deze op een aparte groep staat.

Een alternatief zou zijn om te kiezen voor een vaste opstelling zoals de Anker X1, maar deze valt weer in een andere prijscategorie.

Ik kon het zo snel niet terugvinden in dit forum. Is het in de toekomst mogelijk om meer dan één Max AC te plaatsen, zodat de laad- en ontlaadcapaciteit wordt verdubbeld? Denk bijvoorbeeld aan het opladen van een EV of het laden van de batterijen wanneer de stroomprijs gunstig is. Dan zou je 'relatief goedkoop' in de toekomst kunnen uitbreiden met een extra basis unit.

Is al bekend of dit in de toekomst ondersteund gaat worden binnen de Anker-app, zodat meerdere Max AC-systemen gezamenlijk kunnen worden aangestuurd?

• De Kris
zorazori schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Het stukje in de quote gaat over regelgeving en geeft aan dat het dus oké is met P1 dongle boven 800W.
Vraag is wat Anker in zijn firmware doet, en is het afhankelijk van je type aansluiting dat je instelt in de app (bv. België C10/11) Zie ook het Anker antwoord een beetje terug met die Option A / Option B, waarin ze insinueren dat je een EnFluRi moet hebben boven de 800 Watt.

dK

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-07 22:32
duderuud schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:38:
Nou, de MAX AC met BP7000 besteld bij Solarhandel24.de voor een totaalprijs van €3330,04

Als de bestelling klaar staat ga ik 'm dus ophalen in Düsseldorf. Ik laat wel weten hoe dat verlopen is.

PS. De set bevat ook de Anker Smart Meter en de Anker Powerbank:

[Afbeelding]
Heb daar ook naar zitten kijken. Maar als ik de garantievoorwaarden van Anker bekijke heb je geen garantie als je in duitsland koopt maar in Nederland gebruikt.

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:12
r0bbieronalds schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:38:
Is al bekend of dit in de toekomst ondersteund gaat worden binnen de Anker-app, zodat meerdere Max AC-systemen gezamenlijk kunnen worden aangestuurd?
Yes zoals gezegd in berichtje van @Taro vanaf Q4 wordt dit ondersteund.
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:05:
  • Het is nog niet mogelijk om meerdere producten van dezelfde generatie in hetzelfde virtuele huishouden op te nemen. Ik heb dus nu een huishouden voor de Max AC én een huishouden voor de Solarbank 4. Maar dat wordt als het goed is richting Q4 2026 opgelost. Tot die tijd: Home Assistant...

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:12
duderuud schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:38:
Nou, de MAX AC met BP7000 besteld bij Solarhandel24.de voor een totaalprijs van €3330,04

Als de bestelling klaar staat ga ik 'm dus ophalen in Düsseldorf. Ik laat wel weten hoe dat verlopen is.

PS. De set bevat ook de Anker Smart Meter en de Anker Powerbank:

[Afbeelding]
Heb jij een specifieke code gebruikt voor de powerbank? Had je die van te voren al aangevraagd? Ik wil daar ook gaan bestellen, alleen ik krijg de powerbank (nog) niet gratis.

• r0bbieronalds
  • Laatst online: 17:19
Dedier schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Yes zoals gezegd in berichtje van @Taro vanaf Q4 wordt dit ondersteund.

[...]
Inderdaad, deze had ik over het hoofd gezien. 8)7

Dan wordt de meerwaarde van een vaste thuisaccu steeds kleiner (als je geen gebruik wilt maken van een volledige off-grid mogelijkheid).

• tweazer
rwijnhov schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:11:
[...]
Heb daar ook naar zitten kijken. Maar als ik de garantievoorwaarden van Anker bekijke heb je geen garantie als je in duitsland koopt maar in Nederland gebruikt.
Je hebt 100% garantie, alleen als er physiek iets kapot is mag je je melden bij de winkel waar je de spullen gekocht hebt ....

• zorazori
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Hier werkt de Anker P1 prima met 2400W/10,8kWh aan batterijen
Het zou ook mogen , tenzij anker in de max de soft heeft bewerkt en de p1 meter uitschakeld indien je hem schakeld boven de 800watt . Dan is het geldklopperij ..

• tweazer
zorazori schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:57:
[...]
de p1 meter uitschakeld indien je hem schakeld boven de 800watt . Dan is het geldklopperij ..
De p1 meter is een dom ding, geeft enkel de p1 grid meetwaarden door. De intelligentie zit in de cloud en ten dele in de solarbank Max.

• Maxwp
De Kris schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:41:
[...]

Momenteel niet. Als ik in het yaml bestand kijk dat Anker voorziet voor HA integratie zie ik enkel battery_soc (state-of-charge) in % als uitleesbare waarde i.f.v. batterijstatus, geen cell voltage.

https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/blob/main/custom_components/anker_solix_official/config/8fcbb87c685781b1d70d784a79eb923098955df2aaf199095ce7767bb70b913d.yaml
Dat is jammer

Wil toch graag naar de toekomst toe die cell voltage kunnen uitlezen .

Zo kan ik al zien of alles goed gaat en niet afhankelijk van anker.

• Maxwp
Taro schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Dit is er standaard beschikbaar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niemand die al eens geprobeerd heeft meer imfo eruit te krijgen?

Er zit toch ook modbus op via rs485 ?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:03
Maxwp schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Niemand die al eens geprobeerd heeft meer imfo eruit te krijgen?

Er zit toch ook modbus op via rs485 ?
Nee?

Er zit wifi op :+

wel word er gewerkt aan modbus over tcp, maar of je dan toegang krijgt tot cel voltages is niet bekend. Als ik Anker was zou ik dat niet doen: tis immers een alles in 1 systeem en anders gaat elke wijsneus weer de hele dag over volgens hen afwijkende dingen zitten miepen :)

Gelukkig heeft nkon etc voor de liefhebbers zelf knutsel spullen in allerlei varianten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• zorazori
tweazer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:02:
[...]

De p1 meter is een dom ding, geeft enkel de p1 grid meetwaarden door. De intelligentie zit in de cloud en ten dele in de solarbank Max.
Ok , dus de mogelijkheid zit erin dat er geen connectie meer mee word gemaakt bij instelling boven de 800watt , ze leveren thans een gratis p1 meter mee en beschrijven nergens de beperking . Ik ben er een leek in , maar het begint toch te vervelen allemaal . Bovendien klopt die uitleg toch niet in antwoord B hogerop . Je mag toch nog steeds de batterij in een stopcontact steken , appart gezekerd en de nodige dikte van bekabeling ?

• NiGeLaToR
zorazori schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Ok , dus de mogelijkheid zit erin dat er geen connectie meer mee word gemaakt bij instelling boven de 800watt , ze leveren thans een gratis p1 meter mee en beschrijven nergens de beperking . Ik ben er een leek in , maar het begint toch te vervelen allemaal . Bovendien klopt die uitleg toch niet in antwoord B hogerop . Je mag toch nog steeds de batterij in een stopcontact steken , appart gezekerd en de nodige dikte van bekabeling ?
Je kunt elke gewenste laad- en ontlaadinstelling icm met de meegeleverde P1 meter gebruiken. Ik begrijp niet wat je bedoelt met ‘connectie boven de 800watt’, maar voor de duidelijkheid zo geformuleerd.

De smartmeter is alleen noodzakelijk met de powerdock, een ander product met een ander doel.

Je kunt de Anker solix batterijen in een stopcontact steken, echter zijn er limieten aan hoeveel vermogen je in verschillende scenario’s kunt, mag en wilt invoeden. Daarom: zegt het je niets, schakel dan een expert in.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-06-2026 17:27 ]

• zorazori
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Je kunt elke gewenste laad- en ontlaadinstelling icm met de meegeleverde P1 meter gebruiken. Ik begrijp niet wat je bedoelt met ‘connectie boven de 800watt’, maar voor de duidelijkheid zo geformuleerd.

De smartmeter is alleen noodzakelijk met de powerdock, een ander product met een ander doel.

Je kunt de Anker solix batterijen in een stopcontact steken, echter zijn er limieten aan hoeveel vermogen je in verschillende scenario’s kunt, mag en wilt invoeden. Daarom: zegt het je niets, schakel dan een expert in.
Hoi , klopt zo ver was ik al maar dit is mij onduidelijk , Het stukje in de quote gaat over regelgeving en geeft aan dat het dus oké is met P1 dongle boven 800W.
Vraag is wat Anker in zijn firmware doet, en is het afhankelijk van je type aansluiting dat je instelt in de app (bv. België C10/11) Zie ook het Anker antwoord een beetje terug met die Option A / Option B, waarin ze insinueren dat je een EnFluRi moet hebben boven de 800 Watt.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:54

duderuud

Sliden is koel

Dedier schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Heb jij een specifieke code gebruikt voor de powerbank? Had je die van te voren al aangevraagd? Ik wil daar ook gaan bestellen, alleen ik krijg de powerbank (nog) niet gratis.
Code: ANKER2026-05

Ik was die code zelf vergeten en heb ze gemaild of ze die nog toe konden voegen. Gelukkig deden ze dat ;)
rwijnhov schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Je hebt misschien geen garantie via de Nederlandse importeur maar garantie heb je zeker wel.

Het kan alleen zijn dat je met de Duitse winkel of importeur te maken krijgt ipv de Nederlandse. Dat risico durf ik wel te lopen.

Motor-Forum.nl

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:56
Binnenkort krijgt mijn PV-installatie een upgrade van 3400 Wp naar ~14.500 Wp (verdeeld over NNO, SSW en SSO). Volgende stap is een thuisbatterij, met name voor:
  1. Verhogen zelfconsumptie via Home Assistant + evcc om de Tesla Model Y (gemiddeld 12 kWh/dag verbruik, max 11 kW laden).
  2. Peak shaving i.v.m. het Vlaamse capaciteitstarief. Richting de toekomst komen er nog een lucht-water WP (vloerverwarming) en 3x airco bij.
Nu loop ik vast op de batterijkeuze. De installateur claimt dat ik met een 9 kWh batterij en de PV-upgrade makkelijk >1k per jaar ga besparen/verdienen. Door slim te kopen verkopen (dit zie ik zelf niet), slim de accu te laden (niet nodig want zonnepanelen) etc. Als ik zelf ga rekenen (met o.a. jeroen.nl en eigen historische data) zie ik dat er absoluut niet uitkomen. De Tesla kopt overdag via evcc de grootste overschotten al weg. In de winter krijg je die batterij niet vol, in de zomer zit je zo vol en exporteer je alsnog.

Qua hardware twijfel ik tussen een duurder DC-systeem (AlphaESS of Sigenergy) of een AC-gekoppelde optie (Anker Solarbank Max AC).
  • AlphaESS (5 kW) / Sigenergy (4.6 kW): Voordeel is het hogere laad/ontlaadvermogen en de DC-koppeling. Nadeel: minstens €2.000 duurder in aanschaf en minder capaciteit (9 kWh in de offerte).
  • Anker Solarbank Max AC: Stuk goedkoper en direct 14 kWh opslag. Keerzijde is het lagere vermogen aan de AC-zijde (3500W), waardoor je bij zware pieken sneller van het net trekt.
Vragen:
  1. Mis ik iets in het voordeel van de DC-systemen t.o.v. zo'n dikke AC-batterij als de Anker, wetende dat evcc de EV-laadsnelheid al dynamisch regelt op de P1-meter? Is die €2k+ meerprijs puur voor het hogere ontlaadvermogen (peak shaving) te verantwoorden? Of wil de verkoper gewoon lekker geld maken op een dure DC batterij.
  2. Zijn er hier Vlamingen met een vergelijkbare setup (grote PV + EV + WP) die hun reële besparing op het capaciteitstarief kunnen delen? Blijft een limiet van 7 kW haalbaar met 3500W ontlaadsnelheid als er straks een warmtepomp en airco's draaien?
  3. Enig idee hoe snel de anker batterij gaat reageren icm evcc?
enkele stats:

Jaarverbruik huishouden + EV: 7500 kWh. Verbruik 18:00 - 08:00 = 6.8 kWh. EV: 24500 km per jaar
+ toekomstig nog 3 aircos + lucht/water warmtepomp vloerverwarming + zwembad warmtepomp

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• zorazori
HannesB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Operating Procedure:

Software Behavior:

Approval Requirements:

Operating Procedure:

Approval Requirements:

Is er al wat duidelijkheid ivm de opmerking over de p1 meter , ik zou mijn max willen instellen op 2600 watt uitgang en ingang , op een appart voorzien stopcontact en de nodige bekabeling . Maar ga ik nu een extra smart meter gen2 nodig hebben , terwijl ik een p1 meter cadeau heb gekregen bij mijn bestelling ? En voor vlaanderen heb ik dan meerdere keuzes om in te stellen , zodat het vermogen toch hoger te regelen is .

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wij hebben onze review van de Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 PRO ook afgerond. En het is een mooie volgende stap in de hybride oplossing van Anker SOLIX. Het punt is net wat lager dan voor de Max (4,2 versus 4,5), mn ook door hogere standby verbruik en iets lagere RTE. De voor- en nadelen die we zien.
Voordelen
  • Dynamische prijzen goed uitgewerkt!
  • Nul-op-de-Meter: zeer goed, samen met de Solarbank Max AC de beste tot nu toe van alle batterijen die we tot op heden hebben gereviewd (stuk of 30)
  • Fraai vormgegeven behuizing met een prachtig display
  • Met de optionele ATS kast opschaalbaar naar een thuisbatterij met instant noodstroom
  • Officiële volledig lokale Home Assistant integratie
  • Het systeem blokkeert DC-lekstromen intern dankzij een transformator, waardoor een standaard Type A-aardlekschakelaar volstaat en daarmee veiliger dan andere batterijmerken
  • Door de mogelijkheid van tot 0% ontladen feitelijk een grotere capaciteit batterij in vergelijking met eerdere generatie batterijen.
  • Efficiency: met 82% RTE een redelijk goede score
Nadelen
  • Hoog stand-by verbruik (wordt wel met firmware update opgelost)
  • Warmteontwikkeling bij langdurig 2.500 W is hoog, zorg voor goede ventilatie
Al met al een goede thuisbatterij voor mensen die graag direct zonnepanelen op de thuisbatterij willen aansluiten.

energienerds.nl

• NiGeLaToR
Wij zijn gezegend met jullie allen als reviewers hier in dit topic d:)b

Mijn dank is groot _/-\o_

Geldt voor alle reviewers uiteraard!

• De Kris
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:08:
[...]

Nee?

Er zit wifi op :+

wel word er gewerkt aan modbus over tcp, maar of je dan toegang krijgt tot cel voltages is niet bekend. Als ik Anker was zou ik dat niet doen: tis immers een alles in 1 systeem en anders gaat elke wijsneus weer de hele dag over volgens hen afwijkende dingen zitten miepen :)

Gelukkig heeft nkon etc voor de liefhebbers zelf knutsel spullen in allerlei varianten.
De HA integratie werkt via modbus TCP, dat zit er dus al in. In het yaml bestand kan je zien welke datapunten ze naar buiten brengen. Natuurlijk zou het kunnen dat er ook nog "verborgen" datapunten zijn.

dK

• Maxwp
Dedier schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Die powerbank actie is voor bij

• NiGeLaToR
De Kris schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:30:
[...]

De HA integratie werkt via modbus TCP, dat zit er dus al in. In het yaml bestand kan je zien welke datapunten ze naar buiten brengen. Natuurlijk zou het kunnen dat er ook nog "verborgen" datapunten zijn.
Pcies, geen fysieke seriele poort dus.

• Z-Marnix
  • Laatst online: 27-07 16:16
zorazori schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:15:
[...]

Is er al wat duidelijkheid ivm de opmerking over de p1 meter , ik zou mijn max willen instellen op 2600 watt uitgang en ingang , op een appart voorzien stopcontact en de nodige bekabeling . Maar ga ik nu een extra smart meter gen2 nodig hebben , terwijl ik een p1 meter cadeau heb gekregen bij mijn bestelling ? En voor vlaanderen heb ik dan meerdere keuzes om in te stellen , zodat het vermogen toch hoger te regelen is .
Je hebt nu al verschillende keren deze vraag hier gesteld, waarom vraag je het niet aan Anker support zelf? Die antwoorden binnen de paar uur. Als je de vraag kort en duidelijk houdt krijg je een kort en duidelijk antwoord terug :)

• NiGeLaToR
@mrme12345 Anker is ook blij met jullie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTRaq7Vr7s_o09FWCzlNE7LXJGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ll9J2jYhegoIqRpMmg6aSe8b.jpg?f=fotoalbum_large

In de nieuwsbrief :)

Zelf mogelijk alleen in de markt voor de 4 pro, al twijfel ik aan het nut met reeds 2 x een 3 pro :+

• mrme12345
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:48:
@mrme12345 Anker is ook blij met jullie:

[Afbeelding]

In de nieuwsbrief :)

Zelf mogelijk alleen in de markt voor de 4 pro, al twijfel ik aan het nut met reeds 2 x een 3 pro :+
Ah kijk dat is altijd leuk :)

En stekkerbatterijen beginnen op pc's te lijken. Daar wilde ik ook altijd het nieuwste, ondanks dat dit niet veel meer toevoegde op het laatst ;-) en voordeel van stekkerbatterij is dat je hem zo vervangen hebt ;-). Ben zelf ook in de markt om mijn zendure's te vervangen voor Anker SOLIX.

[ Voor 21% gewijzigd door mrme12345 op 03-06-2026 08:26 ]

energienerds.nl

• HannesB
zorazori schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:15:
[...]

Deze ochtend kreeg ik enkel de bevestiging dat ze het niet aanraden om wielen onder de batterij te gebruiken, bij mij zou deze onder de trap komen te staan, wielen zou de rug dus meer kunnen ontlasten :)

Heb nogmaals via mail hierop geantwoord m.b.t. synergrid en p1 meter.

• Dracula
  • Laatst online: 09:59
HannesB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:22:
[...]

Deze ochtend kreeg ik enkel de bevestiging dat ze het niet aanraden om wielen onder de batterij te gebruiken, bij mij zou deze onder de trap komen te staan, wielen zou de rug dus meer kunnen ontlasten :)

Heb nogmaals via mail hierop geantwoord m.b.t. synergrid en p1 meter.
Onder de trap? Mag hopen dat die trap geen “centrale” vluchtroute is.

• HannesB
Dracula schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Onder de trap? Mag hopen dat die trap geen “centrale” vluchtroute is.
Die trap is idd een weg naar boven/beneden. Ik heb geen andere mogelijheden om de batterij te plaatsen (uit de weg, verbinding met p1 meter, aangesloten op een eigen groep, etc.)

[ Voor 3% gewijzigd door HannesB op 03-06-2026 08:56 ]

• NiGeLaToR
HannesB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Die trap is idd een weg naar boven/beneden. Ik heb geen andere mogelijheden om de batterij te plaatsen (uit de weg, verbinding met p1 meter, aangesloten op een eigen groep, etc.)
Dan voldoende ventilatie & brand- & rookmelders. En wat sowieso kan is een uitrolladdertje bij een potentiele vluchtroute aan de andere zijde vd woning.

Kans is klein, maar nooit 0. Plus dat twee Pro 3’s onze garage volledig verwarmen. Stiekem is ~ 15% warmte verlies over 16kWh (min 10%) nog best veel.

• HannesB
NiGeLaToR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Dan voldoende ventilatie & brand- & rookmelders. En wat sowieso kan is een uitrolladdertje bij een potentiele vluchtroute aan de andere zijde vd woning.

Kans is klein, maar nooit 0. Plus dat twee Pro 3’s onze garage volledig verwarmen. Stiekem is ~ 15% warmte verlies over 16kWh (min 10%) nog best veel.
Ik was sowieso van plan om er een melder te plaatsen :). de batterij zou dus onder een soort platformpje komen te staan van onze trap (soort bocht/tweesplitsing naar boven), achter een klein muurtje/nis. De ruimte zelf, de hal, is de koelste ruimte van de woning. Op dat vlak denk ik dat het wel zal meevallen.

We kunnen altijd via een kamer vluchten naar buiten dat uitkomt op een plat dak.

• quizzical
[...]

Ik heb heel mijn analyse voorgelegd aan Anker, en kreeg het volgende antwoord:
Upon verification, we have confirmed that the Solarbank MAX AC was certified in Belgium using a "fixed connection" method. As Wieland connectors constitute a specific implementation of this fixed connection method, using the Solarbank MAX AC unit in conjunction with Wieland connectors is fully compliant with the relevant certification requirements.
Mogelijkheid 1: hun bewering klopt en ze hebben enkel een homologatie voor een vaste verbinding gedaan. (Waar ze tot nu toe voor hun Solarbank reeks de omgekeerde aanpak hadden en enkel een homologatie voor plug&play verbinding deden).

In dat geval is de verbinding met hun standaard meegeleverde stekker dus verboden. Waarom leveren ze deze dan mee en niet de kabel die je nodig hebt voor België??? Herkeuring van de binneninstallatie is in dat geval dus ook altijd verplicht. Het strookt ook niet met enkele eerdere antwoorden die ik ontving van Anker, bvb:
Daarom vereist de Solarbank Max AC een afzonderlijke, specifieke stroomkring voor een correcte installatie en werking. Stroomkringen van dit type bezitten doorgaans de volgende kenmerken:
Ze beschikken over een specifieke automaat (stroomonderbreker) in de verdeelkast;
Deze automaat bedient slechts één enkel stopcontact of één specifiek apparaat;
De automaat is doorgaans aangeduid als C16 of B16;
De draaddikte dient doorgaans ≥ 2,5 mm² te zijn, geschikt om een ​​belasting van 16A aan te kunnen;
De stroomkring wordt niet gedeeld met andere huishoudelijke apparaten, waardoor overbelasting wordt voorkomen.
Dergelijke stroomkringen worden veelvuldig gebruikt voor apparatuur met een hoog vermogen, zoals wasmachines, garageapparatuur of laadstations voor elektrische voertuigen.
En ook deze:
The Solarbank Max AC ships with a default AC output power setting of 800W.
However, in terms of its design capabilities, the Solarbank Max AC is capable of reaching a maximum AC output of up to 3500W.
This design approach was chosen to accommodate the power demands of high-wattage household appliances, as well as to allow for future system expansion, thereby better meeting our users' long-term energy needs.

However, we must emphasize the following:
If you wish to enable an output capacity exceeding 800W,
you must connect the device to a dedicated electrical circuit.
Furthermore, the installation and usage methods must strictly comply with all local electrical codes and safety regulations.
Regarding your mention that your home is already equipped with a dedicated circuit and heavy-duty outlets capable of handling higher loads: provided that this circuit and your installation method fully comply with local regulations, then—in principle—this indeed constitutes one of the necessary prerequisites for achieving a higher output power. Furthermore, regarding the cabling concerns you specifically raised, please rest assured:
Both the Schuko cable and the Wieland cable supplied with the product feature a conductor cross-sectional area of ​​2.5 mm².
This means that the cable specifications themselves have been designed to accommodate scenarios involving high power output, allowing you to use them with confidence.
Mogelijkheid 2: Hun bewering klopt, maar ze vergaten te schrijven dat ze deze homologatie voor vaste verbinding hebben gedaan bovenop de homologatie voor plug&Play.

Dat is dan een erg onduidelijk antwoord van hen, en het lijkt me ook onmogelijk, want Synergrid eist het volgende: "Indien de omvormer beschikbaar is in zowel uitvoering met vaste verbinding als via plug&play, moet dit onderscheid gemaakt kunnen worden op basis van een onderscheid in de productreferentie (verschillende kenplaatjes, beiden apart vermeld in de lijst C10/26)"

Bij Anker kan je echter deze batterij kopen met 2 kabels (huishoudelijke stekker & vaste verbinding) waarbij je dan dus achteraf nog kan kiezen hoe je hem aansluit. Er is dus geen apart kenplaatje/productreferentie voor vaste verbinding en plug&play verbinding. Bijgevolg lijkt deze optie me onmogelijk en kunnen ze de Anker maar op 1 manier homologeren (vast of plug&play).

Mogelijkheid 3: Hun bewering klopt niet en ze hebben het toestel gehomologeerd als plug&play.

Dit is nog altijd waar ik op hoop, en gezien al de onzin die ze lijken te schrijven (of ik moet degene zijn die er niets van begrijp) sluit ik deze mogelijkheid nog steeds niet uit. De vraag is in dat geval ook met welk vermogen ze het hebben gehomologeerd. Als ik deze uitleg van Synergrid goed begrijp moeten ze hem eigenlijk wel als 3500W laten homologeren en telt de mogelijkheid om het in de smartphone app te beperken niet voor Synergrid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhggBMMD2G9IMUyBNfdQGu9qJlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sd2RUOrery8BGylaRlg5aDKi.png?f=fotoalbum_large

• De Kris
quizzical schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:45:
[...]

[...]

Mogelijkheid 1: hun bewering klopt en ze hebben enkel een homologatie voor een vaste verbinding gedaan. (Waar ze tot nu toe voor hun Solarbank reeks de omgekeerde aanpak hadden en enkel een homologatie voor plug&play verbinding deden).

In dat geval is de verbinding met hun standaard meegeleverde stekker dus verboden. Waarom leveren ze deze dan mee en niet de kabel die je nodig hebt voor België??? Herkeuring van de binneninstallatie is in dat geval dus ook altijd verplicht. Het strookt ook niet met enkele eerdere antwoorden die ik ontving van Anker, bvb:

[...]

En ook deze:

[...]

Mogelijkheid 2: Hun bewering klopt, maar ze vergaten te schrijven dat ze deze homologatie voor vaste verbinding hebben gedaan bovenop de homologatie voor plug&Play.

Dat is dan een erg onduidelijk antwoord van hen, en het lijkt me ook onmogelijk, want Synergrid eist het volgende: "Indien de omvormer beschikbaar is in zowel uitvoering met vaste verbinding als via plug&play, moet dit onderscheid gemaakt kunnen worden op basis van een onderscheid in de productreferentie (verschillende kenplaatjes, beiden apart vermeld in de lijst C10/26)"

Bij Anker kan je echter deze batterij kopen met 2 kabels (huishoudelijke stekker & vaste verbinding) waarbij je dan dus achteraf nog kan kiezen hoe je hem aansluit. Er is dus geen apart kenplaatje/productreferentie voor vaste verbinding en plug&play verbinding. Bijgevolg lijkt deze optie me onmogelijk en kunnen ze de Anker maar op 1 manier homologeren (vast of plug&play).

Mogelijkheid 3: Hun bewering klopt niet en ze hebben het toestel gehomologeerd als plug&play.

Dit is nog altijd waar ik op hoop, en gezien al de onzin die ze lijken te schrijven (of ik moet degene zijn die er niets van begrijp) sluit ik deze mogelijkheid nog steeds niet uit. De vraag is in dat geval ook met welk vermogen ze het hebben gehomologeerd. Als ik deze uitleg van Synergrid goed begrijp moeten ze hem eigenlijk wel als 3500W laten homologeren en telt de mogelijkheid om het in de smartphone app te beperken niet voor Synergrid:

[Afbeelding]
Wat een flauwe grap is dit aan het worden...
In deze thread heb ik een antwoord van Anker gelezen waarin ze claimen dat de homologatie klaar is en dat het enkel nog de administratieve kant is die moet afgehandeld worden met synergrid.
Als dat zo is, dan moeten ze toch een correct, compleet en vooral consistent antwoord kunnen geven?

dK

• HannesB
Iemand die zich zorgen maakt over dit stuk bij Synergrid?

14. Is er een beperking van het vermogen van ‘Plug&Play’ toestellen

-> plug&play toestellen beperkt tot 2600 W (reglement AREI), maar in gewesten wordt al aangeraden te beperken tot 600 W - 800 W, waarbij de kans bestaat dat dit kan opgelegd worden door de OH.

Ik zou deze week, met de pre-order acties, een batterij bestellen. Maar de onduidelijkheden vanuit Anker rond homologatie en bovenstaande doet me dan weer twijfelen. Als beperking tot 800 W wordt verplicht, is er weinig voordeel aan dergelijke toestellen, naar mijn mening.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:34
mrme12345 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:07:
[...]

Ah kijk dat is altijd leuk :)

En stekkerbatterijen beginnen op pc's te lijken. Daar wilde ik ook altijd het nieuwste, ondanks dat dit niet veel meer toevoegde op het laatst ;-) en voordeel van stekkerbatterij is dat je hem zo vervangen hebt ;-). Ben zelf ook in de markt om mijn zendure's te vervangen voor Anker SOLIX.
Wat zou je zelf adviseren, De 4 of de Max AC?
edit:
Heb zelf een 12 jaar oude SMA omvormer hangen met 2 strings van in totaal 4500 WP. Deze kan ik laten hangen en een Max AC neerzetten of ik pak een Pro 4 en gooi hier de twee strings panelen op!

[ Voor 17% gewijzigd door BasvanS op 03-06-2026 10:18 ]

• quizzical
HannesB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:12:
Iemand die zich zorgen maakt over dit stuk bij Synergrid?

14. Is er een beperking van het vermogen van ‘Plug&Play’ toestellen

-> plug&play toestellen beperkt tot 2600 W (reglement AREI), maar in gewesten wordt al aangeraden te beperken tot 600 W - 800 W, waarbij de kans bestaat dat dit kan opgelegd worden door de OH.

Ik zou deze week, met de pre-order acties, een batterij bestellen. Maar de onduidelijkheden vanuit Anker rond homologatie en bovenstaande doet me dan weer twijfelen. Als beperking tot 800 W wordt verplicht, is er weinig voordeel aan dergelijke toestellen, naar mijn mening.
Ik maak me niet zorgen over deze FAQ maar wel over hoe Anker deze interpreteerd. Zie deze post: quizzical in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic" en ook eerdere berichten van mij.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Hi all,

Hier in de wijk stroom uitgevallen. Alleen had ik de noodstroom optie niet aan en kan er niet bij. Iemand een idee?
rem_hopster schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:30:
Hi all,

Hier in de wijk stroom uitgevallen. Alleen had ik de noodstroom optie niet aan en kan er niet bij. Iemand een idee?
Je moet heb het rechterknopje indrukken totdat de SB zichzelf reset, dan kun je opnieuw contact maken met de Anker app via Bluetooth. Dan kun je via bluetooth de instellingen aanpassen.

• NiGeLaToR
rem_hopster schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:30:
Hi all,

Aanzetten, verbinden met BT en dan de noodstroom poort aanzetten?

Edit; dat zou de procedure zo ongeveer moeten zijn ja. Houd ons op de hoogte.

@HandyLumberjack dat betekent dat je ‘m weer opnieuw in je huishouden moet opnemen als de stroom weer terug is?

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-06-2026 10:38 ]

NiGeLaToR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:36:
[...]

Aanzetten, verbinden met BT en dan de noodstroom poort aanzetten?

Edit; dat zou de procedure zo ongeveer moeten zijn ja. Houd ons op de hoogte.

@HandyLumberjack dat betekent dat je ‘m weer opnieuw in je huishouden moet opnemen als de stroom weer terug is?
Ja, dat klopt...

BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:12:
[...]

edit:
Heb zelf een 12 jaar oude SMA omvormer hangen met 2 strings van in totaal 4500 WP. Deze kan ik laten hangen en een Max AC neerzetten of ik pak een Pro 4 en gooi hier de twee strings panelen op!
Panelen moeten parallel aangesloten worden op de Pro 4, de 2 strings zo erin prikken is geen optie.

• rem_hopster
  • Nu online
Wat ik ook doe geen connectie bleutooth

Ik zie link het knopje knipperen en zelfs 7 sec. Ingedrukt...

• BasvanS
HandyLumberjack schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:43:
[...]

Panelen moeten parallel aangesloten worden op de Pro 4, de 2 strings zo erin prikken is geen optie.
Ik zie het net idd.. dat is wel balen. Toch maar de Max AC dan..

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:16
Ik ben me ook aan het oriënteren en mijn keuze neigt sterk naar een merk als Anker. Mijn huis is all-electric, 2 elektrische auto's, en flink wat zonnepanelen op het dak. Zowel Claude als ChatGPT geven me, na 4 jaar Home Assistant historie te hebben geanalyseerd, het advies rond de 15kWh aan batterijopslag aan te schaffen. Met een 3 fase systeem zijn er diverse 5kWh leveranciers waar ik op iedere fase een accu kan aansluiten.

Nu valt mijn oog op de Solarbank Max AC. En van de huidige aanbiedingsprijs raak ik enthousiast. Als ik echter elke fase zou willen bedienen (laadpaal, warmtepomp, kookplaat is allemaal 3-fase), moet ik dus 3x een Max AC zonder uitbreidingen aanschaffen. En volgens mij ook 3x een smart meter die ik dan slechts op 1 fase aansluit in plaats van 1 meter op 3 fasen aansluiten.

Klopt dit verhaal ongeveer? En ik begrijp dat -op dit moment- niet via de app 3 Max AC's in 1 huis kan aansturen, maar via Home Assistant wel? Kan ik meerdere huizen in de app gebruiken?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Toch nog een vraag mbt de remautomaat. Als ik het goed bereken is dit de situatie:

Net aansluiting 3x25A

Omvormer 3x9A

Hoofdschakelaar 40A

40-25-9= 6A over voor de accu.

De accu heeft een regelbaar vermogen met een max van 3500w output, dat is 15A en dus teveel.

Echter, er zit dynamic load balancing op de accu (via de p1 meter) die constant meet wat het totale verbruik is en daar zowel input als output op aanpast. Bovendien mag de accu alleen terugleveren als de zonnepanelen niets opwekken.

Moet er dan alsnog een remautomaat worden geinstalleerd? Het load balancing doet in feite hetzelfde, maar dan sofware matig.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

sdk1985 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:51:
Is het via HA mogelijk om het surplus van de P1 meter uit te lezen, door 2 te delen en dan dat als load naar de beide accu's te verzeden? (Oprechte vraag nog nooit HA gebruikt). Of is dat lastig/niet mogelijk?
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:52:
[...]

Bij Zendure wel, bij Anker SOLIX niet.
Als ik de HASS integratie bekijk, dan lijken ze bij het write register battery_power_setpoint toch te stellen dat die werkt met het battery_power_direction write register i.c.m. operating_mode = third_party_control: https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/blob/main/custom_components/anker_solix_official/config/8fcbb87c685781b1d70d784a79eb923098955df2aaf199095ce7767bb70b913d.yaml#L316C1-L316C65

Dus in theorie kan je dan toch gewoon het laad- en ontlaadvermogen aangeven via HA?
Lukte dat in de praktijk niet bij jou @Taro ?

Wel een beetje vreemd dat er geen 'idle' mode is en het minimum setpoint 100W, dat zou betekenen dat je altijd minimum 100W aan het laden of ontladen bent in 3rd party mode...

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 03-06-2026 11:25 ]

• rem_hopster
  • Nu online
Hi all,

Stroom is terug, maar systeem is wel helemaal van slag. ik kan mijn smart meter niet meer koppelen.
Power Dock is gelukt

hele systeem verwijderen en opnieuw instellen?

• De Kris
quizzical schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:45:
[...]

[...]

[...]

En ook deze:

[...]

[Afbeelding]
Nog even hierop terugkomend: "Upon verification, we have confirmed that the Solarbank MAX AC was certified in Belgium using a "fixed connection" method."

Dit ligt nu wel in lijn met wat er op de Max AC productpagina staat onder "Is het gebruik van Anker SOLIX Solarbank Max AC legaal in België? Welke certificeringen zijn vereist?":
Ja, Anker SOLIX Solarbank Max AC mag legaal in België worden gebruikt.
In België moet je eerst een erkend keuringsorganisme inschakelen voor een inspectie op locatie. Na goedkeuring ontvang je een conformiteitsverslag volgens de AREI/RGIE-normen.
Vervolgens moet je het systeem registreren via de website van je regionale netbeheerder, afhankelijk van de regio waarin je woont.
Ik zie dat er vorige week (eindelijk nog eens) een update gekomen is van de synergrid C10/26 lijst, maar nog geen vermelding van de MAX AC noch van de solarbank 4.

Toch al maar in de kalender zetten om m'n bestelling op tijd te annuleren denk ik...

dK

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De Kris schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Nog even hierop terugkomend: "Upon verification, we have confirmed that the Solarbank MAX AC was certified in Belgium using a "fixed connection" method."

Dit ligt nu wel in lijn met wat er op de Max AC productpagina staat onder "Is het gebruik van Anker SOLIX Solarbank Max AC legaal in België? Welke certificeringen zijn vereist?":

[...]

Ik zie dat er vorige week (eindelijk nog eens) een update gekomen is van de synergrid C10/26 lijst, maar nog geen vermelding van de MAX AC noch van de solarbank 4.

Toch al maar in de kalender zetten om m'n bestelling op tijd te annuleren denk ik...
Tsja er staat ook "plug & play DIY" op de productpagina, wat moet je uiteindelijk nog geloven :?
Ze maken er wel een soep van op die manier...

• NiGeLaToR
Welke Anker is dit? :)
Wellicht hebben we het niet over dezelfde. Kan dit poortje op de 3 pro bijvoorbeeld niet vinden.

• Bluecross
De Kris schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:59:
[...]

[...]

Wow… als dit echt klopt en ze communiceren dit niet duidelijk, dan kan dat echt niet door de beugel.
Ik sta er ook klaar voor om mijn bestelling te annuleren.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:12
BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Ik zie het net idd.. dat is wel balen. Toch maar de Max AC dan..
Zendure heeft de flow mix pro met 2 mppt die wel dit vermogen aankunnen.

• quizzical
Bluecross schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Wow… als dit echt klopt en ze communiceren dit niet duidelijk, dan kan dat echt niet door de beugel.
Ik sta er ook klaar voor om mijn bestelling te annuleren.
@De Kris ik heb inderdaad ook de aankoop gedaan met het idee in het achterhoofd dat ik nog kan annuleren.

Maar hoe absurd is het om ons een product te leveren met een gewone stekker als die niet legaal op deze manier gebruikt mag worden in Belgie?

Jullie mogen ook altijd nog vragen stellen aan support@ankersolix.com want het is echt wel een bizarre situatie.

Wettelijk gezien lijkt het me dat het in Belgie mogelijk is om dit toestel te gebruiken via een stopcontact (zelfs met de volle 3500W al lijkt me dan de Legrand Green'Up wel aangewezen); maar dan moeten ze hem dus ook wel als plug en play toestel homologeren zoals ze hebben gedaan met hun vorige Solarbank toestellen...

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

NiGeLaToR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Welke Anker is dit? :)
Wellicht hebben we het niet over dezelfde. Kan dit poortje op de 3 pro bijvoorbeeld niet vinden.
Ah, ik had het inderdaad over de AC Max, my bad.

• NiGeLaToR
Slonzo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:41:
[...]

Ah, ik had het inderdaad over de AC Max, my bad.
Nee prima, wist ik niet :) thanks dus!

• HannesB
Ik heb nogmaals aan hen gevraagd op welke manier het toestel zal opgenomen worden bij Synergrid. Laatste antwoord via mail verwees naar artikel 14 bij Synergrid (tot 2600W plug and play, 3500W vaste aansluiting). Maar geen extra verduidelijking rond Synergrid en of de p1 meter voldoende is.

• mrme12345
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:12:
[...]

edit:
Als je dat wil kun je beter naar de Zendure Mix 4000 Pro kijken met 8kW dual Mppt. Of de strings laten hangen inderdaad en via de Anker Solix Max AC oplossen

energienerds.nl

• Bluecross
quizzical schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:32:
[...]

@De Kris ik heb inderdaad ook de aankoop gedaan met het idee in het achterhoofd dat ik nog kan annuleren.

Maar hoe absurd is het om ons een product te leveren met een gewone stekker als die niet legaal op deze manier gebruikt mag worden in Belgie?

Jullie mogen ook altijd nog vragen stellen aan support@ankersolix.com want het is echt wel een bizarre situatie.

Wettelijk gezien lijkt het me dat het in Belgie mogelijk is om dit toestel te gebruiken via een stopcontact (zelfs met de volle 3500W al lijkt me dan de Legrand Green'Up wel aangewezen); maar dan moeten ze hem dus ook wel als plug en play toestel homologeren zoals ze hebben gedaan met hun vorige Solarbank toestellen...
Ja, ik heb anker ook om meer informatie gevraagd en tevens heb ik thuisbatterij.nl (hier heb ik mijn pre-order gedaan) ook de vraag gesteld als zij dit kunnen uitpluizen bij Anker en om dit duidelijk te communiceren met hun Belgische klanten.

• tweazer
rem_hopster schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:21:
Hi all,

Stroom is terug, maar systeem is wel helemaal van slag. ik kan mijn smart meter niet meer koppelen.
Power Dock is gelukt

hele systeem verwijderen en opnieuw instellen?
Het kan geen kwaad, is vrij makkelijk. smart meter weggooien in app, knopje op smartmeter 10 seconden ingedrukt houden, discoveren en koppelen ... Overigens heb ik gezien na een update van de powerdock dat de meetwaarden op het device zelf (in de devices 'tabblad') niet overeenkwamen met die van de grid meetwaarde in de system view. Een dagje later was alles weer ok zonder iets te hoeven doen, in die context vermoed ik een bugje app gui ...

• BasvanS
mrme12345 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Als je dat wil kun je beter naar de Zendure Mix 4000 Pro kijken met 8kW dual Mppt. Of de strings laten hangen inderdaad en via de Anker Solix Max AC oplossen
Tnx, de Zendure was een goede tip van @Spekkie99 .

Is er nog een alternatief, of heb ik verder geen keuze? Bij anker niet iig niet vrees ik..

• rem_hopster
  • Nu online
Hi all,

Systems up and running, maar de wifi router had ook kuren. Vandaar dat alles niet vanzelf terug kwam.

Nu alles weer up and running

Vraag: ik kan alleen nog steeds geen bluetooth connectie met mijn telefoon maken. Ik heb net weer een scan gedaan op devices. Doe ik iest fout ik heb bijna alle stappen van Anker support gevolgd:

Check Bluetooth Broadcast:
  • Ensure the IoT status LED on the device is blinking. If it is not, the device is not broadcasting a Bluetooth signal.
    Was niet blinkend, dus onderstaande uitgevoerd.
  • Press and hold the IoT button for more than 7 seconds to restart the Bluetooth broadcast.

Als je dit doet, ben je ook je netwerk connectie kwijt...dus na 1 keer proberen...doe ik dat niet meer
  • Restart the Device:
    • Turn off the device completely, then turn it back on. After restarting, try to connect again.

Dit zal ik morgen een keer doen
  • Proximity and Permissions:
    • Keep your phone very close to the Solarbank during the initial connection.
      Telefoon ligt op de solix...
    • Ensure Bluetooth is enabled on your phone and that the Anker app has the necessary permissions (Bluetooth and Location).

Alles staat goed in de telefoon.
  • Use a Third-Party App:
    • Use an app like nRF Connect to check if the device is actively transmitting a Bluetooth signal. If the app detects the device but the Anker app does not, there may be an issue with the app configuration.

Deze ziet wel de bluetooth uitgezonden wordt door de powerbank..Alleen er zitten heel veel bluetooth devices rond me. Maar zie punt 2 bullit 1.
  • Wi-Fi and Network Settings:
    • Ensure your Wi-Fi network is 2.4 GHz (the device does not support 5 GHz networks).
    • Keep the Solarbank within 10 meters of the router and minimize obstacles.

ik heb een werkende connectie
  • App Settings:
    • Verify that the country selected in the Anker app matches your current location.
      Niks aan de hand
    • Delete the Solarbank device card in the app and manually re-add the device.

Wat bedoelen ze?
    Het kan aan de instellingen van de app liggen, die zal ik ook nog eens dubbel checken voor de zekerheid.

[ Voor 111% gewijzigd door rem_hopster op 03-06-2026 16:04 ]

• HannesB
Bluecross schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Ja, ik heb anker ook om meer informatie gevraagd en tevens heb ik thuisbatterij.nl (hier heb ik mijn pre-order gedaan) ook de vraag gesteld als zij dit kunnen uitpluizen bij Anker en om dit duidelijk te communiceren met hun Belgische klanten.
specifieke reden voor thuisbatterij.nl? :)

• mrme12345
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:32:
[...]

Tnx, de Zendure was een goede tip van @Spekkie99 .

Is er nog een alternatief, of heb ik verder geen keuze? Bij anker niet iig niet vrees ik..
Nee voor het aansluiten van strings op een stekkerbatterij niet, dat is meestal beperkt tot 1 of 2 zonnepanelen per mppt en niet voor 2 strings zoals in jouw geval. Daarom is de Zendure Mix Pro een mooie toevoeging.

energienerds.nl

• Bluecross
HannesB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:45:
[...]

specifieke reden voor thuisbatterij.nl? :)
Ik heb daar mijn pre-order gedaan, hun klanteservice lijkt mij wel goed. Ik had ook nog een extra kortingscode van 50€.

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:51
Ben aan het overwegen de batterij buiten te plaatsen hangend aan de noordgevel. Het voelt veiliger dan in huis (in de cv / droger ruimte). Dacht er dan een airco omkasting omheen te plaatsen en vaste aansluiting met werkschakelaar te geven.

Kan hier weinig over vinden. In principe is hij IP66

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-07 21:12
RebornVampie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:43:
Ben aan het overwegen de batterij buiten te plaatsen hangend aan de noordgevel. Het voelt veiliger dan in huis (in de cv / droger ruimte). Dacht er dan een airco omkasting omheen te plaatsen en vaste aansluiting met werkschakelaar te geven.

Kan hier weinig over vinden. In principe is hij IP66
Is dit ter info of wil je feedback op dit idee?

Indien dat laatste: hij kan idd buiten. Zorg wel voor voldoende ventilatie. En hou er rekening mee dat temperatuur invloeden (zowel hoog als laag) de performance van de batterij meer beïnvloeden dan dat ie ergens in een (geïsoleerde) ruimte met stabieler klimaat staat.

Maar verder: go for it!

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:51
JeroenVerweij schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:30:
[...]

Is dit ter info of wil je feedback op dit idee?

Indien dat laatste: hij kan idd buiten. Zorg wel voor voldoende ventilatie. En hou er rekening mee dat temperatuur invloeden (zowel hoog als laag) de performance van de batterij meer beïnvloeden dan dat ie ergens in een (geïsoleerde) ruimte met stabieler klimaat staat.

Maar verder: go for it!
Dank je wel! Ik wilde inderdaad feedback. Het is voor mij een veiligheidsafweging. Ik dacht qua ventilatie daarom aan een airco buitenunit omkasting.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:17

CR1992

Thor

NiGeLaToR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Ook in de winter lekker warm ?

• NiGeLaToR
CR1992 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:27:
[...]

Ook in de winter lekker warm ?
Scheelt een graad of 4’c ja. Buiten 4’c is 8-10’c binnen en werd nu 10-14’c.

Garage is geïsoleerd, maar met kattenluik en niet tochtdicht. Anders was het wellicht nog wat warmer :) minder wind is warmer.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:17

CR1992

Thor

Klopt het dat je bij anker solix zero export kunt instellen?

Ja, dat kan zeker! Wat jij zoekt is een zogenaamde "nulmeting" of "zero export" instelling. Het doel hiervan is om exact evenveel stroom op te wekken als je huis op dat moment verbruikt, zodat er netto 0 watt het elektriciteitsnet op gaat.

Dit zegt gemini.klopt dit ?

• NiGeLaToR
@CR1992 dat heet de ‘self consumption mode’ bij Anker. En als je exces to grid niet aanzet zal die alleen je opgewekte stroom gebruiken om nul op de meter na te streven.

Zelf vind ik dynamisch tarief schema handiger, wil altijd wel goedkoop inkopen en gebruiken op duurdere momenten.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:20:
[...]

[...]

Als ik de HASS integratie bekijk, dan lijken ze bij het write register battery_power_setpoint toch te stellen dat die werkt met het battery_power_direction write register i.c.m. operating_mode = third_party_control: https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/blob/main/custom_components/anker_solix_official/config/8fcbb87c685781b1d70d784a79eb923098955df2aaf199095ce7767bb70b913d.yaml#L316C1-L316C65

Dus in theorie kan je dan toch gewoon het laad- en ontlaadvermogen aangeven via HA?
Lukte dat in de praktijk niet bij jou @Taro ?

Wel een beetje vreemd dat er geen 'idle' mode is en het minimum setpoint 100W, dat zou betekenen dat je altijd minimum 100W aan het laden of ontladen bent in 3rd party mode...
Dat kan zeker, maar, ik weet van Zendure dat als je een vaste waarde wegschrijft dat als een write naar het geheugen gaat en dat betekent dat je binnen een paar jaar een defecte accu hebt. Daarvoor is MQTT bijv. bedoeld, dan is dat niet het geval. Ik durf het nu niet aan om bijv. iedere seconde die waarde opnieuw weg te schrijven, maar het kan wel.

Het minimum is nu nog 100 Watt per device, maar met een volgende update wordt dat 0 als minimum.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 03-06-2026 19:03 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Pagina: 1 ... 22 ... 43 Laatste