Ja sorry niet goed gekeken , heb hem mij net besteld . Jammer dat ze niet dadelijk een dikkere kabel eraan zetten dan ?
Dus , de kans zou erin kunnen zitten dat synergrid de Anker solix max ac goed keurt met het max aan uitgangsvermogen ? Want arei is een ander verhaal .quizzical schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:15:
Nog info voor de Belgen:
Brandverzekering: Ik kreeg dit bericht van mijn makelaar, dus blijkbaar toch handig om melding te maken:
[...]
Illegaal om met Anker Solix Solarbank batterijen op een andere manier te verbinden dan met de megeleverde 'schuko' stekker: Ik schreef het volgende naar Anker:
[...]
Ik stelde de vraag ook aan Synergrid en kreeg snel antwoord:
[...]
Mijn hoofdvraag naar synergrid ging over het vermogen waarmee ik mag aansluiten:
[...]
Het antwoord dat ik daarop ontving:
[...]
De reden dat ik met Synergrid contact opnam is dat Anker verwees naar de FAQ van Synergrid en een naar mijn mening foutieve interpretatie had van de FAQ:
[...]
Dus voorlopig blijft mijn conclusie:
- Elke Anker Solarbank mag in Belgie enkel met de meegeleverde normale stekker gebruikt worden. Geen vaste verbinding of wieland-stekker. (Want tot nu toe is geen enkele Solarbank gehomologeerd voor een ander soort verbinding dan 'plug&play').
- Je kunt de Anker Solix Max AC in elk stopcontact in België steken dat in goede staat is en aan het AREI voldoet, en een vermogen tot 800 W gebruiken. Wettelijk is volgens het AREI tot 2600 W toegestaan, maar dit wordt afgeraden en kan risico’s met zich meebrengen.
- Als je de Anker Solix Max AC aansluit op een stopcontact in België dat in goede staat is en op een eigen toegekende stroombaan zit, kun je een vermogen tot 2600 W gebruiken. Wettelijk mag je het volledige vermogen van 3500 W gebruiken. Zelfs stopcontacten in België die in perfecte staat verkeren, zijn echter slechts ontworpen om 3680 W (16 A) gedurende maximaal één uur te leveren. Hun veilige continue belasting bedraagt 2600 W (10 A).
- Als je de Anker Solix Max AC als plug-in toestel wilt gebruiken en het volledige vermogen van 3500 W wilt benutten, is het daarom veiliger om een stopcontact te gebruiken dat ontworpen is om 3680 W continu te leveren, zoals de Legrand Green'Up of de Hager XEV080.
Ik heb Synergrid dezelfde vraag gesteld:quizzical schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:15:
Nog info voor de Belgen:
Brandverzekering: Ik kreeg dit bericht van mijn makelaar, dus blijkbaar toch handig om melding te maken:
[...]
Illegaal om met Anker Solix Solarbank batterijen op een andere manier te verbinden dan met de megeleverde 'schuko' stekker: Ik schreef het volgende naar Anker:
[...]
Ik stelde de vraag ook aan Synergrid en kreeg snel antwoord:
[...]
Mijn hoofdvraag naar synergrid ging over het vermogen waarmee ik mag aansluiten:
[...]
Het antwoord dat ik daarop ontving:
[...]
De reden dat ik met Synergrid contact opnam is dat Anker verwees naar de FAQ van Synergrid en een naar mijn mening foutieve interpretatie had van de FAQ:
[...]
- Elke Anker Solarbank mag in Belgie enkel met de meegeleverde normale stekker gebruikt worden. Geen vaste verbinding of wieland-stekker. (Want tot nu toe is geen enkele Solarbank gehomologeerd voor een ander soort verbinding dan 'plug&play').
- Je kunt de Anker Solix Max AC in elk stopcontact in België steken dat in goede staat is en aan het AREI voldoet, en een vermogen tot 800 W gebruiken. Wettelijk is volgens het AREI tot 2600 W toegestaan, maar dit wordt afgeraden en kan risico’s met zich meebrengen.
- Als je de Anker Solix Max AC aansluit op een stopcontact in België dat in goede staat is en op een eigen toegekende stroombaan zit, kun je een vermogen tot 2600 W gebruiken. Wettelijk mag je het volledige vermogen van 3500 W gebruiken. Zelfs stopcontacten in België die in perfecte staat verkeren, zijn echter slechts ontworpen om 3680 W (16 A) gedurende maximaal één uur te leveren. Hun veilige continue belasting bedraagt 2600 W (10 A).
- Als je de Anker Solix Max AC als plug-in toestel wilt gebruiken en het volledige vermogen van 3500 W wilt benutten, is het daarom veiliger om een stopcontact te gebruiken dat ontworpen is om 3680 W continu te leveren, zoals de Legrand Green'Up of de Hager XEV080.
Wordt een thuisbatterij met een Wieland connector nog steeds aanzien als een Plug and Play Batterij als deze voldoet aan alle andere regels?
Hun antwoord:
Als die op de lijst C10/26 niet staat aangegeven als plug&play, wordt die niet aanzien als plug&play.
Voor Synergrid maakt de aansluitwijze niet uit, wij checken de technische conformiteit. Hoe de netbeheerder daarmee omgaat, kan ik u niet zeggen: dat dient u bij hen na te gaan.
Ik heb dezelfde vraag aan Fluvius gesteld, ik wacht nog op hun antwoord...
Ik heb Anker inderdaad op een bepaald moment gevraagd met welk vermogen ze de Synergrid goedkeuring hebben aangevraagd, maar heb daar geen antwoord op gekregen.zorazori schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:41:
[...]
Dus , de kans zou erin kunnen zitten dat synergrid de Anker solix max ac goed keurt met het max aan uitgangsvermogen ? Want arei is een ander verhaal .
Naar mijn mening (geen expert maar wel veel uitgezocht) is er geen reden waarom de Solix Mac AC niet goedgekeurd zou kunnen worden als plug&play toestel met max vermogen van 3500W. Maar ik weet dus niet wat Anker heeft aangevraagd.
Dat antwoord is moeilijk te interpreteren. Op basis van de info in punt 2 onderaan dit document, vermoed ik dat ze dit bedoelen: Synergrid ontvangt een toestel waarvan is aangegeven hoe die aangesloten zal worden, en Synergrid keurt hem dan op die manier. Dus als zij een productnummer abc111 hebben gekeurd als plug&play (gebruik met gewone Type-E stekker) dan zetten ze hem op de C10/26 lijst met plug&play markering.Bluecross schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:48:
[...]
Ik heb Synergrid dezelfde vraag gesteld:
Wordt een thuisbatterij met een Wieland connector nog steeds aanzien als een Plug and Play Batterij als deze voldoet aan alle andere regels?
Hun antwoord:
Als die op de lijst C10/26 niet staat aangegeven als plug&play, wordt die niet aanzien als plug&play.
Voor Synergrid maakt de aansluitwijze niet uit, wij checken de technische conformiteit. Hoe de netbeheerder daarmee omgaat, kan ik u niet zeggen: dat dient u bij hen na te gaan.
Ik heb dezelfde vraag aan Fluvius gesteld, ik wacht nog op hun antwoord...
Als zij een toestel abc112 ontvangen met als doel vaste aansluting, dan keuren ze hem op die manier en krijgt hij dus geen plug&play markering en komt hij ook niet op de aparte plug&play lijst.
Maar dit is slechts mijn interpretatie, de jouwe is misschien beter
Ik heb een 3x25A aansluiting, ook zonnepanelen op 3 fase. Nu wil ik de max AC plaatsen achter een eigen aardlekautomaat (B20). Moet ik dan wel of geen remautomaat plaatsen? Ik lees er hier vrijwel niks over namelijkdodgefreak5 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:38:
een remautomaat heb je enkel nodig als je boven de ampères uitkomt van de diff.. Vb 40A aansluiting + 15A omvormer(effectief) = 55A als je een 63A diff hebt is er nog 8A over. Dan is remautomaat goedkoper dan 2 of meer nieuwe diff's + zwaardere bekabeling kast.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Ik ben me aan het orienteren en kwam - uiteraard - de anker modellen tegen. Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is in de keuze tussen de AC max en de gen4 is de toevoeging van een MPPT porten.
Ik heb 2 solar opstellingen in huis, met beiden eigen Growatt omvormers. Begrijp ik goed dat als ik één van die omvormers voor een gen4 vervang (ipv de AC max er naast te zetten) ik alleen een lichte boost in efficientie behaal? Qua ruimte is het niet de meest logische locatie om de accu naast één van de omvormers te hangen namelijk.
Daarnaast even een sanity check maar het maakt niet uit op welke fase ik mijn solar heb toch? Intern salderen tussen bijvoorbeeld F1 en F3 blijft bestaan en is kostenloos? Uiteraard voor een nieuwbouw-opstelling wel zo netjes om het direct op dezelfde fase te hebben, maar bij ons niet heel makkelijk uit te voeren.
Ik heb 2 solar opstellingen in huis, met beiden eigen Growatt omvormers. Begrijp ik goed dat als ik één van die omvormers voor een gen4 vervang (ipv de AC max er naast te zetten) ik alleen een lichte boost in efficientie behaal? Qua ruimte is het niet de meest logische locatie om de accu naast één van de omvormers te hangen namelijk.
Daarnaast even een sanity check maar het maakt niet uit op welke fase ik mijn solar heb toch? Intern salderen tussen bijvoorbeeld F1 en F3 blijft bestaan en is kostenloos? Uiteraard voor een nieuwbouw-opstelling wel zo netjes om het direct op dezelfde fase te hebben, maar bij ons niet heel makkelijk uit te voeren.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Met 3x25A moet je kijken naar de Ampère van de diff., Is die 40A, kan er op iedere fase max. 15 A bij. Dan moet je kijken naar je omvormer hoeveel die effectief heeft (vb. 3x7A). 15A - 7A= max 8A voor de accu/fase. Is de diff. 63 heb je 31A/fase over.
Ik vrees dat ik er een electricien bij moet gaan halen. De diff is 40a, ik heb geen idee hoeveel ampere de omvormer heeft en er zit tevens een autolader aangesloten met een limiet van 16A per fase. Die zit overigens op een eigen aardlekautomaat, dat wilde ik met de accu ook gaan doen...
een bijkomend voordeel kan zijn is dat je de groep van de PV “hergebruikt” en dus geen nieuwe groep hoeft aan te leggen.stevenP schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:02:
Ik ben me aan het orienteren en kwam - uiteraard - de anker modellen tegen. Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is in de keuze tussen de AC max en de gen4 is de toevoeging van een MPPT porten.
dat is inderdaad een mooie, maar helaas is er bij mij al voor die solar een wasmachine-groep gekaapt tot een PV-verdeler. Dan kan het dus nog zijn dat ik op negatieve-prijs-momenten 2500W in m'n accus wil proppen en ook de wasmachine aanstaat -> plop zegt de groepdigital-IMEI schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:53:
[...]
een bijkomend voordeel kan zijn is dat je de groep van de PV “hergebruikt” en dus geen nieuwe groep hoeft aan te leggen.
In de keuken heb ik bijvoorbeeld een groep "over" doordat ik inmiddels geen inbouwoven én inbouwmagnetron meer heb, maar een combi. Ook is de WP met 3F aangelegd, maar worden slechts 2F benut (1 pomp + 1 Backup heater). Kortom, daar is wel elektrisch gezien ruimte.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ik denk dat dit een zeer sluitende conclusie is voor Belgische gebruikers. Bedankt voor je bijdrage!quizzical schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:15:
Zelf ga ik voor een Solarbank 4 gaan, maar zelfs voor de 2500W dat die er in-en uitduwt ga ik zo een Legrand stopcontact plaatsen. Voor die 70 euro...
Om hier nog op terug te komen, het eerste antwoord van online support (met foutieve uitleg), nog geen verdere mails ontvangen:quizzical schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:38:
[...]
Zie deze post: quizzical in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"
[...]
Zou je (hier of via PM) het antwoord dat je tot nu toe kreeg kunnen delen op je vraag? En ook het antwoord op je interessante vraag ivm vaste installatie wanneer je die krijgt :-)
Ik heb hun gechallenged op hun onzinnig antwoord van max 800W met schuko stekker (PS in Belgie gebruiken we niet eens schuko) en ze hebben het doorgestuurd naar hun technische dienst nu.
Two Installation Options and Power Limits in Belgium (800W vs 3500W)
To use this machine legally and in compliance under the framework of Synergrid, you have the following two completely different installation solutions:
Option A: Plug-and-Play Mode (Schuko / Wieland both supported)
Power Limit: 800 Watts (0.8 kW)
Operating Procedure:
You directly plug the machine into a regular Schuko socket at home, or have an electrician replace it with a Wieland socket on an existing circuit.
Software Behavior:
You must select "Belgium / C10/11 Simplified Standard" in the region and distribution settings of the Anker App. At this point, the firmware inside the system will automatically lock the grid-tied output power at 800W (even if your washing machine requires 3000W, the battery will only output 800W, the rest must be drawn from the grid).
Approval Requirements:
No expensive and complex on-site RGIE/AREI third-party inspections are required. You only need to fill out a simple "Fit & Inform" online notification form on the website of your distribution network operator (such as Fluvius in Flanders, or ORES/RESA in Wallonia) for reporting purposes.
Option B: Fixed/Hardwired Whole-House Integration Mode (Unlock Maximum Power)
Maximum Power: 3,500 Watts (3.5 kW)
Operating Procedure:
You can no longer use a socket. A certified electrician must install a completely independent dedicated circuit breaker in the main distribution board, and hardwire the cable directly into the Anker Power Dock Pro (distribution panel) or a dedicated fixed connection box, turning the battery into a standard "online household inverter."
Smart Meter Requirements:
Must be paired with a smart meter certified with EnFluRi (energy flow sensor) (e.g., Anker Smart Meter Gen 2 or a Shelly Pro 3EM compliant with C10/11 standards). This is because Synergrid requires that high-power batteries, when no solar generation is available, must be able to precisely control the current flow in milliseconds through a certified sensor, strictly prohibiting blind dumping of high-power electricity into the grid.
Approval Requirements:
This is the standard distributed generation installation process. After installation, you must schedule a formal RGIE/AREI electrical safety inspection with a compliance body (such as BTV, Vinçotte, etc.). After obtaining a passed inspection certificate, you may request the grid to unlock the 3.5 kW grid-tied operation limit.
Antwoord betreffende mijn opmerking over Power Dock Pro: You do not need power dock for the MAX AC
Antwoord betreffende mijn opmerking over P1 meter: If we stay at 800W cap, the P1 will do. But if it is higher output we are seeking, then Anker Smart Meter Gen 2 and professional installation will be required
Wauw, het lijkt mij dat er niet veel klopt van die uitleg inderdaad.
En ook dat hun 'Optie B' dus niet wettelijk is in België.
Ook een zeer vreemd verhaal dat die P1 meter maar geschikt is tot 800W.
En ook dat hun 'Optie B' dus niet wettelijk is in België.
Ook een zeer vreemd verhaal dat die P1 meter maar geschikt is tot 800W.
Klopt inderdaad niet, tenzij ik iets mis.HannesB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:47:
[...]
Om hier nog op terug te komen, het eerste antwoord van online support (met foutieve uitleg), nog geen verdere mails ontvangen:
Two Installation Options and Power Limits in Belgium (800W vs 3500W)
To use this machine legally and in compliance under the framework of Synergrid, you have the following two completely different installation solutions:
Option A: Plug-and-Play Mode (Schuko / Wieland both supported)
Power Limit: 800 Watts (0.8 kW)
Operating Procedure:
You directly plug the machine into a regular Schuko socket at home, or have an electrician replace it with a Wieland socket on an existing circuit.
Software Behavior:
You must select "Belgium / C10/11 Simplified Standard" in the region and distribution settings of the Anker App. At this point, the firmware inside the system will automatically lock the grid-tied output power at 800W (even if your washing machine requires 3000W, the battery will only output 800W, the rest must be drawn from the grid).
Approval Requirements:
No expensive and complex on-site RGIE/AREI third-party inspections are required. You only need to fill out a simple "Fit & Inform" online notification form on the website of your distribution network operator (such as Fluvius in Flanders, or ORES/RESA in Wallonia) for reporting purposes.
Option B: Fixed/Hardwired Whole-House Integration Mode (Unlock Maximum Power)
Maximum Power: 3,500 Watts (3.5 kW)
Operating Procedure:
You can no longer use a socket. A certified electrician must install a completely independent dedicated circuit breaker in the main distribution board, and hardwire the cable directly into the Anker Power Dock Pro (distribution panel) or a dedicated fixed connection box, turning the battery into a standard "online household inverter."
Smart Meter Requirements:
Must be paired with a smart meter certified with EnFluRi (energy flow sensor) (e.g., Anker Smart Meter Gen 2 or a Shelly Pro 3EM compliant with C10/11 standards). This is because Synergrid requires that high-power batteries, when no solar generation is available, must be able to precisely control the current flow in milliseconds through a certified sensor, strictly prohibiting blind dumping of high-power electricity into the grid.
Approval Requirements:
This is the standard distributed generation installation process. After installation, you must schedule a formal RGIE/AREI electrical safety inspection with a compliance body (such as BTV, Vinçotte, etc.). After obtaining a passed inspection certificate, you may request the grid to unlock the 3.5 kW grid-tied operation limit.
Antwoord betreffende mijn opmerking over Power Dock Pro: You do not need power dock for the MAX AC
Antwoord betreffende mijn opmerking over P1 meter: If we stay at 800W cap, the P1 will do. But if it is higher output we are seeking, then Anker Smart Meter Gen 2 and professional installation will be required
Volgens https://www.synergrid.be/nl/news-centre/press-room/homepage/plug-play-update-c10-11-vanaf-15-10-2025-is-het-gebruik-van-de-p1-poort-toegelaten is het via P1 poort toegelaten voor "kleine productie-installaties".
En volgens https://www.synergrid.be/images/downloads/FAQ_C10-11_vanaf_2019_NL.pdf?1780344599850 (4.1.7) zijn monofasige tot 5kVA van dat type.
Voorwaarde is wel (7.11.2) dat er nooit meer in het net mag geïnjecteerd worden dan het AC vermogen van de zonnepanelen.
Dit had ik niet echt in het oog. De omvormer van mijn zonnepanelen levert max 2.5kW. Dus als ik het goed begrijp moet ik ervoor zorgen dat de gezamenlijke injectie op het net van mijn zonnepanelen+de anker solix Max AC niet die 2.5kW overschrijdt. Zorgt de anker batterij daar dan automatisch voor met behulp van de informatie die hij ontvangt van de P1 meter?De Kris schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:20:
[...]
En volgens https://www.synergrid.be/images/downloads/FAQ_C10-11_vanaf_2019_NL.pdf?1780344599850 (4.1.7) zijn monofasige tot 5kVA van dat type.
Voorwaarde is wel (7.11.2) dat er nooit meer in het net mag geïnjecteerd worden dan het AC vermogen van de zonnepanelen.
Zoja dan moet die batterij mij dus vragen wat het vermogen van mijn zonnepanelen is veronderstel ik?
In de praktijk lijkt het me heen probleem want mijn indruk is dat handelen met dynamische tarieven in België financiëel niet interessant is. De focus zal voor mij dus zijn om energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk zelf te gebruiken. En de batterij mag dus perfect 3500Watt injecteren in het stopcontact, zolang mijn eigen verbruik van diezelfde stroom er maar voor zorgt dat er max 2500Watt uiteindelijk op het bed terechtkomt (normaliter zal mijn echte doel zijn op nooit te injecteren op het net).
Dat zou die dus moeten doen (injectie beperken tot een ingestelde waarde), maar met die onduidelijke info van Anker is dat dus maar de vraag of ie dat met de P1 dongle doet of niet.quizzical schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:55:
[...]
Dit had ik niet echt in het oog. De omvormer van mijn zonnepanelen levert max 2.5kW. Dus als ik het goed begrijp moet ik ervoor zorgen dat de gezamenlijke injectie op het net van mijn zonnepanelen+de anker solix Max AC niet die 2.5kW overschrijdt. Zorgt de anker batterij daar dan automatisch voor met behulp van de informatie die hij ontvangt van de P1 meter?
Zoja dan moet die batterij mij dus vragen wat het vermogen van mijn zonnepanelen is veronderstel ik?
In de praktijk lijkt het me heen probleem want mijn indruk is dat handelen met dynamische tarieven in België financiëel niet interessant is. De focus zal voor mij dus zijn om energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk zelf te gebruiken. En de batterij mag dus perfect 3500Watt injecteren in het stopcontact, zolang mijn eigen verbruik van diezelfde stroom er maar voor zorgt dat er max 2500Watt uiteindelijk op het bed terechtkomt (normaliter zal mijn echte doel zijn op nooit te injecteren op het net).
Hoofdschakelaar = 40Adodgefreak5 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:11:
Met 3x25A moet je kijken naar de Ampère van de diff., Is die 40A, kan er op iedere fase max. 15 A bij. Dan moet je kijken naar je omvormer hoeveel die effectief heeft (vb. 3x7A). 15A - 7A= max 8A voor de accu/fase. Is de diff. 63 heb je 31A/fase over.
3x25A netaansluiting
9A omvormer
Is dus nog 6A over voor een accu, ofwel maximaal 1300w leveren. Wil ik meer, moet ik een remautomaat plaatsen. Zeg ik het zo goed?