• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:43
Dapdodo schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:15:
[...]

De grote vraag is zelf of het mag? Bij WAGO moet je ook de speciale versie hebben, anders mag het niet eens. De vraag is ook of je aderhulzen of pins mag gebruiken, want je verkleint het contact aanzienlijk bij dit soort aansluitingen.Dat wordt nog eens de handleiding letter voor letter uitspellen.
Wat bedoel je, mag? Of er een werkschakelaar tussen mag, of je neopreen kabel mag gebruiken? Volgens mij is de kabel die erbij zit toch hetzelfde zou je zeggen…

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 11:45

koekjah

Luctor et emergo

Martijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Ik zou zelf zo’n stekker niet direct op een ymvk zetten, zo’n 3x4mm kabel is zo stug dat je dan altijd kracht op de stekker blijft uitoefenen. Ik ga een werkschakelaar maken waarin 3x4 ymvk en 3x4mm neopreen samen komen, dan zet je op die soepele neopreen de stekker en heb je het voordeel dat je met werkschakelaar de Max AC kan uitschakelen. Is volgens mij ook sterk aan te bevelen bij installaties boven de 3kW.
Dat valt mee en kun je zelf beinvloeden. De vraag is wel of de harde kern in de stekker past, in het filmpje wordt een soepele kern gebruikt.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:59
Martijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Wat bedoel je, mag? Of er een werkschakelaar tussen mag, of je neopreen kabel mag gebruiken? Volgens mij is de kabel die erbij zit toch hetzelfde zou je zeggen…
Er werd hierboven gesproken over ymvk 3x4mm2. Dat is massief. Die klemstekkers zijn meestal voor soepel. Je moet het echt in de handleiding nalezen wat fabrikant voorschrijft.
Voorbeeld:
https://www.phoenixcontac...sluitklem-uk-25-n-3003347
Klik op technische gegevens>aansluitgegevens.
En dit is voor een simpel klemmetje.

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-07 08:53
danny.s schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Als zowel de elektricien als anker solix dit veilig achten, waarom daaraan twijfelen?
Voornamelijk omdat de elektricien ook niet met zijn ogen knipperde toen ik had aangegeven dat hij tot 3500w kon.

Met andere woorden, als ik dit topic / de reviews niet had gelezen, had ik hem op basis van mijn gesprek met de elektricien vrolijk op 3500 gezet.
Dus of die het beste advies geeft weet ik niet.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:00
Martijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Ik zou zelf zo’n stekker niet direct op een ymvk zetten, zo’n 3x4mm kabel is zo stug dat je dan altijd kracht op de stekker blijft uitoefenen. Ik ga een werkschakelaar maken waarin 3x4 ymvk en 3x4mm neopreen samen komen, dan zet je op die soepele neopreen de stekker en heb je het voordeel dat je met werkschakelaar de Max AC kan uitschakelen. Is volgens mij ook sterk aan te bevelen bij installaties boven de 3kW.
Bedankt voor de tip.

Versie 2 is dan een ymvk 3x4 naar ABB 2 polige 25A werkschakelaar naar 3 meter Neopreenkabel H07RN-F 3x4mm. Op de instructievideo gebruikt anker zelf in ieder geval geen aderhulsjes, of dat aan de werkschakelaar kant wel/niet moet laat ik wel aan de electricien over :X .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-05 15:17
Wanneer je de Anker Solix Max AC op een CEE stopcontact wilt aansluiten, knip je dan gewoon de schuko stekker van de meegegeleverde kabel af en monteer je daarvoor in de plaats een CEE stekker?

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:27
jantje888 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:16:
Wanneer je de Anker Solix Max AC op een CEE stopcontact wilt aansluiten, knip je dan gewoon de schuko stekker van de meegegeleverde kabel af en monteer je daarvoor in de plaats een CEE stekker?
Zo wil ik het ook doen en dan op aparte groep via 2,5mm2 massieve draden ca 4m in bestaande normale kunststof buis naar mijn groepenkast

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 23:42

Dennahz

Life feels like hell should.

emcore schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:06:
[...]

Voornamelijk omdat de elektricien ook niet met zijn ogen knipperde toen ik had aangegeven dat hij tot 3500w kon.

Met andere woorden, als ik dit topic / de reviews niet had gelezen, had ik hem op basis van mijn gesprek met de elektricien vrolijk op 3500 gezet.
Dus of die het beste advies geeft weet ik niet.
Tja, een elektricien zal wel weten wat hij doet neem ik aan. Ik vertrouw hem op z'n expertise. Heb overigens wel gevraagd aan de verzekeringsmakelaar of de thuisaccu invloed heeft op de premie. Ook niet onbelangrijk.

Zodra ik daar reactie op heb laat ik het wel weten in dit topic. Lijkt me interessant voor meerdere mensen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 30-05-2026 16:02 ]

Twitter

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:38
dangerousp schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:22:
[...]

Als je een B20 gebruikt, dan moet de bekabeling 4mm2 zijn tot de kabel van Anker. Anders is het veiliger om een B16 te gebruiken. Ook met een 15m 2,5mm2 schuko verlengkabel zie ik niet in waarom je dit op een B20 zou doen. Het gaat om warmteontwikkeling en dan is het grootste stuk beter toegepast op 16A ipv doen alsof het klaar is voor 20A.
Dat is wat kort door de bocht. We zijn in NL nogal gewend aan 16 A door 2,5 mm2 en denken dat meer dan 16 A direct een probleem is. Ten eerste zijn wel nogal conservatief (zat landen waar meer A/mm2 gebruikelijk is) en ten tweede is de installatiewijze erg bepalend. Een leiding in de muur in isolatiemateriaal is een heel ander verhaal dan een kabel in een buisje in de vrije lucht. Ook volgens de NEN1010 mag er ruim meer dan 16 A door een 2,5 mm2 leiding als de kabel op die manier is geïnstalleerd.

En tot slot (maar ik geeft toe dat ik dit niet zeker weet): de AC Max kan maximaal 3500 W leveren of opslaan. Dat is sowieso minder dan 16 A. Een schemerlampje heeft toch ook 2 x 0,75 mm2 of iets dergelijks maar zeker geen 2,5 mm2 ook al zit die op een 16 A groep? Als het apparaat niet meer dan 16 A kan verbruiken, moet je dan echt de kabel dimensioneren op 20 A als hij achter een B20 automaat zit?

Maar nogmaals: ik voel me er 100% comfortabel bij om de AC Max met 2,5 mm2 aan te sluiten. Vandaag al lekker de kabels aangelegd, alleen nog de werkschakelaar aansluiten als hij binnen is. Laat de accu maar komen :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:03
@Out.of.Control snap ik, tis immers conform Nen1010. Kan niemand tegen zijn :+

Heb het speciaal nog eens exact opgezocht voor deze post:

NiGeLaToR in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
koekjah schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:41:
Dat klopt, maar als je een B16 met 2.5mm2 kabels gebruikt op vol vermogen zal hij alsnog steeds afslaan omdat hij zelf enorm warm wordt. Hij zit dan echt op zn max.

Idealiter zou je dus een B20 met 4mm2 kabels gebruiken. Bijzonder wel dat je veel leest dat 2.5mm2 afdoende moet zijn.
2,5mm2 kan prima stabiel tot ruim boven de 4000W aan, 16A met 2,5mm2 is ook helemaal prima. In de praktijk is 20A met 2,5mm2 nog "ok" maar dan wordt 4mm2 wel aangeraden, kans dat het altijd goed blijft gaan zonder problemen is ook klein omdat het nagenoeg nooit voorkomt dat je 24/7 4600W over 2,5mm2 trekt (in een huis/tuin installatie).
In theorie zou er 37A over 2,5mm2 kunnen lopen over (maar dat zou ik zeker niet aanraden :+ ) dus er zit erg veel marge in voordat het serieus fout gaat.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:51
WHF163 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:29:
Kan iemand mij geheugen even opfrissen, was het niet een voordeel voor inzicht dat je tussen de batterij en de automaat nog meer meet (in geval van vaste aansluiting) met een HW kwh meter?

Wat er netto in en uit gaat?

Kun je de 3 ph variant ook gebruiken voor eerst 1 batterij?

Of heeft de anker app met smartmeter gen2 , 3ph al genoeg gegevens om dit te zien?

Alvast bedankt
Helaas ondergesneeuwd 🙃 is er nog iemand die hier wat van kan zeggen? @Taro ? Heb het idee extra ct spoelen te bestellen om ook de pv extra uit te lezen

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Mooi dat iedereen er anders over denkt! Vooralsnog ga ik hem direct op de ymvk proberen aan te sluiten, scheelt weer een tussenstop. Als dat niet lukt, zet ik er een werkschakelaar tussen met een neopreen kabel.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:59

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Anker leek me een goed merk, maar 70% na 6000 cycli is wel erg de ondergrens van wat ik zie.
HyxiPower (geen stekker accu) geeft 70% na 10.000 cycli.

Is dit marketing of is er een reden voor?

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

Tijgert schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:23:
Anker leek me een goed merk, maar 70% na 6000 cycli is wel erg de ondergrens van wat ik zie.

Die 10.000 cycli zet je er toch niet op binnen de garantietermijn van ?10? Jaar, dus mijns inziens puur marketing.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:23:

Anker geeft toch ook 70% na 10.000 cycli af voor o.a. de Max AC?

En het is allemaal marketing, met 1 cycle per dag zit je op bijv. 25+ jaar, ga jij het dan nog controleren en/of ergens aanspraak op maken? Leef je dan nog? Heb je deze accu dan nog? Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:32
koekjah schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:06l

Ik wil dat doen met een ymvk kabel (dacht eerst 2.5mm2, afstand is ongeveer 5 meter) maar kan ook 4mm worden tot aan een lasdoos. Daar koppel ik hem dmv lasklemmen aan de standaard meegeleverde kabel (en knip ik de schuko stekker af)
Dit was ik ook van plan. Maar twee dingen die me te binnen schieten. Waarom doen sommigen een werkschakelaar als je hem ook in de meterkast uit kan zetten. En twee; de bijgeleverde kabel pakken voor aansluiten op de accu. Is deze kabel dan niet 2,5mm² ? Heeft dat niet alsnog nadelige gevolgen als de rest van meterkast naar dit punt 4mm² is?

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Tijgert

Tijgert

Als je kan altijd en overal beter 4mm2 gebruiken ipv 2,5mm2 als er defitge stroom doorheen gaat. P=I2*R. Bij mijn zonnepanelen stond ik er op dat het (ongeveer 25m) in 4mm2 werd getrokken en geen 2,5mm2. De installateur verbaasde zich er daarna over dat de weerstand zo enorm laag was. Gek he? MTS electro...

Zal me wel de nodige Wattjes besparen aan warmte onder de grond.

Even een theoretisch vraagje voor de Max AC of ik het goed begrijp:
Ik maak ongeveer 1700W per fase aan als het zonnig is (3 fase omvormer). Als 1 Max AC maar aan 1 fase hangt dan laadt hij dus met max 1700W op en die andere 3400W gaat het net op waarvoor ik mag boeten.
Heb ik meerdere Max AC's, aan elke fase 1, dan wordt wel alles intern gehouden.
Begrijp ik dit goed?

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

• Taro
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:51:
Even een theoretisch vraagje voor de Max AC of ik het goed begrijp:
Ik maak ongeveer 1700W per fase aan als het zonnig is (3 fase omvormer). Als 1 Max AC maar aan 1 fase hangt dan laadt hij dus met max 1700W op en die andere 3400W gaat het net op waarvoor ik mag boeten.
Heb ik meerdere Max AC's, aan elke fase 1, dan wordt wel alles intern gehouden.
Begrijp ik dit goed?
Woon je in Nederland of België?

In Nederland doen we aan intern salderen. Het maakt daardoor/daarvoor niet uit hoeveel er per fase in of uit je huis gaat, het totaal telt. Dus de Max AC kan prima met 3500 Watt op 1 fase laden en dan zal er 3x1700 -3500=1600 nog het net opvloeien. Wil je dat ook opvangen zal je dus nog een 2e omvormer moeten plaatsen. En dan zou je ze ieder op 2550 Watt kunnen instellen om het volledige vermogen op te vangen.

Ja, op Fase A gaat er dan stroom naar het net en op Fase B en C neem je van het net af, maar het geheel komt dan op 0 Watt uit en dat is waar het om draait.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Tijgert

Tijgert

Taro schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Woon je in Nederland of België?
Nederland.

Dat interne salderen gaat dus erg ver, gewoon stroom van en naar het net sturen en netto op nul uitkomen.
Dus als ik het begrijp voor 1 Max AC gaat met 5KW opwek 1700W van de panelen in die Max AC, dan nog eens 1800W van het net naar de Max AC (voor max 3500W op eigen groep) en dan 2x 1700W van de panelen het net op, netto stuur ik dan theoretisch 1600W het net op min eigen verbruik van bijvoorbeeld 1600W want de airco, tv en koelkasten staan aan, dus netto niks het net op of er vanaf?

De Max AC moet dan wel 'zien' (via de P1 denk ik?) dat de panelen die extra stroom wel afgeven aan het net zodat hij weet dat hij het het er kosteloos weer uit kan trekken, toch?

Gezien ik max 5KW genereer en dat niet heel lang is op een dag zou een tweede Max AC niet heel rendabel zijn schat ik, met 4 24/7 koelvriescombi's in huis en 5 mensen.

Ik ga even door hoor nu als het mag (zeg maar stop als ik irritant word), probeer het duidelijk op het netvlies te krijgen hoe deze stekker nu werkt :P Even twee situaties:

Stel ik heb er een staan op groep 1 en op groep 3 trek ik 2KW, stuurt hij dan vanzelf op groep 1 2KW het net op om totaal op nul uit te komen?

En als ik de auto overdag 3 fase ga laden met totaal 6KW met 5KW opwek en het huis trekt op fase 2 1KW, dan geeft hij op fase 1 2KW, 1KW aan de auto, 1KW het net op en van het net komt dan netto nul?
Helemaal automagisch?

• Taro
  • Niet online
KoningPaulus schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Dit was ik ook van plan. Maar twee dingen die me te binnen schieten. Waarom doen sommigen een werkschakelaar als je hem ook in de meterkast uit kan zetten. En twee; de bijgeleverde kabel pakken voor aansluiten op de accu. Is deze kabel dan niet 2,5mm² ? Heeft dat niet alsnog nadelige gevolgen als de rest van meterkast naar dit punt 4mm² is?
Je moet altijd lokaal kunnen zien dat je veilig werkt. Als jij in de garage werkt en iemand anders denkt: Hey, de meterkast staat open en die ene groep staat uit! Dan heb je een probleem. Daarom heb je een lokale veiligheidsmaatregel als een werkschakelaar of onderverdeelkast met hoofdschakelaar nodig.

De kabel van Anker zelf is 2.5mm2, dat de rest 4mm2 of 6mm2 is maakt niet uit. Een kabeldiameter moet passend zijn voor het vermogen van het aangesloten apparaat. In je meterkast lopen nog veel meer stromen en vaak hoger dan 2500-3500 Watt.

• Taro
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Nederland.

Dat interne salderen gaat dus erg ver, gewoon stroom van en naar het net sturen en netto op nul uitkomen.
Dus als ik het begrijp voor 1 Max AC gaat met 5KW opwek 1700W van de panelen in die Max AC, dan nog eens 1800W van het net naar de Max AC (voor max 3500W op eigen groep) en dan 2x 1700W van de panelen het net op, netto stuur ik dan theoretisch 1600W het net op min eigen verbruik van bijvoorbeeld 1600W want de airco, tv en koelkasten staan aan, dus netto niks het net op of er vanaf?

De Max AC moet dan wel 'zien' (via de P1 denk ik?) dat de panelen die extra stroom wel afgeven aan het net zodat hij weet dat hij het het er kosteloos weer uit kan trekken, toch?

Gezien ik max 5KW genereer en dat niet heel lang is op een dag zou een tweede Max AC niet heel rendabel zijn schat ik, met 4 24/7 koelvriescombi's in huis en 5 mensen.

Ik ga even door hoor nu als het mag (zeg maar stop als ik irritant word), probeer het duidelijk op het netvlies te krijgen hoe deze stekker nu werkt :P Even twee situaties:

Stel ik heb er een staan op groep 1 en op groep 3 trek ik 2KW, stuurt hij dan vanzelf op groep 1 2KW het net op om totaal op nul uit te komen?

En als ik de auto overdag 3 fase ga laden met totaal 6KW met 5KW opwek en het huis trekt op fase 2 1KW, dan geeft hij op fase 1 2KW, 1KW aan de auto, 1KW het net op en van het net komt dan netto nul?
Helemaal automagisch?
De P1 Meter geeft het totaal van het huishouden door. Als dat negatief is, dan levert er iets terug (wat weet een App niet, of dat zonnepanelen, een hamster in een rad is, of een andere thuisaccu die teruglevert). Als dat negatief is en heb je nul op de meter als mode aan staan, dan zal de omvormer proberen dat overschot op te slaan.

Let op: De Max AC en SB4 ondersteunen nog geen parallel mode. Ik moest de SB4 dus ook aan een 2e huishouden toevoegen met extra P1/CT meter. Pas in Q3/Q4 wordt dit verbeterd.

Een 2e omvormer om alleen de pieken op te vangen verdien je doorgaans niet terug. Dus beter om dat te accepteren :)

Stroom is heel simpel: Is er ergens vraag dan stroomt het erheen. Druk je het met een hoger voltage op een kabel, dan stroomt het de andere kant op. Een thuisaccu is wat dat betreft gewoon dom en je 3 fases ook. Vraagt je laadpaal 11 kW, wekken de panelen 5 kW op, dan komt er 6 van het net. Maar dat kan afhankelijk van het overige huisverbruik inderdaad bijv. 3 kW op Fase A, 3 kW op Fase B en 0 op Fase C zijn.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

rwijnhov schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:11:
Klopt de max en uitbreiding beide los besteld met cashback xl aan maar beide staan nog niet in mijn cashback xl overzicht. Iemand anders wel al zichtbaar?
Gisteren besteld en zie het al staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a13x64Gbrxj5GfoIRQGNCSX_nqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k62qYE6QJ6ARwYPinZohpc7Y.jpg?f=fotoalbum_large

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-07 18:55
Taro schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Stroom is heel simpel: Is er ergens vraag dan stroomt het erheen. Druk je het met een hoger voltage op een kabel, dan stroomt het de andere kant op. Een thuisaccu is wat dat betreft gewoon dom en je 3 fases ook. Vraagt je laadpaal 11 kW, wekken de panelen 5 kW op, dan komt er 6 van het net. Maar dat kan afhankelijk van het overige huisverbruik inderdaad bijv. 3 kW op Fase A, 3 kW op Fase B en 0 op Fase C zijn.
Veroorzaakt een 1 fase Anker in een 3 fase installatie geen mogelijke fase onbalans? Heb altijd begrepen dat onbalans leidt tot overbelaste nulgeleider, extra verliezen en onnodige uitval van hoofdzekeringen. Of is dat onzin?

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-07 21:35
Iemand trouwens Scoupy gebruikt voor cashback vpor aanschaf van de AC Max? Wellicht is dat bij andere cashback diensten ook zo, maar omdat het een pre-order is hebben we nog geen factuur en krijg je die pas bij verzending. (gemiste) Cashback krijg je bij Scoupy alleen tussen 3 en 30 dagen. Met een uitlevering in juli is dit dus een probleem. Iemand een tip?

[ Voor 4% gewijzigd door BOEFJE_NL op 31-05-2026 10:33 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Taro schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:04:
[...]

Je moet altijd lokaal kunnen zien dat je veilig werkt. Als jij in de garage werkt en iemand anders denkt: Hey, de meterkast staat open en die ene groep staat uit! Dan heb je een probleem. Daarom heb je een lokale veiligheidsmaatregel als een werkschakelaar of onderverdeelkast met hoofdschakelaar nodig.
Voor de zeer onwaarschijnlijke kans dat zo'n situatie zich ooit voordoet (ik kan me er geen voorstellen) heeft Onze Lieve Heer toch de goedkope, low-tech tape uitgevonden? :+ Stukje tape over de schakelaar van de zekering, klaar. En/of gewoon even "gelieve zekering X niet terug op te zetten tot nader order".

Je hebt veilig, en je hebt overkill - maar goed, dat is mijn mening.
"Werkschakelaars" zijn geen ding in BE, ik heb er werkelijk nog nooit 1 gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 31-05-2026 10:51 ]

• florijn11
Taro schreef:

Je moet de hardware wat mij betreft altijd dimensioneren op de max van de omvormer. Bereken je alles op 3000 Watt en gaat dat ding ineens op 3500 Watt kalibreren en van 10% naar 100% laden met 3500 Watt, dan moeten zowel de automaat als de bekabeling dat enkele uren aankunnen OF de beveiliging moet ingrijpen.

Voor 3500 Watt kies ik B20 en 4mm2, ondanks dat de kabel van Anker zelf maar 2.5mm2 is. Ze hebben daar echt wel over nagedacht, maar ik wil bijv. ook in de onderverdeler en kabelgoten zo min mogelijk warmteontwikkeling hebben. En een B16 op bijna 100% gedurende enkele uren genereert echt wel flink warmte.

Hier ben ik wel een beetje van gesproken

Mijn panelen leveren nooit uren lang 3500 watt

Wil gewoon een spannings onafhankelijke B16 met 2,5mm2 bekabeling toepassen

Als ik in de app het max vermogen beide op 2500 watt zet gaat de Anker Max dan ook ooit calibreren op 3500 watt uit het net op nul op de meter?

En als je hem in een gewoon huis stopcontact stopt met max 800 Watt vermogen?

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:56
Slonzo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Voor de zeer onwaarschijnlijke kans dat zo'n situatie zich ooit voordoet (ik kan me er geen voorstellen) heeft Onze Lieve Heer toch de goedkope, low-tech tape uitgevonden? :+ Stukje tape over de schakelaar van de zekering, klaar. En/of gewoon even "gelieve zekering X niet terug op te zetten tot nader order".

Je hebt veilig, en je hebt overkill - maar goed, dat is mijn mening.
"Werkschakelaars" zijn geen ding in BE, ik heb er werkelijk nog nooit 1 gezien.
In een residentiele installatie :)

Als je centrale verdeelkast niet in dezelfde ruimte staat als je batterij, zou ik het zoiezo doen.
Zelfs als het in dezelfde ruimte staat, zou ik het ook overwegen want het is goede locatie om van volle koper over te gaan naar het apparaatsnoer.

Het kost ook niet super veel: 50e voor een A merk; online vind je er al voor 15e

• Taro
  • Niet online
rasper schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Veroorzaakt een 1 fase Anker in een 3 fase installatie geen mogelijke fase onbalans? Heb altijd begrepen dat onbalans leidt tot overbelaste nulgeleider, extra verliezen en onnodige uitval van hoofdzekeringen. Of is dat onzin?
Een overbelaste nul krijg je in 3-fase automaten waarin stroom in tegenovergestelde richting loopt. Voor bijv. een laadpaal is dit geen issue, omdat die op alle 3 de fases doorgaans evenveel afneemt. En heb je een 3-fase automaat waar op Fase A wordt afgenomen en op B en C niet, dan is er ook weinig aan de hand.

Ga je op Fase A maximaal afnemen en op B en C maximaal terugleveren, dan wordt het een ander verhaal.

1 thuisaccu omvormer betekent dus niet per se problemen met de nul. Wel kan het betekenen dat een loadbalancer van een laadpaal eerder ingrijpt vs de situatie dat je 3 omvormers met hetzelfde totaalvermogen over de 3 fases zou hebben verdeeld. En de fase onbalans kan in je hoofdaansluiting samenkomen, maar die is vaak groot gedimensioneerd (40A-63A) en bijv. 6mm2 kabel, dus die heeft daar doorgaans minder last van dan bijv. een 3-fase B20 ergens anders in de keten.

• Taro
  • Niet online
Hierbij overigens een live voorbeeld van fase onbalans in mijn situatie:

Zendure 2400 AC én Zendure 4000 Mix AC+ op Fase A
Zendure 2400 AC op Fase B
Anker Solarbank Max AC én Solarbank 4 E5000 Pro op Fase C (Zendure 2400 AC op deze fase is idle, wordt anders wat veel ;) ).

1-fase SolarEdge op Fase A. Aantal micro-omvormers op Fase B en C, maar met minder vermogen dan de SolarEdge. En een EV wordt geladen.

De loadbalancer grijpt nu in door Fase C, waardoor de laadpaal geen 11 kW haalt. Daarvoor heb ik een helper geschreven die de Zendure's terugschaalt in vermogen tot op het punt waarop de laadpaal minimaal 9500 Watt haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3RFICmlKPx2bK6HtaWVAX-SoN0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F8GEJCMwJaJjYOJ2wk0MJykN.png?f=user_large

Zonder de extra belasting op Fase C zou er 3x1500 Watt = 4500 Watt capaciteit over zijn voor de laadpaal/huishouden. Door de fase onbalans blijft er nu capaciteit op Fase A en B onbenut.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 31-05-2026 12:17 ]

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 23:21
Even kijken of mijn gedachtengang klopt, want ik probeer het eea al een paar dagen duidelijk te krijgen.
Ik heb een 3 fase aansluiting, in de meterkast zit een aparte groep voor de schuur, daar zit niet meer op dan een paar lampjes en stopcontacten voor laders of een keer een machine. Geen zaagtafels of dat soort dingen.
Uit de zoektocht begrijp ik dat dit prima in combi met de batterij kan.
Het is een B16 1-polige aardlekautomaat (eaton 16A B-kar 30mA (PKN6-16-1N-B-003-A-MW-FLO)

Nou was mijn gedachte om in de schuur de Wieland AC aansluiting te maken en de batterij daar dan neer te zetten. Eventueel zou ik de batterij ook in de meterkast kunnen zetten en dan de wieland aansluiting daar maken op de groep van de schuur.

Maar nou lees ik elders weer dat ik

- de batterij dan alleen kan inzetten op de fase waarop deze automaat zou zitten.
- En dan het dus dan ook de fase van de zonnepanelen moet zijn om zich te laden.
- Vervolgens alleen kan leveren aan de groepen die ook op die fase zitten?

Of geldt dat alleen bij een aansluiting op het stopcontact?

• Taro
  • Niet online
Prosac schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:23:
Even kijken of mijn gedachtengang klopt, want ik probeer het eea al een paar dagen duidelijk te krijgen.
Ik heb een 3 fase aansluiting, in de meterkast zit een aparte groep voor de schuur, daar zit niet meer op dan een paar lampjes en stopcontacten voor laders of een keer een machine. Geen zaagtafels of dat soort dingen.
Uit de zoektocht begrijp ik dat dit prima in combi met de batterij kan.
Het is een B16 1-polige aardlekautomaat (eaton 16A B-kar 30mA (PKN6-16-1N-B-003-A-MW-FLO)

Nou was mijn gedachte om in de schuur de Wieland AC aansluiting te maken en de batterij daar dan neer te zetten. Eventueel zou ik de batterij ook in de meterkast kunnen zetten en dan de wieland aansluiting daar maken op de groep van de schuur.

Maar nou lees ik elders weer dat ik

- de batterij dan alleen kan inzetten op de fase waarop deze automaat zou zitten.
- En dan het dus dan ook de fase van de zonnepanelen moet zijn om zich te laden.
- Vervolgens alleen kan leveren aan de groepen die ook op die fase zitten?

Of geldt dat alleen bij een aansluiting op het stopcontact?
Een groep/automaat plaats je op 1 of 3 fases. Als je een apparaat op een 1-fase groep aansluit, sluit je daarmee het apparaat automatisch aan op de fase waarop die groep zit. En er wordt een eigen groep geadviseerd, ook al zit er een 1 Watt LED-lampje op, dan is het al geen eigen groep meer, maar een gedeelde groep. Het gaat daarbij niet alleen om het vermogen van de aangesloten apparaten, maar ook om het feit dat als je dat kabeltje doorknipt de accu kan blijven ontladen terwijl de groep in de meterkast als is uitgegaan.

En zie voor de laatste 2 punten mijn eerdere toelichting van gisteren over intern salderen.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 23:21
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Een groep/automaat plaats je op 1 of 3 fases. Als je een apparaat op een 1-fase groep aansluit, sluit je daarmee het apparaat automatisch aan op de fase waarop die groep zit. En er wordt een eigen groep geadviseerd, ook al zit er een 1 Watt LED-lampje op, dan is het al geen eigen groep meer, maar een gedeelde groep. Het gaat daarbij niet alleen om het vermogen van de aangesloten apparaten, maar ook om het feit dat als je dat kabeltje doorknipt de accu kan blijven ontladen terwijl de groep in de meterkast als is uitgegaan.

En zie voor de laatste 2 punten mijn eerdere toelichting van gisteren over intern salderen.
Dank! Dan toch maar een elektricien bellen om die 3-fase automaat bij te prikken als ik er voor kies de batterij te kopen. :)

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:46
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Helder, wel even een vraagje, ik meen gezien te hebben (jij deelt af en toe een foto van jouw opstelling) of …..het is een foto van iemand anders geweest, dat er dubbele wandcontactdozen zijn aangebracht. Dat is dan, bovenstaande in acht genomen, beter om dat niet te doen neem ik aan.

• Taro
  • Niet online
Rojado schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Helder, wel even een vraagje, ik meen gezien te hebben (jij deelt af en toe een foto van jouw opstelling) of …..het is een foto van iemand anders geweest, dat er dubbele wandcontactdozen zijn aangebracht. Dat is dan, bovenstaande in acht genomen, beter om dat niet te doen neem ik aan.
Daarmee wordt het in die situatie inderdaad alsnog een gedeelde groep.

Hier als volgt opgelost, de onderverdeelkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Je5rJDZOtxsaxvuAwJJAiaSrhjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAE5kcV7ukJ0QVpoR6OlGWAB.jpg?f=fotoalbum_large

En inderdaad ABB 4x stopcontacten, inmiddels die van Fase A verwijderd, dus nog maar 2 stuks. Zoals je op de foto van de onderverdeelkast kunt zien hebben de 2 resterende WCD's ook ieder een eigen groep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HLZmjWxQQapKylbd2fnAshsQyw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zLJWdA0bWlGnxS2bWqmJvA3j.png?f=user_large

Daardoor hier dus geen gedeelde groepen ondanks de stopcontacten.

[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 31-05-2026 13:12 ]

• florijn11
Met welk vermogen gaat de Anker Max calibreren

Neem toch aan dat niet hoger is als in de app ingesteld.

• Taro
  • Niet online
florijn11 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:08:
Met welk vermogen gaat de Anker Max calibreren

Neem toch aan dat niet hoger is als in de app ingesteld.
Met het maximaal ingestelde vermogen inderdaad, maar als je hem uit de doos haalt is dat 3500 Watt. Kalibreren vindt vaak snel na de installatie plaats, dus als je stopcontact dat niet aan kan moet je dat direct na installatie naar beneden bijstellen.

• florijn11
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Met het maximaal ingestelde vermogen inderdaad, maar als je hem uit de doos haalt is dat 3500 Watt. Kalibreren vindt vaak snel na de installatie plaats, dus als je stopcontact dat niet aan kan moet je dat direct na installatie naar beneden bijstellen.
Dat is dan anders dan veel andere stekker batterijen die uit de doos op 800 Watt ingesteld staan en na waarschuwing hoger gesteld kunnen worden

• Taro
  • Niet online
florijn11 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Dat is dan anders dan veel andere stekker batterijen die uit de doos op 800 Watt ingesteld staan en na waarschuwing hoger gesteld kunnen worden
Nee, het laadvermogen staat op maximaal ingesteld, het ontlaadvermogen staat netjes op 800 Watt ingesteld en kan je indien gewenst verhogen. Het laden van een thuisaccu wordt beschermd door je meterkast. Het ontladen niet, vandaar de restrictie daarop.

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 31-05-2026 13:16 ]

• florijn11
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Nee, het laadvermogen staat op maximaal ingesteld, het ontlaadvermogen staat netjes op 800 Watt ingesteld en kan je indien gewenst verhogen.
Dank je weer iets om rekening mee te houden

Gaat dat we je af en toe kunnen consulteren

• sdk1985
Weet iemand tot wanneer de early bird prijzen van toepassing zijn? Eerst stond er steeds tot 25 mei maar toen was er überhaupt niks te bestellen. Ik ben binnenkort op vakantie en ben er nog niet uit met betrekking tot Anker Max AC vs Solar Mix 4000 AC+ (al dan niet icm power hub).

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 31-05-2026 14:11 ]

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:55
sdk1985 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:11:
Weet iemand tot wanneer de early bird prijzen van toepassing zijn? Eerst stond er steeds tot 25 mei maar toen was er überhaupt niks te bestellen. Ik ben binnenkort op vakantie en ben er nog niet uit met betrekking tot Anker Max AC vs Solar Mix 4000 AC+ (al dan niet icm power hub).
Tot 12 juni stond destijds bij de actievoorwaarden

• sdk1985
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:06:
[...]

[Afbeelding]

En inderdaad ABB 4x stopcontacten, inmiddels die van Fase A verwijderd, dus nog maar 2 stuks. Zoals je op de foto van de onderverdeelkast kunt zien hebben de 2 resterende WCD's ook ieder een eigen groep.
[Afbeelding]

Erg mooi qua overzicht! Ik zou dan ook nog een EV lader en de PV bij kunnen prikken in die onderverdeelkast, dan worden alle kabels veel korter (van 15 meter naar 3 meter voor de EV en 20 meter naar 3 meter voor PV). Alleen met het tegengestelde stroomrichting verhaal ben ik nog wel even aan het stoeien met chatgpt.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

@Taro ziet er netjes uit! Heb jij nog advies op welke fase ik de Max AC het beste kan aansluiten? Maakt het uberhaupt uit?

• Taro
  • Niet online
Ik heb inmiddels de review van de Solarbank 4 Pro gepubliceerd.

Positief:
  • Mooi design, mooi display
  • Goede vormfactor
  • Goede Home Assistant ondersteuning
  • App biedt veel mogelijkheden
  • Lokale aansturing
  • 4x1250 Watt PV input
  • En nog vele andere punten
Aandachtspunten:
  • 80% RTE gemeten met 1 cycle per dag op 2500 Watt. Ik had hier een iets hogere score verwacht, al is het wel netjes tov een aantal concurrenten.
  • Hoog stand-by verbruik van +-40 Watt, dit heb ik bij Anker SOLIX neergelegd. Ik vermoed dat dit wel op te lossen is, want de Max AC heeft een veel lager stand-by verbruik. Dit beïnvloed overigens nu de RTE negatief. Als dit is opgelost zal ik de RTE opnieuw berekenen en valt die waarschijnlijk een paar procent hoger uit want je verliest nu toch 0,5-0,8 kWh/dag extra tov 0-10 Watt op 10 kWh, dat is flink. Daardoor zou de RTE richting de 84-85% gaan en dat is erg netjes.
  • Het is nog niet mogelijk om meerdere producten van dezelfde generatie in hetzelfde virtuele huishouden op te nemen. Ik heb dus nu een huishouden voor de Max AC én een huishouden voor de Solarbank 4. Maar dat wordt als het goed is richting Q4 2026 opgelost. Tot die tijd: Home Assistant...
Ik ga er van uit dat het hoge stand-by verbruik ergens door wordt veroorzaakt dat wel te verhelpen is. En dan is dit wat mij betreft wel 1 van de betere thuisaccu's op dit moment.

• NiGeLaToR
Thanks @Taro

Mooi voordeel is dat de uitbreidingsaccu’s zoals de BP2700 ook op de SB 4 pro passen.

Ook heeft Anker bevestigd dat als er geen netstroom is, de accu wel bijgeladen wordt met de aangesloten PV. Als je daar dan je vriezer en aquarium op hebt aangesloten kan dat lang goed gaan, behalve in de donkere maanden.

Wellicht ter overvloede, maar toch. De BP3 en BP4 werken ook pas richting Q4 samen in 1 huishouden, ook dat had ik al even nagevraagd. Mocht iemand ze willen mixen.

• Taro
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:09:
Mooi voordeel is dat de uitbreidingsaccu’s zoals de BP2700 ook op de SB 4 pro passen.
Ja, alleen heb ik dit zelf niet kunnen valideren. Daarnaast zou ik oppassen met kleinere accu's aansluiten dan die van 5 kWh, omdat je dan met de C-rating in de knoei komt. 2500 Watt vs een accu van 2.5 kWh is niet handig. En als je er meer hebt wordt het verdeeld, maar dan is een BP5000 vermoedelijk weer goedkoper per kWh...
Ook heeft Anker bevestigd dat als er geen netstroom is, de accu wel bijgeladen wordt met de aangesloten PV. Als je daar dan je vriezer en aquarium op hebt aangesloten kan dat lang goed gaan, behalve in de donkere maanden.

Wellicht ter overvloede, maar toch. De BP3 en BP4 werken ook pas richting Q4 samen in 1 huishouden, ook dat had ik al even nagevraagd. Mocht iemand ze willen mixen.
d:)b

• NiGeLaToR
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Ja, alleen heb ik dit zelf niet kunnen valideren. Daarnaast zou ik oppassen met kleinere accu's aansluiten dan die van 5 kWh, omdat je dan met de C-rating in de knoei komt. 2500 Watt vs een accu van 2.5 kWh is niet handig. En als je er meer hebt wordt het verdeeld, maar dan is een BP5000 vermoedelijk weer goedkoper per kWh...

[...]

d:)b
Dat is waar & tricky tegelijk: want de totale accu is dan geen 5kWh @ 2,5kw maar 7,7kWh @ 2,5kW. De C-rating van het gehele systeem gaat omlaag. Het gedrag wat je ziet is dat alle accu’s in een systeem evenveel belast worden en even snel leeg lopen tijdens ontladen, net als laden ook niet per accu maar parallel gaat. Dan zou het qua C-rating evengoed prima kunnen?

Ik voel vraag # zoveel aan Anker aankomen :+

Zeker omdat ik mogelijk m’n BP3 heads voor 4’s wil vervangen en er wat panelen aan wil hangen. Maar de BP2700’s dacht ik te laten staan :)

• Taro
  • Niet online
duderuud schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:34:
@Taro Rare vraag misschien, maar heb je de afmetingen van de doos? En ik neem aan dat de doos van de BP7000 ietsjes kleiner is dan de MAX AC zelf?

Ik vraag dit omdat ik waarschijnlijk de spullen ga ophalen in Duitsland en wil graag weten of het in mijn kofferbak past...
Hierbij, met een marge van een paar mm naar boven/beneden:

Max AC:
  • 39,5 diep
  • 49 hoog
  • 79,3 lang
BP7000:
  • 39,2 diep
  • 38,2 hoog
  • 79 lang

• WHF163
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat heeft de HW kwh meter nog als extra voordeel? Naast de p1 of smartmeter gen2?

• Taro
  • Niet online
WHF163 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:09:
[...]

Wat heeft de HW kwh meter nog als extra voordeel? Naast de p1 of smartmeter gen2?
Ik gebruik de HomeWizard 3-fase kWh meter voor het meten van de gehele onderverdeelkast. En de HomeWizard 1-fase kWh meter voor het specifiek meten van de thuisaccu die op Fase A is aangesloten. Daarmee kan ik producten zoals de Zendure 4000 Mix AC+ en Solarbank Max AC waarvan ik de stekker heb afgeknipt ook accuraat meten, aangezien daar geen HomeWizard Energy Socket meer op past.

En de Anker SOLIX smartmeter Gen 2 heb ik hier ook liggen, maar bewust voor gekozen die niet ook nog eens te gaan installeren. Mijn meterkast is al overvol, heb daarnaast al 7+ P1 Meters met 3x HW Actieve splitter in gebruik. Het is allemaal wel even goed zo :)

• WHF163
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:14:
[...]

Ik gebruik de HomeWizard 3-fase kWh meter voor het meten van de gehele onderverdeelkast. En de HomeWizard 1-fase kWh meter voor het specifiek meten van de thuisaccu die op Fase A is aangesloten. Daarmee kan ik producten zoals de Zendure 4000 Mix AC+ en Solarbank Max AC waarvan ik de stekker heb afgeknipt ook accuraat meten, aangezien daar geen HomeWizard Energy Socket meer op past.

En de Anker SOLIX smartmeter Gen 2 heb ik hier ook liggen, maar bewust voor gekozen die niet ook nog eens te gaan installeren. Mijn meterkast is al overvol, heb daarnaast al 7+ P1 Meters met 3x HW Actieve splitter in gebruik. Het is allemaal wel even goed zo :)
Maar in mijn geval, heb enkel de Hw p1 op het moment en bij de max bestelling zowel de p1 als de smartmeter 3ph besteld met in principe nog een set extra ct voor meting pv. Heeft het dan nog toegevoegde waarde denk je? Dit ivm laatste stukje voorbereiding van vaste aansluiting.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 23:42

Dennahz

Life feels like hell should.

koekjah schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:45:
@Taro ziet er netjes uit! Heb jij nog advies op welke fase ik de Max AC het beste kan aansluiten? Maakt het uberhaupt uit?
In principe maakt het weinig uit, aangezien we in Nederland intern salderen. Ik laat mijn Max AC aansluiten op dezelfde fase als waar m'n zonnepanelen uitsturen. Afaik is dat het beste, omdat je dan direct van de zonnepanelen naar de accu gaat, in plaats van de energie naar het net sturen en deze op een andere fase weer in je accu duwen.

Anders heb ik straks op fase 1 -1047W en gaat ie op fase 2 +1047 van het net trekken.
Qua efficientie is 1:1 beter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1Ndo1qzZQQq5IUVIkOi04-L4EI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AGs0pIWehxuY3rXRWJFBXvBL.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 31-05-2026 16:50 ]

Twitter

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:12
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:05:
Het is nog niet mogelijk om meerdere producten van dezelfde generatie in hetzelfde virtuele huishouden op te nemen. Ik heb dus nu een huishouden voor de Max AC én een huishouden voor de Solarbank 4. Maar dat wordt als het goed is richting Q4 2026 opgelost. Tot die tijd: Home Assistant...
Jammer dat parallelle aansturing op dit moment nog niet werkt. Ik zou juist graag meerdere systemen parallel willen gebruiken, op twee verschillende fasen, om een hogere laad/ontlaadstroom te kunnen halen. Naast het feit dat het niet mogelijk is om de apparaten in de app binnen hetzelfde huishouden te plaatsen, begreep ik ook dat automatisch meter op nul hierdoor niet goed werkt. Waarschijnlijk geldt dit ook voor meerdere andere functies. Dit is in ieder geval wat de Anker chat hierover aangaf. Praktisch gezien lijken er dus nog best wat beperkingen te zijn wanneer je meerdere Max AC systemen naast elkaar wilt gebruiken. Toch jammer.
Een slimme elektriciteitsmeter kan niet tegelijkertijd disbalancerings-opdrachten naar twee onafhankelijke Max AC-systemen sturen. Als u twee meters installeert die elk twee apparaten afzonderlijk bedienen, zullen ze tegelijkertijd het totale tekort aan elektriciteit in huis aflezen (bijvoorbeeld: momenteel mist het hele huis in totaal 2.000W). Beide batterijen zullen tegelijkertijd elk proberen om die 2.000W tekort aan te vullen (systeem A ontlaadt 2.000W, systeem B ontlaadt ook 2.000W). Resultaat: de totale ontlading bereikt 4.000W, waardoor de extra 2.000W kostbare batterijcapaciteit gratis teruggaat naar het openbare net (verspilling), en volledig het principe van "meter op nul" dat u wilde bereiken, vernietigt.

• Taro
  • Niet online
WHF163 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Maar in mijn geval, heb enkel de Hw p1 op het moment en bij de max bestelling zowel de p1 als de smartmeter 3ph besteld met in principe nog een set extra ct voor meting pv. Heeft het dan nog toegevoegde waarde denk je? Dit ivm laatste stukje voorbereiding van vaste aansluiting.
De HW P1 voldoet denk ik prima voor normaal en breed gebruik? De Anker SOLIX P1 Meter heb ik ooit wel werkend gekregen, maar nu niet meer. Komt mede door mijn slimme meter. Maar gelukkig heb ik de HW P1, een Shelly Pro 3EM CT-meter, etc. dus altijd goed om een backup te hebben, maar als het kan zou ik die altijd merk onafhankelijk kiezen. De HW P1 wordt steeds breder en beter ondersteund, maar nog niet door Anker. Dus inderdaad prima om zowel een Anker P1 als CT te bestellen, kijk even of de P1 werkt en zo niet, overweeg dan de CT-meter. Persoonlijk zou ik dan wel een Shelly boven de Anker CT-meter kiezen, omdat de Shelly ook buiten het Anker ecosysteem te gebruiken is.

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 31-05-2026 18:59 ]

• Taro
  • Niet online
Dedier schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:58:
[...]

Jammer dat parallelle aansturing op dit moment nog niet werkt. Ik zou juist graag meerdere systemen parallel willen gebruiken, op twee verschillende fasen, om een hogere laad/ontlaadstroom te kunnen halen. Naast het feit dat het niet mogelijk is om de apparaten in de app binnen hetzelfde huishouden te plaatsen, begreep ik ook dat automatisch meter op nul hierdoor niet goed werkt. Waarschijnlijk geldt dit ook voor meerdere andere functies. Dit is in ieder geval wat de Anker chat hierover aangaf. Praktisch gezien lijken er dus nog best wat beperkingen te zijn wanneer je meerdere Max AC systemen naast elkaar wilt gebruiken. Toch jammer.

[...]
Klopt, wat je tot Q4 zou kunnen doen (en wat ik ook doe) is via Home Assistant 2 of meer apparaten aansturen. En dan zet je er 1 in nul op de meter en de ander laat je bijv. alleen het stand-byverbruik ontladen. Dan werken ze redelijk mooi samen en gaan de SoC's ongeveer gelijk op.

Dus bij bijv. ~400 Watt continu verbruik: Omvormer 1: 200 Watt terugleveren. Omvormer 2: Slimme meter mode: 0-400 Watt afhankelijk van daadwerkelijk gebruik.

NiGeLaToR schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:25:
[...]

Zeker omdat ik mogelijk m’n BP3 heads voor 4’s wil vervangen en er wat panelen aan wil hangen. Maar de BP2700’s dacht ik te laten staan :)
Ik zie die BP5000 ook al voor €1049,- voorbij komen in Duitsland. Uitbreiden is dan ook een stuk interessanter dan met de BP2700s

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Taro
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:48:
[...]

In principe maakt het weinig uit, aangezien we in Nederland intern salderen. Ik laat mijn Max AC aansluiten op dezelfde fase als waar m'n zonnepanelen uitsturen. Afaik is dat het beste, omdat je dan direct van de zonnepanelen naar de accu gaat, in plaats van de energie naar het net sturen en deze op een andere fase weer in je accu duwen.

Anders heb ik straks op fase 1 -1047W en gaat ie op fase 2 +1047 van het net trekken.

[Afbeelding]
& @koekjah Ik zou de thuisaccu bij een 1-fase PV systeem altijd op de fase aansluiten waarop de zonnepanelen zitten. Dan sla je direct je eigen zonnestroom op. Vervolgens wordt dit bij het verbruiken ervan uiteraard alsnog deels "naar de 2 andere fases gestuurd", maar alleen voor het deel dat daadwerkelijk wordt verbruikt. Sluit je hem op een andere fase aan, dan wordt dat mogelijk meerdere keren gedaan.

Intern salderen is een financieel iets. In de praktijk wil je natuurlijk je fases niet teveel scheef belasten.

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:12
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:02:
Dus bij bijv. ~400 Watt continu verbruik: Omvormer 1: 200 Watt terugleveren. Omvormer 2: Slimme meter mode: 0-400 Watt afhankelijk van daadwerkelijk gebruik.
Ja dus Omvormer 1 zet je via HA op fixed 200w gedurende hele avond. En omvormer 2 zet je op 0 op meter en die doe dan de variaties opvangen? Neem aan dat ik dan nog steeds 2 power meters moet installeren om ze beiden werkend te krijgen, of kan de gene die vanuit HA aangestuurd wordt (in dit voorbeeld omvormer 1), zonder koppeling met smart meter?

Met laden doe je dan een zelfde vergelijkbaar iets. Gedurende dag zet je OMV1 fixed op 1500w laden en andere doet gewoon mee met 0 op meter?

Is Q4 daadwerkelijk bevestigd of is dat nog een verwachting tot nu toe?

[ Voor 4% gewijzigd door Dedier op 31-05-2026 17:19 ]

• iCe_
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-06 08:09
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:08:
[...]

& @koekjah Ik zou de thuisaccu bij een 1-fase PV systeem altijd op de fase aansluiten waarop de zonnepanelen zitten. Dan sla je direct je eigen zonnestroom op. Vervolgens wordt dit bij het verbruiken ervan uiteraard alsnog deels "naar de 2 andere fases gestuurd", maar alleen voor het deel dat daadwerkelijk wordt verbruikt. Sluit je hem op een andere fase aan, dan wordt dat mogelijk meerdere keren gedaan.

Intern salderen is een financieel iets. In de praktijk wil je natuurlijk je fases niet teveel scheef belasten.
Zeggen ze juist niet om het op een fase te zetten dat niet zwaar belast wordt? In mijn geval is er op L3 warmtepomp en zonnepanelen op aangesloten. Is het dan wel verstandig om hier de batterij mee op aan te sluiten, wetende dat L1 geen grote verbruikers heeft?

• WHF163
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:59:
[...]

De HW P1 voldoet denk ik prima? De Anker SOLIX P1 Meter heb ik ooit wel werkend gekregen, maar nu niet meer. Komt mede door mijn slimme meter. Maar gelukkig heb ik de HW P1, een Shelly Pro 3EM CT-meter, etc. dus altijd goed om een backup te hebben, maar als het kan zou ik die altijd merk onafhankelijk kiezen. De HW P1 wordt steeds breder en beter ondersteund, dus zie geen noodzaak voor een Anker P1 of Anker 3-fase CT, tenzij je specifiek je zonnepanelen in de Anker SOLIX App wil kunnen monitoren.
Hw bevalt goed idd. Heb ik meerdere apparaten van. Maar voor gegevens in de anker app is een van beide toch nodig? De Shelly enkel voor HA een meerwaarde? (Geen ervaring met Shelly)

Maar de 3ph anker heeft ook geen meerwaarde voor in de toekomst met bv meer batterij hoofdunits. Want dan kan ik hem beter proberen te annuleren 😉

• sdk1985
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Klopt, wat je tot Q4 zou kunnen doen (en wat ik ook doe) is via Home Assistant 2 of meer apparaten aansturen. En dan zet je er 1 in nul op de meter en de ander laat je bijv. alleen het stand-byverbruik ontladen. Dan werken ze redelijk mooi samen en gaan de SoC's ongeveer gelijk op.

Is het via HA mogelijk om het surplus van de P1 meter uit te lezen, door 2 te delen en dan dat als load naar de beide accu's te verzeden? (Oprechte vraag nog nooit HA gebruikt). Of is dat lastig/niet mogelijk?

• Taro
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:51:
[...]

Is het via HA mogelijk om het surplus van de P1 meter uit te lezen, door 2 te delen en dan dat als load naar de beide accu's te verzeden? (Oprechte vraag nog nooit HA gebruikt). Of is dat lastig/niet mogelijk?
Bij Zendure wel, bij Anker SOLIX niet.

• Taro
  • Niet online
WHF163 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:41:
[...]

Hw bevalt goed idd. Heb ik meerdere apparaten van. Maar voor gegevens in de anker app is een van beide toch nodig? De Shelly enkel voor HA een meerwaarde? (Geen ervaring met Shelly)

Maar de 3ph anker heeft ook geen meerwaarde voor in de toekomst met bv meer batterij hoofdunits. Want dan kan ik hem beter proberen te annuleren 😉
Ja, de HW P1 kan je niet in de Anker app gebruiken. De Shelly werkt hier beter dan de Anker P1 meter. Maar de Smart Meter Gen 2 heeft alleen meerwaarde als je ook zonnepanelen apart inzichtelijk wil maken. Anders voldoet de Anker P1 meter waarschijnlijk prima. Al leek die hier destijds niet iedere seconde te updaten of als je bijv. een oude DSMR 4 meter hebt die maar 1x per 10 seconden een update verstuurt. Of zoals ik een slimme meter hebt waarmee de Anker P1 Meter problemen heeft. Dan is de CT-meter een optie.

Echt heel vreemd overigens, ik had een Anker SOLIX P1 die het prima deed, maar deze toont weer als offline. They only have one job...

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 31-05-2026 19:07 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik gebruik nu de HW p1 meter, die kan ik dus prima parallel met de Anker p1 meter gebruiken? Ik heb beide namelijk nodig, aangezien ze onderling niet uitwisselbaar zijn.

• Taro
  • Niet online
koekjah schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:09:
Ik gebruik nu de HW p1 meter, die kan ik dus prima parallel met de Anker p1 meter gebruiken? Ik heb beide namelijk nodig, aangezien ze onderling niet uitwisselbaar zijn.
Met een actieve splitter kan dat prima naast elkaar.

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:58
Heb vandaag contact opgenomen met Anker support ivm Solarbank Max ac en Synergrid. Aangezien ik nog een extra groep moet plaatsen, veronderstel ik dat ik sowieso opnieuw moet keuren (België). Ik dacht dan ineens voor vaste installatie te gaan (of Wieland maar valt dan duurder uit). Maar dit zou enkel kunnen wanneer de batterij/omvormer is goedgekeurd voor vaste installatie terwijl vermoedelijk enkel plug-in met shuko in finalisatie is? Ik hoop alleszins hierover binnenkort een duidelijke uitleg te krijgen.

Nu kreeg ik vooral tegenstrijdige info zoals shuko enkel tot 800w en indien hoger zou plots p1 meter ook onvoldoende zijn, etc.

• KoningPaulus
koekjah schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Gisteren besteld en zie het al staan:

[Afbeelding]
Is dit van alleen de basisunit? Want dan ga ik het spul opnieuw bestellen. Liever de euros dan de slimme stekkers en powerbank.

• WHF163
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Ja, de HW P1 kan je niet in de Anker app gebruiken. De Shelly werkt hier beter dan de Anker P1 meter. Maar de Smart Meter Gen 2 heeft alleen meerwaarde als je ook zonnepanelen apart inzichtelijk wil maken. Anders voldoet de Anker P1 meter waarschijnlijk prima. Al leek die hier destijds niet iedere seconde te updaten of als je bijv. een oude DSMR 4 meter hebt die maar 1x per 10 seconden een update verstuurt. Of zoals ik een slimme meter hebt waarmee de Anker P1 Meter problemen heeft. Dan is de CT-meter een optie.

Echt heel vreemd overigens, ik had een Anker SOLIX P1 die het prima deed, maar deze toont weer als offline. They only have one job...
Heb anker gevraagd of de smartmeter uit de bestelling kan, anders gaan we gewoon kijken hoe en wat het beste werkt. Retour kan altijd lijkt me.

En door de HW kwh meter kun je extra goed zien hoeveel erin gaat en hoeveel je eruit haalt als ik het goed heb? Of is dat ook al te zien in de Anker app?

[ Voor 7% gewijzigd door WHF163 op 31-05-2026 19:39 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

KoningPaulus schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:22:
[...]

Is dit van alleen de basisunit? Want dan ga ik het spul opnieuw bestellen. Liever de euros dan de slimme stekkers en powerbank.
Klopt + losse ac stekker van 13 euro

• KoningPaulus
koekjah schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Klopt + losse ac stekker van 13 euro
Thanks. Weet je hoe snel je de bevestiging kreeg? Ik ga dan opnieuw bestellen en idd ook met die ac stekker.

• Taro
  • Niet online
WHF163 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:37:
[...]
En door de HW kwh meter kun je extra goed zien hoeveel erin gaat en hoeveel je eruit haalt als ik het goed heb? Of is dat ook al te zien in de Anker app?
Is ook te zien in de Anker app. Ik gebruik die extra meters hier voor specifieke doeleinden die voor anderen niet of minder relevant zijn.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 17:49
Taro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:59:
[...]

De HW P1 voldoet denk ik prima voor normaal en breed gebruik? De Anker SOLIX P1 Meter heb ik ooit wel werkend gekregen, maar nu niet meer. Komt mede door mijn slimme meter. Maar gelukkig heb ik de HW P1, een Shelly Pro 3EM CT-meter, etc. dus altijd goed om een backup te hebben, maar als het kan zou ik die altijd merk onafhankelijk kiezen. De HW P1 wordt steeds breder en beter ondersteund, maar nog niet door Anker. Dus inderdaad prima om zowel een Anker P1 als CT te bestellen, kijk even of de P1 werkt en zo niet, overweeg dan de CT-meter. Persoonlijk zou ik dan wel een Shelly boven de Anker CT-meter kiezen, omdat de Shelly ook buiten het Anker ecosysteem te gebruiken is.
Ik wacht nog op de Shelly em pro met aparte nul klem juist voor de fase onbaans.

• WHF163
Vaevictis_ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Ik wacht nog op de Shelly em pro met aparte nul klem juist voor de fase onbaans.
Die zit dan wel weer op de anker smartmeter gen2. Toch een goede keuze?? Fase onbalans idd nuttig denk ik. Heb net een nieuwe 3ph aansluiting met een 5.1 meter

[ Voor 18% gewijzigd door WHF163 op 31-05-2026 20:09 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

KoningPaulus schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:50:
[...]

Thanks. Weet je hoe snel je de bevestiging kreeg? Ik ga dan opnieuw bestellen en idd ook met die ac stekker.
Binnen 20 minuten na bestellen al, verbaasde mij ook!

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:51
@Taro ik heb je review gelezen en vroeg me af of je dan over 3 fases een CT klem zet en dan een aparte CT klem voor de groep van de zonnepanelen. Ik krijg namelijk enphase panelen dus AC maar de meterkast. Het ging over dit stukje: "Dan kan je wel de Smart Meter Gen 2 gebruiken met extra CT-klemmen voor de zonnepanelen". In de afbeelding / handleiding lijkt het er wel op dat er een koppeling gemaakt kan worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ElxSx03w58gqKoP7Q-wcTEuzLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vX1OtJfltK4v1bLZ7NoaySjZ.png?f=fotoalbum_large

Heb eventueel wel interesse in je ongebruikte Smart meter :P

[ Voor 34% gewijzigd door RebornVampie op 31-05-2026 21:47 ]

• Taro
  • Niet online
RebornVampie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:45:
@Taro ik heb je review gelezen en vroeg me af of je dan over 3 fases een CT klem zet en dan een aparte CT klem voor de groep van de zonnepanelen. Ik krijg namelijk enphase panelen dus AC maar de meterkast. Het ging over dit stukje: "Dan kan je wel de Smart Meter Gen 2 gebruiken met extra CT-klemmen voor de zonnepanelen".
Daar heb ik zelf helaas geen ervaring mee, de Zendure versie heeft 3x120A klemmen voor normale groep monitoring en 3x50A optioneel voor PV groep monitoring. Ik vermoed dat Anker hetzelfde doet gezien de opties in de app en de 2 aansluitingen, maar ik heb blijkbaar de 1-fase ipv 3-fase versie hier liggen. Vermoed dat de 3-fase versie 2 sets van 3 klemmen heeft ipv 2 sets van 1 klem.

Je kunt overigens via de Anker SOLIX app bij de user guide komen, zoek even naar: AE1X0311, dan vind je de handleiding van de 3-fase versie, de 1-fase versie eindigt op 310. Daar staat alles verder in.

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-07 13:38
koekjah schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:09:
Zie deze post: quizzical in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"
HannesB schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:18:
Heb vandaag contact opgenomen met Anker support ivm Solarbank Max ac en Synergrid. Aangezien ik nog een extra groep moet plaatsen, veronderstel ik dat ik sowieso opnieuw moet keuren (België). Ik dacht dan ineens voor vaste installatie te gaan (of Wieland maar valt dan duurder uit). Maar dit zou enkel kunnen wanneer de batterij/omvormer is goedgekeurd voor vaste installatie terwijl vermoedelijk enkel plug-in met shuko in finalisatie is? Ik hoop alleszins hierover binnenkort een duidelijke uitleg te krijgen.

Nu kreeg ik vooral tegenstrijdige info zoals shuko enkel tot 800w en indien hoger zou plots p1 meter ook onvoldoende zijn, etc.
Zou je (hier of via PM) het antwoord dat je tot nu toe kreeg kunnen delen op je vraag? En ook het antwoord op je interessante vraag ivm vaste installatie wanneer je die krijgt :-)
Ik heb hun gechallenged op hun onzinnig antwoord van max 800W met schuko stekker (PS in Belgie gebruiken we niet eens schuko) en ze hebben het doorgestuurd naar hun technische dienst nu.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:12
RebornVampie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:45:
In de afbeelding / handleiding lijkt het er wel op dat er een koppeling gemaakt kan worden. [Afbeelding]
DIE TEKENING KLOPT NIET!!!!
De L2 draad is niet aangesloten en de N draad is op L2 aangesloten.
NIET ZO AANSLUITEN !!!!!!!!

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-07 18:21
ik zie bij deze website YouTube: Anker SOLIX Solarbank Max AC Review: De Ultieme Thuisbatterij? dat de warmteontwikkeling bij de Anker 47 graden is. Is dat niet heel erg veel? De Zendure blijft veel koeler...

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Zijn er eigenlijk mensen die een rem automaat hebben geïnstalleerd bij het plaatsen van een batterij icm zonnepanelen?

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-07 23:08

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik ben er inderdaad uit en ga ook de Solarbank Max AC bestellen. Ik zie allemaal verschillende clubs die de bestellingen opnemen. Iemand nog een tip waar je hem het beste kunt bestellen? Of is dat eigenlijk direct bij de Anker website zelf?

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:20
Dennahz schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
Zo dacht in eerste ook maar is het niet zo dat dan spanning van die fase hoger kan oplopen? 253 volt gooit die hem er uit geloof ik? Bij mij is L3 vaak het rustigste

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFYmbRiJB7cS43MB-EIVAMYkzr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WBwvILXl6VSOsQROTaoFUzx.jpg?f=fotoalbum_large

• tweazer
jupinator schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:56:
[...]
Zo dacht in eerste ook maar is het niet zo dat dan spanning van die fase hoger kan oplopen? 253 volt gooit die hem er uit geloof ik? Bij mij is L3 vaak het rustigste
Wat voor de een fase 1 is, is voor een andere een andere fase, meestal wordt per aansluiting 1 positie doorgeschoven.

Als je en zonnepanelen en batterij op 1 fase zet gaat dit ten koste van de capaciteit bij levering aan het grid (en zonnepanelen en batterijen energie laten leveren). Gevoelsmatig zou je zonnepanelen en batterij op 1 fase kunnen zetten en ihkv veiligheid op 2 of meerdere groepen (want "dan gaat het de meter niet in"), maar bij meerdere fasen wordt enkel gekeken naar het netto verbruik (+ en - wordt weggestreept binnen de fasen). Qua verlies zou echter nog beter zijn zonnepanelen op de batterij rechtstreeks aan te sluiten (de mptt van de batterij te gebruiken).

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-07 23:08

TiMMieJ

PSN: Orixez

Taro schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:00:
[...]

Klopt, er zit een stopcontact op.

[...]

Is dat dan een eigen groep met verder geen verbruikers erop? Ja, dan kan het mits de bekabeling geschikt is voor 16A of meer. Anders eigenlijk niet en heb je een veiligheidsrisico te pakken.
Ja het is nu een eigen groep met een enkel stopcontact. Maar eigenlijk wil ik een electricien hem gewoon direct laten afmonteren op een eigen groep in de meterkast. Ik leg dan gewoon zelf alvast een buis naar de garage toe vanaf de meterkast en leg de bekabelink er in. Dan kunnen ze het zo afmonteren en kan ik de volle 3500W instellen voor ontladen. Is het dan wijs om de 15m kabel mee te bestellen en die klaar te leggen of zijn de connectors naar de accu zelf vrij algemeen en zo te installeren?

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-07 17:06
Dapdodo schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:15:
[...]

De grote vraag is zelf of het mag? Bij WAGO moet je ook de speciale versie hebben, anders mag het niet eens. De vraag is ook of je aderhulzen of pins mag gebruiken, want je verkleint het contact aanzienlijk bij dit soort aansluitingen.Dat wordt nog eens de handleiding letter voor letter uitspellen.
Speciale versie? Gewoon een 221 voldoet toch om vast met soepel te koppelen?

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/545955/123

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:55
Moet kunnen.

Fijnaderige geleiders kunnen met een aansluitbereik van 0,14 tot 4 mm2 worden aangesloten, massieve en meeraderige geleiders met een aansluitbereik van 0,2 tot 4 mm2.

https://www.wago.com/nl/v...atieklemmen-ontdekken/221

[ Voor 3% gewijzigd door FNale op 01-06-2026 11:59 ]

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:51
tweazer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:32:
[...]

DIE TEKENING KLOPT NIET!!!!
De L2 draad is niet aangesloten en de N draad is op L2 aangesloten.
NIET ZO AANSLUITEN !!!!!!!!
Goed dat je het zegt! Ik heb hem nog niet binnen en eerste screen shot gemaakt uit de handleiding. Maw nog niet in verdiept! Maar nogmaals, dank!

https://cdn.solarpowersupply.eu/files/AE1X0_EN_UG_V1_20260424-20260511-1.pdf

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:07
goudvisblub schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Speciale versie? Gewoon een 221 voldoet toch om vast met soepel te koppelen?

[Afbeelding]
Ja, dit zijn toppers! Gebruik ze heel veel, iets minder compact, maar voor massief en flexibel veel beter dan dan de 203. Ook makkelijk om weer los te halen.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:54

duderuud

Sliden is koel

Nou, de MAX AC met BP7000 besteld bij Solarhandel24.de voor een totaalprijs van €3330,04

Als de bestelling klaar staat ga ik 'm dus ophalen in Düsseldorf. Ik laat wel weten hoe dat verlopen is.

PS. De set bevat ook de Anker Smart Meter en de Anker Powerbank:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWt1YKMNbkmzwDweatTfrNxazg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/irFPgTnHnvbLMMXshfkxMjWL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door duderuud op 02-06-2026 11:53 ]

Motor-Forum.nl

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-07 18:10
een remautomaat heb je enkel nodig als je boven de ampères uitkomt van de diff.. Vb 40A aansluiting + 15A omvormer(effectief) = 55A als je een 63A diff hebt is er nog 8A over. Dan is remautomaat goedkoper dan 2 of meer nieuwe diff's + zwaardere bekabeling kast.

• tweazer
duderuud schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:38:
Ik laat wel weten hoe dat verlopen is.
Ga je met een auto/busje/bakwagen ? Het gewicht en de afmetingen (incl doosverpakking) en dus het vervooer en plaatsing thuis zit ik vooral tegenaan te hikken...

• duderuud
  • Laatst online: 16:54

duderuud

Sliden is koel

@Taro heeft de afmetingen van de dozen doorgegeven en dat past in mijn auto. MAX AC op de achterbank en de BP7000 in de kofferbak :)

Motor-Forum.nl

• Out.of.Control
Staan die afmetingen ergens in dit topic vermeld? Denk ook aan afhalen, maar had de afmetingen nog nergens kunnen vinden.

Alvast bedankt.

• Tomba
  • Laatst online: 09:53

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Out.of.Control schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:22:
Staan die afmetingen ergens in dit topic vermeld? Denk ook aan afhalen, maar had de afmetingen nog nergens kunnen vinden.

Alvast bedankt.
Taro in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-07 13:38
Nog info voor de Belgen:

Brandverzekering: Ik kreeg dit bericht van mijn makelaar, dus blijkbaar toch handig om melding te maken:
Ik heb je mail doorgestuurd naar de maatschappij en zij zullen dat bijkomend verzekeren in je brandverzekering. Zodra ik het bijvoegsel binnen krijg stuur ik het jullie door.
Illegaal om met Anker Solix Solarbank batterijen op een andere manier te verbinden dan met de megeleverde 'schuko' stekker: Ik schreef het volgende naar Anker:
Regarding the alternatives you mention of using a Wieland connection or to connect the battery directly without having a plug in between. That requires recertifying my home installation (which I don't want to do) and I'm not even sure that Anker is seeking the necessary certifications for this in Belgium (This Synergrid list only permits the connection with a regular power plug. To my understanding, if Anker wants Belgians to be able to use a different type of connection or a fixed connection without a plug, then Anker has to use a different product number (marked as such on the battery itself) which has to be listed seperately on this more comprehensive Synergrid list). So far, all the Anker batteries in the 'Solarbank' series have only been certified as plug&play devices, so I assume that it will not be permitted in Belgium to even use any other connection than the type-E/schuko plug (which I want to use). More info on this can be found in point 2 on the last page of this document.
Ik stelde de vraag ook aan Synergrid en kreeg snel antwoord:
Als een toestel gehomologeerd is met een stekker, geldt de homologatie voor die uitvoering, en in principe niet voor andere varianten.
Mijn hoofdvraag naar synergrid ging over het vermogen waarmee ik mag aansluiten:
Ik contacteer u graag met een vraag om verduidelijking over punt 14 van uw FAQ over Plug&Play-toestellen.

Uw FAQ vermeldt:
“In principe wordt het vermogen van Plug&Play toestellen vandaag beperkt tot 2.600 W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).
OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘Plug&Play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800 W uit veiligheidsoverwegingen.
De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.”

Na nazicht van de toelichting van de FOD Economie en van het AREI meen ik dat deze passage als volgt moet worden gelezen: 2600 W is niet noodzakelijk een absoluut wettelijk maximum voor Plug&Play-toestellen, maar wel de drempel vanaf wanneer een afzonderlijke stroombaan vereist is.

De FOD Economie (verantwoordelijk voor het AREI) schrijft immers:
“Wij raden u aan een circuit te voorzien waarop alleen het toestel wordt aangesloten [...] dit afzonderlijke circuit is een verplichting voor plug & play-zonnepanelen en -batterijen vanaf 2600 W.”

Ook het AREI zegt:
“In de huishoudelijke installaties, wordt elk (verplaatsbaar) toestel met vaste standplaats of elke (verplaatsbare) machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600 W afzonderlijk gevoed door een toegekende stroombaan.”

Daarom had ik graag uw expliciete bevestiging dat ik het juist heb begrepen: De beperking tot 2600W geld voor toestellen op een gedeeld stroomcircuit.

Ik gebruik als extra zekerheid wel een wandcontactdoos die specifiek gemaakt is om continu 16A te leveren aan een plug&play toestel (de Legrand Green'up)
Het antwoord dat ik daarop ontving:
Ja, dat klopt : de 2600W is geen Synergrid vereiste maar komt uit het AREI.
De reden dat ik met Synergrid contact opnam is dat Anker verwees naar de FAQ van Synergrid en een naar mijn mening foutieve interpretatie had van de FAQ:
As indicated in the attached screenshot of the official Synergrid FAQ (Item 14):
For any "Plug & Play" device connected to a standard residential mixed circuit, the absolute legal theoretical limit is 2600W.
Furthermore, for safety reasons, the official guidelines strongly recommend limiting the power output to approximately 800W.
The 3500W output power you wish to achieve exceeds the statutory maximum safety limit (2600W) for Plug & Play devices.
Therefore, if you plan to operate the device at its full 3500W output capacity, it cannot be connected directly to a standard wall outlet if you wish to ensure safe operation and compliance with local Belgian laws and regulations.
Dus voorlopig blijft mijn conclusie:
  • Elke Anker Solarbank mag in Belgie enkel met de meegeleverde normale stekker gebruikt worden. Geen vaste verbinding of wieland-stekker. (Want tot nu toe is geen enkele Solarbank gehomologeerd voor een ander soort verbinding dan 'plug&play').
  • Je kunt de Anker Solix Max AC in elk stopcontact in België steken dat in goede staat is en aan het AREI voldoet, en een vermogen tot 800 W gebruiken. Wettelijk is volgens het AREI tot 2600 W toegestaan, maar dit wordt afgeraden en kan risico’s met zich meebrengen.
  • Als je de Anker Solix Max AC aansluit op een stopcontact in België dat in goede staat is en op een eigen toegekende stroombaan zit, kun je een vermogen tot 2600 W gebruiken. Wettelijk mag je het volledige vermogen van 3500 W gebruiken. Zelfs stopcontacten in België die in perfecte staat verkeren, zijn echter slechts ontworpen om 3680 W (16 A) gedurende maximaal één uur te leveren. Hun veilige continue belasting bedraagt 2600 W (10 A).
  • Als je de Anker Solix Max AC als plug-in toestel wilt gebruiken en het volledige vermogen van 3500 W wilt benutten, is het daarom veiliger om een stopcontact te gebruiken dat ontworpen is om 3680 W continu te leveren, zoals de Legrand Green'Up of de Hager XEV080.

• zorazori
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 22:17
Zie ik het nu mis , maar ik vind geen ac stekker meer los te bestellen bij Anker ?

• Out.of.Control
zorazori schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:16:
Zie ik het nu mis , maar ik vind geen ac stekker meer los te bestellen bij Anker ?
Bedoel je deze?

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:16

t3q

Say yes to teq

Wellicht domme vraag maar in de manual van de powerdock staat dat je een 40A aardlekautomaat moet gebruiken maar met 3x25A aansluiting gaat dat toch niet. Heb nu een laadpaal met loadbalancing op een B25 Automaat (schijnbaar verkeerd geplaatst door toenmalige laadpaal leverancier) maar gaat tot nu toe goed door de loadbalancing. Dit zou een B20 automaat moeten worden begrijp ik. Op de powerdock komt de V1 laadpaal icm anker smart meter.

Zie ik iets over het hoofd hier?

Life goes as it goes.

Pagina: 1 ... 21 ... 43 Laatste