Wat bedoel je, mag? Of er een werkschakelaar tussen mag, of je neopreen kabel mag gebruiken? Volgens mij is de kabel die erbij zit toch hetzelfde zou je zeggen…Dapdodo schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:15:
[...]
De grote vraag is zelf of het mag? Bij WAGO moet je ook de speciale versie hebben, anders mag het niet eens. De vraag is ook of je aderhulzen of pins mag gebruiken, want je verkleint het contact aanzienlijk bij dit soort aansluitingen.Dat wordt nog eens de handleiding letter voor letter uitspellen.
Dat valt mee en kun je zelf beinvloeden. De vraag is wel of de harde kern in de stekker past, in het filmpje wordt een soepele kern gebruikt.Martijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Ik zou zelf zo’n stekker niet direct op een ymvk zetten, zo’n 3x4mm kabel is zo stug dat je dan altijd kracht op de stekker blijft uitoefenen. Ik ga een werkschakelaar maken waarin 3x4 ymvk en 3x4mm neopreen samen komen, dan zet je op die soepele neopreen de stekker en heb je het voordeel dat je met werkschakelaar de Max AC kan uitschakelen. Is volgens mij ook sterk aan te bevelen bij installaties boven de 3kW.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Er werd hierboven gesproken over ymvk 3x4mm2. Dat is massief. Die klemstekkers zijn meestal voor soepel. Je moet het echt in de handleiding nalezen wat fabrikant voorschrijft.Martijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:41:
[...]
Wat bedoel je, mag? Of er een werkschakelaar tussen mag, of je neopreen kabel mag gebruiken? Volgens mij is de kabel die erbij zit toch hetzelfde zou je zeggen…
Voorbeeld:
https://www.phoenixcontac...sluitklem-uk-25-n-3003347
Klik op technische gegevens>aansluitgegevens.
En dit is voor een simpel klemmetje.
Voornamelijk omdat de elektricien ook niet met zijn ogen knipperde toen ik had aangegeven dat hij tot 3500w kon.danny.s schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:44:
[...]
Als zowel de elektricien als anker solix dit veilig achten, waarom daaraan twijfelen?
Met andere woorden, als ik dit topic / de reviews niet had gelezen, had ik hem op basis van mijn gesprek met de elektricien vrolijk op 3500 gezet.
Dus of die het beste advies geeft weet ik niet.
Bedankt voor de tip.Martijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Ik zou zelf zo’n stekker niet direct op een ymvk zetten, zo’n 3x4mm kabel is zo stug dat je dan altijd kracht op de stekker blijft uitoefenen. Ik ga een werkschakelaar maken waarin 3x4 ymvk en 3x4mm neopreen samen komen, dan zet je op die soepele neopreen de stekker en heb je het voordeel dat je met werkschakelaar de Max AC kan uitschakelen. Is volgens mij ook sterk aan te bevelen bij installaties boven de 3kW.
Versie 2 is dan een ymvk 3x4 naar ABB 2 polige 25A werkschakelaar naar 3 meter Neopreenkabel H07RN-F 3x4mm. Op de instructievideo gebruikt anker zelf in ieder geval geen aderhulsjes, of dat aan de werkschakelaar kant wel/niet moet laat ik wel aan de electricien over
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Wanneer je de Anker Solix Max AC op een CEE stopcontact wilt aansluiten, knip je dan gewoon de schuko stekker van de meegegeleverde kabel af en monteer je daarvoor in de plaats een CEE stekker?
Zo wil ik het ook doen en dan op aparte groep via 2,5mm2 massieve draden ca 4m in bestaande normale kunststof buis naar mijn groepenkastjantje888 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:16:
Wanneer je de Anker Solix Max AC op een CEE stopcontact wilt aansluiten, knip je dan gewoon de schuko stekker van de meegegeleverde kabel af en monteer je daarvoor in de plaats een CEE stekker?
Tja, een elektricien zal wel weten wat hij doet neem ik aan. Ik vertrouw hem op z'n expertise. Heb overigens wel gevraagd aan de verzekeringsmakelaar of de thuisaccu invloed heeft op de premie. Ook niet onbelangrijk.emcore schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:06:
[...]
Voornamelijk omdat de elektricien ook niet met zijn ogen knipperde toen ik had aangegeven dat hij tot 3500w kon.
Met andere woorden, als ik dit topic / de reviews niet had gelezen, had ik hem op basis van mijn gesprek met de elektricien vrolijk op 3500 gezet.
Dus of die het beste advies geeft weet ik niet.
Zodra ik daar reactie op heb laat ik het wel weten in dit topic. Lijkt me interessant voor meerdere mensen
[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 30-05-2026 16:02 ]
Dat is wat kort door de bocht. We zijn in NL nogal gewend aan 16 A door 2,5 mm2 en denken dat meer dan 16 A direct een probleem is. Ten eerste zijn wel nogal conservatief (zat landen waar meer A/mm2 gebruikelijk is) en ten tweede is de installatiewijze erg bepalend. Een leiding in de muur in isolatiemateriaal is een heel ander verhaal dan een kabel in een buisje in de vrije lucht. Ook volgens de NEN1010 mag er ruim meer dan 16 A door een 2,5 mm2 leiding als de kabel op die manier is geïnstalleerd.dangerousp schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:22:
[...]
Als je een B20 gebruikt, dan moet de bekabeling 4mm2 zijn tot de kabel van Anker. Anders is het veiliger om een B16 te gebruiken. Ook met een 15m 2,5mm2 schuko verlengkabel zie ik niet in waarom je dit op een B20 zou doen. Het gaat om warmteontwikkeling en dan is het grootste stuk beter toegepast op 16A ipv doen alsof het klaar is voor 20A.
En tot slot (maar ik geeft toe dat ik dit niet zeker weet): de AC Max kan maximaal 3500 W leveren of opslaan. Dat is sowieso minder dan 16 A. Een schemerlampje heeft toch ook 2 x 0,75 mm2 of iets dergelijks maar zeker geen 2,5 mm2 ook al zit die op een 16 A groep? Als het apparaat niet meer dan 16 A kan verbruiken, moet je dan echt de kabel dimensioneren op 20 A als hij achter een B20 automaat zit?
Maar nogmaals: ik voel me er 100% comfortabel bij om de AC Max met 2,5 mm2 aan te sluiten. Vandaag al lekker de kabels aangelegd, alleen nog de werkschakelaar aansluiten als hij binnen is. Laat de accu maar komen
@Out.of.Control snap ik, tis immers conform Nen1010. Kan niemand tegen zijn
Heb het speciaal nog eens exact opgezocht voor deze post:
NiGeLaToR in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Heb het speciaal nog eens exact opgezocht voor deze post:
NiGeLaToR in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
2,5mm2 kan prima stabiel tot ruim boven de 4000W aan, 16A met 2,5mm2 is ook helemaal prima. In de praktijk is 20A met 2,5mm2 nog "ok" maar dan wordt 4mm2 wel aangeraden, kans dat het altijd goed blijft gaan zonder problemen is ook klein omdat het nagenoeg nooit voorkomt dat je 24/7 4600W over 2,5mm2 trekt (in een huis/tuin installatie).koekjah schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:41:
Dat klopt, maar als je een B16 met 2.5mm2 kabels gebruikt op vol vermogen zal hij alsnog steeds afslaan omdat hij zelf enorm warm wordt. Hij zit dan echt op zn max.
Idealiter zou je dus een B20 met 4mm2 kabels gebruiken. Bijzonder wel dat je veel leest dat 2.5mm2 afdoende moet zijn.
In theorie zou er 37A over 2,5mm2 kunnen lopen over (maar dat zou ik zeker niet aanraden
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Helaas ondergesneeuwd 🙃 is er nog iemand die hier wat van kan zeggen? @Taro ? Heb het idee extra ct spoelen te bestellen om ook de pv extra uit te lezenWHF163 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:29:
Kan iemand mij geheugen even opfrissen, was het niet een voordeel voor inzicht dat je tussen de batterij en de automaat nog meer meet (in geval van vaste aansluiting) met een HW kwh meter?
Wat er netto in en uit gaat?
Kun je de 3 ph variant ook gebruiken voor eerst 1 batterij?
Of heeft de anker app met smartmeter gen2 , 3ph al genoeg gegevens om dit te zien?
Alvast bedankt