• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:19
Ok, blijft dat Anker zegt dat de AC Max 7000w Piekstroom aan moet kunnen...

Zal dus navragen worden bij hen of dit inderdaad haalbaar is...
Jpiek schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:40:
Ok, blijft dat Anker zegt dat de AC Max 7000w Piekstroom aan moet kunnen...

Zal dus navragen worden bij hen of dit inderdaad haalbaar is...
De Solarbank 3 kan ook onvoldoende piekstroom leveren voor de aanloopstroom van mijn grote vriezer. Terwijl die vriezer volgens het typeplaatje "slechts" 0,9A zou gebruiken.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@HandyLumberjack gaat die dan in storing? Wat gebeurt er dan?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• renewouw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:16
ieder apparaat met een compressor (koelkast, vriezer, airco, warmtepomp) heeft een (heel) hoge inschakelstroom. Dat duurt maar een paar milliseconden maar voor veel omvormers is dat te veel.
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:53:
@HandyLumberjack gaat die dan in storing? Wat gebeurt er dan?
Dan krijg je een foutmelding/gaat die uit.

renewouw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:56:
ieder apparaat met een compressor (koelkast, vriezer, airco, warmtepomp) heeft een (heel) hoge inschakelstroom. Dat duurt maar een paar milliseconden maar voor veel omvormers is dat te veel.
Het is ook maar echt net iets teveel. Mijn andere vriezer, met een iets kleinere compressor, doet het prima.

• PanaLover
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 11:22
Voor degenen die interesse hebben in de MAX, is komt ook een nieuwe Anker Solix 4 PRO E5000.
Bron: https://www.appgefahren.d...rsten-details-397599.html
https://www.anker-blog.de...bank-4-pro-details-infos/

Voor mij niet interessant, mijn setup met 4500 Wp en een Anker Solix E1600 en een E2700 PRO met een extra BP2700 accu is voor de komende tijd voldoende.

Alleen nog een aparte groep in de schuur aanleggen, dan kan de setup daarheen verhuizen.

[ Voor 7% gewijzigd door PanaLover op 16-04-2026 07:15 ]

• marcelbro
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-04 14:59
Gisteren mijn nwe Solarbank 3 E2700 Pro+ 1 x BP2700 uitbreidingsaccu geinstalleerd. Ik heb (nog) geen zonnepanelen. Firmware geupdate en de boel opgestart, in aangepaste modus gezet, ondergrens op 5% gezet (niet handig dus). Nu stond alles op 800 w te ontladen (veel te lange periode), en dus de volgende ochtend een apparaat in slaapstand bij ondergrens van 5%. Kan nergens meer bij. Hier hele forum afgstruind, hier iets gelezen over "manual backup" en "backup charge".
Hoe krijg ik dit weer opgeladen???? Help!
Edit: Via handnatige noodvoeding laadt hij nu weer op... :)

[ Voor 5% gewijzigd door marcelbro op 16-04-2026 08:17 ]

• marcelbro
Nog wel ander vraagje:
In de Anker app, bij profiel-instellingen wil ik de taal wijzigen van NL naar Engels, ik krijg dan een scherm te zien: Login has expired, please log in again, maar de taal blijft op NL staan ook als in uitlog en opnieuw inlog. Iemand een tip hoe de taal te wijzigen?

• NiGeLaToR
  • Nu online
marcelbro schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:10:
Gisteren mijn nwe Solarbank 3 E2700 Pro+ 1 x BP2700 uitbreidingsaccu geinstalleerd. Ik heb (nog) geen zonnepanelen. Firmware geupdate en de boel opgestart, in aangepaste modus gezet, ondergrens op 5% gezet (niet handig dus). Nu stond alles op 800 w te ontladen (veel te lange periode), en dus de volgende ochtend een apparaat in slaapstand bij ondergrens van 5%. Kan nergens meer bij. Hier hele forum afgstruind, hier iets gelezen over "manual backup" en "backup charge".
Hoe krijg ik dit weer opgeladen???? Help!
Edit: Via handnatige noodvoeding laadt hij nu weer op... :)
Of je hem nu in 10 of 5% zet, als hij dat bereikt gaat hij in slaapstand en pas weer benaderbaar als hij begint te laden.

Wat is je doel met de accu? Handel met dynamische tarieven aka goedkoop laden en dan terugleveren tegen hogere tarieven?
Dan je energieleverancier koppelen, zelf je laadt- en ontlaadtijden definiëren en enjoy the ride. Ding doet de rest :)

Veel plezier!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• EricRaven
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-05 15:26
PanaLover schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:13:
Voor degenen die interesse hebben in de MAX, is komt ook een nieuwe Anker Solix 4 PRO E5000.
Bron: https://www.appgefahren.d...rsten-details-397599.html
https://www.anker-blog.de...bank-4-pro-details-infos/

Voor mij niet interessant, mijn setup met 4500 Wp en een Anker Solix E1600 en een E2700 PRO met een extra BP2700 accu is voor de komende tijd voldoende.

Alleen nog een aparte groep in de schuur aanleggen, dan kan de setup daarheen verhuizen.
Ik ben benieuwd of die Solarbank 4 wel samen kan werken met de Solarbank3 icm een PowerDock.
Ik heb nu een PowerDock met 2x een Solarbank 3 + uitbreidingsbatterij maar ik wil nog wat uitbreiden.
Ik had aan Anker Support gevraagd of de Solarbank Max AC samen kan werken met de Solarbank 3 via de PowerDock maar ze geven aan dat dit niet kan. De Solarbank Max AC moet dan op een andere groep komen (dus niet via de PowerDock) en fungeren binnen een eigen energiesysteem in de Anker app.

Daar heb ik weinig trek in. Ik wil dat alle batterijen in 1 systeem werken om verschillende redenen. Ik wacht nog even op de Solarbank 4, kijken of het daarmee wel kan en anders plaats ik nog een Solarbank 3.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:26

CR1992

Thor

EricRaven schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:47:
[...]

Ik ben benieuwd of die Solarbank 4 wel samen kan werken met de Solarbank3 icm een PowerDock.
Ik heb nu een PowerDock met 2x een Solarbank 3 + uitbreidingsbatterij maar ik wil nog wat uitbreiden.
Ik had aan Anker Support gevraagd of de Solarbank Max AC samen kan werken met de Solarbank 3 via de PowerDock maar ze geven aan dat dit niet kan. De Solarbank Max AC moet dan op een andere groep komen (dus niet via de PowerDock) en fungeren binnen een eigen energiesysteem in de Anker app.

Daar heb ik weinig trek in. Ik wil dat alle batterijen in 1 systeem werken om verschillende redenen. Ik wacht nog even op de Solarbank 4, kijken of het daarmee wel kan en anders plaats ik nog een Solarbank 3.
Ik wacht ook nog even op de geruchten op solarbank 4 . Weet iemand misschien al meer wanneer in mei ?:) is er een speciaal evenement in mei ?

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:19
[...]
Ik zou daar geen powerdock voor gebruiken, vermoedelijk beter enkel die 3 en max in 1 energysystem zetten. Vraag in die situatie is dan of je meerdere soorten vermogens kunt combineren, of die max op 1200W output moet zetten. Time will tell ?

• PanaLover
[...]

Dan zou ik nog ff w88. Ik heb mijn E1600 (1e gen. dus) gekocht toen de E1600 2e gen. leverbaar was. Dat scheelde honderden euro's want de leveranciers wilden van de oude voorraad af. Ik heb die E1600 toendertijd bij Reichtelt gekocht, maar misschien dat de NL/BE webshops die straks ook met hoge korting aanbieden. Dat scheelt een stuk in de terugverdientijd.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:44
Ik heb even over de Solarbank Max AC gechat met Anker, vooral de aansluit methode

Misschien interessant voor iedereen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBTK0VcgjkkFLTbPs8Gt-RBXpbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTXeEZEjEC2BpUTEZxzFOM8x.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• NiGeLaToR
  • Nu online
Ik heb de afgelopen dagen meerdere keren problemen gehad met offline Anker hardware. P1 meter, headunits, wellicht veroorzaakt door KPN onderhoud en apparatuur die verbindt met de meest slecht bereikbare AP van al m'n AP's.

Rode draad is: herverbonden en herstellen gaat niet goed.
Oplossing: met m'n netwerkmanagement software de sessies bouncen, dan reconnecten ze wel en werken ze weer.

Ik ben benieuwd of anderen dit ook ervaren en zo kunnen oplossen, bovendien is het wellicht interessant Anker te melden dat hun offline devices niet goed online komen. Dit bouncen van die connectie zouden ze zelf ook gewoon moeten doen als ze offline zijn, elke 5 min ofzo.

• PanaLover
[...]

Als ik deze tekst zo lees, dan zou de koppeling met het powerdock wel moeten kunnen.
Schaut man sich die Mitbewerber an, die hier bereits bis zu 2,5 kW Ausgangsleistung bieten, dann dürfte die Solarbank 4 Pro wohl auch in diesem Bereich liegen. Und damit gerade für diejenigen mit Power Dock – wie mich – eine sehr attraktive Möglichkeit sein, das heimenergiesystem einfach per „Plug-and-Play zu erweitern.

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:06
NiGeLaToR schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:16:
Ik heb de afgelopen dagen meerdere keren problemen gehad met offline Anker hardware. P1 meter, headunits, wellicht veroorzaakt door KPN onderhoud en apparatuur die verbindt met de meest slecht bereikbare AP van al m'n AP's.

Oplossing: met m'n netwerkmanagement software de sessies bouncen, dan reconnecten ze wel en werken ze weer.

Ik ben benieuwd of anderen dit ook ervaren en zo kunnen oplossen, bovendien is het wellicht interessant Anker te melden dat hun offline devices niet goed online komen. Dit bouncen van die connectie zouden ze zelf ook gewoon moeten doen als ze offline zijn, elke 5 min ofzo.
Ik heb vorige week een keer een “disconnect” gehad en heb me erover verbaasd hoe slecht de Anker app in staat is om dit te verhelpen.

In de app krijg je een melding over een verbroken verbinding. Terwijl alle apparaten in de app wel een actieve wifi verbinding lieten zien.

Dan zou je zeggen okay, opnieuw verbinden maar deze optie is er dus niet. Vanuit de melding kun je “go check” kiezen. Maar dan kom je in een infinity loop uit waar je dus totaal niets mee op schiet.

Uiteindelijk was de oplossing om de Solarbanks los te koppelen en uit te schakelen. (Uitschakelen zonder ze los te koppelen lukte niet). Na ze weer ingeschakeld te hebben werkte ze direct en was alles hersteld.

Dit zou Anker best wel wat robuuster in de app mogen maken inderdaad.

• Tomhy
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06-05 23:00
caspervc schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:09:
Ik heb even over de Solarbank Max AC gechat met Anker, vooral de aansluit methode

[Afbeelding]
Vaste bedrading zou wel top zijn. Weet je ook of dat dan een soort van keuze is tijdens bestelling?

• digital-IMEI
Tomhy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:12:
[...]

Vaste bedrading zou wel top zijn. Weet je ook of dat dan een soort van keuze is tijdens bestelling?
De Solarbank heeft een losse kabel met schuko stekker. Lijkt mij voor de hand liggend dat ze hier gewoon accessoire kabels voor aanbieden

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:40
Goede morgen,

Geen idee of ik hier goed zit, waag het er maar op.

Heb al best veel gelezen over stekker accu’s. Nu is de interesse gewekt in een Solarbank 4 die binnenkort gaat komen. Mijn grooste vraag is hoe rechtvaardig ik ( en waarschijnlijk andere) welke accu ik nodig heb. Kom veel tegen over gemiddeld dit en gemiddeld dat. Nog nergens zie ik data die dit bevestigen.

In mijn geval, verbruik 1800 KWh en opgeleverd middels 10 panelen 2450 KWh.

Doel is om meer eigen opwek in de avond uren te verbruiken om zo teruglever kosten te beperken. Accu krijgt een eigen groep.
Bijkomende vraag, is het met accu’s mogelijk om bij te weinig afname in huis de stroom en een volle accu de teruglevering naar het net te stoppen?

Groet Marcel

• NiGeLaToR
  • Nu online
@innergetix op Jeroen.nl staat een tool die je kunt gebruiken om de sizing te doen van 'wat je nodig hebt'.

Wat verder ook kan is dat je meer actief wilt handelen in stroom, wat met de Anker kan. Ik heb inmiddels 16kWh en die laad ik op het goedkoopste moment vol: dat kan in de nacht, met storm/wind, met zon, overdag, weekend, net wanneer het goedkoop is en lever dat terug als de tarieven hoog zijn. Nadat saldering is afgeschaft gaat dit weer anders werken, maargoed, het kan.

Als je doel is simpelweg eigen zonne energie benutten dan wil je inderdaad zo'n Jeroen.nl berekening doen en je realiseren dat het 6 maanden per jaar nuttig is, de andere 6 kun je wel op goedkoopste momenten je batterij laden maar is er nauwelijks zonne energie om op te slaan natuurlijk :)

Hoop dat dit je wat verder helpt.

Edit: voor het idee:

Stel ik laad overdag op voor 10 cent en laad terug tegen 20 cent, dan heb ik bijvoorbeeld 20% laad- en ontlaadverliezen en zo blijft er pakweg 8 cent per kWh aan winst over. Met 15-min dynamische tarieven gaat het never zo rechtlijnig, maar toch. Ik zie in Tibber sinds ik dit doe m'n gemiddelde kWh prijs fors dalen :)

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-04-2026 10:11 ]

• EricRaven
PanaLover schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:01:
[...]

Als ik deze tekst zo lees, dan zou de koppeling met het powerdock wel moeten kunnen.
Schaut man sich die Mitbewerber an, die hier bereits bis zu 2,5 kW Ausgangsleistung bieten, dann dürfte die Solarbank 4 Pro wohl auch in diesem Bereich liegen. Und damit gerade für diejenigen mit Power Dock – wie mich – eine sehr attraktive Möglichkeit sein, das heimenergiesystem einfach per „Plug-and-Play zu erweitern.
Ja inderdaad, lijkt er wel op. Het zal wel afhangen of ze, dan wel softwarematig, verschillende outputs qua vermogen kunnen combineren. Als de Solarbank 4 meer output vermogen heeft dan de Solarbank 3 (wat wel waarschijnlijk is), kan de PowerDock dat dan combineren. Lijkt mij wel overigens, maar dan had ik dat ook verwacht bij de Solarbank Max AC.

• tweazer
EricRaven schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:46:
[...]
kan de PowerDock dat dan combineren
De powerdock heeft 4 "schuko's" die gekoppeld zijn (2+1+1) aan 3 fasen. Ik weet niet wat (anders dan 4x1200W) de maximaal te koppelen vermogens zijn van de losse en gecombineerde fase schuko.

Even 3600W (of meerdere keren 3600W) zou ik mee wachten totdat Anker zich daar over uitspreekt/specs vrijgeeft....

• tweazer
Ik heb de afgelopen dagen meerdere keren problemen gehad met offline Anker hardware.
Hier is van een aantal solarbanks de firmware geupdate (2ac van 1.0.6.6 naar 1.0.6.7). Zolang ze nog niet allemaal geupdate zijn melden ze allerlei rare issues (willen niet samenwerken), heb ik ook verbindingsissues. Ticket loopt al een aantal dagen bij Anker; de firmwares zouden binnen 5 werkdagen (geforceerd door Anker) geupdate worden.

Als deze ronde voorbij is zet ik de stille updates uit...

• innergetix
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:59:
@innergetix op Jeroen.nl staat een tool die je kunt gebruiken om de sizing te doen van 'wat je nodig hebt'.

Wat verder ook kan is dat je meer actief wilt handelen in stroom, wat met de Anker kan. Ik heb inmiddels 16kWh en die laad ik op het goedkoopste moment vol: dat kan in de nacht, met storm/wind, met zon, overdag, weekend, net wanneer het goedkoop is en lever dat terug als de tarieven hoog zijn. Nadat saldering is afgeschaft gaat dit weer anders werken, maargoed, het kan.

Als je doel is simpelweg eigen zonne energie benutten dan wil je inderdaad zo'n Jeroen.nl berekening doen en je realiseren dat het 6 maanden per jaar nuttig is, de andere 6 kun je wel op goedkoopste momenten je batterij laden maar is er nauwelijks zonne energie om op te slaan natuurlijk :)

Hoop dat dit je wat verder helpt.

Edit: voor het idee:

Stel ik laad overdag op voor 10 cent en laad terug tegen 20 cent, dan heb ik bijvoorbeeld 20% laad- en ontlaadverliezen en zo blijft er pakweg 8 cent per kWh aan winst over. Met 15-min dynamische tarieven gaat het never zo rechtlijnig, maar toch. Ik zie in Tibber sinds ik dit doe m'n gemiddelde kWh prijs fors dalen :)
Dank voor je uitleg. Nu heb ik mijn slimme meter uitlezen uitgezet. Voor nu dus niet zo handig. Ga maar een P1 meter bestellen en data verzamelen.

• NiGeLaToR
  • Nu online
innergetix schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:55:
[...]

Dank voor je uitleg. Nu heb ik mijn slimme meter uitlezen uitgezet. Voor nu dus niet zo handig. Ga maar een P1 meter bestellen en data verzamelen.
Een sluit het ander niet per se uit.
Als je begint met alles wat je hebt weet en wilt aan je favo AI voert krijg je er wellicht al wat bruikbaars uit.

• Tomhy
innergetix schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:50:
Goede morgen,

Geen idee of ik hier goed zit, waag het er maar op.

Heb al best veel gelezen over stekker accu’s. Nu is de interesse gewekt in een Solarbank 4 die binnenkort gaat komen. Mijn grooste vraag is hoe rechtvaardig ik ( en waarschijnlijk andere) welke accu ik nodig heb. Kom veel tegen over gemiddeld dit en gemiddeld dat. Nog nergens zie ik data die dit bevestigen.

In mijn geval, verbruik 1800 KWh en opgeleverd middels 10 panelen 2450 KWh.

Doel is om meer eigen opwek in de avond uren te verbruiken om zo teruglever kosten te beperken. Accu krijgt een eigen groep.
Bijkomende vraag, is het met accu’s mogelijk om bij te weinig afname in huis de stroom en een volle accu de teruglevering naar het net te stoppen?

Groet Marcel
Wat zou in hoofdlijnen dan het verschil zijn tussen de Solarbank 4 en de Solarbank Max AC? Wat zou een reden zijn om daar op te wachten?

• digital-IMEI
Tomhy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:23:
[...]

Wat zou in hoofdlijnen dan het verschil zijn tussen de Solarbank 4 en de Solarbank Max AC? Wat zou een reden zijn om daar op te wachten?
Een kleinere capaciteit lijkt vrij zeker: 5kWh ipv 7kWh incl bijbehorend lager gewicht.

Logisch zou zijn om MPPT ingangen op de Solarbank 4 terug te zien. En de mogelijkheid om meerdere Solarbank 4 units te groeperen tot 1 systeem. Dat kan de Max niet zonder Powerdock als ik me niet vergis.

Ik verwacht zelf dat het output vermogen ook lager zal zijn omdat dit mijn inziens beïnvloed wordt door de capaciteit van de batterij. Kleinere batterij = lagere output

we zullen nog even moeten wachten om het zeker te weten.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:26

CR1992

Thor

digital-IMEI schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:06:
[...]

Een kleinere capaciteit lijkt vrij zeker: 5kWh ipv 7kWh incl bijbehorend lager gewicht.

Logisch zou zijn om MPPT ingangen op de Solarbank 4 terug te zien. En de mogelijkheid om meerdere Solarbank 4 units te groeperen tot 1 systeem. Dat kan de Max niet zonder Powerdock als ik me niet vergis.

Ik verwacht zelf dat het output vermogen ook lager zal zijn omdat dit mijn inziens beïnvloed wordt door de capaciteit van de batterij. Kleinere batterij = lagere output

Is er al een idee wanneer deze in mei wordt aangekondigd?

• innergetix
[...]

Dit is ook redenering. Wil dan ook 4 panelen direct aansluiten op de toekomstige accu.
Heb ook nog even om te wachten. Tot einde van dit jaar 8s salderen nog de beste optie met mijn overschot zonnestroom.

• NiGeLaToR
  • Nu online
[...]

Eigenlijk zou het uitgangsvermogen dus kunnen stijgen als je uitbreidingsunits toevoegt:

Configuratie Totale capaciteit (kWh) C-waarde (1200 W)
Solarbank 3 Pro 2.688 0.446
+ 1x BP2700 5.376 0.223
+ 2x BP2700 8.064 0.149
+ 3x BP2700 10.752 0.112

Hoewel 0.5 al prima is zal de levensduur met meer uitbreidingen verlengd worden. Maar het vermogen in theorie ook wat mogen oplopen.

Maargoed, tot zover de theorie :)

• marcelbro
NiGeLaToR schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:57:
[...]

Of je hem nu in 10 of 5% zet, als hij dat bereikt gaat hij in slaapstand en pas weer benaderbaar als hij begint te laden.

Wat is je doel met de accu? Handel met dynamische tarieven aka goedkoop laden en dan terugleveren tegen hogere tarieven?
Dan je energieleverancier koppelen, zelf je laadt- en ontlaadtijden definiëren en enjoy the ride. Ding doet de rest :)

Veel plezier!
Dank, ja heb dynamisch kontrakt bij anwb energie, leer veel hier, volgende stap is p1 meter en 4 zonnepanelen koppelen aan de Anker, daarna nog een warmtepomp, woon in een heel klein huisje, geen kids meer. Momneteel zooitje bij ANWB energie, dus overweeg overstap naar Zonneplan.

[ Voor 4% gewijzigd door marcelbro op 17-04-2026 22:36 ]

• Snoekebeest
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:07

Het lijkt erop dat ik hier dus ook last van had denk ik (ook KPN). Afgelopen maandag wel mijn asus router geupdate daar stond nog software van vorig jaar op (lang en ander verhaal, iets met merlin en scripts). Sindsdien geen foutmeldingen meer gehad van de p1 meter en batterij. Alleen de Solix V1 blijft nog steeds problemen geven. De wifi antenne/bereik is zo te zien echt slecht van dat ding.

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:02
Kan iemand zijn ervaringen delen over betrouwbaarheid van Anker? Ik twijfel op dit moment tussen 2 batterijen van HomeWizard of de recent aangekondige Solarbank Max ac aangezien deze laatste op papier interessanter lijkt (7 kWh VS 5,4, HW beperkt tot 1600w (ont)laden, prijs gelijkaardig).

Momenteel heb ik een HomeWizard p1 meter omwille van de laadpaal (Peblar - Zencharger). Is een Anker p1 meter noodzakelijk of kan je via de app de p1 meter van HomeWizard koppelen. Peblar vermeldt enkel specifiek HomeWizard voor p1 meter. Werkt de combinatie met een p1 splitter betrouwbaar? Heb ook 9 panelen met 2.2 wp ( waarbij regelmatig injectie hoger is dan 1600 w of afname van het net rond 2000 schommelt, waardoor ik denk dat met HW injectie of afname nog vaak nodig is omdat de batterij te weinig kan opladen of aanleveren).

Ik lees hier en daar verouderde ervaringen en problemen, maar heb geen zicht of dit momenteel opgelost is. Heb geen ervaring op dit moment met HA (stijle leercurve?)

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:25

rik

Ik overweeg de nieuwe Max AC 3500W aan te schaffen, met Powerdock Pro. Begrijp ik het goed dat als ik twee keer de Max AC zou aansluiten, ik dan geen profijt zou hebben van 2x3500W?
En als ik de Powerdock Pro achterwege zou laten, dan wel? (Ik meen dat ze kunnen samenwerken.)

Specs van de Powerdock Pro: https://d4o2fvgnpv65m.clo...Pro-63-ST-EU-20260319.pdf

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
HannesB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:53:
Kan iemand zijn ervaringen delen over betrouwbaarheid van Anker? Ik twijfel op dit moment tussen 2 batterijen van HomeWizard of de recent aangekondige Solarbank Max ac aangezien deze laatste op papier interessanter lijkt (7 kWh VS 5,4, HW beperkt tot 1600w (ont)laden, prijs gelijkaardig).

Momenteel heb ik een HomeWizard p1 meter omwille van de laadpaal (Peblar - Zencharger). Is een Anker p1 meter noodzakelijk of kan je via de app de p1 meter van HomeWizard koppelen. Peblar vermeldt enkel specifiek HomeWizard voor p1 meter. Werkt de combinatie met een p1 splitter betrouwbaar? Heb ook 9 panelen met 2.2 wp ( waarbij regelmatig injectie hoger is dan 1600 w of afname van het net rond 2000 schommelt, waardoor ik denk dat met HW injectie of afname nog vaak nodig is omdat de batterij te weinig kan opladen of aanleveren).

Ik lees hier en daar verouderde ervaringen en problemen, maar heb geen zicht of dit momenteel opgelost is. Heb geen ervaring op dit moment met HA (stijle leercurve?)
Je vergelijkt hier wel 2 enorm verschillende producten. 3500 Watt vs 800 Watt, noodstroomuitgang vs geen noodstroomuitgang 7 kWh modulaire opslag vs 2.7 kWh, etc. En als je 2x HW plaatst is het verschil nog steeds groot.

Fout #1 die je kunt maken is een thuisaccu kopen omdat je van dat merk al een P1 Meter hebt. In het ergste geval gebruik je een splitter.

Bepaal dus goed hoeveel opslag je nodig hebt, welk vermogen daarbij past en of je wel/niet de extra functies van de Anker nodig hebt en vervolgens uiteraard de prijs.

Anker is kwalitatief zeker goed.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
rik schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:06:
Ik overweeg de nieuwe Max AC 3500W aan te schaffen, met Powerdock Pro. Begrijp ik het goed dat als ik twee keer de Max AC zou aansluiten, ik dan geen profijt zou hebben van 2x3500W?
En als ik de Powerdock Pro achterwege zou laten, dan wel? (Ik meen dat ze kunnen samenwerken.)

Specs van de Powerdock Pro: https://d4o2fvgnpv65m.clo...Pro-63-ST-EU-20260319.pdf
Als je dat op 2 aparte vrije groepen doet kun je 2 x 3500W gebruiken. De vorige serie van Anker werkte perfect in cluster, dat hebben we nog gereviewd met test opstelling van 3 x Anker Solix 3 E2700 Pro dus dat zal straks ook wel voor de Max AC zo het geval zijn.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Tomhy
mrme12345 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:46:
[...]

Als je dat op 2 aparte vrije groepen doet kun je 2 x 3500W gebruiken. De vorige serie van Anker werkte perfect in cluster, dat hebben we nog gereviewd met test opstelling van 3 x Anker Solix 3 E2700 Pro dus dat zal straks ook wel voor de Max AC zo het geval zijn.
Dat zou wel helemaal top zijn. De max ac zou dus prima in een cluster kunnen werken zonder de Anker SOLIX Power Dock Pro? Uiteraard wel op 2 vrije groepen. Is de review van de solix 3 nog ergens te lezen in deze opstelling?

• mrme12345
  • Niet online
Tomhy schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:04:
[...]

Dat zou wel helemaal top zijn. De max ac zou dus prima in een cluster kunnen werken zonder de Anker SOLIX Power Dock Pro? Uiteraard wel op 2 vrije groepen. Is de review van de solix 3 nog ergens te lezen in deze opstelling?
Ja, hoor zie mijn handtekening onderaan, en dan kijken bij reviews Anker

• NiGeLaToR
  • Nu online
Snoekebeest schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:41:
[...]

Het lijkt erop dat ik hier dus ook last van had denk ik (ook KPN). Afgelopen maandag wel mijn asus router geupdate daar stond nog software van vorig jaar op (lang en ander verhaal, iets met merlin en scripts). Sindsdien geen foutmeldingen meer gehad van de p1 meter en batterij. Alleen de Solix V1 blijft nog steeds problemen geven. De wifi antenne/bereik is zo te zien echt slecht van dat ding.
Ik heb zelf geen bereik problemen, maar typische IoT-problemen: 1 SSID over 5 AP's in en om de woning en ALTIJD degene pakken die net niet buiten bereik is. Als ik ze bounce van die AP verbinden ze uiteindelijk wel met eentje die dichtbij hangt, maar vrijwel nooit meteen. Vooral die P1 meter heeft er een handje van.

Maar, het is vooralsnog geen probleem geweest, meer disconnect en dan niet goed terug komen lijkt het wel. Tis volgens mij wel vooral probleem als ze elkaar op het LAN niet meer vinden, als de cloud een tijdje foetsie is herstelt het wel prima.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:19
Met IOT zo je elke AP een eigen SSD kunnen geven : IOT-gang, IOT-garage en het device kunnen connecten met de dichstbijzijnde... In principe verplaats je dergelijke IOT devices niet..

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:26
DE MAX

[ Voor 96% gewijzigd door Tony71 op 18-04-2026 15:17 ]

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:02
Taro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:16:
[...]

Je vergelijkt hier wel 2 enorm verschillende producten. 3500 Watt vs 800 Watt, noodstroomuitgang vs geen noodstroomuitgang 7 kWh modulaire opslag vs 2.7 kWh, etc. En als je 2x HW plaatst is het verschil nog steeds groot.

Fout #1 die je kunt maken is een thuisaccu kopen omdat je van dat merk al een P1 Meter hebt. In het ergste geval gebruik je een splitter.

Bepaal dus goed hoeveel opslag je nodig hebt, welk vermogen daarbij past en of je wel/niet de extra functies van de Anker nodig hebt en vervolgens uiteraard de prijs.

Anker is kwalitatief zeker goed.
Bedankt voor de reactie. Verschil is misschien wel groot, maar qua prijs zijn 2 HW batterijen gelijkaardig aan Solarbank Max ac. Vandaar dat ik ervaringen zoek naar betrouwbaarheid van hardware, software etc :)

• AEN77
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:36
AEN77 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:35:
Ik kom er niet helemaal uit. Ik heb inmiddels de batterijen een half jaar in gebruik en gebruik ze (met vast contract) enkel op stand eigen verbruik.

Komende week krijg ik een nieuw leverancier waarbij ik in de weekenden tussen 12-5 de batterij enkel wil gebruiken om te laden uit het stroomnetwerk (of iig niet het huis te voeden) en daarna automatisch terug te schakelen naar eigen verbruik. Plan is om in deze uren de EV te laden aangezien de stroom dan 'gratis' is.
Ik heb me door alle modussen heen gezocht maar de enige optie lijkt me tot nu toe handmatige noodvoeding welke ik dan 2 keer per week handmatig moet instellen. Zie ik iets over het hoofd? Ook chat geeft aan dat er eigenlijk geen a echte mogelijkheid is.

Samenvattend: Hoe combineer ik de modus altijd 'eigen verbruik' met 2 tijdsblokken waarop ik niet wil dat de batterij mijn huis voorziet van stroom/enkel oplaadt? En als deze er niet is zou bv home assistant wel een oplossing zijn?
Wat nieuwe modussen beschikbaar gekomen in de app. Gebruikstijdmodus vanavond ingesteld, morgen gaan we proberen. ‘Piek’ op momenten waarop we de batterij gewoon normaal gebruiken (lijkt een kopie van de eigen verbruik modus) en ‘Super buiten de piek’ waarop de batterij wordt geladen en niet wordt ontladen.

Lijkt te passen bij mijn wens! Hopelijk in de praktijk ook.

• NiGeLaToR
  • Nu online
AEN77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:59:
[...]

Wat nieuwe modussen beschikbaar gekomen in de app. Gebruikstijdmodus vanavond ingesteld, morgen gaan we proberen. ‘Piek’ op momenten waarop we de batterij gewoon normaal gebruiken (lijkt een kopie van de eigen verbruik modus) en ‘Super buiten de piek’ waarop de batterij wordt geladen en niet wordt ontladen.

Lijkt te passen bij mijn wens! Hopelijk in de praktijk ook.
Opmerkelijk; ik zie die (nog) niet. Kijk de update met interesse tegemoet :)

• AEN77
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:36
Lijkt de enige nieuwe modus te zijn. Mogelijk ook handig in de toekomst als er duurdere tijdsvakken komen op een dag. De modussen mogen ze nog wel wat duidelijker omschrijven maar hij lijkt tot nu toe te doen zoals gevraagd. Periode (specifieke maanden) zijn ook in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVCob8lQm2zi_v44TGOLL82TDls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QPFP4sCJgQb8JBGhYBaolvQW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk752q61-cm7Cfc8ztWLDZUPE8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eEBARadyw5WF1676pdk4XSdN.png?f=fotoalbum_large

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:04
Hi all,

De maand april heb ik de modus "eigen verbruik getest met 1 set solix 3 pro en totaal 8kw. Maand is nog niet voorbij, maar ik durf nu wel een paar conclusies te trekken.

We zijn een gezin van 4
Ik werk veel thuis, vrouw meestal naar kantoor en kids school.

Dus in de avond het meeste stroomverbruik. Wasmachine, koken.
Overdag valt het mee met de pc en laptops en doe ook een was als er een overschot aan zonneenergie is. Of laad de auto op.

Bij het terugleveren, lever je maar 1200 watt terug, tijdens gebruik en aangevuld door het net.

We hebben toch nu toe in april 81,7 kwh gebruikt en sommige dagen, meer teruggeleverd dan verbruikt. Totale kosten 14,90.

De app geeft aan 54% uit batterij en 46% uit net.

We hebben een piek gehad uit het net met 13kwh voor de auto.

De smart meter die ingebouwd is, geeft exact weer qua verbruik, wat ook door de energieleverancier in de app getoond wordt. Dus dat is top.

Ik heb in de app slechts een paar keer enkele centjes erbij zien komen.
Dit is anders dan in de dynamische modus. Daar zie je bij ontladen in de duurdere periode een "grotere" verdienst terug.

Een van de conclusies is dat de modus leuk is, maar door de zonnepanelen, kan je heel goed de dynamische modus gebruiken. Want bij volle batterijen, wordt er niks aan net geleverd. Dit gaat in per mei bij mij om de verschillen te zien.

Verder wordt er veel van de zonneenerige toch teruggeleverd. Omdat je met 1 set maar 1200 watt kan invoeren en de rest verbruik je of gaat naar het net. Dus een groot verlies aan terugleveren net.

Twee sets is dus beter, qua verwerking zonnepanelen, maar dan moet je de capaciteit wel goed uitbereiden.

Alleen de winter blijft dus een uitdaging.
Maar dan is de dynamische modus het beste, denk ik.

Ps: ik had twee sets, maar heb er een uitgeleend. Een persoons huishouden, met 4 zonnepanelen en hier ziet de persoon ook een kleine besparing op zijn electra rekening.

Ik wacht ook met smart op meer info over de 4 serie.

• innergetix
Is dan de teruglevering niet stop te zetten als de accu vol is en er nagenoeg geen verbruik is in huis. Er bestaan wel meter die dit kunnen doen weet alleen nog niet of dit ook werkt situatie met een accu.
Zou indien mogelijk ook mijn voorkeur hebben. Dit boven een boete betalen om stroom terug te leveren.

• dannycnl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-05 12:58
Zijn er meer mensen waarbij de P1 meter, offline gaat en dan weer online komt. Heel lang geen last van gehad, en nu krijg ik het met enige regelmaat weer dat het gebeurd.
Anker zit op een apart wifi netwerk

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:31
Wat is de RTE van deze Anker batterijen?
Ik zet eventueel te denken aan de anker solix solarbank max ac.

• Revodrone
  • Laatst online: 12:31
RTE is sterk afhankelijk van hoe je de SB gebruikt en waar hij staat. Energie kan wegvloeien in bijvoorbeeld het opwarmen van de SB. Als je uitgaat van 70% valt het altijd mee. Met zonnepanelen aangesloten op de SB3 kan het ook 90% zijn.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:55

Tao

DPC DE_KOMETEN

innergetix schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:11:
Is dan de teruglevering niet stop te zetten als de accu vol is en er nagenoeg geen verbruik is in huis. Er bestaan wel meter die dit kunnen doen weet alleen nog niet of dit ook werkt situatie met een accu.
Zou indien mogelijk ook mijn voorkeur hebben. Dit boven een boete betalen om stroom terug te leveren.
Teruglevering stoppen kan beter via de omvormer op de panelen. De meeste hebben een app waarin dat aangegeven zit(?)
Dan wel dat je de omvormer uitschakelt (op de goede manier, zie hiervoor de handleiding / YT of anders).
Bij mijn systeem (SolarEdge) kan dit via de app.

Diablo3

• Tomhy
Ik heb contact gehad met de support van Anker mbt het paralel kunnen laten draaien van 2 Solarbank Max AC systemen om zo het vermogen te kunnen verhogen naar ~7 kW. Zie hieronder de reactie van Anker. Zoals ik het lees raden ze het niet aan zonder Power Dock, waarvan een update komt in Q4.

1. Maximum AC Output with Expansion (21 kWh setup)
Yes, regardless of whether you add expansion batteries, the maximum AC output and charging power of the Solarbank Max AC remains limited to 3.5 kW.
(Note: If you have seen information suggesting that adding a BP7000 expansion battery can increase the output to 3680W, please be advised that this is incorrect. Our technical team has recently verified this across the board, and the output does not increase with expansion. Please disregard this misinformation, and we appreciate your understanding.)

2. Running Two Separate Solarbank Max AC Systems
Currently, we do not recommend running two Solarbank Max AC units simultaneously. If you were to set up two separate systems, each would require its own smart meter and be managed as completely independent systems. However, doing this will likely cause confusion and erratic behavior with the charging and discharging logic between the two units.
If you want to run two Solarbank Max AC units sharing a single smart meter, you will need to wait for the upcoming parallel function (via Power Dock) which will allow multiple units to coordinate properly. This feature is expected to be released in Q4 this year. Please look forward to it!

3 & 4. Official Support for Parallel Setups and Recommended Configurations
The Anker SOLIX Solarbank Max AC is specifically designed to complement existing rooftop PV systems. When paired with a smart meter, it works seamlessly: as soon as the smart meter detects surplus power from your existing PV system (power that would otherwise be fed into the public grid), the Solarbank Max AC uses this surplus to charge itself. Both systems operate completely independently without interfering with each other. We strongly recommend connecting the systems to separate phases if you use them alongside an existing PV setup.

However, for running multiple Solarbank Max AC units within the same household to achieve higher total output power, we currently do not recommend it. We ask for your patience as we finalize compatibility with the Power Dock, which will safely and optimally allow multiple units to run in parallel and achieve the higher kW output you are looking for.

Summary for your goals:
To meet your need for both high storage (kWh) and high output (kW) for your EV and heat pump, the best path forward is to wait for the Q4 update and the Power Dock compatibility. This will allow you to legally and safely parallel two units, effectively doubling your output to ~7 kW while sharing a single smart meter.

• Revodrone
innergetix schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:11:
Je zou wellicht kunnen proberen om het maximale vermogen te beperken (instellen via de app, custom mode). Als de accu vol zit beperkt de SB3 het vermogen tot het vermogen wat maximaal teruggegeven mag worden. Afgelopen week voor het eerst meegemaakt dat ik een strak horinzontaal lijntje in de grafiek had van 1200 watt.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Tomhy schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:17:
Ik heb contact gehad met de support van Anker mbt het paralel kunnen laten draaien van 2 Solarbank Max AC systemen om zo het vermogen te kunnen verhogen naar ~7 kW. Zie hieronder de reactie van Anker. Zoals ik het lees raden ze het niet aan zonder Power Dock, waarvan een update komt in Q4.

1. Maximum AC Output with Expansion (21 kWh setup)
Yes, regardless of whether you add expansion batteries, the maximum AC output and charging power of the Solarbank Max AC remains limited to 3.5 kW.
(Note: If you have seen information suggesting that adding a BP7000 expansion battery can increase the output to 3680W, please be advised that this is incorrect. Our technical team has recently verified this across the board, and the output does not increase with expansion. Please disregard this misinformation, and we appreciate your understanding.)

2. Running Two Separate Solarbank Max AC Systems
Currently, we do not recommend running two Solarbank Max AC units simultaneously. If you were to set up two separate systems, each would require its own smart meter and be managed as completely independent systems. However, doing this will likely cause confusion and erratic behavior with the charging and discharging logic between the two units.
If you want to run two Solarbank Max AC units sharing a single smart meter, you will need to wait for the upcoming parallel function (via Power Dock) which will allow multiple units to coordinate properly. This feature is expected to be released in Q4 this year. Please look forward to it!

3 & 4. Official Support for Parallel Setups and Recommended Configurations
The Anker SOLIX Solarbank Max AC is specifically designed to complement existing rooftop PV systems. When paired with a smart meter, it works seamlessly: as soon as the smart meter detects surplus power from your existing PV system (power that would otherwise be fed into the public grid), the Solarbank Max AC uses this surplus to charge itself. Both systems operate completely independently without interfering with each other. We strongly recommend connecting the systems to separate phases if you use them alongside an existing PV setup.

However, for running multiple Solarbank Max AC units within the same household to achieve higher total output power, we currently do not recommend it. We ask for your patience as we finalize compatibility with the Power Dock, which will safely and optimally allow multiple units to run in parallel and achieve the higher kW output you are looking for.

Summary for your goals:
To meet your need for both high storage (kWh) and high output (kW) for your EV and heat pump, the best path forward is to wait for the Q4 update and the Power Dock compatibility. This will allow you to legally and safely parallel two units, effectively doubling your output to ~7 kW while sharing a single smart meter.
Anker Support gebruikt dan wellicht ook AI voor antwoorden, toch zijn ze inhoudelijk compleet, krijg je snel een zinvol antwoord en altijd behulpzaam.

Inhoudelijk glashelder verhaal: goed dat ze limieten aangeven en opties voor de toekomst. Eigenlijk kun je nu dus twee dingen doen, zoals altijd met tech-gadgets:

1. jezelf laten gijzelen door wat komen gaat, er komt altijd iets beters/mooiers/groters/snellers
2. keuze in het nu maken en daar van genieten :)

Roadmap blijft interessant zo in ieder geval, maar er is voor nu ook genoeg te kiezen.

• tweazer
dannycnl schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:10:
Zijn er meer mensen waarbij de P1 meter, offline gaat en dan weer online komt. Heel lang geen last van gehad, en nu krijg ik het met enige regelmaat weer dat het gebeurd.
Anker zit op een apart wifi netwerk
Hier een week lang een flaky setup gehad. zeer waarschijnlijk gerelateerd aan de 2 ac 1.0.6.6 -> 1.0.6.7 update (niet alle solarbanks waren tegelijk geupdate/hadden een update beschikbaar). Sinds vanochtend alles op de 1.0.6.7 versie, geen issues meer.

• rik

rik

[...]

Maar in dat geval dus geen automatische noodstroom.
Inmiddels ben ik gerust gesteld, volgens de specsheet heb je met de Dock Pro iets van 13A aan kracht (max), dus geen beperking tov drie systemen zónder Dock pro.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:09
In Duitsland is de nieuwste Anker Max ac nog een stukje goedkoper ook. Iemand die daar voor gaat en zicht heeft op de garantie?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Weer dat btw verhaal. Daarom dus goedkoper.

• NiGeLaToR
  • Nu online
[...]

Support meldt dus expliciet van niet.
Alleen mogelijk in Q4 via een powerdock of geheel los van elkaar op eigen risico.

Zie:
Tomhy in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-04-2026 23:19 ]

• mrme12345
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:17:
[...]

Support meldt dus expliciet van niet.
Alleen mogelijk in Q4 via een powerdock of geheel los van elkaar op eigen risico.

Zie:
Tomhy in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Ja daar lijkt het wel op en dus afwijkend van de Anker SOLIX 3 E2700 Pro serie. Maar de Max AC gaat ook meer richting vaste thuisbatterij, dus kan me er ook wel iets bij voorstellen dat ze dat alleen via een powerdock ondersteunen.

• Stefan9068
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 20:40
marinadus schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:01:
Wat is de RTE van deze Anker batterijen?
Ik zet eventueel te denken aan de anker solix solarbank max ac.
Ik was ook benieuwd naar de RTE van de nieuwe Anker SOLIX Solarbank Max AC. Deze staat niet genoemd in de specificaties.
Heb de klantenservice daarvoor benaderd en de RTE zal later bekend worden gemaakt:
At the moment, the product is still in the pre-launch phase, and detailed performance parameters such as RTE (Round-Trip Efficiency) have not been officially published yet. We will update the product page with the full specifications, including efficiency data, before the official sales launch.

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:35
Stefan9068 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:32:
[...]

Ik was ook benieuwd naar de RTE van de nieuwe Anker SOLIX Solarbank Max AC. Deze staat niet genoemd in de specificaties.
Heb de klantenservice daarvoor benaderd en de RTE zal later bekend worden gemaakt:

[...]
Of gewoon even wachten op de test van @mrme12345 . Jullie zouden deze maand nog de Max AC binnen krijgen toch?

• mrme12345
  • Niet online
Loen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:57:
[...]

Of gewoon even wachten op de test van @mrme12345 . Jullie zouden deze maand nog de Max AC binnen krijgen toch?
Ja klopt! De planning is eind april hebben we van Anker SOLIX begrepen.

• EricRaven
mrme12345 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 00:05:
[...]

Ja daar lijkt het wel op en dus afwijkend van de Anker SOLIX 3 E2700 Pro serie. Maar de Max AC gaat ook meer richting vaste thuisbatterij, dus kan me er ook wel iets bij voorstellen dat ze dat alleen via een powerdock ondersteunen.
Heeft iemand een idee of ze de huidige Powerdock bedoelen of de Powerdock Pro?

• NiGeLaToR
  • Nu online
mrme12345 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:46:
[...]

Ja klopt! De planning is eind april hebben we van Anker SOLIX begrepen.
Heb je pre-order of mag je testen? :)

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:20:
[...]

Heb je pre-order of mag je testen? :)
Even voor mn beurt... Had het hier gelezen. Review exemplaar dus

• mrme12345
  • Niet online
EricRaven schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:15:
[...]

Ik veronderstel de power dock pro, want die wordt gelijktijdig gelanceerd met de max AC.

• marinadus
Hm ik zit te dubben of de nieuwe Anker of de Zendure 2400+.
Voordeel van de Zendure is goedkoper, hoge RTE en lokaal aanstuurbaar. Hopelijk komt de praktijk RTE snel.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:26
marinadus schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:45:
Voordeel van de Zendure is goedkoper, hoge RTE en lokaal aanstuurbaar. Hopelijk komt de praktijk RTE snel.
Zendure is veeeeel duurder als je de anker koopt met early bird korting. Slechts 2100 euro voor 3600 AC met 7 kWh. Anker is mini. 60% duurder. En de RTE is nog maar te bekijken. Anker heeft aangegeven de omvormer zeer efficient te hebben gekregen. Maar hoeveel is nog de vraag

• tweazer
KoningPaulus schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:19:
In Duitsland is de nieuwste Anker Max ac nog een stukje goedkoper ook. Iemand die daar voor gaat en zicht heeft op de garantie?
In duitsland heb je als partikulier 2 jaar garantie, net als in Nederland. Anker garandeert daarnaast een 10 jarige functionaliteit (in dld gesetzlichen Gewährleistung 2 Jahre, Pflicht, Händler und der freiwilligen Garantie). Kortom daar zit je wel snor. Het wordt alleen lastig als je echt naar de winkel terug moet vanwege de spullen.

Hoe alleen die 1 of 2 keer 73kg in de auto te krijgen.... En dan nog terug ...

Samen vrachtwagentje huren ?

• tweazer
marinadus schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:45:
de anker max gaat voor E 1899 in duitsland, modbus support (lokale aansturing zonder cloud) is aangekondigd in de officiele anker HA hacs integratie ..

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39
tweazer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:25:
[...]

In duitsland heb je als partikulier 2 jaar garantie, net als in Nederland. Anker garandeert daarnaast een 10 jarige functionaliteit (in dld gesetzlichen Gewährleistung 2 Jahre, Pflicht, Händler und der freiwilligen Garantie). Kortom daar zit je wel snor. Het wordt alleen lastig als je echt naar de winkel terug moet vanwege de spullen.

Hoe alleen die 1 of 2 keer 73kg in de auto te krijgen.... En dan nog terug ...

Samen vrachtwagentje huren ?
Ik hou me aanbevolen! Haha

• Diazoni
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 21:14
Mag ik jullie een vraag stellen?

Ik heb via marktplaats een tweetal Anker 1600 gekocht om eens met thuisbatterijen te gaan beginnen. Also ik deze ophaal, hoe kan ik dan controleren of ze doen wat ze moeten doen? Moet ik iets doormeten oftewel multimeter mee etc etc..

• tweazer
De 1600 serie bestaat in meerdere vormen. De E1600 (niets) zijn eigenlijk een soort pass-through batterijen, voor de omvormer, IMHO passe, niet interessant. De 2 pro kan ook omvormen naar 230vac (4 mptt ingangen). De 2 AC kan hetzelfde als de 2 pro (alleen met 2 mptt ingangen), maar heeft daarnaast een AC/UPS functie en kan ook laden van grid en de ac/ups zijde (itt de eerdere modellen enkel ontladen).
Ik zou de e1600 2e hands op rond de E 200 inschatten, de 2pro 375, de 2 ac 425

• Diazoni
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 21:14
tweazer schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:39:
De 1600 serie bestaat in meerdere vormen. De E1600 (niets) zijn eigenlijk een soort pass-through batterijen, voor de omvormer, IMHO passe, niet interessant. De 2 pro kan ook omvormen naar 230vac (4 mptt ingangen). De 2 AC kan hetzelfde als de 2 pro (alleen met 2 mptt ingangen), maar heeft daarnaast een AC/UPS functie en kan ook laden van grid en de ac/ups zijde (itt de eerdere modellen enkel ontladen).
Ik zou de e1600 2e hands op rond de E 200 inschatten, de 2pro 375, de 2 ac 425
Dus de E1600 2x niet eens aan beginnen?

• rik

rik

EricRaven schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:15:
[...]

Anker heeft het zelf over de Powerdock Pro:
Back-up voor je hele huis. Altijd stroom, zonder onderbreking.
Als de stroom uitvalt, merk je daar in huis niets van. Upgrade met de Power Dock Pro en het systeem neemt direct je hele huis over met 5000W continu vermogen. Geen handmatige resets in het donker: alle verlichting, stopcontacten en apparaten blijven werken.
Maar ook hebben ze het weer over 5000W :X

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
Gisteren had ik mijn elektricien op bezoek voor een inventarisatie ivm verzwaring naar 3 fasen. Ik vroeg 'm of ze bij de aanstaande rework van de meterkast meteen een extra groep willen maken voor mijn nieuw aan te schaffen thuisbatterij (ik heb de Solarbank Max AC op het oog, setje van 14KWh voor €3500). Maar hij keek daarna wat zorgelijk wees op de Schuko van mijn huidige HomeWizard-batterij: ,,Die zijn eigenlijk niet gemaakt om permanent veel stroom door te laten'' zei hij.

Lijkt me wel een goed punt, een vaste koppeling zal vast beter zijn. En daar had hij wel een oplossing voor: hij zou een offerte voor een 10KWh Sessy meesturen. Mooie batterij hoor, in Nederland in elkaar geschroefd, en volgens hem heel veilig. Maar nu blijkt dat ding inclusief installatie bijna €6000 te kosten. Kun je er wel de BTW vanaf halen: 5k netto, dus €1500 euro meer voor 4KWh minder. Ik heb hem gezegd dat ik dat wel heel hoog vind en er nog even over nadenk.

Ik heb er nu een tijdje over nagedacht en snap er eerlijk gezegd niet zoveel meer van.

Waarom gaat die Solarbank Max AC zo weinig kosten? Of is die Sessy gewoon niet meer geprijsd naar de standaarden van vandaag? En is zo'n Sessy dan zoveel veiliger / beter? Enig idee?

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
goudvisblub schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:04:
Gisteren had ik mijn elektricien op bezoek voor een inventarisatie ivm verzwaring naar 3 fasen. Ik vroeg 'm of ze bij de aanstaande rework van de meterkast meteen een extra groep willen maken voor mijn nieuw aan te schaffen thuisbatterij (ik heb de Solarbank Max AC op het oog, setje van 14KWh voor €3500). Maar hij keek daarna wat zorgelijk wees op de Schuko van mijn huidige HomeWizard-batterij: ,,Die zijn eigenlijk niet gemaakt om permanent veel stroom door te laten'' zei hij.

Lijkt me wel een goed punt, een vaste koppeling zal vast beter zijn. En daar had hij wel een oplossing voor: hij zou een offerte voor een 10KWh Sessy meesturen. Mooie batterij hoor, in Nederland in elkaar geschroefd, en volgens hem heel veilig. Maar nu blijkt dat ding inclusief installatie bijna €6000 te kosten. Kun je er wel de BTW vanaf halen: 5k netto, dus €1500 euro meer voor 4KWh minder. Ik heb hem gezegd dat ik dat wel heel hoog vind en er nog even over nadenk.

Ik heb er nu een tijdje over nagedacht en snap er eerlijk gezegd niet zoveel meer van.

Waarom gaat die Solarbank Max AC zo weinig kosten? Of is die Sessy gewoon niet meer geprijsd naar de standaarden van vandaag? En is zo'n Sessy dan zoveel veiliger / beter? Enig idee?
De Sessy is per kWh relatief duur. De Max AC is meer marktconform geprijsd. De Sessy is niet veiliger dan de Anker. De Anker heeft wel bijv. verwarming, IP65, en andere aanvullende features. De Sessy bestaat langer, is een Nederlands product, etc. Nederlandse producten zijn nou eenmaal duurder dan Chinese (Anker SOLIX) en de afzetmarkt is kleiner.

Kort antwoord: De hogere prijs van de Sessy levert geen extra voordelen op, tenzij je specifiek voor een Nederlands product wil gaan en daar extra waarde aan hecht.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• NiGeLaToR
  • Nu online
@goudvisblub het begint bij de realisatie dat de losse cellen die uiteindelijk en accu vormen en samen met de batterij manager en inverter en daarop weer de controller/aansturing/connectiviteit de batterij vormt.

Die cellen waren heel duur en vormden dus het grootste deel van de prijs. Nu die prijs is gedaald tot 125,- per kWh bijvoorbeeld. Dan kun je nagaan dat als je 10kWh aan batterijen inkoopt je nu 1250,- kwijt bent. Doe je de rest erop en dan kan Anker dit blijkbaar voor even ruim 300,- per kWh aan je aanbieden. Let wel: een losse cel is nog geen (thuis)accu.

Sessy zal de eigen redenen hebben voor deze prijzen, net als Homewizard. Ik vermoed: onbekendheid met de prijzen en bij Homewizard recent nog enorme wachtlijsten. 2,5kWh voor 1500,- vonden velen prima.

Als je kijkt naar zelfbouw dan is 48kWh incl offgrid inverter en aansturing met HA te doen voor rond de 6k. Dan betaal je dus maar 125,- per kWh, puur omdat het zo'n grote setup is en je de controller/aansturing/montage allemaal zelf regelt.

Dus tjah. Ik zou zeker geen accu voor > 300,- per kWh kopen, omdat het niet hoeft en omdat je dat volgens mij nooit meer terugverdient, als je dat belangrijk vindt.

Edit: en wat @Taro zegt vwbt veiligheid ook eens.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-04-2026 15:12 ]

• tweazer
Diazoni schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:11:
[...]
Dus de E1600 2x niet eens aan beginnen?
Het ligt aan je situatie, als je ze voor een habbekrats (E150 p/s) kunt krijgen, misschien ?

What is the difference between Solarbank 2 E1600 Pro/Plus and Solarbank E1600?

The Solarbank E1600 requires pairing with a micro-inverter, while the Solarbank Solarbank 2 E1600 Pro/Plus has a built-in inverter and does not require additional micro-inverters.

The model Solarbank 2 E1600 Pro/Plus supports an expansion battery pack (up to 5), which can expand the capacity to a maximum of 9600Wh.

• tweazer
goudvisblub schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:04:
Solarbank Max is de laatste technologie van een grote partij. Sessy is een nederlandse kleine partij.

Wat schoten voor de boeg: een internationale partij kan goedkoper produceren, goedkoper ontwikkelen, zal alleen minder op nederland gefocussed zijn. Sessy is incl installatie, bij beiden zal dezelfde type accu's gebruikt worden (LFP), alleen biedt Anker (mijn mening) een hogere kwaliteit uiterlijk en technisch design.
Gewoon die Anler Schuko plug losknippen, met aderhulsen de aders aan een aparte groep koppelen.

• goudvisblub
Check dank jullie, verhelderend. Dan zal ik eens voorstellen dat ze die Anker als 'ie er is direct aan de groep koppelen. Want installatie zonder extra stekkers/wandcontactdozen heeft wel mijn voorkeur, ik zou graag 2500W in/uit verkeer willen hebben.

• NiGeLaToR
  • Nu online
goudvisblub schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:03:
Check dank jullie, verhelderend. Dan zal ik eens voorstellen dat ze die Anker als 'ie er is direct aan de groep koppelen. Want installatie zonder extra stekkers/wandcontactdozen heeft wel mijn voorkeur, ik zou graag 2500W in/uit verkeer willen hebben.
Via support kreeg een andere tweaker al mee dat ze ook een kabel gaan bieden voor dat doel mocht je de shuko niet willen afknippen. Moet hoe dan ook goedkomen.

En als Sessy een concurrerend aanbod kan doen kan dat nog steeds prima zijn. Prijsverschillen zijn alleen wel erg hoog momenteel.

• goudvisblub
NiGeLaToR schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:08:
[...]
Via support kreeg een andere tweaker al mee dat ze ook een kabel gaan bieden voor dat doel mocht je de shuko niet willen afknippen. Moet hoe dan ook goedkomen.

En als Sessy een concurrerend aanbod kan doen kan dat nog steeds prima zijn. Prijsverschillen zijn alleen wel erg hoog momenteel.
Dat zou geweldig zijn inderdaad, dan nog door wat brandende hoepels springen en de BTW zou er ook nog vanaf kunnen.

• caspervc
  • Laatst online: 16:44
caspervc schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:09:

[Afbeelding]
Hier, deze over de aansluit mogelijkheden

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Stefan9068
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 20:40
Vandaag van Anker reactie ontvangen wat de RTE van de Anker SOLIX Solarbank Max AC zou zijn: maximaal 84,5%. Mogelijk valt het wel lager uit dus… ben benieuwd naar de praktijktests :)
Wat betreft uw vraag over het rendement (RTE):

Het complete Anker SOLIX Solarbank Max AC-systeem (inclusief de accucellen) heeft een maximaal cyclusrendement van 84,5%.

• marinadus
Interessant die 84,5%.
De nieuwe Mix serie van Zendure claimt zelfs 90%.
Dat worden wel serieuze concurrenten.
Ben benieuwd wat de reviews straks zullen zeggen.
Zie voor de Zendure: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic
Ik wacht nog even met aanschaffen 😀

• NiGeLaToR
  • Nu online
marinadus schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:22:
Interessant die 84,5%.
De nieuwe Mix serie van Zendure claimt zelfs 90%.
Dat worden wel serieuze concurrenten.
Ben benieuwd wat de reviews straks zullen zeggen.
Zie voor de Zendure: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic
Ik wacht nog even met aanschaffen 😀
Op zich - als je PV overschot hebt en je kunt een paar kWh extra in je systeem parkeren dan is het verschil tussen 80 of 85% efficiëntie toch niet zo enorm spannend?
In de winter meer dan in de zomer wellicht, als je dan net als ik 'goedkoop' stroom wilt kopen en gebruiken als het duurder is op het net.

Zijn mooie cijfers uiteraard en het is wel relevant, maar uiteindelijk is de som van de werking belangrijker dan dat cijfer alleen. Zo zien we de RTE van de Anker ook veel beïnvloed worden door hoe je hem gebruikt, waar je hem zet, etc.

Tevens: in mijn geval is het verlies aan warmte door de plek waar die staat ook geen verlies - ik had namelijk een onverwarmde garage. Die is nu toch minder koud :+

• marinadus
Klopt helemaal eens. Maar hoe hoger je begint... In de loop der jaren zal dit sowieso naar beneden gaan. Daarom nog wel benieuwd naar wat 'vergelijkbare' praktijktesten die vast snel zullen komen.
Mijn garage is nu ook redelijk koud soms dus beetje extra verwarming is altijd mooi meegenomen 😅

• Revodrone
Mijn RTE is op dit moment (heel april) bijna 90%. De garage inclusief SB3 zitten op dezelfde groep, waardoor ik het niet 100% kan meten (o.a. een powerline adapter staat altijd aan). Ik zal eens een aparte stekker kopen voor de SB. Mijn berekeningen zitten tussen de 88% en 92%. Dat laatste zou niet kunnen kloppen volgens de gegevens van Anker. Hij staat nu ingesteld op Self-consumption.

RTE in januari was 72%, maar toen had ik hem ook nog op custom mode staan. Eerst de accu vullen en daarna pas legen. Maar goed, idd wel die heerlijk verwarmde doorwaai garage! :+

• NiGeLaToR
  • Nu online
@Revodrone welk programma gebruik je?
Ben nog wel zoekende naar wat dan efficient is - ik laad vrij stevig op overdag, zon of goedkope stroom en 'dump' het als het duur is in een aantal etappes, meestal zo'n 50-60% in de avond en de rest de volgende ochtend. Nachten zijn nu niet goedkoop.

Dat zijn prima RTE cijfers in ieder geval, beter dan verwacht.

• Revodrone
Ik lees de opwek uit met de Anker app en het verbruik van de garage met met de kWh meter van HomeWizzard. Ik zal eens een HomeWizzard stekker aan de Anker hangen, want dan heb ik alleen de SB ipv ook het verbruik van de garage erbij. De cijfers zouden daardoor iets beter moeten worden. Ik laad de SB dus alleen op met zonnepanelen.

Iets anders; met dagen als dit is mijn accu capaciteit te laag. Even na 12:00 uur zit de accu vol en wordt het geheel teruggeschroefd naar 1200 Watt continu. Ik moet dus zorgen voor meer verbruik voor die tijd, of extra accu capaciteit toevoegen. Maar juist omdat die accu in de garage staat en de opbrengst in de winter laag is betwijfel ik of een extra accu wel slim is. Ik zat ook te denken om bijvoorbeeld in de mooie maanden een extra SB2 aan te sluiten op de noodstroom en met een custom mode zijn werk te laten doen, maar van zo'n opstelling wordt de RTE natuurlijk helemaal dramatisch. Maar die SB2 kan in de donkere maanden gewoon lekker warm in huis staan. Iemand ideeën over?

• tweazer
Revodrone schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:32:
Maar die SB2 kan in de donkere maanden gewoon lekker warm in huis staan. Iemand ideeën over?
Ja hoor, sterker nog, het is beter voor de batterijen. Let wel dat de ruimte geventileerd moet zijn en dat je net iets meer brandgevaar loopt (heb nog 0 verhalen gelezen/gezien over anker solarbanks, wel fiets, telefoon, klein spul en andere ongein).

Morgen is de stroomprijs negatief zie ik net, misschien toch maar even naar dld rijden ...

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:52
tweazer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:48:
[...]
Morgen is de stroomprijs negatief zie ik net, misschien toch maar even naar dld rijden ...
Bij de Obi volgens mij nu het voordeligste, hebben alleen geen voorraad in de winkels zie ik.
(maximale korting is inschrijven newsletter en registeren bij Heyobi)

• Drummer
  • Registratie: September 2024
Ik heb toevallig gisteren nog een uitbreiding BP2700 bijgekocht.
Duitsland is op dit moment niet echt een optie en prijzen zijn ook aardig gestegen.
Ik heb de mijne bij Uwsolarinstallatieshop gekocht.
`s ochtends gebeld en direct in de middag al opgehaald in Sliedrecht.
Van wat ik een beetje zag is hij de goedkoopste in Nederland met voorraad op dit moment.
Ik heb er 740 euro voor betaald.

• tweazer
Net eentje voor E 500 gescoord/besteld bij teqclub outlet, een 2e kansje?, beetje vaag, kijken of ik m'n credit card verzekering moet aanspreken.
In dld zie ik E 660 bij talent king, zoek er zelf nog 3, net te weinig prijs verschil om in m'n uppie op en neer te rijden ...

• NiGeLaToR
  • Nu online
Heb inmiddels 2 x 8kWh staan en dan is de 2 x 1200 watt de limiterende factor. Past precies zo qua laad- en ontlaad schema.

Zou er hooguit nog in de breedte bij kunnen plaatsen. Maargoed, voor een paar uur -0.10€ geen gekke dingen doen :)

• Drummer
  • Registratie: September 2024
Die bij Teqclub had ik inderdaad ook gezien. Ik heb vorige week contact met ze gehad daarover. Ik hoop voor je dat het goed gaat. Ik vond het heel vaag in elk geval.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste