• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-05 23:10
Weet iemand wat het gedrag is van meerdere SB's binnen een systeem (op zonnepanelen), waarbij de ene accu vol is en de andere niet. Gaat de volle SB3 dan terugleveren, of wordt de tweede SB3 geladen?

Ik heb nu namelijk een SB3 + BP2700, waarbij ik redelijk probleemloos bijna 10 kWh kan opwekken en verwerken zonder terug te leveren. Wanneer ik een tweede SB3 erbij ga plaatsen (met zonepanelen) verwacht ik meer BP2700 te moeten installeren (te veel opwek om gelijk te kunnen gebruiken). Bij het eerste systeem wil ik dat eigenlijk niet, omdat die in een ongeïsoleerde garage staat. Dan ben ik in de winter meer stroom aan verwarmen kwijt dan dat het systeem opwekt!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 11:21
Anker heeft zojuist een Home Assistant update uitgebracht inclusief hun nieuw aangekondigde Solix Solarbank Max AC
What's New
New Device Support
  • Anker SOLIX Solarbank Max AC
  • Anker SOLIX Smart Meter Gen 2

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 20:40
digital-IMEI schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:00:
Anker heeft zojuist een Home Assistant uitgebracht inclusief hun nieuw aangekondigde Solix Solarbank Max AC
What's New
New Device Support
  • Anker SOLIX Solarbank Max AC
  • Anker SOLIX Smart Meter Gen 2
Op de website inmiddels de eerste info over te vinden; https://www.ankersolix.co...terij/thuisbatterij-a17e2

Adviesprijs €2499
7kWh
3500W bidirectioneel AC vermogen

Pre-order (vanaf 26 mei): 400 euro korting, gratis P1 meter en gratis powerbank.

Klinkt veelbelovend! :)
Kwandoerie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:05:
[...]

Op de website inmiddels de eerste info over te vinden; https://www.ankersolix.co...terij/thuisbatterij-a17e2

Adviesprijs €2499
7kWh

Pre-order (vanaf 26 mei): 400 euro korting, gratis P1 meter en gratis powerbank.

Dat zijn interessante specificaties alleen helaas niet compatibel met de BP2700.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:14

HHF

HandyLumberjack schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:07:
[...]

Dat zijn interessante specificaties alleen helaas niet compatibel met de BP2700.
Inderdaad leuke vermogens. En je kunt je torentje tot 42 kWh uitbreiden. Nog een powerbank erbij en dan kun je tot 126 kWh komen. (Als je zoveel nodig hebt >:) ).

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• digital-IMEI
[...]

Adviesprijs €2499
7kWh

Veelbelovend, tegelijkertijd zie ik het “stekker” nut hier niet meer van in. De enige manier om hier goed gebruik van te maken is door een eigen groep aan te leggen.

Mijn inziens sluit je hem dan ook direct op de meterkast aan. 3500w door een stopcontactje in de muur jagen… je mag hopen dat er kwaliteit gebruikt is en niet een beunhaas bezig is geweest…

Begrijp me niet verkeerd, ik zou willen dat m’n Solarbank’s meer dan 1200w per stuk konden doen. Ik vraag me echter af of dit veilig is om op deze manier op de markt te brengen. Ook nadat de brandweer zijn zorgen heeft uitgesproken over thuis batterijen
digital-IMEI schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:31:
[...]

Veelbelovend, tegelijkertijd zie ik het “stekker” nut hier niet meer van in. De enige manier om hier goed gebruik van te maken is door een eigen groep aan te leggen.

Mijn inziens sluit je hem dan ook direct op de meterkast aan. 3500w door een stopcontactje in de muur jagen… je mag hopen dat er kwaliteit gebruikt is en niet een beunhaas bezig is geweest…

Begrijp me niet verkeerd, ik zou willen dat m’n Solarbank’s meer dan 1200w per stuk konden doen. Ik vraag me echter af of dit veilig is om op deze manier op de markt te brengen. Ook nadat de brandweer zijn zorgen heeft uitgesproken over thuis batterijen
Met 3500W moet je geen schuko stopcontact meer willen gebruiken, dus een vaste verbinding of driepolige CEE, op een 20A groep.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:29

CR1992

Thor

HandyLumberjack schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:34:
[...]

Met 3500W moet je geen schuko stopcontact meer willen gebruiken, dus een vaste verbinding of driepolige CEE, op een 20A groep.
Maar in België mag je de stekker niet afknippen.hoe sluit ik deze dan het beste aan ?
Een nieuwe zekering op een aparte groep is geen probleem.

• digital-IMEI
CR1992 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:37:
[...]

Maar in België mag je de stekker niet afknippen.hoe sluit ik deze dan het beste aan ?
Een nieuwe zekering op een aparte groep is geen probleem.
Wellicht worden verschillende aansluitkabels beschikbaar gesteld?

• CR1992

CR1992

Thor

digital-IMEI schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:39:
[...]

Wellicht worden verschillende aansluitkabels beschikbaar gesteld?
Aah ,de adviesprijs is 2500 euro .
Wat kost een extra batterij?
Is dat al bekend?

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:13
CR1992 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:41:
[...]

Aah ,de adviesprijs is 2500 euro .
Wat kost een extra batterij?
Is dat al bekend?
€1999,-

• CR1992

CR1992

Thor

Opzich op 14 kw ga je op ongeveer dezelfde prijs uitkomen.
Maar deze batterijen gaan 10 000 cycli mee .

Ik had eerst gekeken naar e2700 maar dan 2 omvormers dan zou ik 2 keer 3600 Watt panelen kunnen leggen .

Ik vermoed met deze dat je ook maar 1 keer 3600 Watt kunt aan zonnepanelen? Met 1 omvormer dan .

Heeft deze mppt aansluitingen?

[ Voor 5% gewijzigd door CR1992 op 09-04-2026 18:03 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:33
[...]

Adviesprijs €2499
7kWh

357,- per kWh, of met korting 300,- per kWh, dat is netjes, maar niet goedkoop. Ik verwacht nog wel meer prijsspektakel aangezien de batterijen die erin gaan inmiddels een eindje onder de 150,- per kWh zijn gekomen op de NL markt. Dat is met BMS, maar zonder aansturing, 10 jaar garantie, alles-in-1 werking en P1 systeem, maar toch, gat wordt snel groter.

Verder mooie oplossing en ja: eigen groep vereist, maar stiekem geldt dat eigenlijk voor elke thuisbatterij en is die 800watt erbij alleen handig als je een paar kWh's .. erbij wilt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• HHF

HHF

CR1992 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:53:
Opzich op 14 kw ga je op ongeveer dezelfde prijs uitkomen.
Maar deze batterijen gaan 10 000 cycli mee .

Ik had eerst gekeken naar e2700 maar dan 2 omvormers dan zou ik 2 keer 3600 Watt panelen kunnen leggen .

Ik vermoed met deze dat je ook maar 1 keer 3600 Watt kunt aan zonnepanelen? Met 1 omvormer dan .

Heeft deze mppt aansluitingen?
Geen aansluitmogelijkheden voor zonnepanelen dus dat gaat niet op.

• CR1992

CR1992

Thor

HHF schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:08:
[...]

Geen aansluitmogelijkheden voor zonnepanelen dus dat gaat niet op.
Ooh dat is jammer.
Misschien in de toekomst komt deze uit ?
This dat wat bij de 2700 interessant is . Een paneel op 8 erop en je hebt je batterij snel terugverdiend. Zonnepanelen kosten niet veel meer .

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik overweeg mijn huidige configuratie misschien te gaan swappen voor de nieuwe versie.
V&A

[ Voor 40% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2026 16:55 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• NiGeLaToR
@White_Collar dat gaat je vast lukken en het is ongetwijfeld een mooie upgrade, alleen, heel eerlijk, als ik de hele dag 6 cent laad en dan voor ± 25 cent teruglever op 16kWh en dat levert je netto wellicht 10kWh teruglevering op dan 'verdien' je nu 10 x 0,19 =1,9 euro. Dat is volgend jaar al weer anders, waardoor je beter interne consumptie kunt compenseren, je tvt gaat dan verder omhoog. Dus tenzij dat je niet uitmaakt goed om door te rekenen dat als je nu je set verkoopt (aannemend niet voor nieuwprijs) en weer investeert je tvt verder stijgt.

Gezien de veranderingen met 2-3 jaar met de tarieven zou ik dus niet snel voor een > 250-300,- per kWh investering gaan, omdat de tvt dan in mijn geval richting de > 7 jaar kruipt. Tis een persoonlijk iets natuurlijk en zit nog elke dag als een blij ei m'n kWh's te bewonderen, dus tis niet alleen geld wat een rol speelt, maar toch. Benieuwd naar hoe je dit ziet en beredeneert - of juist niet :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
White_Collar schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:07:
Ik overweeg mijn huidige configuratie misschien te gaan swappen voor de nieuwe versie.
[...]
V&A

Ik vraag me af of de max wel "noodstroom" kan leveren zonder actieve internetverbinding. Dat viel me van de huidige accu toch een beetje tegen.

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2026 16:56 ]

Dat zeg ik....

• NiGeLaToR
Biobakker schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:55:
[...]
*knip*
Ik vraag me af of de max wel "noodstroom" kan leveren zonder actieve internetverbinding. Dat viel me van de huidige accu toch een beetje tegen.
Deze verschrikkelijke AI nagesynchroniseerde Duitse video laat zien hoe je die 230v poort benut als er geen stroom/internet is.

De setting staat bij mij in ieder geval aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW-RtI_U7CgC3qz7PrbSxWzPD98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmrecA8KqqtMzsj59sUKWEpj.jpg?f=fotoalbum_large

Zou eigenlijk ‘s moeten testen hoe dat werkt in de praktijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2026 16:56 ]

Biobakker schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:55:
[...]

*knip*

De SB3 kan gewoon noodstroom leveren zonder internet, alleen als je het uit hebt staan is het wat omslachtig om aan te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2026 16:56 ]

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:40
Je kan overigens "maar" 1200W trekken uit de noodstroomaansluiting - niet heel vreemd natuurlijk. Ik wilde de afkortzaag gebruiken als test maar dat was iets te veel van het goede :)
Voor nu is de batterij voldoende. de 10 kWh krijg ik net wel, net niet op in de avond en nacht en voor mijn toepassing (NOM) is dit ruim voldoende. Bovendien denk ik niet dat ik voor €170/kWh een extra set bij elkaar kan sprokkelen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ravhin op 10-04-2026 09:56 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:40
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:04:De SB3 kan gewoon noodstroom leveren zonder internet, alleen als je het uit hebt staan is het wat omslachtig om aan te zetten.
Care to share? Ik heb het niet in de handleiding kunnen vinden.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Ravhin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:55:
Je kan overigens "maar" 1200W trekken uit de noodstroomaansluiting - niet heel vreemd natuurlijk. Ik wilde de afkortzaag gebruiken als test maar dat was iets te veel van het goede :)
Voor nu is de batterij voldoende. de 10 kWh krijg ik net wel, net niet op in de avond en nacht en voor mijn toepassing (NOM) is dit ruim voldoende. Bovendien denk ik niet dat ik voor €170/kWh een extra set bij elkaar kan sprokkelen ;)
Een stevige vriezer heeft ook een te hoge aanloopstroom voor een SB3, helaas.

• tweazer
  • Laatst online: 28-04 22:32
V&A

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2026 16:57 ]

Ravhin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:55:
[...]
Care to share? Ik heb het niet in de handleiding kunnen vinden.
Je moet heb het rechterknopje indrukken totdat de SB zichzelf reset, dan kun je opnieuw contact maken met de Anker app via Bluetooth. Dan kun je via bluetooth de instellingen aanpassen.

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:07:
[...]
Zou eigenlijk ‘s moeten testen hoe dat werkt in de praktijk.
Thanks! Ik kreeg dit niet werkend tijdens de laatste stroomstoring hier, ga het van de week even testen.

Dat zeg ik....

• tweazer
Biobakker schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:47:
[...]
Thanks! Ik kreeg dit niet werkend tijdens de laatste stroomstoring hier, ga het van de week even testen.
Toen ik een 2ac testte viel mij op dat bij een 5% lading en grid actief, toch geen standby stroom werd geleverd; het leek alsof geen default pass-through mogelijkheid voorzien is !?

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:36:
@White_Collar dat gaat je vast lukken en het is ongetwijfeld een mooie upgrade, alleen, heel eerlijk, als ik de hele dag 6 cent laad en dan voor ± 25 cent teruglever op 16kWh en dat levert je netto wellicht 10kWh teruglevering op dan 'verdien' je nu 10 x 0,19 =1,9 euro. Dat is volgend jaar al weer anders, waardoor je beter interne consumptie kunt compenseren, je tvt gaat dan verder omhoog. Dus tenzij dat je niet uitmaakt goed om door te rekenen dat als je nu je set verkoopt (aannemend niet voor nieuwprijs) en weer investeert je tvt verder stijgt.

Gezien de veranderingen met 2-3 jaar met de tarieven zou ik dus niet snel voor een > 250-300,- per kWh investering gaan, omdat de tvt dan in mijn geval richting de > 7 jaar kruipt. Tis een persoonlijk iets natuurlijk en zit nog elke dag als een blij ei m'n kWh's te bewonderen, dus tis niet alleen geld wat een rol speelt, maar toch. Benieuwd naar hoe je dit ziet en beredeneert - of juist niet :)
Goeie vraag die je hier stelt! "Verdienen" was eigenlijk nooit het doel.
De inzet is voor mij altijd om maximaal gebruik te maken van de opgewekte zonnestroom i.p.v. deze het net in te duwen. Mijn werkgever (ik werk voor één van de netbeheerders) heeft een gunstige regeling waardoor ik een gedeelte van het aankoop bedrag bruto fiscaal terug krijg. Dat helpt met de tvt.
Daarnaast staat de set niet "echt" bij mij, maar bij het ouderlijk huis, om mijn pa te helpen om zijn energie rekening te drukken. Omdat hij best wat overproductie heeft mag ik mijn server bij hem neerzetten en "gratis" gebruik maken van de overtollige energie die hij opwekt met de zonnepanelen.
Omdat efficiënt te doen heb ik een batterij geplaatst. Voor ons beide een win-win, hij gratis energie en ik ook O+

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• CR1992

CR1992

Thor

Heeft er iemand hier ook een Anker SOLIX V1 Smart EV-lader of moet ik dit in een ander topic vragen?
Kun je er ook 2 met elkaar laten communiceren?

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-04 11:35
Mooi nieuw product die Anker SOLIX Solarbank Max AC. Mooie capaciteit van netto 7 kWh waar de meeste huishoudens genoeg aan hebben. Ik kom in mijn berekeningen zo rond de 10-12 kWh uit. Dus niet genoeg aan de basisvariant (7 kWH) en teveel (14 KwH). Had liever gehad dat de extra batterijen bijvoorbeeld 3 kWh waren. Hoe zien jullie dit?

• digital-IMEI
Martijnvdb schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:42:
Mooi nieuw product die Anker SOLIX Solarbank Max AC. Mooie capaciteit van netto 7 kWh waar de meeste huishoudens genoeg aan hebben. Ik kom in mijn berekeningen zo rond de 10-12 kWh uit. Dus niet genoeg aan de basisvariant (7 kWH) en teveel (14 KwH). Had liever gehad dat de extra batterijen bijvoorbeeld 3 kWh waren. Hoe zien jullie dit?
Houd er rekening mee dat in de praktijk standaard 10% reserve capaciteit gehanteerd wordt. Eventueel zelf aan te passen naar 5%. Dan houd je nog 12,4kWh uur. Lijkt me juist perfect aan te sluiten bij je behoefte.

Mijn RTE is ~72,5%. Je zult nooit je maximale beschikbare capaciteit gebruiken / beschikbaar hebben in de praktijk. Dus wat marge is dan wel lekker.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 07:17

bakvis

Tweakers.Nerd

De stapel accu’s hebben vaak juist per module een vergelijkbare capaciteit zodat bij vol laden of ontladen de modules gelijkmatig belast worden en ook gelijkmatig slijten.

Mijn Specs

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Zo heeft natuurlijk iedereen een andere voorkeur. 7 kWh units zijn erg zwaar, maar als ze eenmaal staan... En heb je aan 3 kWh voldoende dan kan je prima voor de E2700 gaan.

Was gisteren bij de lancering aanwezig, echt interessant product. Paar foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_OvRT2CrENR6WO1eQms3yXIJlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeyVOxdHUjaDDNyElqrCDgFA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83T1bAwdY5cE2UucVMiRz1888eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdY1EPq30JZ3Lm4AKQLL9srK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBIa8GOFtRA5fqeYLx-Nh_gBM0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guxLtg5ds6h2akc4INyC9zwx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5vdh1J4a8vQwfKSA0gvPZXGe-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfRYz2budnX0kjNZwYlQv6yh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foTM2hnkMnVfLl1wDiKhqjpmgQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoYyVJ0NBkpaKsSo3POUgeVE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwSMMoKvddW_6zRUCr_dqN51Q04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS8VSuzKjB2q2TwsO77vpPCl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_zsXoeHVnVvhWlL8STW0e10TA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZu890TsifNcJbt3HHo769vH.jpg?f=fotoalbum_large

Verwacht eind deze maand een reviewmodel te ontvangen, zal alvast een vorkheftruck regelen om hem de garage in te rijden :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
digital-IMEI schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:49:
[...]

Houd er rekening mee dat in de praktijk standaard 10% reserve capaciteit gehanteerd wordt. Eventueel zelf aan te passen naar 5%. Dan houd je nog 12,4kWh uur. Lijkt me juist perfect aan te sluiten bij je behoefte.

Mijn RTE is ~72,5%. Je zult nooit je maximale beschikbare capaciteit gebruiken / beschikbaar hebben in de praktijk. Dus wat marge is dan wel lekker.
Dat is voor deze nieuwe Anker Solix niet van toepassing, die kan tot 0% gebruikt worden is gisteren tijdens de product launch aangegeven er is geen reserve capaciteit van toepassing. Dus effectief 7 kWh per module!

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

Hoe ben je op die 10-12 kWh uitgekomen? De optimale capaciteit is nogal afhankelijk van hoe je hem inzet.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:26
Mooi ding, ik was in twijfel om op korte termijn een marstek te gaan kopen.
Deze nieuwe is een mooi alternatief, iemand tips / tools om goed te kijken naar wat nou werkelijk de juiste grootte is voor je eigen huishouden?
Dirk0s schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:53:
Deze nieuwe is een mooi alternatief, iemand tips / tools om goed te kijken naar wat nou werkelijk de juiste grootte is voor je eigen huishouden?
Dat is nogal afhankelijk van wat je wilt bereiken...

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:26
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:02:
[...]

Dat is nogal afhankelijk van wat je wilt bereiken...
Voornamelijk mijn zelf opgewekte stroom beter en meer verbruiken op andere momenten in de dag.
Hogere zelfconsumptie.
Dirk0s schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:21:
[...]

Voornamelijk mijn zelf opgewekte stroom beter en meer verbruiken op andere momenten in de dag.
Hogere zelfconsumptie.
Zorg dat je per dag inzichtelijk hebt hoeveel er geleverd en teruggeleverd is aan/van het net. Dan pak je het minimum van beide waardes en dat is de maximale nuttige capaciteit die dag. Met Excel kunt je dan vrij gemakkelijk bepalen hoeveel verschillende batterijcapaciteiten bijdragen/opleveren.

Bij 90% van de Nederlandse huishoudens is 1 solarbank MAX ac (zonder extra batterijen) waarschijnlijk genoeg.

• HHF

HHF

Je kunt het heel precies gaan uitrekenen, of een simpele vuistregel gebruiken. Heel simpel is het jaarlijkse gebruik in kWh te nemen daarvan aftrekken wat je eventuele (PH)EV verbruikt onder de aanname dat je die overdag met je zonnepanelen gaat opladen en dan ongeveer 2 kWh batterij capaciteit nemen per 1000 kWh jaarlijks verbruik.
Let wel dat dit een "quick and dirty" benadering is maar goed je kunt eindeloos analyseren. Bij de meeste huishoudens kom je dan tussen de 5-10 kWh uit afhankelijk van hoeveel tieners je in huis hebt die de hele nacht films kijken :-(

• tweazer
Een homewizard p1 een tijdje mee laten draaien geeft aardig inzicht hoeveel, hoe (up/down grid) en wanneer het stroomverbruik plaats vindt.
Verkijk je niet op accu vermogen en laadvermogen; een 1.2kW solarbank2/3 laadt in 6 uur 7.2kW, een solarbank max doet dat in 2.De accu loopt ook onbelast leeg. reken, kortom reken max een week vooruit.
tweazer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:08:
[...]

Een homewizard p1 een tijdje mee laten draaien geeft aardig inzicht hoeveel, hoe (up/down grid) en wanneer het stroomverbruik plaats vindt.
Verkijk je niet op accu vermogen en laadvermogen; een 1.2kW solarbank2/3 laadt in 6 uur 7.2kW, een solarbank max doet dat in 2.De accu loopt ook onbelast leeg. reken, kortom reken max een week vooruit.
Terecht punt, ik denk dat je in de meeste gevallen bij zowel de 2/3/MAX AC maximaal 1 extra batterij zou moeten toevoegen, anders wordt de laad/ontlaad snelheid een te grote beperking.

• digital-IMEI
Als je Home Assistant gebruikt kan dit de moeite waard zijn om naar te kijken:

Battery Simulator integration/custom component for home assistant/

• tweazer
FYI de 2ac heeft een firmware update, van 1.6.6 naar 1.6.7

Ik kom er met een power dock setup achter dat je alle 4 systemen in 1 keer moet doen, bij meerdere versies aktief wil het dock niet meer werken. Kortom geen automatische update meer aanzetten, pas updaten als alle 4 (8 in mijn geval) systemen een update beschikbaar hebben en dan in 1 keer doen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:40
Ik zat te kijken naar een 3 fase sunpura systeem maar die eilandbedrijf functie die ik bij de Anker SOLIX Solarbank Max AC vermeld ziet vind ik wel erg interessant.

Begrijp ik het goed dat je door een Power Dock Pro te installeren eilandbedrijf kunt realiseren? Als je daarop dan 3x een Anker SOLIX
Solarbank Max AC (7kWh) kun je dan alsnog +- 10500 (3x 3500w) terug leveren aan je eigen huis?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:49
sdk1985 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:47:
Ik zat te kijken naar een 3 fase sunpura systeem maar die eilandbedrijf functie die ik bij de Anker SOLIX Solarbank Max AC vermeld ziet vind ik wel erg interessant.

Begrijp ik het goed dat je door een Power Dock Pro te installeren eilandbedrijf kunt realiseren? Als je daarop dan 3x een Anker SOLIX
Solarbank Max AC (7kWh) kun je dan alsnog +- 10500 (3x 3500w) terug leveren aan je eigen huis?
Ik neem wel aan dat dat een controller is die je huis kan loskoppelen van het net, wat betekent dat je je hoofdaansluiting eerst moet om leiden naar de power dock pro. Dat is dus best wel een aanpassing

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-04 15:02
Ik heb me ingeschreven voor de AC max, moet ergens toch actie gaan ondernemen denk ik. Ik begrijp alleen niet helemaam of die bij stroomuitval alsnog zonnestroom kan opslaan of dat die dan net als veel andere batterijen niets meer doet meer die energie.

• digital-IMEI
mxmemx schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:38:
Ik heb me ingeschreven voor de AC max, moet ergens toch actie gaan ondernemen denk ik. Ik begrijp alleen niet helemaam of die bij stroomuitval alsnog zonnestroom kan opslaan of dat die dan net als veel andere batterijen niets meer doet meer die energie.
Bij stroomuit stopt je PV ook.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 22:41
Kan je met deze nieuwe Max ac ook offgrid?

Water-Escape

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
water_escape schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:59:
Kan je met deze nieuwe Max ac ook offgrid?
Er zit een noodstroomuitgang op, maar dat is niet off-grid voor je hele huishouden. Met de PowerDock Pro en de juiste maatregelen daaromheen zou je richting eilandmode moeten kunnen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:01:
[...]

Er zit een noodstroomuitgang op, maar dat is niet off-grid voor je hele huishouden. Met de PowerDock Pro en de juiste maatregelen daaromheen zou je richting eilandmode moeten kunnen.
Is die noodstroomuitgang ook bidirectioneel?

• water_escape
Taro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:01:
[...]

Ik heb trouwens 3 fase, deze is enkel 1 fase zoals ik het nu zie?

Water-Escape

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
water_escape schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:41:
[...]

Ik heb trouwens 3 fase, deze is enkel 1 fase zoals ik het nu zie?
Ik kan nog weinig info vinden over de PowerDock Pro die het hier betreft. Wel deze pagina over de volgens mij normale versie voor de Solarbank 3 serie: https://www.ankersolix.co...arbank3-a17c5-multisystem waar hier en daar 3-fase wordt genoemd.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
HandyLumberjack schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:36:
[...]

Is die noodstroomuitgang ook bidirectioneel?
Je bedoelt dat je er een micro-omvormer op aan kunt sluiten? Dat heb ik nog niet gehoord/gezien, of gemist, kan ook :)

• water_escape
Taro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:21:
[...]

Ik kan nog weinig info vinden over de PowerDock Pro die het hier betreft. Wel deze pagina over de volgens mij normale versie voor de Solarbank 3 serie: https://www.ankersolix.co...arbank3-a17c5-multisystem waar hier en daar 3-fase wordt genoemd.
Hij gaat met een stekker in het stopcontact, dat zal het 1 fase zijn toch? 3fase sluit je beter direct op de meterkast aan.

Water-Escape

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
water_escape schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:42:
[...]

Hij gaat met een stekker in het stopcontact, dat zal het 1 fase zijn toch? 3fase sluit je beter direct op de meterkast aan.
De Solarbank wel inderdaad, maar ik had het over de Anker PowerDock Pro.

• HHF

HHF

water_escape schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:42:
[...]

De powerdock wordt vast bekabeld aan 3 fases aangesloten.
https://manuals.plus/m/f0...c266da800b770eb0518dc.pdf
Daarna kun je de losse powerbank en de EV lader met een stekker aansluiten.

• Revodrone
Het enige voordeel van een Powerdock is dat je boven de 3600watt kan komen en je kunt er een EV lader op aansluiten. Verder doet dat ding toch niks?

Volgens mij zag ik op beelden van het evenement afgelopen donderdag ook iets van een ATS. Iemand daar meer info over?

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:49
Revodrone schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:57:
Het enige voordeel van een Powerdock is dat je boven de 3600watt kan komen en je kunt er een EV lader op aansluiten. Verder doet dat ding toch niks?

Volgens mij zag ik op beelden van het evenement afgelopen donderdag ook iets van een ATS. Iemand daar meer info over?
Wat ik er uit begreep is dat je met de power dock pro ook daadwerkelijk off grid capabilities krijgt. Maw, die zou het net moeten kunnen ontkoppelen en een stroom eiland in werking kunnen houden in het geval van een stroomstoring. Dan kun je met een anker thuis accu klein beginnen en later uitbreiden naar een volledig off grid systeem. Maar ik kon over de power dock pro nog weinig vinden...
Taro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:22:
[...]

Je bedoelt dat je er een micro-omvormer op aan kunt sluiten? Dat heb ik nog niet gehoord/gezien, of gemist, kan ook :)
Ik dacht zelf aan een 2,2 kW stringomvormer :) . Maar het principe is hetzelfde.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
HandyLumberjack schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:43:
[...]

Ik dacht zelf aan een 2,2 kW stringomvormer :) . Maar het principe is hetzelfde.
Ik vermoed dat we nog wel mooie aanvullingen voor de Power Dock Pro gaan zien ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

ATS?

Ik heb er de Anker SOLIX XE 5 kW gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4shUxq4w3ANdBPAGtNqpYBV24TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TREMhknBet2GvRN1PUL78mpq.jpg?f=fotoalbum_large

En dit prachtige panel, bedoel je die?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwSMMoKvddW_6zRUCr_dqN51Q04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS8VSuzKjB2q2TwsO77vpPCl.jpg?f=fotoalbum_large

• Revodrone
Ja, die bedoelde ik! Is daar meer info over? (ATS = Automatic Transfer Switch, overschakelen op accu wanneer de stroom uitvalt)

Volgens mij vergelijkbaar met de Sigenergy Energy gateway.

[ Voor 28% gewijzigd door Revodrone op 11-04-2026 21:00 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Revodrone schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:57:
Ja, die bedoelde ik! Is daar meer info over? (ATS = Automatic Transfer Switch, overschakelen op accu wanneer de stroom uitvalt)

Volgens mij vergelijkbaar met de Sigenergy Energy gateway.
Meer info heb ik helaas niet, focus lag daar volledig op de Max AC.

• tweazer
digital-IMEI schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:45:
[...]

Bij stroomuit stopt je PV ook.
Als ik het goed begrijp niet met de anker ATS, die zou een eigen, interne sinus bieden...

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
tweazer schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:35:
[...]

Als ik het goed begrijp niet met de anker ATS, die zou een eigen, interne sinus bieden...
Volgens mij ook, vermoed dat er 3-fase eilandmode mee mogelijk is. En dat de zonnepanelen in de toekomst niet meer direct op de thuisaccu omvormer worden aangesloten, maar op Power Dock Pro achtige apparaten.

Komt vast nog wel een hybride variant van de Max AC uit, maar je kunt je productportfolio veel simpeler houden met een Dock dat stroom uit panelen kan distribueren naar je huishouden of naar je accu, mogelijk ook met een veel hoger voltage en gelijk aan een stringomvormer, dan met een 48-51 Volt thuisaccu omvormer.

• tweazer
Klopt, vooral enkel interessant als je een 2 pro, 2 ac hebt en/of EV plannen. Met de 3 ac en de max heb je dat niet nodig.

• CR1992

CR1992

Thor

tweazer schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:40:
[...]

Klopt, vooral enkel interessant als je een 2 pro, 2 ac hebt en/of EV plannen. Met de 3 ac en de max heb je dat niet nodig.
Als je een ev laadpaal hebt kun je die toch ook gewoon op je huisinstallatie zetten . Gewoon een automaat bijzetten.
Wat is dan de meerwaarde van de powerdock .
Ik heb al zonnepanelen dus kan beter rechtstreeks op de zonnepanelen opladen.

• CR1992

CR1992

Thor

Taro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:39:
[...]

Volgens mij ook, vermoed dat er 3-fase eilandmode mee mogelijk is. En dat de zonnepanelen in de toekomst niet meer direct op de thuisaccu omvormer worden aangesloten, maar op Power Dock Pro achtige apparaten.

Komt vast nog wel een hybride variant van de Max AC uit, maar je kunt je productportfolio veel simpeler houden met een Dock dat stroom uit panelen kan distribueren naar je huishouden of naar je accu, mogelijk ook met een veel hoger voltage en gelijk aan een stringomvormer, dan met een 48-51 Volt thuisaccu omvormer.
Ja vind het een moeilijke keuze .
Ofwel de nieuwe variant.
Ofwel de 2700 waarop je zonnepanelen kunt aansluiten. Ik vind dat echt een meerwaarde.

• NiGeLaToR
CR1992 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:59:
[...]

Als je een ev laadpaal hebt kun je die toch ook gewoon op je huisinstallatie zetten . Gewoon een automaat bijzetten.
Wat is dan de meerwaarde van de powerdock .
Ik heb al zonnepanelen dus kan beter rechtstreeks op de zonnepanelen opladen.
Powerdock managed alles voor je: goedkope stroom in de auto, batterijen geladen, hele energiebeheer.

Dat kan met P1 meters, software, juiste laadpaal, HA, Homey etc ook, maar als je greenfield begint kun je dus ook zo’n systeem optuigen om het voor je te doen.

• CR1992

CR1992

Thor

NiGeLaToR schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:26:
[...]

Powerdock managed alles voor je: goedkope stroom in de auto, batterijen geladen, hele energiebeheer.

Dat kan met P1 meters, software, juiste laadpaal, HA, Homey etc ook, maar als je greenfield begint kun je dus ook zo’n systeem optuigen om het voor je te doen.
Oh oke . Op termijn willen we 2 electrische wagens . misschien eentje op de automaat en eentje op de powerdock of hoe zou je het doen ?

Ik vind de v1 laadpaal van anker solix wel interessant.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-05 19:43
mxmemx schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:38:
Ik vind het ook een sterke propositie van Anker! Me ook ingeschreven voor de 'early bird' korting.

Stel één uitbreidingsbatterij, kom je rond de 3.500 euro uit voor 14 kWh (rekening houdend met de early bird korting, je kunt ook de btw terugvragen, onder wat aanvullende voorwaarden, laat dat even buiten beschouwing) -> 10.000 cycli, stel iedere cyclus 11 kWh, zijn de kosten per kWh over de levensduur slechts +/- 3 cent per kWh (3.500/ 110.000) - dat is echt wel gunstig, on par met utility projecten en het draagt bij aan het oplossen van netcongestie.

Het komt er hier met 20 panelen op N-O-Z-W op neer dat we dan vrijwel volledig nom kunnen draaien overdag (van maart t/m oktober), dankzij de omvormer van 3500 watt, met slechts enige teruglevering in de nacht in april, mei, juni, juli, augustus.

[ Voor 15% gewijzigd door johnhemmers op 12-04-2026 12:21 ]

• NiGeLaToR
CR1992 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:31:
[...]

Oh oke . Op termijn willen we 2 electrische wagens . misschien eentje op de automaat en eentje op de powerdock of hoe zou je het doen ?

Ik vind de v1 laadpaal van anker solix wel interessant.
Heb er zelf geen ervaring mee helaas, maar vind het wel interessant om op termijn eilandmode te overwegen. Ik heb nu een EV niet op de Anker en dat bijt elkaar niet, want laad de auto nooit op als de Anker z'n leveringsschema heeft. Ik zal dat anders moeten inrichten als ik NOM ga draaien, maar nu dump ik nog alles zodra de energieprijs hoog is.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:40
Ervaring van mijn installatie:

Ik heb de power dock en 2 keer de solix 3pro en 2 exta batterijen. Mijn power dock op 1 fase aangesloten. Power dock kan 1 en 3 fase ingesteld worden. Voor nu 1 fase helaas, net vol zit.

Wilde nog de anker v1 voor de auto. Maar dat doen we later. Eerst bericht van liander afwachten. Wel alles laten aanleggen door de electricien.

De zonnepanelen laden de batterijen goed op.

Ik heb de modus nu op eigen verbruik en einde avond rond 43 procent over.

Heb nu soms een dag dat wanneer ik de auto ook laad dat ik 4 euro aan stroom heb verbruikt. Alleen laad de modus eigen verbruik de opbrengst in euro's niet zien.

Het dynamische tarief modus werkt ook goed en dat zal dan wel de setting worden in de winter.

Ik zal anker eens vragen of mijn power dock ook.geschikt is voor de max ac model. Ik denk het wel, maar ze zijn altijd wel vriendelijk als je ze mailt.

Verder hoop ik op meer intergraties met homey etc en wat meer lokale aansturing.

Verder dus tevreden.
Het nadeel van de Anker V1 is dat die niet MID gecertificeerd is, dus geen ERE-certificaten.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-04-2026 13:03 ]

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:40
Hi all,

Antwoord over de compatibiliteit power dock en de Max Ac. Niet heel erg hulpzaam...

Thank you for your inquiry. Based on the available information, the compatibility of the Max AC with the power dock used for Solix 3 Pro systems is not explicitly mentioned. To ensure compatibility, it is recommended to verify the specifications of the Max AC and compare them with the requirements of your current power dock. If you need further assistance, feel free to let me know!

Tja, de power dock kan tot 4800 watt terugleveren aan het net. Ik denk dat het moet kunnen...

Na dit weekend maar eens een goede vergelijking maken.

• CR1992

CR1992

Thor

https://www.notebookcheck...lagsysteem.1270929.0.html

Klopt het dat ze in mei de solar bank 4 gaan aankondigingen met mppt ingangen ?

• Snoekebeest
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-04 22:17
Ik heb de Anker V1 nu een paar weken. Apparaat laat ik samen werken met een shelly Pro 3EM voor de loadbalancing dit lijkt goed te werken al vind ik wel dat er wel ruim word afgeknepen. En 1 minpunt is wel dat wifi van dat ding er vaak uitklapt. Dus ik zal eerdaags nog een keer weer door de kruipruimte moeten voor een netwerk kabel.

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28
De MAX AC is ook in Duitsland in voorverkoop intussen:

https://solarhandel24.de/...-mit-smart-meter-speicher

• tweazer
rem_hopster schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:16:
Wilde nog de anker v1 voor de auto. Maar dat doen we later. Eerst bericht van liander afwachten. Wel alles laten aanleggen door de electricien.
In dit plaatje mis ik bidirectioneel laden: als je auto thuis is zou je die ook als extra akku kunnen gebruiken. Helaas is die EV1 NIET bidirectioneel ....

• tweazer
CR1992 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:02:
[...]
Ja vind het een moeilijke keuze .
Ofwel de nieuwe variant.
Ofwel de 2700 waarop je zonnepanelen kunt aansluiten. Ik vind dat echt een meerwaarde.
De 4 pro is al een beetje gelekt, 5kWh capaciteit, mid mei werd genoemd. Wat mij tegenstaat is het absurde gewicht van de solarbank max, 73kg, dat physiek kopen / plaatsen en/of stapelen doe je niet 123 ...

• NiGeLaToR
tweazer schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:42:
[...]

In dit plaatje mis ik bidirectioneel laden: als je auto thuis is zou je die ook als extra akku kunnen gebruiken. Helaas is die EV1 NIET bidirectioneel ....
En niet MID gecertificeerd voor ERE bijverdiensten - al met al goed nadenken of je per se deze wilt of even wacht op een betere versie, of gewoon non-Anker-alternatief.

• CR1992

CR1992

Thor

Ik ga nog even op de 5 kw wachten dan .ik wil eentje met zonnepanelen ingangen.e

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:45

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Taro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:07:
[...]

Zo heeft natuurlijk iedereen een andere voorkeur. 7 kWh units zijn erg zwaar, maar als ze eenmaal staan... En heb je aan 3 kWh voldoende dan kan je prima voor de E2700 gaan.

Was gisteren bij de lancering aanwezig, echt interessant product. Paar foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verwacht eind deze maand een reviewmodel te ontvangen, zal alvast een vorkheftruck regelen om hem de garage in te rijden :)
Ik zie iets dat zie hier een Wieland stekkerdoos noemen op je eerste foto, gaat de AC Max daar ook mee leverbaar worden? VInd de AC Max erg interessant maar maak me toch wat zorgen over 3500W over een gewone shuko ;)

Deze bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ858fgTTaqRd-wS5m8kU5Rvm5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/731pZgBYCMxmx5wjM788VwyZ.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 13-04-2026 15:47 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• caspervc
  • Laatst online: 09:20
Ook ik heb me voor de Solar Max voor aangemeld. Ben 't huis aan 't verbouwen en kan op de juiste plek een eigen groep laten installeren.
Begrijp ik het goed als:
- ik vraag om dikkere bedrading voor minder risico
- je idealiter die eigen stopcontact en stekker van anker gebruikt? Of kan hij ook direct op de bekabeling worden aangesloten?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

caspervc schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:01:
Ook ik heb me voor de Solar Max voor aangemeld. Ben 't huis aan 't verbouwen en kan op de juiste plek een eigen groep laten installeren.
Begrijp ik het goed als:
- ik vraag om dikkere bedrading voor minder risico
- je idealiter die eigen stopcontact en stekker van anker gebruikt? Of kan hij ook direct op de bekabeling worden aangesloten?
In principe is 2,5mm2 bedrading meer dan voldoende voor 16A qua risico. Hooguit zou je wat dikkere bedrading kunnen gebruiken om het verlies te beperken, maar dat maakt niet heel veel uit. Wil je het helemaal correct doen dan zeker je de groep af met 20A.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-04-2026 17:24 ]

• Tomhy
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 01-05 08:32
De Anker SOLIX Solarbank Max AC lijkt mij best wel interessant (7 kWh / 3.5 kW), maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk werkt t.o.v. de bestaande Solix setups:
  • Hoe zit de back-upfunctie precies in elkaar? Is dat gewoon een losse off-grid output, of kun je er daadwerkelijk (delen van) je huisinstallatie mee voeden bij uitval?
  • Heeft iemand al inzicht in het echte round-trip rendement (AC → batterij → AC)? Ik zie bij de huidige Solix systemen nogal uiteenlopende cijfers (~65–80% afhankelijk van setup en verliezen)
  • En dat 3.5 kW vermogen: hoe realistisch is dat in een NL situatie? Blijf je dan niet gewoon beperkt door groep/stopcontact, net zoals bij de huidige modellen (±800–1200W afhankelijk van aansluiting)?
Tomhy schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:13:
De Anker SOLIX Solarbank Max AC lijkt mij best wel interessant (7 kWh / 3.5 kW), maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk werkt t.o.v. de bestaande Solix setups:
  • Hoe zit de back-upfunctie precies in elkaar? Is dat gewoon een losse off-grid output, of kun je er daadwerkelijk (delen van) je huisinstallatie mee voeden bij uitval?
  • Heeft iemand al inzicht in het echte round-trip rendement (AC → batterij → AC)? Ik zie bij de huidige Solix systemen nogal uiteenlopende cijfers (~65–80% afhankelijk van setup en verliezen)
  • En dat 3.5 kW vermogen: hoe realistisch is dat in een NL situatie? Blijf je dan niet gewoon beperkt door groep/stopcontact, net zoals bij de huidige modellen (±800–1200W afhankelijk van aansluiting)?
Niemand heeft hem nog getest dus de RTE is nog onbekend. Daarnaast zou die in Nederland prima 3500W kunnen en mogen leveren, op een eigen groep.

[ Voor 168% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-04-2026 17:24 ]

• mrme12345
  • Niet online
Tomba schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:45:
[...]

Ik zie iets dat zie hier een Wieland stekkerdoos noemen op je eerste foto, gaat de AC Max daar ook mee leverbaar worden? VInd de AC Max erg interessant maar maak me toch wat zorgen over 3500W over een gewone shuko ;)

Deze bedoel ik:
[Afbeelding]
Ja dat is ook een optie die Anker Solix aanbiedt en sowieso veiliger als je veel en lang met 3500w wil laden en ontladen

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 22:50
Is eigenlijk al duidelijk of je straks (al dan niet met HA) een limiet kan kiezen tussen de 800W en 3500W?Geloof best dat 3500w in theorie prima is, maar in de praktijk zou ik het prima vinden om hem te cappen op 2300W (10A).

Ga me ook inschrijven voor de early bird korting, kan ik alvast gains kweken om die 73kg de zolder op te krijgen :+
Knul schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:50:
Is eigenlijk al duidelijk of je straks (al dan niet met HA) een limiet kan kiezen tussen de 800W en 3500W?Geloof best dat 3500w in theorie prima is, maar in de praktijk zou ik het prima vinden om hem te cappen op 2300W (10A).

Ga me ook inschrijven voor de early bird korting, kan ik alvast gains kweken om die 73kg de zolder op te krijgen :+
Waarschijnlijk wel, bij de Solarbank 3 kan dat ook.

• NiGeLaToR
mrme12345 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:24:
[...]

Ja dat is ook een optie die Anker Solix aanbiedt en sowieso veiliger als je veel en lang met 3500w wil laden en ontladen
Snap die niet zo goed: we hebben hier voor PV al oplossingen voor met werkschakelaars, ik neem aan dat als je een 3500watt systeem aansluit je hier ook gewoon een werkschakelaar tussen hangt.

Als het voor een 1kW airco al verplicht aan te raden is, dan lijkt mij dat voor een 3,5kW accu systeem een logische implementatie. Ze zouden het bij Anker geen stekker accu moeten noemen eigenlijk - tis in de categorie vaste installatie qua vermogen.

Als we de onvolprezen Nen1010 erbij pakken dan is je 16A continue belasting eigenlijk 'maar' 3,2kW en piek ~ 3680watt, namelijk 80% van 16A. Dus 'm of op een 20A groep hangen of op ~ 14A instellen ( ~ 3200watt) is dan logisch (wat vast kan, wat @HandyLumberjack ook stelt). Enfin, als je een volledig eigen 16A groep hebt en 'm daar netjes op afmonteert gaat het vast ook prima, maar toch, goed om die nuance weer 's te herhalen :)

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 15:45
johnhemmers schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:58:
[...]

Ik vind het ook een sterke propositie van Anker! Me ook ingeschreven voor de 'early bird' korting.

Stel één uitbreidingsbatterij, kom je rond de 3.500 euro uit voor 14 kWh (rekening houdend met de early bird korting, je kunt ook de btw terugvragen, onder wat aanvullende voorwaarden, laat dat even buiten beschouwing) -> 10.000 cycli, stel iedere cyclus 11 kWh, zijn de kosten per kWh over de levensduur slechts +/- 3 cent per kWh (3.500/ 110.000) - dat is echt wel gunstig, on par met utility projecten en het draagt bij aan het oplossen van netcongestie.
...
Vraagje @johnhemmers onder welke aanvullende voorwaarden heb jij gezien, wel interessant!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:44

Crusader

Arc Nature

Brockhaus schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:44:
[...]

Vraagje @johnhemmers onder welke aanvullende voorwaarden heb jij gezien, wel interessant!
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• mrme12345
  • Niet online
Topicstart geactualiseerd voor het nieuwe door Anker SOLIX aangekondigde SolarBank Max AC product. Wordt later nog verder uitgebreid.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:42
Ik begin weer interesse in een thuisaccu te krijgen nu ik de AC Max aan zie komen.
Heb een tijdje in andere accu draadjes (oa Homewizzard) rondgehangen maar kreeg het plastje niet rond.
Plan is nl een accu met automatische backup die tijdelijk de warmtepomp (1 fase max 3600w) kan voeden bij stroomuitval.
Beide dan op een eigen groep, zelfde fase en met een fatsoenlijke ATS.

Vraag is ff of de Anker de belasting van een groep/fase kan monitoren en bsluiten NIET te laden (theoretisch kans op 3600w WP en 3500w Accu op 1 fase).
Ik las dat deze met een Shelly kan samenwerken, maar hoe of wat heb ik nog niet gezien.
Ik heb heel mijn stroomvoorziening in Homey hangen...

• tweazer
Jpiek schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:11:
Ik las dat deze met een Shelly kan samenwerken, maar hoe of wat heb ik nog niet gezien.
de 2 en 3 serie van solarbanks werken prima samen met de 3 EM (niet de 3emt), voor (ont)laden en nul op de meter. Ik neem aan dat de 3 max (en de 4 pro) dit ook gaan ondersteunen.
Betonblokken van 73kg, 67x36x33 groot zijn ook wat om rekening mee te houden ...

[ Voor 8% gewijzigd door tweazer op 15-04-2026 15:21 ]

Jpiek schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:11:
Ik begin weer interesse in een thuisaccu te krijgen nu ik de AC Max aan zie komen.
Heb een tijdje in andere accu draadjes (oa Homewizzard) rondgehangen maar kreeg het plastje niet rond.
Plan is nl een accu met automatische backup die tijdelijk de warmtepomp (1 fase max 3600w) kan voeden bij stroomuitval.
Beide dan op een eigen groep, zelfde fase en met een fatsoenlijke ATS.

Vraag is ff of de Anker de belasting van een groep/fase kan monitoren en bsluiten NIET te laden (theoretisch kans op 3600w WP en 3500w Accu op 1 fase).
Een warmtepomp vraagt een flinke aanloopstroom, het is maar de vraag of een AC Max die kan leveren.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:42
HandyLumberjack schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:11:
[...]
Een warmtepomp vraagt een flinke aanloopstroom, het is maar de vraag of een AC Max die kan leveren.
AC Max staat voor 7000 Piekstroom, maar de WP trekt nooit zoveel. max piek die ik op de P1 gezien heb is 3850W. Veel meer en de groep zou er uitklappen immers.

En in principe gaat met een ATS de stroomlevering in miliseconden over van Net naar Accu, dus de WP hoeft niet heemala opnieuw op te starten. Binnenunit met pomp en regeling komt sws op een eigen UPS.

• renewouw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:50
dat zijn wel een paar denkfouten bij elkaar. Als de warmtepomp niet draait op het moment van stroomuitval zal de thuiasbatterij wel degelijk de inschakelstroom moeten kunnen leveren wanneer de warmtepomp inschakelt. De P1 op een slimme meter kan onmogelijk de piekstroom tijdenms het inschakelen meten en weergeven dus die waarde zegt helemaal niets. Een standaard 16A automatische zekeringh in een woning heeft een B-karakteristiek en die kan gemakkelijk inschakelstromen van 3-5 keer zijn nominale waarde leveren. Zelfs inschakelstromen van 80A kunnen dus kortdurend probleemloos door zo'n automaat. Zoek maar op automaat B-karakteristiek en je vind voldoende info. Er zijn wel inschakelstroombegrenzers waarmee je inschakel problemen vaak mee kunt verhelpen.
Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste