KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Nu maar wachten op Anker…
[ Voor 19% gewijzigd door BB72 op 18-03-2026 17:10 ]
Hier heb ik net wat meer tijd voor genomen om eens te kijken.Ravhin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:33:
[...]
De Homey app van Til Wegener is gebaseerd op de cloud connectie dus die ligt er nu ook uit - het geeft echter niet aan dat de verbinding verbroken is.![]()
Het zou echt tof zijn als MQTT zou gaan werken! Dan kan je in ieder geval op je eigen netwerk nog dingen aansturen. Nu is dat toch complex en vooral op reverse-engineering gebaseerd.
Ongeveer de helft van mijn sensoren zijn op basis van MQTT. Helaas zijn ook deze allemaal offline.
Heb al gemerkt dat als het niet werkt je de app beter kan sluiten en later nog eens checken.
App werkt hier ook en eea heeft programma gewoon afgedraaid afgelopen uren.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
@HandyLumberjack en ik hebben zelfde euvel ontdekken we net.DennusB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:11:
Meer mensen waar de code van het Tweakers testpanel niet werkt om de setup te bestellen/betalen?
https://www.ankersolix.com/nl
Ik ook. Wat een bende bij Anker elke keer zegdigital-IMEI schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:24:
Ik heb zojuist gemaild.
Anker of T’net?digital-IMEI schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:24:
Ik heb zojuist gemaild.
Just to be curious?
Code tweakers testpaneel?
Verder net een mail gestuurd naar anker, want dynamisch modus gaat in de nacht steeds terug naar modus eigen verbruik. Helaas een redelijk standaard antwoord en moet allerlei extra stappen nemen, wanneer antwoord me niet bevalt.
Batterij was in om 23:56 nog 52 procent vol. Ik heb zelf nog geen oorzaak gevonden, maar ga eens monitoren
Tweakers. Hoewel ik vrees dat hij de mail maandag pas leest. Ik verwacht niet bij Anker in het weekend bij de juiste persoon uit te komen.
een aantal hier op het forum hebben de Solix als test thuis ontvangen n.a.v. deze actie.rem_hopster schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:05:
Hi all,
Just to be curious?
Code tweakers testpaneel?
.plan: Vijf thuisbatterij-enthousiastelingen gezocht: test de Solarbank 3 Pro
Nee, enfin, iig ons best gedaan.digital-IMEI schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:30:
[...]
Tweakers. Hoewel ik vrees dat hij de mail maandag pas leest. Ik verwacht niet bij Anker in het weekend bij de juiste persoon uit te komen.
Ja precies! Ben benieuwd hoe ze t maandag gaan oplossen dan
Via een computer webbrowser geprobeerd - niet gelukt.
Via de app geprobeerd - daar kennen ze de BP2700 niet.
Het gaat vast goed komen maar het is wel jammer dat het zo loopt.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Nee, het ligt aan de ontvangen code.DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:13:
Nieuwe mail met uitleg gehad, helaas werkt de code nog steeds niet. Bij andere mensen hier wel?
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Same here.HandyLumberjack schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Nee, het ligt aan de ontvangen code.
Sametweazer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:17:
Mocht bij de testers de code wel werken en nog wat bestelruimte voor bp2700 accus zijn houd ik mij aanbevolen
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Zowel mijn ouders als ik hebben deze melding gekregen. Ik heb een ticket aangemaakt bij Anker en volgens hen lag het aan wifi problemen of een tijdelijke netwerkstoring (unifi). Opvallend genoeg werkte alles weer nadat het ticket was aangemaakt. Mogelijk speelt de combinatie met de HomeWizard P1 en de splitter ook een rol.Remcoudb schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:52:
Zijn er meer die deze melding hebben? Ik krijg hem er niet uit. Heeft al die tijd gewerkt en er is niks aangepast. Iemand een idee hoe het op te lossen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Zal ik voor de grap ook maar eens een ticket aanmaken. Bedankt voor je reactie!aGraPusher schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Zowel mijn ouders als ik hebben deze melding gekregen. Ik heb een ticket aangemaakt bij Anker en volgens hen lag het aan wifi problemen of een tijdelijke netwerkstoring (unifi). Opvallend genoeg werkte alles weer nadat het ticket was aangemaakt. Mogelijk speelt de combinatie met de HomeWizard P1 en de splitter ook een rol.
Ik had na het installeren van de P1 splitter van HW ook deze foutcode - grappig genoeg na een paar uur, dus niet direct. Na ongeveer een dag verdween de fout als sneeuw voor de zon. Niet echt iets gedaan.Remcoudb schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:52:
Zijn er meer die deze melding hebben? Ik krijg hem er niet uit. Heeft al die tijd gewerkt en er is niks aangepast. Iemand een idee hoe het op te lossen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Met de nieuwe uitleg is het gelukt! Met dank aan Robin the Reliant voor de strakke opvolging met onze vrienden van Anker!
Ja gelukt? Binnen het aangegeven timeframe of later vandaag?Ravhin schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:44:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
Met de nieuwe uitleg is het gelukt! Met dank aan Robin the Reliant voor de strakke opvolging met onze vrienden van Anker!
Nee, mijn batterijen zijn niet te koop
Kun je nog ergens een betere prijs krijgen als mysolarplant?tweazer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:04:
[...]
We kunnen ook een ritje combineren naar duitsland ?
Jouw setup met meerdere separate systemen heeft me op een idee gebracht
[ Voor 15% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-03-2026 20:41 ]
Later vandaag - rond 18:00digital-IMEI schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Ja gelukt? Binnen het aangegeven timeframe of later vandaag?
Ik ben "blij" dat er nog iemand anders was met deze issue. Deze ochtend had ik dezelfde foutmelding, "Fout 32". De Anker P1 meter even zonder stroom gezet, geen soelaas. Allerlei combinaties met de P1 meters uitgevoerd, geen oplossing. Uiteindelijk heb ik de Solarbank ontkoppeld (zonnepanelen en netstroom) en het toestel afgezet en na een tweetal minuutjes terug aangezet. Een traditionele "have you tried turning it off and on again " dus. De foutmelding verdween onmiddellijk en sindsdien werkt het systeem terug perfect.aGraPusher schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Zowel mijn ouders als ik hebben deze melding gekregen. Ik heb een ticket aangemaakt bij Anker en volgens hen lag het aan wifi problemen of een tijdelijke netwerkstoring (unifi). Opvallend genoeg werkte alles weer nadat het ticket was aangemaakt. Mogelijk speelt de combinatie met de HomeWizard P1 en de splitter ook een rol.
Vergelijkbare setup, P1 splitter van HW, HW P1 meter in de tweede poort, Anker P1 meter in de laatste poort van de splitter. Eveneens Unifi netwerk. Ik heb de logs van Unifi doorgespit, geen enkel Anker apparaat heeft zich ge(re)connect tijdens de nacht.
Mij is het ook geluktRavhin schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:44:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
Nee, mijn batterijen zijn niet te koop
Interessant/vreemd om lezen... Ik heb net dezelfde setup (2xP1 + splitter, unifi) en had hetzelfde voor maandagavond (23/3). Ik heb mijn Solarbank sinds augustus en heb dit sindsdien een 3-4tal keer voorgehad.custk9 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:03:
[...]
Ik ben "blij" dat er nog iemand anders was met deze issue. Deze ochtend had ik dezelfde foutmelding, "Fout 32". De Anker P1 meter even zonder stroom gezet, geen soelaas. Allerlei combinaties met de P1 meters uitgevoerd, geen oplossing. Uiteindelijk heb ik de Solarbank ontkoppeld (zonnepanelen en netstroom) en het toestel afgezet en na een tweetal minuutjes terug aangezet. Een traditionele "have you tried turning it off and on again " dus. De foutmelding verdween onmiddellijk en sindsdien werkt het systeem terug perfect.
Vergelijkbare setup, P1 splitter van HW, HW P1 meter in de tweede poort, Anker P1 meter in de laatste poort van de splitter. Eveneens Unifi netwerk. Ik heb de logs van Unifi doorgespit, geen enkel Anker apparaat heeft zich ge(re)connect tijdens de nacht.
Gelukkig wordt er in de community al flink aan de weg getimmerd met lokale MQTT, een Docker met een Solix broker én zelfs een Docker met een self-hosted solix API.
Misschien moet ik mij toch eens gaan bekwamen in MQTT
Deze zit op de zelfde groep als de solaredge omvormer (12 panelen.)
Kan ik de Solix op 1200 watt ontladen zetten of is dat niet aan te raden?
Er zit direct op het stopcontact een 16 amp automaat.
Verder zitten er geen gebruikers op de groep.
Hoeveel watt is die SolarEdge omvormer?dhm00 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:10:
Ik heb de Solix 3 Pro met inmiddels 3x de extra accu dus ruim 10 kw.
Deze zit op de zelfde groep als de solaredge omvormer (12 panelen.)
Kan ik de Solix op 1200 watt ontladen zetten of is dat niet aan te raden?
Er zit direct op het stopcontact een 16 amp automaat.
Verder zitten er geen gebruikers op de groep.
Mogelijk ben je zelfs bij 800 Watt de groep al aan het overbelasten.
Edit:
Staat gewoon bij aanmeldscherm... Je kan gewoon wisselen en de devices blijven beschikbaar. Het gaat dus hoogstwaarschijnlijk om dezelfde server voor Duitsland en Nederland. Mooi!
[ Voor 30% gewijzigd door StormRider op 26-03-2026 16:06 ]
De omvormer is max 3,3 kw maar dat is de afgelopen 4 jaar nooit gehaald, icm ligging panelen oost en West. max is 1, 8 kwh geweest. Als de zonnepanelen leveren slurpt de Anker dit meteen op.HandyLumberjack schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:08:
[...]
Hoeveel watt is die SolarEdge omvormer?
Mogelijk ben je zelfs bij 800 Watt de groep al aan het overbelasten.
Ok dus er zijn twee dingen:dhm00 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:27:
[...]
De omvormer is max 3,3 kw maar dat is de afgelopen 4 jaar nooit gehaald, icm ligging panelen oost en West. max is 1, 8 kwh geweest. Als de zonnepanelen leveren slurpt de Anker dit meteen op.
- De NEN 1010 richtlijn schrijft voor <= 800watt invoeden op een groep met andere gebruikers.
- 1800 + 1200 = 3.000 watt en een eind onder de 16A (maar niet superveel).
Er zitten verder geen verbuikers op deze groep alleen de Solaredge en de Solix pro 3NiGeLaToR schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:45:
[...]
Ok dus er zijn twee dingen:Dus: mag (als je een installateur bent) niet, maar kan wel. Probleem ontstaat vooral als je meer dan 3-4kW in die groep stopt wat wél door je draden gaat maar niet door je zekering. Dat opslurpen is dan precies het probleem.
- De NEN 1010 richtlijn schrijft voor <= 800watt invoeden op een groep met andere gebruikers.
- 1800 + 1200 = 3.000 watt en een eind onder de 16A (maar niet superveel).
Ja dat is precies waar m’n antwoord dus over gaatdhm00 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:24:
[...]
Er zitten verder geen verbuikers op deze groep alleen de Solaredge en de Solix pro 3
Als je goedkeuring zoekt dan zou ik dit wellicht zo aansluiten, als ik vol vertrouwen in de bekabeling enzo had. Maar wellicht ook niet, want tjah.. het mag officieel als je de richtlijnen volgt niet
Hoeveel Wp zijn die panelen dan? 4 jaar terug waren ze meestal rond de 400Wp, en bij 12 stuks (+-4800Wp totaal) zou ik toch wel aanzienlijk hogere pieken verwachten (ook bij oost-west)dhm00 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:27:
[...]
De omvormer is max 3,3 kw maar dat is de afgelopen 4 jaar nooit gehaald, icm ligging panelen oost en West. max is 1, 8 kwh geweest. Als de zonnepanelen leveren slurpt de Anker dit meteen op.
Thanks, ik ben geen electromonteur dus mag afwijken van de NEN1010NiGeLaToR schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:32:
[...]
Ja dat is precies waar m’n antwoord dus over gaat![]()
Als je goedkeuring zoekt dan zou ik dit wellicht zo aansluiten, als ik vol vertrouwen in de bekabeling enzo had. Maar wellicht ook niet, want tjah.. het mag officieel als je de richtlijnen volgt niet
Belangrijk is dat de boel maar niet affikt
Nou ja ik loop het risico verketterd te worden voor zo’n adviesdhm00 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:34:
[...]
Thanks, ik ben geen electromonteur dus mag afwijken van de NEN1010![]()
Belangrijk is dat de boel maar niet affikt
maar wat @HandyLumberjack zegt: je moet het wel verrekte zeker weten want als je wel 1200 teveel door die kabeltjes jaagt wordt het vroeg of laat warm.
Ik heb het even nagezien.HandyLumberjack schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:34:
[...]
Hoeveel Wp zijn die panelen dan? 4 jaar terug waren ze meestal rond de 400Wp, en bij 12 stuks (+-4800Wp totaal) zou ik toch wel aanzienlijk hogere pieken verwachten (ook bij oost-west)
De zonnigste dag van 2025 was 11 juni daar heb ik een piek van 2,08 kw behaald om 12:30 uur.
We hebben een 45 graden dag en de ene kant 6 panelen en de andere kant 4 panelen, ze wekken nooit aan beide zijde het maximale tegelijk op. ons huis stond redelijk lastig voor zonnepanelen.HandyLumberjack schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:34:
[...]
Hoeveel Wp zijn die panelen dan? 4 jaar terug waren ze meestal rond de 400Wp, en bij 12 stuks (+-4800Wp totaal) zou ik toch wel aanzienlijk hogere pieken verwachten (ook bij oost-west)
De zonnigste dag is meestal niet de dag met de allerhoogste piekopbrengst (maar veel scheelt het meestal niet).dhm00 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:37:
[...]
Ik heb het even nagezien.
De zonnigste dag van 2025 was 11 juni daar heb ik een piek van 2,08 kw behaald om 12:30 uur.
Zou je met zoveel uitbreidingsbatterijen niet beter uit zijn met een extra Solarbank 3 en dan samen op een aparte groep met 2400W laden/ontladen?
Slechts 1200W laden/ontladen lijkt mij nog steeds behoorlijk beperkt met 10,8kWh aan opslagcapaciteit.
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is hiermee mijn verbruik uit het net gedaald van 112.88kWh naar 6.64kWh.
Ik ben zeer tevreden over dit resultaat.
Volgende stap is kijken hoe ik de opbrengsten nog wat kan verhogen door een deel van mijn PV opbrengst uitgesteld terug te leveren.
Als salderen eraf is zal ik dat terugleveren wel loslaten en meer eigen consumptie focus hebben, maar toch.
[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-03-2026 18:35 ]
Ja dat snap ik, maar ik zit voorlopig nog in de gouden kooi van een uitstekend vast contract.NiGeLaToR schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:35:
@HandyLumberjack ik stuur alles wat ik overdag goedkoop kan laden op dure momenten gewoon terug. Gemiddelde stroomprijs in maart is nu voor ons onder de 20 cent per kWh. Tibber klanten gemiddeld 24,5 cent.
Als salderen eraf is zal ik dat terugleveren wel loslaten en meer eigen consumptie focus hebben, maar toch.
Ik heb voor mijzelf getest hoe ik dit volgend jaar wil gaan doen, en dit werkt voor mij prima zo.
Eventueel ga ik de installatie volgend jaar van maart tot september splitsen in een deel om het eigen verbruik te maximaliseren en een deel om tegen hogere prijzen te kunnen terugleveren. Zoals het nu is ingesteld zou dat prima kunnen zonder dat de twee delen elkaar tegenwerken.
[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-03-2026 11:35 ]
Nu heeft deze de optie om puur op zonnestroom te laden - alleen pas vanaf 1500W (niet heel vreemd).
Helaas heeft de Solix niet de mogelijkheid om b.v. tot 1500W te laden, en dan naar nul te gaan zodat de Peblar het kan overnemen om de EV te vullen.
Dit jaar maar eens kijken of ik een goed HEMS in elkaar kan coderen zodat de verschillende batterijen elkaar niet in de weg gaan zitten.
Iemand een oplossing ?
Externe voeding aangesloten?Goldenbeau schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:03:
Heeft iemand ervaring met de home wizard P1 meter in combinatie met Anker P1 meter. Situatie: ik heb op de home wizard splitter de anker P1 meter aangesloten en de load balancing. Toen ik de P1 van home wizard erbij plugde gaf de anker een netwerk storing op de app.
Iemand een oplossing ?
Bij mij moest dat inclusief het op een bepaalde poort aansluiten
Anders viel de verbinding in de nacht weg
Wifi router staat ernaast, maar volgens de helpdesk geen wifi.
de anker en splitter moeten externe voeding hebben en als eerste moet de anker aangesloten worden op de splitter. Zodra hij stabiel draait na 30-45 seconden de Homewizard op andere poort van splitter bij prikken.Goldenbeau schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:03:
Heeft iemand ervaring met de home wizard P1 meter in combinatie met Anker P1 meter. Situatie: ik heb op de home wizard splitter de anker P1 meter aangesloten en de load balancing. Toen ik de P1 van home wizard erbij plugde gaf de anker een netwerk storing op de app.
Iemand een oplossing ?
Tis vooral poort 3 die niet lekker gaat met de Anker P1 dongle toch?Riddler85 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:33:
[...]
de anker en splitter moeten externe voeding hebben en als eerste moet de anker aangesloten worden op de splitter. Zodra hij stabiel draait na 30-45 seconden de Homewizard op andere poort van splitter bij prikken.
Voeding inderdaad essentieel. Voordeel is dat als je die in je splitter steekt de dongles meteen goed werken. Heb je maar 1 x stroom nodig.
In welk poortje je de Anker P1 stopt is blijkbaar cruciaal. Ik had ook storingen tot ik de juiste volgorde had:Goldenbeau schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:03:
Iemand een oplossing ?
1. P1 IN
2. Anker P1 met antenne
3. Homey P1
4. Homewizard P1
Zolang de splitter groen aangeeft voor de voeding hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Alle drie de P1’s geven goed waardes door.
Dit keer heb ik de UniFi switch opnieuw opgestart die de AP’s voeden. Hierna was de foutmelding weg.
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Ik blijf issues houden met de modus "dynamisch tarief" en dat deze altijd in de nacht verspringt naar modus "eigen verbruik". Anderen ook problemen hiermee. Met de support van anker kwam ik niet ver.
Dat is bij mij nog geen keer gebeurd, behalve toen ik de P1 meter er zelf uitgetrokken had.rem_hopster schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:22:
Hi all,
Ik blijf issues houden met de modus "dynamisch tarief" en dat deze altijd in de nacht verspringt naar modus "eigen verbruik". Anderen ook problemen hiermee. Met de support van anker kwam ik niet ver.
Kan het zijn dat de P1 meter toch verbinding verliest met de Anker, of dat je router reboot, je AP's een powercycle krijgen of iets anders de programma switch triggert?
Overigens zonder P1 meter gaat ie in een soort energie dump modus zag ik, dan gaat ie met 200-250watt terugleveren ofzo, maar verder niets, maar het kan dat nadat de P1 meter er weer is hij de draad oppakt maar in dit programma? En had je nog de Homey plugin draaien? Wellicht triggert die elke nacht iets?
Heel handig: er zijn nergens logs te vinden bij Anker.
Op het tabblad profiel, rechtsboven op het belletje klikken...NiGeLaToR schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:35:
[...]
Dat is bij mij nog geen keer gebeurd, behalve toen ik de P1 meter er zelf uitgetrokken had.
Kan het zijn dat de P1 meter toch verbinding verliest met de Anker, of dat je router reboot, je AP's een powercycle krijgen of iets anders de programma switch triggert?
Overigens zonder P1 meter gaat ie in een soort energie dump modus zag ik, dan gaat ie met 200-250watt terugleveren ofzo, maar verder niets, maar het kan dat nadat de P1 meter er weer is hij de draad oppakt maar in dit programma? En had je nog de Homey plugin draaien? Wellicht triggert die elke nacht iets?
Heel handig: er zijn nergens logs te vinden bij Anker.
Ah, daar zijn ze. Thanks.HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:38:
[...]
Op het tabblad profiel, rechtsboven op het belletje klikken...
Alleen: tis erg summier - zie je daar P1 disconnects? Tis bij mij leeg, heb alleen een paar firmware meldingen van de installatie en verder helemaal niets.
Bij mij komt fout 32 een paar keer voor in de lijst. De meeste fouten zijn veroorzaakt door een paar testjes, in normaal bedrijf doet die het foutloos.NiGeLaToR schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:50:
[...]
Ah, daar zijn ze. Thanks.
Alleen: tis erg summier - zie je daar P1 disconnects? Tis bij mij leeg, heb alleen een paar firmware meldingen van de installatie en verder helemaal niets.
[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 31-03-2026 08:59 ]
Ik gebruik een smart meter die ingebouwd is en een powerdock.
Het bijzondere is, dat op de frontend (home) er staat modus "eigen verbruik" met uitroepteken, waar je niks mee kan en in de stroommodus menu staat de modus gewoon nog op "dynamisch tarief".
En in wat door moet gaan als log staat dus alleen die foutmelding maar verder geen andere dingen?rem_hopster schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:07:
Thanks all,
Ik gebruik een smart meter die ingebouwd is en een powerdock.
Het bijzondere is, dat op de frontend (home) er staat modus "eigen verbruik" met uitroepteken, waar je niks mee kan en in de stroommodus menu staat de modus gewoon nog op "dynamisch tarief".
Powerdock en smart meter geen ervaring mee.
Anker support laten escaleren - wellicht de vraag wat zwaarder aanzetten?
Ik heb dit doorgekregen van onze contactpersoon bij Anker Solix met verzoek om ook Tweakers uit het Anker Solix forum kans te geven om hierbij aanwezig te zijn. Bij deze, iedereen die belangstelling heeft voor stekkerbatterijen van Anker Solix kan hier aan deelnemen. Ik heb zelf verder niets met de organisatie te maken of wat dan ook.
Programma:
Dus mocht je aan het zoeken zijn naar een nieuwe stekkerbatterij en op deze tijd en datum kunnen is dit een mooie gelegenheid om dit event te bezoeken en rechtstreeks informatie te ontvangen van Anker Solix. Gebruik daarvoor onderstaande link om te reserveren (zonder kosten). Je ontvangt dan via e-mail een bevestiging via een QR code voor het event. Ik weet niet hoeveel kaartjes beschikbaar zijn.
April 09, 2026
14:00 – 19:00 CET
Circa Amsterdam(Seineweg 2, 1043 BG Amsterdam)
This is a product launch event. Please confirm your attendance here.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
De default modus is 200W (of bij volle accu(s) het gegenereerde vermogen) aan het grid leveren. Bij netwerkhikken zie ik een systeem daarnaar inderdaad overgaan.NiGeLaToR schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:35:
[...]
Overigens zonder P1 meter gaat ie in een soort energie dump modus zag ik, dan gaat ie met 200-250watt
Zou dit de nieuwe anker E10 zijn ? (!! niet bestellen via die link, die prijs/leverancier klopt niet !!) Anker E10 USA version hiermrme12345 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:57:
Hoi allemaal, bijgaand een uitnodiging voor geinteresseerden voor de product launch van de nieuwe stekkerbatterij van Anker Solix op 9 april in Amsterdam.
[ Voor 7% gewijzigd door tweazer op 01-04-2026 10:07 ]
De integratie maakt gebruik van lokale Modbus communicatie, wat betekent dat je devices lokaal kunt uitlezen en aansturen zonder afhankelijk te zijn van de cloud.
Op dit moment worden alleen Smart Plugs ondersteund, en daarvoor is wel firmware nodig met Modbus support. Het lijkt erop dat Anker van plan is om in de toekomst meer apparaten toe te voegen.
Voor wie met Anker Solix of vergelijkbare producten werkt in Home Assistant, is dit een interessante ontwikkeling richting meer lokale controle.
Meer info en installatie:
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official
Heej, perfect, dankjewel, nog even niet de anker smart meters in de verkoop gooiendigital-IMEI schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:06:
Anker heeft nu een officiële HACS integratie uitgebracht voor Home Assistant.
Op dit moment worden alleen Smart Plugs ondersteund, en daarvoor is wel firmware nodig met Modbus support. Het lijkt erop dat Anker van plan is om in de toekomst meer apparaten toe te voegen.
PS ook nog even geduld hebben: de benodigde firmware komt pas ergens deze maand uit ...
[ Voor 8% gewijzigd door tweazer op 01-04-2026 12:06 ]
Ze hebben het over "just plug in" en die E10 is 7,6 kW dus dat is wat anders.tweazer schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:01:
[...]
Zou dit de nieuwe anker E10 zijn ? (!! niet bestellen via die link, die prijs/leverancier klopt niet !!) Anker E10 USA version hier
Misschien een 2-3kW versie van de Solarbank 3, die ook op dezelfde uitbreidingsbatterijen past? Zou mooi zijn.
Komende week krijg ik een nieuw leverancier waarbij ik in de weekenden tussen 12-5 de batterij enkel wil gebruiken om te laden uit het stroomnetwerk (of iig niet het huis te voeden) en daarna automatisch terug te schakelen naar eigen verbruik. Plan is om in deze uren de EV te laden aangezien de stroom dan 'gratis' is.
Ik heb me door alle modussen heen gezocht maar de enige optie lijkt me tot nu toe handmatige noodvoeding welke ik dan 2 keer per week handmatig moet instellen. Zie ik iets over het hoofd? Ook chat geeft aan dat er eigenlijk geen a echte mogelijkheid is.
Samenvattend: Hoe combineer ik de modus altijd 'eigen verbruik' met 2 tijdsblokken waarop ik niet wil dat de batterij mijn huis voorziet van stroom/enkel oplaadt? En als deze er niet is zou bv home assistant wel een oplossing zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door AEN77 op 01-04-2026 14:41 ]
Ik gok een Solarbank 3 zonder de mogelijkheid om er direct zonnepanelen op aan te sluiten.HandyLumberjack schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:34:
[...]
Ze hebben het over "just plug in" en die E10 is 7,6 kW dus dat is wat anders.
Misschien een 2-3kW versie van de Solarbank 3, die ook op dezelfde uitbreidingsbatterijen past? Zou mooi zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door tweazer op 01-04-2026 14:28 ]
Wellicht is de dynamisch tarief stand een optie: daarin kun je instellen in welke tijdvakken er evt geladen mag worden bij lage prijs en in welke vakken die mag ontladen bij een hoge prijs. Als je dat matched met je autoschema dan botst dat alvast niet. In dynamisch tarief kun je 'excess to grid' gebruiken om evt goedkoop ingekochte stroom te dumpen als de prijzen hoog zijn, of niet, als je het liever zelf benut.AEN77 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:35:
Ik kom er niet helemaal uit. Ik heb inmiddels de batterijen een half jaar in gebruik en gebruik ze (met vast contract) enkel op stand eigen verbruik.
Komende week krijg ik een nieuw leverancier waarbij ik in de weekenden tussen 12-5 de batterij enkel wil gebruiken om te laden uit het stroomnetwerk (of iig niet het huis te voeden) en daarna automatisch terug te schakelen naar eigen verbruik. Plan is om in deze uren de EV te laden aangezien de stroom dan 'gratis' is.
Ik heb me door alle modussen heen gezocht maar de enige optie lijkt me tot nu toe handmatige noodvoeding welke ik dan 2 keer per week handmatig moet instellen. Zie ik iets over het hoofd? Ook chat geeft aan dat er eigenlijk geen a echte mogelijkheid is.
Samenvattend: Hoe combineer ik de modus altijd 'eigen verbruik' met 2 tijdsblokken waarop ik niet wil dat de batterij mijn huis voorziet van stroom/enkel oplaadt? En als deze er niet is zou bv home assistant wel een oplossing zijn?
Kweenie of dit helemaal is wat je bedoelt, maar het lijkt een aantal doosjes aan te vinken (ok geen goede vertaling uit het Engels, maar toch).
Ik ging dit weekend net een Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro aanschaffen. Misschien nog even wachten dan?mrme12345 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:57:
Hoi allemaal, bijgaand een uitnodiging voor geinteresseerden voor de product launch van de nieuwe stekkerbatterij van Anker Solix op 9 april in Amsterdam.
Nu de zon iets meer gaat opleveren merk ik dat ik niet meer uitkom met 'Eigen verbruik' en 1 SB3. Daarom heb ik afgelopen week een BP2700 gekocht in Duitsland. De volgende stap is iets meer zonnepanelen en nog 2 SB3's erbij.
Dank! Ga ik eens verkennen.NiGeLaToR schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:35:
[...]
Wellicht is de dynamisch tarief stand een optie: daarin kun je instellen in welke tijdvakken er evt geladen mag worden bij lage prijs en in welke vakken die mag ontladen bij een hoge prijs. Als je dat matched met je autoschema dan botst dat alvast niet. In dynamisch tarief kun je 'excess to grid' gebruiken om evt goedkoop ingekochte stroom te dumpen als de prijzen hoog zijn, of niet, als je het liever zelf benut.
Kweenie of dit helemaal is wat je bedoelt, maar het lijkt een aantal doosjes aan te vinken (ok geen goede vertaling uit het Engels, maar toch).
Mag ik vragen waar je de BP2700 hebt gehaald?Revodrone schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:55:
Wellicht dat er mooie aanbiedingen aan zitten te komen voor de SB3.
Nu de zon iets meer gaat opleveren merk ik dat ik niet meer uitkom met 'Eigen verbruik' en 1 SB3. Daarom heb ik afgelopen week een BP2700 gekocht in Duitsland. De volgende stap is iets meer zonnepanelen en nog 2 SB3's erbij.
Ik heb moeite om deze te vinden alles lijkt uitverkocht
Ja dan zou ik zeker even wachten en pas na volgende week beslissen :-)Ansur schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:08:
[...]
Ik ging dit weekend net een Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro aanschaffen. Misschien nog even wachten dan?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Hier al eens gekeken?White_Collar schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:10:
[...]
Mag ik vragen waar je de BP2700 hebt gehaald?
https://mysolarplant.de/zubehoer/batteriespeicher/anker-solix/anker-zusatzakku-bp2700/
Zijn inderdaad op veel plaatsen uitverkocht, dit zijn de goedkoopste waar voorraad zou moeten zijn:White_Collar schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:10:
[...]
Mag ik vragen waar je de BP2700 hebt gehaald?
- Reichelt €725 → https://www.reichelt.com/...sbatterij_2_68_kwh-404952
- UW Solar Installatie Shop €738 → https://uwsolarinstallati...00-expansion-battery.html
- ATI-Solar €751 → https://ati-solar.nl/wink...00-expansion-battery.html
En aanbiedingen in de gaten houden, woon ver van DE maar kon er twee voor €750,- ps laten thuisbezorgen twee weken geleden. Nu dus ~ 16kWh over twee Solarbanks verspreidSleepyhead schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:36:
[...]
Zijn inderdaad op veel plaatsen uitverkocht, dit zijn de goedkoopste waar voorraad zou moeten zijn:
- UW Solar Installatie Shop €738 → https://uwsolarinstallati...00-expansion-battery.html
Hier dus! Via het contactformulier een afspraak gemaakt. Hij is redelijk druk en niet altijd aanwezig. Ik kon vrijdag tussen 16:00 en 17:00 langskomen of zaterdag tussen 10:00 en 12:00. Het is ook gewoon een loods waar je zelf maar moet ontdekken waar je moet zijn (verschillende bedrijfjes). Maar goed... BP2700 gister aangesloten en alles werkt. Prijs was overigens 589,50 maar hij gaf bij de klant voor mij aan dat ze duurder aan het worden zijn (schaarste).
Edit: link naar 0% product geplaatst.. werkt ook maar dat is aan een ieder om daar een inschatting mee te maken. Directe link weg gehaald.
Akku10 als coupon. Bezorgen ook in NL, dus geen rit nodig naar DE.
Ben erg benieuwd naar de product release!!
[ Voor 55% gewijzigd door Riddler85 op 02-04-2026 21:09 ]
gaaf! Dan is het kwestie van tijd dat er een homey integratie ook gaat komen 🙌digital-IMEI schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:06:
Anker heeft nu een officiële HACS integratie uitgebracht voor Home Assistant.
De integratie maakt gebruik van lokale Modbus communicatie, wat betekent dat je devices lokaal kunt uitlezen en aansturen zonder afhankelijk te zijn van de cloud.
Voor wie met Anker Solix of vergelijkbare producten werkt in Home Assistant, is dit een interessante ontwikkeling richting meer lokale controle.
Meer info en installatie:
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official
Stomme vraag misschien, maar waarom heb je de directe link weggehaald?Riddler85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:02:
https://www.akkuman.de/shop/
Edit: link naar 0% product geplaatst.. werkt ook maar dat is aan een ieder om daar een inschatting mee te maken. Directe link weg gehaald.
Akku10 als coupon. Bezorgen ook in NL, dus geen rit nodig naar DE.
Ben erg benieuwd naar de product release!!
Het lijkt mij interessant maar het is wel een beetje onhandig als je hiervoor een dag ga vrijhouden en überhaupt niet weet of je er heen kan.
mrme12345 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:57:
Ik heb dit doorgekregen van onze contactpersoon bij Anker Solix met verzoek om ook Tweakers uit het Anker Solix forum kans te geven om hierbij aanwezig te zijn. Bij deze, iedereen die belangstelling heeft voor stekkerbatterijen van Anker Solix kan hier aan deelnemen. Ik heb zelf verder niets met de organisatie te maken of wat dan ook.
Programma:
[Afbeelding]
Dus mocht je aan het zoeken zijn naar een nieuwe stekkerbatterij en op deze tijd en datum kunnen is dit een mooie gelegenheid om dit event te bezoeken en rechtstreeks informatie te ontvangen van Anker Solix. Gebruik daarvoor onderstaande link om te reserveren (zonder kosten). Je ontvangt dan via e-mail een bevestiging via een QR code voor het event. Ik weet niet hoeveel kaartjes beschikbaar zijn.
April 09, 2026
14:00 – 19:00 CET
Circa Amsterdam(Seineweg 2, 1043 BG Amsterdam)
This is a product launch event. Please confirm your attendance here.
http://users.boardnation.com/~gp32/ ----> v525 forum
Ik had vandaag een rood uitroepteken bij thuisbelasting, maar toen ik er op klikte...weg. Ben heel benieuwd wat dat betekend?
Dankjewel! Ik heb gekozen om er eentje te kopen bij de UW Solar Installatie ShopSleepyhead schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:36:
[...]
Zijn inderdaad op veel plaatsen uitverkocht, dit zijn de goedkoopste waar voorraad zou moeten zijn:
Laten we het hopenRiddler85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:04:
[...]
gaaf! Dan is het kwestie van tijd dat er een homey integratie ook gaat komen 🙌
:strip_exif()/f/image/pYReSZOdC1eWapy4jp6ldxLV.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jTLWSFNI8yVL71fSyF8LEKeS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x2Chk6SqviK8teIakvVwvniE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bzkgbrVwB6X2etadxvFaKjmb.png?f=fotoalbum_large)