• Drummer
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-05 07:44
Zijn hier meer mensen die zonneplan gebruiken en de anker in dynamische tarief modus?
Ik geef dus dagelijks zelf de tijden aan waarin ik de accu wil laden en ontladen. Het valt mij alleen op in de app dat automatisch de tijd wordt aanpast op het moment dat de tarieven negatief zijn.
Net als vandaag heb ik ingesteld dat ik vanaf 12:00 wil gaan laden maar mijn instelling wordt overruled in de app en wil hij al om 11 uur gaan laden. Op dat moment is de prijs nog ongeveer 11 cent ipv 1 cent om 12 uur.
Best apart en niet gunstig.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:16
Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:19:
Zijn hier meer mensen die zonneplan gebruiken en de anker in dynamische tarief modus?
Ik geef dus dagelijks zelf de tijden aan waarin ik de accu wil laden en ontladen. Het valt mij alleen op in de app dat automatisch de tijd wordt aanpast op het moment dat de tarieven negatief zijn.
Net als vandaag heb ik ingesteld dat ik vanaf 12:00 wil gaan laden maar mijn instelling wordt overruled in de app en wil hij al om 11 uur gaan laden. Op dat moment is de prijs nog ongeveer 11 cent ipv 1 cent om 12 uur.
Heb je de support al gecontact van anker?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Drummer
Nee dat nog niet, vroeg me af of dit bij meerdere is opgevallen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:33:
Nee dat nog niet, vroeg me af of dit bij meerdere is opgevallen.
Je kunt twee dingen doen: uren laden/ontladen instellen en tijdvakken instellen.

Ik heb 16kWh over 2,4kW dus dat levert 6,7 uur laden of ontladen bij 2,4kW. Laden heb ik meer tijd gegeven, ontladen maar 7 uur.

Op die manier dwing ik de max eruit te halen. Laden begint ook om 11:00 maar @ 2,4kW is die pas einde vd middag vol. Ik haal de max uit de lage en dus ook negatieve tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfgg7adjMADJXS3g3lEVWs9cjao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfAmT324yOEhyHZIHyvpHh9n.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is niet m’n actuele schema maar laat zien hoe je binnen een tijdvak Anker laad en ontlaadmomenten kunt laten kiezen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Drummer
Klopt alleen geef ik bij de tijdvakken altijd het maximale aan.
Dus stel ik heb een laadtijd van 12:00 - 16:00 dus 4 uur dan zet ik de tijdvakken altijd op 8.
Als ik dit dan bijvoorbeeld op 1 tijdvak zou zetten dan maakt hij er automatisch een groot tijdvak van 4 uur van dan?
Ik heb twee hoofdunits met elk een extra accu. dus 4 keer 2,7 KW. Mijn laden en ontladen gebeurt op 2400 watt. Ik laad dus 4 uur en de laatste restjes worden door de zon nog wel aangevuld.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebIlDE5EmqDWFg3nc_PqVpI_ngE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUq3FUTKJ76xpkOzP1sGbdHR.jpg?f=fotoalbum_large

Stel je die tijdvakken hier in?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Drummer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWgjRwWTRDuowcjxC0KvqYhnNN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFKnf7MBwQJjLPzCa0g6K206.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit had ik vandaag, alleen wilde hij een uur eerder starten. Die twee blokjes van een half uur heb ik voordat hij daar mee begon in de app grijs gemaakt.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:35:
[Afbeelding]

Klopt dit had ik vandaag, alleen wilde hij een uur eerder starten. Die twee blokjes van een half uur heb ik voordat hij daar mee begon in de app grijs gemaakt.
Hij start bij mij niet eerder alleen zal die wel altijd PV productie absorberen. Gebeurde dat dan?

• Drummer
Nee want dat heb ik juist afgedekt door ontladen en / laden op elkaar te laten aansluiten.
De laatste uren valt er wel niks meer te ontladen , want dan zijn ze inmiddels in slaapstand.
Maar dat betekend dan wel dat er in elk geval geen kleine beetjes zon worden geladen, die stuur ik
liever direct het net op.
Het echte laden gaat dan op vol vermogen en max capaciteit.

• NiGeLaToR
  • Nu online
@Drummer als hij op ontladen staat bij mij en er is PV overschot dan gaat hij dat alsnog laden, tenzij het inderdaad een expliciet ontlaad tijdvak is. Zo ging er vanochtend om 09:00 stroom in bij mij - geen ontlaad moment, wel PV overschot. Prima, voor mij.

• Drummer
Ja klopt, het is ook allemaal maar kruimelwerk waar we mee bezig zijn zoals mijn vrienden zeggen. :)
Maar goed veel kruimeltjes wordt uiteindelijk toch een lekkere boterham.
Zolang het salderen nog mag trek ik maximaal vermogen op de goedkoopste momenten uit het net
en dump ik ze weer op vol vermogen in de duurste uren terug.
Use case verander ik per 2027 wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Drummer op 25-04-2026 15:08 ]

• Drummer
Maar het scheelt natuurlijk ook omdat mijn panelen via een andere omvormer gaan.
Als ze rechtstreeks op de batterij zijn aangesloten dan is het minder "erg" om met kleine beetjes zon te laden.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-05 12:34

Tao

DPC DE_KOMETEN

Dat zal wel met zomertijd vs wintertijd te maken hebben(?)
In NL hebben we de klok 1 uur vooruit gezet immers.
Kijk eens bij de instellingen of je ergens een vinkje voor zomer-/wintertijd o.i.d. kan/moet zetten.

Diablo3

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-05 16:10
Koop een echte EMS en je hebt dat gezeik nooit meer! Jij bepaalt dan...Homey Pro 2026

• Drummer
Het heeft in elk geval niet met zomer wintertijd te maken.
Ik heb hem zojuist ingesteld voor morgen en ook nu wordt ik overruled door de app
maar nu met anderhalf uur.
Homey wilde ik me inderdaad wel eens in gaan verdiepen, lijkt me erg interessant en op het oog
minder technisch om in te stellen dan home assistent.
Ik heb op het moment alleen nog niet echt veel dingen die daar compatible mee zijn verwacht ik.

• Tony71
Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:53:
Het heeft in elk geval niet met zomer wintertijd te maken.
Ik heb hem zojuist ingesteld voor morgen en ook nu wordt ik overruled door de app
maar nu met anderhalf uur.
Homey wilde ik me inderdaad wel eens in gaan verdiepen, lijkt me erg interessant en op het oog
minder technisch om in te stellen dan home assistent.
Ik heb op het moment alleen nog niet echt veel dingen die daar compatible mee zijn verwacht ik.
Ik heb Homey Pro ook besteld en over twee weken draait mijn complete opslagsysteem. Het is zo simpel...15 minuten en alles staat er in. Ik heb de homey pro 2026 gekozen ivm meer opslag en rekenkracht tov de 2023. Handig bij dynamische tarieven en als je wilt dat PV, laadpaal, warmtepomp, boiler en de rest van je woning zoals lampen, hi-fi ed slim worden aangestuurd en zoals jij het wilt ..... de 'easy way'

[ Voor 11% gewijzigd door Tony71 op 25-04-2026 19:19 ]

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:15
Voor alle Home Assistant gebruikers is het wellicht de moeite waard om hier ook jullie stem te laten helen. Hopelijk wordt de Solarbank 3 snel ondersteund!

https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/issues/8

• Tony71
digital-IMEI schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:05:
Voor alle Home Assistant gebruikers is het wellicht de moeite waard om hier ook jullie stem te laten helen. Hopelijk wordt de Solarbank 3 snel ondersteund!

https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/issues/8
Waarom nog HA als je Homey Pro hebt. Veel krachtiger en als je het loodje legt, weet je vrouw ook wat ze moet doen/regelen;)

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:07:
[...]

Waarom nog HA als je Homey Pro hebt. Veel krachtiger en als je het loodje legt, weet je vrouw ook wat ze moet doen/regelen;)
Jammer dat er geen down-vote is, je reactie is namelijk net als iets van waarom zit je op tweakers als je monteurs/diensten hebt die alles voor je kunnen doen oid.

Opensource is, vooral als tweaker, iets wat je altijd zou moeten omarmen.

• Tony71
beyazz06 schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:56:
[...]

Jammer dat er geen down-vote is, je reactie is namelijk net als iets van waarom zit je op tweakers als je monteurs/diensten hebt die alles voor je kunnen doen oid.

Opensource is, vooral als tweakers, iets wat je altijd zou moeten omarmen.
Haha soms zoek ik idd de makkelijk weg op. Voor het verhaal thuisbatterij + aansturing vind ik het echter wel oke...de batterijen lijken een beetje op Lego...heel leuk allemaal tot dat het misgaat, en dat gaat geheid gebeuren als ik sommige vragen voorbij 'hoor' komen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06
Nog even wat meer gechat met de support.
- Solarbank Max AC kan niet direct op 3f worden gekoppeld. Het is een 1 fase apparaat
- 26 mei komt technische ondersteuning beschikbaar
Goede dag,

Hartelijk dank voor uw interesse in de nieuwe Anker SOLIX Solarbank MAX AC. Met plezier beantwoord ik uw vragen over de driefase-aansluiting en het gebruik van het systeem.

Aansluitschema
Momenteel is er nog geen aansluitschema beschikbaar. Naar verwachting wordt dit gepubliceerd op 26 mei, zodra het product officieel in de verkoop gaat. Uw elektricien kan dan op basis van dat schema werken.

Driefase-aansluiting en Perilex
De Solarbank MAX AC is een enkelfase apparaat. Dit betekent dat hij fysiek slechts op één fase wordt aangesloten via een eigen, vaste groep (dedicated circuit) — niet via een Perilex-connector of rechtstreeks op drie fasen. Het apparaat kan derhalve niet tegelijkertijd alle drie de fasen rechtstreeks van stroom voorzien.

Belang van een eigen groep (dedicated circuit)
Vóór installatie moet er door uw elektricien een eigen, onafhankelijke groep worden aangelegd. De Solarbank MAX AC mag nooit op een gewoon stopcontact worden aangesloten. Een standaard stopcontact in de woonkamer deelt de leiding vaak met meerdere apparaten (televisie, opladers, etc.) en maakt gebruik van 1,5 mm² bedrading, die slechts geschikt is voor ca. 11–13 A. Omdat de Solarbank een continu vermogen tot 16 A (3.680 W) kan leveren, zou dit vergelijkbaar zijn met een snelweg die door een smal landweggetje wordt geleid — de kabels raken oververhit, wat brand kan veroorzaken.

Een eigen groep heeft de volgende kenmerken:
Een eigen automaat (C16 of C20) in de groepenkast;
Dikkere bedrading (≥ 2,5 mm², geschikt voor 17,5 A);
Geen gedeeld gebruik met andere apparaten, waardoor overbelasting wordt voorkomen.
Werking in combinatie met een driefase-slimme meter
Als de Solarbank op één fase is aangesloten en u beschikt over een driefase-slimme meter (die op alle drie de fasen is aangesloten), meet deze meter het totale verbruik over alle fasen samen. Op basis hiervan levert de Solarbank vermogen terug op de aangesloten fase.

Hoewel de andere twee fasen niet rechtstreeks van de Solarbank gebruikmaken, wordt het teruggeleverde vermogen op de aangesloten fase verrekend met het totale driefase-verbruik (netting). Hierdoor ontstaat er op uw energierekening een compenserend effect voor de andere fasen. Er vindt echter geen automatische fysieke stroomverdeling plaats naar de ongebruikte fasen. De Solarbank balanceert de elektrische belasting tussen de fasen niet automatisch en voorkomt op die manier ook geen fase-ongelijkmatigheid.

AIEMS & energie-ecosysteem
Door de combinatie met een driefase-slimme meter kan de Solarbank MAX AC toch volledig functioneren binnen het AIEMS (AI Energy Management System) ecosysteem van Anker:
De slimme meter herkent ook bestaande zonnepanelen van derden;
Toegang tot dynamische energietarieven van meer dan 850 leveranciers, waarmee u tot 25% extra kunt besparen;
Volledig geautomatiseerde AI-strategieën op basis van weersvoorspellingen, tarieven en uw verbruikspatroon, voor optimaal laden en ontladen zonder handmatige tussenkomst;
Open ecosysteem: naadloze integratie met Home Assistant of Alexa.
Mocht u na 26 mei, zodra het aansluitschema beschikbaar is, nog aanvullende vragen hebben voor uw elektricien, dan helpen wij u uiteraard graag verder.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:38
Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:07:
[...]

Voor het geld van de Homey Pro 2026 draai je HA op nog veel krachtiger hardware, of je het nodig hebt is een tweede.

• Tony71
mitsumark schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:56:
[...]

Voor het geld van de Homey Pro 2026 draai je HA op nog veel krachtiger hardware, of je het nodig hebt is een tweede.
Geld is een ding he?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:38
Uiteraard, ik weet wel leukere hobbies (die wel wat mogen kosten ook).

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 13:51

rik

caspervc schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:50:
Nog even wat meer gechat met de support.
- Solarbank Max AC kan niet direct op 3f worden gekoppeld. Het is een 1 fase apparaat
- 26 mei komt technische ondersteuning beschikbaar

[...]
De Dock Pro kan je wel op 3f aansluiten, en waarop dan weer eventueel 3 Solarbanks. Ik wil zelf gaan beginnen met een Dock Pro en één systeem, om later verder uit te breiden. (Ivm noodstroom mogelijkheden.)

• Tony71
mitsumark schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:26:
[...]

Uiteraard, ik weet wel leukere hobbies (die wel wat mogen kosten ook).
Motor; vrouwtje....daarom ook batterij. Anders gaat alles op aan energiekosten;)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:30
mrme12345 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:04:
[...]

Ik veronderstel de power dock pro, want die wordt gelijktijdig gelanceerd met de max AC.
Oh goed om te weten. De livechat gaf aan geen lanceer datum en lanceer prijs te weten van de power dock pro. Heb je al advies prijzen gezien?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:43:
[...]

Oh goed om te weten. De livechat gaf aan geen lanceer datum en lanceer prijs te weten van de power dock pro. Heb je al advies prijzen gezien?
Nee nog niets van gehoord helaas

energienerds.nl

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:26

t3q

Say yes to teq

Een nieuwe gebruiker meld zich, vandaag 3*SB3 aangesloten, sofar so good.

Makkelijk en betaalbaar platform :)

Life goes as it goes.

• Revodrone
  • Laatst online: 12:37
@t3q heb je daar een powerdock bij? Zonnepanelen direct aangesloten?

Ik ben namelijk nog steeds erg benieuwd hoe de complete setup reageert op een volle accu (SB). Worden dan de overig SB’s opgeladen?

• t3q

t3q

Say yes to teq

Revodrone schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:11:
@t3q heb je daar een powerdock bij? Zonnepanelen direct aangesloten?

Ik ben namelijk nog steeds erg benieuwd hoe de complete setup reageert op een volle accu (SB). Worden dan de overig SB’s opgeladen?
Powerdock, V1 lader en anker smart meter (met ct klemmen voor load balancing) moet nog door de electricien worden aangesloten. Ik heb geluk dat ik de bekabeling van de huidige ratiobox lader en modbus kabel kan hergebruiken, scheelt weer.
Dan ga ik de SB's naar de garage verplaatsen en op de powerdock aansluiten.

Nu tijdelijk nog elke SB op 1 vd 3 fases aangesloten (wit, blauw, groene groep) verspreid door het huis

Zonnepanelen zijn niet aangesloten, is een apart enphase systeem maar de P1 meter stuurt netjes de zonne energie naar het aangemaakte thuis systeem waarin de 3 SB samen staan.

Vandaag de 4 extra BP's plaatsen om het geheel af te maken.

Het werkt eigenlijk super simpel en reageert ook snel op verhoogde stroomvraag, leuk speelgoed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkpPBwVwA48AcEzAPQKPjlWokcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khyv9nq0voDKwkQDp2hlHq34.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door t3q op 27-04-2026 09:27 ]

Life goes as it goes.

• PanaLover
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 19:13
Een short van een van mijn PV YouTubers:
Afbeeldingslocatie: https://youtube.com/shorts/qfx1JgzpLk8?si=kgMC9itMAW1rWxND

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:14
PanaLover schreef op maandag 27 april 2026 @ 04:19:
Een short van een van mijn PV YouTubers:
[Afbeelding]
Je linkje is kapot. Maar kijken hoeft niet. Tldr: hij vindt m te zwaar

• digital-IMEI

What's New

New Device Support
  • Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro
hier staat het config bestand. Ik kan er weinig nieuws uit halen wat nog niet bekend was.

Ziet er wel naar uit dat hij spoedig wordt gelanceerd

https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/blob/v1.2.0/custom_components/anker_solix_official/config/58f0132b5f7979b2cfa43a0eb1fca770053288032386ff6a4da5ed2d72d4ea35.yaml

• t3q

t3q

Say yes to teq

Nu met alle BP's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA5xAPxUki9VeD-zaM-2CBZeqWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMAcAuaCXdMLGDGwSG0sjHym.jpg?f=fotoalbum_large

Life goes as it goes.

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 13:54
Anker SOLIX Solarbank Max AC
Mooie vertaling! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IonWPgP59qq7FNR-HEbTuj54its=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4js5K3HMDQQAcOtoziT1ozYq.png?f=user_large

Ze hebben mij ook bevestigd dat deze gehomologeerd zal worden in juni.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVmKS6dLEGKaHf-IvWGE9XROaBA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pUqrYQfAVNZGPa8k7zCajRhE.png?f=user_large

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01
Ben me op het oriënteren en de nieuwe Anker 7kWh unit ziet er interessant uit. Hoe ervaren jullie de Anker ai functie om slim te laden afgestemd op gebruik en weer etc?

• NiGeLaToR
  • Nu online
Spekkie99 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:53:
Ben me op het oriënteren en de nieuwe Anker 7kw unit ziet er interessant uit. Hoe ervaren jullie de Anker ai functie om slim te laden afgestemd op gebruik en weer etc?
Opslag capaciteit gaat in kWh en teruglever vermogen in watt of kW :)

Qua AI is mijn ervaring meh. Komt mede omdat het geen idee heeft van wat we doen en willen, dus het voelt als de stagiair die maar wat doet. Als je meer parameters en voorkeuren zou door kunnen geven zou dat vast beter werken.

Maargoed, het werkt en zal zelf kiezen tussen type programma’s en die configureren.

• Spekkie99
NiGeLaToR schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:15:
[...]

Opslag capaciteit gaat in kWh en teruglever vermogen in watt of kW :)

Qua AI is mijn ervaring meh. Komt mede omdat het geen idee heeft van wat we doen en willen, dus het voelt als de stagiair die maar wat doet. Als je meer parameters en voorkeuren zou door kunnen geven zou dat vast beter werken.

Maargoed, het werkt en zal zelf kiezen tussen type programma’s en die configureren.
Ja was iets te makkelijk met de wattjes maar aangepast.

Bedankt voor je mening over de ai.

• t3q

t3q

Say yes to teq

Spekkie99 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:53:
Ben me op het oriënteren en de nieuwe Anker 7kWh unit ziet er interessant uit. Hoe ervaren jullie de Anker ai functie om slim te laden afgestemd op gebruik en weer etc?
Zal de AI functie is aanzetten en evalueren, gebruik zover de zelf consumptie optie.

Life goes as it goes.

• Spekkie99
t3q schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 06:58:
[...]

Zal de AI functie is aanzetten en evalueren, gebruik zover de zelf consumptie optie.
Top, vooral voor de winter als de panelen minder gaan doen lijkt me de AI functie handig om op de juiste momenten in te kopen.

• t3q

t3q

Say yes to teq

Spekkie99 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:50:
[...]

Top, vooral voor de winter als de panelen minder gaan doen lijkt me de AI functie handig om op de juiste momenten in te kopen.
Ah, nu begrijp ik je vraag, die is vooral gericht op gebruik van een dynamisch contract (wat ik niet heb)
Probeer zoveel mogelijk NoM te realiseren omdat mijn zonnen energie ruim voldoende is (25 st)

[ Voor 11% gewijzigd door t3q op 29-04-2026 06:25 ]

Life goes as it goes.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Spekkie99 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:50:
[...]

Ik zag hem dan vooral zelf het dynamische contract schema activeren, met suboptimale parameters. Eigenwijs als ik ben heb ik dat zelf ingeregeld. Ik denk dat voor een fire-and-forget implementatie dit aardig kan werken omdat het zelf schakelt bij andere seizoenen enzo.

Heb wel dynamisch contract en gebruik dan ook permanent dat programma, omdat ik op dure momenten goedkoop geladen/ingekochte stroom terugdump. Doe momenteel dus geen nom draaien.

• Snoekebeest
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-05 21:04
@t3q Vergeet niet om een netwerk kabel naar de V1 te trekken tenzij je daar hele goede wifi hebt.

Een ander vraagje ik heb nu de 2700 met 2 packs eronder en wil nog 1 vergelijkbare batterij set erbij. Ik overweeg de nieuwe max AC maar werkt dat wel lekker samen? Ik wil de max AC dan op max 2400w instellen en dan samen met de 2700 op 1 groep zetten.

• digital-IMEI
Snoekebeest schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:34:
@t3q Vergeet niet om een netwerk kabel naar de V1 te trekken tenzij je daar hele goede wifi hebt.

Een ander vraagje ik heb nu de 2700 met 2 packs eronder en wil nog 1 vergelijkbare batterij set erbij. Ik overweeg de nieuwe max AC maar werkt dat wel lekker samen? Ik wil de max AC dan op max 2400w instellen en dan samen met de 2700 op 1 groep zetten.
Oprechte vraag. Wat is daar het voordeel van ten opzichte van de MAX op maximaal vermogen te laten werken en de 2700 niet te gebruiken? Tenzij het om capaciteit gaat natuurlijk.

• t3q

t3q

Say yes to teq

Thanks, al gelegd :)
Is nu wachten op de elec.

Life goes as it goes.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:34

Dat zou ik nou net niet doen. Als je de max op 1 separate groep en fase zet, kun je prima nul op de meter doen, onafhankelijk van de 2700 (maal 2 tzt). Er van uitgaande dat je 3 fasen hebt (3x25 is even duur als 1x35 (bij stedin tenminste)), doe je dat niet loop je kans dat ze tegen gaan werken: anker heeft vziw nog niets gepubliceerd over het mixgebruik van de 2700 en max zonder power dock in 1 systeem ...
3 solarbanks (max en 2x2700) zouden het prima kunnen doen met een anker power dock (pro), maar daar heb ik nog geen feiten bij gezien/gelezen, of je moet de max op 1200W aftoppen waarmee je een flink voordeel (vermogen) uitsluit ..

IMHO kun je beter je geld volledig op de max zetten (als je de afmetingen en gewicht aankunt), die heeft een beter rendement per kW en kWh ... Mocht het gewicht/afmeting een showstopper zijn: deze maand komt mogelijk ook de solarbank 4 uit, nog meer om over na te denken :)

• digital-IMEI
Het lijkt er werkelijk aan te komen: *O*
v1.2.0

Repository: anker-charging/ha-anker-solix-official · Tag: v1.2.0 · Commit: ee02a23 · Released by: tiger-yan-666

🆕 New Device Support

Extended compatibility for additional Anker SOLIX devices
⚠️ This is a dedicated beta release for internal testing. Please report any issues via GitHub Issues.

• t3q

t3q

Say yes to teq

digital-IMEI schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:57:
Het lijkt er werkelijk aan te komen: *O*

[...]
Wat precies?

Life goes as it goes.

• digital-IMEI
Officiële Home Assistant support voor de oudere (pre-Max) Solarbank devices

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46
Dit Duitse blog heeft meer info gevonden over de Solarbank 4:

https://www.anker-blog.de/news/anker-solix-solarbank-4-pro-details-leak/

Samenvatting:
5kWh opslag
2.5kW output AC

• JosTM
  • Laatst online: 00:00
Weer een nieuw systeem? :

Anker Solix XE
"7 kWh usable capacity with up to 5,000 W AC output and up to 10 kW of solar input"

https://www.ess-news.com/...h-bidirectional-inverter/

[ Voor 25% gewijzigd door JosTM op 01-05-2026 09:58 ]

• digital-IMEI
nevermind...

[ Voor 98% gewijzigd door digital-IMEI op 01-05-2026 10:12 ]

• JosTM
  • Laatst online: 00:00
Heeft de Max AC 10 kW Solar input?

Kan het zijn dat dit de Max AC is plus MPPT poorten?

[ Voor 45% gewijzigd door JosTM op 01-05-2026 10:07 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
JosTM schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:56:
Weer een nieuw systeem? :

Anker Solix XE
"7 kWh usable capacity with up to 5,000 W AC output and up to 10 kW of solar input"

https://www.ess-news.com/...h-bidirectional-inverter/
Die is op hetzelfde moment aangekondigd als de Max AC en lijkt eerder op een opvolger/broer van de X1 (Foto gemaakt tijdens de productlaunch in Amsterdam):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4shUxq4w3ANdBPAGtNqpYBV24TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TREMhknBet2GvRN1PUL78mpq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 01-05-2026 11:02 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• PanaLover
De specs van de MAX en uitbreidingsaccu's.
https://gzhls.at/blob/ldb...c7a8aacda19b93b9ea3cc.pdf

• NiGeLaToR
  • Nu online
199kg met 2 uitbreidingen en 136kg met 1.
Wel per 7kWh omhoog, maar toch.

400v DC accu pakket, das wel fors. Verder expliciet benoemd: CAN aansturing. Dat is gunstig voor lokale aansturing zonder cloud.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:16
Vroeg me af of iemand dit weet. Kun je straks met de Max AC icm Power Dock Pro je zonnepanelen blijven gebruiken bij een grid outage? Of is dan enkel de opslag die in je batterij zit hetgeen je kan gebruiken tot het op is?

Ik hoop dat de Max dan ook mijn omvormers aan het werk houdt…
NiGeLaToR schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:08:
[...]

199kg met 2 uitbreidingen en 136kg met 1.
Wel per 7kWh omhoog, maar toch.

400v DC accu pakket, das wel fors. Verder expliciet benoemd: CAN aansturing. Dat is gunstig voor lokale aansturing zonder cloud.
Dat is het "terminal voltage".
Maar er staat ook 314 Ah cell capacity en 22,4 V dc battery nominal voltage. Zit er dan een DC/DC converter in iedere batterij?

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• PanaLover
Prijs en specs van powerbank 4 pro. Kan aangesloten worden op powerdock, heeft ups functie en heeft mppt aansluitingen. Deze lijkt mij interessanter voor degenen met een powerdock dan de MAX. https://iotdomotica.nl/pr...lix-solarbank-4-pro-e5000
Nog meer nieuws: de ecotracker wordt in de nieuwste app update ook geïntegreerd en ook belangrijk bij de powerbank 3 pro kan een reserve vermogen worden ingesteld voor stroomuitval.
https://www.anker-blog.de...nen-der-ecotracker-kommt/

[ Voor 33% gewijzigd door PanaLover op 04-05-2026 07:37 ]

• NiGeLaToR
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op maandag 4 mei 2026 @ 06:47:
[...]

Dat is het "terminal voltage".
Maar er staat ook 314 Ah cell capacity en 22,4 V dc battery nominal voltage. Zit er dan een DC/DC converter in iedere batterij?
Ik weet het niet, van de 3 pro viel het mij juist op dat je alleen laagspanning op de DC kant (aka 2 panelen max parallel) mag aansluiten en dat het dc - dc dan mooi kan laden. Maar bij de max kiezen ze meer de route van een auto accu met veel hogere spanning. Snap dus wel waarom het dan een volledig eigen lijn is.

Denk dat die 22,4v batterijen in een string / serieel aangesloten zitten en van 400dc weer naar 230v ac gaan.
18 x 22,4v = 403v?

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Nu online

CR1992

Thor

PanaLover schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:16:
Prijs en specs van powerbank 4 pro. Kan aangesloten worden op powerdock, heeft ups functie en heeft mppt aansluitingen. Deze lijkt mij interessanter voor degenen met een powerdock dan de MAX. https://iotdomotica.nl/pr...lix-solarbank-4-pro-e5000
Nog meer nieuws: de ecotracker wordt in de nieuwste app update ook geïntegreerd en ook belangrijk bij de powerbank 3 pro kan een reserve vermogen worden ingesteld voor stroomuitval.
https://www.anker-blog.de...nen-der-ecotracker-kommt/
Al iemand meer nieuws over de release datum?

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 17:25
Goedemiddag allen, ik rij donderdag naar Duitsland om voor mezelf twee BP2700 op te halen. Zijn er nog anderen die of een BP2700 willen of een Solix 3 pro? Stuur dan even een PM :-)

Overigens rij ik vanuit omgeving Maastricht terug naar Den Haag, dus als mensen ergens onderweg wonen ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door Brockhaus op 04-05-2026 14:48 ]

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:45
Zou de solix 4 pro dan samen met de pro 3 op de power dock kunnen...? Dat zou voor mij top zijn.

Ik hoop verder dat anker ook inziet dat locaal aansturen een grote win gaat zijn.

• iCe_
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-05 19:06
Gaat de solar max ac op de lijst van Synergrid komen te staan? Ik kan hier niks over terug vinden

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Nu online

CR1992

Thor

Brockhaus schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:59:
Goedemiddag allen, ik rij donderdag naar Duitsland om voor mezelf twee BP2700 op te halen. Zijn er nog anderen die of een BP2700 willen of een Solix 3 pro? Stuur dan even een PM :-)

Overigens rij ik vanuit omgeving Maastricht terug naar Den Haag, dus als mensen ergens onderweg wonen ;-)
Ik wacht op de anker solix 4 .
Welk bedrijf ga je hem halen ?

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-05 16:27
Brockhaus schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:59:

Scheelt dit veel in aanschaf tegenover nederland of rij je voor een andere reden ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• slk-A3
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-05 10:58
Hoi allemaal,
een vraag om advies van een 'newbie' op accugebied, ik heb me al flink ingelezen maar vraag me af of ik de juiste stappen zet.

Even mijn setup:
*21 zonnepanelen (van 2017) met in totaal 6,38 kWp en 2 SolarEdge omvormers SE2200, 1 op zuid-oosten en 1 op westen, oorspronkelijk op 1x35A aansluiting
*sinds kort 3x25A aansluiting met op twee fases nog één vrije groep vrij in de groepenkast. Ik heb de twee 16A automaten al laten aansluiten en kan dus simpel 2 thuisaccu's aansluiten
*dynamisch energiecontract bij Zonneplan
*sinds vorige week een Daikin Altherma 6kW all-electric warmtepomp met 200L boiler, 4personen huishouding en nu gasvrij. Deze gebruikt ca 1500-2000 Watt als hij verwarmt.
*Zonneplan gaat uit van 5000 kwh eigen gebruik en 3500 Kwh teruglevering zonder thuisbatterij.
*Tesla ModelS die ik eigenlijk altijd aan de supercharger oplaad (want gratis superchargen) met thuis wel een Tesla Wallconnector, maar zelden gebruik thuis.

Nu overweeg ik de aanschaf van twee Anker SOLIX Solarbank Max AC's. Ik zou er twee kopen, want aanname: dan kan ik 7000W (2x3500) laden en ontladen, kan ik 14 kW van mijn eigen zonnestroom opslaan. De accu's moeten buiten staan en ik heb daar een goede beschutte plek voor.

Nu mijn vragen:
1, Gaan die twee Ankers Max samenwerken als ze op aparte fases zitten en gedragen ze zich dan als één batterij en klopt mijn aanname dat ik dan 7000W uit de accu's kan gebruiken voordat er van het stroomnet wordt ingekocht? Is dit dus een slimme keuze?
2. Worden die beide Ankers eerst volgeladen voordat er wordt teruggeleverd?
3. Kan ik met twee Ankers ook gaan handelen via Zonneplan en dus ook de BTW terugvragen (k heb in 2017 al BTW teruggevraagd bij de aanschaf van de zonnepanelen). Ik heb een offerte van zonneplan voor hun 20 Kwh accuvoor ruim €6300 , maar ga dat niet doen, dat weet ik al zeker (veel te duur, geen vrijheid en zij verdienen met mijn investering en dat doe ik liever zelf)
4, Kan ik de Zonneplan P1 meter en de Anker P1 meter koppelen via een P1 poortsplitter. Moet dat dan een actieve poortsplitter zijn of volstaat een passieve? Ik heb ook nog een homewizard P1 meter.

Voor elke feedback ben ik dankbaar. bedankt alvast!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12:34
slk-A3 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:17:
Hoi allemaal,
een vraag om advies van een 'newbie' op accugebied, ik heb me al flink ingelezen maar vraag me af of ik de juiste stappen zet.

Even mijn setup:
*21 zonnepanelen (van 2017) met in totaal 6,38 kWp en 2 SolarEdge omvormers SE2200, 1 op zuid-oosten en 1 op westen, oorspronkelijk op 1x35A aansluiting
*sinds kort 3x25A aansluiting met op twee fases nog één vrije groep vrij in de groepenkast. Ik heb de twee 16A automaten al laten aansluiten en kan dus simpel 2 thuisaccu's aansluiten
*dynamisch energiecontract bij Zonneplan
*sinds vorige week een Daikin Altherma 6kW all-electric warmtepomp met 200L boiler, 4personen huishouding en nu gasvrij. Deze gebruikt ca 1500-2000 Watt als hij verwarmt.
*Zonneplan gaat uit van 5000 kwh eigen gebruik en 3500 Kwh teruglevering zonder thuisbatterij.
*Tesla ModelS die ik eigenlijk altijd aan de supercharger oplaad (want gratis superchargen) met thuis wel een Tesla Wallconnector, maar zelden gebruik thuis.

Nu overweeg ik de aanschaf van twee Anker SOLIX Solarbank Max AC's. Ik zou er twee kopen, want aanname: dan kan ik 7000W (2x3500) laden en ontladen, kan ik 14 kW van mijn eigen zonnestroom opslaan. De accu's moeten buiten staan en ik heb daar een goede beschutte plek voor.

Nu mijn vragen:
1, Gaan die twee Ankers Max samenwerken als ze op aparte fases zitten en gedragen ze zich dan als één batterij en klopt mijn aanname dat ik dan 7000W uit de accu's kan gebruiken voordat er van het stroomnet wordt ingekocht? Is dit dus een slimme keuze?
2. Worden die beide Ankers eerst volgeladen voordat er wordt teruggeleverd?
3. Kan ik met twee Ankers ook gaan handelen via Zonneplan en dus ook de BTW terugvragen (k heb in 2017 al BTW teruggevraagd bij de aanschaf van de zonnepanelen). Ik heb een offerte van zonneplan voor hun 20 Kwh accuvoor ruim €6300 , maar ga dat niet doen, dat weet ik al zeker (veel te duur, geen vrijheid en zij verdienen met mijn investering en dat doe ik liever zelf)
4, Kan ik de Zonneplan P1 meter en de Anker P1 meter koppelen via een P1 poortsplitter. Moet dat dan een actieve poortsplitter zijn of volstaat een passieve? Ik heb ook nog een homewizard P1 meter.

Voor elke feedback ben ik dankbaar. bedankt alvast!
Wat betreft vraag 4: ik weet niet wat je bedoelt met “koppelen” van de Zonneplan en Anker P1 meter. Als je bedoelt of je meerdere P1-meters met een splitter aan de P1-poort kan hangen, dan is het antwoord ja. Ik zou simpelweg voor de HomeWizard splitter gaan. Niet duur, werkt prima en is een actieve splitter.

Verder wil ik nog meegeven dat 3,5kw op een 7kwh accu een “c-waarde” van 0,5 betekent. En volgens mij is idealiter zo rond de 0,2-0,25 gewenst voor een accu. Dat is het beste voor de levensduur. Dat zou betekenen dat je beter uit bent door voor 1 Max te gaan en een extra 7kwh batterij onder de Max te hangen (dan heb je 3,5kw op 14kwh = een C-waarde van 0,25).

En tot slot: ik lees de laatste tijd regelmatig in de diverse thuisaccu en elektra topics over “fase onbalans” en “belasting van de nul” bij accu’s op 2 van de 3 fases. Ik weet er zelf het fijne niet van en heb me er nog onvoldoende in verdiept maar wellicht kan iemand hier aanvullen of kun je er zelf wat meer over vinden.

Ik kijk met een schuin oog ook naar de Max van Anker en wacht met smart op de eerste reviews.

Succes!

• Brockhaus
camel1987 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:15:
[...]

Scheelt dit veel in aanschaf tegenover nederland of rij je voor een andere reden ?
Ik moet toch naar Maastricht voor werk en dacht, pak ik even mee, haha!

• camel1987
Brockhaus schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 00:02:
[...]

Ik moet toch naar Maastricht voor werk en dacht, pak ik even mee, haha!
Ahh oke dan is het mooi ja kwa prijs zal het elkaar niet veel maken denk ik toch ?

• Brockhaus
camel1987 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:15:
[...]

Ahh oke dan is het mooi ja kwa prijs zal het elkaar niet veel maken denk ik toch ?
Scheelt toch weer 200e per stuk :-)

• camel1987
Brockhaus schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:49:
[...]

Scheelt toch weer 200e per stuk :-)
Dat is opzich best de moeite dan ja.

Zit in twijfel voor de anker of de jackery 😅

• EricRaven
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-05 15:26
rem_hopster schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:54:
Zou de solix 4 pro dan samen met de pro 3 op de power dock kunnen...? Dat zou voor mij top zijn.

Ik hoop verder dat anker ook inziet dat locaal aansturen een grote win gaat zijn.
Dat hoop ik ook inderdaad en eigenlijk verwacht ik dat ook. Misschien niet meteen, maar anders wellicht later met een firmware upgrade.

Ik heb zelf 2x de Pro 3 (plus uitbreidingsbatterij) op een PowerDock zitten. Ik wil nog wat uitbreiden, maar ik wacht nog even op de Pro 4.

• Taro
  • Niet online
De volgende op de testbank :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA7y3Ga6s60xSoGnr3bPCoERn1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUzpbKbkPBiw0lWoAodXtF6u.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• JeroenVerweij
Leuk! Ben benieuwd!

Wanneer gaat het embargo eraf en kunnen we je review verwachten?

• NiGeLaToR
  • Nu online
Hij heeft ‘m gewoon hoor!
Lekker bezig @Taro :)

• Martijn
Ik krijg een mail van Offgridpowerstation.nl over welke configuratie je van de Max AC zou moeten kiezen. Ze schrijven het volgende:
Welke configuratie heb ik nodig?

De makkelijkste manier om dit te bepalen is door je P1-meter (of de app van je energieleverancier) te checken. Kijk naar je totale stroomopwekking op een zonnige dag en je verbruik 's avonds. Heb je veel opwek maar een laag verbruik? Dan is de 1x Main Unit vaak genoeg.
Wanneer kies ik voor 2 Main Units in plaats van een extra batterij?

Kies voor 2 Main Units als je zware apparaten hebt (zoals een inductieplaat, warmtepomp of airco) die je ook op de batterij wilt laten draaien. Hiermee verhoog je namelijk het vermogen naar 7000W, waardoor de batterij de pieken van deze apparaten moeiteloos opvangt.
Klopt dit wel? Kun je 2 basis stations gebruiken en waarom doet niet iedereen dit dan ipv basis plus 1 module? Of krijg je maar 1 keer 400 euro korting en kost de tweede gewoon 2500?

• Taro
  • Niet online
@Martijn C-waarde speelt ook mee, een 7 kWh accu met 3500 Watt laden/ontladen zorgt voor extra warmte. Met een extra 7 kWh accu ga je naar 14 kWh en 3500 Watt, daarbij is de C-waarde een stuk positiever. De accu's worden dan minder warm en degraderen minder snel.

Daarnaast kan je natuurlijk met 2 omvormers zonder extra accu maar max 1 uur en +-45 minuten laden/ontladen en dan zijn ze vol aangezien je doorgaans 10-100% gebruikt of maar 10-90%.

• Taro
  • Niet online
JeroenVerweij schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:59:
[...]

Leuk! Ben benieuwd!

Wanneer gaat het embargo eraf en kunnen we je review verwachten?
Heb ik nagevraagd. Twijfel nog even over het aansluiten. Heb 32A CEE stekkers besteld en de Zendure Mix 4000 AC+ ook staan en op 4000 Watt aangesloten, maar deze 2 zitten elkaar natuurlijk wel in de weg. Ga richten op 1-2 weken, zit altijd erg veel werk in, maar ff doorpakken in de avonduren en weekenden denk ik :)

• PanaLover
De Solix app v3.19.0 heeft nu ook de virtuele assistent.

• JeroenVerweij
Taro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Heb ik nagevraagd. Twijfel nog even over het aansluiten. Heb 32A CEE stekkers besteld en de Zendure Mix 4000 AC+ ook staan en op 4000 Watt aangesloten, maar deze 2 zitten elkaar natuurlijk wel in de weg. Ga richten op 1-2 weken, zit altijd erg veel werk in, maar ff doorpakken in de avonduren en weekenden denk ik :)
Haha ja ik heb je reviews van de Zendure ook gelezen en ben inmiddels goed bekend met je opstelling (ook met de nieuwe Mix). Ik snap dat het even puzzelen wordt met de hoeveelheid accu’s die je hebt staan ;)

Ik wacht het rustig af en ben zeer benieuwd! Ik waardeer je reviews enorm dus ik kijk er alvast naar uit.

Succes met testen en alvast bedankt!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:23
Ook ik overweeg de Anker Max AC, met name vanwege de hoge laad/ontlaad mogelijkheden. Ik wilde hier wel even checken of die 3500 laad capaciteit ook opgaat voor je zonneopwek, aangezien ik eerder beperkignen heb gelezen van 1200W (maar weet niet zeker voor welk specifieke model dit gold).

Ter informatie; 4000 opwek, 4500 gebruik. Veel verbruik in de winter tbv verwarming met airco's. In de nabije toekomst mogelijk nog een EV.

Mijn doel zou zijn met name het eigen verbruik te vergroten, niet zozeer dynamisch handelen. Daarmee lijkt de 7kwh prima afdoende te zijn voor de meest bruikbare maanden, al is "preventief" de uitbreiding erbij te nemen in de pre-order/launch sale geen overbodige luxe.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen en/of overwegingen.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• NiGeLaToR
  • Nu online
@KoningPaulus ik heb nu 2 x 1200watt laadt en ontlaadcapaciteit met 16kWh aan opslagruimte. Dat is ~ 7 uur per dag laden en ontladen en op dit moment ideale cyclus om goedkoop te (zonne)laden en zelf te gebruiken of terug te leveren.

Wat belangrijk is, is dat handel in kWh's die je zelf niet nodig hebt nu nog zinvol is, maar volgend jaar een stuk minder gaat doen voor je zoals je zelf al stelt. Dan is bekijken hoe je je eigen consumptie afdekt dus wat je moet doen. Onze EV met 13kW laden gaat nooit uit een accu komen in ons geval, maar plannen we gewoon op goedkope momenten, ik neem dat niet eens mee in m'n overweging. Wel warmtepomp (1,5kW) en regulier 'sluipverbruik' van zo'n 400watt. De vraag is dus of ik vanaf 2027 niet teveel capaciteit heb, maargoed, gaan we zien. Of ik dan meer aan 3500 watt gehad zou hebben.. weet ik niet, denk dat ik met 2400watt al een eind kom omdat ik daarmee gewoon de permanente load (sluip + warmtepomp) kan absorberen.

Btw: 16kWh met 2,4kw laden is al lang vol voor de zon onder gaat, sinds begin april. Elke dag, want ik laad 'm gewoon op ook als er geen zon is, met goedkoopste stroom. Als je echt alleen PV wilt gebruiken dan is de vraag hoe vaak je dat redt.

Btw2: 7kWh @ 3,5kW = een C waarde van 0,5, aan de hoge kant om je accu duurzaam in te zetten. Daarom zie je veel mensen al met een schuin oog naar de uitbreiding kijken om de C-waarde te halververen (en je capaciteit te verdubbelen).

• KoningPaulus
NiGeLaToR schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:49:
@KoningPaulus ik heb nu 2 x 1200watt laadt en ontlaadcapaciteit met 16kWh aan opslagruimte. Dat is ~ 7 uur per dag laden en ontladen en op dit moment ideale cyclus om goedkoop te (zonne)laden en zelf te gebruiken of terug te leveren.

Wat belangrijk is, is dat handel in kWh's die je zelf niet nodig hebt nu nog zinvol is, maar volgend jaar een stuk minder gaat doen voor je zoals je zelf al stelt. Dan is bekijken hoe je je eigen consumptie afdekt dus wat je moet doen. Onze EV met 13kW laden gaat nooit uit een accu komen in ons geval, maar plannen we gewoon op goedkope momenten, ik neem dat niet eens mee in m'n overweging. Wel warmtepomp (1,5kW) en regulier 'sluipverbruik' van zo'n 400watt. De vraag is dus of ik vanaf 2027 niet teveel capaciteit heb, maargoed, gaan we zien. Of ik dan meer aan 3500 watt gehad zou hebben.. weet ik niet, denk dat ik met 2400watt al een eind kom omdat ik daarmee gewoon de permanente load (sluip + warmtepomp) kan absorberen.

Btw: 16kWh met 2,4kw laden is al lang vol voor de zon onder gaat, sinds begin april. Elke dag, want ik laad 'm gewoon op ook als er geen zon is, met goedkoopste stroom. Als je echt alleen PV wilt gebruiken dan is de vraag hoe vaak je dat redt.

Btw2: 7kWh @ 3,5kW = een C waarde van 0,5, aan de hoge kant om je accu duurzaam in te zetten. Daarom zie je veel mensen al met een schuin oog naar de uitbreiding kijken om de C-waarde te halververen (en je capaciteit te verdubbelen).
Interessant. Ik krijg het nog niet heel lekker doorgerekend, is nu wat bierviltjeswerk.
Kan helaas niet een export draaien van mn zelfverbruik grafief uit homewizard, dat zou het leven een stukje makkelijker maken. Mn PV systeem piekt op 4000W, maar die valt evt te knijpen met de growatt omvormer (nog niet getest).
Verder mogelijk nog wat praktische "problemen", namelijk een verouderde 4.2 slimme meter, een bestaande HW P1 meter en een 1 fase meterkast. Lees ook gemengde verhalen over het gebruik van een P1 splitter icm oudere meters bijv., waar je dus wél in dit geval de Ankel P1 meter wil gaan gebruiken. Maar ik wil ook zeker niet mn HW ecosysteem in huis om zeep helpen :+ .
Terugverdientijd is leuk om te weten, maar op lange termijn komt dat natuurlijk vanzelf. Plus, stel je pakt de basis+uitbreiding, 14kWH opslag, kun je mooi mee vooruit lijkt me. En voor het launch tarief nog wel te verantwoorden (WAF). ;) (2100 voor de basismodule en 1700 voor de uitbreiding; normaal 2500+2000)

• NiGeLaToR
  • Nu online
@KoningPaulus is je slimme meter wel compatible dan met de Anker P1 meter? Dat is wel voorwaardelijk, tenzij je met de fase-meter aan de slag gaat.

Ik reken qua TVT vooral met de prijs per kWh en in mijn berekening (Jeroen.nl, diverse AI's, excel, alles blijft een beetje koffiedik kijken) zou ik een grote kans hebben op een TVT binnen 7 jaar met een ~ 200,- per kWh of minder. Met relatief positieve scenario's is 300,- per kWh ook nog uitlegbaar, daarboven is de kans dat je het terugverdient (met 7-10 jaar) erg klein. Als je 3800,- betaalt voor 14kWh is dat 271,- per kWh, heel erg redelijk voor een alles-in-1 set :)

Schrijf je verhaal anders 's uit en gooi het door Claude en/of ChatGPT en stel vooral de vraag wat volgens die AI's de afhankelijkheden zijn of welke metrics je nodig hebt voor een betere berekening. Ik vond de antwoorden redelijk zinvol voor mijn overweging.

Twee zaken heb je gewoon 0 controle over en die hebben ook veel invloed:
- wetgeving die ongetwijfeld weer verandert
- populariteit van accu's: hoe meer accu's, hoe minder prijsverschil per kWh :+ Ik las wel wat analyses, met 10-20% van de huishoudens een batterij komen we een heel eind. Dat zijn er 1-2 miljoen, waar er nu 35.000 geregistreerd staan. Zijn er dus in de praktijk al een stuk meer, maar voor we dat echt gaan merken duurt nog wel even denk ik :)

Ergo: ik zou het doen, niet voor de tvt-zekerheid maar omdat het ook gewoon tof is :+
Disclaimer: neem mijn advies niet al te serieus :7

• caspervc
  • Laatst online: 13:06
Gaaf!

Ben benieuwd of je hem ook ipv op 3500 watt op 3000 watt kan instellen. Zodat de aansluiting minder zwaar wordt belast..? Ik ben van plan hem op een 20A aardlekautomaat te zetten, dikkere bedrading naar de plek toe te trekken. Twijfel alleen nog over de manier van aansluiten.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• whazaaaa
KoningPaulus schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Interessant. Ik krijg het nog niet heel lekker doorgerekend, is nu wat bierviltjeswerk.
Kan helaas niet een export draaien van mn zelfverbruik grafief uit homewizard, dat zou het leven een stukje makkelijker maken. Mn PV systeem piekt op 4000W, maar die valt evt te knijpen met de growatt omvormer (nog niet getest).
Verder mogelijk nog wat praktische "problemen", namelijk een verouderde 4.2 slimme meter, een bestaande HW P1 meter en een 1 fase meterkast. Lees ook gemengde verhalen over het gebruik van een P1 splitter icm oudere meters bijv., waar je dus wél in dit geval de Ankel P1 meter wil gaan gebruiken. Maar ik wil ook zeker niet mn HW ecosysteem in huis om zeep helpen :+ .
Terugverdientijd is leuk om te weten, maar op lange termijn komt dat natuurlijk vanzelf. Plus, stel je pakt de basis+uitbreiding, 14kWH opslag, kun je mooi mee vooruit lijkt me. En voor het launch tarief nog wel te verantwoorden (WAF). ;) (2100 voor de basismodule en 1700 voor de uitbreiding; normaal 2500+2000)
Ja kan altijd de smart meter van Anker installeren ipv een p1 meter als je die niet werkend krijg.

• Martijn
caspervc schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Gaaf!

Ben benieuwd of je hem ook ipv op 3500 watt op 3000 watt kan instellen. Zodat de aansluiting minder zwaar wordt belast..? Ik ben van plan hem op een 20A aardlekautomaat te zetten, dikkere bedrading naar de plek toe te trekken. Twijfel alleen nog over de manier van aansluiten.
Mag ik vragen waarom? Je zult niet continu 3500W trekken toch, en daarbij, gewoon standaard installatiedraad kan dat toch prima aan?
Martijn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Mag ik vragen waarom? Je zult niet continu 3500W trekken toch, en daarbij, gewoon standaard installatiedraad kan dat toch prima aan?
De draad wel, maar de automaat kan behoorlijk heet worden, een 16A automaat wil je eigenlijk niet langdurig met meer dan 3000W belasten.

• KoningPaulus
NiGeLaToR schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:13:
@KoningPaulus is je slimme meter wel compatible dan met de Anker P1 meter? Dat is wel voorwaardelijk, tenzij je met de fase-meter aan de slag gaat.
4.0 en 5.0 wordt expliciet genoemd. Ik gok van wel, hetzij met externe voeding (wat mn HW P1 nu ook al nodig heeft).
HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:40:
[...]

De draad wel, maar de automaat kan behoorlijk heet worden, een 16A automaat wil je eigenlijk niet langdurig met meer dan 3000W belasten.
Dit had ik ook al in de gaten. Beste voor zover ik nu weet is een aardlekautomaat B20 + 30mA plaatsen icm ten minste 2,5mm2 draad.

edit: Een vraag die me nog te binnen schiet. Ik was van plan hem in de trapkast te plaatsen, maar het schuurtje heeft logischerwijs meer ruimte voor dit soort "hobbyspul". Echter is het ongeisoleerd en wordt het in de zomer zeker 40+. Valt allemaal netjes binnen de bandbreedte van -20 - 55 graden, maar toch. Twijfel altijd over de efficientie daarbij. Om diezelfde reden de extra vriezer ook maar in huis gehaald ipv in het schuurtje.

[ Voor 56% gewijzigd door KoningPaulus op 08-05-2026 11:53 ]

• Martijn
HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:40:
[...]

OK, dus een losse groep op 20A is dan toch afdoende? En wat is langdurig, ik heb hier vaak zat mijn auto op een 16A granny lader staan... Duurt toch uur of 3 voor ie vol is...

• tweazer
Taro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:42:
De volgende op de testbank :)
Kun je svp bekijken wat de max doet met een belasting aan "ups zijde" met grid aangesloten en lege batterij ? De laatste keer dat ik een 2ac hier testte ging letterlijk m'n lampje uit... Ik had gehoopt dat met een grid aangesloten de lading van de batterij niet uitmaakte, wel dus ...

PS a bit of envy to be honest :-(

[ Voor 4% gewijzigd door tweazer op 08-05-2026 12:04 ]

• tweazer
PanaLover schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 06:09:
De Solix app v3.19.0 heeft nu ook de virtuele assistent.
Net even geprobeerd, dacht de instellingen per voice te kunnen wijzigen maar (met wel een goede voice herkenning) kon ik niets wijzigen, kreeg enkel een verwijzing hoe ik het zou kunnen doen...

• NiGeLaToR
  • Nu online
tweazer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:08:
[...]

Net even geprobeerd, dacht de instellingen per voice te kunnen wijzigen maar (met wel een goede voice herkenning) kon ik niets wijzigen, kreeg enkel een verwijzing hoe ik het zou kunnen doen...
Hoe activeer je die voice dingest überhaupt?

• whazaaaa
KoningPaulus schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:41:
[...]

4.0 en 5.0 wordt expliciet genoemd. Ik gok van wel, hetzij met externe voeding (wat mn HW P1 nu ook al nodig heeft).

[...]

Dit had ik ook al in de gaten. Beste voor zover ik nu weet is een aardlekautomaat B20 + 30mA plaatsen icm ten minste 2,5mm2 draad.

edit: Een vraag die me nog te binnen schiet. Ik was van plan hem in de trapkast te plaatsen, maar het schuurtje heeft logischerwijs meer ruimte voor dit soort "hobbyspul". Echter is het ongeisoleerd en wordt het in de zomer zeker 40+. Valt allemaal netjes binnen de bandbreedte van -20 - 55 graden, maar toch. Twijfel altijd over de efficientie daarbij. Om diezelfde reden de extra vriezer ook maar in huis gehaald ipv in het schuurtje.
Mijne Pro 2 met alleen PV aangesloten staat ook in een ongeisoleerd schuurtje, nog weinig verschil gemerkt tussen de winter en zomer.

Een vriezer in een 40+ schuur heeft het natuurlijk een stuk slechter en lastiger om op -10 te blijven dan een accu.

• tweazer
NiGeLaToR schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Hoe activeer je die voice dingest überhaupt?
In het (hoofd) scherm van de anker app zweeft nu een blauw balletje rond, die even aanklikken ..
Martijn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:48:
[...]

OK, dus een losse groep op 20A is dan toch afdoende? En wat is langdurig, ik heb hier vaak zat mijn auto op een 16A granny lader staan... Duurt toch uur of 3 voor ie vol is...
20A is afdoende.

Een uur of langer wordt als langdurig gezien, In veel gevallen is het niet direct een probleem, als de installatieautomaat zijn warmte maar kwijt kan.

• NiGeLaToR
  • Nu online
tweazer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:47:
[...]

In het (hoofd) scherm van de anker app zweeft nu een blauw balletje rond, die even aanklikken ..
Damn nou ja helemaal gemist.

En tjah, daar heb je net niets aan - zegt ie zelf. Moet dan alle PV op de Ankers aansluiten :+

• Masuchievo
  • Laatst online: 11:32

Masuchievo

Cpt. Average

Ik ben er uit! (met de hulp van Claude)

De oude omvormer gaat er uit en in de plaats komt een Anker solix E2700 pro.

Van 1x9 naar 3x3 +1. Anders brand ik m meteen door. Oude panelen Mono solar panel 200w - V mp 36.9 - I mp 5.42A - VOC 46.13.

Gelukkig woon ik in de zuiderlijke grensregio, dus kan ik het relatief goedkoop ophalen in Duitsland.

Via de mediamarkt duitsland (https://www.mediamarkt.de/de/product/_powerness-anker-solix-solarbank-3-e2700-pro-solarspeicher-153689299.html) ben ik terechtgekomen bij: Powerness Europe GmbH. https://www.mediamarkt.de/de/marketplace/seller/5323

Duidelijke dozenschuiver, maar met betaling via Paypal ben ik niet al te bang. Of iemand moet nog een betere optie hebben

Te weinig geld voor alle gadgets.

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste