Ik kom hier even buurten vanaf het Marstek topic (en in iets mindere mate het Zendure topic waar ik in het verleden ook zo nu en dan op heb meegelezen).
Ik ben toch benieuwd hoe jullie de Solarbank Max AC zien, en dan vooral de capaciteit.
Voor mij valt het op dat bijv. Marstek en Zendure voor hun 'basis' modellen kiezen voor modules van zo'n 2 tot 3 KWh.
Marstek komt ook met de Mars I, Mars II, Venus X en Venus G, dat zijn ook allemaal zwaardere modellen. Je ziet de markt echt opschuiven van 800 Watt -> 3500-5000 Watt.
Persoonlijk ben ik bijv. blij met de Zendure 2400 AC+AB3000X, omdat ik die gewoon in mijn eentje kan tillen en verplaatsen. De Zendure Mix heeft wieltjes, maar moesten hem wel met 3 mensen uit de doos tillen, al is dat maar eenmalig. De Anker Max AC kan ik in mijn eentje iets verplaatsen, maar gaat prima met 2 mensen icm de handvatten.
De vraag is natuurlijk wel hoe vaak je ze verplaatst.
En kies een vermogen dat bij je situatie past, net als de opslagcapaciteit. Kijk dan welke producten daarvoor in aanmerking komen en kijk dan naar modulaire kleine units of grotere enkele units.
Voor mij heeft dit als groot voordeel dat de modules nog enigszins te dragen zijn zonder er 2 man voor nodig te hebben (zeker omdat bij mij de Venus A bij mij boven hoofdhoogte staat). Ik kan me voorstellen dat het qua prijs iets efficienter kan zijn om 1 grotere behuizing, met 1x de aansluitingen en 1x het BMS uit te brengen, maar het lijkt me toch ook weer niet zo heel veel te schelen (zeker als ik zie dat bij Marstek het verschil tussen de basisunit Venus A en de uitbreidingsbatterijen maar 100 euro is). Het extra vermogen is handig, maar is natuurlijk ook te bereiken door meerdere batterijstacks (Zendure / Marstek / Anders) te maken.
De Solarbank Max AC voelt voor mij wat meer als een 'vaste' batterij die je door een installatiebedrijf laat installeren, incl. elektrische aansluitingen. Kiest Anker hier een heel andere strategie dan merken als Marstek en Zendure, of is de Solarbank Max AC een andere klasse product? (meer in de range van de Marstek Venus X en Venus G).
Benieuwd hoe jullie hier over denken.
De Max AC zou ik tot bijv. 2000 Watt wel wat langer op een stopcontact aandurven, maar continu op 3500 Watt blijf ik persoonlijk van weg, ieder uiteraard zijn eigen keuze. Maar heb je 3500-4000 Watt vermogen nodig, sluit hem dan idd vast aan. Wel evt. met een CEE stekker zodat je hem los kunt koppelen.
Dus eerst vermogen en capaciteit bepalen, dan pas kijken naar voor- en nadelen van passende producten.