WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:31
Masuchievo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:25:
Van 1x9 naar 3x3 +1. Anders brand ik m meteen door. Oude panelen Mono solar panel 200w - V mp 36.9 - I mp 5.42A - VOC 46.13.

Via de mediamarkt duitsland (https://www.mediamarkt.de/de/product/_powerness-anker-solix-solarbank-3-e2700-pro-solarspeicher-153689299.html) ben ik terechtgekomen bij: Powerness Europe GmbH. https://www.mediamarkt.de/de/marketplace/seller/5323
Ik zou voor 2 keer een e1600ac gaan, rond de 400E in duitsland ? Meer ingangsvermogen en meer piekvermogen bij terugleveren ...

Net om de hoek is een solarbank 4 pro, deze is voor mid mei voorspeld ?

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 14:19

Masuchievo

Cpt. Average

Het zijn behoorlijk oude panelen - 14-16 jaar oud. En ik wil nog 1 paneel extra op de zijkant voor de winter.

Het is dat de omvormer die ik ga vervangen achter op het schuurtje staat nogal dom is (Omnik 2K-tl) en ik maar 1 aansluitpunt heb/wil gebruiken.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• tweazer
Masuchievo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:02:
Het is dat de omvormer die ik ga vervangen achter op het schuurtje staat nogal dom is (Omnik 2K-tl) en ik maar 1 aansluitpunt heb/wil gebruiken.
Dan zou ik nog eerder voor een solarbank max gaan, mits budget, gewicht en ruimte passen. De kW/kWh prijs is daar een grote plus ...

[ Voor 20% gewijzigd door tweazer op 08-05-2026 16:19 ]

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:29
Masuchievo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:25:
Ik ben er uit! (met de hulp van Claude)

De oude omvormer gaat er uit en in de plaats komt een Anker solix E2700 pro.

Van 1x9 naar 3x3 +1. Anders brand ik m meteen door. Oude panelen Mono solar panel 200w - V mp 36.9 - I mp 5.42A - VOC 46.13.

Gelukkig woon ik in de zuiderlijke grensregio, dus kan ik het relatief goedkoop ophalen in Duitsland.

Via de mediamarkt duitsland (https://www.mediamarkt.de/de/product/_powerness-anker-solix-solarbank-3-e2700-pro-solarspeicher-153689299.html) ben ik terechtgekomen bij: Powerness Europe GmbH. https://www.mediamarkt.de/de/marketplace/seller/5323

Duidelijke dozenschuiver, maar met betaling via Paypal ben ik niet al te bang. Of iemand moet nog een betere optie hebben
Uit nieuwsgierigheid, haal je hem dan bij de Mediamarkt of bij Powerness (Weinheim)?

edit: ik zie dat ze ook een locatie in Mönchengladbach hebben.

• Masuchievo
  • Laatst online: 02-06 14:19

Masuchievo

Cpt. Average

digital-IMEI schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:22:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, haal je hem dan bij de Mediamarkt of bij Powerness (Weinheim)?

edit: ik zie dat ze ook een locatie in Mönchengladbach hebben.
Powerness, want MediaMarkt alleen verzenden. :(

Te weinig geld voor alle gadgets.

• digital-IMEI
Masuchievo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:29:
[...]

Powerness, want MediaMarkt alleen verzenden. :(
Ligt natuurlijk eraan waar je exact woont maar dan is MySolarPlant wellicht ook nog interessant.

https://mysolarplant.de/zubehoer/batteriespeicher/anker-solix/anker-solix-pro3-batteriespeicher/

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:32
HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:40:
[...]

De draad wel, maar de automaat kan behoorlijk heet worden, een 16A automaat wil je eigenlijk niet langdurig met meer dan 3000W belasten.
Daarom ook een 20A aardlekautomaat zoals ik in m'n post stel 😎

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:09
caspervc schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Gaaf!

Ben benieuwd of je hem ook ipv op 3500 watt op 3000 watt kan instellen. Zodat de aansluiting minder zwaar wordt belast..? Ik ben van plan hem op een 20A aardlekautomaat te zetten, dikkere bedrading naar de plek toe te trekken. Twijfel alleen nog over de manier van aansluiten.
Zat me ook in aansluiten te verdiepen. Jammer dat hij niet als 3 fase batterij kan worden aangesloten!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:11

CR1992

Thor

rasper schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:23:
[...]

Zat me ook in aansluiten te verdiepen. Jammer dat hij niet als 3 fase batterij kan worden aangesloten!
Stom vraagje misschien.

Is dit in België of Nederland of komt dit in de toekomst dat je per fase bekeken gaat worden ?

Dus als je op fase 1 een 15 kw batterij hebt maar dat je uw stroom betaalt omdat het via fase 2 verbruikt wordt ?

Ik ben van België maar hier is dit niet .en ik weet ook niet als dit mogelijk is met de digitale meter. Hopelijk komt dat nooit.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CR1992 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:40:
[...]

Stom vraagje misschien.

Is dit in België of Nederland of komt dit in de toekomst dat je per fase bekeken gaat worden ?

Dus als je op fase 1 een 15 kw batterij hebt maar dat je uw stroom betaalt omdat het via fase 2 verbruikt wordt ?

Ik ben van België maar hier is dit niet .en ik weet ook niet als dit mogelijk is met de digitale meter. Hopelijk komt dat nooit.
Dit is voornamelijk een software iets. En kan dus via een nieuwe App en/of firmware worden geregeld. De officiële Zendure integratie krijgt bijv. binnenkort een uitbreiding om iedere afzonderlijke fase op 0 te kunnen houden. Anker kan dat ook wel implementeren via de Power Dock Pro als dat relevant wordt.

Nu is vaak de insteek: Load van het hele huishouden verdelen over alle aangesloten apparaten los van de fase waarop ze zijn aangesloten. Een P1-meter of CT-meter krijgt vaak het totaal door, maar ook de load per fase. Als die weet welke omvormer op welke fase zit aangesloten wordt compenseren per fase ook een optie. Nadeel: De accu voor Fase X kan leeg zijn, terwijl die voor Fase Y nog halfvol is. Daarom is een 3-fase omvormer dan vaak een betere keuze. Daar is de volledige capaciteit beschikbaar voor alle fases.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• CR1992

CR1992

Thor

Taro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:58:
[...]

Dit is voornamelijk een software iets. En kan dus via een nieuwe App en/of firmware worden geregeld. De officiële Zendure integratie krijgt bijv. binnenkort een uitbreiding om iedere afzonderlijke fase op 0 te kunnen houden. Anker kan dat ook wel implementeren via de Power Dock Pro als dat relevant wordt.

Nu is vaak de insteek: Load van het hele huishouden verdelen over alle aangesloten apparaten los van de fase waarop ze zijn aangesloten. Een P1-meter of CT-meter krijgt vaak het totaal door, maar ook de load per fase. Als die weet welke omvormer op welke fase zit aangesloten wordt compenseren per fase ook een optie. Nadeel: De accu voor Fase X kan leeg zijn, terwijl die voor Fase Y nog halfvol is. Daarom is een 3-fase omvormer dan vaak een betere keuze. Daar is de volledige capaciteit beschikbaar voor alle fases.
Dus met 1 anker omvormer en 1 power dock pro zou het in de toekomst misschien mogelijk zijn om de 3 fases te regelen?

• Taro
  • Niet online
CR1992 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:38:
[...]

Dus met 1 anker omvormer en 1 power dock pro zou het in de toekomst misschien mogelijk zijn om de 3 fases te regelen?
Nee, dat verwacht ik niet. Tenzij de Power Dock Pro de functie van 3-fase omvormer gaat overnemen en de accu alleen de domme uitbreidingsopslag wordt. Dan ga je dus ook koppelen met DC-kabels ipv AC-kabels en verhuist alle logica naar de Power Dock Pro. De accu wordt dan net als bij bijv. een Victron systeem domme capaciteit uitbreiding. Kan natuurlijk op termijn, maar dan zijn we vermoedelijk wel bij de Power Dock 3 Pro ofzo aanbeland, niet bij deze generatie producten.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• CR1992

CR1992

Thor

Ooh oke
CR1992 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:40:
[...]

Stom vraagje misschien.

Ik zie het niet gebeuren dat er per fase betaald moet gaan worden, het maakt voor de netbeheerders meestal ook weinig uit omdat huishoudens elkaar compenseren

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• jeroen84
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 09:07
Hey all,

Ik heb een 3-fase meterkast en ben op zoek naar een 10kWh batterij oplossing die ook 3-fase offgrid kan. Klopt het dat de Anker Solix X1 een goede optie hiervoor is? (10kW omvormer, 2x 5kWh batterijmodule, vloer basis + top cover)

Ik heb verder geen losse backup gateway nodig bij de X1 omvormer?

• Taro
  • Niet online
jeroen84 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:04:
Hey all,

Ik heb een 3-fase meterkast en ben op zoek naar een 10kWh batterij oplossing die ook 3-fase offgrid kan. Klopt het dat de Anker Solix X1 een goede optie hiervoor is? (10kW omvormer, 2x 5kWh batterijmodule, vloer basis + top cover)

Ik heb verder geen losse backup gateway nodig bij de X1 omvormer?
De X1 is niet echt een plug & play thuisaccu meer waarvoor dit topic bedoeld is :)

Ik vind overigens 10 kWh voor een 10 kW omvormer niet passend. Het advies is doorgaans om 3-5x zoveel opslag als vermogen te kiezen, zodat je de accu's niet te zwaar belast én je natuurlijk 3-5 uur volle bak vooruit kunt ipv minus 10% SoC ondergrens al na 50 minuten door je volledige capaciteit heen te zijn.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41

Dennahz

Life feels like hell should.

Ben heel benieuwd! Denk dat deze thuisaccu potentieel de beste op dit moment (of nou ja, vanaf juni :)) is. Ook makkelijk uit te breiden + 3500W kunnen leveren is echt wel dikke prima via een stopcontact.

Twitter

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:20
Dennahz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Ben heel benieuwd! Denk dat deze thuisaccu potentieel de beste op dit moment (of nou ja, vanaf juni :)) is. Ook makkelijk uit te breiden + 3500W kunnen leveren is echt wel dikke prima via een stopcontact.
Ik zag een prijs van 1999 voorbijkomen voor de extra 7kw module, dat is best stevig.

• Taro
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Ik heb de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ hier ook staan en weet niet of je dat zo kort door de bocht kunt zeggen :)

En 3500 Watt zou ik nooit langdurig via een stopcontact laten verlopen, dat is echt vragen om problemen.

Woensdag komt Anker SOLIX trouwens bij mij langs, kijken naar mijn set-up en voor een interview. Mocht iemand nog goede vragen hebben die ik mee kan nemen dan hoor ik dat graag :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:36
@Taro stiekem ben ik wel nieuwsgierig hoe ze de implementatie van AI zelf vinden. Het verbaast mij dat ze dat zo doen zonder dat je het ding kan vertellen wat je voorkeuren zijn. Zo freubelen ze er een voice assistent in die dezelfde handicap heeft: desinteresse.

Verder zijn er veel zorgen over autonomie en soevereiniteit: hoe kijkt Anker er naar en zijn ze evt bereid dat open te gooien voor lokale werking. Ik weet dat er eea al kan, maar soms ook afhankelijk is van community knutsels zoals via HA & Homey.

Tenslotte zou ik het praktisch vinden als je de backup 230v aansluiting kunt gebruiken met een druk op de knop als de AC eruit ligt. Ipv via app telefoon en BT :)

Veel plezier & succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• caspervc
Kan je zo zien of die tegen de muur mag of een afstand moet houden?

• Dennahz

Dennahz

Taro schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Ik heb de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ hier ook staan en weet niet of je dat zo kort door de bocht kunt zeggen :)

En 3500 Watt zou ik nooit langdurig via een stopcontact laten verlopen, dat is echt vragen om problemen.

Woensdag komt Anker SOLIX trouwens bij mij langs, kijken naar mijn set-up en voor een interview. Mocht iemand nog goede vragen hebben die ik mee kan nemen dan hoor ik dat graag :)
Op basis van je opmerking over dat 3500W onveilig is via het stopcontact (voor lange duur), vraag ik me af of de software daar ook rekening mee houdt? Want stel dat je je Tesla gaat opladen midden in de nacht, dan trekt het systeem natuurlijk voor lange tijd het maximum uit de accu. Is daar rekening mee gehouden qua veiligheid? Kan je de cap ook leggen op bijvoorbeeld 3000W?

Overigens in mijn geval gaat die 3500W echt bij piekmomenten zijn (inschakelen kookplaat/oven/magnetron/airfryer) en zeker niet uren achter elkaar :) En ik laat een extra groep aanleggen door de elektricien.

Veel plezier!

Twitter

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24
Dennahz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:01:
[...]
Op basis van je opmerking over dat 3500W onveilig is via het stopcontact (voor lange duur), vraag ik me af of de software daar ook rekening mee houdt? Want stel dat je je Tesla gaat opladen midden in de nacht, dan trekt het systeem natuurlijk voor lange tijd het maximum uit de accu. Is daar rekening mee gehouden qua veiligheid? Kan je de cap ook leggen op bijvoorbeeld 3000W?
In veel landen (waaronder BE) zijn granny chargers gelimiteerd op 10A voor die reden. In de AREI in BE is ook een limiet van 2500W op stekker dacht ik, meer en het moet een vaste verbinding zijn.
[...]

Overigens in mijn geval gaat die 3500W echt bij piekmomenten zijn (inschakelen kookplaat/oven/magnetron/airfryer) en zeker niet uren achter elkaar :) En ik laat een extra groep aanleggen door de elektricien.

Veel plezier!
Ook bij het laden met goedkope stroom of PV? Hier zou zo'n AC MAX een groot deel van het jaar op vol vermogen laden, net als de 2 SB 3 nu.

Meer dan 10A langdurig over een schuko is gewoon onverstandig, maar volgens mij heeft Anker een andere stekker oplossing hiervoor beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-05-2026 08:39 ]

• Taro
  • Niet online
[...]

Je kunt de uitgaande en ingaande stroom inderdaad limiteren. Maar ik heb bij meerdere merken al gezien dat dat bij handmatig laden en ontladen wél effect heeft, maar bij nul op de meter de volledige zonnestroom naar de accu ging en die limieten niet werden gerespecteerd.

Dus sluit het altijd aan zodat het geschikt is voor 3500 Watt, of kies een model met lagere waarde. Als de software een keer een foutje maakt wil je dat dat hardwarematig kan of gelimiteerd wordt door bijv. een groep te laten springen.

• Taro
  • Niet online
caspervc schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:32:
[...]

Kan je zo zien of die tegen de muur mag of een afstand moet houden?
De koelribben zitten aan de achterkant, maar er zitten wel beugels bij. Heb het even opgemeten: 7 cm afstand tot de muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDIRCUSXy3YYXu0rdXPUYTSt4fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLgg4AGBd6k0EgJN0ldMPKHL.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op het perspectief, beide linkerkanten zijn gelijk aan elkaar, maar lijkt door de hoogte niet zo.

• caspervc
Taro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:58:
[...]

De koelribben zitten aan de achterkant, maar er zitten wel beugels bij. Heb het even opgemeten: 7 cm afstand tot de muur:

[Afbeelding]

Let niet op het perspectief, beide linkerkanten zijn gelijk aan elkaar, maar lijkt door de hoogte niet zo.
Ok, tnx

Maar de beugels zijn niet nodig toch als hij op de grond staat. alleen als t een torentje wordt. En het lijkt of hij dichterbij kan als je de beugel niet op t einde maar eerder vastmaakt. Staat er iets over in in de handleiding?

• NiGeLaToR
caspervc schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Ok, tnx

Maar de beugels zijn niet nodig toch als hij op de grond staat. alleen als t een torentje wordt. En het lijkt of hij dichterbij kan als je de beugel niet op t einde maar eerder vastmaakt. Staat er iets over in in de handleiding?
Ja, vastmaken aan de muur.

Zonder valt ie niet om - maar handleiding zegt: vastmaken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:58
@Taro leuk dat je geïnterviewd wordt.

Ik heb wel een vraag: Er is een power dock pro, maar kan de funtionaliteit niet ook naar de power dock gebracht worden?

Nu hebben mensen moeten investeren in a) de dock en b) een electricien.

Ik snap wel dat dit te maken heeft met de doorontwikkeling, maar voelt toch oneerlijk.

Kijk maar of je deze vraag mee wil nemen?

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:22
Weet iemand of de MAX AC een voorziening heeft voor een vaste aansluiting? De andere, lichtere modellen hebben dat kennelijk niet? Het zal toch niet zo zijn dat de kast dan open moet en er geknoeid moet gaan worden met het aansluiten van draadjes. Lijkt me geen slim idee qua garantie en aansprakelijkheid.

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 14:23
nomar109 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:30:
Weet iemand of de MAX AC een voorziening heeft voor een vaste aansluiting? De andere, lichtere modellen hebben dat kennelijk niet? Het zal toch niet zo zijn dat de kast dan open moet en er geknoeid moet gaan worden met het aansluiten van draadjes. Lijkt me geen slim idee qua garantie en aansprakelijkheid.
De huidige Solarbank 3 Pro heeft een stekker, je kan altijd de stekker er af knippen en dan die draden gebruiken voor een vast aansluiting.

• caspervc
Ja ergens eerder in 't topic heb ik dat geplaatst na een chat met de anker support. Kan met een gewone stekker, alternatieve stekker en rechtstreeks worden aangesloten.

• Taro
  • Niet online
Je kunt de AC-stekker afknippen en aansluiten. Maar er wordt ook over een Wieland aansluiting gesproken. En er wordt een en ander voor meegeleverd. Je hoeft dus sowieso de behuizing er niet voor open te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe83ZSgbbI-RrSjMm94n2mwIB78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNLwG0t5uvmfA8b0PU0wF5hk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xcygkIj0iNKr4FUwLALXkcyubU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KawojvRAMv52TyVZCLieiS2h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIMNHMWV8JejkW8Kp8FDcvCazZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfTDwhVfLDYH6K1RqJ9xxLOY.jpg?f=fotoalbum_large

• tweazer
Spekkie99 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Ik zag een prijs van 1999 voorbijkomen voor de extra 7kw module, dat is best stevig.
Tijd voor adapterkabels, de BP7000 lijkt nu de beste prijs/kWh te hebben, zou dan ook voor andere series gebruikt kunnen worden.

Heeft een tweaker al de stekker, aansluitingen en protocollen geanalyseerd ? Ik vermoed (naast aan/afvoer/doorvoerkabels) een modbus, zou die universeel/te mimicken zijn ?

• Dennahz

Dennahz

Taro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:24:
[...]

Je kunt de AC-stekker afknippen en aansluiten. Maar er wordt ook over een Wieland aansluiting gesproken. En er wordt een en ander voor meegeleverd. Je hoeft dus sowieso de behuizing er niet voor open te maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
O, dat ziet er wel interessanter uit dan een schuko stekker eigenlijk :) Het is allemaal nieuwe materie voor me, dus met behulp van o.a. dit topic en AI heb ik me wat geprobeerd te informeren hierover.

Misschien is dat ook wel iets wat je kan vragen: wat raden ze zelf aan qua aansluiting? En zien ze zelf geen problemen qua overbelasting met die 3500W piekvermogen?

Twitter

• caspervc
caspervc schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:09:
Ik heb even over de Solarbank Max AC gechat met Anker, vooral de aansluit methode

Misschien interessant voor iedereen.
[Afbeelding]
Dit is wat Anker zelf aan opties geeft @Dennahz

Dennahz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:17:
[...]

O, dat ziet er wel interessanter uit dan een schuko stekker eigenlijk :) Het is allemaal nieuwe materie voor me, dus met behulp van o.a. dit topic en AI heb ik me wat geprobeerd te informeren hierover.

Misschien is dat ook wel iets wat je kan vragen: wat raden ze zelf aan qua aansluiting? En zien ze zelf geen problemen qua overbelasting met die 3500W piekvermogen?
Mijns inziens hadden ze die stekker moeten voorzien van een temperatuursensor (net als de betere schuko laders voor EV's), dan was er geen probleem geweest. Maar uit de foto's blijkt dat ze dat niet hebben gedaan.

• NiGeLaToR
HandyLumberjack schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:49:
[...]

Mijns inziens hadden ze die stekker moeten voorzien van een temperatuursensor (net als de betere schuko laders voor EV's), dan was er geen probleem geweest. Maar uit de foto's blijkt dat ze dat niet hebben gedaan.
Thermisch koppeltje oid? Dat ie uitklikt als het te warm wordt?

NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Thermisch koppeltje oid? Dat ie uitklikt als het te warm wordt?
Vaak is het een NTC thermistor die verbonden is met de lader, loop de temperatuur te ver op dan schakelt hij terug naar lager vermogen of uit.

• NiGeLaToR
HandyLumberjack schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Vaak is het een NTC thermistor die verbonden is met de lader, loop de temperatuur te ver op dan schakelt terug naar lager vermogen of uit.
Die kan m'n 20A 3-fase zekering die gemonteerd is door de laadpaal leverancier ook gebruiken, want vd week klapte die er netjes uit toen er met ~ 13kW geladen werd. Want ook die dingen kijken gewoon naar de P1 output en pushen dan de max. 20A op 3-fase is dan wel een fractie meer dan de gevraagde 13kW, maar de zekering vond het welletjes na 2 uurtjes ofzo. Ga ze maar even bellen en 'm op 11kW laten cappen, meer dan zat en veiliger marge.

• CR1992

CR1992

Thor

De anker solix 4 :) is uitgekomen.
En ik lees dat deze wel compatibel is met een BP 2700, interessant!!

• CR1992

CR1992

Thor

HandyLumberjack schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Ja had het ook gelezen.via een update dacht ik in een andere artikel te lezen.

Op die 2399 euro krijg je nog 25 procent korting bij abonneren ? Of klopt dit niet ?

Dus 1800 euro ?

[ Voor 8% gewijzigd door CR1992 op 12-05-2026 16:29 ]

CR1992 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Ja had het ook gelezen.via een update dacht ik in een andere artikel te lezen.

Op die 2399 euro krijg je nog 25 procent korting bij abonneren ? Of klopt dit niet ?

Dus 1800 euro ?
Ja, dat lijkt erop, ik heb me ingeschreven.

• CR1992

CR1992

Thor

HandyLumberjack schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Ja, dat lijkt erop, ik heb me ingeschreven.
In Duitsland ga je duurder uitkomen neem ik aan zonder btw? Of zetten ze die daar lager als de adviesprijs?

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:13
HandyLumberjack schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Waar lees je dat? Ik kan geen specs zien nog?
JeroenVerweij schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Waar lees je dat? Ik kan geen specs zien nog?
Hier

[ Voor 20% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-05-2026 17:05 ]

CR1992 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:45:
[...]

In Duitsland ga je duurder uitkomen neem ik aan zonder btw? Of zetten ze die daar lager als de adviesprijs?
Weet ik niet.

De SB 3 kost in Duitsland slechts 56% van de Nederlandse adviesprijs. En op de adviesprijs van de SB 3 krijg je ook 25% korting in Nederland.

Maar inschrijven verplicht tot niks, ik weet ook niet of ik er iets mee ga doen.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-05-2026 16:56 ]

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:20
Mooie specificaties, alleen jammer dat er per mppt nog relatief laag vermogen in kan. Zullen wel meer mensen zijn zoals ik met 2 strings (oost/west) opstelling. Kijk ook met een schuin oog naar de Zendure 4000 mix pro.

• tweazer
Nog meer keuze met een airfryer op de camping bij anker :)

• CR1992

CR1992

Thor

Spekkie99 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Mooie specificaties, alleen jammer dat er per mppt nog relatief laag vermogen in kan. Zullen wel meer mensen zijn zoals ik met 2 strings (oost/west) opstelling. Kijk ook met een schuin oog naar de Zendure 4000 mix pro.
Bij de anker solix 3 was het 3600 Watt ? Maar je mocht dacht ik voor meer vermogen panelen leggen?

Dat zal hier ook zijn ? Bijvoorbeeld 2000 Watt per mppt waardoor je 8000 Watt uitkomt maar dat er in de zonnige maanden maar 5000 naar de omvormer gaat ?

Of 4 keer 1500 . 500 Watt panelen.Dan kom je op 6000 uit .

Mag dit ?

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:17
Een van de eerste artikelen over Anker SOLIX Solarbank MAX AC: 3500 watt vermogen op een stopcontact?

Ik ga van 4 HomeWizard batterijen naar 1+2 (21kWh) max ac batterijen. Benieuwd of je dan ook meteen de mounting base, smart plug en Smart Meter Gen 2 met CT2 mee kan bestellen bij de preorder.

• JeroenVerweij
Uit de specs van de Solarbank 4:
Max PV Input Voltage 60 VDC
Max PV Input Current 36× 4 ADC
Max Isc PV 45× 4 ADC
Max PV Input Power 1,250× 4 / 5,000 W
MPPT Voltage Range 16 to 50 VDC
Number of MPPT 4

Hoe moet ik dat matchen met onderstaande specs van mijn panelen (een paar 415wp die ik wil verplaatsen)?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-bR8XJzIsuguki8Wp_MF_xvIsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWSPnKo1XXXwi5mM7NtKJQcS.png?f=fotoalbum_large

Max PV Input Voltage = totale voltage wat je er op aan kunt sluiten? Dus in mijn geval 1 paneel, want Vmp = 31,85V? Of is het het max van 1 paneel?

Max PV Input Current = de Imp uit mijn sheet? Dus 13,03A per paneel in mijn geval en dus op basis van deze waarden 2 van deze panelen per MPPT (want 36A per MPPT mogelijk op de Solarbank)?

Max Isc = de Isc uit mijn sheet? In mijn geval 13,74A per paneel en dus op basis van deze waarden 3 van deze panelen per MPPT (want Max Isc bij Solarbank is 45A per MPPT)?

En dan neem ik aan dat je kijkt naar hoeveel panelen nog binnen alle maxima (Voltage, Current, Isc vallen)?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :)

• NiGeLaToR
@JeroenVerweij volgens mij zit je in de goede richting:
Voltage = panelen parallel aansluiten.
Wattage is som van de parallel aangesloten panelen. 1250watt pas 3 x 400Wp panelen precies in.
Dan zou je dat 4 keer kunnen aansluiten, allemaal parallel. Dat levert je dus kabels op dak aansluiten en dan 4 x een setje naar je batterij.

Vraag is wat er gebeurt als je er 3 x 450Wp aan hangt; beetje overdimensioneren kan bij normale stringomvormer.
Die 4 is wel interessant, zeker omdat die met de BP2700 werkt én net beetje meer watt levert & mppt’s heeft.

Wel nog benieuwd naar wat die kan leveren in offgrid mode, ook 2500watt?

Edit: jup ook 2500 watt.

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-05-2026 22:18 ]

JeroenVerweij schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:03:
Uit de specs van de Solarbank 4:
Max PV Input Voltage 60 VDC
Max PV Input Current 36× 4 ADC
Max Isc PV 45× 4 ADC
Max PV Input Power 1,250× 4 / 5,000 W
MPPT Voltage Range 16 to 50 VDC
Number of MPPT 4

Hoe moet ik dat matchen met onderstaande specs van mijn panelen (een paar 415wp die ik wil verplaatsen)?[Afbeelding]

Max PV Input Voltage = totale voltage wat je er op aan kunt sluiten? Dus in mijn geval 1 paneel, want Vmp = 31,85V? Of is het het max van 1 paneel?

Max PV Input Current = de Imp uit mijn sheet? Dus 13,03A per paneel in mijn geval en dus op basis van deze waarden 2 van deze panelen per MPPT (want 36A per MPPT mogelijk op de Solarbank)?

Max Isc = de Isc uit mijn sheet? In mijn geval 13,74A per paneel en dus op basis van deze waarden 3 van deze panelen per MPPT (want Max Isc bij Solarbank is 45A per MPPT)?

En dan neem ik aan dat je kijkt naar hoeveel panelen nog binnen alle maxima (Voltage, Current, Isc vallen)?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :)
Van deze panelen mag je er maximaal 1 in serie zetten, anders gaat je Voc over de MAX PV voltage heen, je wilt daar minimaal ca. 10% onder blijven.

Maar er mogen er wel meerdere parallel aangesloten worden (met y-stekkers).

Hierbij moet je altijd onder de MAX Isc blijven (dus 3 in dit geval).

Over het algemeen beperkt de omvormer de stroom zelf tot de MAX input current (check dit voor de zekerheid bij Anker). De consequentie hiervan is wel dat bij drie panelen het maximale vermogen wordt beperkt tot ca. 1150 watt i.v.p. 3*415=1245 watt, maar dat maakt voor je jaarlijkse opbrengst eigenlijk niks uit.

• NiGeLaToR
@HandyLumberjack sterker nog: gunstiger voor de periode dat de zon niet optimaal is.

Ik zie het wel zitten; wil nog wat panelen bijleggen precies op een dak boven waar de accu’s al staan.
‘Ongunstig’ westelijk, dus na de lunch pas zon tot laat in de middag.

• JeroenVerweij
Dank @NiGeLaToR en @HandyLumberjack!

Nou kan ik toch geen 8 of 12 panelen meer extra kwijt maar 4-6. Bij 4 kom ik met 1 per MPPT sowieso weg en anders kan er idd nog 2 in parallel plaatsen.

Overigens beweegt de markt echt mega snel de laatste tijd. Recent de aankondiging van de Solarbank Max AC en nu de 4 Pro. En Zendure ook recent weer met de Mix-serie.

Ik wilde tot voor kort voor de Solarbank Max AC gaan, bedacht me toen dat ik ook nog wat panelen moet verplaatsen en wilde tot vanmiddag daarom voor de Zendure 2400 Pro gaan (had hem al met batterijen in mijn mandje liggen). Maar nu met deze aankondiging weer een dilemma erbij :) Ach ja, luxe “problemen”

• NiGeLaToR
@JeroenVerweij prijs van de 4 is wel te hoog per kWh vind ik. Maargoed, zelden worden ze voor de adviesprijs aangeboden uiteindelijk.

En gaat zeker snel :) nadeel kan dan zijn dat je beetje verlamd wordt door ‘the next thing’.

• Revodrone
  • Laatst online: 16:43
Next big thing is altijd wel een dingetje... eeuwig wachten tot het beste uitkomt! ;-) Ik wil eigenlijk nog 2 SB3's bijplaatsen met 8 zonnepanelen, maar als ik dit zo lees is 1 SB4 dan ook genoeg.Dat brengt me wel enigszins aan het twijfelen. Prijs technisch ontloopt het elkaar eigenlijk niet eens zo. Er zit natuurlijk wel een duidelijk verschil tussen het aantal cycli van de SB3 en SB4. Aan de andere kant vind ik het wel fijn dat ik met 2 SB3's ieder zonnepaneel afzonderlijk kan aansluiten. Het is alleen een beetje jammer dat de batterij (BP2700) nu 100,- duurder is dan vorige maand (in DLD).
Revodrone schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:21:
Next big thing is altijd wel een dingetje... eeuwig wachten tot het beste uitkomt! ;-) Ik wil eigenlijk nog 2 SB3's bijplaatsen met 8 zonnepanelen, maar als ik dit zo lees is 1 SB4 dan ook genoeg.Dat brengt me wel enigszins aan het twijfelen. Prijs technisch ontloopt het elkaar eigenlijk niet eens zo. Er zit natuurlijk wel een duidelijk verschil tussen het aantal cycli van de SB3 en SB4. Aan de andere kant vind ik het wel fijn dat ik met 2 SB3's ieder zonnepaneel afzonderlijk kan aansluiten. Het is alleen een beetje jammer dat de batterij (BP2700) nu 100,- duurder is dan vorige maand (in DLD).
Maar er passen ook BP5000's onder een SB3, hopelijk worden die wat goedkoper.

Daarnaast is het aantal cycli ook een beetje marketing, onder normale omstandigheden ga je geen 10.000 cycli op die batterij zetten in de garantie periode van 10 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-05-2026 09:32 ]

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:58
Ik denk dat de prijzen van de sb3 snel ook zullen dalen. Dus ik twijfel of ik voor de 4 ga tzt of mijn sb3 sets ga uitbereiden. Ik heb nu de power dock, alleen dan wanneer het grid uitvalt heb je geen stroom, maar moet je de offgrid gebruiken. De power dock pro kan dit wel, maar is niet voor dr sb3 als ik het goed begrijp.

• tweazer
My 0,02E : het mooiste van deze ontwikkeling is dat ze dezelfde footprint gebruiken. De max heeft wel een ideale vermogens spec, maar is groter en vooral te zwaar. Nu kan ik rustig plannen/nadenken, eerst wat accu's uitbreiden, of toch wat andere vermogensverdeling, 12 juni lees ik dat E en BP5000 in duitsland beschikbaar zijn

• CR1992

CR1992

Thor

HandyLumberjack schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:03:
[...]

Van deze panelen mag je er maximaal 1 in serie zetten, anders gaat je Voc over de MAX PV voltage heen, je wilt daar minimaal ca. 10% onder blijven.

Maar er mogen er wel meerdere parallel aangesloten worden (met y-stekkers).

Hierbij moet je altijd onder de MAX Isc blijven (dus 3 in dit geval).

Over het algemeen beperkt de omvormer de stroom zelf tot de MAX input current (check dit voor de zekerheid bij Anker). De consequentie hiervan is wel dat bij drie panelen het maximale vermogen wordt beperkt tot ca. 1150 watt i.v.p. 3*415=1245 watt, maar dat maakt voor je jaarlijkse opbrengst eigenlijk niks uit.
Wat gebeurt er als je boven die waarde uitkomt ? Maak je dan schade ?

Ik zou 3 panelen per mppt willen zetten in parallel.

3 keer 450 of 3 keer 500 Watt .

Maak je dan schade ?of gaat die gewoon maar 1250 doorsturen?

• Krizna
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:46
Ben een beetje nieuw in de thuisbatterijmarkt, maar wat is de propositie en het voordeel tov de Max AC? De adviesprijs van de laatste is 100 euro hoger, maar de Max AC heeft 7kWh vs 5kWh van de Solix 4.

• CR1992

CR1992

Thor

Krizna schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Ben een beetje nieuw in de thuisbatterijmarkt, maar wat is de propositie en het voordeel tov de Max AC? De adviesprijs van de laatste is 100 euro hoger, maar de Max AC heeft 7kWh vs 5kWh van de Solix 4.
Op de solix 4 kun je extra zonnepanelen aansluiten. Waardoor je uw batterij sneller kunt terugverdienen .

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49
Krizna schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Als je het mij vraag:

Solix 4 > Voor mensen die nog geen panelen hebben en die direct willen aansluiten op een accu
Max AC > voor mensen die al een PV systeem hebben en hun overschot niet willen terug leveren.

• digital-IMEI
Weet iemand of de SB 4 ook in 1 systeem gebruikt kan worden met de SB 3?

In het nieuwsartikel staat "De Solarbank 4 werkt overigens ook met de eerdere BP1600- en BP2700-accu's." Maar betreft dit de uitbreidingsaccu's of daadwerkelijk de aansturing van 1 geconsolideerd systeem?

• CR1992

CR1992

Thor

whazaaaa schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Als je het mij vraag:

Solix 4 > Voor mensen die nog geen panelen hebben en die direct willen aansluiten op een accu
Max AC > voor mensen die al een PV systeem hebben en hun overschot niet willen terug leveren.
Solix 4 kun je ook gebruiken als ge al panelen hebt en je wilt nog bijleggen.

• Taro
  • Niet online
De BP1600 en BP2700 werken inderdaad voor zowel de 3 als 4 serie, maar niet op de Max AC serie. Wel kan je de 3 en de 4 via de Power Dock combineren.

Er komt in +-Q3 ook een Max hybride uit, dus dat is ook een overweging als je het extra AC-vermogen nodig hebt.

Vandaag Anker SOLIX op bezoek gehad, veel vragen gesteld en zojuist de Max AC review gepubliceerd. Ik wilde daarin al de uitbreidingsaccu meenemen, maar die heeft wat vertraging en dat gedeelte volgt dus dit weekend. HA ondersteuning zal ik de komende dagen ook verder testen en de RTE volgt ook nog als ik meerdere metingen heb kunnen doen. De AI mode in overleg met Anker SOLIX niet getest, in mijn huishouden is dat niet haalbaar met alle andere apparatuur.

Er is in ieder geval aangegeven dat als internet uitvalt je de Max AC volledig lokaal kunt blijven bedienen, dat zijn mooie stappen.

Verder heel veel pluspunten, en 1 belangrijk aandachtspunt: continu 3500 Watt laden op een stopcontact zou ik zelf afraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 13-05-2026 21:26 ]

• tweazer
Taro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:24:
.Verder heel veel pluspunten, en 1 belangrijk aandachtspunt: continu 3500 Watt laden op een stopcontact zou ik zelf afraden.
Wat doet de "ups uitgang" als je de akku volledig laat ontladen, met grid aktief gekoppeld ? Hier met een 2AC stopte de ups uitgang, da's wat mij betreft een no-go als ups zolang de grid aktief is ...
en zojuist de Max AC review gepubliceerd
Waar, heb ik iets gemist ?

[ Voor 9% gewijzigd door tweazer op 13-05-2026 21:41 ]

• Taro
  • Niet online
tweazer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Wat doet de "ups uitgang" als je de akku volledig laat ontladen, met grid aktief gekoppeld ? Hier met een 2AC stopte de ups uitgang, da's wat mij betreft een no-go als ups zolang de grid aktief is ...
Oh, interessant. Zal die noteren en kijken of ik dat de komende dagen even kan meenemen.

• RicoF1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:20
Mooie en duidelijke review. Ik heb een vraag over het gebruik met een bestaande smart meter met CT klemmen. Ik heb op dit moment een Solarbank 3 Pro (E2700) die werkt met de smart meter. Wat als ik in de schuur deze MAX AC weg zet? Werkt die dan ook samen met deze smart meter, en heeft die genoeg aan een wifi verbinding? Of moet de MAX AC in bereik zijn van de smart meter?

• Taro
  • Niet online
d:)b
Ik heb een vraag over het gebruik met een bestaande smart meter met CT klemmen. Ik heb op dit moment een Solarbank 3 Pro (E2700) die werkt met de smart meter. Wat als ik in de schuur deze MAX AC weg zet? Werkt die dan ook samen met deze smart meter, en heeft die genoeg aan een wifi verbinding? Of moet de MAX AC in bereik zijn van de smart meter?
De smart meter verbindt met Wifi. Dus als de Max AC voldoende Wifi bereik heeft, dan werkt dat.

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-06 08:54
Hier zou je een Solix 4 voor 1500e kunnen kopen op 12 juni.
https://solago.nl/collections/anker-solix-solarbank-4-pro

• Dennahz

Dennahz

Twitter

• NiGeLaToR
7kWh voor 1500€ met deze features is een prima deal.

@Taro zou een 3 pro met een 4 kunnen samenwerken als 1 unit denk je? Of moet dat met een powerdock?

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-05-2026 23:10 ]

• JeroenVerweij
Dat is een mooie deal. Alleen de aanmeldknop doet het niet?

• .phoz
Ik heb mezelf aangemeld. Ik kreeg een mail om de inschrijving te bevestigen.
Heb je je e-mail wel ingevuld?

• CR1992

CR1992

Thor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SVyyajrQAxqkTefsop01-s3aS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylrv5v32b5bIIhsanSmdM1CW.jpg?f=fotoalbum_large

Vanonder staat een andere prijs als in het bericht van boven .maar ik denk wel dat 1500 een scherpe prijs is .maar het misleid wel een beetje.

Wat kost een extra batterij erbij ?

1500 plus batterij?

[ Voor 6% gewijzigd door CR1992 op 13-05-2026 23:40 ]

• Taro
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:09:
[...]

7kWh voor 1500€ met deze features is een prima deal.
Solarbank 4 is 5 ipv 7 kWh.
@Taro zou een 3 pro met een 4 kunnen samenwerken als 1 unit denk je? Of moet dat met een powerdock?
Ik heb destijds 2x een 3 in parallel gehad zonder Powerdock. Durf dat niet over een 3 en 4 samen te zeggen. Denk het wel, maar geen garantie.

• .phoz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hv7hxLLbVSRtU7acYzrAHCnCt0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cuv7KTKhNIIlKl2x1u0owK7F.png?f=fotoalbum_large
Op solago.de kan je het wel voor 1500e bestellen vanaf 26 mei. Misschien heeft het met de BTW te maken dat de prijzen in NL/BE anders zijn?

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:58
Taro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:24:
De BP1600 en BP2700 werken inderdaad voor zowel de 3 als 4 serie, maar niet op de Max AC serie. Wel kan je de 3 en de 4 via de Power Dock combineren.

Er komt in +-Q3 ook een Max hybride uit, dus dat is ook een overweging als je het extra AC-vermogen nodig hebt.

Vandaag Anker SOLIX op bezoek gehad, veel vragen gesteld en zojuist de Max AC review gepubliceerd. Ik wilde daarin al de uitbreidingsaccu meenemen, maar die heeft wat vertraging en dat gedeelte volgt dus dit weekend. HA ondersteuning zal ik de komende dagen ook verder testen en de RTE volgt ook nog als ik meerdere metingen heb kunnen doen. De AI mode in overleg met Anker SOLIX niet getest, in mijn huishouden is dat niet haalbaar met alle andere apparatuur.

Er is in ieder geval aangegeven dat als internet uitvalt je de Max AC volledig lokaal kunt blijven bedienen, dat zijn mooie stappen.

Verder heel veel pluspunten, en 1 belangrijk aandachtspunt: continu 3500 Watt laden op een stopcontact zou ik zelf afraden.
Top review, dank! Wel een interessant punt dat je aanhaalt omtrent laden op bestaande zonnepanelen omvormers.

Bij het laden op 3500 Watt zien we wel waarom 1 omvormer voor ons onvoldoende is: Er vloeit alsnog gedurende langere tijd 2000-4500 Watt terug naar het net. De test op één fase is daarbij relevant. In een 3 fase woning is het belangrijk om goed te kijken op welke fase de accu is aangesloten, waar de zonnepanelen terugleveren en hoe de slimme meter saldeert of meet. In onze situatie hebben wij de thuisaccu’s netjes over de 3 verschillende fases aangesloten en zijn de fases daardoor in balans.

Is het niet zo dat je slimme meter dit plat slaat? Ik heb 3 omvormers, totaal 8500Wp ofzo verdeelt over 2 enkel fase en 1 drie fase omvormers. Zo is de load redelijk gespreid over de fases, maar het kan dus prima zijn dat op 3 fases 1500W opwek. Als ik dan op een fase 3500W ga laden naar de Max AC, zegt mijn meter dan nog 3000W teruglevering en 2000W levering van het net?

• Taro
  • Niet online
Martijn schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:49:
[...]
Wel een interessant punt dat je aanhaalt omtrent laden op bestaande zonnepanelen omvormers.

Bij het laden op 3500 Watt zien we wel waarom 1 omvormer voor ons onvoldoende is: Er vloeit alsnog gedurende langere tijd 2000-4500 Watt terug naar het net. De test op één fase is daarbij relevant. In een 3 fase woning is het belangrijk om goed te kijken op welke fase de accu is aangesloten, waar de zonnepanelen terugleveren en hoe de slimme meter saldeert of meet. In onze situatie hebben wij de thuisaccu’s netjes over de 3 verschillende fases aangesloten en zijn de fases daardoor in balans.

Is het niet zo dat je slimme meter dit plat slaat? Ik heb 3 omvormers, totaal 8500Wp ofzo verdeelt over 2 enkel fase en 1 drie fase omvormers. Zo is de load redelijk gespreid over de fases, maar het kan dus prima zijn dat op 3 fases 1500W opwek. Als ik dan op een fase 3500W ga laden naar de Max AC, zegt mijn meter dan nog 3000W teruglevering en 2000W levering van het net?
Even wat context: Ik kreeg de Smart Meter Gen 2 erbij met het advies om die te installeren omdat ik anders de PV opwek niet zou kunnen zien. Vanuit dat oogpunt ben ik gaan schrijven. Maar toen besloten die Smart Meter niet te plaatsen, want mijn elektricien heeft al meerdere keren aangegeven dat mijn meterkast op zijn max zit. Dus dat is blijven staan en heb ik zojuist aangepast. Met de Smart Meter Gen 2 kan je aanvullende CT-klemmen installeren en je PV installatie monitoren en apart weergeven. Dat kan ik nu met de P1-meter dus niet.

Intern salderen is in NL gewoon de standaard. In België weet ik dat niet, daar heb ik ook rekening mee te houden. Wel belangrijk om te kijken naar op welke fase je iets plaatst. Niet voor de financiën, wel voor de fase balans.

Hier zitten we regelmatig te puzzelen omdat we eigenlijk 3x35A nodig hebben. En dan zie je dat 1 fase 2 kW meer gebruikt dan de 2 anderen en de EV's daardoor 6 kW minder laden, dus 5 kW ipv 11 kW. Daarom: Verdelen over de fases is belangrijk, niet voor de financiën, want er wordt intern gesaldeerd, wel hoe de loadbalancer van een laadpaal ingrijpt door fase onbalans. En hoe zit dit in België? Is intern salderen daar ook de standaard?

• CR1992

CR1992

Thor

.phoz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:44:
[Afbeelding]
Op solago.de kan je het wel voor 1500e bestellen vanaf 26 mei. Misschien heeft het met de BTW te maken dat de prijzen in NL/BE anders zijn?
En toch vanboven op de Belgische site staat 1500 en vanonder 1800 en op de Duitse site is het ook 1500€ .

Ik had hier ook nog een btw verschil op verwacht.

• JeroenVerweij
.phoz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:36:
Ik heb mezelf aangemeld. Ik kreeg een mail om de inschrijving te bevestigen.
Heb je je e-mail wel ingevuld?
Ik klik op de aanmeldknop en spring dan naar een deel op de pagina. Maar daar kan ik niks invullen. Misschien komt het doordat ik de Brave browser gebruik.

Nouja, ik heb nog wat verder gekeken. Ik vermoed dat er iets fout is gegaan met de copy/paste en vertaling van de Duitse site. Daar is ie 1500 (en daar is het ex btw op batterijen). En hier op de .nl site 1799, want dat zal door de btw komen.

Ik denk dus dat ze hem op de .nl site voor 1799 verkopen en dat die 1500 niet aangepast is na copy/paste van de Duitse site.

• .phoz
Op de website van Anker is een gelijkaardige actie. Dan is het misschien veiliger om rechtstreeks te kopen bij Anker voor eventuele garantie ed.

2399e - 25% = 1800e

https://www.ankersolix.com/nl/plug-and-play-thuisbatterij/thuisbatterij-ae103

• CR1992

CR1992

Thor

6000W zonne-energiecentrale met opslag Anker SOLIX 4 Pro - Set

Ik zag deze set ergens staan .

Volgens mij kun je meer als 5000 Watt aansluiten.maar gaat er gewoon Max 5000 Watt naar de omvormer. Klopt dit ?

Ik had dat op 1 van de vorige pagina's ook al is gevraagd.maar als ze dit zo als set verkopen zou dit wel kloppen volgens mij .

• PanaLover
  • Laatst online: 20:05
Op YT staat een gesponsorde vergelijking van de Solarbank 2, 3 en 4.

[ Voor 26% gewijzigd door PanaLover op 14-05-2026 09:36 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:47
Bedankt voor de review van de Solarbank Max AC!

Ik kom hier even buurten vanaf het Marstek topic (en in iets mindere mate het Zendure topic waar ik in het verleden ook zo nu en dan op heb meegelezen).

Ik ben toch benieuwd hoe jullie de Solarbank Max AC zien, en dan vooral de capaciteit.

Voor mij valt het op dat bijv. Marstek en Zendure voor hun 'basis' modellen kiezen voor modules van zo'n 2 tot 3 KWh.

Voor mij heeft dit als groot voordeel dat de modules nog enigszins te dragen zijn zonder er 2 man voor nodig te hebben (zeker omdat bij mij de Venus A bij mij boven hoofdhoogte staat). Ik kan me voorstellen dat het qua prijs iets efficienter kan zijn om 1 grotere behuizing, met 1x de aansluitingen en 1x het BMS uit te brengen, maar het lijkt me toch ook weer niet zo heel veel te schelen (zeker als ik zie dat bij Marstek het verschil tussen de basisunit Venus A en de uitbreidingsbatterijen maar 100 euro is). Het extra vermogen is handig, maar is natuurlijk ook te bereiken door meerdere batterijstacks (Zendure / Marstek / Anders) te maken.

De Solarbank Max AC voelt voor mij wat meer als een 'vaste' batterij die je door een installatiebedrijf laat installeren, incl. elektrische aansluitingen. Kiest Anker hier een heel andere strategie dan merken als Marstek en Zendure, of is de Solarbank Max AC een andere klasse product? (meer in de range van de Marstek Venus X en Venus G).

Benieuwd hoe jullie hier over denken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 07:44

SaN

Zojuist in de supportchat van Anker gevraagd of je de uitbreiding van de Max AC perse moet stapelen of dat het ook mogelijk is om hem aan te sluiten met een kabel en ze naast elkaar te zetten. De support medewerker vertelde dat dit mogelijk is en dat er een kabel meegeleverd wordt, maar ik twijfel. In de officiële specs staat er niks over (alleen dat de hoogte van het geheel groter wordt) en ik vond de support medewerker nogal vaag. Iemand enig idee?
NiGeLaToR schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:22:
[...]
Ja, vastmaken aan de muur.
Zonder valt ie niet om - maar handleiding zegt: vastmaken.
7cm optellen bij de opgegeven diepte van het apparaat dus eigenlijk?

[ Voor 23% gewijzigd door SaN op 14-05-2026 12:22 ]

• Taro
  • Niet online
SaN schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:08:
Zojuist in de supportchat van Anker gevraagd of je de uitbreiding van de Max AC perse moet stapelen of dat het ook mogelijk is om hem aan te sluiten met een kabel en ze naast elkaar te zetten. De support medewerker vertelde dat dit mogelijk is en dat er een kabel meegeleverd wordt, maar ik twijfel. In de officiële specs staat er niks over (alleen dat de hoogte van het geheel groter wordt) en ik vond de support medewerker nogal vaag. Iemand enig idee?
Dat is naar mijn weten niet mogelijk. Je kunt wel een AC-verlengkabel krijgen/kopen, maar die is voor tussen stopcontact en accu. De accu's moet je echt stapelen.
Dus 7cm optellen bij de opgegeven diepte van het apparaat dus eigenlijk?
Ja, 7 cm, heb eergisteren een foto gepost.

• Taro
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:07:
Bedankt voor de review van de Solarbank Max AC!
d:)b
Ik kom hier even buurten vanaf het Marstek topic (en in iets mindere mate het Zendure topic waar ik in het verleden ook zo nu en dan op heb meegelezen).

Ik ben toch benieuwd hoe jullie de Solarbank Max AC zien, en dan vooral de capaciteit.

Voor mij valt het op dat bijv. Marstek en Zendure voor hun 'basis' modellen kiezen voor modules van zo'n 2 tot 3 KWh.
Marstek komt ook met de Mars I, Mars II, Venus X en Venus G, dat zijn ook allemaal zwaardere modellen. Je ziet de markt echt opschuiven van 800 Watt -> 3500-5000 Watt.

Persoonlijk ben ik bijv. blij met de Zendure 2400 AC+AB3000X, omdat ik die gewoon in mijn eentje kan tillen en verplaatsen. De Zendure Mix heeft wieltjes, maar moesten hem wel met 3 mensen uit de doos tillen, al is dat maar eenmalig. De Anker Max AC kan ik in mijn eentje iets verplaatsen, maar gaat prima met 2 mensen icm de handvatten.

De vraag is natuurlijk wel hoe vaak je ze verplaatst.

En kies een vermogen dat bij je situatie past, net als de opslagcapaciteit. Kijk dan welke producten daarvoor in aanmerking komen en kijk dan naar modulaire kleine units of grotere enkele units.
Voor mij heeft dit als groot voordeel dat de modules nog enigszins te dragen zijn zonder er 2 man voor nodig te hebben (zeker omdat bij mij de Venus A bij mij boven hoofdhoogte staat). Ik kan me voorstellen dat het qua prijs iets efficienter kan zijn om 1 grotere behuizing, met 1x de aansluitingen en 1x het BMS uit te brengen, maar het lijkt me toch ook weer niet zo heel veel te schelen (zeker als ik zie dat bij Marstek het verschil tussen de basisunit Venus A en de uitbreidingsbatterijen maar 100 euro is). Het extra vermogen is handig, maar is natuurlijk ook te bereiken door meerdere batterijstacks (Zendure / Marstek / Anders) te maken.

De Solarbank Max AC voelt voor mij wat meer als een 'vaste' batterij die je door een installatiebedrijf laat installeren, incl. elektrische aansluitingen. Kiest Anker hier een heel andere strategie dan merken als Marstek en Zendure, of is de Solarbank Max AC een andere klasse product? (meer in de range van de Marstek Venus X en Venus G).

De Max AC zou ik tot bijv. 2000 Watt wel wat langer op een stopcontact aandurven, maar continu op 3500 Watt blijf ik persoonlijk van weg, ieder uiteraard zijn eigen keuze. Maar heb je 3500-4000 Watt vermogen nodig, sluit hem dan idd vast aan. Wel evt. met een CEE stekker zodat je hem los kunt koppelen.

Dus eerst vermogen en capaciteit bepalen, dan pas kijken naar voor- en nadelen van passende producten.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:49
@Taro hoe zie je deze accu in vergelijking met de Jackery, welke zou jouw voorkeur hebben?

• Taro
  • Niet online
Dirk0s schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:36:
@Taro hoe zie je deze accu in vergelijking met de Jackery, welke zou jouw voorkeur hebben?
Pfoe, ik kom hopelijk de komende dagen eindelijk aan de Jackery SV3 Pro en Pro Max AC toe, die staan hier al weken te wachten. Maar op basis van mijn ervaring met de Pro Max zijn dit producten die je niet vanuit het product met elkaar moet vergelijken, maar vanuit je eisen, wensen en kaders.

Hoeveel capaciteit en opslag heb je nodig, hoe ver moet de HA-integratie ontwikkeld zijn, hecht je waarde aan de Dock Pro? Wil je voor 7-14-21 kWh gaan, of is +-5 kWh ook voldoende en dan evt. opschalen met 2.5 kWh? Heeft 3500 Watt tov 2500 Watt meerwaarde? Bij Jackery zie ik vooral wat issues rondom de Wifi langskomen, maar die heeft Ethernet, dus is omheen te werken. Bij beide heb ik de HA-integratie nog niet kunnen testen (gaat hier heel lastig, moet er even een aparte server voor gaan inrichten).

Je kunt pas producten vergelijken als je weet welke factoren zwaar wegen.

• CR1992

CR1992

Thor

Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Pfoe, ik kom hopelijk de komende dagen eindelijk aan de Jackery SV3 Pro en Pro Max AC toe, die staan hier al weken te wachten. Maar op basis van mijn ervaring met de Pro Max zijn dit producten die je niet vanuit het product met elkaar moet vergelijken, maar vanuit je eisen, wensen en kaders.

Hoeveel capaciteit en opslag heb je nodig, hoe ver moet de HA-integratie ontwikkeld zijn, hecht je waarde aan de Dock Pro? Wil je voor 7-14-21 kWh gaan, of is +-5 kWh ook voldoende en dan evt. opschalen met 2.5 kWh? Heeft 3500 Watt tov 2500 Watt meerwaarde? Bij Jackery zie ik vooral wat issues rondom de Wifi langskomen, maar die heeft Ethernet, dus is omheen te werken. Bij beide heb ik de HA-integratie nog niet kunnen testen (gaat hier heel lastig, moet er even een aparte server voor gaan inrichten).

Je kunt pas producten vergelijken als je weet welke factoren zwaar wegen.
Ik ben van plan om 1 maal de anker solix 5000 met 1 extended batterij te nemen.

Heb ik dan iets aan een Anker Solix Power Dock ?

ik wil op termijn wel een 2de electrische wagen . maar dan kan ik deze laadpaal beter rechtstreeks op de electriciteitskast aansluiten?

• tweazer
onlinaius schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:07:
Marstek heeft wel een voordeel dat de 'kopmodule' geen batterij, dus geen gewicht heeft. Island en modbus mode schijnen ze verder in te zijn dan Anker.
Generiek: het verbaast mij wel dat deze steeds bovenop de batterijen wordt geplaatst; een boven en ondermontage aansluiting biedt extra flexibiliteit (onder/mid/top montage). Ook zit ik te wachten op doorlus kabels; met die gewichten heb je mogelijk liever 2 losse 'torentjes' dan 1 hoge. Misschien zelfs adapterkabels om de bp7000 ook op de 2/3/4 serie te kunnen gebruiken. Mogelijk zelfs een generieke aansluiting om willekeurige batterijpacks te kunnen gebruiken. Wat te denken van een rj45 ethernetplug ipv wifi, misschien die zelfs met POE om anders dan de communicatie module volledig uit te kunnen schakelen in sleep modus. En last but not least een island mode relay. Die ik van anker als aankondiging heb gezien is 3 a 4 keer groter dan een powerdock, ook een minpuntje.. Last but not least: EB (energiebalans) oplossingen zijn (met subsidie) goedkoper...

• tweazer
CR1992 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Heb ik dan iets aan een Anker Solix Power Dock ?
Ik zou bij 2500W vermogen even wachten op de power dock pro. De huidige belast de fasen met 1+2+1 aansluitingen, als je verkeerd kiest (2 keer de solarbank 4 op juist die ene fase) dan belast je enkel die met 5 kW. De preciese specs van de powerdock per specifieke 'schuko' intern heb ik nog niet gezien...

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:47
tweazer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:57:
[...]

Marstek heeft wel een voordeel dat de 'kopmodule' geen batterij, dus geen gewicht heeft.
Muv de Venus A, daarbij heeft de kopmodule wel een batterij. En een hele nette prijs, want als je de prijs van de batterij er afhaalt betaal je 100 euro voor de kopmodule (even uitgaande van de prijzen die ik betaalde).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• NiGeLaToR
Ok als je denkt ik doe een Solarbank 3 en 4 combineren dan kan dat nu nog niet in 1 energiecentrale zoals Anker het zelf noemt, maar naar verwachting werkt dat na een fw update in Q3 wel. Los van elkaar kan uiteraard wel.

De 5kW en 2,7kw uitbreidingen zijn verder te combineren in 1 systeem, aldus support.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-05-2026 15:40 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste