Begrijp ik het goed dat support dit heeft bevestigd? dat zou mooi nieuws zijn!NiGeLaToR schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:40:
Ok als je denkt ik doe een Solarbank 3 en 4 combineren dan kan dat nu nog niet in 1 energiecentrale zoals Anker het zelf noemt, maar naar verwachting werkt dat na een fw update in Q3 wel. Los van elkaar kan uiteraard wel.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Met 1 systeem zou ik die lekker gewoon normaal aansluiten zonder Dock. En de laadpaal op de meterkast. Dan kan je altijd nog organiseren dat de accu ontlaadt als de EV laadt, dan gaat de stroom alsnog daarheen zonder dat je ze fysiek met elkaar moet verbinden.CR1992 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Ik ben van plan om 1 maal de anker solix 5000 met 1 extended batterij te nemen.
Heb ik dan iets aan een Anker Solix Power Dock ?
ik wil op termijn wel een 2de electrische wagen . maar dan kan ik deze laadpaal beter rechtstreeks op de electriciteitskast aansluiten?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
@digital-IMEI ja klopt!
@Taro ik zag dat de Anker lader zelf nog niet geschikt is voor ERE vergoedingen ook. Dus tot ze een nieuwe versie hebben is dat wellicht sowieso geen ideale keus op dit moment. Hij is blijkbaar niet MID gecertificeerd.
@Taro ik zag dat de Anker lader zelf nog niet geschikt is voor ERE vergoedingen ook. Dus tot ze een nieuwe versie hebben is dat wellicht sowieso geen ideale keus op dit moment. Hij is blijkbaar niet MID gecertificeerd.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Klopt, ook Zendure heeft dat bij hun EV lader niet voor elkaar omdat de Nederlandse markt wat dat betreft uniek en relatief klein is.NiGeLaToR schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:19:
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Ooh oke. Dat dacht ik ook al .Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:54:
[...]
Met 1 systeem zou ik die lekker gewoon normaal aansluiten zonder Dock. En de laadpaal op de meterkast. Dan kan je altijd nog organiseren dat de accu ontlaadt als de EV laadt, dan gaat de stroom alsnog daarheen zonder dat je ze fysiek met elkaar moet verbinden.
Iemand hier met een anker solix lader ?ik ben benieuwd hoe deze meevalt?
Het zijn in principe pieken natuurlijk, vooral het ontladen. De meeste huizen vragen alleen 3500W+ tijdens het koken.Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:27:
[...]
De Max AC zou ik tot bijv. 2000 Watt wel wat langer op een stopcontact aandurven, maar continu op 3500 Watt blijf ik persoonlijk van weg, ieder uiteraard zijn eigen keuze. Maar heb je 3500-4000 Watt vermogen nodig, sluit hem dan idd vast aan. Wel evt. met een CEE stekker zodat je hem los kunt koppelen.
Vind het een moeilijke om voor aanschaf in te schatten. Een stekker afknippen en direct aansluiten op de meterkast komt weer zo DIY-achtig over. En vraag me af of dat dan wel veilig is. Een goede middenweg lijkt me dan de Wieland stekker.
Uiteindelijk als de accu gewoon op eigen groep is met degelijke bekabeling dan zou het gewoon veilig moeten werken.
Overigens bedankt voor alle tijd en moeite die je steekt in je reviews en reacties hier! Erg fijn 👌
@Dennahz ik doorloop elk etmaal een volledig laad- en ontlaadcyclus. Beetje winst maken op m’n zonnestroom 
Met afknippen bereik je nog een voordeel: je kunt er een vaste aansluiting van maken zonder dat iemand de stekker eruit kan trekken of in een meervoudige doos er wat bij kan prikken. Ik denk dat een goede verse stekker in een nieuw stopcontact met 2,5mm2 tot aan de meterkast weinig risico levert, maar zie ook aan m’n inmiddels 14 jaar oude tuinverlichting en stroomsetup dat er inmiddels overal corrosie op zit. Zeker als je de accu ergens in een schuur plaatst is een vaste verbinding wel zo fijn met die vermogens.
Heb daadwerkelijk buiten in een stopcontact problemen gekregen door de jacuzzi verwarming die toen gewoon 3800watt door een normale stekker joeg. Ging overigens eerst een jaar goed en is bij de vorige eigenaar ook jaren zo gebruikt. Nu gelukkig een Wp die maar 30% max consumeert
Met afknippen bereik je nog een voordeel: je kunt er een vaste aansluiting van maken zonder dat iemand de stekker eruit kan trekken of in een meervoudige doos er wat bij kan prikken. Ik denk dat een goede verse stekker in een nieuw stopcontact met 2,5mm2 tot aan de meterkast weinig risico levert, maar zie ook aan m’n inmiddels 14 jaar oude tuinverlichting en stroomsetup dat er inmiddels overal corrosie op zit. Zeker als je de accu ergens in een schuur plaatst is een vaste verbinding wel zo fijn met die vermogens.
Heb daadwerkelijk buiten in een stopcontact problemen gekregen door de jacuzzi verwarming die toen gewoon 3800watt door een normale stekker joeg. Ging overigens eerst een jaar goed en is bij de vorige eigenaar ook jaren zo gebruikt. Nu gelukkig een Wp die maar 30% max consumeert
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
Is er eigenlijk iets bekend over de langere kabels? Ik las iets over een kabel van 15 meter. Ik moet een meter of 8 naar de meterkast overbruggen. Mijn idee was dan om zo'n kabel van Anker te kopen en de stekker eraf te knippen, zodat ik er een vaste verbinding van kan maken. Maar óf ik kijk er overheen, óf ik zie op de Anker website de benodigde kabel (nog) niet staan. Was wel benieuwd wat ze ervoor vragen.
Heb je toevallig HomeAssistant en (bijv) een HomeWizard P1 meter?Dennahz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:40:
[...]
Het zijn in principe pieken natuurlijk, vooral het ontladen. De meeste huizen vragen alleen 3500W+ tijdens het koken.
Je kunt dan een batterij simulatie draaien in HA.
Mij hebben de uitkomsten verbaast: het verschil tussen kunnen ontladen op 2500 watt vs 800 watt was bij mij echt procentenwerk.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Heb geen HA maar de P1 aan een AI gevoerd voor wat analyse: mijn probleem zit in laden (lever relatief veel nog terug boven de 2400watt die ik kan laden nu) en ontladen omdat veel stroomgebruikers zoals verwarming.onlinaius schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Heb je toevallig HomeAssistant en (bijv) een HomeWizard P1 meter?
Mij hebben de uitkomsten verbaast: het verschil tussen kunnen ontladen op 2500 watt vs 800 watt was bij mij echt procentenwerk.
Lastige is dat het ene vooral zomer is en het andere vooral winter. Kan voor volgend jaar twee dingen lastig voorspellen:
Zonnestroom opslaan en op dure momenten alsnog terugleveren evengoed nog zinvol?
Verschil in winter stroom prijs dynamiek groot genoeg om ‘goedkoop’ te laden en dat te gebruiken.
Als het echt alleen zomers je eigen gebruik compenseren is dan kun je met een accu inderdaad maar zoveel doen.
Denk dat ik hem dan ook vast ga aansluiten maar ook om warmte ontwikkeling te beperken ga cappen op 2000w: het maximale dat mijn pv kan terug leveren. Hogere pieken zijn zo incidenteelonlinaius schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:51:
[...]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Zonnestroom opslaan en op dure momenten terugleveren blijft zinvol, maar om daar (extra) capaciteit voor de kopen kan financieel meestal niet uit. Maar als je de capaciteit toch hebt is dat financieel interessant op zonnige dagen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Heb geen HA maar de P1 aan een AI gevoerd voor wat analyse: mijn probleem zit in laden (lever relatief veel nog terug boven de 2400watt die ik kan laden nu) en ontladen omdat veel stroomgebruikers zoals verwarming.
Lastige is dat het ene vooral zomer is en het andere vooral winter. Kan voor volgend jaar twee dingen lastig voorspellen:
Zonnestroom opslaan en op dure momenten alsnog terugleveren evengoed nog zinvol?
Verschil in winter stroom prijs dynamiek groot genoeg om ‘goedkoop’ te laden en dat te gebruiken.
Als het echt alleen zomers je eigen gebruik compenseren is dan kun je met een accu inderdaad maar zoveel doen.
Voordeel van wat meer laadsnelheid i.c.m. een dynamisch contract is ook dat je dan het opladen van de batterij op veel dagen kan beperken tot een korte periode met lage/negatieve prijzen.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Die heb ik hier 2 in gebruik en 1 reserve. Bij anker zelf E 65, in duitsland E49, o.a. yuma.de. Zoeken naar anker 15m aansluitkabel (of anschlusskabel) geeft wellicht betere deals ..Twinflame82 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:07:
Is er eigenlijk iets bekend over de langere kabels? Ik las iets over een kabel van 15 meter.
In de winter zal slim inkopen voor eigen gebruik waarschijnlijk ook wel uitkunnen. Handelen ligt moeilijk omdat de overheid dat nogal verpest door de heffingen (energiebelasting, ODE etc) die een vast bedrag per KWh bedragen en niet percentueel aan de stroomprijs. Om een cent of 12 aan belastingen en dan ook nog accuslijtage terug te kunnen verdienen moet de kale stroomprijs toch wel behoorlijk verschillen. Maar energie die je toch inkoopt slim inkopen kan eerder uit (want dan hoef je alleen het verlies in de accu's terug te verdienen).NiGeLaToR schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Heb geen HA maar de P1 aan een AI gevoerd voor wat analyse: mijn probleem zit in laden (lever relatief veel nog terug boven de 2400watt die ik kan laden nu) en ontladen omdat veel stroomgebruikers zoals verwarming.
(Met een vast percentage belasten van de stroomprijs zou volgens mij trouwens ook een goede manier zou zijn om slim gebruik van elektriciteit te stimuleren en netcongestie te verminderen. Op die manier is elektriciteit zodra de prijs 1 cent is ook daadwerkelijk goedkoop terwijl het verschil tussen 1 cent marktprijs en 10 cent marktprijs nu kunstmatig veel kleiner is, maar dat is een andere discussie).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Er toch nog even de cijfers bijgepakt van de simulatie van de Marstek Venus E (5KWh) over enkele maanden (weet niet exact meer hoe lang dit was, 2 tot 4 maanden aan het eind van afgelopen zomer)
Venus E op 800 watt ontladen: 167KWh teruggeleverd aan de woning.
Venus E op 2500 watt ontladen: 174 KWh teruggeleverd aan de woning.
Een verschil van 4.1% (YMMV)
Nu moet ik wel zeggen dat ik ook voordat ik de Marstek kocht (Venus A is het uiteindelijk geworden) al vrij secuur was met het draaien van was, vaatwasser etc, en deze draai ik nog steeds zoveel mogelijk als de zonnepanelen elektriciteit opwekken.
Venus E op 800 watt ontladen: 167KWh teruggeleverd aan de woning.
Venus E op 2500 watt ontladen: 174 KWh teruggeleverd aan de woning.
Een verschil van 4.1% (YMMV)
Nu moet ik wel zeggen dat ik ook voordat ik de Marstek kocht (Venus A is het uiteindelijk geworden) al vrij secuur was met het draaien van was, vaatwasser etc, en deze draai ik nog steeds zoveel mogelijk als de zonnepanelen elektriciteit opwekken.
Eigenlijk komen ze best wel vaak voor, maar de meeste grootverbruikers staan relatief heel kort aan. Waterkoker: paar minuten, oven: zodra deze opwarmt met een stevig vermogen, daarna pulserend, elektrische kookplaten: pulseren ook, wasmachine en vaatwasser: met korte periodes stevig aan het opwarmen, maar grootste deel van de tijd gebruiken ze nog geen 100 watt.caspervc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Denk dat ik hem dan ook vast ga aansluiten maar ook om warmte ontwikkeling te beperken ga cappen op 2000w: het maximale dat mijn pv kan terug leveren. Hogere pieken zijn zo incidenteel
Het zijn allemaal apparaten die je geen uren achter elkaar aan hebt staan. Wat echt aantikt is bijv een warmtepomp, deze slim inregelen (zo lang mogelijk op laag vermogen draaien, tenzij er overtollige zonne-energie is, dan meer vermogen gebruiken).
En een elektrische auto verandert de boel natuurlijk weer helemaal, dat is een piek die moeilijk op te vangen is (en de vraag is ook of je niet meer wint met slim laden dan met eerst opslaan in een (enorme) thuisbatterij).
Dank je wel! Ik zag die kabels van Anker ook, maar dat is 3 x 1mm2 kabel, daar zou ik geen 3500 watt doorheen durven laten gaan. Ik zocht eigenlijk kabels die de capaciteit van de nieuwe Max AC aankunnen. Maar die zijn misschien nog niet verkrijgbaar van Anker.tweazer schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:26:
[...]
Die heb ik hier 2 in gebruik en 1 reserve. Bij anker zelf E 65, in duitsland E49, o.a. yuma.de. Zoeken naar anker 15m aansluitkabel (of anschlusskabel) geeft wellicht betere deals ..
Interessant, kan je mij als beginnend HA gebruiker tippen waar ik dit kan vinden?onlinaius schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Het gaat om deze HACS integratie:Spekkie99 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:47:
[...]
Interessant, kan je mij als beginnend HA gebruiker tippen waar ik dit kan vinden?
https://github.com/hif2k1/battery_sim
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Ze gaven inderdaad aan dat er ook een zeer lange kabel van 15 meter beschikbaar komt. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben gezien het iemand uit China betrof die Engels sprak. Zal later wel op de website verschijnen en anders zijn er altijd manieren om die zelf te verlengen.Twinflame82 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:07:
Is er eigenlijk iets bekend over de langere kabels? Ik las iets over een kabel van 15 meter. Ik moet een meter of 8 naar de meterkast overbruggen. Mijn idee was dan om zo'n kabel van Anker te kopen en de stekker eraf te knippen, zodat ik er een vaste verbinding van kan maken. Maar óf ik kijk er overheen, óf ik zie op de Anker website de benodigde kabel (nog) niet staan. Was wel benieuwd wat ze ervoor vragen.
Inmiddels is de BP7000 hier ook gearriveerd en de review is daarmee uitgebreid:
Ik heb met plezier je uitgebreide review gelezen. Ik ben sterk aan het overwegen om een Max te plaatsen of toch nog even te wachten op de hybride variant van de Max. Sowieso kan er alvast een extra groep geplaatst worden en een kabel richting zolder.Taro schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Ze gaven inderdaad aan dat er ook een zeer lange kabel van 15 meter beschikbaar komt. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben gezien het iemand uit China betrof die Engels sprak. Zal later wel op de website verschijnen en anders zijn er altijd manieren om die zelf te verlengen.
[Afbeelding]
Super review. Ik blijf de aanvullingen met belangstelling volgen! Qua plaatsing; hoeveel ruimte zou je rondom laten? Bijv in geval van een technische ruimte of trapkast. Kan de accu dan met de achterkant in ieder geval tegen de muur staan?Taro schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Ze gaven inderdaad aan dat er ook een zeer lange kabel van 15 meter beschikbaar komt. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben gezien het iemand uit China betrof die Engels sprak. Zal later wel op de website verschijnen en anders zijn er altijd manieren om die zelf te verlengen.
[Afbeelding]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Aan de achterkant minimaal 7 cm ruimte om de passieve koeling goed te laten werken. Dat is ook de afstand die je bereikt als je de meegeleverde beugels monteert. Daarnaast is het advies bij thuisaccu's altijd: Niets brandbaars ernaast of erboven plaatsen. Ook moet er natuurlijk koele lucht via de zijkanten naar de achterkant kunnen stromen, dus daar zou ik minimaal dezelfde afstand aanhouden.Ik blijf de aanvullingen met belangstelling volgen! Qua plaatsing; hoeveel ruimte zou je rondom laten? Bijv in geval van een technische ruimte of trapkast. Kan de accu dan met de achterkant in ieder geval tegen de muur staan?
- Taro
- Niet online
Topicstarter
@Twinflame82 Ik heb nog even navraag gedaan bij Anker: Er zal inderdaad een kabel van 15 meter beschikbaar komen voor de Max AC, staat nu nog niet online.
Hierbij, uiteraard dan met de juiste aansluiting erop want dit lijkt niet op Euro/Schuko, maar goed, die komt eraan
Hierbij, uiteraard dan met de juiste aansluiting erop want dit lijkt niet op Euro/Schuko, maar goed, die komt eraan
Fijne review van een mooi product! Thanks!Taro schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:59:
[...]
[Afbeelding]
Kun je in de app zelf het ontlaad vermogen kiezen? En moet je daarvoor ook bewijs uploaden zoals bijvoorbeeld bij Zendure? Ben benieuwd hoe gemakkelijk dat gaat in vergelijking met Zendure of een andere accu.
Hoe zie jij deze Anker accu in vergelijking met een Solarflow 2400 AC icm AB3000X batterijen?
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Je kunt 3500 Watt instellen, krijgt dan een popup, aanvinken dat je akkoord bent en dan bevestigen. Dat is voldoende.Kun je in de app zelf het ontlaad vermogen kiezen? En moet je daarvoor ook bewijs uploaden zoals bijvoorbeeld bij Zendure? Ben benieuwd hoe gemakkelijk dat gaat in vergelijking met Zendure of een andere accu.
Het extra vermogen is fijn, maar neemt ook meer ruimte in. Om evenveel opslag als nu te hebben zou ik 3x Zendure Mix met 4x 7 kWh uitbreidingsaccu nodig hebben, dat neemt meer ruimte in dan 3 stapels met 2400 AC's zoals ik nu heb. Met 3x Solarbank Max AC en 4/5 uitbreidingsaccu's kom ik op ongeveer dezelfde opslag en dat neemt denk ik iets minder ruimte in als 7 Zendure Mix units. Dan heb ik wel 3x4 kW ipv 3x3.5 kW vermogen, altijd handig voor het laden van de EV's, maar niet per se nodig.Hoe zie jij deze Anker accu in vergelijking met een Solarflow 2400 AC icm AB3000X batterijen?
Ik moet echt de Anker HA-integratie gaan testen, maar eerst nog 2 andere reviews publiceren voordat ik daar aan toe kom
Op basis van deze foto kan je het denk ik wel een beetje inschatten wat ik bedoel:
:strip_exif()/f/image/n734n43vhhrigM9bTj65HQK4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus: Lastig om antwoord op te geven, gelukkig hoef ik ook nog geen knoop door te hakken, maar ik overweeg wel voor 3x3.5-4 kW vermogen ipv 3x2.4 kW te gaan.
Top, duidelijk! Dat scheelt weer gedoe met bewijs etc.
Mooie verzameling heb je zo haha
Mooie verzameling heb je zo haha
Is een bekend of de nog uit te komen max met mppt aansluiting ook via de ac noodstroom opgeladen kan worden, net als de zendure? Schuif langzaam op naar anker 😉
@Taro super leuk artikel! Kijk uit de rest van de reviews.
Zou jij adviseren om de power dock te vervangen door een power dock pro?
Ik heb 2 sb3 sets en heb begrepen als het net eruit ligt, ik niks aan de power dock heb, omdat deze niet kan omschakelen.
Zou jij adviseren om de power dock te vervangen door een power dock pro?
Ik heb 2 sb3 sets en heb begrepen als het net eruit ligt, ik niks aan de power dock heb, omdat deze niet kan omschakelen.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Je kunt bij Anker officieel de noodstroomuitgang niet gebruiken om micro-omvormers op aan te sluiten. Dat is dus wel een duidelijk verschil met Zendure.WHF163 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:45:
Is een bekend of de nog uit te komen max met mppt aansluiting ook via de ac noodstroom opgeladen kan worden, net als de zendure? Schuif langzaam op naar anker 😉
Edit: Begrijp dat het wel werkt, maar niet officieel ondersteund wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 16-05-2026 12:02 ]
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Thx!rem_hopster schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:57:
@Taro super leuk artikel! Kijk uit de rest van de reviews.
Lastig, als je hem zelf kunt aansluiten en de kosten beperkt kunt houden is het de overweging waard. Maar als je nagenoeg nooit last hebt van stroomuitval, de elektricien per uur moet betalen en het apparaat moet aanschaffen en de ander met verlies moet verkopen, dan zou ik het zelf denk ik niet doen. Maar goed, ik weet niet hoe belangrijk off-grid kunnen werken voor jou is?Zou jij adviseren om de power dock te vervangen door een power dock pro?
Inmiddels hebben wij ook onze review afgerond en is ook aan TS toegevoegd. En wij zijn erg onder de indruk van de prestaties van de Max AC:
Binnenkort gaan we ook nog de Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro reviewen. Ook benieuwd naar.
- zeer snelle reactietijd bij Nul-op-de-Meter, best in class tot nu toe
- 84% RTE bij 2500 W en bij 800 W dus mooi vlak
- officiele lokale HA integratie
- ziet er mooi uit, ook leuk, met mooie LED informatie
- hoog vermogen 3500W
- combinatie Off-grid stopcontact/micro-omvormer werkt ook volledig in eilandmodus (is nog wel onder review bij Anker, nadat we uitgebreid gesproken hebben met Anker en onze testresultaten gedeeld hadden gaan ze kijken of ze dit officieel kunnen ondersteunen en zijn ze zich nu wel bewust van de voordelen van deze mogelijkheden)
- Geen open API (wel lokale Home Assistant integratie)
- Geen mogelijkheid om als de batterij in stand-by staat een enkelvoudige opdracht van laden/ontladen met xxxx W te geven. Enkel via het aanmaken van een schema.
- Het systeem is zwaar (73 kg), minimaal 2 personen nodig om te plaatsen
- Stekker: die kan er direct af als je het hoge vermogen van de batterij benut, beter zonder stekker leveren gezien vermogens
Binnenkort gaan we ook nog de Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro reviewen. Ook benieuwd naar.
[ Voor 10% gewijzigd door mrme12345 op 16-05-2026 12:19 ]
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Anker SOLIX heeft zojuist een nieuwe beta versie van de app uitgebracht met daarin een actuele 3D weergave van het weer, incl. geanimeerde bliksemschichten en langsvliegende bladeren
Leuke toevoeging, maar had liever een mooie blauwe lucht en zon gezien.
Óók een mooi uitgebreide review, top. Complimenten. Met name de opname van de quooker vind ik treffend en actueel voor veel huishoudens (incl. mn eigen). Nóg een reden om vor de Max AC te gaan in mijn geval.mrme12345 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:53:
Inmiddels hebben wij ook onze review afgerond en is ook aan TS toegevoegd. En wij zijn erg onder de indruk van de prestaties van de Max AC:Ook een paar nadelen:
- hoog vermogen 3500W
- combinatie Off-grid stopcontact/micro-omvormer werkt ook volledig in eilandmodus (is nog wel onder review bij Anker, nadat we uitgebreid gesproken hebben met Anker en onze testresultaten gedeeld hadden gaan ze kijken of ze dit officieel kunnen ondersteunen en zijn ze zich nu wel bewust van de voordelen van deze mogelijkheden)
Eindelijk een batterij die Zendure echt goed competitie geeft en minimaal evenaart. Dus dat is goed werk van Anker SOLIX!
- Geen mogelijkheid om als de batterij in stand-by staat een enkelvoudige opdracht van laden/ontladen met xxxx W te geven. Enkel via het aanmaken van een schema.
- Stekker: die kan er direct af als je het hoge vermogen van de batterij benut, beter zonder stekker leveren gezien vermogens
Een vraag nav de meetresultaten (hoofdstuk 10): er wordt genoemd dat er nog werk aan de winkel is voor Anker om hun P1 meter te optimaliseren. De vraag die dit oproept bij mij; wordt de performance en efficiency hierdoor ook (negatief) beïnvloed? Aangezien je wel afhankelijk bent van de P1 meter van Anker zelf lijkt me? Of ben je genoodzaakt een andere meter te installeren (ipv de P1 van Anker of erbij)?
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Dank je wel voor je compliment! Is ook veel tijd in gaan zitten met alle testen.KoningPaulus schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:27:
[...]
Óók een mooi uitgebreide review, top. Complimenten. Met name de opname van de quooker vind ik treffend en actueel voor veel huishoudens (incl. mn eigen). Nóg een reden om vor de Max AC te gaan in mijn geval.
Een vraag nav de meetresultaten (hoofdstuk 10): er wordt genoemd dat er nog werk aan de winkel is voor Anker om hun P1 meter te optimaliseren. De vraag die dit oproept bij mij; wordt de performance en efficiency hierdoor ook (negatief) beïnvloed? Aangezien je wel afhankelijk bent van de P1 meter van Anker zelf lijkt me? Of ben je genoodzaakt een andere meter te installeren (ipv de P1 van Anker of erbij)?
Mbt jouw vraag: nee hoor, die werkt ook prima. Wel presteerde de Shelly-sensor nog net wat beter, zoals in de tabel te zien is.Anker mag daarom nog wat finetunen om in ieder geval op hetzelfde niveau als de Shelly 3EM PRO te komen. Inmiddels gebruik ik het systeem echter met de P1-meter, en dat werkt allemaal razendsnel
Mooi apparaat! Bedankt voor de uitgebreide review. Met de powerdoc is het dus mogelijk het hele huis van stroom te voorzien. Is er iets meer te zeggen over de aanmelding door installateur? Wat houd dit precies in? Kan ik (met kennis) aansluiten/voorbereiden en met een keuring zelf aanmelden of moet dit echt door de installateur gebeuren dmv factuur/kvk etc.mrme12345 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:53:
Inmiddels hebben wij ook onze review afgerond en is ook aan TS toegevoegd. En wij zijn erg onder de indruk van de prestaties van de Max AC:Ook een paar nadelen:
- hoog vermogen 3500W
Eindelijk een batterij die Zendure echt goed competitie geeft en minimaal evenaart. Dus dat is goed werk van Anker SOLIX!
Met de mogelijkheid van opladen, zou dit dan ook met micro omvormers Enphase lukken? Welk vermogen zou hier maximaal op kunnen? Als dit kan ben ik denk ik om en is wachten op de variant met mppt aansluiting niet perse nodig. Dit zou altijd nog als aanvulling kunnen. En dan beide via een powerdock op 3 fasen aansluiten.
Met mijn 10mm2 kabel kan ik het maximale benutten. Advies een B20 automaat toch?
[ Voor 8% gewijzigd door WHF163 op 16-05-2026 17:39 ]
Is er al duidelijkheid of met meerdere accu het laad/ontlaadvermogen groter wordt?
Solarbank max ac
Solarbank max ac
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Met de Power Dock Pro en een extra batterij kun je tot 5000 W ontladen in geval van een noodstroom situatie. Echter is dit een combinatie van de AC uitgang en de off-grid uitgang. De standaard ontlaadwaarde is 3500 W via AC en max. 3680 via off-grid met een extra batt.replica17 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:46:
Is er al duidelijkheid of met meerdere accu het laad/ontlaadvermogen groter wordt?
Solarbank max ac
Over de installateur kan ik op dit moment nog weinig zinnigs zeggen.WHF163 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:31:
[...]
Mooi apparaat! Bedankt voor de uitgebreide review. Met de powerdoc is het dus mogelijk het hele huis van stroom te voorzien. Is er iets meer te zeggen over de aanmelding door installateur? Wat houd dit precies in? Kan ik (met kennis) aansluiten/voorbereiden en met een keuring zelf aanmelden of moet dit echt door de installateur gebeuren dmv factuur/kvk etc.
Met de mogelijkheid van opladen, zou dit dan ook met micro omvormers Enphase lukken? Welk vermogen zou hier maximaal op kunnen? Als dit kan ben ik denk ik om en is wachten op de variant met mppt aansluiting niet perse nodig. Dit zou altijd nog als aanvulling kunnen. En dan beide via een powerdock op 3 fasen aansluiten.
Met mijn 10mm2 kabel kan ik het maximale benutten. Advies een B20 automaat toch?
Ook wat betreft de micro-omvormer is er nog een voorbehoud of Anker deze functie daadwerkelijk gaat ondersteunen, er wordt momenteel onderzocht of en voor welke vermogens de specificaties dit toelaten. Tijdens onze test hebben we het systeem in elk geval succesvol op 800 W gebruikt met een APS EZ1-M.
@Mediacj lever je dan terug op de noodstroompoort?
Probeer te snappen wat er gebeurt dan.
Wat gebeurt met de 'ups' uitgang bij de max als de batterij leeg is, maar wel grid aangesloten, on-bypass of off ?
Is me niet helemaal duidelijk op welke opmerking je reageertNiGeLaToR schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:30:
@Mediacj lever je dan terug op de noodstroompoort?
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Je kunt 3500 Watt laden/ontladen via de AC-poort, 3680 Watt via de off-grid poort. Met 1 extra accu wordt dit totaal gezamenlijk 5000 Watt en moet je dus keuzes maken rondom laden of ontladen.
Nu een paar uurtjes met de Home Assistant integratie aan de slag. Installeren was binnen een minuut geregeld en lijkt goed/mooi te werken! Die 20 Watt afwijking komt denk ik door met de muis te bewegen terwijl ik in dat veld stond, in de app wisselt ie tussen 480-490 Watt.
:strip_exif()/f/image/kxE9gPnnif2Ip9FHNt74eC2M.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/S3kxr0ebK6ZOW5MQfmXFS94w.png?f=fotoalbum_large)
Edit: nee, apart, hij haalt steeds 20 Watt van de ingestelde waarde af.... Maar zie dat wel binnen enkele seconden in de app veranderen, dus dat wordt mooi snel gesynced.
Nu een paar uurtjes met de Home Assistant integratie aan de slag. Installeren was binnen een minuut geregeld en lijkt goed/mooi te werken! Die 20 Watt afwijking komt denk ik door met de muis te bewegen terwijl ik in dat veld stond, in de app wisselt ie tussen 480-490 Watt.
:strip_exif()/f/image/kxE9gPnnif2Ip9FHNt74eC2M.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/S3kxr0ebK6ZOW5MQfmXFS94w.png?f=fotoalbum_large)
Edit: nee, apart, hij haalt steeds 20 Watt van de ingestelde waarde af.... Maar zie dat wel binnen enkele seconden in de app veranderen, dus dat wordt mooi snel gesynced.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 16-05-2026 21:25 ]
Mooi om de integratie in HA te zien! Hopelijk volgt de SB 3 snel.Taro schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:18:
Je kunt 3500 Watt laden/ontladen via de AC-poort, 3680 Watt via de off-grid poort. Met 1 extra accu wordt dit totaal gezamenlijk 5000 Watt en moet je dus keuzes maken rondom laden of ontladen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zou de afwijking van 20w het verbruik van de Max zelf kunnen zijn? Ik zie hier een gemiddeld verbruik van ongeveer 20-25 per Solarbank.
Als m’n vermoeden klopt zou het vermogen in de Anker app ~20w hoger moeten aangeven tijdens opladen.
[ Voor 3% gewijzigd door digital-IMEI op 16-05-2026 22:29 ]
bedankt voor de uitgebreide review,.. een vraagje, ik overweeg de Anker SOLIX Solarbank Max AC en het in de schuur te zetten. ik wil overtollige energie van zonnepanelen hier opslaan en 's avondd weer gebruiken. De stopcontact in de schuur zit op een groep waar ook twee aparaten aangesloten zitten (een kleine vriezer) . Zo kijkend is het verbruik 's avonds ongeveer 1000 W, zou ik dan gebruik kunnen maken van dezelfde groep (b16) of is het af te raden?mrme12345 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:53:
- hoog vermogen 3500W
alvast bedankt.
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Er wordt structureel +-20 Watt afgehaald, dat zou inderdaad zelfverbruik kunnen zijn. Maar ergens verwacht je 1 op 1 het ingestelde vermogen terug te zien en dan op de achtergrond 20 Watt extra te verbruiken.digital-IMEI schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:27:
[...]
Mooi om de integratie in HA te zien! Hopelijk volgt de SB 3 snel.
zou de afwijking van 20w het verbruik van de Max zelf kunnen zijn? Ik zie hier een gemiddeld verbruik van ongeveer 20-25 per Solarbank.
Als m’n vermoeden klopt zou het vermogen in de Anker app ~20w hoger moeten aangeven tijdens opladen.
Zal het wel even met ze opnemen.
Nee dit is niet de bedoeling en onveilig. Enkel als je hem tot 800 W zou gebruiken maar dan kun je beter naar andere batterijen kijken.shaowoo schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:49:
[...]
bedankt voor de uitgebreide review,.. een vraagje, ik overweeg de Anker SOLIX Solarbank Max AC en het in de schuur te zetten. ik wil overtollige energie van zonnepanelen hier opslaan en 's avondd weer gebruiken. De stopcontact in de schuur zit op een groep waar ook twee aparaten aangesloten zitten (een kleine vriezer) . Zo kijkend is het verbruik 's avonds ongeveer 1000 W, zou ik dan gebruik kunnen maken van dezelfde groep (b16) of is het af te raden?
alvast bedankt.
Tenzij er verder geen andere aftakkingen op de groep zitten en je past een PV-verdeler toe. (op de juiste manier)Mediacj schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:55:
[...]
Nee dit is niet de bedoeling en onveilig. Enkel als je hem tot 800 W zou gebruiken maar dan kun je beter naar andere batterijen kijken.
Enkel als er in de groepenkast in huis ook een enkele Alamat is toegepast specifiek voor die groep naar de schuur, maar niet als het achter een aardlekschakelaar zit waar 4 groepen opzitten want dan is het nog steeds onveilig vanwege de som van vermogens door de 'productie' van de batterij.HandyLumberjack schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:01:
[...]
Tenzij er verder geen andere aftakkingen op de groep zitten en je past een PV-verdeler toe. (op de juiste manier)
Had de Max ook geen interne stopcontacten ?ik denk dat dit de enige manier gaat zijn ?shaowoo schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:49:
[...]
bedankt voor de uitgebreide review,.. een vraagje, ik overweeg de Anker SOLIX Solarbank Max AC en het in de schuur te zetten. ik wil overtollige energie van zonnepanelen hier opslaan en 's avondd weer gebruiken. De stopcontact in de schuur zit op een groep waar ook twee aparaten aangesloten zitten (een kleine vriezer) . Zo kijkend is het verbruik 's avonds ongeveer 1000 W, zou ik dan gebruik kunnen maken van dezelfde groep (b16) of is het af te raden?
alvast bedankt.
Maar 16 ampère zekering lijkt me weinig . Voor de anker solix 4 gaat dit nog volgens mij .maar de Max lijkt mij 20 beter
Voor welk deel van de installatie beveiligd een alamat beter dan een automaat tegen de "som van vermogens"?Mediacj schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:28:
[...]
Enkel als er in de groepenkast in huis ook een enkele Alamat is toegepast specifiek voor die groep naar de schuur, maar niet als het achter een aardlekschakelaar zit waar 4 groepen opzitten want dan is het nog steeds onveilig vanwege de som van vermogens door de 'productie' van de batterij.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Noodstroomuitgangen moet je ook eigenlijk echt alleen voor noodstroom en noodsituaties gebruiken, niet permanent. Je omzeilt er immers de beveiliging in je meterkast mee.CR1992 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:26:
[...]
Had de Max ook geen interne stopcontacten ?ik denk dat dit de enige manier gaat zijn ?
3500 Watt past binnen 16A, maar als je de 80% belasting regel toepast, dan kom je eerder op B20 dan B16 uit inderdaad. Zorg er vervolgens voor dat je voor de betreffende lengte de juiste bekabeling toepast en rekening houdt met 1-fase of 3-fase. Zou dan direct 4mm2 of evt. 6mm2 aanraden.Maar 16 ampère zekering lijkt me weinig . Voor de anker solix 4 gaat dit nog volgens mij .maar de Max lijkt mij 20 beter
Dank je wel voor het navragen! Dan weet ik dat ik die kabel kan gaan gebruiken.Taro schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:21:
@Twinflame82 Ik heb nog even navraag gedaan bij Anker: Er zal inderdaad een kabel van 15 meter beschikbaar komen voor de Max AC, staat nu nog niet online.
[Afbeelding]
Wij hebben een huis uit 1988 gekocht en pakken het grondig aan. Eind deze maand komen er 14 panelen met enphase micro inverters (veel schaduwvorming). Dit word later uitgebreid.
Op lange termijn denk ik aan een victron systeem in de garage maar daar moet nog heel wat voorbereidend werk voor gedaan worden en is mijn inziens ook pas interessant bij meer panelen. Tevens is dit best een investering qua geld en tijd (nu al genoeg te doen).
Ik dacht daarom dat deze anker ac max een goede start zou zijn. Naar de aansluit locatie op zolder ligt een eigen groep met 4mm2 kabel. Heb een B16 zekering klaar liggen. Ik doe aan temperatuur bewaking (zolder, wel geisoleerd). Wil trouwens de smart meter 3 fasen van anker, niet de p1.
Ik heb anker gemaild met deze vragen:
Of een wieland aansluing geleverd word en of ik garantie behoud als ik dit zelf aanpas. (Heb de kabel tot de batterij plek liggen dus wil geen 15 meter).
Of de volledige 3500watt beschikbaar is bij stroom uitval.
Of ze in de toekomst in het kader van eilandvorming kunnen samenwerken met mijn metered gateway van enphase.
Of ze zelf connector-/stekkertemperatuur, kabeltemperatuur controleren.
Of er officiële documentatie beschikbaar voor: Home Assistant integratie, open API toegang, lokale LAN/RS485 communicatie, Modbus TCP ondersteuning?
Op lange termijn denk ik aan een victron systeem in de garage maar daar moet nog heel wat voorbereidend werk voor gedaan worden en is mijn inziens ook pas interessant bij meer panelen. Tevens is dit best een investering qua geld en tijd (nu al genoeg te doen).
Ik dacht daarom dat deze anker ac max een goede start zou zijn. Naar de aansluit locatie op zolder ligt een eigen groep met 4mm2 kabel. Heb een B16 zekering klaar liggen. Ik doe aan temperatuur bewaking (zolder, wel geisoleerd). Wil trouwens de smart meter 3 fasen van anker, niet de p1.
Ik heb anker gemaild met deze vragen:
Of een wieland aansluing geleverd word en of ik garantie behoud als ik dit zelf aanpas. (Heb de kabel tot de batterij plek liggen dus wil geen 15 meter).
Of de volledige 3500watt beschikbaar is bij stroom uitval.
Of ze in de toekomst in het kader van eilandvorming kunnen samenwerken met mijn metered gateway van enphase.
Of ze zelf connector-/stekkertemperatuur, kabeltemperatuur controleren.
Of er officiële documentatie beschikbaar voor: Home Assistant integratie, open API toegang, lokale LAN/RS485 communicatie, Modbus TCP ondersteuning?
[ Voor 4% gewijzigd door RebornVampie op 17-05-2026 10:59 ]
Ik heb een vraag. Heb nu 2x 2700 pro's met allebei 1 uitbreidings accu. Nu zou ik graag een ecoflow x erbij kopen met p1 meter. Kun je 2 verschillende systemen naast elkaar draaien mer allebei een p1 meter. Of gaan ze elkaar bijten, elkaar leeg trekken enz. Graag jullie feedback.
@allen bedankt voor de reacties en het meedenken.
stel ik zou de begrensing laten op 800W, dan zou dat toch niet erg zijn omdat het 'langer' duurt voordat het 'leeg' is. Het is dat dan 's avonds - beetje van thuisaccu en aangevuld met die van energieleverancier?
De zekering moet dan alsnog verzwaard worden naar hoger amperage (als ik limiteer op 800W)/. Er zitten idd meerdere groepan achter de aardlekschakelaar (heb er 3 van) - enkel fase.
Lastige is dat ik nu geen vrij groep heb ..had er eentje maar die wordt nu gebruikt door de zonnepanelen en ik wil de thuisaccu liever buitenshuis en in of naast de huis.
sry voor alle noob vragen maar ik ben een complete leek op electra.
stel ik zou de begrensing laten op 800W, dan zou dat toch niet erg zijn omdat het 'langer' duurt voordat het 'leeg' is. Het is dat dan 's avonds - beetje van thuisaccu en aangevuld met die van energieleverancier?
De zekering moet dan alsnog verzwaard worden naar hoger amperage (als ik limiteer op 800W)/. Er zitten idd meerdere groepan achter de aardlekschakelaar (heb er 3 van) - enkel fase.
Lastige is dat ik nu geen vrij groep heb ..had er eentje maar die wordt nu gebruikt door de zonnepanelen en ik wil de thuisaccu liever buitenshuis en in of naast de huis.
Voor nul op de meter werkt dat niet. Of je moet de ene in standby houden als je de andere gebruikt. Want als je dat niet doet gaan ze op elkaar reageren. Dus 2 merken is sowieso geen goed idee of je moet ze beiden via Home Assistant aan kunnen sturen en er zo 1 grote virtuele batterij van kunnen maken (bijvoorbeeld via node red). Maar beste is om het gewoon bij 1 merk te houden en voordeel van Anker is dat die parallel erg goed werken (dan wordt het 1 grote virtuele batterij),vincentkok schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:06:
Ik heb een vraag. Heb nu 2x 2700 pro's met allebei 1 uitbreidings accu. Nu zou ik graag een ecoflow x erbij kopen met p1 meter. Kun je 2 verschillende systemen naast elkaar draaien mer allebei een p1 meter. Of gaan ze elkaar bijten, elkaar leeg trekken enz. Graag jullie feedback.
Het is op zich eenvoudig:shaowoo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:06:
@allen bedankt voor de reacties en het meedenken.
- je voedt altijd in op een eigen groep, PV of batterij maakt niet uit.
- je mag (uitzondering) invoeden tot 800watt op een bestaande groep mits die niet zwaar belast is, bijvoorbeeld met wat verlichting.
Je kunt natuurlijk uitrekenen wat de belasting per groep is en dan zelf kiezen de regels te buigen of te breken. Risicos zijn soms niet per se groot; alleen als je na 3 jaar vergeten bent dat je nooit je stofzuiger in stopcontact X mag doen tijdens teruglevering omdat er dan … enfin.. het is dus vooral bedoeld de boel monkeyproof te maken.
Wil je het goed doen en geen verstand van hebben: betaal iemand mét de kennis een paar uurtjes en laat evt toch die groep bijmaken. Of je houdt het bij die 800watt en kunt veel sluipverbruik al opvangen: de meeste huizen hebben sluipverbruik tussen de 100-300 watt continu. Homewizard P1 meter voor paar tientjes is écht heel handig
Is ergens ook een prijs te vinden van het frame waar je de max op kunt zetten? Vindt het wel een mooi aanvulling.
Aangezien ik wel voorstander ben van ook laden wanneer het net eruit ligt, stel dat ik nu de max met 1 uitbreiding zou doen en dan later bv 2* de solix3 met extra batterij per stuk zou toevoegen, (1vm de 3 fasen belasting) zou dan ook de max opgeladen worden zodra de andere vol zijn?
Aangezien ik wel voorstander ben van ook laden wanneer het net eruit ligt, stel dat ik nu de max met 1 uitbreiding zou doen en dan later bv 2* de solix3 met extra batterij per stuk zou toevoegen, (1vm de 3 fasen belasting) zou dan ook de max opgeladen worden zodra de andere vol zijn?
[ Voor 56% gewijzigd door WHF163 op 17-05-2026 13:25 ]
Mee eens,NiGeLaToR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:58:
[...]
Het is op zich eenvoudig:
- je mag (uitzondering) invoeden tot 800watt op een bestaande groep mits die niet zwaar belast is, bijvoorbeeld met wat verlichting.
Je kunt natuurlijk uitrekenen wat de belasting per groep is en dan zelf kiezen de regels te buigen of te breken. Risicos zijn soms niet per se groot; alleen als je na 3 jaar vergeten bent dat je nooit je stofzuiger in stopcontact X mag doen tijdens teruglevering omdat er dan … enfin.. het is dus vooral bedoeld de boel monkeyproof te maken.
Wil je het goed doen en geen verstand van hebben: betaal iemand mét de kennis een paar uurtjes en laat evt toch die groep bijmaken. Of je houdt het bij die 800watt en kunt veel sluipverbruik al opvangen: de meeste huizen hebben sluipverbruik tussen de 100-300 watt continu. Homewizard P1 meter voor paar tientjes is écht heel handig
Die 800w is verrassend vaak genoeg overdag.
Alleen koken en vaatwasser & quooker zijn de grootverbruikers in mijn situatie die meer vragen:
Ik denk dat dit ook heel afhankelijk is van je huishouden. Ik zie hier weekenddagen die regelmatig boven de 20kWh uit komen, zonder warmtepomp. Wasmachine, droger, vaatwasser en oven die draaien op volle toeren (pun intended) in het weekend.whazaaaa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Mee eens,
Die 800w is verrassend vaak genoeg overdag.
Alleen koken en vaatwasser & quooker zijn de grootverbruikers in mijn situatie die meer vragen:
[Afbeelding]
Als je die laat draaien op goedkope (PV) stroom heb je daar geen accu voor nodigdigital-IMEI schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:54:
[...]
Ik denk dat dit ook heel afhankelijk is van je huishouden. Ik zie hier weekend dagen die regelmatig boven de 20kWh uit komen, zonder warmtepomp. Wasmachine, droger, vaatwasser en oven die draaien op volle toeren (pun intended) in het weekend.
Absoluut.NiGeLaToR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Als je die laat draaien op goedkope (PV) stroom heb je daar geen accu voor nodig
Op grijze dagen zoals vandaag is het wel een leuke uitdaging om hier zo maximaal mogelijk gebruik van te maken. Tussendoor laad de batterij op en op piekmomenten vult hij aan omdat de PV onvoldoende opwekt.
Juist dan is het extra vermogen prettig.
maar ook dat is persoonlijk is al vaker hier gebleken. Sommigen zitten volledig op zoveel mogelijk rendement te behalen, anderen maker en een sport van om hun zelfredzaamheid zo groot mogelijk te maken. Zoveel mensen, zoveel wensen.
[ Voor 24% gewijzigd door digital-IMEI op 17-05-2026 14:04 ]
Op dagen dat ik de ev oplaad heb ik er ook niet genoeg aan uiteraard.digital-IMEI schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:54:
[...]
Ik denk dat dit ook heel afhankelijk is van je huishouden. Ik zie hier weekenddagen die regelmatig boven de 20kWh uit komen, zonder warmtepomp. Wasmachine, droger, vaatwasser en oven die draaien op volle toeren (pun intended) in het weekend.
De juiste capaciteit is voor elk huishouden inderdaad anders.
Toch, kijkende naar de casus:digital-IMEI schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:00:
[...]
Absoluut.
Op grijze dagen zoals vandaag is het wel een leuke uitdaging om hier zo maximaal mogelijk gebruik van te maken. Tussendoor laad de batterij op en op piekmomenten vult hij aan omdat de PV onvoldoende opwekt.
Juist dan is het extra vermogen prettig.
maar ook dat is persoonlijk is al vaker hier gebleken. Sommigen zitten volledig op zoveel mogelijk rendement te behalen, anderen maker en een sport van om hun zelfredzaamheid zo groot mogelijk te maken. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Je kunt prima met 1200 watt laden en dan alleen op 800 watt ontladen. Laden is goed afgezekerd, alleen met terugleveren dus oppassen.
Krijg zelf m’n brein alleen nog niet lekker om de situatie volgend jaar gevouwen. Nu is het heel eenvoudig en als het zo zou blijven had ik zeker uitgebreid, nu al.
NiGeLaToR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:58:
[...]
Het is op zich eenvoudig:
bedankt voor de toelichting, ik had het laatste idd in mijn gedachte. Een thuisaccu met voldoende capaciteit om overtollige energie van zonnepanelen (7stuks) op te slaan en 's avonds op te gebruiken. Dan is de beperking tot 800W niet erg .. Ik heb een P1 meter direct op mijn home assistant gekoppeld en dan zie ik dat 's avonds ongeveer rond de 1000 W verbruikt wordt.
Zal zeker controleren wat op de groep staat maar naar mijn weten is dat alleen kleine vriezer die om de half uur 62 watt verbruikt.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Ik kan helaas in de Home Assistant integratie geen optie vinden om laden/ontladen op 0 te zetten, je moet altijd minimaal 100+ kiezen. De enige optie is dan dus een mode te kiezen die op dat moment geen effect heeft zoals de aangepaste mode zonder daarin een actief schema. Fabrikanten zouden wel vaker een pauze/doe niets optie in mogen bouwen. Zowel in de app als in Home Assistant.
Wat ik nog mis: Een "fake P1-sensor" als te volgen waarde kunnen aanbieden, want dan kan ik hetzelfde bereiken als met de Zendure HA integratie.
Wat ik nog mis: Een "fake P1-sensor" als te volgen waarde kunnen aanbieden, want dan kan ik hetzelfde bereiken als met de Zendure HA integratie.
Van die 100 W is een bug die ze in juni gaan oplossen of je past het voor nu zelf even aan in de source van de integratie, als je in de config map dit bestand opent: 8fcbb87c685781b1d70d784a79eb923098955df2aaf199095ce7767bb70b913d.yaml en je past op regel 328 de min_value aan van 100 naar 0 en eventueel regel 337 om de default waarde op 0 te zetten, ben je er ook al.Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:18:
Ik kan helaas in de Home Assistant integratie geen optie vinden om laden/ontladen op 0 te zetten, je moet altijd minimaal 100+ kiezen. De enige optie is dan dus een mode te kiezen die op dat moment geen effect heeft zoals de aangepaste mode zonder daarin een actief schema. Fabrikanten zouden wel vaker een pauze/doe niets optie in mogen bouwen. Zowel in de app als in Home Assistant.
En als je een script maakt in HA kun je elke P1-meter gebruiken voor je aansturing.
[ Voor 6% gewijzigd door Mediacj op 17-05-2026 17:40 ]
Kun je die wat verder uitleggen?Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:40:
[...]
Noodstroomuitgangen moet je ook eigenlijk echt alleen voor noodstroom en noodsituaties gebruiken, niet permanent. Je omzeilt er immers de beveiliging in je meterkast mee.
Uiteraard geen rare dingen gaan doen als de noodstroom rechtstreeks aan je groep koppelen, maar ik neem aan dat de noodstroomuitgang toch ook intern zijn eigen beveiligingen heeft?
Als in: ook daar zal neem ik aan een beveiliging op overbelasting en kortsluiting in zitten?
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Ja, er zitten beveiligingen op. Maar, en ik ben geen elektricien, die hebben bepaalde omstandigheden nodig om te triggeren. Was recent op de Solar Solutions 2026 en o.a. een presentatie van de Solar Basterds bijgewoond die dieper ingingen op noodstroomuitgangen. Nou was het nogal suggestief en gericht op een bepaald publiek, maar een beveiliging triggert niet altijd direct, daar zijn wat vereisten voor nodig en daar wordt niet altijd aan voldaan.onlinaius schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:16:
[...]
Kun je die wat verder uitleggen?
Uiteraard geen rare dingen gaan doen als de noodstroom rechtstreeks aan je groep koppelen, maar ik neem aan dat de noodstroomuitgang toch ook intern zijn eigen beveiligingen heeft?
Als in: ook daar zal neem ik aan een beveiliging op overbelasting en kortsluiting in zitten?
Er zit bijv. niet per se de juiste beveiliging op. Op je meterkast overigens ook niet, heb recent een artikel over Type B aardlekautomaten gepubliceerd aangezien helaas veel fabrikanten niet aan de juiste DC-lekstroom vereisten voldoen voor Type A, die wij in Nederland massaal toepassen.
Veel mensen denken dat een stekkeraccu op een stopcontact veilig is, maar als je bepaalde merken aansluit, dan heb je eigenlijk een Type B ipv A nodig om DC-lekstromen te voorkomen. Ik ga hier de merken niet opsommen, ben op dit moment samen met een aantal anderen uitvragen bij alle partijen te doen, maar bij sommige merken loop je echt een hoger/hoog risico.
Dus: Doe vooral je ding, maar wees gewaarschuwd. Ik gebruik hier de noodstroomuitgang bewust alleen voor noodstroom.
Dus als leek zijnde .Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:33:
[...]
Ja, er zitten beveiligingen op. Maar, en ik ben geen elektricien, die hebben bepaalde omstandigheden nodig om te triggeren. Was recent op de Solar Solutions 2026 en o.a. een presentatie van de Solar Basterds bijgewoond die dieper ingingen op noodstroomuitgangen. Nou was het nogal suggestief en gericht op een bepaald publiek, maar een beveiliging triggert niet altijd direct, daar zijn wat vereisten voor nodig en daar wordt niet altijd aan voldaan.
Er zit bijv. niet per se de juiste beveiliging op. Op je meterkast overigens ook niet, heb recent een artikel over Type B aardlekautomaten gepubliceerd aangezien helaas veel fabrikanten niet aan de juiste DC-lekstroom vereisten voldoen voor Type A, die wij in Nederland massaal toepassen.
Veel mensen denken dat een stekkeraccu op een stopcontact veilig is, maar als je bepaalde merken aansluit, dan heb je eigenlijk een Type B ipv A nodig om DC-lekstromen te voorkomen. Ik ga hier de merken niet opsommen, ben op dit moment samen met een aantal anderen uitvragen bij alle partijen te doen, maar bij sommige merken loop je echt een hoger/hoog risico.
Dus: Doe vooral je ding, maar wees gewaarschuwd. Ik gebruik hier de noodstroomuitgang bewust alleen voor noodstroom.
Als ik een anker solix 4 wil kopen en ik zou de Noodstroom niet willen gebruiken.
Welke zekering zou ik best gebruiken?
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Voor de 2500 Watt versie? Een 16A automaat met minimaal 2.5mm2, mooier nog 4mm2. De vraag is dus alleen of dat een Type A of Type B moet zijn, B16 is geen Type B, maar B-karakteristiek, dat is iets anders. Dus moet je even in de installatiedocumentatie van Anker SOLIX duiken om uit te zoeken of ze zelf tegen >6mA DC-lekstromen beveiligen of niet. Als ze dat wel doen is Type A voldoende. Zo niet, dan moet je een duurdere Type B toepassen.CR1992 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:45:
[...]
Dus als leek zijnde .
Als ik een anker solix 4 wil kopen en ik zou de Noodstroom niet willen gebruiken.
Welke zekering zou ik best gebruiken?
Ik weet het antwoord al, maar wil eerst even alle merken langs om dit op te vragen voordat ik hier een positief of negatief oordeel aan ga hangen.
Heb jij inmiddels iets kunnen vinden? Ik ben ook op zoek naar dat frame, hang m het liefste aan de muur maar er is volgens mij geen muurbeugel beschikbaar.WHF163 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:20:
Is ergens ook een prijs te vinden van het frame waar je de max op kunt zetten? Vindt het wel een mooi aanvulling.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Voor gewichten van 73+ kg lijkt muurbevestiging mij ook geen optie. Super gevaarlijk, als een thuisaccu van de muur af valt.... Er zitten wel muurbeugels bij voor plaatsing op de grond én bevestiging aan de muur, dat is dan wel weer aan te raden.jeroen.ijmuiden schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:20:
[...]
Heb jij inmiddels iets kunnen vinden? Ik ben ook op zoek naar dat frame, hang m het liefste aan de muur maar er is volgens mij geen muurbeugel beschikbaar.
Is het aangeraden of zelfs verplicht om een DC lastscheider te plaatsen tussen je zonnepanelen en een Anker solarbank?
Ik vind hier niets over terug in de handleiding.
Ik vind hier niets over terug in de handleiding.
[ Voor 4% gewijzigd door .phoz op 18-05-2026 00:30 ]
Er bestaan prima muurbeugels die gewichten van 200 kg of meer kunnen dragen. Warmtepompen en boilers zitten regelmatig op beugels aan een muur. De Nederlandse batterij Planetpod (ook ruim 8 kWh) is voor zover ik zie zelfs bedoeld om alleen aan een muur te hangen. Belangrijk is om vast te stellen dat de muur zelf de draagkracht aan kan (en uiteraard professioneel aanbrengen). Soms is een muur sterker dan een vloer...Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:27:
[...]
Voor gewichten van 73+ kg lijkt muurbevestiging mij ook geen optie. Super gevaarlijk, als een thuisaccu van de muur af valt.... Er zitten wel muurbeugels bij voor plaatsing op de grond én bevestiging aan de muur, dat is dan wel weer aan te raden.
Dat gezegd hebbende, als de vloer het aan kan zou ik zo'n zware batterij ook liever op de vloer zetten.
Nee nog geen gevonden, maar verwacht dat het frame online komt als je ook de batterijen kunt bestellen. Als je muur deugdelijk is, zou dat met bepaalde wandbeugels ook kunnen, maar op de vloer denk ik veiliger ivm gewichtjeroen.ijmuiden schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:20:
[...]
Heb jij inmiddels iets kunnen vinden? Ik ben ook op zoek naar dat frame, hang m het liefste aan de muur maar er is volgens mij geen muurbeugel beschikbaar.
Ooh oke merci voor de infoTaro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:52:
[...]
Voor de 2500 Watt versie? Een 16A automaat met minimaal 2.5mm2, mooier nog 4mm2. De vraag is dus alleen of dat een Type A of Type B moet zijn, B16 is geen Type B, maar B-karakteristiek, dat is iets anders. Dus moet je even in de installatiedocumentatie van Anker SOLIX duiken om uit te zoeken of ze zelf tegen >6mA DC-lekstromen beveiligen of niet. Als ze dat wel doen is Type A voldoende. Zo niet, dan moet je een duurdere Type B toepassen.
Ik weet het antwoord al, maar wil eerst even alle merken langs om dit op te vragen voordat ik hier een positief of negatief oordeel aan ga hangen.
Dat ligt ook aan de vormgeving van de accu, mijn huidige accu hangt ook aan de muur maar dat is een platte lange brede broodtrommel van 60 kiloTaro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:27:
[...]
Voor gewichten van 73+ kg lijkt muurbevestiging mij ook geen optie. Super gevaarlijk, als een thuisaccu van de muur af valt.... Er zitten wel muurbeugels bij voor plaatsing op de grond én bevestiging aan de muur, dat is dan wel weer aan te raden.
Ik heb reactie ontvangen van Anker op mijn vragen:
Goede dag,
Hartelijk dank voor uw uitgebreide vragen over de Anker SOLIX Solarbank Max AC.
Wij waarderen uw interesse en helpen u graag verder. Hieronder vindt u onze antwoorden op uw vragen, gebaseerd op de huidige specificaties en mogelijkheden van het systeem.
1. Aansluiting met Wieland GST18 en garantie/conformiteit
Zonder Power Dock Pro:
Momenteel monitort het systeem uitsluitend de interne accutemperaturen van de Solarbank Max AC.Er is nog geen ingebouwde bewaking beschikbaar voor de temperatuur van stekkers, connectoren en voedingskabels.Wij nemen uw waardevolle suggestie zeker mee en geven deze door aan onze technische ontwikkelafdeling voor toekomstige productverbeteringen.
Goede dag,
Wij waarderen uw interesse en helpen u graag verder. Hieronder vindt u onze antwoorden op uw vragen, gebaseerd op de huidige specificaties en mogelijkheden van het systeem.
- Garantie: Het gebruik van een Wieland GST18-connector (apart verkrijgbaar) heeft geen invloed op de garantie, mits de installatie correct wordt uitgevoerd door een erkende elektricien. De standaard meegeleverde Schuko-kabel van 3 meter kan worden vervangen door een Wieland-aansluiting.
- Let op: Voor langdurige of vaste installaties raden wij Wieland of harde bedrading (klemmenblok) aan, vooral in markten zoals Duitsland waar strengere eisen gelden voor installaties >800W. Conformiteit/certificeerbaarheid: De installatie blijft conform de geldende normen wanneer de Wieland-connector wordt gebruikt. De officiële documentatie met installatie-instructies (inclusief Wieland en harde bedrading) zal bij de marktlancering beschikbaar zijn op onze website. Wij adviseren u de installatie te laten uitvoeren door een erkende elektricien en het systeem te registeren.
Zonder Power Dock Pro:
- De Solarbank Max AC beschikt over een noodstroomfunctie via de Off-Grid-uitgang (AC-backup). Bij een stroomuitval schakelt het systeem binnen 10 milliseconden over van netgekoppelde naar off-grid voeding, maar uitsluitend op de apparaten die direct op de off-grid-uitgang zijn aangesloten.
- Dit is geen volledige huisback-up. U kunt een stekkerdoos aansluiten op de off-grid-poort om meerdere apparaten te voeden, maar het totale vermogen is beperkt tot: 3500W (zonder extra batterij);3680W (met extra batterij)
- Belangrijk: De off-grid-uitgang levert alleen stroom aan de aangesloten apparaten, niet aan het hele huiscircuit. Als u geen apparaat vooraf heeft aangesloten, kunt u dit ook na de stroomuitval doen.
- De Power Dock Pro kan het huis volledig loskoppelen van het openbare net en samenwerken met de Solarbank Max AC (maximaal 1 eenheid, in de toekomst mogelijk 2). Hierdoor kan het hele huis worden voorzien van stroom, inclusief eventuele Enphase micro-omvormers die op hetzelfde fase zijn aangesloten.
- Let op: Dit werkt alleen voor eenfasige huishoudens. Bij een driefasige installatie wordt alleen de fase waarop de Solarbank Max AC en Power Dock Pro zijn aangesloten van stroom voorzien.
- Zonder Power Dock Pro: Enphase micro-omvormers kunnen niet blijven functioneren tijdens een blackout, omdat de Solarbank Max AC geen grid-forming (netvormende) functionaliteit biedt voor AC-gekoppelde PV-systemen. De omvormers schakelen uit bij netschakeling.
- Met Power Dock Pro: Ja, de Power Dock Pro ondersteunt grid-forming in combinatie met de Solarbank Max AC. De Enphase micro-omvormers (en eventuele andere AC-gekoppelde PV-systemen) kunnen blijven werken en stroom leveren aan het huis, mits ze op dezelfde fase zijn aangesloten als de Power Dock Pro en de Solarbank Max AC.
- Home Assistant: Ja, de Solarbank Max AC ondersteunt Modbus TCP en cloud Open-API. U kunt in de Anker App naar Instellingen → Communicatie-instellingen gaan en de Modbus TCP-schakelaar inschakelen. Kopieer het IP-adres van de Solarbank naar uw Home Assistant-platform om het apparaat te koppelen.
- Lokale LAN/RS485-communicatie: De Solarbank Max AC communiceert met de slimme meter via RS485-bedrade verbinding (ethernetkabel). De slimme meter hoeft geen eigen WiFi te hebben; het stuurt gegevens via RS485 naar de Solarbank. Let op: de Solarbank zelf moet wel met WiFi verbonden blijven voor app-bediening.
Momenteel monitort het systeem uitsluitend de interne accutemperaturen van de Solarbank Max AC.Er is nog geen ingebouwde bewaking beschikbaar voor de temperatuur van stekkers, connectoren en voedingskabels.Wij nemen uw waardevolle suggestie zeker mee en geven deze door aan onze technische ontwikkelafdeling voor toekomstige productverbeteringen.
Als ik bij Marstek kijk zou je ook elke batterij zijn eigen fase kunnen laten NOMmen (tenminste, dat neem ik aan, ik krijg in de CT instellingen de optie om NOM op 1 specifieke fase te houden, maar ik heb er geen 3 om te testen).mrme12345 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Voor nul op de meter werkt dat niet. Of je moet de ene in standby houden als je de andere gebruikt. Want als je dat niet doet gaan ze op elkaar reageren. Dus 2 merken is sowieso geen goed idee of je moet ze beiden via Home Assistant aan kunnen sturen en er zo 1 grote virtuele batterij van kunnen maken (bijvoorbeeld via node red). Maar beste is om het gewoon bij 1 merk te houden en voordeel van Anker is dat die parallel erg goed werken (dan wordt het 1 grote virtuele batterij),
Dan heb je natuurlijk wel 3 batterijen nodig om helemaal NOM te draaien, maar die heeft Vincent zo te zien (straks), en uiteraard moet je de optie hebben om per fase te NOMmen.
Persoonlijk zou het niet mijn voorkeur hebben, NOM op 3 fases tegelijk geeft wat meer opties en vermogen beschikbaar uiteraard, maar het KAN mogelijk wel.
Is dat wet, of invulling? Want ik dacht (maar kan me vergissen) dat je in principe helemaal niets anders op die groep mag hebben, ook niet een 2 watt ledlampje.NiGeLaToR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:58:
Grappig, voor mij is het juist andersom: de situatie volgend jaar wordt (denk ik) een heel stuk makkelijker.NiGeLaToR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:10:
[...]
Toch, kijkende naar de casus:
Je kunt prima met 1200 watt laden en dan alleen op 800 watt ontladen. Laden is goed afgezekerd, alleen met terugleveren dus oppassen.
Krijg zelf m’n brein alleen nog niet lekker om de situatie volgend jaar gevouwen. Nu is het heel eenvoudig en als het zo zou blijven had ik zeker uitgebreid, nu al.
Nu zit ik bijvoorbeeld met vragen als:
- Als ik mijn zonnepanelen uitschakel op momenten dat de stroomprijs negatief is
- Als ik bewust (onnodig) stroom ga gebruiken op het moment dat ik daar geld mee kan verdienen op de stroomprijs
Heb ik dan aan het eind van het jaar genoeg terug geleverd om alles te kunnen salderen? (want als ik de energiebelasting(en) niet terug krijg scheelt dat een slok op een borrel.
Nu scheelt het wel dat mijn contract inging halverwege april, dus een deel van de winter zit er niet in, en dus zal er relatief veel teruggeleverd worden in de tijd dat de saldering nog loopt.
Volgend jaar wordt dat eenvoudiger: kale terugleveringvergoeding voor je injectie, en prijs incl belastingen op je afname.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Het is heel simpel: Alles behalve een eigen groep is onveilig. En het wordt nog onveiliger met ieder extra apparaat dat je daarbij aansluit op diezelfde groep, met als overtreffende trap producten met erg veel vermogen en producten die bij kortsluiting de dood tot gevolg kunnen hebben.onlinaius schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:30:
[...]
Is dat wet, of invulling? Want ik dacht (maar kan me vergissen) dat je in principe helemaal niets anders op die groep mag hebben, ook niet een 2 watt ledlampje.
Ja, een 2 Watt LED-lampje is natuurlijk iets anders dan een wasmachine, droger en frituurpan. Het is minder onveilig, maar het maakt het wel direct tot een gedeelde ipv eigen groep. En daar zit ook al risico in, aangezien je de aardlek in de meterkast gaat omzeilen richting dat lampje. Knip je dat kabeltje per ongeluk door, dan zal de beveiliging in de meterkast wel ingrijpen, maar de thuisaccu heeft directe verbinding zonder tussenkomst van de groep en dat kan problemen geven.
Misschien een domme vraag, maar ik lees hier veel over dat men de max AC direct op de groep wil laten aansluiten, en wilde het toch even checken.
Morgen komt bij ons de elektricien om 2 nieuwe groepen aan te leggen op een weinig gebruikte fase. Op één van die groepen komt slechts 1 enkelvoudig stopcontact te zitten. Daar wil ik de batterij dan inpluggen. De elektricien is op de hoogte van dit doeleinde en weet van de 2,5mm2 vereisten. Dan kan ik de batterij op de “ik-zit-op-mijn-eigen-groep” modus zetten.
Me dunkt dat dit dan in orde is toch? Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb zelf de kennis niet; Copilot en Claude geven aan dat het in orde is maar ja, die kunnen gewoon maar wat zeggen natuurlijk.
Morgen komt bij ons de elektricien om 2 nieuwe groepen aan te leggen op een weinig gebruikte fase. Op één van die groepen komt slechts 1 enkelvoudig stopcontact te zitten. Daar wil ik de batterij dan inpluggen. De elektricien is op de hoogte van dit doeleinde en weet van de 2,5mm2 vereisten. Dan kan ik de batterij op de “ik-zit-op-mijn-eigen-groep” modus zetten.
Me dunkt dat dit dan in orde is toch? Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb zelf de kennis niet; Copilot en Claude geven aan dat het in orde is maar ja, die kunnen gewoon maar wat zeggen natuurlijk.
Waarom geen 6mm draden leggen ?emcore schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:07:
De elektricien is op de hoogte van dit doeleinde en weet van de 2,5mm2 vereisten.
Dat zou goed moeten zijn, echter zou ik op die groep dan wel een 20A automaat zetten.emcore schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:07:
Misschien een domme vraag, maar ik lees hier veel over dat men de max AC direct op de groep wil laten aansluiten, en wilde het toch even checken.
Hmm, het Power Dock Pro verhaal valt me wat tegen. Als hij enkel 1 fase van stroom kan voorzien, is het nog altijd niet echt een echte backup setup... Had verwacht dat de Power Dock Pro er voor zou zorgen dat de 3 fases gewoon de AC Max konden gebruiken...RebornVampie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:24:
Ik heb reactie ontvangen van Anker op mijn vragen:
Goede dag,
- Garantie: Het gebruik van een Wieland GST18-connector (apart verkrijgbaar) heeft geen invloed op de garantie, mits de installatie correct wordt uitgevoerd door een erkende elektricien. De standaard meegeleverde Schuko-kabel van 3 meter kan worden vervangen door een Wieland-aansluiting.
2. Gedrag bij stroomonderbreking (blackout)
- Let op: Voor langdurige of vaste installaties raden wij Wieland of harde bedrading (klemmenblok) aan, vooral in markten zoals Duitsland waar strengere eisen gelden voor installaties >800W. Conformiteit/certificeerbaarheid: De installatie blijft conform de geldende normen wanneer de Wieland-connector wordt gebruikt. De officiële documentatie met installatie-instructies (inclusief Wieland en harde bedrading) zal bij de marktlancering beschikbaar zijn op onze website. Wij adviseren u de installatie te laten uitvoeren door een erkende elektricien en het systeem te registeren.
Zonder Power Dock Pro:Met Power Dock Pro (verwacht juli 2026):
- De Solarbank Max AC beschikt over een noodstroomfunctie via de Off-Grid-uitgang (AC-backup). Bij een stroomuitval schakelt het systeem binnen 10 milliseconden over van netgekoppelde naar off-grid voeding, maar uitsluitend op de apparaten die direct op de off-grid-uitgang zijn aangesloten.
- Dit is geen volledige huisback-up. U kunt een stekkerdoos aansluiten op de off-grid-poort om meerdere apparaten te voeden, maar het totale vermogen is beperkt tot: 3500W (zonder extra batterij);3680W (met extra batterij)
- Belangrijk: De off-grid-uitgang levert alleen stroom aan de aangesloten apparaten, niet aan het hele huiscircuit. Als u geen apparaat vooraf heeft aangesloten, kunt u dit ook na de stroomuitval doen.
3. Enphase micro-omvormers en grid-forming tijdens blackout
- De Power Dock Pro kan het huis volledig loskoppelen van het openbare net en samenwerken met de Solarbank Max AC (maximaal 1 eenheid, in de toekomst mogelijk 2). Hierdoor kan het hele huis worden voorzien van stroom, inclusief eventuele Enphase micro-omvormers die op hetzelfde fase zijn aangesloten.
- Let op: Dit werkt alleen voor eenfasige huishoudens. Bij een driefasige installatie wordt alleen de fase waarop de Solarbank Max AC en Power Dock Pro zijn aangesloten van stroom voorzien.
4. Officiële documentatie voor integraties
- Zonder Power Dock Pro: Enphase micro-omvormers kunnen niet blijven functioneren tijdens een blackout, omdat de Solarbank Max AC geen grid-forming (netvormende) functionaliteit biedt voor AC-gekoppelde PV-systemen. De omvormers schakelen uit bij netschakeling.
- Met Power Dock Pro: Ja, de Power Dock Pro ondersteunt grid-forming in combinatie met de Solarbank Max AC. De Enphase micro-omvormers (en eventuele andere AC-gekoppelde PV-systemen) kunnen blijven werken en stroom leveren aan het huis, mits ze op dezelfde fase zijn aangesloten als de Power Dock Pro en de Solarbank Max AC.
5. Temperatuurbewaking
- Home Assistant: Ja, de Solarbank Max AC ondersteunt Modbus TCP en cloud Open-API. U kunt in de Anker App naar Instellingen → Communicatie-instellingen gaan en de Modbus TCP-schakelaar inschakelen. Kopieer het IP-adres van de Solarbank naar uw Home Assistant-platform om het apparaat te koppelen.
- Lokale LAN/RS485-communicatie: De Solarbank Max AC communiceert met de slimme meter via RS485-bedrade verbinding (ethernetkabel). De slimme meter hoeft geen eigen WiFi te hebben; het stuurt gegevens via RS485 naar de Solarbank. Let op: de Solarbank zelf moet wel met WiFi verbonden blijven voor app-bediening.
Verder is mij het Wieland verhaal niet helemaal duidelijk, is dat puur een andere aansluiting op de AC Max, of krijg je dan ook een ander 'stopcontact' op de muur? Ik ga een 20A alamat bijzetten (Hager ADA920D denk ik) voor de AC Max. Hierboven wordt ook al gesproken over de dikte van de kabels. Een 2.5mm2 kabel mag 4600 - 5750W hebben volgens google, dus waarom zou ik 4 of zelf 6mm2 gebruiken? Zelfs 80% load van 4600 is nog meer als de AC Max levert...
Nu ‘handel’ ik met stroom en druk zo de gemiddelde prijs per kWh - dat deel valt weg en blijft het NOM verhaal over. Ik twijfel vooral over of het dan veel zin heeft meer kWh te hebben en/of het maximale wattage waarmee ik kan (ont)laden te veranderen. En bijvoorbeeld de (lease) EV te laden.. uit de accu..onlinaius schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:37:
[...]
Grappig, voor mij is het juist andersom: de situatie volgend jaar wordt (denk ik) een heel stuk makkelijker.
Nu zit ik bijvoorbeeld met vragen als:
- Als ik mijn zonnepanelen uitschakel op momenten dat de stroomprijs negatief is
- Als ik bewust (onnodig) stroom ga gebruiken op het moment dat ik daar geld mee kan verdienen op de stroomprijs
Heb ik dan aan het eind van het jaar genoeg terug geleverd om alles te kunnen salderen? (want als ik de energiebelasting(en) niet terug krijg scheelt dat een slok op een borrel.
Nu scheelt het wel dat mijn contract inging halverwege april, dus een deel van de winter zit er niet in, en dus zal er relatief veel teruggeleverd worden in de tijd dat de saldering nog loopt.
Volgend jaar wordt dat eenvoudiger: kale terugleveringvergoeding voor je injectie, en prijs incl belastingen op je afname.
Denk dat ik eigenlijk het beste gewoon kan wachten tot het zover is.
Goede vraag, de 2,5 komt van de website van Anker zelf. Zij stellen:
Dus ik had die eis ook doorgegeven aan de elektricien.Stap 2 — controleer 16A-capaciteit
Controleer in de meterkast of deze groep is voorzien van een B16- of C16-installatieautomaat en of de bekabeling minimaal 2,5mm² is. De meeste moderne Nederlandse woningen zijn al zo uitgevoerd.
Met het risico om iets te zeggen wat ik niet snap, maar mag 20A wel? Volgens https://elektragids.nl/de-elektra-regels/:Martijn schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:13:
[...]
Dat zou goed moeten zijn, echter zou ik op die groep dan wel een 20A automaat zetten.
Want het zou worden aangesloten op een standaard contactdoos met 1 aansluiting. Ik weet niet of dat wel is toegestaan?Een eindgroep is maximaal 16 ampere (max 3680 Watt) als dit een automaat is een B-karakteristiek.
Ze stellen dan ook minimaal 2.5mm^2, kortom ik zou voor 6mm^2 draad gaan ....
Ja dat is waar, maar Marstek is zo ongeveer de enige die dat doet (op 1 fase NOM'en, eigenlijk een beperkte NOM voor Nederland gezien sommering over fases maar in dit geval wellicht een uitkomst). En je maakt het jezelf wel ingewikkeld, mijn advies zou zijn om zoveel mogelijk bij 1 merk te blijven en goed te kijken wat de parallel functionaliteit van de systemen is. Daar hebben wij ook een artikel aan besteedt (mbt mogelijkheden Zendure, Marstek en Anker SOLIX vergelijking). Overigens zal de huidige Max niet samen kunnen werken met de 2/3/4 series van Anker op dit moment. Dat kan alleen als je de Power Dock Pro gaat gebruiken. De parallel functionaliteit van Anker SOLIX Max AC is ook pas vanaf Q3 beschikbaar (roadmap Anker).onlinaius schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:28:
[...]
Als ik bij Marstek kijk zou je ook elke batterij zijn eigen fase kunnen laten NOMmen (tenminste, dat neem ik aan, ik krijg in de CT instellingen de optie om NOM op 1 specifieke fase te houden, maar ik heb er geen 3 om te testen).
Dan heb je natuurlijk wel 3 batterijen nodig om helemaal NOM te draaien, maar die heeft Vincent zo te zien (straks), en uiteraard moet je de optie hebben om per fase te NOMmen.
Persoonlijk zou het niet mijn voorkeur hebben, NOM op 3 fases tegelijk geeft wat meer opties en vermogen beschikbaar uiteraard, maar het KAN mogelijk wel.
@mrme12345 Heb je toevallig de RTE van de Solarbank 4 al kunnen vaststellen?
Nee nog niet, we hebben hem nog niet binnen, maar wel binnenkort en dan gaan we dat zeker testen voor onze review..phoz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:19:
@mrme12345 Heb je toevallig de RTE van de Solarbank 4 al kunnen vaststellen?
Ter info: ik had per mail contact met 1 van de verkopers van de Solarbank 4. Zij geven, na afstemming met Anker, het volgende aan:
- Levering is gepland voor 13 juli. Anker past dit spoedig aan op hun website (ze spreken nu nog over 12 juni).
- De RTE van de Solarbank zou 85% bedragen. Het zou hier om echte praktijkcijfers gaan, en geen theoretische cijfers.
Is het wel zo verstandig om naar een B20 automaat te gaan? Daarmee verschuif je de de zwakste schakel juist naar de kabel richting de Max AC. De automaat in de zekering moet er juist voor zorgen dat die kabel niet doorbrand. Hoe dik zijn de aders in de meegeleverde kabel (naar schatting)?Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:40:
[...]
Noodstroomuitgangen moet je ook eigenlijk echt alleen voor noodstroom en noodsituaties gebruiken, niet permanent. Je omzeilt er immers de beveiliging in je meterkast mee.
[...]
3500 Watt past binnen 16A, maar als je de 80% belasting regel toepast, dan kom je eerder op B20 dan B16 uit inderdaad. Zorg er vervolgens voor dat je voor de betreffende lengte de juiste bekabeling toepast en rekening houdt met 1-fase of 3-fase. Zou dan direct 4mm2 of evt. 6mm2 aanraden.
Ik vraag mij met name af wat de dynamische prijs energieleveranciers gaan doen. Niets let hen om de terugleverprijs gelijk te houden aan de leverprijs (verminderd met transport/beheerskosten) en de belasting aan het eind van het jaar op het verschil te heffen. Iets wat geleverd is en daarna teruggeleverd is netto niet geleverd (inclusief accijns/belastingen); als ik een fles sterke drank koop en ik breng 'em terug krijg ik het volledige bedrag terug, inclusief accijns en btw.NiGeLaToR schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:07:
[...]
Denk dat ik eigenlijk het beste gewoon kan wachten tot het zover is.
Ben benieuwd welke energieleverancier zijn rug recht daarin houdt ..
Ik zag dat de Anker Solix Max AC bij solarhandel24.de voor 700 euro goedkoper te krijgen is.
Iemand ervaring met SolarHandel24, het bestellen daar en in Dusseldorf(geloof ik) ophalen?
Iemand ervaring met SolarHandel24, het bestellen daar en in Dusseldorf(geloof ik) ophalen?
Heeft de energieleverancier enig belang hierbij?tweazer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:43:
[...]
Ik vraag mij met name af wat de dynamische prijs energieleveranciers gaan doen. Niets let hen om de terugleverprijs gelijk te houden aan de leverprijs (verminderd met transport/beheerskosten) en de belasting aan het eind van het jaar op het verschil te heffen. Iets wat geleverd is en daarna teruggeleverd is netto niet geleverd (inclusief accijns/belastingen); als ik een fles sterke drank koop en ik breng 'em terug krijg ik het volledige bedrag terug, inclusief accijns en btw.
Ben benieuwd welke energieleverancier zijn rug recht daarin houdt ..
Ik heb niet de indruk dat energieleveranciers op teruglevering zitten te wachten. Terugleveren wordt op momenten gedaan dat er geen marge op zit.
Is versturen geen mogelijkheid?Ik hou het ook even in de gatenmaniac_1979 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:49:
Ik zag dat de Anker Solix Max AC bij solarhandel24.de voor 700 euro goedkoper te krijgen is.