Ik zag de prijs ook, maar denk dat ze prijs verkeerd hebben; ik meen 400E korting op de max en 300E op de batterijen bij introductie. Desalnietemin gewoon bestellen ?maniac_1979 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:49:
Ik zag dat de Anker Solix Max AC bij solarhandel24.de voor 700 euro goedkoper te krijgen is.
Iemand ervaring met SolarHandel24, het bestellen daar en in Dusseldorf(geloof ik) ophalen?
En geen btwtweazer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:29:
[...]
Ik zag de prijs ook, maar denk dat ze prijs verkeerd hebben; ik meen 400E korting op de max en 300E op de batterijen bij introductie. Desalnietemin gewoon bestellen ?
@Taro in je review zeg je dat de 1-uurs dynamische tarieven nog niet alignen met de 15 min interval van de Anker Solix Max AC. Wat is de consequentie hiervan? Pakt ie wel de uurstarieven van een zonneplan of kan je met niet op basis van dynamisch tarief laden / ontladen?
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
De early bird korting is 400 op de hoofdunit en 300 op een extra batterij. Als je in NL nog de btw kan terugvragen gaat er nog 21% vanaf en kan je op 1660 komen voor de hoofdunit.maniac_1979 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:49:
Ik zag dat de Anker Solix Max AC bij solarhandel24.de voor 700 euro goedkoper te krijgen is.
Iemand ervaring met SolarHandel24, het bestellen daar en in Dusseldorf(geloof ik) ophalen?
In DLD is dit direct al vrijgesteld van BTW. Wel handig als je later bijv een batterij toe wil voegen. In NL kan je maar 1 keer BTW terugvragen.
De uitbreidingen zie ik op die site niet. Ik heb in NL al voor mijn zonnepanelen de BTW teruggekregen. Kun je dat voor accu weer doen of zijn de eisen anders?Spekkie99 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:47:
[...]
De early bird korting is 400 op de hoofdunit en 300 op een extra batterij. Als je in NL nog de btw kan terugvragen gaat er nog 21% vanaf en kan je op 1660 komen voor de hoofdunit.
In DLD is dit direct al vrijgesteld van BTW. Wel handig als je later bijv een batterij toe wil voegen. In NL kan je maar 1 keer BTW terugvragen.
EDIT
Hmm, ik lees net dat je echt een dynamisch contract moet hebben om BTW terug te kunnen krijgen, en dat heb ik nog niet tot midden 2027... Dan zou het in Duitsland ophalen wel flink schelen. Ik en een maat van me zijn allebei in de markt voor 14Kwh dus dat kan aardig schelen...
[ Voor 19% gewijzigd door Martijn op 20-05-2026 14:45 ]
Het ligt aan je situatie of je BTW terug kan vragen. Je mag o.a. niet in de KOR zitten en je moet een dynamisch contract hebben en de batterij gekocht hebben om mee te handelen.Martijn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:42:
[...]
De uitbreidingen zie ik op die site niet. Ik heb in NL al voor mijn zonnepanelen de BTW teruggekregen. Kun je dat voor accu weer doen of zijn de eisen anders?
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Maar als dat ding 1899 in Duitsland kost, en ik ga ervan uit de BP7000 ook goedkoper dan in NL, waarom zou iemand het dan in NL kopen en niet net over de grens gaan? Zit er een addertje onder het gras?
1899 incl btw of excl?
ik snap ook niet goed welke dock je nodig hebt om de volledige noodstroom te krijgen ik heb een SMA omvormer ( voor 5.6 KvA ).
Maar ik las nu ook net dat de Max AC niet compatibel is met 3 fase elek.. dus ben ik terug bij af?
ik snap ook niet goed welke dock je nodig hebt om de volledige noodstroom te krijgen ik heb een SMA omvormer ( voor 5.6 KvA ).
Maar ik las nu ook net dat de Max AC niet compatibel is met 3 fase elek.. dus ben ik terug bij af?
Officieel moet je gewoon btw betalen als je een thuisaccu in Duitsland koopt en in een ander land installeert.Martijn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:01:
Maar als dat ding 1899 in Duitsland kost, en ik ga ervan uit de BP7000 ook goedkoper dan in NL, waarom zou iemand het dan in NL kopen en niet net over de grens gaan? Zit er een addertje onder het gras?
Maar een aantal verkopers doen daar niet zo moeilijk over, zolang je de batterij maar komt ophalen.
Daarnaast is het mogelijk wat lastiger als gebruik wilt maken van de garantie in de toekomst.
[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-05-2026 16:30 ]
Is dat zo? Dat zou betekenen dat zo ongeveer alle huizen vanaf 2021 (waaronder die van ons) deze niet zouden kunnen gebruiken...MetalG schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:13:
...
Deze staat op mijn hele korte shortlist dus ik hoop dat je ongelijk hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door duderuud op 20-05-2026 17:29 ]
Maakt bij AC niet uit. Word intern gesaldeerd door je slimme meterduderuud schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:28:
[...]
Is dat zo? Dat zou betekenen dat zo ongeveer alle huizen vanaf 2021 (waaronder die van ons) deze niet zouden kunnen gebruiken...
Deze staat op mijn hele korte shortlist dus ik hoop dat je ongelijk hebt.
Mail gestuurd naar Solarhandel24 met de vraag of ik een Max AC met extra batterij kan ophalen met die €700 korting
Die BTW maakt me verder niet uit, maar garantie wil ik wel graag hebben op die accu. Voor die paar € 100,-verschil loop ik dat risico liever nietHandyLumberjack schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:29:
[...]
Officieel moet je gewoon btw betalen als je een thuisaccu in Duitsland koopt en in een ander land installeert.
Daarnaast is het mogelijk wat lastiger als gebruik wilt maken van de garantie in de toekomst.
Precies dat. Zolang ze ons niet per fase gaan laten betalen is er niks aan de handfeddesman schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:35:
[...]
Maakt bij AC niet uit. Word intern gesaldeerd door je slimme meter
Overschot met terugleverkosten op fase 1, afname op fase 2 en 3. Zou lekker wezen
Maar toch. Doel van een accu is ook meer eigen stroom gebruiken en minder afhankelijk zijn van 't net. Hier in mijn regio (Utrecht) is de netcongestie dusdanig extreem dat ik met m'n accu ook het net wil ontlasten. Dat werkt niet echt als de pv op L1 op 't net aan het injecteren is en de accu op L2 net zo hard van 't net aan het trekken is. Beste is - begrijp ik van mijn installateur - pv en batterij op dezelfde fase te houden omdat je daar wel degelijk tijdens pieken mee ontlast. Dat dit scenario op andere momenten wel zo is (ontladen op L2, verbruikers op L3) is minder relevant omdat dit vaak met lagere vermogen of minder langdurig is dan tijdens een middag vol zonnestroom.
@Dennahz allemaal terug naar 1 x 35A.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Maar bij je buren zit de fase verdeling weer anders en over een hele wijk middelt zich dat bijna helemaal uit. De installateur zal (en kan) geen rekening houden met het fase gebruik bij b.v. de buren. Dus vanwege de netcongestie hoef je daar geen rekening mee te houden. Hooguit om intern (eigen huis) de verdeling optimaal te houden).caspervc schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:00:
Maar toch. Doel van een accu is ook meer eigen stroom gebruiken en minder afhankelijk zijn van 't net. Hier in mijn regio (Utrecht) is de netcongestie dusdanig extreem dat ik met m'n accu ook het net wil ontlasten. Dat werkt niet echt als de pv op L1 op 't net aan het injecteren is en de accu op L2 net zo hard van 't net aan het trekken is. Beste is - begrijp ik van mijn installateur - pv en batterij op dezelfde fase te houden omdat je daar wel degelijk tijdens pieken mee ontlast. Dat dit scenario op andere momenten wel zo is (ontladen op L2, verbruikers op L3) is minder relevant omdat dit vaak met lagere vermogen of minder langdurig is dan tijdens een middag vol zonnestroom.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-bij-aankoop-in-europaDennahz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:47:
[...]
Die BTW maakt me verder niet uit, maar garantie wil ik wel graag hebben op die accu. Voor die paar € 100,-verschil loop ik dat risico liever nietGewoon ietsje langer voor ROI.
Nadeel kan natuurlijk zijn dat je wederom naar die fysieke winkel moet in Düsseldorf.
En in het algemeen: rechten hebben en rechten krijgen zijn twee verschillende dingen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een Nederlandse importeur/winkel of fabrikant (onterecht) garantie afwijst omdat je het niet in Nederland gekocht hebt. En dan moet je een lange(re) adem hebben en potentieel een juridische weg moeten bewandelen.
Die heb ik wel dus ik durf het wel aan.
Ik durf dat ook wel aan mochten ze willen verkopen. Volgens mij krijg je er in Duitsland echter geen P1 meter bij, maar een zo'n smart meter. En in NL krijg je bij Offgrid er zelfs nog een P1 splitter bij mocht je ook al een HW P1 hebben bijv. Daar moet je wel rekening mee houden kosten technisch, maar volgens mij weegt dat wel op, zeker bij 14Kwh.duderuud schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:21:
[...]
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-bij-aankoop-in-europa
Nadeel kan natuurlijk zijn dat je wederom naar die fysieke winkel moet in Düsseldorf.
En in het algemeen: rechten hebben en rechten krijgen zijn twee verschillende dingen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een Nederlandse importeur/winkel of fabrikant (onterecht) garantie afwijst omdat je het niet in Nederland gekocht hebt. En dan moet je een lange(re) adem hebben en potentieel een juridische weg moeten bewandelen.
Die heb ik wel dus ik durf het wel aan.
Smart meter heb je meer aan dan een p1 meter. Die van anker kan op alle drie fasen en meet sneller en daardoor reageert de batterij adequater.Martijn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:02:
[...]
Ik durf dat ook wel aan mochten ze willen verkopen. Volgens mij krijg je er in Duitsland echter geen P1 meter bij, maar een zo'n smart meter. En in NL krijg je bij Offgrid er zelfs nog een P1 splitter bij mocht je ook al een HW P1 hebben bijv. Daar moet je wel rekening mee houden kosten technisch, maar volgens mij weegt dat wel op, zeker bij 14Kwh.
Ik weet niet of dat klopt, degene die je erbij krijgt is een ander model dan wat ik verder van Solix langs zie komen, lijkt maar enkel fase…RebornVampie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:34:
[...]
Smart meter heb je meer aan dan een p1 meter. Die van anker kan op alle drie fasen en meet sneller en daardoor reageert de batterij adequater.
https://solarhandel24.de/...-mit-smart-meter-speicher
Benieuwd! Hou ons op de hoogte aub.duderuud schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:53:
Mail gestuurd naar Solarhandel24 met de vraag of ik een Max AC met extra batterij kan ophalen met die €700 korting
Wat ik kan zien en lezen, hebben ze daar ook geen voorraad, maar ben je early bird inschrijver.duderuud schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:53:
Dus dat kan ook nog even duren....
Met alle plezier wil ik hier (met bijbetaling door mij) best wel een p1 meter met een gen2 smartmeter omruilen ?Martijn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:02:
[...]
Ik durf dat ook wel aan mochten ze willen verkopen. Volgens mij krijg je er in Duitsland echter geen P1 meter bij, maar een zo'n smart meter.
Weet er iemand welke "anker dock pro" je juist nodig hebt om je woning volledig van noodstroom te kunnen voorzien?
Die is er nog niet, komt volgens mij in juli uit. En ‘volledig’ geldt kennelijk alleen voor enkel fase woningen. Bij drie fase kun je 1 fase aansluiten maar zal de rest nog altijd niet werken.MetalG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:07:
Weet er iemand welke "anker dock pro" je juist nodig hebt om je woning volledig van noodstroom te kunnen voorzien?
Iets anders, kan iemand mij de aansluit mogelijkheden uitleggen op een aparte groep? Ik ga binnenkort voorbereidingen doen door een extra groep aan te leggen en via de kruipruimte naar de garage te brengen. Daar was ik eerst van plan gewoon een stopcontact te maken, afgezekerd op B20. Maar nu lees ik veel opmerkingen over een Wieland aansluiting, betekent dit een andere wandcontactdoos? Gewoon schuko stekker eraf knippen en andere stekker eraan? Is Wieland veiliger dan de standaard stekker die er aan zit?
Ik begrijp dat de Wieland veiliger is omdat hij strakker geklemd zit en niet zomaar kan worden ontkoppeld.
Mijn elektricien adviseert een B20 groep, 4mm2 bedrading en een werkschakelaar om daar daarna direct de accu vast op aan te sluiten. Dat gaan we dan ook doen.
Mijn elektricien adviseert een B20 groep, 4mm2 bedrading en een werkschakelaar om daar daarna direct de accu vast op aan te sluiten. Dat gaan we dan ook doen.
Exact dit advies kreeg ik ook van mijn electricien.caspervc schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Stekker af knippen, ader hulzen eromheen knijpen en vast monteren in lasdoos of met werkschakelaar.caspervc schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:48:
Ik begrijp dat de Wieland veiliger is omdat hij strakker geklemd zit en niet zomaar kan worden ontkoppeld.
Martijn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:52:
[...]
Ik weet niet of dat klopt, degene die je erbij krijgt is een ander model dan wat ik verder van Solix langs zie komen, lijkt maar enkel fase…
https://solarhandel24.de/...-mit-smart-meter-speicher
Smart Meter:
Genauigkeit: Präzise Energieüberwachung mit ±1 % Genauigkeit
Phasen: 3-Phasen-Messung für Haushalte und PV-Anlagen
Messleistung: Bis zu 120 A Messstrom pro Kanal
Kommunikation: WLAN, Bluetooth & RS485 für smarte Integration
Kompatibilität: Optimiert für Anker SOLIX Systeme
Montage: Einfache DIN-Schienenmontage
Effizienz: Geringer Eigenverbrauch (< 2 W)
Temperaturbereich: Zuverlässig von -25 °C bis +55 °C
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Is 2,5mm² niet voldoende icm een B20 automaat?caspervc schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:48:
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik ken deze site niet:duderuud schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:53:
https://offgridpowerstati...r-solix-solarbank-max-ac/
Maar hier krijg je blijkbaar ook 700 euro korting op de MAX AC? (zoals ik het lees...)
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ja hier moet je btw betalen zoals alle winkels in nl . In Duitsland niet….ArcticWolf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:01:
[...]
Ik ken deze site niet:
https://offgridpowerstati...r-solix-solarbank-max-ac/
Maar hier krijg je blijkbaar ook 700 euro korting op de MAX AC? (zoals ik het lees...)
Denk dat we op T.net doorgaans advies baseren op N+1, dus als 2,5mm2 inderdaad voldoende zou moeten zijn (in ieder geval tot meter of 10-15 kabellengte) adviseren we de volgende stapKoningPaulus schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:00:
[...]
Is 2,5mm² niet voldoende icm een B20 automaat?
En op zich, als je toch bezig bent..
In Duitsland moet je ook BTW betalen als je een thuisbatterij koopt als Nederlander. Er zijn alleen wat verkopers die de regels wat oprekken.feddesman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:06:
[...]
Ja hier moet je btw betalen zoals alle winkels in nl . In Duitsland niet….
Dus als ik het goed begrijp, MAX AC werkt gewoon prima op 3-fase, alleen best apart afzekeren op een B20. Noodstroom werkt slects op 1 fase, dus niet echt interessant. Bij die Duitse handelaar zie ik de uitbreidingskit niet staan.
Klopt, nog eventjes geduld tot dinsdag.MetalG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:30:
Dus als ik het goed begrijp, MAX AC werkt gewoon prima op 3-fase, alleen best apart afzekeren op een B20. Noodstroom werkt slects op 1 fase, dus niet echt interessant. Bij die Duitse handelaar zie ik de uitbreidingskit niet staan.
Is er al een levertermijn bekend? En is er een vaste aansluitkabel beschikbaar?
Vanaf medio juni staat er op meerdere sites.feddesman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:36:
[...]
Klopt, nog eventjes geduld tot dinsdag.
Is er al een levertermijn bekend? En is er een vaste aansluitkabel beschikbaar?
Hoezo? Als ik Duitsland bij de mediamarkt een TV koop hoef ik toch ook niet het verschil in BTW tarief te betalen?HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:50:
[...]
In Duitsland moet je ook BTW betalen als je een thuisbatterij koopt als Nederlander. Er zijn alleen wat verkopers die de regels wat oprekken.
Ik heb geen idee. Advies van de elektricien die 't gisteren heeft geïnstalleerd (we zijn aan 't verbouwen. Gelijk meegenomen)KoningPaulus schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:00:
[...]
Is 2,5mm² niet voldoende icm een B20 automaat?
Nee, maar dan betaal je gewoon Duitse btw. En nu Duitsland een belastingkorting voor Duitsers heeft bedacht kan ik mij voorstellen dat ze dit normaliter niet bedoelt hebben voor mensen buiten Duitsland. Blijkbaar is dat alleen niet erg gehouden aan strikte controles gezien het feit dat diverse Duitse winkels adverteren met NL-teksten voor korting op producten in hun winkelMartijn schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:18:
[...]
Hoezo? Als ik Duitsland bij de mediamarkt een TV koop hoef ik toch ook niet het verschil in BTW tarief te betalen?
Lang leve de EU: vrij verkeer van mensen & goederen
Het is niet alleen "niet bedoeld", in de wet is expliciet opgenomen dat de vrijstelling alleen van toepassing is als de thuisbatterij in Duitsland geïnstalleerd wordt.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:06:
[...]
Nee, maar dan betaal je gewoon Duitse btw. En nu Duitsland een belastingkorting voor Duitsers heeft bedacht kan ik mij voorstellen dat ze dit normaliter niet bedoelt hebben voor mensen buiten Duitsland. Blijkbaar is dat alleen niet erg gehouden aan strikte controles gezien het feit dat diverse Duitse winkels adverteren met NL-teksten voor korting op producten in hun winkel
Lang leve de EU: vrij verkeer van mensen & goederen
Goede aanvulling en logisch. Maar dat maakt verkoop aan een Nederlander dus geen probleem, daar wonen er genoeg van in DE ook. En er is blijkbaar geen handhaving op?HandyLumberjack schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:14:
[...]
Het is niet alleen "niet bedoeld", in de wet is expliciet opgenomen dat de vrijstelling alleen van toepassing is als de thuisbatterij in Duitsland geïnstalleerd wordt.
Zou het nog een voordeel hebben om op elke fase een hoofd unit te zetten? Net als de 2700 serie, Los van meer verbruik ? En dan wellicht in de toekomst onder allen een extra batterij indien nodig?
Is er al meer bekend of de AC laden met omvormer gaat ondersteunen?
Is er al meer bekend of de AC laden met omvormer gaat ondersteunen?
Ik heb nav een mailwisseling met solarhandel24.de expliciet gevraagd of ik een set zonder btw kan kopen als Nederlander.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:18:
[...]
Goede aanvulling en logisch. Maar dat maakt verkoop aan een Nederlander dus geen probleem, daar wonen er genoeg van in DE ook. En er is blijkbaar geen handhaving op?
Zodra ik antwoord heb zal ik dat hier melden.
[ Voor 3% gewijzigd door duderuud op 21-05-2026 15:23 ]
Ok, ik heb toevallig hetzelfde gedaanduderuud schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:22:
[...]
Ik heb nav een mailwisseling met solarhandel24.de expliciet gevraagd of ik een set zonder btw kan kopen als Nederlander.
Zodra ik antwoord heb zal ik dat hier melden.
De Anker Solix Power Dock Pro is al uit, dit kan ik bevestigen omdat ik er al meerdere geïnstalleerd heb. (Ben Anker Solix X1/Power Dock Pro installateur o.a.) Echter de combinatie met de MAX AC is nog niet zo ver op dit moment alleen de 1-fase en 3-fase variant van de X1.Martijn schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:30:
[...]
Die is er nog niet, komt volgens mij in juli uit. En ‘volledig’ geldt kennelijk alleen voor enkel fase woningen. Bij drie fase kun je 1 fase aansluiten maar zal de rest nog altijd niet werken.
Iets anders, kan iemand mij de aansluit mogelijkheden uitleggen op een aparte groep? Ik ga binnenkort voorbereidingen doen door een extra groep aan te leggen en via de kruipruimte naar de garage te brengen. Daar was ik eerst van plan gewoon een stopcontact te maken, afgezekerd op B20. Maar nu lees ik veel opmerkingen over een Wieland aansluiting, betekent dit een andere wandcontactdoos? Gewoon schuko stekker eraf knippen en andere stekker eraan? Is Wieland veiliger dan de standaard stekker die er aan zit?
Ok, dank voor de verduidelijking, dan was het een update ofzo die in juli uit zou moeten komen om met de Max AC te kunnen werken. Kun jij wel het 1 fase verhaal bevestigen?Ultimate-Dennus schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:14:
[...]
De Anker Solix Power Dock Pro is al uit, dit kan ik bevestigen omdat ik er al meerdere geïnstalleerd heb. (Ben Anker Solix X1/Power Dock Pro installateur o.a.) Echter de combinatie met de MAX AC is nog niet zo ver op dit moment alleen de 1-fase en 3-fase variant van de X1.
En wat betreft aansluiten van zo'n power dock pro. Wat voor kabels zou ik extra vanuit de (3 fase) meterkast naar de garage moeten leggen om die optie open te houden?
Is eer Solix X1 setup dan wat interessanter dan die Max AC? of niet persé?Ultimate-Dennus schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:14:
[...]
De Anker Solix Power Dock Pro is al uit, dit kan ik bevestigen omdat ik er al meerdere geïnstalleerd heb. (Ben Anker Solix X1/Power Dock Pro installateur o.a.) Echter de combinatie met de MAX AC is nog niet zo ver op dit moment alleen de 1-fase en 3-fase variant van de X1.
Compleet andere klasse en dus ook compleet andere prijs. 1 of 3 fase omvormer tot 12kW met whole home backup en uitbreidbaar tot 180kWh oid vs semi-pluginMetalG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:17:
[...]
Is eer Solix X1 setup dan wat interessanter dan die Max AC? of niet persé?
[ Voor 6% gewijzigd door Loen op 21-05-2026 17:32 ]
Lol dan doe ik mee 🤣feddesman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:26:
Vraag gelijk of ze aan groepskorting doen 🙂
Mediamarkt.nl 1049 euro.
Mss gaan de prijzen nog zakken in NL
dezeMetalG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:07:welke "anker dock pro"
Voor die prijs krijg je toch een solarbank 3 en geen MAX AC?vincentkok schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:33:
Mediamarkt.nl 1049 euro.
@Taro zijn er nog meer testresultaten te melden van de ac max en/of de 4 5kw?
AC nood geschikt voor teruglevering off grid?
Zouden 3 acmax/solix4 op een powerdock in de toekomst voordelen hebben, samenwerking? Nadeel drie basis units meer basis verlies hoeveel w? Maar verder?
Bedankt
Zouden 3 acmax/solix4 op een powerdock in de toekomst voordelen hebben, samenwerking? Nadeel drie basis units meer basis verlies hoeveel w? Maar verder?
Bedankt
Ik had dezelfde vragen. Heb ze beantwoord gekregen van anker en hier gepost.WHF163 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:25:
Bedankt
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85288378
Dit 1 fase verhaal is op dit moment van schrijven zeker van toepassing. Daarnaast wil ik expliciet vermelden dat er nog geen enkele koppeling mogelijk is op dit moment met een MAX AC en de PowerDock Pro alleen is bedoeld voor de volle ondersteuning van de X1 lijn. De PowerDock Pro is ook nog niet zo lang gelanceerd dus de koppeling met de Solarbank MAX AC zal vermoedelijk ook tegen Q4 komen. Ter referentie hoelang het heeft geduurd met de Solarbank 3 Pro met meerdere units clusteren. Daarnaast zit je ook nog met het feit dat Anker hun update's gefaseerd pusht en niet iedereen tegelijk de nieuwste update krijgt. Als verduidelijking ook even voor de zekerheid voor een ieder die voornemend is om op dit moment 2x of 3x een Solarbank MAX AC te installeren op elk een aparte fase is technisch uitvoerbaar maar op dit moment functioneren ze als twee volledig gescheiden systemen. Elk apparaat heeft een eigen P1 meter nodig om te kunnen werken en kunnen niet met elkaar communiceren. Voorlopig zou ik iedereen adviseren die geïnteresseerd is in dit product om te starten met één Solarbank MAX AC. De parralelfunctie (PowerDock) of meerdere Solarbank MAX AC's per fase komt waarschijnlijk pas in het vierde kwartaal van dit jaar. En dan werkt het ook als een echt cluster.Martijn schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:21:
[...]
Ok, dank voor de verduidelijking, dan was het een update ofzo die in juli uit zou moeten komen om met de Max AC te kunnen werken. Kun jij wel het 1 fase verhaal bevestigen?
En wat betreft aansluiten van zo'n power dock pro. Wat voor kabels zou ik extra vanuit de (3 fase) meterkast naar de garage moeten leggen om die optie open te houden?
Persoonlijk heb ik ook niet begrepen waarom deze optie's niet mogelijk zijn direct vanaf de release. Je zou de Solarbank 3 Pro als voorbeeld kunnen nemen en het teschnisch werkend maken. Maargoed dit is de keuze van Anker om het op dit moment zo te realiseren...
Aansluiten van een PowerDock Pro is ook echt afhankelijk van je situatie. Dit is niet standaard te beoordelen. Het hangt af van meerdere factoren. Netaansluiting, meterkast mogelijkheden, hoeveelheid vermogen/capaciteit, future proof maken voor toekomstig meer vermogen dat soort zaken. Daarnaast is de Powerdock Pro een installateur apparaat dus je kunt hem niet zomaar in gebruik nemen wat ik overigens terecht vind.
Op dit moment vind ik persoonlijk van wel, maar het hangt natuurlijk ook van je situatie af. Kostentechnisch is een X1 natuurlijk wat duurder dan een MAX AC aan sluiten maar als je dan weer toekomst gericht gaat kijken....MetalG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:17:
[...]
Is eer Solix X1 setup dan wat interessanter dan die Max AC? of niet persé?
Mijn voorkeur zou eerder uitgaan naar een X1 die 3 fase volledig kan compenseren en niet dat ik losse MAX AC's heb die allemaal 1 fase zijn en dan een combinatie moet maken. Een volledig 3 fase systeem heeft in mijn optiek altijd het voordeel van de twijfel als je alles meetelt maar ook dat is voor iedereen verschillend. Zoveel mensen zoveel wensen
Ik mis in dit betoog de modbus / home assistant mogelijkheden van de max ac. Een 'poor mans solution' is de max op 1 fase grid zetten en een (aantal) groep(en) op de ups uitgang van de max. Een crossbar schakelaar kan de koppeling 'on-demand' maken.
@Ultimate-Dennus neem aan dat je dan ‘gewoon’ een Victron of Solis setup met een stapel Nkon accu’s neemt. Ben je voor ~ €150 per kWh klaar en kun je 15kW 3 fase terugleveren of absorberen.
Bedankt voor de terugkoppling, op zich gaat het bij mij over een zakelijke aankoop, dus die kostprijs is niet zozeer het probleem, al doe ik liefst de "beste" aankoop natuurlijk..Ultimate-Dennus schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:56:
[...]
Dit 1 fase verhaal is op dit moment van schrijven zeker van toepassing. Daarnaast wil ik expliciet vermelden dat er nog geen enkele koppeling mogelijk is op dit moment met een MAX AC en de PowerDock Pro alleen is bedoeld voor de volle ondersteuning van de X1 lijn. De PowerDock Pro is ook nog niet zo lang gelanceerd dus de koppeling met de Solarbank MAX AC zal vermoedelijk ook tegen Q4 komen. Ter referentie hoelang het heeft geduurd met de Solarbank 3 Pro met meerdere units clusteren. Daarnaast zit je ook nog met het feit dat Anker hun update's gefaseerd pusht en niet iedereen tegelijk de nieuwste update krijgt. Als verduidelijking ook even voor de zekerheid voor een ieder die voornemend is om op dit moment 2x of 3x een Solarbank MAX AC te installeren op elk een aparte fase is technisch uitvoerbaar maar op dit moment functioneren ze als twee volledig gescheiden systemen. Elk apparaat heeft een eigen P1 meter nodig om te kunnen werken en kunnen niet met elkaar communiceren. Voorlopig zou ik iedereen adviseren die geïnteresseerd is in dit product om te starten met één Solarbank MAX AC. De parralelfunctie (PowerDock) of meerdere Solarbank MAX AC's per fase komt waarschijnlijk pas in het vierde kwartaal van dit jaar. En dan werkt het ook als een echt cluster.
Persoonlijk heb ik ook niet begrepen waarom deze optie's niet mogelijk zijn direct vanaf de release. Je zou de Solarbank 3 Pro als voorbeeld kunnen nemen en het teschnisch werkend maken. Maargoed dit is de keuze van Anker om het op dit moment zo te realiseren...
Aansluiten van een PowerDock Pro is ook echt afhankelijk van je situatie. Dit is niet standaard te beoordelen. Het hangt af van meerdere factoren. Netaansluiting, meterkast mogelijkheden, hoeveelheid vermogen/capaciteit, future proof maken voor toekomstig meer vermogen dat soort zaken. Daarnaast is de Powerdock Pro een installateur apparaat dus je kunt hem niet zomaar in gebruik nemen wat ik overigens terecht vind.
ik twijfel dus best hard tussen een 3 fase systeem dat vanaf begin goed werkt. ofwel max ac + battery extention ( 14 KW lijkt me voldoende om te beginnen ).
zoveel keuzes, zoveel mogelijkheden!)
Grote vraag die ik dan zou stellen: hoe is de support on-site geregeld bij calamiteiten ? Scenario blikseminslag/brand. Je wilt dan dat de business zo snel mogelijk weer/nog steeds kan draaien. Welke apparatuur/partij kan in welke dienst/functie voorzien ?
In dit forum lees ik vooral technische of non-business wensen/eisen/situaties.
Zelf heb ik bij een heatwave en tegelijkertijd een stroomstoring een keer meegemaakt dat een paar MW ups en een vrachtwagen koud ijs (!) geleverd werd. Dat kun en doe je niet zomaar, daar maak je afspraken met je leverancier(s) voor...
Processen om het produkt zijn dan belangrijker (en kosten waarschijnlijk meer) dan het materiaal...
Het is maar voor m'n thuiskantoor, verder geen gekke wensen
Kan het even niet terug vinden maar er was tijdens de test gebleken dat er met een omvormer van ik meen 800w teruglevering via ac off grid mogelijk was maar officieel nog niet ondersteund werd. Dit ligt bij anker.RebornVampie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:34:
[...]
Ik had dezelfde vragen. Heb ze beantwoord gekregen van anker en hier gepost.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85288378
@NiGeLaToR Ben ik helemaal met je eens! Echter persoonlijk vind ik de looks e.d. en het hele eco-systeem ook wat hebben als je bijvoorbeeld ook een laadpaal integreert in het systeem. Maar ga je idd kijken puur naar meeste waarde per kWh en de rest boeit je niks dan zijn dit goede alternatieven. Ik blijf er persoonlijk bij heb je een 3 fase aansluiting neem gewoon een 3-fase systeem. (En ja ik hou ook rekening met de afwegingen ik heb aan een 1 fase omvormer met panelen en accu's voldoende we kennen alle verhalen) maar puur gewoon voor je mogelijkheden/distributie is 3 fase gewoon prettiger en of dit nu Solis of Anker is mag van mij allemaal haha.NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:12:
@Ultimate-Dennus neem aan dat je dan ‘gewoon’ een Victron of Solis setup met een stapel Nkon accu’s neemt. Ben je voor ~ €150 per kWh klaar en kun je 15kW 3 fase terugleveren of absorberen.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Zitten nu wat zaken op de noodstroom aangesloten, huidige SOC is 3%, ingestelde SOC: 5-100%. Via HA ontladen lukt nu niet meer (logisch, onder min SOC) en ik monitor nu via een Google speaker en wat aangesloten apparaten of die bij 0% in slaapmode gaat en off-grid stopt, of blijft worden gevoed. Zal uiteraard de uitkomsten delen.WHF163 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:25:
Bedankt
Solarbank 4 komt eraan, hopelijk komende week binnen.
Ik heb helaas even een gebrek aan vrije tijd om tussendoor extra en interessante tests te doen, was eergisteren bijv. pas na 00:00 thuis van een event van een producent, gisteren de hele dag gewerkt (doe dit naast een fulltime baan...). Gelukkig komt er een lang weekend aan, kan ik ook weer even aan de slag met o.a. Home Assistant enzo
Owjah, ook van Anker SOLIX begrepen dat er in de (beta) App update van juni waarschijnlijk ondersteuning voor 1H dynamische tarieven volgt, ze hebben contact met Zonneplan gehad begreep ik. Nu zijn alleen 15 minuten intervallen mogelijk, als het goed is volgt dus ook 1 uur intervallen. Laat het direct weten als het er in zit, want heb zelf ook Zonneplan en liep hier dus tegenaan.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Potverdekke, echt? Is dat dan voor de Solarbank 4 e5000 Pro ook? Ik was net van plan om bij de lancering van de Solarbank 4 twee stuks te nemen zodat ik op twee fases kan terugleveren én tweemaal 2500W kan (ont)laden. Zeker met de early-bird korting zijn deze goed betaalbaar.Ultimate-Dennus schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:56:
[...]
Als verduidelijking ook even voor de zekerheid voor een ieder die voornemend is om op dit moment 2x of 3x een Solarbank MAX AC te installeren op elk een aparte fase is technisch uitvoerbaar maar op dit moment functioneren ze als twee volledig gescheiden systemen. Elk apparaat heeft een eigen P1 meter nodig om te kunnen werken en kunnen niet met elkaar communiceren. Voorlopig zou ik iedereen adviseren die geïnteresseerd is in dit product om te starten met één Solarbank MAX AC. De parralelfunctie (PowerDock) of meerdere Solarbank MAX AC's per fase komt waarschijnlijk pas in het vierde kwartaal van dit jaar. En dan werkt het ook als een echt cluster.
Ik twijfelde tussen tweemaal de Zendure 2400AC-PRO en de Anker Solarbank 4 maar dit doet mij wel weer naar Zendure neigen (de connector problemen zijn ook enkel bij hun vorige reeks modellen). Ik ga niet slechts één Solarbank 4 nu kopen en de tweede een heel stuk duurder moeten betalen binnen een paar maand.
Tenzij jullie een ander idee hebben? /edit : als ik gewoon een tweede P1 meter plaats, kunnen ze dan wel samenwerken? Ik wil natuurlijk niet dat de éne de andere gaat opladen en vice-versa. Sorry voor mijn beginnersvragen
(Vreemd, ik heb sinds 2005 een account hier, maar kan niet meer inloggen, is er een reset geweest? Heb maar een nieuwe aangemaakt.)
[ Voor 6% gewijzigd door Z-Marnix op 22-05-2026 11:09 ]
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Op dit moment bepaalt ie dus per kwartier of er wel/niet geladen wordt ipv per uur. Het werkt dus wel, maar het schema wijkt af van wat je in de Zonneplan app ziet.caspervc schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:44:
@Taro in je review zeg je dat de 1-uurs dynamische tarieven nog niet alignen met de 15 min interval van de Anker Solix Max AC. Wat is de consequentie hiervan? Pakt ie wel de uurstarieven van een zonneplan of kan je met niet op basis van dynamisch tarief laden / ontladen?
Vanaf juni dus hopelijk een app update waarbij de interval matched met je provider.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
- Taro
- Niet online
Topicstarter
De meegeleverde AC-kabel is 3x2.5mm2.awenger schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:30:
[...]
Is het wel zo verstandig om naar een B20 automaat te gaan? Daarmee verschuif je de de zwakste schakel juist naar de kabel richting de Max AC. De automaat in de zekering moet er juist voor zorgen dat die kabel niet doorbrand. Hoe dik zijn de aders in de meegeleverde kabel (naar schatting)?
Ik gebruik hier B20's icm 6mm2. Dus daarmee is mijn kabel niet de zwakste schakel, maar die van Anker.
Terecht punt inderdaad: Bij een B20 moet je ook rekening houden met de achterliggende kabel, die moet niet het zwakste punt worden.
@Z-Marnix je kunt beiden tegelijk met 2 p1-meters gebruiken. Programma stel je zelf in; zolang je dus zelf niet de een met de ander gaat opladen komt dat goed. Wellicht werkt het AI programma dan niet zo goed, maar die laat ik zelf sowieso links liggen.
Ik heb dan wel 2 samenwerkende 3 pro’s maar ook een EV, warmtepomp, etc die niets van elkaar weten. Heb dus zelf een schema’tje gemaakt met oplaad en ontlaad momentjes.
Ik heb dan wel 2 samenwerkende 3 pro’s maar ook een EV, warmtepomp, etc die niets van elkaar weten. Heb dus zelf een schema’tje gemaakt met oplaad en ontlaad momentjes.
Dank voor je reactie, echter is een Solix X1 3 fase natuurlijk wel ff een totaal andere investering als de Max AC. Denk zelfs meer dan dubbele voor zelfde hoeveelheid Kwh...Ultimate-Dennus schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Op dit moment vind ik persoonlijk van wel, maar het hangt natuurlijk ook van je situatie af. Kostentechnisch is een X1 natuurlijk wat duurder dan een MAX AC aan sluiten maar als je dan weer toekomst gericht gaat kijken....
Mijn voorkeur zou eerder uitgaan naar een X1 die 3 fase volledig kan compenseren en niet dat ik losse MAX AC's heb die allemaal 1 fase zijn en dan een combinatie moet maken. Een volledig 3 fase systeem heeft in mijn optiek altijd het voordeel van de twijfel als je alles meetelt maar ook dat is voor iedereen verschillend. Zoveel mensen zoveel wensen
Is het niet zo dat gros van de mensen genoeg hebben aan 3500W output, wat uiteindelijk met een PowerDock Pro zelfs 5000 kan worden dacht ik. Ja, dat zit dan op 1 fase, en dat biedt idd wel wat limitaties, maargoed, daar is de prijs dan ook naar... Voor iedereen wat wils op die manier
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Mhm, BP7000 werd 0%, Max AC zelf is 1% en met 0-100% ingesteld stopte het ontladen daarmee. Ik zie nu via de HomeWizard Energy Socket het vermogen van de op de noodstroomuitgang aangesloten apparaten uit het normale stopcontact komen. Geen slaapstand ofzo dus, maar ook niet volledig 0%. Heb het idee dat dat ook niet snel gaat gebeuren.
Ik ga hem nog even snel met goedkope stroom volgooien en vanavond weer duur legen, kijken of omvormer en uitbreidingsaccu dan tegelijkertijd op 0% uitkomen en wat er dan gebeurt.
Ik ga hem nog even snel met goedkope stroom volgooien en vanavond weer duur legen, kijken of omvormer en uitbreidingsaccu dan tegelijkertijd op 0% uitkomen en wat er dan gebeurt.
@Taro ivm jouw vraag, ik kreeg vandaag deze reactie van Anker die vrij duidelijk is:
"Op basis van de huidige productlogica geldt het volgende: als er een wasmachine is aangesloten op de off-grid poort van de Solarbank Max AC en de batterijcapaciteit van het apparaat is gedaald tot 0%—mits het externe elektriciteitsnet operationeel blijft—dan kan de Solarbank Max AC nog steeds stroom uit het net onttrekken via de AC-ingang om de normale werking van de wasmachine in stand te houden.
Onder deze omstandigheden bedraagt het maximale uitgangsvermogen van de off-grid poort 3680 W.
In principe zou het apparaat dus normaal moeten kunnen blijven functioneren, zolang het stroomverbruik van uw wasmachine binnen dit bereik valt.
Dit sluit in essentie aan bij het door u beoogde gebruiksscenario."
Om de Anker zijn eigen stroomgroep te geven ga ik namelijk de Anker op het stopcontact van de wasmachine zetten. Maar ik wil wel de wasmachine blijven gebruiken, dus die sluit ik dan aan op de noodstroomuitgang.
Wat ik ben vergeten te vragen: Stel het net werkt gewoon, en de batterij is vol, maar ik heb ingesteld dat de batterij momenteel geen stroom mag injecteren (bvb mooie zonnige dag en de prijs is laag/negatief, dus ik wil de batterij vol houden voor verbruik 's avonds). Als ik op dat moment dan de wasmachine laat draaien, gaat de batterij dan ontladen (wat ik dus niet wil) of gaat die de wasmachine voeden met stroom van het net (bypass dus). Ik veronderstel dat je daar het antwoord niet op hebt?
"Op basis van de huidige productlogica geldt het volgende: als er een wasmachine is aangesloten op de off-grid poort van de Solarbank Max AC en de batterijcapaciteit van het apparaat is gedaald tot 0%—mits het externe elektriciteitsnet operationeel blijft—dan kan de Solarbank Max AC nog steeds stroom uit het net onttrekken via de AC-ingang om de normale werking van de wasmachine in stand te houden.
Onder deze omstandigheden bedraagt het maximale uitgangsvermogen van de off-grid poort 3680 W.
In principe zou het apparaat dus normaal moeten kunnen blijven functioneren, zolang het stroomverbruik van uw wasmachine binnen dit bereik valt.
Om de Anker zijn eigen stroomgroep te geven ga ik namelijk de Anker op het stopcontact van de wasmachine zetten. Maar ik wil wel de wasmachine blijven gebruiken, dus die sluit ik dan aan op de noodstroomuitgang.
Wat ik ben vergeten te vragen: Stel het net werkt gewoon, en de batterij is vol, maar ik heb ingesteld dat de batterij momenteel geen stroom mag injecteren (bvb mooie zonnige dag en de prijs is laag/negatief, dus ik wil de batterij vol houden voor verbruik 's avonds). Als ik op dat moment dan de wasmachine laat draaien, gaat de batterij dan ontladen (wat ik dus niet wil) of gaat die de wasmachine voeden met stroom van het net (bypass dus). Ik veronderstel dat je daar het antwoord niet op hebt?
Krijg zojuist verduidelijking van Anker met betrekking tot de ATS functie. Dat kan dus voorlopig met maximaal 1 accu op 1 fase.
Hartelijk dank voor uw interesse in Anker SOLIX-producten en voor het stellen van zo'n gedetailleerde en technische vraag.
Wat betreft uw vermelding van "5000W ATS ready": dit verwijst inderdaad naar het scenario waarin het product wordt gebruikt in combinatie met de Power Dock Pro. Met andere woorden: nadat een Solarbank MAX AC is aangesloten op de Power Dock Pro, kan het maximale netgekoppelde vermogen van één enkel apparaat worden verhoogd tot 5000W.
Wij willen echter graag vooraf duidelijkheid scheppen over de huidige compatibiliteitssituatie, om verwarring bij een toekomstige aankoop te voorkomen:
Momenteel wordt alleen de aansluiting van één enkele Solarbank MAX AC op een Power Dock Pro ondersteund;
Een oplossing waarbij twee Solarbank MAX AC's worden gebruikt in combinatie met één Power Dock Pro bevindt zich nog in de planningsfase en wordt officieel nog niet ondersteund;
Bovendien ondersteunt de Power Dock Pro momenteel uitsluitend een enkelfasige installatie.
Wij begrijpen dat u inzicht wilt krijgen in de productcompatibiliteit en de gebruiksbeperkingen voordat u tot aankoop overgaat – met name wat betreft vermogen, installatiemethoden en toekomstige uitbreidingsmogelijkheden. Het vooraf verifiëren van deze informatie is inderdaad van groot belang. Daarom willen wij u de huidige situatie zo volledig mogelijk toelichten, zodat uw besluitvorming niet wordt beïnvloed door onduidelijke informatie. Nogmaals bedankt voor uw begrip en geduld, en voor uw vertrouwen en aandacht voor Anker SOLIX.
...
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Bedankt, maar dat is dus anders dan ik begreep dat bij de Solarbank 3 het geval is. Daarom wil ik het in de praktijk graag testen omdat ik die vraag van anderen kreegquizzical schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:55:
@Taro ivm jouw vraag, ik kreeg vandaag deze reactie van Anker die vrij duidelijk is:
Mijn persoonlijke advies: Niet doen. Je omzeilt daarmee de beveiliging van je meterkast. Als er kortsluiting in de wasmachine plaatsvindt en de omvormer is niet juist beveiligd, dan wordt die kortsluiting niet gestopt, dat is erg gevaarlijk.Om de Anker zijn eigen stroomgroep te geven ga ik namelijk de Anker op het stopcontact van de wasmachine zetten. Maar ik wil wel de wasmachine blijven gebruiken, dus die sluit ik dan aan op de noodstroomuitgang.
Hier wordt de stroom die naar de noodstroomuitgang gaat niet aangegeven als zijnde uit de accu te komen. Bij andere merken zie je ook nog weleens dat dit afhankelijk is van de ingestelde energiemodus. Staat die bijv. in de dynamische mode en is de stroom van het net duur, dan komt het uit de accu. Is de stroom goedkoop en laadt de accu, dan gaat er bijv. 3500 Watt via de stekker naar de omvormer, daarvan 1200 Watt naar de noodstroomuitgang en 2300 Watt naar de accu.Wat ik ben vergeten te vragen: Stel het net werkt gewoon, en de batterij is vol, maar ik heb ingesteld dat de batterij momenteel geen stroom mag injecteren (bvb mooie zonnige dag en de prijs is laag/negatief, dus ik wil de batterij vol houden voor verbruik 's avonds). Als ik op dat moment dan de wasmachine laat draaien, gaat de batterij dan ontladen (wat ik dus niet wil) of gaat die de wasmachine voeden met stroom van het net (bypass dus). Ik veronderstel dat je daar het antwoord niet op hebt?
Dus primair komt het uit het net, tenzij het grid niet beschikbaar is (ja, logisch) of als een energiemode er invloed op heeft. Maar ik zou vooralsnog zeggen: De stroom voor je wasmachine/noodstroomuitgang komt altijd uit het net, tenzij het net niet beschikbaar is.
Bedankt!Taro schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:00:
[...]
Mijn persoonlijke advies: Niet doen. Je omzeilt daarmee de beveiliging van je meterkast. Als er kortsluiting in de wasmachine plaatsvindt en de omvormer is niet juist beveiligd, dan wordt die kortsluiting niet gestopt, dat is erg gevaarlijk.
[...]
Ik heb niet goed begrepen waarom het een risico is om de wasmachine aan te sluiten op de noodstroom. Anker maakt zelf volop reclame dat je een wasmachine kan aansluiten op de Anker omdat hij zo krachtig is?
Ik kan ook de stroomgroep van de droger aansluiten als dat beter is? Die vraagt max 1100W.
Een zekering voor het geval een aangesloten toestel plots meer dan 3680W (de limiet van de Anker) vraagt (bvb door een kortsluiting) lijkt me toch zo normaal dat Anker dat wel correct moet hebben ingebouwd? En als op één of andere manier die kortsluiting wordt doorgegeven naar het stopcontact, dan springt de de automaat in de zekeringkast alsnog.
Vind dit een lastige afweging. Bij voorkeur zou ik met mijn 3-fase aansluiting een Victron installatie nemen, maar een "echte" Victron installatie zou volgens mijn berekening ongeveer 8000 tot 15.000 euro komen. Ik verwacht komende jaren ook veel verandering met NatriumIon, solid state en dergelijke.NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:12:
Ik dacht nu deze anker maar dan niet voor zijn off grid functionaliteit maar meer om de nacht te overbruggen en mee te doen aan de energie markt (tibber, frank etc). Ons dagelijks verbruik is momenteel 10-16kWh en we krijgen vrijdag 14 enphase panelen met een piek tot 25kWh ongeveer. Het is 1900,- in Duitsland voor een volledige batterij met EMS.
Sta jij voor een vergelijkbare situatie?
solarhandel.de mailt gemiddeld een keer per dag en dan beantwoorden ze niet alle vragen waaronder de belangrijkste: verkopen jullie zonder btw aan Nederlanders.
Mail beantwoord met die exacte vraag, zodra ik (ooit) antwoord krijg laat ik het hier weten.
*Zucht*
Mail beantwoord met die exacte vraag, zodra ik (ooit) antwoord krijg laat ik het hier weten.
*Zucht*
misschien expres niet... officieel is de verkoper verantwoordelijk dat bij de verkoop onder de 0% btw regeling deze ook in Duitsland geplaatst word.duderuud schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:10:
solarhandel.de mailt gemiddeld een keer per dag en dan beantwoorden ze niet alle vragen waaronder de belangrijkste: verkopen jullie zonder btw aan Nederlanders.
*Zucht*
https://www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/Downloads/BMF_Schreiben/Steuerarten/Umsatzsteuer/Umsatzsteuer-Anwendungserlass/2023-02-27-nullsteuersatz-fuer-umsaetze-im-zusammenhang-mit-bestimmten-photovoltaikanlagen.pdf?__blob=publicationFile&v
Pagina 7: "Der leistende Unternehmer hat nachzuweisen, dass die Tatbestandsvoraussetzungen zur Anwendung des Nullsteuersatzes erfüllt sind. 2Ausreichend für den Nachweis ist es, wenn der Erwerber erklärt, dass er Betreiber der Photovoltaikanlage ist und es sich entweder um ein begünstigtes Gebäude handelt oder die installierte Bruttoleistung der Photovoltaikanlage laut MaStR nicht mehr als 30 kW (peak) beträgt oder betragen wird."
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Wellicht proberen ze mee te bewegen en juist daarom geven ze geen direct antwoord zwart op wit.
Ik ga de 26e gewoon proberen te preorderen zoals ze in hun mail aangaven en kijken of de prijs ex BTW is.
Ik ga de 26e gewoon proberen te preorderen zoals ze in hun mail aangaven en kijken of de prijs ex BTW is.
@RebornVampie een volledige offgrid setup bij een vriend van mij met 48kWh en een 15kW Solis kostte zo’n 6,5k€.
Maarrrrrr: de installatie van de batterijen, kabels, afzekeren, etc etc heeft hem en een bevriende electricien zeker 2 dagen gekost. Ik zou die arbeidsloon dus gewoon kwijt zijn
Maarrrrrr: de installatie van de batterijen, kabels, afzekeren, etc etc heeft hem en een bevriende electricien zeker 2 dagen gekost. Ik zou die arbeidsloon dus gewoon kwijt zijn
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Het is een noodstroomuitgang, niet bedoeld voor structureel gebruik.quizzical schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:39:
[...]
Ik heb niet goed begrepen waarom het een risico is om de wasmachine aan te sluiten op de noodstroom. Anker maakt zelf volop reclame dat je een wasmachine kan aansluiten op de Anker omdat hij zo krachtig is?
Daar heb je exact hetzelfde issue mee.Ik kan ook de stroomgroep van de droger aansluiten als dat beter is? Die vraagt max 1100W.
Eens, maar hetzelfde kan je zeggen over het inbouwen van beveiliging tegen DC-lekstromen en dat is ook niet gedaan.Een zekering voor het geval een aangesloten toestel plots meer dan 3680W (de limiet van de Anker) vraagt (bvb door een kortsluiting) lijkt me toch zo normaal dat Anker dat wel correct moet hebben ingebouwd?
Dat is dus het probleem: Je accu zit daar tussen, dus je gaat op de beveiliging van de accu ipv meterkast vertrouwen.En als op één of andere manier die kortsluiting wordt doorgegeven naar het stopcontact, dan springt de de automaat in de zekeringkast alsnog.
Laat ik vooropstellen dat ik heel veel accumerken echt niet vertrouw. Ik sprak een tijd geleden de CEO van een accumerk en toen ik doorvroeg over zekeringen, etc. zei hij: Wat is een zekering? En een tijd geleden heb ik met mijn Flir camera tijdens het testen van een accu temperaturen boven de 85 graden gezien. Die review heb ik uiteindelijk niet online gezet.
Anker SOLIX vertrouw ik als merk wél. Maken gewoon solide producten. Maar ook daar wacht ik nog op een antwoord over hun DC-lekstroom beveiliging. Ik weet inmiddels dat de meeste andere grote merken dat niet voor elkaar hebben. En dus moet je een Type B ipv Type A aardlekautomaat kopen, die veel duurder is en wat veel mensen niet weten.
Het is jouw leven, of die van je gezin, kinderen, vrouw. Als jij hem structureel op de noodstroomuitgang wil aansluiten moet je dat vooral doen. Maar persoonlijk kijk ik verder dan marketing en better safe than sorry.
Deze snap ik even niet, je bent bang dat er meer dan 3680W over de aders gaat lopen als je een wasmachine aan het backupstroom stopcontact hangt?Taro schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:00:
[...]
Bedankt, maar dat is dus anders dan ik begreep dat bij de Solarbank 3 het geval is. Daarom wil ik het in de praktijk graag testen omdat ik die vraag van anderen kreeg
[...]
Mijn persoonlijke advies: Niet doen. Je omzeilt daarmee de beveiliging van je meterkast. Als er kortsluiting in de wasmachine plaatsvindt en de omvormer is niet juist beveiligd, dan wordt die kortsluiting niet gestopt, dat is erg gevaarlijk.
[...]
Hier wordt de stroom die naar de noodstroomuitgang gaat niet aangegeven als zijnde uit de accu te komen. Bij andere merken zie je ook nog weleens dat dit afhankelijk is van de ingestelde energiemodus. Staat die bijv. in de dynamische mode en is de stroom van het net duur, dan komt het uit de accu. Is de stroom goedkoop en laadt de accu, dan gaat er bijv. 3500 Watt via de stekker naar de omvormer, daarvan 1200 Watt naar de noodstroomuitgang en 2300 Watt naar de accu.
Dus primair komt het uit het net, tenzij het grid niet beschikbaar is (ja, logisch) of als een energiemode er invloed op heeft. Maar ik zou vooralsnog zeggen: De stroom voor je wasmachine/noodstroomuitgang komt altijd uit het net, tenzij het net niet beschikbaar is.
Mag toch hopen dat dit product goed genoeg is afgezekerd (en geprogrammeerd) en hier rekening mee houdt...
Ik heb denk ik dezelfde uitdaging als jij. Geen groepen vrij maar wel een aparte wasdroger en wasmachine groep. Mijn plan is om het stopcontact van de wasdroger in de meterkast gewoon bij een andere bestaande groep te plaatsen. De wasdroger (warmtepomp droger) doet max 900 graden dus dat kan prima. Ik trek dan wel een kabel van de garage en sluit die op de wasdroger groep omdat ik hem daar wil plaatsen.quizzical schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:39:
[...]Ik kan ook de stroomgroep van de droger aansluiten als dat beter is? Die vraagt max 1100W.
Ik heb inderdaad jullie artikel over DC-lekstromen gelezen. Ik heb type A aardlekschakelaars en een type B kost blijkbaar >€600 en zou vereisen dat ik mijn thuisinstallatie laat herkeuren (Belgie). Idem als ik de automaat (C20) zou vervangen door een aardlekautomaat (>€600+ herkeuring). Dus ik hoop dat Anker je een overrtuigend antwoord geeft dat ze hun DC-lekbeveiliging op orde hebben.Taro schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:07:
[...]
Het is een noodstroomuitgang, niet bedoeld voor structureel gebruik.
[...]
Daar heb je exact hetzelfde issue mee.
[...]
Eens, maar hetzelfde kan je zeggen over het inbouwen van beveiliging tegen DC-lekstromen en dat is ook niet gedaan.
[...]
Dat is dus het probleem: Je accu zit daar tussen, dus je gaat op de beveiliging van de accu ipv meterkast vertrouwen.
Anker SOLIX vertrouw ik als merk wél. Maken gewoon solide producten. Maar ook daar wacht ik nog op een antwoord over hun DC-lekstroom beveiliging. Ik weet inmiddels dat de meeste andere grote merken dat niet voor elkaar hebben. En dus moet je een Type B ipv Type A aardlekautomaat kopen, die veel duurder is en wat veel mensen niet weten.
Ik moet zeggen dat ik denk dat (hier in Belgie) 99% van de huishoudens met een plug-in batterij (zonder correcte DC-lekbeveiliging) geen type B aardlekschakelaar zullen hebben.
Ivm je stelling dat de noodstroomuitgang niet bedoeld is voor structureel gebruik: Ik heb momenteel best wat apparatuur aangesloten op een UPS en voor mij is dat hetzelfde scenario. Misschien ben ik naief maar Ankers uitleg over het doel van die poort op hun website is zelf: "Altijd back-upstroom. Zonder extra modules. Een naadloze omschakeling zorgt ervoor dat je wifi en computers zonder onderbreking blijven werken. De geïntegreerde 3680W off-grid uitgang is ontworpen om 100% van je huishoudelijke apparaten te ondersteunen. Van koelkast tot wasmachine: alles blijft werken tijdens een stroomuitval."
Bovendien lees ik in jullie eigen review ook dat de noodstroompoort gebruikt kan worden om een voor bijvoorbeeld een server, koelkast, router, verlichting of andere losse verbruikers, maar dat het geen volledige woning back-up is.
Ik heb nog zitten bekijken of ik als alternatief de wasmachine en droger op dezelfde groep kan plaatsen (en op deze manier dus een stroomgroep vrijmaken voor de Anker zonder gebruik te maken van de noodstroompoort). Worst case scenario (kookwas + heet drogen tegelijk; zal nooit gebeuren) verbruiken ze samen 3500W en dat mag in principe op 1 C20 kring in Belgie. Maar een keurder zou stellen dat mijn installatie niet meer conform het reglement is want beide toestellen vereisen een aparte stroomkring...Dus dat lijkt ook geen goed plan.
Dat zou hier in belgie een herkeuring van de binneninstallatie vereisen. En die zouden het geloof ik afkeuren omdat de droger op een eigen stroomgroep moet (ook al gebruikt mijn moderne droger slechts en maximum van 1100W).Kris schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:23:
[...]
Ik heb denk ik dezelfde uitdaging als jij. Geen groepen vrij maar wel een aparte wasdroger en wasmachine groep. Mijn plan is om het stopcontact van de wasdroger in de meterkast gewoon bij een andere bestaande groep te plaatsen. De wasdroger (warmtepomp droger) doet max 900 graden dus dat kan prima. Ik trek dan wel een kabel van de garage en sluit die op de wasdroger groep omdat ik hem daar wil plaatsen.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Nee, het gaat niet om 3680 Watt max.ArcticWolf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:12:
[...]
Deze snap ik even niet, je bent bang dat er meer dan 3680W over de aders gaat lopen als je een wasmachine aan het backupstroom stopcontact hangt?
Mag toch hopen dat dit product goed genoeg is afgezekerd (en geprogrammeerd) en hier rekening mee houdt...
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Klopt, vandaar dat ik dat artikel ook heb geschreven. We willen Nederland en België natuurlijk graag veilig houdenquizzical schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:47:
[...]
Ik heb inderdaad jullie artikel over DC-lekstromen gelezen. Ik heb type A aardlekschakelaars en een type B kost blijkbaar >€600 en zou vereisen dat ik mijn thuisinstallatie laat herkeuren (Belgie). Idem als ik de automaat (C20) zou vervangen door een aardlekautomaat (>€600+ herkeuring). Dus ik hoop dat Anker je een overrtuigend antwoord geeft dat ze hun DC-lekbeveiliging op orde hebben.
Ik moet zeggen dat ik denk dat (hier in Belgie) 99% van de huishoudens met een plug-in batterij (zonder correcte DC-lekbeveiliging) geen type B aardlekschakelaar zullen hebben.
Tjah, het kan ook. Ik vind overigens een server of switch ofzo op de noodstroomuitgang ook weer iets anders dan een wasmachine. Valt de stroom uit en moet je een wasje doen: Ja, doen. Maar structureel een apparaat waar water en stroom samenkomen aansluiten op de noodstroomuitgang zou ik dan echt weer niet doen. Een wasmachine of droger zit niet in de categorie waar je een UPS voor nodig hebt. Maar een Home Assistant servertje ofzo en een switch: Ja, die wel.Ivm je stelling dat de noodstroomuitgang niet bedoeld is voor structureel gebruik: Ik heb momenteel best wat apparatuur aangesloten op een UPS en voor mij is dat hetzelfde scenario. Misschien ben ik naief maar Ankers uitleg over het doel van die poort op hun website is zelf: "Altijd back-upstroom. Zonder extra modules. Een naadloze omschakeling zorgt ervoor dat je wifi en computers zonder onderbreking blijven werken. De geïntegreerde 3680W off-grid uitgang is ontworpen om 100% van je huishoudelijke apparaten te ondersteunen. Van koelkast tot wasmachine: alles blijft werken tijdens een stroomuitval."
Klopt. Voor de volledigheid: Ik gebruik wel vaak "wij", maar ik run de website volledig alleenBovendien lees ik in jullie eigen review ook dat de noodstroompoort gebruikt kan worden om een voor bijvoorbeeld een server, koelkast, router, verlichting of andere losse verbruikers, maar dat het geen volledige woning back-up is.
Ik ben geen elektricien, maar "vroeger" verbruikten een wasdroger en wasmachine veel meer vermogen en hadden ze alleen daarom al ieder een eigen groep nodig. Tegenwoordig gebruiken ze veel minder vermogen en passen ze vanuit dat oogpunt samen op 1 groep. Er zijn evt. nog andere redenen om ze te scheiden, maar ik ken daarvoor de regelgeving in België niet/onvoldoende.Ik heb nog zitten bekijken of ik als alternatief de wasmachine en droger op dezelfde groep kan plaatsen (en op deze manier dus een stroomgroep vrijmaken voor de Anker zonder gebruik te maken van de noodstroompoort). Worst case scenario (kookwas + heet drogen tegelijk; zal nooit gebeuren) verbruiken ze samen 3500W en dat mag in principe op 1 C20 kring in Belgie. Maar een keurder zou stellen dat mijn installatie niet meer conform het reglement is want beide toestellen vereisen een aparte stroomkring...Dus dat lijkt ook geen goed plan.
Ah, ok. Ik zie wel veel mensen aan de slag gaan met een PV-verdeler bij de wasmachine groep. Daar zijn ook weer voor en tegens, maar dat kan ook een overweging zijn.Dat zou hier in belgie een herkeuring van de binneninstallatie vereisen. En die zouden het geloof ik afkeuren omdat de droger op een eigen stroomgroep moet (ook al gebruikt mijn moderne droger slechts en maximum van 1100W).
@Taro
Ik begrijp je zorgen over structureel dingen aan een noodstroompoort koppelen.
Als ik echter mijn eigen Marstek neem heeft deze een UPS modus. Eigenlijk kun je de noodstroomaansluiting dan geen noodstroom meer noemen: een UPS is bedoeld om constant gebruikt te worden (en ik weet niet hoe Anker hier mee adverteert, maar uit het bericht van @quizzical krijg ik toch het idee dat ze daar ook grotere ambities hebben dan incidenteel gebruik als noodstroompoort).
Als ik echter mijn eigen Marstek neem heeft deze een UPS modus. Eigenlijk kun je de noodstroomaansluiting dan geen noodstroom meer noemen: een UPS is bedoeld om constant gebruikt te worden (en ik weet niet hoe Anker hier mee adverteert, maar uit het bericht van @quizzical krijg ik toch het idee dat ze daar ook grotere ambities hebben dan incidenteel gebruik als noodstroompoort).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Vanuit marketing oogpunt gaat men steeds verder:onlinaius schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:00:
@Taro
Meer vermogen
Geen noodstroomuitgang -> wel noodstroomuitgang ->EPS -> UPS
Geen Home Assistant/MQTT/Modbus -> Wel
Etc.
En je ziet dat een steeds grotere groep daarnaast denkt dat ze de stroom alleen terugleveren aan een apparaat dat op de noodstroomuitgang is aangesloten. En veel mensen zien de wasmachine groep als logische dedicated eigen groep. Dus die combinatie wordt al snel gemaakt voor het simpel en snel kunnen aansluiten van je thuisaccu.
Het helpt fabrikanten allemaal én de consument is er blij mee. Dus lijkt een win-win.
Ik was recent op de Solar Solutions beurs en daar gaven de Solar Basterds ook een presentatie over dit onderwerp. Het was een beetje dik aangezet en voor een bepaald publiek bedoeld, maar er zaten zeker elementen in om super alert op te zijn.
De gemiddelde consument is vaak onwetend. Net als over Type A vs Type B aardlekautomaten. Ik dacht hier alles veilig aan te hebben gesloten en ineens blijkt dat dus niet zo te zijn....
Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat die doet, maar net als 3500 Watt langdurig op een stopcontact met stekker: No way, doe ik niet. Alleen voor korte testjes. De komende jaren zullen we echt wel vaker horen dat er ongelukken zijn geweest door thuisaccu's met stekker, ik probeer in ieder geval mijn aandeel erin te leveren om dat te voorkomen.
Ik zat over je post na te denken @Taro en kwam op het volgende vraagstuk: de Anker is je ‘endpoint’ bij UPS gebruik, maar waar is dan de zekering?
als ik de installatie van de wasmachine wil testen druk ik op de aardlek knop of desnoods maak ik kortsluiting om de stop te testen. In je UPS is dat 100% vertrouwen op de ingebouwde beveiliging. Als je dit niet kunt testen is dat op zich al een antwoord?
Of kun je dit gewoon doen en gaat de stop er netjes uit, is de vraag.
als ik de installatie van de wasmachine wil testen druk ik op de aardlek knop of desnoods maak ik kortsluiting om de stop te testen. In je UPS is dat 100% vertrouwen op de ingebouwde beveiliging. Als je dit niet kunt testen is dat op zich al een antwoord?
Ik heb een probleem met het koppelen van Tibber als energie leverancier inclusief dynamische tarieven modus.
Als ik ingelogd heb haalt hij de tarieven op, maar na 24 uur vraagt hij niet opnieuw de tarieven op totdat ik opnieuw inlog, dan doet hij dat weer even en dan na 24 weer niet.
Heeft iemand dit ook of kunnen oplossen?
Als ik ingelogd heb haalt hij de tarieven op, maar na 24 uur vraagt hij niet opnieuw de tarieven op totdat ik opnieuw inlog, dan doet hij dat weer even en dan na 24 weer niet.
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Hi all,
Mijn sb3 pro's staan in de garage. De garage is momenteel qua temperatuur kouder dan buiten. Dus koel.
Batterijen helemaal vol.
De temp van de sb3 pro 30 graden en de batterijen 28. Dat had ik zelf niet verwacht.
Is dit normaal?
Voor het beeld...als ik wil afkoelen loop ik de garage in, daar de temp daar veel aangenamer is dan buiten
Mijn sb3 pro's staan in de garage. De garage is momenteel qua temperatuur kouder dan buiten. Dus koel.
Batterijen helemaal vol.
De temp van de sb3 pro 30 graden en de batterijen 28. Dat had ik zelf niet verwacht.
Is dit normaal?
Voor het beeld...als ik wil afkoelen loop ik de garage in, daar de temp daar veel aangenamer is dan buiten
Heb ook Tibber en na eenmalig instellen werkt dat. Er is wellicht iets missen; eventueel support even vragen?White_Collar schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:21:
Ik heb een probleem met het koppelen van Tibber als energie leverancier inclusief dynamische tarieven modus.
Heb je rechtstreeks gekoppeld met Tibber of via auto tarrief?NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:06:
[...]
Heb ook Tibber en na eenmalig instellen werkt dat. Er is wellicht iets missen; eventueel support even vragen?
Wellicht dat daar nog ee nverschil in zit
[ Voor 7% gewijzigd door White_Collar op 23-05-2026 14:39 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Als deze zekering in de Anker zit, hoe zet je deze weer om na een storing?NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:48:
Ik zat over je post na te denken @Taro en kwam op het volgende vraagstuk: de Anker is je ‘endpoint’ bij UPS gebruik, maar waar is dan de zekering?
[ Voor 200% gewijzigd door Cardinal op 23-05-2026 15:02 ]
In afwachting van een antwoord van Anker op je vraag heb ik wel dit gevonden in de handleiding van de Anker Solix Solarbank 2: "Dit product bevat een dubbel geïsoleerde transformator, die voldoet aan de veiligheidseisen zonder het meten van de aarde-isolatieweerstand en het detecteren van de restroom van de PV-generator."Taro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:57:
[...]
Klopt, vandaar dat ik dat artikel ook heb geschreven. We willen Nederland en België natuurlijk graag veilig houden
[...]
Dat klinkt alvast goed en klopt met wat ik vind van vereisten in Belgie om geen type B aardlekschakelaar nodig te hebben bij PV systemen (het voldoen aan 1 voorwaarde is voldoende): a) er zit in de omvormer een galvanische scheiding tussen het AC- en DC-circuit. b) er is een scheidingtransformator geplaatst tussen de omvormer en de verdeelinrichting. c) de fabrikant van de omvormer geeft door middel van een zogenaamde ‘6mA verklaring’ aan dat een type B aardlekbeveiliging niet nodig is.
Ik heb nog wat zitten pluizen in de voorwaarden om in België een thuisbatterij te laten goedkeuren door Synergrid (vereist om te mogen verkopen in Belgie) maar ik heb niet de indruk dat die goedkeuring eisen stelt ivm aardlekken.
Wat stel je precies voor? Dat @Taro een stekker in de noodstroompoort zet en dan de fasedraad en nuldraad met elkaar verbindt om te kijken wat er gebeurd bij kortsluiting op de noodstroompoort?NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:48:
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Klinkt als een solide plan, zal alvast weer een en ander klaarzetten:quizzical schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:14:
[...]
Wat stel je precies voor? Dat @Taro een stekker in de noodstroompoort zet en dan de fasedraad en nuldraad met elkaar verbindt om te kijken wat er gebeurd bij kortsluiting op de noodstroompoort?
Al een reactie ontvangen?duderuud schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:53:
Ze willen iig niet versturen vanuit Duitsland. Vanuit Nederlandse vestiging geen probleem maar daar is die gewoon 2099.