• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:29:
[...]

Dat er om gestreden wordt. Punt.

Zie je, zo moeilijk is het niet om gewoon alleen de feiten te benoemen. :)
Monitorgroep DeepState noemde situatie bij Pokrovsk voor Oekraïne gisteren "op de rand van kritiek". Deze groep, die banden heeft met het Oekraïense leger, houdt aan de hand van openbare bronnen de veranderingen op het slagveld bij. DeepState stelt dat het punt nadert waarop Oekraïne het tij niet meer kan keren.
Dit komt niet van de Russen af.

Voor extra context: Delen van de stad zijn op de kaart van DS gewoon in handen van Rusland, en de rest is grijs gebied.
De Russen lijken daar permanent een stukje stad in handen te hebben", zegt defensie-analist Peter Wijninga
Zijn comment strookt perfect met wat er te zien is op DeepState. Het zou mij niks verbazen dat Peter Wijninga zijn "analyses" puur baseert op het telegram kanaal van DeepState.

[ Voor 25% gewijzigd door Yakolev op 04-11-2025 09:49 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:20

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:33:
[...]

[...]

Dit komt niet van de Russen af.
Daar wordt dus niet geclaimd dat de Russen al een deel van de stad bezet hebben. Dat is Russisch narratief wat overgenomen wordt door 1 expert, waarna de NOS het in een headline op hun website dropt.

Wat er feitelijk staat, is dat er fel gevochten wordt en dat de situatie moeilijk is. Welke woordkeuze ze hierbij precies gebruiken ('de situatie is kritiek') is misschien een stukje politiek, maar er worden geen onwaarheden verspreid.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Fanta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:39:
[...]

Daar wordt dus niet geclaimd dat de Russen al een deel van de stad bezet hebben. Dat is Russisch narratief wat overgenomen wordt door 1 expert, waarna de NOS het in een headline op hun website dropt.

Wat er feitelijk staat, is dat er fel gevochten wordt en dat de situatie moeilijk is. Welke woordkeuze ze hierbij precies gebruiken ('de situatie is kritiek') is misschien een stukje politiek, maar er worden geen onwaarheden verspreid.
De kop ‘op de rand van kritiek’ komt van Deepstate af.

En dat is geen pro-Russische bron.

Ik begrijp de reflex om slecht nieuws anders te willen interpreteren, maar dit slaat door. Het ziet er niet goed uit in Pokrovsk als je alle bronnen bij elkaar optelt en dat moet gewoon gezegd kunnen worden.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:05

3raser

⚜️ Premium member

Fanta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:29:
[...]

Dat er om gestreden wordt. Punt.

Zie je, zo moeilijk is het niet om gewoon alleen de feiten te benoemen. :)
De feiten van Oekraïne zijn dan vaak ook om de moraal hoog te houden. Ik denk dat we allemaal weten dat dit een aflopende zaak is. Bakhmut 2.0.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:20

Fanta

FordPerformance™️

3raser schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:21:
[...]

De feiten van Oekraïne zijn dan vaak ook om de moraal hoog te houden. Ik denk dat we allemaal weten dat dit een aflopende zaak is. Bakhmut 2.0.
En misschien ook om 'het Westen' wakker te houden. Als alles vlotjes verloopt hebben ze 'onze' hulp niet meer nodig. Als UA roept dat de situatie kritiek is, is er een grote kans dat ze hiermee bedoelen dat de situatie kritiek wórdt als de steun wegvalt.

Als Pokrovsk gevallen is, is dat het moment om het te delen en dan zal je mij niet horen. Maar tot die tijd kunnen wij ons volgens mij beter beperken tot de feiten en niet zelf in lopen vullen. En al helemaal niet Putin aanhalen, omdat hij zou hebben gezegd dat de stad in November veroverd moet zijn. Hoe vaak hebben we zijn ultimatums al voorbij horen komen, en hoe vaak lukte het zijn leger om er aan te voldoen?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:52
(jarig!)
Fanta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:22:
[...]

Opvallend weer dat de NOS direct het Russische narratief overneemt op basis van de mening van 1 expert. Want in hetzelfde artikel:

[...]

Laat het daar bij. Benoem de feiten, en meer niet.

Zo hoor en lees ik ook andere verhalen, die toch echt een positiever beeld schetsen, namelijk dat deze strijd nog lang niet beslist is. Dat het moeilijk zal zijn is duidelijk, maar verbind er pas conclusies aan als je de feiten op een rijtje hebt.
Hm, bijna alle kaarten (die vrijwel altijd achterlopen) hebben het grootste deel onder de hoofdweg onder Russische controle staan. Dus de kop van de NOS lijkt aardig accuraat. https://liveuamap.com/ gaat zelfs iets verder.
NOS Nieuws•
gisteren, 21:31
Rusland lijkt Zuid-Pokrovsk te bezetten, situatie 'op de rand van kritiek' voor Oekraïne

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Andrew heeft net een uur geleden een nieuwe update van zijn kaart neergezet. Grote delen tot aan het spoor zijn volledig in Russische handen, de rest is allemaal (op uitzonderingen na) grijs (geel) gebied.

Ook is het grijs / geel gebied nu flink uitgebreid Myrnohrad in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pUuO4fQLVCAdaoWNT5lwZQBMOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pt0SZAfRc23hhYtVOtPeOWe2.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat @Tens het zojuist ook even benoemd met een andere kaart.

[ Voor 1% gewijzigd door Yakolev op 04-11-2025 11:01 . Reden: Bron vergeten te noteren: https://map.ukrdailyupdate.com/ ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:30
Fanta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:37:
[...]

En misschien ook om 'het Westen' wakker te houden. Als alles vlotjes verloopt hebben ze 'onze' hulp niet meer nodig. Als UA roept dat de situatie kritiek is, is er een grote kans dat ze hiermee bedoelen dat de situatie kritiek wórdt als de steun wegvalt.

Als Prokrovsk gevallen is, is dat het moment om het te delen en dan zal je mij niet horen. Maar tot die tijd kunnen wij ons volgens mij beter beperken tot de feiten en niet zelf in lopen vullen. En al helemaal niet Putin aanhalen, omdat hij zou hebben gezegd dat de stad in November veroverd moet zijn. Hoe vaak hebben we zijn ultimatums al voorbij horen komen, en hoe vaak lukte het zijn leger om er aan te voldoen?
*knip* Een dergelijke claim heeft onderbouwing nodig met bijvoorbeeld een bron

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 04-11-2025 18:18 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Toch bijzonder dat de kaartenmakers een ander beeld schetsen. Ik ben bang dat de officiele berichten te positief zijn (niet de eerste keer helaas).

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 04-11-2025 18:19 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:10
Yakolev schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:04:
[...]

Nieuwe maand, nieuwe statistieken.

Het Russische offensief gaat al 2 jaar nog altijd op dezelfde tempo door, en de Russische terreinwinsten zijn redelijk stabiel. De 3 bronnen geven het volgende aan + vergelijking met vorige maand.

DeepState (Pro-Oekraiens): 267km2 (+8km2)
Black Bird Group (Neutraal): 468km2 (+70km2)
Creamy Caprice (Pro-Russisch): 586km2 (+94km2)

Het verslechterende weer lijkt geen invloed te hebben gehad.
en??? hoeveel russen heeft dat gekost??? en per m2??

lijkt mij veel beter om te weten.

Laat maar weten

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:10
PASware schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:58:
[...]

gaat niet lang meer duren. Las vorige week ergens dat Putin de opdracht had gegeven dat Pokrovsk in November ingenomen moet zijn, denk dat dat best realistisch is.
lol, hoe lang geleden zei hij dat eerst??
makkelijk inkoppen voor p. als ze voor de deur staan en 10.000+ mensen er doorheen hebben gejaagddraaid

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:29

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hansieo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:14:
[...]

en??? hoeveel russen heeft dat gekost??? en per m2??

lijkt mij veel beter om te weten.

Laat maar weten
Er vallen naar onze maatstaven erg veel slachtoffers per veroverd terrein, maar dat maakt echt heel weinig indruk aan Russische kant. Het is waarschijnlijk hun enige manier om deze klus te klaren (het bezetten van heel de oblast)
Dus al kost het ze twee of drie keer zoveel als nu, er gaat hoogstwaarschijnlijk geen enkele Rus om panikeren.
En ook al is de kill-death ratio zwaar in het voordeel van Oekraïne, als dit zo doorgaat trekken ze uiteindelijk aan het kortste eind.
Daarom is het belangrijk dat we het Rusland op alle manieren moeilijk moeten maken dit door te zetten.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid