• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:53
*knip* Jij bak achterwege laten.

[ Voor 85% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:32 ]

Bereken je warmteverlies

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:53

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:34:
[...]

Er valt niet veel anders van te maken. *knip*
Dat doen ze helemaal niet. Dat zouden ze kúnnen doen door de daadwerkelijke schade te laten zien, of door een filmpje van de onderzeeër en de kade te maken waarvan geverifieerd kan worden dat het na de aanval is. Zo lang ze dat niet doen, is alles wat ze roepen onbetrouwbaar en te weinig om een conclusie op te trekken. Als je dan een beetje begrijpt hoe propaganda werkt, zou je wél kunnen concluderen dat de schade ernstiger is dan de Russen doen voorkomen. Hij ligt misschien niet op de bodem (wat UA ons misschien wil laten geloven), maar beyond repair is goed genoeg.

En zelfs al was het een misser, dan laat UA hier wel zien dat geen enkel schip veilig is, de volgende keer kan het zomaar een voltreffer zijn. Want als het een misser was, is dat niet omdat Rusland zo'n goede verdediging heeft, maar omdat UA de boel nog wat moet finetunen.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:35 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:01
De satelliet foto laat wel schade direct in een hoek zien.

Ik zie op het eerdere filmpje niets van afweergeschut, dus ze hadden "vrij spel" om te manoeuvreren.
Ze hadden dus, zo op het eerste oog, best wat meer naar link (richting de onderzeeër) kunnen sturen.

Ja ik weet, ik sta aan wal kritiek te leveren.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:34:

De Oekraïense aanval zou ik op het moment (tenzij er nieuwe informatie is) eigenlijk een grote teleurstelling noemen.
Zo zou ik het als Rus zijnde ook verkopen.

Het is de eerste keer dat ze deze onderwater drone inzetten. Alleen al het feit dat deze drone in de buurt van deze onderzeeër hebben weten te krijgen is operationeel gezien een succes te noemen, en een faal van Rusland. Ik herhaal het nog maar een keer: een faal van Rusland. Alle eventuele schade komt daar nog eens bovenop, en dat men direct met beelden komt is ook een succes.

Daarnaast is het eigenlijk veel gemakkelijker als je dit filmt, om het geheel te filmen. Men heeft dus expres dat gedeelte eruit geknipt/weggelaten. Volgens jou om OPSEC redenen. Ik betwijfel dat, dat doen ze dan achteraf wel met post processing. Als je van te voren al besluit niet de hele boot op te nemen, dan weet je dat een blur niet genoeg gaat zijn. Ergo, wat doe je dan: van te voren de schadelijke delen niet filmen.

Het filmpje van Suchomimus impliceert dat er een tweede explosie is geweest, dat is een interessante hypothese.

Laten we het eens omdraaien. De drones nabij Zelenskyy's vliegtuig nabij Ierland. Het vliegtuig van Zelenskyy was volgens de schedule iets te vroeg. Was deze operatie volgens jou ook 'een grote teleurstelling'? Of zat de schrik er behoorlijk in? Wat mij betreft zaten ze behoorlijk dichtbij. Gelukkig mis, maar het had zo fout kunnen gaan, en ook die aanval in die regio was nieuw.

[ Voor 13% gewijzigd door Jerie op 16-12-2025 16:55 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:22
*knip* reactie op geknipte post

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:53 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:55
Ik zou graag zien dat er een onderzeeer gezonken is. Maar raak of niet maakt op strategisch vlak niet zoveel uit. Rusland weet nu dat Novorossiysk niet meer veilig is. Nog een paar van dit soort speldenprikken en de en de Zwarte Zeevloot kan nog verder terugtrekken. Liggen de bootjes straks in Georgie.

Regeren is vooruitschuiven

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Laten we deze discussie voor wat het is. Het wordt wat veel op de man gespeeld. Lijkt me goed om af en toe tegengeluid te geven en dingen niet direct aan te nemen van bronnen, maar op deze manier komen we er niet uit met de info die nu bekend is.
Over een paar dagen hopelijk scherpere beelden.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Precies, maar als een Thord Are Iversen (voormalig Noors marineofficier / expert over de Russische marine) zegt dat (voor Oekraïne een beste case scenario als het aandrijfgedeelte beschadigd is) het te repareren valt, wie ben ik dan om het niet te geloven.

De beelden op het moment bevestigen niet dat de onderzeeër permanent is uitgeschakeld, wellicht dat nieuwe beelden het tegendeel bewijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:55 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nee, dat kunnen we niet.

De satellietbeelden zijn niet te verifiëren en het filmpje lijkt propagandamateriaal van de Russen. Ik zou graag satellietbeelden zien van een onafhankelijke derde partij die aan waarheidsvinding i.p.v. propaganda doet.

En dit is exact de reden waarom dit soort Russische pulp geen bron is. Het is niet te verifiëren.

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:55 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Alles leuk en aardig die duikboot, maar ondertussen lijkt het niet heel denderend te gaan bij Huliaipole... :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFRLI6qdHK1pyNkA8n-0FQr6UfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIwM7xjLU1hY62j1TqriSQd6.png?f=fotoalbum_large

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:00:
[...]Precies, maar als een Thord Are Iversen (voormalig Noors marineofficier / expert over de Russische marine) zegt dat (voor Oekraïne een beste case scenario als het aandrijfgedeelte beschadigd is) het te repareren valt, wie ben ik dan om het niet te geloven.
De beelden op het moment bevestigen niet dat de onderzeeër permanent is uitgeschakeld, wellicht dat nieuwe beelden het tegendeel bewijzen.
Ik vraag me af of Rusland nog over de geschikte staalsoorten beschikt om schade aan de aandrijving te kunnen repareren. Dat staal importeerden ze voordat de oorlog begon, ze kunnen het simpelweg zelf niet maken. Plus dat veel technische onderdelen (die ze ook importeerden) op de boycotlijst staan en het dus heel veel moeite zal kosten om die specifieke onderdelen te verkrijgen. Het feit dat er nog maar weinig nieuw materieel aan het front verschijnt (en wel veel oud) laat zien dat de Russen op hun laatste benen lopen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Yaksa schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:10:
[...]

Ik vraag me af of Rusland nog over de geschikte staalsoorten beschikt om schade aan de aandrijving te kunnen repareren. Dat staal importeerden ze voordat de oorlog begon, ze kunnen het simpelweg zelf niet maken. Plus dat veel technische onderdelen (die ze ook importeerden) op de boycotlijst staan en het dus heel veel moeite zal kosten om die specifieke onderdelen te verkrijgen. Het feit dat er nog maar weinig nieuw materieel aan het front verschijnt (en wel veel oud) laat zien dat de Russen op hun laatste benen lopen.
Er worden nog altijd nieuwe duikboten gebouwd voor de Russische marine. Aandrijving bouwen of op voorraad hebben voor een Kilo klasse (een wat kleinere klasse die ze hebben) lijkt mij niet heel speciaal.

Het zal inderdaad wel moeilijker zijn.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• Yaksa
  • Laatst online: 23:51
Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:14:
[...]Er worden nog altijd nieuwe duikboten gebouwd voor de Russische marine. Aandrijving bouwen of op voorraad hebben voor een Kilo klasse (een wat kleinere klasse die ze hebben) lijkt mij niet heel speciaal.
Het zal inderdaad wel moeilijker zijn.
Wat je even vergeet is dat het bouwen van een (1) Kilo klasse duikboot zo'n 7 jaar duurt.
Waarbij je er ook nog even van uit moet gaan dat dat bouwen plaats vond tijdens de Koude Oorlog, toen de Sovjet Unie nog zowat in een oorlogseconomie zat en onbeperkt kon importeren vanuit het westen. Na de Koude Oorlog is in Rusland de oorlogseconomie afgebouwd en langzaam overgegaan naar een consumenten economie. Er wordt niet meer gebouwd op basis van standaardisatie en massaproductie en het is nog maar de vraag of er wel voorraden spare parts aanwezig zijn. Als voorbeeld: zo'n aandrijfas die al langer dan 20 jaar in een magazijn ligt is ook heel erg geschikt om in stukken te zagen en er een leuk tuinhekje voor je datsja van te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00
De Russen vonden de rostov on don ook repareerbaar....

We zien het ding vanzelf in een droogdok.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Scherpere satelliet fotos zijn nu ook beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMp7C3eMnUclIEc6679FEw-wB7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vemXl6Y3MSwFCyjMSTo3ut9q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic0FcUhfoUzMusxZVbkYXsdvnX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZkr1EG09EcAeRVEbCocWtKA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkSA6sThc0XV9q80BkSdR29S6s0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKq5GLDPHerr4m67xUYn4p4K.jpg?f=fotoalbum_tile
Edit: Extra foto toegevoegd. De sub dobbert daar prima, de pier heeft wat zwaarder geleden.

[ Voor 29% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 20:37 ]

• teacup
  • Laatst online: 21:23

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Er komt een beetje te veel hyperfocus op de duikbootkwestie. Allemaal even een stapje naar achteren zetten en kijken welke informatie na een of enkele dagen overblijft.

Graag weer wat andere onderwerpen in dit topic.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Freakertje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:06:
Alles leuk en aardig die duikboot, maar ondertussen lijkt het niet heel denderend te gaan bij Huliaipole... :X
[Afbeelding]
Rondom Siversk ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8geKzhU-nfZd7MglPm2iMr-PS6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXC8UvlgGxCDHq4SHj0PqvWi.png?f=fotoalbum_large
https://deepstatemap.live/en#10/48.1101821/37.2834778

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 20:54 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid