Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Cijfers waar ik "blij" van wordt! Niet alleen veel personel, maar ook air defense en een vliegtuig.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Mja, ik snap je punt maar is lastig. Die ~1400 personel is dus een toename van 40% t.o.v. de ~1000 die we ongeveer gewend waren - maar je mist eenzelfde overzicht van de Oekrainse kant. Als die verliezen met (hypothetisch) 50% zijn gestegen, dan weet ik niet of ik wel zo blij ben met die 1400.PASware schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:11:
[...]
Cijfers waar ik "blij" van wordt! Niet alleen veel personel, maar ook air defense en een vliegtuig.
Wat ik hier vooral uit haal is dat er blijkbaar een flinke toename in activiteit is. Daar ben ik dan niet zozeer blij om, maar ik hoop vooral dat resulteert in een positieve ontwikkeling.
Gisteren citeerde Jake Broe Magyar, die aangaf dat RU een divisie reserve troepen ingezet zou hebben en zijn eenheid een.brigade daarvan weggevaagd zou hebben. Ik kan alleen geen andere bronnen daarvoor vinden. Als het klopt zou het de getallen kunnen verklaren.vanaalten schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:21:
[...]
Mja, ik snap je punt maar is lastig. Die ~1400 personel is dus een toename van 40% t.o.v. de ~1000 die we ongeveer gewend waren - maar je mist eenzelfde overzicht van de Oekrainse kant. Als die verliezen met (hypothetisch) 50% zijn gestegen, dan weet ik niet of ik wel zo blij ben met die 1400.
Wat ik hier vooral uit haal is dat er blijkbaar een flinke toename in activiteit is. Daar ben ik dan niet zozeer blij om, maar ik hoop vooral dat resulteert in een positieve ontwikkeling.
Oslik blyat! Oslik!
Ik snap het, meer Russische slachtoffers betekent waarschijnlijk ook meer Oekrainse slachtoffers.vanaalten schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:21:
[...]
Mja, ik snap je punt maar is lastig. Die ~1400 personel is dus een toename van 40% t.o.v. de ~1000 die we ongeveer gewend waren - maar je mist eenzelfde overzicht van de Oekrainse kant. Als die verliezen met (hypothetisch) 50% zijn gestegen, dan weet ik niet of ik wel zo blij ben met die 1400.
Hopen dat die divisie bestond uit een stel koekenbakkers en niet voor extra Oekrainse verliezen gezorgd heeft.dion_b schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:55:
[...]
Gisteren citeerde Jake Broe Magyar, die aangaf dat RU een divisie reserve troepen ingezet zou hebben en zijn eenheid een.brigade daarvan weggevaagd zou hebben. Ik kan alleen geen andere bronnen daarvoor vinden. Als het klopt zou het de getallen kunnen verklaren.
[ Voor 26% gewijzigd door PASware op 12-12-2025 09:12 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Vliegtuig is schijnbaar een AN26 op de Krim:PASware schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:11:
[...]
General Staff reports one more aircraft destroyed. Russian Z-bloggers claimed yesterday a Ukrainian drone hit an An-26 cargo plane in Crimea with casualties.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 12 december 2025
PSN
Het blijft onrustig op de Kaspische zee, mooi als ze deze aanvoer route vanuit Iran wat onder druk kunnen zetten:YakuzA schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:06:
Hmm olieplatform in de Kaspische zee:
[...]
https://edition.cnn.com/2...s-russian-energy-intl-cmd
Needs more info
Ukraine's Special Operations Forces and Chernaya Iskra resistance movement struck two Russian military cargo ships Rachmaninov and Askar-Saridja in the Caspian Sea near Kalmykia carrying weapons and equipment, SOF reports.
PSN
https://t.me/DeepStateUA/22908quote: DeepStateAs a result of a successful operation by the Defense Forces, the enemy was blocked in Kupiansk and the entire north-western outskirts of the city were cleared.
A heavy and prolonged operation is ongoing, as Russian (slur: katsap) enclaves still remain in the central part of the city. There are already many videos online confirming the successful actions of the Armed Forces of Ukraine, so we are publishing the information that is now safe to disclose.
The operation began with the creation of a blocking line and the severing of the enemy garrison in the city from its main forces. The Defense Forces relatively swiftly took Radkivka and Kindrashivka, and also brought Holubivka under fire control. After that, Myrne (the Soviet occupation name Moskovka) and the north-western outskirts of Kupiansk itself were cleared.
The Defense Forces continue to identify and destroy the enemy already in the central part of the city, where the Russians have several enclaves to which they were forced to withdraw. The operation continues.
🫡 Joint work of the strike grouping of the 2nd NGU Brigade “Khartiia” (units of the Armed Forces of Ukraine, National Guard of Ukraine, Defense Intelligence of Ukraine, Special Operations Forces, SBU “Alpha”, KORD, and the Military Law Enforcement Service), as well as the Kupiansk Tactical Group.
Niet alle kaartenmakers zijn het helemaal eens met de bevindingen, maar het geeft wel aan dat deze stad een prioriteit vormt voor Oekraine. Heel veel assault eenheden zijn daar bezig (ook met de nodige verliezen) om de vrij penibele Russische bevoorradingslinies te snijden. Ik vermoed dat de Russen voorlopig de strijd om de stad gaan verliezen.
Staat wel tegenover dat Siversk bijna ingenomen lijkt te zijn door het Russische leger.
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Kupiansk zal wel relatief veilig zijn momenteel:Yakolev schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:44:
DeepState meldt succes bij Kupyansk.
[...]
https://t.me/DeepStateUA/22908
[...]
Niet alle kaartenmakers zijn het helemaal eens met de bevindingen, maar het geeft wel aan dat deze stad een prioriteit vormt voor Oekraine. Heel veel assault eenheden zijn daar bezig (ook met de nodige verliezen) om de vrij penibele Russische bevoorradingslinies te snijden. Ik vermoed dat de Russen voorlopig de strijd om de stad gaan verliezen.
Staat wel tegenover dat Siversk bijna ingenomen lijkt te zijn door het Russische leger.
Zelensky arrived in Kupyansk, which Putin claims is "under Russian control."
PSN
Zelensky in door Rusland 'bevrijd' gebied.Propagandist Solovyov showed up with his rag in nearly occupied Pokrovsk, with DeepState map showing nearly the entire city under Russian control or in gray zone. pic.twitter.com/5DVu4q8Y9s
— WarTranslated (@wartranslated) 12 december 2025
Zelensky arrived in Kupyansk, which Putin claims is "under Russian control." https://t.co/defBlCZaL3 pic.twitter.com/IRofR8EZjY
— WarTranslated (@wartranslated) 12 december 2025
Putin a month ago: Russian troops captured the city of Kupiansk
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 12 december 2025
Zelenskyi today: https://t.co/tzK2ZF3WAY pic.twitter.com/DVHeIHBBdj
[ Voor 48% gewijzigd door Tens op 12-12-2025 15:54 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
[ Voor 78% gewijzigd door teacup op 12-12-2025 20:18 ]
Niks nep aan, er is ook een filmpje van.
[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 12-12-2025 20:20 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Zoek even op naam Greg Terry Op youtube.
[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 12-12-2025 20:21 ]
https://www.bbc.com/news/articles/c5yjj2epvlro
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Dit is toch wel opmerkelijk dat het zo veilig lijkt te zijn, want de lucht wordt gecontroleerd door drones. En dit zal niet verder dan 10km van de frontlinie zijn.YakuzA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:06:
[...]
Kupiansk zal wel relatief veilig zijn momenteel:
[Bluesky]
Zelensky moet nu af en toe wat risico nemen om de PR strijd goed te kunnen blijven voeren.PASware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:20:
[...]
Dit is toch wel opmerkelijk dat het zo veilig lijkt te zijn, want de lucht wordt gecontroleerd door drones. En dit zal niet verder dan 10km van de frontlinie zijn.
De geolocation was idd aardig dicht bij een rode stip op Deepstate.PASware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:20:
[...]
Dit is toch wel opmerkelijk dat het zo veilig lijkt te zijn, want de lucht wordt gecontroleerd door drones. En dit zal niet verder dan 10km van de frontlinie zijn.
Maar de drone aanwezigheid zal ook niet langs het complete front gelijk/even dreigend zijn.
PSN
Het lijkt mij sterk dat de Russen niet veel drones in de lucht zouden hebben bij Kupiansk, die stad ligt vol in de vuurlinie.YakuzA schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:05:
[...]
De geolocation was idd aardig dicht bij een rode stip op Deepstate.
Maar de drone aanwezigheid zal ook niet langs het complete front gelijk/even dreigend zijn.
Drones of niet, de boodschap is duidelijk. Rusland heeft de stad niet in handen en zo geeft hij een duidelijke boodschap dat de legerleiding liegt tegen Putin. Altijd goed om twijfel te zaaien in hun eigen ranken.PASware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:53:
[...]
Het lijkt mij sterk dat de Russen niet veel drones in de lucht zouden hebben bij Kupiansk, die stad ligt vol in de vuurlinie.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Ik kwam dit plaatje tegen:PASware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:20:
[...]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8nMHX1VeyDT9NERo1ML2KuDf.jpg?f=user_large)
Het is wel ongeveer 2 km van geclaimd Russisch gebied, maar tegelijk ook wel op het randje van de stad.
Hij zal daar waarschijnlijk niet lang rondgelopen hebben gok ik, maar het geeft wel een mooi signaal af.
Almost all of Siversk is under Russian control, reserves needed to retake city – Ukrainska Pravda
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/12/13/8011686/
The city of Siversk in Donetsk Oblast, where Russian troops have been actively pushing in since late October using dense fog, has almost completely been lost and regaining control of the city will require reserves.
Sources: Ukrainska Pravda source in a military administration body, two sources in brigades operating on and near the Siversk front
[ Voor 19% gewijzigd door Yakolev op 13-12-2025 16:43 ]
Gaat een raket of drone onder de streep van oost naar west dan is het een Rus. Of beter: stijgt deze op uit niet-bezet Oekraïens gebied dan is deze van Oekraïne. Ook kan Starlink trianguleren. Ze hebben de signaal sterkte, en hun zender/ontvanger beweegt. Ook hebben ze grondstations nodig. Ze kunnen het ook gewoon op geolock zetten, door alles van beide partijen boven Rusland tegen te houden. Ze zouden ook Oekraïens spul kunnen whitelisten. Minst risico op false positives maar met een nadeel: Starlink moet dan over alles dat Starlink gaat gebruiken van te voren op de hoogte worden gesteld. Lijkt me onverstandig. Dus de variant dat je maar regio's whitelist en op de koop toe neemt dat Rusland soms terrein wint, lijkt mij eenvoudigste maar heeft wel een hogere false positive rating. Die moet je afwegen tegen profijt van true positive en de nodige moeite om true positive omhoog te krijgen. Zie je Musk er voor aan daar moeite in te willen steken? Ik niet. Misschien een dooddoener maar ik vrees dat je druk maken om Starlink gebruik in Rusland in Dec 2025 een gepasseerd station is. Treurig en verraderlijk, dat wel.duvekot schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:32:
Blijkbaar gebruiken de Russen nog steeds Starlink hardware in de oorlog:
Russia allegedly still using Starlink-guided drones in Ukraine, report claims
[...]
En ze zouden ook "controle drones" hebben die andere kleinere drones kunnen aansturen via een Starlink verbinding:
[...]
Waarschijnlijk wel op te lossen door Starlink door te kijken naar de coördinaten en de hoogte van de antenne. Als dat substantieel afwijkt van de bekende hoogte op dat coördinaat dan is het vast aan het vliegen. De gegevens zijn iig beschikbaar in de antenne .. maar ik weet niet of die gegevens ook terug gestuurd worden naar Starlink zelf.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Weer: mistig. Dit was in die periode van zware mist. Drones hadden toen ook slecht zicht. Lokatie: naast bos. Makkelijke exfil. Dus laag risico.Hippocampus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:35:
[...]
Ik kwam dit plaatje tegen:
[Afbeelding]
Het is wel ongeveer 2 km van geclaimd Russisch gebied, maar tegelijk ook wel op het randje van de stad.
Hij zal daar waarschijnlijk niet lang rondgelopen hebben gok ik, maar het geeft wel een mooi signaal af.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Eerst maar de Saratov olieraffinaderij, die door onbekenden is aangegrepen:
Saratov olieraffinaderij, Saratov, Rusland
"onbekende drones...."
Oekraïne knabbelt ondertussen door aan Ruslands' vermogen om oorlog te voeren. Met wat ik kan zien geen overlap met andere berichten, maar verwarrend blijf ik de plaatsnamen nog steeds wel vinden, om eerlijk te zijn.On the night of December 13, unknown drones struck an oil refinery in Saratov, Russia. Russian media reported explosions and possible hits on the territory of the Saratov oil refinery.
Afipsky oil refinery, Volvograd, Rusland
The Defense Forces of Ukraine attacked the Afipsky oil refinery, an oil depot in Uryupinsk, and military facilities of the Russian Federation. Electronic warfare stations, control points, air defense systems, and a UAV laboratory were hit.
Militaire doelen in bezet DonetskIn particular, the facilities of the Afipsky oil refinery in the Krasnodar Krai of the Russian Federation were hit - explosions and a large-scale fire were recorded in the target area. The "Uryupinskaya" oil depot in the Volgograd region also came under attack, where explosions and fires occurred. The extent of the damage is being clarified.
- "Volna-2" electronic warfare station
- 2 command posts
- een tweede niet gedefinieerd electronic warfare station
- "Imbir" radar station
Hieronder trouwens een video die bevestigd dat de Oekraïners van woensdag op donderdag nacht inderdaad een An-26 hebben aangevallen.In the temporarily occupied territories of the Donetsk region, the "Volna-2" electronic warfare station, two command posts of units of the 76th Airborne Assault Division of the occupiers, another electronic warfare station, and the "Imbir" radar station were hit.
Bron: Armyinform
Ook op Youtube te vinden maar hieronder een link zonder de felgekleurde Youtube ruis erbij:
[Video: https://armyinform.stream/~/share/639a9a15d389/PRYMARY%20Episode%2021.mov]
Naast de AN-26 werden op de Krim ook nog twee radarstations aangevallen. Eerst raakte ik in verwarring over de bovenstaande S-400 radars, ( zie teacup in "Zaporizhzhia front + de Krim") maar dit was iets eerder (Wo-Do) en het betreft andere apparaten:During the night of 10–11 December 2025, Russian troops were preparing to launch a multi-purpose An-26 military transport aircraft on the territory of the temporarily occupied peninsula. The aircraft’s engines had already been started, but it failed to take off.
Operatives of the HUR special unit “Ghosts” carried out a precision strike on the left turboprop engine, effectively preventing the aircraft from performing its combat mission and destroying a valuable aviation asset of the enemy.
Zie ik een patroon dat al die radarsystemen om zeep worden gebracht? maar een beetje blijven volgen.As part of the same operation, Ukrainian intelligence operatives successfully struck two radar systems of the Russian army:
- the 55Zh6M Nebo-M radar
- the 64N6E radar, concealed inside a protective dome and designed to support the operation of S-300 and S-400 systems.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
💥🔥 Long-range drones of Alpha SBU have struck oil production platforms of Lukoil-Nizhnevolzhskneft in the Caspian Sea for the third time in the past week. This time, the platform at the Korchagin oil and gas condensate field was hit.
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 15 december 2025
PSN
Via Google translate, ik ben slecht bekend met Telegramm, maar dit komt op mij over als het officiële SBU account?:
SBU vernietigt Russische onderzeeër in Novorossiysk
De Oekraïense veiligheidsdienst (SBU) heeft opnieuw een unieke speciale operatie uitgevoerd en een 'zee-katoen'-aanval in de haven van Novorossiysk uitgevoerd. Voor het eerst in de geschiedenis hebben onderwaterdrones van het type 'Sub Sea Baby' een Russische onderzeeër van de klasse 636.3 'Varshavyanka' (volgens de NAVO-classificatie 'Kilo') tot ontploffing gebracht. Door de explosie liep de onderzeeër ernstige schade op en is feitelijk buiten gebruik gesteld.
Aan boord van de onderzeeër bevonden zich vier lanceerinstallaties voor kruisraketten van het type 'Caliber', die door de vijand worden gebruikt om Oekraïens grondgebied aan te vallen.
Dit was een gezamenlijke operatie van de 13e Hoofddirectie Militaire Contra-inlichtingen van de SBU en de Oekraïense marine.
De kosten van een onderzeeër van het type 'Varshavyanka' bedragen ongeveer 400 miljoen Amerikaanse dollar. Gezien de opgelegde internationale sancties zouden de bouwkosten van een vergelijkbare onderzeeër momenteel kunnen oplopen tot 500 miljoen dollar. Deze klasse onderzeeërs staat ook bekend als de "Zwarte Gaten" vanwege het vermogen van de romp om geluid te absorberen en onzichtbaar te blijven voor sonar.
Ter herinnering: de opgeblazen onderzeeër werd gedwongen in de haven van Novorossiysk te blijven vanwege succesvolle speciale operaties van de marinedrones "Sea Baby", die Russische schepen en onderzeeërs uit de baai van Sebastopol in het tijdelijk bezette Krimgebied verdreven.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
YouTube: BBREAKING: Russian Kilo Class Sub Hit By Ukrainian Underwater Kamika...
Scheelt ook weer wat Kalibr's uit de lucht schieten...
[ Voor 7% gewijzigd door jdh009 op 15-12-2025 17:17 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Zou inderdaad, wederom, een knap stukje werk van ze zijn.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Korte video van moment van impact. Knap werk
Dat zijn geen vaste lanceerinstallaties. Kalibr raketten worden, dacht ik, via de torpedobuizen gelanceerd en die zijn herlaadbaar. Het aantal van vier of zes slaat op wat men doorgaans tegelijk inzet, niet op een absoluut maximum. Het totaal aantal af te vuren raketten wordt begrensd door de interne munitievoorraad, niet door het aantal buizen. Hoeveel dat er zijn durg ik niet te zeggen.Jerie schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:19:
Vier lanceerinstallaties. Is dat per lanceerinstallatie qua aantal raketten eentje? Kunnen ze dan nu vier kruisraketten minder die ze kunnen bursten?
Sommige versies hebben recent tot zes Kalibr tegelijk een upgrade gekregen:
https://tsn.ua/en/ato/rus...hat-it-means-2813306.html
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Ik heb even gezocht, vond via Forbes dit plaatje:jdh009 schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:27:
[...]
Dat zijn geen vaste lanceerinstallaties. Kalibr raketten worden, dacht ik, via de torpedobuizen gelanceerd en die zijn herlaadbaar. Het aantal van vier of zes slaat op wat men doorgaans tegelijk inzet, niet op een absoluut maximum. Het totaal aantal af te vuren raketten wordt begrensd door de interne munitievoorraad, niet door het aantal buizen. Hoeveel dat er zijn durg ik niet te zeggen.

Ik zie niet waar de lanceerinstallatie zit.
Wat ze doen is 6 kruisraketten, en daarna nog eens 6, enz? Of schieten ze 1x 6 en dan niet meer?
Zou een klapper zijn geweest ( a la vliegvelden laatst ) om een aantal die kant op te sturen en meerdere schepen uit te schakelen.
Ter land, ter zee ...
En ook een YouTube linkje:PASware schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:23:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/4EVKwNbFtH
Korte video van moment van impact. Knap werk
PSN
Interessant, wist niet dat ze het zo dedenjdh009 schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:27:
[...]
Dat zijn geen vaste lanceerinstallaties. Kalibr raketten worden, dacht ik, via de torpedobuizen gelanceerd en die zijn herlaadbaar. Het aantal van vier of zes slaat op wat men doorgaans tegelijk inzet, niet op een absoluut maximum. Het totaal aantal af te vuren raketten wordt begrensd door de interne munitievoorraad, niet door het aantal buizen. Hoeveel dat er zijn durg ik niet te zeggen.
PSN
https://t.me/RVvoenkor/105720🇺🇦💥🇷🇺The enemy showed footage of an attack on a naval base in Novorossiysk: but Kyiv did not achieve its goals
▪️The opponent claims that he attacked and allegedly destroyed (a lie) a submarine of the "Varshavyanka" project with an underwater drone Sea Baby in the Novorossiysk harbor.
❗️According to the data we have, the strike hit the pier itself, not the submarine, so it did not receive critical damage.
▪️Experts are wondering how a marine drone could get past the protective barriers of the harbor. An investigation is underway.
Hopelijk snel satelliet fotos. Op het filmpje zie ik het niet zo 1-2-3.
Opmerkelijk dat de SBU trouwens een camera feed heeft van de Russische haven.
[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 15-12-2025 19:22 ]
🇹🇷 An F-16 fighter jet operated by the Turkish Air Force shot down a UAV that was approaching the Turkish airspace from the Black Sea, Turkey's Ministry of National Defense announced on Monday.
— Status-6 (Military & Conflict News) (@Archer83Able) 15 december 2025
According to the statement, the drone was shot down over an unpopulated area. pic.twitter.com/QNUIFozp4v
Lijkt toch duidelijk de pier te raken. Iets te sterke claim van UKR.Yakolev schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:15:
Een van wat grotere Russische telegram kanalen (RvVoenkor) meldt dat de pier, niet de onderzeer is geraakt. Er zou wel schade zijn.
[...]
https://t.me/RVvoenkor/105720
Hopelijk snel satelliet fotos. Op het filmpje zie ik het niet zo 1-2-3.
Ik vind het lastig te bepalen.tuinïnen schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:41:
[...]
Lijkt toch duidelijk de pier te raken. Iets te sterke claim van UKR.
Lag de sub met de neus richting de ontploffing dan is het antwoord duidelijk. Niet geraakt. Lag de sub met de schroef riching de ontploffing dan was het zeker in de buurt. Even quick and dirty:
[ Voor 7% gewijzigd door asing op 15-12-2025 22:47 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Misschien is dat te verklaren:Yakolev schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:15:
Zonder een live-camera feed was deze aanval op de onderzeeër / pier misschien niet eens mogelijk geweest?
Een klein onopvallend cameraatje is zo geplaatst en zowel Rusland als Oekraïne hebben te maken gehad met sabotage / collaborateurs.
[ Voor 5% gewijzigd door Grunwold op 15-12-2025 23:03 ]
Of gewoon een brakke camera met een of ander nog brakker iot-systeempje dat geowned is.Grunwold schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:00:
[...]
Misschien is dat te verklaren:
Zonder een live-camera feed was deze aanval op de onderzeeër / pier misschien niet eens mogelijk geweest?
Een klein onopvallend cameraatje is zo geplaatst en zowel Rusland als Oekraïne hebben te maken gehad met sabotage / collaborateurs.
Klinkt stupide, maar it happens all the time. Je hebt het over het algemeen ook niet 1-2-3 door, tot je een goede reden hebt om te gaan zoeken.
Ik hoop dat de Russen een onderzeeboot minder, en een duikboot meer hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 15-12-2025 23:13 ]
Moet een onderzeeër überhaupt direct geraakt worden? Zou flink drukverschil al niet genoeg zijn voor flinke schade?tuinïnen schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:41:
[...]
Lijkt toch duidelijk de pier te raken. Iets te sterke claim van UKR.
Maar ja wordt zoals gewoonlijk wachten op beelden van boven
Wat zou jij doen als Rus qua damage control? Waar je goed in bent: liegen, FUD verspreiden.flessuh schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:57:
[...]
Moet een onderzeeër überhaupt direct geraakt worden? Zou flink drukverschil al niet genoeg zijn voor flinke schade?
Maar ja wordt zoals gewoonlijk wachten op beelden van boven
Ik geloof niets van wat Russen (of Russische papagaaien) zeggen. Waar zijn hun bewijzen dan? Foto's? Filmpjes? Hebben ze niet. Ik ga uit dat Oekraïne gelijk heeft tot het tegendeel is bewezen. Noem het Russian Razor for all I care.
ISW noemt het trouwens ook gewoon https://understandingwar....essment-december-15-2025/ ze zeggen ook dat FIRMS een brand bevestigd. Zoals je weet brand beton niet. Als een lullig piertje geraakt wordt, krijg je geen brand.
Dat van die security cam feed die lekt is trouwens niet de eerste keer bij een aanval. Wel de eerste keer (AFAIK) dat ze er ML overlay bij hebben. Dat doen ze waarschijnlijk niet aldaar op de feed, maar in HQ, maar dat kan ook aldaar plaatsvinden. Kan al met een Coral TPU en recente opvolger Coral NPU.
Het is beschamend voor de Russen, en hoogstwaarschijnlijk is de onderzeeër beschadigd / uitgeschakeld, maar de woord van de SBU ga ik niet geloven totdat we extra beelden hebben en/of satelliet foto's.
Nou, deel dan je data? Waarom zouden wij een of andere random op Telegram moeten vertrouwen?
Zal ik ook even een Telegram account aanmaken en schreeuwen dat Poetin in de ochtend stiekem roze jurkjes draagt? Het is zo gedaan.
Ben benieuwd wat je ziet op de satelliet foto van een gezonken onderzeeërYakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:22:
...totdat we extra beelden hebben en/of satelliet foto's.
In een haven, waarschijnlijk best wel veel. (Ook alle activiteiten rondom). Of we zien een zwaar beschadigde pier, kan ook.Gebanned schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:41:
[...]
Ben benieuwd wat je ziet op de satelliet foto van een gezonken onderzeeër
[ Voor 13% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 08:47 ]
/f/image/NqI6Qq0znecfylTaAgE12rOL.png?f=fotoalbum_large)
Vanaf Google Maps Streetview trouwens ook wat mooie uitkijkpunten over de desbetreffende plek.
https://www.google.com/ma...SoKLDEwMDc5MjA2OUgBUAM%3D
Helaas is de Yandex auto nooit de heuvel opgereden, maar toch wel een uitzichtpunt - Waar inderdaad ook een Kilo klasse onderzeeër te zien is.
https://yandex.com/maps/?...08348%2C15.000000&z=15.38
[ Voor 49% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 09:25 ]
Ook in CSV (Russia & Asia) kon ik deze niet vinden https://firms.modaps.eosd...ive_fire/coordinates.html
[ Voor 29% gewijzigd door Jerie op 16-12-2025 09:39 ]
Een beetje misleidend, maar het ISW is dan ook wat credibility kwijtgeraakt nadat ze op Polymarket een bet hebben beïnvloed.National Aeronautics and Space Administration Fire Information for Resource Management System (NASA FIRMS) data published on December 15 indicates that there were fires near the Novorossiysk Naval Base.
[ Voor 14% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 09:44 ]
:strip_exif()/f/image/yn17sTU0OyejrxYOh9ujwdEA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kwam deze op Reddit tegen, kruis is dus waar de explosie was.
Door dit plaatje zag ik op het filmpje van de aanval ook ineens wél de onderzeeër liggen.
In de video is er iets omcirkeld (het inslagpunt, denk ik) maar juist helemaal links van de video (links van de omcirkeling in de video) zie je gewoon heel duidelijk de toren van de onderzeeër.
Op zijn minst lijkt mij dat de schroef/achterkant is gesloopt.
Zie hier de toren omcirkeld:
[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-12-2025 10:01 ]
A @Planet satellite image of Novorossiysk taken today shows the aftermath of the Ukrainian underwater drone attack on a Russian Kilo-class submarine. Still hard to conduct a precise BDA, but at least we can see that the explosion occurred approximately 20 m from the vessel. pic.twitter.com/c9ApUASHAN
— Mark Krutov (@kromark) 16 december 2025
![]() | ![]() |
Ook een hap uit het dok (hadden de Russen tenminste wel deels de waarheid verteld)!Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:05:
De eerste fatsoenlijke beelden, door Radio Free Europe bemachtigd.
[X]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Nu kan Saint Javelin met een "Kilo-Klass submarine swimming team" t-shirt komen.
Ik betwijfel of de sub geraakt is - Je kunt hem nog duidelijk zien. Maar ik kan mij wel voorstellen dat de explosie de achterzijde wel heeft beschadigd.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:15:
[...]
Ook een hap uit het dok (hadden de Russen tenminste wel deels de waarheid verteld)!
Nu kan Saint Javelin met een "Kilo-Klass submarine swimming team" t-shirt komen.
Ik betwijfel het ook, zo te zien geen direct hit.Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:21:
[...]
Ik betwijfel of de sub geraakt is - Je kunt hem nog duidelijk zien. Maar ik kan mij wel voorstellen dat de explosie de achterzijde wel heeft beschadigd.
Ook als is de sub niet aan het zinken/gezonken vond ik het toch een leuk idee
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-12-2025 10:25 ]
Die sub ligt in de hoek waar een hap uit de kade is. Waar hebben ze die 20 meter mee gemeten? Een bedorven winterpeen?Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:05:
De eerste fatsoenlijke beelden, door Radio Free Europe bemachtigd.
[X]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Dus de claim van de Russen kan best wel eens kloppen voor de verandering.
Uiteraard krijgt het dok sowieso een klap/nevenschade bij een explosie in de buurt dus wat scherpere afbeeldingen zouden meer duidelijkheid kunnen geven.
Stel dat dit zo is dan kun je a.d.h.v. de breedte van het dok wel bepalen hoe ver de sub van de explosie af lag.
Als je het dok dan als referentie neemt om aan die +/- 20 meter te komen tot aan de schroef.
Anders lijkt het alsof de explosie ongeveer zo ver van de sub weg was als de breedte van de sub of wellicht iets meer/2x de breedte van de sub (beam size = 9,9meter).
[ Voor 37% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-12-2025 10:41 ]
Als ik een gokje mag wagen, volgens mij is de sub wel degelijk geraakt. Want als dat niet zo zou zijn... hadden ze hem wel verplaatst, net zoals ze met de andere sub hebben gedaan, die ligt nu aanzienlijk minder kwetsbaar opgesteld voor een onderwater drone aanval
Je ziet ook duidelijk dat de submarine die potentieel geraakt is een donkere kleur heeft dan de sub die verplaatst is, dezelfde kleur als het water
Maar het is pas iets als we inderdaad de echte foto's gaan zien natuurlijk, volgens mij zijn van beide zijde de claims niet goed te onderbouwen.
[ Voor 8% gewijzigd door Grunwold op 16-12-2025 11:00 ]
Door de hoek/onscherpte van de bewegende beelden blijft het lastig.Grunwold schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:51:
[...]
Als ik een gokje mag wagen, volgens mij is de sub wel degelijk geraakt. Want als dat niet zo zou zijn... hadden ze hem wel verplaatst, net zoals ze met de andere sub hebben gedaan, die ligt nu aanzienlijk minder kwetsbaar opgesteld voor een onderwater drone aanvalaan de andere zijde van het dok.
Je ziet ook duidelijk dat de submarine die geraakt is een donkere kleur heeft dan de sub die verplaatst is, dezelfde kleur als het water. De sub is a 6.5m diep? en de haven a 9m? niet ondenkbaar dat we dus de contouren zien van een gezonken sub.
Maar het is pas iets als we inderdaad de echte foto's gaan zien natuurlijk, volgens mij zijn van beide zijde de claims niet goed te onderbouwen.
[Afbeelding]
Maar ik zie het toch echt zo dat de explosie ontstaat bij het dok als ik de bewegende beelden langzaam afspeel.
De sub lijkt ook voor de explosie te liggen, je blijft de achterkant van de sub nog heel lang zien naarmate de explosie groter wordt.
Plus de explosie lijkt zich richting de onderzeeboot/richting de camera te verplaatsen; van het dok af.
Ook als de sub niet (direct) geraakt is kan het zo zijn dat deze niet te verplaatsen is zonder externe middelen.
We zijn toch allemaal aan het speculeren a.d.h.v. onscherpe beelden vanaf 1 hoek op dit moment, wat ook wel leuk kan zijn maar vast niet definitief is.
Van mij mag dat ding permanent op de zeebodem verblijven.
Dat het niet verplaatst is wil in ieder geval voor mij helemaal niks zeggen.
[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 11:19 ]
Dat is een goed punt.Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:19:
Waarschijnlijk moet elk systeem op de onderzeeër van top tot teen worden gecontroleerd voordat hij verplaatst wordt, ook als het niet is geraakt, inclusief duikers die de buitenwand inspecteren.
Dat het niet verplaatst is wil in ieder geval voor mij helemaal niks zeggen.
Ik vind het kleurverschil punt, w.b.t. de sub, van @Grunwold toch ook wel een goede en een opvallende.
De rood omcirkelde sub op het plaatje van @IJsbeer zie ik zelf helemaal nergens terug op de satelliet beelden (van before en after)... of mis ik iets? Terwijl ik de boot die erachter ligt wel duidelijk zie.
[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-12-2025 11:24 ]
Eerste foto is van 6 December. De tweede sub is waarschijnlijk later komen opdagen.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:21:
De rood omcirkelde sub op het plaatje van @IJsbeer zie ik zelf helemaal nergens terug op de satelliet beelden (van before en after)... of mis ik iets? Terwijl ik de boot die erachter ligt wel duidelijk zie.
Bedankt, dat was mij ontgaan... die hebben ze in ieder geval wel vlot/gelijk verplaatst na de aanval.Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:26:
[...]
Eerste foto is van 6 December. De tweede sub is waarschijnlijk later komen opdagen.
Ik vraag me af (hoop ik) of er nog beelden gaan komen vanuit de drone zelf.
[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-12-2025 11:38 ]
Die was duidelijk te zien op de (gedateerde) FIRMS overlay.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:21:
[ Voor 163% gewijzigd door Grunwold op 16-12-2025 21:04 ]
Link je het correcte filmpje?Grunwold schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:01:
[...]
Van dezelfde uploader nu ook dit filmpje. Best wel sterke uitleg, met de mogelijkheid dat inderdaad 2 onderzeeërs uitgeschakeld zijn, de 3e dus mogelijk verplaatst.
YouTube: Ukraine Destroys Kilo-Class Submarine at Novorossiysk Using UNDERWATER Marine Drone
En als de tweede ook uitgeschakeld is, waarom is die dan niet op de nieuwe foto's te zien. Voelt voor mij vooral aan als meer content maken voor clicks.
[ Voor 13% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 13:14 ]
1
2
3
4
5
| $ curl -s https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/data/active_fire/suomi-npp-viirs-c2/csv/SUOMI_VIIRS_C2_Russia_Asia_7d.csv | xan filter 'longitude >= 37 && longitude <= 38 && latitude >= 44 && latitude <= 45' latitude,longitude,bright_ti4,scan,track,acq_date,acq_time,satellite,confidence,version,bright_ti5,frp,daynight 44.73488,37.80973,309,0.39,0.59,2025-12-11,2239,N,nominal,2.0NRT,275.16,1.15,N 44.73479,37.81078,298,0.4,0.44,2025-12-13,0002,N,nominal,2.0NRT,277.13,1.29,N 44.83829,37.67905,308.74,0.41,0.37,2025-12-13,2343,N,nominal,2.0NRT,271.56,1.21,N |
1
2
3
4
5
6
7
| $ curl -s https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/data/active_fire/noaa-20-viirs-c2/csv/J1_VIIRS_C2_Russia_Asia_7d.csv | xan filter 'longitude >= 37 && longitude <= 38 && latitude >= 44 && latitude <= 45' latitude,longitude,bright_ti4,scan,track,acq_date,acq_time,satellite,confidence,version,bright_ti5,frp,daynight 44.84164,37.67459,296.19,0.39,0.44,2025-12-11,2301,N20,nominal,2.0NRT,271.98,0.68,N 44.73423,37.805,309.51,0.38,0.44,2025-12-11,2301,N20,nominal,2.0NRT,275.06,1.35,N 44.84084,37.67761,308.91,0.38,0.59,2025-12-13,0022,N20,nominal,2.0NRT,277.26,1.2,N 44.84025,37.68,295.36,0.46,0.47,2025-12-14,0005,N20,nominal,2.0NRT,271.02,0.79,N 44.7352,37.8077,303.21,0.47,0.48,2025-12-14,0005,N20,nominal,2.0NRT,272.77,1.16,N |
Vooral die laatste twee, omdat die van 2025-12-14 zijn, en die laatste ongeveer 450 meter van de impact zit. De twee bronnen zijn op 375m accuraat. VIIRS 375m / NOAA-20 en MODIS 1km hadden niets.
Russia shows footage of a Project 636.3 Improved Kilo-class submarine docked in the Novorossiysk Naval Base to deny Ukraine's claims about successful attack with an unmmaned underwater vehicle (UUV) on it. https://t.co/8molL3Fc2y pic.twitter.com/tECFkjknkM
— Status-6 (Military & Conflict News) (@Archer83Able) 16 december 2025
[ Voor 12% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 13:58 ]
Nog meer fake kun je het bijna niet maken...Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:57:
Video beelden van de onderzeeër. Ze laten de propellor niet zien, maar de rest ziet zo op het oog er best okee uit.
[X]
Wat ziet er fake uit dan?servies schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:59:
[...]
Nog meer fake kun je het bijna niet maken...
Ben je nu serieus? Hier hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Ze hebben uit het archief een filmpje gehaald van deze sub waar een mannetje op rond loopt, de achtergrond geblurd om er zeker van te zijn dan wij niet kunnen controleren wanneer het filmpje gemaakt is, en e.e.a. wordt aan elkaar gepraat door een ouwe propagandabaas.
Conclusie: Dat ding is kapot.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Maar gezonken lijkt het dus niet uit deze beelden.
Precies, dat is dan toch gewoon een oud filmpje? Veel simpeler dan dat wordt het niet.Fanta schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:13:
[...]
Ben je nu serieus? Hier hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Ze hebben uit het archief een filmpje gehaald van deze sub waar een mannetje op rond loopt, de achtergrond geblurd om er zeker van te zijn dan wij niet kunnen controleren wanneer het filmpje gemaakt is, en e.e.a. wordt aan elkaar gepraat door een ouwe propagandabaas.
De kade lijkt iig wel te kloppen, ook doordat er voor de onderzeer de kade naar links loopt onder een hoek. Dat lijkt overeen te komen met de kade uit de luchtfotos. Ook het gebouw is in het filmpje is wit, en ook o de luchtfoto is die wit.Fanta schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:13:
[...]
Wel bijzonder dat als de SBU zegt dat dat ding stuk is het met een korrel zout wordt genomen, maar als de russen zeggen dat er niets aan de hand is het gelijk fake is en dat ding op de bodem ligt...
[ Voor 17% gewijzigd door IJsbeer op 16-12-2025 14:18 ]
Mensen die niet snappen dat de Russen, maar ook de Oekraïners nooit details zullen laten zien van hun actieve basissen. Yes, laten we op nationale televisie precies laten zien wat we in deze loods achter onze onderzeeër hebben staan.IJsbeer schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:15:
[...]
De kade lijkt iig wel te kloppen, ook doordat er voor de onderzeer de kade naar links loopt onder een hoek. Dat lijkt overeen te komen met de kade uit de luchtfotos.
Wel bijzonder dat als de SBU zegt dat dat ding stuk is het met een korrel zout wordt genomen, maar als de russen zeggen dat er niets aan de hand is het gelijk fake is en dat ding op de bodem ligt...
Die zijn toch geblurred? Ik kan uit het filmpje niet halen of ze in gebruik zijn of niet. Ik zie dat ze wit zijn, net zoals het gebouw uit de luchtfoto. Impliceert mij dat het wel een actueel filmpje kan zijn.Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:18:
[...]
Mensen die niet snappen dat de Russen, maar ook de Oekraïners nooit details zullen laten zien van hun actieve basissen. Yes, laten we op nationale televisie precies laten zien wat we in deze loods achter onze onderzeeër hebben staan.
*knip* voegt niets toeIJsbeer schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:23:
[...]
Die zijn toch geblurred? Ik kan uit het filmpje niet halen of ze in gebruik zijn of niet. Ik zie dat ze wit zijn, net zoals het gebouw uit de luchtfoto. Impliceert mij dat het wel een actueel filmpje kan zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:36 ]
ja, als de sub heel was en er enkel schade aan de pier was hadden ze de schade aan de pier wel laten zien van "haha, you missed".gustaveau schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:14:
[...]
Precies, dat is dan toch gewoon een oud filmpje? Veel simpeler dan dat wordt het niet.
Maar ja, als er geen schade te zien is, geeft het aan dat het een oud filmpje is dus nu kunnen ze meer twijfel zaaien.
[ Voor 99% gewijzigd door Grunwold op 16-12-2025 21:03 ]
Als je kijkt naar het filmpje van Zelenskyy dat is opgenomen, dan zie je juist wel allerlei geolocation details. Hier eigenlijk niet. Alleen maar de vorm. We kunnen de stand van de zon niet bepalen. Nauwelijks landmarks. En het stukje van het schip dat ze laten zien, is ook exact niet waar de impact is geweest.
Als je het sterk wilt weerleggen, dan laat je ook dat deel zien waar de impact geweest zou zijn.
Je staat verkeerdGrunwold schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:54:
[...]
Zoals @flessuh al aangaf, er is geen schade aan de pier. en twee, we weten dat de russen nog 1 zeewaardige Kilo-class onderzeeër hebben.
[Afbeelding]
ZIe luchtfoto
Ook zie je waarschijnlijk wat bij elkaar opgeruimde brokstukken.IJsbeer schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:56:
[...]
Je staat verkeerdDe plek waar de camera staat is de plek waar de schade is. Je kijkt dus naar het binnenland. Als dit de hoek zou zijn waar de pier schade zou hebben, dan moet op de achtergrond de zee zijn.
ZIe luchtfoto
Dat kan natuurlijk van alles zijn, ook gewoon troep omdat ze hun zooi niet hebben opgeruimd.Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:58:
[...]
Ook zie je waarschijnlijk wat bij elkaar opgeruimde brokstukken.
Dus al met al, dit filmpje is niet zo heel sterk geweest. Mocht er ander bewijsmateriaal zijn dat het tegendeel van de Oekrainse claim bevestigt, dan graag.
Ja die heb ik gezien, maar dan klopt het nog steeds nietIJsbeer schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:56:
[...]
Je staat verkeerdDe plek waar de camera staat is de plek waar de schade is. Je kijkt dus naar het binnenland. Als dit de hoek zou zijn waar de pier schade zou hebben, dan moet op de achtergrond de zee zijn.
ZIe luchtfoto
Edit: mijn oriëntatie klopte niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Grunwold op 16-12-2025 15:39 ]
De onderzeeër zou bij impact van/naar ZW van/naar NO hebben gestaan. Niet van/naar NW van/naar ZO.Grunwold schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:05:
[...]
Ja die heb ik gezien, maar dan klopt het nog steeds nietwant er is helemaal geen knik naar links in de kade zoals je in het fragment van @Yakolev ziet. Kun jij of @Yakolev het eens voor ons uitzetten in de kaart zodat we het beter kunnen begrijpen?
[Afbeelding]
Visueel denk / niet \
Da, mijn best voor je.Grunwold schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:05:
[...]
Ja die heb ik gezien, maar dan klopt het nog steeds nietwant er is helemaal geen knik naar links in de kade zoals je in het fragment van @Yakolev ziet. Kun jij of @Yakolev het eens voor ons uitzetten in de kaart zodat we het beter kunnen begrijpen?
[Afbeelding]
Verwijderd
Fanta schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:13:
[...]
[ Voor 136% gewijzigd door Grunwold op 16-12-2025 21:04 ]
Zgan, binnenkort te koop op AvitoVerwijderd schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:16:
Ze hebben hem gelijk ook even door de wasstraat getrokken. Zgan.
[...]
Waarom zijn de zwart-wit geblokte delen bij de brug zo ontzettend zwart-wit?
[ Voor 50% gewijzigd door Jerie op 16-12-2025 16:10 ]
Dat klinkt het meest logische; als er geen schade is, is het heel gemakkelijk om dat met echte scherpe beelden te laten zien.flessuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:49:
[...]
ja, als de sub heel was en er enkel schade aan de pier was hadden ze de schade aan de pier wel laten zien van "haha, you missed".
Maar ja, als er geen schade te zien is, geeft het aan dat het een oud filmpje is dus nu kunnen ze meer twijfel zaaien.
Weet iemand hoeveel springstof in die drone zat, gewoon ter vergelijking met een dieptebom. Hoeveel schade zou een exploderende dieptebom op die afstand veroorzaken?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Er valt niet veel anders van te maken. *knip*Grunwold schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:24:
Volgens mij @Yakolev kan Rusland heel makkelijk laten zien dat dit allemaal inderdaad een Hoax is van Oekraïne .... als ze dat echt zouden willen tenminste.
Wel is de kans groot dat het aandrijfgedeelte van de onderzeeër beschadigd is, wat dan gerepareerd zal moeten worden.
*knip* Russische bronnen worden hier nog steeds niet als kredietwaardig beschouwd.
De Oekraïense aanval zou ik op het moment (tenzij er nieuwe informatie is) eigenlijk een grote teleurstelling noemen. De explosieve kracht van de UUV had gemakkelijk de duikboot permanent kunnen uitschakelen.
Edit: Haha, inderdaad te verwachten.
[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:34 ]
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
:strip_exif()/f/image/E5JyLMWzy7SGAz4HublzPJqe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XaxX3pNcYtLKpY79jDFtpAdH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x6ljhTV2bH8Gue6T1JXLBVEy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CO0Y1R4j5apIeujGTC1SCbAC.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DE54cwe0mwLgOf5wWpLyQCiD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Am0Odp5tYdR7Wy1EO144OkfF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/17j1VJkqoHMkAzzwYePLpKAm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/qxw93Sqc7Ec7PWyRE6NCrpLy.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/cm4zSEwwkASDFVhk57uW5sFE.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fHpbdsPnL3MsmX6fWze8SdYa.jpg?f=fotoalbum_large)