Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-Q4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 218.837 views

Onderwerpen

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:31
*knip* Jij bak achterwege laten.

[ Voor 85% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:32 ]

Bereken je warmteverlies

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03:36

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:34:
[...]

Er valt niet veel anders van te maken. *knip*
Dat doen ze helemaal niet. Dat zouden ze kúnnen doen door de daadwerkelijke schade te laten zien, of door een filmpje van de onderzeeër en de kade te maken waarvan geverifieerd kan worden dat het na de aanval is. Zo lang ze dat niet doen, is alles wat ze roepen onbetrouwbaar en te weinig om een conclusie op te trekken. Als je dan een beetje begrijpt hoe propaganda werkt, zou je wél kunnen concluderen dat de schade ernstiger is dan de Russen doen voorkomen. Hij ligt misschien niet op de bodem (wat UA ons misschien wil laten geloven), maar beyond repair is goed genoeg.

En zelfs al was het een misser, dan laat UA hier wel zien dat geen enkel schip veilig is, de volgende keer kan het zomaar een voltreffer zijn. Want als het een misser was, is dat niet omdat Rusland zo'n goede verdediging heeft, maar omdat UA de boel nog wat moet finetunen.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:35 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:03
De satelliet foto laat wel schade direct in een hoek zien.

Ik zie op het eerdere filmpje niets van afweergeschut, dus ze hadden "vrij spel" om te manoeuvreren.
Ze hadden dus, zo op het eerste oog, best wat meer naar link (richting de onderzeeër) kunnen sturen.

Ja ik weet, ik sta aan wal kritiek te leveren.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:34:

De Oekraïense aanval zou ik op het moment (tenzij er nieuwe informatie is) eigenlijk een grote teleurstelling noemen.
Zo zou ik het als Rus zijnde ook verkopen.

Het is de eerste keer dat ze deze onderwater drone inzetten. Alleen al het feit dat deze drone in de buurt van deze onderzeeër hebben weten te krijgen is operationeel gezien een succes te noemen, en een faal van Rusland. Ik herhaal het nog maar een keer: een faal van Rusland. Alle eventuele schade komt daar nog eens bovenop, en dat men direct met beelden komt is ook een succes.

Daarnaast is het eigenlijk veel gemakkelijker als je dit filmt, om het geheel te filmen. Men heeft dus expres dat gedeelte eruit geknipt/weggelaten. Volgens jou om OPSEC redenen. Ik betwijfel dat, dat doen ze dan achteraf wel met post processing. Als je van te voren al besluit niet de hele boot op te nemen, dan weet je dat een blur niet genoeg gaat zijn. Ergo, wat doe je dan: van te voren de schadelijke delen niet filmen.

Het filmpje van Suchomimus impliceert dat er een tweede explosie is geweest, dat is een interessante hypothese.

Laten we het eens omdraaien. De drones nabij Zelenskyy's vliegtuig nabij Ierland. Het vliegtuig van Zelenskyy was volgens de schedule iets te vroeg. Was deze operatie volgens jou ook 'een grote teleurstelling'? Of zat de schrik er behoorlijk in? Wat mij betreft zaten ze behoorlijk dichtbij. Gelukkig mis, maar het had zo fout kunnen gaan, en ook die aanval in die regio was nieuw.

[ Voor 13% gewijzigd door Jerie op 16-12-2025 16:55 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-01 10:50
*knip* reactie op geknipte post

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:53 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:46
Ik zou graag zien dat er een onderzeeer gezonken is. Maar raak of niet maakt op strategisch vlak niet zoveel uit. Rusland weet nu dat Novorossiysk niet meer veilig is. Nog een paar van dit soort speldenprikken en de en de Zwarte Zeevloot kan nog verder terugtrekken. Liggen de bootjes straks in Georgie.

Regeren is vooruitschuiven

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Laten we deze discussie voor wat het is. Het wordt wat veel op de man gespeeld. Lijkt me goed om af en toe tegengeluid te geven en dingen niet direct aan te nemen van bronnen, maar op deze manier komen we er niet uit met de info die nu bekend is.
Over een paar dagen hopelijk scherpere beelden.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Precies, maar als een Thord Are Iversen (voormalig Noors marineofficier / expert over de Russische marine) zegt dat (voor Oekraïne een beste case scenario als het aandrijfgedeelte beschadigd is) het te repareren valt, wie ben ik dan om het niet te geloven.

De beelden op het moment bevestigen niet dat de onderzeeër permanent is uitgeschakeld, wellicht dat nieuwe beelden het tegendeel bewijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:55 ]

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Jerie
  • Niet online
Nee, dat kunnen we niet.

De satellietbeelden zijn niet te verifiëren en het filmpje lijkt propagandamateriaal van de Russen. Ik zou graag satellietbeelden zien van een onafhankelijke derde partij die aan waarheidsvinding i.p.v. propaganda doet.

En dit is exact de reden waarom dit soort Russische pulp geen bron is. Het is niet te verifiëren.

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 16-12-2025 19:55 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-01 12:48

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Alles leuk en aardig die duikboot, maar ondertussen lijkt het niet heel denderend te gaan bij Huliaipole... :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFRLI6qdHK1pyNkA8n-0FQr6UfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIwM7xjLU1hY62j1TqriSQd6.png?f=fotoalbum_large

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:00:
[...]Precies, maar als een Thord Are Iversen (voormalig Noors marineofficier / expert over de Russische marine) zegt dat (voor Oekraïne een beste case scenario als het aandrijfgedeelte beschadigd is) het te repareren valt, wie ben ik dan om het niet te geloven.
De beelden op het moment bevestigen niet dat de onderzeeër permanent is uitgeschakeld, wellicht dat nieuwe beelden het tegendeel bewijzen.
Ik vraag me af of Rusland nog over de geschikte staalsoorten beschikt om schade aan de aandrijving te kunnen repareren. Dat staal importeerden ze voordat de oorlog begon, ze kunnen het simpelweg zelf niet maken. Plus dat veel technische onderdelen (die ze ook importeerden) op de boycotlijst staan en het dus heel veel moeite zal kosten om die specifieke onderdelen te verkrijgen. Het feit dat er nog maar weinig nieuw materieel aan het front verschijnt (en wel veel oud) laat zien dat de Russen op hun laatste benen lopen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Yaksa schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:10:
[...]

Ik vraag me af of Rusland nog over de geschikte staalsoorten beschikt om schade aan de aandrijving te kunnen repareren. Dat staal importeerden ze voordat de oorlog begon, ze kunnen het simpelweg zelf niet maken. Plus dat veel technische onderdelen (die ze ook importeerden) op de boycotlijst staan en het dus heel veel moeite zal kosten om die specifieke onderdelen te verkrijgen. Het feit dat er nog maar weinig nieuw materieel aan het front verschijnt (en wel veel oud) laat zien dat de Russen op hun laatste benen lopen.
Er worden nog altijd nieuwe duikboten gebouwd voor de Russische marine. Aandrijving bouwen of op voorraad hebben voor een Kilo klasse (een wat kleinere klasse die ze hebben) lijkt mij niet heel speciaal.

Het zal inderdaad wel moeilijker zijn.

• Yaksa
  • Laatst online: 23:11
Yakolev schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:14:
[...]Er worden nog altijd nieuwe duikboten gebouwd voor de Russische marine. Aandrijving bouwen of op voorraad hebben voor een Kilo klasse (een wat kleinere klasse die ze hebben) lijkt mij niet heel speciaal.
Het zal inderdaad wel moeilijker zijn.
Wat je even vergeet is dat het bouwen van een (1) Kilo klasse duikboot zo'n 7 jaar duurt.
Waarbij je er ook nog even van uit moet gaan dat dat bouwen plaats vond tijdens de Koude Oorlog, toen de Sovjet Unie nog zowat in een oorlogseconomie zat en onbeperkt kon importeren vanuit het westen. Na de Koude Oorlog is in Rusland de oorlogseconomie afgebouwd en langzaam overgegaan naar een consumenten economie. Er wordt niet meer gebouwd op basis van standaardisatie en massaproductie en het is nog maar de vraag of er wel voorraden spare parts aanwezig zijn. Als voorbeeld: zo'n aandrijfas die al langer dan 20 jaar in een magazijn ligt is ook heel erg geschikt om in stukken te zagen en er een leuk tuinhekje voor je datsja van te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35
De Russen vonden de rostov on don ook repareerbaar....

We zien het ding vanzelf in een droogdok.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Scherpere satelliet fotos zijn nu ook beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMp7C3eMnUclIEc6679FEw-wB7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vemXl6Y3MSwFCyjMSTo3ut9q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic0FcUhfoUzMusxZVbkYXsdvnX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZkr1EG09EcAeRVEbCocWtKA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkSA6sThc0XV9q80BkSdR29S6s0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKq5GLDPHerr4m67xUYn4p4K.jpg?f=fotoalbum_tile
Edit: Extra foto toegevoegd. De sub dobbert daar prima, de pier heeft wat zwaarder geleden.

[ Voor 29% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 20:37 ]

• teacup
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Er komt een beetje te veel hyperfocus op de duikbootkwestie. Allemaal even een stapje naar achteren zetten en kijken welke informatie na een of enkele dagen overblijft.

Graag weer wat andere onderwerpen in dit topic.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Freakertje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:06:
Alles leuk en aardig die duikboot, maar ondertussen lijkt het niet heel denderend te gaan bij Huliaipole... :X
[Afbeelding]
Rondom Siversk ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8geKzhU-nfZd7MglPm2iMr-PS6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXC8UvlgGxCDHq4SHj0PqvWi.png?f=fotoalbum_large
https://deepstatemap.live/en#10/48.1101821/37.2834778

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 16-12-2025 20:54 ]

• beany
  • Laatst online: 06-01 08:15

beany

Meeheheheheh

Ik ben jullie niet vergeten, maar ik zie nergens een overzicht van de cijfers van gister :?

edit: found it!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqSA2VDTsq2Q7JzO41cjoTQuoMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYm1p0rkmGxkw8j7jl3EhOuW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door beany op 17-12-2025 09:53 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

beany schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:23:
Ik ben jullie niet vergeten, maar ik zie nergens een overzicht van de cijfers van gister :?
Het ligt niet aan jou, ik kan ‘m ook nergens vinden nog.

Wel als zoethoudertje een overzicht van de geraakte schepen tot 16-12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIOV4F2NsPBSdR4cDX3yTF6xXpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgwb9NIbcj7yjxtuElKiManP.jpg?f=fotoalbum_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7PvvOhitnWLI5QZIuE_46DWVfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoLyW695OjVumwoN7RzD10Ah.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje later dan normaal, maar de resultaten maken de vertraging goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Fanta op 17-12-2025 10:10 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Dus… er wordt gesproken over vrede en RU gooit er nog een schepje bovenop? De aantallen gesneuvelden lopen weer lekker op :X

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:50
caspervc schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:43:
Dus… er wordt gesproken over vrede en RU gooit er nog een schepje bovenop? De aantallen gesneuvelden lopen weer lekker op :X
Da's altijd zo. Het hardste wordt er geknokt, vlak voordat er een wapenstilstand volgt. Deze onderhandelingen tonen dat ook weer. *knip* zouden we het zonder nieuwe info even niet over hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 17-12-2025 19:02 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Jerie
  • Niet online
Mijn take: hij (....onderzeeër) is voorlopig uitgeschakeld. En ik denk dat dat ook het doel was.

Bron: https://understandingwar....essment-december-16-2025/

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 17-12-2025 19:17 ]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De ISW link laten we even staan. De rest van de discussie over onderzeeboot is verwijderd. Ter info, ook een Reddit thread zien we hier nog niet meteen als een bron voor info.

Nogmaals, want iedereen duikt steeds op die boot en dan gaat het nergens anders over, het nieuws over Oekraïne omvat meer dan de lotgevallen van deze boot. Graag alleen langs laten komen als je informatie hebt met nieuwe inzichten, van een bron met wat gezag, want risico's voor ruis is groot met zo'n prestige onderwerp.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:15
teacup schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:16:
[modbreak]....want iedereen duikt steeds op die boot ....
offtopic:
I see what you did there :+

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtC3OA1GZl1-NRh1v1S1-F5rS8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dj2f2Bks2ExjklQKrOrHwaHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Deze S400 launchers waren iets te dicht achter het front aan het rondrijden:

🔥 Destruction of two S-400 launchers in the Belgorod region

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 18 december 2025

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-01 14:43

arie_papa

Running on Ubuntu

Duikbootje heeft blijkbaar toch schade opgelopen tijdens de drone aanval.

🌊 The Russian submarine hit by the SBU drone in the port of Novorossiysk has started to leak, - Sternenko Fuel and lubricants are leaking from the Varshavyanka-class submarine into the sea.

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 18 december 2025

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:31
*knip* Voegt niets toe.

[ Voor 91% gewijzigd door teacup op 19-12-2025 18:47 ]

Bereken je warmteverlies

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het zou ook een andere oorzaak kunnen hebben. Een lid van Tochnyi zegt: Edit 1:
En vanuit een ander expert: Even het plaatje: - Ik zie ook inderdaad rook van een draaiende motor - In zoverre ik het kan beoordelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4McOWzjuprH7W6UOK8JSMNt6aGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grSyiWYCT8jsbYg5GsWQeJez.jpg?f=fotoalbum_large
Edit 2:
En ook een voormalig officier van de Belgische Marine die bevestigd dat het inderdaad normale uitlaatgassen zijn.

[ Voor 102% gewijzigd door Yakolev op 18-12-2025 19:19 . Reden: See you in 2 weeks ]

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:35
Yakolev schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:47:
Het zou ook een andere oorzaak kunnen hebben. Een lid van Tochnyi zegt:

[X]

[X]

En vanuit een ander expert:

[X]

Even het plaatje: - Ik zie ook inderdaad rook van een draaiende motor - In zoverre ik het kan beoordelen.

[...]
Tja, nog steeds geen goede foto's dus, (kan iemand even langsgaan :)?). Wel één extra detail, de sub lag dichterbij de hoek van de kade toen de aanval plaatsvond. De theorie dat de aandrijving kapot / beschadigd is lijkt correct. De andere sub's zijn na de aanval al verplaatst, deze is naar voren gelegd. Niks afgezonken dus.

• Tens
RIP Hero's Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGbkc84u4E5WmTMdDHTU7Po5YwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EaZUkTZBXHdrmlGIRGaLpIhU.png?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tens
Grunwold schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:55:
[...]

Tja, nog steeds geen goede foto's dus, (kan iemand even langsgaan :)?). Wel één extra detail, de sub lag dichterbij de hoek van de kade toen de aanval plaatsvond. De theorie dat de aandrijving kapot / beschadigd is lijkt correct. De andere sub's zijn na de aanval al verplaatst, deze is naar voren gelegd. Niks afgezonken dus.
Vergeet niet dat schroef en roer nog een aantal meters verder naar achteren zijn dan wat je aan romp ziet. Schadevrij lijkt zeer onwaarschijnlijk, verplaatsen/slepen naar een dok geschikt voor de Kilo klasse (er was eentje op de Krim?) zal hoogstwaarschijnlijk noodzakelijk zijn.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Tens schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:33:
[...]

Vergeet niet dat schroef en roer nog een aantal meters verder naar achteren zijn dan wat je aan romp ziet. Schadevrij lijkt zeer onwaarschijnlijk, verplaatsen/slepen naar een dok geschikt voor de Kilo klasse (er was eentje op de Krim?) zal hoogstwaarschijnlijk noodzakelijk zijn.
*knip* Ook hier wordt uitsluitend gerefereerd aan een Russische bron. Dat is onvoldoende

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 19-12-2025 18:44 ]

• Tens
Yakolev schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:42:
Zou te repareren moeten zijn op een drijvende drydock.
we gaan het zien.

• asing
Suchomimus heeft de beelden ook:
Ik denk dat we kunnen stellen dat deze Kilo in ieder geval tijdelijk buiten bedrijf is. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• SPee
  • Laatst online: 06-01 15:43
[...]

[X]
Zou de crew dat wel accepteren? Je duikt diep onder water en de romp komt onder hoge druk te staan. Je wilt niet dat die explosie microscheurtjes heeft veroorzaakt die er dan nog zitten. De kans dat je niet meer bovenkomt na een duik is flink hoger. Laat ze eerst maar alles goed controleren en (meerdere) testduiken uitvoeren.
Als inderdaad het achterste deel goed stuk is, kan dat wel een tijdje duren.

Voor Oekraine maakt de duur van het uitgeschakeld zijn niet veel uit. Zoveel doen de onderzeeërs immers niet in de oorlog. Maar het kost wel veel tijd, aandacht en geld. En daar hebben ze wel voordeel mee.
Waar kunnen ze nog meer schades aanrichten die zorgen voor verschuiving van personeel (van front naar reparatie)?

let the past be the past.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:16

jdh009

FP ProMod
Jerie schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:55:
[...]

Ik heb even gezocht, vond via Forbes dit plaatje:

[Afbeelding]

Ik zie niet waar de lanceerinstallatie zit.

Wat ze doen is 6 kruisraketten, en daarna nog eens 6, enz? Of schieten ze 1x 6 en dan niet meer?
Ik heb niet alle 4 de pagina's gelezen of die al gedeeld was maar kwam deze tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdlnGPGaz1o6musAwiSZDRbwM5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bhk3pX1sW6l8piF5ZaD3Zor.png?f=fotoalbum_large

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTM2hizqe2PRKGxQeK4PLLWyn-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFCm22qsFzGeAM8dCzOXuBKG.jpg?f=fotoalbum_large

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
asing schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:38:

[YouTube: Kilo-Class Submarine Part of Stern Possibly Missing & Leaking Fluid in New Satellite Imagery!]

Ik denk dat we kunnen stellen dat deze Kilo in ieder geval tijdelijk buiten bedrijf is. :)
Hier ook wat duidelijkere plaatjes: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/SGZXTuWw7O

[ Voor 19% gewijzigd door gise op 19-12-2025 08:26 ]

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:38:

[YouTube: Kilo-Class Submarine Part of Stern Possibly Missing & Leaking Fluid in New Satellite Imagery!]

Hij is niet verplaatst zoals de rest. Hij lijkt iets dieper in het water te liggen.

De rook in het midden lijkt van opstartende diesel te zijn.

Op 1m50s 'definitely leaking fluid, there's no doubt: this submarine is damaged'. Dankzij een Argentijnse OSINT groep. Zie de still rond die timestamp.

Daarna komt hij met foto's die de achtersteven van de verschillende boten visueel vergelijken.

Hij beargumenteert tenslotte dat deze onderzeeër niet naar Sevastopol kan (daar kunnen ze hem repareren) omdat hij dan tijdens reis kwetsbaar is, en bovendien tijdens reparatie idem. Theodosia vol zit qua reparaties, wordt ook een groot schip gebouwd, en dat Novorossiysk droogdok enkel voor civiele reparaties is bedoeld.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-01 14:05
[...]

[X]
(afgezien dat de vorige onderzeeër in een droogdook ook al niet een te best einde had...)

Voorlopig gaat deze onderzeeër nergens heen en overigens alle andere schepen in de haven ook niet;
https://x.com/Tendar/status/2001356260529328277 Praktisch gezien heeft de Russische marine voorlopig de handdoek in de ring gegooid

[ Voor 37% gewijzigd door klaw op 19-12-2025 09:38 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:11

HugoBoss1985

Xenotech

Het gedeelte wat onderwater ligt op de foto's maakt wel heel duidelijk dat de explosie niet 20 meter van de boot (schroef) was. Maar (bijna) er tegenaan.
Alhoewel de bewuste sub een hele andere vorm van aandrijving kan hebben. Het achtersteven (onder water) zal wel goed krom zijn. Het lijkt ook krom te zijn op de satelliet beelden. En lekt daar ook geen geringe hoeveelheid vloeistof? Luchtbellen? Of is dat door de aandrijving? Maar het lijkt mij sterk dat men op dit moment de aandrijving laat werken?

Ik heb met gekleurde lijnen en cirkels wat opvallende zaken gemarkeerd.
Gele lijn is de lijn van de boot, groene lijn (let niet op de lengte) is de lijn van het achtersteven... vond ik opvallend vergeleken met de andere boot bovenin beeld.
Witte cirkels lijken mij wat vlekken in het water, blauwe cirkel lijkt (zoals elders beargumenteerd) rook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyzJThI-7ZNX9L8fETZiK5sT_bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GK5lBaSCUYBOy5lWhsVy9OKV.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi zo.

@klaw w.b.t die barges lijkt het iets anders in elkaar te steken.

Yakolev in "De situatie binnen Rusland"

[ Voor 117% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-12-2025 11:33 ]

• gise
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxO7EU__A1d6vx9J-ZDf42PbkGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIHG5y67tfPs7lGQqQMu5xfI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt misschien op water, zonlicht wat weerkaatst op de golfjes… maar nee, dit zijn de fiber optic draadjes op een veld in Lyman sector

• asing
gise schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:25:
[Afbeelding]

Dit lijkt misschien op water, zonlicht wat weerkaatst op de golfjes… maar nee, dit zijn de fiber optic draadjes op een veld in Lyman sector
Dat wordt nog een crime om dat op te ruimen. :X

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Intelligence sharing ;)

Ukraine shared information with partners on Oreshnik missile locations in Belarus for their response decision, Zelensky said.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 19 december 2025

PSN

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik zag het bericht al via MAKS voorbij komen, maar nu ook bevestigd door het AD. Oekraine heeft een tanker aangevallen met drones in de Middellandse zee.

https://www.ad.nl/buitenl...eraal-omgekomen~a67aa96d/

🔥 SBU hits Russian "shadow fleet" tanker for the first time in neutral waters of the Mediterranean Sea, - RBC-Ukraine "QENDIL" tanker was hit by drones. It received critical damage and cannot be used for its intended purpose.

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 19 december 2025
Offtopic
asing schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:47:
[...]

BlueSky tweets zijn op Firefox in ieder geval niet goed te openen. Ik kom uit op het account ipv de post.
Je moet op de datum klikken, dan ga je rechtstreeks naar de post.

[ Voor 28% gewijzigd door arie_papa op 19-12-2025 14:52 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• asing
arie_papa schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:53:
Ik zag het bericht al via MAKS voorbij komen, maar nu ook bevestigd door het AD. Oekraine heeft een tanker aangevallen met drones in de Middellandse zee.

https://www.ad.nl/buitenl...eraal-omgekomen~a67aa96d/

[Bluesky]
Het goede eraan, hoewel je niet echt van goed kan spreken, is dat Oekraïne bijna altijd gaat voor de schroef, het roer of de machinekamer om een schip uit te schakelen. Ze hebben genoeg empathie om niet ook nog een milieuramp te veroorzaken. Dat is zeker niet handig om uit te leggen als je gaat vragen om geld en wapens.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:59:
[...]

Het goede eraan, hoewel je niet echt van goed kan spreken, is dat Oekraïne bijna altijd gaat voor de schroef, het roer of de machinekamer om een schip uit te schakelen. Ze hebben genoeg empathie om niet ook nog een milieuramp te veroorzaken. Dat is zeker niet handig om uit te leggen als je gaat vragen om geld en wapens.
Die tanker zag er een uurtje geleden zo uit:

Footage reportedly shows burning Russian shadow fleet tanker in Mediterranean. Russian sources claimed attack on Quendil allegedly carrying officials and GRU personnel for drone espionage, reporting seven wounded and two killed. Information unverified.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 19 december 2025
die krijgen ze niet makkelijk geblust schat ik met een lekenoog.

Het is wel toevallig op dezelfde dag als dit bij CNN langs kwam:
https://edition.cnn.com/2...dow-fleet-polglase-digvid
In an exclusive investigation, Western and Ukrainian intelligence sources tell CNN how Russia is using its shadow fleet of oil tankers not only to evade Western sanctions, but as cover for espionage in European waters. CNN’s Katie Polglase reports.

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 19-12-2025 14:11 ]

PSN

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:01:
[...]

Die tanker zag er een uurtje geleden zo uit:
[Bluesky]
die krijgen ze niet makkelijk geblust schat ik met een lekenoog.

Het is wel toevallig op dezelfde dag als dit bij CNN langs kwam:
https://edition.cnn.com/2...dow-fleet-polglase-digvid

[...]
BlueSky tweets zijn op Firefox in ieder geval niet goed te openen. Ik kom uit op het account ipv de post.

On topic : aan het filmpje te zien wordt deze op het dek geraakt. Het ding staat goed in brand. Als er inderdaad personeel van de Russische veiligheidsdiensten aan boord is, is dat een mooie meevaller. De boodschap : jullie zijn echt nergens veilig.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-01 18:09
Initiële explosie is maar klein. Later staat dat hele ding in de brand, maar de tussentijd geeft je genoeg tijd om in een reddingsboot weg te komen lijkt me... Vraag me af hoe ze dan aan de conclusie komen dat die generaal gedood is.

Overigens indrukwekkend vanuit hoeveel hoeken ze beeldmateriaal van de explosie hebben. Dan hebben er dus meerdere drones over gevlogen. En gezien de kwaliteit en stabiliteit zou ik dan denken aan zo'n Bayraktar style drone.

[ Voor 32% gewijzigd door Avalaxy op 19-12-2025 14:53 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

offtopic:
op de datum klikken werkt voor mij B)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Jerie
  • Niet online

Hier werkt het wel met Firefox 146.0.1

Probeer 'ns zonder addons in een Private Window?

• asing
Standeman schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:52:
[...]
offtopic:
op de datum klikken werkt voor mij B)
Dank, dat werkt!

• asing
Avalaxy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:51:
Initiële explosie is maar klein. Later staat dat hele ding in de brand, maar de tussentijd geeft je genoeg tijd om in een reddingsboot weg te komen lijkt me... Vraag me af hoe ze dan aan de conclusie komen dat die generaal gedood is.

Overigens indrukwekkend vanuit hoeveel hoeken ze beeldmateriaal van de explosie hebben. Dan hebben er dus meerdere drones over gevlogen. En gezien de kwaliteit en stabiliteit zou ik dan denken aan zo'n Bayraktar style drone.
Je hebt het over de Russische schaduwvloot he? Roestig, oud (19 jaar deze), net niet rijp voor de schroothoop en waarschijnlijk onverzekerd. Als er al reddingsmiddelen zijn, zijn ze denk ik niet echt in orde.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

On topic : aan het filmpje te zien wordt deze op het dek geraakt. Het ding staat goed in brand. Als er inderdaad personeel van de Russische veiligheidsdiensten aan boord is, is dat een mooie meevaller. De boodschap : jullie zijn echt nergens veilig.
Je moet op de datum klikken op t.net, net zoals bij de twitter embeds. :)

Hij lijkt ook meerdere keren te worden geraakt, of ze hebben vanuit 4 verschillende oogpunten dezelfde explosie in het andere filmpje.

/edit: ah we zijn stiekem al op de volgende pagina :+

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 19-12-2025 15:16 ]

PSN

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:23
[...]
Ook als je op de datum rechtsonder klikt?

Vind het overigens wel mooi dat ze die tankers raken :9

• Jerie
  • Niet online
Avalaxy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:51:
[...] Vraag me af hoe ze dan aan de conclusie komen dat die generaal gedood is.

Overigens indrukwekkend vanuit hoeveel hoeken ze beeldmateriaal van de explosie hebben. [...]
Misschien dat dat e.e.a. zegt over hoe zeker ze dat hebben kunnen observeren.

Dit is trouwens niet zomaar 'een generaal':

Uit het ad.nl artikel:
Gericht op Andrej Averjanov

Op sociale media circuleren berichten dat de aanval gericht was op Andrej Averjanov, een generaal van de Russische geheime dienst. Hij staat aan het hoofd van de beruchte ‘eenheid 29155’, die in verband wordt gebracht met allerlei incidenten in het buitenland.

Zo zouden zij bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de vergiftiging van de spion Sergej Skripal in het Verenigd Koninkrijk in 2018 en zouden ze mogelijk een rol hebben gespeeld bij de dood van Jevgeni Prigozjin. De Wagner-leider kwam om bij een vliegtuigongeluk, vlak nadat hij in opstand was gekomen tegen president Vladimir Poetin.
De beruchte eenheid 29155. Dus de GROe (GRU). Huib Modderkolk had hier vorige lente een aflevering over in zijn podcast: https://www.volkskrant.nl...nst-in-staat-is~be8194a0/

De zaak Skripal kennen we allemaal wel:
[...]

Unit 29155 is het meest tastbare bewijs van Poetins bereidheid om zijn politieke tegenstanders ook in het Westen uit te schakelen. Ook lijkt de eenheid betrokken bij het zogenaamde ‘Havana-syndroom’, waarbij Amerikaanse diplomaten en inlichtingenmedewerkers wereldwijd neurologische klachten opliepen na vermoedelijke aanvallen met een geheim wapen.

Het bestaan van de eenheid werd pas enkele jaren geleden publiek bekend. Huib belt in deze aflevering met de Bulgaarse journalist Christo Grozev, die Unit 29155 mede heeft ontmaskerd door hun methoden en acties gedetailleerd bloot te leggen. [...]
Vervolgens hebben ze Grozev geprobeerd te intimideren.

Dit is een mooie overwinning, niet alleen voor Oekraïne.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Hier niet over browsers beginnen, dat gaat te veel off topic. Zoek desnoods elkaar even in de DM op,

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:25
Jerie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:22:
De beruchte eenheid 29155. Dus de GROe (GRU). Huib Modderkolk had hier vorige lente een aflevering over in zijn podcast: https://www.volkskrant.nl...nst-in-staat-is~be8194a0/

De zaak Skripal kennen we allemaal wel

Vervolgens hebben ze Grozev geprobeerd te intimideren.

Dit is een mooie overwinning, niet alleen voor Oekraïne.
Als dit bevestigd gaat worden (gaan we vast nooit te horen krijgen) dan is dat een ding dat zeker is.

Trouwens, ook het laten crashen van Prigozhins vliegtuig staat op zijn naam.

Twee punten van interessante speculatie:

1. Waarom zou zo'n generaal aan boord van een dergelijk schip zijn?

Het voor de hand liggende antwoord is uiteraard hybride oorlogsvoering: drone-operaties of dingen met zeekabels, noem maar op.

2. Hoe wist Oekraïene dat hij daar aan boord was? Een mogelijkheid die op sociale media wordt geopperd, uiteraard puur speculatief maar IMO interessant omdat hij de structuur en denkwijze van Rusland enigszins zichtbaar maakt, is dat vanuit de FSB (bewust, maar vast ook tegen betaling, want zo rolt men in Rusland) informatie gelekt zou kunnen zijn - de FSB is immers in competitie om macht en bronnen met de GRU.

Is het echt zo? Zullen we wel nooit weten. Maar het is goed om maar weer eens in het achterhoofd te houden dat de Russische Federatie in feite geen functionerende staat is. Er zijn facties met elkaar aan het wedijveren. Putin probeert leger (waar GRU onder valt), FSB (je mag ook gewoon KGB lezen), en de federale politie in balans te houden. (Die laatste partij is momenteel sowieso het zwakst.) Het balanceren van belangen en zorgen dat niemand zo veel macht krijgt dat ze jouw stoeltje te dicht naderen, blijft een uitdaging.

• gise
  • Niet online
Mooi dat Oekraïne dit vuile werkje opknapt, maar helaas zullen we vanuit Europa niks doen aan/tegen de spionage die blijkbaar via deze schepen wordt uitgevoerd, wel mooi dat ook dat via deze weg zichtbaar wordt.

• gise
  • Niet online
Oekraïne heeft een teaser foto online gezet van een mogelijke hit op een schip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2K-bM_rZwl1sjqc8NqcETiLfCeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofLx8nVnOOgRcr0GChIcjupC.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk snel meer details

Een telegram bron: https://t.me/liveukraine_media/36636

[ Voor 5% gewijzigd door gise op 19-12-2025 20:33 ]

• IJsbeer
  • Niet online
SPee schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:50:
[...]

Voor Oekraine maakt de duur van het uitgeschakeld zijn niet veel uit. Zoveel doen de onderzeeërs immers niet in de oorlog. Maar het kost wel veel tijd, aandacht en geld. En daar hebben ze wel voordeel mee.
Waar kunnen ze nog meer schades aanrichten die zorgen voor verschuiving van personeel (van front naar reparatie)?
Deze hit maakt zeker wel uit! De onderzeer werd gebruikt om raketten af te schieten, dus daar kan die niet meer voor gebruikt worden.
Maar veel erge voor de Russen: dit was de laatste nog enigszins veilige haven die ze in de Zwarte Zee nog over hebben.
Nogal een blamage dat ze eigenlijk niet meer veilig zijn op die zee door een land dat eigenlijk geen marine had/heeft...

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57
IJsbeer schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:24:
[...]

Deze hit maakt zeker wel uit! De onderzeer werd gebruikt om raketten af te schieten, dus daar kan die niet meer voor gebruikt worden.
Maar veel erge voor de Russen: dit was de laatste nog enigszins veilige haven die ze in de Zwarte Zee nog over hebben.
Nogal een blamage dat ze eigenlijk niet meer veilig zijn op die zee door een land dat eigenlijk geen marine had/heeft...
Oekraïne heeft wel degelijk een marine. Er zitten alleen geen matrozen op.
Denk dat dit vooral duidelijk maakt hoe een marine met bemande schepen zich tegenwoordig verhoudt tot varende drones.

Ik zou er niet bij voorbaat vanuit gaan dat de Nederlandse marine in een war game /oefening significant anders/betere resultaten zou halen tegen de Oekrainse marine dan Rusland nu.

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Xgvlqb2jI9ii-voh9cVm5qA6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpEoYzOJUSWDu6CnqJHfMtrO.jpg?f=fotoalbum_large

• Jerie
  • Niet online
Over dat schip de Qendil had nu.nl een filmpje. Waarschijnlijk hebben jullie die allang elders gezien. Daarbij zeggen ze dat het schip leeg was (qua fossiele brandstoffen). Dus geen milieuramp. Dat is ook iets waar Oekraïne steeds op let. Een milieuramp zou ze veel goodwill bij Europa kunnen kosten.
gise schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:32:
Oekraïne heeft een teaser foto online gezet van een mogelijke hit op een schip:

[Afbeelding]

Waarschijnlijk snel meer details

Een telegram bron: https://t.me/liveukraine_media/36636
Heb je al meer details?

Ik zag bij nu.nl vanochtend ook iets over een olieplatform. Ah, gevonden, in het liveblog:
Oekraïne zegt dat het met drones een Russisch olieplatform heeft aangevallen

Oekraïense drones hebben een Russisch olieplatform in de Kaspische Zee en een militair patrouilleschip aangevallen, meldt het Oekraïense leger. De afgelopen weken waren er al vaker aanvallen op Russische infrastructuur in de Kaspische Zee, maar dit is de eerste keer dat Oekraïne de aanval openlijk toegeeft. Volgens Oekraïne raakte een olieplatform van Lukoil beschadigd tijdens de aanval.
Ze hebben er dit plaatje bij:

Afbeeldingslocatie: https://images.nu.nl/m/vdexqiia723r_std320/28/0/894/670/

..maar dat lijkt me toch echt van dat schip waar jij hierover post.

Het stond al niet meer op de frontpage, dus de query was: https://www.nu.nl/zoeken?q=oekra%C3%AFne

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 20-12-2025 14:58 ]

• IJsbeer
  • Niet online
BlueSky/Twitter staat er vol mee met de info over die boot, zie gewoon de bekende kanalen.

• gise
  • Niet online
*knip* Liever geen reddit als bron gebruiken, juist voor dit soort info. Is al eerder in een modbreak verzocht. Als officiele media dat deelt link dat dan.

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 20-12-2025 16:41 ]

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgtMFkzbOkNNSPq35FxCXWtS_So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bLLrLLWw6x38vHGZrBbtYwX.jpg?f=fotoalbum_large

• Tens
Ruim 100 km zuid oost van Sumy; Russen steken de grens over en kidnappen 50 burgers???
Bizar verhaal; Bron lokale pers, maar lijkt bevestigd te worden door militaire bron Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Deq9sjKoxmFx0lKI-blhP7e_H88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJon9ar5pZKcvLbiUCB488i2.jpg?f=fotoalbum_large

• IJsbeer
  • Niet online
Lijkt idd echt zo te zijn:

https://bsky.app/profile/...social/post/3maiibjwxa223
Ukraine demanded Russia immediately return illegally deported Hrabivske residents and provide information on their location and detention conditions, Ombudsman Dmytro Lubinets said. Russian forces detained around 50 civilians on December 18 and forcibly took them to Russia on December 20.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Russische generaal gedood in Moskou na explosief onder auto

In Moskou is een Russische generaal gedood toen er een explosief onder zijn auto ontplofte. Luitenant-generaal Fanil Sarvarov stierf volgens de Russische autoriteiten kort na de aanval aan zijn verwondingen. Sarvarov gaf leiding aan militairen in opleiding.

Het explosief ging rond 07.00 uur lokale tijd af. De auto stond op dat moment op een parkeerplaats in het zuiden van de stad.
Bron: NOS

En weer een generaal minder.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-01 12:21

Rzaan

Altijd zoekende

Het mooiste zou zijn als de aanslag op de Russische generaal niet het werk is van Kyev.
Dan slaat de paranoia pas echt toe.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Die +2 aircrafts, mogelijk van de brandstichting dit weekend op een vliegveld. Want nergens anders iets over neergehaalde vliegtuigen oid gelezen afgelopen dagen.

🔥✈️ GUR conducted an operation at the Lipetsk Air Base taking out of action Su-27 and Su-30! During the night of 20–21 December 2025, a saboteurs infiltrated the airfield and set ablaze a Su-30 and a Su-27, bearing tail numbers “82” and “12”, inside a protected hangar, then exited undetected.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 22 december 2025

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De Russische luchtaanvallen hebben inmiddels de nodige impact op het energienetwerk van Oekraïne, omdat dit op dit moment het verklaarde doel van de Russen is.

De aanval van afgelopen nacht:

Bron: Ministry of defence of Ukraine en haar X-link:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZvZGHrxRZy7VXta15U-E9sELxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JLSjyrWf3dF2vX4NjNNOAatK.png?f=fotoalbum_large

Samengevat:
  • 635 Shahed-type UAVs
  • 35 Kh-101 and Iskander-K cruise missiles
  • 3 Kh-47 M2 Kinzhal missiles.
Hiervan zijn door Oekraïne
  • 587 enemy UAVs
  • 34 cruise missiles
Nu houdt Oekraïne nog steeds veel van de luchtaanvallen af. Op het energienetwerk hebben de aanvallen langzamerhand wel een effect.

Bron: Volkskrant
Oekraïners zonder stroom door massale Russische luchtaanval
17:01 uur vanmiddag
Rusland richtte zijn aanval voornamelijk op het energienetwerk in het westen van Oekraïne. Drie westelijke provincies zaten dinsdag ‘vrijwel volledig zonder elektriciteit’, meldde het Oekraïense ministerie van Energie. Het bestuur van de provincie Lviv informeerde zijn ruim 2 miljoen inwoners dat er kritieke energie-infrastructuur is beschadigd door Russische drones. ‘Helaas zijn er gevolgen.’
Dat energienetwerk kalft stukje bij beetje meer af. Oekraïners waren al gewend aan dagelijkse stroomuitval. De autoriteiten geven schema's uit zodat iedereen kan zien wanneer geen elektrische energie beschikbaar is. Deze perioden in de dag worden nu door dat slechter wordende energienetwerk langer. En dit nu vlak voor de kerstdagen:
De jongste aanval betekent dat veel Oekraïners ook tijdens de feestdagen in het donker zullen zitten. ‘Dit was een opzettelijke en cynische Russische aanval aan de vooravond van Kerstmis’, zei premier Joelia Svyrydenko. ‘Terwijl mensen zich voorbereidden op de feestdagen, probeerde de vijand Oekraïense gezinnen achter te laten zonder elektriciteit, verwarming en gevoel van veiligheid.’
Naast dat het gevolgen heeft voor het energienetwerk en het civiele leven raken de aanvallen ook andere doelen en hebben ze gevolgen voor de industrie:
Naast energiecentrales beschadigden de Russische drones en raketten onder meer de haven van Odesa, een flatgebouw in Kyiv en woningen in een dorp in de provincie Zjytomyr. De staalfabriek van Zaporizja, een van de grootste fabrieken van het land, kwam door stroomuitval volledig stil te liggen.
Naast het elektriciteitsnetwerk zijn ook gasfaciliteiten de afgelopen jaren beschadigd geraakt, tot grote uitval heeft dit echter nog niet geleid:
De grote vrees van veel Oekraïners is dat ze deze winter niet alleen in het donker, maar ook in de kou komen te zitten. Rusland heeft in aanloop naar de winter grote delen van de Oekraïense gasindustrie vernietigd. Lokale media meldden dinsdag dat een dorp in het westen van Oekraïne tijdelijk zonder warm water zat door de inslagen, maar van grootschalige uitval van de verwarming in de rest van het land was geen sprake.
Dit zegt volgens Zelenskyy veel over de houding van de Russen in de onderhandelingen:
Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky laat de ‘aanval te midden van onderhandelingen over het beëindigen van de oorlog’ zien dat vrede nog ver weg is. ‘Poetin kan nog steeds niet accepteren dat hij moet stoppen met moorden’, schreef Zelensky op X. ‘Dat betekent dat de wereld onvoldoende druk op Rusland uitoefent.’
Zoomen we uit hoe het met die Russische luchtaanvallen over de tijd heen gaat dan zien we het volgende beeld, afkomstig uit de Russian Offensive Campaign Assessment van 15 december jongstleden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yjrsZZvMiC3dWnz9cHuGL_whmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nJlJLzVLhutoapdeNgcG2Xu.webp?f=fotoalbum_large

We hebben in dit forum veel focus voor wat er aan het front gebeurt, maar die luchtaanvallen zijn een voortdurende druk op de Oekraïense samenleving. Voor de veerkracht van Oekraïne is de steun vanuit de EU (laten we dat maar even benoemen) noodzakelijk en actueel.

Hieronder nog de globale analyse van ISW op die 15 december. ISW blijft wat mij betreft feitelijk en betrouwbaar:
Russian forces launched 9,298 drones and 270 missiles in October 2025, 5,444 drones and 216 missiles in November 2025, and 2,757 drones and 91 missiles in December 2025 as of December 15.
ISW has previously observed reports that Russian forces are engaging in a large-scale strike campaign that targets one or two specific regions in quick succession to degrade Ukraine’s ability to repair energy infrastructure rapidly.[29] Russian forces also focus on targeting different elements of Ukraine’s energy infrastructure, including substations, to systematically destroy the entire Ukrainian energy ecosystem and complicate Ukraine’s ability to treat targeted areas, elongating periods without power.
ISW continues to assess that Russia‘s increasingly large strike packages highlight the critical importance of Western assistance in bolstering Ukraine’s air defense capabilities, particularly with subsidies for Ukrainian programs that focus on air defense innovations such as Ukraine’s drone interceptor programs.

• asing
Nog niet gezien hier. Another one bites the dust. Oekraïne had op de dag van de aanval op de Kilo class onderzeeboot nog iets op de korrel.

Het enige* IL-38N anti-submarine toestel is beschadigd:
Bronnen van UA hebben het erover dat voordat ze de onderwaterdrone los konden laten, het Russische detectiesysteem uitgeschakeld diende te worden. Deze IL-38N is het enige systeem wat de Russen beschikbaar hebben in de regio. Of er meerdere IL-38N toestellen in de vloot zijn is mij niet bekend.

Edit : er schijnen er nog 7 te zijn.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Denis Shmyhal, de Oekraïnse minister van defensie heeft met zijn Zweedse ambtgenoot gesproken in verband met de Gripens. Met nog de nodige voorlopigheden in de uitspraken erover lijkt het traject voor adaptie op de Gripens wat concreter te worden:
[...] we discussed in detail the progress on the supply of Gripen aircraft. We are preparing to begin training Ukrainian pilots and technical personnel.
En dan ook nog wat interessante informatie over het zich teweer stellen van Oekraïne tegen de kruisraketten. Het leeuwendeel daarvan wordt door F-16's uitgeschakeld.
Informed my colleague about russia’s massive aerial attack on Tuesday night. F-16 aircraft destroyed the vast majority of the 35 enemy cruise missiles. Noted Sweden’s significant contribution to strengthening our air capabilities.
Het onderstaande is natuurlijk nog wat wollig qua timing, maar de intentie vanuit Zweden is er in ieder geval:
Sweden is expected to announce a new support package for Ukraine in the field of air defense in the near future.

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26
Zware tegenslag voor Poetin: Oekraïne herovert strategische stad Kupiansk.

Bron: Limburger.nl

• Jerie
  • Niet online
ratzz schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:02:

In dat liveblog linkt men ook naar dit voorval:
Oekraïne meldt aanval met Britse raketten op voor Russisch leger cruciale olieraffinaderij

De Oekraïense luchtmacht heeft een olieraffinaderij in de Russische regio Rostov aangevallen met Britse Storm Shadow-raketten. Dat meldt de generale staf.

Het doelwit was de raffinaderij in Novoshakhtinsk, die een van de grootste leveranciers van aardolieproducten is in Zuid-Rusland. Het is bovendien direct betrokken bij de bevoorrading van de Russische strijdkrachten, aldus Kiev.

De faciliteit zou dieselbrandstof en vliegtuigbenzinge aan het Russische leger leveren en heeft een opslagcapaciteit van 210.000 kubieke meter.

Volgens de generale staf veroorzaakten raketinslagen meerdere explosies, al is de omvang van de schade nog niet duidelijk. Er izjn [sic] geen dodelijke slachtoffers gevallen, al raakte wel een brandweerman gewond tijdens het blussen van een brand.
Zal wel op FIRMS te zien zijn ;)

Vannacht nog iets groots:
Brand in Russische olietanks door Oekraïense droneaanval

Door een nachtelijke Oekraïense droneaanval op de Russische havenstad Temrjoek zijn tanks met olieproducten in brand gevlogen. Dat meldden de autoriteiten van de stad aan de Zee van Azov.

[...]
Het zou 2000 vierkante meter betreffen.

Paar uur later kwam deze update:
Brand na Oekraïense droneaanval op Russische olietanks breidt zich uit

De brand in een aantal aardolietanks in de Russische havenstad Temrjoek, in de regio Krasnodar in het zuiden van het land, breidt zich uit. Dat melden Russische media.

In eerste instantie was sprake van een oppervlakte van zo'n 2000 vierkante meter die verwoest was, maar inmiddels zou de brandhaard zich hebben uitgebreid tot 4000 vierkante meter. De hulpdiensten zijn nog steeds aan het blussen, daarbij worden 26 voertuigen en 99 brandweerlui ingezet.
Zal ergens nabij 45°19'23"N 37°22'46"E zijn.
edit:
4000 meter lijkt veel, maar in geval van een circel is het maar een diameter van ~71 meter. Als het twee circles zijn: 2x een diameter van ~50 meter.

[ Voor 28% gewijzigd door Jerie op 25-12-2025 18:59 . Reden: excuus paar edits ]

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4p1UOvYhxJajzI-8062WJtAYx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdtPuHPayKFS6I2FozxwoRJR.jpg?f=fotoalbum_large

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 13:01

Indoubt

Always be indoubt until sure

ratzz schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:02:

Ik lees het nu ook op de grotere mediakanalen. Helaas weinig berichtgeving over hoe ze dat hebben gedaan. Behalve dan dat het de russen niet voor de wind gaat en ze gebrek hebben aan alles ter plaatse. Dat laatste horen we echter al heel lang.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:26

ManiacsHouse

Scheisse!

Jerie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:35:
[...]
edit:
4000 meter lijkt veel, maar in geval van een circel is het maar een diameter van ~71 meter. Als het twee circles zijn: 2x een diameter van ~50 meter.
Groot of klein. Alles wat brand, kapot gaat, desintegreert, explodeert, whatever en het is van de Russen is goed. *O* d:)b

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:54

DropjesLover

Dit dus ->

Indoubt schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:33:
[...]

Ik lees het nu ook op de grotere mediakanalen. Helaas weinig berichtgeving over hoe ze dat hebben gedaan. Behalve dan dat het de russen niet voor de wind gaat en ze gebrek hebben aan alles ter plaatse. Dat laatste horen we echter al heel lang.
Ik begreep zeer slechte en/of langdurig verstoorde aanvoerlijnen en sowieso een kleine bezettingsmacht.
Buitenlandse troepen cq huurlingen zouden zich ook massaal overgeven.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-01 12:48

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Indoubt schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:33:
[...]

Geeft wel een aardig inkijkje, houd rekening met een Oekraïens brilletje.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60SByb4sp_WEIXA0Ku4b2wIxShg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YY1UUYN3Keg7y1oovV33BbKO.jpg?f=fotoalbum_large

• Tens
De Russische vredesonderhandelingen gaan door, 559 onderhandelingspunten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqb6pxlzLEn58NSOGcJcAIKvLr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8d9BqcZGunT3VAITKjuWXvvu.jpg?f=fotoalbum_large

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-01 00:17
Russians at War - Inside a Russian Battalion on the Front Lines in Ukraine (Full Documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=PFDTM2XPn3U

Documentaire over russiche kant van het front in 2023. Journaliste loopt zonder officiele toestemming mee met een eenheid russische soldaten.

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJvqOP578OFsbj08v8KNs3yZo-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jv3iA1X5QluKW7OzZQvj79ac.jpg?f=fotoalbum_large

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een 500 compilatie van kapotte AD:

PSN

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKO4smgBFGRGw2UIs5bzkgEbVxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nU1GudYEzooUwF4ZHHurWLL.jpg?f=fotoalbum_large

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D3YhklKT_nj4PlO_Al5HKvOZuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMR0ni1b0QnlEIE7RF2a6jUY.jpg?f=fotoalbum_large

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Shahed storage op Donetsk airport getarget:

Operators of the 1st Operations Center of the SBS struck Donetsk Airport, where Russian occupiers store and prepare "Shahed" drones for launch. www.facebook.com/reel/1474126...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 30 december 2025

PSN

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 14:19
Ik ben 2e Kerstdag weer eens naar het Militair museum in Soesterberg geweest. Daar is momenteel een tentoonstelling waarbij er foto's van de oorlogsfotograaf Eddy van Wessel worden tentoongesteld die hij in Oekraïne heeft gemaakt. Ook zijn er resten te zien van o.a. een drone en een gebouw. Ze tonen ook films maar die heb ik zelf niet bekeken. Bij 1 stond zelfs bij ingang van die zaal dat het schokkende beelden konden zijn. Voor meer info zie artikel op website museum: https://www.nmm.nl/nl/war-stories/

Omdat de foto's over de oorlog gaan, vond ik deze topic nog de beste. Als het elders moet, mag het worden verplaatst.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 10:36
YakuzA schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:34:
Shahed storage op Donetsk airport getarget:
[Embed]
Heel prettig dit, al is dit volgens mij wel dweilen met de kraan open. Rusland weet er echt enorme hoeveelheden van te produceren.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Goede morgen allemaal en iedereen een goed 2026 toegewenst.

We beginnen het nieuwe jaar meteen met een fris 2026 kwartaaltopic:
Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q1

De januari posts in dit topic worden naar dit nieuwe topic meegenomen.

Dit topic gaat nu sluiten.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid