alexbl69 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:16:
[...]
In mijn woonplaats net zo...
Verhaal gemeente: er komt in uw buurt voor een maximale periode van 5 jaar een opvang locatie voor Oekraïense gezinnen - met name vrouwen en kinderen - die op dit moment elders in de gemeente wonen.
Geen probleem zou je zeggen. Vond ik in eerste instantie ook niet.
Totdat burgers beginnen te spitten, en de gemeente toe moet geven dat die 5 jaar geen einddatum is, maar een evaluatiedatum. En enkel Oekraïense gezinnen blijkt ook fluïde, dat verhaal wordt plotseling 'we moeten voldoen aan de taakstelling van het Rijk en kunnen geen garantie geven tot welke bevolkingsgroepen dat beperkt wordt'.
Met andere woorden: het wordt een AZC voor onbepaalde tijd.
Niet dat de burgers zouden staan de juichen als dat direct gecommuniceerd zou zijn, maar je staat als gemeente na een week al met 3-0 achter als je het zo probeert te brengen. Nu voelt iedereen zich immers genaaid, ook de goedwillende burgers.
En je mist op dit dossier (Asiel maar ook opvang oekrainers) ook regie en visie.
Aanvankelijk was het vluchtelingenverdrag vooral bedoeld om mensen tijdelijk opvang te bieden in geval van conflicten in eigen land, of politieke, religieuze of sexuele vervolging. Voor de 'reguliere' asielstroom zien we steeds meer dat het een verkapte immigratie is, zonder visie waar het heen moet, of duidelijke kaders tot hoe ver we dat willen laten gaan (disclaimer: stikstof regels combineren zeer slecht met een oplopende bevolkingsomvang). Gevolg: onvrede over het opvangen van mensen uit verre buitenlanden die door zeer veel veilige landen heen trekken om zich hier aan te melden (sec genomen zou je wel 90-95% van de aanvragen gelijk kunnen afwijzen volgens de dublin bepalingen).
Komt daarbij dat een groot deel van de vluchtelingen een suicidale tocht maken waar vooral veel geld naar mensensmokkelaars gaat en alle problemen met huisvesting en (gerapporteerde) overlast/veiligheid en je hebt op veel vlakken zeer goede redenen er vanaf te willen/een andere richting te willen in slaan
Hetzelfde gebeurd overigens met de oekraine oorlog: tijdelijke opvang wordt inmiddels voor veel van die mensen inmiddels permanent vestigen. Ondanks het gemopper van de (laat ik het maar autotochtone bevolking noemen, maar daarmee doel ik op iedereen die een langjarig verleden heeft met dit land, dus niet specifiek gericht op biologische afkomst) dat een en ander achteruit gaat, is het voor mensen van bujiten blijkbaar nog steeds goed toeven hier
In die zin is de gekozen denkrichting vanuit het totaal mislukte Schoof I ook niet zo gek: onderscheid tussen oorlogs opvang en de andere groep. Voor die andere groep is NL van oudsher (maar of dat nog altijd zo is kun je wellicht al over discusieren gezien de homo-haat etc) een land wat goed past bij de liberale positie die onze samenleving altijd heeft gehad.
Persoonlijk zou ik voorstander zijn voor een tijdelijk verblijf na aanvraag/goedkeuring op een ambassade in de regio, wanneer het niet lukt de opvang lokaal te regelen (en aan lokale opvang veel meer geld te spenderen), automatische afwijzing bij 'illegale entree'van het europese grondgebied (wat volgens mij ook in de voorstellen van de EU staat; belangrijkste item voor mij is dat dit vooral gericht is om de onveilige stroom over de middellandse zee en naar de canarische eilanden definitief droog te leggen, als dat op een andere 90-99% betrouwbare manier lukt lijkt me dat ook zeer prima), strenger uitzetbeleid bij illegaal verblijf .en ruimhartig asiel voor werkelijk onderdrukten en vervolgden (denk bijv aan christenen uit Syrie, rohingya, niet fundamentalistisch molsims uit Iran etc.). Ook gezinshereniging bij minderjarigen zou wat mij betreft nog eens tegen het licht mogen (in NL wordt je voor minder dan je kind op een dodelijk tocht sturen uit de ouderlijke macht ontzet)
[
Voor 4% gewijzigd door
brothermaynard op 24-09-2025 15:40
. Reden: tal en stijlfouten ]