W1ck1e schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:39:
[...]
a: zwaaien met 1-vinger lost niks op, en als je onder die auto komt en overlijdt kan je ook niks meer uitleggen
b: heb je reeds contact gehad met de gemeente of ben je er al van overtuigd dat het niet helpt ?
c: niet in je 1-tje.
Als ik in Amsterdam nooit enig risico zou nemen (ik ben intrinsiek voorzichtig aangelegd in het verkeer), dan zou ik ook nooit vooruit komen. Ik heb dat moeten leren. Ook zul je in de maatschappij van je af moeten bijten, anders loopt men zo over je heen in deze stad. Door schade en schande wijzer geworden.
Uiteraard ben ik ervan overtuigd dat het niet helpt om dat te melden. Ik geloof dat deze frustratie door (zeker oudere) fietsers en overigens ook oudere/minder valide voetgangers breed gedragen wordt, maar ze moeten wijken voor de dynamiek van het doorgaand verkeer want die zijn belangrijker (een VVD-gemeente). Het is ook zo dat de verkeerssituaties in het voordeel van automobilisten (en deels ook omwonenden) zijn beslecht. De oude situatie was meer in het voordeel van de fietser en voetganger. Het is dus
bewust in het nadeel van de zwakkere verkeersdeelnemer beslecht. Waarom zou ik er vertrouwen in hebben dat men dit aan gaat pakken? Dat heb ik niet. En toegegeven: meestal gaat het gewoon goed. Weet je wat de oplossing is? Dat de automobist zich aan de verkeersregels houdt, niet meteen begint te toeteren, en een beetje geduld heeft. En door dat, maar steeds te accepteren en over je heen te laten lopen in plaats van er iets van te zeggen, krijg je dat het door blijft gaan. Blijf gewoon met je tengels van die toeter af wanneer het niet mag, heel simpel.
Nou kan ik toegeven dat mijn symbool ook wel eens is geweest 'even rustig aan' maar die keer dat het glad was, ik me rot schrok, en bijna van mijn fiets viel gaf ik 'm inderdaad volmondig de middelvinger, ja. En zo zit achter iedere situatie een verhaal. Vannacht vond iemand het leuk om ineens vuurwerk af te gaan steken. Mijn dochter schrok zich rot, huilend wakker geworden, vandaag niet naar school. Maar ik weet niet waarom diegene dat doet. Ieder jaar rond deze tijd vind het plaats. Het is ook snel genoeg afgelopen, maar wakker ben je dan al. Eer Handhaving er is, zijn ze allang weer weg, en dat weten ze. Nutteloos om te melden. Ja, leuk voor de statistiek.