Een nieuwe week, een nieuwe partijideoloog, vandaag D66's Afke Groen. 
Kadolink: 
https://www.groene.nl/art...and?token=VBlQ6X0x6XK7myO
Zoals altijd pak ik weer de meest interessante/bijzondere dingen eruit, maar lees vooral het hele verhaal natuurlijk.
Om door dubbel glas heen te komen, moet je heel hard gooien. De extreem-rechtse hordes die onlangs door de Haagse binnenstad trokken, deden dat. Bij het partijkantoor van D66 lieten ze op de benedenverdieping geen ruit onaangetast. De sporen zijn vijf dagen later nog altijd zichtbaar. Houten platen bedekken de hoge kozijnen, mensen van het campagnebureau hebben in kapitalen ‘DEMOCRATIE LAAT ZICH NIET BREKEN’ op de schotten gezet. Het anders zo keurige sociaal-liberale hoofdkwartier oogt als een anarchistisch bolwerk.
De woede van mensen die zaterdag bij jullie de ruiten ingooiden, waar komt die volgens u uit voort?
‘Ik zou het geen woede noemen, woede kan nog best een nuttige emotie zijn. Het gaat om afkeer en haat. Onze mooie idealen blijken bij een kleine groep haat op te roepen. Ik denk dat we het in Nederland niet meer oneens zijn met elkaar dan veertig, vijftig jaar geleden. De emoties zijn vooral veel sterker geworden en dat wordt ook veroorzaakt door de agressie in het politieke debat. Ik hoop dat politici heel duidelijk maken dat dit geweld onacceptabel is en dat we vol gaan staan voor de waarde van de democratie.’
Jullie zijn vanuit dit instituut de hoeder van het sociaal-liberalisme binnen de partij. Welke stempel hebben jullie recent gedrukt op D66?
‘Wij hebben in het voorjaar van 2024 het verkiezingsverlies, waarbij we terugvielen van 24 naar 9 zetels, geëvalueerd en gezegd: bedrijf politiek vanuit je idealen van vrijheid, gelijkheid en democratie. En doe dat systematisch, vol overtuiging, met moed en verbeeldingskracht. Met lef!
Andere conclusies die Groen en haar collega’s optekenden in dat stevige evaluatierapport gaan over hoe D66 soms een betweterige toon aanslaat. De partij luistert niet, maar is uitleggerig. Dat heeft ertoe geleid dat ‘D66 zelf een taal is gaan spreken die veel mensen ervaren als moralistisch, vervreemdend en uitsluitend’. [...]
D66 doet altijd beloftes om ongelijkheid te verminderen. Toch sneuvelen bij D66 in kabinetsonderhandelingen de sociaal-economische standpunten vaak als eerste.
‘Dit zijn thema’s die nu echt spelen in de partij, daarover ben ik best hoopvol. De rechtvaardigheid van bepaalde verdelingsmechanismen, zoals de markt, is voor mij een centrale vraag in het liberalisme. De markt lijkt neutraal, en dat maakt haar voor sommige liberalen aantrekkelijk, maar het is glashelder dat dat niet altijd het geval is. Dus dan moet de overheid ingrijpen als het milieu vervuild raakt, als mensen kapitalen bij de dierenarts moeten neerleggen of als kinderopvang onbetaalbaar is.’
Een oud-medewerker van jullie, Daniël Boomsma, verliet een paar jaar geleden de partij en schreef een gepeperd essay waarin hij stelde dat D66 goede intenties heeft, maar als het erop aankomt altijd rechts beleid steunt. Is dat inderdaad niet ingewikkeld?
‘Ik vind het niet ingewikkeld om voor onze idealen te staan, want die voel ik vol overtuiging. En ik denk ook dat dat door de geschiedenis heen verandert, de politieke constellatie is steeds weer anders.
Mijn mening: Ik vind het erg D66. Ik heb heel veel niet geplaatst omdat imho heel veel gewoon nietszeggend is, als in: er wordt gepraat, maar niks gezegd. Past uiteindelijk ook wel bij het moderne D66 misschien. 
Jammer, eigenlijk, de eerdere drie hadden een heel duidelijk eigen verhaal, wat je er ook van vind, maar dit, tja, de interviewer geeft op een moment zelf ook aan "dit had een christen-democraat ook kunnen zeggen"
Volgende week PvdD, dus dan verwacht ik wel weer een stevig verhaal, met citeerbare dingen.

People as things, that’s where it starts.