alexbl69 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:39:
[...]
De oplossing is weliswaar hulp geven, maar wel als 'package' deal. Dus als wij geacht worden om de oplossing voor de problemen te financieren, dan mogen we ook inspraak hebben over wat er met die centen gebeurt. En dat betekent dat landen aan bepaalde criteria ten aanzien van bijvoorbeeld bestuur, maar ook mensenrechten (positie vrouwen, minderheden) moeten voldoen om voor hulp in aanmerking te komen.
Maar laten we - a la Duitsland - eerst maar eens beginnen met onze grenzen te controleren. Het afgelopen jaar heeft men ruim 54.000 personen tegen gehouden die het land niet in mochten, en dus ook geen recht zouden hebben op asiel. Er zijn daar de afgelopen 6 maanden net zoveel asielzoekers binnengekomen als wij in een week te verstouwen krijgen. Vanaf mei zijn er in Duitsland 987 asielaanvragen geweest, waarvan er 796 zijn afgewezen. Een afwijzingspercentage van ruim 80%. waar dat in ons land - zonder woningen en stikstofruimte - maar 25% is.
Het kan dus wel degelijk. Het vereist enkel politieke (en juridische moed). Maar in Duitsland (en bijvoorbeeld ook Zweden) lukt het nu enkel omdat de maatschappelijke onrust dusdanige vormen aan heeft genomen dat de extreme partijen de macht dreigden te krijgen. De oorzaak dat steeds meer burgers extreem stemmen is niet enkel xenofobisch, maar ook het resultaat van een alarmerende stijging van bijvoorbeeld
het aantal geweldsdelicten, waarbij men eindelijk ook man en paard durft te benoemen.
We kunnen in ons land wachten tot alles rechts van de VVD de absolute meerderheid heeft, maar denk dat we er snel over eens zijn dat dat niet de meest ideale oplossing is.
Als je asielaanvragen statistiek noemt, is het wel zo handig om te melden waar ze vandaan komen. Hoe kom jij aan 987 asielaanvragen in Duitsland?
Dit komt van Bundesamt für Migration und Flüchtlinge,
https://www.bamf.de/Share...e-zahlen-august-2025.html
Die grenscontroles zullen wel wat doen maar die 54.000 zijn ook andere groepen. BV ik ben vorig jaar in Duitsland geweest zonder geldige papieren en had dus teruggestuurd kunnen worden. Ik ben benieuwd of er een uitsplitsing is naar de aantallen per reden van terugsturen.
En volgens deze bron
https://www.vrt.be/vrtnws...land-door-grenscontroles/ is er een afname in het aantal Syrische vluchtelingen wat ook flink bijdraagt aan de totale daling.
Anyways
Asiel (en immigratie) beweegt zich ook voort op de golven van de wereldwijde politiek. Als er morgen weer ergens een nare oorlog uitbreekt dan leidt dat weer tot een nieuwe stroom. Als het een jaartje wat rustiger is dan daalt de instroom. Ontwikkelingshulp doet niet zoveel daarin.
In feite spelen er twee sentimenten: de overlast / criminaliteit van een subgroep asielzoekers. En zorg over immigratie in het algemeen.
Wat je kan doen is zowel de legale immigratie (arbeidsmigranten van tomatenplukker tot aan promovendi, software engineers) als de asielimmigratie inperken. Dit kan vrij eenvoudig door onze controle terug te pakken. Dus dat we gewoon maatregelen kunnen nemen zonder dat we last hebben van allerlei nationale en internationale wetgeving en verdragen. De Tweede Kamer kan dit per direct doen. Nu. Uit de EU enzo. Grenspolitie instellen. Die dan push backs kunnen doen naar België en Duitsland.
Ik heb trouwens nog nooit een uitwerking gezien van dit plan. Wat zijn de effecten voor de economie enzo? Geen idee. Wilders stort ons in een ongewis avontuur.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat Nederland, vanwege de geografische ligging, geen baat heeft bij isolationisme. Het zal ons armer maken en voor een hoop andere sociale onrust zorgen. Ik ben niet bereid om de prijs die Wilders vraagt te betalen. Legale immigratie hebben we nodig voor de economie van ons land.
Dat betekent dus dat we niet uit allerlei internationale afspraken moeten stappen en daarmee dus moeten accepteren dat er altijd een stroom asielzoekers onze kant op komt. Het hoort bij een open, internationale economie. We moeten dus een balans vinden tussen (deels ongewenste) immigratie en hoe we daar mee om gaan.
Een partij als de VVD wil statushouders helpen om te gaan werken, een partij als D66 wil dat ook voor asielzoekers mogelijk maken. Ik denk dat we het in die richtingen moeten zoeken.