Vandaag als partijideoloog: Niko Koffeman van PvdD.
Cadeaulink:
https://www.groene.nl/art...pit?token=pZw4ygLAenALdar
Lees gerust het hele artikel, maar ik pak voor het gemak even de meest bijzondere/interessante dingen eruit. De man zegt genoeg "interessante" dingen, dus sorry voor de wall of text.
Campagneveteraan Niko Koffeman stond aan de wieg van de Partij voor de Dieren en haar wetenschappelijk instituut. Tot zijn verdriet houdt de partij zich steeds meer bezig met mensendingen. ‘Zo verliezen we ons onderscheidend vermogen.’
Niko Koffeman is geen fan van Pussy Riot. Van hem had het niet gehoeven, een optreden van de dissidente punkband uit Rusland op het congres van ‘zijn’ partij. Bezoekers kregen gratis oordopjes en de waarschuwing dat het er op het podium heftig aan toe kon gaan. Terwijl partijleider Esther Ouwehand dansend toekeek, zat Koffeman zich in de zaal op te winden
‘Dat concert van Pussy Riot was keiharde Oekraïne-promotie en Rusland-verdoeming’, zegt Koffeman in zijn kantoor in de Eerste Kamer, waar met passen en meten plaats is voor een bureau, drie stoelen en een enorme kamerplant. ‘Zoiets maakt het moeilijk om open met elkaar van gedachten te wisselen. Dat vond ik niet zo chic.’ Koffeman, die het pacifisme van huis uit heeft meegekregen, behoorde tot de minderheid die tégen steun voor het Europese bewapeningsprogramma stemde.
Na de eerste verkiezingsdeelname van de PvdD deed de VVD een onderzoek om te kijken waar de kiezers voor die nieuwe partij vandaan kwamen. En die bleken vooral een VVD-achtergrond te hebben. Zij vonden dat het opkomen voor dieren een liberaal uitgangspunt was. Nadat we eenmaal twee zetels hadden in de Tweede Kamer kregen we bericht van een Amerikaanse politicoloog die vroeg: “Realiseren jullie je wel dat er nog nooit een partij is geweest voor non-humans?” Nee, dat hadden we ons niet gerealiseerd. Dat is vervolgens ons uitgangspunt geworden: wij zijn de partij van het overstijgende belang. Het maakt niet uit of je links of rechts bent, religieus of niet. Wij komen op voor de niet-mensen
Wat u zei op het congres, dat het te weinig over dierendingen gaat, geldt dat voor de partij in het algemeen?
‘Ja. Op een gegeven moment is gezegd: “Mensen zijn ook dieren en voor die diersoort gaan wij ons wat meer inzetten.” Dat vind ik een betreurenswaardige koerswijziging, want daarmee verlies je je onderscheidend vermogen. [...] Een partij die er echt is voor de non-humans. Die hadden we ook twintig jaar lang, maar dat pad wordt nu een beetje verlaten. En dat is jammer.’
Hoe kijkt u naar intersectionaliteit, het idee dat verschillende grote problemen, zoals racisme, ongelijkheid, de klimaatcrisis en dierenleed, onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en alleen in samenhang aangepakt kunnen worden?
‘Intersectionaliteit gaat bijna altijd over mensen. Je belandt al snel in discussies over discriminatie en emancipatie. Daar gaat veel tijd en aandacht naartoe. Niet dat ik die onderwerpen onbelangrijk vind, ik juich het toe dat die discussies plaatsvinden, maar het moet geen uitgangspunt worden van de Partij voor de Dieren.
Meer dan als een onderzoeksinstituut gedraagt de Nicolaas G. Pierson Foundation zich als een campagnemachine. Die constatering vat Koffeman niet op als kritiek. Integendeel. ‘Ik ben een campaigner, ik kom uit de reclamewereld. Wij hebben ons vrij snel gerealiseerd dat als je wetenschappelijk bureautje gaat spelen, wat je bij veel andere partijen ziet, je niet zo effectief bent. Stel wij doen een onderzoek waaruit komt dat we minder vlees moeten eten of dat de bio-industrie moet worden afgeschaft. Dan denkt iedereen: goh, verrassend rapport – natuurlijk vindt de Partij voor de Dieren dat. Terwijl: als wij onderzoek van onafhankelijke wetenschappers een podium geven om een verhaal te vertellen, bereikt dat veel meer mensen. Daarom hebben wij ons toegelegd op documentaires.’
En daarbij richt de NGPF zich wel uitsluitend op dierendingen?
‘Je hoeft van ons geen documentaire over Gaza te verwachten, inderdaad. Ook bij zulke oorlogen vind ik het trouwens verstandig om het overstijgend belang als uitgangspunt te nemen.[...] Ik veroordeel het geweld en de agressie van Poetin, maar ik ben ook geen voorstander van het westerse oprukken naar de Russische grens.’
Is dat niet een beetje gemakzuchtig, zo’n houding van ‘waar er twee vechten hebben er twee schuld’?
‘Wat ik zeg is: waar er twee vechten moeten er twee aan tafel om het vechten te stoppen. Daar ben ik erg van overtuigd. Een oorlog kan alleen worden beëindigd aan de onderhandelingstafel. Nooit met geweld. In Oekraïne zijn nu al meer dan een miljoen mensen slachtoffer geworden van de oorlog. Om nog maar te zwijgen over alle dieren die zijn omgekomen, hoeveel dat er zijn weten we niet eens. Misschien is dat iets wat we kunnen onderzoeken.’
Kijkt u als reclameman niet stiekem met bewondering naar zo’n succesvolle campagne van de BBB?
‘Nee, nee. Nou ja, ik vind het knap zoals je van een inbraak kunt zeggen dat het knap gedaan is door de dieven. Zo zie ik het: als een inbraak.
Het is toch niet zo dat de Partij voor de Dieren de opkomst van de BBB onweersproken heeft gelaten?
elemaal onweersproken niet. Ik heb Esther (Ouwehand – red.) vorige week lelijke dingen horen roepen tegen Caroline van der Plas. Dus in die zin niet, nee. Maar het is meer de manier waarop je het weerspreekt. Ze wijzen nog te weinig op het gevaar dat Big Agro vormt voor de parlementaire democratie, ze hebben de beweging niet echt ontmaskerd.
We leggen ook internationale verbanden en dan zie je dat Bolsonaro wordt gesteund door de agro-lobby – en dan hebben we het dus over iemand die moordplannen beraamde op zijn politieke tegenstanders. Of dat jbs, de grootste vleesproducent ter wereld, miljoenen heeft bijgedragen aan de verkiezingscampagne van Trump.
Hoe is nu uw verstandhouding met Ouwehand?
‘Ik spreek haar heel weinig… of eigenlijk überhaupt niet. En dat ligt niet aan mij. Dat ligt aan haar. Zij wil niet meer met mij praten.’
Hoelang al niet?
‘Sinds 2023, dus al twee jaar. Dat is wel jammer.’
Wat gaat u stemmen komende verkiezingen?
‘Daar heb ik nog niet over nagedacht, eerlijk gezegd.’
Esther Ouwehand wilde desgevraagd niet reageren
Flinke lap tekst, sorry, maar er zat gewoon veel interessants tussen. Vooral die laatste vragen zijn nogal brisant

Misschien op een manier eigenlijk wel het enige wat ik had moeten citeren
Mijn persoonlijke mening: Ik weet wel op welke partij ik niet ga stemmen, dankjewel Koffeman

Natuurlijk, er zitten goede stukken in en hij heeft zeker een punt her en der, maar op sommige dingen vind ik hem echt te losgezongen van de realiteit. Helaas ook wel iets wat ik heb gezien/gehoord van meer PvdD'ers. Ik had de hoop dat die allemaal naar Vrede voor Dieren gewieberd waren, doch nee.
"Keiharde Rusland verdoeming"

Joe, Rusland heeft zichzelf door dingen als Bucha al volledig verdoemt, daar heb je geen punkchicks voor nodig hoor
Ouwehand zit wel echt op de goede lijn naar mijn mening, maar hoe kun je als partij verder als je wetenschappelijk bureau een complete andere kant op wil? Dat is gewoon wachten op nog meer ellende en splitsingen in de partij. Stel PvdD komt in een "het is tenminste geen extreemrechts"-coalitie, dan zie ik die partij uiteen vallen voor de bordesscene, omdat het toch niet genoeg over de diertjes gaat of omdat het UA niet verboden is om op Russische ezels te schieten.
Het verbaast me ook echt hoe
out of touch veel van de ideologen lijken te zijn, puur kijkend naar de ideologen die ik tot nu toe heb gezien zou ik van ellende maar CDA stemmen, want dat is de enige die wél op planeet aarde lijkt te leven

Misschien een beetje ideoloog eigen, dat je vooral droomt en "what if?" denkt, maar je moet je "what if" toch wel een beetje op feiten staven.
Enniewee, volgende week GL/PvdA, eens kijken hoe groot mijn teleurstelling dan zal zijn...
People as things, that’s where it starts.