• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

wildhagen schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:48:
[...]

In theorie leuk en zou zeker een optie kunnen zijn.

Ben alleen bang dat als die zoiets doet meteen de VVD, PVV en meer van dat soort extremistische partijen er bovenop springt en dat ze gaan roepen dat de monarchie afgeschaft moet worden, en we een republiek moeten worden....

Die wordt dan meteen door die partijen met de grond gelijk gemaakt (figuurlijk uiteraard).

Gevolg: nog meer polarisatie.
Ja, laten we vooral ingegeven door angst voor die extremisten achteroverleunen en niets doen terwijl we afglijden.

Het laatste wat we moeten doen natuurlijk, is bang zijn voor de extremisten van VVD (ja, zo snel zo ver afglijden en na 2x regeren met Wilders nog steeds meegaan in het pad van afglijden , dan ben je extremistisch in mijn ogen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het nepnieuws en de leugens die lieden van deze partij tegenwoordig ook bezigen) en die andere extremisten.

Ik persoonlijk zal nooit daarvoor buigen in elk geval. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:38
wildhagen schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:56:
[...]

En op nu.nl zie je alweer reacties dat het rellen allemaal door linkse provocateurs zou gebeuren, en dat de rechtse mensen helemaal vreedzaam zijn en zich netjes gedragen...

Ik vind het wel opvallend dat partijen als VVD, PVV, JA21, SGP etc zich nu wel koest houden, terwijl ze gisteren van andere groepen nog riepen dat het terroristen waren. Nou, dit keuren ze kennelijk (gezien hun stilzwijgen) volledig goed ofzo... meten met twee maten...
"Linkse" betogers die zojuist de ramen ingooien van een D66-kantoor :').
Edit: en een brandende kliko voor de deur gezet 8)7. Als je boos wilt zijn dat er zo weinig mensen bij het COA werken dan kun je beter protesteren tegen de PVV.

https://nos.nl/artikel/25...ten-d66-kantoor-ingegooid

"Antifa" bestempellen als een terreur organisatie kan men toch ook zien als een verkapte vorm van landverraad / onderdrukking van vrijheid van meningsuiting? Zo kan iedereen het stempel "Antifa" (of antifa) krijgen en de bak ingegooid worden. Ongeacht je politieke voorkeur, links of rechts.

[ Voor 23% gewijzigd door Grunwold op 20-09-2025 16:13 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

dawg schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:56:
[...]

Ja, laten we vooral ingegeven door angst voor die extremisten achteroverleunen en niets doen terwijl we afglijden.

Het laatste wat we moeten doen natuurlijk, is bang zijn voor de extremisten van VVD (ja, zo snel zo ver afglijden en na 2x regeren met Wilders nog steeds meegaan in het pad van afglijden , dan ben je extremistisch in mijn ogen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het nepnieuws en de leugens die lieden van deze partij tegenwoordig ook bezigen) en die andere extremisten.

Ik persoonlijk zal nooit daarvoor buigen in elk geval. :)
Ehm voor de duidelijkheid, ik ben het ook niet eens met het afgrijselijke gedrag van deze keurig nette (dat roepen ze immers zelf!) rechtse mensen in Den Haag vandaag.

Maar extremistische partijen zoals VVD, PVV, JA21 etc zullen dit gegarandeerd zodanig gaan spinnen dat dit allemaal de "schuld van links!" is. Dat is immers hun standaard modus of operandi.

Wat je er aan kunt of moet doen ik heb werkelijk geen idee. Maar nog meer polarisatie veroorzaken lijkt me ook niet wenselijk, daar hebben we inmiddels wel genoeg van denk ik.

Virussen? Scan ze hier!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

wildhagen schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:00:
[...]

Ehm voor de duidelijkheid, ik ben het ook niet eens met het afgrijselijke gedrag van deze keurig nette (dat roepen ze immers zelf!) rechtse mensen in Den Haag vandaag.

Maar extremistische partijen zoals VVD, PVV, JA21 etc zullen dit gegarandeerd zodanig gaan spinnen dat dit allemaal de "schuld van links!" is. Dat is immers hun standaard modus of operandi.

Wat je er aan kunt of moet doen ik heb werkelijk geen idee. Maar nog meer polarisatie veroorzaken lijkt me ook niet wenselijk, daar hebben we inmiddels wel genoeg van denk ik.
Deze partijen zullen alles verdraaien en spinnen zolang het hun maar dient.

Ik weet ook niet goed wat we kunnen doen, anders dan politci die wél voor onze rechtsstaat en democratie staan, kranten, publieke omroepen, etc, aanschrijven. Of de Rijksvoorlichtingsdienst dus.

Maar in elk geval iets.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Helixes schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:51:
[...]

Ik had hier nog iets heel belangrijks gemist. Het was mijzelf ontgaan, maar de onvolprezen Kamer van Klok was weer eens scherp.

Antifa wordt in de motie geschreven in kleine letters, en niet met hoofdletter A.

Dus: Het gaat niet om een organisatie, maar om een fenomeen. Je uitspreken tegen fascisme moet, volgens deze zes partijen, worden gelijkgesteld aan terrorisme. Je organiseren om in het verweer te komen tegen het rijzende fascisme verdient de meest harde aanpak die we kennen binnen de wetshandhaving en het Nederlandse strafrecht.

Was getekend: FvD, PVV, BBB, JA21, SGP - en VVD.

Deze motie is dus nóg slechter dan ik eerst had vermoed.
Kom me maar halen.. Ik zeg het hier voluit... Ik ben antifascist.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Jester-NL schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:04:
[...]

MeToo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jester-NL schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:04:
[...]

Als dat tegenwoordig een misdrijf is, ben ik ook een crimineel. En proud of it. Ook ik ben anti-fascisme namelijk. Een van de meest verwerpelijke ideologien die er bestaan. Zoals we een jaar of 80 terug hebben kunnen zien.

Dit in tegenstelling tot VVD, PVV, FVD, JA21 en SGP die kennelijk pro-fascisme zijn, gezien hun standpunten en uitspraken van gisteren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 20:37
CornermanNL schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:05:
[...]

Exact, en de "gemiddelde" rechtse kiezer riep moord en brand toen Extintion de A12 blokkeerden. Toen moest er keihard opgetreden worden tegen het "tuig", maar dit zijn natuurlijk de "vrijheidsstrijders voor Nederland".

Sowieso is dat hele buitenlander en asiel verhaal allemaal onzin, we zijn nu eenmaal een land van migratie. Altijd al geweest. We zijn immers een handelsnatie. Maar ja, het gaat voornamelijk om de anders gekleurden, ik heb nog niemand gehoord over het terugsturen van werkloze polen, of Oekraïense vluchtelingen. Want ja, die zijn wit.
We zijn helemaal geen land van immigratie. Dat is iets v/d laatste 10 jaar. Zie de grafiek. De immigratie is geëxplodeerd.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...e-bevolkingsgroei-in-2024

*knip*, stevige beweringen verdienen stevige onderbouwing.

En dan als kers op de taart hebben we een bureaucratie opgericht, deels gebaseerd op ecologische idealen maar bv ook door het falende sociale huur systeem, dat het onmogelijk maakt om voldoende woningen te bouwen. Er is een groter woningen tekort dan in 1945!

Maar doe vooral of er niets aan hand is.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 20-09-2025 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik lees nu trouwens dat die rechtse relschoppers proberen op het Binnenhof te komen, ook hebben ze een partijkantoor van D66 vernield.
https://nos.nl/liveblog/2...kken-haagse-binnenstad-in

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

friketje1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:19:
[...]

We zijn helemaal geen land van immigratie. Dat is iets v/d laatste 10 jaar.
Dat is een grove leugen en verspreiden van desinformatie. Er is al immigratie in Nederland sinds de VOC-tijd. Dat is *iets* langer dan 10 jaar geleden. Iets van 400 jaar terug ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

• Grunwold
Het wordt interessanter. Geert Wilders noemt zijn eigen gewelddadige supporters "tuig".

https://x.com/geertwilderspvv/status/1969380033425809758

[ Voor 4% gewijzigd door Grunwold op 20-09-2025 16:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
Ik kan me hier reacties heugen over XR of Antifa of Pro Palestina demonstraties dat (licht) geweld of schade nou eenmaal nodig is om je stem te laten horen, want als je vreedzaam op het Malieveld staat luistert niemand naar je.

Met de tuig wat nu bezig is kunnen we hopelijk wel concluderen dat geen enkele vorm van geweld of rellen wenselijk is, aan alle kanten van het spectrum.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 20-09-2025 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:44
Helixes schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:51:
[...]

Ik had hier nog iets heel belangrijks gemist. Het was mijzelf ontgaan, maar de onvolprezen Kamer van Klok was weer eens scherp.

Antifa wordt in de motie geschreven in kleine letters, en niet met hoofdletter A.

Dus: Het gaat niet om een organisatie, maar om een fenomeen. Je uitspreken tegen fascisme moet, volgens deze zes partijen, worden gelijkgesteld aan terrorisme. Je organiseren om in het verweer te komen tegen het rijzende fascisme verdient de meest harde aanpak die we kennen binnen de wetshandhaving en het Nederlandse strafrecht.

Was getekend: FvD, PVV, BBB, JA21, SGP - en VVD.

Deze motie is dus nóg slechter dan ik eerst had vermoed.
Ik begrijp echt niet waar de pers is, dat dit niet keihard dag in dag uit wordt aangevallen door journalisten. Elk weldenkend mens is nu terrorist in de ogen van deze partijen.
HEY_DUDE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:01:
Timmermans zou een motie in moeten dienen om @elsrechts als terreur beweging aan te merken. Dat is de organisator. Advies
van de AIVD is daarvoor niet meer maatgevend. Laten we dan ook deze idioten zsm op dezelfde lijst zetten.
Laat links zich aub niet verlagen tot dit niveau.

erutangiS

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grunwold
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:24:
Ik kan me hier reacties heugen over XR of Antifa of Pro Palestina demonstraties dat (licht) geweld of schade nou eenmaal nodig is om je stem te laten horen, want als je vreedzaam op het Malieveld staat luistert niemand naar je.

Met de tuig wat nu bezig is kunnen we hopelijk wel concluderen dat geen enkele vorm van geweld of rellen wenselijk is, aan alle kanten van het spectrum.
Pro palestina en antifa demonstraties kan ik niet over meepraten, misschien heb je daar een goed punt. Maar XR is geweldloos protesteren met "civil disobedience". Dus blijven zitten op de weg als de politie vraagt of je weg gaat is wel een ander caliber dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kshIxE0b-3ePzIoXuzGpLj4-tDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IfV0D6fDnnrQKzszsCeWV9Ja.png?f=user_large

• Napo
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:21:
[...]

Dat is een grove leugen en verspreiden van desinformatie. Er is al immigratie in Nederland sinds de VOC-tijd. Dat is *iets* langer dan 10 jaar geleden. Iets van 400 jaar terug ofzo.
Exact, context is alles. Het is ook een logisch gevolg als het minder goed gaat in de wereld ( lees onstabiliteit door oorlogen ) dat migratie toeneemt.
2.5 Toename migratie

Het migratiesaldo, het aantal immigranten min het aantal emigranten, is sinds 1971 bijna elk jaar positief (CBS StatLine, 2023b). Dat is geen cijfer uit de Volkstelling, maar onderdeel van de reguliere Bevolkingsstatistiek. Door de afname van het aantal geboorten, wordt de bevolkingsgroei van Nederland inmiddels volledig bepaald door migratie. De omvang van de emigratie en immigratie is grillig, en wordt onder andere [bbeïnvloed door beleid, bijvoorbeeld het stimuleren van arbeids- of kennismigratie, maar ook door oorlogen in het buitenland die zorgen voor asielmigratie[/b].

De geschiedenis van migratie in Nederland is uitgebreid beschreven door Nicolaas en Sprangers (2007). In de jaren vijftig was het migratiesaldo nog overwegend negatief: er vertrokken meer mensen uit Nederland dan dat er zich vestigden. Grote aantallen Nederlanders vertrokken na de Tweede Wereldoorlog naar landen als Canada, de Verenigde Staten, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika. In de jaren zestig kwamen veel arbeidsmigranten naar Nederland, gevolgd door gezinshereniging en gezinsvorming in de jaren zeventig. Van 1975 tot en met 1980 kwamen veel Surinaamse migranten naar Nederland, als gevolg van de onafhankelijkheid van Suriname. In de jaren negentig werd asielmigratie belangrijker. Begin jaren negentig kwamen de meeste asielmigranten uit Somalië, midden jaren negentig kwamen veel asielmigranten uit (voormalig) Joegoslavië door de aanhoudende burgeroorlog, en eind jaren negentig waren Irak en Afghanistan de belangrijkste herkomstlanden van asielmigranten (Nicolaas en Sprangers, 2007, Sanderse et al., 2011).

In het begin van de jaren tweeduizend daalde de immigratie en steeg de emigratie, wat samen leidde tot een dal in het migratiesaldo in 2006. Teruggang van de economie en werkgelegenheid speelde een rol bij zowel de daling van de immigratie als de stijging van de emigratie. Maar ook aanscherpingen van het overheidsbeleid, op het gebied van toelating van asielzoekers en eisen aan gezinsherenigers en gezinsvormers, zorgden voor een afname van de immigratie. Emigratie werd naast economische factoren ook gedreven door bijvoorbeeld onvrede over de situatie in Nederland, zoals de bevolkingsdichtheid, de mentaliteit van de bevolking, criminaliteit en het ontbreken van stilte (Van Dalen et al., 2005).

Na 2006 nam de immigratie weer toe, vooral door arbeidsmigranten uit de EU. In 2007 werd de tewerkstellingsvergunning voor Polen afgeschaft, en in dat jaar traden Roemenië en Bulgarije toe tot de EU. Hierna is de EU-migratie op een hoog niveau gebleven. In 2016 piekte ook de asielmigratie, met name door de aanhoudende burgeroorlog in Syrië. In 2022 nam het aantal immigranten sterk toe door de oorlog in Oekraïne (CBS, 2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Daar zit wel een gigantische delta tussen het toegepaste geweld die je gemakshalve op één hoop veegt, lijkt mij niet helemaal recht doen aan de werkelijkheid.

Wat is de laatste keer dat traangas is ingezet bij een demonstratie van XR, Antifa, of Pro-Palenstina?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dat ging over burgerlijke ongehoorzaamheid, iets heel erg anders dan geweld of vandalisme. XR is daar zelf zéér uitgesproken over.

Antifa, laatste keer dat ik me een demonstratie van hun kan herinneren was 2019 en was vreedzaam.

Of hier geweld goedgekeurd wordt kan ik me niet voorstellen want dat mag hier niet, geweld verheerlijken. Zie het Trump topic wat enkele dagen gesloten was vanwege precies dit, na Charlie Kirk.

Beetje valse suggestie dus.

[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 20-09-2025 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friketje1
wildhagen schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:21:
[...]

Welke desinformatie?
Heb je de link van het CBS al geopend die ik had bijgevoegd? Pas sinds 2015 zijn we "een immigratie land".
Natuurlijk zijn er altijd migranten geweest. Maar niet in de aantallen die er nu zijn, dat is echt ongekend in de Nederlands geschiedenis. En dan ook nog eens met grote groepen migranten voor wie het gewoon heel erg moeilijk is om mee te doen in de samenleving.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

friketje1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:33:
[...]

Welke desinformatie?
Heb je de link van het CBS al geopend die ik had bijgevoegd? Pas sinds 2015 zijn we "een immigratie land".
Natuurlijk zijn er altijd migranten geweest. Maar niet in de aantallen die er nu zijn, dat is echt ongekend in de Nederlands geschiedenis. En dan ook nog eens met grote groepen migranten voor wie het gewoon heel erg moeilijk is om mee te doen in de samenleving.
En wederom klopt je informatie niet. Zoals aangetoond in Napo in "De Nederlandse niet-verkiezingspolitiek 2025" met informatie van het CBS.

Die aantallen immigranten kennen we dus al sinds de jaren 50 met de arbeidsmigranten/gastarbeiders.

Het zou je sieren als je zou discussieren op basis van feiten en niet vanuit de onderbuik. Dat is een heel stuk constructiever.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je weet nu al dat deze acties in de kamer tot grote maatregelen vragen. Na enkele weken wordt dit tuig gecombineerd met XR en andere groepen waarna dit tuig op dezelfde manier wordt behandeld als protest-tante-truus om over enkele maanden alleen maar schuimbekkende politici te horen over hoe linkse demonstraties altijd in geweld eindigen met de leugens dat 'zij' dat nooit zouden doen. En de wetgeving dan tegen je gebruikt worden.

Dat is Trumps draaiboek en de politici (we weten wie) draaien dat maar al te gretig af. En de bevolking, die is ronduit tevreden met precies die politici, kijk maar naar de peilingen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:06
Nog los van de cijfers; het is ook echt een fabeltje dat links zoveel mogelijk immigranten naar Nederland wil halen. Veel linkse mensen zijn ook kritisch op immigratie en integratie en de problemen daar omheen.

Het probleem is echter; de mensen komen toch wel... Vanuit Afrika riskeren ze hun leven op krakkemikkige bootjes en worden ze onderweg beroofd / verkracht door mensensmokkelaars. Vanuit Oekraine is de keuze naar het front aan het oosten of veilig richting het westen. Men laat zich dan echt niet afremmen door een nachtje buiten slapen omdat er geen plek is bij het COA.

En daarbij; de afgelopen 15+ jaar is links helemaal niet aan de macht geweest. Dus de problemen die we nu hebben komen vooral door de rechtse politiek. De ironie is wat dat betreft schrijnend; rechts steekt de boel in de fik en gaat daarna roepen dat je echt op hen moet stemmen om de brand te blussen. Als een stel pyromanen verkleed als brandweermannen... De PVV was aan de macht; wat hebben ze voor elkaar gekregen? Niks! Met de staart tussen de benen vertrokken.

Kortom, als je immigratie en integratie een probleem vindt moet je vooral NIET rechts gaan stemmen. Rechts laat de problemen lekker opstapelen, want het levert ze nog meer stemmen op van mensen die hun spelletje niet doorzien. In de VS zijn ze nog wat stapjes verder en kijk hoe fantastisch het daar nu uitpakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Morrar op 20-09-2025 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friketje1
wildhagen schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:36:
[...]

En wederom klopt je informatie niet. Zoals aangetoond in Napo in "De Nederlandse niet-verkiezingspolitiek 2025" met informatie van het CBS.

Die aantallen immigranten kennen we dus al sinds de jaren 50 met de arbeidsmigranten/gastarbeiders.

Het zou je sieren als je zou discussieren op basis van feiten en niet vanuit de onderbuik. Dat is een heel stuk constructiever.
Vooruit, een grafiekje uit het stuk waarnaar je verwijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYwjauN6etA8EdVza6V1Q52cEDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9n2VGeDNzQNC1rJKFJtq6YL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Morrar schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:51:

En daarbij; de afgelopen 15+ jaar is links helemaal niet aan de macht geweest. Dus de problemen die we nu hebben komen vooral door de rechtse politiek. De ironie is wat dat betreft schrijnend; rechts steekt de boel in de fik en gaat daarna roepen dat je echt op hen moet stemmen om de brand te blussen. Als een stel pyromanen verkleed als brandweermannen... De PVV was aan de macht; wat hebben ze voor elkaar gekregen? Niks! Met de staart tussen de benen vertrokken.
Sterker nog, we hebben al 50 jaar (!) geen links kabinet meer gehad. Het laatste linkse kabinet was Den Uyl (1973-1977). Sindsdien is het centrum/centrum-rechts/rechts geweest qua coalities.

Als we dus ergens veel problemen te danken hebben is het wel (centrum-)rechts beleid. Met CDA (en haar voorlopers) en VVD met afstand voorop.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44
friketje1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:52:
[...]

[Afbeelding]
Uit hetzelfde artikel:
In 2022 nam het aantal immigranten sterk toe door de oorlog in Oekraïne

Met andere woorden: het is een externe factor die hier de oorzaak is. Wat had je daar aan willen doen? De Oekraïners terugsturen naar hun verwoeste huizen?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

[Afbeelding]
Die dus precies jouw ongelijk aantoond. Tot 2021 is het statistiekje vrij stabiel. Daarna stijgt het, maar misschien had je nog niet meegekregen dat er toen iets in Oekraine speelde?

Nogal selectief en stemmingmakend om dat dan meteen in de "reguliere migratie" mee te nemen. Moeten we hier dan nog serieus op in gaan?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:02

Amphiebietje

In de blubber

HEY_DUDE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:01:
Timmermans zou een motie in moeten dienen om @elsrechts als terreur beweging aan te merken. Dat is de organisator. Advies
van de AIVD is daarvoor niet meer maatgevend. Laten we dan ook deze idioten zsm op dezelfde lijst zetten.
Laten we het anders verwoorden: Partijen die door anti-feitelijke* propaganda een stevige steen bijdragen aan het splijten van samenlevingen en het vergroten van de kans op extreemrechts geweld dan wel aanslagen, moeten als steun aan terrorisme worden beschouwd.

*We zouden dat op zijn Engels "anti-fact-ism" kunnen noemen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Overigens zijn er een aantal lieden die in plaats van over het resultaat van hun eigen polariserende gedrag te zeiken eens wat aan zelfreflectie zouden moeten doen:

https://www.omroepwest.nl...in-den-haag-ga-je-schamen

Geert Wilders, de VVD, Hart voor Den Haag in elk geval.

• GerGio
  • Nu online
dawg schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:30:
[...]
*knip*

Antifa, laatste keer dat ik me een demonstratie van hun kan herinneren was 2019 en was vreedzaam.
*knip*, reactie op zelf geknipt deel.

Dat kan best wezen, maar 5 minuten op youtube met zoekterm antifa leerd me ook een minder prettige kant. Of dit terecht is laat ik in het midden

[ Voor 30% gewijzigd door NMH op 20-09-2025 20:01 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friketje1
D-e-n schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:58:
[...]

Uit hetzelfde artikel:
In 2022 nam het aantal immigranten sterk toe door de oorlog in Oekraïne

Met andere woorden: het is een externe factor die hier de oorzaak is. Wat had je daar aan willen doen? De Oekraïners terugsturen naar hun verwoeste huizen?
Ook zonder Oekraïne is de asielinstroom structureel veel hoger dan vroeger. Sterker nog, Oekraïners worden niet eens meegenomen in de asielcijfers maar als aparte groep behandeld.
Bovendien was de asielinstroom al fors aan het toenemen voor de oorlog in Oekraïne. Mensen weten van steeds verder Nederland te vinden. Conflicten zijn er altijd al geweest in Afrika en het Midden Oosten. En er is altijd een nieuw conflict. Nu het rustiger is in Syrië komen ze uit Eritrea, Sudan, Jemen. Dit stop niet meer zonder aanpassingen in beleid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Het klopt dat er meer mensen immigreren de laatste paar jaar. Maar jij post hier het migratiesaldo, dat zegt niet zoveel over immigratie. Want er zijn blijkbaar minder mensen weggegaan.

Cijfers over immigratie zijn hier:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...al-minder-kennismigranten

• Grunwold
friketje1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:14:
[...]
Dit stop niet meer zonder aanpassingen in beleid.
Maar die beleidswijziging is er al en wordt binnenkort toegepast.

https://www.dw.com/en/eu-...um-reform-plan/a-69076376

[ Voor 4% gewijzigd door Grunwold op 20-09-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Ik maak me zorgen over de migratie, laat ik eens wat politieauto's affikken _O-

Mooi zooitje weer.

Kijken of de politiek dit ook onder het kopje antifa kan proppen 8)7

Deze mensen kun je beter een internet verbod opleggen want volgens mij zijn ze ietwat over de zeik gejaagd door social media.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Ook zonder Oekraïne is de asielinstroom structureel veel hoger dan vroeger. Sterker nog, Oekraïners worden niet eens meegenomen in de asielcijfers maar als aparte groep behandeld.
Bovendien was de asielinstroom al fors aan het toenemen voor de oorlog in Oekraïne. Mensen weten van steeds verder Nederland te vinden. Conflicten zijn er altijd al geweest in Afrika en het Midden Oosten. En er is altijd een nieuw conflict. Nu het rustiger is in Syrië komen ze uit Eritrea, Sudan, Jemen. Dit stop niet meer zonder aanpassingen in beleid.
Je begon over immigratie en verplaatst nu de doelpalen naar asiel, waarom?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
friketje1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:19:
[...]

We zijn helemaal geen land van immigratie. Dat is iets v/d laatste 10 jaar. Zie de grafiek. De immigratie is geëxplodeerd.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...e-bevolkingsgroei-in-2024

*knip*

En dan als kers op de taart hebben we een bureaucratie opgericht, deels gebaseerd op ecologische idealen maar bv ook door het falende sociale huur systeem, dat het onmogelijk maakt om voldoende woningen te bouwen. Er is een groter woningen tekort dan in 1945!

Maar doe vooral of er niets aan hand is.
Ik woon in Rotterdam.

We hebben hier hele grote groepen met roots in Suriname, Antillen en Kaapverdië.
We hebben een flinke groep met Chinese roots.
Een grote groep met roots in Indonesië.
Een groep met roots in Turkije en Marokko die hier als gastarbeider zijn gekomen.
Poolse immigranten voor werk.
Kleine groep uit landen van het Voormalige Joegoslavië.
…..

De list goes on.

Beweer je nou dat deze mensen hier de laatste 10 jaar zijn komen wonen :F

[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 20-09-2025 19:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Grunwold schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:23:
Het wordt interessanter. Geert Wilders noemt zijn eigen gewelddadige supporters "tuig".

Beetje loze woorden, Wilders noemt ook collega kamerleden tuig.

Misschien zou hij eens in het voorgehouden spiegeltje moeten kijken dat constant schoppen tegen de fundering van een samenleving en radicale uitspraken normaliseren mensen zo van streek maakt dat ze gaan rellen uit angst voor de grote boze buitenlander.

Maarja dat is natuurlijk iets lastiger dan anderen uitmaken voor tuig en gewoon lekker verdergaan met polariseren.

Gaat goed.

Geen naamsverbasteringen graag.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 21-09-2025 17:06 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online

En terecht.

Wat nog mist is dingen over het land uitzetten enzo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Mijn geheugen laat mij in de steek, wanneer was linksextremisme een groter probleem dan rechtsextremisme?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 20-09-2025 20:00 ]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 17:35
Napo schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:32:
[X]

Mijn geheugen laat mij in de steek, wanneer was linksextremisme een groter probleem dan rechtsextremisme?
Ik weet het niet, vraag het eens aan de nabestaanden van Pim Fortuyn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[X]

Het enige dat ik kan bedenken zijn de krakersrellen, eerlijk gezegd. Voor de rest moet je terug naar de jaren '70, toen bepaalde groeperingen er geen probleem mee hadden bomaanslagen te plegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:36:
[...]

Ik weet het niet, vraag het eens aan de nabestaanden van Pim Fortuyn?
Dat was letterlijk één persoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[ Voor 104% gewijzigd door NMH op 20-09-2025 20:00 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[X]

Nouja, je had natuurlijk Rara en dergelijke en ook de RAF heeft in Nederland het een en ander gedaan.

Maar in de laatste 30 a 40 jaar is er aan de linkerkant relatief weinig 'heftige' activiteit.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Trichoglossus
Amphiebietje schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:37:
[...]

Dat was letterlijk één persoon.
Oh ja dat telt natuurlijk niet als het maar 1 persoon was/politicus.
Is er ooit iemand van links vermoord door extreemrechts?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:42:
[...]

Je suggereert zelf dat er meer linksextremisme is dan rechtsextremisme in je reactie op het bericht van @Napo . Ga nou niet de doelpalen verschuiven als iemand dan er op wijst dat Fortuyn door een eenling is vermoord zonder assistentie van buitenaf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:36
Els Borst is vermoord door iemand die vrij conservatieve en religieuze opvattingen over euthanasie had. Ik weet niet echt of je die wilt meetellen?

[ Voor 9% gewijzigd door Helixes op 20-09-2025 17:52 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

[...]

Kerwin Duinmeijer? Of telt die niet? Omdat Kerwin niet politiek actief was (en alleen maar de pech had wat meer malanine te hebben dan de steker acceptabel vond).
Verder hebben wij de 'mazzel' dat het links/rechtsgeweld hier een (beetje) beschaafder was dan bijvoorbeeld bij ons oosterburen...

me @ last.fm

• Trichoglossus
Amphiebietje schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:45:
[...]

Je suggereert zelf dat er meer linksextremisme is dan rechtsextremisme in je reactie op het bericht van @Napo . Ga nou niet de doelpalen verschuiven als iemand dan er op wijst dat Fortuyn door een eenling is vermoord zonder assistentie van buitenaf.
En inderdaad de acties van RaRa, Onkruit.

Ik ben wel eens benieuwd naar voorbeelden van wat extreemrechts heeft gedaan qua acties. In ieder geval geen vestigingen van de Makro laten affikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Amphiebietje schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:02:
[...]

Laten we het anders verwoorden: Partijen die door anti-feitelijke* propaganda een stevige steen bijdragen aan het splijten van samenlevingen en het vergroten van de kans op extreemrechts geweld dan wel aanslagen, moeten als steun aan terrorisme worden beschouwd.

*We zouden dat op zijn Engels "anti-fact-ism" kunnen noemen O-)
Ik heb vooral een probleem met de onmetelijke inhoudelijke leegte van (radicaal) rechts. Als je een extra organisatie op de terreurlijst wil zetten dan zou je niet alleen moeten beargumenteren waarom deze organisatie je niet bevalt. Je zou een discussie moeten voeren welke kenmerken een organisatie moet hebben om in aanmerking te komen om op deze lijst te plaatsen. Zodat je ook voor andere gevallen een organisatie langs deze lat kan leggen.

Volgens mij is het principe nu dat een organisatie op de lijst moet komen als daarvoor een meerderheid in de tweede kamer voor is. Might makes right. Dat is een keuze van (radicaal) rechts om organisaties op deze wijze te labelen. Als Timmermans een dergelijke motie indient dan krijgen we op zijn minst wat meer informatie over welke principes (radicaal) rechts wil hanteren hiervoor. Ik kijk nu vooral tegen een enorme inhoudelijke leegte aan.

En dan komt er weer iemand voorbij dat we nader tot elkaar moeten komen. Maar dan vraag ik me af op basis waarvan met deze leegte.

Ik ben zeer atheïstisch maar ik kan met een Christen een behoorlijke boom opzetten over levensbeschouwing leefwijze etc. Ben het er mee oneens maar respecteer het gedachtegoed. Ik kan niet met een rechts radicaal een boom opzetten over staatsinrichting, want ik tref daar een grote leegte aan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Helixes
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:56:
Ik ben wel eens benieuwd naar voorbeelden van wat extreemrechts heeft gedaan qua acties. In ieder geval geen vestigingen van de Makro laten affikken.
https://nos.nl/artikel/21...uroogmerk-moskee-enschede

Kunnen we ophouden met deze duck-measuring contest? Ik heb niet het idee dat het iets nuttigs op gaat leveren.

[ Voor 39% gewijzigd door Helixes op 20-09-2025 18:00 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Nou extreem rechts hield zich bezig met het vermoorden van mensen ofzo. Of was je Wikipedia: Dood van Kerwin Duinmeijer alweer vergeten bijvoorbeeld?

Virussen? Scan ze hier!

• Trichoglossus
Helixes schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:51:
[...]

Els Borst is vermoord door iemand die vrij conservatieve en religieuze opvattingen over euthanasie had. Ik weet niet echt of je die wilt meetellen?
*knip* niet onderbouwd.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 21-09-2025 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Helixes schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:59:
[...]

https://nos.nl/artikel/21...uroogmerk-moskee-enschede

Kunnen we ophouden met deze duck-measuring contest? Ik heb niet het idee dat het iets nuttigs op gaat leveren.
Heeft ook geen enkele zin. dit land is gewoon naar knoppen aan het gaan. Is het niet door links, dan wel door rechts. Een waterkanon zoals vandaag is altijd prettig als het 28 graden is. Pappen en nathouden is niet meer de oplossing.

Ik heb medelijden met de kinderen van anno nu. Ik zou niet graag in hun schoenen staan over 50 jaar.
De mooie onbezorgde jaren zijn voorbij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Trishul
  • Laatst online: 14:42
De schade van extreemrechts is nog groter maar niet altijd geregistreerd. Wat dacht je bijvoorbeeld van de schade richting gekleurde mensen die gewoon hun werk doen, studeren enz. Zich niet bezig houden met criminaliteit maar veel belasting afdragen maar vervolgens wel last hebben van extreemrechts. Dingen zoals discriminatie, schade aan hun auto's, bekladden van huizen, bespugen en intimidatie, enz.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:En zo is het genoeg geweest met het whataboutisme en wijzen naar extreem links of rechts.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Kalentum
  • Nu online
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:05:
[...]

Heeft ook geen enkele zin. dit land is gewoon naar knoppen aan het gaan. Is het niet door links, dan wel door rechts. Een waterkanon zoals vandaag is altijd prettig als het 28 graden is. Pappen en nathouden is niet meer de oplossing.

Ik heb medelijden met de kinderen van anno nu. Ik zou niet graag in hun schoenen staan over 50 jaar.
De mooie onbezorgde jaren zijn voorbij.
Dat Nederland naar de knoppen gaat is een vaak gehoorde opmerking.

Wat betekent dat precies? Kun je schetsen hoe dit land er naar jouw mening over 50 jaar voor staat? Wat is 'naar de knoppen gaan'?

Ik kan me er niets bij voorstellen.

• Trichoglossus
Trishul schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:05:
De schade van extreemrechts is nog groter maar niet altijd geregistreerd. Wat dacht je bijvoorbeeld van de schade richting gekleurde mensen die gewoon hun werk doen, studeren enz. Zich niet bezig houden met criminaliteit maar veel belasting afdragen maar vervolgens wel last hebben van extreemrechts. Dingen zoals discriminatie, schade aan hun auto's, bekladden van huizen, bespugen en intimidatie, enz.
Zonder bron is het niet te verifiëren natuurlijk. Je kan zowel links en rechts wegzetten in een hoek qua acties/dingen.
XR is natuurlijk een compleet vredige club zonder vernielingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Kalentum schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:13:
[...]

Wat betekent dat precies? Kun je schetsen hoe dit land er naar jouw mening over 50 jaar voor staat? Wat is 'naar de knoppen gaan'?

Dan lig ik gelukkig al op een natuurbegraafplaats.
Trek de lijn van de afgelopen jaren maar door, voordat alle crisissen die momenteel heersen zijn opgelost zijn we tig jaar verder. De polarisatie neemt enorm toe, en het wordt een wij-zij denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

[...]

Is dat een strikvraag? Ik zie dit land al 50 jaar alleen maar rechtser worden... zo rechts dat de SP ondertussen op punten Hans Janmaat rechts aan het inhalen lijkt. Waar genocides ontkent worden, tot aan onze minister-president aan toe. En het volkomen acceptabel is dat mensen weer met de prinsenvlag op straat lopen (of deze ophangen in het gebouw van de Tweede kamer). Het heeft een land gecreëerd waar het - als het aan de meerderheid van de volksvertegenwoordiging ligt - het uitspreken van je afkeer van een verderfelijke politieke ideologie een daad van terrorisme is. Het heeft een land gecreëerd waarin de politie wordt aangevallen door relschoppers, en de organisatie van de demonstratie (en half 'fatsoenlijk-rechts') schuift dat on-mid-de-lijk in de schoenen van "linkse infiltranten".
Wat extreemrechts gedaan heeft? Ze zijn al 50 jaar aan de macht en blijven alsmaar de schuld geven aan links. Alsof het niet Wilders was die de stekker uit het kabinet getrokken heeft omdat ie niet kreeg wat ie wilde, maar dat het de PvdA was die het hem niet gaf.

Ik denk dat de acties van Rara, die de Makro uit Zuid-Afrika wilden (voor iedereen die nog niet in de GoT-bejaardeclub mag: dit was in de jaren 80, toen Zuid-Afrika nog heel erg in Apartheid geloofde (wat gewoon een ander woord is voor zo rascistisch als de pest) niet in de schaduw kunnen staan van wat extreemrechts doet. Het maakt namelijk dat we dat allemaal maar normaal vinden... en dat steeds meer mensen het geloven.
En voor extra nuance: de acties van Rara vonden plaats tussen '84 en '93.
En als je nu echt een clubje wilt dat met een wat rechtsere achtergrond niet helemaal kosher geweest is in die periode, dan denk ik toch al gauw aan Pegida. Waarbij ik de eerste zal zijn dat die inderdaad niet voor 150 miljoen gulden schade hebben aangericht. Maar ik zie het ook niet als een onschuldige club koffiedrinkers.

---
edit:
@DaniëlWW2 Sorry, ik ben even bezig geweest met mijn post en heb daardoor de modbreak gemist

me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:22:
[...]

Dan lig ik gelukkig al op een natuurbegraafplaats.
Trek de lijn van de afgelopen jaren maar door, voordat alle crisissen die momenteel heersen zijn opgelost zijn we tig jaar verder. De polarisatie neemt enorm toe, en het wordt een wij-zij denken.
Om van het wij zij denken af te komen verdiep ik mij graag in het gedachte goed van een ander. Ik ben nog steeds oprecht benieuwd wat je bedoeld met het naar de knoppen gaan. En welk beleid en uitvoering er plaats moet vinden om dat te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Kalentum schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:13:
[...]

Nou, een land waarin de extremen elkaar steeds harder bevechten. Volgens mij hadden (en hebben we) best een leuk land waarin we welvarend zijn, waar ruimte is voor alle meningen, maar waar ik me steeds minder thuis voel vanwege het geschreeuw van extreme zijdes. Maar ook vanwege de groter wordende groep van mensen die onze belangrijkste basiswaarden (met name de gelijke rechten van man en vrouw en de rechten van andersdenkenden) niet erkennen en steeds meer ruimte opeisen. En de steeds grotere groep die de vingers in de oren steken wanneer het om klimaat en stikstof gaat.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Voor degenen die wat meer foto's willen zien van de demonstratie en haar gevolgen:

https://regio15.nl/nieuws...derland-op-het-malieveld/

Deze keer zijn de fotografen van Regio15 tenminste niet belaagd, maar sommige andere fotografen wel (eentje is per ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd - mogelijk de man met bloederig gezichtsletsel in de foto's). Blijkbaar was er wat onenigheid bij de demonstranten zelf aangaande het gebruik van geweld, want sommige demonstranten hebben aangevallen mensen beschermd.

Ik vind dat de organisator van de demonstratie nogal naïef is geweest wat betreft de kans op geweld, gezien dat heel veel hooligans en ook Voorpost expliciet aanwezig waren op de demonstratie. Voorpost is gewoon Neo-Nazistisch...

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Trishul
  • Laatst online: 14:42
Ik vind het wel ironisch, een dag na het voorstel tot verbieden van Antifa zien we een nogal uit de hand gelopen demonstratie van extreemrechts.
Terwijl PVV, BBB, FVD en VVD gisteren zo stonden te glunderen bij het overnemen van het narratief uit de VS, zien we de volgende dag een gewelddadige demonstratie van hun eigen achterban. Het wordt echt tijd dat extreemrechts stopt met slachtoffer spelen en projecteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Trishul op 20-09-2025 19:18 ]

• friketje1
HEY_DUDE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:26:
[...]

Ik woon in Rotterdam.

We hebben hier hele grote groepen met roots in Suriname, Antillen en Kaapverdië.
We hebben een flinke groep met Chinese roots.
Een grote groep met roots in Indonesië.
Een groep met roots in Turkije en Marokko die hier als gastarbeider zijn gekomen.
Poolse immigranten voor werk.
Kleine groep uit landen van het Voormalige Joegoslavië.
…..

De list goes on.

Beweer je nou dat deze mensen hier de laatste 10 jaar zijn komen wonen :F
Dat zeg ik ook helemaal niet.
Mijn punt is alleen dat het migratiesaldo sinds +/-2015 enorm is gestegen. En de gevolgen beginnen merkbaar te worden zoals bijvoorbeeld de extreme woningnood (nogmaals, die is erger dan in 1945). En zovelen die moeten intregren, uit gebieden met een gigantische socio-economische afstand tot ons land, dat gaat mis.

*knip*, sarcastische rant.

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 20-09-2025 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
friketje1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:22:
[...]

Mijn punt is alleen dat het migratiesaldo sinds +/-2015 enorm is gestegen. En de gevolgen beginnen merkbaar te worden zoals bijvoorbeeld de extreme woningnood (nogmaals, die is erger dan in 1945). En zovelen die moeten intregren, uit gebieden met een gigantische socio-economische afstand tot ons land, dat gaat mis.

*knip*
Je misschien wat specifieker uitdrukken. Er stond echt dat migratie een fenomeen van de laatste 10 jaar is. En dat we pas sinds 10 jaar een land van immigratie zijn. Dat zijn we echt al eeuwen. In de VOC tijd was Amsterdam al een smeltkroes van culturen.

Migratie saldo is heel hoog doordat we zelf opgehouden zijn met kinderen maken, heel veel gebruik maken van arbeidsmigranten, een grote influx van Oekraïners hadden. En een een deel asielzoekers, een groep waar jij je in je post heel erg zorgen om maakt. In adergeval dat lees ik tussen de regels door. Hoe kijk jij aan tegen alle migratie stromen. Hoe kunnen deze bevolkingsgroei beteugelen? Het PVV programma is daar bijvoorbeeld compleet blanco over.

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 20-09-2025 20:10 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

friketje1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:22:
[...]

[mbr]*knip*, sarcastische rant.[/mbr]
Laat ik beginnen met de olifant in de kamer (die vast al een paar keer in deze en aanverwante discussies is langs geweest): iets met 'te veel asielzoekers'... En een linkje: https://www.inlia.nl/nl/n...oor-14-5-uit-asielzoekers
Heel snel samengevat: in 2023 was 14,5% van de mensen die naar Nederland kwam asielzoeker. Dat is grofweg 1 op de 6. Of (nog beeldender): Er is ongeveer een stad Utrecht bijgekomen aan immigranten, waarvan een groep ter grootte van Oosterhout als asielzoeker. Ja, dat zijn aanzienlijke aantallen. Maar het gekke is dat het grootste deel (5 van de 6) geen enkel probleem zijn voor partijen als PVV, BBB, VVD, NSC, FvD en noem ze maar.
Dat zijn namelijk de mensen die (bijvoorbeeld) in het Westland aan het werk zijn, en onze tomaten goedkoop houden. Mensen die overigens alleen overdag in het Westland welkom zijn, en 's avonds zo snel mogelijk weer moeten opdonderen naar Den Haag en Rotterdam. Omdat de Westlandse (PVV-stemmende) tuinders wel de lusten maar niet de lasten willen hebben. En de mensen in Den Haag en Rotterdam (en dan vooral in de wijken die wat verder van de centen afstaan) dus weer mopperend op de PVV stemmen om al die k*t-buitenlanders eruit te krijgen. Maar helaas... dit is die 85% die gewoon mogen komen en blijven. Maar blijf vooral beweren dat het die 15% zijn die het probleem vormen.

En die piek in 2015:
Laten we er de geschiedenisboekjes op openslaan...
Begin jaren 90. De Joegoslavië-oorlog... impact was meer dan 50.000 asielaanvragen op jaarbasis.
Rond '98: meer shit in de Balkan. Pak en beet 45.000 aanvragen.
2015: Dit was toen Bashar al-Assad met harde hand een opstand in zijn land neersloeg. De impact op de asielaanvragen in ons land was toen ongeveer 44.000
2022 en verder: Oekraïne.
Jouw piek is dus (iets) lager dan eerdere pieken zo'n 20-25 jaar eerder.

En dan kijken we nog even iets verder terug, want je reageert zo aardig op die lijst Rotterdammers ;)
Een niet onaanzienlijk deel van de Surinamers is natuurlijk gewoon Nederlander (geweest). Zeker zij die voor of vlak na 1975 binnengekomen zijn.
Ik lees Joegoslaven en Kaapverdianen. Maar ook Spanjaarden, Italianen, Turken en Marokkanen. De eerste generatie is hier tussen 1960 en 1973 naartoe gekomen. De kabinetten die daar mee bezig waren, zijn die van De Quay en Cals. Ik geef toe, dat is natuurlijk lang her, en wie weet nog wie die mannen waren. Dus laten we de partijen uit die regeringen bekijken: KVP/ARP/CHU (later samen in het CDA) en VVD.
Om het helemaal interessant te houden: het was het kabinet Den Uyl (PvdA) dat er in 1973 een soort van mee gestopt is.

me @ last.fm

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:20

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Laten we voor the sake of argument dan eens aannemen dat je gelijk hebt. Wat voor beleid sta je dan voor om dit op te lossen? Graag in twee of drie zinnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nederland een migratieland, hoe kom je daar nou bij?

Een groot aantal hugenoten vestigde zich in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Alleen in Amsterdam al 12.000, waarmee rond 1700 ongeveer 6% van de Amsterdammers van afkomst Frans was

En de joden, die wij zo lekker belangrijk vinden met onze zogenoemde joods-christelijke waarde, hebben we ook hier uit de klei getrokken natuurlijk
Pas aan het einde van de 16de eeuw, kwamen er grotere groepen joden naar Nederland. De eerste groep, Sefardische Joden, was afkomstig uit Spanje en Portugal. Deze joden waren op de vlucht voor de inquisitie, die hen voor de keuze stelde: zich bekeren tot het katholicisme of vertrekken. Vele joden vertrokken naar Noord-Afrika of het Ottomaanse Rijk. Een kleinere groep trok naar het noorden, in aanvang vooral naar Antwerpen. Aan het begin van de 17e eeuw zochten ze ook een heenkomen in Holland. In 1604 had de Alkmaarse vroedschap als eerste stadsbestuur in Holland officieel ingestemd met de komst van joden, en wel door het vaststellen van een "jodenreglement": mits ze zich behoorlijk gedroegen, konden ze in alle vrijheid hun geloof beleven.
Oh, zo kom je er dus bij...

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:21

Overigens ongeacht het frame links of rechts, ik vind dat je een erg sterk punt maakt in je post en ook een aantal van de posts boven jou. Maar ik vind dat je je eigen post in zekere zin zo ook nogal teniet doet door de valkuil van zelf links/rechts frame in stand te houden. Je maakt hiermee dezelfde klassieke oordeel door Piri motie (waar ik mij helaas na laatste waarschuwing niet verder over kan uitweiden) over één kam scheert met Antifa voorstel.

Voel me overigens niet perse aangesproken als ‘rechts’, al beschouw ik de motie Piri wel als een farce maar aan andere kant zoals ook al door andere genoeg toegelicht is dit Antifa voorstel wel even een schrikbarend. Ik ‘lurk’ meestal mee en ben niet vaak geneigd te reageren in dit draadje, wat ik wel kwijt kan dit is toch oprecht(!) wel even een face-off moment voor het zootje rechts, dat kun je niet vergelijken met Piri helemaal nu in aanzien VVD niet blijkt te schromen dit Antifa frame voor populistisch gewin te misbruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 21-09-2025 20:24 ]

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

olympusdenk schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:46:
Voel me overigens niet perse aangesproken als ‘rechts’ (…)
De meeste mensen voelen zich niet links of rechts, in hun belevingswereld is hun eigen overtuiging namelijk normaal en beschouwen ze dat als de referentiekader waar ze der rest van de wereld indelen.
In andere woorden: Een extremist zal zichzelf nooit als extreem beschouwen maar als normaal.

Het is makkelijker om te vragen of iemand de rest van Nederland/wereld links of rechts vinden. Om de vergelijking van de extremist te gebruiken: Die zal de rest van de mensen in de wereld vooral zien als lafaards die niet bereid zijn om actie te ondernemen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piggen
  • Laatst online: 16:21

Piggen

Lekker bakkie

Amphiebietje schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:54:
Ik vind dat de organisator van de demonstratie nogal naïef is geweest wat betreft de kans op geweld, gezien dat heel veel hooligans en ook Voorpost expliciet aanwezig waren op de demonstratie. Voorpost is gewoon Neo-Nazistisch...
Ik vind die hooligans ook zoiets dat voor mij indicatief is voor het totale onvermogen van de overheid om problemen te ondervangen dan wel de kop in te drukken. Ik denk dan ook aan dingen als aanslagen met cobra´s, fatbikes, vapen en online gokken (waarbij de sluizen zelf open zijn gezet).

ADO-hooligans, die hadden een paar dagen van tevoren ook al een café in Eindhoven verbouwd, na nota bene een gewonnen wedstrijd. Dat soort agressief tuig (van elke club) hoort gewoon niet vrij rond te lopen. Terwijl men (clubs, politie) echt wel weet wie het zijn.

Het geeft voor mij ook weer aan wat voor lege huls ´de partij van law and order´ is.
Wokschotel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:52:
[...]

Nou, een land waarin de extremen elkaar steeds harder bevechten. Volgens mij hadden (en hebben we) best een leuk land waarin we welvarend zijn, waar ruimte is voor alle meningen, maar waar ik me steeds minder thuis voel vanwege het geschreeuw van extreme zijdes. Maar ook vanwege de groter wordende groep van mensen die onze belangrijkste basiswaarden (met name de gelijke rechten van man en vrouw en de rechten van andersdenkenden) niet erkennen en steeds meer ruimte opeisen. En de steeds grotere groep die de vingers in de oren steken wanneer het om klimaat en stikstof gaat.
Om hier op in te haken:

Ik zie een land - en elk westers land tegenwoordig - waar normale mensen elkaar de tent uit vechten om trivialiteiten, terwijl allerlei parasieten stilletjes hun zakken vullen en de opnaaiers buiten schot blijven.
Voor mij heeft dat er mee te maken dat veel mensen tegenwoordig ontzettend on- of misgeïnformeerd zijn. Ze denken dat ze geïnformeerd zijn, want ze hebben de Nu.nl of NOS app en social media, en dus geen krant meer nodig, maar ik ben zelf van mening dat je met die gratis stukjes geen zak meekrijgt.

Ik lees zelf o.a. NRC en Follow the Money en mijn grootste probleem zijn bijvoorbeeld belastingontduikers, uitbuitende uitzendbureau´s, fraudeurs, lobbyisten, zorgcowboys en dat soort lui. Maar dat bereikt de mainstream eigenlijk niet, terwijl het zeer ondermijnend is. Ja, het ging jarenlang over Sywert, maar dat is peanuts. Ik las vorig jaar dat een constructie van mevrouw Heineken de staat 30 miljoen per jaar scheelt - voor dat soort mensen is het allemaal maar een spelletje - en daar kraait verder niemand naar.

Het is jammer dat mensen vooral bang zijn voor inbrekers, moordenaars en verkrachters, en blind lijken te zijn (of worden gehouden - ´Pas op Jan, die buitenlander wil je stroopwafel´) voor bovenstaande boeven. We zouden allemaal - wereldwijd, want dit is natuurlijk niet alleen Nederland - beter af zijn als we daar de blik op zouden richten, in plaats van vijanden van onze medemens te maken.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de negatieve reacties op de blokkades door XR. Daar kun je wat van vinden, maar als je je verdiept in het waarom, vraag je je misschien ook af waarom die bedrijven voordeeltjes moeten krijgen terwijl het leven voor de burger maar duurder wordt en de voorzieningen slechter. Maar die stap wordt helaas volgens mij meestal niet gemaakt. Ook mede doordat de media, van wat ik heb gezien, het doel slecht uitleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Piggen op 20-09-2025 22:25 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik vind het zo typerend hoe er nu zoveel moeite word gestoken om de demonstranten te scheiden van de hooligans. En volgens mij zijn de eerste "antifa" beschuldigingen dat zei erachter zitten, inmiddels ook al geuit. Alles om meteen maar het narratief te beheersen.

Ik wist helemaal niks van deze demonstratie en hoorde achteraf pas van de rellen. Maar ik hoefde maar een paar seconden aan beelden te zien, voordat ik al begreep dat het weer eens een anti migratie demonstratie was die uit de hand liep. Het is zo voorspelbaar.

Natuurlijk ook al die rechtse politici die het over tuig hebben. Alsof ze zelf niet jarenlang dit gestimuleerd hebben met hun uitspraken en beleid. Maar iedereen heeft hier een lading boter op zijn hoofd. Want dit krijg je als je rechtse politici hebt die de bevolking economisch uitholt en migranten de schuld geeft, en de andere kant van het politieke spectrum, systematisch gefaald heeft om die verbinding te leggen. Dat is nu simpelweg te laat om nog te doen. Dan rest je weinig anders meer dan te kiezen voor de stabiliteit van je democratische systeem door naar de bevolking te luisteren.

Dus echt geen arbeidsmigratie meer en fors beperken van oorlogsvluchtelingen van buiten Europa. Want daar hebben mensen dus geen zin in. Daarnaast tolereren mensen, migratie niet als ze het gevoel krijgen dat het ten koste gaat van de eigen bevolking, bijvoorbeeld met woningen. Nogal wiedes dit, maar ook die koppeling word nooit eens systematisch gemaakt, inclusief het wanbeleid van Blok en de VVD die de woningcorporaties gingen aanpakken en deze vermarkting zijn gaan stimuleren.

Bijvoorbeeld nog van gisteren:
https://www.hartvannederl...n-eu-economisch-migranten

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 20:52
olympusdenk schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:46:
[...]

...de valkuil van zelf links/rechts frame...
Voel me overigens niet perse aangesproken als ‘rechts’,
De partijen waarop we stemmen bevinden zich wel ergens op het links-rechts spectrum. Partijen die nu aan de macht zijn, zijn zowel economisch als sociaal in enige mate rechts/conservatief.
Zie ook de zelf-labeling: “Els Rechts”.

Het is dan ook geen verassing dat ze wel het volgens de AIVD niet-bestaand terrorisme van Links willen aanpakken, maar niet het wel-bestaande terrorisme van Rechts willen aanpakken.

AIVD Jaarverslag 2024
https://www.aivd.nl/onder...2024/nationale-dreigingen

Rechts-terrorisme
- De AIVD verstoorde in 2024 diverse rechts-terroristische dreigingen.
- Extreem (online) geweld ging een nog grotere rol spelen binnen rechts-terroristische groepen.
- Met partners werkte de dienst ook aan manieren om radicalisering te voorkomen. Vooral onder minderjarige aanhangers.

Rechts-extremisme
- Rechts-extremistische groepen hebben afgelopen jaar gewerkt aan het bereiken van meer publieke acceptatie van extremistisch gedachtegoed.
- Met uitgekiende socialmedia- campagnes probeerden ze onder meer de omvolkings­ complottheorie te normaliseren.

Links-extremisme
- Anarchistische en marxistisch-leninistische groepen waren betrokken bij veel pro-Palestijnse demonstraties.
- De AIVD heeft bij de links-extremistische beweging in de breedte geen grotere bereidheid gezien geweld te gebruiken. Wel zijn enkele acties harder geworden.

Voor de duidelijkheid: Links-terrorisme staat er niet bij omdat dat in het jaarverslag niet voorkomt.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:31

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

[ Voor 90% gewijzigd door NMH op 21-09-2025 20:24 ]

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik heb inmiddels verschillende live verslagen gelezen en ik wil jullie even op deze twee wijzen (vooral uit de eerst bron). Een verhaal in drie delen
  • Van Hage (partij BVNL) is spreker bij “Els Rechts” en bedankt de voetbalsupporters voor bescherming (waarbij ik vooral afvraag bescherming waar tegen en wie heeft ze gevraagd?)
  • Niet veel later lopen deze “beschermers” weg om geweld en chaos te veroorzaken (Van Hage roept wel op om ze terug te brengen).
  • Bijna iedereen lijkt naar de A12 te gaan (dus laten we safe spelen en 50% houden).
Fast forward…
  • “Els Rechts” vindt het jammer dat een “kleine groep” het verpest voor de rest (dus niet 50%)
  • Burgermeester houdt hooligans verantwoordelijk
Dus hier zijn een paar feiten die niet kloppen:
  • De grote van de groep (“bijna iedereen” vs “kleine groep”)
  • De rol van de relschoppers (“beschermers” vs “hooligans”)
  • De reden waarom de relschoppers aanwezig waren (“protesteren” vs “beschermen”)
Persoonlijk hoor ik vooral dezelfde onzin verhalen als tijdens de corona demonstraties en boerenprotesten. Ook weer sukkels die rondlopen met de prinsenvlag, terwijl dit juist de vlag van landverraders is als je de geschiedenis kent.

Bronnen:
- https://threadreaderapp.com/thread/1969340614761177343.html
- https://nos.nl/liveblog/2...r-30-arrestaties-verricht

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

"kleine groep" versus "iedereen"...
Wybren van Hage claimde 200.000 man geteld te hebben, en maakte de opmerking dat de Volkskrant daar 25.000 van zou maken. Als ik de beelden van Regio15 (in een post van @Amphiebietje) bekijk, dan proest ik het uit bij de aantallen van WvH. En denk stel dat 'die kleine groep' en 'iedereen' redelijk dicht bij elkaar liggen O-)

me @ last.fm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:05:
Ik vind het zo typerend hoe er nu zoveel moeite word gestoken om de demonstranten te scheiden van de hooligans. En volgens mij zijn de eerste "antifa" beschuldigingen dat zei erachter zitten, inmiddels ook al geuit. Alles om meteen maar het narratief te beheersen.
Jep, viel mij ook al op. Alsof de normale demonstranten zulke frisse jongens zijn met hun NSB, dus nazi, vlaggen. Je weet echt wel wat je doet en wat er gaat gebeuren zodra je meeloopt in een mars met dat soort eencelligen.

Sowieso, waarom wordt daar niet direct op opgetreden? Zover ik weet is nazi-shit niet perse verboden in Nederland, maar een demonstratie verbieden en laten ontbinden de seconde dat mensen de nazimeuk tevoorschijn toveren moet echt wel mogelijk zijn.

Ja, idem dito met mensen die besluiten vrolijk met Hezbollah etc vlaggen beginnen te zwaaien bij een pro-palestina demo, geen plek voor terreurverheerlijking.

• Trichoglossus
Trishul schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:17:
Ik vind het wel ironisch, een dag na het voorstel tot verbieden van Antifa zien we een nogal uit de hand gelopen demonstratie van extreemrechts.
Terwijl PVV, BBB, FVD en VVD gisteren zo stonden te glunderen bij het overnemen van het narratief uit de VS, zien we de volgende dag een gewelddadige demonstratie van hun eigen achterban. Het wordt echt tijd dat extreemrechts stopt met slachtoffer spelen en projecteren.
Extreemrechts vind ik trouwens een onjuiste benaming. Radicaal-rechts zou dan een betere benaming zijn.

Van wikipedia:
Ook volgens Sarah de Lange, hoogleraar Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam, is het verschil dat extreemrechtse partijen antidemocratisch zijn, terwijl de ideeën van radicaal-rechtse partijen wel op gespannen voet staan met de liberale democratie, maar dat ze de basisprincipes van de democratie zoals verkiezingen niet afwijzen.[20]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:05:
(...)
Ja hoor... ik lees dat mevrouw ElsRechts dat ergens al in een filmpje geroepen heeft (geen zin om daar naar te zoeken, ik hou het op een citaat uit de Volkskrant
Ik heb begrepen dat hooligans zich onbehoorlijk hebben gedragen. Het is echt niet oké. Ik heb ook begrepen dat antifa undercover was en dat is gewoon echt smerig.

me @ last.fm

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Op zich de enige juiste reactie, maar ik vraag me toch af of dat misschien komt doordat Wilders dit niet ziet als ´zijn mensen´. Ik was wat aan het zoeken over Els en dit gebeuren, en kennelijk is Els wel fan van Wilders en was Wilders uitgenodigd, maar kwam hij niet. Officieel vanwege de veiligheid, maar wellicht - maar dan heb ik het over speculaties van sites als De Dagelijkse Standaard - omdat Els ook tegen FvD aanschurkt en met haar eigen donatiecampagnes mogelijk donaties voor Geert schelen.

Ongerelateerd en vast complexer dan ik denk, maar wat ik me ook afvraag: moeten kerken niet eens een statement uitbrengen tegen dit soort haatzaaiers die zich wel trots een christen noemen? Vroom is het allemaal niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 16:48

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

De linkse 'demonstranten' slopen de UVA, blokkeren snelwegen, plegen vandalisme; De rechtste 'demonstranten' slopen de politie (probeerden het iig, ze zochten vandaag meteen de confrontatie met de politie op).

Beide kanten zijn zwaar ontevreden met hoe het gaat.

Ondertussen is de reactie van de politiek leider van de grootste linkse partij juist het meest polariserend. (Bron: https://x.com/RPlasterk/status/1969400867334812092). Ook dat is een indicatie van het hedendaagse klimaat.

De verbinding is aan alle kanten ver te zoeken en de problemen in het land worden niet opgelost. Ons politiek systeem is stuk en niet vanwege het systeem, maar vanwege de idioten die door ons gekozen worden in wat je meer een populariteits contest kan noemen waarbij debatteren alleen maar herhalen van de eigen standpunten is.

Sys Specs

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Danfoss schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:48:
De linkse 'demonstranten' slopen de UVA, blokkeren snelwegen, plegen vandalisme; De rechtste 'demonstranten' slopen de politie (probeerden het iig, ze zochten vandaag meteen de confrontatie met de politie op).

Beide kanten zijn zwaar ontevreden met hoe het gaat.

Ondertussen is de reactie van de politiek leider van de grootste linkse partij juist het meest polariserend. (Bron: https://x.com/RPlasterk/status/1969400867334812092). Ook dat is een indicatie van het hedendaagse klimaat.

De verbinding is aan alle kanten ver te zoeken en de problemen in het land worden niet opgelost. Ons politiek systeem is stuk en niet vanwege het systeem, maar vanwege de idioten die door ons gekozen worden in wat je meer een populariteits contest kan noemen waarbij debatteren alleen maar herhalen van de eigen standpunten is.
Oh, dat is Ronald Plasterk. De zogenaamd linkse politicus die ook maar wat graag ging regeren met de VVD tijdens Rutte II en sinds hij geen partijvoorzitter is geworden, al jarenlang in de Telegraaf, werkelijk een toonbeeld van objectieve en accurate verslaggeving, loopt af te geven hoe slecht links allemaal is. Inmiddels is hij eindelijk opgestapt bij de PvdA net zoals veel andere van die derde weg types die sociaaldemocratie nooit begrepen lijken te hebben. Ondertussen heeft hij zichzelf ook miljonair gemaakt met een verdachte deal en wou hij zichzelf al tot premier maken van dit absoluut rampzalige rechtse kabinet. Maar niemand had daar zin in, zeker nadat zaken rondom zijn medisch bedrijf onthuld werden. Daar hebben ongetwijfeld wat mensen hem lopen wippen. :z

Als je het over populisten wil hebben, dan heb je er hier eentje te pakken. En precies het draaiboek van verdraaien, beschuldigen en verwijten word hier door Plasterk gevolgd. Want er waren NSB vlaggen, er waren politici zoals Wybren van Haga en er was geweld van bekende extreemrechtse groeperingen tegen de politie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Helixes
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:43:
[...]

Extreemrechts vind ik trouwens een onjuiste benaming. Radicaal-rechts zou dan een betere benaming zijn.

Van wikipedia:
In het rijtje zitten zeker twee antidemocratische partijen. Met de snelheid waarmee BBB koers wijzigt kan ik eerlijk gezegd niet zo goed zeggen waar zij nu staan.

Maar we moeten eerlijk zijn. Die antifa-streek van gister heeft toch echt een anti-democratische kant. Het volgt het voorbeeld van een belijdend anti-democraat en heeft - wanneer uitgevoerd, zeker de potentie om op anti-democratische wijze te worden ingezet. De motie van rechts neemt links in het vizier. Het verzet ook, wederom, de piketpaaltjes in de scheiding der machten.

Dat is het probleem. Het onderscheid tussen wat jij radicaal rechts en extreemrechts noemt is ook steeds lastiger vast te stellen.

Bovendien, en daar wil ik helder over zijn, extreem-rechts is - terecht - een soort pek, dat besmet. Het blijft aan je kleven, het besmeurt. De partijen die gister allen voor die motie stemden hebben allemaal zwarte handen overgehouden. Faciliteren van dit soort mensen is niet veel beter dan zelf zulk gedachtegoed omarmen. Er zijn honderd redenen om extreem-rechts op een armlengte afstand te houden, en nul om dat niet te doen.

• Trichoglossus
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:05:
[...]
Want er waren NSB vlaggen, er waren politici zoals Wybren van Haga en er was geweld van bekende extreemrechtse groeperingen tegen de politie.
Oei, omdat de NSB de prinsenvlag heeft misbruikt in ww2 is het nu een NSB vlag? Die vlag bestond al eeuwen voordat de NSB bestond.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Helixes
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:13:
Oei, omdat de NSB de prinsenvlag heeft misbruikt in ww2 is het nu een NSB vlag? Die vlag bestond al eeuwen voordat de NSB bestond.
Laten we ons niet voor de gek houden hier. De intentie van het gebruik van dit symbool in deze context is kristalhelder.

• Trichoglossus
Piggen schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:48:
[...]

Op zich de enige juiste reactie, maar ik vraag me toch af of dat misschien komt doordat Wilders dit niet ziet als ´zijn mensen´. Ik was wat aan het zoeken over Els en dit gebeuren, en kennelijk is Els wel fan van Wilders en was Wilders uitgenodigd, maar kwam hij niet. Officieel vanwege de veiligheid, maar wellicht - maar dan heb ik het over speculaties van sites als De Dagelijkse Standaard - omdat Els ook tegen FvD aanschurkt en met haar eigen donatiecampagnes mogelijk donaties voor Geert schelen.

Ongerelateerd en vast complexer dan ik denk, maar wat ik me ook afvraag: moeten kerken niet eens een statement uitbrengen tegen dit soort haatzaaiers die zich wel trots een christen noemen? Vroom is het allemaal niet.
Zou wel eens interessant zijn om in kaart te brengen wie de relschoppers nu zijn. Brave huisvaders? Hardwerkende familiemannen? Thuis gezellig vanavond weer op de bank met de koters?

In een verleden bleek dat onder de hooligans ook een lid van de brandweer zat. en een verpleegkundige. Dan heb je toch wel een enorme hoeveelheid steken in je kop los, als je met dit soort rellen mee gaat doen.

• Helixes
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:19:
Zou wel eens interessant zijn om in kaart te brengen wie de relschoppers nu zijn. Brave huisvaders? Hardwerkende familiemannen? Thuis gezellig vanavond weer op de bank met de koters.
Deze typering doet me toch wel sterk denken aan die docu over Constantijn Kusters - Ons Moederland

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Ik heb geschiedenis gestudeerd, dat hoef je mij niet uit te leggen.
Maar die vlag is rond 1650 vervangen voor het rood-wit-blauw, de Hollandse vlag en later hernoemd naar de Statenvlag. Die bestond vermoedelijk al enkele eeuwen, maar kwam echt naar voren in het eerste Stadhoudersloze tijdperk.

De prinsenvlag is nooit vergeten, maar uiteindelijk wel gekaapt door de NSB. En nu is het gewoon een NSB symbool geworden dat werkelijk niemand anders met enig verstand aanraakt. Dus ja, het is een NSB symbool en dat bagatelliseren is op zijn zachts gezegd, onverstandig.

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:19:
[...]

Zou wel eens interessant zijn om in kaart te brengen wie de relschoppers nu zijn. Brave huisvaders? Hardwerkende familiemannen? Thuis gezellig vanavond weer op de bank met de koters?

In een verleden bleek dat onder de hooligans ook een lid van de brandweer zat. en een verpleegkundige. Dan heb je toch wel een enorme hoeveelheid steken in je kop los, als je met dit soort rellen mee gaat doen.
Oh, daar heb ik weleens boeken over gelezen. Zaten ook advocaten tussen, die dat voor de kick deden. Natuurlijk een minderheid, maar dat soort zit er wel bij.

• BadRespawn
[...]
> Geert Wilders noemt zijn eigen gewelddadige supporters "tuig".

Op zich de enige juiste reactie, maar ik vraag me toch af of dat misschien komt doordat Wilders dit niet ziet als ´zijn mensen´.
Wilders probeert de gemiddelde burger voor zich te winnen, dus distantieert hij zich van zaken waar de gemiddelde burger niets mee te maken wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:32
[...]

Ik denk eerder dat het een opportune gelegenheid is een onterechte gelijkstelling (false balance) de wereld in te helpen.

Voor XR is de reden waarom men zich immers op het stuk stadsweg in aanloop naar de rijksweg A12 beweegt, dat de regering daar zat en het verantwoordelijke ministerie. Belangrijke nuances.

Wanneer het vandaag puur rellen om het rellen was, gezien de vernielingen bij de D66 vrij duidelijk, logischer was immers geweest bij de PVV en VVD aan te kloppen, kan je situaties niet aan elkaar gelijkstellen.

Gezien het bericht van Wilders denk ik echter dat deze nuance wederom te hoog gegrepen is voor zijn intellect / strategie (doorhalen wat niet van toepassing is).

Mijn gevoel zegt dat laatste. Nu vol op het orgel zodat wanneer XR een actie heeft hij dit voorval uit de lade kan trekken in een schijn van neutraliteit.

• Trichoglossus
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:26:
[...]

Ik heb geschiedenis gestudeerd, dat hoef je mij niet uit te leggen.
Maar die vlag is rond 1650 vervangen voor het rood-wit-blauw, de Hollandse vlag en later hernoemd naar de Statenvlag. Die bestond vermoedelijk al enkele eeuwen, maar kwam echt naar voren in het eerste Stadhoudersloze tijdperk.

De prinsenvlag is nooit vergeten, maar uiteindelijk wel gekaapt door de NSB. En nu is het gewoon een NSB symbool geworden dat werkelijk niemand anders met enig verstand aanraakt. Dus ja, het is een NSB symbool en dat bagatelliseren is op zijn zachts gezegd, onverstandig.
Volgens wikipedia werd het pas in 1937 echt officieel vastgelegd. En daarna werd de vlag alsnog door de nsb gebruikt.
Een swastika is ook misbruikt als nazi symbool, maar wordt gewoon in andere landen nog gebruikt voor zijn oorspronkelijke betekenis.
In 1932 werd in Nederland de Vereniging De Princevlag opgericht. Deze vereniging had als doel om de Prinsenvlag als nationale vlag te gebruiken. Door geheel Nederland ontstonden lokale afdelingen. Op 2 januari 1933 besloot het kabinet-Ruijs de Beerenbrouck III om duidelijkheid te scheppen en de kleuren van de vlag wettelijk vast te leggen. Het volgende kabinet (Colijn) pakte dit op en op 19 februari 1937 werd per Koninklijk Besluit bepaald dat de kleuren van de vlag van het Koninkrijk der Nederlanden rood, wit en blauw zijn.
Dit gaat een eeuwigdurende discussie worden over extreemlinks en extreemrechts. En blijvende acties aan beide kanten.
Nu is het weer wachten op acties van XR die vernielingen gaat aanrichten of het Animal Liberation Front die ergens wat in de fik gaat steken.
De maatschappij gaat er zeker niet leuker op worden de komende jaren.

[ Voor 10% gewijzigd door Trichoglossus op 20-09-2025 23:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Ja?

Als ik mijn avatar verander in 1 van de oudste symbolen van de mens, de swastika bestaat serieus al een slordige 20.000 jaar immers, denk ik dat ik mijn account pas terugkrijg als gewoon mijn dino terugzet.

Kan ik hoog en laag springen dat het gewoon het teken is van de Finse luchtmacht, een teken van geluk en wat al niet meer, De Club Van De Stramme Arm heeft dat teken gewoon verneukt.

Nu nog de oranje-blanje-bleu gebruiken betekent dat je in het aller, aller gunstigste geval gewoon heel dom bent. En als er zoveel mensen op je demonstratie komen is er vast wel iemand die de basisschool heeft afgemaakt en je kan vertellen "Jongens, da's de verkeerde Nederlandse vlag"

Loop lekker rond met de Joegoslavische vlag als je je punt wil maken, maar nu nog aankomen met de prinsenvlag, in zo'n demonstratie? Instant nazi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:35:
[...]

Een swastika is ook misbruikt als nazi symbool, maar wordt gewoon in andere landen nog gebruikt voor zijn oorspronkelijke betekenis.
Je zegt het zelf al: in andere landen ;) Wij zijn niet andere landen; in Nederland hoef je op geen begrip te rekenen als je met dat soort symbolen rondloopt.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:35:
Volgens wikipedia werd het pas in 1937 echt officieel vastgelegd. En daarna werd de vlag alsnog door de nsb gebruikt.
Was het in 1937 dat Wilhelmina bij koninklijk besluit vaststelde dat de kleuren van de Nederlandse vlag rood, wit en blauw waren? Historisch was dat niet meer dan een bevestiging, om precies deze discussie te beëindigen. Er was nooit twijfel over, tot de fascisten zich begonnen te roeren.

Maar. Ga je nu werkelijk pleiten dat daar mensen rondliepen met Princenvlaggen, om een ándere reden dan de associatie met de fascistische bewegingen van de jaren '30 en '40?

Context, context, context.

• BadRespawn
Cid Highwind schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:32:
[...]

Wanneer het vandaag puur rellen om het rellen was, gezien de vernielingen bij de D66 vrij duidelijk,
D66 is toch een door ver-rechts veronderstelde voorname veroorzaker van 'de problemen'? Krom, irrationeel etc - maar dat is hoe ver-rechts het ziet. Dus de rellen richtten zich op de vermeende vijand, niet rellen om het rellen.
logischer was immers geweest bij de PVV en VVD aan te kloppen,
Dat zijn partijen uit het eigen kamp, die kunnen niets fout doen. Alles wat er wel mis gaat wordt links (incl D66) in de schoenen geschoven.

• Trichoglossus
Helixes schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:42:
[...]

Was het in 1937 dat Wilhelmina bij koninklijk besluit vaststelde dat de kleuren van de Nederlandse vlag rood, wit en blauw waren? Historisch was dat niet meer dan een bevestiging, om precies deze discussie te beëindigen. Er was nooit twijfel over, tot de fascisten zich begonnen te roeren.

Maar. Ga je nu werkelijk pleiten dat daar mensen rondliepen met Princenvlaggen, om een ándere reden dan de associatie met de fascistische bewegingen van de jaren '30 en '40?

Context, context, context.
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk, dit voegt niets toe.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 21-09-2025 00:36 ]

• MrOleo
  • Laatst online: 13:44
*knip*, dit draagt niet bij aan de discussie.

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 21-09-2025 00:38 ]

erutangiS

• Helixes
RobinHood schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:38:
Kan ik hoog en laag springen dat het gewoon het teken is van de Finse luchtmacht, een teken van geluk en wat al niet meer, De Club Van De Stramme Arm heeft dat teken gewoon verneukt.
Het is zelf de Finse luchtmacht wat te machtig geworden te volharden in hun gebruiken. Best lastig ook, wanneer je in Navo-verband moet oefenen met Duitse soldaatjes.

https://www.bbc.com/news/world-europe-53249645

Dus.... Die vlieger gaat ook al niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even een andere politieke vraag dan maar: In hoeverre kunnen we tegenwoordig eigenlijk nog wel van 'Links vs. Rechts' spreken gezien het huidige aanbod aan politieke partijen én de bijbehorende partij programma's?

Extreem, Gematigd, Ultra..... Waar ligt het '0' punt tegenwoordig dan eigenlijk nog?

[ Voor 38% gewijzigd door Will_M op 21-09-2025 00:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Let op:
>> De aanstaande verkiezingen kunnen hier besproken worden: De Tweede Kamerverkiezingen 2025: Actualiteiten en info

Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.