Ik vind die hooligans ook zoiets dat voor mij indicatief is voor het totale onvermogen van de overheid om problemen te ondervangen dan wel de kop in te drukken. Ik denk dan ook aan dingen als aanslagen met cobra´s, fatbikes, vapen en online gokken (waarbij de sluizen zelf open zijn gezet).
ADO-hooligans, die hadden een paar dagen van tevoren ook al
een café in Eindhoven verbouwd, na nota bene een gewonnen wedstrijd. Dat soort agressief tuig (van elke club) hoort gewoon niet vrij rond te lopen. Terwijl men (clubs, politie) echt wel weet wie het zijn.
Het geeft voor mij ook weer aan wat voor lege huls ´de partij van law and order´ is.
Wokschotel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:52:
[...]
Nou, een land waarin de extremen elkaar steeds harder bevechten. Volgens mij hadden (en hebben we) best een leuk land waarin we welvarend zijn, waar ruimte is voor alle meningen, maar waar ik me steeds minder thuis voel vanwege het geschreeuw van extreme zijdes. Maar ook vanwege de groter wordende groep van mensen die onze belangrijkste basiswaarden (met name de gelijke rechten van man en vrouw en de rechten van andersdenkenden) niet erkennen en steeds meer ruimte opeisen. En de steeds grotere groep die de vingers in de oren steken wanneer het om klimaat en stikstof gaat.
Om hier op in te haken:
Ik zie een land - en elk westers land tegenwoordig - waar normale mensen elkaar de tent uit vechten om trivialiteiten, terwijl allerlei parasieten stilletjes hun zakken vullen en de opnaaiers buiten schot blijven.
Voor mij heeft dat er mee te maken dat veel mensen tegenwoordig ontzettend on- of misgeïnformeerd zijn. Ze denken dat ze geïnformeerd zijn, want ze hebben de Nu.nl of NOS app en social media, en dus geen krant meer nodig, maar ik ben zelf van mening dat je met die gratis stukjes geen zak meekrijgt.
Ik lees zelf o.a. NRC en Follow the Money en mijn grootste probleem zijn bijvoorbeeld belastingontduikers, uitbuitende uitzendbureau´s, fraudeurs, lobbyisten, zorgcowboys en dat soort lui. Maar dat bereikt de mainstream eigenlijk niet, terwijl het zeer ondermijnend is. Ja, het ging jarenlang over Sywert, maar dat is peanuts. Ik las vorig jaar dat een constructie van mevrouw Heineken de staat 30 miljoen per jaar scheelt - voor dat soort mensen is het allemaal maar een spelletje - en daar kraait verder niemand naar.
Het is jammer dat mensen vooral bang zijn voor inbrekers, moordenaars en verkrachters, en blind lijken te zijn (of worden gehouden - ´Pas op Jan, die buitenlander wil je stroopwafel´) voor bovenstaande boeven. We zouden allemaal - wereldwijd, want dit is natuurlijk niet alleen Nederland - beter af zijn als we daar de blik op zouden richten, in plaats van vijanden van onze medemens te maken.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de negatieve reacties op de blokkades door XR. Daar kun je wat van vinden, maar als je je verdiept in het waarom, vraag je je misschien ook af waarom die bedrijven voordeeltjes moeten krijgen terwijl het leven voor de burger maar duurder wordt en de voorzieningen slechter. Maar die stap wordt helaas volgens mij meestal niet gemaakt. Ook mede doordat de media, van wat ik heb gezien, het doel slecht uitleggen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Piggen op 20-09-2025 22:25
]