Ik denk dat als je over rekening rijden gaat beginnen en de hypotheek rente aftrek, dat je ongeveer alles doet om de VVD achterban af te schrikken. Daar komt de voorkeur om met PvdA/GL te regeren nog bovenop. Het is verloren energie om met deze optie bezig te blijven.Brunniepoo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:22:
[...]
Waar is die claim op gebaseerd? Een Vandaag komt met andere cijfers.
D66 rechts? Hoe kom je daar dan bij?Loekoe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:03:
[...]
Je antwoord bevestigt een klein beetje mijn vermoeden: de VVD is helemaal geen middenpartij meer.
Als het klopt dat de achterban van de VVD 'zo'n stuk helemaal niks vindt', ervaart de VVD blijkbaar een enorme kloof tussen hen en CDA-D66, en dat zou ook weer de kloof tussen hen en PvdA-GL verklaren.
Maar dat zegt álles over de VVD, dus: want D66/CDA zijn al rechtse partijen en de PvdA-GL is een linkse partij (maar niet extreemlinks, want er bevindt zich nog een hele bups partijen links ten opzichte van de PvdA-GL).
Volgens mij is D66 iets links van midden, CDA iets rechts van midden. De meeste overige partijen zitten verder links of rechts van hen. Dus daarmee zijn zij samen eigenlijk "het midden".
Beeromaniac
Leuk weetje:Thompson schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:01:
[...]
D66 rechts? Hoe kom je daar dan bij?
Volgens mij is D66 iets links van midden, CDA iets rechts van midden. De meeste overige partijen zitten verder links of rechts van hen. Dus daarmee zijn zij samen eigenlijk "het midden".
Je zou bijna kunnen stellen dat D66 het minder conservatieve broertje wasZelf wilde Gruijters niet naar buiten treden als boegbeeld voor de beweging, omdat er onmiddellijk zou worden gezegd dat het een afsplitsing van de VVD zou zijn, terwijl Gruijters juist geen – in zijn ogen te conservatief geworden – liberale, maar democratische beweging wilde
Dat zit wel Schnorr.
Niet echt, als de VVD op basis van identiteit wil strijden dan zal het afleggen tegen Ja21 en PVV.FunkyTrip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:03:
[...]
Is dit niet gewoon cynische machtspolitiek van de VVD?
De grenzeloze inzet om van alles links vs rechts te maken, wetende dat:
- rechts een meerderheid heeft in NL
- de VVD aan die rechterkant zit
- de VVD van oudsher de belangrijkste posten leverde de laatste paar kabinetten.
Als alles links vs rechts wordt, dan blijft de VVD nog een paar decennia in de regering. Naar Amerikaans model.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Leuk, dat is dus een mening. Nogmaals, uit dat onderzoek blijkt dat VVD-stemmers helemaal niet zo negatief zijn, dus een bron om je claim te onderbouwen blijft welkom.Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:59:
[...]
Ik denk dat als je over rekening rijden gaat beginnen en de hypotheek rente aftrek, dat je ongeveer alles doet om de VVD achterban af te schrikken. Daar komt de voorkeur om met PvdA/GL te regeren nog bovenop. Het is verloren energie om met deze optie bezig te blijven.
Dit is precies wat gedoogsteun isFunkyTrip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:08:
[...]
Misschien dat ze met GLPVDA en VVD kunnen afspreken dat deze 2 partijen deze kabinetsperiode geen motie van wantrouwen indienen. Dan faalt die altijd. In ruil daarvoor zullen ze wel wat kadootjes moeten geven. Misschien beloven dat deze 4 jaar niet aan de HRA getornd wordt en ook GLPVDA iets substantieels toewerpen. En de rest is free-for-all. Overal een meerderheid voor proberen te krijgen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Wat dat betreft is het einde al zoek. Ze zijn in het vorige kabinet met de PVV gestapt. Nu sluiten ze de PVV wel uit. Maar alleen omdat er niet mee samen te werken valt, niet vanwege hun radicaal-rechtse/antidemocratische/racistische/etc. standpunten. En ondertussen waren ze de hele verkiezingstijd bezig GL-PvdA (en 'links' in het algemeen) te demoniseren.squashedraven schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:22:
[...]
Als het zo ver komt dat VVD de blokkade richting PVV ongedaan maakt dan is denk ik het einde zoek voor de VVD want waarom wel de hakken in het zand bij PVDA/GL (een gedegen partij met ervaren mensen, niet dat ik het eens ben met de standpunten van die partij maar oke) maar niet bij PVV (een partij die uit 1 iemand bestaat en bewezen is dat deze wegloopt als het moeilijk wordt)
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid