Ik denk dat als je over rekening rijden gaat beginnen en de hypotheek rente aftrek, dat je ongeveer alles doet om de VVD achterban af te schrikken. Daar komt de voorkeur om met PvdA/GL te regeren nog bovenop. Het is verloren energie om met deze optie bezig te blijven.Brunniepoo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:22:
[...]
Waar is die claim op gebaseerd? Een Vandaag komt met andere cijfers.
D66 rechts? Hoe kom je daar dan bij?Loekoe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:03:
[...]
Je antwoord bevestigt een klein beetje mijn vermoeden: de VVD is helemaal geen middenpartij meer.
Als het klopt dat de achterban van de VVD 'zo'n stuk helemaal niks vindt', ervaart de VVD blijkbaar een enorme kloof tussen hen en CDA-D66, en dat zou ook weer de kloof tussen hen en PvdA-GL verklaren.
Maar dat zegt álles over de VVD, dus: want D66/CDA zijn al rechtse partijen en de PvdA-GL is een linkse partij (maar niet extreemlinks, want er bevindt zich nog een hele bups partijen links ten opzichte van de PvdA-GL).
Volgens mij is D66 iets links van midden, CDA iets rechts van midden. De meeste overige partijen zitten verder links of rechts van hen. Dus daarmee zijn zij samen eigenlijk "het midden".
Beeromaniac
Leuk weetje:Thompson schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:01:
[...]
D66 rechts? Hoe kom je daar dan bij?
Volgens mij is D66 iets links van midden, CDA iets rechts van midden. De meeste overige partijen zitten verder links of rechts van hen. Dus daarmee zijn zij samen eigenlijk "het midden".
Je zou bijna kunnen stellen dat D66 het minder conservatieve broertje wasZelf wilde Gruijters niet naar buiten treden als boegbeeld voor de beweging, omdat er onmiddellijk zou worden gezegd dat het een afsplitsing van de VVD zou zijn, terwijl Gruijters juist geen – in zijn ogen te conservatief geworden – liberale, maar democratische beweging wilde
Dat zit wel Schnorr.
Niet echt, als de VVD op basis van identiteit wil strijden dan zal het afleggen tegen Ja21 en PVV.FunkyTrip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:03:
[...]
Is dit niet gewoon cynische machtspolitiek van de VVD?
De grenzeloze inzet om van alles links vs rechts te maken, wetende dat:
- rechts een meerderheid heeft in NL
- de VVD aan die rechterkant zit
- de VVD van oudsher de belangrijkste posten leverde de laatste paar kabinetten.
Als alles links vs rechts wordt, dan blijft de VVD nog een paar decennia in de regering. Naar Amerikaans model.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Leuk, dat is dus een mening. Nogmaals, uit dat onderzoek blijkt dat VVD-stemmers helemaal niet zo negatief zijn, dus een bron om je claim te onderbouwen blijft welkom.Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:59:
[...]
Ik denk dat als je over rekening rijden gaat beginnen en de hypotheek rente aftrek, dat je ongeveer alles doet om de VVD achterban af te schrikken. Daar komt de voorkeur om met PvdA/GL te regeren nog bovenop. Het is verloren energie om met deze optie bezig te blijven.
Dit is precies wat gedoogsteun isFunkyTrip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:08:
[...]
Misschien dat ze met GLPVDA en VVD kunnen afspreken dat deze 2 partijen deze kabinetsperiode geen motie van wantrouwen indienen. Dan faalt die altijd. In ruil daarvoor zullen ze wel wat kadootjes moeten geven. Misschien beloven dat deze 4 jaar niet aan de HRA getornd wordt en ook GLPVDA iets substantieels toewerpen. En de rest is free-for-all. Overal een meerderheid voor proberen te krijgen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Wat dat betreft is het einde al zoek. Ze zijn in het vorige kabinet met de PVV gestapt. Nu sluiten ze de PVV wel uit. Maar alleen omdat er niet mee samen te werken valt, niet vanwege hun radicaal-rechtse/antidemocratische/racistische/etc. standpunten. En ondertussen waren ze de hele verkiezingstijd bezig GL-PvdA (en 'links' in het algemeen) te demoniseren.squashedraven schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:22:
[...]
Als het zo ver komt dat VVD de blokkade richting PVV ongedaan maakt dan is denk ik het einde zoek voor de VVD want waarom wel de hakken in het zand bij PVDA/GL (een gedegen partij met ervaren mensen, niet dat ik het eens ben met de standpunten van die partij maar oke) maar niet bij PVV (een partij die uit 1 iemand bestaat en bewezen is dat deze wegloopt als het moeilijk wordt)
Moet wel wat hardere beloftes zijn dan de PVV indertijd, want volgens mij gedoogde die ook en liet het toen vallen toch?
Dit dus.
De VVD heeft haar naam al eerder onder regeerakkoorden gezet waarin zowel rekeningrijden als een verlaging van de HRA was vastgelegd.Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:59:
[...]
Ik denk dat als je over rekening rijden gaat beginnen en de hypotheek rente aftrek, dat je ongeveer alles doet om de VVD achterban af te schrikken. Daar komt de voorkeur om met PvdA/GL te regeren nog bovenop. Het is verloren energie om met deze optie bezig te blijven.
Dat is ook een van de redenen waarom ik nooit op de oude partijen zoals PvdA, CDA, D66 en VVD zal stemmen.
Uiteindelijk gooien ze hun idealen altijd overboord om maar te kunnen regeren. Dat is ook een van de redenen dat de PvdA zo klein is geworden en blijft. Ze wilden te graag regeren, ten kosten van hun achterban. Dat vertrouwen hebben ze nooit meer terug kunnen winnen.
Door nieuwe verkiezingen uit te stellen, gijzelen partijen het land ook. We kunnen of nog 2 jaar gaan formeren. Of d66 moet hun verlies nemen en snel aansturen op nieuwe verkiezingen, zodat we door kunnen als land. Hier zou wat mij betreft best een wet voor mogen komen die een maximale formatietijd vastlegt._JGC_ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:12:
PvdA/GL is leeggezogen door D66. Ik denk dat met name door het rekeningrijden weer uit de hoge hoed te toveren dat D66 en CDA bij een herverkiezing fors mogen inleveren.
Voor VVD is het gewoon afwachten tot de volgende ronde. Mogelijk vangen ze nog wat PVV aanhang die erachter komt dat een stem op PVV verloren is, krijgen we straks een VVD/JA21 kabinet die nog beter in staat is om de burger uit te knijpen ten gunste van (de aandeelhouders van) het bedrijfsleven.
Wat je eigenlijk zegt is dat we als volk maar gewoon net zo vaak moeten stemmen tot een paar kleuters hun zin krijgen.Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:21:
[...]
Door nieuwe verkiezingen uit te stellen, gijzelen partijen het land ook. We kunnen of nog 2 jaar gaan formeren. Of d66 moet hun verlies nemen en snel aansturen op nieuwe verkiezingen, zodat we door kunnen als land. Hier zou wat mij betreft best een wet voor mogen komen die een maximale formatietijd vastlegt.
Het volk heeft beslist, er ligt een uitslag, men gaat het maar gewoon doen.
En wat als de oude idealen niet meer passen in de huidige tijdsgeest of dat er andere zaken waarmee ze iets uitruilen voor een grotere winst/behoud voor de achterban?Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:15:
[...]
De VVD heeft haar naam al eerder onder regeerakkoorden gezet waarin zowel rekeningrijden als een verlaging van de HRA was vastgelegd.
Dat is ook een van de redenen waarom ik nooit op de oude partijen zoals PvdA, CDA, D66 en VVD zal stemmen.
Uiteindelijk gooien ze hun idealen altijd overboord om maar te kunnen regeren. Dat is ook een van de redenen dat de PvdA zo klein is geworden en blijft. Ze wilden te graag regeren, ten kosten van hun achterban. Dat vertrouwen hebben ze nooit meer terug kunnen winnen.
In een stelsel met coalities is het zo goed als onmogelijk om nooit ergens concessies te moeten doen, dat is niet uniek voor oude partijen maar de consequentie van het stelsel. Oude partij of nieuwe partij, dat zal zo goed als altijd wel gebeuren.
Niet regeren is ook een optie inderdaad maar als daarvan het gevolg is dat er geen bestuur is dan kan je daar ook grote vraagtekens bij zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Napo op 06-12-2025 08:35 ]
Als iedereen zich star blijft vasthouden aan zijn partij programma en nergens op toegeeft dan komt er nooit een formatie.Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:15:
[...]
Uiteindelijk gooien ze hun idealen altijd overboord om maar te kunnen regeren.
Dan moet je het zoals Amerika doen dat je de macht in handen van zo goed als 1 persoon geeft.
Het volk kan er dan voor kiezen om wel of geen kleuters te kiezen_JGC_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:30:
[...]
Wat je eigenlijk zegt is dat we als volk maar gewoon net zo vaak moeten stemmen tot een paar kleuters hun zin krijgen.
Het volk heeft beslist, er ligt een uitslag, men gaat het maar gewoon doen.
Wanneer iedereen zijn programma overboord gooit om maar te kunnen regeren, dan heb je ook geen 30 partijen nodig.jongetje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:35:
[...]
Als iedereen zich star blijft vasthouden aan zijn partij programma en nergens op toegeeft dan komt er nooit een formatie.
Dan moet je het zoals Amerika doen dat je de macht in handen van zo goed als 1 persoon geeft.
Daarom zou het moeten gaan om ideologie, niet om specifieke uitwerkingen. Voor mij is kansengelijkheid bijvoorbeeld erg belangrijk, ik wil dat een partij dus door die bril naar beleid en wetgeving kijkt. Dat vind ik belangrijker dan een programma vol specifieke voorstellen. Daarmee zijn de doorrekeningen ook wel interessanter; niet per se om de hoe maar om de wat: waar komt de rekening en waar de baat?
En dan wordt het dus ook interessant: bij bijv de VVD zie je direct dat het grote verschil met andere partijen lastenverlichting voor grootkapitaal is. De gewone, werkende man is werkelijk overal beter af, maar laat zich bangmaken door geneuzel over HRA. Maar goed, dat vraagt van burger en partij iets anders.
En dan wordt het dus ook interessant: bij bijv de VVD zie je direct dat het grote verschil met andere partijen lastenverlichting voor grootkapitaal is. De gewone, werkende man is werkelijk overal beter af, maar laat zich bangmaken door geneuzel over HRA. Maar goed, dat vraagt van burger en partij iets anders.
Wat stel je dan voor? 100 zetels voor de PVV? Of FvD?Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:15:
[...]
De VVD heeft haar naam al eerder onder regeerakkoorden gezet waarin zowel rekeningrijden als een verlaging van de HRA was vastgelegd.
Het poldermodel en coalitiemodel is nu juist waarom het zo goed gaat met Nederland. Dat kan zelfs 13 jaar VVD (nog) niet kapot maken…. Mede dankzij onze “checks-and-balances” (o.a. Raad van State, Eerste Kamer, trias politica).
Het is doodeng dat partijen die nu (relatief) groot zijn (o.a. PVV, BBB, FvD, Ja21) enorme aan deze democratische beginselen willen morrelen..
Ik denk dat een verstandige midden-kabinet met CDA/D66/PvdAGL/VVD echt heel lang zou kunnen regeren… Jammer dat de VVD geradicaliseerd is…
[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 06-12-2025 09:08 ]
Hoezo? Het is toch niet de taak van de Eerste Kamer om de Tweede Kamer dwars te zitten?HEY_DUDE schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:18:
[...]
Klaver benoemt gewoon een feit. Net zoals in de tweede kamer de VVD nodig is, is in de eerste kamer PVDA/GL nodig.
Het hiermee dreigen is puur populisme, want je dreigt je positie in de Eerste Kamer te misbruiken voor politiek gewin.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het doel van de eerste kamer is/was om de wetten in de tweedekamer te toetsen op basis van o.a. rechtmatigheid.alexbl69 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:06:
[...]
Hoezo? Het is toch niet de taak van de Eerste Kamer om de Tweede Kamer dwars te zitten?
Het hiermee dreigen is puur populisme, want je dreigt je positie in de Eerste Kamer te misbruiken voor politiek gewin.
Sinds een paar jaar heeft de eerste kamer zichzelf steeds meer macht toegetrokken, waardoor zij bijna een wetmakende instantie zijn geworden en beginnen te bepalen wat er in een wet moet staan om hem goed te keuren.
Ik denk dat die angst ook heel reëel is wanneer men er opeens 700 euro op achteruit gaat per maand en daarnaast ook nog eens meer mag gaan betalen om met de auto op hun werk te komen. Juist deze angsten wegwuiven als ‘aanstellerij’ of ‘zwak’ of ‘dom’ geeft andere partijen stemmers die anders niet op hun stemde. GroenLinks/Pvda/D66 worden door veel normale burgers niet voor niets gezien als hoogachtend en betweterig.ZieMaar! schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:55:
Daarom zou het moeten gaan om ideologie, niet om specifieke uitwerkingen. Voor mij is kansengelijkheid bijvoorbeeld erg belangrijk, ik wil dat een partij dus door die bril naar beleid en wetgeving kijkt. Dat vind ik belangrijker dan een programma vol specifieke voorstellen. Daarmee zijn de doorrekeningen ook wel interessanter; niet per se om de hoe maar om de wat: waar komt de rekening en waar de baat?
Tuurlijk dat is een reële angst, maar voor een volslagen uit de duim gezogen scenario..... 3 seconde inlezen stelt je daarin gerust. Helaas is dat te veel moeite.Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat die angst ook heel reëel is wanneer men er opeens 700 euro op achteruit gaat per maand en daarnaast ook nog eens meer mag gaan betalen om met de auto op hun werk te komen. Juist deze angsten wegwuiven als ‘aanstellerij’ of ‘zwak’ of ‘dom’ geeft andere partijen stemmers die anders niet op hun stemde. GroenLinks/Pvda/D66 worden door veel normale burgers niet voor niets gezien als hoogachtend en betweterig.
erutangiS
Eerste kamer is al tijden een politiek orgaan, het was doorgaans gebruikelijk om ook te kijken hoe je meerderheden in beide kamers kan organiseren. En als de eerste kamer alleen naar kwaliteit van wetgeving gaat kijken dan zouden veel wensen van rechts sowieso struikelen.alexbl69 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:06:
[...]
Hoezo? Het is toch niet de taak van de Eerste Kamer om de Tweede Kamer dwars te zitten?
Misschien moet je je eens verdiepen in de partijprogramma’s en de doorrekening van het CPB. Bij geen enkele partij gaat iemand in loondienst met een koophuis en 2 kinderen (zeg maar Jan Modaal) er 700 euro op achteruit. Ook niet als je (als gezin) 3 of zelfs 5 keer modaal verdient.Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat die angst ook heel reëel is wanneer men er opeens 700 euro op achteruit gaat per maand en daarnaast ook nog eens meer mag gaan betalen om met de auto op hun werk te komen. Juist deze angsten wegwuiven als ‘aanstellerij’ of ‘zwak’ of ‘dom’ geeft andere partijen stemmers die anders niet op hun stemde. GroenLinks/Pvda/D66 worden door veel normale burgers niet voor niets gezien als hoogachtend en betweterig.
Je verkondigt onzin. Zoals rechts dat ook doet. Volksmenner Dilan voorop met haar 400 netto….
[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 06-12-2025 15:14 ]
Gezien het broddelwerk dat kabinet Schoof aangeleverd heeft aan de Eerste Kamer is dat ook niet vreemd. Als wetsvoorstellen tegen de kaders van de (grond)wet en uitvoerbaarheid aanschuren, is het maar goed dat een Eerste Kamer grondig haar werk doet.Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:14:
[...]
Het doel van de eerste kamer is/was om de wetten in de tweedekamer te toetsen op basis van o.a. rechtmatigheid.
Sinds een paar jaar heeft de eerste kamer zichzelf steeds meer macht toegetrokken, waardoor zij bijna een wetmakende instantie zijn geworden en beginnen te bepalen wat er in een wet moet staan om hem goed te keuren.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat is nog geen argument om het zo te houden. Dat de Eerste Kamer steeds politieker wordt is één van de redenen dat ons land onbestuurbaar dreigt te worden. Tijd dus om de EK weer terug in haar hok te zetten óf om het geheel af te schaffen en de haalbaarheidstoets ergens anders onder te brengen.HEY_DUDE schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:23:
Eerste kamer is al tijden een politiek orgaan, het was doorgaans gebruikelijk om ook te kijken hoe je meerderheden in beide kamers kan organiseren.
Ik neem aan dat je het CPB bedoelt. Maar kun je daaruit dan concreet de inkomenseffecten halen? Ik zie wat algemene termen in bepaalde inkomenspercentielen maar heel concreet wordt het voor mij niet.FreakNL schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:24:
Misschien moet je je eens verdiepen in de partijprogramma’s en de doorrekening van het CBR.
Ik wil die onderbouwing wel eens zien als je een gezamenlijk bruto inkomen hebt van € 150.000,-, uit loondienst overigens.Bij geen enkele partij gaat iemand in loondienst er 700 euro op achteruit. Je verkondigt onzin.
Eerste kamer is altijd een politiek orgaan geweest. Er is best wat wetgeving daar met veel politiek theater als nog gesneuveld. En er is heel veel wetgeving aangenomen die zeer discutabel was van kwaliteit en haalbaarheid en er zit ook nog wat in de pipeline vanuit het huidige radicaal rechtse kabinet. Zou goed zijn als de eerste kamer daar korte mette mee gaat maken. Maar vermoed dat er wel gekeken is naar meerderheden in de eerste kamer voor de wet.Dennis schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:33:
[...]
Dat is nog geen argument om het zo te houden. Dat de Eerste Kamer steeds politieker wordt is één van de redenen dat ons land onbestuurbaar dreigt te worden. Tijd dus om de EK weer terug in haar hok te zetten óf om het geheel af te schaffen en de haalbaarheidstoets ergens anders onder te brengen.
Ik zie geen 2/3 meerderheid ontstaan om daar iets aan te gaan doen. Dus we hebben er nog even mee te dealen.
Ik kijk liever naar de doorberekening van het CPB, dan naar de koepelorganisatie van rijvaardigheden.FreakNL schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:24:
[...]
Misschien moet je je eens verdiepen in de partijprogramma’s en de doorrekening van het CBR. Bij geen enkele partij gaat iemand in loondienst met een koophuis en 2 kinderen (zeg maar Jan Modaal) er 700 euro op achteruit. Ook niet als je (als gezin) 3 of zelfs 5 keer modaal verdient.
Je verkondigt onzin. Zoals rechts dat ook doet. Volksmenner Dilan voorop met haar 400 netto….
Maar even serieus: heeft het CPB al zicht op de uiteindelijke vorm? Want bij een coalitie zal niets 100% gaan zoals bij de berekening, dus om nou te zeggen dat t niet klopt is wat voorbarig. Doorrekenen is leuk voor verkiezingen, maar als er maar even aan gesleuteld wordt bij een formatie dan kan die hele doorrekening zo de prullenbak in. Er hoeft maar 1 partij (vvd) tegen de belastingverlaging te zijn voor lage/middeninkomens en de hele berekening kan de prullenbak in en zij gaan er nog meer dan 700 op achteruit.
[ Voor 7% gewijzigd door Bestseller op 06-12-2025 10:56 ]
tuurlijk, en dan zitten we met wetten die je nog veel meer uitkleden, vooral als we de VVD hun gang laten gaan. De eerste kamer heeft geen problemen, maar bepaalde partijen (bv BBB) daar lopen niet alleen kiezers van weg maar dus ook hun eigen mensen, je het is nu een keer zo geregeld in ons land dat er op personen wordt gestemd en niet op partijen, hoe graag dat bepaalde partijen het ook maar zo graag zouden willen ( kijk maar naar PVV, eigenlijk zou je maximaal zoveel zetels mogen hebben als het aantal leden van die partij, waren we met die PVV direct klaar). Dus als een lid van idee verandert en uit een partij stapt dan is de partij die zetel kwijt en niet de gekozen persoon. Ligt vrees ik dan ook vooral aan die partij zelf dat ze niet in staat zijn om hun mensen binnen te houden.Dennis schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:33:
[...]
Dat is nog geen argument om het zo te houden. Dat de Eerste Kamer steeds politieker wordt is één van de redenen dat ons land onbestuurbaar dreigt te worden. Tijd dus om de EK weer terug in haar hok te zetten óf om het geheel af te schaffen en de haalbaarheidstoets ergens anders onder te brengen.
De enige reden dat de VVD nu niet wil bewegen en ze zullen dat ook niet doen tot de gemeenteraadsverkiezingen zijn geweest. Want Yesilgöz is doodsbenauwd als de VVD dan slecht presteerd dat zij haar baan kwijt is, niets anders.
Graag niet op die manier naar mensen refereren.
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 06-12-2025 19:14 ]
Tuurlijk is de kans groot dat de uiteindelijke cijfers bij een coalitie anders uitpakken. Daarnaast is er ook nog wel het nodige aan te merken op de werkwijze van het CPB (zie de eerdere betogen van @dawg). Alleen is die eerder genoemde € 700 ook niets meer dan niet onderbouwde stemmingmakerij.Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:50:
[...]
Ik kijk liever naar de doorberekening van het CPB, dan naar de koepelorganisatie van rijvaardigheden.
Maar even serieus: heeft het CPB al zicht op de uiteindelijke vorm? Want bij een coalitie zal niets 100% gaan zoals bij de berekening, dus om nou te zeggen dat t niet klopt is wat voorbarig. Doorrekenen is leuk voor verkiezingen, maar als er maar even aan gesleuteld wordt bij een formatie dan kan die hele doorrekening zo de prullenbak in.
[ Voor 5% gewijzigd door darkrain op 06-12-2025 11:19 ]
Dit is wel een beetje makkelijke framing en ik denk een beetje bezijden de waarheid. Als jij en ik samen een hut bouwen, dan wil ons klasgenootje die we vragen om mee te doen ook eerst even zijn zeggenschap veiligstellen voordat ie allemaal takken gaat verzamelen en vies wordt.DevWouter schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:33:
Het gaat om autoriteit/aanzien. De intentie van de VVD is om het werk van de D66 en CDA te diskwalificeren. Een inhoudelijk argument geven zal leiden tot discussie.
Het is vergelijkbaar met een klant die altijd geholpen wil worden door de manager in plaats van het winkel personeel.
Geef de VVD even een bot en ga vervolgens je gelijk halen in de onderhandeling. Dan is iedereen weer blij.
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat D66 en het CDA een regeerakkoord sluiten waarbij mensen er 700 euro op achteruit gaan per maand, dat gaat hem echt niet worden..... Echt Pietje Paniek.....Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:50:
[...]
Ik kijk liever naar de doorberekening van het CPB, dan naar de koepelorganisatie van rijvaardigheden.
Maar even serieus: heeft het CPB al zicht op de uiteindelijke vorm? Want bij een coalitie zal niets 100% gaan zoals bij de berekening, dus om nou te zeggen dat t niet klopt is wat voorbarig. Doorrekenen is leuk voor verkiezingen, maar als er maar even aan gesleuteld wordt bij een formatie dan kan die hele doorrekening zo de prullenbak in. Er hoeft maar 1 partij (vvd) tegen de belastingverlaging te zijn voor lage/middeninkomens en de hele berekening kan de prullenbak in en zij gaan er nog meer dan 700 op achteruit.
En dan ook nog eens vragen hoe dat uitpakt voor personen met een gezinsinkomen van 150k bruto per jaar...dat is toch wel heel vooroordeel bevestigend.HvdBent schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:18:
[...]
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat D66 en het CDA een regeerakkoord sluiten waarbij mensen er 700 euro op achteruit gaan per maand, dat gaat hem echt niet worden..... Echt Pietje Paniek.....
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Stop met dit soort leugenachtige retoriek. Het frustreert een inhoudelijke en eerlijke discussie over een onderwerp waar heel veel geleerden het er over eens zijn dan dat ingrijpen noodzakelijk is. En helemaal niemand is van plan om modale mensen die dat niet kunnen missen 700 euro in de min te laten komen. Dat zijn echt keiharde leugens en we weten dat de leugen regeert bij de VVD maar laten we dat hier niet als norm gaan nemen.Bestseller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:50:
[...]
Dat klasgenootje wil het werk wat u en @DevWouter reeds gedaan hebben eerst helemaal afbreken om vervolgens jullie te dwingen het te bouwen naar zijn inzicht.DeKever schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:13:
[...]
Dit is wel een beetje makkelijke framing en ik denk een beetje bezijden de waarheid. Als jij en ik samen een hut bouwen, dan wil ons klasgenootje die we vragen om mee te doen ook eerst even zijn zeggenschap veiligstellen voordat ie allemaal takken gaat verzamelen en vies wordt.
Geef de VVD even een bot en ga vervolgens je gelijk halen in de onderhandeling. Dan is iedereen weer blij.
De VVD moet niet beloond worden voor deze gijzeling. Dat gaat enkel van kwaad tot erger, er is namelijk helemaal geen gedegen onderbouwing voor hun beweegredenen, het is puur beeldvorming voor hun eigen ‘klassiek liberaal’-vleugel. Diezelfde vleugel die geen enkel probleem ziet in regeren met PVV & JA21, welke volgens de wetenschap tot uiterst rechts behoren. Wat volgende keer? D66 uitsluiten want links? Zelfs CDA is links als we BBB moeten geloven.
Klinkt redelijk herkenbaar nietwaar?Ook voor ons komt geloof en niet kennis op de eerste plaats. Je moet geloven in een zaak. Alleen een geloof creëert een staat. Wat motiveert mensen om te gaan strijden voor religieuze ideeën? Niet kennis, maar blind geloof.
..
Daadkracht en het opruimen van puinhopen die door anderen waren achtergelaten.
..
Mensen werden ‘geholpen om zich opnieuw te vestigen’.
..
werd gesproken van ‘de komende taak’ of ‘nieuwe maatregelen’.
..
Het is geen spel. Het gaat hier om zeer serieuze zaken, dat moeten mensen echt beseffen. De grootste valkuil is denken dat het allemaal wel mee zal vallen en zo snel niet zal gaan.
Uiteraard bedoel ik het CPB.. Ik had nog niet genoeg koffie op, dankjewel..Dennis schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:45:
[...]
Ik neem aan dat je het CPB bedoelt. Maar kun je daaruit dan concreet de inkomenseffecten halen? Ik zie wat algemene termen in bepaalde inkomenspercentielen maar heel concreet wordt het voor mij niet.
[...]
Ik wil die onderbouwing wel eens zien als je een gezamenlijk bruto inkomen hebt van € 150.000,-, uit loondienst overigens.
Bij de vorige plannen (PvdA zonder GL) ging je er tot 75k gewoon op vooruit bij de PvdA.. Alles meegerekend. En een gezin met 160k en twee kinderen ook. Pas daarboven was je bij de VVD beter (iets) uit, financieel gezien (je kunt je ook afvragen of je alles financieel moet bekijken)..
Bovendien wordt PvdA beleid nooit geheel waarheid want coalitie... Stellen dat Jan Modaal (of voor mijn part Jan Modaal x 4) er 700 euro per maand op achteruit gaat is holle retoriek en bangmakerij..
Heel veel mensen stemmen VVD want HRA blabalbla bestaanszekerheid blablaba. Nu weer de 'rust in de portemonnee'... Maar ze kijken niet verder dan hun neus lang is. VVD dient het grootkapitaal. Niet die arbeider die denkt dat hij met 5k een dermate hoog salaris heeft dat hij op VVD moet stemmen.. Die is namelijk gewoon beter af bij CDA of D66 of zelfs PvdAGL.... De frame (links pakt je geld af) is overigens wel zeer successvol van de VVD, ik moet het ze nageven..
[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 06-12-2025 15:27 ]
Oké, maar jouw verwijzing naar de CPB-doorrekening of de partijprogramma's is dan dus een loze verwijzing (sorry, het klinkt onaardiger dan dat ik het bedoel) want je kunt jouw concrete verwijt er niet terugvinden: je zegt nu zelf dat jouw stelling gebaseerd was op de PvdA-programma's. Maar dat ligt alweer een tijdje achter ons.FreakNL schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:25:
Bij de vorige plannen (PvdA zonder GL) ging je er tot 75k gewoon op vooruit bij de PvdA.. Alles meegerekend. En een gezin met 160k en twee kinderen ook. Pas daarboven was je bij de VVD beter (iets) uit, financieel gezien (je kunt je ook afvragen of je alles financieel moet bekijken)..
Zo gek is dat frame niet.Bovendien wordt PvdA beleid nooit geheel waarheid want coalitie... Stellen dat Jan Modaal (of voor mijn part Jan Modaal x 4) er 700 euro per maand op achteruit gaat is holle retoriek en bangmakerij..
Heel veel mensen stemmen VVD want HRA blabalbla bestaanszekerheid blablaba. Nu weer de 'rust in de portemonnee'... Maar ze kijken niet verder dan hun neus lang is. VVD dient het grootkapitaal. Niet die arbeider die denkt dat hij met 5k een dermate hoog salaris heeft dat hij op VVD moet stemmen.. Die is namelijk gewoon beter af bij CDA of D66 of zelfs PvdAGL.... De frame (links pakt je geld af) is overigens wel zeer successvol van de VVD, ik moet het ze nageven..
Ik ben die inkomensafhankelijke zorgpremie in 2012 niet vergeten:
Dus inderdaad geen 700 euro, maar toch een flink bedrag. En dit gaat om een gezin met een gezamenlijk inkomen van 140.000.Uit rekenvoorbeelden van Blok blijkt dat een gezin waarin de twee ouders beide 70.000 euro verdienen, met de maatregel in 2014 bijna 480 euro per gezin per maand meer betalen. Een gezin met twee kinderen en één verdienende ouder met een inkomen van 70.000 euro gaat per saldo 145 euro per maand meer betalen.
Van mij mag je daar overigens van alles van vinden hoor. En ik kan ook nog wel begrip voor het standpunt opbrengen dat deze groep met een dergelijk salaris het ontzettend goed heeft in Nederland. Ik denk namelijk dat dat ook zo is. Of je ze dan zoveel extra moet belasten is een andere discussie.
En dit was trouwens een concreet programma in een regeerakkoord. En ik citeer nog even de toenmalige PvdA-voorzitter Hans Spekman in het AD: "Nivelleren is 'een feest'"
Oh dan kan je het best missen (ik ook overigens)pingkiller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:42:
[...]
En dan ook nog eens vragen hoe dat uitpakt voor personen met een gezinsinkomen van 150k bruto per jaar...dat is toch wel heel vooroordeel bevestigend.
Tja. Ik ben toch wel benieuwd wat u dan van het acteren van VVD vindt afgelopen jaren. Of u liegen een probleem vindt, of het framen van een middenpartij als extreem. Regeren met extreemrechts. Of qua inhoud, het willen vergroten van armoede en ongelijkheid.Dennis schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:09:
[...]
Oké, maar jouw verwijzing naar de CPB-doorrekening of de partijprogramma's is dan dus een loze verwijzing (sorry, het klinkt onaardiger dan dat ik het bedoel) want je kunt jouw concrete verwijt er niet terugvinden: je zegt nu zelf dat jouw stelling gebaseerd was op de PvdA-programma's. Maar dat ligt alweer een tijdje achter ons.
[...]
Zo gek is dat frame niet.
[...]
Dus inderdaad geen 700 euro, maar toch een flink bedrag. En dit gaat om een gezin met een gezamenlijk inkomen van 140.000.
Van mij mag je daar overigens van alles van vinden hoor. En ik kan ook nog wel begrip voor het standpunt opbrengen dat deze groep met een dergelijk salaris het ontzettend goed heeft in Nederland. Ik denk namelijk dat dat ook zo is. Of je ze dan zoveel extra moet belasten is een andere discussie.
En dit was trouwens een concreet programma in een regeerakkoord. En ik citeer nog even de toenmalige PvdA-voorzitter Hans Spekman in het AD: "Nivelleren is 'een feest'"
Oprecht benieuwd. Waarden en normen gaan twee kanten op, lijkt me. Ik hoor rechtse mensen weinig over terwijl de zelfkastijding bij linkse mensen soms net wat te is. Oprecht benieuwd dus.
1. Die inkomensafhankelijke zorgpremie is er nooit gekomenDennis schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:09:
[...]
Oké, maar jouw verwijzing naar de CPB-doorrekening of de partijprogramma's is dan dus een loze verwijzing (sorry, het klinkt onaardiger dan dat ik het bedoel) want je kunt jouw concrete verwijt er niet terugvinden: je zegt nu zelf dat jouw stelling gebaseerd was op de PvdA-programma's. Maar dat ligt alweer een tijdje achter ons.
[...]
Zo gek is dat frame niet.
[...]
Dus inderdaad geen 700 euro, maar toch een flink bedrag. En dit gaat om een gezin met een gezamenlijk inkomen van 140.000.
2. 480 euro in 2013 = nu 350 euro
3. 140k gezinsinkomen in 2013 = nu 190k gezinsinkomen
4. Bij het pakket zat een ook verlaging van de inkomstenbelasting inbegrepen, als je eerlijk wilt rekenen moet je ook dat meenemen
5. 2012 is in politieke termen echt veel te lang geleden om dat nu nog als argument te gebruiken
De soep wordt allemaal niet zo heet gegeten als die wordt opgediend...
Lijkt mij een behoorlijk whataboutismedawg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:20:
Tja. Ik ben toch wel benieuwd wat u dan van het acteren van VVD vindt afgelopen jaren. Of u liegen een probleem vindt, of het framen van een middenpartij als extreem. Regeren met extreemrechts. Of qua inhoud, het willen vergroten van armoede en ongelijkheid.
Daarnaast heb ik me wel vaker uitgesproken over wat ik van de VVD vind, hier ook wel terug te vinden met wat zoeken. Ik ben lid geweest van de VVD en heb mijn lidmaatschap opgezegd naar aanleiding van de bonnetjesaffaire en de totale klucht die dat was. Ik denk dat dat genoeg zegt.
Ik ben al lang teleurgesteld in de politiek, volgens mij is dat geen geheim en ook geen verrassing. Ik hoop ook het liefst op een middenkabinet en ik vind het ook jammer dat Yesilgoz niet wil praten. Is het zo duidelijk genoeg?Oprecht benieuwd. Waarden en normen gaan twee kanten op, lijkt me. Ik hoor rechtse mensen weinig over terwijl de zelfkastijding bij linkse mensen soms net wat te is. Oprecht benieuwd dus.
Maar in een deel van de opvattingen die breed in dit topic worden gedeeld en hier ook pagina na pagina in berichten belanden kan ik me niet in vinden. Ik denk alleen niet dat ik anderen hier daarvan kan overtuigen. Ik heb het lang geprobeerd, maar ik ben daarmee gestopt
Nou, u heeft mij in het verleden meermaals doorgevraagd naar mijn mening, en heb u altijd netjes van repliek voorzien. Dus geen whataboutisme, althans niet zo bedoeld. Vandaar.Dennis schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:43:
[...]
Lijkt mij een behoorlijk whataboutisme. Waarom moet ik me, als ik een argument inbreng in een discussie over de PvdA, ook meteen uitspreken over de VVD? Daar gaat het nu helemaal niet over.
Daarnaast heb ik me wel vaker uitgesproken over wat ik van de VVD vind, hier ook wel terug te vinden met wat zoeken. Ik ben lid geweest van de VVD en heb mijn lidmaatschap opgezegd naar aanleiding van de bonnetjesaffaire en de totale klucht die dat was. Ik denk dat dat genoeg zegt.
[...]
Ik ben al lang teleurgesteld in de politiek, volgens mij is dat geen geheim en ook geen verrassing. Ik hoop ook het liefst op een middenkabinet en ik vind het ook jammer dat Yesilgoz niet wil praten. Is het zo duidelijk genoeg?.
Maar in een deel van de opvattingen die breed in dit topic worden gedeeld en hier ook pagina na pagina in berichten belanden kan ik me niet in vinden. Ik denk alleen niet dat ik anderen hier daarvan kan overtuigen. Ik heb het lang geprobeerd, maar ik ben daarmee gestopt.
Dank voor het antwoord.
Als het aan de PvdA lag was hij er gekomen. Dat is nou juist het hele punt.FreakNL schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:21:
1. Die inkomensafhankelijke zorgpremie is er nooit gekomen
Dit kan niet. Als het ene hoger is, dan is het andere ook hoger. 480 euro toen is wat dan nu 650 euro zal zijn.2. 480 euro in 2013 = nu 350 euro
3. 140k gezinsinkomen in 2013 = nu 190k gezinsinkomen
Dat is waar.4. Bij het pakket zat een ook verlaging van de inkomstenbelasting inbegrepen, als je eerlijk wilt rekenen moet je ook dat meenemen
Niet mee eens. Bovendien wordt hier te pas en te onpas gesproken over Bolkestein en alles wat nadien is gekomen. Verder zullen mensen het zich toch zo herinneren. Een paar maanden geleden werd hier nog de herinnering besproken aan Den Uyl die geframet werd door zijn opvolger als iemand die alles uitgaf.5. 2012 is in politieke termen echt veel te lang geleden om dat nu nog als argument te gebruiken
Ik deel die conclusie niet.De soep wordt allemaal niet zo heet gegeten als die wordt opgediend...
Dat is waardawg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:47:
Nou, u heeft mij in het verleden meermaals doorgevraagd naar mijn mening, en heb u altijd netjes van repliek voorzien. Dus geen whataboutisme, althans niet zo bedoeld. Vandaar.
Volgens mij stellen ze voor een nieuwe hut te bouwendawg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:29:
[...]
Dat klasgenootje wil het werk wat u en @DevWouter reeds gedaan hebben eerst helemaal afbreken om vervolgens jullie te dwingen het te bouwen naar zijn inzicht.
De VVD moet niet beloond worden voor deze gijzeling. Dat gaat enkel van kwaad tot erger, er is namelijk helemaal geen gedegen onderbouwing voor hun beweegredenen, het is puur beeldvorming voor hun eigen ‘klassiek liberaal’-vleugel.
Als de VVD eindelijk eens serieus meedoet, dan mogen ze van mij opnieuw gaan schrijven. Maar dan wel vooraf commitment over de uiteindelijke vorm vh kabinet. Maar zelfs dat lijkt teveel gevraagd.
Als het mis gaat, kan het snel gaan. Dat klopt helemaal. Het probleem is dat je dat altijd kan roepen en dat het daarmee zijn zeggingskracht verliest. Je zult met iets anders moeten komen dan met een nazi-associatie van de VVD om een beetje serieus genomen te worden. Misschien bedoel je wat anders, maar obstructie in de formatie en lege politiek vergelijken met de nazi-tijd. Je kan net zo goed voorspellen dat over 100 jaar de wereld vergaat. Alleen gelijkgestemden zullen het met je eens zijn.Diezelfde vleugel die geen enkel probleem ziet in regeren met PVV & JA21, welke volgens de wetenschap tot uiterst rechts behoren. Wat volgende keer? D66 uitsluiten want links? Zelfs CDA is links als we BBB moeten geloven.
[...]
Klinkt redelijk herkenbaar nietwaar?
Het is geen spel. Het gaat hier om zeer serieuze zaken, dat moeten mensen echt beseffen. De grootste valkuil is denken dat het allemaal wel mee zal vallen en zo snel niet zal gaan.
Ik denk niet dat VVD serieus mee moet doen. Een klein kind wat blijft jengelen en zeuren geef je niet nog een snoepje.
De machtspolitiek die VVD nu bedrijft kan men enkel afweren als VVD niet mee gaat doen, eender in wat voor vorm. Dus moet men ze dwingen op inhoud en dan komen we altijd uit op een minderheid van D66 & CDA.
De machtspolitiek die VVD nu bedrijft kan men enkel afweren als VVD niet mee gaat doen, eender in wat voor vorm. Dus moet men ze dwingen op inhoud en dan komen we altijd uit op een minderheid van D66 & CDA.
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 06-12-2025 17:02 ]
Hoe bedoel je vooroordeel? Ik denk gewoon niet dat dat uberhaupt zou gebeuren, en ja als ik iets meer moet betalen om Nederland beter te maken (milieu, veiligheid,...) dan heb ik dat er gewoon voor over.pingkiller schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:42:
[...]
En dan ook nog eens vragen hoe dat uitpakt voor personen met een gezinsinkomen van 150k bruto per jaar...dat is toch wel heel vooroordeel bevestigend.
Je hebt helemaal gelijk , volgens mij heb ik chronisch koffie tekort. In reptrospect was die 480 toen dus helemaal bizar.Dennis schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:50:
[...]
[...]
Dit kan niet. Als het ene hoger is, dan is het andere ook hoger. 480 euro toen is wat dan nu 650 euro zal zijn.
[...]
Maar het is er niet gekomen. Je kunt niet doen alsof beleid dat nooit is ingevoerd bewijs is voor hoe erg linkse partijen zijn. Anders kunnen we ook alle VVD-plannen erbij pakken die gesneuveld zijn.Dennis schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:50:
Als het aan de PvdA lag was hij er gekomen. Dat is nou juist het hele punt.
Even voor de duidelijkheid: @FreakNL punt was niet dat €480 nu €350 zou zijn, maar dat het gezinsinkomen waarvoor dit gold (€140k) nu ~€190k zou zijn. Het gaat om de vraag wie dit treft - en dat waren toen en nu de topinkomens, niet Jan Modaal. De €700/maand-bangmakerij voor “gewone mensen” is niet alleen onzin, het is klassieke populistische framing à la “links pakt je geld af”.[…]
Dit kan niet. Als het ene hoger is, dan is het andere ook hoger. 480 euro toen is wat dan nu 650 euro zal zijn.
Bolkestein en Den Uyl worden aangehaald om ideologische lijnen te duiden. Jij graaft een gesneuveld plan uit 2012 op als stroman voor “links pakt je geld af”. Ondertussen mag de gerefereerde ‘Henk’ vanuit VVD koker meer accijns te laten betalen terwijl de vermogensbelasting omlaag gaat. “Werken moet lonen”, maar blijf je vooral focussen op het “linkse gevaar” hè[…]
Niet mee eens. Bovendien wordt hier te pas en te onpas gesproken over Bolkestein en alles wat nadien is gekomen. Verder zullen mensen het zich toch zo herinneren. Een paar maanden geleden werd hier nog de herinnering besproken aan Den Uyl die geframet werd door zijn opvolger als iemand die alles uitgaf.
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
laten we eerlijk zijn, een minderheidskabinet met alleen D66 en CDA heeft domweg veel te weinig stemmen en dus draagkracht, ik vrees dat de VVD, wat ik al eerder schreef, gewoon wacht na de gemeenteraadsverkiezingen om zodoende geen gezichtsverlies te leiden als men alsnog met D66 - CDA en Gr-L/PvdA en dus met de VVD een nieuwe coalitie zal aangaan, het voordeel hiervan is dat deze zowel in de 2de als 1st kamer voldoende steun en daadkracht heeft. en anders vrees ik dat we weer naar de stembus gaan.dawg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:02:
Ik denk niet dat VVD serieus mee moet doen. Een klein kind wat blijft jengelen en zeuren geef je niet nog een snoepje.
Het is er niet gekomen, maar het stond in het coalitieakkoord van toen en het kwam ook rechtstreeks uit het PvdA verkiezingsprogramma uit 2012.olympusdenk schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:16:
Maar het is er niet gekomen. Je kunt niet doen alsof beleid dat nooit is ingevoerd bewijs is voor hoe erg linkse partijen zijn. Anders kunnen we ook alle VVD-plannen erbij pakken die gesneuveld zijn.
En natuurlijk mag je ook VVD-plannen erbij pakken. We bespreken hier toch ook het verkiezingsprogramma van alle partijen en wat we daarvan vinden? Niks mis mee lijkt me en die programma's moeten een weergave zijn van wat je kunt verwachten als een dergelijke partij aan de macht komt. Nou, in 2012 stond het er gewoon in:
De PvdA kiest voor een inkomensafhankelijke premie voor het basispakket. Daarmee is de bureaucratie van de zorgtoeslag niet meer nodig en worden de lasten eerlijker verdeeld. Hierbij zal de PvdA rekening houden met de meerkosten die mensen met een beperking hebben en de cumulatie van de verschillende eigen bijdragen Wmo en AWBZ.
Je hebt gelijk dat het niet Jan Modaal is die dit treft. Dat lijkt inderdaad wel gesuggereerd door de auteur waar deze discussie mee begon, maar dat klopt niet nee.Even voor de duidelijkheid: @FreakNL punt was niet dat €480 nu €350 zou zijn, maar dat het gezinsinkomen waarvoor dit gold (€140k) nu ~€190k zou zijn. Het gaat om de vraag wie dit treft - en dat waren toen en nu de topinkomens, niet Jan Modaal. De €700/maand-bangmakerij voor “gewone mensen” is niet alleen onzin, het is klassieke populistische framing à la “links pakt je geld af”.
Dennis schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:48:
[...]
Het is er niet gekomen, maar het stond in het coalitieakkoord van toen en het kwam ook rechtstreeks uit het PvdA verkiezingsprogramma uit 2012.
Fijn dat we het eens zijn dat de €700/maand-bangmakerij voor Jan Modaal niet klopt. Dat was namelijk de oorspronkelijke claim waar deze hele discussie mee begon.[…]
Je hebt gelijk dat het niet Jan Modaal is die dit treft. Dat lijkt inderdaad wel gesuggereerd door de auteur waar deze discussie mee begon, maar dat klopt niet nee.
Dat de PvdA in 2012 een inkomensafhankelijke zorgpremie voorstelde voor topinkomens is geen geheim - dat was expliciet nivellering. De vraag is waarom dat 13 jaar later nog steeds als schrikbeeld moet dienen, terwijl het nooit is ingevoerd én de VVD-beloftes uit diezelfde periode (“werken moet lonen”) wél hadden kunnen worden ingelost maar dat niet zijn.En natuurlijk mag je ook VVD-plannen erbij pakken. We bespreken hier toch ook het verkiezingsprogramma van alle partijen en wat we daarvan vinden? Niks mis mee lijkt me en die programma's moeten een weergave zijn van wat je kunt verwachten als een dergelijke partij aan de macht komt. Nou, in 2012 stond het er gewoon in:
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Sorry
[ Voor 123% gewijzigd door spijkerhoofd op 07-12-2025 08:23 ]
D66, cda en PvdAgl is 64 zetels, geen 72... En dat is een zeer belangrijk verschil.spijkerhoofd schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:49:
[...]
Dat is een behoorlijke grote gok die de VVD neemt, want stel dat D66 en het CDA met de PVDA verder onderhandelen en ze komen eruit dan zit je al op 72 zetels, als daar een PVDD en misschien Volt zit je op 76 zetels. Dan piest de VVD geheel naast de pot en word het de komende jaren oppositie voeren.
Zelfs met enkel PVDA erbij is een meerderheid vinden per onderwerp in de kamer geen ommogelijke opgave.
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Ik zat verkeerd te rekenen, excuses. Maar dan nog, zelfs als de PVDA nu aan de onderhandelingstafel komt en zij komen tot een akkoord met CDA en D66 dan vraag ik mij af of de VVD wat in te brengen heeft straks. Gezien D66 en CDA beiden in de samenwerkingsstand zitten vind ik het bijzonder stupide dat de VVD zich van zijn slechtste kant laat zien, ze laten het initatief volledig uit handen geven.cleef schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:56:
[...]
D66, cda en PvdAgl is 64 zetels, geen 72... En dat is een zeer belangrijk verschil.
De vraag is of als er nieuwe verkiezingen moeten komen de of de VVD daar wat mee zal winnen, ik denk het niet, want de mensen die nu D66 en CDA stemmen kunnen enkel tevreden zijn over Jetten en Bontebal die hun verschillen terzijde leggen en de overeenkomsten opzoeken en ik denk dat meer mensen op D66 en CDA zullen stemmen juist vanwege hun positieve manier van werken, terwijl de VVD stemmen zal verliezen of aan D66 en CDA of aan Ja21 vanwege hun starre manier werken.
@spijkerhoofd Bij nieuwe verkiezingen vraag ik me af hoeveel mensen D66 en CDA trouw blijven nadat ze het rekeningrijden spook weer uit de kast getoverd hebben.
Verder zijn veel BBB stemmers terug naar CDA. Nu er daadwerkelijk weer plannen zijn om de veestapel te laten krimpen vliegen die waarschijnlijk ook weer naar ergens anders.
Ik verwacht dat Yesilguz de poot gewoon stijf houdt en uiteindelijk aanstuurt op nieuwe verkiezingen. Dit kan alleen maar goed uitpakken voor conservatief rechts.
Verder zijn veel BBB stemmers terug naar CDA. Nu er daadwerkelijk weer plannen zijn om de veestapel te laten krimpen vliegen die waarschijnlijk ook weer naar ergens anders.
Ik verwacht dat Yesilguz de poot gewoon stijf houdt en uiteindelijk aanstuurt op nieuwe verkiezingen. Dit kan alleen maar goed uitpakken voor conservatief rechts.
Ik vraag mij af of er echt zoveel mensen iets tegen het rekeningrijden hebben. Want de accijns en MRB zal omlaag of afgeschaft worden, en gezien de meeste mensen geen EV of plugin hybride hebben zullen zij er weinig van last van ondervinden, de EV rijders weer wel._JGC_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:45:
@spijkerhoofd Bij nieuwe verkiezingen vraag ik me af hoeveel mensen D66 en CDA trouw blijven nadat ze het rekeningrijden spook weer uit de kast getoverd hebben.
BBB zijn te extreem rechts geworden, en de meeste BBB stemmers zagen in de BBB de nieuw verlosser zoals ze dat eerder zagen met het FVD en Wilders en nu weer Ja21.Verder zijn veel BBB stemmers terug naar CDA. Nu er daadwerkelijk weer plannen zijn om de veestapel te laten krimpen vliegen die waarschijnlijk ook weer naar ergens anders.
Conservatief rechts zal niet groter worden, zij snoepen vooral van elkaar af. Je moet vooral kijken naar de zwevende middenstemmers, zij zijn degene die roepen dat de politici zich als volwassenen moeten gedragen en samenwerken.Ik verwacht dat Yesilguz de poot gewoon stijf houdt en uiteindelijk aanstuurt op nieuwe verkiezingen. Dit kan alleen maar goed uitpakken voor conservatief rechts.
Voor CDA-kiezers wel, D66 kan ik me moeilijk voorstellen. De partij van 'klimaatdrammers'. Ik denk dat rekeningrijden door een enorm groot deel van het electoraat prima gepruimd zal worden als maatregel om de vervuiler ook te laten betalen._JGC_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:45:
Ik denk dat rekeningrijden juist beter gepruimd word door het cda, immers gaat het niet over dat de vervuiler betaald maar dat de staat verzekerd is van inkomsten van de automobilist. Door de hoge accijns op peut en het stijgende aantal ev’s en hybrides word er steeds minder peut getankt maar word er meer op electiciteit gereden. Juist door het rekeningrijden worden de kosten beter verdeeld en is de staat beter verzekerd van inkomsten uit het rijden. Een alternatief is een hogere belasting op inkomens en vermogens om de gederfde inkomsten uit brandstof te bekostigen .Loekoe schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:07:
[...]
Voor CDA-kiezers wel, D66 kan ik me moeilijk voorstellen. De partij van 'klimaatdrammers'. Ik denk dat rekeningrijden door een enorm groot deel van het electoraat prima gepruimd zal worden als maatregel om de vervuiler ook te laten betalen.
De partij van die term 'klimaatdrammers' is de VVD. Klaas dijkhoff welteverstaan. En uiteraard de telegraaf en geenstijl die gulzig hun journalistieke plicht van ongekleurd informeren hebben uitgevoerd.Loekoe schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:07:
Voor CDA-kiezers wel, D66 kan ik me moeilijk voorstellen. De partij van 'klimaatdrammers'.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Vriendelijke herinnering dat de rekeningrijden discussie hier forumtopic: 'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk' gevoerd wordt.
Ja snap ik, maar de term is natuurlijk 'geowned' door Jetten, destijds.mekkieboek schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:34:
[...]
De partij van die term 'klimaatdrammers' is de VVD. Klaas dijkhoff welteverstaan. En uiteraard de telegraaf en geenstijl die gulzig hun journalistieke plicht van ongekleurd informeren hebben uitgevoerd.
Ik bedoel ermee te zeggen, dat over het algemeen juist de D66 achterban voor een beleid is waar de vervuiler betaalt - kortom, beleid waarmee het loont om goed/schoon gedrag te vertonen.
Mits dat op een sociale manier gebeurt natuurlijk, dus er zal een lagere inkomstenbelasting tegenover moeten staan.
Ik doe geen voorspellingen meer over wat het electoraat gaat doen. Op irrationeel gedrag en waan van de dag valt geen peil te trekken.spijkerhoofd schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:56:
[...]
Ik vraag mij af of er echt zoveel mensen iets tegen het rekeningrijden hebben. Want de accijns en MRB zal omlaag of afgeschaft worden, en gezien de meeste mensen geen EV of plugin hybride hebben zullen zij er weinig van last van ondervinden, de EV rijders weer wel.
[...]
BBB zijn te extreem rechts geworden, en de meeste BBB stemmers zagen in de BBB de nieuw verlosser zoals ze dat eerder zagen met het FVD en Wilders en nu weer Ja21.
[...]
Conservatief rechts zal niet groter worden, zij snoepen vooral van elkaar af. Je moet vooral kijken naar de zwevende middenstemmers, zij zijn degene die roepen dat de politici zich als volwassenen moeten gedragen en samenwerken.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik wil wel nog iets politieks zeggen over het rekeningrijden.darkrain schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:01:
rekeningrijden
Iedereen gaat er maar een beetje vanuit dat het voorzetje van D66 en CDA in steen gebeiteld is - maar dat is het alles behalve. Ik heb zelf sterk het gevoel dat het rekeningrijden vooral wisselgeld is. Als bijvoorbeeld VVD geen GL-PvdA en geen rekeningrijden wilt, dan is dat mogelijk. Maar dan gaat de HRA wel afgebouwd worden, en zal de vervuiler op andere manieren moeten betalen.
En dat is prima.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dat is uiteraard primaHelixes schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:16:
[...]
Ik wil wel nog iets politieks zeggen over het rekeningrijden.
Ik heb deze nog even niet voorbij zien komen:
Wat de Argentijnse ‘kettingzaag’-minister te maken heeft met de formatie
Je krijgt toch het gevoel dat VVD een JA21-kloon probeert te worden. Dit is redelijk onder de radar gepasseerd, maar ik vind dit zelf echt schokkend.
What the hell, Dilan?!Op de dag dat D66 en CDA hun akkoord presenteerden, ontmoette VVD-leider Yesilgöz de Argentijnse minister van Deregulering en Staatshervorming. Was dat een boodschap aan de mogelijke coalitiepartners? De VVD legt „een ander ideologisch accent”, zegt Kamerlid Silvio Erkens.
Je krijgt toch het gevoel dat VVD een JA21-kloon probeert te worden. Dit is redelijk onder de radar gepasseerd, maar ik vind dit zelf echt schokkend.
I.p.v. te kijken naar hoe ze de al gebouwde hut kunnen uitbreiden.DeKever schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:52:
Volgens mij stellen ze voor een nieuwe hut te bouwen
Het probleem is vooral dat de VVD in deze analoog al direct afwijzend is naar de hut die al gebouwd is.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het gaat nog een stapje verder, de VVD ligt in bed met andere rechts-populistische partijen in deze wereld. Waar we voorheen Wilders betichtten van wereldwijde contacten met rechtspopulisten, zit Yesilgoz nu in dezelfde politieke hoek.Helixes schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:29:
Ik heb deze nog even niet voorbij zien komen:
[...]
What the hell, Dilan?!
De oude VVD bestaat alleen nog in naam.
Veel mensen zullen iets tegen rekeningrijden MOETEN hebben. Anders beseffen ze het doel niet.spijkerhoofd schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:56:
[...]
Ik vraag mij af of er echt zoveel mensen iets tegen het rekeningrijden hebben. Want de accijns en MRB zal omlaag of afgeschaft worden, en gezien de meeste mensen geen EV of plugin hybride hebben zullen zij er weinig van last van ondervinden, de EV rijders weer wel.
[...]
BBB zijn te extreem rechts geworden, en de meeste BBB stemmers zagen in de BBB de nieuw verlosser zoals ze dat eerder zagen met het FVD en Wilders en nu weer Ja21.
[...]
Conservatief rechts zal niet groter worden, zij snoepen vooral van elkaar af. Je moet vooral kijken naar de zwevende middenstemmers, zij zijn degene die roepen dat de politici zich als volwassenen moeten gedragen en samenwerken.
Het doel van alle belastingen en accijnzen m.b.t. autorijden is het begrotingstekort vullen. Door elektrische auto’s lopen ze accijns mis: vandaar dat rekeningrijden wordt ingevoerd.
Rekeningrijden is geen straf op autogebruik, maar een manier om de begroting te dichten. Dat het als ‘groene’ maatregel verkocht wordt, wilt niet zeggen dat het ook zo is.
Een begroting krijg je niet rond door mensen minder te laten betalen. Dus diegene die denken dat ze erop vooruit gaan, zullen van een koude kermis thuiskomen. Op misschien de 80-jarige die haar Fiat Panda zo weinig gebruikt, dat ze niet meer weet waar ze het ding geparkeerd heeft.
Eerlijk gezegd is dat het gehele probleem breed met rechts populisme, dat zie je ook met de PVDA/GL, keer op keer komen zij het beste uit de bus qua financiën voor de lage en middeninkomens maar beloond door de lage en middeninkomens worden ze niet, die stemmen liever op partijen die hun hard aanpakt.Bestseller schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:15:
[...]
Veel mensen zullen iets tegen rekeningrijden MOETEN hebben. Anders beseffen ze het doel niet.
Het doel van alle belastingen en accijnzen m.b.t. autorijden is het begrotingstekort vullen. Door elektrische auto’s lopen ze accijns mis: vandaar dat rekeningrijden wordt ingevoerd.
Rekeningrijden is geen straf op autogebruik, maar een manier om de begroting te dichten. Dat het als ‘groene’ maatregel verkocht wordt, wilt niet zeggen dat het ook zo is.
Een begroting krijg je niet rond door mensen minder te laten betalen. Dus diegene die denken dat ze erop vooruit gaan, zullen van een koude kermis thuiskomen. Op misschien de 80-jarige die haar Fiat Panda zo weinig gebruikt, dat ze niet meer weet waar ze het ding geparkeerd heeft.
*knip*, wil je dat soort uitspraken onderbouwen?spijkerhoofd schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:25:
[...]
Eerlijk gezegd is dat het gehele probleem breed met rechts populisme, dat zie je ook met de PVDA/GL, keer op keer komen zij het beste uit de bus qua financiën voor de lage en middeninkomens maar beloond door de lage en middeninkomens worden ze niet, die stemmen liever op partijen die hun hard aanpakt.
[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 07-12-2025 19:55 ]
Je beseft je dat je een vergelijkbaar betoog kan houden tegen iedere vorm van belasting of accijns, of een verandering ervan? Het zegt niet zo veel. Dit gecombineerd met je overdreven statement op het eind...doet me toch vermoeden dat je niet zo heel objectief in de discussie zit.Bestseller schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:15:
[...]
Veel mensen zullen iets tegen rekeningrijden MOETEN hebben. Anders beseffen ze het doel niet.
Jij denkt dat wegen gratis aangelegd en onderhouden worden? Nog maar te zwijgen over achterstalligonderhoud van infrastructuur.Bestseller schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:15:
[...]
Verder heeft de overheid vaak wel een doel met financiële prikkels. Dat vergt toch wat nuance in het debat.
De volgende stap van het formeren gaat beginnen. D66 en CDA gaan nu verder praten met alleen VVD.
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws...-d66-en-cda-onderhandelenEen volgende stap in de formatie is in zicht. Na een weekend bellen tussen de meest betrokken partijen zullen D66, CDA en VVD komende week met zijn drieën verder gaan praten. Dat zeggen ingewijden tegen de politieke redactie van RTL Nieuws. Of dat ook zal leiden tot een minderheidskabinet bestaande uit die drie partijen, is nog onduidelijk. Maar zo'n kabinet lijkt wel weer een stap dichterbij.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
En zo kennen we D66 weer lekker voorover buigen in landsbelang.RobinNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:45:
De volgende stap van het formeren gaat beginnen. D66 en CDA gaan nu verder praten met alleen VVD.
[...]
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws...-d66-en-cda-onderhandelen
Ja dat werd in Buitenhof ook besproken, met Veerman en Boxtel. Onderhandelen over minderheidsregering met GLPvdA was niet gewenst want fractieleider vers opgestapt, samengaan nog niet afgerond, jada jada. Een minderheidsregering met de VVD is klaarblijkelijk wél acceptabel bespreekbaar, ondanks dat VVD afgelopen jaren hun ware aard heeft laten zien, een niet-conforme, populisme omarmende, machtspolitiek gedreven en (zoals Virtuozzo vaak opmerkt) onzelfstandige politieke partij. Ja, je moet uiteindelijk wat en ik wens ze veel succes. Maar ik zou als D66 en CDA heel, heel erg op mijn hoede zijn.RobinNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:45:
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Volgens mij is er een geen enkele spel-mogelijkheid voor het CDA/D66 om de 4 jaar vol te maken. Ben je op je hoede of naïef, speel je over links of rechts of wat dan ook; Ze hebben het niet in eigen hand om een stabiele regering te maken. Zoals beschreven wordt is de VVD niet bepaald stabiel of betrouwbaar in samenwerkingsverband, maar verder op rechts is het niet veel beter. De kiezer heeft gewoon onbetrouwbare partijen veel ruimte gegeven en die wachten hun kans wel af. Het liefst in de oppositie, dan is voor de volgende verkiezing de kiezer nog makkelijker in te pakken.mekkieboek schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:06:
Maar ik zou als D66 en CDA heel, heel erg op mijn hoede zijn.
Dus D66/CDA kan het beste een vlucht vooruit gaan spelen en hopen dat bij binding aan het kabinet er enige angst voor 'vallen' is zodat ze het lang kunnen uithouden. En dan is een minderheidsregering met VVD wel do-able omdat je zowel van links als rechts wat gedoogsteun kan krijgen. Maar zodra de VVD weer de stekker eruit trekt is het weer voorbij.
Probleem is dat je niet zowel PVV als VVD samen kan uitsluiten, dat kan gewoon niet. En jammer dat D66 maar kortstondig een premier kan leveren dan.
Electriciteit zit toch ook een berg belasting op dus snap dat argument over derving van inkomsten uit accijns nooit zo.spijkerhoofd schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:29:
[...]
Ik denk dat rekeningrijden juist beter gepruimd word door het cda, immers gaat het niet over dat de vervuiler betaald maar dat de staat verzekerd is van inkomsten van de automobilist. Door de hoge accijns op peut en het stijgende aantal ev’s en hybrides word er steeds minder peut getankt maar word er meer op electiciteit gereden. Juist door het rekeningrijden worden de kosten beter verdeeld en is de staat beter verzekerd van inkomsten uit het rijden. Een alternatief is een hogere belasting op inkomens en vermogens om de gederfde inkomsten uit brandstof te bekostigen .
Ook in een minderheidscoalitie is Klaver nodig. In de tweede kamer om niet direct weg gestuurd te worden en in de eerste kamer om wetgeving daar door de kamer te loodsen. De gesprekken met de VVD zullen denk ik toch voor een niet onbelangrijk deel over PVDA/GL gaan, ondanks dat ze er niet bij zitten. Vraag me af of Yesilgoz dit feit gaat waarderen en de boel vooraf ploft.Delerium schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:27:
[...]
Volgens mij is er een geen enkele spel-mogelijkheid voor het CDA/D66 om de 4 jaar vol te maken. Ben je op je hoede of naïef, speel je over links of rechts of wat dan ook; Ze hebben het niet in eigen hand om een stabiele regering te maken. Zoals beschreven wordt is de VVD niet bepaald stabiel of betrouwbaar in samenwerkingsverband, maar verder op rechts is het niet veel beter. De kiezer heeft gewoon onbetrouwbare partijen veel ruimte gegeven en die wachten hun kans wel af. Het liefst in de oppositie, dan is voor de volgende verkiezing de kiezer nog makkelijker in te pakken.
Dus D66/CDA kan het beste een vlucht vooruit gaan spelen en hopen dat bij binding aan het kabinet er enige angst voor 'vallen' is zodat ze het lang kunnen uithouden. En dan is een minderheidsregering met VVD wel do-able omdat je zowel van links als rechts wat gedoogsteun kan krijgen. Maar zodra de VVD weer de stekker eruit trekt is het weer voorbij.
Probleem is dat je niet zowel PVV als VVD samen kan uitsluiten, dat kan gewoon niet. En jammer dat D66 maar kortstondig een premier kan leveren dan.
En inderdaad als de VVD in de peilingen gaat stijgen wordt het kabinet direct opgeblazen. De VVD is geen betrouwbare regeringspartner met Yesilgoz in het bijzonder niet.
Begrijp ook niet goed waarom D66 niet gewoon kan bedanken voor een minderheidskabinet. Als VVD de meest logische optie op een meerderheid blokkeert, dan leg de bal maar bij hen (of eerst voor de vorm eerst nog een paar weken bij Wilders). Zou ze wat mij betreft sieren als ze er wat forser in zouden gaan. Je kan de mogelijke kritiek vanuit de VVD dan ook makkelijk pareren met de woorden "laat je blokkade voor pvda/gl vallen en we hebben binnen een maand een kabinet."Delerium schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:27:
[...]
Volgens mij is er een geen enkele spel-mogelijkheid voor het CDA/D66 om de 4 jaar vol te maken. Ben je op je hoede of naïef, speel je over links of rechts of wat dan ook; Ze hebben het niet in eigen hand om een stabiele regering te maken. Zoals beschreven wordt is de VVD niet bepaald stabiel of betrouwbaar in samenwerkingsverband, maar verder op rechts is het niet veel beter. De kiezer heeft gewoon onbetrouwbare partijen veel ruimte gegeven en die wachten hun kans wel af. Het liefst in de oppositie, dan is voor de volgende verkiezing de kiezer nog makkelijker in te pakken.
Indien een minderheidsregering van D66/CDA/VVD middels Dilan ook de steun van PvdAGL kan waarderen kunnen we in Maart net zo goed naar de stembus gaan.HEY_DUDE schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:42:
[...]
De gesprekken met de VVD zullen denk ik toch voor een niet onbelangrijk deel over PVDA/GL gaan,
Nee, ze hebben Klaver/PvdAGL helemaal niet nodig. Yesilgoz heeft al gezegd dat ze het vijf puntenplan van D66/CDA niet als basis zal gebruiken. Daarnaast heeft Yesilgoz het compromis moeten sluiten om Ja21 te laten vallen + mag Jetten premier worden dus daar moet D66 ook nog wat voor inleveren. Dit gaat gewoon een centrum rechts/conservatief kabinet worden waar D66 als meest linkse/progressieve partij komt te zitten. En de meerderheid gaat op rechts gezocht worden via Ja21/BBB (eventueel met indirecte steun van PVV) en niet met PvdAGL want anders gaat Yesilgoz weer steigeren. De deur zit potdicht voor PvdAGL/D66.HEY_DUDE schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:42:
[...]
Ook in een minderheidscoalitie is Klaver nodig. In de tweede kamer om niet direct weg gestuurd te worden en in de eerste kamer om wetgeving daar door de kamer te loodsen. De gesprekken met de VVD zullen denk ik toch voor een niet onbelangrijk deel over PVDA/GL gaan, ondanks dat ze er niet bij zitten. Vraag me af of Yesilgoz dit feit gaat waarderen en de boel vooraf ploft.
En inderdaad als de VVD in de peilingen gaat stijgen wordt het kabinet direct opgeblazen. De VVD is geen betrouwbare regeringspartner met Yesilgoz in het bijzonder niet.
Dat klopt op zich helemaal en ik ben er ook bang voor dat dit gaat gebeuren.Robkazoe schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:01:
[...]
Nee, ze hebben Klaver/PvdAGL helemaal niet nodig. Yesilgoz heeft al gezegd dat ze het vijf puntenplan van D66/CDA niet als basis zal gebruiken. Daarnaast heeft Yesilgoz het compromis moeten sluiten om Ja21 te laten vallen + mag Jetten premier worden dus daar moet D66 ook nog wat voor inleveren. Dit gaat gewoon een centrum rechts/conservatief kabinet worden waar D66 als meest linkse/progressieve partij komt te zitten. En de meerderheid gaat op rechts gezocht worden via Ja21/BBB (eventueel met indirecte steun van PVV) en niet met PvdAGL want anders gaat Yesilgoz weer steigeren. De deur zit potdicht voor PvdAGL/D66.
Maar dit is wel gelijk het doodsvonnis voor de partij D66. Ik heb D66 gestemd en als dit hem gaat worden dan doe ik dat dus never nooit meer.
Dit dus inderdaad.Janpietertje89 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:46:
[...]
Begrijp ook niet goed waarom D66 niet gewoon kan bedanken voor een minderheidskabinet. Als VVD de meest logische optie op een meerderheid blokkeert, dan leg de bal maar bij hen (of eerst voor de vorm eerst nog een paar weken bij Wilders). Zou ze wat mij betreft sieren als ze er wat forser in zouden gaan. Je kan de mogelijke kritiek vanuit de VVD dan ook makkelijk pareren met de woorden "laat je blokkade voor pvda/gl vallen en we hebben binnen een maand een kabinet."
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Van het weekend stond er nog een artikel in AD over de verhoudingen D66/VVD:
https://www.ad.nl/politie...nu-laat-wachten~aa4aa327/
Onvrede vanwege de starre houding van VVD maar ook…Bij D66 en CDA is er grote ergernis over de volhardende toon van VVD-leider Dilan Yesilgöz. Zij blijft herhalen dat ze zich aan haar belofte aan de kiezers houdt dat haar partij níet in een kabinet zal stappen met GroenLinks-PvdA.
Het chagarijn was blijkbaar toch niet zo groot…Maar er spelen ook sentimentele redenen mee bij D66. Hoewel diverse partijgenoten van Jetten bezweren dat het niet de doorslaggevende reden is, geven ze wel aan dat het gevoel leeft: D66 wil niet wéér door de knieën voor de VVD.
Ziek
In de formatie van 2021 speelden de toenmalige leiders van VVD en CDA enerzijds en D66 anderzijds een half jaar het spelletje: wie knippert er het eerst met zijn ogen? Mark Rutte en Wopke Hoekstra wilden per se opnieuw de ChristenUnie erbij om aan een meerderheid te komen, Sigrid Kaag vergeleek die samenwerking met een ‘roestige auto’ en wilde juist GroenLinks-PvdA erbij halen.
Uiteindelijk was het Kaag die na maanden vruchteloze gesprekken door de knieën ging.
De formatie kan nog lang duren en er kan nog alle ruimte voor chagrijn. Als ze er niet uit komen met voldoende draagvlak bij andere partijen voor de minderheid moeten er alternatieven op tafel komen.Robkazoe schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:19:
Van het weekend stond er nog een artikel in AD over de verhoudingen D66/VVD:
[...]
Onvrede vanwege de starre houding van VVD maar ook…
[...]
Het chagarijn was blijkbaar toch niet zo groot…
Ik ben geen D66-fan maar deze knieval van Siegrid is wat destijds ook de D66 een flink zetel verlies heeft opgeleverd in de verkiezingen daarna, ik snap wel dat ze dit keer proberen te voorkomen ten alle kosten want ze zien een herhaling voltrekken van de situatie toen.
[ Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 07-12-2025 22:28 ]
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
En aan de andere kant van de tafel had je natuurlijk Klaver zitten. Gisteren postte Nieuwsuur dit filmpje.Klaver: Het is een hele grote fout om aan een minderheidskabinet te beginnen (met andere woorden: dat ziet hij niet zitten).
En later ook via Arjan Noorlander: als wij (GLPvdA) steun vanuit de oppositie moeten leveren, dan leggen wij ons vast terwijl wij geen ministers mogen leveren.
En zodra ze wel ministers mogen leveren gaat de VVD er weer vandoor. Dus volgens mij zit de deur voor Klaver (en de wens van Jetten om met GLPvdA samen de regering in te gaan) dus helemaal dicht.
En later ook via Arjan Noorlander: als wij (GLPvdA) steun vanuit de oppositie moeten leveren, dan leggen wij ons vast terwijl wij geen ministers mogen leveren.
En zodra ze wel ministers mogen leveren gaat de VVD er weer vandoor. Dus volgens mij zit de deur voor Klaver (en de wens van Jetten om met GLPvdA samen de regering in te gaan) dus helemaal dicht.
[ Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 07-12-2025 22:44 ]
En dat is precies de reden waarom juist een minderheidskabinet (imho) niet gaat werken, als de meerderheid alleen op rechts gezocht zal worden is er geen enkele reden waarom ze met JA21 en bijvoorbeeld de BBB niet gewoon een meerderheidskabinet zouden kunnen vormen. Of waarom er niet gezocht gaat worden naar een gedoogconstructie van die 2 partijen, ook al zegt JA21 dat ze dat niet willen.Robkazoe schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:01:
Dit gaat gewoon een centrum rechts/conservatief kabinet worden waar D66 als meest linkse/progressieve partij komt te zitten. En de meerderheid gaat op rechts gezocht worden via Ja21/BBB (eventueel met indirecte steun van PVV) en niet met PvdAGL want anders gaat Yesilgoz weer steigeren.
Maak je geen regeerakkoord met bijvoorbeeld JA21 en BBB of gedoogconstructie, dan kom je in de situatie dat er voor elke plan meerderheden moeten worden gezocht zonder harde garanties op de steun aan het kabinet.
Zonder regeerakkoord zullen partijen alsnog eisen gaan stellen aan hun steun, autoritaire oppositie partijen kunnen de regering dan voor het blok gaan zetten om controversiële plannen te steunen in ruil voor de gezochte steun. En als er altijd steun gezocht worden bij autoritair/rechts, zullen andere partijen ook niet genegen zijn om het kabinet uit de brand te helpen, een motie van wantrouwen is dan waarschijnlijker.
D.w.z. als je structureel steunt zoekt bij bepaalde politieke hoek zonder expliciete afspraken, dan krijgen die veel macht over het beleid zonder last te hebben van verantwoordelijkheid. Als het kabinet valt omdat eisen van JA21 of de PVV niet worden ingewilligd, zullen alleen de regeringspartijen daarvan de klappen opvangen en dan vooral D66.
Voor D66 is bovenstaande situatie sowieso ook het meest nadelig, de partij kent geen trouwe achterban en als de meerderheden structureel worden gezocht bij autoritair/rechts dan zal die partij electoraal ook steeds meer onder druk komen te staan. Vanwege de niet loyale achterban was regeren ook altijd al halveren voor D66.
Ik waag me niet zo snel meer aan voorspellingen, maar als er een minderheidskabinet komt dan denk ik dat we volgend jaar weer het rode potlood mogen hanteren.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Maar no offense maar dat is toch bijna altijd hoe het gaat met D66? D66 bepaalt zelden welke kant een kabinet op gaat. Of het linksaf of rechtsaf gaat wordt nooit bepaald door D66 maar altijd door de andere coalitiepartners. Alleen bij de eerste paarse kabinet waren ze beslissend als de lijm tussen Kok en Bolkestein.Fiber schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:13:
[...]
Ik heb D66 gestemd en als dit hem gaat worden dan doe ik dat dus never nooit meer.
Dat is met een kabinet met alle vier ook zo want dan zal de VVD er altijd de stekker uit kunnen trekken.defiant schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:31:
[...]
Ik waag me niet zo snel maar aan voorspellingen, maar als er een minderheidskabinet komt dan denk ik dat we volgend jaar weer het rode potlood mogen hanteren.
D66 was meestal de tweede of zelfs de derde partij. Nu zijn ze de grootste in de coalitie en worden ze zo alsnog gedwongen te luisteren naar de kleinere VVD. Het pijnlijke voor D66 is ook dat ze nu een premier kunnen leveren, maar daarvoor wel moeten ingaan op deze gijzeling.D-e-n schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:34:
[...]
Maar no offense maar dat is toch bijna altijd hoe het gaat met D66? D66 bepaalt zelden welke kant een kabinet op gaat. Of het linksaf of rechtsaf gaat wordt nooit bepaald door D66 maar altijd door de andere coalitiepartners. Alleen bij de eerste paarse kabinet waren ze beslissend als de lijm tussen Kok en Bolkestein.
Niet dat ik een dergelijk kabinet stabiel of lang zie zitten. En dan nieuwe verkiezingen, waarna D66 weer afgemaakt zal worden omdat ze niet geleverd hebben...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
@defiant Het is idd erg nadelig voor d66. Voor VVD en CDA zijn de extra eisen en wensen een stuk makkelijker te slikken want die zitten toch wel in de rechts conservatieve hoek. D66 is daarin de vreemde eend omdat ze een progressief midden partij zijn. Dat is veel lastiger te accepteren.
Ik snap er persoonlijk weinig van. Ze vonden een paar jaar geleden het vervelend dat Kaag als eerste knipperde tijdens de onderhandelingen met Rutte/Hoekstra. En nu gebeurt exact hetzelfde.
Ze hadden beter voor nu een pas op de plaats kunnen doen en Wilders het moeten laten proberen een regering te vormen. Dat was waarschijnlijk ook dik geflopt. Maar dat betekent wel dat CDA en VVD ook duidelijk moeten geven of de blokkade voor PVV echt zo hard is.
En het beeld nu is ook nog eens heel erg negatief voor Yesilgoz/VVD en dat straalt behoorlijk af op haar door haar starre houding. Jetten en Bontenbal hebben het voortouw genomen door een eerste aanzet te geven met hun vijf punten plan en geef je eigenlijk aan: wij hebben het geprobeerd, het ligt niet aan ons.
Nu de stekker eruit trekken en de bal bij Wilders neerleggen levert lang niet zulke slechte reclame op voor D66 dan nu alsnog met VVD en zonder PvdAGL te gaan onderhandelen.
Ik snap er persoonlijk weinig van. Ze vonden een paar jaar geleden het vervelend dat Kaag als eerste knipperde tijdens de onderhandelingen met Rutte/Hoekstra. En nu gebeurt exact hetzelfde.
Ze hadden beter voor nu een pas op de plaats kunnen doen en Wilders het moeten laten proberen een regering te vormen. Dat was waarschijnlijk ook dik geflopt. Maar dat betekent wel dat CDA en VVD ook duidelijk moeten geven of de blokkade voor PVV echt zo hard is.
En het beeld nu is ook nog eens heel erg negatief voor Yesilgoz/VVD en dat straalt behoorlijk af op haar door haar starre houding. Jetten en Bontenbal hebben het voortouw genomen door een eerste aanzet te geven met hun vijf punten plan en geef je eigenlijk aan: wij hebben het geprobeerd, het ligt niet aan ons.
Nu de stekker eruit trekken en de bal bij Wilders neerleggen levert lang niet zulke slechte reclame op voor D66 dan nu alsnog met VVD en zonder PvdAGL te gaan onderhandelen.
In geval van minderheidskabinet zonder GL/PvdA kan Yesilgös in ieder geval straks niet roepen dat links het allemaal weer heeft gedaan als de boel wederom naar alle waarschijnlijkheid de eindstreep weer eens niet haaltD-e-n schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:36:
[...]
Dat is met een kabinet met alle vier ook zo want dan zal de VVD er altijd de stekker uit kunnen trekken.
Krat bier dat ze dat wel doet.ManiacsHouse schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:43:
[...]In geval van minderheidskabinet zonder GL/PvdA kan Yesilgös in ieder geval straks niet roepen dat links het allemaal weer heeft gedaan
Het CDA zal het nooit doen, maar centrum-links heeft wel een nipte meerderheid in de Tweede Kamer: CDA, D66, PvdA/GL en een handvol kleintjes. Dus in theorie zou het kunnen, ik ben voor, maar het zal niet gaan gebeuren denk ik. Dan overleeft het CDA de volgende verkiezingen niet.mekkieboek schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:06:
[...]
Ja dat werd in Buitenhof ook besproken, met Veerman en Boxtel. Onderhandelen over minderheidsregering met GLPvdA was niet gewenst want fractieleider vers opgestapt, samengaan nog niet afgerond, jada jada. Een minderheidsregering met de VVD is klaarblijkelijk wél acceptabel bespreekbaar, ondanks dat VVD afgelopen jaren hun ware aard heeft laten zien, een niet-conforme, populisme omarmende, machtspolitiek gedreven en (zoals Virtuozzo vaak opmerkt) onzelfstandige politieke partij. Ja, je moet uiteindelijk wat en ik wens ze veel succes. Maar ik zou als D66 en CDA heel, heel erg op mijn hoede zijn.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zat me net te bedenken dat ze wel weer iets rudicuuls zal verzinnen dus ik ga de weddenschap maar niet aan.
[ Voor 8% gewijzigd door ManiacsHouse op 07-12-2025 22:56 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid