Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
D66 is (imho) een partij met met weinig politiek inzicht en gevoel voor de veranderde verhoudingen en klimaat in de politiek. Dat zag je niet alleen met die onderhandelingen, ook het moment suprême van Kaag tijdens het toeslagendebat waarin ze de "hier scheiden onze wegen" uitspraak deed. Op het moment dat ze 180 graden draait maakte en terugkwam op die woorden was haar politieke kapitaal in het kabinet in keer geheel verspilt. Op dat moment had de VVD gewoon overwicht in de coalitie en konden ze volledig de regie houden over het tempo en timing van laten vallen van het kabinet over asiel. Regie die D66 uit handen had gegeven.Robkazoe schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:42:
@defiant Het is idd erg nadelig voor d66. Voor VVD en CDA zijn de extra eisen en wensen een stuk makkelijker te slikken want die zitten toch wel in de rechts conservatieve hoek. D66 is daarin de vreemde eend omdat ze een progressief midden partij zijn. Dat is veel lastiger te accepteren.
Ik snap er persoonlijk weinig van. Ze vonden een paar jaar geleden het vervelend dat Kaag als eerste knipperde tijdens de onderhandelingen met Rutte/Hoekstra. En nu gebeurt exact hetzelfde.
Het is de vraag nu hoe Jetten gaat presteren, maar persoonlijk vond ik hem in vorige politieke functies behoorlijk zwak overkomen zowel qua inhoud als qua politicus hoewel hij geen moeite heeft met presentatie, wat hem natuurlijk wel geholpen heeft tijdens de verkiezingen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Wat moet D66 dan doen om jouw stem en die van anderen te behouden? Oppositie en rechts het laten proberen? Opnieuw stembus, en hoe forceer je dat dan?Fiber schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:13:
Maar dit is wel gelijk het doodsvonnis voor de partij D66. Ik heb D66 gestemd en als dit hem gaat worden dan doe ik dat dus never nooit meer.
Precies ik twijfelde bij het stemmen over tussen d66 en pvdagl. Ben toen voor de 2de gaan in de hoop als ze de grootste zouden zijn dat ze dan gedwongen werden voor het midden kabinet te gaan. Maar de vvd blijkt dus nog meer verrot en onconstructief te zijn dan verwacht.D-e-n schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:34:
[...]
Maar no offense maar dat is toch bijna altijd hoe het gaat met D66? D66 bepaalt zelden welke kant een kabinet op gaat. Of het linksaf of rechtsaf gaat wordt nooit bepaald door D66 maar altijd door de andere coalitiepartners. Alleen bij de eerste paarse kabinet waren ze beslissend als de lijm tussen Kok en Bolkestein.
Het is jammer dat anders dan waar de peilingen op leken te wijzen de winst van D66 wel ten koste van centrumlinks en links gegaan lijkt te zijn.
Een pakt sluiten met PvdA/GL dat die twee elkaar vasthouden, in het kabinet of in de oppositie.mitsumark schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:59:
[...]
Wat moet D66 dan doen om jouw stem en die van anderen te behouden? Oppositie en rechts het laten proberen? Opnieuw stembus, en hoe forceer je dat dan?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Links deed de twee keren daarvoor ook niet mee dus er wordt altijd een manier gevonden om links de schuld te geven.ManiacsHouse schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:43:
[...]
In geval van minderheidskabinet zonder GL/PvdA kan Yesilgös in ieder geval straks niet roepen dat links het allemaal weer heeft gedaan als de boel wederom naar alle waarschijnlijkheid de eindstreep weer eens niet haalt
Maar "probleem" is dat D66 (hooguit) een middenpartij is dus dat gaat nooit gebeuren.Fiber schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:09:
[...]
Een pakt sluiten met PvdA/GL dat die twee elkaar vasthouden, in het kabinet of in de oppositie.
En nog een algemene opmerking: ik zie met regelmaat progressieve kiezers en/of kiezers links van het midden tactische overwegingen maken bij het stemmen. Ik zou zeggen: stop daar mee, heb ik ook gedaan
Het draagt alleen maar bij aan het feit dat links en progressieve partijen al jaren en jaren een speelbal zijn van de meer rechts georiënteerde meerderheid. Zolang de linkse taartpunt zo klein is kun je het best stemmen op de smaak die je uiteindelijk wilt terugzien in beleid.
Dit zou moeten gelden voor álle kiezers.D-e-n schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:26:
En nog een algemene opmerking: ik zie met regelmaat progressieve kiezers en/of kiezers links van het midden tactische overwegingen maken bij het stemmen. Ik zou zeggen: stop daar mee, heb ik ook gedaanHet draagt alleen maar bij aan het feit dat links en progressieve partijen al jaren en jaren een speelbal zijn van de meer rechts georiënteerde meerderheid. Zolang de linkse taartpunt zo klein is kun je het best stemmen op de smaak die je uiteindelijk wilt terugzien in beleid.
Als je energie zelf moet inkopen dan betaal je daar belasting over, echter op energie die opgewekt word de eigen zonnepanelen betaal je geen belasting over en EV en plugin hybride bezitters kunnen meer dan een half jaar rijden op die zelf opgewekte energie waar ze geen euro belasting over betalen. En niet enkel kunnen ze thuis gratis laden, maar ook bij steeds meer werkgever bieden oplaadmogelijkheden. En de energiebelasting is fors lager dan de belastingen op benzine, ook mensen die geen oplaadbare hybride hebben betalen minder accijns aan de pomp omdat een deel van de reis op opgewekte energie gaat, de benzinemotor doet naast de wielsaandrijving ook de batterij opladen. Op 80 wegen met cruisecontrol aan behaal ik in mijn hybride auto 3,5 liter op 100 km, terwijl een vergelijkbare auto tussen de 5 en de 8 zal rijden.Janpietertje89 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:36:
[...]
Electriciteit zit toch ook een berg belasting op dus snap dat argument over derving van inkomsten uit accijns nooit zo.
Wat overigens ook wel “mooi” is van de huidige ontwikkelingen. Voor het stikstofdossier had je echt PvdAGL nodig om die erdoorheen te krijgen. Maar die gaan de oppositie in. Voor de koers die nu gevaren gaat worden (met hoogst waarschijnlijk ja21 + BBB) gaat er geen kloot veranderen aan de stikstof regels. Voor BBB is het stikstofprobleem onbespreekbaar, Ja21 wil “af van rigide stikstof regels”. Krijg je weer halfbakken oplossingen op dit gebied die het daadwerkelijke probleem niet oplossen.
Zet maar een steep door meer huizen bouwen incl de bijbehorende infrastructuur, het verbeteren van het stroomnetwerk (en dus ook het verbeteren van onze economische positie voor bedrijven binnen NL), het verbeteren van de natuur enz.
Zet maar een steep door meer huizen bouwen incl de bijbehorende infrastructuur, het verbeteren van het stroomnetwerk (en dus ook het verbeteren van onze economische positie voor bedrijven binnen NL), het verbeteren van de natuur enz.
Per kWh is de belasting op elektriciteit 12,3 ct, en op benzine volgend jaar ~ 84ct per liter gedeeld door 9 kWh per liter is ongeveer 9,33 ct per kWh.spijkerhoofd schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:03:
[...]
En de energiebelasting is fors lager dan de belastingen op benzine
Op diesel is het ongeveer 56 cent gedeeld door 10 kWh per liter is 5,6 ct per kWh.
Alleen elektrische auto's zijn zo ongelooflijk veel efficiënter.
Gelukkig zien de kiezers dit, realiseren ze dat rechts toch geen oplossingen heeft, en krijgt links straks 100 zetelsRobkazoe schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:48:
Wat overigens ook wel “mooi” is van de huidige ontwikkelingen. Voor het stikstofdossier had je echt PvdAGL nodig om die erdoorheen te krijgen. Maar die gaan de oppositie in. Voor de koers die nu gevaren gaat worden (met hoogst waarschijnlijk ja21 + BBB) gaat er geen kloot veranderen aan de stikstof regels. Voor BBB is het stikstofprobleem onbespreekbaar, Ja21 wil “af van rigide stikstof regels”. Krijg je weer halfbakken oplossingen op dit gebied die het daadwerkelijke probleem niet oplossen.
Tis immers niet alsof Schoof 1 kneiterrechts was ofzo
People as things, that’s where it starts.
Kun je Schoof eigenlijk wel bestempelen als rechts of links? er is voornamelijk stilstand geweest dus qua uitvoer zijn we niet echt naar rechts geknald (maar ook niet naar links)RobinHood schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:59:
[...]
Gelukkig zien de kiezers dit, realiseren ze dat rechts toch geen oplossingen heeft, en krijgt links straks 100 zetels![]()
Tis immers niet alsof Schoof 1 kneiterrechts was ofzo
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid