Als ik kijk naar de geweldspiraal in onze samenleving en als ik dan de Zembla-documentaire zie - waar ik in het andere politieke topic aan refereerde -, dan vind ik dat enorm zorgelijk ja. Niet voor mij, maar wel voor mijn kinderen.
Ik snap serieus niet waarom mensen allemaal zo boos en ontevreden zijn. We bevinden ons in 1 van de beste landen ter wereld om te leven.
Ja, er is serieus wat afgebrokkeld/afgebroken de laatste jaren. Dus het kan altijd beter. Maar als je dan gaat kijken naar wat er fout is gegaan en wie daar voornamelijk voor verantwoordelijk zijn kan je niet anders concluderen dan dat dat voornamelijk de rechtste partijen zijn, VVD voorop.
En wat is het antwoord van de kiezer? Nog meer rechts. Het is onbegrijpelijk.
Maar in de eerste zin concludeerde je nog dat we niet in rokende puinhopen leven

. Zonder gekheid: een aantal thema's waar het GL-PvdA programma naar mijn mening vol mee staat spreekt mij totaal niet aan. Te beginnen met het klimaat. Ik vind niet dat we daar zoveel geld aan uit hoeven geven. En ook vind ik dat we verschillende belangen op een andere manier tegen elkaar af moeten wegen. Als de koers is dat we aannemers
dwingen met een bakfiets naar een klus te gaan dan zijn we wat mij betreft verkeerd bezig.
Maar ook die mijns inziens doorgeschoten drang naar gelijkheid en inclusiviteit. Een politie die bij preventief fouilleren op een knop moet drukken om te bepalen wie ze wel en niet fouilleren is daar wat mij betreft een treffend voorbeeld van.
In mijn omgeving heb ik ook een aantal mensen die nog linkser stemmen, zoals BIJ1. Daar hoor ik standpunten dat racisme per definitie alleen maar betrekking heeft op witte mensen die 'dader' zijn. Dat neem ik niet erg serieus, sorry. En ook een Sabine Scharwachter van GL-PvdA, die op een kieslijst staat voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen, zit in die hoek.
En ja: er zijn ook veel standpunten van GL-PvdA die mij wél aanspreken. Er mag best wat meer inkomensgelijkheid komen om te voorkomen dat dat nog erger uit de pas gaat lopen. Ik ben ook voorstander van meer en beter openbaar vervoer. En zo zijn er nog wel meer punten.
Maar in the end maak ik een afweging van de punten die ik belangrijker vind dan de andere punten. En dan valt voor mij de balans toch de andere kant op. En zoals al eerder door anderen opgemerkt: de fusie van GL en PvdA heeft in ieder geval persoonlijk op mij geen positief effect op de bereidheid daar mijn stem aan te geven.
En overall zie je zaken ook terug in het electoraat van de nieuwe partij.
Dit artikel geeft een prima analyse van de kiezer van GL-PvdA. Daaruit kun je afleiden dat de meerderheid hoger opgeleid is, sterk pro-migratie is en zelf in ieder geval geen probleem heeft om rond te komen.
Ik vermoed dat minimaal 75% van het rechtste electoraat alleen maar rechts stemt vanwege migratie. Terwijl er veel grotere issues zijn in Nederland (kan er zo al 5 opnoemen).
Jij vindt dat grotere issues, maar iedere kiezer maakt daarin zijn eigen afweging. En dat mag ook. En ja, dan kun je debatteren of dat gevoed wordt door de slechte media, of dat rechtse partijen luchtkastelen verkopen. Allemaal heel leuk, maar in the end gaat alleen de kiezer over zijn eigen stem en heeft een ander daar niets over te zeggen. Ik zit daar vrij strak in. Je zegt ook zelf al: "vermoed" en je weet dat dus helemaal niet zeker.
Ik was persoonlijk heel verdrietig na deze verkiezingsuitslag en ben dat nog steeds. Zijn er dan echt zoveel mensen boos en ontevreden in Nederland?
Ik ben niet zozeer ontevreden over mijn eigen situatie, maar ik ben wel ontevreden over hoe de politiek te werk gaat. Dat we referenda hebben die genegeerd worden. Dat we een land op slot zetten op basis van een model. Dat we met allerlei subsidies steeds meer geld rondpompen en waarbij elke subsidie ook weer hele uitvoeringsorganen of -departementen met zich meebrengt.
Maar ook - en dan noem ik hem toch maar even - dat we erin falen om uitgeprocedeerde asielzoekers gewoon óf het land uit te krijgen, óf gewoon in permanente detentie kunnen plaatsen omdat dat volgens allerlei verdragen niet mag.
Ik ben er trouwens van overtuigd dat als je dát oplost, het draagvlak voor asielzoekers/immigratie in algemene zin enorm zal toenemen. Want ik deel ook
de constatering dat het een kleine groep is die het monopolie heeft op overlast.
Als een partij anti-staatsrechtelijke maatregelen voorstelt lijkt me dat een prima criteria om die partijen “fout” te noemen. Zit weinig arbitrairs bij.. Is verder niet voorbehouden aan links of rechts, ik vind DENK ook idioten.
Ik zie wetgeving als afspiegeling van wat de samenleving wil en dus ook als iets dat fluïde is. Dat gaat zelfs op voor grondrechten. De
motie van deze week over botsende grondrechten lijkt me daar een mooi voorbeeld van. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt en of dat straks wel zo makkelijk in een wet kan worden vastgelegd. We zullen het zien.
[
Voor 3% gewijzigd door
Dennis op 10-12-2025 09:20
]