• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:02
Ik vind het maar weer een hoop speculatie in de laatste berichten. Er is ook geen enkele garantie dat de houding van de VVD na de gemeenteraadsverkiezingen 2026 opeens anders gaat zijn.

De VVD speelt het spel gewoon heel slim. Voor de partij valt er weinig te winnen en alleen iets te verliezen. Wat Yesilgoz nu doet is wat andere politieke partijen ook zouden doen. GLPvdA gaat ook niet in een coalitie met JA21, omdat zij geen verantwoordelijkheid willen dragen voor eventueel beleid wat er onder invloed van die partij in een coalitieakkoord zou belanden. Dat is vanuit hun ogen een heel begrijpelijke keuze: de kiezers (en leden) van GLPvdA zouden het zeer waarschijnlijk zwaar afstraffen als er bijvoorbeeld strenge asielmaatregelen zouden komen onder invloed van JA21 en GLPvdA daar aan "meewerkt".

Voor de VVD is dat niet anders. Haar electoraat zou het ook afstraffen* als er onder invloed van GLPvdA allerlei concessies op milieugebied zouden komen of als bijvoorbeeld de HRA wordt afgestraft. Daarom wil zij niet instappen in een dergelijke coalitie. Dat is vanuit politiek oogpunt begrijpelijk.

* Met de terechte kanttekening van @RobinHood dat de VVD-kiezer redelijk loyaal is.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:08

ManiacsHouse

Scheisse!

Dennis schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:25:
Ik vind het maar weer een hoop speculatie in de laatste berichten. Er is ook geen enkele garantie dat de houding van de VVD na de gemeenteraadsverkiezingen 2026 opeens anders gaat zijn.

De VVD speelt het spel gewoon heel slim. Voor de partij valt er weinig te winnen en alleen iets te verliezen. Wat Yesilgoz nu doet is wat andere politieke partijen ook zouden doen. GLPvdA gaat ook niet in een coalitie met JA21, omdat zij geen verantwoordelijkheid willen dragen voor eventueel beleid wat er onder invloed van die partij in een coalitieakkoord zou belanden. Dat is vanuit hun ogen een heel begrijpelijke keuze: de kiezers (en leden) van GLPvdA zouden het zeer waarschijnlijk zwaar afstraffen als er bijvoorbeeld strenge asielmaatregelen zouden komen onder invloed van JA21 en GLPvdA daar aan "meewerkt".

Voor de VVD is dat niet anders. Haar electoraat zou het ook afstraffen* als er onder invloed van GLPvdA allerlei concessies op milieugebied zouden komen of als bijvoorbeeld de HRA wordt afgestraft. Daarom wil zij niet instappen in een dergelijke coalitie. Dat is vanuit politiek oogpunt begrijpelijk.

* Met de terechte kanttekening van @RobinHood dat de VVD-kiezer redelijk loyaal is.
Kom zeg. Yesilgös heeft weinig te willen. Net als GL/PvdA had VVD ook zetelverlies. Maar nog steeds zich gedragen alsof ze het wel even zal bepalen... Ze heeft gewoon niks om echt te bieden. Goed gekeken naar Trump en haar grote vriend Netanyahu waarschijnlijk. Met een grote bek denken dingen te kunnen bereiken. Eerlijk gezegd vind ik het bizar dat madam nog rondloopt daar na alle valse beschuldigingen richting bepaalde personen en haar gedrag nu. Blijkbaar smullen de VVD-ers van dit soort types en mag ze blijven.
Afijn, HRA afbouwen staat overigens gewoon op het lijstje van D66/CDA of denkt ze dat er uit te kunnen wippen mocht ze meedoen. Lekker de boel vooruit schuiven en weinig oplossen in 1 van de grotere problemen van de afgelopen jaren.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:51
mr_obb schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:57:
Het is toch intens triest hoe Dilan reageert? In plaats van reageren op de inhoud, alleen maar “leuk vodje, gooien we weg als we doorgaan” en “Ik wil niet met GL/PvdA”

Niemand die daar naar vroeg! Ik weet niet of het kwartje al gevallen is bij haar, maar Jetten en Bontenbal hebben samen een plan gemaakt om eindelijk weer eens vooruit te komen na jaren van stilstand. Een inhoudelijk plan.

Het hele idee van vooruitkijken en inhoudelijk werken lijkt echt aan Dilan voorbij te gaan. Enorm vermoeiend en drammerig wat ze doet.
Helemaal mee eens dat het triest is hoe zij en de VVD zich profileren. Het dikgedrukte stuk doet de situatie echter tekort. Dit alles gaat helemaal niet aan haar voorbij. Het is vooral dat het oplossen van allerhande problemen ingaat tegen de belangen die de VVD behartigt. Het is geen onbenul, het is opzettelijk. En dat maakt het nog veel triester.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:51
PatrickC schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:21:
[...]
Zeer voorspelbaar allemaal… die 3 weken zijn grotendeels verloren tijd geweest… dit verhaal hadden ze moeten schrijven met de VVD erbij, hoe belachelijk de starre houding van die partij ook is. Nu gaan die (Yesilgöz) dwarsliggen, omdat ze eerder gepasseerd zijn (is). Dat is echt wel een inschattingsfout geweest van Koolmees.
Het feit dat de VVD en haar lijsttrekker zich kinderachtig opstellen is hun eigen doen. Laten we dat niet afschuiven op de informateur.

• Dennis
Misschien, maar toch mag ze dat helemaal zelf bepalen. Is dat in het landsbelang? Nee. Is dat in het partijbelang? Zij denkt van wel.
Net als GL/PvdA had VVD ook zetelverlies.
Wat zegt dat? Als de VVD principieel had gezegd dat ze überhaupt niet in een coalitie willen stappen omdat ze zetelverlies hebben en ze de partij op orde willen krijgen, had je het dan wel goed gevonden?
Maar nog steeds zich gedragen alsof ze het wel even zal bepalen... Ze heeft gewoon niks om echt te bieden.
Blijkbaar wel, want zonder de VVD gaat een kabinet niet lukken. En dat is misschien precies haar doel. Ik vind er ook iets van maar hé, als zij deze koers wil varen.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ManiacsHouse schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:38:
[...]

Kom zeg. Yesilgös heeft weinig te willen. Net als GL/PvdA had VVD ook zetelverlies. Maar nog steeds zich gedragen alsof ze het wel even zal bepalen... Ze heeft gewoon niks om echt te bieden.
Je kan er van vinden wat je wilt, maar dit is precies hoe een democratie werkt. Ze weet welke hand ze heeft en ze speelt die. Zonder VDD geen coalitie, en dat weten ze dus kunnen ze hun huid zo duur mogelijk verkopen. Kan je het mee eens zijn of niet dat is waar je mee zal moeten dealen.
[...]

Goed gekeken naar Trump en haar grote vriend Netanyahu waarschijnlijk. Met een grote bek denken dingen te kunnen bereiken. Eerlijk gezegd vind ik het bizar dat madam nog rondloopt daar na alle valse beschuldigingen richting bepaalde personen en haar gedrag nu.
Zullen we het vriendelijk houden ? Je laat je nu leiden door emotie in de discussie.
[...]

Afijn, HRA afbouwen staat overigens gewoon op het lijstje van D66/CDA of denkt ze dat er uit te kunnen wippen mocht ze meedoen. Lekker de boel vooruit schuiven en weinig oplossen in 1 van de grotere problemen van de afgelopen jaren.
Geen idee, maar het begon al verkeerd. Iedereen waarschuwde hiervoor al dat de opzet om CDA en D66 dit voorstel te gaan laten schrijven. Dat het bijna onmogelijk was en "Wishfull thinking". maar was de VVD betrokken daarbij geweest was het nagenoeg zeker een heel ander verhaal geweest, en had je waarschijnlijk met wat horten en stoten de VVD nu prima aan boord gehad. Het feit dat terwijl de VVD groter was toch het CDA naar voren werd geschoven deed pijn, en die pijn daar betalen Buma, Jetten en Bontebal nu voor.

We kunnen er met zijn alle wat van vinden maar de partijen ( allemaal ) hebben het zichzelf vrij onmogelijk gemaakt.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:35
Dennis schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:57:
[...]

Misschien, maar toch mag ze dat helemaal zelf bepalen. Is dat in het landsbelang? Nee. Is dat in het partijbelang? Zij denkt van wel.

[...]

Wat zegt dat? Als de VVD principieel had gezegd dat ze überhaupt niet in een coalitie willen stappen omdat ze zetelverlies hebben en ze de partij op orde willen krijgen, had je het dan wel goed gevonden?

[...]

Blijkbaar wel, want zonder de VVD gaat een kabinet net lukken. En dat is misschien precies haar doel. Ik vind er ook iets van maar hé, als zij deze koers wil varen.
Precies dat: Yesilgoz kijkt naar haar eigen belang en geen centimeter verder. Ze heeft (of had) een sterke troef doordat de VVD een brede coalitie mogelijk kon maken. Tot nu toe is ze vooral het beetje goodwill dat er nog over was aan het verspelen daarvoor.

Maar goed, misschien is haar endgame wel net zo lang frustreren tot de VVD op magische wijze hoger peilt, en dan aan te sturen op nieuwe verkiezingen.

En hoe frusterend ook, ze kan het doen tot ze de laan uit gestuurd wordt. En dat kan alleen de (rest van de) VVD.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Kom zeg. Yesilgös heeft weinig te willen. Net als GL/PvdA had VVD ook zetelverlies. Maar nog steeds zich gedragen alsof ze het wel even zal bepalen... Ze heeft gewoon niks om echt te bieden. Goed gekeken naar Trump en haar grote vriend Netanyahu waarschijnlijk. Met een grote bek denken dingen te kunnen bereiken. Eerlijk gezegd vind ik het bizar dat madam nog rondloopt daar na alle valse beschuldigingen richting bepaalde personen en haar gedrag nu. Blijkbaar smullen de VVD-ers van dit soort types en mag ze blijven.
De VVD heeft heel veel te willen. Zoals meermaals opgemerkt heeft deze partij op dit moment een sleutelrol in de formatie. De vraag die iedereen zich moet stellen is "wat is het einddoel van de VVD?".

Dat doel is denk ik enorm verschoven, van een liberale partij die samenwerkt in de brede landelijke politiek naar een hefboom voor het netwerk/de donoren. Doel is niet langer landsbelang of belang van de kiezer, maar dat van het netwerk. Daarmee lijkt de VVD op de Tories en de Republicans van een aantal jaar geleden. En op de BBB trouwens, dat is ook een partij ten gunste van diens netwerk. Een verhaal voor de buhne met alle bekende populistische stokpaardjes (migratie, HRA, klimaat = duur, Israel, bemoeizuchtig Brussel) dat vooral onvrede bevestigt. En een verhaal intern: langzaam toewerken naar het moment dat de coalitiepolitiek en polderen onmogelijk zijn. Coalitiepolitiek en polderen is namelijk remmend.

Dan is het ineens heel logisch dat Yesilgoz niet draait. Nu niet en na de gemeenteraadsverkiezingen ook niet. Winst voor deze VVD zit 'm expliciet niet in een stabiel kabinet dat oplossingen uitrolt voor problemen. Het netwerk is beter af met een verder gedestabiliseerd systeem, waarin de ruimte ontstaat om het stelsel uit te hollen. Want pas als de coalitiepolitiek faalt, kom je uit bij het Britse of Amerikaanse systeem (districtenstelsel, kiesdrempel) dat invloed te koop is en daarmee gewenste (de-)regulering ook.

En zolang de liberalen van de oude stempel trouw blijven aan de partij, gaat dat prima lukken. Kiezers worden blij gehouden met HRA, uitblijven van klimaatheffingen en andere kortetermijn zaken, plus wie wil er over 3 jaar nou niet op een winnaar stemmen? Totdat, net als je nu in de VS ziet, de achterban erachter komt dat het ook op individueel niveau heel vervelend kan worden als zaken niet meer collectief geregeld worden.

Overdreven rant van een politiek aluhoedje? Ik hoop het :) Hierin heb ik graag ongelijk. Misschien is het veel simpeler en is Dilan gewoon machtsgeil en dacht ze Geert te verslaan met zijn eigen wapens, lukte dat niet en probeert ze nu met uitsluiten damage control te doen en wordt ze warm van binnen omdat men nu niet om haar heen kan. Past beter binnen occam's razor.. Zou mooi zijn, al lost dat de komende paar jaar ook niks op want de gemiddelde VVD kiezer wordt steeds rechtser.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

whatyoudoing schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:14:
[...]

Precies dat: Yesilgoz kijkt naar haar eigen belang en geen centimeter verder. Ze heeft (of had) een sterke troef doordat de VVD een brede coalitie mogelijk kon maken. Tot nu toe is ze vooral het beetje goodwill dat er nog over was aan het verspelen daarvoor.

[..]
En hoe frusterend ook, ze kan het doen tot ze de laan uit gestuurd wordt. En dat kan alleen de (rest van de) VVD.
Dat denk ik niet haar steun binnen de VVD groeit enorm hierdoor weer. Steun die ze nodig gaat hebben vanuit haar eigen partij de komende jaren, en ze weet dat Nederland en de kiezer ook hier weer falende partijen zien, de vraag is en blijft gaat de kiezer zich afreageren op de VVD of gaan het CDA / PVV / Gl/PvdA en/of D66 hier ook voor afgerekend worden. Wat bijna wel vast staat, de vraag is hoe erg gaat die afstraffing worden. VVD zal er als ik het moet gokken niet heel veel last van hebben.

Dat is de vraag die de komende maanden beantwoord gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 04-12-2025 22:35 ]

• Dennis
whatyoudoing schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:14:
Ja maar goodwill bij wie? De mensen in dit topic misschien, maar die hadden toch al weinig sympathie voor Yesilgoz en gaan toch geen VVD stemmen.
Maar goed, misschien is haar endgame wel net zo lang frustreren tot de VVD op magische wijze hoger peilt, en dan aan te sturen op nieuwe verkiezingen.

Eén ding gaat in ieder geval niet gebeuren en dat is dat de VVD-leden haar weg gaan sturen. Dat gebeurt alleen als er opeens heel slechte verkiezingsresultaten zouden komen. En dan ook echt heeeel slecht. En dat gaat niet gebeuren vanwege hetgeen wat hier al eerder werd gezegd: de VVD-kiezer is redelijk trouw.

En tot die tijd? Regeert de VVD demissionair gewoon door.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Toch is de opstelling van Yesilgoz niet productief. Er zal op terreinen hoe dan ook samengewerkt worden in de EK en dat wordt lastig als de verhoudingen verzuurd zijn door de opstelling van één iemand. Ik durf namelijk wel mijn hand in het vuur te steken dat niet iedereen binnen VVD haar optreden kan waarderen, ze volgen braaf de uitgezette partijlijn.

It’s the economy, stupid!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dawg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:36:
Toch is de opstelling van Yesilgoz niet productief. Er zal op terreinen hoe dan ook samengewerkt worden in de EK en dat wordt lastig als de verhoudingen verzuurd zijn door de opstelling van één iemand. Ik durf namelijk wel mijn hand in het vuur te steken dat niet iedereen binnen VVD haar optreden kan waarderen, ze volgen braaf de uitgezette partijlijn.
Het feit dat de grootste partijen allemaal al hebben uitgesproken dat er blokades zijn hetzei door uitsluiting of het gewoon oneens of de standpunten te ver uit elkaar liggen zonder water bij de wijn te doen en de samenwerking op te zoeken, is van geen van de partijen productief, zeker niet met oog op de bezetting in de EK, die je keihard nodig gaat hebben. Niet enkel de VVD is hier schuldig aan, alhoewel men dat wel graag wil doen geloven.

Dit is namelijk exact waarvoor iedere analyst waarschuwde toen D66 en CDA naar voren werden geschoven om een "introductie" te schrijven wat eigenlijk gewoon hun verkiezingsplan was en dan hopen dat er iemand bij aansloot.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:35
Dennis schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:27:
[...]

Ja maar goodwill bij wie? De mensen in dit topic misschien, maar die hadden toch al weinig sympathie voor Yesilgoz en gaan toch geen VVD stemmen.

[...]

Eén ding gaat in ieder geval niet gebeuren en dat is dat de VVD-leden haar weg gaan sturen. Dat gebeurt alleen als er opeens heel slechte verkiezingsresultaten zouden komen. En dan ook echt heeeel slecht. En dat gaat niet gebeuren vanwege hetgeen wat hier al eerder werd gezegd: de VVD-kiezer is redelijk trouw.

En tot die tijd? Regeert de VVD demissionair gewoon door.
Goodwill bij andere partijen, om toch tot een samenwerking te komen. Als die er niet meer is wordt het een samenwerking op basis van oud zeer en wantrouwen --> snel weer verkiezingen.

De VVD kiezer is inderdaad enorm trouw, verbaast me elke keer weer. En verder heb je gelijk: VVD zit demissionair nog wel aan de knoppen, dus aan hun kant weinig belang om te bewegen.

Ik vind het ook lastig om een uitweg te zien uit deze situatie.

Yesilgoz weg en VVD toch aan boord zou een mooie zijn, maar zie ook ik niet zo snel gebeuren.

Minderheidscoalitie zit ook niemand op te wachten. Als ik er bij zou zitten zou ik alleen al uit principe de VVD geen deelname aan een minderheidskabinet gunnen. Meer ik ben ook blij dat ik er niet zit :+

Nieuwe verkiezingen, en dan hopen op een verdeling waarmee wel een coalitie gevormd kan wordeen? Blijft een gok. Mijn inschatting is dat de verhoudingen vergelijkbaar blijven, maar de opkomst lager wordt, en dat er meer blanco stemmen komen. Wat ik met de wanvertoningen van de afgelopen jaren best begrijpelijk vind.

Of misschien dat Schoof een minderheidskabinet met D66 en CDA kan leiden. Grotere kans op betere ministers dan nu en 40% meer mandaat dan het dubbel-demissionaire debakel dat 'ie nu heeft. :+

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Bundin schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:17:
[...]

De VVD heeft heel veel te willen. Zoals meermaals opgemerkt heeft deze partij op dit moment een sleutelrol in de formatie.
Zonder het CDA geen coalitie, zonder D66 geen coalitie. Waarom zou de VVD dan zoveel meer te willen hebben?
Verschil is dat 2 partijen kijken in mogelijkheden en de VVD alleen vast zit in onmogelijkheden en tegenwerken.
En mochten er uiteindelijk weer verkiezingen komen, dan hoop ik dat de andere partijen daar continu aan blijven herinneren, samen met hoe de vorige 2 regerings periodes verlopen zijn.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:23
toolkist schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:24:
[...]

Zonder het CDA geen coalitie, zonder D66 geen coalitie. Waarom zou de VVD dan zoveel meer te willen hebben?
Verschil is dat 2 partijen kijken in mogelijkheden en de VVD alleen vast zit in onmogelijkheden en tegenwerken.
En mochten er uiteindelijk weer verkiezingen komen, dan hoop ik dat de andere partijen daar continu aan blijven herinneren, samen met hoe de vorige 2 regerings periodes verlopen zijn.
Hoezo zit de VVD vast in onmogelijkheden? Geven toch duidelijk aan dat een coalitie over centrumrechts, dus met JA21, een mogelijkheid is. Allen Rob Jetten wil daar niet aan. Daar ligt het probleem en dat werd vandaag heel duidelijk.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:02
ShadowBumble schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:43:
[...]

Het feit dat de grootste partijen allemaal al hebben uitgesproken dat er blokades zijn hetzei door uitsluiting of het gewoon oneens of de standpunten te ver uit elkaar liggen zonder water bij de wijn te doen en de samenwerking op te zoeken, is van geen van de partijen productief, zeker niet met oog op de bezetting in de EK, die je keihard nodig gaat hebben. Niet enkel de VVD is hier schuldig aan, alhoewel men dat wel graag wil doen geloven.

Dit is namelijk exact waarvoor iedere analyst waarschuwde toen D66 en CDA naar voren werden geschoven om een "introductie" te schrijven wat eigenlijk gewoon hun verkiezingsplan was en dan hopen dat er iemand bij aansloot.
Knap staaltje valse equivalentie. Lees vooral de link die separhim in "Tweede Kamerverkiezingen 2025: Formatie en nasleep" deelde nog eens. Ik zal je alvast de titel verklappen; “Rechtsstatelijke toets verkiezingsprogramma’s 2025: Recordaantal voorstellen in strijd met de rechtsstaat.”. Maar nee, laten we vooral het populistisch geraas over “blokades aan beide kanten” serieus nemen.

Het blijft nodig om het te herhalen, het kernpunt dat die valse equivalentie negeert:
olympusdenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:24:
[...]

Het ‘anti-democratisch is niet een ander issue op een ander niveau’. Nee. Dat ís het issue.

Als PVV rechters kan aanpakken, het parlement kan marginaliseren, en checks kan afbreken - dan kun je daarna geen enkel ander probleem meer oplossen. Niet zorg, niet woningnood, niet migratie. Want de instituties die dat moesten reguleren zijn kapot.

[…] PVV-stemmers zijn geen kinderen die je moet opvoeden. Het zijn volwassenen. En ‘confronteren met consequenties’ is geen ‘I told you so’ - het is: jullie keuze heeft gevolgen voor ons allemaal, inclusief jullie.
‘Bruggen bouwen’ klinkt sympathiek. Maar wat bouw je een brug naartoe als de overkant bezig is het fundament te slopen? Dat is niet een probleem van ‘de rest van de politiek’. De oorzaak ligt bij partijen die de democratie ondermijnen. Als de rechtsstaat eenmaal is uitgehold, kun je geen enkel ander probleem meer oplossen. En dat is niet overdreven - zie Hongarije, zie VS onder Trump 2.0.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:24:
[...]

Ik zeg niet dat VVD de enige is die iets te willen heeft, maar de VVD zit, in tegenstelling tot D66 en CDA niet per se te wachten op een snelle formatie. Geen positieve campagne van oplossen en doorpakken, geen "kabinet voor kerst" dus geen teleurgestelde kiezers als het allemaal lang duurt. Beetje demissionair doorpruttelen en kijken wat er gebeurt is een prima situatie voor enkel de VVD op dit moment. Zonder nieuw kabinet geen grote beleidswijzigingen, zoals een vervelend stikstofplan of gedoe met de HRA. Prima toch?

En VVD heeft JA21 op de achterhand, die willen wel maar niet zonder VVD. GL-PvdA heeft geen bonuszetels op links, CDA heeft geen CU die wel mee wil doen, D66 geen Volt (met z'n ene zetel). Die hebben al gezegd precies geen behoefte te hebben aan kabinetsdeelname.

Dus totdat de opdracht heel specifiek 'zoeken naar een minderheidskabinet' is en er iets hypothetisch zou lukken met CDA/D66/GL-PvdA en nog iets(?), kan de VVD het allemaal aankijken. Rustig zien of CDA (landsbelang!) en D66 (eindelijk een premier!) mettertijd wat inschikkelijker worden. Daarom nu 'geen minderheidskabinet' en 'nieuw stuk' vanuit Dilan. Of uiteindelijk toch met Wilders, al denk ik niet dat ze onder premier Geert tweede viool wil spelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bundin op 04-12-2025 23:41 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03

FreakNL

Well do ya punk?

Het is toch intens triest hoe Dilan reageert? In plaats van reageren op de inhoud, alleen maar “leuk vodje, gooien we weg als we doorgaan” en “Ik wil niet met GL/PvdA”

Niemand die daar naar vroeg! Ik weet niet of het kwartje al gevallen is bij haar, maar Jetten en Bontenbal hebben samen een plan gemaakt om eindelijk weer eens vooruit te komen na jaren van stilstand. Een inhoudelijk plan.

Het hele idee van vooruitkijken en inhoudelijk werken lijkt echt aan Dilan voorbij te gaan. Enorm vermoeiend en drammerig wat ze doet.
Eens. Zullen we gewoon dit doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhiIfYsNXYZMwulGIdFQl6dEpq0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nelhVkEPen3vKvzOTDRYuwSB.jpg?f=user_large

Geef die kleintjes een paar dingen die ze echt graag willen maar die niet meteen voor opschudding in het land zorgen en laat daarna PvdAGL, CDA en D66 echt stappen maken met het land.

Nog veel beter zou zij als ze bij de VVD die oerconservatieve vleugel eruit sodemieteren, Yesilgoz voorop. Dan is kan er gewoon een nationaal kabinet komen waarin VVD voldoende van haar standpunten kan verwezenlijken.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 04-12-2025 23:46 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:49

hamsteg

Species 5618

FreakNL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:42:
[...]

[Afbeelding]

Geef die kleintjes een paar dingen die ze echt graag willen maar die niet meteen voor opschudding in het land zorgen en laat daarna PvdAGL, CDA en D66 echt stappen maken met het land.

Nog veel beter zou zij als ze bij de VVD die oerconservatieve vleugel eruit sodemieteren, Yesilgoz voorop. Dan is kan er gewoon een nationaal kabinet komen waarin VVD voldoende van haar standpunten kan verwezenlijken.
We hakken op de VVD maar Klaver was anders ook ... eh ... sturend: "Wij gaan voor een meerderheidskabinet en zonder ons is dat niet mogelijk". Feitelijk correct maar ook een beetje hotain voor een partij met -5. Later in het inteview wordt VVD met hun opstelling arrogantie verweten. Ik krijg een kriebelig gevoel bij dat interview, voor het PvdA deel heb ik warmere gevoelens maar het GL activistische niet en deze opstelling is feitelijk net zo arrogant. Ik snap dat de VVD hier echt niet op zit te wachten om hiermee een meerderheidskabinet aan te gaan.

Yesilgoz eruit en dan opnieuw onderhandelen is pas 2026 Q2 scenario, voorlopig gaat VVD niet schuiven ze hebben zichzelf ingegraven.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:06

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ShadowBumble schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:17:
[...]

Ah je punt was dus dat Klaver het niet expliciet in dat interview aangeeft maar dus wel aan uitsluiting doet, en dat samen met het interview dan klopt het toch weer wat ik aangaf :+
Nee, want in jouw oorspronkelijk tekst beschreef je de uitspraken van Klaver alsof die de VVD wilde uitsluiten, terwijl het juist ging over dat de VVD niet met een minderheidskabinet beloond mag worden.

In de discussie waar jij oorspronkelijk op in haakte ging het echter over het uitsluiten van de PVV en FVD, en of dat een democratisch middel zou zijn.

Ik vrees dat je dit argument alleen nog maar kan redden als je het subjectief maak (met "ik ervaar dat als..."), want objectief hebben die twee feiten ("uitsluiten van PVV en FVD" en "Klaver wilt geen minderheidskabinet met VVD") geen sterk verband met elkaar.
Maar laten we realistisch blijven als het merendeel van de partijen al vooraf roepen we sluiten de PVV uit, wat had Wilders dan moeten doen in het gesprek met Buma ? Het is dus niet zo raar dat daar de uitkomst uitkomt dat het niet oppertuun is, aangezien hij zelf wel altijd heeft geroepen als er een streng asiel beleid is ben ik bereid over de rest te onderhandelen.

Dus de reden dat hij zich nu terug trekt is vooral omdat het voorstel of de uitnodiging van D66/CDA in concept niet streng genoeg is en blijkbaar viel/valt er dus minder over de uitnodiging te onderhandelen als wat men doet geloven ( alhoewel dat morgen zal blijken natuurlijk in het 5 gesprek ).
Ik wou dat het waar was, maar Wilders heeft een patroon van inhoud ontwijken. En er was gewoon geen mogelijkheid om dit overleg te spinnen zodat het over de vorm gaat (waar JA21 en VVD duidelijk op ingezet hadden). Wilders heeft dus hier vooral zijn krachten gespaard en gezorgd dat hij niet geassocieerd kan worden met een "gefaalde poging".

PS: Ik kan nog geen argument voor/tegen maken dat GL/PVDA wel inhoudelijk was geweest. Het komt nergens expliciet naar voren en zowel JA21 als de VVD waren eerst en hebben de toon gezet. Het is inmiddels een non-argument geworden gezien het station gepasseerd is, maar ik vind het jammer dat de journalistiek hier nog niks over geplaatst heeft: De bereidheid om inhoudelijk te zijn.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Probleem is dat het nooit stabiel zal zijn en dat deze variant heel makkelijk tegen elkaar uit te spelen is. Zelf al zou je ze zover krijgen dat ze heleboel discussie als off-topic markeren dan ontneem je de kleine partijen de mogelijkheid om zich te onderscheiden.

Als men het spel eerlijk en oprecht zou spelen dan had het kunnen werken, maar dat is niet hoe dit spel gespeeld word.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:23

ST10©DE

Dus.............

Leuk dat we hier er over praten. En belangrijk!

<knip> niet onderbouwde rant

[ Voor 57% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 07:34 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
ST10©DE schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 01:17:
Leuk dat we hier er over praten. En belangrijk!

<Knip>
<knip> reactie op geknipt deel

[ Voor 43% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 07:34 ]

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Het is wel bijzonder frustrerend dat Yesilgoz gevraagd wordt door Buma wat ze van het stuk vindt en het enige wat ze zegt is:
1. Als we meedoen willen we over een nieuw stuk praten
2. Maar niet met GLPVDA

Wie kan de houding van de VVD nu nog verdedigen? Ja het achterliggende belang en de strategie en belofte zal er vast zijn.

Maar je kunt toch wel gewoon reageren op de inhoud? Want daar moet de VVD in grote lijnen mee kunnen leven.

VVD blijft bezig met spelletjes want oeh GLPVDA is eng. En de kiezer wil centrum rechts… de kiezer wil wat een meerderheid heeft en het eens wordt over de inhoud en daar hebben we het allemaal mee te doen.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
CarpeVentum schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 06:49:
Het is wel bijzonder frustrerend dat Yesilgoz gevraagd wordt door Buma wat ze van het stuk vindt en het enige wat ze zegt is:
2. Maar niet met GLPVDA

Wie kan de houding van de VVD nu nog verdedigen? Ja het achterliggende belang en de strategie en belofte zal er vast zijn.

Maar je kunt toch wel gewoon reageren op de inhoud? Want daar moet de VVD in grote lijnen mee kunnen leven.

VVD blijft bezig met spelletjes want oeh GLPVDA is eng. En de kiezer wil centrum rechts… de kiezer wil wat een meerderheid heeft en het eens wordt over de inhoud en daar hebben we het allemaal mee te doen.
Ik snap (ook) niet zo goed waarom de VVD over een nieuw stuk wil praten ipv het huidig stuk (uit)onderhandelen. Wat is het verschil?

• mv_ak

Dilan was niet uitgenodigd mee te schrijven. Natuurlijk wil Dilan ook aan een plan werken om eindelijk weer eens vooruit te komen.Tekenen bij het kruisje? Natuurlijk niet, zo werkt het niet in de politiek, er zal samen over gesproken en onderhandeld moeten worden en daarna pas komt er een D66-CDA-VVD plan. Daarom zegt ze dat het huidige plan in de prullenbak kan maar zegt ze tegelijk dat ze positief staat tegenover het proces samen een plan te schrijven op hoofdlijnen over de inhoud.

Voor de hand ligt een vervolg richting D66-CDA-VVD-JA21 + een centrumpartij links of rechts. Een meerderheid in de Tweede Kamer ondersteunt waarschijnlijk die richting in de formatie, dus dat zal dan de volgende informatie opdracht worden.

En Jetten, die zal zijn keuze moeten maken, wil ik minister-president worden van een centrum-rechtse coalitie. Zoniet, dan gaat het stokje naar Wilders.

• CarpeVentum
  • Nu online
mv_ak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:12:
[...]

Dilan was niet uitgenodigd mee te schrijven. Natuurlijk wil Dilan ook aan een plan werken om eindelijk weer eens vooruit te komen.Tekenen bij het kruisje? Natuurlijk niet, zo werkt het niet in de politiek, er zal samen over gesproken en onderhandeld moeten worden en daarna pas komt er een D66-CDA-VVD plan. Daarom zegt ze dat het huidige plan in de prullenbak kan maar zegt ze tegelijk dat ze positief staat tegenover het proces samen een plan te schrijven op hoofdlijnen over de inhoud.

Voor de hand ligt een vervolg richting D66-CDA-VVD-JA21 + een centrumpartij links of rechts. Een meerderheid in de Tweede Kamer ondersteunt waarschijnlijk die richting in de formatie, dus dat zal dan de volgende informatie opdracht worden.

En Jetten, die zal zijn keuze moeten maken, wil ik minister-president worden van een centrum-rechtse coalitie. Zoniet, dan gaat het stokje naar Wilders.
Nee zo werkt dat dus niet. Je verwijst een stuk niet naar de prullenbak; je praat erover. Dit vind je oké, dit wil je anders. Niemand heeft het over tekenen bij het kruisje.

En straks hebben CDA-D66-VVD dan weer aan een eigen plan gewerkt en dan komt JA21 of GLPVDA erbij en kan weer het stuk de prullenbak in.

Dit is expliciet een stuk op 5 grote thema’s en een uitnodiging om over te praten en zo nodig te tweaken. Het is een start met een richting. En er zijn nog meer onderwerpen.

Buma heeft overigens de combinatie met JA21 afgeschoten omdat het geen werkbare meerderheid oplevert en niet direct al op steun kan rekenen die toch nodig gaat zijn voor een meerderheid.

• mv_ak
CarpeVentum schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:21:
[...]

Nee zo werkt dat dus niet. Je verwijst een stuk niet naar de prullenbak; je praat erover. Dit vind je oké, dit wil je anders. Niemand heeft het over tekenen bij het kruisje.

En straks hebben CDA-D66-VVD dan weer aan een eigen plan gewerkt en dan komt JA21 of GLPVDA erbij en kan weer het stuk de prullenbak in.

Dit is expliciet een stuk op 5 grote thema’s en een uitnodiging om over te praten en zo nodig te tweaken. Het is een start met een richting. En er zijn nog meer onderwerpen.

Buma heeft overigens de combinatie met JA21 afgeschoten omdat het geen werkbare meerderheid oplevert en niet direct al op steun kan rekenen die toch nodig gaat zijn voor een meerderheid.
Daarom heeft het ook niet zoveel zin al aan een plan te schrijven met een richting, zonder daarbij de relevante partijen te betrekken. En de VVD is in deze formatie zeker relevant maar werd buiten de deur gehouden. Dat de reactie van Yesilgoz misschien wat te scherp is klopt, maar wel begrijpelijk.

• CarpeVentum
  • Nu online
mv_ak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:37:
[...]

Daarom heeft het ook niet zoveel zin al aan een plan te schrijven met een richting, zonder daarbij de relevante partijen te betrekken. En de VVD is in deze formatie zeker relevant maar werd buiten de deur gehouden. Dat de reactie van Yesilgoz misschien wat te scherp is klopt, maar wel begrijpelijk.
Je kunt nog steeds inhoudelijk reageren en het als startpunt of uitnodiging om erover in gesprek te gaan beschouwen.

• Wispe
  • Niet online
mv_ak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:37:
[...]

Nee, het is kinderachtig gedrag dat je op de basisschool kunt/mag vertonen. Daarna word je geacht volwassener te zijn en daarnaar te gedragen.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:12

Thompson

Beeromaniac

DevWouter schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 00:32:
[...]

Nee, want in jouw oorspronkelijk tekst beschreef je de uitspraken van Klaver alsof die de VVD wilde uitsluiten, terwijl het juist ging over dat de VVD niet met een minderheidskabinet beloond mag worden.
Waarom zou een minderheidskabinet van GL-PvdA, D66 en CDA een beloning zijn voor de VVD?
Of zijn ze bang dat als ze daarvoor gaan dat ze dan niks voor elkaar krijgen omdat dat helemaal niet is wat de rest van de kamer (cq het land - ze zijn immers zo gekozen) wil?

Beeromaniac

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thompson schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:08:
[...]

Waarom zou een minderheidskabinet van GL-PvdA, D66 en CDA een beloning zijn voor de VVD?
Of zijn ze bang dat als ze daarvoor gaan dat ze dan niks voor elkaar krijgen omdat dat helemaal niet is wat de rest van de kamer (cq het land - ze zijn immers zo gekozen) wil?
Een minderheids kabinet (64 zetels) met die partijen, met het grote blok van VVD(22)/PVV(26)/JA21(9)en FvD (7) tegenover je in de opposite heb je per definitie al weinig kans van slagen. Een in de oppositie flink rechtsblok tegen van (bijna) gelijkwaardige grote met steun van wat kleinere partijen die als "rechts" of centrum rechts beschouwd kunnen worden hebben dus al een al een meerderheid ten opzichte van je minderheids kabinet.

Kortom je gaat niks zonder een flinke slag of stoot naar de EK krijgen en mocht je daar komen heb je daar ook geen meerderheid. Dus zal het aannemelijk zijn dat een Links/Centrum Links kabinet zal vallen, het enige wat de partijen dan hoeven te doen is "Zie je wel ook daar komt niks uit" tijdens de campagne, en dat is voor de VVD heel gunstig. Daarom heeft de VVD ook zo'n sleutel positie momenteel.

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 05-12-2025 08:28 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:17
Ik blijf het bizar vinden dat in de loop der jaren de eerste kamer ook steeds meer wordt meegenomen in de formatie besluiten. Doel van de eerste kamer was toch om de wetgeving die door de 2e kamer is goedgekeurd te controleren? Dus waarom heeft de eerste kamer ook maar enige relevantie in de formatie 8)7

• Wispe
  • Niet online
squashedraven schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:33:
Ik blijf het bizar vinden dat in de loop der jaren de eerste kamer ook steeds meer wordt meegenomen in de formatie besluiten. Doel van de eerste kamer was toch om de wetgeving die door de 2e kamer is goedgekeurd te controleren? Dus waarom heeft de eerste kamer ook maar enige relevantie in de formatie 8)7
Nee, het doel van de Eerste Kamer is een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd nogmaals goed te keuren of te verwerpen. Niet (alleen) controleren.
Logisch dat ze ook kijken naar de samenstelling in de Eerste Kamer.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 21:57
[...]

[Afbeelding]

Dit is echt een hilarisch voorstel, dat kabinet zou een reces nog niet overleven. De Partij voor de Dieren kan al niet samenwerken met de Partij voor de Dieren, laat staan als daar nog 7 anderen bij komen.

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
squashedraven schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:33:
In theorie is dat de voornaamste taak van de eerste kamer, maar het is al lang een verlengstuk van de tweede kamer. Er wordt vaak al onderhandeld in de tweede kamer over een voorstel dat daar al een meerderheid heeft, maar dat mist in de eerste kamer.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:03
mv_ak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:12:
Ik wijs je er nog maar een keertje graag op dat álle coalities met een partij rechts van de VVD buitengewoon instabiel zijn gebleken. We hebben juist behoefte aan een stabiel Kabinet dat ons een nog enigszins zonnige toekomst in zou kunnen loodsen. Zowel de positionering als samenstelling van JA21 zijn vragen om problemen - problemen waar we helemaal geen tijd voor hebben.
Dit snap ik niet.

Er zijn nog minder fracties die willen samenwerken met Wilders dan met Jetten. Waarom zouden we onze tijd verdoen aan de PVV? PVV-stemmers hebben geaccepteerd dat ze stemden op een oppositiepartij - zoveel is duidelijk. Wilders past op dit moment geen plaatsje binnen de coalitie.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:30
Dit is wel een mooie analyse. Beetje de samenvatting van het verhaal:

- vandaag laatste poging om te kijken of er toch over schaduwen heen gestapt kan gaan worden.
- het drukmiddel: als dit niets gaat worden, dan is waarschijnlijk pvv aan zet en daar zit lang niet iedereen op te wachten.
- Bontenbal en Jetten durven het nog niet aan, maar <knip> Klaver (typo's kunnen gebeuren) gooit hem er al wel in: Het ligt wat hem betreft aan Yesilgoz dat het niet opschiet.
- in dit topic en in de comments van de video zie je vaak het frame VVD wil niet samenwerken/vooruit door de uitsluiting van PvdAGL. Vervolgens zie je vaak ook het tegenargument dat PvdAGL, CDA en D66 ook de PVV en FvD uitsluiten. Zoals al eerder gezegd is de uitsluiting van PVV en FvD vooral fundamenteel waar de uitsluiting van PvdAGL vooral op standpunten/naam van de partij is.

Je ziet dat het frame dat VVD niet mee wil werken, toch beter overeind blijft staan dan het tegenframe dat de PVV “ook uitgesloten wordt”. Je ziet het eerste frame veel meer geplust worden dan het tegenframe en dat is toch wel bijzonder omdat onder nieuwsuurvideos altijd wel veel PVV en FvD aanhang zit.

Ben het overigens wel met Arjan Noorlander eens. Als er vandaag niets te halen valt voor Jetten, laat dan Wilders het maar proberen samen met Yesilgoz. Kunnen ze kijken of ze Bontenbal kunnen bekeren voor een een PVV-VVD-CDA-JA21-BBB/SGP regering.

[ Voor 3% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 10:29 ]

• W1ck1e
  • Nu online
mijn vorige berichtje is gemodereerd, omdat het een reactie was op iets dat werd gezien als een rant.
mijn vraag echter ging daar niet vanuit. dat was misschien naief.

kort gezegd was de strekking van het "rant berichtje" dat de politiek niet te vertrouwen is.

die mening wordt door meer mensen gedeeld. ik nuanceerde het door te schrijven dat het naar mijn inzicht slechts voor een deel van de politiek klopt.

zij die deze mening over de hele politiek hebben, vergeten of negeren volgens mij dat ze zelf ook onderdeel ervan zijn door het actieve kiesrecht. je mag namelijk stemmen.

en als je dat niet genoeg vindt kan je proberen je aan te sluiten bij een politiek actieve organisatie en dan eventueel via het passieve kiesrecht invloed te hebben. het is namelijk niet zo dat slechts een selecte groep van nederlanders daartoe in de gelegenheid zijn.

volgens mij zijn in ons systeem dit de mogelijkheden. helaas wordt daar aan gemorreld, ook door politici, door bijvoorbeeld andere methodes voor te stellen.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-01 11:46
Robkazoe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:31:
[YouTube: Formatie in impasse?]
Ben het overigens wel met Arjan Noorlander eens. Als er vandaag niets te halen valt voor Jetten, laat dan Wilders het maar proberen samen met Yesilgoz. Kunnen ze kijken of ze Bontenbal kunnen bekeren voor een een PVV-VVD-CDA-JA21-BBB/SGP regering.
Ik vraag me toch oprecht af waarom het CDA hier in mee zou gaan. Na Rutten 4 is deze partij behoorlijk afgestraft en terecht denk ik. Ze hebben zich weer redelijk teruggelegd naar de basis. Vervolgens hebben ze het de hele verkiezingen over een stabiel midden kabinet wat er voor zorgt dat de komende jaren moeilijke beslissingen genomen kunnen worden. Waarom zouden ze dan een rechts kabinet gaan vormen met Wilders.

De afgelopen twee jaar waren bij uitstek een voorbeeld waarom dat een slecht idee is.

Nickname KasPlantje.

• separhim
  • Nu online

- vandaag laatste poging om te kijken of er toch over schaduwen heen gestapt kan gaan worden.
- het drukmiddel: als dit niets gaat worden, dan is waarschijnlijk pvv aan zet en daar zit lang niet iedereen op te wachten.
- Bontenbal en Jetten durven het nog niet aan, maar Klaver gooit hem er al wel in: Het ligt wat hem betreft aan Yesilgoz dat het niet opschiet.
- in dit topic en in de comments van de video zie je vaak het frame VVD wil niet samenwerken/vooruit door de uitsluiting van PvdAGL. Vervolgens zie je vaak ook het tegenargument dat PvdAGL, CDA en D66 ook de PVV en FvD uitsluiten. Zoals al eerder gezegd is de uitsluiting van PVV en FvD vooral fundamenteel waar de uitsluiting van PvdAGL vooral op standpunten/naam van de partij is.

Je ziet dat het frame dat VVD niet mee wil werken, toch beter overeind blijft staan dan het tegenframe dat de PVV “ook uitgesloten wordt”. Je ziet het eerste frame veel meer geplust worden dan het tegenframe en dat is toch wel bijzonder omdat onder nieuwsuurvideos altijd wel veel PVV en FvD aanhang zit.

Ik denk dat de grootste vergissing van Jetten en Bontenbal is dat ze al die tijd aan de VVD onder Rutte dachten die ondanks idealogische tegenstellingen wel pragmatisch kon zijn, ook gezien Rutte II, terwijl de VVD onder Yesilgöz meer op de Republikeinen lijkt. Alleen maar geïnteresseerd tegenwerken tegen "links" en weinig inhoudelijk kunnen brengen. Dus ondanks dat ik niet dat Wilders het ook voor elkaar gaat krijgen om een coalitie te vormen, hij moet twee partijen ervan overtuigen dat hij niet weer gaat weglopen als het moeilijk is. En het CDA heeft weinig te winnen met een aansluiting aan een verder behoorlijke rechtse coalitie.

[ Voor 2% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 10:19 ]

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:23

ST10©DE

Dus.............

W1ck1e schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:34:
mijn vorige berichtje is gemodereerd, omdat het een reactie was op iets dat werd gezien als een rant.
mijn vraag echter ging daar niet vanuit. dat was misschien naief.

kort gezegd was de strekking van het "rant berichtje" dat de politiek niet te vertrouwen is.

die mening wordt door meer mensen gedeeld. ik nuanceerde het door te schrijven dat het naar mijn inzicht slechts voor een deel van de politiek klopt.

zij die deze mening over de hele politiek hebben, vergeten of negeren volgens mij dat ze zelf ook onderdeel ervan zijn door het actieve kiesrecht. je mag namelijk stemmen.

en als je dat niet genoeg vindt kan je proberen je aan te sluiten bij een politiek actieve organisatie en dan eventueel via het passieve kiesrecht invloed te hebben. het is namelijk niet zo dat slechts een selecte groep van nederlanders daartoe in de gelegenheid zijn.

volgens mij zijn in ons systeem dit de mogelijkheden. helaas wordt daar aan gemorreld, ook door politici, door bijvoorbeeld andere methodes voor te stellen.
Thanks! En je hebt gelijk, nuances moesten aangebracht worden in "de rant".

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:00
- Bontenbal en Jetten durven het nog niet aan, maar Klaver gooit hem er al wel in: Het ligt wat hem betreft aan Yesilgoz dat het niet opschiet.
Het is Klaver. Ik weet niet of dit een typo was of een poging om weeral zo'n vervelende bijnaam te verzinnen om te demoniseren. Maar nogmaals. Het is Klaver.

[ Voor 2% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 10:19 ]

• W1ck1e
  • Nu online
DutchCommando schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:09:

Het is Klaver. Ik weet niet of dit een typo was of een poging om weeral zo'n vervelende bijnaam te verzinnen om te demoniseren. Maar nogmaals. Het is Klaver.
Het lijkt mij geen typo. Als je dat wil kan je zo'n fout na controle makkelijk corrigeren.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Topicstarter
Gewoon een TR maken mensen :)

Tweakers Discord

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-01 08:17
DutchCommando schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:09:
[...]

Gezien waar de V en G op het toetsenboard zit kan het een typefout zijn. maar wel een hele typische die netzo goed opzettelijk kan zijn 8)7

Kijk een coalitie met veel partijen, kan ook gewoon stabiel zijn, alleen ligt het eraan hoe die kleine erin gaat. Zou een Volt bijvoorbeeld perse een minsiter willen met 1 zetel. of zijn ze met een voor hun belangrijkstand punt tevreden omdat ze 1 zetel hebben.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CarpeVentum schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 06:49:
2. Maar niet met GLPVDA

Wie kan de houding van de VVD nu nog verdedigen? Ja het achterliggende belang en de strategie en belofte zal er vast zijn
Wispe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 06:52:
Ik snap (ook) niet zo goed waarom de VVD over een nieuw stuk wil praten ipv het huidig stuk (uit)onderhandelen. Wat is het verschil?
Het gaat om autoriteit/aanzien. De intentie van de VVD is om het werk van de D66 en CDA te diskwalificeren. Een inhoudelijk argument geven zal leiden tot discussie.

Het is vergelijkbaar met een klant die altijd geholpen wil worden door de manager in plaats van het winkel personeel.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

separhim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:59:
[...]

In theorie is dat de voornaamste taak van de eerste kamer, maar het is al lang een verlengstuk van de tweede kamer. Er wordt vaak al onderhandeld in de tweede kamer over een voorstel dat daar al een meerderheid heeft, maar dat mist in de eerste kamer.
(CC: @squashedraven)

Het heeft te maken met de versplintering. Vroeger won je de landelijke verkiezingen en had je daarvoor of daarna ook de Provinciale verkiezingen gewonnen. Daardoor had je vaak een overlappende periode waarin je een meerderheid in beide kamers had (vergelijkbaar met de Amerikaanse senaat en huis van afgevaardigden).

De eerste kamer is geen verlengstuk van de tweede kamer, hoewel dat soms wel ervaren wordt. De eerste kamer is meer een middel om te kijken of de wetten technisch correct zijn. Zou de eerste kamer besluiten dat iedereen een grote hoed moet dragen dan zal de eerste kamer gekeken worden of een pet ook een hoed is en of een zonnebril op je hoofd ipv op je neus ook als hoofddeksel beschouwd mag worden.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-01 08:17
DevWouter schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:42:
[...]

Het heeft te maken met de versplintering. Vroeger won je de landelijke verkiezingen en had je daarvoor of daarna ook de Provinciale verkiezingen gewonnen. Daardoor had je vaak een overlappende periode waarin je een meerderheid in beide kamers had (vergelijkbaar met de Amerikaanse senaat en huis van afgevaardigden).

De eerste kamer is geen verlengstuk van de tweede kamer, hoewel dat soms wel ervaren wordt. De eerste kamer is meer een middel om te kijken of de wetten technisch correct zijn. Zou de eerste kamer besluiten dat iedereen een grote hoed moet dragen dan zal de eerste kamer gekeken worden of een pet ook een hoed is en of een zonnebril op je hoofd ipv op je neus ook als hoofddeksel beschouwd mag worden.
Afgelopen kabinet heeft de eerste kamer zich wel als verlengstuk gedragen.
Waar men tegen de betere salderings afschaffingswet van Jetten was, was de eerste kamer voor de slechtere afschaffingswet van schoof 1. omdat de partijen dit hadden afgeproken en de pvv eerste kamer fractie opeens voor iets was, waar ze nog geen paar maanden eerder furieus tegen waren.

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-01 10:33
Mijn hoop is dat als we voor een "Stabiel" minderheidskabinet gaan - waar meerderheden per onderwerp links of rechts worden gehaald - dat we de VVD uit de de regering houden. Laat D66 en CDA samen dat minderheidskabinet dan vormen.

Ik word daar niet vrolijk van, maar met hoe de VVD zich opstelt dan moet je ook zeggen; je hebt gelijk laten we voor de minderheidsvariant gaan, waar jullie lekker buiten vak K blijven voor het eerst in 20 jaar. dan kunnen we mooi koffie drinken per onderwerp. en misschien gaan we niet snel stevige stappen maken maar wel 4 jaar stabiel zitten, en 150 mensen hun werk laten doen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

- Bontenbal en Jetten durven het nog niet aan, maar Klaver (typo's kunnen gebeuren) gooit hem er al wel in: Het ligt wat hem betreft aan Yesilgoz dat het niet opschiet.

Wat men telkens lijkt te vergeten is dat de VVD, weliswaar met veel moeite, ook regeren met de PVV uitgesloten heeft als onderdeel van hun verkiezingsbelofte.

De VVD is ook strategisch aan het blunderen. Zo stond de VVD op -2 zetels een maand na de verkiezingen (zie: https://eenvandaag.avrotr...delijk-de-grootste-162039) en is een groot gedeelte van de VDD-stemmers wel positief over het tussen rapport (zie: https://eenvandaag.avrotr...-stemmers-verdeeld-162116). De tegenstanders van het tussenrapport hebben vooral moeite met de plannen rond het hypotheek.
Echter, hier kan de VVD juist veel winnen.

Maar helaas, Yesilgoz maar blijft vasthouden aan een strijd over identiteit ("Rechts vs Links") en hoewel haar partij noodzakelijk verbrand ze wel alle bruggen. En tja, als iemand alle bruggen verbrand dan moeten ze niet verbaasd zijn als ze dadelijk alleen op het eiland zijn.

• separhim
  • Nu online
DevWouter schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:42:
[...]

Ja, ik ben zeker ervan op de hoogte dat dat de bedoeling was van de eerste kamer, maar de realiteit is gewoon anders. Geregeld worden wetten afgewezen op politieke gronden, niet bezwaren over de wet zelf. En we hebben daarnaast ook de raad van state die eenzelfde controlerende functie heeft. De eerste kamer fracties kunnen tegen wetten stemmen om politieke redenen, en om te denken dat dit niet gebeurt lijkt mij wat naïef met partijen als de BBB, FvD, JA21, en PVV.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:20

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

DevWouter schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:33:
[...]

[...]

Het gaat om autoriteit/aanzien. De intentie van de VVD is om het werk van de D66 en CDA te diskwalificeren. Een inhoudelijk argument geven zal leiden tot discussie.

Het is vergelijkbaar met een klant die altijd geholpen wil worden door de manager in plaats van het winkel personeel.
Wat je hier ziet bij de VVD - het fixeren op status, winnen, en het kleineren van anderen - lijkt sterk op wat in oude wijsheidstradities 'samsarische' reflexen worden genoemd: handelen vanuit angst en begeerte. Niet per se spiritueel bedoeld, maar heel menselijk.

Als politiek vooral draait om het najagen van aanzien en het vermijden van gezichtsverlies, dan ontstaat een eindeloze cyclus waarin elke zet gericht is op korte-termijn winst. In zo’n dynamiek wordt inhoud ondergeschikt aan imago, en ontstaat er steeds meer frustratie, verharding en polarisatie. Dat levert geen rust, geen oplossingen en uiteindelijk alleen maar lijden op, voor de politiek zelf én voor de samenleving die afhankelijk is van verstandig bestuur.

Pas wanneer partijen bereid zijn los te komen van dat spel van winnen en verliezen, ontstaat er ruimte voor echte dialoog, samenwerking en beleid dat wél bijdraagt aan welzijn.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:03

Zewatanejo

Fine Thanks!

Jos_V schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:10:
Mijn hoop is dat als we voor een "Stabiel" minderheidskabinet gaan - waar meerderheden per onderwerp links of rechts worden gehaald - dat we de VVD uit de de regering houden. Laat D66 en CDA samen dat minderheidskabinet dan vormen.

Ik word daar niet vrolijk van, maar met hoe de VVD zich opstelt dan moet je ook zeggen; je hebt gelijk laten we voor de minderheidsvariant gaan, waar jullie lekker buiten vak K blijven voor het eerst in 20 jaar. dan kunnen we mooi koffie drinken per onderwerp. en misschien gaan we niet snel stevige stappen maken maar wel 4 jaar stabiel zitten, en 150 mensen hun werk laten doen.
Ik denk dat dit eerlijk gezegd de enige logische uitkomst is. In het stuk dat er nu ligt is zowel voor links en rechts wat te halen, dus er zijn zeker meerderheden te bereiken
Ik denk wel dat het nodig is de basis te verstevigen met bv PVDA/GL en daarmee zal het eea nog naar links op schuiven, maar ik hoop dat Klaver bereid is te richten op een aantal punten en niet op de volle breedte van zijn agenda.
Als ik kijk naar de wijze van werken van Jetten en Bontebal (constructief positief) dan zie ik sowieso daar Klaver nog wel bij passen, maar Yesolgiz helemaal niet.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-01 10:33
Zewatanejo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat dit eerlijk gezegd de enige logische uitkomst is. In het stuk dat er nu ligt is zowel voor links en rechts wat te halen, dus er zijn zeker meerderheden te bereiken
Ik denk wel dat het nodig is de basis te verstevigen met bv PVDA/GL en daarmee zal het eea nog naar links op schuiven, maar ik hoop dat Klaver bereid is te richten op een aantal punten en niet op de volle breedte van zijn agenda.
Als ik kijk naar de wijze van werken van Jetten en Bontebal (constructief positief) dan zie ik sowieso daar Klaver nog wel bij passen, maar Yesolgiz helemaal niet.
ik ben het niet met jou oneens dat ik meer pvdagl zou willen zien :P.

Maar realistisch - krijg je het zelfde probleem as de VVD er bijtrekken. waar het vinden van een meerderheid veel moeilijker word over links of rechts.

Je kan niet over links gaan met de VVD erbij; want dan is de afstand van sp,pvdd, etc velemalen groter om tot een akkoord te komen, waarom zou GLPVDA dan tekenen? wat krijgen ze ervoor terug? Zelfde met VVD-Ja12 - dan kan je alleen maar over rechts een meerderheid halen. en met alleen GLPvdA kan je alleen maar een meerderheid over links halen als de schep-winkel openblijft. en dat gaat D66 en het CDA niet in dank afgenomen worden door de kiezers.

Ik denk dat de ruimte voor brede meerderheden groter is per onderwerp als je alleen D66/CDA bij elkaar hebt in vak K. Ik geloof niet in "gedoogsteun". Maar ik ben wel overtuigd dat hoewel het misschien waar is dat dingen veel slogger lopen. als je rekening moet houden met 6-7 partijen per onderwerp dat je evenwichtigere besluiten gaat maken die uiteindelijk meer daadkracht en maatschappelijke ondersteuning. dan wanneer je verplicht bent altijd bij een or twee partijen moet kloppen. Ik wil het hoopvol inzien... hoewel de poppetjes liever hun schepjes gebruiken en de loopgraven dieper maken en totale politieke impasse veroorzaken.

• Helixes
Jos_V schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:10:

Wat mensen soms vergeten is dat er, op een gegeven moment, dingen gaan tegenzitten. Schandalen ontstaan, situaties waarin de oppositie, zogezegd, beet heeft. Als er dan een paar partijen het vermoeden hebben in de eerstvolgende verkiezingen een betere uitgangspositie hebben, dan loop je al vrij snel tegen een motie van wantrouwen aan. Ik denk dat je iedere dag zo 50 Leden kan porren voor zo'n motie. Op een slechte dag zijn dat er 80 - en dan staan we gewoon weer bij de stembus.

Zonder in ieder geval een gezonde electorale basis - om niet te zeggen meerderheid - is het wachten op die dag. Vier jaar uitzitten met slechts 44 zeteltjes is een garantie op voortijdige verkiezingen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Als het met CDA/D66 als basis niet lukt dan hebben we gewoon een probleem. Een groot probleem.

PVV met VVD? De VVD heeft de PVV uitgesloten. Het CDA porren voor een coalitie met die twee? Het CDA heeft de PVV uitgesloten. Waarom dit als optie wordt gezien ontgaat mij volledig. Het CDA is net weer opgekrabbeld...een handreiking naar de PVV zal denk ik niet goed eindigen.

De VVD is de partij die niets wilt anders dan een 75-zetel kabinet. Het is net een kleuter wie niets wilt, nee, nee, nee. Maar wij willen wel alles bepalen. Is goed...succes.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:26
[...]

[Afbeelding]
Hoewel ik benieuwd ben naar wat dit kabinet voor elkaar zou krijgen, is dit wel een voorbeeld van verdergaande scheiding in de Nederlandse politiek in twee kampen: deze groep aan de ene kant, VVD/PVV/BBB/JA21/FvD aan de andere kant.

Misschien moeten we er meteen een megafusie van maken en noemen we ze 'democraten' en 'republikeinen'. Heel optimistisch ben ik hier niet: we glijden langzaamaan af naar Amerikaanse toestanden.

• Helixes
@vanaalten als blijkt dat het makkelijker met die vergaarbak aan fractietjes afspraken maken is dan met die van de VVD, dan komt dat veronderstelde schisma volledig op het conto van Dilan.

• Helixes
eric.1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:38:
PVV met VVD? De VVD heeft de PVV uitgesloten. Het CDA porren voor een coalitie met die twee? Het CDA heeft de PVV uitgesloten. Waarom dit als optie wordt gezien ontgaat mij volledig. Het CDA is net weer opgekrabbeld...een handreiking naar de PVV zal denk ik niet goed eindigen.
Wilders de sleutels tot de formatiekamer geven is een exercitie in zinloosheid. Er is geen enkele indicatie dat hij de kaap van de regeringsverklaring zou kunnen ronden. De steun is gewoon niet daar. Iedereen is het er over eens dat we haast hebben. Natuurlijk kunnen we 2-4 weken verdoen met Venlose fratsen - maar dat is tijd die je nooit meer terug krijgt.

Ik herhaal graag dat alle PVV-stemmers willens en wetens op een oppositiepartij hebben gestemd.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Helixes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:56:
[...]

Wilders de sleutels tot de formatiekamer geven is een exercitie in zinloosheid. Er is geen enkele indicatie dat hij de kaap van de regeringsverklaring zou kunnen ronden. De steun is gewoon niet daar. Iedereen is het er over eens dat we haast hebben. Natuurlijk kunnen we 2-4 weken verdoen met Venlose fratsen - maar dat is tijd die je nooit meer terug krijgt.

Ik herhaal graag dat alle PVV-stemmers willens en wetens op een oppositiepartij hebben gestemd.
Precies dat dus. De PVV heeft voor de tweede keer hun eigen glazen ingegooid. En bij wie ligt de bal nadien? VVD. Daar ligt de bal nu dus ook al - kunnen we de PVV-stap gewoon overslaan. De VVD moet eens serieus kleur gaan bekennen, ipv die wazigheid van nu
De inzet van de VVD is niet veranderd, zegt Yesilgöz. Dat betekent dat de partij niet in een kabinet met GL-PvdA gaat. "Gelukkig zijn er meer variaties mogelijk." Maar welke dat dan zijn wilde Yesilgöz niet opnoemen.
Blijf nou gewoon eens hameren op de opties die de VVD in gedachte heeft...laat ze niet met dit nietszeggende wegkomen ...

• squashedraven
eric.1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:05:
[...]

Precies dat dus. De PVV heeft voor de tweede keer hun eigen glazen ingegooid. En bij wie ligt de bal nadien? VVD. Daar ligt de bal nu dus ook al - kunnen we de PVV-stap gewoon overslaan. De VVD moet eens serieus kleur gaan bekennen, ipv die wazigheid van nu
[...]

Blijf nou gewoon eens hameren op de opties die de VVD in gedachte heeft...laat ze niet met dit nietszeggende wegkomen ...
Ik wacht inderdaad nog op de journalist die vraagt en wat zijn de exacte standpunten zijn waarom regeren met pvda/gl niet mogelijk is. Misschien heeft ze een heel goed verhaal maar ik zie hem niet en heb er ook niks van gehoord

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-12-2025
Vvd steeg 5 zetels in de peilingen nadat ze GL-PvdA uitsloten. 80 procent van de VVD leden wil dat ze GL-PvdA uitsluit. Zelfs al verdwijnt Yesilgoz, dan komt daar iemand die exact hetzelfde zal doen. Ja21 zal over de VVD heengaan als ze alsnog met GL-PvdA in de regering gaan zitten.

Misschien moet GL-PvdA ook alle andere partijen aan de linkerkant overnemen. Worden ze misschien wel weer eens de grootste :)

GL-PvdA moet gewoon de oppositie in. Wat is er nou nog over van de aantallen zetels van GL en PVDA apart. En kies een andere leider. Iemand die daadwerkelijk een keer een loonstrook heeft ontvangen van een bedrijf dat winst moet maken en snapt wat er leeft onder de mensen. Klaver met zijn bakfiets en zonder werkervaring buiten de politiek spreekt toch niemand aan met 1 keer modaal?

Graag namen volledig schrijven

[ Voor 8% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 15:05 ]

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:10
VVD is toch niet verplicht om mee te werken aan het D66 plan? Ze bieden min of meer een alternatief. En dat wilt D66 niet. Prima! Succes met de formatie. D66 krijgt gewoon de eerste kans. Lukt het ze niet, dan kan je dat moeilijk de 3e partij van Nederland aanrekenen.

• squashedraven
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:47:
VVD is toch niet verplicht om mee te werken aan het D66 plan? Ze bieden min of meer een alternatief. En dat wilt D66 niet. Prima! Succes met de formatie. D66 krijgt gewoon de eerste kans. Lukt het ze niet, dan kan je dat moeilijk de 3e partij van Nederland aanrekenen.
Eens, het probleem vooral is dat er bij een formatie bij iedereen wat water bij de wijn gedaan moet worden. En daar schort het momenteel een beetje aan

• Lekkerboeie86
squashedraven schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:56:
[...]

Eens, het probleem vooral is dat er bij een formatie bij iedereen wat water bij de wijn gedaan moet worden. En daar schort het momenteel een beetje aan
VVD zal zijn doodvonnis tekenen door in te stemmen met plannen zoals rekening rijden. Ze doen er vrijwel alles aan VVD buitenboord te houden. En nu zijn ze teleurgesteld 8)7 Het is maar goed dat VVD niet overstag gaat. De achterban zou gehakt van ze maken. Deze strategie gaat veel opleveren.
D66 wil graag over midden/links, daar heeft VVD niets te zoeken. Succes Jetten!

• Davidrrr
Als je het hebt over onder druk zetten van een coalitie dan is het wel Klaver die continu vertelt dat ze nodig zijn door hun plek in de 1e kamer. Geeft ook wel aan hoe objectief zij werken in de 1e kamer.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Davidrrr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:05:
Als je het hebt over onder druk zetten van een coalitie dan is het wel Klaver die continu vertelt dat ze nodig zijn door hun plek in de 1e kamer. Geeft ook wel aan hoe objectief zij werken in de 1e kamer.
Volgens mij is saboteren in de eerste Kamer toch vooral een VVD-ding..

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

ErnstH schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:14:
[...]

Volgens mij is saboteren in de eerste Kamer toch vooral een VVD-ding..
Volgens mij is saboteren een Nederlands ding. We gunnen elkaar het licht in de ogen niet.

• Davidrrr
Elke keer wordt duidelijk dat vvd en GL niet samen kunnen. Gewoon een streep eronder. Jetten heeft keuzes genoeg. Het zijn alleen niet zijn keuzes. Tja shit happens. Dan opnieuw stemmen. Dat zal Jetten niet willen want die gaat nooit dit aantal weer halen.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Davidrrr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:20:
Elke keer wordt duidelijk dat vvd en GL niet samen kunnen. Gewoon een streep eronder. Jetten heeft keuzes genoeg. Het zijn alleen niet zijn keuzes. Tja shit happens. Dan opnieuw stemmen. Dat zal Jetten niet willen want die gaat nooit dit aantal weer halen.
Ik denk dat het beter is om een coalitie met VVD te starten, dat zal binnen een jaar klappen door de politieke spelletjes van deze partij. Hopelijk zien dan genoeg mensen het licht dat het geen zin heeft om op deze onconstructieve partij te stemmen.

• Helixes
Davidrrr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:45:
Vvd steeg 5 zetels in de peilingen nadat ze GL-PvdA uitsloten. 80 procent van de VVD leden wil dat ze GL-PvdA uitsluit. Zelfs al verdwijnt Yesilgoz, dan komt daar iemand die exact hetzelfde zal doen. Ja21 zal over de VVD heengaan als ze alsnog met GL-PvdA in de regering gaan zitten.
De eerste keer dat Yesilgöz samenwerking met GL-PvdA uitsloot is, voor zover ik weet, geweest op 2 september.. VVD verloor in september een zetel. Dit is dus niet waar.

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 15:05 ]

• Davidrrr
Helixes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:24:
[...]

De eerste keer dat Yesilgöz samenwerking met GL-PvdA uitsloot is, voor zover ik weet, geweest op 2 september.. VVD verloor in september een zetel. Dit is dus niet waar.
Dat zou kunnen. Maar in het begin was het meer de tekst als ik zie het niet gebeuren. Daarom daalde de vvd ook omdat men dacht dat ze alsnog met GL-PvdA zou gaan regeren. Later is zij maar ook een Karremans en Brekelmans duidelijk geweest: het gaat niet gebeuren. En toen kwam het momentum. Maar ik heb de data niet in de agenda staan :)

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 15:06 ]

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-01 14:03

Baseman77

We move

Misschien moet GL-PvdA ook alle andere partijen aan de linkerkant overnemen. Worden ze misschien wel weer eens de grootste :)

GL-PvdA moet gewoon de oppositie in. Wat is er nou nog over van de aantallen zetels van GL en PVDA apart. En kies een andere leider. Iemand die daadwerkelijk een keer een loonstrook heeft ontvangen van een bedrijf dat winst moet maken en snapt wat er leeft onder de mensen. Klaver met zijn bakfiets en zonder werkervaring buiten de politiek spreekt toch niemand aan met 1 keer modaal?
Ik ben het flink oneens met je mening over Klaver.

Maar het is inderdaad veelzeggend dat Yesilgoz het verlies van de VVD uiteindelijk wist te beperken, mede door ineens GL-PvdA te framen als extreem-links, ze vervolgens uit te sluiten en hierop te blijven hameren. Waarbij uit onderzoek bleek dat ze opvallend veel steun kreeg hiervoor van de leden, de meerderheid wil notabene liever met PVV regeren dan met GL-PvdA 8)7

Te bezopen voor woorden natuurlijk, maar wel waar het op neerkomt.
Dus Yesilgoz vervangen is voor dit punt zinloos, de VVD zal GL-PvdA blijven uitsluiten. Ze trekken de lijn van eigen belang boven landsbelang gewoon door.

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 15:05 ]

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-01 14:03

Baseman77

We move

Davidrrr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:20:
Elke keer wordt duidelijk dat vvd en GL-PvdA niet samen kunnen.
Waarom niet?
Los van de woorden van Yesilgoz hierover, waar in de programma's zit die enorme problematiek dan?

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 15:07 ]

• Helixes
Davidrrr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:27:
Dat zou kunnen. Maar in het begin was het meer de tekst als ik zie het niet gebeuren. Daarom daalde de vvd ook omdat men dacht dat ze alsnog met GL-PvdA zou gaan regeren. Later is zij maar ook een Karremans en Brekelmans duidelijk geweest: het gaat niet gebeuren. En toen kwam het momentum. Maar ik heb de data niet in de agenda staan :)
Was het nu Karremans of Brekelmans die in Buitenhof zei dat hij dat niet zo zwart-wit zag, om vervolgens teruggeroepen te worden door de partijleiding, en een correctie op Twitter te plaatsen?

Maar, dit is ook geschiedvervalsing. De VVD daalde omdat ze hadden samengewerkt met een partij waarvan je van tevoren wist dat ze binnen de kortste keren zouden uitstappen. VVD daalde omdat ze in het kabinet-Schoof niets dan stilstand en achteruitgang hadden bereikt. Ze daalden omdat vooral Yesilgöz scherp aan de wind zeilde voor wat betreft het Israël-standpunt. En, omdat ze op verschillende momenten onkarakteristiek uit de hoek kwam voor iemand met aspiraties premier te worden. Voorbeelden te over, maar ik denk dat ze in de peilingen de meeste Zetels heeft moeten laten vanwege het Douwe Bob-incident.

Ik denk niet dat we daar GL-PvdA bij nodig hebben - dat heeft ze helemaal zelf bereikt.

Edit: Ik kan het uiteindelijke herstel ook niet los zien van haar HRA-standpunt. Mijn indruk is ook vooral dat er veel stemmers waren die, toen puntje bij paaltje kwam, tóch voor de eigen portemonnee hebben gestemd.

[ Voor 8% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 15:06 ]

• Davidrrr
*knip*, dit draagt niet zoveel bij.

[ Voor 86% gewijzigd door NMH op 05-12-2025 17:48 ]

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-01 13:39

Het probleem is, objectief, dat een constructief PvdA-GL nodig is voor de steun van een minderheidsvariant CDA-D66-VVD.
Laten we aannemen dat zo'n kabinet aangaande zaken zoals asiel en economie over rechts zal willen gaan - daar is genoeg steun voor te vinden. Maar D66, en in mindere mate CDA en zelfs ook VVD, zal aangaande stikstof en klimaat de steun van PvdA-GL nodig hebben.
Met andere woorden: Klaver heeft zich deze week in één klap gigantisch relevant gemaakt. Linksom of rechtsom zullen ze een manier moeten vinden om PvdA-GL comfort te bieden. Waarom zou je een kabinet met de VVD daarin enigszins constructief tegemoet komen als je door diezelfde VVD werkelijk compleet geschoffeerd wordt - je wordt neergezet als een groter kwaad dan de PVV in feite.

Dit alles is overigens met de aanname dat D66 en ook CDA het niet zien zitten om compleet over rechts te gaan (het droomkabinet van JA21 en VVD). Dat is begrijpelijk, want wat blijft er dan nog over van het positieve verhaal? Hoe kom je dan tot klimaatmaatregelen? En bovendien heeft dat kabinet geen meerderheid, waardoor je nóg rechtser beleid moet voeren om je wetten door de TK en EK te krijgen. En steun van PvdA-GL kun je dan, nogmaals, vergeten.

Kortom: het is echt een politieke impasse. Klaver is deze week verhard en dat heeft zijn positie versterkt maar de formatie bemoeilijkt, want een minderheidskabinet is verder uit zicht. Terecht, want ze namen hem totaal niet serieus. Nu moeten ze wel.

PvdA-GL 'moet' dus helemaal niet de oppositie in, PvdA-GL heeft een sterkere positie dan menigeen denkt nu, denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door darkrain op 05-12-2025 15:05 ]

• Loekoe
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
[...]

VVD zal zijn doodvonnis tekenen door in te stemmen met plannen zoals rekening rijden. Ze doen er vrijwel alles aan VVD buitenboord te houden. En nu zijn ze teleurgesteld 8)7 Het is maar goed dat VVD niet overstag gaat. De achterban zou gehakt van ze maken. Deze strategie gaat veel opleveren.
D66 wil graag over midden/links, daar heeft VVD niets te zoeken. Succes Jetten!
Ik denk dat je gelijk hebt: de VVD is geen middenpartij meer. Dat is het wel geweest, onder Rutte, en eigenlijk in alle kabinetten voorafgaand aan Schoof I. Het is nu een zeer rechts-conservatieve partij die aanschurkt tegen radicaal-rechts.
Het is volstrekt helder wat er is gebeurd: de VVD heeft gehengeld naar de (extreem-)rechtse kiezer van de PVV, en die hebben ze gekregen! Chapeau.
De fatsoenlijke VVD'ers hebben D66 gestemd, de gedeelte van de linkervleugel van de VVD.
Dus inderdaad: de achterban van de VVD zou gehakt van ze maken als ze instemmen met CDA-VVD-D66-PvdA-GL. Maar laten we dan wel heel helder schetsen wie die achterban is: zure, rechtse stemmers die zijn opgezweept in de haat jegens links, die Yesilgöz steunen in het feit dat er 'inhoudelijks niks mis was met het [volstrekt krankzinnige, red.] 10-puntenplan van Wilders', maar er was alleen 'niet samen werken met Wilders'. Én die geen enkele morele moeite hebben met de 'nareis-op-nareis'-leugen van Yesilgöz (een leugen op grond waarvan Rutte IV viel.
Kortom, de achterban die nog over is van de VVD is geen middenkiezer meer, is moreel failliet en heeft inderdaad een hekel aan links, dankzij de populistische volksmennerij van Yesilgöz

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:28
Er zit waarschijnlijk niks anders op dan te gaan kijken naar hoe je een minderheidskabinet er goed doorheen gaat krijgen. Een meerderheid gaat gewoon niet werken (mede dankzij een veelvoud aan redenen).

D66 en CDA kunnen twee dingen gaan doen: het programma zoals dat ze nu hebben opgesteld als basis gebruiken of dat programma nog meer aanscherpen naar aanleiding van wat de andere partijen wensen om de variant van een minderheidskabinet te laten slagen. Hoe dan ook vervolgens zullen er verbonden moeten worden gesloten op belangrijke thema's zodat je zeker een meerderheid van de kamer voor deze punten hebt. Je moet ook geen gekke punten erin doen als 10 extra steden etc want dat gaat met deze variant niet werken. Gewoon een aantal basis punten waarop de meerderheid erachter staat en vervolgens kijken per thema waar je een meerderheid kan vinden.

Ik hoop echt dat dit gaat lukken want dat zou dan een 'nieuwe' vorm van politiek zijn in de huidige tijd. Politieke partijen die niks constructiefs toevoegen zullen door de mand vallen en ik hoop dat de kiezer dit ook zal zien. Natuurlijk heeft een variant van een minderheidskabinet een hele grote kans van falen maar dit is toch wel het moment (met de situatie van nu) om het nogmaals te proberen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoe langer de VVD de formatie frustreert, hoe langer de VVD aan de macht blijft. Het is allemaal niet netjes maar wel plaatsbaar.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:22
Delerium schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:00:
Hoe langer de VVD de formatie frustreert, hoe langer de VVD aan de macht blijft. Het is allemaal niet netjes maar wel plaatsbaar.
In de huidige politieke verhoudingen vind ik het demissionaire kabinet slecht democratisch te rechtvaardigen. Zij zitten er op basis van een zeer kleine minderheid. In het verleden was een demissionair kabinet alleen bedoeld om kort de lopende zaken af te handelen. Nu wordt het naar mijn mening toch een behoorlijk ondemocratisch vehikel die veel meer doet dan lopende zaken afhandelen. Bovendien zijn er diverse bewindslieden zoals Mona Keijzer die de schijnwerpers opzoeken om het partijbelang uit te dragen ipv het landsbelang.

Ik zou willen pleiten voor een pre missionair kabinet op basis van D66 en CDA. Die de lopende zaken alvast oppakt en zich in de dossiers gaat verdiepen om dan over te gaan naar een missionair kabinet. Dat zou ik democratisch passender vinden dan het huidige gedrocht.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:12

Thompson

Beeromaniac

Yesilgöz sluit GL-PvdA uit. Klaver zegt boehoe.
Maar vervolgens gijzelt Klaver elke optie waar zij niet aan mogen deelnemen met zijn "Ze hebben ons nodig want eerste kamer" 8)7

Beeromaniac

• HEY_DUDE
Thompson schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:11:
Maar vervolgens gijzelt Klaver elke optie waar zij niet aan mogen deelnemen met zijn "Ze hebben ons nodig want eerste kamer" 8)7
Klaver benoemt gewoon een feit. Net zoals in de tweede kamer de VVD nodig is, is in de eerste kamer PVDA/GL nodig. Het zou toch wel erg voor de hand liggen om eens te kijken of je niet wat kan polderen tussen die twee ........

• Loekoe
Thompson schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:11:
Kun je dit nader specificeren? Waarom zou Klaver (even vanuit zijn perspectief) straks zéér rechts beleid moeten steun dat op geen enkele manier te rijmen is met zijn eigen idealen?
Gijzelen is een beetje een vreemde woordkeuze, want het is aan de anderen gewoon vrij om een meerderheid over rechts te zoeken - dan kan Klaver gewoon oppositie voeren. Willen ze steun vinden voor progressief klimaatbeleid, meer geld voor ontwikkelingshulp, meer geld naar sociale zekerheid, etc. zal er hoe dan ook naar Klaver gekeken moeten worden.
D66 heeft PvdA-GL gewoon nodig. Als samenwerking op wat voor dan ook manier met PvdA-GL geblokkeerd blijft worden, zal Jetten het stokje overgeven aan Wilders en liever oppositievoeren tegen de (extreem-)rechtste coalitie die er dan mogelijk gaat komen. Yesilgöz zal dan wel haar blokkade tegen de PVV moeten opheffen, maar eerlijk gezegd zie ik haar daar best voor aan (ze heeft het immers al eerder gedaan).
Yesilgöz moet kleur gaan bekennen of PvdA-GL op dit moment écht een ergere samenwerkingspartner dan de PVV vindt.

[ Voor 8% gewijzigd door Loekoe op 05-12-2025 15:22 ]

• squashedraven
Loekoe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:19:
[...]

Kun je dit nader specificeren? Waarom zou Klaver (even vanuit zijn perspectief) straks zéér rechts beleid moeten steun dat op geen enkele manier te rijmen is met zijn eigen idealen?
Gijzelen is een beetje een vreemde woordkeuze, want het is aan de anderen gewoon vrij om een meerderheid over rechts te zoeken - dan kan Klaver gewoon oppositie voeren. Willen ze steun vinden voor progressief klimaatbeleid, meer geld voor ontwikkelingshulp, meer geld naar sociale zekerheid, etc. zal er hoe dan ook naar Klaver gekeken moeten worden.
D66 heeft PvdA-GL gewoon nodig. Als samenwerking op wat voor dan ook manier met PvdA-GL geblokkeerd worden, zal Jetten het stokje overgeven aan Wilders en liever oppositievoeren tegen de (extreem-)rechtste coalitie die er dan mogelijk gaat komen. Yesilgöz zal dan wel haar blokkade tegen de PVV moeten opheffen.
Als het zo ver komt dat VVD de blokkade richting PVV ongedaan maakt dan is denk ik het einde zoek voor de VVD want waarom wel de hakken in het zand bij PVDA/GL (een gedegen partij met ervaren mensen, niet dat ik het eens ben met de standpunten van die partij maar oke) maar niet bij PVV (een partij die uit 1 iemand bestaat en bewezen is dat deze wegloopt als het moeilijk wordt)

• Helixes
squashedraven schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:22:
Als het zo ver komt dat VVD de blokkade richting PVV ongedaan maakt dan is denk ik het einde zoek voor de VVD want waarom wel de hakken in het zand bij PVDA/GL (een gedegen partij met ervaren mensen, niet dat ik het eens ben met de standpunten van die partij maar oke) maar niet bij PVV (een partij die uit 1 iemand bestaat en bewezen is dat deze wegloopt als het moeilijk wordt)
Laten we dit scenario eens uitwerken.

Dus, PVV is aan zet. Wilders schrijft wat wilde plannen op, en op magische wijze kan de VVD zich daarin vinden. Vervolgens wil Wilders dan wel premier worden. Alles goed en aardig, maar ik denk niet dat VVD dan in gaat stappen. Dus dan kom je in de bizarre situatie terecht waarin er een Schoof-2 ontstaat.

Schoof-1 is het allerslechtste Kabinet dat we sinds mensenheugenis hebben gehad. Het is als Rutte-4, maar dan kwadratisch slechter. Niemand wil Schoof-2, en ik denk dat iedereen die er aan meewerkt bij de verkiezingen die dan onvermijdelijk korte maanden daarop volgen wordt afgestraft.

Er valt niets, maar dan ook echt helemaal niets te halen bij de PVV. Alleen, en dit herhaal ik graag, wanneer de fractie een andere politiek leider kiest. En dat gaat niet gebeuren.

• HEY_DUDE
squashedraven schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:22:
[...]

Het einde had al zoek moeten zijn bij de VVD. Ze deden mee aan het vorige kabinet met het 'diep gewortelde ideaal' dat de VVD geen kiezers uitsluit. Een volgende verkiezing sluiten ze ineens 46 zetels uit, bijna een derde (!!) van de kiezers 8)7

Stuur Yesilgoz gewoon met Wilders naar de hei om een plan te schrijven waar andere partijen zich in zouden moeten kunnen vinden. Nederland heeft blijkbaar snel nog een grote mislukking over rechts nodig.

• squashedraven
HEY_DUDE schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:28:
[...]

Het einde had al zoek moeten zijn bij de VVD. Ze deden mee aan het vorige kabinet met het 'diep gewortelde ideaal' dat de VVD geen kiezers uitsluit. Een volgende verkiezing sluiten ze ineens 46 zetels uit, bijna een derde (!!) van de kiezers 8)7

Stuur Yesilgoz gewoon met Wilders naar de hei om een plan te schrijven waar andere partijen zich in zouden moeten kunnen vinden. Nederland heeft blijkbaar snel nog een grote mislukking over rechts nodig.
*knip*, dit draagt niet zoveel bij.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 05-12-2025 15:55 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:49

Dido

heforshe

aaaido schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:59:
Er zit waarschijnlijk niks anders op dan te gaan kijken naar hoe je een minderheidskabinet er goed doorheen gaat krijgen. Een meerderheid gaat gewoon niet werken (mede dankzij een veelvoud aan redenen).
Het grote probleem van een minderheidskabinet is dat het op dag 1 naar huis gestuurd kan worden door een kamermeerderheid. Het vorige minderheidskabinet heeft het 2 dagen uitgehouden.

En die kamermeerderheid om het kabinet weg te sturen is wel te vinden.
De VVD en de PVV zijn verbolgen omdat ze allebei vinden dat ze hadden moeten meeregeren. Idem voor JA21.
Dan hoeft alleen Klaver maar brood te zien in nieuwe verkiezingen, en je hebt 77 zetels om het kabinet naar huis te sturen. Mogen we binnenkort opnieuw naar de stembus, en zitten we nog langer met een dubbel-demissionair kabinet dat vrolijk door blijft gaan met regeren alsof er niks aan de hand is :X

De enige partij die daar blij van wordt is - stomtoevallig? - precies de partij die het hardst weigert om ook maar een millimeter toe te geven.

Maar goed, ik vermoed dat Yeşilgöz ervan uit gaat dat bij nieuwe verkiezingen haar "sterke opstelling" genoeg zetels oplevert om de grootste te worden.

In een land met een weldenkende bevolking zou ik er vertrouwen in hebben dta het tegendeel gebeurt, maar ik ben in Nederland bang dat ze nog wel eens succes zou kunnen hebben met deze strategie :|

Ik zie haar ervoor aan om er alles aan te doen om elke formatie te blokkeren totdat de VVD een keer de grootste wordt. Al moeten we zes keer naar de stembus :(

[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 05-12-2025 15:52 ]

Wat betekent mijn avatar?

• HEY_DUDE
Dido schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:51:
[...]

Het grote probleem van een minderheidskabinet is dat het op dag 1 naar huis gestuurd kan worden door een kamermeerderheid. Het vorige minderheidskabinet heeft het 2 dagen uitgehouden.

En die kamermeerderheid om het kabinet weg te sturen is wel te vinden.
De VVD en de PVV zijn verbolgen omdat ze allebei vinden dat ze hadden moeten meeregeren. Idem voor JA21.
Dan hoeft alleen Klaver maar brood te zien in nieuwe verkiezingen, en je hebt 77 zetels om het kabinet naar huis te sturen. Mogen we binnenkort opnieuw naar de stembus, en zitten we nog langer met een dubbel-demissionair kabinet dat vrolijk door blijft gaan met regeren alsof er niks aan de hand is :X

De enige partij die daar blij van wordt is - stomtoevallig? - precies de partij die het hardst weigert om ook maar een millimeter toe te geven.

Maar goed, ik vermoed dat Yeşilgöz ervan uit gaat dat bij nieuwe verkiezingen haar "sterke opstelling" genoeg zetels oplevert om de grootste te worden.

In een land met een weldenkende bevolking zou ik er vertrouwen in hebben dta het tegendeel gebeurt, maar ik ben in Nederland bang dat ze nog wel eens succes zou kunnen hebben met deze strategie :|

Ik zie haar ervoor aan om er alles aan te doen om elke formatie te blokkeren totdat de VVD een keer de grootste wordt. Al moeten we zes keer naar de stembus :(
PVDA/GL heeft ook wel wat te winnen met nieuwe verkiezingen. Ik denk dat Klaver een grotere groep aanspreekt dan Timmermans (terzijde tenzij ze intern ruzie gaan lopen maken over de nieuwe leider).

De formatie gaat rustig een jaar duren voordat er nieuwe verkiezingen zijn. Als er tegen die tijd nog steeds geen beweging zit bij de VVD dan verwacht ik dat de schuld terecht in de schoenen van de VVD wordt geschoven. Een machtspartij wil ook regeren en genoeg prominenten die op een post azen en ook niet zitten te wachten op nieuwe verkiezingen. En wil de VVD dan weer de verkiezingen in met Yesilgoz, die al twee verkiezingen verloren heeft en dat viert als een overwinning?

Er is tijd nodig, maar de VVD zal bijdraaien of barsten denk ik.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PvdA/GL is leeggezogen door D66. Ik denk dat met name door het rekeningrijden weer uit de hoge hoed te toveren dat D66 en CDA bij een herverkiezing fors mogen inleveren.
Voor VVD is het gewoon afwachten tot de volgende ronde. Mogelijk vangen ze nog wat PVV aanhang die erachter komt dat een stem op PVV verloren is, krijgen we straks een VVD/JA21 kabinet die nog beter in staat is om de burger uit te knijpen ten gunste van (de aandeelhouders van) het bedrijfsleven.

• Helixes
Dido schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:51:
Dat zou kunnen. Je hebt een meerderheid nodig om voorbij de regeringsverklaring te komen. Als dat niet lukt, kun je er net zo goed niet aan beginnen. Daarom had je in het verleden gedoogpartners nodig die op voorhand akkoord gingen met het instemmen met de regeringsverklaring.

Ik breng graag in herinnering dat het laatste minderheidskabinet Rutte-1 was. Die hebben het inderdaad niet zo gek lang volgehouden - twee jaar. Uiteindelijk liep de gedoogpartner weg kan ik me daar herinneren.

Daarvoor hadden we ook een minderheidskabinet, in Balkenende-3 (CDA-VVD). Die is ietwat ongebruikelijk tot stand gekomen, maar biedt misschien wel het beste model voor onze huidige situatie. Dat kabinet is ontstaan toen D66 uit Balkenende-2 stapte, en men geen zin had terug te gaan naar de stembus. Maar, die hebben de rest van de rit wel zonder al te veel problemen uitgezeten. Samen hadden die twee 71 zetels.
Er komt natuurlijk een moment waarop Dilan zal moeten gaan leveren. Ik denk niet dat ze nog lang electorale successen kan vieren als ze d'r poot stijf houdt. Yesilgöz is geen Wilders - ze zal iedere keer de partij er van moeten overtuigen dat zij, en niemand anders, de beste keuze is als politiek leider. Ze zal moeten gaan leveren, en dit is niet de manier waarop haar dat tot nu toe gelukt is.

• Lekkerboeie86
Loekoe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:53:
[...]
Maar laten we dan wel heel helder schetsen wie die achterban is: zure, rechtse stemmers die zijn opgezweept in de haat jegens links, die Yesilgöz steunen in het feit dat er 'inhoudelijks niks mis was met het [volstrekt krankzinnige, red.] 10-puntenplan van Wilders', maar er was alleen 'niet samen werken met Wilders'. Én die geen enkele morele moeite hebben met de 'nareis-op-nareis'-leugen van Yesilgöz (een leugen op grond waarvan Rutte IV viel.
Kortom, de achterban die nog over is van de VVD is geen middenkiezer meer, is moreel failliet en heeft inderdaad een hekel aan links, dankzij de populistische volksmennerij van Yesilgöz
Zoals je het nu schets zou D66 niet eens samen met een extreem(?) rechts VVD moeten willen samenwerken. Snap nu nog minder van het probleem. Als Jetten het niet met zijn linkse partijen rond krijgt, ga je toch niet op je knieën bij de hierboven geschetste partij?

• Loekoe
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:44:
[...]

Zoals je het nu schets zou D66 niet eens samen met een extreem(?) rechts VVD moeten willen samenwerken. Snap nu nog minder van het probleem. Als Jetten het niet met zijn linkse partijen rond krijgt, ga je toch niet op je knieën hierboven geschetste partij?
Nouja, ik denk dat de houding van Yesilgöz inderdaad kwaad bloed heeft gezet bij D66.
En het verklaart waarom Jetten nu nog eerder met CDA optrekt dan met de VVD (terwijl D66 zo ongeveer is opgericht als anti-CDApartij).
En ja, er moet toch echt een kabinet komen, dus hij zal wel met de VVD moeten. Maar de houding van de VVD is echt ontzettend moeilijk op dit moment - eigenlijk helemaal niet aantrekkelijk inderdaad voor CDA en D66. Daarom is mijn inschatting dat de VVD inderdaad met de rug tegen de muur staat en zal moeten gaan bewegen.
Anders gaan CDA, D66 én PvdA-GL de schuld natuurlijk terecht bij de VVD leggen. Misschien kan ze dan nog verder opschuiven naar rechts en nog meer PVV-kiezers binnen hengelen?! De middenkiezer zijn ze inmiddels wel kwijt. Dat is mijn punt.

• Lekkerboeie86
Loekoe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:47:
[...]

Nouja, ik denk dat de houding van Yesilgöz inderdaad kwaad bloed heeft gezet bij D66.
En het verklaart waarom Jetten nu nog eerder met CDA optrekt dan met de VVD (terwijl D66 zo ongeveer is opgericht als anti-CDApartij).
En ja, er moet toch echt een kabinet komen, dus hij zal wel met de VVD moeten. Maar de houding van de VVD is echt ontzettend moeilijk op dit moment - eigenlijk helemaal niet aantrekkelijk inderdaad voor CDA en D66. Daarom is mijn inschatting dat de VVD inderdaad met de rug tegen de muur staat en zal moeten gaan bewegen.
Anders gaan CDA, D66 én PvdA-GL de schuld natuurlijk terecht bij de VVD leggen. Misschien kan ze dan nog verder opschuiven naar rechts en nog meer PVV-kiezers binnen hengelen?! De middenkiezer zijn ze inmiddels wel kwijt. Dat is mijn punt.
VVD gaat helemaal niets doen. En ze hebben nog gelijk ook. Ze mogen D66/CDA helpen aan een meerderheid om een regeerakkoord te steunen waar hun achterban helemaal niets mee kan. Dilan speelt het hard, Jetten mag zijn gedroomde midden/linkse kabinet vormen. VVD heeft hierin niets te halen.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:38

FunkyTrip

Funky vidi vici!

DevWouter schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:11:
Maar helaas, Yesilgoz maar blijft vasthouden aan een strijd over identiteit ("Rechts vs Links") en hoewel haar partij noodzakelijk verbrand ze wel alle bruggen. En tja, als iemand alle bruggen verbrand dan moeten ze niet verbaasd zijn als ze dadelijk alleen op het eiland zijn.
Is dit niet gewoon cynische machtspolitiek van de VVD?
De grenzeloze inzet om van alles links vs rechts te maken, wetende dat:
- rechts een meerderheid heeft in NL
- de VVD aan die rechterkant zit
- de VVD van oudsher de belangrijkste posten leverde de laatste paar kabinetten.

Als alles links vs rechts wordt, dan blijft de VVD nog een paar decennia in de regering. Naar Amerikaans model.

Dit dus.

• Loekoe
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:56:
[...]

VVD gaat helemaal niets doen. En ze hebben nog gelijk ook. Ze morgen D66/CDA helpen aan een meerderheid om een regeerakkoord te steunen waar hun achterban helemaal niets mee kan. Dilan speelt het hard, Jetten mag zijn gedroomde midden/linkse kabinet vormen. VVD heeft hierin niets te halen.
Je antwoord bevestigt een klein beetje mijn vermoeden: de VVD is helemaal geen middenpartij meer.
Als het klopt dat de achterban van de VVD 'zo'n stuk helemaal niks vindt', ervaart de VVD blijkbaar een enorme kloof tussen hen en CDA-D66, en dat zou ook weer de kloof tussen hen en PvdA-GL verklaren.
Maar dat zegt álles over de VVD, dus: want D66/CDA zijn al rechtse partijen en de PvdA-GL is een linkse partij (maar niet extreemlinks, want er bevindt zich nog een hele bups partijen links ten opzichte van de PvdA-GL).

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:38

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Helixes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:47:
[...]

Wat mensen soms vergeten is dat er, op een gegeven moment, dingen gaan tegenzitten. Schandalen ontstaan, situaties waarin de oppositie, zogezegd, beet heeft. Als er dan een paar partijen het vermoeden hebben in de eerstvolgende verkiezingen een betere uitgangspositie hebben, dan loop je al vrij snel tegen een motie van wantrouwen aan. Ik denk dat je iedere dag zo 50 Leden kan porren voor zo'n motie. Op een slechte dag zijn dat er 80 - en dan staan we gewoon weer bij de stembus.

Zonder in ieder geval een gezonde electorale basis - om niet te zeggen meerderheid - is het wachten op die dag. Vier jaar uitzitten met slechts 44 zeteltjes is een garantie op voortijdige verkiezingen.
Misschien dat ze met GLPVDA en VVD kunnen afspreken dat deze 2 partijen deze kabinetsperiode geen motie van wantrouwen indienen. Dan faalt die altijd. In ruil daarvoor zullen ze wel wat kadootjes moeten geven. Misschien beloven dat deze 4 jaar niet aan de HRA getornd wordt en ook GLPVDA iets substantieels toewerpen. En de rest is free-for-all. Overal een meerderheid voor proberen te krijgen.

Dit dus.

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:03
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:56:
[...]

VVD gaat helemaal niets doen. En ze hebben nog gelijk ook. Ze morgen D66/CDA helpen aan een meerderheid om een regeerakkoord te steunen waar hun achterban helemaal niets mee kan.
Waar is die claim op gebaseerd? Een Vandaag komt met andere cijfers.
Pagina: 1 ... 77 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid