• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

eamelink schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:18:
Een minderheidskabinet van D66/CDA/PvdA-GL is ook zinloos, er is dan niet voldoende oppositie aan de linkerkant om op ‘linkse’ onderwerpen een akkoord mee te sluiten. Dus alle linkse plannen zullen dan sneuvelen.

Een minderheidskabinet met de VVD kán best werken; op centrumlinkse zaken kan het met PvdA-GL een meerderheid vinden, op rechtse zaken zijn er partijen zat om een meerderheid mee te vormen.
Minderheid met GLPvdA is slechts munitie voor VVD, die “geen links kabinet gaan steunen”. En VVD belonen voor dit gedrag zouden we ook niet moeten willen. Blijft over D66 & CDA, wat ik eerder al aangaf.

Maar ergens is het natuurlijk een schande dat het zo moet, gezien alle grote problemen en de geopolitieke ontwikkelingen.

It’s the economy, stupid!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:21
Hoe groot is de kans dat Yesilgoz tijdens de formatie al opstapt om de weg vrij te maken voor een meerderheidskabinet van D66, CDA, GL/PvdA en VVD?

https://www.ad.nl/politie...onder-vuur-ligt~a87471cf/
Binnen de VVD wordt nu gesproken over hem als potentiële opvolger van Dilan Yesilgöz. Al vond CDA’er Segers het ‘on-Vincents’ dat Karremans - geheel volgens de lijn van Yesilgöz - GroenLinks-PvdA uitsloot als coalitiepartner.

„Dat uitsluiten is helemaal niks voor hem. Net als de hypotheekrente heilig verklaren. Vincent zat er juist niet zo gehard in. Het is zijn stijl niet, en het zijn z’n waarden niet.”

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

dawg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:21:
Minderheid met GLPvdA is slechts munitie voor VVD, die “geen links kabinet gaan steunen”. En VVD belonen voor dit gedrag zouden we ook niet moeten willen. Blijft over D66 & CDA, wat ik eerder al aangaf.
Ja, maar voor PvdA-GL is een minderheidskabinet van D66+CDA+VVD gunstiger dan een minderheidskabinet van alleen D66+CDA, omdat de VVD in dat eerste geval gebonden zal zijn aan het regeerakkoord. Voor D66 geldt dit net zo. Om progressieve zaken erdoor te krijgen moet je de VVD erbij hebben.

Alhoewel de laatste keer dat iemand deze ‘Beter inside pissing out dan outside pissing in’-strategie toepaste het ook niet geweldig afliep ;)

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het blijft me verbazen dat een minderheidskabinet als serieuze optie telkens terugkomt door zowel journalistiek als door een gedeelte van de politiek, zonder ook maar in details te treden hoe dat zou moeten werken. We hebben dit eerder gezien met de z.g.n. extraparlementaire variant van Omtzigt/NSC, ook van dat plan bestond alleen een globaal idee wat leefde, maar was qua details totaal niet uitgewerkt. Dit extraparlementaire kabinet bleef dus "leven" als serieus plan zonder kritische door bevraging.

Het laatste korte minderheidskabinet in Nederland was kabinet-Biesheuvel II (1972-1973) meer dan 50 jaar geleden, Nederland kent helemaal geen traditie van een minderheidskabinet.

Je ziet dat er alleen een heel abstract idee leeft van een minderheidskabinet, d.w.z. het concept van wisselende meerderheden is iets wat wel breed begrepen wordt, maar hoe dit qua politiek en onderhandelingen in de praktijk werkt komt niet aan bod.

D.w.z. meestal heerst er het idee dat bij wisselende meerderheden elke politiek partij ieder idee geheel los en zonder andere afspraken of beleid zal overwegen en je dus een democratische afspiegeling krijgt op ieder individuele onderwerpen, geheel los van eerder stemmingen of beleid.

Maar zo werkt de Nederlands politiek in de praktijk niet, beleid wordt over de gehele linie overwogen en steun aan maatregelen is vaak verbonden aan andere beleid en maatregelen. Een partij zal bijvoorbeeld niet zomaar voor of tegen stikstofmaat regelen stemmen, als ze op een ander vlak benadeeld worden.

Extra complicerend hierbij is dat het percentage autoritaire partijen zowel qua aantal als zetels fors is toegenomen in Nederland. Als daar meerderheden worden gezocht voor beleid die niet democratisch of rechtsstatelijk zijn of daar zwaar aan schuren, zullen andere democratische en rechtsstatelijke partijen waarschijnlijk hun steun intrekken. Dan kan je alleen nog meerderheden krijgen over autoritaire hoek en heb je feitelijk voor een gedeelte een autoritair kabinet.

Andersom geld dit ook, als de VVD concurrentie ervaart van FvD, PVV, BBB, JA21 en SGP dan zullen ze een meerderheid over het midden ook minder snel accepteren als dat electoraal moeilijk ligt. Dit zet dan automatische de coalitieverhoudingen opscherp, omdat dan binnen het kabinet er al geen meerderheid meer is.

Zoals ik ook in mijn vorige post betoogd: ik zie een minderheidskabinet met een significant aantal autoritaire partijen qua zetels en aantal niet werken op een constructieve en werkbare manier.

Een alternatief is nog een gedoogconstructie, maar dit zal niet veel verschillen van een normale meerderheidscoalitie, aangezien hierbij dezelfde problematiek speelt.

Het algemene probleem is: het toelaten van autoritaire politiek en partijen verkleint de electorale ruimte van de traditionele middenpartijen. Hoe meer het politieke midden geen concept meer kent van oppositie en tot elkaar veroordeeld is, des te slechter functioneert de politiek en hoe aantrekkelijker en effectiever worden autoritaire partijen in het verder ondermijnen van de democratische rechtstaat. De VVD is de partij die op papier hier het meeste van heeft geprofiteerd, want ondanks dat ze steeds minder zetels krijgen, zijn ze altijd onmisbaar geweest omdat autoritaire zetels (meestal) uitgesloten worden van deelname.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Robkazoe
  • Laatst online: 21:22
eamelink schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:25:
[...]

Ja, maar voor PvdA-GL is een minderheidskabinet van D66+CDA+VVD gunstiger dan een minderheidskabinet van alleen D66+CDA, omdat de VVD in dat eerste geval gebonden zal zijn aan het regeerakkoord. Voor D66 geldt dit net zo. Om progressieve zaken erdoor te krijgen moet je de VVD erbij hebben.

Alhoewel de laatste keer dat iemand deze ‘Beter inside pissing out dan outside pissing in’-strategie toepaste het ook niet geweldig afliep ;)
Het is helemaal niet gunstig voor de PvdA-GL. Net als dat het voor D66 ook helemaal niet gunstig is om in zo'n minderheidskabinet te gaan met VVD. De VVD dicteert het proces volledig op dit moment. Yesilgoz speelt een bikkelhard spel en kiest liever haar partijbelang, dan het landsbelang. En dat betekent ook dat D66 heeeeel veeeeel moet gaan slikken om VVD binnenboord te houden. Het regeerakkoord wat daar uit gaat komen zal zodanig rechts worden (vooral als ook JA21 moet aansluiten), dat PvdA-GL niets te zoeken hebben als "gedoogpartner" bij de regering Yesilgoz I Jetten I.

Yesilgoz gijzelt D66 en Jetten laat het gebeuren. Als Jetten besluit door te gaan met VVD (met eventueel JA21 als bonus), is hij zijn volledige onderhandelingspositie kwijt. De premiersbonus is dan een pot met goud aan het einde van de regenboog. Hopelijk is de pot groot genoeg (als de pot al dan niet bestaat...).
Om progressieve zaken erdoor te krijgen moet je de VVD erbij hebben.
Er is niets progressiefs aan de huidige VVD. Het is een partij die zijn liberale waarden steeds meer achter zich laat en steeds verder het rechts conservatisme opzoekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Robkazoe op 04-12-2025 14:58 ]

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Robkazoe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:50:
[...]

Het is helemaal niet gunstig voor de PvdA-GL. Net als dat het voor D66 ook helemaal niet gunstig is om in zo'n minderheidskabinet te gaan met VVD. De VVD dicteert het proces volledig op dit moment. Yesilgoz speelt een bikkelhard spel en kiest liever haar partijbelang, dan het landsbelang. En dat betekent ook dat D66 heeeeel veeeeel moet gaan slikken om VVD binnenboord te houden. Het regeerakkoord wat daar uit gaat komen zal zodanig rechts worden (vooral als ook JA21 moet aansluiten), dat PvdA-GL niets te zoeken hebben als "gedoogpartner" bij de regering Yesilgoz I Jetten I.

Yesilgoz gijzelt D66 en Jetten laat het gebeuren. Als Jetten besluit door te gaan met VVD (met eventueel JA21 als bonus), is hij zijn volledige onderhandelingspositie kwijt. De premiersbonus is dan een pot met goud aan het einde van de regenboog. Hopelijk is de pot groot genoeg (als de pot al dan niet bestaat...).

[...]

Er is niets progressiefs aan de huidige VVD. Het is een partij die zijn liberale waarden steeds meer achter zich laat en steeds verder het rechts conservatisme opzoekt.
ook met een minderheidskabinet weet de VVD zich in een sleutel positie te zetten.
Want als de conclusie zou zijn minderheid met D66 en CDA wat houd de PVV tegen om even zelf met de VVD te gaan overleggen dat minderheidskabinet heeft immer meer zetels.
Overigens Als Jetten de VVD haar zin gaat geven, dan stem ik de komende jaren geen D66 meer, ook al zal het de partij zijn waar ik het , het meest mee eens ben.
kijk de enige opties zonder de vvd en ja21 komen sowieso op 7 partijen uit of het nou om een meerderheid gaat of om gedogen. dat is een risico. Gezien dat Ja21 niet zonder de VVD in een kabinet zou willen.

Ander idee, we nodigen iedereen uit, kijken waar er meerderheden zijn.. En stellen Schoof 2 in een echt extraparlementair kabinet waar geen 1 partij zijn eigen ministers heeft. want met alle blokades, is misschien wel de enige oplossing.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik ben en blijf vooral erg teleurgesteld dat de media de VVD niet uitwringen met al hun gekke blokkades, en dat alle framing 1-1 wordt overgenomen.

Niet dat ik veel beter had verwacht, maar soms is het ook gewoon teleurstellend als dingen exact zo gaan als je het verwacht.

Als je politiek als spel ziet, poker of zo, dan doet Dilan/de VVD het gewoon heel goed. Ze weten dat de media hun niet door zal zagen, ze weten dat D66 en zeker CDA hun niet openlijk zullen afvallen, ze weten dat ze praktisch essentieel zijn in een kabinet [ondanks alles], ze weten dat het CDA nevernooit akkoord gaat met écht centrumlinks akkoord, dus ze kunnen eigenlijk wel eisen wat ze willen.

Het is kut en flauw en gemeen en cynisch en waardeloos voor het land, maar, voor de VVD is het goed. Hoera.

People as things, that’s where it starts.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:58

Metro2002

Memento mori

RobinHood schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:31:
Ik ben en blijf vooral erg teleurgesteld dat de media de VVD niet uitwringen met al hun gekke blokkades
Ik blijf het net zo goed vreemd vinden dat een hoop andere partijen de PVV en FVD blokkeren. Maar als de VVD het doet is de wereld ineens te klein

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:37:
[...]

Ik blijf het net zo goed vreemd vinden dat een hoop andere partijen de PVV en FVD blokkeren. Maar als de VVD het doet is de wereld ineens te klein
Waarom extreemrechtse partijen uitgesloten worden is al heel vaak toegelicht. Tenzij iemand niets om democratische rechtsstaat geeft is het niet meer dan logisch. Echter vermoed ik dan dat diegene niet helemaal helder voor de geest heeft waarom een democratische rechtsstaat belangrijk is voor gewone burgers.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:22
[...]

GLPVDA is een democratische partij met relatief normale standpunten, de PVV wil niet echt regeren want dan falen ze omdat hun standpunten niet matchen met allerlei afspraken. FVD zitten alleen om het geld in de kamer en zijn vooral bezig met complottheoriën, er is nogal een verschil met GL PVDA

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Tsja, toch is het niet zo raar. De FvD is nogal pro-Rusland en pro-Poetin enzo. Eentje die de inval in Oekraine buitengewoon fel stond te verdedigen in de Tweede Kamer. Vergezeld van een of andere Uil van Minerva (die is denk ik geslacht inmiddels, je hoort er nooit meer wat van).

Daar wil je je als serieuze partij niet mee associeren lijkt me.

En de PVV is een partij met maar 1 lid, en dan ook nog een lid die zich meermaals racistisch heeft uitgelaten. Tevens een partij die flinke delen van de Grondwet de facto af wil schaffen. En ook de PVV heeft banden met Rusland ( zie Gelekte documenten bewijzen tot nu toe onbekende connecties tussen Rusland en de PVV van Follow The Money)
Het Kremlin probeert al sinds 2013 banden te ontwikkelen met de PVV. En met succes. De partij figureert prominent in Russische beïnvloedingscampagnes, blijkt uit gelekte documenten. Die maken ook duidelijk dat Geert Wilders probeert om connecties met Rusland uit het zicht te houden.
Ik denk dat je je als serieuze partij ook niet met die partij wil associeren. Althans, niet als je als eigen partij nog serieus genomen wil worden.

Virussen? Scan ze hier!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

HvdBent schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:45:
[...]

GLPVDA is een democratische partij met relatief normale standpunten, de PVV wil niet echt regeren want dan falen ze omdat hun standpunten niet matchen met allerlei afspraken. FVD zitten alleen om het geld in de kamer en zijn vooral bezig met complottheoriën, er is nogal een verschil met GL PVDA
Feit blijft gewoon dat we in een democratie leven en er 4 miljoen mensen op deze 2 partijen hebben gestemd. Dat jij of andere partijen het niet eens bent met (sommige van) hun standpunten betekent niet dat je automatische elke samenwerking met deze partijen moet uitsluiten. Daar valt iedereen hier ook over als de VVD dat doet (waar ik het ook niet mee eens ben). Roepen dat dat niet hetzelfde is 'want deze partij heeft standpunt X en Y en dat willen wij niet' raakt natuurlijk kant noch wal. Mensen hebben voor deze partijen gekozen. Al zijn er partijen die de democratie willen aanpassen of vervangen, als mensen daar op stemmen moet je dat ook respecteren. Ik vind dat je daar gewoon minstens mee in onderhandeling moet.

Andersom gebeurt het intussen trouwens nu ook:

Eerdmans: JA21 niet in kabinet zonder VVD

Gezien de situatie zou ik momenteel eerder opteren voor nieuwe verkiezingen dan doormodderen met deze halfbakken formatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 04-12-2025 16:08 ]

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:38
Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:04:
[...]

Feit blijft gewoon dat we in een democratie leven en er 4 miljoen mensen op deze 2 partijen hebben gestemd. Dat jij of andere partijen het niet eens bent met (sommige van) hun standpunten betekent niet dat je automatische elke samenwerking met deze partijen moet uitsluiten. Daar valt iedereen hier ook over als de VVD dat doet (waar ik het ook niet mee eens ben). Roepen dat dat niet hetzelfde is 'want deze partij heeft standpunt X en Y en dat willen wij niet' raakt natuurlijk kant noch wal. Mensen hebben voor deze partijen gekozen dus ik vind ook dat je daar gewoon minstens mee in onderhandeling moet.
4 miljoen stemmen op die twee partijen? Ze hebben samen nog geen 2,5 miljoen, want met 4 miljoen zouden ze samen 60 zetels hebben aangezien er ongeveer 10,5 miljoen stemmen in totaal waren. Daarnaast de FvD en PVV heb sterk ondemocratische neigingen die ook gedeeld worden met partijen die nog wel door de beugel kunnen bij partijen als de VVD, en dat is bedreiging voor onze samenleving en vrijheid ongeacht hun retoriek. En daarnaast is de voornaamste reden dat de PVV uitgesloten wordt, is omdat het geleid wordt door een onbetrouwbare persoon. Hij is al twee keer uit een kabinet gestapt toen het moeilijk werd, als Wilders wel betrouwbaar was, dan had de VVD al lang met hem en JA21 onderhandelt.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Metro2002 maar het gaat helemaal niet om standpunten. Het gaat om hoe ze zich verhouden tot de democratische rechtsstaat. Namelijk niet, ze willen deze van binnenuit opblazen.

Trouwens, de ironie. Mensen die veelal extreemrechts stemmen doen dat vaak (dus niet altijd!) uit angst voor de islam, zijn bang dat de islam hun vrijheden in wil perken (“onze homo’s”). En dat is precies wat extreemrechts wil; vrijheden en grondrechten inperken.

[ Voor 43% gewijzigd door dawg op 04-12-2025 16:20 ]

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Ik vind dat je daar gewoon minstens mee in onderhandeling moet.
Onderhandelen met FVD en/of PVV is de facto onderhandelen met Rusland/Poetin. Dat zijn immers degenen die uiteindelijk achter deze partijen zitten. Zie links hierboven.

Lijkt me niet echt verdedigbaar in de geopolitieke situatie van dit moment.

Virussen? Scan ze hier!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:44
[...]

Feit blijft gewoon dat we in een democratie leven en er 4 miljoen mensen op deze 2 partijen hebben gestemd. Dat jij of andere partijen het niet eens bent met (sommige van) hun standpunten betekent niet dat je automatische elke samenwerking met deze partijen moet uitsluiten. Daar valt iedereen hier ook over als de VVD dat doet (waar ik het ook niet mee eens ben). Roepen dat dat niet hetzelfde is 'want deze partij heeft standpunt X en Y en dat willen wij niet' raakt natuurlijk kant noch wal. Mensen hebben voor deze partijen gekozen. Al zijn er partijen die de democratie willen aanpassen of vervangen, als mensen daar op stemmen moet je dat ook respecteren. Ik vind dat je daar gewoon minstens mee in onderhandeling moet.
mensen hebben ook voor de pvdagl gekozen, en voor pvdd, en voor cu, en voor volt, en voor 50+ en voor SP. en voor denk.

die mogen we wel negeren?

Er is een ding waar je gelijk in hebt, mensen hebben het heft nog in eigen handen om hun eigen vrijheid en macht in het haardvuur te gooien - de rest hoeft daar niet aan mee te werken, laat staan het te respecteren.

geef je vrijheid gratis weg, en je krijgt het niet zomaar weer terug.

de gekozen volksvertegenwoordigers zijn gewoon beëdigd in de tweedekamer en kunnen hun werk gaan doen. daar heeft Nederland op gestemd, en daar krijgen ze nu ook voor betaald. Dat lijkt mij meer dan afdoende.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Jos_V schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:16:
[...]

mensen hebben ook voor de pvdagl gekozen, en voor pvdd, en voor cu, en voor volt, en voor 50+ en voor SP. en voor denk.

Zij zijn niet bij voorbaat al uitgesloten. Dat is waar het om gaat en dus totaal niet democratisch is.

• wildhagen
  • Niet online
Wispe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:18:
[...]

Zij zijn niet bij voorbaat al uitgesloten. Dat is waar het om gaat en dus totaal niet democratisch is.
Ik heb toch echt zowel JA21 als VVD al de PvdA-GL zeer duidelijk en herhaaldelijk horen uitsluiten. Ook PVV en FVD wilden er niet mee samenwerken.

Virussen? Scan ze hier!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dawg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:12:
@Metro2002 maar het gaat helemaal niet om standpunten. Het gaat om hoe ze zich verhouden tot de democratische rechtsstaat. Namelijk niet, ze willen deze van binnenuit opblazen.
En aanpassingen daaraan zijn per definitie taboe? Als mensen die daarop stemmen dat nou eens gewoon wel willen? Maar gewoon dat hele kiezersdeel negeren want een andere partij wil dat niet en wil het huidige stelsel behouden? Misschien willen anderen liever een republiek maken van dit land of onze democratie anders inrichten. Ook dat moet gewoon kunnen in een democratie.
separhim schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:11:
[...]

4 miljoen stemmen op die twee partijen? Ze hebben samen nog geen 2,5 miljoen, want met 4 miljoen zouden ze samen 60 zetels hebben aangezien er ongeveer 10,5 miljoen stemmen in totaal waren.
Ik sta gecorrigeerd.
Daarnaast de FvD en PVV heb sterk ondemocratische neigingen die ook gedeeld worden met partijen die nog wel door de beugel kunnen bij partijen als de VVD, en dat is bedreiging voor onze samenleving en vrijheid ongeacht hun retoriek.onderhandelt.
Je moet niet een mening als feit presenteren.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

wildhagen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:19:
[...]

Ik heb toch echt zowel JA21 als VVD al de PvdA-GL zeer duidelijk en herhaaldelijk horen uitsluiten. Ook PVV en FVD wilden er niet mee samenwerken.
Dat, plus wanneer hebben we voor het laatst een (centrum)links kabinet gehad? Dus wellicht dat men het niet hardop zegt maar defacto worden linkse partijen al behoorlijk lang impliciet uitgesloten.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dawg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:24:
[...]

Dat, plus wanneer hebben we voor het laatst een (centrum)links kabinet gehad? Dus wellicht dat men het niet hardop zegt maar defacto worden linkse partijen al behoorlijk lang impliciet uitgesloten.
Ja omdat ze geen meerderheid hebben

• wildhagen
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:24:
[...]

Het laatste (centrum)linkse kabinet in Nederland was Den Uyl van 1973-1977, dus zon 50 jaar geleden.

Daarna is het altijd centrum en centrumrechts geweest naar zetelaantallen.

Virussen? Scan ze hier!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Robkazoe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:50:
[...]

[...]

Voor GL-PvdA is dit wel gunstig. Nu krijgen ze de tijd om die partijen te fuseren, keihard oppositie te voeren, wetende dat D66 afgeslacht gaat worden bij de volgende verkiezingen. En een komend kabinet met de VVD en JA21, gaat er ook geen vier jaar zitten.

Heel cynisch kan je ook nadenken over de gigantische bedragen die nu rondgaan in de techsector voor AI, zonder echt grote resultaten om dat terug te verdienen. Daarnaast zijn er zoveel conflicten en problemen zoals inflatie, stagnerende economieën, Trump etc. Komend kabinet kan zomaar een recessie tegemoet zien. En dan wil je als GL-PvdA al helemaal niet met de VVD in een kabinet zitten, om de schuld van alles te krijgen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jos_V schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:16:
[...]

Nee ook niet, je moet onderhandelen met iedereen maar een PVV met 26 zetels negeren en een volt met 1 zetel wel uitnodigen slaat natuurlijk nergens op als je ook maar iets geeft om het respecteren van de verkiezingsuitslag.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Feit blijft gewoon dat we in een democratie leven en er 4 miljoen mensen op deze 2 partijen hebben gestemd. Dat jij of andere partijen het niet eens bent met (sommige van) hun standpunten betekent niet dat je automatische elke samenwerking met deze partijen moet uitsluiten. Daar valt iedereen hier ook over als de VVD dat doet (waar ik het ook niet mee eens ben). Roepen dat dat niet hetzelfde is 'want deze partij heeft standpunt X en Y en dat willen wij niet' raakt natuurlijk kant noch wal. Mensen hebben voor deze partijen gekozen dus ik vind ook dat je daar gewoon minstens mee in onderhandeling moet.
Uitsluiten kan om meerdere redenen. Er spelen er hier drie:
  1. uitsluiten want standpunten van de partij doen democratie en rechtsstaat geweld aan, bijvoorbeeld openlijk discriminerende standpunten
  2. uitsluiten want dat zet een beeld neer dat je doelgroep graag ziet, los van de inhoud en mogelijke overlap in standpunten
  3. uitsluiten want standpunten liggen te ver van de eigen standpunten af
Punt 1 is wat het verschil maakt, dat al meermaals is aangestipt hier. Voor veel partijen is dit de hoofdreden om PVV en FVD uit te sluiten. Daarnaast zal punt 2 ook meespelen natuurlijk. In het verleden zag je dit ook bij de CD en CP'86: daar werd niet mee gepraat want extreem-rechts.

Punt 3 was in het verleden geen reden om vooraf al partijen uit te sluiten. In sommige gevallen was het toch wel duidelijk vanwege punt 3: enorm progressief en enorm conservatief of ver links en ver rechts is nogal een eind overbruggen. Toch werd daar niet vooraf al een uitspraak over gedaan, daar was de informatie-ronde voor. En wie weet wat er uit onderhandelingen kan rollen, Paars is ook ooit gelukt (en dat ging best goed).

Dan over VVD en GL-PvdA: punt 1 is niet van toepassing. Dit is de enige uitsluiting waarvoor dat geldt. Punt 3 is ook niet geheel van toepassing: niet op alle beleidsterreinen liggen de meningen enorm ver uiteen. En zoals hierboven aangestipt: het was niet gebruikelijk om enkel op basis van 'ze willen wat anders dan wij' de deur op voorhand al dicht te gooien. Dan hou je punt 2 over: populisme. Vooraf uitsluiten in de hoop minder stemmen te verliezen aan PVV/JA21 "want wij zijn ook echt ver rechts hoor!".

De VVD is inmiddels ook populistisch-rechts, daar moet de rest nog even aan wennen. Vooral voor het CDA wordt dat een uitdaging, want waar trekken zij de grens? CDA/VVD is decennia de as geweest waar Nederlandse politiek om draaide, Bontenbal en co hebben een keuze te maken.
Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:29:
[...]

Nee ook niet, je moet onderhandelen met iedereen maar een PVV met 26 zetels negeren en een volt met 1 zetel wel uitnodigen slaat natuurlijk nergens op als je ook maar iets geeft om het respecteren van de verkiezingsuitslag.
Uitsluiten is prima democratisch. Het kan het proces frustreren en het land mogelijk in een bestuurlijk gat terecht laten komen, maar het mag. Democratie betekent dat iemand zijn mening mag uitdragen (binnen kaders van de wet), maar dat verplicht niemand om ernaar te komen luisteren. Zou Wilders een hypothetische "wij willen de sharia invoeren"-partij uitnodigen als die 30 zetels zou halen (en PVV 31)?

[ Voor 14% gewijzigd door Bundin op 04-12-2025 16:44 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:24:
[...]

En aanpassingen daaraan zijn per definitie taboe? Als mensen die daarop stemmen dat nou eens gewoon wel willen? Maar gewoon dat hele kiezersdeel negeren want een andere partij wil dat niet en wil het huidige stelsel behouden? Misschien willen anderen liever een republiek maken van dit land of onze democratie anders inrichten. Ook dat moet gewoon kunnen in een democratie.
Dan roep ik even Piet Hein Donner in memorandum. Toen hij zei dat als de meerderheid besluit dat we morgen de sharia invoeren, dat democratie is. Nou, toen was Nederland te klein. Dus neem ik aan dat mensen veel waarde hechten aan democratie, wat ook blijkt uit onderzoek, maar kennelijk niet beseffen dat extreemrechts net zo weinig opheeft met democratie als fundamentalistische islam. Of gereformeerde christendom for that matter.

Daar ligt een taak voor traditionele media en ook onderwijs.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:25:
[...]

Ja omdat ze geen meerderheid hebben
Klopt. Maar we weten óók dat wanneer economische thema’s leidend zouden zijn in campagnetijd, links veel meer zetels zou krijgen. Het is niet voor niets dat sinds Fortuyn (uiterst) rechts uit alle macht probeert thema’s te sturen naar cultuur. En aangezien dat meer op de emotie inspeelt helaas succesvol.

• separhim
Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:24:
[...]

Je moet niet een mening als feit presenteren.
De orde van advocaten deelt die mening dan. De partijen JA21, FvD en PVV hadden samen één voorstel die niet een risico was voor de rechtsstaat en de meeste zijn zelf een aantasting. Dus ja, ik noem die partijen een gevaar voor de democratie en samenleving daarom.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dawg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:33:
[...]

Klopt. Maar we weten óók dat wanneer economische thema’s leidend zouden zijn in campagnetijd, links veel meer zetels zou krijgen. Het is niet voor niets dat sinds Fortuyn (uiterst) rechts uit alle macht probeert thema’s te sturen naar cultuur. En aangezien dat meer op de emotie inspeelt helaas succesvol.
Economische thema's zijn anders behoorlijk aan bod geweest de afgelopen campagnes. Ik heb het woord 'bestaanszekerheid' tot in den treure voorbij horen komen. Links spreekt gewoon de kiezer niet meer aan, ook omdat links gewoon een ander publiek aanspreekt als vroeger. Stonden ze vroeger pal voor de arbeider, nu gaat het vooral over het klimaat, stikstof en nog meer EU. Zaken waar de gemiddelde arbeider niks mee kan of zelfs een broertje dood aan heeft. Waar de gemiddelde arbeider wel mee te maken heeft is dat zijn baan als vrachtwagenchauffeur is ingepikt door een pool. Als links dan roept dat we de polen beter moeten opvangen en rechts roept dat we uit de EU moeten zodat al die polen onze banen niet meer inpikken dan weet ik wel waar zijn stem heen gaat.
Maar over waarom links telkens verkiezingen verliest zijn al genoeg artikelen geschreven, er is alleen bijzonder erg weinig zelfreflectie. Alles is de schuld van populistisch rechts, trump, russische botfarms en nog veel meer maar het zal nooit aan links liggen.
separhim schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:37:
[...]

De orde van advocaten deelt die mening dan. De partijen JA21, FvD en PVV hadden samen één voorstel die niet een risico was voor de rechtsstaat en de meeste zijn zelf een aantasting. Dus ja, ik noem die partijen een gevaar voor de democratie en samenleving daarom.
Een gevaar voor onze huidige democratie wellicht maar nogmaals, dat is misschien ook wel de wil en bedoeling van de kiezer.
Dat het een gevaar is voor onze samenleving is een mening.
dawg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:30:
[...]

Dan roep ik even Piet Hein Donner in memorandum. Toen hij zei dat als de meerderheid besluit dat we morgen de sharia invoeren, dat democratie is. Nou, toen was Nederland te klein. Dus neem ik aan dat mensen veel waarde hechten aan democratie, wat ook blijkt uit onderzoek, maar kennelijk niet beseffen dat extreemrechts net zo weinig opheeft met democratie als fundamentalistische islam. Of gereformeerde christendom for that matter.

Daar ligt een taak voor traditionele media en ook onderwijs.
Er zijn vele vormen van democratie en je kunt prima democratisch besluiten dat er zaken anders moeten.
Als je wilt voorkomen dat door middel van het democratische proces de democratie helemaal de nek wordt omgedraaid zoals door bv het invoeren van de sharia dan zul je dat in de grondwet moeten opnemen.

[ Voor 38% gewijzigd door Metro2002 op 04-12-2025 16:51 ]

• wildhagen
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:45:
[...]

Waar de gemiddelde arbeider wel mee te maken heeft is dat zijn baan als vrachtwagenchauffeur is ingepikt door een pool. Als links dan roept dat we de polen beter moeten opvangen en rechts roept dat we uit de EU moeten zodat al die polen onze banen niet meer inpikken dan weet ik wel waar zijn stem heen gaat.
Des te ironischer dat het juist rechts is, en dan met name de VVD, die in het verleden die arbeidsmigranten in grote getallen hierheen gehaald heeft. Beginnend met de Spanjaarden en Portugezen, daarna de Grieken en de Joegoslaven, en later toen die allemaal te duur werden de Marokkanen en Turken.

Want goedkope handjes, en dus goed voor de winst van de bedrijven die de achterban van de VVD zijn....
Jarenlang legde de VVD arbeidsmigranten en ondernemers die gebruik maken van goedkope buitenlandse werknemers geen strobreed in de weg.

[....]

Bij de vorige verkiezingen, in 2021, benadrukte de VVD dat arbeidsmigranten een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de Nederlandse economie. Alleen tegen misstanden moest worden opgetreden.
Zie https://www.trouw.nl/poli...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Maar he. Het is allemaal de schuld van links....

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 04-12-2025 16:50 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Jos_V
Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:29:
[...]

Volgens mij is De heer Wilders gewoon uitgenodigd door en Koolmees, en Buma.

Vergeet ook niet; dat hoewel er ~1.7milioen mensen op de de PVV hebben gestemd; Na de fratsen van de PVV in Schoof 1, en de anti-democratische en rechstaat afbrekende ideëen van de PVV - CDA, PVDAGL,D66, en de VVD voor de verkiezing al hadden gezegd dat ze niet wouden gaan samenwerken met de PVV.. (andere partijen ook...) maar op die vier partijen alleen hebben al ~5.8 milioen mensen gestemd, wat daadwerkelijk een meerderheid van de 10,6 milioen mensen die naar de stembussen zijn gegaan.

Zo ondemocratisch is dat dus niet, de PVV uitsluiten.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wildhagen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:49:
[...]

Des te ironischer dat het juist rechts is, en dan met name de VVD, die in het verleden die arbeidsmigranten in grote getallen hierheen gehaald heeft. Beginnend met de Spanjaarden en Portugezen, daarna de Grieken en de Joegoslaven, en later toen die allemaal te duur werden de Marokkanen en Turken.

Want goedkope handjes, en dus goed voor de winst van de bedrijven die de achterban van de VVD zijn....

[...]

Zie https://www.trouw.nl/poli...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Maar he. Het is allemaal de schuld van links....
Ik zal de laatste zijn die zegt dat de arbeidsmigratie ooit is ontstaan door links maar nu is niet toen.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:14
dawg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:45:
[...]

Waarom extreemrechtse partijen uitgesloten worden is al heel vaak toegelicht. Tenzij iemand niets om democratische rechtsstaat geeft is het niet meer dan logisch. Echter vermoed ik dan dat diegene niet helemaal helder voor de geest heeft waarom een democratische rechtsstaat belangrijk is voor gewone burgers.
Vanuit de PVV en FvD zijn partijen zoals GroenLinks weer extremistisch. Het is maar net door welke bril je het bekijkt. En er is geen juiste bril. Ook dat is democratie.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik mis in de formatie nog steeds de regierol van de Tweede Kamer die ze zichzelf toegeëigend heeft door het weg te halen bij de Koning.
Juist vanuit de Kamer wordt die regie niet genomen maar wordt het aan de partijen over gelaten.
De Kamer reageert hierin erg passief en reactief.
En een best trackrecord in formeren heeft de Kamer toch al niet.

Ook de keuze voor zowel de verkenner als informateur zijn exemplarisch.
Koolmees, een lichtgewicht minister en Buma, een kleurloze bestuurder.
Mensen die keurig een taakje uitvoeren en overleggen, maar niet de boel op scherp zetten om iets te forceren.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jos_V schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:52:
[...]

Volgens mij is De heer Wilders gewoon uitgenodigd door en Koolmees, en Buma.

Vergeet ook niet; dat hoewel er ~1.7milioen mensen op de de PVV hebben gestemd; Na de fratsen van de PVV in Schoof 1, en de anti-democratische en rechstaat afbrekende ideëen van de PVV - CDA, PVDAGL,D66, en de VVD voor de verkiezing al hadden gezegd dat ze niet wouden gaan samenwerken met de PVV.. (andere partijen ook...) maar op die vier partijen alleen hebben al ~5.8 milioen mensen gestemd, wat daadwerkelijk een meerderheid van de 10,6 milioen mensen die naar de stembussen zijn gegaan.

Zo ondemocratisch is dat dus niet, de PVV uitsluiten.
Dan is het ook niet ondemocratisch als de VVD PVDA/GL uitsluit, dat hadden ze immers ook al duidelijk van te voren aangegeven maar daar valt iedereen ineens wel over.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:53:
Ik zal de laatste zijn die zegt dat de arbeidsmigratie ooit is ontstaan door links maar nu is niet toen.
Op dit moment is Mariëlle Paul de grootste facilitator van arbeidsmigratie.

Da's bepaald geen GL-PvdA'er.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

DaniëlWW2 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:28:
[...]

Voor GL-PvdA is dit wel gunstig. Nu krijgen ze de tijd om die partijen te fuseren, keihard oppositie te voeren, wetende dat D66 afgeslacht gaat worden bij de volgende verkiezingen. En een komend kabinet met de VVD en JA21, gaat er ook geen vier jaar zitten.
Ik zie niet in hoe dit gunstig is voor GL/PvdA? De afgelopen jaren oppositie heeft ze gebracht waar ze nu zitten, met een de facto cordon sanitaire van de rechtse partijen (álle rechtse partijen). Klaver heeft niet het charisma (of vernuft, of tactiek, of de gunfactor) voor harde, maar constructieve oppositie.

En laten we wel wezen: oppositie voeren terwijl je het inhoudelijk eens bent met de coalitie is niet zo makkelijk. Want of je stemt op basis van partijpolitiek tegen voorstellen die de achterban eigenlijk wel zien zitten, of je stemt op basis van landsbelang mee met de coalitie, maar dan is het toch regelgeving van Jetten I.

JA21 doet het wel slim (en achterbaks) door te zeggen dat ze niet in een coalitie stappen zonder VVD. En Yesilgoz zegt eigenlijk het omgekeerde, immers zonder GL/PVDA is alleen D66/CDA/VVD/JA21 enigszinds reeël. Eigenlijk vormen ze daarmee de JA21-VVD partij
Komend kabinet kan zomaar een recessie tegemoet zien. En dan wil je als GL-PvdA al helemaal niet met de VVD in een kabinet zitten, om de schuld van alles te krijgen.
Andersom wil de VVD precies dat ook niet, want in een CDA/D66/GL-PVDA + VVD kan ook de VVD de schuld van alles krijgen.

Voor mij is het grote verschil met een minderheidskabinet tov extraparlementaire experiment van Schoof I dat in ieder geval CDA/D66, maar ook VVD en GL-PVDA bekwame, stabiele bestuurders kan leveren. Met name PVV, BBB, maar in zekere zin NSC ook, konden dat niet.

Samenvattend is het natuurlijk wel cynisch om te zien dat de poging van Buma om het over de inhoud te laten gaan niet gelukt is. Het gaat nog steeds vooral over de poppetjes en de partijen.

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• Bundin
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:57:
[...]

Dan is het ook niet ondemocratisch als de VVD PVDA/GL uitsluit, dat hadden ze immers ook al duidelijk van te voren aangegeven maar daar valt iedereen ineens wel over.
Je valt een beetje in herhaling, er is meermaals toegelicht waarom men iets anders vindt van het standpunt van de VVD dan van het uitsluiiten van PVV/FVD. Niet omdat het niet democratisch zou zijn, maar omdat men van de VVD niet had verwacht dat een rechtsstatelijke partij uitgesloten zou worden vanwege populistische motieven.

• wildhagen
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:58:
[...]

Dan druk je het nog netjes uit. Ze vind dat arbeidsmigranten gewoon volop mogen worden utigebeid
Demissionair minister van Sociale Zaken Mariëlle Paul (VVD) heeft een plan tegen uitbuiting van arbeidsmigranten zonder formeel overleg met sociale partners en de uitzendbranche van tafel geveegd. Dat bevestigen de Sociaal Economische Raad (SER), vakbonden FNV en CNV, de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) en stichting Fairwork aan Pointer. Paul had naar eigen zeggen juist wél ruggespraak met hen gehouden.
Meer info: Demissionair minister Paul schrapte op eigen houtje plan tegen uitbuiting arbeidsmigranten

Dat zegt wel iets over hoe de VVD over arbeidsmigranten denkt. Als minder dan volwaardige burgers met dus minder rechten....

Zolang het hun achterban (de grote bedrijven dus) maar geld oplevert. Lekker goedkope handjes enzo.

Virussen? Scan ze hier!

• Helixes
Ik ben dat niet helemaal met je eens. VVD wrong zich in een onmogelijke positie, door regeringsdeelname voor te staan; GL-PvdA uit te sluiten; én datzelfde te doen met PVV. Alles wees er op dat één van die drie stellingen onhoudbaar zou blijken. Je kunt achteraf debatteren of dat nu meevalt of niet - maar ze sorteerden dus wel voor op het breken van in ieder geval één van hun verkiezingsbeloftes.

Zeker als je hun grote voorliefde voor de HRA er bij optelt.

Als je dat vergelijkt met de manier waarop D66 PVV en FvD uitsluiten, dan is dat helder; haalbaar; in lijn met hun partijbeginselen; en mathematisch geen enkele belemmering.

[ Voor 10% gewijzigd door Helixes op 04-12-2025 17:06 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Economische thema's zijn anders behoorlijk aan bod geweest de afgelopen campagnes. Ik heb het woord 'bestaanszekerheid' tot in den treure voorbij horen komen. Links spreekt gewoon de kiezer niet meer aan, ook omdat links gewoon een ander publiek aanspreekt als vroeger. Stonden ze vroeger pal voor de arbeider, nu gaat het vooral over het klimaat, stikstof en nog meer EU. Zaken waar de gemiddelde arbeider niks mee kan of zelfs een broertje dood aan heeft. Waar de gemiddelde arbeider wel mee te maken heeft is dat zijn baan als vrachtwagenchauffeur is ingepikt door een pool. Als links dan roept dat we de polen beter moeten opvangen en rechts roept dat we uit de EU moeten zodat al die polen onze banen niet meer inpikken dan weet ik wel waar zijn stem heen gaat.
Maar over waarom links telkens verkiezingen verliest zijn al genoeg artikelen geschreven, er is alleen bijzonder erg weinig zelfreflectie. Alles is de schuld van populistisch rechts, trump, russische botfarms en nog veel meer maar het zal nooit aan links liggen.

[...]

Een gevaar voor onze huidige democratie wellicht maar nogmaals, dat is misschien ook wel de wil en bedoeling van de kiezer.

[...]

Er zijn vele vormen van democratie en je kunt prima democratisch besluiten dat er zaken anders moeten.
Als je wilt voorkomen dat door middel van het democratische proces de democratie helemaal de nek wordt omgedraaid zoals door bv het invoeren van de sharia dan zul je dat in de grondwet moeten opnemen.
Laten we wel even bij de feiten blijven. Arbeidsmigratie is vooral een ding van rechts. Links pleit al ~60 jaar voor regulering en fatsoenlijke behandeling van arbeidsmigranten. Die vrachtwagenchauffeur moet dus vooral bij VVD & CDA klagen. Ik weet het, gelijk hebben =/= gelijk krijgen.

Oh en bestaanszekerheid, wat nooit concreet is gemaakt? Met Omtzigt en zijn secondant Idsinga? Omzigt heeft structureel tegen maatregelen ter verbetering bestaanszekerheid gestemd, en Idsinga, veel rechtser op economisch gebied vind je ze niet. De man was daarvoor dan ook de rechtsbuiten van VVD.

Dat verhaal van Jesse Frederik mist één cruciaal aspect; namelijk dat mensen beïnvloedbaar zijn. 25 jaar lang “buitenlanders bashen” doet dat met veel mensen, want er zit kracht in herhaling. Zeker wanneer mensen economisch al decennialang stilstaan.

Een staatsinrichting valt lastig vast te leggen in een grondwet, omdat die grondwet vaak een product is van een democratisch proces. Democratie vergt simpelweg betrokkenheid én goed geïnformeerde burgers middels goed onderwijs en media die hun werk doen. Als er dan non-conforme clubs de democratie geweld aan willen doen wordt dat nog veel belangrijker. :)

• Ozzy

Ozzy

Bestseller schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:53:
[...]
Vanuit de PVV en FvD zijn partijen zoals GroenLinks weer extremistisch. Het is maar net door welke bril je het bekijkt. En er is geen juiste bril. Ook dat is democratie.
Er zijn echter wel politicologen die dat duiden en die zetten over het algemeen, de FVD/PVV uiterst rechts en zeer conservatief in het politieke spectrum, waar GL/PVDA ergens halverwege links/progressief van het midden zit, ongeveer dezelfde plek die de VVD heeft in het rechts conservatieve kwadrant.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bestseller schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:53:
[...]

Nee. V.w.b. PVV, JA21 & FvD is dat wetenschappelijk vastgesteld.

Dat extreemrechts GL extreemlinks noemt is uit rancune én omdat links bashen sowieso al de grootste hobby van extreemrechts is.

Cruciaal onderscheid.

• Jos_V
[...]

Ik ben niet begonnen met democratisch//ondemocratisch. de VVD mag zich als draak blijven opstellen die weigert compromissen the sluiten om buit de behouden, die rekening gaan we wel met zijn allen betalen - en daar mag fors kritiek op worden geleverd, en de druk mag daar flink worden opgevoerd.

De media maakt deze fout ook constant, net als heel veel mensen - er is een verschil tussen pluraliteit en meerderheid, die moeten niet worden verward. de media kent dat verschil alleen als ze tellen to 76, anders vergeten ze het. 16.7% van de mensen heeft maar op de PVV gestemd 83.3% wou dus wat anders. ik weet wel wat de meerderheid is. Zelfde verhaal met D66, VVD en alle andere partijen. Ergens moet worden samengewerkt. er is geen meerderheid zonder samenwerken. de VVD heeft hier (jammer genoeg) een sleutelrol. Maar voor je het weet ben eet je de eigen staart op.

• Bundin
  • Niet online
Ozzy schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:59:
[...]

Ik zie niet in hoe dit gunstig is voor GL/PvdA? De afgelopen jaren oppositie heeft ze gebracht waar ze nu zitten, met een de facto cordon sanitaire van de rechtse partijen (álle rechtse partijen). Klaver heeft niet het charisma (of vernuft, of tactiek, of de gunfactor) voor harde, maar constructieve oppositie.
Eens wat betreft Klaver, maar ze hebben vanuit de oppositie wel meer tijd om intern de fusie tot een succes te maken. Eerst bouwen aan de eigen basis. Dat is een stuk moeilijker als enige centrum-linkse partij in een middenkabinet want dan gaat het niet alleen om 'wat vinden wij', maar ook om fractiediscipline want regeerakkoord. En dat is toch anders dan vanuit de oppositie.
Voor mij is het grote verschil met een minderheidskabinet tov extraparlementaire experiment van Schoof I dat in ieder geval CDA/D66, maar ook VVD en GL-PVDA bekwame, stabiele bestuurders kan leveren. Met name PVV, BBB, maar in zekere zin NSC ook, konden dat niet.

Samenvattend is het natuurlijk wel cynisch om te zien dat de poging van Buma om het over de inhoud te laten gaan niet gelukt is. Het gaat nog steeds vooral over de poppetjes en de partijen.
Is iemand verbaasd? Dit gaat toch prima volgens voorspelling? Er komt een plan waar niemand echt gelukkig mee is en Yesilgoz herhaalt 'over rechts of zonder mij'. Door naar de volgende ronde. Tot in ieder geval na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 gebeurt er verder weinig, verwacht ik.
Helixes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:01:
[...]

Ik ben dat niet helemaal met je eens. VVD wrong zich in een onmogelijke positie, door regeringsdeelname voor te staan; GL-PvdA uit te sluiten; én datzelfde te doen met PVV. Alles wees er op dat één van die drie stellingen onhoudbaar zou blijken. Je kunt achteraf debatteren of dat nu meevalt of niet - maar ze sorteerden dus wel voor op het breken van in ieder geval één van hun verkiezingsbeloftes.

Zeker als je hun grote voorliefde voor de HRA er bij optelt.

Als je dat vergelijkt met de manier waarop D66 PVV en FvD uitsluiten, dan is dat helder; haalbaar; in lijn met hun partijbeginselen; en mathematisch geen enkele belemmering.
Nah, ze dachten dat CDA groter zou worden en dat VVD/CDA genoeg te vertellen zou hebben in de formatie. En dat CDA wel met JA21 in bed zou stappen want dat is toch beter dan VVD/FVD en o ja, landsbelang".

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ozzy schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:59:
[...]

En laten we wel wezen: oppositie voeren terwijl je het inhoudelijk eens bent met de coalitie is niet zo makkelijk. Want of je stemt op basis van partijpolitiek tegen voorstellen die de achterban eigenlijk wel zien zitten, of je stemt op basis van landsbelang mee met de coalitie, maar dan is het toch regelgeving van Jetten I.

JA21 doet het wel slim (en achterbaks) door te zeggen dat ze niet in een coalitie stappen zonder VVD. En Yesilgoz zegt eigenlijk het omgekeerde, immers zonder GL/PVDA is alleen D66/CDA/VVD/JA21 enigszinds reeël. Eigenlijk vormen ze daarmee de JA21-VVD partij

[...]

Andersom wil de VVD precies dat ook niet, want in een CDA/D66/GL-PVDA + VVD kan ook de VVD de schuld van alles krijgen.

GL-PvdA heeft zo gewoon niks te winnen bij regeringsdeelname. Ze gaan geen van hun ambities kunnen uitvoeren omdat ze niks gegund gaat worden. Dat zou toch duidelijk moeten zijn als je de VVD hoort. De VVD wil alweer een centrumrechts kabinet en anders geen kabinet. D66 zal die verkiezingswinst willen omzetten in een premierschap. Die moeten dus kiezen, want die willen echt geen nieuwe verkiezingen.

GL-PvdA is geen factor in deze onderhandelingen. De VVD heeft het alweer alleen om de VVD gemaakt. Dat is de tweede reden waarom je niet wil deelnemen onder deze omstandigheden. Een dergelijk kabinet gaat alweer draaien om de VVD partijbelangen, niet landsbelang. Zo zijn we in deze ellende gekomen. Dat verlengen en achteraf de schuld krijgen omdat je niks bereikt hebt, maakt het voor het land alleen maar erger.

Dit kan je alleen doorbreken met een minderheidskabinet waarbij je de VVD buitenspel zet en met D66, CDA en GL-PvdA een kabinet vormt. En dan kijken hoe lang dat stabiel blijft. Dat zie ik ook niet gebeuren omdat ik het CDA dit niet zie willen. Die gaan ook liever over rechts...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Wispe
  • Niet online
Formatie in impasse en volgens NU.nl worden morgen de vijf lijsttrekkers “van de grootste partijen (D66, CDA, VVD, GL-PvdA en JA21)” uitgenodigd om bij Buma te babbelen.

Ik mis PVV in het rijtje…

• Helixes
Bundin schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:10:
Nah, ze dachten dat CDA groter zou worden en dat VVD/CDA genoeg te vertellen zou hebben in de formatie. En dat CDA wel met JA21 in bed zou stappen want dat is toch beter dan VVD/FVD en o ja, landsbelang".
Ik kan me geen enkele peiling herinneren waarin het koppel CDA/VVD/JA21 ook maar dicht bij een meerderheid zou hebben gezeten. D66 was toen nog niet het stemmenkanon dat het nu is, dus zelfs met hen kwam je meestal rond de ~60 zetels uit.

De plannen van VVD waren, tot de verkiezingsavond, volstrekte luchtfietserij.

• Helixes
Wispe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:18:
Formatie in impasse en volgens NU.nl worden morgen de vijf lijsttrekkers “van de grootste partijen (D66, CDA, VVD, GL-PvdA en JA21)” uitgenodigd om bij Buma te babbelen.

Het is duidelijk dat PVV zo weinig aanknopingspunten ziet, dat het zichzelf uitsluit. Met zulke bewoording denk ik dat Buma wel wat beters te doen heeft dan nog een keer luisteren naar het fulmineren van een Venloënaar.

Edit: De NOS verduidelijkt:
Informateur Buma (CDA) constateert dat er onder politieke partijen niet genoeg steun is voor een meerderheidscoalitie óf een minderheidscoalitie. Hij wil morgen met D66, CDA, VVD, GroenLinks-PvdA en JA21 om tafel om te kijken hoe hij een impasse kan voorkomen.

"Zij moeten mee gaan denken over deze situatie om een advies uit te brengen", zegt Buma. "Bij hen ligt er ook een verantwoordelijkheid om een stap verder te gaan." De PVV zit niet aan tafel, omdat die partij heeft aangegeven niet verder te willen onderhandelen over de nieuwe coalitie.

[ Voor 42% gewijzigd door Helixes op 04-12-2025 17:28 ]

• wildhagen
  • Niet online

De PVV zou alleen een stoorzender zijn. Die zijn nooit constructief en dienen alleen hun eigen belangen. Niet het landsbelang.

Daarnaast hebben ze nu al 2 kabinetten opgeblazen, daarmee geven ze hun mentaliteit en werkelijke doelstellingen wel prijs.

Die kunnen we dus missen als kiespijn.

Virussen? Scan ze hier!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:41

PVV is 1 man en geen partij :+

• ShadowBumble
  • Laatst online: 18:41

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bundin schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:29:
[...]

Uitsluiten is prima democratisch. Het kan het proces frustreren en het land mogelijk in een bestuurlijk gat terecht laten komen, maar het mag. Democratie betekent dat iemand zijn mening mag uitdragen (binnen kaders van de wet), maar dat verplicht niemand om ernaar te komen luisteren. Zou Wilders een hypothetische "wij willen de sharia invoeren"-partij uitnodigen als die 30 zetels zou halen (en PVV 31)?
Wat mij vooral stoort is dat uitsluiten blijkbaar gezien wordt als prima en democratisch, zolang het maar om een bepaalde stroming of partij gaat. Klaver die voor de camera een beetje zielig staat te doen en zijn mening gewoon ronduit aan het spuwen is over de VVD, terwijl hij dat zelf ook gewoon doet dat uitsluiten en een bepaalde combinatie willen maar als een andere partij het doet dan mag het weer niet. En het is niet enkel GL/PvdA zou zijn er meerdere blokades te vinden tussen de partijen. Dan komt het niet over als democratisch maar drammerig en hypocriet als je er zelf ook aan deelneemt, van iedere partij die dat zo voor de camera gaat staan doen. Je kan wel roepen hier heeft Nederland niet voor gekozen, maar uiteindelijk negeer je wel 2 van de 4 grootste partijen en dus ik weet niet hoeveel kiezers die daarvoor wel hebben gekozen.

Ik zou prima kunnen leven met een D66, CDA, VVD en JA21 als kabinet, maar of het houdbaar is ? Dat denk ik niet ik denk dat we gewoon herverkiezingen gaan krijgen, zowel GL/PvdA als de PVV tegenover je hebben als kabinet is gewoon bijna onmogelijk.
wildhagen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:21:
[...]

Die kunnen we dus missen als kiespijn.
Eens maar, daarmee negeer je wel 17% van de kiezers (bron).

[ Voor 9% gewijzigd door ShadowBumble op 04-12-2025 17:31 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:04

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Op zich wel pijnlijk. Er is 3 weken gewerkt aan eerste opzet en dan de reacties. Men staat nog steeds in de campagne stand. Amper inhoudelijke reactie, maar vooral reactie over de stroming en de poppetjes.

Hoe ging die uitspraak ook al weer: Er is geen grotere macht dan onwil?

Waarschijnlijk is de PVV ook niet uitgenodigd omdat Buma zal aangeven dat als men onderling niet wilt samen werken het de beurt is aan de PVV. (Zie opmerking van Wispe in "Tweede Kamerverkiezingen 2025: Formatie ...")

[ Voor 11% gewijzigd door DevWouter op 04-12-2025 17:33 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Wispe
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:29:
Waarschijnlijk is de PVV ook niet uitgenodigd omdat Buma zal aangeven dat als men onderling niet wilt samen werken het de beurt is aan de PVV.
Volgens NOS.nl is de PVV niet uitgenodigd omdat de PVV heeft aangegeven niet verder te willen onderhandelen over de nieuwe coalitie.

Ik vind het overigens prima als de PVV de beurt krijgt.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ShadowBumble schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:27:
[...]

Wat mij vooral stoort is dat uitsluiten blijkbaar gezien wordt als prima en democratisch, zolang het maar om een bepaalde stroming of partij gaat. Klaver die voor de camera een beetje zielig staat te doen en zijn mening gewoon ronduit aan het spuwen is over de VVD, terwijl hij dat zelf ook gewoon doet dat uitsluiten en een bepaalde combinatie willen maar als een andere partij het doet dan mag het weer niet. En het is niet enkel GL/PvdA zou zijn er meerdere blokades te vinden tussen de partijen. Dan komt het niet over als democratisch maar drammerig en hypocriet als je er zelf ook aan deelneemt, van iedere partij die dat zo voor de camera gaat staan doen. Je kan wel roepen hier heeft Nederland niet voor gekozen, maar uiteindelijk negeer je wel 2 van de 4 grootste partijen en dus ik weet niet hoeveel kiezers die daarvoor wel hebben gekozen.
Onjuist, hij geeft aan dat de VVD niet beloond mag worden voor "ik ben twee en ik zeg nee" gedrag. Als we de PVV negeren dan zijn er ook geen uitspraken geweest over het uitsluiten.

Het probleem is vooral dat de VVD niet inhoudelijk is. Men heeft het bij de VVD vooral over de stroming en de poppetjes. En tja, daar kan niemand wat mee.
Ik zou prima kunnen leven met een D66, CDA, VVD en JA21 als kabinet, maar of het houdbaar is ? Dat denk ik niet ik denk dat we gewoon herverkiezingen gaan krijgen, zowel GL/PvdA als de PVV tegenover je hebben als kabinet is gewoon bijna onmogelijk.
Gaat nooit de rit uit zitten. Bij JA21 zal er interne discussies ontstaan en er zitten daar nog genoeg skeletten in de kast dat het kabinet vooral bezig is met die straat schoon te vegen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Wispe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:32:
[...]

Volgens NOS.nl is de PVV niet uitgenodigd omdat de PVV heeft aangegeven niet verder te willen onderhandelen over de nieuwe coalitie.

Bedankt voor de correctie, ik had die zin gemist.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

DevWouter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:32:
[...]

Onjuist, hij geeft aan dat de VVD niet beloond mag worden voor "ik ben twee en ik zeg nee" gedrag. Als we de PVV negeren dan zijn er ook geen uitspraken geweest over het uitsluiten.
Nou dat is niet het enige wat hij zegt toch : https://cdn.jwplayer.com/previews/VQdJ1M9, hij schuift zichzelf naar voren als cruciaal noodzakelijk en heeft het over "Daar heeft Nederland niet voor gekozen". Daarmee manuvreer je je als politicus prima in water waar je zelf aan mee doet, want Nederland heeft wel degelijk gekozen namelijk in de verkiezingen en daarop zijn zetels toegewezen. Dus roepen "Daar heeft Nederland niet voor gekozen" is gewoon feitelijk onjuist.
Wispe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:32:
[...]

Klopt vooraf heeft Wilders al aangegeven publiekelijk dat dit gesprek puur een formaliteit is aangezien er toch niemand met hem in een kabinet wil zitten behalve FvD.

[ Voor 36% gewijzigd door ShadowBumble op 04-12-2025 17:40 ]

• Helixes
Ik merk graag op dat Wilders daar gretig aan mee doet. Hij sluit samenwerking aan de lopende band uit. Zoals vandaag.

De valse equivalent ligt hier natuurlijk wel een beetje op de loer. Ik denk dat als je bijvoorbeeld de grondwet in de hand neemt, er echt heel veel valt af te dingen op PVV. Maar, tegelijk, heeft het zichzelf wederom succesvol uitgesloten door onhandelbaar te blijken zijn geweest in coalities. Ik herhaal graag dat ze het wellicht nog een keer zouden kunnen proberen met een andere politiek leider.

In die zin is het ook naïef van de PVV-stemmers dat ze, gezien de situatie, hebben gestemd op een partij die constructief wil nadenken over de toekomst van het land, en kunnen rekenen op vruchtbare samenwerking. Kiezers op de PVV hadden niet beter mogen verwachten dan zulke uitsluiting. Toch hebben ze PVV gestemd.

En datzelfde geldt een beetje voor FvD.
Je hebt gelijk.

Alle samenwerking met partijen rechts van de VVD hebben geleid tot zeer kortstondige experimenten.
Eens maar, daarmee negeer je wel 17% van de kiezers (bron).
Nee, Wilders negeert 17% van de kiezers door er voor te kiezen niet verder te willen onderhandelen.

bron

• Bundin
  • Niet online
[...]

Wat mij vooral stoort is dat uitsluiten blijkbaar gezien wordt als prima en democratisch, zolang het maar om een bepaalde stroming of partij gaat.
Wellicht wat onhandig verwoord van me, maar je kan 'prima' vervangen door 'zeker'. Ik bedoelde niet dat uitsluiten altijd prima is, maar dat het zeker democratisch is: je doet de democratie geen geweld aan door partijen vooraf uit te sluiten.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ShadowBumble schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:37:
[...]

Nou dat is niet het enige wat hij zegt toch : https://cdn.jwplayer.com/previews/VQdJ1M9, hij schuift zichzelf naar voren als cruciaal noodzakelijk en heeft het over "Daar heeft Nederland niet voor gekozen". Daarmee manuvreer je je als politicus prima in water waar je zelf aan mee doen.
Dat is héél wat anders dan uitsluiten of blokkeren. ;)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

DevWouter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:41:
[...]

Dat is héél wat anders dan uitsluiten of blokkeren. ;)
Okay, dan is er dus geen probleem en kan de PVV prima het kabinet in volgens Klaver, want hij heeft niet expliciet gezegd dat hij het uitsluit ;) Wilders heeft overigens aangegeven dat hij met ieder partij wil samenwerken die een streng asiel beleid wil gaan voeren.

Probleem opgelost toch dan ? Bovendien staat er in de blog van nu.nl ook niet iets over dat een coalitie van D66, CDA , VVD en JA21 niet kan vanwege "bezwaren" van D66 ? Welke bezwaren hebben we het dan precies over ?
Helixes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:40:
[...]

Ik merk graag op dat Wilders daar gretig aan mee doet. Hij sluit samenwerking aan de lopende band uit. Zoals vandaag.
Oh Absoluut. Ik vind de Nederlandse politiek sowieso de afgelopen jaren op een groepje Clowns beginnen te lijken in een peuterklas maar blijkbaar kan dat. Ze roepen en verwijten elkaar een hoop maar alle partijen doen eraan mee er is geen uitzondering daarin. Erken dat gewoon en move on naar iets constructiefs en als het niet gaat lukken roep dat dan betijds en schrijf herverkiezingen uit.

[ Voor 40% gewijzigd door ShadowBumble op 04-12-2025 17:53 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:53
Helixes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:58:
[...]

Vooral de werkgevers. Arbeidsmigratie wordt gedreven door vraag naar arbeid. Uitzendbureaus werven actief in bepaalde landen. Via Google zo te vinden.

Arbeidsmigratie is verder prima, we hebben die mensen nodig. Er is geen verdringing van hardwerkende Nederlanders.

[ Voor 13% gewijzigd door Kalentum op 04-12-2025 17:49 ]

• Helixes
Kalentum schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:46:
Vooral de werkgevers. Arbeidsmigratie wordt gedreven door vraag naar arbeid. Uitzendbureaus werven actief in bepaalde landen. Via Google zo te vinden.
Nee, dat ben ik niet echt met je eens.

Er zouden niet zoveel arbeidsmigranten deze kant uit worden getrokken als het niet zo goedkoop en eenvoudig was. En, wanneer het toezicht beter zou zijn. Ik begrijp dat onze problemen vrij uniek zijn in Europa. Wanneer de stroom arbeidsmigratie opdroogt, dan zul je zien dat sommige bedrijven andere, duurdere mensen zullen moeten werven. Anderen zullen er de brui aan geven.

Die laatste gaan we denk ik niet missen in Nederland.

• separhim

[...]

"De wil en bedoeling van de kiezer" zijn a: niet feilloos, en b: en in dit gevaal niet eens de meerderheid: de partijen die ik noemde zijn samen 42 zetels. Daarnaast is het voor een democratie van belang dat ze veiligheid en rechten van iedereen wordengewaarborgd, ook al wil extreem rechts zich hier weinig van aantrekken. Dat jij zo graag de rechten van alle Nederlands in het gedrang gooit vanwege "het wil van de kiezer", eigenlijk een minderheid van de bevolking zoals ik al zei, is zorgwekkend.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ShadowBumble schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:43:
[...]

Okay, dan is er dus geen probleem en kan de PVV prima het kabinet in volgens Klaver, want hij heeft niet expliciet gezegd dat hij het uitsluit ;) Wilders heeft overigens aangegeven dat hij met ieder partij wil samenwerken die een streng asiel beleid wil gaan voeren.
De meeste partijen hebben de PVV expliciet uitgesloten, waaronder GL/PVDA, VVD, CDA en D66.

• Ozzy

Ozzy

DevWouter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:34:
[...]

Bedankt voor de correctie, ik had die zin gemist.
Het is wel raar, want Nu.nl zegt dit : https://www.nu.nl/formati...n-minderheidskabinet.html
Wilders voorafgaand aan gesprek met Buma: 'PVV gaat niet aan deze agenda meewerken'
Geert Wilders stopte voorafgaand aan zijn gesprek met Buma al even om vragen van de pers te beantwoorden. "Ik heb het rapport gelezen", zegt hij over het formatiestuk van D66 en CDA. De PVV-leider spreekt van een "te slappe paragraaf op asiel" en uitte kritiek op het niet schrappen van het eigen risico in de zorg en het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek.

"Dit is een verhaal waar wij niet aan mee gaan werken", zei Wilders over eventuele regeringsdeelname. Van de partijen die worden genoemd voor een mogelijke coalitie is JA21 die samenwerking met de PVV ziet zitten. De kans was dus sowieso nagenoeg nul dat Wilders op welke manier dan ook in een kabinet zou treden.

Op de vraag of het überhaupt nog wel zin had om bij Buma langs te gaan, antwoordde de PVV-voorman: "Ik ben een beleefd persoon, dus ik ga naar binnen."
Dus als ik dat lees heeft dat gesprek wel plaatsgevonden. Ik neem aan naar aanleiding van een uitnodiging.

• Wispe
  • Niet online
Ozzy schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:06:
[...]

Het is wel raar, want Nu.nl zegt dit : https://www.nu.nl/formati...n-minderheidskabinet.html

[...]

Dus als ik dat lees heeft dat gesprek wel plaatsgevonden.
Ja, het gesprek vandaag heeft wel plaatsgevonden. Morgen gaat de PVV niet meepraten.

• Bundin
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:50:
[...]

Nee, dat ben ik niet echt met je eens.

Er zouden niet zoveel arbeidsmigranten deze kant uit worden getrokken als het niet zo goedkoop en eenvoudig was. En, wanneer het toezicht beter zou zijn. Ik begrijp dat onze problemen vrij uniek zijn in Europa. Wanneer de stroom arbeidsmigratie opdroogt, dan zul je zien dat sommige bedrijven andere, duurdere mensen zullen moeten werven. Anderen zullen er de brui aan geven.

Die laatste gaan we denk ik niet missen in Nederland.
Weet je het zeker? Een aantal sectoren land- en tuinbouw en vleesverwerking zijn onderdeel van ketens die door het vorige kabinet zo vreselijk belangrijk gevonden werden.

En dan heb je nog kennismigranten, ASML gaat op zn muil zonder die groep, samen met een aantal andere grote bedrijven. Gaan we niet missen?

En in de zorg gaan we ze keihard nodig hebben, niet alleen om mensen te wassen ook. Neem het Zuyderland ziekenhuis in Geleen, waar Wilders zich voor de verkiezingen zo druk over maakte (om na de verkiezingen zijn keutel in te trekken), heeft de spoedeisende hulp moeten sluiten. Geen personeel. Mogelijk tot 2030 dicht, er werd gezocht in Zuid-Europa maar dat kost tijd.

• Ozzy

Ozzy

Wispe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:07:
[...]

Ja, het gesprek vandaag heeft wel plaatsgevonden. Morgen gaat de PVV niet meepraten.
Ah, check, op die manier,.
De PVV schuift morgen niet aan, dat is volgens Buma in overleg met partijleider Wilders gegaan. "Die is geblokkeerd door een aantal fracties", zegt hij daarover. "Hij heeft duidelijk aangegeven dat hij het stuk, in zijn woorden, verschrikkelijk vond."
Het zal dan vooral om het laatste gaan, want GL-PVDA is wel uitgenodigd en die zijn ook geblokkeerd door een aantal fracties.

• Helixes
Bundin schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:09:
Weet je het zeker? Een aantal sectoren land- en tuinbouw en vleesverwerking zijn onderdeel van ketens die door het vorige kabinet zo vreselijk belangrijk gevonden werden.
Met een beetje geluk zijn we binnenkort verlost van de politieke partijen die selectieve belangen dienen in het centrum van de uitvoerende macht. Laten we zeggen dat die statements niet het resultaat zijn van neutraal onderzoek, of evidence-based policy making.
En dan heb je nog kennismigranten, ASML gaat op zn muil zonder die groep, samen met een aantal andere grote bedrijven. Gaan we niet missen?
Die gaan we zeker missen. Maar, dat was het onderwerp niet.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:08
80% van de VVD kiezers zegt dat mevrouw Y niet samen moet gaan met GL. Ze houdt zich maar aan haar mandaat. Daarnaast is het een wijze les voor GL die partijen die zich houden aan een verkiezingsbelofte omschrijft als dat ze nog in de campagnemodus zitten. Laat D66 en CDA lekker. Dan maar een middenkabinet over rechts of links. Snap wel dat GL niet in de oppositie wil omdat ze dan oppositie moeten voeren tegen de 2 partijen die ze altijd nodig zullen hebben om nog eens te regeren. En als het een succes wordt blijft er nog minder van over. Het heeft CDA overigens geen windeieren gelegd.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

DevWouter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:03:
[...]

De meeste partijen hebben de PVV expliciet uitgesloten, waaronder GL/PVDA, VVD, CDA en D66.
Ah je punt was dus dat Klaver het niet expliciet in dat interview aangeeft maar dus wel aan uitsluiting doet, en dat samen met het interview dan klopt het toch weer wat ik aangaf :+

Maar laten we realistisch blijven als het merendeel van de partijen al vooraf roepen we sluiten de PVV uit, wat had Wilders dan moeten doen in het gesprek met Buma ? Het is dus niet zo raar dat daar de uitkomst uitkomt dat het niet oppertuun is, aangezien hij zelf wel altijd heeft geroepen als er een streng asiel beleid is ben ik bereid over de rest te onderhandelen.

Dus de reden dat hij zich nu terug trekt is vooral omdat het voorstel of de uitnodiging van D66/CDA in concept niet streng genoeg is en blijkbaar viel/valt er dus minder over de uitnodiging te onderhandelen als wat men doet geloven ( alhoewel dat morgen zal blijken natuurlijk in het 5 gesprek ).

[ Voor 45% gewijzigd door ShadowBumble op 04-12-2025 18:24 ]

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Opkomst: 78,3%

Uitgebrachte stemmen: 10.640.324
Huidige aantal inwoners: 18.131.583

Met zo'n uitspraak zou je in dit geval 21,7% met stemrecht buitensluiten. Daarnaast sluit je sowieso alle mensen zonder stemrecht uit, maar die wel binnen het "gekozen" systeem zouden moeten leven. Ook als het afglijdt naar dat wat "de kiezer" mogelijk zou willen.

"de kiezer" > drogredenatie.

Dat zit wel Schnorr.

• Helixes
Davidrrr schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:14:
80% van de VVD kiezers zegt dat mevrouw Y niet samen moet gaan met GL. Ze houdt zich maar aan haar mandaat.
Tja.... Tja....

80% van de Russen vinden dat Putin een oorlog met de Navo moet beginnen. In die zin heeft hij ook een mandaat. En dat klinkt een beetje vergezocht allemaal, maar ik wijs je er graag op dat de hele fucking Wereld in de fik staat, en wij een beetje zitten te emmeren over of een partij niet toch niet iets te sociaal-democratisch is om mee te kunnen samenwerken. We hebben welgeteld 4 jaar stilstand gehad. Nog los van de vier grote dossiers (je zou denken - één dossier per jaar, maar dat werkt blijkbaar niet zo) hebben we gewoon geen tijd om te dralen.

Yesilgöz lijkt het met iedereen eens dat er liefst zo snel mogelijk een nieuw kabinet moet komen met een zo breed mogelijk mandaat, om de multi- en omnicrises in dit land en ver daar buiten eens stevig aan te pakken. Het is óók aan politici om lastige beslissingen uit te leggen aan hun electoraat en achterban.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:27

hamsteg

Species 5618

Helixes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:22:
[...]

Tja.... Tja....

80% van de Russen vinden dat Putin een oorlog met de Navo moet beginnen. In die zin heeft hij ook een mandaat. En dat klinkt een beetje vergezocht allemaal, maar ik wijs je er graag op dat de hele fucking Wereld in de fik staat, en wij een beetje zitten te emmeren over of een partij niet toch niet iets te sociaal-democratisch is om mee te kunnen samenwerken. We hebben welgeteld 4 jaar stilstand gehad. Nog los van de vier grote dossiers (je zou denken - één dossier per jaar, maar dat werkt blijkbaar niet zo) hebben we gewoon geen tijd om te dralen.

Yesilgöz lijkt het met iedereen eens dat er liefst zo snel mogelijk een nieuw kabinet moet komen met een zo breed mogelijk mandaat, om de multi- en omnicrises in dit land - en daar buiten - eens stevig aan te pakken. Het is óók aan politici om lastige beslissingen uit te leggen aan hun electoraat en achterban.
<knip> Niet te persoonlijk maken aub

[ Voor 5% gewijzigd door darkrain op 04-12-2025 19:00 ]

... gecensureerd ...

• Helixes
Zeg...

Mag ik een lans breken voor een regering van nationale eenheid ten tijde van crises en, bovendien, een absolute politieke impasse?

[ Voor 16% gewijzigd door darkrain op 04-12-2025 19:00 ]

• Davidrrr
Europa zit niet eens aan de onderhandelingstafel laat staan NL. Timmermans is nog een keer als Kamerlid naar Oekraïne gevlogen om zonder enig mandaat een steun uit te spreken 🤣.

Maar we moeten niet doen alsof je per se een meerderheid nodig hebt. Je kunt prima een minderheidskabinet hebben en op onderwerpen een meerderheid krijgen. Met uitersten als GL en VVD moet je wel een vastomschreven compromis opschrijven en dat is per definitie niet ideaal. Net als in Denemarken. Formatie duurt een maand en dan door. Op sommige onderwerpen linksaf andere onderwerpen rechtsaf. Ik heb daar meer vertrouwen in dan in een kabinet van uitersten. Ik snap alleen wel dat de linksere partijen dat niet ideaal vinden gezien de verdeling in de kamer.

Je moet je niet wijs laten maken dat een middle of the road formatie die maanden en maanden gaat duren en een slap compromis oplevert de enige optie is 😁

[ Voor 9% gewijzigd door Davidrrr op 04-12-2025 18:32 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
Davidrrr schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:28:
Europa zit niet eens aan de onderhandelingstafel laat staan NL. Timmermans is nog een keer als Kamerlid naar Oekraïne gevlogen om zonder enig mandaat een steun uit te spreken 🤣.

Maar we moeten niet doen alsof je per se een meerderheid nodig hebt. Je kunt prima een minderheidskabinet hebben en op onderwerpen een meerderheid krijgen. Met uitersten als GL en VVD moet je wel een vastomschreven compromis opschrijven en dat is per definitie niet ideaal. Net als in Denemarken. Formatie duurt een maand en dan door. Op sommige onderwerpen linksaf andere onderwerpen rechtsaf. Ik heb daar meer vertrouwen in dan in een kabinet van uitersten. Ik snap alleen wel dat de linksere partijen dat niet ideaal vinden gezien de verdeling in de kamer.

Je moet je niet wijs laten maken dat een middle of the road formatie die maanden en maanden gaat duren en een slap compromis oplevert de enige optie is 😁
Wat denk ik een probleem met een minderheidskabinet gaat zijn: politiek gewin gaat voor landsbelang. Daarmee loop je, ben ik bang, het risico dat een goede peiling voor, ik noem maar wat, de VVD aanleiding is om tegen te stemmen, puur om te frustreren en de kans op een kabinetsval te creëren.

Ook denk ik dat je eigenlijk wel een soort van raamwerk qua begroting moet houden, dat is lastig als je voor elk besluit medestanders moet vinden (die betaalbaarheid dan makkelijk het probleem van het minderheidskabinet kan maken).

• Davidrrr
Eens. Het is ook niet ideaal. Maar het is soms niet anders. Zal niet de laatste keer zijn met zoveel partijen met minder dan 4 of 5 zetels denk ik. Maar daar is een minderheidskabinet dan ook goed voor lijkt me.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
De eerste reacties zijn teleurstellend, maar niet geheel onverwacht. Partijen die niet meegedaan hebben proberen de huid duur te verkopen, dat is wel gebruikelijk.
  1. De VVD wil niks, dat is genoegzaam bekend.
  2. De PvdA/GL wil ook eigenlijk niks (geen PVV, Ja21 weet ik niet), geen minderheidskabinet, wel met de VVD (maar die wil toch niet.) .
  3. JA21 wil wel, maar die partij zoekt al jaren wanhopig naar erkenning.
Kortom, er dreigt een impasse en dat is normaal, echter zwaar ongewenst. Als ik Buma zou zijn zou ik het een week aankijken en dan zeggen: "hier stopt het". De tijd dat D66 een jaar lang de tijd kreeg om de CU toch te accepteren ligt achter ons.

Laat de kiezer maar spreken.

• mr_obb
  • Laatst online: 19:34

mr_obb

Lakse Perfectionist

Het is toch intens triest hoe Dilan reageert? In plaats van reageren op de inhoud, alleen maar “leuk vodje, gooien we weg als we doorgaan” en “Ik wil niet met GL/PvdA”

Niemand die daar naar vroeg! Ik weet niet of het kwartje al gevallen is bij haar, maar Jetten en Bontenbal hebben samen een plan gemaakt om eindelijk weer eens vooruit te komen na jaren van stilstand. Een inhoudelijk plan.

Het hele idee van vooruitkijken en inhoudelijk werken lijkt echt aan Dilan voorbij te gaan. Enorm vermoeiend en drammerig wat ze doet.

• Helixes
Davidrrr schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:28:
Je hebt het over uitersten. FvD en SP zitten op het moment niet aan tafel.

Iedereen is er over eens dat VVD en GL-PvdA prima zouden kunnen samenwerken als iedereen over diens schaduw heen zou kunnen stappen. De laatste keer dat we een kabinet hadden zoals je omschrijft was met VVD en PvdA.
Nee, maar... Het lijkt er steeds op dat zo'n formatie het enige overgebleven alternatief is. Als niemand wil meewerken aan positiviteit en pragmatisme en de wil er samen uit te komen, blijft er weinig anders over.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:14
dawg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:05:
[...]

Nee. V.w.b. PVV, JA21 & FvD is dat wetenschappelijk vastgesteld.

Dat extreemrechts GL extreemlinks noemt is uit rancune én omdat links bashen sowieso al de grootste hobby van extreemrechts is.

Cruciaal onderscheid.
Over welke exacte wetenschap heb je het dan?

Want ik ga er vanuit dat dit wetenschap met een politiek randje is: waarbij het onderzoek al van te voren is ingekleurd. Niet exacte wetenschappen zijn heel moeilijk objectief te onderzoeken: want het begint al bij wie bepaalt wat extremistisch is.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Bestseller schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:16:
[...]

Worden de huidige rechtsstatelijke spelregels door de partijen gerespecteerd of willen zij (delen) afschaffen/uithollen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:10
DeKever schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:57:
De eerste reacties zijn teleurstellend, maar niet geheel onverwacht. Partijen die niet meegedaan hebben proberen de huid duur te verkopen, dat is wel gebruikelijk.
  1. De VVD wil niks, dat is genoegzaam bekend.
  2. De PvdA/GL wil ook eigenlijk niks (geen PVV, Ja21 weet ik niet), geen minderheidskabinet, wel met de VVD (maar die wil toch niet.) .
  3. JA21 wil wel, maar die partij zoekt al jaren wanhopig naar erkenning.
Kortom, er dreigt een impasse en dat is normaal, echter zwaar ongewenst. Als ik Buma zou zijn zou ik het een week aankijken en dan zeggen: "hier stopt het". De tijd dat D66 een jaar lang de tijd kreeg om de CU toch te accepteren ligt achter ons.

Laat de kiezer maar spreken.
Zeer voorspelbaar allemaal… die 3 weken zijn grotendeels verloren tijd geweest… dit verhaal hadden ze moeten schrijven met de VVD erbij, hoe belachelijk de starre houding van die partij ook is. Nu gaan die (Yesilgöz) dwarsliggen, omdat ze eerder gepasseerd zijn (is). Dat is echt wel een inschattingsfout geweest van Koolmees.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Bundin
  • Niet online
PatrickC schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:21:
[...]

Zeer voorspelbaar allemaal… die 3 weken zijn grotendeels verloren tijd geweest… dit verhaal hadden ze moeten schrijven met de VVD erbij, hoe belachelijk de starre houding van die partij ook is. Nu gaan die (Yesilgöz) dwarsliggen, omdat ze eerder gepasseerd zijn (is). Dat is echt wel een inschattingsfout geweest van Koolmees.
Euh... daarmee zou Koolmees vooruitlopen op een formatie, want met de VVD wel aan tafel en GL-PvdA niet, is de keuze gemaakt op het verkeerde moment door de verkeerde persoon. Een verkenner maakt die keuzes niet, dat is pas aan de orde in de fase waarin we nu zitten.

En alle vier aan tafel was geen optie voor de VVD.

[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 04-12-2025 19:24 ]

• Brent
  • Nu online
DeKever schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:57:
  1. De PvdA/GL wil ook eigenlijk niks (geen PVV, Ja21 weet ik niet), geen minderheidskabinet, wel met de VVD (maar die wil toch niet.) .
Ho ho. Met de VVD willen en daarmee de enige meerderheid neerzetten die ook nog eens de beste combo in de 1K geeft, dat is niet niks. Niet te vergelijken met Dilan.

Opties met 6 partijen of meer, dat is een theoretische exercitie.

• PatrickC
Bundin schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:23:
[...]

Euh... daarmee zou Koolmees vooruitlopen op een formatie, want met de VVD wel aan tafel en GL-PvdA niet, is de keuze gemaakt op het verkeerde moment door de verkeerde persoon. Een verkenner maakt die keuzes niet, dat is pas aan de orde in de fase waarin we nu zitten.

En alle vier aan tafel was geen optie voor de VVD.
De vraag was toch wie aanschuift bij een kabinet van D66, VVD en CDA? Of dat GL/PvdA is of JA21 wordt? Een kabinet zonder die eerste drie is namelijk niet mogelijk. Verder vind ik het vreemd dat je D66+CDA dan niet vooruitlopen op een formatie vindt? Wat is het verschil tussen 2 of 3 partijen? En als het 2 partijen moesten zijn, waarom dan niet de 2 grootste (PVV uitgesloten natuurlijk) en D66 en VVD het verhaal laten schrijven?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
Brent schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:24:
[...]

Ho ho. Met de VVD willen en daarmee de enige meerderheid neerzetten die ook nog eens de beste combo in de 1K geeft, dat is niet niks. Niet te vergelijken met Dilan.

Opties met 6 partijen of meer, dat is een theoretische exercitie.
Ik zeg niet dat de PvdA op hetzelfde niveau zit als de VVD, daarvoor zijn de bezwaren inhoudelijker en logischer. We hoeven alleen ook niet te doen alsof de PvdA/GL lekker soepel in het proces zit.

De PvdA wil maar 1 coaltiie, degene die de VVD niet wil. Dat is een comfortabele opstelling.

Mocht de VVD toch onverhoopt een draai maken, dan verwacht ik dat een poging tor samenwerking tussen die twee niks wordt, al was het maar omdat de VVD niet wil. Wat dat betreft heeft Yesilguz gelijk.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
PatrickC schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:39:
[...]

De vraag was toch wie aanschuift bij een kabinet van D66, VVD en CDA? Of dat GL/PvdA is of JA21 wordt? Een kabinet zonder die eerste drie is namelijk niet mogelijk. Verder vind ik het vreemd dat je D66+CDA dan niet vooruitlopen op een formatie vindt? Wat is het verschil tussen 2 of 3 partijen? En als het 2 partijen moesten zijn, waarom dan niet de 2 grootste (PVV uitgesloten natuurlijk) en D66 en VVD het verhaal laten schrijven?
Dat waren de 2 meest waarschijnlijke opties ja.
Maar gezien Glpvda , ja21 niet uitsloot en Eerdmans de deur eerst op een kiertje leek te zetten had dat ook een optie. Maar hoe onwaarschijnlijk die optie ook is de deur is weer dicht gedaan.
Overigens zit ja21 op veel punten net zo ver van d66 als van Glpvda . Maar dat terzijde.
En ja nog steeds is een combi zonder vvd en ja21 te maken. Maar je komt dan op 7 partijen. Maar of dat echt minder stabiel is dan een 5 partijen kabinet met de huidige vvd en ja21 , durf ik niet te zeggen.
Maar wel ongewenst denk ik.

• PatrickC
Vrietje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:48:
[...]

Dat waren de 2 meest waarschijnlijke opties ja.
Maar gezien Glpvda , ja21 niet uitsloot en Eerdmans de deur eerst op een kiertje leek te zetten had dat ook een optie. Maar hoe onwaarschijnlijk die optie ook is de deur is weer dicht gedaan.
Overigens zit ja21 op veel punten net zo ver van d66 als van Glpvda . Maar dat terzijde.
En ja nog steeds is een combi zonder vvd en ja21 te maken. Maar je komt dan op 7 partijen. Maar of dat echt minder stabiel is dan een 5 partijen kabinet met de huidige vvd en ja21 , durf ik niet te zeggen.
Maar wel ongewenst denk ik.
Die 7 partijen variant is alleen theoretisch… Als het CDA daaraan mee zou doen, blijft er van die partij niets meer over.

Ik ben echt benieuwd hoe ze uit deze impasse gaan komen, want de optie minderheidskabinet met D66/VVD/CDA, wat misschien wel de meest kansrijke optie was, is de afgelopen 3 weken de nek om gedraaid.

• Bundin
  • Niet online
PatrickC schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:39:
[...]

Omdat VVD "niet met GL-PvdA" opnieuw herhaalde, dus VVD mee laten schrijven zou betekenen dat de keuze "niet door met GL-PvdA" definitief is. En dan heb je alsnog een keuze gemaakt die buiten het mandaat van een verkenner valt. En die waarschijnlijk niet door D66/CDA geaccepteerd zou zijn op dat moment. Die twee partijen wilden heel expliciet alle opties openhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Bundin op 04-12-2025 20:04 ]

• PatrickC
Bundin schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:02:
[...]

Omdat VVD "niet met GL-PvdA" opnieuw herhaalde, dus VVD mee laten schrijven zou betekenen dat de keuze "niet door met GL-PvdA" definitief is. En dan heb je alsnog een keuze gemaakt die buiten het mandaat van een verkenner valt. En die waarschijnlijk niet door D66/CDA geaccepteerd zou zijn op dat moment. Die twee partijen wilden heel expliciet alle opties openhouden.
Ok, maar je wist toch al dat de VVD niet van standpunt zou gaan veranderen? Het enige wat ze nu gedaan hebben is het minderheidskabinet ook overboord gegooid, waardoor er nu geen optie meer over lijkt te zijn.

En begrijp me niet verkeerd… ik ben het ook niet eens met hoe de VVD de verkiezingen ingegaan is door vóór de verkiezingen al GL/PvdA uit te sluiten. Maar ik snap wel dat ze ná de verkiezingen bij dat standpunt zijn gebleven, want anders zouden ze alle geloofwaardigheid verliezen bij hun kiezers.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bestseller schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:16:
[...]

Want ik ga er vanuit dat dit wetenschap met een politiek randje is: waarbij het onderzoek al van te voren is ingekleurd. Niet exacte wetenschappen zijn heel moeilijk objectief te onderzoeken: want het begint al bij wie bepaalt wat extremistisch is.
Léonie de Jonge bijvoorbeeld, zeer gerenommeerd. Die disclaimer is wel erg gemakkelijk, eigenlijk zegt u dergelijke wetenschap bij voorbaat al niet serieus te nemen.

Dat ligt dan bij u. Ik zeg erbij, het lijkt erop dat u uw eigen vooringenomenheid bij voorbaat al projecteert op desbetreffende onderzoeker. Jammer.

Welke partijen conform de vereisten van het democratisch bestel acteren is prima objectief vast te stellen natuurlijk. Democratie heeft namelijk gewoon kaders.

[ Voor 20% gewijzigd door dawg op 04-12-2025 20:55 ]

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:19
PatrickC schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:19:
[...]

Ok, maar je wist toch al dat de VVD niet van standpunt zou gaan veranderen? Het enige wat ze nu gedaan hebben is het minderheidskabinet ook overboord gegooid, waardoor er nu geen optie meer over lijkt te zijn.

En begrijp me niet verkeerd… ik ben het ook niet eens met hoe de VVD de verkiezingen ingegaan is door vóór de verkiezingen al GL/PvdA uit te sluiten. Maar ik snap wel dat ze ná de verkiezingen bij dat standpunt zijn gebleven, want anders zouden ze alle geloofwaardigheid verliezen bij hun kiezers.
Dat is allemaal heel consequent van Yesilgoz, maar daarmee nog niet ok of iets waar de andere partijen dan zomaar mee akkoord zouden moeten gaan natuurlijk :) En het is niet zo'n buitensporig scenario, dat Yesilgoz aftreed om ruimte te maken voor samenwerking met PvdAGL. Alleen moet de VVD haar naar huis sturen, uit zichzelf zal ze niet gaan.

• Brent
  • Nu online
DeKever schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:48:
[...]

Ik zeg niet dat de PvdA op hetzelfde niveau zit als de VVD, daarvoor zijn de bezwaren inhoudelijker en logischer. We hoeven alleen ook niet te doen alsof de PvdA/GL lekker soepel in het proces zit.

De PvdA wil maar 1 coaltiie, degene die de VVD niet wil. Dat is een comfortabele opstelling.
Het is ook de enige half werkbare opstelling (niets is heel werkbaar). Dat afdoen met comfortabel vind ik te geringschattend.

Waar Dilan gelijk in heeft is dat haar aanwezigheid alles lastig of onmogelijk maakt, en dwingt tot jouw soort achterdocht. Wij wachten allen totdat zij zelf ook ziet wat de simpelste oplossing daarvoor is.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:34
Gezien het trackrecord qua omgang met de waarheid van zowel Yeşilgöz als de VVD in recente jaren is geloofwaardigheid niet echt een geloofwaardig argument. Partijbelang gaat voor alles bij die club. VVD gaat pas bewegen na de gemeenteraadsverkiezingen van maart. Je mag hopen dat het genadeloos wordt afgestraft, maar mijn vertrouwen in de kiezer is nog lager dan dat in de politiek momenteel :|

Regeren is vooruitschuiven

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

T-MOB schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:09:
[...]

Gezien het trackrecord qua omgang met de waarheid van zowel Yeşilgöz als de VVD in recente jaren is geloofwaardigheid niet echt een geloofwaardig argument. Partijbelang gaat voor alles bij die club. VVD gaat pas bewegen na de gemeenteraadsverkiezingen van maart. Je mag hopen dat het genadeloos wordt afgestraft, maar mijn vertrouwen in de kiezer is nog lager dan dat in de politiek momenteel :|
En die afstraffing komt er sowieso niet als de media zo blijft slapen, en partijen als CDA en D66 heel lief en vriendelijk blijven.

Plus dat VVD-stemmers doorgaans trouwe stemmers zijn, die blijven niet thuis voor de gemeenteraadsverkiezingen.

People as things, that’s where it starts.

• Bundin
  • Niet online
[...]

Nee die snap ik ook wel, al vind ik het spijtig. Mijn reacties gingen er vooral over dat dit geen fout van Koolmees was zoals werd gesteld, maar dat dit het traject waar we nu eenmaal doorheen moeten. Mijn verwachting verder:
  • morgen de conclusie op papier dat een meerderheidskabinet niet mogelijk is op dit moment
  • informatieopdracht terug naar de Kamer
  • PVV concludeert nogmaals dat ook daar geen meerderheidskabinet valt te formeren
  • nieuwe opdracht: onderzoek minderheidskabinet
  • gemeenteraardsverkiezingen in maart 2026
  • D66 roept iets over landsbelang, onderzoekt alsnog D66/CDA/VVD. JA21 wil meedoen maar mag niet van Jetten wanmt dan wordt het nog meer "rechts en D66"
  • dat minderheidsverhaal komt er, niemand is er blij mee
  • experts betogen (nogmaals) dat de TK moet groeien om recht te doen aan de pluriformiteit in de samenleving en om kleine partijen meer lucht te geven, wordt afgeschoten
  • proefballonnetjes over districtenstelsel en kiesdrempel "want dan is het kleine partijen probleem ook weg en dat scheelt geld en minder overheid is meer beter", haalt het net niet
  • verkiezingen over een jaar of 3, D66 krimpt naar waar ze vandaan kwamen, de Kamer wordt weer een stukje rechtser

[ Voor 3% gewijzigd door Bundin op 04-12-2025 21:17 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bundin schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:14:
[...]

D66 krimpt naar waar ze vandaan kwamen
Zoals de traditie is bij regeringsdeelname van D66.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie de TS De Tweede Kamerverkiezingen 2025: De uitkomst