Ik ben niet tegen rekeningrijden; in de privewagen rijd ik nog geen 10k prive dus zou ik er zelfs op vooruit gaan. Als ik een tientje pm meer ga betalen zal het ook niet zo'n ramp zijn. Wat ik vervelender vind is dat ik een stukje vrijheid kwijt raak.
Het volgende; je krijgt weer in je auto 'een kastje' wat weer op je dashboard moet rondslingeren, kabels door je auto etc. Of het wordt een OBD module (onhaalbaar, alles voor '95 ongeveer heeft een aanzienlijke kans dat er geen OBD in zit) die lelijk in de weg zit maar acceptabel is.
Dan het volgende: het ding gaat dus vergaren welke auto op welk moment is. Het is letterlijk een volgsysteem. Hoe garandeert de overheid dat het ding expliciet NIET een volgsysteem is? Het is kilometerheffing, dus betalen voor kilometers. De locatie, tijd en wat je doet heeft de overheid niks mee te maken. Als ik voor de deur parkeer bij een mcdonalds iedere avond heeft de overheid daar nul komma niks mee te maken. Je voelt je gewoon begluurt.
En dan is de vraag: wie krijgt die data? Als ik moet betalen per km en de melding krijg: u heeft 8k km gereden, kost 400 euro. Prima, maar hoe controleer ik dat als ik denk dat ik er maar 7600 heb gereden? Ik zou wel een gespecificeerde factuur wensen. Het een sluit het ander uit. En dan de werkgever: die krijgt de factuur van de zakelijke wagen, gespecificeerd? Die mag die informatie niet krijgen, die gaat het niks aan wat de werknemer doet (tot op bepaalde hoogte).
Daarbij is zo'n kastje natuurlijk ook een stap in de richting van politiestaat. Je meet immers met weinig extra moeite G-krachten, snelheid etc. dus de boetes kunnen zo binnen regenen. Even gas bij om een auto in te halen? Vergeet het. Even over de stopstreep door rood om een ambu voor te laten? No way. Ik denk dat er heel snel heel veel van die kastjes sneuvelen. En met 200 euro ps gaat dat vlot enorm duur worden, laat staan de enorme development er omheen. Ik zie het als onhaalbaar, en indien het haalbaar gemaakt moet worden dat het tegen enorm veel privacywetgeving in gaat.
Omdat we het dichtsbevolkte land zijn met verkeersproblemen, een duur wegennet hebben dat betaalt moet worden en dit eerlijk willen afvangen.
Imho is accijns op benzine een heel prima systeem om de vervuiler te laten betalen per km. Rijd je met je enorme sloep 90 vervuil je minder dan met 140, en dan betaal je dus meer. Via de wegenbelasting tik je een basistarief af obv gewicht. Is het helemaal eerlijk? Nee, maar het is goedkoop te implementeren en is een 1 op 1 koppeling aan vervuiling.
Het probleem is dat elektrische wagens meer en meer in opkomst zijn en die ook meer moeten gaan bijdragen aan het wegennet. Die werden als subsidie uitgesloten altijd om verkoop te promoten. Maar dat is niet/minder nodig omdat ze goedkoper worden.
Er zijn tal van andere mechanismes hiervoor maar de overheid vind betalen per km (wat de meest eerlijke methode is) het summum. Perfect is the enemy of the good in deze. Iedereen zal tot op de cent nauwkeurig betalen naar ratio van vervuilen. Dat betekent een enorme inbreuk op privacy.
M.i. kan dit beter door een verhoging van de energiebelasting op elektriciteit en de laadsessies te koppelen aan je huishouden. Hoe exorbitanter veel elektra je verbruikt, hoe meer energiebelasting je betaalt. Of je het nou in je auto stopt of niet.
De wegen gaan betalen vanuit de belastingpot, aangevuld met energiebelasting én een tolbadge voor buitenlandse auto's. 100 euro per maand of 30 per week ofzo. Ik betaal ook tol als ik in een ander land ben, laat de buitenlanders ook maar lappen als ze hier rijden.
[
Voor 30% gewijzigd door
Nox op 03-12-2025 10:44
]