• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:58
eamelink schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:58:
Zo ingewikkeld is het niet om rekeningrijden te implementeren zonder inbreuk te maken op privacy. Bijvoorbeeld een kastje met GPS dat tariefzones en tijdstippen downloadt, intern bijhoudt wat er gereden is, en dat lokaal beschikbaar kan maken voor de bereider ter controle, maar alleen geaggregeerde data uploadt: "Deze auto heeft in Januari 674,2 tariefs-units gereden".

Resultaat:
- Geen informatie over locatie naar de overheid gegaan
- Geen informatie over tijdstippen waarop gereden wordt naar de overheid gegaan
- Mogelijkheden tot controle / betwisten van tarieven / tijdstippen door de gebruiker
- Buitenlandse trips kosten niks

Accountantscontrole op de data die het kastje verstuurt. Plus nog een methode om gemakkelijk te controleren of er een werkend kastje aanwezig is in auto's, bijvoorbeeld op wegen, parkeerplaatsen, etcetera. Dan ben je al een heel eind.

Zitten hier allerlei (andere) haken en ogen aan of zwakheden die nog opgelost moeten worden? Ongetwijfeld. Maar doen alsof rekeningrijden per definitie een heilloze weg is op privacy gebied is pure FUD.
En is dan elke auto geschikt voor dit kastje? kan er mee gerommeld worden? kun je de eigenaar van de auto verplichten dit aftermarket te monteren? wie betaald voor de installatie van het kastje? hoe wordt er gerekend als er even geen gps signaal is?

Ik ben echt fel maar dan ook fel tegen het achteraf installeren van een kastje of wat dan ook op prive bezit. Is net als met de slimme meters die ze overal willen hebben en er nog mensen zijn met de oude ferraris meter die dus niet verplicht kunnen worden te wisselen.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:24:
En als we nu gewoon eens de MRB flink verlagen en in de drukke gebieden een time based tol constructie maken (a la noorwegen)? Betaald de gebruiker in de provincies braaf zijn benzine accijnzen en MRB en betaald de forens in het overvolle drukke randstedelijk gebied een extra heffing voor het gebruik van het uitgebreide wegennet daar waar je ook nog kan switchen tussen spits en niet spits tarief.

Voordeel hiervan is dat in de drukke gebieden overal wel camera's boven de snelweg hangen en de infrastructuur er dus al enigzins is. Deze is in het buitengebied niet aanwezig (probeer tussen Hoogeveen en Groningen maar eens een camera te spotten op de A28) en hoef je daar dus ook geen miljarden investering te doen.
Dan belast je dus geen enkele (vracht)auto met buitenlands kenteken in de provincie?

• squashedraven
toolkist schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:07:
[...]

Dan belast je dus geen enkele (vracht)auto met buitenlands kenteken in de provincie?
En dat is een ramp omdat?

• toolkist
  • Niet online
Waarom zouden die niet bij hoeven te dragen?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:06:
En is dan elke auto geschikt voor dit kastje?
Uiteraard.
kan er mee gerommeld worden?
Uiteraard kan ermee gerommeld worden. Zoiets is nooit 100% foolproof. Maar met een goed ontwerp kan je rommelen wel heel lastig maken en de kans op detectie van rommelen verhogen.
kun je de eigenaar van de auto verplichten dit aftermarket te monteren?
Natuurlijk, waarom niet?
wie betaald voor de installatie van het kastje?
Zoals ik hem zou ontwerpen is er nauwelijks sprake van 'installatie'; plak hem op je dashboard, of tegen de middenconsole, of in de achterbak, en tap ergens 12 volt vanaf.
hoe wordt er gerekend als er even geen gps signaal is?
Goede vraag! Kunnen we allerlei oplossingen voor bedenken lijkt me :)
Ik ben echt fel maar dan ook fel tegen het achteraf installeren van een kastje of wat dan ook op prive bezit.
Dat begrijp ik wel. Ik denk dat dat ook wel breed gedeeld wordt; wellicht iets minder extreem dan 'fel maar dan ook fel'. Goed om rekening mee te houden. Ik denk dat als duidelijker wordt hoe zoiets werkt, welke data er zichbaar wordt voor de overheid en dergelijke, het acceptabeler wordt voor de meeste mensen.
Is net als met de slimme meters die ze overal willen hebben en er nog mensen zijn met de oude ferraris meter die dus niet verplicht kunnen worden te wisselen.
De nieuwe energiewet, die aanstaande 1 januari in gaat, verplicht het gebruik van digitale meters; dan worden oude ferrarismeters dus verplicht vervangen.

Maargoed, dit is geen rekeningrijden topic, dus hier laat ik het bij wat betreft dit onderwerp :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

crisp

Devver

Pixelated

spijkerhoofd schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:41:
[...]

We rijden toch al rekening? Als je meer rijd tank je meer peut en de belasting op peut is bijna het hoogste van Europa vanwege de belastingen. En als we het om het milieu doen, dan is een zuinige auto of een EV juist de beloning voor goed gedrag, waarom hebben we dan een duur en complex systeem nodig als het huidige systeem voldoet?
De weglekeffecten door brandstoftoerisme zijn inmiddels ook substantieel.

Intentionally left blank

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:52

hneel

denkt er het zijne van

Waarom is Nederland het enige land in Europa waar rekeningrijden wordt overwogen?
Is dat eigenlijk niet heel raar?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:24

Nox

Noxiuz

Ik ben niet tegen rekeningrijden; in de privewagen rijd ik nog geen 10k prive dus zou ik er zelfs op vooruit gaan. Als ik een tientje pm meer ga betalen zal het ook niet zo'n ramp zijn. Wat ik vervelender vind is dat ik een stukje vrijheid kwijt raak.

Het volgende; je krijgt weer in je auto 'een kastje' wat weer op je dashboard moet rondslingeren, kabels door je auto etc. Of het wordt een OBD module (onhaalbaar, alles voor '95 ongeveer heeft een aanzienlijke kans dat er geen OBD in zit) die lelijk in de weg zit maar acceptabel is.

Dan het volgende: het ding gaat dus vergaren welke auto op welk moment is. Het is letterlijk een volgsysteem. Hoe garandeert de overheid dat het ding expliciet NIET een volgsysteem is? Het is kilometerheffing, dus betalen voor kilometers. De locatie, tijd en wat je doet heeft de overheid niks mee te maken. Als ik voor de deur parkeer bij een mcdonalds iedere avond heeft de overheid daar nul komma niks mee te maken. Je voelt je gewoon begluurt.

En dan is de vraag: wie krijgt die data? Als ik moet betalen per km en de melding krijg: u heeft 8k km gereden, kost 400 euro. Prima, maar hoe controleer ik dat als ik denk dat ik er maar 7600 heb gereden? Ik zou wel een gespecificeerde factuur wensen. Het een sluit het ander uit. En dan de werkgever: die krijgt de factuur van de zakelijke wagen, gespecificeerd? Die mag die informatie niet krijgen, die gaat het niks aan wat de werknemer doet (tot op bepaalde hoogte).

Daarbij is zo'n kastje natuurlijk ook een stap in de richting van politiestaat. Je meet immers met weinig extra moeite G-krachten, snelheid etc. dus de boetes kunnen zo binnen regenen. Even gas bij om een auto in te halen? Vergeet het. Even over de stopstreep door rood om een ambu voor te laten? No way. Ik denk dat er heel snel heel veel van die kastjes sneuvelen. En met 200 euro ps gaat dat vlot enorm duur worden, laat staan de enorme development er omheen. Ik zie het als onhaalbaar, en indien het haalbaar gemaakt moet worden dat het tegen enorm veel privacywetgeving in gaat.
hneel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:30:
Waarom is Nederland het enige land in Europa waar rekeningrijden wordt overwogen?
Omdat we het dichtsbevolkte land zijn met verkeersproblemen, een duur wegennet hebben dat betaalt moet worden en dit eerlijk willen afvangen.

Imho is accijns op benzine een heel prima systeem om de vervuiler te laten betalen per km. Rijd je met je enorme sloep 90 vervuil je minder dan met 140, en dan betaal je dus meer. Via de wegenbelasting tik je een basistarief af obv gewicht. Is het helemaal eerlijk? Nee, maar het is goedkoop te implementeren en is een 1 op 1 koppeling aan vervuiling.

Het probleem is dat elektrische wagens meer en meer in opkomst zijn en die ook meer moeten gaan bijdragen aan het wegennet. Die werden als subsidie uitgesloten altijd om verkoop te promoten. Maar dat is niet/minder nodig omdat ze goedkoper worden.

Er zijn tal van andere mechanismes hiervoor maar de overheid vind betalen per km (wat de meest eerlijke methode is) het summum. Perfect is the enemy of the good in deze. Iedereen zal tot op de cent nauwkeurig betalen naar ratio van vervuilen. Dat betekent een enorme inbreuk op privacy.

M.i. kan dit beter door een verhoging van de energiebelasting op elektriciteit en de laadsessies te koppelen aan je huishouden. Hoe exorbitanter veel elektra je verbruikt, hoe meer energiebelasting je betaalt. Of je het nou in je auto stopt of niet.

De wegen gaan betalen vanuit de belastingpot, aangevuld met energiebelasting én een tolbadge voor buitenlandse auto's. 100 euro per maand of 30 per week ofzo. Ik betaal ook tol als ik in een ander land ben, laat de buitenlanders ook maar lappen als ze hier rijden.

[ Voor 30% gewijzigd door Nox op 03-12-2025 10:44 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• hneel
  • Laatst online: 17:52

hneel

denkt er het zijne van

Naast dat het heel oneerlijk uitpakt voor mensen die en ver moeten reizen en geen goed OV alternatief hebben, heb ik er ook pricipieel bezwaren tegen. Het idee dat je niet meer vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. Het wegennet is immers van ons allemaal. Betalen voor het gebruik van iets wat van jezelf is.
In principe is er dan geen verschil om ook fietsers en voetgangers te gaan belasten. Iedereen zal dat vreemd vinden, maar het idee blijft hetzelfde.

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:08
rik86 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:56:
[...]

Wat is er erg aan als de overheid geld binnen harkt?
We verwachten allemaal dat de overheid zorgt voor AOW, sociale zekerheid, zorg, onderwijs, veiligheid, een goed functionerend ambtenarenapparaat etc. Daar is geld voor nodig.

En daarnaast verwachten we ook dat de overheid zorgt voor een goede leefomgeving en onze vervoersbewegingen die we willen maken ook goed faciliteert. Op de korte én lange termijn.

Al deze aspecten spelen mee bij belastingen. Enerzijds om het huishoudboekje op orde krijgen/houden, anderzijds om ons gedrag sturen.

En dat geldt ook voor de autobelastingen.
Uiteraard is er niks mis mee dat een overheid geld binnen haalt. Ik snap het systeem van belastingen en overheidsuitgaven ;)

Maar! De rekening ligt onevenredig hoog bij de automobilist, een gemakkelijker af te dwingen manier om belasting te innen is er bijna niet.

Er word ook altijd geschermd met het milieu, maar er word nagenoeg niks gedaan aan echt milieu belastende zaken(zoals ik eerder schreef).
Er is ook geen alternatief voor de auto. Ik woon in Friesland, heb een samengesteld gezin met 5 kinderen. Met de auto naar burgers zoo kost een paar tientjes brandstof en het kost 1,5 uur om er te komen.

Het ov is vele malen duurder, duurt 3x zo lang en je moet maar hopen dat je kunt zitten.

Of is dit allemaal niet zo erg omdat binnen de grote steden en randstad dit soort problemen minder spelen? Alles buiten de ring kan de t**ing krijgen.

En dan hebben we het nog niet eens over de privacy en beveiliging gehad.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:38
Hee, kijk eens wat ik vond: 'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'. Dat lijkt mij een mooie plek voor een inhoudelijke discussie over het rekeningrijden.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

crisp schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:25:
[...]
Maar de meeste drukte zit in de Randstad en het weglekken juist niet.

Ergens valt ook iets te zeggen dat de rest van Nederland opdraait voor de dure infrastructuur in de Randstad.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:20
hneel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:30:
Waar heb je die kennis vandaan?

Je zou kunnen zeggen dat Nederland de congestietaks uit Stockholm combineert met het weggebruikbelastingsysteem dat in gebruik is in Duitsland voor de transportsector. Ik begrijp dat er in landen als Finland ook wordt gesproken over zulke oplossingen. Polen heeft een tolsysteem dat lijkt op wat men in Nederland wil.

bron

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:51:
[...]

Mensen die niet zoveel te besteden hebben én afhankelijk zijn van de auto hebben niet de luxe om moe te worden om hierop te wijzen.

Ook die subsidies waren/zijn inderdaad een heet hangijzer. Tesla's die door degenen die de mogelijkheid hadden om zakelijk een tonnetje af te tikken tegen 0% bijtelling (en gratis stroom) gereden konden worden. En hoewel ik zelf tot de categorie behoor die hier gebruik van zou kunnen maken vind ik daar wat van.

Maar dat zijn nog enkel subsidies. De discussie gaat nu over het verhogen van de kosten voor precies de groep die niet de maatschappelijke of financiële mogelijkheden hebben om zich eraan te onttrekken.
Er is netto natuurlijk totaal geen verschil tussen subsidies/toeslagen voor goed gedrag of boetes/extra kosten voor slecht gedrag. Gevoelsmatig misschien, maar effectief is de uitkomst hetzelfde, meer koopkracht bij goed gedrag, minder bij slecht gedrag.

Wat je beschrijft (de zielige uitgeknepen werknemer die geen keus heeft) is een beetje een kip en ei verhaal. Als de overheid maar altijd die arme uitgeknepen werknemer blijft ondersteunen in zijn slechte gedrag terwijl hij door bedrijven steeds verder uitgeknepen wordt en steeds een sneller stromend overheidsinfuus nodig heeft om op de been te blijven kom je natuurlijk nergens. Als slecht gedrag belast wordt, komt er vanzelf een impuls om meer goed gedrag te vertonen. Die bedrijven hebben die werknemen immers net zo hard nodig als dat die werknemer die bedrijven nodig heeft. Dus als die werknemer niet meer op zijn werk kan komen ivm verhoogde kosten rekeningrijden hebben die bedrijven 2 opties: 1) werknemer compenseren of (hopelijk) 2) verhuizen naar een plek die beter bereikbaar is/beter betaalbaar is qua woonlasten voor haar werknemers. Winst voor iedereen, en het belangrijkste, voor de lange termijn duurzaamheid van ons land.

Ik woon in het verre oosten van het land, 5km van de Duitse grens, en bij mijn bedrijf komt elke ochtend een aantal auto's met schoonmakers uit de regio Rotterdam voorgereden. Dat zou echt onbetaalbaar/onmogelijk moeten worden, en hopelijk helpt rekeningrijden daarbij. Stap lekker in regio Rotterdam op je fietsje/in de tram om ergens schoon te gaan maken. Mijn vrouw werkt in de zorg hier in ons dorp, in een functie die in zowat elk groter dorp beschikbaar is. Waarom heeft ze in godsnaam collega's die elke dag ruim een uur enkele rit in de auto zitten terwijl die functies in hun eigen dorp op loopafstand ook beschikbaar zijn. Ik snap er echt niets van.

[ Voor 16% gewijzigd door Janpietertje89 op 03-12-2025 11:31 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar dit is toch allemaal veel simpeler te bereiken dan een volledig rekeningrijden. Zet een paar tolpoorten neer op de drukste wegen die op de drukste momenten een eurootje (of twee, gaat om het idee) in rekening brengt adhv het kenteken.

Met de opbrengst kan de mrb verlaagd worden.

Als prijs een verandering gaat bewerkstelligen kan dit makkelijker dan met een tracker.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 03-12-2025 11:32 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Janpietertje89 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:21:
Dus als die werknemer niet meer op zijn werk kan komen ivm verhoogde kosten rekeningrijden hebben die bedrijven 2 opties: 1) werknemer compenseren of (hopelijk)
Werkgever zegt gewoon: jouw probleem hoe je op je werk komt.
2) verhuizen naar een plek die beter bereikbaar is/beter betaalbaar is qua woonlasten voor haar werknemers.
Hahaha, dat is natuurlijk ook super simpel in de huidige woningmarkt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Ik ben echt fel maar dan ook fel tegen het achteraf installeren van een kastje of wat dan ook op prive bezit. Is net als met de slimme meters die ze overal willen hebben en er nog mensen zijn met de oude ferraris meter die dus niet verplicht kunnen worden te wisselen.
De meter in de meterkast is overigens niet privé bezit maar van de netbeheerder.

• squashedraven
PolarBear schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:55:
[...]

De meter in de meterkast is overigens niet privé bezit maar van de netbeheerder.
Klopt maar waar dat ding in hangt dan weer wel (het huis)

• Janpietertje89
  • Nu online
evilution schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:36:
[...]

Werkgever zegt gewoon: jouw probleem hoe je op je werk komt.
En wie gaat jouw werk doen als jij niet op je werk komt? Arbeid is schaars in Nederland. Niet andersom.

• alexbl69
  • Laatst online: 18:38
Janpietertje89 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:21:
Ik woon in het verre oosten van het land, 5km van de Duitse grens, en bij mijn bedrijf komt elke ochtend een aantal auto's met schoonmakers uit de regio Rotterdam voorgereden. Dat zou echt onbetaalbaar/onmogelijk moeten worden, en hopelijk helpt rekeningrijden daarbij.
Met of zonder rekeningrijden, dit zou nu al niet uit moeten kunnen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:09
[...]
en er nog mensen zijn met de oude ferraris meter die dus niet verplicht kunnen worden te wisselen.
Jawel hoor. Als er in de wet staat dat je een meter moet hebben die met een apart telwerk moet bijhouden bijhoud hoeveel energie er wordt terug geleverd, dan voldoet een ferraris meter die geen telwerk voor teruglevering heeft niet meer.

En dat kan dan ook met rekening rijden, al ben ik dan wel een voorstander van dynamische tarieven en dat iedereen dit betaald (dus zeker ook de buitenlandse auto's die hier maandenlang rondrijden). De vraag is even hoe dit dan gaat werken...

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:17
Uiteindelijk zijn er 2 groepen werkende die door de de kilometerheffing erop achteruitgaan.

1) de groep die voor werk in de randstad moet zijn, maar door de woningcrisis gedwongen verder weg van zijn werk moet wonen.
2) de groep in de provincies waar afstanden over het algemeen langer is, het ov slechter en de werkgelegenheid vaak ver weg is.

Gelukkig kan groep 2 heel eenvoudig naar de randstad verhuizen: want huizen genoeg. 🤡

• Bestseller
jongetje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:27:
[...]

dat iedereen dit betaald (dus zeker ook de buitenlandse auto's die hier maandenlang rondrijden). De vraag is even hoe dit dan gaat werken...
Ik kan je nu al voorspellen dat zij worden vrijgehouden 🥲

• Bestseller
crisp schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:25:
[...]

Mede doordat burgers gewoon geen keus hebben en de auto nodig is. Ondertussen hoort een auto , net zoals internet, tot een primaire levensbehoefte.

Ons hele land is er op ingericht. Zolang ik met mijn auto in 45min op mijn werk kan zijn, maar dit met het OV 2 uur en 30 minuten duurt: dan pak ik de auto. Hoe duur dat ook is. Of ik ga uiteindelijk minder werken als het te duur wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door Bestseller op 03-12-2025 12:45 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:09
Bestseller schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:43:
[...]
Mede doordat burgers gewoon geen keus hebben en de auto nodig is. Ondertussen hoort een auto , net zoals internet, tot een primaire levensbehoefte.
Ik denk dat 80 procent van de auto bewegingen ook prima met het OV en nog meer gewoon met de fiets gemaakt kan worden. Ik ken serieus mensen die met de auto naar de brievenbus 1 straat verderop rijden.

• squashedraven
jongetje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat 80 procent van de auto bewegingen ook prima met het OV en nog meer gewoon met de fiets gemaakt kan worden. Ik ken serieus mensen die met de auto naar de brievenbus 1 straat verderop rijden.
In de randstad/ steden ja geen twijfel over mogelijk. In de provincies zeker niet

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Er rijdt vast geen bus naar die brievenbus 1 straat verderop.

En als 80% van de auto bewegingen met de fiets of ov moet, stort dat ook in.

Het OV werkt in de huidige vorm echt niet. Woon 16km van mijn werk. Met de auto 20 minuten. Met het OV een uur langer... Middenin de randstad.

Daarmee krijg je me voor geen goud het ov in.

• squashedraven
MikeyMan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:52:
[...]

Het OV werkt in de huidige vorm echt niet. Woon 16km van mijn werk. Met de auto 20 minuten. Met het OV een uur langer... Middenin de randstad.

16 kilometer is met een (elektrische) fiets nog prima te doen lijkt me

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat betreft rekeningrijden zullen we eerst de eindvorm moeten afwachten. Ik denk dat vooral als je buiten de randstad woont er al snel gedoe is.

Persoonlijk moet ik 25 km rijden om bij mijn werk te komen. Dat kan korter als ik een veer neem (niet echt sneller en het veer is niet gratis). Die route kost mij 30 minuten. Met OV kost het mij meer dan een uur en dan heb ik een trein en een bus nodig.

In theorie kan ik het fietsen in...pakweg 50 minuten tijd waarbij ik dan geld ophoest voor het veer. Maar ik hoef je niet te vertellen dat 2 x per dag 50 minuten fietsen in de winter of met regen en wind niet een feest is. En als het veer weg valt (wat vaker gebeurd bij hoog water) dan is de fiets ook geen optie.

Maar ik ben dan wss ook niet de target voor rekeningrijden. Ik ben er niet direct op tegen maar wil wel weten wat de regelgeving wordt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Bestseller
[...]

Ik ken juist vooral mensen die de auto echt nodig hebben, omdat ze 40-60km van hun werk wonen. Juist omdat ze dichtbij geen woning kunnen vinden, of omdat het salaris anders een stuk lager zou zijn, waardoor ze hun huidige ‘ver weg’ woning ook niet meer kunnen betalen.

Oftewel: dat jij mensen kent: wil niet zeggen dat de hele wereld zo is. Uiteraard ook andersom.

• squashedraven
Ik woon inderdaad ook 70km weg van werk (net geen uur rijden). Kan wel dichterbij gaan wonen maar dan moet mijn vrouw weer een stuk verder rijden dus schiet je er netto niets mee op.
En in mijn vakgebied is er een tekort aan mensen maar zijn de bedrijven met dit werk ook niet in elk gebied te vinden.

En er wordt vaak gezegd dat file rijden het meest vervuilende is zo'n beetje, nu woon ik dus "ver" weg maar zie ik op een incident na geen file

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:57:
[...]

16 kilometer is met een (elektrische) fiets nog prima te doen lijkt me
Hemelsbreed 16. Fietsend al een beetje meer.
Met een (schijt dure) speed pedelec ofzo best te doen, maar in mn nette kleren met mn laptop ga ik daar niet aan beginnen. Zeker niet in de wintermaanden.

De phev doet het geheel op de accu ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 03-12-2025 13:26 ]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:36
-delete-

[ Voor 98% gewijzigd door Ryur op 03-12-2025 13:13 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06
hamsteg schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:24:
[...]

Je hebt regels en mogelijkheden om daar omheen te werken. Hypotheekadvies mag gewoon als kosten opgevoerd worden evenals taxatiekosten (die magisch kunnen verdwijnen als je de hypotheek afsluit, hoe kan dat? Omdat een deel "kosten" verwerkt zit in het rentepercentage dat je betaalt). Formeel is het verdwenen maar denk je echt dat de bank/adviseur gaat inleveren of verlies gaat draaien?
Het is vooral gedaan om koppelverkoop van hypotheken samen met verzekeringen of woekerpolissen te voorkomen, net zoals 'hypotheekadviseurs' die eigenlijk gebonden zijn aan een bank.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
[...]

En die mensen die naar de brievenbus rijden zullen nauwelijks belast worden. Want die paar meter per keer zet geen zoden aan de dijk. Die gaan veel minder betalen want geen wegenbelasting meer.

Terwijl er in de provincies geen goede verbindingen zijn met het OV, de infra rondom het OV ook niet geweldig is om bij het OV te komen, en de reistijd in mijn geval meer dan verdubbeld. Maar ik ga waarschijnlijk ook veel meer betalen.

Door een randstad bril lijkt het zo leuk. Bushalte/tram/metro op loopafstand. Vervolgens naar je uitstaphalte en lopend of je fiets uit een gigantische stalling halen en naar je werk.

Ik woon in een stad maar de bus stopt 500 meter van mijn huis. Die moet dan eerst naar het centrum, vervolgens overstappen, naar een andere stad, weer overstappen, dan naar de stad van waar ik werk en dan OF 15 minuten lopen of wachten op een bus.

Mijn werkdag met een auto:
8:20 kinderen op school afleveren, 31 minuten rijden, 9:00 op het werk.
17:00 stop ik en ik haal 17:30 de kinderen op van de BSO. 18:00 uur eten. 19:00 gaat de jongste op bed en 19:30 uur gaat de oudste.

Mijn werkdag met het OV is onmogelijk:
7:10 de kinderen op school afleveren. Vervolgens met de bus(sen) waarmee ik om 8:59 bij mijn werkgever kan zijn.
17:00 stop ik en wandel ik naar de bus. Die brengt me naar het treinstation (ja, andere route), vervolgens met de trein, dan met de bus. Dan is het 18:58 en dan naar school fietsen (er is geen fietsenstalling bij die bushalte overigens) en dan naar huis.

Waarom is dat onmogelijk? De voorschoolse opvang begint pas om 7:30 en de buitenschoolse opvang is tot maximaal 18:00. En nog eten koken om half 8 terwijl beide kinderen dan al naar bed moeten is ook niet echt een optie :+

In het verleden is er wel gesproken over meer spoorwegen aanleggen waarmee een directe verbinding mogelijk zou zijn. Daar dat is allemaal afgeschoten. De bedachte treinroute zou waarschijnlijk een haf uur geduurd hebben. Maar als was het 45 minuten... Dat is nog best te doen. Maar 1:45 tot 2:15 reistijd voor een afstand van 45 km?

Als het OV langzamer is als de fiets weet je dat er iets mis is.

• Bestseller
MikeyMan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:52:
[...]

Hoe onaantrekkelijker je het OV maakt, hoe meer kilometerheffing je kunt rekenen: wanneer mensen massaal voor het OV kiezen ontstaat er immers een probleem in de begroting. De overheid moet dus balanceren tussen de lasten zoveel mogelijk verzwaren en tegelijkertijd mensen in de auto houden ivm de begroting.

• squashedraven
Waah schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:21:
[...]

En die mensen die naar de brievenbus rijden zullen nauwelijks belast worden. Want die paar meter per keer zet geen zoden aan de dijk. Die gaan veel minder betalen want geen wegenbelasting meer.

Terwijl er in de provincies geen goede verbindingen zijn met het OV, de infra rondom het OV ook niet geweldig is om bij het OV te komen, en de reistijd in mijn geval meer dan verdubbeld. Maar ik ga waarschijnlijk ook veel meer betalen.

Door een randstad bril lijkt het zo leuk. Bushalte/tram/metro op loopafstand. Vervolgens naar je uitstaphalte en lopend of je fiets uit een gigantische stalling halen en naar je werk.

Ik woon in een stad maar de bus stopt 500 meter van mijn huis. Die moet dan eerst naar het centrum, vervolgens overstappen, naar een andere stad, weer overstappen, dan naar de stad van waar ik werk en dan OF 15 minuten lopen of wachten op een bus.

Mijn werkdag met een auto:
8:20 kinderen op school afleveren, 31 minuten rijden, 9:00 op het werk.
17:00 stop ik en ik haal 17:30 de kinderen op van de BSO. 18:00 uur eten. 19:00 gaat de jongste op bed en 19:30 uur gaat de oudste.

7:10 de kinderen op school afleveren. Vervolgens met de bus(sen) waarmee ik om 8:59 bij mijn werkgever kan zijn.
17:00 stop ik en wandel ik naar de bus. Die brengt me naar het treinstation (ja, andere route), vervolgens met de trein, dan met de bus. Dan is het 18:58 en dan naar school fietsen (er is geen fietsenstalling bij die bushalte overigens) en dan naar huis.

Waarom is dat onmogelijk? De voorschoolse opvang begint pas om 7:30 en de buitenschoolse opvang is tot maximaal 18:00. En nog eten koken om half 8 terwijl beide kinderen dan al naar bed moeten is ook niet echt een optie :+

In het verleden is er wel gesproken over meer spoorwegen aanleggen waarmee een directe verbinding mogelijk zou zijn. Daar dat is allemaal afgeschoten. De bedachte treinroute zou waarschijnlijk een haf uur geduurd hebben. Maar als was het 45 minuten... Dat is nog best te doen. Maar 1:45 tot 2:15 reistijd voor een afstand van 45 km?

Als het OV langzamer is als de fiets weet je dat er iets mis is.
Het kan nog erger, dichtstbijzijnde bushalte op 5km dan busje naar Groningen (a 30 minuten) vanuit daar trein naar Meppel (45 minuten). dan nog een bus richting het gebied waar ik moet zijn (15 minuten) en dan nog kwartier lopen. Ik ga nog liever op de fiets die kant op dan dat ik het OV pak zegmaar

• Waah
MikeyMan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:10:
[...]

Hemelsbreed 16. Fietsend al een beetje meer.
Met een speed pedelec ofzo best te doen, maar in mn nette kleren met mn laptop ga ik daar niet aan beginnen. Zeker niet in de wintermaanden.

De phev doet het geheel op de accu ;)
Rugzak-laptop en gaan met die banaan! Hier hebben we kleedruimtes op het werk :+ en ik heb een collega die elke dag 40km fietst (omdat hij dat net zo snel doet als met de auto. De autoweg is nogal om en het fietspad is recht... En hij doet mee aan amateur wielerwedstrijden dus voor hem is het training).

Maar ja hemelsbreed en de weg zelf kan best schelen. Hemelsbreed woon ik 31 km van mijn werk. Met de fiets is dat al 42 en met de auto 44. Zit een meer tussen en ik verwacht dan ook weer niet dat ze daar een brug/tunnel gaan bouwen voor mij :+

• Waah
squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:23:
[...]

Het kan nog erger, dichtstbijzijnde bushalte op 5km dan busje naar Groningen (a 30 minuten) vanuit daar trein naar Meppel (45 minuten). dan nog een bus richting het gebied waar ik moet zijn (15 minuten) en dan nog kwartier lopen. Ik ga nog liever op de fiets die kant op dan dat ik het OV pak zegmaar
Daarom noemde ik nog expliciet dat ik dan nog in een stad woon. Buiten de stad is het nog erger.
1/3e van de bevolking woont in een dorp of platteland (afhankelijk van de definitie maar toch). Dat is een best aantal.

• squashedraven
Waah schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:28:
[...]

Daarom noemde ik nog expliciet dat ik dan nog in een stad woon. Buiten de stad is het nog erger.
1/3e van de bevolking woont in een dorp of platteland (afhankelijk van de definitie maar toch). Dat is een best aantal.
en dan mis je nog de mensen die in de stad wonen maar in het buitengebied werken.

Kortom we zijn het erover eens dat het OV momenteel in veel gevallen waardeloos is :+
(het begint waar je niet bent en eindigt waar je niet wil zijn)

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:14
squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:29:
[...]

en dan mis je nog de mensen die in de stad wonen maar in het buitengebied werken.

Kortom we zijn het erover eens dat het OV momenteel in veel gevallen waardeloos is :+
(het begint waar je niet bent en eindigt waar je niet wil zijn)
Hear, hear. Ik werk voor twee dagen thuis, twee dagen in Eindhoven en 1 dag in de week in Apeldoorn . Apeldoorn is voor mij anderhalf uur met de auto, de treinen en bussen doen er meer dan twee en een half uur over.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:13
HEY_DUDE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:11:
[...]
In het OV is er al sinds mensenheugenis een differentiatie tussen spits en buiten de spits qua tarieven. Ik hoor daar niemand over dat dat oneerlijk is voor praktisch opgeleiden.
Voor veel mensen voelt dat denk ik toch anders. Zoals je al stelt bestaat het al lang, dus er wordt niks 'afgepakt'. En het gaat om korting buiten de spits, i.p.v. een spitsheffing. Ook weer een gevoelsmatig verschil.

En verder wat Brent in "Tweede Kamerverkiezingen 2025: Formatie en nasleep" al stelde.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
skimine schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:34:
[...]

Voor veel mensen voelt dat denk ik toch anders. Zoals je al stelt bestaat het al lang, dus er wordt niks 'afgepakt'. En het gaat om korting buiten de spits, i.p.v. een spitsheffing. Ook weer een gevoelsmatig verschil.
Tsja, dan noemen we het toch geen spitsheffing maar een dalkorting. Ben je er ook. Dat is niets meer en niets minder dan perceptiemanagement maar het resultaat is effectief hetzelfde.

Afpakken blijft ook een beetje een lastige - wat je overigens breed ziet met aanpassingen - is alles wat een negatieve impact zou kunnen hebben onwenselijker terwijl we anderzijds ook niet lijken te willen accepteren dat er uitdagingen zitten in de mobiliteitsvrijheid die er nu is. Dan kan er linksom of rechtsom meer geld naar toe maar dat moet uiteindelijk ergens vandaan komen.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:37

Zewatanejo

Fine Thanks!

skimine schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:34:
[...]

En verder wat Brent in "Tweede Kamerverkiezingen 2025: Formatie en nasleep" al stelde.
Tsja.. Ik rijd heel weinig met de auto, maar betaal nu even veel motorrijtuigenbelasting als iemand die heel veel rijd. Is ook niet eerlijk.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49
Waah schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:21:

(Verhaal)
Olifant in de kamer: een vrouw (of man) die thuisblijft en voor de kinderen zorgt is in veel situaties zo slecht nog niet.

• squashedraven
Zewatanejo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:00:
[...]

Tsja.. Ik rijd heel weinig met de auto, maar betaal nu even veel motorrijtuigenbelasting als iemand die heel veel rijd. Is ook niet eerlijk.
Hoezo is dat niet eerlijk? jij betaald voor het hebben van een auto (dus parkeerplaats etc.) een gebruiker betaald voor het gebruik doormiddel van benzine accijns en eventueel belasting op de laadpalen.

Als je alleen betaald voor gebruik had ik hier wel 10 auto's staan

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:11
squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:05:
[...]

Hoezo is dat niet eerlijk? jij betaald voor het hebben van een auto (dus parkeerplaats etc.) een gebruiker betaald voor het gebruik doormiddel van benzine accijns en eventueel belasting op de laadpalen.

Maar mijn auto staat op mijn eigen oprit die ik al gekocht heb. Gaat dan jouw visie nog op?

• squashedraven
Vrietje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:08:
[...]

Maar mijn auto staat op mijn eigen oprit die ik al gekocht heb. Gaat dan jouw visie nog op?
Ja, want je zal vast ooit wel ergens parkeren en de overheid (gemeente) heeft de inrit voor jou betaald althans dat er tegels liggen zodat jij je oprit op kan

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Jullie beseffen dat er nog lang geen regeerakkoord is? :P

It’s the economy, stupid!

• squashedraven
dawg schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:31:
Jullie beseffen dat er nog lang geen regeerakkoord is? :P
Preventief mopperen noemen we dat, hoeft dat straks niet meer

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:05:
[...]

Als ik niet rijd, dan staat de auto op mijn eigen oprit. Omdat ik weinig rijd belast in het wegennet ook nog eens heel weinig. Mijn nauwelijks gebruik van publieke parkeerruimte. Draag niet bij aan de file. Met mijn autogebruik kost ik de maatschappij dus niet veel
Waarom zou ik dan evenveel moeten betalen voor het bezit van een auto dan iemand die juist wel heel veel rijd en daarmee veel meer bijdraagt aan de maatschappelijke kosten van verkeer?
Dan vind ik het veel eerlijker dat we de wegenbelasting betalen via een kilometerheffing.

• squashedraven
Zewatanejo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:37:
[...]

Als ik niet rijd, dan staat de auto op mijn eigen oprit. Omdat ik weinig rijd belast in het wegennet ook nog eens heel weinig. Mijn nauwelijks gebruik van publieke parkeerruimte. Draag niet bij aan de file. Met mijn autogebruik kost ik de maatschappij dus niet veel
Waarom zou ik dan evenveel moeten betalen voor het bezit van een auto dan iemand die juist wel heel veel rijd en daarmee veel meer bijdraagt aan de maatschappelijke kosten van verkeer?
Dan vind ik het veel eerlijker dat we de wegenbelasting betalen via een kilometerheffing.
Dus als ik 10 auto's zou hebben (zou er geen nee tegen zeggen) en 9 op parkeerplaatsen heb staan want er past maar 1 op de oprit. Is het dan nog steeds logisch dat ik alleen betaal via een kilometerheffing als ik maar 10k km per jaar rijd?

En heel semantisch misschien maar het is motorrijtuigenbelasting geen wegenbelasting

ps. als je amper rijd en op eigen afgesloten erf hebt staan (hekje voor de oprit) kun je ook je auto schorsen als je er toch geen gebruik van maakt. Hoef je geen MRB of verzekering te betalen

[ Voor 8% gewijzigd door squashedraven op 03-12-2025 14:41 ]

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:40:
[...]

Dus als ik 10 auto's zou hebben (zou er geen nee tegen zeggen) en 9 op parkeerplaatsen heb staan want er past maar 1 op de oprit. Is het dan nog steeds logisch dat ik alleen betaal via een kilometerheffing als ik maar 10k km per jaar rijd?

En heel semantisch misschien maar het is motorrijtuigenbelasting geen wegenbelasting

ps. als je amper rijd en op eigen afgesloten erf hebt staan (hekje voor de oprit) kun je ook je auto schorsen als je er toch geen gebruik van maakt. Hoef je geen MRB of verzekering te betalen
ja hoor, maar zou wel graag willen dat je ze allemaal op je eigen oprit zet. Of ze ergens in een door jou betaalde stalling zet.
Het hebben van een auto kost de maatschappij op zich geen geld. Dus koop gerust tien auto's als je dat wilt.

• squashedraven
Zewatanejo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:43:
[...]

ja hoor, maar zou wel graag willen dat je ze allemaal op je eigen oprit zet. Of ze ergens in een door jou betaalde stalling zet.
Het hebben van een auto kost de maatschappij op zich geen geld. Dus koop gerust tien auto's als je dat wilt.
wel als ik ze op een openbare parkeerplaats zet wat gewoon toegestaan is als ik netjes de MRB en verzekering betaal. Als ik alleen per kilometer hoef te betalen is die rem er niet

• welvaartsbuik
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:47
Het lastige met rekeningrijden is dat het naast het verschil randstad/buitengebied, je ook een verschil beroepen krijgt.

Als we gaan rekening rijden is het voor mij best makkelijk, ik werk een x aantal dagen thuis, kan als ik naar kantoor moet het of plannen dat ik met het OV kan of dat ik iets moet doen met een vloot auto oid(heb zelf geen zakelijke lease). Denk dat er op Tweakers best een boel zijn die dit nu al doen/makkelijk kunnen doen.

Alleen zijn er ook beroepen die vaak op locatie moeten zijn. Denk hierbij aan monteurs, fabrieks werkers, winkel personeel, koks etc. Vaak beroepen die niet super verdienen waardoor mensen vaak niet dichter bij hun werk kunnen gaan wonen maar die wel moeten reizen.

Maakt het gewoon wat lastig!

• Waah
Dennis schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:04:
[...]

Olifant in de kamer: een vrouw (of man) die thuisblijft en voor de kinderen zorgt is in veel situaties zo slecht nog niet.
Goed plan! Laat me raden: je bent zeker boven de 40 of verdient heel erg goed. Want ik zou niet weten hoe je tegenwoordig nog kan rondkomen met een gezin op 1 salaris :+ tenzij je altijd wil huren, nooit wil kopen en 1x per 2 jaar eens op vakantie wil.

De tijd van dat de man werkt en de vrouw thuis blijft is echt wel voorbij :Y)

Maar wel een goed idee. Gaan we dan de verloren inkomstenbelasting ook doorberekenen aan de automobilist? Of halen we die belasting ergens anders vandaan. Oh en de extra kosten aan toeslagen

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 03-12-2025 14:49 ]

• skimine
Napo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:45:
[...]
Tsja, dan noemen we het toch geen spitsheffing maar een dalkorting. Ben je er ook. Dat is niets meer en niets minder dan perceptiemanagement maar het resultaat is effectief hetzelfde.

Afpakken blijft ook een beetje een lastige - wat je overigens breed ziet met aanpassingen - is alles wat een negatieve impact zou kunnen hebben onwenselijker terwijl we anderzijds ook niet lijken te willen accepteren dat er uitdagingen zitten in de mobiliteitsvrijheid die er nu is. Dan kan er linksom of rechtsom meer geld naar toe maar dat moet uiteindelijk ergens vandaan komen.
Mee eens hoor, ik probeerde vooral even een deel van de (mogelijke) onvrede te duiden.

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:44:
[...]

wel als ik ze op een openbare parkeerplaats zet wat gewoon toegestaan is als ik netjes de MRB en verzekering betaal. Als ik alleen per kilometer hoef te betalen is die rem er niet
[sarcasm=on]Ja goed dat je dat zegt. Ik zet ook even een half miljoen opzij om 10 auto's te kopen als die kilometerheffing er door komt. Met mij meer dan genoeg mensen die zulke financiele ruimte nog hebben. [sarcasm=off]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50
squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:44:
[...]

De gemeente die die parkeerplaatsen faciliteert ziet geen cent van de betaalde MRB.

Mijn buurman heeft 2 knutsel auto's. Soms is de ene kapot, dan pakt 'ie de andere. Als ze beide werken pakt 'ie in het weekend de ander zodat die geen vierkante wielen en een platte accu krijgt. Een van beiden staat altijd helemaal achter op zijn oprit naast het huis. Heeft niemand last van. Maar hij betaalt er wel elke maand voor.
En ja, je kunt schorsen, maar ook dat is niet gratis. Kost je elke schorsing minstens 29,10 euro (auto >15 jaar, voor jongere auto's is het duurder).

• squashedraven
Zewatanejo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:48:
[...]

[sarcasm=on]Ja goed dat je dat zegt. Ik zet ook even een half miljoen opzij om 10 auto's te kopen als die kilometerheffing er door komt. Met mij meer dan genoeg mensen die zulke financiele ruimte nog hebben. [sarcasm=off]
oud mx-5je van een paar duizend. Hyundai scoupe paar honderd, oud golfje van een paar honderd, voor de leuk een dikke terreinwagen van een paar duizend et. voor nog geen 15k kan ik prima 10 auto's aanschaffen hoor geen enkel probleem dus het sarcasme is nergens voor nodig ;)

• skimine
squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:35:
[...]

Preventief mopperen noemen we dat, hoeft dat straks niet meer
offtopic:
Volgens mij noemen we dit gewoon 'warmdraaien' hoor, en dan bij het regeerakkoord hetzelfde feest lekker opnieuw :P

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:20
De absurde hoeveelheid posts die in dit topic worden geschreven over rekeningrijden terwijl het document nog veel meer onderwerpen bevat geeft wel aan hoe slim het is van D66 en CDA om dit als ruilmiddel beschikbaar te maken aan de VVD.

• squashedraven
DutchCommando schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:53:
De absurde hoeveelheid posts die in dit topic worden geschreven over rekeningrijden terwijl het document nog veel meer onderwerpen bevat geeft wel aan hoe slim het is van D66 en CDA om dit als ruilmiddel beschikbaar te maken aan de VVD.
Dat heb je snel als er iemand over begint natuurlijk. Het gaat straks over op afschaffing HRA daarna op de zorgbezuinigingen etc. er wordt gewoon gemopperd/gediscusseerd per onderwerp. Document is net een dag online geef ons even :+

• Spotmatic
  • Laatst online: 19:21

Spotmatic

Ken sent me

Als het toch over de auto gaat, dan maak ik mij persoonlijk meer druk over de oldtimerregeling. Mijn auto wordt over 7 maanden 40 jaar oud en zou dan volledig belastingvrij worden. Maar er is altijd weer die sneaky Laurens Dassen van Volt die een week geleden (!) wederom, volgens mij nu al voor de derde keer, probeert via een motie de hele vrijstelling om zeep te helpen. Gelukkig is het weggestemd maar wie weet gaat het hem toch een keer lukken. :(

https://www.tweedekamer.n...2025Z20445&did=2025D48179

Die hele oldtimerregeling is echt een hoofdpijndossier voor mij. Er wordt in Nederland echt te vaak aan gesleuteld. Maar goed, dat is maar een persoonlijk probleempje. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:19

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Topicstarter
Modbreak:Vriendelijk verzoek om vanaf nu het rekeningrijden te bespreken in forumtopic: 'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk' en daarnaast ook de focus op de HRA wat af te bouwen. Er staat veel meer in het document en er is nog veel te doen om aan een meerderheid te komen en een kabinet te maken...

Tweakers Discord

• Janpietertje89
  • Nu online
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Janpietertje89 op 03-12-2025 15:19 ]

• Vrietje
squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:09:
[...]

Ja, want je zal vast ooit wel ergens parkeren en de overheid (gemeente) heeft de inrit voor jou betaald althans dat er tegels liggen zodat jij je oprit op kan
Ja volgens die beredenering zou je ook iedereen een vast bedrag voor het ov laten betalen , ook al gebruik je het niet.
Die bus/tram/metro/trein/boot rijden varen toch. En de gemeente heeft er speciaal haltes en banen voor aangelegd.
En ja je kaartje kan je vergelijken met de brandstof die je voor je auto betaald.

Maar goed je mag natuurlijk die mening hebben.
Ik ben ook geen fan van rekening rijden, omdat mijn gevoel is dat je er snel door meer gaat betalen als nu.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06
Vrietje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:24:
[...]

Ja volgens die beredenering zou je ook iedereen een vast bedrag voor het ov laten betalen , ook al gebruik je het niet.
Die bus/tram/metro/trein/boot rijden varen toch. En de gemeente heeft er speciaal haltes en banen voor aangelegd.
Dat 'systeem' hebben ze toch op die manier in Luxemburg?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Vrietje
Overigens kan iemand uitleggen waarom HRA banken subsidie is? Want als ik naar onze buurlanden kijk, is de hypotheekrente daar rond het zelfde niveau. Alleen hebben ze natuurlijk geen hra , maar misschien wel andere. belastingvoordelen die we hier niet hebben

• squashedraven
Vrietje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:24:
[...]

En ja je kaartje kan je vergelijken met de brandstof die je voor je auto betaald.

Maar goed je mag natuurlijk die mening hebben.
Ik ben ook geen fan van rekening rijden, omdat mijn gevoel is dat je er snel door meer gaat betalen als nu.
Indirect doen we dat natuurlijk al wel (inkomstenbelasting) maar als het OV er echt beter van gaat worden (ook in de gehuchtjes) sta ik niet direct heel negatief ten opzichte van een mobiliteitsbelasting oid. Maar dan moet je niet het geneuzel hebben dat NS privaat bedrijf is etc.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Vrietje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:27:
Overigens kan iemand uitleggen waarom HRA banken subsidie is? Want als ik naar onze buurlanden kijk, is de hypotheekrente daar rond het zelfde niveau. Alleen hebben ze natuurlijk geen hra , maar misschien wel andere. belastingvoordelen die we hier niet hebben
Omdat een bank - kort door de bocht - hogere hypotheken kan verkopen zonder het hen iets kost.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Metro2002 Lees aub even de modbreak. Daar is een ander topic voor.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:30

Metro2002

Memento mori

dawg schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:29:
@Metro2002 Lees aub even de modbreak. Daar is een ander topic voor.
Ik had het al uitgetypt voor ik de modbreak zag maar uiteraard mag die post verplaatst worden.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:19

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Topicstarter

Tweakers Discord

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:59
squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:13:
[...]

Kunnen ze je uberhaupt verplichten in een auto met typegoedkeuring een after market GPS tracker in te laten bouwen. Tenslotte is bij oude auto's het ook niet verplicht om gordels op de achterbank te hebben (mits de auto deze niet had ten tijde van de goedkeuring).
Mijn ervaring met aftermarket rommel op een auto is dat deze ook wel eens voor wat storing kan zorgen.

Met andere woorden als ze bij mij aankomen met "er moet een gps tracker in" dan zal ik dat met hand en tand tegen werken
Excuus, modbreak gemist :)

[ Voor 14% gewijzigd door migchiell op 03-12-2025 16:58 ]

• nwagenaar
  • Laatst online: 19:04

nwagenaar

God, root. What's the differen

Buma is ondertussen bezig (geweest) met het ontvangen van de kleinere partijen. De meeste zijn positief dat er al een behoorlijk fundament ligt, maar uiteraard is de inhoud niet naar de zin van de meeste partijen: met andere woorden meer dan genoeg mogelijkheden voor handjeklap.

Maar het meest briljant is de terugkoppeling van de BBB: de plannen zijn desastreus voor het platte land en de landbouw.

Dit terwijl LTO en NAJK juist weer (gematigd) positief zijn over de beschreven stappen.

Dus als jij je afvraagt hoe ver dat de BBB afstaat van de realiteit als het gaat om landbouw en stikstof, dan heb je nu je antwoord.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

4% over drie ton gemiddeld levert minder op dan 4% over zes ton.

• skimine
HRA zorgt er effectief voor dat mensen een hogere hypotheek kunnen nemen. Zolang de woningvoorraad redelijk constant blijft, betekenen hogere hypotheken puur hogere huizenprijzen. Het is niet dat er hierdoor meer mensen een huis kunnen kopen.
Onderaan de streep is het dus vooral voordelig voor de banken (want hogere hypotheek = meer renteinkomsten) en de mensen die goedkoop een huis hebben gekocht en nu extreem veel overwaarde kunnen pakken (en daarna nog wel ergens kunnen wonen tegen een overzichtelijk bedrag of meer dan één woning hebben).

• toolkist
  • Niet online
..

[ Voor 99% gewijzigd door toolkist op 03-12-2025 18:29 . Reden: modbreak gemist ]

• toolkist
  • Niet online
..

[ Voor 98% gewijzigd door toolkist op 03-12-2025 18:29 . Reden: modbreak gemist ]

• Bestseller
Dat kan niet: omdat het populistische napraat is.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie de TS De Tweede Kamerverkiezingen 2025: De uitkomst