• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou D66 lijkt inmiddels de overwinning op te eisen.
En nu gaan we naar de farce kijken waarbij D66 inderdaad liever met GL-PvdA wil en de VVD niet. :z
https://nos.nl/liveblog/2...erantwoordelijkheid-nemen

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:33
FirePuma142 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Dat is ook waar @Joris748 gepikeerd over is. Jullie zijn het dus hartstikke eens :)
Oh zeker. Ik snap het als je mijn post interpreteerde als een reactie tegen @Joris748 , maar het is juist bedoeld als extra onderstreping voor zijn post. ;)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:15
Malarky schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:40:
[...]
Wellicht omdat veel stemmers beseffen dat bijvoorbeeld het behoudt van Tata Steel een keuze is uit 2 kwaden? Immers zonder Tata Steel zijn we andermaal meer afhankelijk van andere landen en met Tata Steel (zelfs met de beste bedoelingen en meest moderne technologie) is er nog altijd een zeker negatief gezondheidseffect. Dus ongeacht je politiek standpunt, een ieder snapt dat het een afweging is uit 2 meer of mindere kwaden.
Maar de rechtse stemmers kiest er dus voor dat doorgaan beter is en dan kies je er dus ook voor dat ie wel in je achtertuin mag staan.
Dat argument gaat uitsluitend ook op voor een AZC als het dan wellicht toch zo is dat daar een zekere overlast vanuit gaat. Want als dat gewoon een neutraal gebouw is met neutrale inwoners zoals in elk ander appartementencomplex zou er niets op tegen zijn.
Tja, zo snapt ook iedereen dat als je AZCs weer gaat centreren in bepaalde gemeentes dat je alsnog niet aan spreiding doet. Oftewel dan maak je er ipv een goede optie een slechte optie van. Een kleine AZC hier in de straat mag van mij prima. Sterker nog dat heb ik jaren gehad. Een grote AZC met slechte begeleiding zoals we nu hebben wil ik echter niet in mijn straat hebben. Precies waarom je spreiding over het hele land wil hebben. Want dan kun je kiezen voor geschikte locaties met voldoende begeleiding.
Teveel concentratie en daardoor een gebrek aan onderwijs, of medewerkers voor de begeleiding zijn natuurlijk ook uitstekende argumenten om het niet te doen. Het argument dat er voldoende (woon)ruimte moet zijn (zoals ook bij een kerncentrale) vind ik ook een valide genoemd argument.
Precies waarom spreiding goed is en dus niet werkt als je het centreert.
Dat gemeenten niet homogeen links/rechts zijn, zoals hieronder genoemd, is wellicht nog wel het beste argument dan. :) Maar wat mij betreft kan een inschatting van lokale steun zeker meegewogen worden in het toewijzen van nieuwe locaties.
Zoals ik al zei, dat betekent dan dus ook dat Tata-steel in de wijken van rechtse kiezers komt. En dat ook de wijken met rechtse stemers geen toeslagen meer krijgen.

Je kunt dus niet 1 voorbeeld pakken, dat in het extreme trekken en dan roepen dat mensen het er niet mee eens zijn. Net als dat mijn stelling dat Tata steel maar in rechtse gemeentes moet uitbreiden gewoon onzinnig is. Je moet kijken wat de beste plek is, en dat is niet afhankelijk van kiezers.

[removed]

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:52
Auredium schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Wat betreft links (en ik geloof dat ik het eerder heb gezegd)

PVDA/GL moet echt een naamsverandering doorvoeren omdat ze nu een beetje als two-face over komen. De naam is natuurlijk ook maar een sausje het kan van alles worden 'Progressief Nederland' of wellicht 'Ongehoord Nederland' om de omroep een hak te zetten. :P
Vervolgens een lijsttrekker die ook iets nieuws vertegenwoordigd maar toch de kernwaarde van de oude twee partijen handhaaft.

En links moet voor zijn eigen goed af van die verschillende niets zeggen splinterpartijen af die hun macht verdelen. Als je de partijen die drie over minder zetels hebben (verschillende nog niets eens 1) dan heb je een hoop mensen over die zeer waarschijnlijk toch een linkse stem zouden uitbrengen en daarmee de linkse establishment boosten waardoor er een grotere kans is dat links een rol kan spelen in een coalitie en dus meer invloed kan uitoefenen. Maar goed, dat is zoals ik het zie.

Uiteindelijk kosten partijen zoals Bij1 maar ook zelfs PvdD gewoonweg kracht in de kamer. Links is wat dat betreft te verplinterd. Deels begrijp ik dat ook wel. Waar politiek rechts vaak hamert op vrij brede issues (bedrijfsleven, immigratie, etc. etc.) hamert links vaak op andere issues. Soms breder (klimaat, buitenlandbeleid, etc etc.) maar ook vaak op andere zaken zoals dierenwelzijn. (Vrede voor Dieren). Dat laatste kost ze politieke slagkracht waardoor kabinetten sneller centrum of centrum rechts zijn en dus de linkse stemmer aan invleod verliest.
Teveel versplintering is niet handig. Maar uiteindelijk is het ook niet goed als er op links nog maar één partij overblijft. In bijvoorbeeld de VS en het VK zie je dat het er niet per se beter van wordt als er alleen nog maar grote partijen overblijven. Zeker als het er nog maar twee zijn omdat de andere kant ook samen is gegaan.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:38
Ik heb inmiddels een aantal keer het minderheidskabinet voorbij zien komen van D66-CDA-VVD.

Dat lijkt me niet ondenkbaar. Je vormt een middenkabinet met de winnaars, en zoekt meerderheden op rechts of links afhankelijk van de thema's. Het ontbreekt alleen aan daadkracht, maar als de VVD GL/PVDA blijft weigeren (ze hebben in het verleden wel samengewerkt) is het wellicht een goede optie.

Ik zou zelf liever een stabiele meerderheid hebben zodat er doorgepakt kan worden, maar daar is de uitslag en verdeeldheid helaas niet naar.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:20

DropjesLover

Dit dus ->

CarpeVentum schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:27:
Ik heb inmiddels een aantal keer het minderheidskabinet voorbij zien komen van D66-CDA-VVD.

Dat lijkt me niet ondenkbaar. Je vormt een middenkabinet met de winnaars, en zoekt meerderheden op rechts of links afhankelijk van de thema's. Het ontbreekt alleen aan daadkracht, maar als de VVD GL/PVDA blijft weigeren (ze hebben in het verleden wel samengewerkt) is het wellicht een goede optie.

Ik zou zelf liever een stabiele meerderheid hebben zodat er doorgepakt kan worden, maar daar is de uitslag en verdeeldheid helaas niet naar.
Dat kan dan ook "over links" met D66-CDA-PvdAGL, het verschil is maar 2 zetels (64 vs 66) en je zult toch altijd op zoek moeten naar extra stemmen.

Ik vrees dat zaken doen met de VVD bij de volgende verkiezingen D66 gaat decimeren, zoals dat de VVD met al hun voormalig coalitiepartners lijkt te doen...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:58
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:20:
Nou D66 lijkt inmiddels de overwinning op te eisen.
En nu gaan we naar de farce kijken waarbij D66 inderdaad liever met GL-PvdA wil en de VVD niet. :z
https://nos.nl/liveblog/2...erantwoordelijkheid-nemen
VVD moet niet zo zeuren en gewoon mee doen, jammer dat je niet alles krijgt wat je wilt. Krijgt niemand in Nederland.

Men kan veel zeggen over Rutte, maar tenminste probeert die altijd een compromis te vinden of maken. Dilan is wat mij betreft op dit thema net zo slecht als Wilders.

De echte taak van een politieke leider is bruggen bouwen en niet kapot maken. Dilan kan dit gewoon niet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Geert laat weer eens zien waarom zijn zogenaamde partij al lang en breed verboden had moeten worden.

Er moet nooit plaats zijn voor extreem-rechts, en ja, extreem-links ook voordat ik dat over me heen krijg, in een democratie.
CarpeVentum schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:27:

Maar die partijen gaan dan ook dingen willen in ruil voor hun steun.

Krijg je als nog geen beleid, zwalkbeleid of beleid wat constant wordt afgeschoten in de EK of bij een rechter omdat Ja21 alleen steun gaf voor anti-migratie die niet mogelijk is.

Als we te maken hadden met normal, conforme, eerlijke partijen die het landsbelang vooraan hadden staan, hadden we met kerst wel iig. een hoofdlijnenakkoord [ :+ ] gehad.

Probleem: daarmee hebben we niet te maken.

People as things, that’s where it starts.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:32
Ik heb liever nieuwe verkiezingen als het een minderheidskabinet wordt. Ik heb geen enkele behoefte aan weer 2-3 jaar eindeloos ruzie en dan alsnog niets bereiken.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:03
DropjesLover schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:34:
[...]

Dat kan dan ook "over links" met D66-CDA-PvdAGL, het verschil is maar 2 zetels (64 vs 66) en je zult toch altijd op zoek moeten naar extra stemmen.

Ik vrees dat zaken doen met de VVD bij de volgende verkiezingen D66 gaat decimeren, zoals dat de VVD met al hun voormalig coalitiepartners lijkt te doen...
Er was een staatje bij de NOS die aangaf dat 20% van de bevolking over links wil, en 40% over rechts. Deze combi doet geen recht aan de verkiezingsuitslag en is daarmee zeker niet iets om als eerste te gaan onderzoeken.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

YakuzA schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:32:
[...]

En als we dan ook nog meer geld vrij maken voor de IND en COA om te zorgen dat mensen die hier niet mogen blijven sneller uitgeprocedeerd zijn.
Maar ja, dat zou problemen oplossen zijn. En dat is voor bepaalde partijen weer gevaarlijk, want zodra het je het probleem echt gaat oplossen en het minder wordt, stemt je achterban niet meer op je :+
Dat zeker ook.. we hebben het probleem deels zelf gemaakt.. als die procedure sneller was heb je ineens veel minder concurrent asielzoekers.. ze zijn of 'goedgekeurd' of het land uit gezet dan.. maar ja geld daar aan uitgeven is een vies woord |:(

NL is niet de enige daarin trouwens, in de UK niet veel beter :X maar op social media maar wel blijven mekkeren over boat people :X

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bschnitz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

VVD moet niet zo zeuren en gewoon mee doen, jammer dat je niet alles krijgt wat je wilt. Krijgt niemand in Nederland.

Men kan veel zeggen over Rutte, maar tenminste probeert die altijd een compromis te vinden of maken. Dilan is wat mij betreft op dit thema net zo slecht als Wilders.

De echte taak van een politieke leider is bruggen bouwen en niet kapot maken. Dilan kan dit gewoon niet.
Rutte sloot alleen compromissen waarbij de VVD kreeg wat de VVD wou, namelijk de status quo behouden tegenover partijen die dingen wenste te veranderen. Daarom ging elke coalitiepartner van de VVD ook ten onder. Die wenste dingen te veranderen. Yeşilgöz kan dit spel gewoon niet spelen, dus sluit ze gewoon alles vooraf uit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

"Wilders deelt op X ook enkele berichten van mensen die twijfelen aan de gang van zaken rond de uitslagen. In Zaanstad zouden bijvoorbeeld vijftien volle containers met getelde stemmen weg zijn, zo staat in het X-bericht. De gemeente Zaanstad laat weten dat dit bericht "pertinente onzin" is. Er zijn geen formele berichten van gemaakte fouten op stembureaus."
#voorspelbaar
https://nos.nl/collectie/...-door-anp#UPDATE-89903214

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mv_ak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:39:
[...]

Er was een staatje bij de NOS die aangaf dat 20% van de bevolking over links wil, en 40% over rechts. Deze combi doet geen recht aan de verkiezingsuitslag en is daarmee zeker niet iets om als eerste te gaan onderzoeken.
Meerderheid is meerderheid.
Dat je eerst stabiele combinaties met minder partijen onderzoekt lijkt me verre van onlogisch.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2025 16:43 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

stylezzz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Oh zeker. Ik snap het als je mijn post interpreteerde als een reactie tegen @Joris748 , maar het is juist bedoeld als extra onderstreping voor zijn post. ;)
Oh, nou ja, had ik in ieder geval iets te lachen vanmiddag. Dat het dan om mezelf is, soit :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
nwagenaar schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:17:
[...]

Het is enorm actueel, een volksvertegenwoordiger geeft gewoon publiekelijk aan dat er gesjoemeld zou zijn met stemmen in Zaanstad omdat hij gewoon niet tegen zijn verlies kan:

[...]

Dit geeft wederom aan dat de PVV een anti-rechtstatelijke partij is dat bij het minste of geringste doet aan zondebokpolitiek en slachtoffer politiek.

Ik hoop echt dat de stemmers die op hem en-of zijn partij heeft gestemd eens in gaan zien dat hij echt niet met oplossingen gaat komen, geen verantwoordelijkheid gaat nemen en dat ze nooit gaan bijdragen aan een stabiele regering.
Als dit soort insinuaties over ons kiessysteem niet keihard wordt veroordeeld hebben we over twee verkiezingen eenzelfde situatie als in de VS.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MikeyMan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:42:
[...]

Meerderheid is meerderheid.
Dat je eerst stabiele combinaties met minder partijen onderzoekt lijkt me verre van onlogisch.
ik zie geen 'linkse' meerderheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIiOERjHdWnZXhfVNWUKtgUS4u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZTk2xbXJevIvmRp8Kaq48UD.png?f=fotoalbum_large

En 'rechts' ook niet..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_qHO0IuXSXbtzJ6_iPnJOr7MEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HcsXVHKgYJSFBmOI5FTvD7SP.png?f=fotoalbum_large

Dus er moet een midden oplossing komen.. wat uberhaupt me het beste lijkt want dat links vs rechts geneuzel schiet niemand wat mee op..

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:42:
"Wilders deelt op X ook enkele berichten van mensen die twijfelen aan de gang van zaken rond de uitslagen. In Zaanstad zouden bijvoorbeeld vijftien volle containers met getelde stemmen weg zijn, zo staat in het X-bericht. De gemeente Zaanstad laat weten dat dit bericht "pertinente onzin" is. Er zijn geen formele berichten van gemaakte fouten op stembureaus."
#voorspelbaar
Ik kijk er niet van op. Trump kopiëren.

• Cartman!
  • Niet online
#voorspelbaar
Geert Wilders die gaat stoken zonder bewijs... hij zal ook nooit veranderen. Die man kan alleen maar haat en leugens verspreiden, bah.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12 16:13

nwagenaar

God, root. What's the differen

#voorspelbaar
Weet je waar ik meest pissig om ben: ik en vele andere vrijwilligers (1000’en in heel Nederland) hebben vrijgenomen en-of tijd besteed om bij te dragen aan dit democratisch proces.

Effectief zegt hij dus dat hij geen vertrouwen heeft in alle vrijwilligers die hier aan hebben bijgedragen en het democratisch proces.

Dit is gewoon laster en smaad.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

"PVV-leider Wilders heeft op X kritisch gereageerd op de bekendmaking van het ANP dat D66 de verkiezingen heeft gewonnen. "De Kiesraad beslist, niet het ANP", zegt hij op het voormalige Twitter. De PVV-leider vindt het getuigen van "arrogantie" om daar niet op te wachten. De verkiezingsdienst van het ANP meldde eerder vandaag dat D66 niet meer is in te halen door de PVV. Jetten sprak van een historische overwinning en zegt zich verantwoordelijk te voelen om een brede, stabiele coalitie in het politieke midden te bouwen."

Daar heeft hij an sich wel gelijk in maar diep in zijn hart weet hij natuurlijk dat hij nooit never niet gaat winnen..

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

nwagenaar schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Weet je waar ik meest pissig om ben: ik en vele andere vrijwilligers (1000’en in heel Nederland) hebben vrijgenomen en-of tijd besteed om bij te dragen aan dit democratisch proces.

Effectief zegt hij dus dat hij geen vertrouwen heeft in alle vrijwilligers die hier aan hebben bijgedragen en het democratisch proces.

Dit is gewoon laster en smaak.
mee eens, zaanstad zou hem eigenlijk moeten aanklagen wegens laster een smaad
(Wilders heeft geen smaak ;) )

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

[Afbeelding]

En 'rechts' ook niet..
[Afbeelding]

Dus er moet een midden oplossing komen.. wat uberhaupt me het beste lijkt want dat links vs rechts geneuzel schiet niemand wat mee op..
Als je Denk en Volt bij rechts moet tellen en dan nog niet op een meerderheid uitkomt, dan past het zeker niet :+

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

#voorspelbaar
Democratie is er alleen voor jezelf en niet voor anderen.
Past perfect in het straatje van de democratische inrichting van de PVV zelf. :z

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

FirePuma142 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Als je Denk en Volt bij rechts moet tellen en dan nog niet op een meerderheid uitkomt, dan past het zeker niet :+
precies.. ik probeer nog creatief in de buurt bij de 75 te komen.. hopeloos dus..

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:54
FirePuma142 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Als je CDA bij links rekent en niet bij rechts dan klik je sowieso verkeerd imo :P

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:30

Herman

FP ProMod
#voorspelbaar
Als Wilders het maar goed 'framed', dan kan hij bij zijn achterban overal mee weg komen:

ANP noemt D66 als winnaar van verkiezingen --> Wilders roept, geen bewijs! Te vroeg!
Wappie-berchten over verkiezingsfraude waar helemaal geen bewijs voor is --> Wilders roept: moord en brand!

Soms heb je bewijs / onderbouwing nodig, soms niet. Afhankelijk van wat het beste in Geert z'n straatje past... ;(

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• xabre16v
  • Niet online
Tja, als ik verlies is er uiteraard gesjoemeld. Als ik win is het allemaal perfect verlopen. 🤪

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12 11:20

Metro2002

Memento mori

Brent schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Maar we zouden er wel wakker van moeten liggen. Het sponsort de 1%. We krijgen een vijfje via de HRA terug, maar snappen niet dat die uit een tientje extra IB komt.
Het is een vrij simpele rekensom:
De HRA kost de schatkist 11 miljard per jaar
De inkomstenbelasting levert 415 miljard per jaar op

Als de overheid elke cent HRA die ze besparen teruggeven in de vorm van inkomstenbelasting dan kan de belasting voor elke werkende met 2,6% omlaag, 100 euro per maand voor een modaal inkomen

Ontvang je meer dan dat per maand aan HRA dan ga je er op achteruit, ontvang je minder dan dat per maand dan ga je erop vooruit.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Als je CDA bij links rekent en niet bij rechts dan klik je sowieso verkeerd imo :P
mee eens vandaar ook mijn 'links' en 'rechts' het was expres met quotes om het heeeeeel breed op te pakken..
Mijn punt is dat geen van beide een optie is en er dus een midden cabinet moet komen..

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Herman schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Als Wilders het maar goed 'framed', dan kan hij bij zijn achterban overal mee weg komen:

ANP noemt D66 als winnaar van verkiezingen --> Wilders roept, geen bewijs! Te vroeg!
Wappie-berchten over verkiezingsfraude waar helemaal geen bewijs voor is --> Wilders roept: moord en brand!

Soms heb je bewijs / onderbouwing nodig, soms niet. Afhankelijk van wat het beste in Geert z'n straatje past... ;(
Hij noemt het ANP nu al ANP66 en insinueert dat de uitslag van Venray nog niet bekend is omdat daar een D66'er burgemeester is.

Er is een reden dat ik heel weinig vertrouwen heb in de politiek, teveel mensen die stemmen op dit soort figuren.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

xabre16v schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:52:
Tja, als ik verlies is er uiteraard gesjoemeld. Als ik win is het allemaal perfect verlopen. 🤪
Zo heb ik eens de eerste prijs gemist bij de bonte avond aan het einde van het schoolkamp van groep 8. Allemaal D66-schorem, wat ik je brom!!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 23:17

marapuru

db.

Nu is het dus zaak dat de media hier heel adequaat op reageert. Want dit is weer voedingsbodem voor nog meer desinformatie.

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 23:17

marapuru

db.

Transportman schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

Hij noemt het ANP nu al ANP66 en insinueert dat de uitslag van Venray nog niet bekend is omdat daar een D66'er burgemeester is.

Er is een reden dat ik heel weinig vertrouwen heb in de politiek, teveel mensen die stemmen op dit soort figuren.
Waar lees je dat?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

volgens mij is een soort paars kabinet de enige optie die kan werken...
Maar of ze dat in de formatie er door krijgen is de vraag natuurlijk..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoI4PbaGjWEdiAcrBR-0WTvnB4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fsrloDj6zzwAoVIyCUIu9AdH.png?f=fotoalbum_large

• mister_S
  • Laatst online: 11:32
https://x.com/geertwilderspvv/status/1984285401339879550

Belachelijk natuurlijk dat hij nu dit doet.

Wat betreft dat het op een bepaalde manier moet omdat het volk dat zou willen, het gaat natuurlijk om de meerderheid. Of het nou linksom of rechtsom gaat, de combinatie die elkaar kan vinden en een meerderheid kan vormen regeert.

[ Voor 42% gewijzigd door mister_S op 31-10-2025 17:03 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik gok op X..

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:53
ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:01:
[Afbeelding]
Er is vast een reden dat Jetten vandaag een paarse stropdas aan had tijdens zijn moment of claim.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

TheBrut3 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:02:
[...]

Er is vast een reden dat Jetten vandaag een paarse stropdas aan had tijdens zijn moment of claim.
goed gespot! was me nog niet opgevallen :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12 09:57
Metro2002 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

Het is een vrij simpele rekensom:
Toch maak je veel fouten. Plus je las het hele verhaal niet: ik zei net dat je moet kijken naar transfers tussen de schijven/schalen ed. Maargoed, dat ga ik niet nog eens herhalen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Interessant, het draaiboek uit de VS lijkt Wilders hier dus over te nemen. Generatieve AI werd al gebruikt in de campagne voor manipulatie, nu dus ook a la Trump insinueren dat er gesjoemeld is met de verkiezingen.

Wat is de volgende stap, zijn achterban opjutten om Den Haag te gaan bestormen?

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Trishul schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:04:
Ik sta nergens meer van op te kijken. Bestorming van het torentje? 8)7

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:36

Zewatanejo

Fine Thanks!

Trishul schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:04:
Interessant, het draaiboek uit de VS lijkt Wilders hier dus over te nemen. Generatieve AI werd al gebruikt in de campagne voor manipulatie, nu dus ook a la Trump insinueren dat er gesjoemeld is met de verkiezingen.

Ja, als je op twitter kijkt naar de posts van Wilders, dan is duidelijk dat het Trump draaiboek uit de kast is gehaald. Echt zoveel overeenkomsten te zien. Het is triest dat we als NL op die manier afglijden.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Sleepie
  • Laatst online: 10:31
Joosie200 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:06:
Lees maar eens wat in de reacties onder zn posts op Facebook. Dat is echt niet irreeel hoor (hoe erg het ook is dat ik dit moet schrijven hier).
"Het volk zal zelf in opstand moeten komen, niemand gelooft dit, ik ken niemand die D666 stemt, etc. etc. etc.)

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:22
Sleepie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:10:
[...]

Lees maar eens wat in de reacties onder zn posts op Facebook. Dat is echt niet irreeel hoor (hoe erg het ook is dat ik dit moet schrijven hier).
"Het volk zal zelf in opstand moeten komen, niemand gelooft dit, ik ken niemand die D666 stemt, etc. etc. etc.)
Gelukkig zijn hier veel minder wapens in de omloop. Een vergelijkbare coupe poging als in Amerika zou een zwarte dag voor de democratie zijn, maar een stuk minder gevaarlijk.

Ik hoop echt dat dit de traditionele partijen (ook op rechts!) wakker schudt en stappen laat ondernemen.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:36

Zewatanejo

Fine Thanks!

Zit net te kijken naar de reactie van Jetten op het nieuws van het ANP. Ik heb niet op zijn partij gestemd, maar moet zeggen dat hij echt wel heel goed de pers te woord staat daar. Echt verfrissend om te zien. Hij geeft eigenlijk wel direct antwoord op alle vragen. En geeft ook hele duidelijke boodschappen en is soms best wel gevat. Zou inderdaad mooi zijn als er een goed stabiel kabinet komt onder Jetten-1

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Ozzy
  • Laatst online: 15-12 12:34

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

[Afbeelding]
Dat is/was ook mijn analyse. Daarom heeft Jetten Dilan al opgeroepen om zich te bezinnen op de uitslag. Mocht d66 toch nog een 27e zetel krijgen, dan heeft centrum rechts ook een meerderheid (d66/cda/vvd/ja21 komen dan op 76). Dus in zekere zin is die extra d66 zetel ongunstig voor d66 en gunstig voor VVD.

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• Bschnitz
[...]

Denk maar niet dat Nederlandse mensen zulke patriotten zijn. Ergens heb ik ooit een onderzoek gelezen dan zo goed als geen Nederlander zou vechten voor Nederland als het nodig is.

Zal nu wellicht na de oorlogsjaren in Oekraïne iets omhoog zijn gegaan, maar als het erop aankomt trekken die ook terug.

Nah, volksopstand zit hem niet in de Nederlander.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-12 21:58
Grappig toch, roepen dat ze de politiek niet vertrouwen maar wel achter Wilders aan lopen en napraten. Ja wij als stemmers en de politiek zelf mag best wat kritischer zijn naar elkaar en zichzelf maar dit is voor mij gewoon achterlijk gedrag. Zoete broodjes voor wat je aanstaat en een bak stront voor de rest, geen redelijkheid.

Grootste probleem is denk ik dat je hier geen gesprek over krijgt omdat mensen zich aangevallen voelen of gewoon niet open staan voor een ander geluid met het agree to disagree concept.

Ik hoop ook op een breed midden maar denk toch dat een een centrum rechts kabinet gaat worden en dat dat de brede samenleving niet ten goede komt.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:53
Staat ook bij de NOS, volgens mij ook op X.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nwagenaar schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Dit is gewoon laster en smaad.
Als je een gofundme opzet voor een proces wil ik wel doneren :)

• mitsumark
ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

mee eens vandaar ook mijn 'links' en 'rechts' het was expres met quotes om het heeeeeel breed op te pakken..
Mijn punt is dat geen van beide een optie is en er dus een midden cabinet moet komen..
Ik snap dat beide niet kan, maar zo heeft het weinig met links/rechts te maken.
Als je CDA bij 'rechts' aanklikt past het (qua zetels) wel over rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvWup62jlXOGxSnL3PAievkpmvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GfH5KcAk20SnSKNOm9QKnd3.jpg?f=fotoalbum_large

Kun je FVD of BBB nog weglaten.

Op links is er echt niks mogelijk, tenzij je CDA erbij betrekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2zAFv4XsgQ1sZuuerz9Ckes0Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeShfeDoE20btkUwG86mg19R.jpg?f=fotoalbum_large

Kun je met de kleintjes nog een beetje spelen, 3 zetels is toch al gauw 2 partijen minder.
Maar onderhandelingen met 6-7-8 partijen?

Maargoed, ik denk inderdaad dat dit de meest waarschijnlijke optie is? Al dan niet stabiel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCJXvCBeaJfXq7uhnD4x3OhPebE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLUgjhGykhXR3hjr0UTbTiO6.jpg?f=fotoalbum_large

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:20
Stoney3K schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Ik denk ook dat wanneer de HRA er af gaat en overwaarde zou worden belast (en dus de huizenprijzen een piek bereiken om weer te gaan dalen) dat mensen echt grandioos hun huis in de uitverkoop gaan zetten, want ze willen wel maximaal profijt pakken van de woningwaarde die ze nu hebben. En dan riskeer je wel een gigantische crash van de huizenmarkt.

Misschien is dat op lange termijn wat je wel zou moeten willen omdat die prijzen nu kunstmatig te hoog zijn, maar je wil het op de één of andere manier wel kunnen reguleren. De vastgoedwaarde is immers ook hoe een hoop financiële fondsen in het land zijn gedekt, een woningmarkt crash betekent uiteindelijk ook een pensioencrash bijvoorbeeld.
Ik denk dat als je HRA afschaft EN de overwaarde van een huis gaat belasten je ‘oorlog’ krijgt. Met de verplichting af te lossen op je huis sinds (20xx) komen alle huizen vanzelf in die zone. Een dergelijke onvermijdelijke manier van vermogen afromen gaat ‘het volk ‘ niet pikken ( als ze het tenminste door hebben zodra het wordt ingevoerd)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
brothermaynard schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

Ik denk dat als je HRA afschaft EN de overwaarde van een huis gaat belasten je ‘oorlog’ krijgt. Met de verplichting af te lossen op je huis sinds (20xx) komen alle huizen vanzelf in die zone. Een dergelijke onvermijdelijke manier van vermogen afromen gaat ‘het volk ‘ niet pikken ( als ze het tenminste door hebben zodra het wordt ingevoerd)
you will own nothing and be happy..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Dagg
Het die dame die zo gevatte vragen stelt aan Jetten is die met de Kockelmann microfoon? Waar is die van, dat is toch niet van WNL? Of is die dame van SBS6?

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Neem screenshots en plaats die. Straks verwijdert Geert W. de berichten en zegt hij dat de beschuldigingen leugens zijn.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Joosie200 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:06:
[...]

Verdwijnt Wilders dan in de bak wegens aanzetten tot geweld?

• Dagg
En als we het over klasiek links en rechts hebben, welke partijen horen waar bij want ik weet het gewoon niet meer zoals bij de NOS tijdens de verkiezings avond werd getoond met links-midden-rechts.

• mitsumark
Dagg schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:41:
En als we het over klasiek links en rechts hebben, welke partijen horen waar bij want ik weet het gewoon niet meer zoals bij de NOS tijdens de verkiezings avond werd getoond met links-midden-rechts.
https://staging.maurice.n...eld-over-rechts-en-links/
Tussen 4 en 6 zou je het midden kunnen noemen.

• stylezzz
Amphiebietje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:40:
[...]

Ik denk dat je dan het malieveld opnieuw kunt inzaaien.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Ik denk dat je dan het malieveld opnieuw kunt inzaaien.
Dat mag geen factor zijn

• Sleepie
  • Laatst online: 10:31
Bschnitz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:23:
[...]

Denk maar niet dat Nederlandse mensen zulke patriotten zijn. Ergens heb ik ooit een onderzoek gelezen dan zo goed als geen Nederlander zou vechten voor Nederland als het nodig is.

Zal nu wellicht na de oorlogsjaren in Oekraïne iets omhoog zijn gegaan, maar als het erop aankomt trekken die ook terug.

Nah, volksopstand zit hem niet in de Nederlander.
Oh begrijp me niet verkeerd, ik denk ook niet dat het echt snel zal gebeuren. Maar dat er al zo gesproken wordt, dat de lijn met MAGA zo zichtbaar is, dat is toch al beangstigend genoeg?

• mitsumark
De middag is bijna voorbij, waar blijven de uitslagen van Venray?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:28:
[...]

Ik snap dat beide niet kan, maar zo heeft het weinig met links/rechts te maken.
Als je CDA bij 'rechts' aanklikt past het (qua zetels) wel over rechts.

[Afbeelding]
Dan ga je er van uit dat iemand nog met de PVV een coalitie wil maken.. ik acht die kans klein..

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Operatie fake news is op volle gang:

"Wilders deelt berichten die suggereren dat Kiesraad niet onafhankelijk is
PVV-leider Wilders heeft meerdere berichten gedeeld op X waarin de onafhankelijkheid van de Kiesraad in twijfel wordt getrokken. Hij stuurt een bericht rond waarin staat dat de beveiliging van de verkiezingssoftware is onderzocht door een bedrijf dat eigendom is van een vertrouwenspersoon van D66. "Klopt dit bericht?", schrijft Wilders boven de tekst.

Het genoemde bedrijf heeft in de aanloop naar deze verkiezingen geen software van de Kiesraad onderzocht. Dat melden bronnen in de security-industrie aan de NOS.

Een half uur eerder postte Wilders twee berichten waarin wordt gesuggereerd dat er onregelmatigheden waren tijdens het stemproces. "Het regent berichten", schrijft Wilders. De herkomst van de berichten is niet duidelijk.

Weer later post Wilders: 'Van welke partij is de burgemeester van Venray eigenlijk? Misschien weet persbureau ANP66 dat."

De Kiesraad heeft nog niet gereageerd."

• Bschnitz
Sleepie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

Oh begrijp me niet verkeerd, ik denk ook niet dat het echt snel zal gebeuren. Maar dat er al zo gesproken wordt, dat de lijn met MAGA zo zichtbaar is, dat is toch al beangstigend genoeg?
Wilders zijn partij zonder lidmaatschap is bizar op zichzelf. Dat moet direct verboden worden, ook iets wat ik niet begrijp hoezo dit überhaupt kan.

Wilder zijn partij is in deze zin het meest ondemocratische gedrocht in de Nederlandse politiek.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[Afbeelding]
VVD bij GL zou echt zelfmoord zijn, maar liefst 80% van de VVD stemmers heeft al aangegeven dat ze niet willen dat de VVD met GL samen gaat in een kabinet.
ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

[Afbeelding]

En 'rechts' ook niet..
[Afbeelding]

Je laat Ja21 met 9 zetels buiten beschouwing op rechts maar neemt wel het linkse volt mee met 1 zetel :?

Maar inderdaad, zowel over links als rechts is er eigenlijk geen meerderheid te vinden dus het misschien weer een minderheidskabinet of we krijgen nieuwe verkiezingen. Ik hoop zelf op nieuwe verkiezingen als ze er echt niet uit gaan komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 31-10-2025 18:00 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb oprecht pijn in mijn buik van Wilders nu. Dat hij zich nu zo verlaagd, zoooo ongelofelijk diep zinkt met zijn berichten, had ik zelfs van hem niet verwacht. En bewust, want die mensen die nu op hem hebben gestemd, zullen op 1 of andere manier hem nu ook nog ondersteunen. Misselijkmakend is het.

Een negatief kantelpunt in onze democratie. Die nog heel lang gaat doordreunen.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:33
[...]

Kun je wat screenshots maken voor mensen die geen rommel van Meta gebruiken?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• stylezzz
ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:50:

PVV-leider Wilders heeft meerdere berichten gedeeld op X waarin de onafhankelijkheid van de Kiesraad in twijfel wordt getrokken. Hij stuurt een bericht rond waarin staat dat de beveiliging van de verkiezingssoftware is onderzocht door een bedrijf dat eigendom is van een vertrouwenspersoon van D66. "Klopt dit bericht?", schrijft Wilders boven de tekst.

Het genoemde bedrijf heeft in de aanloop naar deze verkiezingen geen software van de Kiesraad onderzocht. Dat melden bronnen in de security-industrie aan de NOS.

Een half uur eerder postte Wilders twee berichten waarin wordt gesuggereerd dat er onregelmatigheden waren tijdens het stemproces. "Het regent berichten", schrijft Wilders. De herkomst van de berichten is niet duidelijk.

Weer later post Wilders: 'Van welke partij is de burgemeester van Venray eigenlijk? Misschien weet persbureau ANP66 dat."

Volgens de 'geruchten' zou 61% van de gemeente zaanstad op de pvv gestemd hebben. Daarmee verdwijnt al elke vorm van geloofwaardigheid. Zelfs pvv bolwerk rucphen komt met deze verkiezingen op 46% uit.....

• stylezzz
PWM schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:04:
Ik heb oprecht pijn in mijn buik van Wilders nu. Dat hij zich nu zo verlaagd, zoooo ongelofelijk diep zinkt met zijn berichten, had ik zelfs van hem niet verwacht. En bewust, want die mensen die nu op hem hebben gestemd, zullen op 1 of andere manier hem nu ook nog ondersteunen. Misselijkmakend is het.

Zal (helaas) wel meevallen. Trump is geen haar beter... en wat gebeurd er? Hij word nog tot president gekozen ook.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
wat Wilders hier doet is 'gewoon' zijn 'die hard' achterban bedienen.
Zo lang hij niet aanzet tot geweld, zou ik 'm nog even laten roeptoeteren.

En een ander groot gedeelte van zijn achterban/stemmers zullen na vanmiddag wel klaar zijn met 'm.

Persoonlijk vind ik dat hier de laatste spartelingen van Wilders duidelijk worden, de man is klaar.

[ Voor 17% gewijzigd door _Bailey_ op 31-10-2025 18:09 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mee eens Trumpiaanse toestanden :(
Nogmaal Wilders moet eens voor de rechter gesleurd worden met al deze valse aantijgingen..

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
Amphiebietje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:40:
[...]

Het zou de moeite waard zijn om de rijksrecherche de betreffende twitteraars op te sporen en te verhoren. Tenminste als dit echte personen zijn. Als blijkt dat dit niet het geval is of dat de bewuste berichten niet kloppen dan zou de officier van justitie Wilders moeten vervolgen voor opruiing. Artikel 131 moet wel van toepassing zijn lijkt me.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

stylezzz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Zal (helaas) wel meevallen. Trump is geen haar beter... en wat gebeurd er? Hij word nog tot president gekozen ook.
Daarom moet justitie ook nu optreden anders verliezen we in Nederland ook de democratie en rechtstaat zoals in de US nu aan de gang is.. daar zijn wij toch te nuchter voor om dat toe te staan?

• stylezzz
Miki schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Het zou de moeite waard zijn om de rijksrecherche de betreffende twitteraars op te sporen en te verhoren. Tenminste als dit echte personen zijn. Als blijkt dat dit niet het geval is of dat de bewuste berichten niet kloppen dan zou de officier van justitie Wilders moeten vervolgen voor opruiing. Artikel 131 moet wel van toepassing zijn lijkt me.
Het zou me niks verbazen als het berichten van wilders zelf zijn of 1 van zijn vertrouwelingen. Maar ja, alles op social media is zo goed als anoniem he.....

• xabre16v
  • Niet online
Nouja te nuchter.. meestal lopen we een jaar of 10 achter met de VS, dat dit soort shit nog veel erger gaat worden zal mij absoluut niet verbazen.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:27

ManiacsHouse

Scheisse!

xabre16v schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:11:
Nouja te nuchter.. meestal lopen we een jaar of 10 achter met de VS, dat dit soort shit nog veel erger gaat worden zal mij absoluut niet verbazen.
Een jaar of 10 achter ten opzichte van wat? Politiek gezien? Of algemeen? 8)7

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Brent schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Toch maak je veel fouten. Plus je las het hele verhaal niet: ik zei net dat je moet kijken naar transfers tussen de schijven/schalen ed. Maargoed, dat ga ik niet nog eens herhalen.
Een voorbeeld dan: stel met beide een inkomen van 50k kopen een huis voor de gemiddelde huizenprijs van nu: 475k
De Hypotheekrente aftrek die ze daarop krijgen is een kleine 500 euro per maand en ze betalen p.p. 800 euro per maand aan inkomstenbelasting, 1600 euro dus.
Hoeveel zou je dan willen gaan schuiven met schijven en schalen om dit ook maar enigszins te compenseren? Daar is een daling van meer dan 30% op de inkomstenbelasting voor nodig. Zoveel wordt er niet eens bespaard door het afschaffen van de HRA. dan zou je echt het complete inkomstenbelastingstelsel overhoop moeten gaan gooien en effectief bijna iedereen die tot modaal verdient amper belasting moeten gaan laten betalen. Dat kost onderaan de streep véél meer aan gederfde inkomsten dan de HRA gewoon laten betaan.

De andere optie is natuurlijk de optie die ik eerder al voorrekende. Iedereen 2,6% belastinverlaging geven en klaar. Dat er dan meer dan genoeg gezinnen voor honderden euro's per maand het schip ingaat maakt niet uit, de miljonairs zijn hun voordeeltje tenminste kwijt!

Ik ben overigens niet perse tégen het afschaffen van de HRA (als liberaal vind ik alle vormen van toeslagen en subsidies maar niks), zolang het maar geleidelijk gaat, duidelijk is en tegelijk gebeurd met het afschaffen van het EWF, daar was de HRA immers ooit als compensatie voor in het leven geroepen.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 31-10-2025 18:22 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DEN HAAG (ANP) - De VVD zou een voorstel voor een verbod op politieke partijen met maar één lid niet zonder meer afwijzen. Dat heeft partijleider Dilan Yeşilgöz gezegd in het RTL Ontbijtnieuws. D66 wil in de wet vastleggen dat partijen verplicht leden moeten toelaten, en weet zich gesteund door onder meer GroenLinks-PvdA en CDA. Ook Yeşilgöz ziet daar de mogelijke meerwaarde van. "Inmiddels wel", zei zij.
https://www.zeelandnet.nl...verbod-op-eenmanspartijen
O-)

[ Voor 75% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-10-2025 19:40 ]

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:33
Metro2002 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

Een voorbeeld dan: stel met beide een inkomen van 50k kopen een huis voor de gemiddelde huizenprijs van nu: 475k
De Hypotheekrente aftrek die ze daarop krijgen is een kleine 500 euro per maand en ze betalen p.p. 800 euro per maand aan inkomstenbelasting, 1600 euro dus.
Hoeveel zou je dan willen gaan schuiven met schijven en schalen om dit ook maar enigszins te compenseren? Daar is een daling van meer dan 30% op de inkomstenbelasting voor nodig. Zoveel wordt er niet eens bespaard door het afschaffen van de HRA. dan zou je echt het complete inkomstenbelastingstelsel overhoop moeten gaan gooien en effectief bijna iedereen die tot modaal verdient amper belasting moeten gaan laten betalen. Dat kost onderaan de streep véél meer aan gederfde inkomsten dan de HRA gewoon laten betaan.

De andere optie is natuurlijk de optie die ik eerder al voorrekende. Iedereen 2,6% belastinverlaging geven en klaar. Dat er dan meer dan genoeg gezinnen voor honderden euro's per maand het schip ingaat maakt niet uit, de miljonairs zijn hun voordeeltje tenminste kwijt!

Ik ben overigens niet perse tégen het afschaffen van de HRA, zolang het maar geleidelijk gaat, duidelijk is en tegelijk gebeurd met het afschaffen van het EWF, daar was de HRA immers ooit als compensatie voor in het leven geroepen.
Ik ga misschien een impopulaire mening geven in dit draadje, maar ik vind de volledige afschaffing van de HRA voor iedereen tegelijk behoorlijk rigoureus en ingrijpend. Ik snap dat het op termijn moet gebeuren, maar volgens mij is er ook ruimte voor maatwerk door het eerst verder te versoberen als tussenstap.

Er zijn volgens mij prima corrigerende maatregelen mogelijk, bijvoorbeeld:
- De HRA beperken tot de NHG-grens;
- De HRA versneld afbouwen voor hypotheken vanaf 1 miljoen (of ander bedrag);
- De HRA uiteindelijk beperken tot maximaal 10 à 15 jaar, de meest essentiële periode voor starters met een annuïteitenhypotheek en een opstartende carrière.

Nee, we gaan de hele HRA voor iedereen tegelijk afbouwen. Volgens mij kan dat echt genuanceerder.

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Cheezborger schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

Ik ga misschien een impopulaire mening geven in dit draadje, maar ik vind de volledige afschaffing van de HRA voor iedereen tegelijk behoorlijk rigoureus en ingrijpend. Ik snap dat het op termijn moet gebeuren, maar volgens mij is er ook ruimte voor maatwerk door het eerst verder te versoberen als tussenstap.

- De HRA uiteindelijk beperken tot maximaal 10 à 15 jaar, de meest essentiële periode voor starters met een annuïteitenhypotheek en een opstartende carrière.

Nee, we gaan de hele HRA voor iedereen tegelijk afbouwen. Volgens mij kan dat echt genuanceerder.
Maar dat is toch wat partijen willen, over lange termijn afbouwen. Als het middenkabiner van Jetten er komt, verwacht ik dat het afbouwt in iets van 20-25 jaar.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• hneel
  • Laatst online: 09:32

hneel

denkt er het zijne van

Voor zover ik weet is geen enkele partij voorstander om de HRA in 1 klap helemaal af te schaffen.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 18:43

YellowCube

Wait...what?

ToolkiT schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:50:

De Kiesraad doet er verstandig aan hier niet op te reageren.
Of op zijn minst “Meneer Wilders, U maakt de aantijging, U komt met bewijs”.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:52
PatrickC schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:35:
[...]

Als dit al in de fik vliegt met 3 partijen in het midden, dan is ons land verloren, want hoe meer je van de rechter- of linkerflank toevoegt, hoe ‘brandbaarder’ het wordt.
Met de VVD erbij is het sowieso geen midden: Virtuozzo in "De Tweede Kamerverkiezingen 2025: De uitkomst"

• stylezzz
[...]

In den haag heeft helemaal niemand het over het 'overnight' afschaffen van de HRA so rest assured. Zou ook behoorlijk ondoordacht zijn, talloze gezinnen zouden op straat belanden komen te staan of in diepe schulden belanden.

• Benjamin-
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

stylezzz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:10:
[...]

Het zou me niks verbazen als het berichten van wilders zelf zijn of 1 van zijn vertrouwelingen. Maar ja, alles op social media is zo goed als anoniem he.....
Het is ongeacht wat, gewoon heel stompzinnig. Wilders wist dat hij ging verliezen. Iedereen zag dat Jetten het heel goed deed. En als D66 de uitkomst had aangepast, dan had VVD meer verloren en hadden FvD en JA21 niet flinke zetelwinsten.

Dit is gewoon het werk van een hele trieste verliezer. Net zoals zijn grote held/uberkleuter, Trump.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12 19:31
hneel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:32:
Voor zover ik weet is geen enkele partij voorstander om de HRA in 1 klap helemaal af te schaffen.
Klopt, geen enkele partij wil dat. GroenLinks-PvdA wil de hypotheekrenteaftrek het snelst afbouwen, binnen ongeveer acht tot twaalf jaar. D66 kiest voor een geleidelijkere afbouw over minimaal vijftien jaar, en het CDA wil het proces uitsmeren over zo’n dertig jaar. VVD en BBB willen de regeling zover ik kan vinden behouden en/of verzetten zich tegen afbouw.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• D-e-n
  • Laatst online: 10:32
mv_ak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Hoezo radicaalrechts? JA21 zou ik zo niet willen kwalificeren. Dan is GroenLinks zeker ook radicaallinks. Logisch dat de VVD met die partij, die in fusie is met de PvdA, niet in zee wil.
JA21 is radicaal om de racistische Nanninga (de mevrouw die een aangespoeld kind "dobberne...." noemde en omdat ze bijvoorbeeld discriminatie tussen burgers onderling niet meer strafbaar willen maken. Dat de leiding gevormd wordt door twee lieden die nog achter Baudet aanliepen toen zijn extremisme al overduidelijk was helpt ook niet.

• stylezzz
Benjamin- schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:34:
[...]

Het is ongeacht wat, gewoon heel stompzinnig. Wilders wist dat hij ging verliezen. Iedereen zag dat Jetten het heel goed deed. En als D66 de uitkomst had aangepast, dan had VVD meer verloren en hadden FvD en JA21 niet flinke zetelwinsten.

Dit is gewoon het werk van een hele trieste verliezer. Net zoals zijn grote held/uberkleuter, Trump.
Dat weet jij, dat weet ik. Maar na zoiets te tweeten op vrijdagmiddag weet hij dondersgoed dat het hele weekend weer over hem gaat.

• Benjamin-
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

stylezzz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Dat weet jij, dat weet ik. Maar na zoiets te tweeten op vrijdagmiddag weet hij dondersgoed dat het hele weekend weer over hem gaat.
Klopt, en zat mensen die het ook nog geloven. Het verdacht maken van rechters, advocaten, journalisten, RvS en nu zelfs ons kiessysteem...

Dit is echt snoeihard het tolerantie paradox. Dit zou echt keihard aangepakt moeten worden.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12 19:31
[...]

Misschien is het interessant om dan deze video eens te bekijken over dit onderwerp:
YouTube: Politici factchecken over de hypotheekrenteaftrek | LUBACH

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

Truth be told. Ik had gezegd dat Wilders zijn achterban zou komen met de fraude suggestie (dat werd toen terecht weg gemod) maar nu komt Wilders dus zelf met de fraude suggestie aanzetten. Ik had meer van Wilders verwacht. Ik had verwacht dat hij Jetten netjes zou feliciteren. Ik had niet verwacht dat Wilders zo'n slechte verliezer zou zijn. Dat valt mij tegen van hem.

En waarom fraude suggereren? Hij kan toch een recount triggeren mocht hij willen. 0,5% van de stemmen is bij 5miljoen stemmen een verschil van 25000 stemmen en bij 2.5 miljoen 12500 stemmen. Hij zit dus vrij dicht bij de recount limiet.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:17
stylezzz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Flood the zone

Ik hoop dat de media nu echt haar taak oppakt en iedere parallel met het Trump-draaiboek gaan benoemen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• nwagenaar
  • Laatst online: 19-12 16:13

nwagenaar

God, root. What's the differen

YellowCube schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:33:
[...]
De Kiesraad doet er verstandig aan hier niet op te reageren.
Of op zijn minst “Meneer Wilders, U maakt de aantijging, U komt met bewijs”.
Hebben ze wel gedaan (terecht ook), zo is de pentest van hackdefense dus al in 2020/2021 gedaan en dit was nog voor de winst van 2023.

Daarbij is er ook een pentest gedaan door FoxIT:

Bron: https://x.com/kiesraad/status/1984294332380098703?s=46

Mijn Neo Geo MVS collectie

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

brothermaynard schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:29:
Dat valt wel mee hoor. Het grootste deel van het land begrijpt dat belastingen een goede zaak zijn en cruciaal onderdeel van een welvarende maatschappij. En een iets andere balans in de verhouding belasting op arbeid en op vermogen zit er al vele jaren aan te komen en is een wereldwijde trend.

Ja, de mensen op social media die in de FUD van radicaalrechts trappen, die zullen ongetwijfeld over de zeik raken.

• PatrickC
  • Laatst online: 11:41
Centrum rechts dan? Zowel centrum links als centrum recht zie ik gewoon als een kabinet wat in de basis uit het midden (centrum) regeert. Maar de discussie ging over wat eventueel een stabiele basis is en niet om weer die discussie links, centrum, midden te voeren. Of zullen we het dan maar democratisch noemen?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Het draaiboek is bekend, het is inmiddels een gespeelde plaat. Helaas hebben mensen nog onvoldoende oog voor het verlengde. *knip* een dergelijke uitspraak zal hé moeten beargumenteren.

De vraag is of we nu doorgaan op hetzelfde pad. Want na een regering die niets voor elkaar leek te krijgen (schoof 1/Trump 1) kwam een verlies (Biden/Jetten) gevolgd door een overwinning (Trump 2/Wilders 1?)

Een kabinet met de D66, VVD en GL-pvda zou behoorlijk zorgelijk zijn, *knip* Dit is te speculatief

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 31-10-2025 19:42 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Brazos schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

De VVD is van hetzelfde laken een pak, toch wordt dit nog gezien en behandeld als een conforme partij, en zelfs nog gezien als een valide coalitiepartner.
*knip* Uitspraken onderbouwen graag

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 31-10-2025 19:31 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 84 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid