The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik zou het eerder als zorgwekkend formuleren, deze verdeeldheid. Zeker met de opkomst van partijen als JA21 en FvD.
Amerikaanse toestanden. Gelukkig staat ons Democratisch stelsel (nog) een stuk steviger in de schoenen dan daar.
Het helpt mee dat ons kiesstelsel niet idioot is, en dat we veel meer partijen hebben. Een absolute meerderheid halen is hier bijna niet te doen.DutchOwnage schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Ik zou het eerder als zorgwekkend formuleren, deze verdeeldheid. Zeker met de opkomst van partijen als JA21 en FvD.
Amerikaanse toestanden. Gelukkig staat ons Democratisch stelsel (nog) een stuk steviger in de schoenen dan daar.
Zoiets had ik wel verwacht; uit het buitenland verwacht ik relatief weinig PVV stemmers en meer D66 en/of CDA.sjufke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:45:
[...]
D66 10,5%
PVV 6,3%
VVD, NSC, GLPVA alle meer
Met +15k stemmen verschil is er zelfs nog een restzetel voor CDA of D66 mogelijk. https://wiekrijgtderestzetel.nl/?year=2025
Dat maakt overigens ook "over rechts" (D66/CDA/VVD/JA21) mogelijk, wat bij de huidige voorlopige uitslag op 75 (dus 1 te weinig) uitkomt. Bij de huidige voorlopige zie ik alleen D66/CDA/VVD/GLPvdA als mogelijke coalitie, dan moet de VVD wel draaien.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ok, duidelijk.ErikT738 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:39:
[...]
Je had zelf niet aangegeven over welke partijen je het had, enkel over een totaal aantal zetels. Aangezien D66 en PVV gelijk staan heb ik beide mogelijke scenario's benoemd.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
En omdat bij deze kleine verschillen percentages alleen niet veel zeggen:sjufke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:45:
[...]
D66 10,5%
PVV 6,3%
VVD, NSC, GLPVA alle meer
Er waren in 2023 , zover ik me kan herinneren, ongeveer 65000 briefstemmen uitgebracht.
Dat betekent, stam + t .
Hoeveel stemmen zijn dat in totaal eigenlijk?Richh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Ongetwijfeld, ik ben wel benieuwd wanneer die telling wordt verwacht en hoe die stemmen de vorige verkiezingen uitpakten.
Nee, vooral platteland i.p.v. de steden. Want dat stemt Ehv? Den Bosch? Tilburg? Breda? Voornamelijk D66. Ook overigens in de omgeving van, is PVV niet zo populair.tiswat schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:45:
Je ziet dus wel dat veel problematiek afspeelt in het zuiden van het land, althans afspeelt…
Denk dat het zuiden zich ook niet serieus genomen voelt. Aangezien PVV daar wel écht groot is.
Wat wel zo is. Vroeger als je arm was, dan stemde je links (PvdA). Want die hadden het beste voor met de armen. Wilders heeft daar een leuk populistisch rookgordijn weten te ontwikkelen. Agema heeft het ook echt voor elkaar gekregen voor Zuyderland.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Op Radio1 werd zojuist de prognose rondom briefstemmen gedeeld: 18% PVV, 17% D66. Als PVV dus voor blijft staan zal dat waarschijnlijk geen verschil meer maken.Richh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Ongetwijfeld, ik ben wel benieuwd wanneer die telling wordt verwacht en hoe die stemmen de vorige verkiezingen uitpakten.
De briefstemmen dienen uiterlijk 5 werkdagen na de verkiezingen geteld te zijn. Daarnaast zijn er dit jaar ruim 136.000 kiesgerechtigden in het buitenland, of ze allemaal gestemd hebben is nog onduidelijk. Zoals verwacht: spannende verkiezingen!
[ Voor 23% gewijzigd door Martinez- op 30-10-2025 09:54 ]
Omdat mensen de eindstand willen zienDelerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:51:
Hoe is het mogelijk dat het verschil in stemmen voor wie de grootste is na de verkiezingen het nieuws domineert? Want voor maakt dat nu iets uit? De PVV gaat toch niet regeren terwijl D66 naar links en rechts kan bewegen. De formatie begint en eindigt met D66, dus die paar 1000 stemmen voor de PVV is alleen voor de bühne.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Misschien stapt mevrouw Yeşilgöz wel op. Zo goed heeft ze het niet gedaan.Richh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Zoiets had ik wel verwacht; uit het buitenland verwacht ik relatief weinig PVV stemmers en meer D66 en/of CDA.
Met +15k stemmen verschil is er zelfs nog een restzetel voor CDA of D66 mogelijk. https://wiekrijgtderestzetel.nl/?year=2025
Dat maakt overigens ook "over rechts" (D66/CDA/VVD/JA21) mogelijk, wat bij de huidige voorlopige uitslag op 75 (dus 1 te weinig) uitkomt. Bij de huidige voorlopige zie ik alleen D66/CDA/VVD/GLPvdA als mogelijke coalitie, dan moet de VVD wel draaien.
A'dam PVOutput
Verkenning mogelijke coalitie PVV moet binnen een week klaar kunnen zijn. Minderheidskabinet met JA21 en FVD gaat nooit een succes opleveren als de rest faliekant tegen is. BBB is te klein. En in 1e kamer halen ze het ook niet. VVD is niet zo dom om weer ermee in zee te gaan. Dan nog halen ze geen meerderheid in de 2e kamer.desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:46:
PVV haalt D66 in als grootste partij • Verschil nu 1382 stemmen
In theorie kan PVV wel iets proberen, bijvoorbeeld met een gedoogconstructie o.i.d.Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:51:
Hoe is het mogelijk dat het verschil in stemmen voor wie de grootste is na de verkiezingen het nieuws domineert? Want voor maakt dat nu iets uit? De PVV gaat toch niet regeren terwijl D66 naar links en rechts kan bewegen. De formatie begint en eindigt met D66, dus die paar 1000 stemmen voor de PVV is alleen voor de bühne.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik praat na wat ik hier online lees: 100.000-ish?PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
Hoeveel stemmen zijn dat in totaal eigenlijk?
Maar heel eerlijk heb ik geen idee
2 zetels verlies zullen ze als winst zien gezien de peilingen. Die stapt echt niet op.ericplan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
[...]
Misschien stapt mevrouw Yeşilgöz wel op. Zo goed heeft ze het niet gedaan.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Hoop het niet, maar stel PVV wint en die wil met de CDA en VVD gaan samen werken. En CDA wil niet met Geert.
CDA zou het toch aan hun kiezers verplicht moeten zijn om dan het kabinet in te gaan en voor de belangen te gaan van zijn kiezers ipv weigeren om misschien persoonlijke voorkeur?
Ik zou als kiezer wel kwaad zijn, want dan heeft mijn gekozen partij niet gewonnen, maar wel de mogelijkheid om in het kabinet te komen, maar weigert dan vanwege ....
De 'D' in VVD staat toch voor draaien? Ik maak me daar weinig zorgen over eerlijk gezegd.Richh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Zoiets had ik wel verwacht; uit het buitenland verwacht ik relatief weinig PVV stemmers en meer D66 en/of CDA.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
VVD gaat wel mee denk ik hoor in zon minderheidkabinet, die zijn te gehecht aan het pluche. Ze hebben ook geen principes en geen ruggegraat.martwoutnl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
[...]
Verkenning mogelijke coalitie PVV moet binnen een week klaar kunnen zijn. Minderheidskabinet met JA21 en FVD gaat nooit een succes opleveren als de rest faliekant tegen is. BBB is te klein. En in 1e kamer halen ze het ook niet. VVD is niet zo dom om weer ermee in zee te gaan. Dan nog halen ze geen meerderheid in de 2e kamer.
De SGP zal wellicht ook nog wel mee willen doen.
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 30-10-2025 09:54 ]
Virussen? Scan ze hier!
Wat quotes:
Of de mens zorgt voor klimaatverandering is een wetenschappelijke discussie die allang is beslecht.
‘Nou ja, dat hangt af van wie je daarover beluistert.
... Maar je ziet het ook in Groot-Brittannië, waar er een kans was dat Jeremy Corbyn, toch een communist en een vijand van de democratie, premier had kunnen worden. Dat vind ik ook zorgwekkend.’
Welke partijen in Nederland dragen de democratie geen warm hart toe?
‘Nou, dat is lastig te bepalen. Ik weet niet of Wilders het beste voorbeeld is. Wat dat betreft heb ik meer moeite met Thierry Baudet. Maar ik denk ook dat sommige elementen binnen GroenLinks, en helaas is die partij gefuseerd met de Partij van de Arbeid, de democratie geen warm hart toedragen. Als je meent dat je geweld mag gebruiken om je zin door te drijven, bijvoorbeeld bij de pro-Palestina-demonstraties, of het stelselmatig blokkeren van verkeer, dan vind ik dat niet getuigen van een democratische houding. En zulke acties worden vanuit GroenLinks openlijk aangemoedigd en toegejuicht.’
Ik heb liever dat het land nog een paar jaar vast zit dan dat we dit soort gedachtegoed het land laten besturen.Liever met de PVV in een kabinet dan met GroenLinks-PvdA?
‘Ja. Nogmaals: het is kwalijk dat Wilders is weggelopen. Maar het programma van GroenLinks-PvdA staat haaks op zo’n beetje alles wat ik als liberaal wil. Het is problematischer geworden om samen te werken met de PvdA, nu die partij is opgeslokt door GroenLinks. Kijk, regeren met de pvv is niet ideaal. Mijn voorkeur, net als die van Dilan, gaat uit naar een kabinet met vvd, cda, Ja21, bbb en als het nodig is de sgp erbij. Maar het lijkt er niet op dat zo’n coalitie een meerderheid krijgt.’
Zelfs de sociaal-liberalen van D66 vallen buiten de boot?
‘Dat zijn geen liberalen. Het is een partij die in de praktijk vaak naar collectivisme neigt.’
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Ik denk dat het wel scheelt in de tijd die het kost om te (in)formeren. Daarnaast ontneem je Wilders het argument dat de grootste partij buitenspel wordt gezet.Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:51:
Dat betekent, stam + t .
Als PVV de grootste is gaat het waarschijnlijk een paar maanden extra duren voordat er een kabinet is. Én hij zal volgende verkiezingen gaan zeggen dat de democratie niet eerlijk is en (zo verwacht ik) best wat meer sympathie stemmen kunnen krijgen in de volgende verkiezingen.Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:51:
Lijkt me onwaarschijnlijk gezien het feestje gisteren. Ook een kwestie van perspectief: van alle regerende partijen is ze veruit het minste afgestraftericplan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
[...]
Als er iemand zijn mond moet houden over democratie is Wilders het wel.aicaramba schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
Als PVV de grootste is gaat het waarschijnlijk een paar maanden extra duren voordat er een kabinet is. Én hij zal volgende verkiezingen gaan zeggen dat de democratie niet eerlijk is en (zo verwacht ik) best wat meer sympathie stemmen kunnen krijgen in de volgende verkiezingen.
Bij Radio1 wisten ze zojuist te vermelden dat het er maximaal 136.000 zijn -> goed voor (bijna) 2 zetels.Richh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
[...]
Ik praat na wat ik hier online lees: 100.000-ish?
Maar heel eerlijk heb ik geen idee
*knip* Niet onderbouwdTHE_BASE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
De NOS meldt dat de kans alsnog groot is dat Jetten minister-president wordt, ongeacht de uitslag. Kunnen we dat zo stellig zeggen?
[ Voor 11% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 10:04 ]
De achterban van die partijen is toch vrij duidelijk? De kiezer wilt juist geen samenwerking met de PVV. Het is niet alsof al die partijen dat zonder enig mandaat verkondigen.Unknown Alien schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
Waarom mag een partij weigeren om samen te werken als de burger daarvoor heeft gekozen? Doet dat niet af aan de democratie?
Hoop het niet, maar stel PVV wint en die wil met de CDA en VVD gaan samen werken. En CDA wil niet met Geert.
CDA zou het toch aan hun kiezers verplicht moeten zijn om dan het kabinet in te gaan en voor de belangen te gaan van zijn kiezers ipv weigeren om misschien persoonlijke voorkeur?
Ik zou als kiezer wel kwaad zijn, want dan heeft mijn gekozen partij niet gewonnen, maar wel de mogelijkheid om in het kabinet te komen, maar weigert dan vanwege ....
Toen ik teller was in Amsterdam telden we ook direct alle voorkeurstemmen. Wel is het zo dat we dat we eerst partijen telden. Die voorlopige uitslag gaven we dan door. Vervolgens telden we de voorkeurstemmen. Dat is ook meteen een controle op het totaal aantal stemmen. Dit komt ook in het PV te staan.Dennis schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:45:
Voor wie het leuk vindt een indruk over hoe vandaag nog overal stemmen geteld worden. Per stembureau is een tafel waar een groep van 6-10 mensen alle stemmen nogmaals telt, dit keer ook per persoon dus voorvoorkeursstemmen.
[Afbeelding]
Vervolgens werd de boel weer verzegeld, en naar het gemeentehuis gebracht. De dag erna ging men naar verluidt op het gemeentehuis hertellen. Daar was ik niet bij, maar hertellen is verstandig.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Omdat het geen persoonlijke voorkeuren zijn. De standpunten van de partijen liggen heel ver uit elkaar. Ook veel stemmers voor CDA en VVD stemmen voor de fundatie van de rechtsstaat, welke de PVV niet accepteert. Je kan dus ook niet zeggen dat 'de kiezer' wil dat partijen samenwerken. 'De kiezer' stemt juist heel vaak op partij X omdat men vooral niet partij Y wil.Unknown Alien schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
Waarom mag een partij weigeren om samen te werken als de burger daarvoor heeft gekozen? Doet dat niet af aan de democratie?
"Alle MSM is linksch!"
Noem eens een ongekleurde media dan?
[ Voor 13% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 10:04 ]
Dat is juist democratieUnknown Alien schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
En de grootste maakt niet uit in een parlementaire democratie. Al had Wilders 45 zetels. Dan nog heeft 70% van het land niet op hem gestemd. Het geeft hem geen enkel recht om te regeren.
Meerderheid is een meerderheid. Als je een ondemocratische partij bent die meermaals heeft laten zien een onbetrouwbare partner te zijn kun je verwachten dat je niet meer gevraagd wordt om mee te doen.Unknown Alien schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
Lijkt mij niets ondemocratisch aan.
Flickr PSN ID= cheironnl
Ik verwacht niet dat de positie van Yesligöz bijster stabiel is. We herinneren ons het gemor dat via RTL Nieuws naar buiten kwam. Eigenlijk waren de messen al geslepen, en was het wachten op haar aftreden. Dat is de modus waarmee de partij de verkiezingsnacht inging.martwoutnl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
2 zetels verlies zullen ze als winst zien gezien de peilingen. Die stapt echt niet op.
Dat de kaarten nu plots anders vallen, wil niet zeggen dat haar positie daarmee volledig is hersteld. Natuurlijk staat de ego van Yesilgöz daarbij in de weg, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal smooth sailing is.
Persoonlijk verwacht ik niet dat de hele fractie zo gedwee achter haar blijft aanlopen. Ik denk wel dat ze gaat proberen aan te blijven, maar het gemor gaat wel beginnen. De verkiezingen zijn geweest - dus er mag weer kritiek worden geuit op de partijleider. Er zijn ook mensen met ambitie die klaar staan. Het gaat lastig worden voor haar, schat ik zo in.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Maar dat zal hij niet doen. En hij zal daar sympathiestemmers mee binnen halen.renegrunn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:55:
[...]
Als er iemand zijn mond moet houden over democratie is Wilders het wel.
Want daar zou het minder gekleurd van worden? Of hoe zie je dat precies?
Of is het toch misschien een norsig onderbuikgevoel?
[ Voor 9% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 10:04 ]
Hier gebeurt dit niet in ieder geval. Gisteren nog bevestigd door de projectleider van de verkiezingen in onze gemeente.Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:57:
[...]
De dag erna ging men naar verluidt op het gemeentehuis hertellen. Daar was ik niet bij, maar hertellen is verstandig.
AD, zij zitten meer in centrumJeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
"Alle MSM is linksch!"
Noem eens een ongekleurde media dan?
84% heeft niet voor Geert gestemd, dus waarom zouden ze "volgens de democratie" verplicht zijn om met Geert samen te werken?Unknown Alien schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
Ze heeft maar twee zetels verloren. Dat teflon zat niet in Rutte, maar in het DNA van de partij kennelijk.ericplan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
[...]
Met deze uitslag blijft ze zeker aan… een enorme comeback van slechte peilingen en ‘maar’ 2 zetels verloren als huidige regeringspartij, met een puinhoop kabinet. Ze heeft niet voor niets de complimenten gekregen van andere partijen hiervoor. Ze heeft de rug recht gehouden en is beloond. En dit schrijf ik als zeker geen fan van haar…ericplan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
[...]
Maar als PVV voor de bühne een verkenner mag aanduiden dan gaat er eerst weer veel tijd verloren.Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:51:
CDA is toen ook helemaal naar 5 gegaan en zat toch in het kabinet.PWM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:59:
[...]
Dat is juist democratieIk snap ook niet dat mensen moeite hebben met het vooraf uitsluiten. Dat geeft juist duidelijkheid.
En de grootste maakt niet uit in een parlementaire democratie. Al had Wilders 45 zetels. Dan nog heeft 70% van het land niet op hem gestemd. Het geeft hem geen enkel recht om te regeren.
Maar nu Timmermans weg is staat die deur misschien weer open en doet de pvda/gl een stap in de richting van de vvd.pingkiller schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
VVD samen met D66 en GL-PvdA zie ik gewoon niet gebeuren. Yesilgoz wil niet met GL-PvdA en ze gaat niet weg omdat ze uiteindelijk niet zoveel verloren heeft.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Goed voor bijna 2 zetels is natuurlijk geen argument. Die worden nog verspreid over de partijen. Ze vallen niet allemaal bij 1 partij.Martinez- schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:55:
[...]
Bij Radio1 wisten ze zojuist te vermelden dat het er maximaal 136.000 zijn -> goed voor (bijna) 2 zetels.
Ik denk dat de vvd veel kiezers heeft binnengehouden omdat ze niet wilden toornen aan de hypotheekrente aftrek. Tja, als je net een huis hebt gekocht met hoge rente... Op wie stem je danPatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Met deze uitslag blijft ze zeker aan… een enorme comeback van slechte peilingen en ‘maar’ 2 zetels verloren als huidige regeringspartij, met een puinhoop kabinet. Ze heeft niet voor niets de complimenten gekregen van andere partijen hiervoor. Ze heeft de rug recht gehouden en is beloond. En dit schrijf ik als zeker geen fan van haar…
Ik vind het prima dat je het beter weet - maar neem dan in ieder geval dan de moeite om een uiteenzetting te doen van de opties die daarmee op tafel liggen. Er werd al gespeculeerd op een premierschap van Timmermans of Bontebal, zelfs al had Wilders zes of meer zetels meer. Wilders is na Schoof-1 een paria, niemand wil meer met hem samenwerken - zelfs de BBB niet.
Wilders-1 met een minderheidscoalitie van PVV, PVV en PVV is gewoon niet realistisch.
[ Voor 4% gewijzigd door darkrain op 30-10-2025 10:04 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Plus nog een restzegel waarschijnlijk.MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Goed voor bijna 2 zetels is natuurlijk geen argument. Die worden nog verspreid over de partijen. Ze vallen niet allemaal bij 1 partij.
En andere partijen sluiten PVV uit mede omdat ze denken daar stemmen mee te winnen. Waardoor er hiermee ook meer mensen tegen de PVV stemmen. Ook dat is democratie.pirke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
84% heeft niet voor Geert gestemd, dus waarom zouden ze "volgens de democratie" verplicht zijn om met Geert samen te werken?
Dat is vooral gemor van partijleden van Liberaal Groen. Zolang het partijkader en de partij-idioloog stevig op de conservatief rechtse stand blijft staan, verandert er niets. Als het partijkader een ander poppetje wil, komt er weer een poppetje uit dezelfde stroming.Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:59:
[...]
Ik verwacht niet dat de positie van Yesligöz bijster stabiel is. We herinneren ons het gemor dat via RTL Nieuws naar buiten kwam. Eigenlijk waren de messen al geslepen, en was het wachten op haar aftreden. Dat is de modus waarmee de partij de verkiezingsnacht inging.
Dat de kaarten nu plots anders vallen, wil niet zeggen dat haar positie daarmee volledig is hersteld. Natuurlijk staat de ego van Yesilgöz daarbij in de weg, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal smooth sailing is.
Persoonlijk verwacht ik niet dat de hele fractie zo gedwee achter haar blijft aanlopen. Ik denk wel dat ze gaat proberen aan te blijven, maar het gemor gaat wel beginnen. De verkiezingen zijn geweest - dus er mag weer kritiek worden geuit op de partijleider. Er zijn ook mensen met ambitie die klaar staan. Het gaat lastig worden voor haar, schat ik zo in.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
denk je serieus dat het GL gedeelte van die partij in de richting van VVD gaat kruipen? Kans lijkt me nihil.DirtyBird schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Maar nu Timmermans weg is staat die deur misschien weer open en doet de pvda/gl een stap in de richting van de vvd.
Andersom overigens ook
Ik zou dat alleen doen als ook de VVD een forse stap zet.DirtyBird schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Maar nu Timmermans weg is staat die deur misschien weer open en doet de pvda/gl een stap in de richting van de vvd.
Ik kon in het stemhokje niet aangeven 'ik stem op Rob Jetten, mits hij niet met de PVV samenwerkt. Vooruit, SGP mag wel'. Kon jij dat wel dan? Kan ik dan ook D66 stemmen, maar dan zeggen ik wil niet samen met SGP? Of is dat alles niet mogelijk en is het misschien tijdens campagne juist uiterst democratisch om van tevoren duidelijkheid te scheppen?Unknown Alien schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
Als PVV-kiezer zou ik vooral kwaad zijn dat mijn stem verloren is gegaan aan een kansloze beweging ('partij') die het toen ze de kans kregen finaal af heeft laten weten. Dusdanig dat men niet meer met me in zee wil. Helaas kun je zo'n zelfreflectie van een gemiddelde PVV-kiezer niet verwachten, en daar heb ik wel begrip voor. Politiek is immers een ingewikkeld spelletje, met heul vervelende regels
De andere kant op zie je hetzelfde. Mensen stemmen rechtsers omdat ze tegen GL-PVDA stemmen.aicaramba schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:03:
[...]
En andere partijen sluiten PVV uit mede omdat ze denken daar stemmen mee te winnen. Waardoor er hiermee ook meer mensen tegen de PVV stemmen. Ook dat is democratie.
Kan, onverstandig. Je kunt er niet van op aan dat tellers ongeldige stemmen of geldige stemmen ook correct tellen. Hier gaat een foutmarge in zitten. Ik zou minstens een herkeuring van ongeldige stemmen verwachten.Cheezborger schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:59:
[...]
Hier gebeurt dit niet in ieder geval. Gisteren nog bevestigd door de projectleider van de verkiezingen in onze gemeente.
Ja. D66 wordt hoogstwaarschijnlijk de grootste regeringspartij, en hun leider is vrij onomstreden.THE_BASE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
De NOS meldt dat de kans alsnog groot is dat Jetten minister-president wordt, ongeacht de uitslag. Kunnen we dat zo stellig zeggen?
Een zo'n voorbeeld ben ik (1e huis), en ik heb op een linkse partij gestemd. We hebben wel genoeg "ikke ikke ikke" gehad de afgelopen 10 jaar. VVD is alleen maar om het behouden wat men zelf heeft en aan jezelf denken.Grunwold schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:02:
[...]
Ik denk dat de vvd veel kiezers heeft binnengehouden omdat ze niet wilden toornen aan de hypotheekrente aftrek. Tja, als je net een huis hebt gekocht met hoge rente... Op wie stem je dan?
Een kabinet moet wel kunnen functioneren en mét de PVV, functioneert geen één kabinet. D66 is de grote winnaar, die mogen wat mij betreft de eerste stap zetten. PVV heeft gewoonweg veel verloren qua zetels, dat zegt ergens ook wel voldoende.Unknown Alien schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
Met dat soort Calimero-shit komt Wilders al dik 20 jaar, dat de media dat frame steeds overnemen is wat mijn ongeloof voedt.Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
. Daarnaast ontneem je Wilders het argument dat de grootste partij buitenspel wordt gezet.
En de grootste? Met 25-26 zetels is de partij 1/6 van het electoraat. Je kan over democratie zeggen wat je wilt, maar 5/6 heeft er niet op gestemd. En een besluit van 5/6 heeft meer waarde dan die van 1/6.
Laat ik het anders formuleren: Roemer haalde ook ooit 25 zetels en is moeiteloos buitenspel gezet en al die bezorgde burgers bleven toen vocaal erg stil.
Ja, wat is er nu omstreden aan Rob Jetten? Ik denk dat hij als eerst zijn excuses aan de koning biedt voor zijn opmerking over Amalia.eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:05:
[...]
Ja. D66 wordt hoogstwaarschijnlijk de grootste regeringspartij, en hun leider is vrij onomstreden.
er staat onomstredenJerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:07:
[...]
Ja, wat is er nu omstreden aan Rob Jetten? Ik denk dat hij als eerst zijn excuses aan de koning biedt voor zijn opmerking over Amalia.
Dat klopt helemaal, maar ik denk wel dat dit punt de VVD behoorlijk gered heeft.EdwardK123 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:06:
[...]
Een zo'n voorbeeld ben ik (1e huis), en ik heb op een linkse partij gestemd. We hebben wel genoeg "ikke ikke ikke" gehad de afgelopen 10 jaar. VVD is alleen maar om het behouden wat men zelf heeft en aan jezelf denken.
Dat een partij niet met een andere partij wil samenwerken omdat de inhoudelijke verschillen te groot zijn, is op zich geen probleem. Maar het op voorhand uitsluiten van een partij wél, aangezien dat bedoeld is om het stemgedrag te beïnvloeden.PWM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:59:
[...]
Dat is juist democratieIk snap ook niet dat mensen moeite hebben met het vooraf uitsluiten. Dat geeft juist duidelijkheid.
Tijdens de verkiezingsperiode kun je prima benadrukken dat het op basis van inhoud en standpunten lastig zal zijn om tot samenwerking te komen, maar uitsluiting bij voorbaat is in de kern ondemocratisch.
Wilders lijkt vooral tijd te willen verdoen, vorige formatie was een soap, regeren tot er net genoeg tijd was opgegaan aan mensen laten inwerken en de boel laten klappen zodat we weer een jaar verliezen aan demissionair - verkiezing - formeren.XWB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Maar als PVV voor de bühne een verkenner mag aanduiden dan gaat er eerst weer veel tijd verloren.
Dus ja: hij gaat zoveel mogelijk tijd verdoen. Waarom exact moeten we naar gissen, het lijkt erop dat hij het democratisch proces zo lang en veel mogelijk probeert te frustreren om z'n achterban boos te houden. Als hij werkelijk problemen wilde oplossen had hij dat wel proberen te doen. Uit niets blijkt die intentie.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
De Koning heeft denk ik wel een dikkere huid als onze politiciJerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:07:
[...]
Ja, wat is er nu omstreden aan Rob Jetten? Ik denk dat hij als eerst zijn excuses aan de koning biedt voor zijn opmerking over Amalia.
Dat denk ik ook, maar feitelijk kiest zo'n modale starter met koopwoning daarmee voor slechts 0.8% koopkrachtverbetering ipv ruim 2%. Penny wise, pound foolish.Grunwold schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:09:
[...]
Dat klopt helemaal, maar ik denk wel dat dit punt de VVD behoorlijk gered heeft.
De laatste 20 jaar hebben CDA, PvdA en D66 veelvuldig mee geregeerd. Is volgens mij weinig rechts aan. VVD is centrumrechts.Standeman schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:06:
[...]
Dat is het hele punt. Rechts is niet bepaald constructief geweest de laatste 20 jaar. Dus ik hoop op een centrum linkse regering een keer de kans krijgt. Kunnen we over vier jaar zien of het net zulke prutsers zijn of niet. Ik verwacht van niet namelijk.
Dus geen idee waar dit beeld bij jou vandaan komt.
1: ik denk dat Lex prima begrijpt wat Rob bedoelde. Max ziet er prima uit, en de dochters zijn ook goed gelukt.Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:07:
2: de opmerking ging volgens mij over mannen in de zaal
3: ons koningshuis kan wel tegen een grapje.
haastige edit: er parkeert net een busje met geblindeerde ramen, en er stappen allemaal gemaskerde mannen uit, met zo'n deuropener.
edit 2: niets aan de hand, ze kwamen voor de buren
[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 30-10-2025 10:26 ]
Dan kan Wilders weer roepen dat iedereen de PVV compleet tegenwerkt en dat hij álles heeft gedaan om iets proberen te realiseren.NiGeLaToR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:10:
[...]
Wilders lijkt vooral tijd te willen verdoen, vorige formatie was een soap, regeren tot er net genoeg tijd was opgegaan aan mensen laten inwerken en de boel laten klappen zodat we weer een jaar verliezen aan demissionair - verkiezing - formeren.
Dus ja: hij gaat zoveel mogelijk tijd verdoen. Waarom exact moeten we naar gissen, het lijkt erop dat hij het democratisch proces zo lang en veel mogelijk probeert te frustreren om z'n achterban boos te houden. Als hij werkelijk problemen wilde oplossen had hij dat wel proberen te doen. Uit niets blijkt die intentie.
M'n tiener dochter vond het grappig van Jetten en stoer dat Amalia in dienst is en snapt dat het jongens zal inspireren ook te gaan dienen. Tis maar een kwestie van perspectief, blijkt maar weer. #nodramaJerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:07:
[...]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ja precies, tijd verdoen. Zoveel mogelijk.Cheezborger schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
Dan kan Wilders weer roepen dat iedereen de PVV compleet tegenwerkt en dat hij álles heeft gedaan om iets proberen te realiseren.
Denk eerder aan Amalia zelf?? (Indien nodig..)Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:07:
[...]
Haha, waarom in godsnaam? Is toch helemaal niet nodig joh.Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:07:
[...]
CDA is centrum rechts. VVD is rechts.Advizor schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
De laatste 20 jaar hebben CDA, PvdA en D66 veelvuldig mee geregeerd. Is volgens mij weinig rechts aan. VVD is centrumrechts.
Het is ondemocratisch als je weet dat je na de verkiezingen gaat uitsluiten, maar dat voor de verkiezingen lekker niet zegt.Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:09:
[...]
Dat een partij niet met een andere partij wil samenwerken omdat de inhoudelijke verschillen te groot zijn, is op zich geen probleem. Maar het op voorhand uitsluiten van een partij wél, aangezien dat bedoeld is om het stemgedrag te beïnvloeden.
Tijdens de verkiezingsperiode kun je prima benadrukken dat het op basis van inhoud en standpunten lastig zal zijn om tot samenwerking te komen, maar uitsluiting bij voorbaat is in de kern ondemocratisch.
D66 gaat niet met de PVV. Daar gaat helemaal niemand iets aan veranderen. Voor de verkiezingen net doen alsof er een deur op een kier staat, is gewoon liegen.
Edit, ik kijk verkeerd. Verschil is nog geen 3000.
[ Voor 36% gewijzigd door renegrunn op 30-10-2025 10:15 ]
renegrunn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:14:
Verschil gaat richting de 5000 nu Epe (PVV) ook binnen is.
:strip_exif()/f/image/Q91zS8MNMrZ708xAWCFSIAnv.png?f=user_large)
Verschil is ongeveer 2350.
Kieskompas zet CDA zelfs neer als centrumpartij:
EDIT: Verkeerd plaatje
[ Voor 25% gewijzigd door Robkazoe op 30-10-2025 10:19 ]
Ik heb dat fragment laatst nog eens teruggezien. De opmerking wordt als seksistisch opgevat en... als die zo wordt opgevat, dan had Jetten natuurlijk moeten kunnen weten dat die interpretatie op tafel lag.Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:07:
Maar míjn interpretatie was meer dat je bij Defensie nog de kans hebt om kennis te maken met een Kroonprinses en - wie weet - het nog eens te schoppen tot Prins-Gemaal. Vroeger had je daar debutantenballen voor - nu moet je blijkbaar het leger in.
PSN: Maichel
Jep, ik was er al achter dat ik verkeerd keek.mprkooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:15:
[...]
[Afbeelding]
Verschil is ongeveer 2350.
In een ideale wereld zou dat de ultieme vorm van het respecteren van de democratische uitslag zijn.Unknown Alien schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
Echter in de praktijk werkt dat helaas niet zo. Simpelweg omdat de standpunten van de grootste partijen (in dit geval PVV en D66) te ver uit elkaar liggen. Gevolg is dat je met het Nederlandse poldermodel, nooit tot overeenstemming kan komen.
Dit gaat leiden tot frictie en uiteindelijk het zoveelste kabinet dat de 4 jaar niet vol weet te maken.
Je kan natuurlijk kiezen voor een minderheidskabinet of andere opties, maar iedereen wil een stoel aan de tafel.
Onderaan de streep vind ik het persoonlijk vreemd dat partijen met relatief weinig zetels uiteindelijk toch kunnen regeren over het land, simpelweg omdat dat dan de coalitie met een een paar grote partijen een of twee kleintjes nodig heeft om te kunnen regeren.
Dan zie ik liever een minderheidskabinet waar grote partijen in vertegenwoordigd zijn, dan een kabinet met 1 winnaar aangevuld met veelal verliezers.
D66 heeft niet mijn stem en een links kabinet al helemaal niet. Persoonlijk ben ik van mening dat de grootste partij altijd moet regeren, maargoed, ook ik heb me neer te leggen hoe de democratie werkt in Nederland en daar sta ik, ongeacht de uitslag, ook achter.
We gaan het zien. Het zal nog wel even duren voordat er een kabinet gevormd wordt. Ook de kleinere partijen weet dat de grote partijen veel water bij de wijn moeten doen om tot een regeerakkoord te komen.
wijze woorden
VVD is rechts, en gaat steeds meer richting radicaal-rechts.Advizor schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
De laatste 20 jaar hebben CDA, PvdA en D66 veelvuldig mee geregeerd. Is volgens mij weinig rechts aan. VVD is centrumrechts.
CDA is altijd al centrumrechts geweest
D66 is op sociaal gebied centrrumlinks, maar op economisch gebied centrumrechts.
PvdA is centrumlinks.
Virussen? Scan ze hier!
Onderschat Amsterdam niet.desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:15:
Ik denk dat PVV toch grootste blijft.
Robkazoe in "De Tweede Kamerverkiezingen 2025: Actualiteiten en info"
Dat is een oude versieRobkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:15:
[...]
[Afbeelding]
Dat plaatje laat toch exact centrum rechts zien voor de CDA? Zoals @aicaramba ook al duidde?Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:15:
[...]
[Afbeelding]
Immers iets rechts van het midden. Echter is het uit 2021, dus mogelijk niet meer relevant
[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 30-10-2025 10:18 ]
Het is bij zo'n opmerking altijd een plus/minus. De controverse trekt stemmers aan, en duwt ze weg. Het doel is om degenen die gekozen hebben te behouden, maar desondanks een bepaalde groep aan te spreken. Dat wordt van tevoren uitvoerig onderzocht. Ook die tegenreactie van Jetten jegens Timmermans over angstzaaierij, zoiets is ingestudeerd. Dat bespreek je met je campagnestrateeg.
In ieder geval gaat er geïnvesteerd worden in Defensie, en om dat te bekostigen denk ik dat je er ook wel van op aan kunt dat er gesneden gaat worden in de zorg (dat willen D66 en CDA).
Want? Amsterdam is nog niet binnen.desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:15:
Ik denk dat PVV toch grootste blijft.
PVDA heeft in de afgelopen 20 jaar 1 keer meegeregeerd, dat was Rutte II. D66 2 keer. Dat veelvuldig zal dus wel meevallen.Advizor schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
VVD en CDA, die waren veelvuldig aan het regeren. Rechts en centrum-rechts.
Dat denk ik ook. In de steden werd je doodgegooid door de (leugens) verkiezingsposters van de VVD. Enkele voorbeelden:Grunwold schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:09:
[...]
Dat klopt helemaal, maar ik denk wel dat dit punt de VVD behoorlijk gered heeft.
- 'kernenergie voor goedkope stroom'
- 'red je hypotheekrenteaftrek'
Natuurlijk trapt de domme middenstander er weer in. Ondertussen zullen ze weer verder worden uitgehold want belastingen voor de grote bedrijven gaan natuurlijk niet omhoog.
Gelukkig zijn we een vrij en democratisch land waar dit gewoon mag.Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:09:
[...]
Dat een partij niet met een andere partij wil samenwerken omdat de inhoudelijke verschillen te groot zijn, is op zich geen probleem. Maar het op voorhand uitsluiten van een partij wél, aangezien dat bedoeld is om het stemgedrag te beïnvloeden.
Daarnaast wil ik aanmerken dat je oorzaak en gevolg niet op de juiste volgorde hebt staan. Geert Wilders bevindt zich vrijwillig in buitenspelpositie, als hij mee wil spelen is het aan hem dat op te lossen. Het ligt niet aan de overige 149 man in de kamer, maar aan hem en z’n antagonistische houding.
Of zoals Jort Kelder gister bij Eva zei: De kiezer stemt met zijn portemonnee.Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
Dat denk ik ook. In de steden werd je doodgegooid door de (leugens) verkiezingsposters van de VVD. Enkele voorbeelden:
Natuurlijk trapt de *knip* middenstander er weer in. Ondertussen zullen ze weer verder worden uitgehold want belastingen voor de grote bedrijven gaan natuurlijk niet omhoog.
[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 30-10-2025 10:52 ]
misschien even stoppen met termen als "de domme middenstander" iedereen stemt waar hij zich prettig bij voelt. Het is dan niet zo netjes een waardeoordeel aan diegene te hangenTrishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
Dat denk ik ook. In de steden werd je doodgegooid door de (leugens) verkiezingsposters van de VVD. Enkele voorbeelden:
Natuurlijk trapt de domme middenstander er weer in. Ondertussen zullen ze weer verder worden uitgehold want belastingen voor de grote bedrijven gaan natuurlijk niet omhoog.
Balkenende-IV had CDA - VVD- PvdA (niks mis mee, Dilan).JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
PVDA heeft in de afgelopen 20 jaar 1 keer meegeregeerd, dat was Rutte II. D66 2 keer. Dat veelvuldig zal dus wel meevallen.
VVD en CDA, die waren veelvuldig aan het regeren. Rechts en centrum-rechts.
Rutte-II had VVD - PvdA (niks mis mee, Dilan)
Balkenende-II had CDA - VVD - D66 (toen met 6 zetels)
Rutte-III en Rutte-IV had CDA - VVD - D66 - CU.
Dat zijn er toch net iets meer....
Beleid voor de uitslagenavond:
- Slowchat is toegestaan, maar probeer het wel een beetje inhoudelijk te houden. Dus geen loze kreten als "yes" of "shit".
- Hou een beetje rekening met elkaars gevoelens. Niet iedereen zal noodzakelijkerwijs blij zijn met de uitslag.
- https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/respect/
:strip_exif()/f/image/usnL2BQ34P6IKi2ytXLJEnhF.jpg?f=fotoalbum_medium)