Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:02
Stel dat de PVV toch de grootste wordt, dan wordt formeren toch wel heel moeilijk, want niemand wil meer met Wilders op BBB en JA21 en FVD na denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:58:
Stel dat de PVV toch de grootste wordt, dan wordt formeren toch wel heel moeilijk, want niemand wil meer met Wilders op BBB en JA21 en FVD na denk ik.
verkenningsrondje van de PVV is binnen een dag klaar, gok ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:57:
[...]

Marktwerking heeft meer kapot gemaakt dan het opgeleverd heeft.
Marktwerking is leuk voor luxe zaken en zaken die makkelijk opgeschaald kunnen worden. Maar niet voor een markt als de huizenmarkt of de energiemarkt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:15
pirke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:39:
[...]

Nee... Als de helft links zou willen en de helft rechts wordt het midden, maar niemand wil midden.

Zie Rutte 2 waar VVD en PvdA een tweestrijd voerden om te zorgen dat de ander niet aan de macht kwam. Resultaat: ze gingen samen regeren waar niemand blij van werd.

Dat is het hele probleem van een versnipperde regering waar de grootste partij minder dan 20% vd stemmen krijgt. Ruim 80% heeft niet op de grootste partij gestemd en zal ontevreden zijn.
[citation needed]
Ik denk dat de roep om een stabiel midden best groot is. Partijen die met elkaar regeren en nuanceren, in plaats van kleuterklasje spelen.

Tevens is mijn hoop dat na het vorige kabinet de gematigde kiezer dus ook wat acceptabeler is naar compromissen simpelweg omdat het alternatief duidelijk nog slechter is.

De hamvraag is of de dame met de sleutels in dechargeren tot een toekomstbestendig kabinet ook bereid is water bij de wijn te doen, of dat het ego en machtspolitiek boven landsbelang zet. Ik gok dat VVD er in gaat als representant van “het volk” (lees: iedereen die VVD gestemd heeft of rechts van hen). Een harde noot te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
VVD hebben geen principes, dus uit eigenbelang zullen die ook wel aansluiten. Wellicht wil de SGP ook nog wel meedoen.

Maar het lijkt me vrij kansloos eigenlijk zo'n coaltie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:30
Ik denk niet dat Wilders plots premier wordt omdat er ergens nog 1.000 stemmen voor hem worden gevonden. In Nederland is er precedent voor coalities zonder de grootste partij - vraag maar aan Den Uijl.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Voor sommige Nederlanders is het van belang dat de medewerker Nederlands spreekt. Engels is voor hen onvoldoende. Wat mij betreft kan men met Engels ook aan de bak maar dat verschilt per regio. Ik heb meegemaakt dat medewerkers in een supermarkt niet eens Nederlands of Engels spraken (Zeeland, Limburg). Tja, jammer dan. Dan zoek je even een andere medewerker. Probleem in Zeeland was in dit geval dat er maar eentje was, en die zat aan de kassa.

Het plukken van groente en fruit hoef je geen taal voor te kennen. Je legt het 1x uit met Google Translate en that's it. Een asielzoeker die hier is, zou gelukkiger worden van werken dan van in een AZC vervelen. Ook is het afgeschermd werk, zonder noemenswaardig klantencontact. Uiteraard moet je wel een fatsoenlijk loon bieden, en eerlijke arbeidsvoorwaarden.
Dankzij de VVD mogen ze niet werken, want oh jee, ze zouden eens hier een leven opbouwen en blijven wonen..... maar dat vertelt de VVD er natuurlijk niet bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:04

Rannasha

Does not compute.

De formatie wordt niet wezenlijk anders als de PVV de grootste wordt. Het enige verschil is dat in die situatie Wilders absoluut een formatie-poging wil doen (heeft hij al gezegd vandaag), dus als dat gebeurt moeten we door het hele circus van praten met alle partijen om uiteindelijk tot de onvermijdelijke conclusie te komen dat er geen coalitie met de PVV mogelijk is, waarna D66 het voortouw neemt en het daadwerkelijke proces begint.

Als D66 de grootste wordt, dan kan de hele PVV stap overgeslagen worden, maar kom je uiteindelijk bij hetzelfde uit.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
JB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Snap ik maar de media lult alweer compleet links, terwijl het land volgens mij (al dan niet verdeeld) qua percentage rechts stemt. Als alle partijen elkaar uitsluiten, is er weinig democratisch aan.
Kunnen we dit domme geleuter achterwege laten? Het op voorhand uitsluiten van een partij, en je er vervolgens ook aan houden is juist democratisch. Het geeft de kiezer duidelijkheid over welke kant de partij waar men op kiest staat. Je kunt partijen toch niet dwingen om samen te werken met partijen met wie ze dat niet willen? Het is toch geen gedwongen huwelijk?

Ik vind het geheel terecht dat een middenpartij een partij die er fascistische ideeën op na houdt (en deze ook heeft gepoogd te bewerkstelligen) uitsluit.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Nee hoor, de VVD is pragmatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
olafmol schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:01:
Dankzij de VVD mogen ze niet werken, want oh jee, ze zouden eens hier een leven opbouwen en blijven wonen..... maar dat vertelt de VVD er natuurlijk niet bij...
De belangrijkste reden is dat als asielmigranten hier wél zouden mogen werken, het een aanzuigende werking zou kunnen hebben. Daar zijn ze als de dood voor bij partijen rechts van, nu ja, GL-PvdA.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Rannasha schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

De formatie wordt niet wezenlijk anders als de PVV de grootste wordt. Het enige verschil is dat in die situatie Wilders absoluut een formatie-poging wil doen (heeft hij al gezegd vandaag), dus als dat gebeurt moeten we door het hele circus van praten met alle partijen om uiteindelijk tot de onvermijdelijke conclusie te komen dat er geen coalitie met de PVV mogelijk is, waarna D66 het voortouw neemt en het daadwerkelijke proces begint.

Als D66 de grootste wordt, dan kan de hele PVV stap overgeslagen worden, maar kom je uiteindelijk bij hetzelfde uit.
Alleen als de uitslag definitief is hoor ik net op het nieuws pas een verkenner zei Wilders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:53
olafmol schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:01:
[...]

Het is allemaal heel selectief, Oekraïners mochten direct aan de slag. Hele volksstammen boden onderdak. Waar zou dat toch door komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:33
Rannasha schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:02:
[...]
dus als dat gebeurt moeten we door het hele circus van praten met alle partijen om uiteindelijk tot de onvermijdelijke conclusie te komen dat er geen coalitie met de PVV mogelijk is.
Nou ja, moet dat zolang duren? Ik bedoel, zo'n verkenningsgesprek kan in 5 minuten klaar zijn. Het is dan een kwestie van alle gesprekken gewoon op dezelfde dag inplannen.

Het kan wél :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Agent47 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:52:
Denk dat de pvv toch gaat winnen. Als plekken als Helmond en Venray nog geteld moeten worden. Het scheelt nu nog 1200 stemmen.
Het is een tweestrijd.

Amsterdam (86K stemmen over) en Almere (nog 4% moet geteld worden, is dus verwaarloosbaar) hebben gedeeltelijke uitslagen. Venray (45K inwoners), Sint-Michielsgestel (30K), Helmond (96K), Epe (33K) + BES-eilanden (26K) moeten nog volledige uitslag geven.

Bij Oude IJsselstreek liep PVV ~1000 stemmen in met ~40K inwoners. Maar ik gok dat Venray, S-M, Helmond een stuk meer PVV gaat opleveren op 170K inwoners. Natte vingerwerk: 5000-6000 meer stemmen voor PVV?

BES-eilanden hebben altijd lage opkomst dus dat gaat misschien 10K stemmen opleveren maar daar zitten bijna geen PVV stemmers bij. Natte vingerwerk: 2000 stemmen meer voor D66. 86K stemmers Amsterdam in over. Met de huidige 80% is dat 7,3% voor PVV en 23,4% voor D66. Dat is 16,1 procentpunt meer voor D66. Dat zou 13-14K stemmen meer opleveren voor D66.

Bierviltje berekening zegt dat D66 zo'n 7-8K aan stemmen voor gaat lopen. Dat is mijn voorspelling, daar moeten jullie het mee doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Welke formatie heeft jullie voorkeur eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

De belangrijkste reden is dat als asielmigranten hier wél zouden mogen werken, het een aanzuigende werking zou kunnen hebben. Daar zijn ze als de dood voor bij partijen rechts van, nu ja, GL-PvdA.
Je hoeft alleen maar naar landen als Japan en Korea te kijken hoe lekker dat werkt als je de boel op slot gooit, en het land lekker laat vergrijzen en krimpen.... het is om depressief van te worden, die kortzichtigheid puur op angst voor een ander kleurtje of geloof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:21
Uiteindelijk maakt het niets uit wie de grootste wordt en met welk verschil.

Daarnaast, onderschat de VVD niet. Die kunnen zomaar draaien om hun geliefde rechtse beleid door te kunnen blijven voeren. Maar ook met VVD wordt formeren met pvv lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:05:
Voor de D66 stemmer:
D66 - VVD - CDA - GL/PvdA

Voor de VVD stemmer:
D66 - VVD - CDA - JA21 - BBB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Gemeente Dronten is daar een groot voorbeeld van. Die vangen een overdaad aan asielzoekers op (veel hoger dan de verdeelsleutel) en met de tijdelijke locatie bij Biddinghuizen worden dat er nog meer.
Nu is het wel zo dat het permanente AZC in Dronten dichter bij Kampen ligt dan bij Dronten. Maar als oud inwoner van Dronten heb ik nooit last gehad van asielzoekers. Ook de groep die altijd op de bus zat te wachten richting Kampen was niks mis mee. Vaak zat mee zitten babbelen op weg naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:43
Dat was gisteren D66 - VVD - CDA - JA21. Ik zie GL/PvdA niet zo zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:05:
Voor de D66 stemmer:
D66 - VVD - CDA - GL/PvdA

Voor de VVD stemmer:
D66 - VVD - CDA - JA21 - BBB
Ik denk dat CU een waarschijnlijker supplement is dan BBB. Dat gaat écht niet samen met D66 of CDA. Tenzij BBB plots het licht heeft gezien, en de veestapel ook wil halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:35

JB

Cédric roelt!

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

Kunnen we dit domme geleuter achterwege laten? Het op voorhand uitsluiten van een partij, en je er vervolgens ook aan houden is juist democratisch. Het geeft de kiezer duidelijkheid over welke kant de partij waar men op kiest staat. Je kunt partijen toch niet dwingen om samen te werken met partijen met wie ze dat niet willen? Het is toch geen gedwongen huwelijk?

Ik vind het geheel terecht dat een middenpartij een partij die er fascistische ideeën op na houdt (en deze ook heeft gepoogd te bewerkstelligen) uitsluit.
Dat doet VVD ook met PvdA/GL? Dus we zullen zien hoe democratisch het gaat zijn uiteindelijk ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:43:
[...]

Op het platteland heb je zeeën van ruimte waar een AZC gebouwd kan worden, en waar je asielzoekers ook buiten kunt laten spelen (ze zouden gewoon moeten werken als je het mij vraagt, maar OK 'mag niet'). Ook moet het AZC naar draagkracht zijn. We dragen allen ons steentje bij in geval van de Spreidingswet. In dorpjes is het juist veel goedkoper wonen dan in steden.
Qua bewoners van de dorpjes en de grootte van een AZC schuurt dat al snel hoor.
Buiten laten spelen? In de zandbak of op een klimrek? Het vrouwelijke deel van de bevolking fietst niet graag langs een AZC.
Zeker als de bewoners zien hoeveel statushouders een woning krijgen toegewezen en hun kinderen wachten al 15+ jaar op een woning.

Ik woon op het platteland, en in elk dorp hoor je hetzelfde van dit.
Zolang die meningen blijven hangen blijven ze op een partij als PVV stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Zo zie je maar weer dat peilingen niet zoveel zeggen, want VVD zou naar 16 zetels gaan en zit nu toch op 23. Ik denk dat de VVD toch weer gaat regeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:58:

... Ik heb meegemaakt dat medewerkers in een supermarkt niet eens Nederlands of Engels spraken (Zeeland, Limburg). Tja, jammer dan. Dan zoek je even een andere medewerker. Probleem in Zeeland was in dit geval dat er maar eentje was, en die zat aan de kassa....
Supermarkten hebben een lokale functie. Dus dat is geen probleem.
Indien ik als zuinige Nederlander (geen hollander) buiten het vakantiepark boodschappen doe dan kies ik er zelf voor. In Drenthe is dat voor mij als limburger alleen een probleem als ik iets niet kan vinden.

Mensen die mij verstaan (de meesten) merken wel op dat mijn tongval (ik spreek geen dialect) wel aangenamer klinkt. Dat vinden ze tenminste buiten de randstad.

Kerkraads is echter wel next level ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
Sint Michiel gaat toch naar D66 en NIET naar PVV. D66 loopt uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Met de stand zoals hij nu is? Dan ga ik voor GL-PvdA + D66 + CDA + VVD voor (nu) 86 zetels.

Dit lijkt me de enige relatief stabiele coalitie die er met de huidige stand te maken is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
JB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

Dat doet VVD ook met PvdA/GL? Dus we zullen zien hoe democratisch het gaat zijn uiteindelijk ;)
Nee, VVD (Dilan, Vincent, enz) had het over Timmersmans, niet over GL-PvdA _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 30-10-2025 09:09 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Timmermans gaat dei met pensioen of weer Europa in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:35

JB

Cédric roelt!

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Nee, VVD (Dilan, Vincent, enz) had het over Timmersmans, niet over GL-PvdA _O-
Waar zie je dat? Want dat werd gisteren ook meermaals ontkracht. We gaan het zien.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
VVD leverde amper zetels in na het vorige debacle met de PVV. Dus waarom nu niet? Oppositie zullen ze niet voor staan te trappelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:50

Agent47

I always close my contracts.

Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:09:
Sint Michiel gaat toch naar D66 en NIET naar PVV. D66 loopt uit.
Had ik niet verwacht!

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:58
*knip* met dit soort sarcastische opmerkingen voer je geen constructieve discussie

[ Voor 93% gewijzigd door Mortum op 30-10-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Minder dan 1700 stemmen verschil tussen PVV en D66 volgens NOS live

[ Voor 27% gewijzigd door desalniettemin op 30-10-2025 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21
Marrtijn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Gelukkig is ons vergrijzingprobleem opgelost door het massaal toelaten van migranten. Immigranten worden gelukkig nooit ouder en blijven voor altijd 20-40 jaar oud.
Gelukkig wordt er niet slechts 1x een groep migranten toegelaten waardoor jouw stelling niet op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:07
Ik zou het liefste D66 - VVD - CDA - GL/PvdA hebben.
Vooral omdat er veel GL/PVDA stemmers naar D66 zijn gegaan (vanwege strategisch stemmen?) lijkt me dat een flink deel van D66 ook liever een minder rechtse coalitie wil.

Dat gezegd hebbende. Het is wel duidelijk Nederland nog steeds erg rechts stemt. Ondanks de versnippering zijn de partijen PVV, VVD, Ja21 en FVD samen niet kleiner dan 2 jaar terug. Blijkbaar is dit toch wat Nederland wil, ondanks dat het niet functioneert. D66 samen met GL/PVDA in een kabinet is, hoe veel ik ook denk dat Nederland dit veel beter kan gebruiken, niet echt in lijn met de resultaten.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Trichoglossus schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

VVD leverde amper zetels in na het vorige debacle met de PVV. Dus waarom nu niet? Oppositie zullen ze niet voor staan te trappelen.
We gaan het meemaken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:12
D66 wint bloemendaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 18:21
Bloemendaal ook binnen, ook D66 verschil nu ruim 3000.

Edit: Heemstede ook D66

[ Voor 20% gewijzigd door renegrunn op 30-10-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
99% van de stemmen geteld nu. D66 bovenaan nu.

[ Voor 22% gewijzigd door desalniettemin op 30-10-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Heemstede ook D66 met best flinke marge op de PVV.

[ Voor 11% gewijzigd door aicaramba op 30-10-2025 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zo dat had ik niet verwacht. Dat is toch een rijke gemeente, had eerder verwacht dat die voor een eigenbelang-partij als VVD oid zouden gaan.

Hoe zit het met andere relatief rijke gemeentes als Wassenaar, Laren, Blaricum, Vught, Waalre etc?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Marrtijn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Gelukkig is ons vergrijzingprobleem opgelost door het massaal toelaten van migranten. Immigranten worden gelukkig nooit ouder en blijven voor altijd 20-40 jaar oud.
Vergrijzing gaat niet over ouder worden, vergrijzing gaat over de verhouding ouderen en jongeren. Immigratie, vooral van jonge mensen, kan er aan zeker aan bijdragen om dat beter in balans te brengen.

Al zit momenteel het demografisch pijnpunt bij de echte jonkies; tot zo'n 20 jaar oud.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:12
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Zo dat had ik niet verwacht. Dat is toch een rijke gemeente, had eerder verwacht dat die voor een eigenbelang-partij als VVD oid zouden gaan.

Hoe zit het met andere relatief rijke gemeentes als Wassenaar, Laren, Blaricum, Vught, Waalre etc?
Mwah, ik heb ook hier op tweakers al een aantal mensen horen zeggen niet direct voor eigen portemonnee te stemmen, maar ook meer in het belang van Nederland en de toekomst. Wellicht dat dit dan een stem voor D66 is. Ik vind het netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:51
olafmol schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Je hoeft alleen maar naar landen als Japan en Korea te kijken hoe lekker dat werkt als je de boel op slot gooit, en het land lekker laat vergrijzen en krimpen.... het is om depressief van te worden, die kortzichtigheid puur op angst voor een ander kleurtje of geloof.
Dit is toch puur angstzaaierij. Het is niet alsof het 'tijdelijke' verlagen van het migratiesaldo ervoor zou zorgen dat in de toekomst niemand meer naar een welvarend land als Nederland zou willen komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Qua bewoners van de dorpjes en de grootte van een AZC schuurt dat al snel hoor.
Buiten laten spelen? In de zandbak of op een klimrek? Het vrouwelijke deel van de bevolking fietst niet graag langs een AZC.
Zeker als de bewoners zien hoeveel statushouders een woning krijgen toegewezen en hun kinderen wachten al 15+ jaar op een woning.

Ik woon op het platteland, en in elk dorp hoor je hetzelfde van dit.
Zolang die meningen blijven hangen blijven ze op een partij als PVV stemmen.
Ik woon zelf nabij een AZC, nergens last van. Ook op vakantie zat ik vlakbij een AZC, nergens last van gehad. Weet je wat irritant was, de tokkies op het bungalowpark. Je zou denken die gaan naar een camping, maar nee. Ze zaten ook gewoon op het bungalowpark. Ik heb meer overlast van de PVV jongeren, de tokkies die nu al met vuurwerk lopen te kloten. Of toen ik nog in het centrum van dit stadje woonde: de jeugd op vrijdagavond waardoor ik niet met raam open kon slapen, of m'n coke snuivende buurman die buiten z'n wijf om drie uur 's nachts in elkaar stond te beuken.

Woningnood komt ook niet door asielzoekers. Woningnood komt door verschillende redenen.

1) Stikstofcrisis en energiecrisis (het net zit vol).

2) Afschaffen woningcorporaties (de markt zou het zelf reguleren, ja goeie grap).

3) Verbod op kraken.

4) Bestaan hypotheekrenteaftrek.

5) Torenhoge vrije sector huurprijzen plus gebrek regulatie waardoor doorstroom sociale huur ook op slot zit.

5) Race to the bottom wat betreft koopwoningen.

Heb ik er vertrouwen in dat VVD bovenstaande aan wil pakken? Nee, dat niet. Maar D66 en CDA wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/ kan je zoeken op gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
Verschil in stemmen D66 en PVV opgelopen tot zo'n 3500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:45
verschil D66-PVV nu >3.200 in voordeel D66 (volgens NOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:32
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Met de stand zoals hij nu is? Dan ga ik voor GL-PvdA + D66 + CDA + VVD voor (nu) 86 zetels.

Dit lijkt me de enige relatief stabiele coalitie die er met de huidige stand te maken is.
Nu centrum rechts (zonder BBB of SGP) op 75 uit lijkt te komen, lijkt dat de enige optie met een meerderheidskabinet, maar of het stabiel zou zijn vraag ik me af. De VVD wil dit niet en ik vraag me af of GL/PvdA dit, zeker onder de huidige omstandigheden, wel wil. GL/PvdA zal het de komende tijd vooral druk hebben met zichzelf. Ze moeten een nieuwe leider aanwijzen en ze zullen ook hun fusie nog eens onder de loep moeten nemen lijkt mij. Dan heb je 2 van de 4 partijen die eigenlijk zo’n kabinet niet willen.

Ondertussen loopt D66 weer wat uit op de PVV, met nu meer dan 3000 stemmen verschil. Gelukkig maar, want als de PVV het voortouw zou krijgen, zijn we zo weer een paar weken verloren.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Eerdmans zal toch met een kater wakker geworden zijn. Waar de kansen op een erg rechts kabinet er gisteravond vrij goed uitzagen, haalt die combinatie nu geen meerderheid meer.

Misschien tijd voor Eerdmans om eens over te stappen naar een andere partij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Blanco stemmen 0.3% 2025 0.1% 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe zit het met een gelijk aantal zetels, maar meer stemmen voor D66, wint laatstgenoemde dan alsnog om het voortouw te nemen en premier te leveren?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
breew schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:25:
verschil D66-PVV nu >3.200 in voordeel D66 (volgens NOS)
Venray en Helmond moet nog? Voorheen was dik een kwart van de stemmers PVV daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
THE_BASE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:26:
Hoe zit het met een gelijk aantal zetels, maar meer stemmen voor D66, wint laatstgenoemde dan alsnog om het voortouw te nemen en premier te leveren?
Goeie vraag. Weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Ik woon zelf nabij een AZC, nergens last van. Ook op vakantie zat ik vlakbij een AZC, nergens last van gehad. Weet je wat irritant was, de tokkies op het bungalowpark. Je zou denken die gaan naar een camping, maar nee. Ze zaten ook gewoon op het bungalowpark. Ik heb meer overlast van de PVV jongeren, de tokkies die nu al met vuurwerk lopen te kloten. Of toen ik nog in het centrum van dit stadje woonde: de jeugd op vrijdagavond waardoor ik niet met raam open kon slapen, of m'n coke snuivende buurman die buiten z'n wijf om drie uur 's nachts in elkaar stond te beuken.

...
Uiteraard, het tokkiegehalte op bungalowparken is meestal veel hoger dan op campings.
Verder eens met je verhaal, hier ook veel meer last van mijn zeer lawaaierige FVD achterbuurman (stond op de gemeentelijke kieslijst destijds) dan van het dichtstbijzijnde AZC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 18:34

Malarky

Wils voor wat ieder

desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:19:
99% van de stemmen geteld nu. D66 bovenaan nu.
Is niet echt 99% van de stemmen geteld, de 19% missende stemmen uit Amsterdam, briefstemmers en ABC-landen stemmers zitten niet in het percentage van 99%. Ik bereken die namelijk hetzelfde als de NOS. Maar er missen vooral nog D66 stemmen dus, niet zozeer PVV stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:28

Player1S

Probably out in the dark

Ook 26.000 foutief ingevulde lijsten zoals meerdere vakjes aanvinken. Ben ik de enige die heel benieuwd is waar deze 26.000 mensen voor stemden? :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:03

Wokschotel

Op 6 wielen

En Helmond dan, dat is ook een trainingspak PVV bolwerk. Die stemmen zijn toch nog niet binnen?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Supermarkten hebben een lokale functie. Dus dat is geen probleem.
Indien ik als zuinige Nederlander (geen hollander) buiten het vakantiepark boodschappen doe dan kies ik er zelf voor. In Drenthe is dat voor mij als limburger alleen een probleem als ik iets niet kan vinden.

Mensen die mij verstaan (de meesten) merken wel op dat mijn tongval (ik spreek geen dialect) wel aangenamer klinkt. Dat vinden ze tenminste buiten de randstad.

Kerkraads is echter wel next level ;)
Toevallig was dit in Kerkrade! Maar wel tijdens het hoogseizoen. We gaan volgend jaar naar Drenthe op vakantie. Mijn vrouw wil dat graag ... iets met nostalgie ... ik probeer er open in te staan. Als de kinderen het maar leuk vinden.

Ik vind het aanbod bij supermarkten op vakantiepark mager, en de prijzen hoog. Voor een snelle boodschap prima, maar anders ga je toch even naar een wat grotere supermarkt. Ik persoonlijk ga ook liefst naar onze XL in de stad. In geval van Zeeland, ik weet niet welke taal ze spraken. Ik gok dat het Poolse vakantiemedewerkers waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:25:
Eerdmans zal toch met een kater wakker geworden zijn. Waar de kansen op een erg rechts kabinet er gisteravond vrij goed uitzagen, haalt die combinatie nu geen meerderheid meer.

Hij zal nu de BBB erbij halen denk ik. Levert wel een hoop zetels op in de 1e Kamer en dan krijgt Mona een ministers post. Alleen D66 zal de BBB, net als eigenlijk JA21, niet zien zitten.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Wokschotel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:28:
En Helmond dan, dat is ook een trainingspak PVV bolwerk. Die stemmen zijn toch nog niet binnen?
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

Nu centrum rechts (zonder BBB of SGP) op 75 uit lijkt te komen, lijkt dat de enige optie met een meerderheidskabinet, maar of het stabiel zou zijn vraag ik me af. De VVD wil dit niet en ik vraag me af of GL/PvdA dit, zeker onder de huidige omstandigheden, wel wil. GL/PvdA zal het de komende tijd vooral druk hebben met zichzelf. Ze moeten een nieuwe leider aanwijzen en ze zullen ook hun fusie nog eens onder de loep moeten nemen lijkt mij. Dan heb je 2 van de 4 partijen die eigenlijk zo’n kabinet niet willen.

Ondertussen loopt D66 weer wat uit op de PVV, met nu meer dan 3000 stemmen verschil. Gelukkig maar, want als de PVV het voortouw zou krijgen, zijn we zo weer een paar weken verloren.
Dan doe je even de aanname dat D66 met JA21 wil, of CDA met PVV. Beiden lijken me zeer onwaarschijnlijk. Ook laat je de eerste kamer buiten beschouwing.

D66+CDA+VVD+GL-PvdA heeft wel een meerderheid in de eerste kamer, en D66 kan prima met al deze partijen door één deur. Het enige probleem is VVD+GL-PvdA, maar wellicht is daar wat te regelen nu Timmermans is opgestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

THE_BASE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:26:
Goede vraag! Formeel doet 'winnen' er niet toe in Nederland, of je nu kijkt naar aantal zetels of naar stemmen. Maar het is historisch zo gegroeid dat we de grootste partij als eerste een poging laten doen tot het vormen van een meerderheid, en daarvoor zouden we dan naar het aantal stemmen kijken :)

Er zijn ook geen regels over het leveren van de premier. Vaak levert de grootste partij die, maar je zag het vorige kabinet al dat als die figuur totaal niet te pruimen is, er ook iemand anders gekozen kan worden. Daar zullen de regeringspartijen het over eens moeten worden (of beter gezegd: de tweede kamer zal het eens moeten worden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:46

Auredium

Informaticus Chaoticus

Beladen verkiezingen. Maar niet onverwacht. Maar hier mijn twee centen.

De voorlopige uitslag
Wat betreft de (voorlopige) uitslag is voor mij de grootste verassing dat VVD niet mee zetels heeft verloren. Klaarblijkelijk is Dilan niet de doorslaggevende factor in het wel of niet stemmen op VVD. Ik interpreteer dat als dat de partij nog steeds een stevige zuil is voor ondernemend Nederland.

De groei van FvD was voor mij niet onverwacht maar wel groter dan verwacht. Hier sta ik niet om te springen aangezien ik mij iets van Nexit en Gulden weet te herinneren bij die partij.

Ik zie de groei van FvD en Ja21 echter als direct gevolg van het falen van de PVV. Deze versplintering van rechts was te verwachten en ik voorzie dat in de loop van de jaren PVV meer zetels gaat verliezen (ik kom hier laten nog op terug.

Coalitievorming
Wat betreft het vormen van coalities wordt de coalitievormer belangrijk.

Mocht PVV de grootste worden dan verwacht ik een verloren maand minimaal waarin tevergeefs een coalitie wordt geprobeerd gevormd. Ik zeg tevergeefs omdat D66 en CDA allebei niet harakiri zullen plegen door met PVV in zee te gaan. Dat betekend dat PVV alleen een 5+ coalitie kan vormen welke gedoemd is om te falen en ik vermoed dat we dan bij de volgende verkiezingen een verdere versplintering van rechts zien en een versterking van D66.

Mocht D66 coalitie vormen dan vermoed ik een sterke centrum coalitie met VVD en CDA en dan een tot nu toe nader te bepalen 4de partij. Ik hoop vooral dat een dergelijke coalitie de volledige 4 jaar vol weet te maken.

Een andere opmerking is dat we hier ook de schade zien van kleinere partijen. Waar bij rechts we zien dat er middelgrote partijen komen heeft links vooral heel veel kleine partije. Volt, PvdD etc. etc. Die partijen snoepen slagkracht af van links en zorgen ervoor dat rechts beter spel heeft bij het vormen van regeringen. Ik zie dit probleem als direct gevolg van de (te lage) drempel voor het oprichten van een politieke partij die mee kan doen aan de tweede kamer. Dit zou een percentage moeten zijn en niet een integer getal vast gesteld decennia geleden. Als deze kleine partijen er niet waren waren partijen zoals PvdA en wellicht D66 sterker geweest en was links zijn onderhandelingspositie sterker. Dat zeg ik als centrumstemmer (ik heb niet op PvdA of D66 gestemd). Het is wellicht food for though. Ik begrijp dat het enigszins eigen is aan links dat ze specifieke tailored partijen willen hebben maar het ontneemt ze kracht in regeringsmogelijkheden.

Gelijktijdig begrijp ik ook dat er kleine conservatieve partijen zijn zoals CU en SGP en het dus niet alleen een ding aan de linker hoek van de politiek is.

Toekomst?
Even los van coalitie die ik vlug heb aangestipt nog wat opmerkingen. SP is nu een kleine partij en wellicht dat ze nog ooit er bovenop komen. Maar ik denk dat de partij ernstige problemen heeft in een tijd zoals deze. Zelf zag ik de partij nooit als een optie. De SP (net als PVV in mijn ogen) zijn partijen die teveel beloven met te weinig realistisch uitvoerbare plannen. Waarom 1 slaagt en 1 faalt doe ik puur en totaal toewijden aan emotie. PVV weet succesvol angst en onvrede (ik zou willen zeggen haat) toe te wenden als middel om kiezers aan zich te binden. SP heeft dit niet, wat een pluspunt is maar ook betekend dat niemand ze wilt kiezen over het algemeen.

Een ander puntje van aandacht is Wilders zijn leeftijd. Ik heb wat zaadjes gezaaid op Social Media dat Wilders oud begint te worden (wat hij ook aan het worden is) en dat zijn partij in feite zich op aan het zetten is voor het LPF scenario. Wilders zelf gaf gisteren aan dat hij nog door zal gaan tot 80 jaar. Dit gaf mij een glimlach want het is een erkenning van Wilders dat hij inziet dat het een zwak punt is. De leeftijd van Geert zal een steeds sterker wordend punt van kritiek worden naarmate hij ouder wordt. Ik verwacht dat dit over tijd PVV zal verzwakken en andere rivaliserende rechtst partijen zal versterken. Dit kan alleen worden weggenomen door het aanstellen van een tweede persoon die jonger is en deze naar voren te schuiven. Ik twijfel echter ten sterkste of Wilders deze zet zal willen maken; ik vermoed echter dat hij geen keuze heeft op termijn. Het is of dat of de dood van PVV.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Helmond heeft last van storing en kan nog geen uitslagen melden
De gemeente Helmond heeft door een storing problemen bij het verwerken van de verkiezingsuitslagen. Een woordvoerder laat weten dat de Brabantse gemeente "naarstig op zoek naar een oplossing" is. De oorzaak van de storing is nog niet bekend.

Met de uitgebrachte stemmen zelf is in elk geval niets aan de hand, zegt de woordvoerder. Maar het gaat mis bij de verwerking van de stemmen.

Ook in Epe en Venray is de uitslag vertraagd. In Epe ligt dat aan een iPad-storing, in Venray brak vannacht brand uit in het gemeentehuis.
Nu Live

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
BBB nog steeds grootste in de eerste kamer. Kan die nog besluiten gaan tegen houden toch als er een nieuw kabinet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Auredium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:30:
Beladen verkiezen. Maar niet onverwachtst. Maar hier mijn twee centen.

De voorlopige uitslag
Wat betreft de (voorlopige) uitslag is voor mij de grootste verassing dat VVD niet mee zetels heeft verloren. Klaarblijkelijk is Dilan niet de doorslaggevende factor in het wel of niet stemmen op VVD. Ik interpreteer dat als dat de partij nog steeds een stevige zuil is voor ondernemend Nederland.

De groei van FvD was voor mij niet onverwacht maar wel groter dan verwacht. Hier sta ik niet om te springen aangezien ik mij iets van Nexit en Gulden weet te herinneren bij die partij.

Ik zie de groei van FvD en Ja21 echter als direct gevolg van het falen van de PVV. Deze versplintering van rechts was te verwachten en ik voorzie dat in de loop van de jaren PVV meer zetels gaat verliezen (ik kom hier laten nog op terug.

Coalitievorming
Wat betreft het vormen van coalities wordt de coalitievormer belangrijk.

Mocht PVV de grootste worden dan verwacht ik een verloren maand minimaal waarin tevergeefs een coalitie wordt geprobeerd gevormd. Ik zeg tevergeefs omdat D66 en CDA allebei niet harakiri zullen plegen door met PVV in zee te gaan. Dat betekend dat PVV alleen een 5+ coalitie kan vormen welke gedoemd is om te falen en ik vermoed dat we dan bij de volgende verkiezingen een verdere versplintering van rechts zien en een versterking van D66.

Mocht D66 coalitie vormen dan vermoed ik een sterke centrum coalitie met VVD en CDA en dan een tot nu toe nader te bepalen 4de partij. Ik hoop vooral dat een dergelijke coalitie de volledige 4 jaar vol weet te maken.

Een andere opmerking is dat we hier ook de schade zien van kleinere partijen. Waar bij rechts we zien dat er middelgrote partijen komen heeft links vooral heel veel kleine partije. Volt, PvdD etc. etc. Die partijen snoepen slagkracht af van links en zorgen ervoor dat rechts beter spel heeft bij het vormen van regeringen. Ik zie dit probleem als direct gevolg van de (te lage) drempel voor het oprichten van een politieke partij die mee kan doen aan de tweede kamer. Dit zou een percentage moeten zijn en niet een integer getal vast gesteld decennia geleden. Als deze kleine partijen er niet waren waren partijen zoals PvdA en wellicht D66 sterker geweest en was links zijn onderhandelingspositie sterker. Dat zeg ik als centrumstemmer (ik heb niet op PvdA of D66 gestemd). Het is wellicht food for though. Ik begrijp dat het enigszins eigen is aan links dat ze specifieke tailored partijen willen hebben maar het ontneemt ze kracht in regeringsmogelijkheden.

Gelijktijdig begrijp ik ook dat er kleine conservatieve partijen zijn zoals CU en SGP en het dus niet alleen een ding aan de linker hoek van de politiek is.

Toekomst?
Even los van coalitie die ik vlug heb aangestipt nog wat opmerkingen. SP is nu een kleine partij en wellicht dat ze nog ooit er bovenop komen. Maar ik denk dat de partij ernstige problemen heeft in een tijd zoals deze. Zelf zag ik de partij nooit als een optie. De SP (net als PVV in mijn ogen) zijn partijen die teveel beloven met te weinig realistisch uitvoerbare plannen. Waarom 1 slaagt en 1 faalt doe ik puur en totaal toewijden aan emotie. PVV weet succesvol angst en onvrede (ik zou willen zeggen haat) toe te wenden als middel om kiezers aan zich te binden. SP heeft dit niet, wat een pluspunt is maar ook betekend dat niemand ze wilt kiezen over het algemeen.

Een ander puntje van aandacht is Wilders zijn leeftijd. Ik heb wat zaadjes gezaaid op Social Media dat Wilders oud begint te worden (wat hij ook aan het worden is) en dat zijn partij in feite zich op aan het zetten is voor het LPF scenario. Wilders zelf gaf gisteren aan dat hij nog door zal gaan tot 80 jaar. Dit gaf mij een glimlach want het is een erkenning van Wilders dat hij inziet dat het een zwak punt is. De leeftijd van Geert zal een steeds sterker wordend punt van kritiek worden naarmate hij ouder wordt. Ik verwacht dat dit over tijd PVV zal verzwakken en andere rivaliserende rechtst partijen zal versterken. Dit kan alleen worden weggenomen door het aanstellen van een tweede persoon die jonger is en deze naar voren te schuiven. Ik twijfel echter ten sterkste of Wilders deze zet zal willen maken; ik vermoed echter dat hij geen keuze heeft op termijn. Het is of dat of de dood van PVV.
Bosma naar voren schuiven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 18:34

Malarky

Wils voor wat ieder

Wokschotel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:28:
We missen nog: https://wiekrijgtderestzetel.nl/nosupdates.html?year=2025
- Bonaire, Nulstand
- Epe, Nulstand
- Sint Eustatius, Nulstand
- Venray, Nulstand
- Briefstemmers buitenland, Nulstand
- Saba, Nulstand
- Almere, Tussenstand
- Amsterdam, Tussenstand
- Hilversum, Tussenstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
mprkooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:21:

Mwah, ik heb ook hier op tweakers al een aantal mensen horen zeggen niet direct voor eigen portemonnee te stemmen, maar ook meer in het belang van Nederland en de toekomst. Wellicht dat dit dan een stem voor D66 is. Ik vind het netjes.
Ik stem niet voor mijn eigen beurs, ook niet tegen die van andere inwoners (burgers, en lui van buiten), maar wel tegen die van bedrijven die een al te grote broek aan hebben. Neefje van mijn vriendin is een beginnende ondernemer die zijn handjes wel laat wapperen en dat is ook goed. Daar heb ik geen problemen mee, maar wel met de invloed van de grote bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Linkd doet het niet. Nu wel ineens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

We missen nog: https://wiekrijgtderestzetel.nl/nosupdates.html?year=2025
- Bonaire, Nulstand
- Epe, Nulstand
- Sint Eustatius, Nulstand
- Venray, Nulstand
- Briefstemmers buitenland, Nulstand
- Saba, Nulstand
- Almere, Tussenstand
- Amsterdam, Tussenstand
- Hilversum, Tussenstand
Wat gokken we voor de laatste drie steden?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Briefstemmers buitenland nog niet bekend. Kan ook nog groot verschil maken wie de grootste wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Helmond is binnen en de PVV is D66 voorbij gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Helmond is echt net (paar minuten geleden) binnen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 18:33
Wat gebeurt er eigenlijk als het aantal stemmen verschil zo klein is? Dan kan 1 wellicht winnen op basis van totaal aantal stemmen, maar is dat genoeg om ook 1 zetel meer dan de nr. 2 te hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
ErikT738 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:30:
[...]

Dan doe je even de aanname dat D66 met JA21 wil, of CDA met PVV. Beiden lijken me zeer onwaarschijnlijk. Ook laat je de eerste kamer buiten beschouwing.

D66+CDA+VVD+GL-PvdA heeft wel een meerderheid in de eerste kamer, en D66 kan prima met al deze partijen door één deur. Het enige probleem is VVD+GL-PvdA, maar wellicht is daar wat te regelen nu Timmermans is opgestapt.
Waarom haal je de PVV er bij voor een kabinet? Die noem ik toch niet voor een kabinet? PVV heeft 0 kans op een toekomstige kabinet deelname.

En ja, D66 heeft een probleem met JA21, maar dan heb je dus maar 1 partij uit 4 die een probleem heeft. Daarmee zeg ik niet dat het dan makkelijker ’oplosbaar’ is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Helmond PVV grootste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
PVV gaat D66 weer voorbij… gaan de briefstemmers het verschil maken zo dadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
aicaramba schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:34:
Helmond is binnen en de PVV is D66 voorbij gegaan.
En daarmee staat PVV landelijk voor op D66.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ja, uiteraard, dat mag toch voor niemand een verrassing zijn hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
W1ck1e schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

En daarmee staat PVV landelijk voor op D66.
Ja, dat zei ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:34:
Wat gebeurt er eigenlijk als het aantal stemmen verschil zo klein is? Dan kan 1 wellicht winnen op basis van totaal aantal stemmen, maar is dat genoeg om ook 1 zetel meer dan de nr. 2 te hebben :?
Eigenlijk maakt het niets uit wie er wint, want er moet toch een coalitie worden gevormd. Als iedereen voet bij stuk houdt en de PVV uitsluit dan zal het alsnog aan D66 zijn wanneer Geert niets rond krijgt.

We kunnen enkel een paar maanden bij de formatietijd optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:01
Venray met 34000 kiesgerechtigden zal de PVV ook nog wel met 2-3000 stemmen laten inlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:25:

De partij is 9 keer zo groot geworden, als hij dan wakker wordt met een kater is dat waarschijnlijk door de alcohol van het feest dat gevierd is.

Je moet je ook afvragen of je wel wilt regeren, het volgende kabinet heeft een flinke opgave om Nederland uit de problemen te helpen. Naast de Woningcrisis, Energiecrisis, hebben we nog de toeslagenaffaire, Groningen, de problematiek in de zorg en de vergrijzing. En wat te denken van de misstanden bij de Belastingdienst en het UWV met uitkeringen als de WIA.

Ik vind het erg jammer dat een partij als de NSC niet in de kamer komt, het was een goede controle partij geweest die misstanden aan de kaart kon stellen. Het is best een gemis, en een van de enige partijen die het laatste punt hierboven tijdens de hele verkiezingsperiode heeft benoemt.

Erg benieuwd wat voor kabinet er gevormd gaat worden, toch ga ik er niet van uit dat de VVD ooit met PvdA/GL in een kabinet gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Nu online
PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:34:
[...]

Waarom haal je de PVV er bij voor een kabinet? Die noem ik toch niet voor een kabinet? PVV heeft 0 kans op een toekomstige kabinet deelname.

En ja, D66 heeft een probleem met JA21, maar dan heb je dus maar 1 partij uit 4 die een probleem heeft. Daarmee zeg ik niet dat het dan makkelijker ’oplosbaar’ is.
Je had zelf niet aangegeven over welke partijen je het had, enkel over een totaal aantal zetels. Aangezien D66 en PVV gelijk staan heb ik beide mogelijke scenario's benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Zal er gevraagd worden om hertellingen als de verschillen straks echt zo minimaal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:55
Verschil zal uiteindelijk wel gemaakt gaan worden met de briefstemmers als ik dat zo zie (in het voordeel van D66). Ervan uitgaand dat dat er net zoveel zijn als in 2023. Wel ongelooflijk close dit zeg. Bijzonder :)

PSN: xMaurice93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:40:
Zal er gevraagd worden om hertellingen als de verschillen straks echt zo minimaal zijn?
Alleen als er minimale verschillen zitten tussen de zetel-verdelingen. Alleen 'winnen' is niet relevant genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:28
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:40:
Als Wilders verliest, wellicht.

Al vond ik hem vooralsnog erg democratisch - netjes wachten op de telling, geen discussie over legitimiteit van de verkiezing en telling volgens mij. Dat is alvast goed.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Andyk125 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Ik vind het erg jammer dat een partij als de NSC niet in de kamer komt, het was een goede controle partij geweest die misstanden aan de kaart kon stellen. Het is best een gemis, en een van de enige partijen die het laatste punt hierboven tijdens de hele verkiezingsperiode heeft benoemt.
Een gemis zou ik het niet willen noemen op basis van de laatste coalitie. In theorie - op basis van de woorden - geef ik je gelijk, op basis van de daden dan weer niet. Daarvoor is de partij toch te laakbaar geweest en het resultaat daarevan is zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Zat mensen (ook rijke mensen) zijn geswitched van VVD naar D66 door de jaren heen. Waarom? Omdat VVD vooral conservatief is geworden. Er zijn ook zat rijke mensen die links stemmen. Bill Gates onlangs, verkondigde dat om het klimaat aan te pakken je eerst de armoede aan moet pakken. Niet iedereen stemt i.v.m. de eigen portemonnee. Ik denk bij stemmen vooral aan mijn kinderen, nu ik ze heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 17:26

FreakNL

Well do ya punk?

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Woningnood komt ook niet door asielzoekers. Woningnood komt door verschillende redenen.

1) Stikstofcrisis en energiecrisis (het net zit vol).

2) Afschaffen woningcorporaties (de markt zou het zelf reguleren, ja goeie grap).

3) Verbod op kraken.

4) Bestaan hypotheekrenteaftrek.

5) Torenhoge vrije sector huurprijzen plus gebrek regulatie waardoor doorstroom sociale huur ook op slot zit.

5) Race to the bottom wat betreft koopwoningen.

Heb ik er vertrouwen in dat VVD bovenstaande aan wil pakken? Nee, dat niet. Maar D66 en CDA wel.
Ik heb in het tweede en derde kwartaal van dit jaar veelvuldig in het van der Valk hotel in Haarlem gezeten. Dat zit ook vol met asielzoekers (omdat er ergens anders geen plek is). Daar heb ik ook 0 last van gehad. Wat ik wel zag is dat ze zich stierlijk vervelen. Laat die mensen dan iets nuttigs doen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:31
PatrickC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:35:
PVV gaat D66 weer voorbij… gaan de briefstemmers het verschil maken zo dadelijk?
Ongetwijfeld, ik ben wel benieuwd wanneer die telling wordt verwacht en hoe die stemmen de vorige verkiezingen uitpakten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:09
Auredium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:30:

Een ander puntje van aandacht is Wilders zijn leeftijd.
Viel me juist gisteren op dat ik verschillende foto's van Wilders zag waarop ik hem er echt oud en ook vermoeid en mat uit vond zien. De tand des tijds is zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Cranberry schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Viel me juist gisteren op dat ik verschillende foto's van Wilders zag waarop ik hem er echt oud en ook vermoeid en mat uit vond zien. De tand des tijds is zichtbaar.
Vond hem ook niet zo scherp in de debatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:17
Richh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Ongetwijfeld, ik ben wel benieuwd wanneer die telling wordt verwacht en hoe die stemmen de vorige verkiezingen uitpakten.
D66 10,5%
PVV 6,3%

VVD, NSC, GLPVA alle meer

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 16:42
Je ziet dus wel dat veel problematiek afspeelt in het zuiden van het land, althans afspeelt…

Denk dat het zuiden zich ook niet serieus genomen voelt. Aangezien PVV daar wel écht groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Wokschotel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Ja, uiteraard, dat mag toch voor niemand een verrassing zijn hoop ik.
Nee niet echt.
Pagina: 1 ... 36 ... 44 Laatste

Let op:
Beleid voor de uitslagenavond:
  • Slowchat is toegestaan, maar probeer het wel een beetje inhoudelijk te houden. Dus geen loze kreten als "yes" of "shit".
  • Hou een beetje rekening met elkaars gevoelens. Niet iedereen zal noodzakelijkerwijs blij zijn met de uitslag.
  • https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/respect/