Phusebox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:07:
[...]
Hoe dan ook gaat er een kabinet gevormd worden met minimaal 1 grote partij die op grote punten anders denkt, plus je hebt minimaal 1 grote partij in de oppositie die alles wil dwarsbomen.
De meerderheid is te krap, wat voor combinatie je ook gaat maken, en uiterst fragiel.
89 zetels is wat dat betreft niet uiterst fragiel.
Kijk ook eens naar dit plaatje:
De twee uitschieters zijn aan de linkerkant GL-PvdA en aan de rechterkant VVD. In het midden zitten D66 en CDA, de twee grootste winnaars. Je krijgt een middenkabinet (niet links, niet rechts, tikkeletje progressief maar het mag geen naam hebben) dat gaat voor besturen. Het land heeft dat ook echt nodig. Er zijn ook zat VVD'ers die er zo over denken.
Maar belangrijker is nog dat je naar compromissen moet kijken, en dan ligt het wel voor de hand dat je deze constructie als eerste onderzoekt.
JA21 houdt er ideeen op na die overeen komen met acties die Trump al heeft gepleegd. Dat gaat
D66 nooit enablen. Voor CDA lijkt me dat ook onhandig.
Vergeet ook niet: VVD zei dat men niet met
Timmermans wilde regeren.
Timmermans is niet meer. Ook dat heeft hij handig gedaan
Het maakt mij trouwens inmiddels al niet meer zoveel uit, ik wil gewoon fatsoenlijke ministers hebben, ook al ben ik het politiek met ze oneens. Dankzij het rechts-populisme ligt de lat voor mij laag. Het volgende kabinet kan mij dan ook niet teleurstellen. Lager dan het was, kan het niet worden.