Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:58
Ik ben erg pro-D66 maar ben blij dat ze een zetel ingeleverd hebben zodat een meerderheid over rechts met 4 partijen niet langer mogelijk is.

Ik (en ik denk iedereen in Den Haag) zie maar 1 reëele optie nu. GL/PVDA en VVD in een kamertje zetten tot ze eruit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:44:
[...]

Het begrip van een coalitie is weg, er zijn serieus tegenwoordig veel mensen die denken dat de winnaar alles kan uitvoeren wat belooft is. En dat bestaande wet en regelgeving dan gewoon genegeerd of veranderd kan worden. Immers Trump doet het toch ook? Schrijt aan alles.
De enige manier waarop dat kan zou zijn als we een één-partij staat maken. Dan kan die partij idd alles uitvoeren wat ze beloven. Een voorbeeld van zo'n land dat zon systeem hanteert is Noord-Korea.

Willen de kiezers echt die kant op?

Zo niet zal je altijd een compromis moeten sluiten in een coalitie. Learn to live with it.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46

MazeWing

The plot thickens...

En ondertussen begint het gezeur al:
PVV-leider Wilders wil niet dat er een verkenner voor D66 aan de slag gaat zolang er "geen 100 procent helderheid" is over wie de grootste partij is geworden bij de verkiezingen. Dat zegt hij op sociale media. "We zullen alles doen om dit te voorkomen"

Wilders zegt dat de PVV het voortouw wil nemen bij de formatie als de partij de grootste wordt. Tijdens de campagne hebben bijna alle lijsttrekkers van de andere partijen gezegd niet met de PVV te willen samenwerken in een coalitie.

Het verschil tussen D66 en PVV is met bijna 99 procent van de stemmen geteld iets meer dan 2000, in het voordeel van D66. Beide partijen zouden dan uitkomen op 26 zetels.
bron: https://nos.nl/liveblog/2...-d66-zonder-duidelijkheid

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 18:29
Vrietje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:43:
[...]

Men zegt dat het beste compromis bereikt is als iedereen even ontevreden was.
Het probleem aan Rutte 2 was meer dat de vvd maar ietsje groter was maar veel meer punten had moeten inleveren. Uit angst dat het anders maar weer over rechts ging.
Feit blijft dat ruim 80% niet voor de grootste partij of voor die persoon als premier gestemd heeft. Je kan wel roepen "we hebben gewonnen", maar als je minder dan 20% vd stemmen haalt, heb je dan echt gewonnen? Of hebben we alleen maar verliezers en mag de "minste verliezer" het gaan proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:23

Malarky

Wils voor wat ieder

Trouwens, er wordt hier veel aangegeven dat als de PVV de grootste wordt dat er dan weer maanden tijd aan kansloos formeren wordt verspeeld, maar er is helemaal geen wettelijke regel dat de grootste partij als eerste een kans krijgt. Dat beslist de kamer zelf en die zou toch zo wijs kunnen zijn door direct de 1e kans aan D66 te geven?
De Kamer kan gewoon in meerderheid straks besluiten dat D66 als eerste de kans krijgt. Ongeacht wat de uitslag zegt.

[ Voor 37% gewijzigd door Malarky op 30-10-2025 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:26

Amphiebietje

In de blubber

Cynische optie, kabinet over (extreem-)rechts-conservatief, 89 zetels met 7 partijen:

PVV-VVD-CDA-JA21-FVD-BBB-SGP

VVD dient na draaien als lijm, christelijk-conservatief krijgen de vrije hand in posten zoals zorg, onderwijs, boeren in ruil voor steun, terwijl rechts-radicaal OM, buitenland, leger (want "ministerie van Defensie" wordt natuurlijk "Legerministerie"), justitie mogen doen. Binnenlandse zaken wordt opgesplitst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
D-e-n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:41:
[...]

Heb je ook nog inhoudelijk wat te melden? Als Timmermans niet opstapt zegt iedereen dat hij niet moet blijven plakken na zo'n slecht resultaat
Ik ben het wat betreft Timmermans wel eens. Er zijn toch nog genoeg mensen die op hem gestemd hebben? Is dat iets in de politiek dat je dan moet opstappen als je niet de grootste blijkt te zijn. Wat had hij dan verwacht, toch niet serieus dat hij de winnaar zou zijn?!?!

Is beetje als een werknemer het niet eens is met zijn beoordeling dat hij dan stampvoetend het bedrijf uitloopt en niet met terugkomt. Hij laat zich in mijn ogen enorm kennen en ook de stemmers die wel vertrouwen in hem hadden in de steek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:32
Amphiebietje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:48:
Cynische optie, kabinet over (extreem-)rechts-conservatief, 89 zetels met 7 partijen:

VVD dient na draaien als lijm, christelijk-conservatief krijgen de vrije hand in posten zoals zorg, onderwijs, boeren in ruil voor steun, terwijl rechts-radicaal OM, buitenland, leger (want "ministerie van Defensie" wordt natuurlijk "Legerministerie"), justitie mogen doen. Binnenlandse zaken wordt opgesplitst.
Dat de VVD draait, dat kun je van een mijl zien aankomen. CDA gaat niet gebeuren, die hebben wel principes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:22

The Third Man

The Third Jellyfish

Orangelights23 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:37:
[...]

Er is een verschil tussen mogen stemmen en tussen mensen die puur vanuit emotie stemmen zonder te snappen wat ze feitelijk doen. Laten we het zo stellen, deze uitslag laat zien dat het gemiddelde Nederlandse IQ toch flink wat lager zit dan ik vermoedde :P
IQ is normaal verdeeld, dus een even groot deel bovengemiddeld als ondergemiddeld. Je licht nu dat ondergemiddelde eruit en redeneert dan dat het gemiddelde laag is :S deze uitkomst laat juist zien dat het gemiddelde wel goed zit en dat je een meerderheid kan vormen van het electoraat van normale partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

*knip* Met dit bash-gedrag bevorder je de discussie ook zeker niet

[ Voor 85% gewijzigd door Mortum op 30-10-2025 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The Third Man schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:50:
[...]
deze uitkomst laat juist zien dat het gemiddelde wel goed zit en dat je een meerderheid kan vormen van het electoraat van normale partijen.
Dat ligt dan wel een beetje aan je definitie van meerderheid... En normale partijen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006

Malarky

Wils voor wat ieder

CDA gaat nooit en te nimmer met PVV en FVD in een kabinet en VVD nu ook niet. Zelfs, of juist uit oppertunisme niet. Dat is gegarandeerde afstraffing in verkiezingen in 2026 na een boel ruzie. Ongeacht of VVD principes heeft, er valt nu niets te winnen voor hen in een gegarendeerde ruzieclub.

PVV geef je eens in de 10 jaar een nieuwe kans blijkbaar, maar dat is dan 2036 weer.

[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 30-10-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:39
Janpietertje89 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:45:
Ik (en ik denk iedereen in Den Haag) zie maar 1 reëele optie nu. GL/PVDA en VVD in een kamertje zetten tot ze eruit zijn.
Ik vrees dat dat nooit gaat lukken. Zeker qua immigratie staan ze mijlenver uit elkaar.

Als ik zo naar de zetels in de 2e kamer zie, zou de kern D66, CDA en VVD worden. Wil je een meerderheid dan moet Groenlinks/PvdA erbij. Dat wordt erg lastig op aantal terreinen met name immigratie en lange termijn defensie. Qua milieu staan ze dichter bij elkaar.

Andere optie is dat de 3 een minderheidskabinet vormen met gedoogsteun partijen als JA21, de christelijke partijen en per terrein andere partijen erbij. Lastig maar b.v. met immigratie heb je JA21 snel erachter. Dan zit je al op 75 zetels dus is nog maar 1 zetel extra nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

martwoutnl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:52:
[...]

Ik vrees dat dat nooit gaat lukken. Zeker qua immigratie staan ze mijlenver uit elkaar.

Als ik zo naar de zetels in de 2e kamer zie, zou de kern D66, CDA en VVD worden. Wil je een meerderheid dan moet Groenlinks/PvdA erbij. Dat wordt erg lastig op aantal terreinen met name immigratie en lange termijn defensie. Qua milieu staan ze dichter bij elkaar.

Andere optie is dat de 3 een minderheidskabinet vormen met gedoogsteun partijen als JA21, de christelijke partijen en per terrein andere partijen erbij. Lastig maar b.v. met immigratie heb je JA21 snel erachter. Dan zit je al op 75 zetels dus is nog maar 1 zetel extra nodig.
En dan heb je nog niet naar de eerste kamer gekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Onwerkbaar. Zowel PVV als FVD willen teveel extreme zaken wat de rest niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:52:
En dan heb je nog niet naar de eerste kamer gekeken ;)
Klopt. In 2e kamer meerderheid pakken zal al lastig genoeg worden als 1e horde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je naar de eerste kamer kijkt kun je bijna niet om GL-pvda en VVD samen in 1 kabinet heen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
pirke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:48:
[...]

Feit blijft dat ruim 80% niet voor de grootste partij of voor die persoon als premier gestemd heeft. Je kan wel roepen "we hebben gewonnen", maar als je minder dan 20% vd stemmen haalt, heb je dan echt gewonnen? Of hebben we alleen maar verliezers en mag de "minste verliezer" het gaan proberen?
Niemand heeft echt gewonnen en daarmee heeft Nederland verloren want dan krijg je een koers die door niemand echt gewenst is (zoals je eerder terecht opmerkte) en daarmee geven we partijen die populisme hanteren vrij spel om weer in te spelen op allerlei sentimenten.

Voor Nederland an sich is zo’n middenkoers nog niet zo slecht. Hopelijk kunnen de politiek leiders van de vier grootste democratische partijen laten zien hoe verbinden werkt, maar ik ben bang van niet (mevrouw Yesilgoz).

Het is jammer dat beeldvorming zo voor inhoud gaat. Ik ben daar best teleurgesteld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49

ultimateharry

Team Slayer:-)

[...]

ik denk dat het logischer is om de kijken naar een kern (midden) van CDA en D66. Aan de rechterkant de VVD, aan de linkerkant Groenlinks-PvdA. Gaat heel lastig worden hoor, door de verschillen die je zelf ook al aangeeft. Maar het is raar om twee partijen die allebei verloren hebben, en ongeveer even veel zetels hebben, aan de flanken er niet "bij te zetten" ipv ze tot "de kern" verklaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Morrar schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:04:
....
Maar lijkt me goed besluit; Timmermans was niet bepaald de charismatische leider die goed past bij hun achterban.

En verder natuurlijk ook teveel kapotgemaakt door de haatzaaierij uit de ultra rechtse en fascistische hoek.

Grootste verrassing vind ik toch wel de VVD; daar nog op stemmen na zo'n bagger campagne. Waarschijnlijk toch de HRA angst?
Als ik jouw (door mij vetgemaakte) opmerking combineer met mijn waarneming dat vvd beweerde dat een pvda/gl kabinet een ramp voor het land zou zijn dan heb ik 2 opties:
Of de bangmakerij kwam ook van vvd
Of de vvd zit toch meer naar rechts dan ze willen doen lijken.

het is maar mijn mening:
Yesilgoz zit in het kamp "ik wel nog maar jij niet meer", (HRA, asielzoekers)
De meeste vvd stemmers denken ten onrechte dat de vvd er voor hen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:52:
[...]

CDA gaat nooit en te nimmer met PVV en FVD in een kabinet en VVD nu ook niet. Zelfs, of juist uit oppertunisme niet. Dat is gegarandeerde afstraffing in verkiezingen in 2026 na een boel ruzie. Ongeacht of VVD principes heeft, er valt nu niets te winnen voor hen in een gegarendeerde ruzieclub.
Ik vertrouw de VVD met de huidige leiding voor geen cent. Dat is inmiddels extreemrechts in all but the name.

Deprimerend: een centrum-links kabinet met 9 partijen komt maar op 79 zetels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:00
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:46:
[...]

De enige manier waarop dat kan zou zijn als we een één-partij staat maken. Dan kan die partij idd alles uitvoeren wat ze beloven. Een voorbeeld van zo'n land dat zon systeem hanteert is Noord-Korea.

Willen de kiezers echt die kant op?

Zo niet zal je altijd een compromis moeten sluiten in een coalitie. Learn to live with it.
Dat weet jij, dat begrip heb jij maar heel veel mensen weten echt niet meer hoe onze democratie & rechtstaat in elkaar steekt. Die hebben geen flauw benul. Als je wint kan je alles. Verder gaat het niet. En als iets niet kan? Gewoon doen. Die wetten kloppen dan niet.
Afschaffen.

Daarom is het ook zo makkelijk om zo groot te worden met one liners en bouwen rondom 1 thema. Als de kiezers het echte begrip hadden stem je niet op staatsrechtelijk ondermijnende bewegingen. Want dat is de kern van alles. En toch doen we het massaal. Het is totaal onbegrip van het belang van een goede rechtstaat & democratie. Een groot deel van de samenleving weet het niet meer, of heeft er geen actieve herinnering aan.

En ondertussen ondermijnen ze zichzelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martwoutnl
Als trouwens D66 mag gaan verkennen, zat ik gisteravond meteen aan Pechtold te denken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Ik vind het zorgelijk dat PVV-CDA-JA21-VVD samen al 75 zetels hebben. Met (gedoog)steun van FVD erbij is een uiterst rechts kabinet daardoor een (onwaarschijnlijke, maar wel theoretisch mogelijke) optie, wat de VVD zeker zal willen uitspelen in de onderhandelingen met D66.

Ik hoop dat ik het mis heb maar dit wordt waarschijnlijk een lange formatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
martwoutnl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:55:
Als trouwens D66 mag gaan verkennen, zat ik gisteravond meteen aan Pechtold te denken.
Thom de Graaf? Van Boxtel? Koolmees?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

CornermanNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Dat weet jij, dat begrip heb jij maar heel veel mensen weten echt niet meer hoe onze democratie & rechtstaat in elkaar steekt. Die hebben geen flauw benul. Als je wint kan je alles. Verder gaat het niet. En als iets niet kan? Gewoon doen. Die wetten kloppen dan niet.
Afschaffen.

Daarom is het ook zo makkelijk om zo groot te worden met one liners en bouwen rondom 1 thema. Als de kiezers het echte begrip hadden stem je niet op staatsrechtelijk ondermijnende bewegingen. Want dat is de kern van alles. En toch doen we het massaal. Het is totaal onbegrip van het belang van een goede rechtstaat & democratie. Een groot deel van de samenleving weet het niet meer, of heeft er geen actieve herinnering aan.

En ondertussen ondermijnen ze zichzelf.
...en het zou zo makkelijk zijn geweest als democratische landen gewoon na WO2 in hun toen vaak nieuwe grondwetten hadden opgenomen dat partijen die de grondbeginselen van de democratie niet onderschrijven niet mogen meedoen - eigenlijk opmerkelijk naief (of cynisch) dat ze dat niet hebben gedaan, als je terugkijkt. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Amphiebietje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Deprimerend: een centrum-links kabinet met 9 partijen komt maar op 79 zetels.
Wat normen en waarden betreft kunnen die linkse partijen het best snel eens worden. Die kans acht ik groter dan dat het CDA extreem rechts gaat helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:35:
[quote]redwing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:25:

[...]

Klopt helemaal! Een tekort aan koopwoningen is de schuld van asielzoekers, terwijl de echte schuld zit bij een simpelweg tekort aan woningen door verschillende factoren. Niet helpend zijn dan de expats die gigantisch overbieden om toch maar een woning te krijgen.
Klopt, maar ik zie bij de PVV/VVD geen enkel plan om die expats aan te pakken. Sterker nog, die willen ze juist naar Nederland halen omdat dat goed is voor de economie. Wil je dit dus aanpakken zul je meer moeten bouwen en de arbeidsmigratie in betere banen moeten leiden. Voor beide moet je niet bij de PVV zijn.
[...]
De "oplossingen" die de PVV wil zijn om meerdere redenen simpel onmogelijk. Niet alleen omdat het tegen de wet ingaat maar ook omdat er verdragen zijn waar je niet zomaar, zonder verdere consequenties, uit kan gaan. Wat de PVV wil is misschien een eindstation dat na tientallen jaren te bereiken is, maar niet zo 1-2-3 zoals de PVV schetst.
Bovenal lost het sowieso niet de problemen op die aan asielzoekers worden toegekend.
[...]
De PVV heeft gewoon een gebrek aan capabele mensen. Regeren maakt ze kwetsbaar omdat ze dan afgerekend kunnen worden op hun daden. Oppositie is het enige dat ze kunnen omdat ze dan geen verantwoording hoeven af te leggen. Gewoon roepen dat het allemaal beter moet en kan is al 20 jaar de voedingsbodem van die partij.
Kom op, als je Faber op je belangrijkste punt zet is dat niet omdat je een gebrek aan capabele mensen hebt. 1 Capabele minister hadden ze echt wel kunnen vinden. Het laat dan ook vooral zien dat de PVV geen oplossingen wil. Want waarom zou je anders beginnen met een noodwet (waarvan je vooraf al weet dat dat er niet door gaat komen), terwijl je al een meerderheid hebt om via de normale kanalen snel iets te regelen.
Maar los van partijen is het grootste probleem dat de gehele keten gewoon niet goed functioneert. Men weet sommige schakels in deze keten aan te passen met als gevolg dat de keten meer en meer aan elkaar hangt met duct tape. Gezien de instabiliteit van kabinetten de laatste jaren is het ook bijna een onmogelijke klus om tegelijkertijd meerdere schakels (laat staan de gehele keten) aan te passen.

Daarom hoop ik echt op stabiliteit en gewoon 4+ (en het liefste 8 jaar) een grotendeels gelijk kabinet dat meerdere ketens "in het geheel" kan aanpassen...
Dat is inderdaad vooral wat we nodig hebben, want links- of rechtsom maakt eigenlijk weinig uit, als er maar eens echt beleid komt. Je ziet b.v. dat de woningmarkt door zowel de plannen van rechts als links evenveel vooruit zal gaan. En ook bij migratie willen zowel de rechtse als de linkse partijen ongeveer hetzelfde. Zolang de extremen er maar uit weg blijven, want die willen duidelijk helemaal niets bereiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Conclusie is waarschijnlijk; weer twee jaar stuurloos tot de volgende verkiezingen, waardoor alle problemen nog groter zijn geworden en we nog meer verdeeldheid hebben in het land.

Misschien toch eens nadenken over meerdere stemrondes, waarbij je al die kleine partijen buitenspel zet die alleen maar zorgen voor vertraging.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:11
Phusebox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:59:
Conclusie is waarschijnlijk; weer twee jaar stuurloos tot de volgende verkiezingen, waardoor alle problemen nog groter zijn geworden en we nog meer verdeeldheid hebben in het land.

Misschien toch eens nadenken over meerdere stemrondes, waarbij je al die kleine partijen buitenspel zet die alleen maar zorgen voor vertraging.
Dan zou ik persoonlijk toch liever een kiesdrempel voor de kamer hebben. Heb je bijvoorbeeld minder dan 5 zetels dan worden deze naar rato verdeeld over de andere partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

...en dan krijg je een situatie zoals bij de Franse presidentsverkiezingen, die op die manier in twee rondes zijn, en je uiteindelijk tussen de twee grootste mag kiezen, met als gevolg verkiezingen tussen heel rechts-liberaal en extreemrechts :( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49

ultimateharry

Team Slayer:-)

squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:01:
[...]

Dan zou ik persoonlijk toch liever een kiesdrempel voor de kamer hebben. Heb je bijvoorbeeld minder dan 5 zetels dan worden deze naar rato verdeeld over de andere partijen
Dat heeft toch nog een ander effect, namelijk dat het moeilijker is voor kleine / nieuwe partijen om in de kamer te komen. Dit versnipperde landschap is ook niet zaligmakend hoor, maar het is wel goed om alle effecten in ogenschouw te nemen van een kiesdrempel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

Daarmee verliezen al die stemmen hun waarde, door een tweede ronde geef je die mensen in ieder geval nog invloed op wat ze stemmen. Maar goed, een aanpassing van het stelsel gaat er toch nooit komen. De politiek vind het zelf wel prima, die krijgen toch betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Ik begin steeds meer te voelen voor een kiesdrempel. Dan heb je iig minder versplintering omdat je geen mini-partijtjes van 1-2-3 zetels meer hebt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Amphiebietje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:02:
[...]

...en dan krijg je een situatie zoals bij de Franse presidentsverkiezingen, die op die manier in twee rondes zijn, en je uiteindelijk tussen de twee grootste mag kiezen, met als gevolg verkiezingen tussen heel rechts-liberaal en extreemrechts :( .
Als je een drempel toepast voor wie naar de tweede ronde doorgaat, en er blijven alleen die twee opties over, dan is dat waarschijnlijk wat het land wil. Dan kun je nog kiezen uit de minst slechte optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:07
jongetje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:49:
[...]

Ik ben het wat betreft Timmermans wel eens. Er zijn toch nog genoeg mensen die op hem gestemd hebben? Is dat iets in de politiek dat je dan moet opstappen als je niet de grootste blijkt te zijn. Wat had hij dan verwacht, toch niet serieus dat hij de winnaar zou zijn?!?!

Is beetje als een werknemer het niet eens is met zijn beoordeling dat hij dan stampvoetend het bedrijf uitloopt en niet met terugkomt. Hij laat zich in mijn ogen enorm kennen en ook de stemmers die wel vertrouwen in hem hadden in de steek.
Als je als oppositiepartij verliest doe je toch iets fout, zeker als die kiezers dan naar Jetten gaan. Hij kan als eigenwijze voetbaltrainer dan blijven zitten totdat hij door de leden wordt gewieberd maar dan kun je beter de eer aan jezelf houden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Waarom meteen zo negatief? Geef de verkenners en informateurs eerst eens een kans. PVV heeft echt niet veel tijd nodig met verkennen om erachter te komen dat 'nee' ook 'nee' is.

Instant runoff voting is objectief minder democratisch dan ons huidige proces. Het proces democratischer maken, doch eenvoudig houden is moeilijk. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan approval voting.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:06:
[...]

Waarom meteen zo negatief? Geef de verkenners en informateurs eerst eens een kans. PVV heeft echt niet veel tijd nodig met verkennen om erachter te komen dat 'nee' ook 'nee' is.

Instant runoff voting is objectief minder democratisch dan ons huidige proces. Het proces democratischer maken, doch eenvoudig houden is moeilijk. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan approval voting.
Hoe dan ook gaat er een kabinet gevormd worden met minimaal 1 grote partij die op grote punten anders denkt, plus je hebt minimaal 1 grote partij in de oppositie die alles wil dwarsbomen.

De meerderheid is te krap, wat voor combinatie je ook gaat maken, en uiterst fragiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Als ik jouw (door mij vetgemaakte) opmerking combineer met mijn waarneming dat vvd beweerde dat een pvda/gl kabinet een ramp voor het land zou zijn dan heb ik 2 opties:
Of de bangmakerij kwam ook van vvd
Of de vvd zit toch meer naar rechts dan ze willen doen lijken.
De VVD zit inderdaad vrij ver naar rechts. Dat kun je goed zien op het KiesKompas 2025:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyhnVkpLVqTIms4kf0wu-p_6Xjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8fK1PqlpzUZYIMh11tfMl47.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking, dit is 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBQnbQUSsa6GQRdi3NkjLf6oOzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiuYkVlMKUmC7cxbZnWbNrHX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41

Thompson

Beeromaniac

[...]
Zou ik een groot voorstander van zijn.
M.i. zou politiek sowieso veel meer volgens dat principe moeten werken, per onderwerp voldoende steun behalen.

Stel;
Coalitie van 80.
In die Coalitie van 80 zitten er ook 30 die graag stevig willen investeren in onderwijs.
In de oppositie zitten er 60 van de 70 die graag stevig willen investeren in onderwijs.

Dan is het toch van de zotte dat je die stevige investeringen in onderwijs er niet doorheen krijgt omdat dat weg-onderhandelt wordt? Ik snap ook wel dat het financiële plaatje dan erg lastig wordt want iedereen wil van alles. Maar qua werkwijze zou dat hele coalitie/oppositie van mij véél meer losgelaten mogen worden. Werken voor je centen, voorstellen indienen en daarover vergaderen hoe je toch een meerderheid voor dat idee krijgt.

Precies het tegenovergestelde als wat de PVV nu dus ook deed; hier heb je 10 punten die wij willen op asiel en we willen ze alle 10 anders janken en de boel klapt. Terwijl er met wat aanpassing voor 8 van de 10 wellicht prima steun te vinden was, ook vanuit de oppositie puur uit het belang om eindelijk eens verder te komen.

Beeromaniac

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Het zijn volgens mij niet de kleintjes die het probleem zijn. Er zijn teveel te kleine grote partijen en vooral: er zijn zo'n 30 a 35 zetels die zichzelf buitenspel zetten vanwege autocratische ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 21:46

MazeWing

The plot thickens...

jongetje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:49:
[...]

Nee er zal nergens staan dat je op moet stappen bij een x-resultaat. Het is meer je eigen eer hoog houden en verantwoordelijkheid nemen. Als je na de puinhoop van de afgelopen jaren en zeker het laatste jaar 20% aan zetels verliest heb je het gewoon slecht gedaan. Ook al waren ze de grootste omdat anderen het NOG slechter gedaan hadden, zou het nog steeds een slecht resultaat zijn.

En stemmen win je niet alleen door het beste programma te hebben of inhoudelijk je punt over kunnen brengen. Het draait ook veel om het charisma en de gunfactor. En dat heeft Timmermans gewoon niet. Dit zie je ook goed bij Jetten. Wie had deze uitslag 2 weken geleden verwacht?

GL-PVDA zou denk ik meer resultaat geboekt hebben als ze Jesse Klaver naar voren hadden geschoven. Dit zou zeker de wat jongere kiezer aangesproken hebben.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

De meerderheid is te krap, wat voor combinatie je ook gaat maken, en uiterst fragiel.
Niet als je voor GL-PVDA + D66 + CDA + VVD gaat. Volgens de huidige stand is dat 20 + 26 + 18 + 22 = 86 zetels. Dat is een relatief ruime meerderheid waarbij je ook het risico kunt dragen dat er tussentijds enkele afsplitsingen ontstaan. Dat zullen er nooit 10+ zijn lijkt me.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:32
Dus....

Wat heeft Yesilgöz bereikt sinds het vallen van Rutte-4? Voor een meerderheid heb je niet alleen meer CU nodig - maar ook nog eens Joost Eerdmans. En Annabel Nanninga.

D66 - CDA - VVD - JA21 - CU 78 zetels.

In plaats van Rutte heb je dan Rutte-2, zogezegd. Ik heb géén idee waarom Dilan zo opgewekt was gister...

En, na alles wat er gebeurd is, ben ik heel nieuwsgierig hoe de VVD-fractie zich gaat houden. De messen waren duidelijk al geslepen, er stonden mensen in de coulissen klaar om op het podium te springen. Ze kan plots een konijn uit de hoge hoed hebben getrokken, maar ik weet zo net nog eens niet of ze het overwicht heeft om de kikkers in de kruiwagen te houden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:00
Amphiebietje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:58:
[...]

...en het zou zo makkelijk zijn geweest als democratische landen gewoon na WO2 in hun toen vaak nieuwe grondwetten hadden opgenomen dat partijen die de grondbeginselen van de democratie niet onderschrijven niet mogen meedoen - eigenlijk opmerkelijk naief (of cynisch) dat ze dat niet hebben gedaan, als je terugkijkt. :S
Misschien maar dat waren echt andere tijden. Er moest wederopbouw plaatsvinden en er was een groot besef van het belang van de samenleving. Het was een algemeen begrip dat iedereen wel had.

We hebben een probleem dat àlles beeldvorming is, en dat de politiek daar steeds een schepje bovenop doet in campagnes. Kiezers kunnen er niet meer doorheen prikken omdat het begrip weg is. Ondertussen staan we stil op belangrijke onderwerpen zoals innovatie, duurzaamheid en het opnieuw uitwerken en bestendig maken van onze collectieve verzekeringen en onze brede welvaart. De kiezer kiest met de hoop dat zij ooit onafhankelijk van wat er ook gebeurt in de toekomst “rijk” kunnen worden. Dat hen niets kan raken want ze werken immers hard. Werkloosheid bestaat alleen voor luie mensen, arbeidsongeschikt? Er is altijd werk wat je wel kan doen. Onvoldoende inkomen? Zoek beter betaald werk. Succes is van het ik.

Komt die ik onverwacht wel in de problemen? Dan kon de ik er toch echt niets aan doen. Want de ik werkte zo hard. Voor de eigen centen.

Dan is het de schuld van de overheid die moet mij helpen, maar “geeft alles” aan de asielzoekers.

Maar beste ik, je hebt jarenlang gestemd op afbraak van al die collectieve zaken. Je kon het toch zo goed allemaal zelf?

Zelfredzaamheid en de illusie daaromheen is gewoon heel groot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:10:
Dus....

Wat heeft Yesilgöz bereikt sinds het vallen van Rutte-4? Voor een meerderheid heb je niet alleen meer CU nodig - maar ook nog eens Joost Eerdmans. En Annabel Nanninga.

D66 - CDA - VVD - JA21 - CU 78 zetels.
Ik gok dat D66 en CU daar voor gaan liggen voor JA21.
In plaats van Rutte heb je dan Rutte-2, zogezegd. Ik heb géén idee waarom Dilan zo opgewekt was gister...
Lijfsbehoud. Ze heeft nog een baan. Plus de VVD is cruciaal voor vorming kabinet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06
sprankel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:34:
[...]

<knip>

Los daarvan haal je het zelf ook aan, de huizencrisis is een heel grote maar tevens een systematisch probleem. Je mag jij de grond nog gratis krijgen, dan nog is de zuivere bouw en materialenkost enorm.

En als ik dan kijk naar starters, sorry, maar tenzij de familie serieus kan en wil sponseren, ik weet niet meer welk advies ik ze moet geven. Of ze moeten ergens landelijk gaan wonen met een auto (niet te betalen) of ze moeten stedelijk gaan wonen (niet te betalen). En in beide gevallen zitten ze in wat we energiearmoede noemen, een stijgende ongelijkheid waar ik ook niet meteen een antwoord op heb. Een normaal starters loon voldoet niet meer en uiteraard zitten er ook oudere mensen in dezelfde situatie.
Er is een verschil tussen 'dit land is kapot' en 'er is een groot probleem'. Dat is mijn boodschap: ja, we moeten problemen identificeren en oplossen en ja er gaat heel veel goed. De laatste jaren heb je een zwijgende meerderheid en een groeiende minderheid die blijft claimen dat het allemaal kapot is, kapot moet en vooral anders moet. Ik vind dat kortzichtig en risicovol.
Als daar een grotere groep zit die het gevoel heeft niet vooruit te kunnen in het leven ga je die mensen alleen maar meer bruskeren door te zeggen dat ze maar trots moeten zijn en dat ze niet mogen klagen. Dan lopen die nog harder naar een figuur die verkondigd dat die de man van het volk is en krijg je nog meer protest stemmen.
Dat ben ik met je oneens en het is ook niet het eerlijke verhaal in mijn optiek. Daarbij: gek genoeg ken ik persoonlijk veel starters die wel een huis gekocht hebben. Voor belachelijke prijzen, met belachelijk overbieden en een forse zak met geld gespaard. Het is vooral framing dat je 'nooit meer een huis kunt kopen', maar dat is dan ook weer geen reden om de bizarre situatie op de woningmarkt maar zo te laten. Je kunt best trots zijn (op wat goed gaat) en balen (over wat slecht gaat) tegelijk, die twee sluiten elkaar niet uit.

Nogmaals: de ruimte die we nodig hebben om problemen op te lossen ontstaat door fatalisme te vervangen door realisme. Want heel eerlijk, als je denkt dat de woningmarkt de grootste uitdaging is heb ik slecht nieuws. We kunnen nu 50% van de AOW verplichtingen uit de hiervoor bedoelde AOW premies betalen. De zorgkosten moeten nog exploderen door vergrijzing, de zorgmedewerker vs niet-zorgmedewerker ratio is nu nog 1:7 en wordt 1:3 als we zo door willen gaan. En niets van dit alles is de laatste 30-40 jaar serieus opgelost en met een gemiddelde leeftijd van boven de 50 jaar zijn dit problemen die veel meer mensen gaat raken dan woningen voor starters.

Dus mijn bedoeling met de trots is vooral ruimte creëren constructief oplossingen te vinden voor wat beter moet. Alleen roepen dat alles anders moet is niet constructief en een construct om vooral de onvrede te laten groeien ipv de problemen op te lossen. Wat volgens mij de reden is van proteststemmen voor partijen die vooral baat hebben bij een niet-optimale situatie en dus problemen nooit gaan oplossen.

nb; dank voor je reactie, met veel interesse gelezen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Niet als je voor GL-PVDA + D66 + CDA + VVD gaat. Volgens de huidige stand is dat 20 + 26 + 18 + 22 = 86 zetels. Dat is een relatief ruime meerderheid waarbij je ook het risico kunt dragen dat er tussentijds enkele afsplitsingen ontstaan. Dat zullen er nooit 10+ zijn lijkt me.
VVD is hier het issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:44
hmm, ik zie nu vannochtend dat Ja21,VVD,D66,CDA op 75 zetels staat. Maakt de kans groter op het brede midden kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
eamelink schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:56:
[...]

Dit is gewoon stoken. Waarom zou iemand het vandaag überhaupt over een opvolger van Timmermans hebben?
Wat een onzin, ik stook helemaal niets. Ze hebben het er steeds over op de TV bij alle verschillende zenders. Als je leider opstapt, dan krijg je natuurlijk vragen over zijn opvolger. Het gebeurde by Yesilgoz zelfs al tijdens deze campagne.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:05
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Ook met het oog op de eerste kamer lijkt dit me de enige werkbare coalitie. Het is nu alleen de vraag of al deze partijen, en dan vooral de VVD, het landsbelang op de eerste plek kunnen zetten (of dat ze de boel weer laten klappen wanneer ze denken iets beter te kunnen scoren in tussentijdse verkiezingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:28:
[...]

Zoals ik al zei... Toch weer erg rot wakker worden zo :X
Is het zo verrassend met de vergrijzende baby boom in actie? Ik vind het niet gek dat de babyboomers invloed blijven uitoefenen als grootste groep tot ze echt niet langer kunnen stemmen. En dan is aow net zo'n makkelijk speerpunt als HRA bij de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:14
Nee, Rutte kon wel over of met links.

Die vrouw is gewoon niet lekker om dit geheel uit te sluiten na het drama met de pvv.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
In het landsbelang kiest VVD er voor om de enige mogelijkheid tot een stabiel en werkzaam kabinet te blokkeren. Er zal toch echt geregeerd moeten worden.

VVD kan haar veto natuurlijk als chip op tafel leggen in ruil voor hele vorse toezeggingen van de andere drie. Ook weet ik zo net nog eens niet hoe slaafs de fractie achter Yesilgöz zullen blijven aanlopen.

Het worden hele, hele interessante tijden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:59:
...
Bovenal lost het sowieso niet de problemen op die aan asielzoekers worden toegekend.
...
Over de schaarste op de woningmarkt.
De migratie (naar Nederland toe) is voor 10% asielmigratie, en de rest bijvoorbeeld arbeidsmigratie.
Als dat een probleem is kijk dan naar de grootste groep. 1/9 minder arbeidsmigratie levert evenveel op als geen asielmigratie.
Maar ja, asielmigratie past beter in wij/zij denken, en aanpakken arbeidsmigratie maakt onze dingetjes duurder.
Als een product of dienst gemaakt/geleverd door Nederlandse medewerkers te duur is, is er misschien geen markt voor, of niet voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joosie200 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:24:
[...]

Is het zo verrassend met de vergrijzende baby boom in actie? Ik vind het niet gek dat de babyboomers invloed blijven uitoefenen als grootste groep tot ze echt niet langer kunnen stemmen. En dan is aow net zo'n makkelijk speerpunt als HRA bij de VVD.
De uitslag misschien niet. Maar het stond er gisteravond een stuk beter bij dan vanmorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:46
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:35:
[...]

PVV wordt vooral gestemd in gebieden waar heel veel plek is maar ze het hardst roepen dat het land vol is, waar de minste allochtonen wonen maar ze die het hardst terug willen sturen. Gevalletje wat de boer niet kent..
Zal wel voor een deel waar zijn. Maar op sommige plekken is het echt ongekend hoe de straten er tegenwoordig uitzien. En ik zeg niet dat dit 100% afkomstig is van asielzoekers, toch is er bijna altijd een 1:1 link.
Hier in Flevoland ook verschillende plaatsen waar het de laatste 5-10 jaar gigantisch achteruit is gegaan, en daar stem ik wel in met de algemene kreet van Wilders "Nederland is Nederland niet meer". Dus dit is denk ik ook meer stemmen uit wanhoop, en dat begrijp ik ergens ook wel weer.
Of hij het kan/gaat oplossen of verbeteren is natuurlijk een heel ander verhaal.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

Hoe dan ook gaat er een kabinet gevormd worden met minimaal 1 grote partij die op grote punten anders denkt, plus je hebt minimaal 1 grote partij in de oppositie die alles wil dwarsbomen.

89 zetels is wat dat betreft niet uiterst fragiel.

Kijk ook eens naar dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyhnVkpLVqTIms4kf0wu-p_6Xjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8fK1PqlpzUZYIMh11tfMl47.jpg?f=fotoalbum_large

De twee uitschieters zijn aan de linkerkant GL-PvdA en aan de rechterkant VVD. In het midden zitten D66 en CDA, de twee grootste winnaars. Je krijgt een middenkabinet (niet links, niet rechts, tikkeletje progressief maar het mag geen naam hebben) dat gaat voor besturen. Het land heeft dat ook echt nodig. Er zijn ook zat VVD'ers die er zo over denken.

Maar belangrijker is nog dat je naar compromissen moet kijken, en dan ligt het wel voor de hand dat je deze constructie als eerste onderzoekt.

JA21 houdt er ideeen op na die overeen komen met acties die Trump al heeft gepleegd. Dat gaat D66 nooit enablen. Voor CDA lijkt me dat ook onhandig.

Vergeet ook niet: VVD zei dat men niet met Timmermans wilde regeren. Timmermans is niet meer. Ook dat heeft hij handig gedaan :*)

Het maakt mij trouwens inmiddels al niet meer zoveel uit, ik wil gewoon fatsoenlijke ministers hebben, ook al ben ik het politiek met ze oneens. Dankzij het rechts-populisme ligt de lat voor mij laag. Het volgende kabinet kan mij dan ook niet teleurstellen. Lager dan het was, kan het niet worden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:26:
[...]

De migratie (naar Nederland toe) is voor 10% asielmigratie, en de rest bijvoorbeeld arbeidsmigratie.
Als dat een probleem is kijk dan naar de grootste groep. 1/9 minder arbeidsmigratie levert evenveel op als geen asielmigratie.
Klopt, maar daar focussen partijen als VVD en PVV niet op. Die willen niks noemenswaadigs doen aan arbeidsmigratie, omdat hun eigen bedrijven er natuurlijk belang bij al die migranten hebben. Goedkoop te exploiteren handjes etc.

Nee dan pakken ze de asielmigratie aan, die maar een fractie van de hele migratie-groep en migratie-problemen is. Dat zet geen zoden aan de dijk. Wil je de migratieproblemen aanpakken, dan begin je bij de groep die 90 procent van het totaal vormt. Maar die laten ze nu juist (zo goed als) ongemoeid....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:29:
[...]

89 zetels is wat dat betreft niet uiterst fragiel.

Kijk ook eens naar dit plaatje:

[Afbeelding]

De twee uitschieters zijn aan de linkerkant GL-PvdA en aan de rechterkant VVD. In het midden zitten D66 en CDA, de twee grootste winnaars. Je krijgt een middenkabinet (niet links, niet rechts, tikkeletje progressief maar het mag geen naam hebben) dat gaat voor besturen. Het land heeft dat ook echt nodig. Er zijn ook zat VVD'ers die er zo over denken.
Hoe graag ik dat wil geloven, is dat helaas niet waar. Er is onder VVD heel weinig draagvlak om met links te gaan regeren. VVD-ers willen echt heel graag een centrum rechtse regering. Liever met JA21 + BBB dan met GL/PvdA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

Klopt, maar daar focussen partijen als VVD en PVV niet op. Die willen niks noemenswaadigs doen aan arbeidsmigratie, omdat hun eigen bedrijven er natuurlijk belang bij al die migranten hebben. Goedkoop te exploiteren handjes etc.

Nee dan pakken ze de asielmigratie aan, die maar een fractie van de hele migratie-groep en migratie-problemen is. Dat zet geen zoden aan de dijk. Wil je de migratieproblemen aanpakken, dan begin je bij de groep die 90 procent van het totaal vormt. Maar die laten ze nu juist (zo goed als) ongemoeid....
Daar heeft bijna niemaned het over want daar kan je vrij weinig aan doen. De Europese Unie heeft vrij verkeer van mensen en dat is de overgrote meerderheid van arbeidsmigratie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Marrtijn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:34:
[...]

Daar heeft bijna niemaned het over want daar kan je vrij weinig aan doen. De Europese Unie heeft vrij verkeer van mensen en dat is de overgrote meerderheid van arbeidsmigratie.
Helemaal weren kan niet (en hoeft ook niet), maar je kan wel reguleren hoe ermee omgegaan wordt, om de overlast zo minimaal mogelijk te maken.

Maar zelfs dát doet men niet.

Enneh, over asielmigratie kan je ook vrij weinig doen hoor. Daar ben je namelijk óók aan allerlei (Europese of bredere) verdragen gebonden. Maar dat feit negeren VVD, PVV etc gemakshalve uiteraard maar even, net als hun kiezers...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:32:
[...]

Hoe graag ik dat wil geloven, is dat helaas niet waar. Er is onder VVD heel weinig draagvlak om met links te gaan regeren. VVD-ers willen echt heel graag een centrum rechtse regering. Liever met JA21 + BBB dan met GL/PvdA.
Punt is dat ze wel met links regeren, maar het is gewoon een centrumkabinet met twee uitersten die capabele bestuurders hebben. Dat is waarom ik deze coalitie zo zie zitten. Ik heb geen zin in een poppenkast zoals LPF of PVV.

De vraag is dan of je je verantwoordelijkheid wilt nemen, en dan denk ik dat er toch voldoende VVD'ers zijn die dat wel willen. Want anders zitten we nog steeds met alle huidige problemen. Hopelijk komt er een stabiel middenkabinet dat nu bijvoorbeeld eindelijk de stikstofcrisis en de woningnood aanpakt. Een stabiel middenkabinet waardoor we weer serieus worden genomen binnen de EU. Waardoor we aan de NAVO-norm kunnen werken. En dat is iets dat we zullen moeten financieren met bezuinigingen, hogere inkomsten, leningen, of misschien wel een compromis waarmee GL-PvdA en VVD mee kunnen leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:57

pistole

Frutter

wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:36:
[...]

Helemaal weren kan niet (en hoeft ook niet), maar je kan wel reguleren hoe ermee omgegaan wordt, om de overlast zo minimaal mogelijk te maken.

Maar zelfs dát doet men niet.
Er wordt simpelweg teveel geld verdiend in de vleesverwerkende en agrarische sectoren. Daarom hoop ik dat er met een midden-kabinet er meer aandacht voor gaat komen. Maar tegelijkertijd ligt het voor de hand dat grote stappen niet genomen zullen worden om partijen ter rechterzijde hierin niet mee zullen gaan...

[ Voor 32% gewijzigd door pistole op 30-10-2025 08:39 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Marrtijn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:34:

Wellicht, maar kickback bijvoorbeeld door extra te verdienen aan de arbeids migranten veel te laten betalen voor hun (zolang je werkt) huisvesting, en slechte arbeidsomstandigheden zijn wel nationaal aan te pakken. Maar zoals @wildhagen schrijft : het zijn de "eigen bedrijven" van vvd-ers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
CarpeVentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:18:
Het feit dat de PVV in zoveel gemeenten buiten de grote steden en een paar plukjes de grootste is vind ik echt ongekend als je kijkt naar de kansen en prestaties van de PVV.

Zo zonde dat asiel en migratie de belangrijkste reden is om te stemmen. Daar doe je jezelf zo tekort mee als inwoner van dit land.
Misschien hebben de mensen op het platteland wel het meeste last van bv een AZC in hun gemeente, in een stad valt een AZC amper op tussen de overige inwoners.
En hun kinderen komen moeilijk aan een huurwoning in dorpjes, terwijl een statushouder daarvoor eerder voor in aanmerking komt.
Kwestie van een optelsom waarop men dan gaat en blijft stemmen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uug7cBdHthNAiF6Qy8a4Qwrnp6Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ohRjOpvR1aOfJfQmhSV1LZAN.png?f=user_large

Wordt nog spannend...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Misschien hebben de mensen op het platteland wel het meeste last van bv een AZC in hun gemeente, in een stad valt een AZC amper op tussen de overige inwoners.
En hun kinderen komen moeilijk aan een huurwoning in dorpjes, terwijl een statushouder daarvoor eerder voor in aanmerking komt.
Kwestie van een optelsom waarop men dan gaat en blijft stemmen.
Op het platteland heb je zeeën van ruimte waar een AZC gebouwd kan worden, en waar je asielzoekers ook buiten kunt laten spelen (ze zouden gewoon moeten werken als je het mij vraagt, maar OK 'mag niet'). Ook moet het AZC naar draagkracht zijn. We dragen allen ons steentje bij in geval van de Spreidingswet. In dorpjes is het juist veel goedkoper wonen dan in steden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:43:
Op het platteland heb je zeeën van ruimte waar een AZC gebouwd kan worden, en waar je asielzoekers ook buiten kunt laten spelen (ze zouden gewoon moeten werken als je het mij vraagt, maar OK 'mag niet'). Ook moet het AZC naar draagkracht zijn. We dragen allen ons steentje bij in geval van de Spreidingswet. In dorpjes is het juist veel goedkoper wonen dan in steden.
Daar gaat de BBB voor liggen.

Oh, heheheh.... nee, wacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:25
Pfff ik hoop dat die 20% van de nog te tellen stemmen in Amsterdam genoeg zal zijn om D66 de grootste te maken.
Natuurlijk gaat Wilders graag terug naar de oppositie, maar elke zetel minder voor de PVV is winst voor de maatschappij. Want die zetels komen toch nauwelijks opdagen in de Tweede Kamer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tk55 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

De VVD zit inderdaad vrij ver naar rechts. Dat kun je goed zien op het KiesKompas 2025:

[Afbeelding]

Ter vergelijking, dit is 2023:
[Afbeelding]
Kijk ook naar D66 wat die alweer gedaan hebben.
Naar links opgeschoven, de zetels bij de linkse partijen weggehaald en nu gaan ze weer rechts regeren.

Al die permutaties kan iedereen wel opsommen, maar zowel het CDA als de VVD hebben gewoon geen enkel belang om met GL-PvdA te gaan regeren. Dit zijn conservatieve partijen die fundamenteel niet (veel) willen veranderen in dit land. Als ze al wat willen veranderen, dan zit dat niet in hoek van vermogensverdeling. Wat je dus gaat krijgen is dat D66 best wat van hun plannen zal mogen invoeren, maar er zal niets veranderen aan de vermogensverdeling van dit land. Je blijft dus de situatie houden waarbij mensen, al dan niet met toeslagen, net rondkomen terwijl anderen nog rijker worden van beleggingen en rendementen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:56
[...]
In dorpjes is het juist veel goedkoper wonen dan in steden.
Oh, en het inkomen ook een stuk lager…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:02
Wat ik verwachtte kwam gisteren uit dat Groen Links/PvdA niet ging winnen en Timmermans dus zou aftreden als partijleider. Spannend nu ook nog, want wordt D66 de grootste of blijft het gelijk tussen hen en de PVV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
uit welke bron haal je dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Daar gaat de BBB voor liggen.

Oh, heheheh.... nee, wacht :+
BBB zou het juist fantastisch vinden als asielzoekers in de agrarische sector zouden werken. Dat kost ze immers geen drol. Polen worden steeds duurder, en ook wat mondiger. Er is immers behoorlijke welvaart in Polen. Het is geen '90s meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:57

Mortum

Moderator Discord / TFV & AWM

Prutser!

Zo te zien is dit gewoon NOS.nl

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
[...]

Gemeente Dronten is daar een groot voorbeeld van. Die vangen een overdaad aan asielzoekers op (veel hoger dan de verdeelsleutel) en met de tijdelijke locatie bij Biddinghuizen worden dat er nog meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robkazoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/

Helemaal naar beneden scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:50

Agent47

I always close my contracts.

Denk dat de pvv toch gaat winnen. Als plekken als Helmond en Venray nog geteld moeten worden. Het scheelt nu nog 1200 stemmen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:49:
BBB zou het juist fantastisch vinden als asielzoekers in de agrarische sector zouden werken. Dat kost ze immers geen drol. Polen worden steeds duurder, en ook wat mondiger. Er is immers behoorlijke welvaart in Polen. Het is geen '90s meer.
Als we naar het Westland kijken, dan denk ik dat we ongeveer wel begrijpen wat de BBB wilt. De goedkoopste arbeidskrachten die de markt te bieden heeft - en dan lekker naar de buitenwijken van de grote steden sturen om daar maar te gaan wonen. Want al plukken ze onze paprika's - we willen ze niet zien bij de Albert Heijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 17:35

JB

Cédric roelt!

Agent47 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:52:
Denk dat de pvv toch gaat winnen. Als plekken als Helmond en Venray nog geteld moeten worden. Het scheelt nu nog 1200 stemmen.
Maakt toch niks uit? De PVV lijkt wel niet te bestaan. Als je de NL kaart ziet qua kleur… D66 wordt alleen maar genoemd als “winnaar”.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:38:
[...]

De vraag is dan of je je verantwoordelijkheid wilt nemen, en dan denk ik dat er toch voldoende VVD'ers zijn die dat wel willen.
De kreet "verantwoordelijkheid nemen" wordt te pas en te onpas door de VVD gescandeerd op momenten dat die verantwoordelijkheid nemen ideologisch helemaal niet zo moeilijk voor ze is. Benieuwd of dat nu nog zo zal zijn. Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Beverwijk waar ik woon PVV de meeste stemmen. D66 2e VVD 3e GL/PvdA 4e CDA 5e JA21 6e en ook nog NSC op gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:52:
Amsterdam moet ook nog 20 procent van de stemmen tellen. Plus de brieven-stemmers uit het buitenland (die traditioneel veelal D66 en GL/PvdA stemmen), plus de eilanden (Saba, Sint Eustatius en Bonaire) waar D66 het traditioneel ook goed doet.

Kan dus nog alle kanten op.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
desalniettemin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:54:
Beverwijk waar ik woon PVV de meeste stemmen. D66 2e VVD 3e GL/PvdA 4e CDA 5e JA21 6e en ook nog NSC op gestemd.
Je zou bijna denken dat Beverwijk een aardige afspiegeling is van het land :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:55:
[...]

Amsterdam moet ook nog 20 procent van de stemmen tellen. Plus de brieven-stemmers uit het buitenland (die traditioneel veelal D66 en GL/PvdA stemmen), plus de eilanden (Saba, Sint Eustatius en Bonaire) waar D66 het traditioneel ook goed doet.

Kan dus nog alle kanten op.
Blijft nek aan nek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:46
Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Gemeente Dronten is daar een groot voorbeeld van. Die vangen een overdaad aan asielzoekers op (veel hoger dan de verdeelsleutel) en met de tijdelijke locatie bij Biddinghuizen worden dat er nog meer.
En ik ken helaas daar ook de gevolgen van. Ze komen letterlijk met bussen aan van de AZC's in het winkelcentrum in Dronten. Alle winkeliers hebben al appgroepen en portofoons om elkaar te waarschuwen als het weer zo ver is. Ze overspoelen letterlijk de winkels met gigantische diefstallen. Helaas is dat vaak het geluid wat je niet mag laten horen maar wat wel de realiteit is.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:56
JB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:53:
[...]

Maakt toch niks uit? De PVV lijkt wel niet te bestaan. Als je de NL kaart ziet qua kleur… D66 wordt alleen maar genoemd als “winnaar”.
Dat slaat op het feit dat PVV 11 zetels verliest en D66 er 17 wint.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:33
[...]

Maar ja, asielmigratie past beter in wij/zij denken, en aanpakken arbeidsmigratie maakt onze dingetjes duurder.
Als een product of dienst gemaakt/geleverd door Nederlandse medewerkers te duur is, is er misschien geen markt voor, of niet voor iedereen
Er is inderdaad geen "overschot" aan mensen, er is een tekort aan (passende) woningen. Te danken aan VVD en vrienden die decennia lang de hete aardappel vooruit hebben geschoven en "marktwerking" als silver bullet hadden bedacht. Tja, en dan hebben we nu, verrassing!, een stikstof en electriciteits-net uitdaging, die op zichzelf al uitdagend zijn, maar ook nog eens de bouw van nieuwe woningen blokkeren, plus dat de hele sociale woningbouw is verkocht aan buitenlandse investeerders onder het mom van marktwerking. En dan NOG stemmen mensen op diezelfde club, echt.....

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 30-10-2025 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Headshot_NL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:29:
[...]

Zal wel voor een deel waar zijn. Maar op sommige plekken is het echt ongekend hoe de straten er tegenwoordig uitzien. En ik zeg niet dat dit 100% afkomstig is van asielzoekers, toch is er bijna altijd een 1:1 link.
Maar daar een 1:10 link of nog minder van. De 9:10 link komt van arbeidsmigratie en studenten. Je weet wel, die groep die schijnbaar geen probleem is en ook net hoeft te worden aangepakt.
Hier in Flevoland ook verschillende plaatsen waar het de laatste 5-10 jaar gigantisch achteruit is gegaan, en daar stem ik wel in met de algemene kreet van Wilders "Nederland is Nederland niet meer". Dus dit is denk ik ook meer stemmen uit wanhoop, en dat begrijp ik ergens ook wel weer.
Of hij het kan/gaat oplossen of verbeteren is natuurlijk een heel ander verhaal.
Nee, hij kan/wil en gaat het niet oplossen omdat de asielzoekers niet het grootste deel van het probleem vormen. Zelfs als je alle asielzoekers buiten zou kunnen houden, zorgt dat maar voor een marginale verandering.

En bedenk dan ook dat de voornaamste reden van de arbeidsmigratie is dat we meer werk dan mensen hebben. En dat komt dan ook doordat er werk is waarvoor we de mensen niet hebben, of dat de mensen dat werk niet willen doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

Pfff ik hoop dat die 20% van de nog te tellen stemmen in Amsterdam genoeg zal zijn om D66 de grootste te maken.
Natuurlijk gaat Wilders graag terug naar de oppositie, maar elke zetel minder voor de PVV is winst voor de maatschappij. Want die zetels komen toch nauwelijks opdagen in de Tweede Kamer.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit toch? Op zeker dat Jetten stiekem vooral blij is als D66-CDA-VVD-JA21 geen meerderheid hebben. Dat versterkt zijn positie in de onderhandelingen enorm en daar draait het toch om. We kiezen geen premier namelijk maar volksvertegenwoordigers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• desalniettemin
olafmol schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

er is geen "overschot" aan mensen, er is een tekort aan (passende) woningen. Te danken aan VVD en vrienden die decennia lang de hete aardappel vooruit hebben geschoven en "marktwerking" als silver bullet hadden bedacht. Tja, en dan hebben we nu, verrassing!, een stikstof en electriciteits-net uitdaging, plus dat de hele sociale woningbouw is verkocht aan buitenlandse investeerders onder het mom van marktwerking. En dan NOG stemmen mensen op diezelfde club, echt.....
Marktwerking heeft meer kapot gemaakt dan het opgeleverd heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Het blijft ook altijd makkelijk om als leiders het falen om genoeg huizen te bouwen te proberen af te wentelen op 'migratie' zodat je lekker kan volhouden dat het echt niet mede je schuld is als overheid dat je te weinig huizen hebt laten bouwen. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:31
Ik zou juist D66 stemmen als ik in Beverwijk zou wonen ivm de ontiegelijke vervuiling van tata steel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Dat is ook logisch, de PVV heeft enorm verloren, D66 heeft juist enorm gewonnen. Dus ook al zijn de zetelaantallen gelijk is de PVV de grote verliezer en is D66 de grote winnaar.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 17:35

JB

Cédric roelt!

renegrunn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

Dat slaat op het feit dat PVV 11 zetels verliest en D66 er 17 wint.
Snap ik maar de media lult alweer compleet links, terwijl het land volgens mij (al dan niet verdeeld) qua percentage rechts stemt. Als alle partijen elkaar uitsluiten, is er weinig democratisch aan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Wat ook niet zo gek is, daar PVV na de NSC de grootste verliezer is (-11/12 zetels!) en D66 met +17 juist een van de grote winnaar is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
Draakje5 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:57:
Ik zou juist D66 stemmen als ik in Beverwijk zou wonen ivm de ontiegelijke vervuiling van tata steel.
Een betere oplossing zou simpelweg verhuizen zijn.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:52:
[...]

Als we naar het Westland kijken, dan denk ik dat we ongeveer wel begrijpen wat de BBB wilt. De goedkoopste arbeidskrachten die de markt te bieden heeft - en dan lekker naar de buitenwijken van de grote steden sturen om daar maar te gaan wonen. Want al plukken ze onze paprika's - we willen ze niet zien bij de Albert Heijn.
Voor sommige Nederlanders is het van belang dat de medewerker Nederlands spreekt. Engels is voor hen onvoldoende. Wat mij betreft kan men met Engels ook aan de bak maar dat verschilt per regio. Ik heb meegemaakt dat medewerkers in een supermarkt niet eens Nederlands of Engels spraken (Zeeland, Limburg). Tja, jammer dan. Dan zoek je even een andere medewerker. Probleem in Zeeland was in dit geval dat er maar eentje was, en die zat aan de kassa.

Het plukken van groente en fruit hoef je geen taal voor te kennen. Je legt het 1x uit met Google Translate en that's it. Een asielzoeker die hier is, zou gelukkiger worden van werken dan van in een AZC vervelen. Ook is het afgeschermd werk, zonder noemenswaardig klantencontact. Uiteraard moet je wel een fatsoenlijk loon bieden, en eerlijke arbeidsvoorwaarden.

Pagina: 1 ... 35 ... 45 Laatste