MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
PVV wordt vooral gestemd in gebieden waar heel veel plek is maar ze het hardst roepen dat het land vol is, waar de minste allochtonen wonen maar ze die het hardst terug willen sturen. Gevalletje wat de boer niet kent..MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:23:
Jammer dat de PVV en D66 inmiddels op gelijke hoogte staan.... Hopelijk komt door hetgeen hierboven wordt verteld; o.a. door briefstemmers, D66 alsnog met een ruime marge aan de meeste stemmen. Wat eigenlijk helemaal idioot is, is het feit dat FvD inmiddels op 7 zetels staat.
[Afbeelding]
Het blijft wel vreemd om te zien dat de PVV in heel veel gemeentes gewoon met overhand de grootste is. Dit moet toch ook wel een duidelijk signaal geven naar een heleboel andere partijen. Want als je kijkt naar de motivatie van mensen om toch PVV te stemmen (ondanks dat men van te voren weet dat de partij waarschijnlijk uitgesloten gaat worden) is dat vooral het migratiebeleid en de onvrede over de huidige situatie. Natuurlijk voor een groot deel sentiment maar het is wel tekenend dat een hele provincie (Limburg) volledig PVV is qua meerderheid...
Gemiddeld genomen heeft links weer verloren. Extreem-rechts is min of meer gelijk gebleven, alleen zijn de kaarten anders geschud. Maar de VVD heeft de afgelopen twee jaar natuurlijk een behoorlijke stap naar rechts genomen. Dus per saldo zijn we weer een stukje rechtser t.o.v. de vorige verkiezingen. Een trieste constatering.
De macht is wel wat meer in het midden komen te liggen, wat op zich positief is. Maar ik zie eerder een centrum-rechtse coalitie dan een centrum-linkse, en dat stemt mij somber.
Het is duidelijk geen non-issue! Het is niet zo extreem zoals door een PVV, FvD, etc. wordt geschetst maar het is echt geen non-issue zoals sommige linkse partijen ons willen doen geloven. Dat er uiteindelijk Europese regelgeving aankomt is mooi maar dat laat toch nog wel even op zich wachten. Ondertussen zit je als land wel met verschillende regels en maatregelen om de reeds bestaande groep migranten in goede banen te leiden. Juist dat laatste gebeurt volgens een grote groep mensen onvoldoende. Alleen door dit sentiment (dat leeft bij miljoenen mensen) is het al meer dan een "non-issue" !MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:33:
[...]
Het is een non issue waar bovendien al europees migratiepact voor aankomt dat nationale regelgeving zinloos maakt.
Waar iets mee moet gebeuren is bepalen welke activiteiten we hier willen uitvoeren, waarvoor arbeidsmigranten nodig zijn.
Deze hele asieldiscussie is populistisch gelul.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Er heerst sowieso achterdocht in Limburg vanwege de sluiting van de mijnen. Men voelt zich hier in de steek gelaten en men voelt zich hier ook machteloos.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:23:
Het blijft wel vreemd om te zien dat de PVV in heel veel gemeentes gewoon met overhand de grootste is. Dit moet toch ook wel een duidelijk signaal geven naar een heleboel andere partijen. Want als je kijkt naar de motivatie van mensen om toch PVV te stemmen (ondanks dat men van te voren weet dat de partij waarschijnlijk uitgesloten gaat worden) is dat vooral het migratiebeleid en de onvrede over de huidige situatie. Natuurlijk voor een groot deel sentiment maar het is wel tekenend dat een hele provincie (Limburg) volledig PVV is qua meerderheid...
Tel daar bij op hoe goed de PVV op het onderbuikgevoel inpraat en onvrede over alles en je hebt die stemmen zo binnen. De kracht van social media is erg sterk. Heb het in 2023 ook bij mijn vader gezien maar hij is nu toch terug naar het CDA gegaan.
Ik ben onlangs via Eindhoven naar Sittard verhuisd en je hoort hier en daar wat gesprekken op straat. Ik wist dat het sentiment tegenover de politiek groot was maar ik had niet verwacht dat het zó groot zou zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Niellie41 op 30-10-2025 06:44 ]
De uitslag geeft me wat dat betreft ook wel wat Biden vibes. Oké ze hebben verloren, maar het risico is groot dat kabinet Jetten I (gaan we maar even vanuit) niets gaat leveren van wat er verlangd wordt (huizen, bestaanszekerheid, een deurbeleid) en dat de PVV de volgende keer een grote rebound doet zoals Trump 2.0.CarpeVentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:18:
Het feit dat de PVV in zoveel gemeenten buiten de grote steden en een paar plukjes de grootste is vind ik echt ongekend als je kijkt naar de kansen en prestaties van de PVV.
Zo zonde dat asiel en migratie de belangrijkste reden is om te stemmen. Daar doe je jezelf zo tekort mee als inwoner van dit land.
Met alle vormen van respect, maar de laatste mijnen zijn in 1974 gesloten (en de meesten al in de jaren 60). Dat is dus 50+ jaar geleden.Niellie41 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:40:
[...]
Er heerst sowieso achterdocht in Limburg vanwege de sluiting van de mijnen. Men voelt zich hier in de steek gelaten en men voelt zich hier ook machteloos.
Wordt het zo langzamerhand niet eens tijd om niet 50 jaar in het verleden te blijven hangen maar eens naar de toekomst en kansen te gaan kijken?
Virussen? Scan ze hier!
Dat miljoenen mensen zich door een kundige volksmenner in het ootje laten nemen maakt het nog geen waarheid. Blijkbaar horen die graag sprookjes.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:39:
[...]
Het is duidelijk geen non-issue! Het is niet zo extreem zoals door een PVV, FvD, etc. wordt geschetst maar het is echt geen non-issue zoals sommige linkse partijen ons willen doen geloven. Dat er uiteindelijk Europese regelgeving aankomt is mooi maar dat laat toch nog wel even op zich wachten. Ondertussen zit je als land wel met verschillende regels en maatregelen om de reeds bestaande groep migranten in goede banen te leiden. Juist dat laatste gebeurt volgens een grote groep mensen onvoldoende. Alleen door dit sentiment (dat leeft bij miljoenen mensen) is het al meer dan een "non-issue" !
'ze voelen zich niet gehoord!'. Nee dat begrijp ik als je onzin verwacht.
Populisme 101...
Let wel, Wilders en de rest van de hele extreem rechtse zure zooi hebben het geen moment over arbeidsmigranten. Ze hebben het constant over de enkele tienduizenden asielzoekers. Die overal de schuld van krijgen.
Kan vast beter allemaal, maar het leidt totaal af van de daadwerkelijke problemen.
Non issue dus.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 30-10-2025 06:46 ]
Maar jammer deze uitslag, had gehoopt op een rechts kabinet, dat zit er niet in.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Oh ja voor zetels maakt het niet uit. Maar als d66 de grootste in stemmen blijft scheelt dat misschien een half jaar informeren.[b]Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:07:[/b
[...]
Gelukkig niet. In de VS is het the winner takes all (wat betreft de kiesmannen; niet de popular vote). Als we hier het Amerikaanse systeem zouden hebben dan denk ik dat Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht blauw zouden zijn, en de rest rood. Laten we blij wezen dat wij dat kinderachtige systeem van gerrymandering hier niet hebben. Wat een aanfluiting is dat voor een democratie zeg. Ook dat is een afbreuk aan de democratie.
Het maakt ook verder niet uit of D66 nou 25 of 26 of 27 heeft en of PVV nou iets meer of minder heeft. PVV doet niet mee. Alle coalitiepartijen zijn keihard afgestraft en men is gevlucht naar VVD, JA21, en FvD.
Het lijkt mij enorm geestig om FvD en VVD om dezelfde tafel te hebben. Pro-Russische Jodenhaters samen met Yesilgoz. En ja, daar komt JA21 vandaan. Doe maar niet net alsof je dat allemaal niet wist, Annabel Naninga. Je bent van hetzelfde pak en laken.
Ja wakker worden met een domper wat dat betreft. Ben bang dat het nu dan toch gl/pvda gaat zijn.CarpeVentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:48:
Dat is minder lekker wakker worden… Enige goede nieuws is dat D66+CDA+VVD+JA21 geen meerderheid meer heeft.
Geheel links (GL-PVDA, SP, DENK, VOLT, PVVD en CU) heeft volgens de huidige prognose 33 zetels. Dat is dus 22% van de zetels. Hoe je het ook wendt of keert is dit gewoon slecht voor een optelling van 6 partijen!autje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:37:
Getalsmatig is D66/VVD/CDA/JA21 natuurlijk erg dichtbij de grens. Een restzetel die goed valt, en ze zijn er al. Of ze vinden ergens een gedoogpartijtje.
Gemiddeld genomen heeft links weer verloren. Extreem-rechts is min of meer gelijk gebleven, alleen zijn de kaarten anders geschud. Maar de VVD heeft de afgelopen twee jaar natuurlijk een behoorlijke stap naar rechts genomen. Dus per saldo zijn we weer een stukje rechtser t.o.v. de vorige verkiezingen. Een trieste constatering.
De macht is wel wat meer in het midden komen te liggen, wat op zich positief is. Maar ik zie eerder een centrum-rechtse coalitie dan een centrum-linkse, en dat stemt mij somber.
Nu ben ik er heilig van overtuigd dat men rechtser is gaan stemmen vanwege het thema immigratie en dit (keer op keer) geleid heeft tot verlies op links. Zou dit thema minder prominent aanwezig zijn zou je denk ik een andere (lees: gunstiger) beeld voor links zien. Ik denk serieus dat links anno 2025 onvoldoende aansluit op het sentiment dat er in de samenleving is (al dan niet onterecht). Blijven roepen en met het vingertje wijzen naar rechts is duidelijk geen succesvolle strategie. Misschien moet links toch maar eens begrijpen dat een substantieel deel van de bevolking het op bepaalde thema's toch anders wil zien...
Oh, er is al geformeerd?St@m schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:46:
Maar jammer deze uitslag, had gehoopt op een rechts kabinet, dat zit er niet in.
D66, VVD, CDA en JA21 zou gewoon rechts zijn.
Of bedoel je dat je hoopte op een extreem-rechts kabinet
Die uitspraak van Jetten is net zo populistisch als Wilders die zegt "alle grenzen dicht"St@m schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:46:
Ben wel benieuwd hoeveel van de 10 beloofde steden er gebouwd gaan worden
M.a.w. onmogelijk te realiseren, gaat niet gebeuren
Do { Ping } while ( LOL )
Waarom zou Jetten in een minderheidskabinet gaan zitten? En dan ook nog met Ja21.JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:48:
[...]
Oh, er is al geformeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 30-10-2025 06:51 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ik zou serieus voor een minderheidskabinet zijn. Zonder ja21 en/of PvdA Maar vrees dat we volgend jaar weer bij de stembus staan.St@m schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:49:
[...]
Waarom zou Jetten in een minderheidskabinet gaan zitten?
Maar die combi staat nu op 75. Is net geen minderheid. Of net wel
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 30-10-2025 06:52 ]
En toch heeft het keer op keer niet tot een oplossing geleid. Rara? Rechts heeft jarenlang IND/COA etc kapot bezuinigd, en dat is waarom we met deze shitzooi zitten.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:47:
[...]
Nu ben ik er heilig van overtuigd dat men rechtser is gaan stemmen vanwege het thema immigratie en dit (keer op keer) geleid heeft tot verlies op links.
Rechts heeft de puinhoop gemaakt, rechts lost het niet op, en links krijgt de schuld.
Wordt es wakker joh
Ik woon zelf in Limburg (gemeente Meerssen) en heb privé weinig tot geen last van asielzoekers. Maar mensen hier hebben weinig trek in situaties zoals in de grote steden, waarbij sommige wijken nauwelijks meer te herkennen zijn als "Nederlandse" wijken. Ongeacht dat ze niet weten hoe het er daadwerkelijke aan toe gaat in die wijken is het wel een beeld dat mensen afschrikt. En ergens is dat ook wel te begrijpen. Verandering is voor velen eng en maandelijks lees je wel weer incidenten in de media die deze angst en vrees weer versterkt.Niellie41 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:40:
[...]
Er heerst sowieso achterdocht in Limburg vanwege de sluiting van de mijnen. Men voelt zich hier in de steek gelaten en men voelt zich hier ook machteloos.
Tel daar bij op hoe goed de PVV op het onderbuikgevoel inpraat en onvrede over alles en je hebt die stemmen zo binnen. De kracht van social media is erg sterk. Heb het in 2023 ook bij mijn vader gezien maar hij is nu toch terug naar het CDA gegaan.
Ik ben onlangs via Eindhoven naar Sittard verhuisd en je hoort hier en daar wat gesprekken op straat. Ik wist dat het sentiment tegenover de politiek groot was maar ik had niet verwacht dat het zó groot zou zijn.
De PVV is 1 van de weinige partijen die echt inspeelt op dit sentiment en de gevoelens omtrent dit issue goed weten te verwoorden. Dat de PVV meermaals heeft aangetoond compleet incapabel te zijn om te regeren en hun beleid te extreem is dat nooit doorgang zal vinden is voor velen onbelangrijk. Ze willen een statement maken dat er "iets" moet gebeuren.
Voor vele partijen lijkt het enige antwoord op dit statement het uitsluiten van de PVV te zijn.
Uitslag niet gezien zeker? Dit zal geen meerderheid meer hebben aangezien D66, CDA en VVD allen een zetel kwijt zijn tov gisterenavond.JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:48:
[...]
Oh, er is al geformeerd?
Voor de gemeentelijke politiek gaan we sowieso volgens jaar naar de stembus. En het jaar daarop weer voor eerste kamer...MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:51:
[...]
Ik zou serieus voor een minderheidskabinet zijn. Zonder ja21 en/of PvdA Maar vrees dat we volgend jaar weer bij de stembus staan.
Maar die combi staat nu op 77.
Maar d66, cda, vvd en ja21 is met de huidige prognose samen 75 zetels, dus een minderheid.
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
In de praktijk wel, in de hoofden van mensen niet.
Als je naar de echte cijfers kijkt zijn de asielzoekers een druppel op de gloeiende plaat van de problemen die aan ze worden toegekend. Als je migratie al een probleem kunt vinden, moet je die problemen zoeken bij de studenten en de arbeid-migranten, maar dat zijn nu net de groepen waar de rechtse partijen vooral niets aan willen veranderen.Het is niet zo extreem zoals door een PVV, FvD, etc. wordt geschetst maar het is echt geen non-issue zoals sommige linkse partijen ons willen doen geloven. Dat er uiteindelijk Europese regelgeving aankomt is mooi maar dat laat toch nog wel even op zich wachten. Ondertussen zit je als land wel met verschillende regels en maatregelen om de reeds bestaande groep migranten in goede banen te leiden. Juist dat laatste gebeurt volgens een grote groep mensen onvoldoende. Alleen door dit sentiment (dat leeft bij miljoenen mensen) is het al meer dan een "non-issue" !
En de echte problemen die er zijn met asielzoekers (lokale overlast) worden juist versterkt door de 'bezuinigingen' die de rechts partijen ingevoerd hebben. En 'bezuinigingen' tussen haakjes omdat de kosten van de noodopvang (omdat er niet voldoende normale opvang is) en de overlast (wederom veelal veroorzaakt door de tijdelijke locaties) hoger zijn dan als je de opvang fatsoenlijk zou regelen. En hetzelfde geldt voor de asielzoekers die jarenlang in het proces blijven hangen. Ook dat is puur een gevolg van het uitkleden van het geheel waardoor de kosten (van o.a. de veel langere opvang)) juist hoger zijn dan als je het goed zou afhandelen.
Alleen bovenstaande zijn allemaal rationele oplossingen en de mensen willen liever onderbuik-oplossingen. Oftewel zolang rechts aan de macht is wordt dit probleem alleen maar groter, omdat de onderbuik-oplossingen (bezuinigen, wegsturen en buiten houden) vooral averechts werken. Hopelijk dat D66 daar nu dus stappen in kan zetten, maar aangezien de kans groot is dat de VVD er ook bij komt is het de vraag of dat gaat lukken.
[removed]
Ze krijgen nog een restzetel. Het kan wel, alleen denk ik dat nummer 2 van ja21 niet samen zal werken met Jetten.cleef schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:54:
[...]
Voor de gemeentelijke politiek gaan we sowieso volgens jaar naar de stembus. En het jaar daarop weer voor eerste kamer...
Maar d66, cda, vvd en ja21 is met de huidige prognose samen 75 zetels, dus een minderheid.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh
Ze willen dan al bijna 20 jaar een statement maken?MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:52:
[...]
Ze willen een statement maken dat er "iets" moet gebeuren.
De vraag is welk statement en waar dat feitelijk op gestoeld is.
[ Voor 12% gewijzigd door Napo op 30-10-2025 06:56 ]
CDA is rechts midden. D66 is progressief maar economisch ook niet links. Wel even de juiste termen gebruiken graagMarkHero schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:00:
[...]
Dit is natuurlijk gewoon links ipv centrum links, maar dat terzijde. Wat ontzettend slecht zou dat zijn voor dit land. Bizar
Dat, plus het feit dat D66 en JA21 nou niet echt samen zullen willen gaan. JA21 is gewoon PVV Light, maar dan nog conservatiever.cleef schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:54:
[...]
Als D66 met JA21 in een kabinet stapt loopt dat bijna net zo rampzalig af wanneer ze met PVV in een kabinet zouden stappen.
Dan houdt D66 bij de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer, volgend jaar, op zijn hoogst 5 zetels over. Als het niet nog minder is.
Virussen? Scan ze hier!
Buiten dat het onwaarschijnlijk is, maar wat zou er slecht aan zijn?MarkHero schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:00:
[...]
Dit is natuurlijk gewoon links ipv centrum links, maar dat terzijde. Wat ontzettend slecht zou dat zijn voor dit land. Bizar
Vorige verkiezingen istie niet uitgesloten, hebben partijen het geprobeerd. Wie trok de stekker er ook alweer uit?MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:52:
Voor vele partijen lijkt het enige antwoord op dit statement het uitsluiten van de PVV te zijn.
Nee, dat uitsluiten is omdat de wijze waarop Wilders dat probleem wil oplossen op een extreem-rechtse wijze gaat en dat dat tegen alle wetten en verdragen ingaat. En dat er daarnaast niet met Wilders valt samen te werken. En dat Wilders onbetrouwbaar is.
Snap nou eens dat immigratie het bestaansrecht van PVV is. Wilders gaat het nooit oplossen, want dan toornt die aan zijn eigen bestaan.
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenNietDoen op 30-10-2025 06:59 ]
Mensen zien hun zorgkosten stijgen en zien dat een asielzoeker bepaalde behandelingen volledig vergoed krijgt zonder hier zelf ook maar 1 euro aan bij te dragen. Mensen horen een percentage van 7% (wat uiteindelijk 17% bleek te zijn) van statushouders die een sociale huurwoning krijgen. Mensen komen in contact met asociale en kansloze asielzoekers die hier niets te zoeken hebben en voelen zich onheus bejegend in hun eigen land, etc. etc.MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:45:
[...]
Dat miljoenen mensen zich door een kundige volksmenner in het ootje laten nemen maakt het nog geen waarheid. Blijkbaar horen die graag sprookjes.
'ze voelen zich niet gehoord!'. Nee dat begrijp ik als je onzin verwacht.
Populisme 101...
Let wel, Wilders en de rest van de hele extreem rechtse zure zooi hebben het geen moment over arbeidsmigranten. Ze hebben het constant over de enkele tienduizenden asielzoekers. Die overal de schuld van krijgen.
Kan vast beter allemaal, maar het leidt totaal af van de daadwerkelijke problemen.
Non issue dus.
Alles is te onderbouwen en voor een deel onderuit te halen met cijfers, echter blijft het sentiment grotendeels hetzelfde: kansloze asielzoekers vergallen het in dit land en krijgen ook nog een gratis zorg en een woning...
En wat doet links: het grotendeels negeren en roepen dat het een non-issue is
 Terwijl het voor een aanzienlijk groter percentage dan links (> 22%) wel degelijk (gevoelsmatig) een issue is!
 Terwijl het voor een aanzienlijk groter percentage dan links (> 22%) wel degelijk (gevoelsmatig) een issue is!
Hoe dan ook is de kans zeer groot dat we binnen afzienbare tijd weer bij de stembus staan. Ondanks het sentiment voor verschillende coalitites die ik hier heb gezien zijn ze afhankelijk van GL/PvdA en VVDMikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:51:
Ik zou serieus voor een minderheidskabinet zijn. Zonder ja21 en/of PvdA Maar vrees dat we volgend jaar weer bij de stembus staan.
En juist die beide partijen zijn noodzakelijk voor een coalitie. En juist die beide partijen zijn steeds minder bereid samen te werken. Al helemaal nu Timmermans eruit stapt is het zeer mogelijk een onstabiele partij situatie.
[ Voor 7% gewijzigd door morphje op 30-10-2025 06:59 ]
Het is een combinatie van factoren en rechts (lees: centrum-rechts) heeft er inderdaad in veel gevallen een puinhoop van gemaakt. Maar de grootste boosdoener is volgens mij toch echt het gebrek aan stabiliteit in een kabinet. Hierdoor kan halverwege de uitvoering van een visie (die vaak al verwaterde wijn is) de rem erop en kan er weer een nieuwe of aangepaste visie uitgevoerd gaan worden.JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:51:
[...]
En toch heeft het keer op keer niet tot een oplossing geleid. Rara? Rechts heeft jarenlang IND/COA etc kapot bezuinigd, en dat is waarom we met deze shitzooi zitten.
Rechts heeft de puinhoop gemaakt, rechts lost het niet op, en links krijgt de schuld.
Wordt es wakker joh
Het meeste baat heeft dit land bij een stabiel kabinet dat gewoon 4 jaar lang een visie kan uitvoeren zonder steeds bezig te zijn met interne strubbelingen. En dat is nog belangrijker dan een links, midden of rechts kabinet als je het mij vraagt.
Kansloze asielzoekers zitten in dit land omdat rechts het systeem kapot bezuinigd heeft waardoor het volledig vastgelopen isMazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:58:
[...]
Alles is te onderbouwen en voor een deel onderuit te halen met cijfers, echter blijft het sentiment grotendeels hetzelfde: kansloze asielzoekers vergallen het in dit land en krijgen ook nog een gratis zorg en een woning...
Links negeert het helemaal niet. Je hebt dus duidelijk geen partij programmas of debatten gevolgd maar je mening vanaf dat twitter account gevormd.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:58:
[...]
En wat doet links: het grotendeels negeren en roepen dat het een non-issue is
En, wat heeft rechts gedaan dan? Die hebben het probleem gecreëerd en ook niet opgelost.
Ik word steeds pessimistischer over de toekomst. De opkomst van radicaal- en extreemrechts gaat gestaag door. De onvrede zal alleen maar groter worden. Er zal een existentiële crisis moeten uitbreken om het tij te keren. De vraag is hoe lang dat nog gaat duren en wat het gaat zijn.wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:57:
[...]
Dat, plus het feit dat D66 en JA21 nou niet echt samen zullen willen gaan. JA21 is gewoon PVV Light, maar dan nog conservatiever.
Als D66 met JA21 in een kabinet stapt loopt dat bijna net zo rampzalig af wanneer ze met PVV in een kabinet zouden stappen.
Dan houdt D66 bij de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer, volgend jaar, op zijn hoogst 5 zetels over. Als het niet nog minder is.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Die wijken zijn een gevolg van (gebrek aan) integratie, niet van migratie. Het gros van de mensen die in die wijken wonen zijn Nederlanders die hier al generaties wonen. Dus strenger zijn op migratie gaat hier niets aan veranderen, en de kleine groep asielzoekers die we toelaten zal dit ook niet verergeren. Die zitten nl. voornamelijk in AZC's.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:52:
[...]
Ik woon zelf in Limburg (gemeente Meerssen) en heb privé weinig tot geen last van asielzoekers. Maar mensen hier hebben weinig trek in situaties zoals in de grote steden, waarbij sommige wijken nauwelijks meer te herkennen zijn als "Nederlandse" wijken. Ongeacht dat ze niet weten hoe het er daadwerkelijke aan toe gaat in die wijken is het wel een beeld dat mensen afschrikt. En ergens is dat ook wel te begrijpen. Verandering is voor velen eng en maandelijks lees je wel weer incidenten in de media die deze angst en vrees weer versterkt.
De PVV is 1 van de weinige partijen die echt inspeelt op dit sentiment en de gevoelens omtrent dit issue goed weten te verwoorden. Dat de PVV meermaals heeft aangetoond compleet incapabel te zijn om te regeren en hun beleid te extreem is dat nooit doorgang zal vinden is voor velen onbelangrijk. Ze willen een statement maken dat er "iets" moet gebeuren.
Zou je denken inderdaad, maar niet vergeten dat er veel oude mensen hier wonen. Nu praat ik over de regio van Sittard tot Kerkrade (omdat ik oorspronkelijk uit Kerkrade kom). Die mensen hebben het nog meegemaakt.wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:44:
[...]
Met alle vormen van respect, maar de laatste mijnen zijn in 1974 gesloten (en de meesten al in de jaren 60). Dat is dus 50+ jaar geleden.
Wordt het zo langzamerhand niet eens tijd om niet 50 jaar in het verleden te blijven hangen maar eens naar de toekomst en kansen te gaan kijken?
Blijkbaar is er toen niet gecompenseerd en dat zit ze dwars. De grond verzakt hier ook door de lege mijnschachten en veel huizen zijn erg oud. De mensen zelf hebben niet veel geld om die problemen te repareren.
Ik denk dat het sentiment langzaam zal verbeteren omdat die oude mensen uiteindelijk sterven. Net zoals het sentiment tegenover Duitsers. Waar de oudjes moeite hadden, herkennen jongeren het totaal niet.
Exact, goed gezegd. Wilders ging bij de asielwet op de valreep op de rem staan. Wilde dat alles toch weer aangepast werd. Toen de coalitie nee zei , dit was de afspraak, trok Geert de stekker eruit.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:01:
[...]
Maar de grootste boosdoener is volgens mij toch echt het gebrek aan stabiliteit in een kabinet. Hierdoor kan halverwege de uitvoering van een visie (die vaak al verwaterde wijn is) de rem erop en kan er weer een nieuwe of aangepaste visie uitgevoerd gaan worden.
Maar het is de schuld van hullie?
Precies dat laatste is het probleem, het is alleen gevoelsmatig een probleem. Verder is al dit bovenstaande een hoop cijfergeneuzel waar gekeken wordt naar gevolgen van beleid in plaats van de oorzaken van de problemen. Zou je b.v. daadwerkelijk 100k wonngen bouwen, zou die 7/17% onder de 5% zitten. Maar andersom, zou je nu alle asielzoekers weigeren, heb je met de huidige bouw over 50 jaar nog steeds een tekort.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:58:
[...]
Mensen zien hun zorgkosten stijgen en zien dat een asielzoeker bepaalde behandelingen volledig vergoed krijgt zonder hier zelf ook maar 1 euro aan bij te dragen. Mensen horen een percentage van 7% (wat uiteindelijk 17% bleek te zijn) van statushouders die een sociale huurwoning krijgen. Mensen komen in contact met asociale en kansloze asielzoekers die hier niets te zoeken hebben en voelen zich onheus bejegend in hun eigen land, etc. etc.
En wat doet links: het grotendeels negeren en roepen dat het een non-issue isTerwijl het voor een aanzienlijk groter percentage dan links (> 22%) wel degelijk (gevoelsmatig) een issue is!
En ook de stijging van zorgkosten aan asielzoekers koppelen is natuurlijk heel raar. Vergrijzing, maar ook betere en meer medische kennis (en dus meer/betere/duurdere behandelingen) zorgen hiervoor. En ook hier zal het stoppen van alle asielzoekers totaal niets veranderen.
De grote vraag is alleen hoe breng je deze rationaliteit over op de burgers, want een zondebok aanwijzen is uiteindelijk veel makkelijker dan echt de problemen oplossen. Dat zie je ook wel doordat het grootste deel va de mensen die het meeste aan links zouden hebben, juist extreem rechts stemmen.
[removed]
Dat zeg ik... Populistisch gelul.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:58:
[...]
Mensen zien hun zorgkosten stijgen en zien dat een asielzoeker bepaalde behandelingen volledig vergoed krijgt zonder hier zelf ook maar 1 euro aan bij te dragen. Mensen horen een percentage van 7% (wat uiteindelijk 17% bleek te zijn) van statushouders die een sociale huurwoning krijgen. Mensen komen in contact met asociale en kansloze asielzoekers die hier niets te zoeken hebben en voelen zich onheus bejegend in hun eigen land, etc. etc.
90% van het probleem komt niet door asielzoekers dus laten we de discussie kapen door de overgebleven 10%. En doen we als gevolg daarvan maar helemaal niks aan het onderliggende probleem.
En lekker op die charlatans blijven stemmen. Lekker gewerkt hoor.
De grootste reden voor de verkiezingswinst van de PVV in 2023 was het niet op voorhand uitsluiten van de PVV door de VVD (en andere mogelijke coalitiepartijen zoals de BBB). Hierdoor werd een PVV stem niet meer enkel als een statement maar verloren zetel gezien, maar als een mogelijkheid tot regeren.JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:58:
[...]
Vorige verkiezingen istie niet uitgesloten, hebben partijen het geprobeerd. Wie trok de stekker er ook alweer uit?
Nee, dat uitsluiten is omdat de wijze waarop Wilders dat probleem wil oplossen op een extreem-rechtse wijze gaat en dat dat tegen alle wetten en verdragen ingaat. En dat er daarnaast niet met Wilders valt samen te werken. En dat Wilders onbetrouwbaar is.
Snap nou eens dat immigratie het bestaansrecht van PVV is. Wilders gaat het nooit oplossen, want dan toornt die aan zijn eigen bestaan.
De PVV zo min mogelijk platform geven (qua thema's in debatten en uitsluiten van meeregeren) blijkt al jaren de meest effectieve tactiek.
Eigenlijk zouden we moeten stoppen met die grote debatten, stoppen met peilingen en stoppen met kieswijzers. Voorlichting zou er op gericht moeten zijn om mensen meer naar de ideologie van een partij te laten kijken in plaats van eenzijdige stellingnames of de poppetjes. Zolang dat laatste niet lukt blijven we in de huidige cirkeltjes ronddraaien
[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 30-10-2025 07:11 ]
het is vooral socio-economisch een ding: de mijn-gemeentes behoren ook tot de armere gemeentes van Nederland. Mijnbouw was veelal onopgeleid, bikkelhard en zwaar ongezond werk, bij het sluiten van de mijnen zijn er wat overheidsinstanties teruggekomen als compensatie (cbs bv, abp, belastingdienst), maar dat is niet meteen iets waar veel onopgeleid werk te doen is.Niellie41 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:04:
[...]
Zou je denken inderdaad, maar niet vergeten dat er veel oude mensen hier wonen. Nu praat ik over de regio van Sittard tot Kerkrade (omdat ik oorspronkelijk uit Kerkrade kom). Die mensen hebben het nog meegemaakt.
Blijkbaar is er toen niet gecompenseerd en dat zit ze dwars. De grond verzakt hier ook door de lege mijnschachten en veel huizen zijn erg oud. De mensen zelf hebben niet veel geld om die problemen te repareren.
Ik denk dat het sentiment langzaam zal verbeteren omdat die oude mensen uiteindelijk sterven. Net zoals het sentiment tegenover Duitsers. Waar de oudjes moeite hadden, herkennen jongeren het totaal niet.
Het is meer dan sentiment, het is een rekening die het land niet heeft betaald nadat men klaar was met het profiteren van een delfstofwinnen. Groningen is in dat licht gewoon een exacte kopie van die situatie.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Die 2000 zetels pakken ze wel in steden waar de uitslag nog niet binnen is, zoals Helmond en Venray.
nope
Tja wat maakt het uit? De PVV is niet in staat om een regering te vormen.bloody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:10:
Oef zeg, ik zie de pvv nog wel winnen…
Die 2000 zetels pakken ze wel in steden waar de uitslag nog niet binnen is, zoals Helmond en Venray.
Exact dat. En een verbod van politiek op social media.D-e-n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:09:
Even naar het grotere plaatje kijkend: de grootste partij heeft nu dus net iets meer dan een zesde van het aantal zetels. Dan stemt iedereen deze keer op "Jetten" omdat hij op dit moment het meest doortastend overkomt in de debatten maar hoe zinvol zijn die toneelstukjes nog als je een partij van 25 zetels leidt? Dan heeft hij mogelijk de premiersbonus maar wat is die waard met zo'n klein aantal zetels? We doen in de debatten alsof we de premier kiezen maar dar is natuurlijk niet zo.
Eigenlijk zouden we moeten stoppen met die grote debatten, stoppen met peilingen en stoppen met kieswijzers. Voorlichting zou er op gericht moeten zijn om mensen meer naar de ideologie van een partij te laten kijken in plaats van eenzijdige stellingnames of de poppetjes. Zolang dat laatste niet lukt blijven we in de huidige cirkeltjes ronddraaien
Gaan we wel weer maansen stil staan terwijl hij een coalitie probeert te vormen. Daarnaast gaan we dan weer het slachtoffer geneuzel krijgen.Grunwold schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:11:
[...]
Tja wat maakt het uit? De PVV is niet in staat om een regering te vormen.
Ben ik nou echt de enige die dit echt heel goed nieuws vindt dat D66/VVD/CDA/JA21 geen meerderheid heeft? Alle signalen wezen erop dat D66 er maar mee moest leven dat JA21 bij de VVD want Yesilgoz zat "huilie huilie" (insert Jimmy Dijk) te doen dat ze niet met GL-PvdA wilde want "onoverbrugbaar".ParaDroid2 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:33:
Het voordeel van deze verschuiving wat mij betreft is dat het 'centrum'-rechtse kabinet op 75 zetels komt. Dan zouden ze er nog iemand bij moeten hebben, maar 5 partijen heeft natuurlijk niet de voorkeur, dus lijkt de combinatie D66/VVD/GLPvdA/CDA toch veruit het meest logisch.
En ik zou het persoonlijk (als D66-stemmer) ook totaal niet erg vinden dat PVV de grootste zou worden. Ja, we lopen een paar maanden vertraging op maar er gaat toch niets zinnigs uitkomen. Waar ik vooral benieuwd naar ben bij de verkenronde van PVV: Gaat VVD dan toch draaien. Nogmaals, ik zie D66 en CDA niet samenwerken met PVV. Te principieel tegen. Maar de VVD zie ik het nog wel doen in het kader van "we willen een centrum rechtse optie bekijken en daar hoort ook de VVD en PVV ook bij". Dat schaadt het politieke beeld van de VVD en haalt m.i. de onderhanderlingspositie ook iets onderuit.
Dus de asielproblematiek met dezelfde groepen in Zweden, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje is allemaal de schuld van de lokale rechtse mensen/politiek daar?JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:03:
[...]
Kansloze asielzoekers zitten in dit land omdat rechts het systeem kapot bezuinigd heeft waardoor het volledig vastgelopen is
[...]
Het is helemaal niet kapot bezuinigd, we geven 17 miljard per jaar uit aan niet-westerse immigranten dat is op wereldniveau een ongekend bedrag.
Ik ben blij dat D66 toegeeft dat er eindelijk scherper gekeken moet worden naar de instroom. We kunnen niet zomaar meer jan en alleman een paspoort verstrekken als die geen bijdrage leveren in een sterk vergrijzende maatschappij.
Daarom moeten fatsoenlijke partijen het nu gewoon een keer oplossen. We willen zien dat nieuwe Nederlanders die het voorrecht hebben om een Nederlands paspoort in ontvangst te nemen minimaal zoveel bijdragen als de mensen die hier geboren zijn, dat is exact hoe je vergrijzing aanpakt en je sociale welvaartstaat behoudt.MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:08:
[...]
Dat zeg ik... Populistisch gelul.
90% van het probleem komt niet door asielzoekers dus laten we de discussie kapen door de overgebleven 10%. En doen we als gevolg daarvan maar helemaal niks aan het onderliggende probleem.
Maar het is inderdaad een risico dat partijen elkaar opnieuw niet vinden op migratie en dat dat andermaal een breekpunt wordt om een stabiele coalitie te bouwen waardoor al die andere belangrijke problemen die inderdaad niets met migratie te maken hebben ook weer op de plank blijven liggen.
[ Voor 55% gewijzigd door Malarky op 30-10-2025 07:19 ]
Het belangrijkste voor een goed functionerende samenleving (en omdat we graag op de centen zijn, goed draaiende economie) zijn de rechtstaat & een goed bestuur en werkende democratie.
Nu is er al 3 decennia gesloopt op deze thema’s, beoordelen of iemand recht op asiel heeft, kost tijd en goede procedures. Kost geld wegbezuinigen maar. Sociale huur? Niet meer aan doen, iedereen in een koophuis, mis je de boot. Harder werken. Werkloos? WW is steeds verder versoberd.
Allemaal zaken en de lijst is langer die de bestaanszekerheid onder druk zetten. Alleen zien veel mensen het sociale vangnet als vijand van hun harde werken. Het zijn verzekeringen maar dat begrip is weg, het begrip dat we het samen moeten doen is weg. Dat je samen moet zorgen dat iedereen kansen heeft om een goed leven op te bouwen. Weg, en dat is enorm gevaarlijk.
Het lijkt er op dat er niet meer begrepen wordt hoe belangrijk de collectieve voorzieningen zijn voor iedereen ook als je er niet veel gebruik van maakt. En dan bedoel ik alles van collectieve verzekeringen, scholen, musea, zorg tot aan de buurtvereniging. We denken dat alles een verdienste is van het ik, en we leggen de “schuld” van het falen bij de eerste de beste zondebok.
De VVD is sowieso minder stevig geweest in het afwijzen van de PVV, zeker als je het vergelijkt met de GL/PvdA. Daar zie ik echter wel D66 en wellicht CDA voor gaan liggen.Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Maar de VVD zie ik het nog wel doen in het kader van "we willen een centrum rechtse optie bekijken en daar hoort ook de VVD en PVV ook bij". Dat schaadt het politieke beeld van de VVD en haalt m.i. de onderhanderlingspositie ook iets onderuit.
Aan wat? Structurele oplossingen of lapmiddelen voor dure opvang omdat we de betaalbare structurele opvang hebben wegbezuinigd? Het systeem voor verwerking compliceren zodat ook dat langer duurt?Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Het is helemaal niet kapot bezuinigd, we geven 17 miljard per jaar uit aan niet-westerse immigranten dat is op wereldniveau een ongekend bedrag.
Probleem is dat we nu weer tijdenlang gejank gaan krijgen dat ze de grootste waren en door de elite erbuiten gehouden zijn. Het narratief schrijft zichzelf.Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Ben ik nou echt de enige die dit echt heel goed nieuws vindt dat D66/VVD/CDA/JA21 geen meerderheid heeft? Alle signalen wezen erop dat D66 er maar mee moest leven dat JA21 bij de VVD want Yesilgoz zat "huilie huilie" (insert Jimmy Dijk) te doen dat ze niet met GL-PvdA wilde want "onoverbrugbaar".
En ik zou het persoonlijk (als D66-stemmer) ook totaal niet erg vinden dat PVV de grootste zou worden. Ja, we lopen een paar maanden vertraging op maar er gaat toch niets zinnigs uitkomen. Waar ik vooral benieuwd naar ben bij de verkenronde van PVV: Gaat VVD dan toch draaien. Nogmaals, ik zie D66 en CDA niet samenwerken met PVV. Te principieel tegen. Maar de VVD zie ik het nog wel doen in het kader van "we willen een centrum rechtse optie bekijken en daar hoort ook de VVD en PVV ook bij". Dat schaadt het politieke beeld van de VVD en haalt m.i. de onderhanderlingspositie ook iets onderuit.
Deze ontgaat mij, over welke immigratiestroom praat je nu?Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
We kunnen niet zomaar meer jan en alleman een paspoort verstrekken als die geen bijdrage leveren in een sterk vergrijzende maatschappij.
Het zorgt er op z'n minst voor dat PVV als eerste mag gaan verkennen voor een coalitie. Dat zal het proces een stuk langer laten duren.Grunwold schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:11:
[...]
Tja wat maakt het uit? De PVV is niet in staat om een regering te vormen.
Precies dat. Allemaal onnodige vertragingen. Ik hoop dat Wilders het meteen opgeeft, maar zo is hij niet.Lynix schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:13:
[...]
Gaan we wel weer maansen stil staan terwijl hij een coalitie probeert te vormen. Daarnaast gaan we dan weer het slachtoffer geneuzel krijgen.
nope
Nou boehoe.MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:17:
[...]
Probleem is dat we nu weer tijdenlang gejank gaan krijgen dat ze de grootste waren en door de elite erbuiten gehouden zijn. Het narratief schrijft zichzelf.
Als D66, VVD, CDA en GL/PvdA daadwerkelijk willen leveren, dan gaan we gewoon vooruitgang krijgen inclusief een betere asielketen. Dat maait het gras volledig weg voor de voeten van de PVV. Laat de PVV maar lekker hangen in negatief sentiment, laat de rest maar kijken hoe we oplossingen kunnen realiseren.
Moet Amsterdam niet ook nog geteld worden? Daar scoorde de PVV erg slecht in ‘23.bloody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:10:
Oef zeg, ik zie de pvv nog wel winnen…
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Kan hij ook niet, hij moet als sterke leider blijven acteren. Schoppen en om zich heen slaan. En de kiezers vinden het prachtig.bloody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:19:
[...]
Precies dat. Allemaal onnodige vertragingen. Ik hoop dat Wilders het meteen opgeeft, maar zo is hij niet.
Ontgaat mij ook, lijkt eerder op pvv retoriek…Napo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:17:
[...]
Deze ontgaat mij, over welke immigratiestroom praat je nu?
Ik vind het bijzonder dat zoveel mensen op pvv en vvd hebben gestemd. Dit bevestigt toch maar weer dat democratie een lachertje is? Waarom zou je in hemelsnaam op partijen stemmen die de economie, de maatschappij en het klimaat kapot maken? Ik vind het eerlijk gezegd schokkend dat ze nog zo hoog staan…..
Als ik kijken naar het standpunt van GL-PVDA (https://groenlinkspvda.nl/standpunten/migratie/) dan wordt er weinig gedaan aan de de sentimenten die er zijn. Het zijn vage uitspraken die niet aangeven "hoe". En terwijl een groot deel van het land een asielstop wil komt GL-PVDA met een cijfer van 40.000-60.000 per jaar.JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:03:
[...]
Kansloze asielzoekers zitten in dit land omdat rechts het systeem kapot bezuinigd heeft waardoor het volledig vastgelopen is
[...]
Links negeert het helemaal niet. Je hebt dus duidelijk geen partij programmas of debatten gevolgd maar je mening vanaf dat twitter account gevormd.
En, wat heeft rechts gedaan dan? Die hebben het probleem gecreëerd en ook niet opgelost.
Het is dus niet volledig negeren maar echt ingaan op die sentimenten en met daadwerkelijke oplossingen komen zodat die mensen zich gehoord voelen is er ook niet echt in mijn optiek.
Amsterdam moet idd nog 20 procent van de stemmen tellen.Fanta schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:19:
[...]
Moet Amsterdam niet ook nog geteld worden? Daar scoorde de PVV erg slecht in ‘23.
Plus de briefstemmers uit het buitenland (waar D66 en GL/PVDA het traditioneel goed doen) die nog meegeteld moeten worden, plus de eilanden (Saba, Sint Eustatius en Bonaire) moeten ook nog geteld worden. Ook daar doet met name D66 het traditioneel behoorlijk goed.
Virussen? Scan ze hier!
Dat mensen op die partijen kunnen stemmen geeft toch aan dat de democratie leeft? Er staat niemand met een pistool naast je in het stemhokjeOrangelights23 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:20:
[...]
Ontgaat mij ook, lijkt eerder op pvv retoriek…
Ik vind het bijzonder dat zoveel mensen op pvv en vvd hebben gestemd. Dit bevestigt toch maar weer dat democratie een lachertje is? Waarom zou je in hemelsnaam op partijen stemmen die de economie, de maatschappij en het klimaat kapot maken? Ik vind het eerlijk gezegd schokkend dat ze nog zo hoog staan…..
Inderdaad D66, VVD, CDA en GL/PvdA claimen allemaal regelmatig redelijke (bijna) middenpartijen te zijn, die regeringsverantwoordelijkheid willen nemen in moeilijke tijden. Als ze er echt in geloven dat zaken opgepakt en opgelost kunnen worden kunnen ze het gewoon met elkaar doen. De waarheid is waarschijnlijk dat in deze partijen een deel er eigenlijk geen vertrouwen meer in heeft dat we een beter Nederland geregeld krijgen en dat ze afgestraft worden in volgende verkiezingen als ze het niet 'slim spelen'.Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:19:
[...]
Nou boehoe.
Als D66, VVD, CDA en GL/PvdA daadwerkelijk willen leveren, dan gaan we gewoon vooruitgang krijgen inclusief een betere asielketen. Dat maait het gras volledig weg voor de voeten van de PVV. Laat de PVV maar lekker hangen in negatief sentiment, laat de rest maar kijken hoe we oplossingen kunnen realiseren.
Met een arbeidsongeschiktheid van 9% van je beroepsbevolking, een Frankrijk dat dreigt de stoelpoten onder de Euro vandaan te zagen, een groep migranten die maar niet aan het werk komt/ prettig meedraait, toenemende druk van klimaatregels, boeren die voor miljarden moeten worden uitgekocht, tekort aan huizen, overal energienetwerk maar geen specialisten, vergrijzing, etc. is er ook wel gegoede reden om aan te nemen dat met de beste welwillendheid je de kiezer teleurstelt en wordt afgestraft in volgende verkiezingen.
Maar als deze partijen het wel gewoon regelen, wat is dan het bestaansrecht van de PVV nog?
[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 30-10-2025 07:27 ]
Maar dan moet je de arbeidsmigratie aanpakken. Iets dat de PVV helemaal niet wil. En dat is nu net het grote probleem. Er worden allerlei problemen gekoppeld aan asielzoekers die helemaal niet bestaan uit asielzoekers.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:52:
[...]
Ik woon zelf in Limburg (gemeente Meerssen) en heb privé weinig tot geen last van asielzoekers. Maar mensen hier hebben weinig trek in situaties zoals in de grote steden, waarbij sommige wijken nauwelijks meer te herkennen zijn als "Nederlandse" wijken. Ongeacht dat ze niet weten hoe het er daadwerkelijke aan toe gaat in die wijken is het wel een beeld dat mensen afschrikt. En ergens is dat ook wel te begrijpen. Verandering is voor velen eng en maandelijks lees je wel weer incidenten in de media die deze angst en vrees weer versterkt.
De PVV kan dat omdat de PVV geen oplossingen wil. En dan kun je problemen veel groter maken dan ze zijn, omdat je ze toch niet op hoeft te lossen. En als je ze niet oplost, zal ook nooit duidelijk worden dat je een grotendeels non-issue hebt.De PVV is 1 van de weinige partijen die echt inspeelt op dit sentiment en de gevoelens omtrent dit issue goed weten te verwoorden. Dat de PVV meermaals heeft aangetoond compleet incapabel te zijn om te regeren en hun beleid te extreem is dat nooit doorgang zal vinden is voor velen onbelangrijk. Ze willen een statement maken dat er "iets" moet gebeuren.
Maar wil je echt oplossingen zul je ook de echte problemen moeten benoemen. Alleen ga je dan in meerdere lagen werken wat niet lekker is voor het onderbuikgevoel. Want roepen dat asielzoekers veel huizen van starters inpikken is vele malen makkelijker dan zorgen voor voldoende huizen. En is ook veel makkelijker dan uit te moeten leggen dat we over 50 jaar nog steeds een tekort hebben als je nu alle asielzoekers zou tegenhouden.
Het uitsluiten van de PVV heeft er mee te maken dat de PVV nu meerdere keren heeft laten zien niet te willen regeren en alleen de boel te willen laten klappen. Wat ook logisch is, want de PVV wil helemaal geen problemen oplossen of de asielzoekers echt buiten houden. Want dan zijn ze hun bestaansrecht kwijt als blijkt dat de echte problemen er dan nog steeds zijn.Voor vele partijen lijkt het enige antwoord op dit statement het uitsluiten van de PVV te zijn.
[removed]
En ondertussen de tactiek van links...MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:08:
[...]
Dat zeg ik... Populistisch gelul.
:strip_exif()/f/image/mygeOvZdBo2IexnwTembMELn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het onvoldoende onderkennen van dit sentiment is de grootste oorzak van de teloorgang van links. Keer op keer krijgen ze minder stemmen terwijl het op bijna alle thema's voor het gros van de mensen een veel betere keuze zou zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door Mortum op 30-10-2025 08:07 . Reden: de "meme" een stuk kleiner gemaakt ]
Ik had niet het idee dat voor Timmermans migratie een breekpunt geweest was.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:21:
[...]
Als ik kijken naar het standpunt van GL-PVDA (https://groenlinkspvda.nl/standpunten/migratie/) dan wordt er weinig gedaan aan de de sentimenten die er zijn. Het zijn vage uitspraken die niet aangeven "hoe". En terwijl een groot deel van het land een asielstop wil komt GL-PVDA met een cijfer van 40.000-60.000 per jaar.
Het is dus niet volledig negeren maar echt ingaan op die sentimenten en met daadwerkelijke oplossingen komen zodat die mensen zich gehoord voelen is er ook niet echt in mijn optiek.
Een stop is de vraag hoe realistisch dat is , maar strenger asielbeleid had je ook gekregen met Glpvda de grootste, gezien de andere partijen die nodig geweest waren voor een kabinet.
Overigens hoorde ik gisteren ook ja21 de deur voorzichtig open zetten om eventueel in een coalitie met Glpvda te stappen. Ik parafraseer
Eerdmans zei zo iets van ons grootste probleem was Timmermans, maar die is nu ook weg. Dus we zien wel.
Ik zeg niet dat we niets moeten doen aan asielmigratie. Maar het is echt niet de oorzaak van alle echte problemen die we hebben. Bovendien ligt oplossing daarvoor aan de Europese buitengrenzen. Niet bij de Nederlandse.Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Daarom moeten fatsoenlijke partijen het nu gewoon een keer oplossen. We willen zien dat nieuwe Nederlanders die het voorrecht hebben om een Nederlands paspoort in ontvangst te nemen minimaal zoveel bijdragen als de mensen die hier geboren zijn, dat is exact hoe je vergrijzing aanpakt en je sociale welvaartstaat behoudt.
Maar het is inderdaad een risico dat partijen elkaar opnieuw niet vinden op migratie en dat dat andermaal een breekpunt wordt om een stabiele coalitie te bouwen waardoor al die andere belangrijke problemen die inderdaad niets met migratie te maken hebben ook weer op de plank blijven liggen.
Tevens hebben we ons al gecommitteerd aan het Europese migratiepact. Wat vrijwel geen ruimte meer laat voor nationale wetgeving. Het heeft nul zin om hier tijd en aandacht aan te besteden. Maar daar hebben de extreemrechtse rakkers geen boodschap aan. En blijkbaar wordt het geslikt als zoete koek.
Er zijn een miljoen migranten. Waarvan een percentage asielzoekers...
Maar wat je hier doet is voornamelijk het niet reageren op sentiment benoemen met het sentiment dat je hebt met de visie van de meer linkse partijen, alsof het wel prima is. Hoe staaf je dat uberhaupt op basis van de verkiezingsprogrammas en de debatten.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:25:
[...]
En ondertussen de tactiek van links...
[Afbeelding]
Het onvoldoende onderkennen van dit sentiment is de grootste oorzak van de teloorgang van links. Keer op keer krijgen ze minder stemmen terwijl het op bijna alle thema's voor het gros van de mensen een veel betere keuze zou zijn.
Op deze manier wordt er een meme van gemaakt.
Breaking news: die "oplossing" bestaat niet. Anders hadden ze het in al die andere landen ook wel "opgelost" en hadden we deze hele discussie niet. Want asielzoekers terugduwen over een EU binnengrens tovert ze niet ineens weg. En veel van de overlastgevers mogen niet eens blijven. Geen enkele partij, van links tot rechts, wil dat ze blijven maar kennelijk is het niet zo simpel om ze ook daadwerkelijk terug te laten gaan naar het land van herkomst. Om over het "afschrikwekkend effect" nog maar niet te beginnen: op het moment dat er ergens in de wereld de pleuris uitbreekt komen mensen toch wel weer.Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Daarom moeten fatsoenlijke partijen het nu gewoon een keer oplossen.
Het enige wat zoden aan de dijk kan zetten is Europese samenwerking. Maar dan moeten alle landen daar wel achter staan en niet willen proberen de Europese regels in eigen land rechts proberen in te landen. Dat is waar onder andere Bontenbal volgens mij ook op wees bij de laatste asieldebatten in de kamer.
Naïef om dat te denken. Het gaat de PVV om de aanwezigheid van mensen met een niet-Westerse (Islamitische) achtergrond in dit land (zij noemen die nog allochtonen / en niet-blanken). Moskeeën, scholen, uitingen met kleding, verloederde wijken met niet-Nederlandse aanblik door winkelaanbod.Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:19:
[...]
Nou boehoe.
Als D66, VVD, CDA en GL/PvdA daadwerkelijk willen leveren, dan gaan we gewoon vooruitgang krijgen inclusief een betere asielketen. Dat maait het gras volledig weg voor de voeten van de PVV.
Dat heeft allemaal weinig met de asielketen van doen. Komt door gebrek aan integratie sinds de jaren 60/70.
Ze kunnen nog heel lang teren op gevoelens bij van origine Nederlanders dat hun land niet meer van hen zou zijn.
Zolang op het populaire SBS dat sentiment alleen maar verder wordt opgestookt is links kansloos. Want linkse thema's raken ondergesneeuwdMazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:25:
[...]
De enige manier om integratie te bevorderen is door er geld in te stoppen. Een beter COA om sneller de overlastgevers terug te sturen en meer geld erin te stoppen om ervoor te zorgen dat mensen integreren.CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:30:
[...]
Naïef om dat te denken. Het gaat de PVV om de aanwezigheid van mensen met een niet-Westerse (Islamitische) achtergrond in dit land (zij noemen die nog allochtonen / en niet-blanken). Moskeeën, scholen, uitingen met kleding, verloederde wijken met niet-Nederlandse aanblik door winkelaanbod.
Dat heeft allemaal weinig met de asielketen van doen. Komt door gebrek aan integratie sinds de jaren 60/70.
Ze kunnen nog heel lang teren op gevoelens bij van origine Nederlanders dat hun land niet meer van hen zou zijn.
PVV gaat niet leveren. Is vooral lekker onderbuik en geen oplossingen.
We gaan het wel zien. Blijkbaar is dit wat we willen.
Benieuwd wat loyaliteit betekent voor deze partij. Niet veel in ieder geval
Elke vorm van migratie die leidt tot het verstrekken van een Nederlands paspoort. Daar zouden criteria aan moeten zitten zoals bijvoorbeeld een actieve bijdrage aan de maatschappij (een vaste baan). Zo niet? Dan krijg je gewoon een verblijfsvergunning inclusief werkvergunning die keer op keer verlengt kan worden. Zelfde geldt voor een volledig leeg strafblad.Napo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:17:
[...]
Deze ontgaat mij, over welke immigratiestroom praat je nu?
Dat altijd maar wijzen naar Europa/Brussel is nu precies het probleem. Als er problemen moeten worden opgelost die oneindig op de plank blijven liggen dan komt dat 'door Europa' en tegelijkertijd klagen we dat een enorme groep stemmers weinig enthousiasme meer voor Europa/Brussel kan opbrengen. Het is het een of het ander.MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:27:
[...]
Ik zeg niet dat we niets moeten doen aan asielmigratie. Maar het is echt niet de oorzaak van alle echte problemen die we hebben. Bovendien ligt oplossing daarvoor aan de Europese buitengrenzen. Niet bij de Nederlandse.
Tevens hebben we ons al gecommitteerd aan het Europese migratiepact. Wat vrijwel geen ruimte meer laat voor nationale wetgeving. Het heeft nul zin om hier tijd en aandacht aan te besteden. Maar daar hebben de extreemrechtse rakkers geen boodschap aan. En blijkbaar wordt het geslikt als zoete koek.
Er zijn een miljoen migranten. Waarvan een percentage asielzoekers...
Het probleem is wel degelijk nationale politiek. Als landen als Italie, Hongarije of Polen harde maar werkende maatregelen nemen om migratie in te dammen klaagt de politiek in Nederland over inhumaniteit maar levert zelf ook geen enkele oplossing, behalve naar Europa te wijzen.
Klopt helemaal! Een tekort aan koopwoningen is de schuld van asielzoekers, terwijl de echte schuld zit bij een simpelweg tekort aan woningen door verschillende factoren. Niet helpend zijn dan de expats die gigantisch overbieden om toch maar een woning te krijgen.Maar dan moet je de arbeidsmigratie aanpakken. Iets dat de PVV helemaal niet wil. En dat is nu net het grote probleem. Er worden allerlei problemen gekoppeld aan asielzoekers die helemaal niet bestaan uit asielzoekers.
De "oplossingen" die de PVV wil zijn om meerdere redenen simpel onmogelijk. Niet alleen omdat het tegen de wet ingaat maar ook omdat er verdragen zijn waar je niet zomaar, zonder verdere consequenties, uit kan gaan. Wat de PVV wil is misschien een eindstation dat na tientallen jaren te bereiken is, maar niet zo 1-2-3 zoals de PVV schetst.De PVV kan dat omdat de PVV geen oplossingen wil. En dan kun je problemen veel groter maken dan ze zijn, omdat je ze toch niet op hoeft te lossen. En als je ze niet oplost, zal ook nooit duidelijk worden dat je een grotendeels non-issue hebt.
Maar wil je echt oplossingen zul je ook de echte problemen moeten benoemen. Alleen ga je dan in meerdere lagen werken wat niet lekker is voor het onderbuikgevoel. Want roepen dat asielzoekers veel huizen van starters inpikken is vele malen makkelijker dan zorgen voor voldoende huizen. En is ook veel makkelijker dan uit te moeten leggen dat we over 50 jaar nog steeds een tekort hebben als je nu alle asielzoekers zou tegenhouden.
De PVV heeft gewoon een gebrek aan capabele mensen. Regeren maakt ze kwetsbaar omdat ze dan afgerekend kunnen worden op hun daden. Oppositie is het enige dat ze kunnen omdat ze dan geen verantwoording hoeven af te leggen. Gewoon roepen dat het allemaal beter moet en kan is al 20 jaar de voedingsbodem van die partij.Het uitsluiten van de PVV heeft er mee te maken dat de PVV nu meerdere keren heeft laten zien niet te willen regeren en alleen de boel te willen laten klappen. Wat ook logisch is, want de PVV wil helemaal geen problemen oplossen of de asielzoekers echt buiten houden. Want dan zijn ze hun bestaansrecht kwijt als blijkt dat de echte problemen er dan nog steeds zijn.
Maar los van partijen is het grootste probleem dat de gehele keten gewoon niet goed functioneert. Men weet sommige schakels in deze keten aan te passen met als gevolg dat de keten meer en meer aan elkaar hangt met duct tape. Gezien de instabiliteit van kabinetten de laatste jaren is het ook bijna een onmogelijke klus om tegelijkertijd meerdere schakels (laat staan de gehele keten) aan te passen.
Daarom hoop ik echt op stabiliteit en gewoon 4+ (en het liefste 8 jaar) een grotendeels gelijk kabinet dat meerdere ketens "in het geheel" kan aanpassen...
Nou dat wordt 3.5 jaar formeren
Een nummer 2 zegt niets op de lijst. Want het is niet zo dat de nummer 2 automatisch de scepter gaat zwaaien. Dat moet gewoon door de leden bepaald worden en ik kan je verklappen dat Lahlah niet op de shortlist staat om de boel over te nemen._Bailey_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:34:
Dus je hebt een nr 2 op de lijst staan die aan het begin van de campagne maar even gaat solliciteren op een burgermeester baantje en een nummer 1 op de lijst die binnen een uurtje (zonder dat er nog echte uitslagen bekend zijn) na de Exit poll er al mee kapt.
Nee, de teloorgang van links komt door decennia van programmering van het electoraat door rechts, ondersteund door media als de Telegraaf en SBS6.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:25:
[...]
[Afbeelding]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
De VVD heeft de asielketen volledig gesloopt, bezuinigd en voortijdig lokaal goed geaccepteerde AZCs laten sluiten, onder de bezielende leiding van mw Blankers-Knol.Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:33:
[...]
De enige manier om integratie te bevorderen is door er geld in te stoppen. Een beter COA om sneller de overlastgevers terug te sturen en meer geld erin te stoppen om ervoor te zorgen dat mensen integreren.
PVV gaat niet leveren. Is vooral lekker onderbuik en geen oplossingen.
Die zie ik nu echt niet helpen bijdragen aan de oplossing (meer geld en spreidingswet uitdragen).
Tsa, dat wil de kiezer kennelijk.squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:35:
Lees net dat PVV sowieso het initiatief wil mocht hij toch de grootste zijn. En dat D66 dan nog niet aan de gang mag.
Je weet nu al dat de PVV geen kabinet zal kunnen vormen want ze kunnen op geen enkele manier aan een meerderheid komen.
Zelfs een minderheidskabinet zal maar op erg weinig zetels kunnen rekenen, en dan krig je dus partijen als PVV, JA21, FVD en eventueel VVD en SGP. Daar zit ook niemand op te wachten. En een minderheidskabinet is bijna per definitie instabiel.
Virussen? Scan ze hier!
Ergens snap ik wel. Je wil niet dat een partij gaat formeren die niet de grootste is. Maar dit ziet er toch echt uit als een frustreerpoging want je weet dat het met toch niet gaat gebeuren.squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:35:
Lees net dat PVV sowieso het initiatief wil mocht hij toch de grootste zijn. En dat D66 dan nog niet aan de gang mag.
Je baseert je standpunt op desinformatie. Die 60.000 tot 70.000 gaat over alle migratie. Zowel asiel- als arbeidsgratie.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:21:
[...]
Als ik kijken naar het standpunt van GL-PVDA (https://groenlinkspvda.nl/standpunten/migratie/) dan wordt er weinig gedaan aan de de sentimenten die er zijn. Het zijn vage uitspraken die niet aangeven "hoe". En terwijl een groot deel van het land een asielstop wil komt GL-PVDA met een cijfer van 40.000-60.000 per jaar.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Er is een verschil tussen mogen stemmen en tussen mensen die puur vanuit emotie stemmen zonder te snappen wat ze feitelijk doen. Laten we het zo stellen, deze uitslag laat zien dat het gemiddelde Nederlandse IQ toch flink wat lager zit dan ik vermoeddesquashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:21:
[...]
Dat mensen op die partijen kunnen stemmen geeft toch aan dat de democratie leeft? Er staat niemand met een pistool naast je in het stemhokje
Alles voor het pluche...Vrietje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:25:
[...]
Ik had niet het idee dat voor Timmermans migratie een breekpunt geweest was.
Een stop is de vraag hoe realistisch dat is , maar strenger asielbeleid had je ook gekregen met Glpvda de grootste, gezien de andere partijen die nodig geweest waren voor een kabinet.
Overigens hoorde ik gisteren ook ja21 de deur voorzichtig open zetten om eventueel in een coalitie met Glpvda te stappen. Ik parafraseer
Eerdmans zei zo iets van ons grootste probleem was Timmermans, maar die is nu ook weg. Dus we zien wel.
JA21 en D66 staan al mijlenver uit elkaar, laat staan GL-PVDA. Als die ooit in een coalitie zouden komen hebben ze beiden zo enorm veel water bij de wijn gedaan dat ze op geen enkel moment recht doen aan hun kiezers.
Dat hebben andere partijen in de hand. Nu iedereen in de politiek ruime ervaring heeft met de PVV kunnen we de 'zogenaamd kijken wat er mogelijk is' fase toch gewoon overslaan, zelfs de VVD kan dat uitstekend aan haar achterban verkopen nu. De PVV nodigt je uit, je gaat er netjes heen en 15 minuten later loop je naar buiten en laat je de pers weten dat je Wilders verteld hebt geen onderdeel van zijn regering te willen uitmaken. Op geen enkele manier. Als iedereen dat vlot doet kunnen we zeer snel door.squashedraven schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:35:
En ook social media met “rage bait” algoritmes en gebrek aan moderatie.Bananenplant schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:37:
[...]
Nee, de teloorgang van links komt door decennia van programmering van het electoraat door rechts, ondersteund door media als de Telegraaf en SBS6.
Hoe anders heeft de publiek onzichtbare FvD ineens weer zo kunnen opkomen?
Nee... Als de helft links zou willen en de helft rechts wordt het midden, maar niemand wil midden.ZieMaar! schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:34:
We gaan het wel zien. Blijkbaar is dit wat we willen.
Zie Rutte 2 waar VVD en PvdA een tweestrijd voerden om te zorgen dat de ander niet aan de macht kwam. Resultaat: ze gingen samen regeren waar niemand blij van werd.
Dat is het hele probleem van een versnipperde regering waar de grootste partij minder dan 20% vd stemmen krijgt. Ruim 80% heeft niet op de grootste partij gestemd en zal ontevreden zijn.
Ik kan het helaas ook niet anders verwoorden. De uitslag laat volgens mij een duidelijk beeld zien.Napo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:27:
[...]
Maar wat je hier doet is voornamelijk het niet reageren op sentiment benoemen met het sentiment dat je hebt met de visie van de meer linkse partijen, alsof het wel prima is. Hoe staaf je dat uberhaupt op basis van de verkiezingsprogrammas en de debatten.
Op deze manier wordt er een meme van gemaakt.
Malarkey, vooral omdat je effectief zaken benoemt die al ingeregeld zijn. EU-inwoners daarin de uitzondering ( want vrij verkeer van werk en personen, een paspoort is daarin dan ook minder randvoorwaardelijk voor lang verblijf ) overigens maar vanuit de migratie buiten de EU lepel je nu effectief.Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:35:
[...]
Elke vorm van migratie die leidt tot het verstrekken van een Nederlands paspoort. Daar zouden criteria aan moeten zitten zoals bijvoorbeeld een actieve bijdrage aan de maatschappij (een vaste baan). Zo niet? Dan krijg je gewoon een verblijfsvergunning inclusief werkvergunning die keer op keer verlengt kan worden. Zelfde geldt voor een volledig leeg strafblad.
Enige strenger punt dat je aanhaalt is het strafblad, die is nu limitatief tot misdrijven met een bepaalde zwaarte. WIl je dan ook iemand niet laten naturaliseren omdat hij/zij een keer meer dan 30km/u te hard heeft gereden?
Asiel is zoals vaker aangehaald een druppel met ook haar eigen voorwaarden.
Als je dus IQ eisen of andere eisen gaat leggen aan het recht tot stemmen ondermijn je juist de democratie. Het is nu aan andere partijen om in te zien waarom pvv zo groot is en hier op te acteren.Orangelights23 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:37:
[...]
Er is een verschil tussen mogen stemmen en tussen mensen die puur vanuit emotie stemmen zonder te snappen wat ze feitelijk doen. Laten we het zo stellen, deze uitslag laat zien dat het gemiddelde Nederlandse IQ toch flink wat lager zit dan ik vermoedde
Toen er onderscheid gemaakt werdt bij het stemrecht op basis van sekse was de wereld te klein. Datzelfde geld ook voor intelligentie. Jan de melkman wil tenslotte ook gewoon comfortabel zijn leven kunnen leiden en stemt dus op een partij waarvan hij denkt dat die daarvoor zorgt. Het is aan andere partijen om begrijpelijk duidelijk te maken dat dat bij de PVV niet gaat lukken en daar hebben ze massaal in gefaald.
Verwacht je dan een politiek bestel die sterk op basis van sentimenten gaat regeren / campagne voeren?MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:40:
[...]
Ik kan het helaas ook niet anders verwoorden. De uitslag laat volgens mij een duidelijk beeld zien.
*knip* op de persoon, gebruik voortaan de report functie. Als Timmermans niet opstapt zegt iedereen dat hij niet moet blijven plakken na zo'n slecht resultaat_Bailey_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:34:
Dus je hebt een nr 2 op de lijst staan die aan het begin van de campagne maar even gaat solliciteren op een burgermeester baantje en een nummer 1 op de lijst die binnen een uurtje (zonder dat er nog echte uitslagen bekend zijn) na de Exit poll er al mee kapt.
[ Voor 7% gewijzigd door Mortum op 30-10-2025 08:08 ]
Het lijkt mij zo moeilijk om hier een genuanceerd, realistisch verhaal van over de bühne te brengen. Natuurlijk moet je sentiment erkennen, maar je hoeft het niet te voeden als de cijfers en feiten iets anders laten zien.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:25:
[...]
[Afbeelding]
Maar dan vraag je wel aan mensen om over hun eigen vooroordelen heen te stappen en dat lijkt voor een groot deel van het electoraat te moeilijk.
Zeker als er aan de andere kant een groep staat die roept dat je alle problemen oplost door maar die asielzoekers terug te sturen. Lekker makkelijk. Ookal hebben ze (VVD) het systeem zelf gesloopt waardoor het nu een puinzooi is of hebben ze laten zien dat ze stiekem helemaal geen oplossingen hebben (PVV).
Flickr PSN ID= cheironnl
Denk meer door de mensen in de arbeiderswijken die niet meer op links stemmenBananenplant schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:37:
[...]
Nee, de teloorgang van links komt door decennia van programmering van het electoraat door rechts, ondersteund door media als de Telegraaf en SBS6.
Ik ben de enige in mijn wijkje geloof ik
[ Voor 95% gewijzigd door Mortum op 30-10-2025 08:09 ]
Ik weet niet of links niets doet maar ze worden gewoon overspoelt door bangmakerij. En als ze terug in de verbale aanval gaan, is het ineens raar.MazeWing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:25:
[...]
[Afbeelding]
Ik vind het zo jammer dat social media zo’n grote invloed heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Niellie41 op 30-10-2025 07:46 ]
Asielmigratie is een Europees probleem. Dat moet Europees opgelost worden. Ook Italië, Hongarije en Polen dragen zich per 12 juni 2026 over aan het migratiepact. Waarmee nationale wetgeving per direct komt te vervallen. Maar dat wordt in de fabeltjesfuik even vergeten te melden.Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:35:
[...]
Dat altijd maar wijzen naar Europa/Brussel is nu precies het probleem. Als er problemen moeten worden opgelost die oneindig op de plank blijven liggen dan komt dat 'door Europa' en tegelijkertijd klagen we dat een enorme groep stemmers weinig enthousiasme meer voor Europa/Brussel kan opbrengen. Het is het een of het ander.
Het probleem is wel degelijk nationale politiek. Als landen als Italie, Hongarije of Polen harde maar werkende maatregelen nemen om migratie in te dammen klaagt de politiek in Nederland over inhumaniteit maar levert zelf ook geen enkele oplossing, behalve naar Europa te wijzen.
Men zegt dat het beste compromis bereikt is als iedereen even ontevreden was.pirke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:39:
[...]
Nee... Als de helft links zou willen en de helft rechts wordt het midden, maar niemand wil midden.
Zie Rutte 2 waar VVD en PvdA een tweestrijd voerden om te zorgen dat de ander niet aan de macht kwam. Resultaat: ze gingen samen regeren waar niemand blij van werd.
Dat is het hele probleem van een versnipperde regering waar de grootste partij minder dan 20% vd stemmen krijgt. Ruim 80% heeft niet op de grootste partij gestemd en zal ontevreden zijn.
Het probleem aan Rutte 2 was meer dat de vvd maar ietsje groter was maar veel meer punten had moeten inleveren. Uit angst dat het anders maar weer over rechts ging.
Vraag is wat er dan überhaupt werkt en vraag is of dat voor ons kan werken. Mensen komen juist in Italië nog steeds Europa binnen.Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:35:
[...]
Het begrip van een coalitie is weg, er zijn serieus tegenwoordig veel mensen die denken dat de winnaar alles kan uitvoeren wat belooft is. En dat bestaande wet en regelgeving dan gewoon genegeerd of veranderd kan worden. Immers Trump doet het toch ook? Schrijt aan alles.wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:37:
[...]
Tsa, dat wil de kiezer kennelijk.
Je weet nu al dat de PVV geen kabinet zal kunnen vormen want ze kunnen op geen enkele manier aan een meerderheid komen.
Zelfs een minderheidskabinet zal maar op erg weinig zetels kunnen rekenen, en dan krig je dus partijen als PVV, JA21, FVD en eventueel VVD en SGP. Daar zit ook niemand op te wachten. En een minderheidskabinet is bijna per definitie instabiel.

/u/32637/crop677ea9d840dae_cropped.png?f=community) 
            /u/285775/crop60657c7849d6a_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/14/wildhagen60x60.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/78991/Image2.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/42463/gunther.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/18872/crop643c23a7a7810_cropped.jpg?f=community) 
            /u/477026/crop5f115dc84cc39_cropped.png?f=community) 
            /u/348629/crop63b16db969770.png?f=community) 
            /u/127/chimera.png?f=community) 
            /u/136764/crop679f3f4b83ed2_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/170876/crop60feac2476182_cropped.jpg?f=community) 
            /u/905641/crop637548df80d7b_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/73041/Naamloos.jpg?f=community) 
            /u/201305/Pig.png?f=community) 
            /u/234505/mexican%2520hat.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/537677/crop67e13581e7d74_cropped.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/23091/cyberspin.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/u/127195/Naamloos-1.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/476627/crop6213603603796_cropped.jpg?f=community) 
            /u/19715/crop5c2141d5e6f68.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/33320/crop5db40be9a5b1c_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/31476/kerst.jpg?f=community)