RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:17:
[...]
Tja, wat moet je erover zeggen? 
Mensen stemden op NSC vanwege Omtzicht en een functionerende overheid. Twee dingen die ze niet hebben gekregen, en er was ook gewoon geen verder verhaal meer. 
Het moment dat ze met de PVV in zee gingen, was NSC al verdoemd om zo te eindigen. 
Hoe GL-PvdA het zo uit hun handen heeft laten klappen is dan imho een stuk interessanter, vooral omdat de peilingen gewoon prima waren. 
Toen de schermman kwam met "er zijn 2 partijen die de grootste kunnen worden" en toen eerst PVV op 25 zette, toen D66 op 27, dacht ik even "Mooi, PvdA ook 27!" en toen kwam de uitleg van "maar foutmarge, dus misschien even groot als PVv" en toen de -5 van PvdA. 
[...]
Zie de dansende lelystadters 

Dat vind ik ook interessant om te achterhalen. De kiezersstromen zijn hierin interessant. Dat de VVD GL-PvdA uitsloot lijkt D66 en VVD geen windeieren te hebben gelegd.
Mijn stem ging naar Timmermans maar ik ben behoorlijk gelukkig met de uitslag:
1) Ik heb er vrede mee dat Timmermans na verlies (van relatief 20%) plaats maakt voor de volgende generatie. Marjolein Moorman, op naar Den Haag.
2) Ook heb ik er vrede mee dat D66 de grootste is geworden ten koste van GL-PvdA. Qua standpunten liggen ze best dicht bij elkaar. In mijn geval zei de stemwijzer Volt #1 en D66 #2.
Bovenstaande voelt voor mij persoonlijk dus helemaal niet als een verlies maar juist als winst.
3) Nog veel belangrijker dan punt 1 en 2 (want n=1) is dat Nederland, ook gezien de winst van CDA en het toch nog behoorlijke verlies van PVV gekozen heeft voor fatsoenlijke en internationale politiek. Dat is gunstig voor onze internationale verstandhouding.
4) Dat Yesilgöz toch zo goed uit heeft gepakt komt misschien (naast uitsluiten) toch omdat ze het controverse (drama) ook heeft overleefd, en virtue signaling naar de rechtse kiezer. Je moet bij controverse niet vergeten dat het een magneet is die afstoot en aantrekt. Het doel is hierbij de magneet onder de streep in je voordeel te laten werken. Ik denk dan ook dat diverse PVV en FvD kiezers een strategische keus op VVD hebben gemaakt.
5) Wellicht de eerste openlijk homoseksuele man die premier wordt. De LGBT* gemeenschap haalt opgelucht adem, en... dat is hen van mijn kant van harte gegund.
6) Ook qua tech is D66 progressief. D66 is vooral een progressieve centrumpartij, niet zozeer links of rechts. Houdt dit altijd in het achterhoofd wanneer men D66 links noemt: het zegt vooral iets over waar degene die dat schrijft staat op het politieke spectrum (projecting).
Rest me nog één ding te zeggen over Timmermans. Ik hoop dat hij de rechtszaak tegen de PVV'ers doorzet. Het mag duidelijk worden dat zo'n desinformatie campagne (met doodsbedreigingen waarna men doorgaat) uitgezocht moet worden uitgezocht en aangepakt. Hij heeft ook duidelijk gezegd dat het hem persoonlijk weinig doet, maar zijn naasten des te meer.