• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:30:
De dame op NOS vind het prachtig om in elke zin ongeveer 3x het woord radicaal-rechts te noemen als ze het over JA21 heeft (of andere rechts partijen). Vreemd genoeg als het over BIJ1 gaat noemt ze niet het woord radicaal-links.

In een ontzettend sociaal land als Nederland, met zulke hoge belastingen ben je niet snel radicaal-rechts hoor.
Ach gossie! :O Dacht je dat radicaal rechts en hoge belastingen iets met elkaar te maken hebben?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:02
Norjee schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:21:
[...]

Uiteindelijk kun je naar de reden gissen. Maar als de trend Timmermans is bah, en Jetten the new hot thing (waarom?!, ik ziet het niet, maar debatten zeggen mij ook niet zoveel) de drijvende kracht achter deze verschuiving is, dan is het toch wel een schril teken aan de wand dat politiek wel erg een media strijd ipv inhoud strijd is geworden.
Ik laat mij ook niet beïnvloeden door de woorden van een individuele politicus. Dat zou ik eerlijk gezegd zelfs een beetje eng vinden, want wie weet wat voor invloed iemand als een Geert of Thierry dan op mij had kunnen hebben, bewust of onbewust. Dan toch liever vanaf de eerste minuut een keiharde :w die ook niet meer te veranderen valt. Wat betreft een eventuele verschuiving, mogelijk zoeken mensen nu juist weer een leider na alle misstanden en onzekerheden van de afgelopen jaren. Dat zegt misschien meer over het vertrouwen in de politiek dan over de inhoud van de debatten zelf.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:08
Ik vind die vrouw van de NOS net iets te blij met Rob Jetten. Helemaal stralen als ze erover praat..

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 30-10-2025 00:37 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-10 17:30
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:43:
@sprankel het is tevens voor de meeste mensen in NL totale aangeprate onzin. Als je in hét land woont waar het het allerbeste toeven is voor kinderen - in de hele wereld. Een pensioenstelsel hebben wat ongeevenaard is, zorg die betaalbaar genoeg is en functioneert en zo nog wat ranglijsten op een rij zet kan alleen een totaal gehersenspoeld iemand ‘iets anders’ willen.

Wat we nodig hebben is een regering die 4 jaar lang dagelijks in Den Haag die shit fixt die wél stuk is en met de poten af blijft wat werkt.

Huizenmarkt, stikstofcrisis, overheids falen met toeslagen en Groningen, dáár moet het over gaan. Niet over ‘mensen willen wat anders’. Je hoeft maar 3 uur te reizen en je kunt al zien waarom we het hier goed hebben, maar het enige wat blijft plakken is dat de benzine een paar duppies goedkoper is.

Excuus voor m’n felheid maar de zelfmutilatie van Nederlanders over ons eigen land irriteert. Trots & kritisch, hoop ik op.
Nederland en West-Europa bij uitbreiding beseft idd niet hoe goed ze het hebben. Ze beseffen ook niet dat heel de wereld naar hun opkijkt zeker nu de US de leider van de vrije wereld status wel kan vergeten.

Het grootste bewijs daarvan zie je in Oekraine, zij wisten maar al te goed dat ze onder de Russische invloedsfeer zaten, zij wisten maar al te goed dat Rusland niet kan tolereren dat ze daaruit stapten. Maar toch hebben ze gekozen om bij de EU aan te leunen en zich te verzetten in een oorlog die ze tot op heden niet kunnen winnen terwijl Rusland een voorbeeld moet stellen van die ongehoorzame Oekrainers, kijk wat er gebeurd als je nog maar denkt (echt) onafhankelijk te worden. Dat is een boodschap vooral voor de 'eigen gebieden'. Er is geen vrede mogelijk, ofwel valt Oekraine terug volledig onder invloed en bewijst men dat er niet te onstnappen valt ofwel valt Rusland. En toch kiezen die Oekraniers om zich te blijven verzetten en te gaan voor iets wat tot op heden onmogelijk geacht word tegen een ultieme prijs, dat is hoe hard ze opkijken naar ons en de Europese Unie.

Dat gezegd zijnde, dat gevoel dat ze in Oost Europa hebben, Afrika, denk ook aan Turkije dat maar al te graag in die EU zou zitten, het verschil met hoe men daar naar de EU kijkt en hoe het hier in West Europa is bij een groot deel van de bevolking ligt gevoelig anders.

Los daarvan haal je het zelf ook aan, de huizencrisis is een heel grote maar tevens een systematisch probleem. Je mag jij de grond nog gratis krijgen, dan nog is de zuivere bouw en materialenkost enorm.

En als ik dan kijk naar starters, sorry, maar tenzij de familie serieus kan en wil sponseren, ik weet niet meer welk advies ik ze moet geven. Of ze moeten ergens landelijk gaan wonen met een auto (niet te betalen) of ze moeten stedelijk gaan wonen (niet te betalen). En in beide gevallen zitten ze in wat we energiearmoede noemen, een stijgende ongelijkheid waar ik ook niet meteen een antwoord op heb. Een normaal starters loon voldoet niet meer en uiteraard zitten er ook oudere mensen in dezelfde situatie.

Als daar een grotere groep zit die het gevoel heeft niet vooruit te kunnen in het leven ga je die mensen alleen maar meer bruskeren door te zeggen dat ze maar trots moeten zijn en dat ze niet mogen klagen. Dan lopen die nog harder naar een figuur die verkondigd dat die de man van het volk is en krijg je nog meer protest stemmen.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
GAIAjohan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:33:
Ik vind die vrouw van de NOS iets te blij met Rob Jetten. Niet neutraal genoeg
Ik vraag mij vooral af waarom zoveel naar hossende mensen kijken?

• GAIAjohan
renegrunn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:37:
[...]

Ik denk dat de resultaten wat langzamer binnendruppelen dan ze dachten..

• Malarky
  • Laatst online: 15:55

Malarky

Wils voor wat ieder

eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:33:
[...]

Ach gossie! :O Dacht je dat radicaal rechts en hoge belastingen iets met elkaar te maken hebben?
Ach, zo houdt ze zelf populair dat een groot deel van de bevolking van de NOS af wil, als je niet gewoon fatsoenlijk verslag kan doen van de verkiezingen zonder je eigen voorkeur zo door te laten schemeren. Gelukkig zijn de meeste journalisten bij de NOS wel fatsoenlijk en duidelijker neutraal.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

GAIAjohan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:24:
[...]

Ik denk dat zelfs de partij dood is.. Klaver zal zich wel opvreten dat hij een redelijk draaiende partij heeft laten opnemen in een groter geheel en dat nu compleet gefaald is. Plus dat terugkeren in z’n oude rol eigenlijk gewoon niet meer kan..
Dood vind ik nog een tikje te ver gaan, maar ze moeten echt goed gaan kijken waar het nou mis gaat. Dit is echt breder dan alleen maar "media slecht" of "timmermans niet genoeg charme".

Desnoods samen met de SP [nee, niet nog meer fuseren!] want de vraag is denk ik niet "hoe komt de partij erbovenop?" maar "hoe komt links erbovenop?"

De fusie leek mij nooit echt een geweldig idee, maar tja, die is er nu wel doorheen, dat kun je niet meer terugdraaien. Dus dan zit je in de "Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat"

Maar ja, daarom lijkt het mij ook gewoon een goed idee om niet in een kabinet te gaan, tenzij ze somehow echt heel veel eruit kan krijgen, en het echt een solide, progressief middenkabinet wordt. Maar hoe groot de kans daarop is met de VVD in de buurt?

People as things, that’s where it starts.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
renegrunn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:37:
[...]

Mythische dansplaag is geloof ik het thema van de avond.

Maar het is ook al 0.40u en nog nauwelijks echte uitslagen.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
GAIAjohan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:27:
Ik vind al die Nederlandse vlaggetjes bij D66 ook maar bijzonder..
Er is dan ook héél veel ingegoten door de grote donoren na het uitwisselen van het PR apparaat. Dat is al bij Kaag begonnen, "de Nederlandse Belofte" kwam speech na speech voorbij, met slimme targeting en graduele opbouw.

Het is uitermate Amerikaans geënt. En dus zien we dezelfde toepassingen terug, de routine van "het normaal" was daar deze campagne een goed voorbeeld van. Probleem is wel, het zit vol met predisposities.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-10 19:57
cheiron schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:11:
[...]

Ik volg je negatieve sentiment maar ben het niet met je eens dat het politiek stelsel failliet is. Vanalles er omheen is kapot; de rol van de media, social media en opiniemakers, zeker. Het gebrek aan echt journalisme om aan te kaarten hoe ondemocratisch en onrealistisch sommige partijen zijn, dat heb ik echt gemist.
We hebben de ineenstorting gezien van de sociaaldemocraten, christendemocraten en - in mindere mate - de liberalen. We hebben nog nooit zo veel zweefde kiezers, weinig vertrouwen in de politiek en zo'n kleine 'winnaar' gehad. De stemming in het land wordt geregeerd door sensatie, nepnieuws en algoritmes. En daar komt kunstmatige intelligentie nog bij. Met als gevolg dat rechts(radicalen) steeds meer de macht overnemen en zorgen van een verdere uitholling en verschuiving van welvaart .

En hoe stabiel gaat dit kabinet zijn?

Nee, ik geloof er helaas niet meer in dat dit terug gaat naar het oude systeem met traditionele machtspartijen. De samenleving is te opgehitst en dat gaat niet meer veranderen ben ik bang. De democratie en dus de politiek moet zich opnieuw gaan uitvinden, willen we weer gaan naar een stabielere en gezondere samenleving.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ah je bedoelt dit neem ik aan?
Mystieke gebeurtenis

Het wordt stil als Van Lede praat. Hij vertelt het verhaal van een mystieke gebeurtenis uit 1518 in Straatsburg, die later de Dansplaag is gaan heten. Een vrouw beweegt op een plein, op een „ritmische, passievolle, bijna mythische manier”. Omstanders maken zich los uit de massa en doen met haar mee. Al snel dansen duizenden mensen extatisch mee, wekenlang. Deze mensen zijn niet door de duivel bezeten, zegt Van Lede, maar bevangen door wat hij „virale verbinding” noemt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:40:
[...]

Dood vind ik nog een tikje te ver gaan, maar ze moeten echt goed gaan kijken waar het nou mis gaat. Dit is echt breder dan alleen maar "media slecht" of "timmermans niet genoeg charme".

Desnoods samen met de SP [nee, niet nog meer fuseren!] want de vraag is denk ik niet "hoe komt de partij erbovenop?" maar "hoe komt links erbovenop?"

De fusie leek mij nooit echt een geweldig idee, maar tja, die is er nu wel doorheen, dat kun je niet meer terugdraaien. Dus dan zit je in de "Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat"

Maar ja, daarom lijkt het mij ook gewoon een goed idee om niet in een kabinet te gaan, tenzij ze somehow echt heel veel eruit kan krijgen, en het echt een solide, progressief middenkabinet wordt. Maar hoe groot de kans daarop is met de VVD in de buurt?
De vraag zit hem niet in "middenkabinet".

Het blijft een oefening van verschil tussen presentatie en realiteit. Er is geen "midden" te behalen of te vinden bij of met een VVD. Niet zolang als de huidige kern de dienst uitmaakt, en het ideologische model (dus niet de PR, maar het interne verhaal) rust op fundamenten als "never waste a crisis", accelerationisme. perversie van selectorale modellen e.d.

Zolang dat er zit is - hoe hard het ook is om op te merken - een VVD enkel een non-conforme politieke organsatie die gradueel maar - best goed meetbaar - consistent net zo afglijdt als een Tories en Republikeinen.

Tja, de enige die daar nog wat aan had kunnen veranderen, in theorie, die heeft de keuze gemaakt om het niet te doen, maar om zich op gezin te concenteren, zoals dat heet. En die keuze kon ik hem toen niet kwalijk nemen. Inertie is immers een behoorlijk beest.

Het zou zo verkeerd niet zijn om vanuit D66 via GLPVDA via CDA door te werken naar een VVD wat onder druk komt te staan om conform te opereren ook al zijn ze het niet.

Maar goed, wat we de komende tijd gaan zien zal grotendeels theater zijn. Immers, non-conform.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Fuujii schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:46:
Nee, ik geloof er helaas niet meer in dat dit terug gaat naar het oude systeem met traditionele machtspartijen. De samenleving is te opgehitst en dat gaat niet meer veranderen ben ik bang. De democratie en dus de politiek moet zich opnieuw gaan uitvinden, willen we weer gaan naar een stabielere en gezondere samenleving.
De destabiliserende en radicaliserende invloed van sociale media wordt inmiddels vrij breed onderkend; dat is wel nieuw. Geen enkel idee wat we daarmee zouden moeten en of en zoja hoe dat dan oplosbaar zou kunnen zijn, maar wellicht komt dat nog :P

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Amsterdam is ook binnen, met GLPVDA als grootste, D66 2e.

[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 30-10-2025 00:51 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:23
Amsterdam is ook binnen. GLPvdA het grootste, samen met D66 ver los van de rest.
Laat vooral weer zien hoever de hoofdstad is losgekoppeld van de rest van het land.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

renegrunn schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:50:
Amsterdam is ook binnen, met GLPVDA als grootste.
Had ik niet verwacht.

Waar is dan eigenlijk die enorme afstraffing van GLPvdA? Ik heb nog geen plaatsen gevonden waar ze echt zo significant verliezen.

Wat als de exitpolls ernaast zitten en ze maar 1 of 2 zetels verliezen, de hele grafstemming rond Timmermans niet nodig is :X
Virtuozzo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:48:
[...]

De vraag zit hem niet in "middenkabinet".

Het blijft een oefening van verschil tussen presentatie en realiteit. Er is geen "midden" te behalen of te vinden bij of met een VVD. Niet zolang als de huidige kern de dienst uitmaakt, en het ideologische model (dus niet de PR, maar het interne verhaal) rust op fundamenten als "never waste a crisis", accelerationisme. perversie van selectorale modellen e.d.

Zolang dat er zit is - hoe hard het ook is om op te merken - een VVD enkel een non-conforme politieke organsatie die gradueel maar - best goed meetbaar - consistent net zo afglijdt als een Tories en Republikeinen.
Daar heb je ook zeker gelijk in, het is natuurlijk breder dan alleen maar "VVD is rechts", maar inderdaad ook hoe ze zich opstellen en opereren.

Ik hoop dat iig de progressieve partijen dat kunnen zien, maar ze lijken vrij blind voor die dingen. Ook wel opvallend.
Tja, de enige die daar nog wat aan had kunnen veranderen, in theorie, die heeft de keuze gemaakt om het niet te doen, maar om zich op gezin te concenteren, zoals dat heet. En die keuze kon ik hem toen niet kwalijk nemen. Inertie is immers een behoorlijk beest.
Op wie doel je dan?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
TheBrut3 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:51:
Amsterdam is ook binnen. GLPvdA het grootste, samen met D66 ver los van de rest.
Laat vooral weer zien hoever de hoofdstad is losgekoppeld van de rest van het land.
Waarvan veel te herleiden naar de samenstelling van de populatie. Hoe witter de gemeente, des te meer radicaal rechts. Hoe welvarender, des te meer VVD.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Volgens Maurice (Salto/Geenstijl) ligt de PVV toch op koers om de grootste te worden. Zijn voorspellingen vorige nachten in 2023 en 2021 waren ook vrij accuraat door analyses op stembureau niveau.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:05
sprankel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:34:
[...]

Nederland en West-Europa bij uitbreiding beseft idd niet hoe goed ze het hebben. Ze beseffen ook niet dat heel de wereld naar hun opkijkt zeker nu de US de leider van de vrije wereld status wel kan vergeten.

Het grootste bewijs daarvan zie je in Oekraine, zij wisten maar al te goed dat ze onder de Russische invloedsfeer zaten, zij wisten maar al te goed dat Rusland niet kan tolereren dat ze daaruit stapten. Maar toch hebben ze gekozen om bij de EU aan te leunen en zich te verzetten in een oorlog die ze tot op heden niet kunnen winnen terwijl Rusland een voorbeeld moet stellen van die ongehoorzame Oekrainers, kijk wat er gebeurd als je nog maar denkt (echt) onafhankelijk te worden. Dat is een boodschap vooral voor de 'eigen gebieden'. Er is geen vrede mogelijk, ofwel valt Oekraine terug volledig onder invloed en bewijst men dat er niet te onstnappen valt ofwel valt Rusland. En toch kiezen die Oekraniers om zich te blijven verzetten en te gaan voor iets wat tot op heden onmogelijk geacht word tegen een ultieme prijs, dat is hoe hard ze opkijken naar ons en de Europese Unie.

Dat gezegd zijnde, dat gevoel dat ze in Oost Europa hebben, Afrika, denk ook aan Turkije dat maar al te graag in die EU zou zitten, het verschil met hoe men daar naar de EU kijkt en hoe het hier in West Europa is bij een groot deel van de bevolking ligt gevoelig anders.

Los daarvan haal je het zelf ook aan, de huizencrisis is een heel grote maar tevens een systematisch probleem. Je mag jij de grond nog gratis krijgen, dan nog is de zuivere bouw en materialenkost enorm.

En als ik dan kijk naar starters, sorry, maar tenzij de familie serieus kan en wil sponseren, ik weet niet meer welk advies ik ze moet geven. Of ze moeten ergens landelijk gaan wonen met een auto (niet te betalen) of ze moeten stedelijk gaan wonen (niet te betalen). En in beide gevallen zitten ze in wat we energiearmoede noemen, een stijgende ongelijkheid waar ik ook niet meteen een antwoord op heb. Een normaal starters loon voldoet niet meer en uiteraard zitten er ook oudere mensen in dezelfde situatie.

Als daar een grotere groep zit die het gevoel heeft niet vooruit te kunnen in het leven ga je die mensen alleen maar meer bruskeren door te zeggen dat ze maar trots moeten zijn en dat ze niet mogen klagen. Dan lopen die nog harder naar een figuur die verkondigd dat die de man van het volk is en krijg je nog meer protest stemmen.
Precies dit. En dat maakt deze verkiezingsuitslag des te pijnlijker - FvD en hun afsplitsing JA21 samen groeien naar 15 zetels, partijen die openlijk het EU-lidmaatschap ter discussie stellen.

Terwijl Oekraïners letterlijk in de loopgraven aan onze grenzen liggen om bij Europa te horen in plaats van onder Russische invloedssfeer te vallen, en landen als Turkije er decennia voor lobbyen, stemmen wij hier op partijen die datzelfde EU-project willen afbreken. Partijen die het liefst weggooien waar anderen alles voor over hebben.

Afgeleid door politici die onze verontwaardiging consumeren met de binnenlandse waan van de dag, lijken we haast niet eens meer te snappen waarom een groot gedeelte van de wereld nog steeds naar ons opkijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door olympusdenk op 30-10-2025 01:01 ]

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• TheBrut3
Of D66 in dit geval. In zowel Rozendaal als Vught is D66 de grootste, dat zijn toch aardig welvarende gemeenten.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Joris748 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:54:
[...]

Waarvan veel te herleiden naar de samenstelling van de populatie. Hoe witter de gemeente, des te meer radicaal rechts. Hoe welvarender, des te meer VVD.
Precies, Amsterdam is inderdaad niet het gemiddelde Nederland. Maar grote steden zijn dat werkelijk nooit.

Denk dat hier in NL misschien Rotterdam het meest "doorsnee" is? Ergens ook wel bijzonder, want Rotjeknor is ook enorm divers. Maar toch op een andere manier divers dan Amsterdam.

• GAIAjohan
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:54:
[...]

Had ik niet verwacht.

Waar is dan eigenlijk die enorme afstraffing van GLPvdA? Ik heb nog geen plaatsen gevonden waar ze echt zo significant verliezen.

Wat als de exitpolls ernaast zitten en ze maar 1 of 2 zetels verliezen, de hele grafstemming rond Timmermans niet nodig is :X
Ik heb uit de uitslagen die ik zie ook het idee dat vvd iets méér afgestraft wordt dan in de exit poll

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:55:
Volgens Maurice (Salto/Geenstijl) ligt de PVV toch op koers om de grootste te worden. Zijn voorspellingen vorige nachten in 2023 en 2021 waren ook vrij accuraat door analyses op stembureau niveau.
Zou me ook niks verbazen. Mensen schamen zich terecht dat ze op de PVV stemmen, dus in de anonimiteit in het stemhokje of uit de anonimiteit bij een exit-poll... ;)

PVV is al vaker (flink) ondergepeild.

Maakt verder gelukkig geen zak uit. Mag Wilders een paar dagen lang op dichte deuren kloppen voordat Jetten alsnog aan de slag kan.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

GAIAjohan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:57:
[...]

Ik heb uit de uitslagen die ik zie ook het idee dat vvd iets méér afgestraft wordt dan in de exit poll
In Groningen krijgen ze wel een knauw van 6 procentpunt, GL-PvdA dus, maarja, we zullen het later weten.

Hoe dan ook denk ik dat het opstappen van Timmermans een goed idee is, want zelfs gelijkblijven is toch een beetje verliezen nu.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:57:
[...]

Zou me ook niks verbazen. Mensen schamen zich terecht dat ze op de PVV stemmen, dus in de anonimiteit in het stemhokje of uit de anonimiteit bij een exit-poll... ;)

PVV is al vaker (flink) ondergepeild.

Maakt verder gelukkig geen zak uit. Mag Wilders een paar dagen lang op dichte deuren kloppen voordat Jetten alsnog aan de slag kan.
Zover ik weet zou de exitpoll ook gewoon anoniem zijn:
De exitpoll is een indicatie van de verkiezingsuitslag, gebaseerd op een peiling door Ipsos bij 60 stembureaus. De exitpoll is een schaduwverkiezing. Kiezers zijn na het stemmen gevraagd of zij nog een keer willen ‘stemmen’. Ze vulden dan buiten het stembureau een formulier in dat lijkt op het officiële stembiljet en leveren die anoniem in een stembus van de onderzoekers.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

skimine schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:01:
[...]

Zover ik weet zou de exitpoll ook gewoon nanonuem zijn:

[...]
Dank! Today I learned :)

• GAIAjohan
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:01:
[...]

In Groningen krijgen ze wel een knauw van 6 procentpunt, GL-PvdA dus, maarja, we zullen het later weten.

Hoe dan ook denk ik dat het opstappen van Timmermans een goed idee is, want zelfs gelijkblijven is toch een beetje verliezen nu.
Gelijkblijven is absoluut verliezen als oppositie bij het grootste rampenkabinet ooit

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:56:
[...]

Of D66 in dit geval. In zowel Rozendaal als Vught is D66 de grootste, dat zijn toch aardig welvarende gemeenten.
Het blijven toch vreemde bewegingen. Daar idd VVD down en D66 up, ook een beeld wat je kreeg van een deel van de VVD kiezer, VVD heeft het verbruid, dan maar D66, Waar komen die VVD stemmen ineens vandaan, toch PVVers die nu maar naar de VVD overstappen?

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

skimine schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:01:
[...]

Zover ik weet zou de exitpoll ook gewoon nanonuem zijn:

[...]
In 2021 werd de PVV met 1 zetel overschat in Exitpoll en in 2023 met 2 zetels onderschat. Dus verschillen vallen normaal mee: https://wiekrijgtderestzetel.nl/index.html?year=2023

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op polymarket trekken ze ook weer naar elkaar toe, dus weet niet wie zich op wie baseert maar lijkt me niet onmogelijk. PVV wordt altijd onderpeild met een paar zetels is mijn beleving.

Dat betekent, stam + t .

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:03:
[...]

In 2021 werd de PVV met 1 zetel overschat in Exitpoll en in 2023 met 2 zetels onderschat. Dus verschillen vallen normaal mee: https://wiekrijgtderestzetel.nl/index.html?year=2023
Daarom vind ik het zo bijzonder dat ik tot nu gemiddeld, als ik even door de uitslagen tot nu toe, maar zo'n 3 procentpunt verlies voor GL-PvdA zie, misschien komen de grote klappen nog, maar volgens mij is 3 procentpunt niet direct 5 zetels verlies.

Maar ik had een 5,5 op wiskunde, dus ik laat me heel graag corrigeren :+

• TheBrut3
Norjee schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:03:
[...]

Het blijven toch vreemde bewegingen. Daar idd VVD down en D66 up, ook een beeld wat je kreeg van een deel van de VVD kiezer, VVD heeft het verbruid, dan maar D66, Waar komen die VVD stemmen ineens vandaan, toch PVVers die nu maar naar de VVD overstappen?
PVV inderdaad en ook NSC.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maakt verder ook niet uit voor wat er verder gaat gebeuren. Behalve dat Geert dan kan misschien kan blijven volhouden dat ie namens de meeste Nederlands spreekt.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Opmerkelijk dat een partij v an 0 naar 20 zetels en weer naar 0 niet meer aandacht krijgt.

En ja, hoewel sneu voor de PvdAGL maar na 2 jaar dit prutskabinet niet kunnen profiteren is wel een bepaald teken.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:06:
[...]

Maakt verder ook niet uit voor wat er verder gaat gebeuren. Behalve dat Geert dan kan misschien kan blijven volhouden dat ie namens de meeste Nederlands spreekt.
Dat doet hij sowieso niet, want als hij voor de meeste Nederlanders zou spreken zou hij 76 (of meer) zetels moeten halen.

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:09:
[...]

Dat doet hij sowieso niet, want als hij voor de meeste Nederlanders zou spreken zou hij 76 (of meer) zetels moeten halen.
Namens meer Nederlanders dan de andere fractievoorzitters dan. Zijn aanhang zal die nuance niet belangrijk vinden ;)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Delerium schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:08:
Opmerkelijk dat een partij v an 0 naar 20 zetels en weer naar 0 niet meer aandacht krijgt.

En ja, hoewel sneu voor de PvdAGL maar na 2 jaar dit prutskabinet niet kunnen profiteren is wel een bepaald teken.
Tja, wat moet je erover zeggen?

Mensen stemden op NSC vanwege Omtzicht en een functionerende overheid. Twee dingen die ze niet hebben gekregen, en er was ook gewoon geen verder verhaal meer.

Het moment dat ze met de PVV in zee gingen, was NSC al verdoemd om zo te eindigen.

Hoe GL-PvdA het zo uit hun handen heeft laten klappen is dan imho een stuk interessanter, vooral omdat de peilingen gewoon prima waren.

Toen de schermman kwam met "er zijn 2 partijen die de grootste kunnen worden" en toen eerst PVV op 25 zette, toen D66 op 27, dacht ik even "Mooi, PvdA ook 27!" en toen kwam de uitleg van "maar foutmarge, dus misschien even groot als PVv" en toen de -5 van PvdA.
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:10:
[...]

Namens meer Nederlanders dan de andere fractievoorzitters dan. Zijn aanhang zal die nuance niet belangrijk vinden ;)
Zie de dansende lelystadters :X

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:05:
[...]

Daarom vind ik het zo bijzonder dat ik tot nu gemiddeld, als ik even door de uitslagen tot nu toe, maar zo'n 3 procentpunt verlies voor GL-PvdA zie, misschien komen de grote klappen nog, maar volgens mij is 3 procentpunt niet direct 5 zetels verlies.

Maar ik had een 5,5 op wiskunde, dus ik laat me heel graag corrigeren :+
In Utrecht zijn ze 8,9 procentpunt verloren. D66 staat daar 15,2 in de plus.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06
Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:03:
In 2023 kreeg de PVV niet alleen 2 zetels meer dan volgens de exit poll, maar D66 kreeg er juist 1 minder. Als dit jaar hetzelfde gebeurt, wordt de PVV dus alsnog de grootste. Dat zou wel gênant zijn voor de (inter)nationele media die D66 nu al tot grootste partij hebben uitgeroepen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06
Norjee schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:03:
De NOS heeft data over Kiezersbewegingen. Voor VVD geldt inderdaad ze kiezers hebben gekregen van voornamelijk PVV en NSC, maar tegelijk verloren aan D66 en CDA (en in mindere mate JA21) waardoor ze netto slechts een klein verlies geleden hebben.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Soultaker schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:43:
[...]

In 2023 kreeg de PVV niet alleen 2 zetels meer dan volgens de exit poll, maar D66 kreeg er juist 1 minder. Als dit jaar hetzelfde gebeurt, wordt de PVV dus alsnog de grootste. Dat zou wel gênant zijn voor de (inter)nationele media die D66 nu al tot grootste partij hebben uitgeroepen.
De prognose van zojuist, gebaseerd op 49.x% is gelijk aan de exitpoll. Het wordt met het kwartier onwaarschijnlijker.

• Apache4u
  • Niet online
De voorlopige prognose os zojuist gepubliceert (op basis van de al getelde stemmen) komt overeen met de exit poll. (Bron: nu.nl)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8ZZ9uFmKiGexAJbgNvaFfa2U-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1pMkFx1KDhuoY0oWeOlPN3w.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:50:
[...]

De prognose van zojuist, gebaseerd op 49.x% is gelijk aan de exitpoll. Het wordt met het kwartier onwaarschijnlijker.
Jah, verschillen worden klein nu: https://wiekrijgtderestzetel.nl/

• Bundin
  • Niet online
Ben benieuwd wat Den Haag gaat brengen.

• Apache4u
  • Niet online
Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 02:03:
Ben benieuwd wat Den Haag gaat brengen.
Daar zit ik dus ook op te wachten. Erg benieuwd.

Edit: en den haag is binnen. D66.

[ Voor 8% gewijzigd door Apache4u op 30-10-2025 02:16 ]

Dat betekent, stam + t .

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

skimine schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:36:
[...]

In Utrecht zijn ze 8,9 procentpunt verloren. D66 staat daar 15,2 in de plus.
Utrechtenaren he :+

Maar ja, 9%punt doet goed pijn :X

• Apache4u
  • Niet online
Het trekt weer aardig naar elkaar toe. Met 88% van de stemmen geteld heeft D66 16,6% en de PVV 16,5%. Een verschil van 15000 stemmen. Ik ga slapen. Ben benieuwd morgen.

Dat betekent, stam + t .

• Apache4u
  • Niet online
Nu 90% en 5000 stemmen verschil. Almere + veel platteland moet nog komen. Heb er een hard hoofd in dat D66 de grootste wordt. Tilburg misschien to the rescue?

Dat betekent, stam + t .

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:17:
[...]

Tja, wat moet je erover zeggen?

Mensen stemden op NSC vanwege Omtzicht en een functionerende overheid. Twee dingen die ze niet hebben gekregen, en er was ook gewoon geen verder verhaal meer.

Het moment dat ze met de PVV in zee gingen, was NSC al verdoemd om zo te eindigen.

Hoe GL-PvdA het zo uit hun handen heeft laten klappen is dan imho een stuk interessanter, vooral omdat de peilingen gewoon prima waren.

Toen de schermman kwam met "er zijn 2 partijen die de grootste kunnen worden" en toen eerst PVV op 25 zette, toen D66 op 27, dacht ik even "Mooi, PvdA ook 27!" en toen kwam de uitleg van "maar foutmarge, dus misschien even groot als PVv" en toen de -5 van PvdA.
[...]

Zie de dansende lelystadters :X
Dat vind ik ook interessant om te achterhalen. De kiezersstromen zijn hierin interessant. Dat de VVD GL-PvdA uitsloot lijkt D66 en VVD geen windeieren te hebben gelegd.

Mijn stem ging naar Timmermans maar ik ben behoorlijk gelukkig met de uitslag:

1) Ik heb er vrede mee dat Timmermans na verlies (van relatief 20%) plaats maakt voor de volgende generatie. Marjolein Moorman, op naar Den Haag.

2) Ook heb ik er vrede mee dat D66 de grootste is geworden ten koste van GL-PvdA. Qua standpunten liggen ze best dicht bij elkaar. In mijn geval zei de stemwijzer Volt #1 en D66 #2.

Bovenstaande voelt voor mij persoonlijk dus helemaal niet als een verlies maar juist als winst.

3) Nog veel belangrijker dan punt 1 en 2 (want n=1) is dat Nederland, ook gezien de winst van CDA en het toch nog behoorlijke verlies van PVV gekozen heeft voor fatsoenlijke en internationale politiek. Dat is gunstig voor onze internationale verstandhouding.

4) Dat Yesilgöz toch zo goed uit heeft gepakt komt misschien (naast uitsluiten) toch omdat ze het controverse (drama) ook heeft overleefd, en virtue signaling naar de rechtse kiezer. Je moet bij controverse niet vergeten dat het een magneet is die afstoot en aantrekt. Het doel is hierbij de magneet onder de streep in je voordeel te laten werken. Ik denk dan ook dat diverse PVV en FvD kiezers een strategische keus op VVD hebben gemaakt.

5) Wellicht de eerste openlijk homoseksuele man die premier wordt. De LGBT* gemeenschap haalt opgelucht adem, en... dat is hen van mijn kant van harte gegund.

6) Ook qua tech is D66 progressief. D66 is vooral een progressieve centrumpartij, niet zozeer links of rechts. Houdt dit altijd in het achterhoofd wanneer men D66 links noemt: het zegt vooral iets over waar degene die dat schrijft staat op het politieke spectrum (projecting).

Rest me nog één ding te zeggen over Timmermans. Ik hoop dat hij de rechtszaak tegen de PVV'ers doorzet. Het mag duidelijk worden dat zo'n desinformatie campagne (met doodsbedreigingen waarna men doorgaat) uitgezocht moet worden uitgezocht en aangepakt. Hij heeft ook duidelijk gezegd dat het hem persoonlijk weinig doet, maar zijn naasten des te meer.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 02:50:
Het trekt weer aardig naar elkaar toe. Met 88% van de stemmen geteld heeft D66 16,6% en de PVV 16,5%. Een verschil van 15000 stemmen. Ik ga slapen. Ben benieuwd morgen.
Om eerlijk te zijn vind ik dit niet interessant. Het is leuk voor bij de borrel, of als je er zwaar aan tilt dat het je veel doet. Maar waarom zou je? Voldoende partijen gaan zich niet branden aan Geert. Geert vindt dat wel best, die wil oppositie voeren. We hebben nu ook m.i. daadkracht nodig i.p.v. een circus. Aan de club van Jetten de taak om een stabiele coalitie te vormen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
wat stopt de NOS er snel mee zeg, maar goed, hun werk (van afgelopen paar weken) zit er eigenlijk al op; D66 is (nipt) de grootste.

• Bundin
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 03:06:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik dit niet interessant. Het is leuk voor bij de borrel, of als je er zwaar aan tilt dat het je veel doet. Maar waarom zou je? Voldoende partijen gaan zich niet branden aan Geert. Geert vindt dat wel best, die wil oppositie voeren. We hebben nu ook m.i. daadkracht nodig i.p.v. een circus. Aan de club van Jetten de taak om een stabiele coalitie te vormen.
En dat wordt een uitdaging want over en weer is vanalles uitgesloten. De andere grote(re) partijen willen niet met de PVV, VVD niet met GL-PvdA en D66 niet met JA21. Dan wordt het heel snel heel ingewikkeld.
  1. Jetten over rechts is politieke zelfmoord, gaat ie intern niet verkocht krijgen en dan is het terug naar de marge bij de volgende verkiezingen.
  2. Yeşilgöz zal geen zin hebben in opnieuw rechts ingehaald worden dus die houdt haar poot evengoed stijf. Het verlies van op dit moment 2 zetels is niet genoeg om een andere richting te kiezen.
Maar wat dan wel?
_Bailey_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 03:29:
wat stopt de NOS er snel mee zeg, maar goed, hun werk (van afgelopen paar weken) zit er eigenlijk al op; D66 is (nipt) de grootste.
In stemmen momenteel nog wel met een paar duizend verschil, in zetels gelijk aan PVV volgens de laatste bijgewerkte verwachting. En Eindhoven is Tilburg was de laatste wat grotere gemeente die nog openstaat met landelijk nog 4.9% 3.4% niet bekend.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik doelde meer op het feit dat de NOS de laatste paar weken D66 enorm heeft geplugged. NOS is een zeer grote factor geweest in het behaalde succes van D66. in vervolg mogen dit soort stellingen met meer bronnen onderbouwd worden

[ Voor 26% gewijzigd door Mortum op 30-10-2025 08:05 ]

• Apache4u
  • Niet online
Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 03:34:
[...]

En dat wordt een uitdaging want over en weer is vanalles uitgesloten. De andere grote(re) partijen willen niet met de PVV, VVD niet met GL-PvdA en D66 niet met JA21. Dan wordt het heel snel heel ingewikkeld.
  1. Jetten over rechts is politieke zelfmoord, gaat ie intern niet verkocht krijgen en dan is het terug naar de marge bij de volgende verkiezingen.
  2. Yeşilgöz zal geen zin hebben in opnieuw rechts ingehaald worden dus die houdt haar poot evengoed stijf. Het verlies van op dit moment 2 zetels is niet genoeg om een andere richting te kiezen.
Maar wat dan wel?

[...]

In stemmen momenteel nog wel met een paar duizend verschil, in zetels gelijk aan PVV volgens de laatste bijgewerkte verwachting. En Eindhoven is Tilburg was de laatste wat grotere gemeente die nog openstaat met landelijk nog 4.9% 3.4% niet bekend.
Ehv is al een tijdje bekend.

Dat betekent, stam + t .

• Bundin
  • Niet online
_Bailey_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 03:37:
Ik doelde meer op het feit dat de NOS de laatste paar weken D66 enorm heeft geplugged. Met veel succes, NOS is een zeer grote factor geweest in het behaalde succes van D66
Heeft de NOS geplugd, of enkel bericht over de succesvolle campagne van D66? Dat is een wezenlijk verschil. Je kan ook stellen dat veel media al jaren Wilders plugt door iedere pittige uitspraak in het nieuws te brengen, maar verslaggeving betekent niet per se dat er een mening wordt uitgedragen. De NOS wordt door een bekende beoordelaar gezien als (vrij) licht naar rechts leunend in berichtgeving en onderwerpkeuze en vrij hoog scorend op brengen van feiten ipv opinie.

• Apache4u
  • Niet online
Ongekend spannend dit. 1800 stemmen verschil met nog 3,2% te tellen. Geen grote steden meer zover ik kan zien.
Redelijk apart dat de NL media al lang uit de lucht zijn. Ik had hier wel graag een Nederlsndse John King met een mooi scherm bij willen zien die eens kan uitleggen hoe de gemeenten die nu nog open staan in het verleden hebben gestemd etc.

Dat betekent, stam + t .

• wildhagen
  • Niet online
_Bailey_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 03:37:
Ik doelde meer op het feit dat de NOS de laatste paar weken D66 enorm heeft geplugged. NOS is een zeer grote factor geweest in het behaalde succes van D66.
Je snapt neem ik aan ook zelf wel dat dit onzin is?

NOS brengt verslag uit. Niet meer, niet minder. Met "pluggen" heeft het weinig tot niets te maken.

Virussen? Scan ze hier!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:01
Nou met de laatste prognose is een 4 partijen coalitie "over rechts" in ieder geval onmogelijk geworden. Positief wat mij betreft dat zowel D66, VVD en CDA een zetel inleveren. Dat houdt de optie JA21 buiten de deur.

[ Voor 10% gewijzigd door Janpietertje89 op 30-10-2025 03:54 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:54

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Huh. Bloemendaal heeft een daling in de opkomst van meer dan 30%. Is daar een verklaring voor?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• wildhagen
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 03:53:
Nou met de laatste prognose is een 4 partijen coalitie "over rechts" in ieder geval onmogelijk geworden. Positief wat mij betreft dat zowel D66, VVD en CDA een zetel inleveren. Dat houdt de optie JA21 buiten de deur.
Gaat inderdaad de goede kant op. Met de huidige stand is de enige realistische mogelijkheid nog D66, CDA, VVD en GL-PvdA. Een 4 partijen optie over rechts haalt geen meerderheid.

Virussen? Scan ze hier!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

En de PVV staat boven aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auA-ZRPhNIqyZ85nT9ovkOWpD-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZubY6aG2qwXF0CHnaz1sNYRg.png?f=fotoalbum_large

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Bundin
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 03:57:
Huh. Bloemendaal heeft een daling in de opkomst van meer dan 30%. Is daar een verklaring voor?
Redactie De Heemsteder:
Opkomst Bloemendaal: 86,9%
bron

Foutje denk ik.

• Bundin
  • Niet online
Geen enorme verrassing met Oss net bekendgemaakt. Dat was ooit een SP bolwerk, nu overtuigd PVV. Dat het verlies daar minder dan gemiddeld ging zijn zat er wel in.

[ Voor 3% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 04:03 ]

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:48

WhySoSerious

Be the change.

600 stemmen verschil

• Apache4u
  • Niet online
Oss heeft de PVV over de streep getrokken en dan moeten Helmond en Venray nog binnenkomen. Dus ook nu zal de PVV de grootste worden.

Dat betekent, stam + t .

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bedankt voor de bron. Blijf ik alleen benieuwd of de NOS of ANP alle lokalen hebben meegenomen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:06:
Oss heeft de PVV over de streep getrokken en dan moeten Helmond en Venray nog binnenkomen. Dus ook nu zal de PVV de grootste worden.
Het gaat om de delta. De PVV zal daar waarschijnlijk de grootste worden, maar het gaat om het onderling verschil in stemmen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:16
Hoe zit het eigenlijk met alle buitenlandse stemmen? Kan me voorstellen dat die toch richting D66 uitslaan.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

The Realone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:08:
Hoe zit het eigenlijk met alle buitenlandse stemmen? Kan me voorstellen dat die toch richting D66 uitslaan.
Hmm... Buitenlandse stemmen worden volgens ondergebracht bij Den Haag, dacht ik.

Maar... Buitenlandse Nederlanders (heh!) zijn vaak conservatief, dus die zie ik niet bij D66 uitkomen.

• sambalbaj
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:10:
[...]

Hmm... Buitenlandse stemmen worden volgens ondergebracht bij Den Haag, dacht ik.

Maar... Buitenlandse Nederlanders (heh!) zijn vaak conservatief, dus die zie ik niet bij D66 uitkomen.
Waren traditioneel altijd veel vvd en d66 stemmers.

Overigens gek dat de stembureaus op Caribisch Nederland net een uur dicht zijn terwijl we hier de uitslag al nagenoeg hebben.

• Apache4u
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:07:
[...]

Het gaat om de delta. De PVV zal daar waarschijnlijk de grootste worden, maar het gaat om het onderling verschil in stemmen.
Dat snap ik, maar ik zie zo 1,2,3 niet waar D66 dit nog goed kan maken als ik de gemeenten die nog open staan bekijk. Misschien Soest + Son en Breugel. Verder zie ik het niet. Ze zullen toch ergens, met genoeg inwoners, beter moeten scoren dan de PVV.

Dat betekent, stam + t .

• Bundin
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:06:
Dit inderdaad. Er zullen nog wat briefstemmers uit het buitenland verwerkt moeten worden volgens de NOS want apart vermeld in de dropdown. Doorgaans zijn die overwegend linksig, dus ik vermoed GL-PvdA/D66 maar dat zal het verschil niet gaan maken.

Die paar stemmen verschil zullen de formatie vermoedelijk behoorlijk verlengen. Eerst zal een verkenner met iedereen op de koffie gaan, daar zal de VVD gok ik achter de schermen de deur op een kier zetten voor de PVV "want we moeten wel anders linkse horror". Maar dan valt er alsnog niet tot een stabiele 76+ te komen. Daar wordt dan over gebakkeleid en dan mag de verkenner verder verkennen. Maar de VVD wil niet door het midden dus dat loopt ook vast. En dan is het juni en bijna zomer dus over 10 maanden mag Schoof als demissionair premier de marathon van Sydney lopen.

• Bundin
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:07:
[...]

Nah, het gaat nu om absolute aantallen stemmen. En in Brabant en Limburg heeft de PVV betere papieren.

• Apache4u
  • Niet online
Soest zet idd D66 weer op 1. Maar nogmaals…Helmond en Venray. Die moeten nog komen.

Dat betekent, stam + t .

• Bundin
  • Niet online
Hmm, iets verder doorgeklikt bij de briefstemmers op de NOS site.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpoUet0GZ9WLpSA3RYcAQ1ziY_s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SRhk0y1SPtXx8OhwNFlNv6Tz.jpg?f=user_large

107k kiesgerechtigden, 64.5% opkomst in 2023, das ineens een relevante hoeveelheid. Dan is het nog maar de vraag wat het over een week gaat worden vanuit de Kiesraad.

NRC linkte naar https://kiezersbuitennederland.nl/poll-tkverkiezingen2025 waar in absolute aantallen de PVV meer stemmen zou krijgen dan D66, maar met een klein verschil. Maar dat is maar een prognose van gisteren en we hebben vannacht gezien dat dat nog kanten op kan gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 04:27 ]

• sambalbaj
  • Niet online
Ik wil Wilders eigenlijk wel horen als hij nipt niet de grootste wordt door de stemmen vanuit het buitenland. :P

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik verwonder me ook over de opkomst, die is op dit moment nog steeds hoger dan die van vorig jaar. En dat terwijl ik verwacht had dat het substantieel laag zou zijn omdat er zoveel mensen zijn die zweefde tot het laatste moment.

• Bundin
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:30:
Ik verwonder me ook over de opkomst, die is op dit moment nog steeds hoger dan die van vorig jaar. En dat terwijl ik verwacht had dat het substantieel laag zou zijn omdat er zoveel mensen zijn die zweefde tot het laatste moment.
Kan 2 kanten op dan. Toch maar gaan want het is zo onzeker en je wil toch een signaal over links/rechts/centrum/progressief/conservatief/... afgeven. Of het echt niet weten en daarom maar thuisblijven.

Dat het spannend zou worden was vooraf wel bekend, ook is in media veel benoemd dat vooral de PVV zou lijden onder een lage opkomst. Dat kan kiezers aan alle kanten hebben gemotiveerd om toch maar te gaan.

Wat mij vooral verbaast is dat ik nu lees bij de NOS dat in A'dam nog 20% geteld zou moeten worden. Ff kijken op de restzetel-site leert dat A'dam, Hilversum en Almere slechts een tussenstand zijn. Dat is bijzonder relevant voor de einduitslag.

[ Voor 14% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 04:37 ]

• Jerie
  • Niet online
Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 03:34:
[...]

Maar wat dan wel?

[...]

Het wordt ook een uitdaging, nog even afgezien van hetgeen je aankaart: we zullen ook de Eerste Kamer mee moeten nemen in het vormen van coalitie.

JA21 moet je niet vergeten waar ze vandaan komen: FvD, en ook lange tijd onderdeel van geweest. Eerdmans komt na veel avontuur ook van de LPF vandaan. Leefbaar heeft in Rotterdam wel bestuurlijke ervaring.

Verbazing hier niet dat na de grote gemeentes nog wat PVV binnenkomt. Hier is PVV ook de grootste, maar gelukkig wel met zo'n 1/3 geslonken. En, een behoorlijke winst voor D66. Geert mag voor de buehne even naar de koning op bezoek (laten we hem ook vooral even de kans geven om dat te doen), en vervolgens mag-ie even huilen dat niemand hem aardig zou vinden (goh!) en dan... is D66 aan zet.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:34:
[...]

Kan 2 kanten op dan. Toch maar gaan want het is zo onzeker en je wil toch een signaal over links/rechts/centrum/progressief/conservatief/... afgeven. Of het echt niet weten en daarom maar thuisblijven.

Dat het spannend zou worden was vooraf wel bekend, ook is in media veel benoemd dat vooral de PVV zou lijden onder een lage opkomst. Dat kan kiezers aan alle kanten hebben gemotiveerd om toch maar te gaan.
Eens, en waarschijnlijk hebben veel mensen tot het laatste moment gewacht. Maar goed ik had ook verwacht dat het vandaag veel zou regenen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jerie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:37:
[...]

Het wordt ook een uitdaging, nog even afgezien van hetgeen je aankaart: we zullen ook de Eerste Kamer mee moeten nemen in het vormen van coalitie.

JA21 moet je niet vergeten waar ze vandaan komen: FvD, en ook lange tijd onderdeel van geweest. Eerdmans komt na veel avontuur ook van de LPF vandaan. Leefbaar heeft in Rotterdam wel bestuurlijke ervaring.

Verbazing hier niet dat na de grote gemeentes nog wat PVV binnenkomt. Hier is PVV ook de grootste, maar gelukkig wel met zo'n 1/3 geslonken. En, een behoorlijke winst voor D66. Geert mag voor de buehne even naar de koning op bezoek (laten we hem ook vooral even de kans geven om dat te doen), en vervolgens mag-ie even huilen dat niemand hem aardig zou vinden (goh!) en dan... is D66 aan zet.
Eerste kamer hebben is vooral handig en tot een paar jaar terug, en een paar jaar terug had ik gezegd dat het hier niet zo erg is als in de VS.

En de ervaring van Eerdmans is nogal twijfelachtig.

• Bundin
  • Niet online
Bierviltje berekening op het NOS bericht dat in Amsterdam nog 20% geteld moet worden. Dat kan toch nog wel wat verschuiving met zich meebrengen in de percentages voor die gemeente. Die 26-26 staat zelfs nog niet helemaal vast omdat de laatste restzetel nog van de SP naar PVV of D66 zou kunnen verschuiven als er nog goed gescoord wordt (al is dat minder waarschijnlijk).

Maargoed, met een brandje in Venray, de buitenlandse briefstemmers en zelfs de (heel kleine) kieskringen op de caribische eilanden is de race nog niet gelopen qua absolute aantallen stemmen en dus 'wie is nou echt de grootste'. Dat zal denk ik echt pas komende week vanuit de Kiesraad 100% duidelijk worden. Maar een verkenner kan natuurlijk op basis van zetels al koffie gaan drinken met de dames en heren fractievoorzitters.

Ik zet in op een nieuw kabinet in september 2026, net na het zomerreces dus. Niemand kan snel toegeven na zo uitgebreid partijen uitgesloten te hebben dus de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 halen we toch niet, dus dan zal het wel gaan duren ben ik bang.

[ Voor 14% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 05:02 ]

• sambalbaj
  • Niet online
Eerste Kamerverkiezingen zijn weer in 2027.

Die heb je voor nieuwe wetsvoorstellen pas na ongeveer een jaar nodig, traject voor iets door de Tweede Kamer is.
Heb je na de gemeenteraadsverkiezingen een kabinet dan is dat dus precies op tijd.

Huidige samenstelling heeft dan weinig invloed op formatie.

• Jerie
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:43:
[...]

Eerste kamer hebben is vooral handig en tot een paar jaar terug, en een paar jaar terug had ik gezegd dat het hier niet zo erg is als in de VS.

En de ervaring van Eerdmans is nogal twijfelachtig.
Ik vind het wel interessant m.b.t. Leefbaar Rotterdam omdat je bij besturen compromissen moet sluiten. Waar heeft PVV in het land de zaak behoorlijk bestuurd?

Ook vind ik het interessant om een andere reden: met wie werkte hij zoal samen.

Ik hoef niet eens naar kafka.nl te linken; Wikipedia bevat deze informatie ook gewoon.

Wikipedia: Michiel Smit

Wikipedia: Ronald Sørensen

Vooral dit stukje wil ik jullie niet laten onthouden:
Op 16 oktober 2008 werd door de Rotterdamse gemeenteraad staatssecretaris Ahmed Aboutaleb als nieuwe burgemeester voorgedragen, dit tegen de zin van Leefbaar Rotterdam. Bij monde van fractievoorzitter Sørensen verklaarde de partij dat zij liever een referendum had gehad en dat zij moeite had met de dubbele nationaliteit van Aboutaleb alsook met diens Marokkaanse herkomst vanwege problemen met bepaalde Marokkanen in de Nederlandse samenleving. Ook diens lidmaatschap van de PvdA en zijn Amsterdamse wortels werden hem kwalijk genomen. Voorts kwalificeerde Sørensen Aboutaleb als een opportunistische carrièremaker.[6]

In 2025 wordt Sørensen geciteerd in de memoires van Aboutaleb. Hij zegt over Aboutaleb: 'Beste burgemeester ooit'. [7]

• Apache4u
  • Niet online
Even een beetje extrapoleren.
Helmond TK 2023
PVV : 16663 stemmen
D66 : 2463 stemmen

Extrapoleren op basis van de huidige cijfers uit buur-gemeente Gemert-Bakel die voor 2023 aardig overeen kwamen met Helmond:

PVV : 34% —> 25% - 12250 stemmen
D66 : 5% —> 13% - 6400 stemmen

Dus reken daar op 6000-7000 stemmen voordeel voor de PVV.

Ik ga er even vanuit dat de overige openstaande gemeenten tegen elkaar kunnen worden weggestreept qua resultaat. Maar dat heb ik verder niet gecheckt.

Op dit moment staat D66 2200 stemmen voor. Nadat alles in NL geteld is verwacht ik dat de PVV ongeveer 5000 stemmen meer zal hebben dan D66

De stemmen uit het buitenland plus Bonaire, Saba en St Eustatius zullen D66 aan de overwinning helpen. Dit op basis van dat eerder geposte grafiekje en de cijfers uit het verleden mbt de eilanden. Vooral dat van die eilanden vind ik wel humor.

Dat betekent, stam + t .

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:02
Apache4u schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:06:
Even een beetje extrapoleren.
Helmond TK 2023
PVV : 16663 stemmen
D66 : 2463 stemmen

Extrapoleren op basis van de huidige cijfers uit buur-gemeente Gemert-Bakel die voor 2023 aardig overeen kwamen met Helmond:

PVV : 34% —> 25% - 12250 stemmen
D66 : 5% —> 13% - 6400 stemmen

Dus reken daar op 6000-7000 stemmen voordeel voor de PVV.

Ik ga er even vanuit dat de overige openstaande gemeenten tegen elkaar kunnen worden weggestreept qua resultaat. Maar dat heb ik verder niet gecheckt.

Op dit moment staat D66 2200 stemmen voor. Nadat alles in NL geteld is verwacht ik dat de PVV ongeveer 5000 stemmen meer zal hebben dan D66

De stemmen uit het buitenland plus Bonaire, Saba en St Eustatius zullen D66 aan de overwinning helpen. Dit op basis van dat eerder geposte grafiekje en de cijfers uit het verleden mbt de eilanden. Vooral dat van die eilanden vind ik wel humor.
Wat ik niet kan volgen is dat Amsterdam wel in de uitslag staat maar klaarblijkelijk met bijna 20 procent nog niet geteld?
Want dat zou ook nog 10000 stemmen verschil tussen d66 en pvv kunnen opleveren.
Maar goed ik ga er van uit dat die er al in zitten.
Het is iig op zijn Amerikaans gezegd too close to call.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:03
Dat is minder lekker wakker worden… Enige goede nieuws is dat D66+CDA+VVD+JA21 geen meerderheid meer heeft.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Vrietje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:22:
[...]

Wat ik niet kan volgen is dat Amsterdam wel in de uitslag staat maar klaarblijkelijk met bijna 20 procent nog niet geteld?
Want dat zou ook nog 10000 stemmen verschil tussen d66 en pvv kunnen opleveren.
Maar goed ik ga er van uit dat die er al in zitten.
Dat is elke verkiezing zo: Amsterdam levert traditiegetrouw 80% van de stemmen geteld in en dan morgen rond uurtje of 1100-1400 de 100%. Staan gewoon als tussenstand: https://wiekrijgtderestzetel.nl/nosupdates.html?year=2025

Er waren maar 37k briefstemmers in 2023. Dat gaat het verschil niet meer maken voor D66 of PVV.

[ Voor 6% gewijzigd door Malarky op 30-10-2025 05:55 ]

• wildhagen
  • Niet online
CarpeVentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:48:
Dat is minder lekker wakker worden… Enige goede nieuws is dat D66+CDA+VVD+JA21 geen meerderheid meer heeft.
Er is sowieso op dit moment, met de huidige tussenstand, geen enkele realistische (als in: max 4 partijen) coalitie over rechts mogelijk.

Enige realistische mogelijkheid bij de huidige tussenstand is een coaltie van D66-CDA-VVD-GL/PvdA.

Virussen? Scan ze hier!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:43
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:59:
[...]

Er is sowieso op dit moment, met de huidige tussenstand, geen enkele realistische (als in: max 4 partijen) coalitie over rechts mogelijk.

Enige realistische mogelijkheid bij de huidige tussenstand is een coaltie van D66-CDA-VVD-GL/PvdA.
Zou best tevreden zijn met die coalitie. Alleen qua oppositie heb je dan natuurlijk vrijwel geen nuttig blok meer over. PVV wordt genegeerd (en is geloof ik überhaupt veel afwezig bij debatten, was dat niet zo’n statistiek laatst?), FvD niet serieus te nemen, Ja21 moet nog blijken, en de rest heeft 1-3 zetels.

[ Voor 7% gewijzigd door Pepper92 op 30-10-2025 06:04 ]

• Jerie
  • Niet online
Nu.nl liveblog (die werken wel 's nachts door :P) heeft een mooie samenvatting van de huidige stand:
Verkiezingsnacht eindigt met D66 en PVV op gelijke hoogte
Met bijna alle stemmen geteld gaan D66 en PVV gelijk op in een nieuwe voorlopige prognose van het ANP. Na het tellen van 97,7 procent van de stemmen staan de twee partijen beide op 26 zetels. Het verschil in stemmen was aan het einde van de nacht van woensdag op donderdag nog maar 2.300, in het voordeel van D66.

Nog enkele gemeenten hadden op dat moment hun uitslag nog niet doorgegeven aan de ANP. Zo is er nog geen uitslag binnen uit Venray, als gevolg van een brand in het gemeentehuis. In deze Limburgse gemeente scoort de PVV altijd goed. Ook Helmond, Epe, Sint-Michielsgestel en Oude IJsselstreek zijn nog niet binnen. In onder meer Helmond en Epe haalde de PVV bij de vorige verkiezingen veel stemmen binnen.

Verder moet vrijdag nog 20 procent van de getelde stemmen uit Amsterdam binnenkomen. Dit kan D66 nog duizenden stemmen opleveren. Verder moeten in de komende dagen nog de uitslagen van de BES-eilanden (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba) en van briefstemmers uit het buitenland binnenkomen. Van oudsher scoort de PVV hier niet zo goed en D66 wel. Het gaat hierbij om tienduizenden stemmen.
https://www.nu.nl/tweede-...ce-tussen-pvv-en-d66.html

20% is van Amsterdam is niet niks (overigens ook gebruikelijk want ze werken daar altijd met tussentijdse, en ze hebben er ook altijd te weinig tellers; ik ben ermee gestopt aldaar omdat ik 's nachts geen vervoer naar huis heb, en men mij in een geheel ander district in wilde delen waar ik niet bekend ben en 's nachts ook niet in mijn eentje rond wens te lopen). In Amsterdam doet GL-PvdA het altijd goed maar hebben wel veel verloren aan D66. PVV doet het daar helemaal niet goed. Is ook een goede reden dat daar een tegendemonstratie komt wanneer partijen met fascisten onder de leden aldaar demonstraties komen houden. Die begeven zich in het hol van de leeuw. Als ik in Venlo kom demonstreren voor de spreidingswet verwacht ik ook een tegendemonstratie.
Vrietje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:22:
[...]

Gelukkig niet. In de VS is het the winner takes all (wat betreft de kiesmannen; niet de popular vote). Als we hier het Amerikaanse systeem zouden hebben dan denk ik dat Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht blauw zouden zijn, en de rest rood. Laten we blij wezen dat wij dat kinderachtige systeem van gerrymandering hier niet hebben. Wat een aanfluiting is dat voor een democratie zeg. Ook dat is een afbreuk aan de democratie.

Het maakt ook verder niet uit of D66 nou 25 of 26 of 27 heeft en of PVV nou iets meer of minder heeft. PVV doet niet mee. Alle coalitiepartijen zijn keihard afgestraft en men is gevlucht naar VVD, JA21, en FvD.

Het lijkt mij enorm geestig om FvD en VVD om dezelfde tafel te hebben. Pro-Russische Jodenhaters samen met Yesilgoz. En ja, daar komt JA21 vandaan. Doe maar niet net alsof je dat allemaal niet wist, Annabel Naninga. Je bent van hetzelfde pak en laken.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:03
Het feit dat de PVV in zoveel gemeenten buiten de grote steden en een paar plukjes de grootste is vind ik echt ongekend als je kijkt naar de kansen en prestaties van de PVV.

Zo zonde dat asiel en migratie de belangrijkste reden is om te stemmen. Daar doe je jezelf zo tekort mee als inwoner van dit land.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-10 22:01
Ik kan me van eeerdere verkiezing wel herinneren dat ‘verliezers’ qua zetels volgens de PVV pas op de plaats moesten maken, ongeacht absolute aantallen. Zullen ze nu wel anders over denken?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Jammer dat de PVV en D66 inmiddels op gelijke hoogte staan.... Hopelijk komt door hetgeen hierboven wordt verteld; o.a. door briefstemmers, D66 alsnog met een ruime marge aan de meeste stemmen. Wat eigenlijk helemaal idioot is, is het feit dat FvD inmiddels op 7 zetels staat. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml-YVrCVkJj4IXeTLuL4-ZtZlXM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wDqQr6s6GGutFmqMfJpQjCfj.png?f=fotoalbum_large

Het blijft wel vreemd om te zien dat de PVV in heel veel gemeentes gewoon met overhand de grootste is. Dit moet toch ook wel een duidelijk signaal geven naar een heleboel andere partijen. Want als je kijkt naar de motivatie van mensen om toch PVV te stemmen (ondanks dat men van te voren weet dat de partij waarschijnlijk uitgesloten gaat worden) is dat vooral het migratiebeleid en de onvrede over de huidige situatie. Natuurlijk voor een groot deel sentiment maar het is wel tekenend dat een hele provincie (Limburg) volledig PVV is qua meerderheid...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

CarpeVentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:18:
Het feit dat de PVV in zoveel gemeenten buiten de grote steden en een paar plukjes de grootste is vind ik echt ongekend als je kijkt naar de kansen en prestaties van de PVV.

Zo zonde dat asiel en migratie de belangrijkste reden is om te stemmen. Daar doe je jezelf zo tekort mee als inwoner van dit land.
Extra reden om asiel/migratie nu een keer te gaan fixen.

Het is toch ongelofelijk dat je niet alleen aanspraak maakt op 2% AOW per gewoond jaar hier maar ook na 5 jaar je Nederlandse paspoort krijgt ongeacht of je ooit wat hebt bijgedragen aan deze maatschappij. Dat zou voor iedereen die nog niets heeft bijgedragen na 5 jaar gewoon een verlengbare verblijfsvergunning moeten zijn. We hebben een reële werkloosheid van 11% (WW + Arbeidsongeschiktheid) en er komt een enorme vergrijzingsgolf aan. Permanente inwoning/paspoort zou net als in Zuidoost-Azië uitsluitend nog uit toppers moeten bestaan. Bevolkingsgroepen met een werkloosheid van 25%+ maken de vergrijzing en druk op onze verzorgingsstaat vele malen groter. Die tientallen miljarden verspild belastinggeld hebben we nodig voor klimaat, defensie en onze verzorgingsstaat.

Ik denk dat veel Nederlanders en veel migranten dat goed zien. Tenminste, ik bevind mij vrijwel uitsluitend rondom succesvolle/geïntegreerde migranten en die denken er precies zo over.

En daarmee nemen we eindelijk ook eens partijen als de PVV de wind uit de zeilen zodat we dingen kunnen gaan regelen in dit land. Twee vliegen in 1 klap.

[ Voor 11% gewijzigd door Malarky op 30-10-2025 06:28 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Exitpoll is helaas behoorlijk betrouwbaar, ik verwacht geen enorme verschuivingen.

Oh ja, 50+ terug, wtfbbq?
Zoals ik al zei... Toch weer erg rot wakker worden zo :X

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:55
Het voordeel van deze verschuiving wat mij betreft is dat het 'centrum'-rechtse kabinet op 75 zetels komt. Dan zouden ze er nog iemand bij moeten hebben, maar 5 partijen heeft natuurlijk niet de voorkeur, dus lijkt de combinatie D66/VVD/GLPvdA/CDA toch veruit het meest logisch.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Malarky schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:25:
[...]

Extra reden om asiel/migratie nu een keer te gaan fixen.
Het is een non issue waar bovendien al europees migratiepact voor aankomt dat nationale regelgeving zinloos maakt.

Waar iets mee moet gebeuren is bepalen welke activiteiten we hier willen uitvoeren, waarvoor arbeidsmigranten nodig zijn.

Deze hele asieldiscussie is populistisch gelul.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ParaDroid2 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:33:
Het voordeel van deze verschuiving wat mij betreft is dat het 'centrum'-rechtse kabinet op 75 zetels komt. Dan zouden ze er nog iemand bij moeten hebben, maar 5 partijen heeft natuurlijk niet de voorkeur, dus lijkt de combinatie D66/VVD/GLPvdA/CDA toch veruit het meest logisch.
Het is vooral klote dat pvv nu weer op gelijke hoogte komt. Gaat weer een hoop discussie opleveren.
Pagina: 1 ... 33 ... 48 Laatste