• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
olympusdenk schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Oprechte mening als ik die mag geven: ik denk dat het helemaal niet gaat om wie Douwe Bob beschuldigde of standpunten over het Midden-Oosten. Als je naar de exitpolls kijkt, heeft de kiezer vandaag een duidelijke stem laten horen juist over binnenlands beleid.

Kijk naar de uitslag: GLPVDA verliest 5 zetels (van 25 naar 20), JA21 wint 8 zetels (van 1 naar 9). Partijen die bijvoorbeeld wél gaswinning in Groningen willen hervatten winnen stemmen, terwijl GLPVDA die daar juist tegen was verliest.

De kiezer spreekt zich uit over concrete binnenlandse kwesties - energievoorziening, economie, koopkracht - en keert zich juist af van partijen die te veel focus leggen op buitenlandse conflicten en geopolitiek. Wie dat begreep heeft daar vanavond slim op ingespeeld, wie dat miste incasseerde helaas een verpletterende nederlaag.
Dat klopt, maar het ging over de haat naar Timmermans. Daarbij opperde ik dat de 'misstappen' van Yesilgöz (jodenhaat-opmerking, wegkijken van mensonterende omstandigheden in Gaza gecreëerd door Israël) en Wilders (kabinet opblazen, ook Israël) wel heel makkelijk vergeten worden door de kiezer. Wat die twee allemaal voor een onzin hebben uitgekraamd is vele malen erger dan dat van Timmermans.

[ Voor 3% gewijzigd door P-Rock op 29-10-2025 23:53 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:08
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:47:
[...]

Definieer "rechts"? Vergeet niet: de PvdA van Samsom en Asscher is destijds afgestraft omdat hun beleid te rechts was.
Ik denk dat als je naar Denemarken kijkt dat een restrictiever antwoord op migratie blijkbaar is wat mensen willen horen. Dan snoep je wellicht nog wat van PVV af.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 29-10-2025 23:49 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Helixes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:48:
Okee, maar...

Onze Koning heeft dus een Argentijn aan de haak geslagen. En, onze premier dus straks ook?

Ik geloof niet in toeval :+
Ze mogen Milei houden.

People as things, that’s where it starts.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Robkazoe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:46:
[...]

Je kunt hier precies zien waar de zetels vandaan komen van FvD https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/

Of De Vos doet het heel goed. Of PVV was de punching bag van de verkiezingen/werd door half de tweede kamer uitgesloten en mensen zagen er geen heil in.

Ik gok dat de waarheid meer leunt naar het tweede punt.
Ja, lijkt me gewoon de bestaande harde kern van extreemrechts / fascisten / complotwappies en dergelijke, waarvan sommigen zich de vorige ronde tot PVV hadden laten verleiden.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:44:
[...]

Links is acht zetels gekrompen. Wat dat betreft had Timmermans gelijk: als je links beleid in het kabinet wilt zien moest je op hem stemmen
Daarom ook "over het algemeen". ;)

Wat we nu zien is vooral dat er weer onderscheid is tussen "links", "centrum" en "rechts". Althans, als men in die termen wilt denken. Ook de politiek commentators die ik luisterde op de radio gaf aan dat die termen weinig betekenisvol zijn gezien het nu vooral om marketing gaat.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:26
DutchOwnage schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:46:
[...]

Ze is(zijn) echt enorm actief op de socials. . Ik kom haar aan de lopende band tegen op m'n Tiktok. Daar wint ze het, de veelal jonge achterban kijkt geen mainstream media of moet er niks van hebben.
En als vervolgens een zender als AT5 het interview met haar doodleuk op de socials zet dan helpt dit traditionele medium deze fascisten ook nog gewoon een beetje.

• GAIAjohan
Dassen vindt het resultaat ‘een klap’.

Maar even serieus: waar was hun campagne? vergeleken hun Europese campagne heb ik nu helemaal niks van ze gehoord

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:48:
Okee, maar...

Onze Koning heeft dus een Argentijn aan de haak geslagen. En, onze premier dus straks ook?

Ik geloof niet in toeval :+
En toch sloeg die Milei campagne van met de zaag door Den Haag van de Libertaire Partij niet aan.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55
P-Rock schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:34:
Wilders werd in zijn jonge jaren zelfs 'de neger van Venlo' genoemd.
Dat is nepnieuws uit 2010 (of via het NRC).

Wel interessant om te zien hoe zo'n nepbericht decennia lang kan overleven, omdat mensen het blijven herhalen, zonder ooit de bron proberen te achterhalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Soultaker op 29-10-2025 23:53 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:58
Vind wel dat we twee nieuwe regels moeten afspreken:

- je komt naar je werk als gekozen politicus. Geen pvv / fvd onzin door eens per maand ‘s langs te waaien ofzo.
- als je voor einde vd gekozen termijn stopt krijg je geen wachtgeld en je mag jezelf niet herverkiesbaar stellen bij de volgende ronde

Ik wil resultaat zien :7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• D-e-n
DevWouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:50:
[...]

Daarom ook "over het algemeen". ;)

Wat we nu zien is vooral dat er weer onderscheid is tussen "links", "centrum" en "rechts". Althans, als men in die termen wilt denken. Ook de politiek commentators die ik luisterde op de radio gaf aan dat die termen weinig betekenisvol zijn gezien het nu vooral om marketing gaat.
Ondanks de marketing voeren die partijen uiteindelijk wel links, rechts of centrumbeleid. Daarom blijf ik er op hameren: ik heb niks tegen Jetten maar een stem op D66 is een stem op de status quo.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

GAIAjohan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:49:
Ik denk dat als je naar Denemarken kijkt dat een restrictiever antwoord op migratie blijkbaar is wat mensen willen horen. Dan snoep je wellicht nog wat van PVV af.
Ah. Ja. De bekende 'met de vuist op tafel slaan' in Brussel. Laten we dat succesverhaal van Schoof 1 nog een keer proberen te herhalen 8)7

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

GAIAjohan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:51:
Dassen vindt het resultaat ‘een klap’.

Maar even serieus: waar was hun campagne? vergeleken hun Europese campagne heb ik nu helemaal niks van ze gehoord
Volt is in de eerste plaats een Europese partij. Het is dus een kwestie van investering, of eigenlijk gebrek aan investering door andere partijen. De overige Nederlandse partijen hebben nu massaal geld ingezet voor reclame en spotjes en dat is een gevecht dat Volt-NL niet kan winnen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:52
Wel opvallend dat niemand de #2 op de GL/PvdA lijst noemt als mogelijke opvolger van Timmermans. Die staat toch niet voor niets als 2e op die lijst? Of wordt haar nu al aangerekend dat ze burgemeester van Tilburg wilde worden?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• GAIAjohan
eamelink schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:53:
[...]

Ah. Ja. De bekende 'met de vuist op tafel slaan' in Brussel. Laten we dat succesverhaal van Schoof 1 nog een keer proberen te herhalen 8)7
Alsof de mensen die stemmen dat boeit. Die willen gewoon een antwoord horen van hun politicus wat ze aanstaat.
Of die politicus dat vervolgens ook doet lijkt niet zo belangrijk gezien het stemgedrag op de PVV

• D-e-n
GAIAjohan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:49:
[...]

Denemarken heeft een uitzonderingspositie in Europa dus is geen vergelijk. En Wilders overtreffen kan niet zonder jezelf te verloochenen.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
PatrickC schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:54:
Wel opvallend dat niemand de #2 op de GL/PvdA lijst niet noemt als mogelijke opvolger van Timmermans. Die staat toch niet voor niets als 2e op die lijst? Of wordt haar nu al aangerekend dat ze burgemeester van Tilburg wilde worden?
Denk als je het voor jezelf houdt, Timmermans niet inlicht dat je voor die positie hebt gesolliciteerd dat je eigenlijk hebt gekozen voor de burgermeester post. En ben je dus af als zijn opvolger.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wel opvallend dat niemand de #2 op de GL/PvdA lijst noemt als mogelijke opvolger van Timmermans. Die staat toch niet voor niets als 2e op die lijst? Of wordt haar nu al aangerekend dat ze burgemeester van Tilburg wilde worden?
Dit is gewoon stoken. Waarom zou iemand het vandaag überhaupt over een opvolger van Timmermans hebben?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:58
En we krijgen 50plus weer terug! _O-

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:34
Joosie200 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:55:
[...]

Denk als je het voor jezelf houdt, Timmermans niet inlicht dat je voor die positie hebt gesolliciteerd dat je eigenlijk hebt gekozen voor de burgermeester post. En ben je dus af als zijn opvolger.
ik zeg.. drumroll.... .. het wordt Westerveld...

U las het hier als eerste

Ben erg benieuwd naar de voorkeursstemmen op die lijst...

[ Voor 7% gewijzigd door breew op 29-10-2025 23:57 ]

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
P-Rock schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:48:
[...]

Dat klopt, maar het ging over de haat naar Timmermans. daarbij opperde ik dat de misstappen van Yesilgöz (jodenhaat, wegkijken van mensonterende omstandigheden in Gaza gecreëerd door Israël) en Wilders (kabinet opblazen, ook Israël) wel heel makkelijk vergeten worden door de kiezer. Wat die twee allemaal voor een onzin hebben uitgekraamd is vele malen erger dan dat van Timmermans.
Maar dat is nou precies mijn punt - de kiezer heeft niet gestemd op campagne-incidenten of Gaza-standpunten. De uitslag spreekt boekdelen: partijen met teveel buitenland-focus worden keihard afgestraft. Ontkennen met deze uitslagen lijkt me weinig zin hebben. Hoe rot ik dat verlies ook vind en wat ik lees meer Tweakers hier, het patroon is hier met landelijke uitslagen toch wel duidelijk zichtbaar.

En hoe ongemakkelijk ook: partijen die wél open staan voor Groningen-gas maar gesloten willen zijn op Midden-Oosten beleid; die krijgen nú gevaarlijk veel inspraak.

[ Voor 9% gewijzigd door olympusdenk op 30-10-2025 00:04 ]

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik ben gewoon realistisch genoeg om te weten dat als je nog meer wil verliezen, je vooral een vrouw met hoofddoek als opvolger moet nemen.

Snap trouwens ook niet waarom zij nummer 2 is, ik kende haar wel van naam, maar had juist iemand als Westerveld verwacht, dat is een veel grotere naam.

De Hoop zou ook een goede zijn denk ik.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Malarky

Wils voor wat ieder

Vrietje schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Je site flipt hem nogal op mobiel trouwens. Tekst komt en gaat
Ik zag het. Is nu gefixed als het goed is, komt door aggressief cachen van data, alles met Codex gemaakt, ik kan zelf 0,0 programmeren. ;)

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:53:
[...]

Ondanks de marketing voeren die partijen uiteindelijk wel links, rechts of centrumbeleid. Daarom blijf ik er op hameren: ik heb niks tegen Jetten maar een stem op D66 is een stem op de status quo.
Ben ik het niet mee geheel mee eens. D66 heeft beweging getoond op verschillende standpunten het afgelopen jaar. Bovendien is het duidelijk een andere situatie.

Daarbij is het ook nog dat ongeacht welke partij er gevormd wordt dat D66 en CDA de sterkste zijn. Vroeger was de VVD nummer 1 of 2. We krijgen dus hoe dan ook een andere dynamiek.

Echter... Of dat de problemen gaat oplossen laat ik in het midden. Dat is een discussie voor als de slowchat voldoende afgenomen is en het duidelijk wordt welke kaarten de partijen bereid zijn om in te wisselen.

• Joosie200
  • Niet online
Kon om Krol wel lachen. Denk niet dat Struijs ook zulke humor heeft.

Enfin. De verkiezing is geweest, stemmen tellen gaat door. Ik check morgen wel of er nog wat zetels bij geplust of afgesnoept wordt per partij.

Tijd om te gaan pitten, morgen gewoon weer een kantoordag.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:59
Punkrocker schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:37:
[...]

Wat een berg cijfers.
Hier moet je voor gestudeerd hebben. :+
Er staat gewoon een legenda bij hoor 8)
Maar met mijn (beta)studie kan ik zonder het op te zoeken ook niet uitvogelen hoe restzetels werken hoor :P
Een korte uitleg + rekenvoorbeeld: https://www.kiesraad.nl/v...elverdeling-over-partijen

• sambalbaj
  • Niet online
breew schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:57:
[...]

ik zeg.. drumroll.... .. het wordt Westerveld...

U las het hier als eerste
Nou nee.
Dat is daar een soort Omtzigt.

Wordt geduld als enorm stemmenkanon maar is fel tegen die hele fusie.

• P-Rock
  • Nu online
Soultaker schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:52:
[...]

Dat is nepnieuws uit 2010 (of via het NRC).

Wel interessant om te zien hoe zo'n nepbericht decennia lang kan overleven, omdat mensen het blijven herhalen, zonder ooit de bron proberen te achterhalen.
Touché (y)

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Het is vrij zeldzaam dat de nummer 2 een lijsttrekker wordt van de partij. Vaak is die positie bedoeld voor het "andere geluid" binnen de partij. Het zou me niks verbazen als er een relatief onbekende naar voren stapt.

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-10 00:00
eamelink schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:45:
Nou, ik heb even een centrumlinks kabinet in elkaar geklikt:

D66, GL-PvdA, CDA, PvdD, Denk, SP en Volt
Dit is natuurlijk gewoon links ipv centrum links, maar dat terzijde. Wat ontzettend slecht zou dat zijn voor dit land. Bizar

• GAIAjohan
D-e-n schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:55:
[...]

Denemarken heeft een uitzonderingspositie in Europa dus is geen vergelijk. En Wilders overtreffen kan niet zonder jezelf te verloochenen.
Je ziet toch duidelijk dat het de Wilders-stemmer blijkbaar geen hol kan schelen of er wel of niet iets geprobeerd wordt. :+
Verloochen jezelf als je zegt dat je X wel doen voor die groep, en dat vervolgens niet doet, want ze stemmen toch wel weer op jou als je de volgende keer hetzelfde zegt, of ben je gewoon realistische politiek aan het bedrijven :+

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Miki schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:41:
Ik blijf het fascinerend vinden wat Lidewij de Vos weet klaar te spelen in de beperkte uitslagen die zojuist voorbij kwamen. Volkomen op eigen kracht en geluid gewoon zetels pakken daar waar anderen letterlijk bloeden. Kijkend naar het programma kan ik er niets mee, als lijsttrekker komt ze ook niet bijster vlot over maar soit ze flikt het wel.

Ja21 vind ik persoonlijk minder bijzonder omdat daar wel vaststaat dat een gedeelte van de stemmers klaar was met Wilders en een rechts alternatief zocht met wat meer inhoud.
Waarschijnlijk zit je niet in de rechts-populistische social media algoritmes. Daar is FvD heel groot. Dat gaat heel onzichtbaar, want niet-FvD stemmers zien dat gewoon niet. En zijn dan ineens verbaasd dat een wappie-partij 6 zetels haalt.

Dit dus.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik denk dat we toch maar gewoon D66 / GL-PvdA / CDA / VVD moeten doen.

Kopen we Yeşilgöz om met behoud van HRA en we laten VVD een paar tientallen miljard wegpissen aan VPB, box 2 en box 3, als ze zich verder nergens mee bemoeien :P

• Joosie200
  • Niet online
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:01:

Kopen we Yeşilgöz om met behoud van HRA en we laten VVD een paar tientallen miljard wegpissen aan VPB, box 2 en box 3, als ze zich verder nergens mee bemoeien :P
Geef ze Justitie en Veiligheid en bouw HRA af over 50 jaar en ze houden zich wel koest.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:43
MarkHero schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:00:
Dit is natuurlijk gewoon links ipv centrum links, maar dat terzijde. Wat ontzettend slecht zou dat zijn voor dit land. Bizar
Dat er een coalitie als deze te maken valt zegt natuurlijk ook dat de uitslag nog niet zo eenduidig is. Het is allemaal maar net welke bril je op zet.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:29
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:53:

- je komt naar je werk als gekozen politicus. Geen pvv / fvd onzin door eens per maand ‘s langs te waaien ofzo.
- als je voor einde vd gekozen termijn stopt krijg je geen wachtgeld en je mag jezelf niet herverkiesbaar stellen bij de volgende ronde

Eens, en daar wil ik nog aan toevoegen:
- geen telefoons tijdens debatten of nog liever gewoon helemaal geen telefoons in de tweede kamer
- geen rare fratsen zoals met hele fracties op de tafeltjes trommelen

Bovenstaande twee dingen doen we ook niet in de brugklas, of je wordt eruitgezet. Onze gekozen volksvertegenwoordigers moeten eens gaan leveren waar oor ze betaald worden.

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:07
[...]

Want CDA en D66 zijn zulke linkse partijen. BIZAR :?

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:52
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:01:

Ik hoop het echt niet.
Hopelijk houdt ze woord en gaat ze niet samen met PvdA gl

[ Voor 6% gewijzigd door Aggressor op 30-10-2025 00:04 ]

• P-Rock
  • Nu online
Zo'n Johan Derksen van Vandaag Inside is trouwens ook wel lachwekkend, hoor: Die politieke windvaan is van VVD naar D66 naar FvD naar BBB naar NSC gegaan. Heeft het hele jaar in zijn programma'tje af zitten geven op Yesilgöz maar als het puntje bij paaltje komt toch gewoon weer trouw VVD stemmen. :+

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hahaha, jij zit echt teveel op social media. D66 en CDA links? _O-

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:59
Richh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:26:
[...]

Misschien is Dick Schoof wel beschikbaar :+
Als het allemaal niet wil lukken dan kunnen we altijd nog kijken of de VVD Remkes weer van stal haalt :P

• TheBrut3
  • Laatst online: 21:20
Middelburg heeft snel geteld. Uitslag inmiddels binnen met een kleine 40.000 kiesgerechtigden.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:07
DevWouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:59:
[...]

Het is vrij zeldzaam dat de nummer 2 een lijsttrekker wordt van de partij. Vaak is die positie bedoeld voor het "andere geluid" binnen de partij. Het zou me niks verbazen als er een relatief onbekende naar voren stapt.
Waarschijnlijk wordt het Moorman met een de Hoop die het nog even probeert maar te licht bevonden zal worden.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

phreako schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:03:
[...]

Want CDA en D66 zijn zulke linkse partijen. BIZAR :?
Als je maar rechts genoeg bent...
Aggressor schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:03:
[...]

Ik hoop het echt niet.
Ik ook, maar waarschijnlijk om andere redenen :+

Nee, GL-PvdA moet nu even een tweede post mortem doen. Laat rechts het maar uitzoeken.
TheBrut3 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:05:
Middelburg heeft snel geteld. Uitslag inmiddels binnen met een kleine 40.000 kiesgerechtigden.
Scheelt als je alleen naar het kopje SGP moet kijken :+

Verrek, eerst kijken, dan kleppen, SGP valt erg mee daar voor Zeeland.

[ Voor 4% gewijzigd door RobinHood op 30-10-2025 00:06 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:41

Fiber

Beaches are for storming.

FunkyTrip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:00:
[...]

Waarschijnlijk zit je niet in de rechts-populistische social media algoritmes. Daar is FvD heel groot. Dat gaat heel onzichtbaar, want niet-FvD stemmers zien dat gewoon niet. En zijn dan ineens verbaasd dat een wappie-partij 6 zetels haalt.
Ik niet. Heel Amersfoort hangt vol met FvD posters...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:17
[...]

Ik hoop het echt niet.
D66 zal vooraf duidelijk moeten bepalen of ze wel of niet met GL-PvdA willen samenwerken. In elk geval zal GL-PvdA na het verlies flink water bij de wijn moeten doen binnen een coalitie. Oppositie voeren is dan misschien nog de makkelijkere weg.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik hoop het echt niet.
Het woord van Yeşilgöz is in het verleden gelukkig vrij fluïde gebleken. Als ze het wil heeft ze het in een dag of drie omgekat naar niet met Timmermans in een kabinet ;)

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:02:
[...]

- geen telefoons tijdens debatten of nog liever gewoon helemaal geen telefoons in de tweede kamer

Bovenstaande twee dingen doen we ook niet in de brugklas, of je wordt eruitgezet. Onze gekozen volksvertegenwoordigers moeten eens gaan leveren waar oor ze betaald worden.
De telefoons worden gebruikt om te communiceren, vaak komen daar bronnen of fact-checks op binnen. Zo gebruikt Wilders zelden zijn telefoon (hij zit vaak een A4 compleet vol te stiften).
Het trommelen op de tafels was vrij zeldzaam, maar werd door de PVV (en later ook een keer door BBB en VVD als ik me goed herinner) vooral als intimidatie ingezet. Er zijn ook drie varianten: De plechtigheidsroffel, de gezelligheidsroffel en de strijdroffel. Die laatste is degene waar ik me aan stoor, de andere hebben een constructieve functie.

• GAIAjohan
Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:02:
[...]

Ik denk dat de telefoons daar soms wel handig kunnen om te fact checken etc. Verder leven we nu in 2025 en niet in 2000, en zijn telefoons en internet nu eenmaal onderdeel van het leven en vrij onrealistisch om daar helemaal weg te halen.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

P-Rock schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:04:
Zo'n Johan Derksen van Vandaag Inside is trouwens ook wel lachwekkend, hoor: Die politieke windvaan is van VVD naar D66 naar FvD naar BBB naar NSC gegaan. Heeft het hele jaar in zijn programma'tje af zitten geven op Yesilgöz maar als het puntje bij paaltje komt toch gewoon weer trouw VVD stemmen. :+
offtopic:
Moest van zijn bankrekening. :+

It’s the economy, stupid!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Cheezborger schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:06:
[...]

D66 zal vooraf duidelijk moeten bepalen of ze wel of niet met GL-PvdA willen samenwerken.
D66 zou vooral moeten oppassen dat ze niet weer in een coalitie met de VVD stappen. Dat heeft ze de vorige keer hun hele basis gekost. Ze kunnen beter kijken naar een combinatie met GLPVDA en CDA, of desnoods met andere partijen, maar VVD is politieke zelfmoord na wat er tijdens het vorige D66-VVD kabinet is gebeurd.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Vast niet liev van me, maar ik vind van 32% naar 1% gaan voor NSC op een manier toch wel erg grappig.

Al vergaat het lachen me wel als ik zie dat in Amsterdam GL-PvdA compleet verdampt.

• Trishul
GAIAjohan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:07:
[...]

Ik denk dat de telefoons daar soms wel handig kunnen om te fact checken etc. Verder leven we nu in 2025 en niet in 2000, en zijn telefoons en internet nu eenmaal onderdeel van het leven en vrij onrealistisch om daar helemaal weg te halen.
Mwah, ze hebben toch allemaal een iPad/laptop? Daarmee heb je magisch toegang tot het wereldwijde web. Er is gewoon wifi aanwezig.
Smartphones en social media is helemaal niet noodzakelijk in de tweede kamer.
Op sommige departementen van ministeries mag je ook niet met telefoon naar binnen, sommige zelfs niet met je smartwatch/fitness tracker.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:45
Er is in Nederland en in dit topic te veel fixatie op de grootste partij. Ja, D66 is historisch gezien nog nooit zo succesvol gezien en daar ben ik blij om. Maar uiteindelijk is het ook een historische de 'kleinste' winnaar wat óók ten koste gaat van andere partijen. En zo groot is het verschil niet met de andere partijen. Ze zullen nog 3 andere partijen nodig hebben voor een coalitie. Dat geeft een VVD veel macht in de onderhandelingen. En het CDA blijft uiteindelijk een conservatievere, rechtse partij (grappig dat het nu als een centrumpartij wordt gezien).

Het is absoluut beter dan het PVV-kabinet, maar het is geen positieve uitslag als je een linkse of progressieve stemmer bent vind ik.

• GAIAjohan
Plaatsvervangende schaamte voor het linedancen in Lelystad :'(

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:43
olympusdenk schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:10:
[...]

D66 zou vooral moeten oppassen dat ze niet weer in een coalitie met de VVD stappen. Dat heeft ze de vorige keer hun hele basis gekost. Ze kunnen beter kijken naar een combinatie met GLPVDA en CDA, of desnoods met andere partijen, maar VVD is politieke zelfmoord na wat er tijdens het vorige D66-VVD kabinet is gebeurd.
Minderheidskabinet D66 - CDA - GL/PvdA is in theorie ook nog een optie. Maar wel een hele wankele hoor. Er zijn ook niet echt junior partners in de buurt die nog een interessante toevoeging zouden zijn.

Ik ben bang dat D66 met deze uitslag een beetje aan de VVD zit vastgeklonken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• TheBrut3
  • Laatst online: 21:20
[...]

Vertel, welke partijen ga je er dan bij gooien? PVV? JA21?

• Cheezborger
[...]

Met alle respect, als je de VVD buiten een coalitie houdt, negeer je (te) veel rechtse kiezers (VVD, PVV en JA21). Dat lijkt me geen goed idee.

• Trishul
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:10:
Vast niet liev van me, maar ik vind van 32% naar 1% gaan voor NSC op een manier toch wel erg grappig.

Al vergaat het lachen me wel als ik zie dat in Amsterdam GL-PvdA compleet verdampt.
PvdA-GL verdampt in Amsterdam? Meen je dat nou?
Dat is dan echt het begin van het einde (van onze democratie).

• P-Rock
  • Nu online
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:10:

Ach, gelukkig heb je nog een GL burgermoeder.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

GAIAjohan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:13:
Plaatsvervangende schaamte voor het linedancen in Lelystad :'(
Hey, je moet wat in Lelystad :+

Zoals blijkbaar voor lul gezet worden op nationale TV :X

• GAIAjohan
Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:11:
[...]

Mwah, ze hebben toch allemaal een iPad/laptop? Daarmee heb je magisch toegang tot het wereldwijde web. Er is gewoon wifi aanwezig.
Smartphones en social media is helemaal niet noodzakelijk in de tweede kamer.
Op sommige departementen van ministeries mag je ook niet met telefoon naar binnen, sommige zelfs niet met je smartwatch/fitness tracker.
Ik zie geen verschil tussen een tablet, laptop of een telefoon. Allen hebben verbinding met internet, chat tools etc.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:34
Cheezborger schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:06:
[...]

D66 zal vooraf duidelijk moeten bepalen of ze wel of niet met GL-PvdA willen samenwerken. In elk geval zal GL-PvdA na het verlies flink water bij de wijn moeten doen binnen een coalitie. Oppositie voeren is dan misschien nog de makkelijkere weg.
als oppositie voeren tegen de clowns van het afgelopen kabinet al 5 zetels verlies oplevert, wat moet er dan wel niet voor decimering aan zitten te komen indien ze oppositie moeten voeren tegen hun electorale 'buren'.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Cheezborger schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:13:
Met alle respect, als je de VVD buiten een coalitie houdt, negeer je (te) veel rechtse kiezers (VVD, PVV en JA21). Dat lijkt me geen goed idee.
Na een eindeloze reeks aan mislukte rechtse kabinetten is het toch prima om eens iets anders te proberen als daar een meerderheid voor is?

• Robkazoe
  • Laatst online: 20:49
Waar d66 Paternotte als 2e persoon achter de lijsttrekker had, was dat Klaver voor GL/PvdA. Dus Klaver is feitelijk de nummer 2.

Normaal stelt de partij zelf de kieslijst op en kunnen de leden via stemmingen nog wijzigingen aanbrengen op de lijst. Uiteindelijk is Klaver op plek 3 gekomen (daar stond hij volgens mij ook al op de concept kieslijst van de partij zelf).

Waarom de leden Klaver niet gepusht hebben naar plek 2 is lastig te bepalen. Dat de partij Lahlah op 2 heeft gezet zal vermoed ik met diversiteit te maken hebben.

Qua opvolging: dat moet toch echt vanuit de partij en haar leden komen. Klaver is al een tijdje de tweede man onder Timmermans en was al leider van GL in het verleden. Is IMHO wel flink gegroeid en zou de partij kunnen leiden. Geen idee of hij echt goed ligt bij de PvdA achterban. En omdat Timmermans en Klaver echt een duo samen waren kan het zijn dat Klaver nu besmet is en geen eerlijke kans meer krijgt.

Westerveld is een publiekslieveling. Kwam vandaag al een paar keer op GoT naar voren toe waarop gestemd wordt. En dat geldt ook landelijk. Wel iemand uit de GL hoek en kwam oorspronkelijk zelfs bij SP vandaan. Andere belangrijke kandidaat is Moorman. Is nu wethouder in Amsterdam, al 20+ jaar lid van PvdA en min of meer de kroonprinses van de partij.

Ik denk dat die drie het gaan uitvechten. In principe zou iedereen aangedragen kunnen worden en moet de partij erover stemmen. Maar denk dat dit wel de drie kanshebbers zijn.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:16
jdh009 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

Idd, ik snap dat soort opmerkingen nooit. Als de grootste partij of grootste winnaar niet in het kabinet zit, betekent dat niet dat de democratie niet meer werkt. In een parlementaire democratie draait het nu eenmaal om meerderheden op basis van gedeelde standpunten, niet om wie de meeste zetels heeft. Zolang je 76 zetels haalt kun je met je groep aan de slag. Zulke opmerkingen komen volgens mij vooral voort uit teleurstelling en de weigering te erkennen dat jouw ideeën niet breed genoeg gedragen worden om een coalitie mee te vormen.
Zo, kan ik deze nog even herhalen voor die vrouw bij de NOS uit het line dance stukje?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Paprika
  • Laatst online: 16:36
Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Is het gegeven dat mensen verschuiven naar een D66 zo ondemocratisch? Of is dat juist een democratische keuze die ze kenbaar hebben gemaakt met hun stemrecht. Misschien is het einde van de democratie niet dat mensen anders stemmen, maar dat sommigen dat niet kunnen accepteren.

• Trishul
GAIAjohan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:15:
[...]

Ik zie geen verschil tussen een tablet, laptop of een telefoon. Allen hebben verbinding met internet, chat tools etc.
Laptop/tablet vaak zonder 5G, afhankelijk van wifi. Via wifi lokaal betere controle op wat wel en niet bezocht mag worden.
Een smartphone heeft standaard cellular, overal toegang tot ook social media.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Ik zie het gebeuren, tot nu toe valt het verlies in de kleine gemeenten mee namelijk. Er moet ergens gehakt worden...
P-Rock schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Ach, gelukkig heb je nog een GL burgermoeder.
Eens kijken of ik asiel kan aanvragen? :+

Volgens mij heeft Amsterdam woonruimte genoeg namelijk.
jdh009 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:16:
[...]

Zo, kan ik deze nog even herhalen voor die vrouw bij de NOS uit het line dance stukje?
Nogmaals, je moet wat in Lelystad :X

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:41

Fiber

Beaches are for storming.

Robkazoe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:16:
[...]

Waar d66 Paternotte als 2e persoon achter de lijsttrekker had, was dat Klaver voor GL/PvdA. Dus Klaver is feitelijk de nummer 2.

Normaal stelt de partij zelf de kieslijst op en kunnen de leden via stemmingen nog wijzigingen aanbrengen op de lijst. Uiteindelijk is Klaver op plek 3 gekomen (daar stond hij volgens mij ook al op, op de concept kieslijst van de partij zelf).

Waarom de leden Klaver niet gepusht hebben naar plek 2 is lastig te bepalen. Dat de partij Lahlah op 2 heeft gezet zal vermoed ik met diversiteit te maken hebben.

Qua opvolging: dat moet toch echt vanuit de partij en haar leden komen. Klaver is al een tijdje de tweede man onder Timmermans en was al leider van GL in het verleden. Is IMHO wel flink gegroeid en zou de partij kunnen leiden. Geen idee of hij echt goed ligt bij de PvdA achterban. En omdat Timmermans en Klaver echt een duo samen waren kan het zijn dat Klaver nu besmet is en geen eerlijke kans meer krijgt.

Westerveld is een publiekslieveling. Kwam vandaag al een paar keer op GoT naar voren toe waarop gestemd wordt. En dat geldt ook landelijk. Wel iemand uit de GL hoek en kwam oorspronkelijk zelfs bij SP vandaan. Andere belangrijke kandidaat is Moorman. Is nu wethouder in Amsterdam, al 20+ jaar lid van PvdA en min of meer de kroonprinses van de partij.

Ik denk dat die drie het gaan uitvechten. In principe zou iedereen aangedragen kunnen worden en moet de partij erover stemmen. Maar denk dat dit wel de drie kanshebbers zijn.
Sowieso moet daar verplicht man/vrouw om en om dus Klaver kon nooit hoger dan drie...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

[...]

Heb je een rekenmachine? Er is geen coalitie met 4 partijen (of minder)mogelijk zonder de VVD.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Richh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:07:
[...]

Nouja, er zijn in feite nu twee opties:

D66 - CDA - VVD - GLPVDA
D66 - CDA - VVD - JA21
Optie twee klinkt bijna als een herhaling van de Rutte kabinetten, politiek Den haag kan de draad van toen weer oppakken.

March of the Eagles

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:39
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:53:

Wachtgeld omvormen naar een systeem waar de hoogte recht evenredig is met het percentage bijgewoonde vergaderingen en verricht kamerwerk. :Y)

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Paprika schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:16:
[...]

Is het gegeven dat mensen verschuiven naar een D66 zo ondemocratisch? Of is dat juist een democratische keuze die ze kenbaar hebben gemaakt met hun stemrecht. Misschien is het einde van de democratie niet dat mensen anders stemmen, maar dat sommigen dat niet kunnen accepteren.
Uiteindelijk kun je naar de reden gissen. Maar als de trend Timmermans is bah, en Jetten the new hot thing (waarom?!, ik ziet het niet, maar debatten zeggen mij ook niet zoveel) de drijvende kracht achter deze verschuiving is, dan is het toch wel een schril teken aan de wand dat politiek wel erg een media strijd ipv inhoud strijd is geworden.

• Robkazoe
  • Laatst online: 20:49
Fiber schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:19:
[...]

Sowieso moet daar verplicht man/vrouw om en om dus Klaver kon nooit hoger dan drie...
Is dat alleen voor de 1-2 van de lijst? Want op 4 staat Kati Piri, 5 is Westerveld en 6 is Moorman.

• Trishul
Paprika schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:16:
[...]

Ik bedoel meer in de zin van, op het moment dat Amsterdam als basis van stemmers op rechtsstatelijke en democratische partijen wegvalt, we op weg zijn naar het einde van de democratie. Ter referentie o.a. de partijen die de motie 'antifa verbieden' hebben aangenomen.
Als Amsterdam verschoven is naar D66 is er niks mis mee inderdaad. Wel eens vaker gebeurd.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Fiber schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:19:
[...]

Nu zijn daar wel oplossingen voor anno nu.

Jesse kan zelfs zijn naam houden. Ik heb in de klas gezeten met een vrouwelijke Jesse :+

GL-PvdA laat het nu alleen echt wel klinken alsof Frans dood is :X

• sambalbaj
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:20:
[...]

Optie twee klinkt bijna als een herhaling van de Rutte kabinetten, politiek Den haag kan de draad van toen weer oppakken.
Optie 1 is anders weer gewoon Paars met iets andere verhoudingen

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:17
wErudite schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:42:
Dit jaar lastiger dan ooit voor mij, mijn stem gaat naar JA21. Veel succes met stemmen allen! O+
Hey! Ik ben tevreden.

Overigens denk ik dat we met deze uitslag over een half jaar weer in het stemhokje staan, ik zie geen uitweg wat betreft coalities.

• Cheezborger
eamelink schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:15:
[...]

Na een eindeloze reeks aan mislukte rechtse kabinetten is het toch prima om eens iets anders te proberen als daar een meerderheid voor is?
Ik snap je persoonlijke voorkeur en dat is prima. Maar kijk even naar de verkiezingsuitslag.

• GAIAjohan
Trishul schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:18:
[...]

Laptop/tablet vaak zonder 5G, afhankelijk van wifi. Via wifi lokaal betere controle op wat wel en niet bezocht mag worden.
Een smartphone heeft standaard cellular, overal toegang tot ook social media.
Ik ga ervan uit dat zij gewoon de duurdere varianten hebben met cellular, zodat ze ook bereikbaar zijn inzien het lokale netwerk aangevallen wordt. Nogmaals zie ik geen verschil in of mensen op welk van de drie devices werken. Het is 2025 en in principe kunnen ze hetzelfde

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap