AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Mooi artikel en m.i. is dit de sleutel om Nederland van het slot te krijgen: hoe leef je samen als je niet dezelfde mening hebt.NMH schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:55:
Voor wat betreft de discussie hierboven over in gesprek gaan met mensen met andere politieke denkbeelden: de Volkskrant had daar toevallig een artikel over dit weekend: https://www.volkskrant.nl...steren-niet-uit~b36691d4/. Hier komen een aantal koppels (partners of familieleden) aan het woord met tegengestelde politieke overtuigingen. De rode lijn van het stuk is een beetje: je kunt er (met wat moeite) over praten, je kunt begrip krijgen voor de ander zijn standpunt en zelfs een klein beetje schuiven maar overtuigen wordt hem niet.
(Dat wil overigens uiteraard niet zeggen dat het nooit kan; Yeşilgöz is bijvoorbeeld begonnen bij de SP, maar reken er niet op.)
[ Voor 3% gewijzigd door Cheezborger op 26-10-2025 21:16 ]
Het probleem is vooral dat we dat niet meer lijken te kunnen. Zo geïndividualiseerd zijn we blijkbaar. Ik zit op kantoor naast een aantal collega's van het duurzaamheidsteam en er zijn er ook enkelen die Bij1 stemmen. Niet mijn partij, maar we hebben als we op vrijdag wel eens een halfuurtje over politiek praten de mooiste gesprekken.whatyoudoing schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:11:
Mooi artikel en m.i. is dit de sleutel om Nederland van het slot te krijgen: hoe leef je samen als je niet dezelfde mening hebt.
Uit het artikel dat @NMH plaatste:
Dit dus.‘Tegenwoordig lijkt het alsof we alleen nog maar discussiëren om onze meningen door te drukken, in plaats van de verbinding te zoeken.'
Het probleem is dat ze allemaal toch echt wel gewone mensen zijn. Ze kunnen prima fatsoenlijk doen, vriendelijk, vriendelijk tegen elkaar/onderling.RobinNL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:05:
[...]
Ik vond het ook wel even verfrissend. Ze leken ook enige vorm van zelfreflectie te hebben. Ze gaven aan dat het in de Tweede Kamer een kleuterklas is. Toen werd het verbeterd door Jetten dacht ik, dat een kleuterklas het zelfs beter doet dan de Tweede Kamer.
Ik hoop echter dat ze iets met deze zelfreflectie gaan doen de komende tijd.
Maar dat is persoonlijk. Niet de politicus, of in de politieke arena. Terwijl dat is wie het publiek/de bevolking ziet en over leest.
Het meest bizarre vind ik ook hoe makkelijk dat politici onder elkaar ook dat onderscheid kunnen maken. Eerst voor rotte vis uitmaken, daarna een biertje drinken samen.
Wat dat betreft is de vergelijking met een kleuterklas wel treffend, kleuters kunnen dat ook heel goed (ik heb 2 jonge kinderen
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Verder eens. Zelfs Yesilgoz en Wilders kwamen enigszins sympathiek over
Zouden er echt nog veel zetels kunnen schuiven tov de huidige peilingen?
Beeromaniac
Morgen EenVandaag en dinsdag het NOS Slotdebat voor mij.Thompson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:51:
Nou nog een paar dagen te gaan. Wat zijn de komende dagen nog media optredens/debatten om in de gaten te houden?
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Met hoeveel kiezers nog zouden zweven denk ik dat er nog best wat kan veranderen.Thompson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:51:
Nou nog een paar dagen te gaan. Wat zijn de komende dagen nog media optredens/debatten om in de gaten te houden?
Hoe groot de PVV, VVD en Ja21 worden is denk nog altijd redelijk koffiedik kijken. De groei lijkt wel redelijk uit CDA te zijn, maar D66 is lekker bezig, geen idee waar die groei vandaan komt.
Qua debatten ben ik vooral benieuwd wat iemand last minute uit de hoge hoed trekt. Ik zie Yesilgoz nog altijd opeens Geert niet meer uitsluiten, "want alleen zo kunnen we het linkse gevaar van Timmermans 1 nog stoppen!"
Dan krijgen ze er of in 1 klap een stapel zetels van Ja21 en PVV bij, of ze raken 2/3de kwijt aan CDA en D66
People as things, that’s where it starts.
[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 27-10-2025 02:22 ]
Uit het nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/tweede-...ingen-van-timmermans.html)GL-Pvda gaat aangifte doen van mogelijk lasterlijke afbeeldingen van Timmermans die met AI zijn gemaakt. Dat meldt de partij na berichtgeving door de Volkskrant. Volgens onderzoek van de krant zitten PVV-Kamerleden Maikel Boon en Patrick Crijns achter de afbeeldingen.
De AI-afbeeldingen stonden op de Facebookpagina 'Wij doen geen aangifte tegen Geert Wilders'. De Groene Amsterdammer schreef eerder, net als de Volkskrant maandag, al dat de twee PVV'ers de beheerders van die groep zouden zijn. De pagina is inmiddels offline gehaald.
Het Team Bedreigde Politici van de politie zei tegen de Volkskrant dat onderzoek wordt gedaan naar de Facebookpagina. De mogelijk lasterlijke afbeelding is volgens de krant een plaatje waarop Timmermans in handboeien door agenten wordt afgevoerd. Het zou bijna niet van echt te onderscheiden zijn.
Boon, Crijns en ook Wilders reageerden niet op vragen van de krant.
Bronartikel (helaas achter een paywall): https://www.volkskrant.nl...a-doet-aangifte~b6958ea1/
Als je als partij dit soort campagnes moet voeren denk ik niet dat je in de politiek thuishoort. Dan ben je nog niet eens geschikt om een kleuterschool aan te sturen.
Virussen? Scan ze hier!
*knip* zonder enige credible vorm van bewijs is dit niet meer dan een complot wat je probeert te bouwen. Hou het graag feitelijkwildhagen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:21:
Om even het niveau aan te geven van de verkiezingscampagne die de PVV voert:
[...]
Uit het nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/tweede-...ingen-van-timmermans.html)
Bronartikel (helaas achter een paywall): https://www.volkskrant.nl...a-doet-aangifte~b6958ea1/
Als je als partij dit soort campagnes moet voeren denk ik niet dat je in de politiek thuishoort. Dan ben je nog niet eens geschikt om een kleuterschool aan te sturen.
[ Voor 48% gewijzigd door polthemol op 27-10-2025 09:05 ]
Hij wordt premier of hij gaat naar BuZa toe. Hoe dan ook zal hij belangrijk zijn voor de Nederlandse regering.dawg schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 02:22:
Ik hoop desalniettemin dat Timmermans de grootste (of tweede grootste), en dus premier, wordt. Vanwege zijn enorme bak aan kennis en ervaring. Dat kunnen we nu zeer goed gebruiken en de rest komt dan toch tekort. Ook al stem ik niet op hem.
Daar zijn begrip en respect voor nodig. De hamvraag is: hoe depolariseer je mensen die actief, bewust of onbewust, uitzijn op polarisatie, voor wie polarisatie deel is van de eigen identiteit?whatyoudoing schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:11:
[...]
Mooi artikel en m.i. is dit de sleutel om Nederland van het slot te krijgen: hoe leef je samen als je niet dezelfde mening hebt.
In gesprek gaan met- en begrip en respect hebben voor mensen met andere overtuigingen kan alleen wanneer beide kanten er dezelfde principes op nahouden, want die bepalen de spelregels. En dat is echt heel lastig.
Ik hoop dat de “zwevende” PVV stemmer heeft gezien dat deze bij Wilders niks te halen heeft. Degene die het al twintig jaar slikt, sorry, maar gaat daar werkelijk een goed gesprek nog helpen wanneer je als antwoord enkel verwijten krijgt over dat je het niet snapt? Ik denk dat velen daar best murw door zijn geworden, ik wel in ieder geval.
Ik ben heel blij dat er nog journalistiek is die zich er voor inzet de tactieken te doortasten en hoop dat het bijdraagt aan een normalisering van normaal doen, én het bewust maken van de relevantie van pluriforme en publieke media. Ik hoop dat Wilders en z’n team hun hand overspelen met de gebruikte tactieken en toon in combinatie met het consequente weglopen.
‘Wij doen GEEN aangifte tegen Geert Wilders’ is niet zomaar een Facebookpagina. Het zelfbenoemde fanaccount wordt in het geheim onderhouden door zeker twee Tweede Kamerleden van de PVV, Maikel Boon en Patrick Crijns. Ook bij de aankomende verkiezingen staan ze weer op de lijst, op plekken 23 en 34.
Het artikel is bijna huiveringwekkend, als je leest wat de reacties zijn. Soms zijn mensen slecht geinformeerd of slechts gereedschap, maar dit zit wel tegen door- en doorslecht aan....Bedreiging, opruiing en aanzetten tot haat: het is onlosmakelijk verbonden met sociale media. Maar dat twee parlementsleden nepfoto’s verspreiden van een collega, daarmee tientallen reacties gericht op diens dood uitlokken en die ook nog op de pagina laten staan, dat is volgens emeritus hoogleraar staatsrecht Paul Bovend’Eert een ‘schandalig dieptepunt’ in de parlementaire democratie.
Zoals ik net nog in de Gelderlander lees hebben peilingen er continue flink naast gezeten. Laatste verkiezingen zelfs 24 zetels. Dus al die peilingen zeggen echt 0,0. We weten het domweg niet. Pas woensdag weet je het echt. Alleen dat het spannend wordt dat zal wel gaan gebeuren.RobinHood schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:40:
[...]
Hoe groot de PVV, VVD en Ja21 worden is denk nog altijd redelijk koffiedik kijken. De groei lijkt wel redelijk uit CDA te zijn, maar D66 is lekker bezig, geen idee waar die groei vandaan komt.
Hij gaf laatst aan geen minister meer te willen worden. Die tijd heeft hij gehad. Of premier of in de kamer. Maar goed, in de politiek weet je het nooit. Als hij in de regering komt, zou ik BuZa ook een goede vinden.Robkazoe schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:04:
[...]
Hij wordt premier of hij gaat naar BuZa toe. Hoe dan ook zal hij belangrijk zijn voor de Nederlandse regering.
Om eerlijk te zijn zou ik het niet erg vinden als hij in de regering komt, maar niet de grootste wordt. Ik kan leven met een matig PVDA Groen Links programma. Maar het gehele programma heeft toch nog wel wat twijfels.dawg schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 02:22:
Ik hoop desalniettemin dat Timmermans de grootste (of tweede grootste), en dus premier, wordt. Vanwege zijn enorme bak aan kennis en ervaring. Dat kunnen we nu zeer goed gebruiken en de rest komt dan toch tekort. Ook al stem ik niet op hem.
Waar ik nog wel sterk mijn twijfels over heb is dat ik overal lees dat werk weer moet lonen. Dat vind ik opzicht een goede gedachte, maar nu werk ik 45-55 uur in de week, verdien daardoor best aardig. Maar als we inkomensafhankelijk gaan rekenen ben ik altijd maximaal aan de beurt. Dus ik heb een beetje mijn twijfels over dat werk ook echt meer mag gaan lonen.
Nickname KasPlantje.
Ik denk dat Timmermans, van de kandidaten, de beste keuze voor het Torentje is.dawg schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 02:22:
Het grote, grote probleem is dat VVD zichzelf een Timmermans-allergie heeft aangepraat. Dat wordt nog lastiger te genezen wanneer ze zouden moeten instappen in een Kabinet onder zijn leiderschap. Je kunt zomaar in een situatie komen waarin een Kabinet GL/PvdA / D66 / CDA / VVD uiteindelijk Schoof-2 heet, of een andere zetbaas krijgt. Er is immers precedent voor het opzij schuiven van de partijleider van de grootste coalitiepartij....
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
IMHO zou dat geen rol moeten spelen; acties spreekt meer dan woorden en laten we eerlijk zijn dat de kritiek primair is gekomen vanuit rechste partijen zonder adequate onderbouwing. Zelfs nu nog hoor ik mensen zeggen "ik ga niet stemmen op GL/PvdA vanwege die boskabouter" ondanks dat hun partijprogramma onder de streep meer koopkracht gaat betekenen voor hun.Piet_Piraat7 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:26:
Ik denk dat Timmermans niet een goede keus is, persoonlijk. Als ik zie wat voor haat en afkeer die man over zich heen krijgt dan is dat bijna onmogelijk om dat te ontstijgen als premier voor Nederland. Ik vind die kritiek totaal niet terecht, maar het is er helaas wel. Zou zelf eerder een Jetten of Bontenbal willen zien.
Daarbij heeft Timmermans op internationaal gebied wel aanzien en-of betere contacten; en dit hebben wij (naar mijn mening) ook weer nodig gezien dat onze huidige premier geen of amper mogelijkheden heeft als het gaat om (het maken van) afspraken op Europees, hij is niets meer dan een tandloze tijger.
Ik snap de afkeer wel, heb hem zelf ook. Om meerdere redenen. Hoewel ik natuurlijk altijd respectvol een discussie aan zal gaan.Piet_Piraat7 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:26:
Ik denk dat Timmermans niet een goede keus is, persoonlijk. Als ik zie wat voor haat en afkeer die man over zich heen krijgt dan is dat bijna onmogelijk om dat te ontstijgen als premier voor Nederland. Ik vind die kritiek totaal niet terecht, maar het is er helaas wel. Zou zelf eerder een Jetten of Bontenbal willen zien.
Maar onder de 3 grotere partijen die waarschijnlijk gaan formeren, zie ik sowieso geen echte premiers kandidaat. Timmermans zou het internationaal goed doen, maar heeft inderdaad een zeer beperkte gunfactor in Nederland. Voor Jetten en (als CDA stemmer) Bontenbal zie ik uitstekende binnenlandse premiers, maar internationaal zijn ze te weinig ervaren. Zeker nu we te maken hebben met een escalerende USA en andere geo-politieke problemen.
We kunnen altijd nog een premier van buiten halen
Dit is natuurlijk gewoon McCarthyaanse beïnvloeding geweest, en het is ontzettend lastig om je daardoor te laten leiden. Het is, eigenlijk, om je kapot te schamen.Piet_Piraat7 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:26:
Ik vind het ook niet echt te vergelijken met waarom Wilders geen premier is geworden. Die mocht niet, vanwege diepe en aangetoonde incompetentie.
Eigenlijk hoop ik dat hij het wel wordt en, net als Halsema en Aboutaleb, bewijzen dat al die onzin die er is gezegd gebaseerd is op dikke, dikke bullshit.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
In Nederland zijn erg veel mensen gevallen voor de haat of terughoudendheid richting Timmermans. Hij zal vanuit een deel van de oppositie continu persoonlijk aangevallen gaan worden, omdat dat nou eenmaal het draaiboek is bij Timmermans. Bij het 'volk' zal Bontebal meer krediet hebben bij de mensen die niet op hem hebben gestemd dan Jetten en Timmermans.
En eens met @Helixes hierboven...
Of er gebeurt precies hetzelfde als de vorige keer, toen Yesilgoz besloot te breken met het beleid van Rutte om de PVV uit te sluiten: de mensen die een "dan maar VVD" stemden omdat Geert toch niet in aanmerking kwam, switchen naar de PVV.RobinHood schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:40:
[...]
Qua debatten ben ik vooral benieuwd wat iemand last minute uit de hoge hoed trekt. Ik zie Yesilgoz nog altijd opeens Geert niet meer uitsluiten, "want alleen zo kunnen we het linkse gevaar van Timmermans 1 nog stoppen!"
Dan krijgen ze er of in 1 klap een stapel zetels van Ja21 en PVV bij, of ze raken 2/3de kwijt aan CDA en D66
Ik vind haar strategisch niet de slimste lijsttrekker ooit, maar ik mag toch hopen dat ze die fout niet nog een keer maakt.
Volgens mij heeft Jetten meer bestuurlijke ervaring dat Rutte had toen hij begon aan zijn Grote Klus.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
Ik snap de afkeer wel, heb hem zelf ook. Om meerdere redenen. Hoewel ik natuurlijk altijd respectvol een discussie aan zal gaan.
Maar onder de 3 grotere partijen die waarschijnlijk gaan formeren, zie ik sowieso geen echte premiers kandidaat. Timmermans zou het internationaal goed doen, maar heeft inderdaad een zeer beperkte gunfactor in Nederland. Voor Jetten en (als CDA stemmer) Bontenbal zie ik uitstekende binnenlandse premiers, maar internationaal zijn ze te weinig ervaren. Zeker nu we te maken hebben met een escalerende USA en andere geo-politieke problemen.
Zelf twijfel ik van de drie nog het meest aan Bontebal, die zelf nog helemaal geen ervaring heeft binnen de uitvoerende macht. Dat heeft JPB natuurlijk ook nooit tegengehouden, maar dat blijft een klein beetje een gok.
Die krijgt hier toch ook de handen niet altijd op elkaarHelixes schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Volgens mij heeft Jetten meer bestuurlijke ervaring dat Rutte had toen hij begon aan zijn Grote Klus.
Het valt en staat met de mensen om iemand heen en de expertise in het partijapparaat. 1 man is dan wel 'op papier' verantwoordelijk maar hij doet het niet alleen.Helixes schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Volgens mij heeft Jetten meer bestuurlijke ervaring dat Rutte had toen hij begon aan zijn Grote Klus.
Zelf twijfel ik van de drie nog het meest aan Bontebal, die zelf nog helemaal geen ervaring heeft binnen de uitvoerende macht. Dat heeft JPB natuurlijk ook nooit tegengehouden, maar dat blijft een klein beetje een gok.
(tenzij je Geert Wilders heet dan heb je weinig mensen om je heen, geen leden in je partij, geen netwerk in het ambtenarenapparaat, etc, etc) dat gaat je dan wél opbreken.
A wise man's life is based around fuck you
Natuurlijk niet. Dat die twee zitten te stoken op de socials is geen nieuws. Als ze zouden worden weggestuurd om deze reden, was dat allang gebeurd. Het zou me niks verbazen als dat gewoon in opdracht van de grote baas is gebeurd - al zullen we dat nooit weten.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:49:
Nou eens kijken of hij de ballen heeft die 2 op straat te zetten.
Alleen.... Deze aangifte komt nu even electoraal slecht uit op dit moment. Het is allemaal schone schijn.
Dat is de makkelijke weg. Dit is al heel lang gaande en niet echt verborgen. Dit is gedrag van medewerkers waar kopstukken normaal gesproken op sneuvelen. Het zijn niet zomaar aanhangers, het zijn kamerleden op de lijst van Wilders...PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:49:
[Afbeelding]
Dat ben ik maar ten dele met je eens. De premier zit wel aan in vergaderingen met zijn gelijken, en dan zit je daar wel zélf. Schoof was internationaal gezien minder geschikt.Zwelgje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
Het valt en staat met de mensen om iemand heen en de expertise in het partijapparaat. 1 man is dan wel 'op papier' verantwoordelijk maar hij doet het niet alleen.
(tenzij je Geert Wilders heet dan heb je weinig mensen om je heen, geen leden in je partij, geen netwerk in het ambtenarenapparaat, etc, etc) dat gaat je dan wél opbreken.
Ook ben je wel de leider van de ministersploeg. Het is aan jou om al die kikkers in de kruiwagen te houden. Ook dat vergt een bepaald profiel. En ook daar hebben we Schoof zien falen.
Wat betekent op straat zetten voor PVV. Ze kunnen niet uit de partij, want Wilders is het enige lid. Van de lijst af halen moet het minimale zijn.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:49:
[Afbeelding]
"Volgens deskundigen is zeker één afbeelding strafbaar.", staat in het artikel van BNR. Ik zou meer doen dan ze van de lijst af halen en ik ben heel benieuwd of dit aan bod komt in het verkiezingsdebat vandaag.
Overligens, ik geloof niet dat deze twee PVV'ers dit doen zonder weten van Wilders. Zeker een Wilders, die zelf beveiligd moet worden tegen doodsbedreigingen zou diep diep diep door het stof moeten gaan omdat hij het iemand anders ook aan laat doen.
ja ok je moet natuurljk wel een solide individuele basis hebben als leider anders wordt het helemaal niks. (maar je kan ver komen door je van te voren goed in te lezen en te laten adviseren) en laten we wel zijn met een IQ van 80 wordt je ook geen premier van NLHelixes schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:55:
[...]
Dat ben ik maar ten dele met je eens. De premier zit wel aan in vergaderingen met zijn gelijken, en dan zit je daar wel zélf. Schoof was internationaal gezien minder geschikt.
Ook ben je wel de leider van de ministersploeg. Het is aan jou om al die kikkers in de kruiwagen te houden. Ook dat vergt een bepaald profiel. En ook daar hebben we Schoof zien falen.
A wise man's life is based around fuck you
Schoof was in de breedste zin niet geschikt. Je moet er ook als leider van het Kabinet staan. Je ziet dat hij aangelijnd en tegelijk gemuilkorfd was door 4 partijen.Helixes schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:55:
[...]
Dat ben ik maar ten dele met je eens. De premier zit wel aan in vergaderingen met zijn gelijken, en dan zit je daar wel zélf. Schoof was internationaal gezien minder geschikt.
Persoonlijk vind ik dit niet de schuld van Schoof.Helixes schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:55:
[...]
Schoof heeft vanuit zijn voormalige rollen bij de veiligheidsdiensten zeker geen slechte staat van dienst en meer dan genoeg ervaring gehad met internationale betrekkingen.
Zelfs op dat niveau wordt politiek bedreven, maar doordat hij in feite vleugellam was door de invulling van zijn premierschap/extraparlementair kabinet van de afgelopen periode heeft hij zich niet kunnen profileren al dan niet daadwerkelijk stappen kunnen zetten op nationaal en internationaal gebied omdat er geen mandaat was om dit te realiseren zoals eerdere premiers dit wel hadden.
Immers zijn kaders wat mocht werd zeer beperkt en voor elk extraatje moest hij (effectief gezien) weer 4 partijen op 1 lijn en-of toestemming krijgen alvorens zicht te kunnen committen op internationele gerichte afspraken, etc. In praktische zin: als er keuzes moesten worden gemaakt of handtekeningen moesten worden gezegd dan moest hij eerst toestemming vragen bij Wilders, van der Plas, Omtzigt en Yeşilgöz.
True. Dat gezegd hebbende waren wij niet bij de "onderhandelingen" die zijn gevoerd en-of onder welke omstandigheden dhr. Schoof ja heeft gezegd om het premierschap op zich te nemen.skimine schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:35:
@nwagenaar
Aan de andere kant, Schoof is zelf in die positie gaan zitten. Het is niet voor niets dat een hoop anderen het niet zagen zitten om premier te worden van dit kabinet.
Gezien de manier hoe de afgelopen regering met elkaar omging en-of de gemaakte afspraken, heb ik daar wel zo mijn bedenkingen bij. Maar goed, dat zijn bedenkingen; het is geen feit
Om het te kunnen begrijpen: wat zijn die redenen? Want ik begrijp zelf die afkeer op de persoon Timmermans niet. Je kunt een afkeer hebben van PvdA/GL, maar waarom van hem als persoon?PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
Ik snap de afkeer wel, heb hem zelf ook. Om meerdere redenen. Hoewel ik natuurlijk altijd respectvol een discussie aan zal gaan.
Dat gaat niet meer. En ééntje staat op plek 23, dus die zal in principe zijn plekje terugkrijgen.HollovVpo1nt schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:57:
[...]
Wat betekent op straat zetten voor PVV. Ze kunnen niet uit de partij, want Wilders is het enige lid. Van de lijst af halen moet het minimale zijn.
Vanavond (EenVandaag) en morgen (NOS Slotdebat) volgen de laatste televisiedebatten. Daar zal dit akkefietje met die nepbeelden ongetwijfeld herhaaldelijk terugkomen, en Wilders weet dat.
Om zijn pedante manier van spreken. Om meerdere optredens waar hij nep geëmotioneerd zit te zijn. Zijn manier hoe hij zeer losjes om gaat met de feiten of cijfers in zijn anekdotes (of gewoon zit te jokken).autje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:21:
[...]
Om het te kunnen begrijpen: wat zijn die redenen? Want ik begrijp zelf die afkeer op de persoon Timmermans niet. Je kunt een afkeer hebben van PvdA/GL, maar waarom van hem als persoon?
Het is niet iets wat andere politici niet doen. Maar van de lijsttrekker van de partijen waar ik nog vertrouwen in heb (D66/CDA/PVDA-GL) verwacht ik gewoon veel beter.
Waarom zou je iemand moeten 'overhalen' om een andere partij te overwegen. Je kunt met elkaar in gesprek gaan en discussieren, maar als men bij hun standpunt of conclusie blijft dan is dat toch prima. Zo werkt een democratie.wildhagen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:18:
[...]
Hoe ga je zo iemand dan overhalen om ook andere partijen te overwegen? Ik zou echt niet weten hoe ik dat zou moeten aanpakken met enige reële kans op succes...
Ja want dat zien we graag in een democatie, mensen ontmoedigen om te gaan stemmen. Stel je voor dat er mensen zijn die op partijen stemmen waar je het niet mee eens bent. Op die manier los je problemen natuurlijk echt op.Bananenplant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
Volgens mij is er meer winst te behalen met dit soort mensen te ontmoedigen om te gaan stemmen.
------------------------
Kijkend naar de top 5 in de huidige peilingen, zit er naar mijn mening niet een fatsoenlijke partij bij.
De PVV - Beschikken niet over goede volksvertegenwoordigers om te kunnen regeren, ook hebben ze weinig steun van het gehele ambtenaren apparaat waardoor ik van mening ben dat regeren nooit echt wat kan worden.
De overige 4 partijen, GL/PvdA, D66, CDA en voornamelijk de VVD hebben telkens laten zien dat men niet goed samen kan regeren. Kijk alleen al eens naar de meest langdurende problematiek als de toeslagenaffaire en de problematiek in Groningen en wie daar verantwoordelijk voor zijn. Natuurlijk de regerende partijen destijds, maar ze hebben al die jaren ook niets opgelost.
Ik zie hier berichten over rechtstatelijkheid en dergelijke, en dat partijen programma's hebben met voorstellen die in strijd zijn met de rechtstaat. Maar welke partijen hebben daadwerkelijk wetten en de grondwet geschonden? Rapporten van de toeslagaffaire hebben vastesteld dat men stelselmatig de wetten en zelfs de grondwet heeft overtreden en dat men schuldig is bevonden aan discriminatie. Alle partijen, de VVD, CDA, PvdA en D66 hadden allemaal bewindspersonen in de periodes die eindverantwoordelijke waren. Hetzelfde geldt voor Groningen, waar men de financiele winsten boven de veiligheid van haar eigen burgers heeft gesteld.
Volgens de kieskompas en kieswijzers, ben ik link/centrum - conservatief. In principe zouden NSC en het CDA het beste moeten passen, maar als ik lees en hoor dat partijen als CDA en vooral Bontebal het telkens heeft over stabiele kabinetten, dan vraag ik mij af hoe goed zijn geheugen is.
Van de laatste 10 kabinetten, zat het CDA in 7 ervan en van die 7 zijn er 6 voortijdig gevallen. Niet bepaald stabiel, al was het natuurlijk nooit hun schuld. Het NSC is zonder Pieter Omtzicht niets en zal ik nooit (meer) voor gaan. Stemmen op een partij die verantwoordleijk is voor de Toeslagenaffaire en Groningen, gaat mij ook te ver. Als deze opgelost zouden zijn dan was het misschien een ander verhaal, maar ik vind dat deze partijen op dit moment absoluut geen stem verdienen.
Ik heb het bron-artikel in de kwaliteitskrant maar even gelezen.. Verschrikkelijk, wat een drek... Het is echt niet te verkopen dat deze mensen volksvertegenwoordiger zijn. Dit niveau verwacht je op kring-verjaardagen van de dronken oom.wildhagen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:21:
Om even het niveau aan te geven van de verkiezingscampagne die de PVV voert:
[...]
Uit het nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/tweede-...ingen-van-timmermans.html)
Het erge is; Mensen stemmen hierop. Soms zelfs zonder gêne
Zoals altijd is het niet zwart-wit. Ik ben het 100% eens m.b.t. de PVV. Ik ben het 80% eens m.b.t. de VVD. Maar de PVDA/GL, CDA en D66? Die hebben ook zeker fouten gemaakt in het verleden. Maar mijns inziens nooit in die mate als de eerste twee.Andyk125 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:37:
[...]
Waarom zou je iemand moeten 'overhalen' om een andere partij te overwegen. Je kunt met elkaar in gesprek gaan en discussieren, maar als men bij hun standpunt of conclusie blijft dan is dat toch prima. Zo werkt een democratie.
[...]
Ja want dat zien we graag in een democatie, mensen ontmoedigen om te gaan stemmen. Stel je voor dat er mensen zijn die op partijen stemmen waar je het niet mee eens bent. Op die manier los je problemen natuurlijk echt op.
------------------------
Kijkend naar de top 5 in de huidige peilingen, zit er naar mijn mening niet een fatsoenlijke partij bij.
De PVV - Beschikken niet over goede volksvertegenwoordigers om te kunnen regeren, ook hebben ze weinig steun van het gehele ambtenaren apparaat waardoor ik van mening ben dat regeren nooit echt wat kan worden.
De overige 4 partijen, GL/PvdA, D66, CDA en voornamelijk de VVD hebben telkens laten zien dat men niet goed samen kan regeren. Kijk alleen al eens naar de meest langdurende problematiek als de toeslagenaffaire en de problematiek in Groningen en wie daar verantwoordelijk voor zijn. Natuurlijk de regerende partijen destijds, maar ze hebben al die jaren ook niets opgelost.
Ik zie hier berichten over rechtstatelijkheid en dergelijke, en dat partijen programma's hebben met voorstellen die in strijd zijn met de rechtstaat. Maar welke partijen hebben daadwerkelijk wetten en de grondwet geschonden? Rapporten van de toeslagaffaire hebben vastesteld dat men stelselmatig de wetten en zelfs de grondwet heeft overtreden en dat men schuldig is bevonden aan discriminatie. Alle partijen, de VVD, CDA, PvdA en D66 hadden allemaal bewindspersonen in de periodes die eindverantwoordelijke waren. Hetzelfde geldt voor Groningen, waar men de financiele winsten boven de veiligheid van haar eigen burgers heeft gesteld.
Volgens de kieskompas en kieswijzers, ben ik link/centrum - conservatief. In principe zouden NSC en het CDA het beste moeten passen, maar als ik lees en hoor dat partijen als CDA en vooral Bontebal het telkens heeft over stabiele kabinetten, dan vraag ik mij af hoe goed zijn geheugen is.
Van de laatste 10 kabinetten, zat het CDA in 7 ervan en van die 7 zijn er 6 voortijdig gevallen. Niet bepaald stabiel, al was het natuurlijk nooit hun schuld. Het NSC is zonder Pieter Omtzicht niets en zal ik nooit (meer) voor gaan. Stemmen op een partij die verantwoordleijk is voor de Toeslagenaffaire en Groningen, gaat mij ook te ver. Als deze opgelost zouden zijn dan was het misschien een ander verhaal, maar ik vind dat deze partijen op dit moment absoluut geen stem verdienen.
Op straat zetten lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Oud PVV'ers roemen Wilders om zijn beschermende houding naar aan hem gelieerde *knip*, laat die termen gewoon helemaal weg PVV-kandidaten zowel tijdens als na hun PVV-carrière. Denk punt-bij-paaltje dat hij ze het hand boven het hoofd houdt.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:49:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 27-10-2025 13:27 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dat is erg lastig. Alle stembiljetten zijn al gedrukt en daar zullen de namen van deze twee *knip* mensen gewoon op staan. Onderstreept des te meer het belang om verstandig te stemmen a.s. woensdag zodat dit 'niveau' niet in de tweede kamer komt...PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:49:
[Afbeelding]
Komt nog eens bij, dat als Wilders deze twee nog zal vervangen, dat de twee personen die dan naar voren geschoven zullen worden waarschijnlijk niet van een hoger niveau zullen zijn. Het is lood om oud ijzer.
[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 27-10-2025 13:27 ]
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Je kan mensen nu niet meer vervangen. De kieslijst is definitief. Wilders kan ze hooguit uit de fractie zetten.Herman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:27:
[...]
Dat is erg lastig. Alle stembiljetten zijn al gedrukt en daar zullen de namen van deze twee mensen gewoon op staan. Onderstreept des te meer het belang om verstandig te stemmen a.s. woensdag zodat dit 'niveau' niet in de tweede kamer komt...
Komt nog eens bij, dat als Wilders deze twee nog zal vervangen, dat de twee personen die dan naar voren geschoven zullen worden waarschijnlijk niet van een hoger niveau zullen zijn. Het is lood om oud ijzer.
[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 27-10-2025 13:27 ]
En wat zegt het eigenlijk over ons als samenleving? dat hier gewoon op gestemd gaat worden... Daar zit het probleem en de politiek volgt daarop.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:49:
https://www.absolutefacts...taar/pvv-in-problemen.htm
[ Voor 24% gewijzigd door Delerium op 27-10-2025 13:16 ]
Over welke soort feiten en-of cijfers hebben deze partijen gejokt?PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:29:
[...]
Om zijn pedante manier van spreken. Om meerdere optredens waar hij nep geëmotioneerd zit te zijn. Zijn manier hoe hij zeer losjes om gaat met de feiten of cijfers in zijn anekdotes (of gewoon zit te jokken).
Het is niet iets wat andere politici niet doen. Maar van de lijsttrekker van de partijen waar ik nog vertrouwen in heb (D66/CDA/PVDA-GL) verwacht ik gewoon veel beter.
En nog belangrijker: Als andere politici het ook doen, waarom worden politici van de D66, CDA en-of GL/PvdA dan langs een andere meetlat gezet als het gaat om betrouwbaarheid tov van bijvoorbeeld VVD, PVV, BBB, etc?
Voor de duidelijkheid: op basis van mijn normen en waarden maak zeker wel onderscheid in de opgegeven feiten in verhouding van de realiteit.
Bijvoorbeeld: "feiten" zoals "We worden of zijn tegengewerkt door D'66 rechters in de Raad van State", "Nareis, nereis op nareis", "We kunnen gewoon onze grenzen dichtgooien en dan komt er geen asielmigrant meer binnen", "30% van alle sociale huurwoningen worden toegewezen aan asielmigranten", etc, etc hebben bij mij een hoger
Het belangrijkste is dat dit soort zaken bij PVV nooit consequenties heeft. Markuszower, die niet door de screening van de AIVD kwam bij het selecteren van de bewindspersonen, mocht gewoon weer plaats nemen in de Kamer als lid van de PVV-fractie. Van een gerucht dat hij contact heeft met Israëlische geheime diensten wil ik nauwelijks meer spreken.Delerium schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:14:
Alsof het nu pas opvalt dat de PVV geen fatsoenlijke mensen heeft. De brievenbusplasser is van 15 jaar terug….
https://www.absolutefacts...taar/pvv-in-problemen.htm
Zowel hij als Graus staan gewoon nog op de lijst.
Wanneer mag je wel inrukken? Als je een te grote mond krijgt, of eigen ideeën. Het laatste slachtoffer daarvan is denk ik Agema.
[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 27-10-2025 13:59 ]
Het jokken uit je quote slaat specifiek op Timmermans. En ja, hij gaat helaas (en totaal onnodig) met regelmaat aan de haal met de feiten:nwagenaar schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Over welke soort feiten en-of cijfers hebben deze partijen gejokt?
(...)
- https://nos.nl/nieuwsuur/...als-maar-op-basis-waarvan
- https://www.ad.nl/politie...-zoals-hij-zegt~ac1de751/
etc.
etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Herman op 27-10-2025 13:57 ]
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Dit ging specifiek over Timmermans. Het is een hele rits, van MH17 tot immigranten in Spanje en veel er tussenin, maar we hoeven hier geen welles-nietes spelletje te starten. Het is een gevoel wat hij achterlaat bij veel mensen, inclusief ondergetekende. Dat is mijn mening over hem en geen vaststaand feitnwagenaar schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Over welke soort feiten en-of cijfers hebben deze partijen gejokt?
Omdat "wij" beter zijn. Dan bedoel ik de middenpartijen, die eventueel wat leunen naar links of rechts.En nog belangrijker: Als andere politici het ook doen, waarom worden politici van de D66, CDA en-of GL/PvdA dan langs een andere meetlat gezet als het gaat om betrouwbaarheid tov van bijvoorbeeld VVD, PVV, BBB, etc?
Maar dat is dan ook wel een erg lage latVoor de duidelijkheid: op basis van mijn normen en waarden maak zeker wel onderscheid in de opgegeven feiten in verhouding van de realiteit.
Bijvoorbeeld: "feiten" zoals "We worden of zijn tegengewerkt door D'66 rechters in de Raad van State", "Nareis, nereis op nareis", "We kunnen gewoon onze grenzen dichtgooien en dan komt er geen asielmigrant meer binnen", "30% van alle sociale huurwoningen worden toegewezen aan asielmigranten", etc, etc hebben bij mij een hogeren
gehalte dan dat iemand op 3+KM afstand van een AZC woont.
En die "Er is een azc op 5 minuten fietsen van mijn huis" is inderdaad wel een mooi voorbeeld. Klein beetje jokken, maar als ik een interview lees van Timmermans en die regel lees, is het eerste wat ik denk: "Dat klopt waarschijnlijk niet".
Als Timmersmans zegt: "Ik zal die cijfers van Spanje achteraf nog wel aanleveren", is het eerst wat ik denk: "Doet ie toch niet".
En zo geschiede. Inderdaad, allemaal HEEEEEL klein bier vergeleken met PVV/BBB/FVD/VVD, maar dat is niet het referentiekader. Het referentiekader zijn de overgebleven fatsoenlijke partijen. En dan is mijn mening, dat Timmermans er het minst bij afsteekt.
Het probleem is dat veel van zijn achterban niet eens de media volgt maar de bekende rechtse websites. Die zullen dit niet publiceren. En dan nog zullen ze zeggen dat anderen dit hebben bedacht om de PVV te belasten. Oftewel gigantische oogkleppen. Idem onder achterban FVD. Als je soms de drek leest die Saskia Belleman over zich heen krijgt tot zelfs GROK-opmerkingen over IQ Afrikanen. En zij neemt nog de moeite te reageren op haar soms vinnige manier.-Bonalds schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:43:
[...]
En wat zegt het eigenlijk over ons als samenleving? dat hier gewoon op gestemd gaat worden... Daar zit het probleem en de politiek volgt daarop.
En dan zie je een post via FB van Wilders langskomen in het algoritme waarin hij uithaalt naar Timmermans met beschuldiging dat er mensen op zijn lijst staan die bij de organisatie zouden werken die de befaamde Gaza-poster hebben gemaakt waarin politici gekoppeld worden aan genocide. Ik ben benieuwd of dit nog het debat gaat halen.
Mwah. Die Spaanse deals heb ik nooit meegekregen, dus ik pak even die tweede link eruit:Herman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:56:
[...]
Het jokken uit je quote slaat specifiek op Timmermans. En ja, hij gaat helaas (en totaal onnodig) met regelmaat aan de haal met de feiten:
etc.
etc.
Beetje spijkers op laag water zoeken. Vallen mensen serieus over een subjectieve uitspraak? Want voor mij is "in de buurt" alles wat binnen fietsafstand is, dus zeker dat AZC op 2,8 km van zijn huis zou ik onder die noemer plaatsen.Conclusie
Het begrip ‘in de buurt’ is subjectief. Maar als je ‘in de buurt’ ziet als in dezelfde wijk of daar direct naast, dan klopt de uitspraak van Frans Timmermans niet. Er zijn inderdaad drie azc’s in Maastricht, maar die liggen niet in de wijk waar de lijsttrekker woont. Ook liggen ze niet pal naast die wijk.
Dat eerste is moeilijk zo een leugen te noemen, hooguit niet-onderbouwd met officiële cijfers - al lijkt er wel een correlatie aanwezig te zijn.Herman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:56:
[...]
Het jokken uit je quote slaat specifiek op Timmermans. En ja, hij gaat helaas (en totaal onnodig) met regelmaat aan de haal met de feiten:
etc.
etc.
Dat tweede is letterlijk een kwestie van subjectiviteit van alle partijen die 'in de buurt' in mogen vullen.
---
Vergeleken met zijn con-collega's valt dit reuze mee...
[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 27-10-2025 15:00 ]
Poeh zei er iemand MH17? Dat is wel een heel selectief geheugen wat je daar aanhoudt als van alle politici bij uitstek Timmermans degene is die je daarbij een naar gevoel geeft.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:09:
Dit ging specifiek over Timmermans. Het is een hele rits, van MH17 tot immigranten in Spanje en veel er tussenin, maar we hoeven hier geen welles-nietes spelletje te starten. Het is een gevoel wat hij achterlaat bij veel mensen, inclusief ondergetekende. Dat is mijn mening over hem en geen vaststaand feit
Voor wie het gemist heeft: olympusdenk in "De Tweede Kamerverkiezingen 2025: Actualiteiten en info" , die eerste foto dhr Wilders -- en laat even op je inzinken terwijl diegene die jij noemt net zoals de rest van politiek Nederland nog vol afschuw waren over dat Rusland ons vliegtuig had neergehaald -- staat dhr Wilders vlak na MH17 daar (en dan druk ik mij nog even netjes uit..) gewoon een partijtje gewetenloos in Doema staat, het Russische(!) Parlement.
Dat zijn wel van die dingen waarbij dit soort "ja maar er zijn twee kanten" verhalen bijna als grap laten lijken.olympusdenk schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:15:
[...]
Er veranderd anders genoeg, ik weet niet of u het zich nog herinnert maar de invloedsfeer waar dhr Wilders zich in bevindt blijkt keer op keer nou niet bepaald kosher
Als ik even een ongezouten mening ook mag aanhalen:
- "Nog steeds woest op Nederland dat, nota bene na MH17, we deze landverrader hebben verkozen tot grootste partij"
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Er speelt meer. Timmermans doet niks anders dan menig politcus/politica, waarbij ik bepleit dat andere politici vele malen 'erger' liegen, maar de tolerantie bij Timmermans is een stuk minder. Andere politici komen aan de lopende band weg met uitspraken waar Timmermans politiek voor vervolgd wordt. Ik weet niet zo goed waarom.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
Dit ging specifiek over Timmermans. Het is een hele rits, van MH17 tot immigranten in Spanje en veel er tussenin, maar we hoeven hier geen welles-nietes spelletje te starten. Het is een gevoel wat hij achterlaat bij veel mensen, inclusief ondergetekende. Dat is mijn mening over hem en geen vaststaand feit
Ik zie bij Bontenbal en Jetten deze campagne dit soort dingen niet terugkomen.HollovVpo1nt schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:06:
[...]
Er speelt meer. Timmermans doet niks anders dan menig politcus/politica, waarbij ik bepleit dat andere politici vele malen 'erger' liegen, maar de tolerantie bij Timmermans is een stuk minder.
Zucht, gaan we weer...PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
[...]
Omdat "wij" beter zijn. Dan bedoel ik de middenpartijen, die eventueel wat leunen naar links of rechts.
[...]
Maar dat is dan ook wel een erg lage latWe hoeven ons niet alleen maar beter te gedragen dan de tokkies, je moet je gewoon in algemeenheid goed gedragen. De lat: "Hij liegt minder erg dat Wilders", kan je op 99% van de politici wel plakken.
En die "Er is een azc op 5 minuten fietsen van mijn huis" is inderdaad wel een mooi voorbeeld. Klein beetje jokken, maar als ik een interview lees van Timmermans en die regel lees, is het eerste wat ik denk: "Dat klopt waarschijnlijk niet".
Als Timmersmans zegt: "Ik zal die cijfers van Spanje achteraf nog wel aanleveren", is het eerst wat ik denk: "Doet ie toch niet".
En zo geschiede. Inderdaad, allemaal HEEEEEL klein bier vergeleken met PVV/BBB/FVD/VVD, maar dat is niet het referentiekader. Het referentiekader zijn de overgebleven fatsoenlijke partijen. En dan is mijn mening, dat Timmermans er het minst bij afsteekt.
- MH17 -> Zwaar overtrokken door vooral 1 journalist (Jeroen Pauw). Probleem is dat veel media het eerste stukje van zijn betoog afknipte waardoor het leek alsof hij informatie uit eerste hand kreeg.
- Immigranten Spanje -> De media heeft later gemeld dat ze van hem hebben gehoord dat hij deze getallen niet had en dat hij zich had gebaseerd op andere cijfers. Maar ik geloof dat elke lijsttrekker deze blunder (beroepen op de verkeerde cijfers) heeft begaan.
- 5 minuten fietsen -> Gaan we alles feitelijk nemen? Fijn, ik geloof dat iemand in dit topic al aangegeven heeft dat het op ongeveer 3~4 km is. Een pro-wielrenner kan gemiddelde snelheden halen van 45km/u en dan kom ik uit op 3,75km in 5 minuten. En dat is de gemiddelde snelheid. Een beetje sprinter haalt dat makkelijk.
Als iemand zoals Wilders aan dezelfde normen en waarden zouden houden als iemand als Timmermans dan waren de mensen al de straat op gegaan om de doodstraf opnieuw in te voeren. Gelukkig hoeven types zoals Wilders niet perfect te zijn.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dat is goed gedaan van Bontebal en Jetten, maar daar ging het mij niet om. Mijn ging het erom dat van degenen die het wél doen, en dat zijn er heel veel, Timmermans structureel de zwaarste wind van voren krijgt voor relatief gezien de minst zware vergrijpen.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:07:
[...]
Ik zie bij Bontenbal en Jetten deze campagne dit soort dingen niet terugkomen.
[ Voor 8% gewijzigd door HollovVpo1nt op 27-10-2025 15:15 ]
Hier is een aardige analyse uit 2023: https://www.bnnvara.nl/jo...-aangevallen-het-antwoordHollovVpo1nt schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:06:
[...]
Er speelt meer. Timmermans doet niks anders dan menig politcus/politica, waarbij ik bepleit dat andere politici vele malen 'erger' liegen, maar de tolerantie bij Timmermans is een stuk minder. Andere politici komen aan de lopende band weg met uitspraken waar Timmermans politiek voor vervolgd wordt. Ik weet niet zo goed waarom.
Het zit een beetje verborgen in de tekst, maar zijn conclusie is dat de haat voor Timmermans terug te leiden is naar het feit dat mensen dusdanig afgestompt zijn dat zodra iemand empathie toont ze die persoon kwijt willen zijn.
En als ik kijk naar alle reacties op de verschillende gevoelige onderwerpen dan sluit ik me daar bij wel aan. De capaciteit voor haat is bij veel mensen dusdanig groot dat ze zelfs mensen haten die een groot capaciteit voor liefde kapot willen maken.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dat klopt. Maar dat komt wellicht ook omdat we het van de anderen gewoon verwachten. Van een Wilders en consorten weet je gewoon dat hij liegt. Je verwacht niets anders. Net als dat je weet bij Trump er van elke 3 zinnen 2 niet kloppen.HollovVpo1nt schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:10:
[...]
Dat is goed gedaan van Bontebal en Jetten, maar daar ging het mij niet om. Mijn ging het erom dat van degenen die het wél doen, en dat zijn er heel veel, Timmermans structureel de zwaarste wind van voren krijgt.
Yeşilgöz en Eerdmans, vertrouw je al niet van tevoren. Van der Plas zit daar zelfs nog een heel stuk onder.
Mensen met een lage standaard als hen, komen meer weg met uitspraken, dan mensen van wie wij een hoge standaard verwachten. Timmermans staat echt nog steeds 100x beter aangeschreven dan bovenstaande mensen natuurlijk.
Thanks. Dit is volledig eigen mening/lezing, maar wil daar nog iets aan toevoegen. Dat is niet alleen relevant voor Timmermans, maar in de breedste zin voor links progressief. En dat is een beetje het 'en wat doe jij dat zelf'-isme. Dat is een type vraag die aan een type Timmermans gesteld wordt over diens individuele handelen wanneer het gaat om haar/zijn beleid/visie voor het land. Anders gezegd, als in het partijprogramma staat dat ze voor X mere belasting zijn voor inkomens meer dan Y, dan kan er snel gevraagd worden "waarom lever je niet vrijwillig je inkomen in". En dat wordt als een soort 'gotcha' gebruikt over de onoprechtheid van iemand. Dit is mij een aantal keren opgevallen, niet alleen in Nederland.DevWouter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:15:
[...]
Hier is een aardige analyse uit 2023: https://www.bnnvara.nl/jo...-aangevallen-het-antwoord
Het zit een beetje verborgen in de tekst, maar zijn conclusie is dat de haat voor Timmermans terug te leiden is naar het feit dat mensen dusdanig afgestompt zijn dat zodra iemand empathie toont ze die persoon kwijt willen zijn.
En als ik kijk naar alle reacties op de verschillende gevoelige onderwerpen dan sluit ik me daar bij wel aan. De capaciteit voor haat is bij veel mensen dusdanig groot dat ze zelfs mensen haten die een groot capaciteit voor liefde kapot willen maken.
Sorry maar dat vind ik echt een slechte uitleg. Dus omdat de rest aan de lopende band liegt, nemen we het Timmermans kwalijker als hij een keer liegt of het mis heeft? Dat zou pas relevant zijn als de partijen die aan de lopende band liegen daar ook voor afgestraft worden, maar ze worden er juist voor beloond.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:17:
[...]
Dat klopt. Maar dat komt wellicht ook omdat we het van de anderen gewoon verwachten. Van een Wilders en consorten weet je gewoon dat hij liegt. Je verwacht niets anders. Net als dat je weet bij Trump er van elke 3 zinnen 2 niet kloppen.
Yeşilgöz en Eerdmans, vertrouw je al niet van tevoren. Van der Plas zit daar zelfs nog een heel stuk onder.
Mensen met een lage standaard als hen, komen meer weg met uitspraken, dan mensen van wie wij een hoge standaard verwachten. Timmermans staat echt nog steeds 100x beter aangeschreven dan bovenstaande mensen natuurlijk.
Bovendien is de laatste zin dat Timmermans beter aangeschreven zou staan volledig in tegenstelling tot waard deze discussie over gaat: dat Timmermans juist niet goed aangeschreven staat omdat tolerantie naar Timmermans een stuk lager is.
Hij staat gewoon boven Wilders in de lijst van geaccepteerde premiers. Enkel onder Jetten en Bontenbal. En onder CDA/D66 stemmers kiest 95% hem boven Wilders. Dus we hoeven het ook niet dramatisch te maken.HollovVpo1nt schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:22:
[...]
Bovendien is de laatste zin dat Timmermans beter aangeschreven zou staan volledig in tegenstelling tot waard deze discussie over gaat: dat Timmermans juist niet goed aangeschreven staat omdat tolerantie naar Timmermans een stuk lager is.
Volgens mij ging de discussie eerder over het verschil in hoe een politicus beoordeeld wordtPWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:27:
[...]
Hij staat gewoon boven Wilders in de lijst van geaccepteerde premiers. Enkel onder Jetten en Bontenbal. En onder CDA/D66 stemmers kiest 95% hem boven Wilders. Dus we hoeven het ook niet dramatisch te maken.
Er is geen totale haathetze tegen deze twee aan de gang op alle rechtse media en social media. Wel tegen Timmermans. En dat maakt alle verschil. Vandaar dat de beste man 'nepemoties' heeft, liegt, tegen een hogere meetlat moet etc etc. Dag na dag wordt er ingespeeld op Timmermans om de beste man te haten of op zijn minst te disliken.PWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:07:
[...]
Ik zie bij Bontenbal en Jetten deze campagne dit soort dingen niet terugkomen.
Ik zie gewoon een oprecht gepassioneerd politicus, met veel kennis van zaken in de internationale wereld, alleen vind ik zijn maniertjes wat irritant. Maar dat is op hetzelfde niveau dat ik de maniertjes van een Wilders met het continue uitspugen van elke uitspraak ook irritant vind. Of dat staccato begin zin, eind zin, klemtoon van Balkenende altijd.
Dit dus.
Gelukkig hoef je ook niet op de nummer 1 te stemmen, je kan rustig op een lokaler of iemand anders stemmen volgens je eigen criteria, van de partij die het beste bij je past.
*knip* liever geen verbasteringenPWM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 27-10-2025 19:23 ]
Er is een verschil tussen partijen waar ik het slechts niet mee eens ben en partijen die tegen fascisme aan schuren. Hoe minder bereik de laatste categorie heeft hoe beter.Andyk125 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:37:
[...]
Ja want dat zien we graag in een democatie, mensen ontmoedigen om te gaan stemmen. Stel je voor dat er mensen zijn die op partijen stemmen waar je het niet mee eens bent. Op die manier los je problemen natuurlijk echt op.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Klopt. En dat is hoe dan ook oneerlijk. Timmermans heeft het inderdaad zwaarder dan de rest. En foutjes lijken meer te kleven aan hem dan anderen. Jetten die 2 vliegtuigen vol naar Spanje laat komen voor zijn huwelijk of Bontenbals enorme slipper omtrent homo's op scholen lijken minder te blijven hangen.DevWouter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:39:
[...]
Volgens mij ging de discussie eerder over het verschil in hoe een politicus beoordeeld wordt
Dat veranderd mijn beeld van Timmermans niet
Precies, als mens is Timmermans ook niet iemand waarmee ik direct mijn shisha wil delen, maar als politicus is hij denk ik zelfs objectief gezien wel zo'n beetje het beste wat we hebben rondlopen qua contacten, ervaringen, gesproken talen en wat al niet meer.Jos_V schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:53:
Je hoeft ook niet met de lijsttrekker samen om de bar tafel 4 jaar lang bier te drinken. ze moeten gewoon aan het werk en hun ideologie volgen en plannen in uitvoering brengen.
Gelukkig hoef je ook niet op de nummer 1 te stemmen, je kan rustig op een lokaler of iemand anders stemmen volgens je eigen criteria, van de partij die het beste bij je past.
Maarja, net als Halsema is hij de duivel die nooit wat goed kan doen. En dan mekkeren rechtse politici dat ze gedemoniseerd worden
People as things, that’s where it starts.
YouTube: EenVandaag Verkiezingsdebat - #1VDebat
^ heel belangrijk & goed dat je het aanhaalt.DevWouter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:15:
[...]
Hier is een aardige analyse uit 2023: https://www.bnnvara.nl/jo...-aangevallen-het-antwoord
Nuance, empathie en sympathie werken slecht voor populisten omdat een vijandbeeld niet werkt als je iemand wellicht wel begrijpt, ook als je iemands gedachtengoed niet deelt of gedrag afwijst.
Haat laat zich niet voeden met oplossingen & begrip.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het zijn weer kinderen die ruzie hebben. Ze zouden het eens terug moeten kijken, dan hoop ik dat ze zich rot schamen. Deze mensen moeten een voorbeeld zijn voor de samenleving.Robkazoe schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:34:
We gaan niet door elkaar heen praten. Zucht
Erg beschamend en trouwens ook niet waar.
En wat dhr Wilders aangeeft ook trouwens. WTF.
[ Voor 15% gewijzigd door nwagenaar op 27-10-2025 18:43 ]
Verwijten, valse beschuldigingen, kromme vergelijkingen.. wat een niveau
Het staat je natuurlijk vrij om het niet te bekijken, maar zelfs met een enkel debat krijg je dit soort taferelen.Robkazoe schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:51:
Ik vraag mij nu wel eens af of we niet teveel debatten hebben.
Ik heb liever meer debatten dat diverse punten behandelt en mij voorziet van informatie dan een paar debatten waar alleen de focus wordt gelegd op specifieke issues terwijl we een shitload aan issues hebben op nationaal en internationaal niveau.
Zo dan! Lekker boter bij de visDe achttienjarige Wesley van K. heeft van de snelrechter 30 dagen cel gekregen, waarvan 25 dagen voorwaardelijk, voor het bedreigen van Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) en Stephan van Baarle (DENK) via Instagram. Hij schreef de twee politici te willen doden.
Leuke start van het meerderjarig zijn ook, gelijk een strafblad
[ Voor 7% gewijzigd door evilution op 27-10-2025 18:57 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Maar het geeft de PVV kiezer een mooi narrative; De AI deepfakes zijn geen issue, want zie je wel, ook PvdA/GL doet het. Dat narrative verspreiden (waar of niet waar, is irrelevant voor het effect) is de beste damage control die PVV kan doen (en is ook gewoon de modus operandi van ver rechts, altijd naar de ander wijzen, het opereert domweg als trol, er is niet mee te praten/discuseieren, en dat is ook het frustrerende)nwagenaar schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:42:
Zo, VVD verwijt nu GL/PvdA van dezelfde zaken als wat die 2 van de PVV hebben gedaan…..
Erg beschamend en trouwens ook niet waar.
En wat dhr Wilders aangeeft ook trouwens. WTF.
Ik vond het al jammer dat het nieuws vooral lijkt te focussen op het aspect aanval op Timmermans en veel minder op het aspect ondermijnend fake news op social media (wat ook vanuit de pvv hoek al jaren verspreidt wordt, zoals aangegeven in het Groene Amsterdammer artikel) . Wat je juist zou willen is dat ondubbelzinnig duidelijk wordt gemaakt dat deze lezers van deze social media een rad voor de ogen wordt gedraaid. Ik denk dat dat meer stof tot nadenken bij deze lezers geeft dan iets wat geïnterpreteerd wordt als "partijen zijn niet netjes tegen elkaar"
[ Voor 6% gewijzigd door Norjee op 27-10-2025 19:05 ]
Volgens van Rossem zou Drees een zeer slechte debater zijn geweest. Mochten er toen TV debatten geweest zijn. Maar tegelijkertijd de beste MP die we ooit gehad hebben.Robkazoe schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:51:
Ik vraag mij nu wel eens af of we niet teveel debatten hebben.
Ik vind ook dat er teveel debatten zijn. Lees gewoon het programma.
Een fantastisch debater is niet noodzakelijkerwijs iemand die een goed politicus is of het land goed kan leiden.
[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 27-10-2025 19:00 ]
Maar wie heeft bedacht dat fractievoorzitters ook de debatten moeten doen? Kies iemand die goed is in debatteren vanuit je partij. Het mooie is dat wij een partijenstelsel hebben en niet op individuen stemmen zoals in de VS.FreakNL schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:59:
[...]
Volgens van Rossem zou Drees zeer slechte debater zijn geweest. Maar tegelijkertijd de beste MP die we ooit gehad hebben.
Een fantastisch debater is niet noodzakelijkerwijs iemand die een goed politicus is of het land goed kan leiden.
Met het grootste verschil dat bij de PVV daadwerkelijk fractieleden achter de knoppen zaten als het ging om de distributie en het maken.Norjee schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:57:
[...]
Maar het geeft de PVV kiezer een mooi narrative; De AI deepfakes zijn geen issue, want zie je wel, ook PvdA/GL doet het. Dat narrative verspreiden is de beste damage control die PVV kan doen (en is ook gewoon de modus operandi van ver rechts, altijd naar de ander wijzen)
In geval van GL/PvdA was dat niet het geval. Ik vind dit zijdelings op vanuit dhr. Timmermans dat dit niet het geval was, maar hier zou een daadwerkelijke fact check op moeten komen tijdens de uitzending (iig heb ik zoiets ook gezien met een debat in de US).
I agree, sowieso deep fakes of fake nieuws moet echt hadden worden aangepakt ongeacht de bron.Ik vond het al jammer dat het nieuws vooral lijkt te focussen op het aspect aanval op Timmermans en veel minder op het aspect ondermijnend fake news op social media (wat ook vanuit de pvv hoek al jaren verspreidt wordt, zoals aangegeven in het Groene Amsterdammer artikel) . Wat je juist zou willen is dat ondubbelzinnig duidelijk wordt gemaakt dat deze lezers van deze social media een rad voor de ogen wordt gedraaid. Ik denk dat dat meer stof tot nadenken bij deze lezers geeft dan iets wat geïnterpreteerd wordt als "partijen zijn niet netjes tegen elkaar"
Precies. Ik wil dat het land 4 jaar netjes bestuurd wordt. Geen wekelijkse toneelstukjes van dé beste debaters. Dat levert alleen maar maar ragebait op, verder niets.FreakNL schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:59:
[...]
Volgens van Rossem zou Drees een zeer slechte debater zijn geweest. Mochten er toen TV debatten geweest zijn. Maar tegelijkertijd de beste MP die we ooit gehad hebben.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ik heb er nu toch een stuk of 5 gezien. Migratie, wonen, defensie worden toch weer elke keer afgedraaid met her en der een ander klein onderwerp. Er komt voor mijn gevoel weinig nieuwe antwoorden meer op tafel.nwagenaar schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:56:
[...]
Het staat je natuurlijk vrij om het niet te bekijken, maar zelfs met een enkel debat krijg je dit soort taferelen.
Ik heb liever meer debatten dat diverse punten behandelt en mij voorziet van informatie dan een paar debatten waar alleen de focus wordt gelegd op specifieke issues terwijl we een shitload aan issues hebben op nationaal en internationaal niveau.
Het echt treurige is dat die poster die Wilders nu gebruikt, ook is opgepikt in het NOS journaal. Met als enige duiding "Maar volgens Wilders heeft Timmermans een dubbel moraal wegens poster"nwagenaar schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:04:
Met het grootste verschil dat bij de PVV daadwerkelijk fractieleden achter de knoppen zaten als het ging om de distributie en het maken.
In geval van GL/PvdA was dat niet het geval. Ik vind dit zijdelings op vanuit dhr. Timmermans dat dit niet het geval was, maar hier zou een daadwerkelijke fact check op moeten komen tijdens de uitzending (iig heb ik zoiets ook gezien met een debat in de US).
[ Voor 3% gewijzigd door Norjee op 27-10-2025 19:11 ]
/f/image/A8k3ninozI9JyB1GlTMGpvYG.png?f=fotoalbum_large)