[F1 2025] Race 24 GP van Abu Dhabi Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ArcticWolf schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:28:
Had mijzelf een maand geleden ingeschreven voor een wedstrijd op zondag, helemaal vergeten dat de GP van Abu Dhabi op 7 dec. plaatsvindt 8)7 misschien maar beter ook, kan ik na m'n eigen wedstrijd (tussen 14 en 15:30) gelijk kijken wie er wdc is geworden, scheelt me stres }:O
bij begin van seizoen koppel ik -altijd- https://f1calendar.com/ aan de (familie)calender, zodat duidelijk is wanneer je met mij niets hoeft af te spreken. voorkomt ook dat ik een dubbele boeking maak die samenvalt met een f1 event

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Xcist
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:58
autje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:15:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd welke motor RBR erin stopt: de nieuwe die er in Vegas in ging, of de oude die ze in Qatar er weer in gestopt hebben. Mij lijkt het eerste, maar ik vond het toch vreemd dat de oude er vorige week weer in ging.
Of gewoon goed gegokt en nu een vrij frisse motor.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

Shinji schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:14:
[...]

Hoezo, hij volgt dan gewoon team beleid zoals publiekelijk bekend gemaakt. Zak heeft zelf gezegd dat die liever WDC verliest dan een keuze maakt. Voeg dan ook daad bij woord.
Dat zegt Zac voor de camera, maar achter de schermen is het gewoon duidelijk. Als je plek opgeven de andere rijder het kampioenschap geeft doe je dat gewoon. Punt uit. Als je het niet doet ben je gewoon een zielige zak.

blup

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:36

SomerenV

It's something!

[...]

Ik ben ook wel benieuwd welke motor RBR erin stopt: de nieuwe die er in Vegas in ging, of de oude die ze in Qatar er weer in gestopt hebben. Mij lijkt het eerste, maar ik vond het toch vreemd dat de oude er vorige week weer in ging.
Misschien zodat er marge is om de nieuwe dit weekend extra open te schroeven zonder angst dat ie ploft door slijtage? RBR gaat ook gewoon alles op alles zetten om dit te winnen. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of Yuki van enige betekenis gaat zijn in dit alles. Met Max op P1 en Lando, Russel en Piastri erachter gaat het zo goed als onmogelijk worden de titel te pakken. Dan komt alles neer op wat de rest doet. Best case scenario is dat Norris het gruwelijk verpest voor zichzelf.... Maar niet in de eerste paar ronden, dat zou saai zijn :D

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:31
Xcist schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:18:
[...]

Of gewoon goed gegokt en nu een vrij frisse motor.
Dat zou inderdaad ook de logica zijn die ik denk dat erachter zit. Maar toch: Max moest beide races winnen. Is de terugval in snelheid van zo'n motor dan zo groot dat ze dachten dat ie bij de derde race al niet meer snel genoeg zou zijn.

Volgens mij ging VER in Vegas als een speer op dat ding, dus dat is een positief punt.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Het liefst hadden ze de nieuwe erin laten zitten, je zag dat Max gewoon power miste. Dus dat ze hem eruit gehaald hebben zegt veel, die motor is niet OK en het risico is te groot.

blup

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:03
Gaven ze bij RBR niet aan dat ze trillingen hadden ontdekt in het blok en dus preventief maar een oude plof er in hadden gezet? (in hoeverre dit waar is laat ik in het midden)

• autje
SomerenV schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:20:
[...]

Misschien zodat er marge is om de nieuwe dit weekend extra open te schroeven zonder angst dat ie ploft door slijtage? RBR gaat ook gewoon alles op alles zetten om dit te winnen. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of Yuki van enige betekenis gaat zijn in dit alles. Met Max op P1 en Lando, Russel en Piastri erachter gaat het zo goed als onmogelijk worden de titel te pakken. Dan komt alles neer op wat de rest doet. Best case scenario is dat Norris het gruwelijk verpest voor zichzelf.... Maar niet in de eerste paar ronden, dat zou saai zijn :D
Als NOR in de eerste bocht eruit ligt is het natuurlijk nog altijd spannend of VER PIA voor kan blijven (P1 en P2).

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:36

SomerenV

It's something!

squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:21:
Gaven ze bij RBR niet aan dat ze trillingen hadden ontdekt in het blok en dus preventief maar een oude plof er in hadden gezet? (in hoeverre dit waar is laat ik in het midden)
Ik dacht dat juist de oude motor last had van trillingen, en dat dat mede de reden was die nieuwe erin te knallen.
autje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:21:
[...]

Als NOR in de eerste bocht eruit ligt is het natuurlijk nog altijd spannend of VER PIA voor kan blijven (P1 en P2).
Piastri zie ik niet als bedreiging voor Verstappen eerlijk gezegd. Het is dat ie er de laatste 2 races goed bij zit, maar de rest van de tweede helft van het seizoen was ie nergens. Het moet nog blijken of ie die lijn door kan zetten naar de laatste race én het dan Verstappen moeilijk kan maken.

[ Voor 39% gewijzigd door SomerenV op 03-12-2025 13:23 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• squashedraven
SomerenV schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:22:
[...]

Ik dacht dat juist de oude motor last had van trillingen, en dat dat mede de reden was die nieuwe erin te knallen.
Ik dacht dus andersom, nieuwe motor was prut dus de oude maar weer. Maar we zullen het zien van het weekend. Als de motor heel blijft en snel genoeg is maakt het mij geen fluit uit welke er in ligt :+

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Bezulba schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:20:
[...]

Dat zegt Zac voor de camera, maar achter de schermen is het gewoon duidelijk. Als je plek opgeven de andere rijder het kampioenschap geeft doe je dat gewoon. Punt uit. Als je het niet doet ben je gewoon een zielige zak.
Ja prima, maar piastris keuze is dan dus prima te verdedigen, ze kunnen hem dus niet zomaar daarom weg sturen, en voor andere teams houdt hij zich ook gewoon aan de bekende afspraken. Hij krijgt echt wel ergens een plekje dan waarschijnlijk. Hij heeft zijn kwaliteiten prima getoond.

• autje
Shinji schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:27:
[...]

Ja prima, maar piastris keuze is dan dus prima te verdedigen, ze kunnen hem dus niet zomaar daarom weg sturen, en voor andere teams houdt hij zich ook gewoon aan de bekende afspraken. Hij krijgt echt wel ergens een plekje dan waarschijnlijk. Hij heeft zijn kwaliteiten prima getoond.
Het hangt allemaal af van wat er in zijn contract staat. Als daar niets in staat over dit soort scenario's, dan kunnen ze hem daar moeilijk voor ontslaan.

Dat het dan volgend jaar niet gezelliger op wordt in Papaya-land lijkt me duidelijk.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Want? :? Waarom zou een coureur het succes van een andere coureur boven die van zichzelf zetten? :? Ik noem een Prost en Senna bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 03-12-2025 13:33 ]

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:32:
[...]
Want? :? Waarom zou een coureur het succes van een andere coureur boven die van zichzelf zetten? :?
In de situatie dat Piastri hoe dan ook geen kampioen meer kan worden, maar nog wel kan helpen om Norris kampioen te maken?

hoi

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

CH4OS schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:32:
[...]
Want? :? Waarom zou een coureur het succes van een andere coureur boven die van zichzelf zetten? :?
Succes van het hele team.

Dit is niet de winst van een race weggeven omdat je zo'n toffe peer bent, maar je teamgenoot kampioen laten worden ipv een ander team laten winnen.

Wat sommige ook denken, F1 is nog steeds een teamsport en als jij het karretje van de andere auto van het team bewust in de stront rijdt zitten daar consequenties aan verbonden. Of denk je dat ze blij gaan zijn met het mislopen van het kampioenschap "Maar we hebben hem iig niet verteld de plek op te geven, look at us being cool!" that's nog going to fly. Dan gaan we ze 6 maanden lang belachelijk maken, en terecht. Ik weet zeker dat dit besproken is voor de race. Piastri is slim genoeg om te vragen op welke plek Norris rijd in het laatste rondje en als dat plek 4 is, terwijl hij er voor zit, dan is de conclusie duidelijk en de actie ook. Dit is niet Schumacher die z'n team mate voorbij gaat vlak voor de finish "voor de punten", dit is voor het kampioenschap.

En over 10 jaar weet niemand meer dat ze 2de zijn geworden, alleen nog maar welke coureur/team gewonnen heeft. En dat alles om maar "eerlijk" te zijn? Dacht het niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Bezulba op 03-12-2025 13:38 ]

blup

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ReVision. schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:33:
In de situatie dat Piastri hoe dan ook geen kampioen meer kan worden, maar nog wel kan helpen om Norris kampioen te maken?
Men krijgt prijzengeld per verdiend punt, ik kan mij voorstellen dat PIA dan ook daarvoor kan kiezen. En hij finished dan immers ook voor zijn teamgenoot, als NOR daadwerkelijk kampioen moet worden, laat hem dan ook lekker zijn teamgenoot inhalen, laat hem maar zien wat hij waard is. Maar een WDC op die manier krijgen is gewoon geen bal aan, zeker als je dan voor de eerste keer WDC moet worden.

Laten we wel wezen, 2021 was voor VER in dat opzicht echt magistraal, op eigen kracht, in de laatste ronde. Dat is wat een kampioen een kampioen maakt, niet omdat iemand even aan de kant gaat voor je. Dat is niet alleen wat wij als kijker niet zouden willen zien, maar ook hoe je als coureur zeker geen WDC wilt winnen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

WCC waren ze al, team heeft dus al het succes al.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

CH4OS schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:36:
[...]
Men krijgt prijzengeld per verdiend punt, ik kan mij voorstellen dat PIA dan ook daarvoor kan kiezen. En hij finished dan immers ook voor zijn teamgenoot, als NOR daadwerkelijk kampioen moet worden, laat hem dan ook lekker zijn teamgenoot inhalen, laat hem maar zien wat hij waard is. Maar een WDC op die manier krijgen is gewoon geen bal aan, zeker als je dan voor de eerste keer WDC moet worden.

Laten we wel wezen, 2021 was voor VER in dat opzicht echt magistraal, op eigen kracht, in de laatste ronde. Dat is wat een kampioen een kampioen maakt, niet omdat iemand even aan de kant gaat voor je. Dat is niet alleen wat wij als kijker niet zouden willen zien, maar ook hoe je als coureur zeker geen WDC wilt winnen.
Ah, 2021, wie hielp z'n teammate ook alweer door z'n eigen race te vergooien? Juistem.

blup

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:17
Als je het niet doet ben je gewoon een zielige zak.
Goeie :+

• Nhz
  • Laatst online: 19:21

Nhz

Laten we even heel eerlijk zijn, in 2021 heeft Max zeer zeker niet op eigen kracht die race gewonnen. Op eigen kracht (dus zonder externe invloed) was Lewis gewoon glansrijk naar de overwinning gereden. Zelfs als hij wel een strafje had gehad voor het afsnijden in lap 1.

Groetjes

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bezulba schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:37:
Ah, 2021, wie hielp z'n teammate ook alweer door z'n eigen race te vergooien? Juistem.
Ik heb het over de laatste ronde, geen idee welke ronde jij gezien hebt daar.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

CH4OS schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:40:
[...]
Ik heb het over Perez, die een ronde lang Hamilton ophoud, daarmee z'n eigen race helemaal vergooit om Max aan het kampioenschap te helpen. Volgens jouw logica had hij dat niet moeten doen en gewoon lekker door kachelen voor eigen punten.

blup

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:03
Quad schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:39:
@Chocoball zijn de mule auto's van de teams zelf of van Pirelli? En in hoeverre zullen ze verschillen denk je van 2026 versie?
Pirelli heeft zelf geen mule cars ter beschikking. Het is een aangepaste wagen van het team zelf uit een eerder seizoen die met de nieuwe banden voor 2026 overweg moet kunnen. Die van Ferrari beschikt al over een voorvleugel met actieve areodynamica waarbij de flaps plat kunnen.

• Nhz

Nhz

CH4OS schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:40:
[...]
Dus als Piastri Norris 6 rondes voor het einde voorbij laat was het wel 'op eigen kracht'? Ik volg deze logica niet helemaal. :)

Groetjes

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nhz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:39:
Laten we even heel eerlijk zijn, in 2021 heeft Max zeer zeker niet op eigen kracht die race gewonnen. Op eigen kracht (dus zonder externe invloed) was Lewis gewoon glansrijk naar de overwinning gereden. Zelfs als hij wel een strafje had gehad voor het afsnijden in lap 1.
Zonder al te veel (alweer) dit in den treuren te krijgen, door velen wordt daar anders over gedacht en het is nu eenmaal anders gelopen. In de laatste ronde zie je duidelijk dat VER hem voorbij HAM zet bij bocht drie en dat doet niemand anders op dat moment, geen idee wat daar niet op eigen kracht aan is. Wat er verder aan vooraf is gegaan doet er dan toch niet zo heel veel (meer) toe?

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 03-12-2025 13:44 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bezulba schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:41:
Ik heb het over Perez, die een ronde lang Hamilton ophoud, daarmee z'n eigen race helemaal vergooit om Max aan het kampioenschap te helpen. Volgens jouw logica had hij dat niet moeten doen en gewoon lekker door kachelen voor eigen punten.
Verschil met dit jaar is dan weer wel dat PIA zelf ook wat te winnen heeft. Dezelfde bokaal namelijk, waar dat voor PER in 2021 allang en breed afgelopen was.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:08

Herman

FP ProMod
[...]
(...)
Nhz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:39:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-LsSuYxWjaRThelp6XoXV8n--4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d4DiNM9ZAGRwgqeu4EIPSao8.png?f=user_large

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

CH4OS schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:42:
[...]
Zonder al te veel (alweer) dit in den treuren te krijgen, door velen wordt daar anders over gedacht en het is nu eenmaal anders gelopen. In de laatste ronde zie je duidelijk dat VER hem voorbij HAM zet bij bocht drie en dat doet niemand anders op dat moment, geen idee wat daar niet op eigen kracht aan is. Wat er verder aan vooraf is gegaan doet er dan toch niet zo heel veel (meer) toe?
Ja zeker wel! De race ervoor is de hele reden dat hij uberhaupt in de positie zat! Zonder Perez had Hamilton 2x kunnen pitten voor andere banden in beide SC situaties want dan was het gat groot genoeg.

Je kan 1 actie op 1 moment niet los zien van de hele serie van acties ervoor. Dat is gewoon geschiedvervalsing.

blup

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:50
[...]
Dankzij het ophouden van Perez had Hamilton geen vrije stop tijdens de safetycar. En koos Mercedes ervoor buiten te blijven, want track position. Als Perez dat niet had gedaan was Hamilton ook naar binnen gekomen voor nieuwe banden en was Max er waarschijnlijk niet voorbij gekomen.

• Nhz

Nhz

[...]
Zonder al te veel (alweer) dit in den treuren te krijgen, door velen wordt daar anders over gedacht en het is nu eenmaal anders gelopen. In de laatste ronde zie je duidelijk dat VER hem voorbij HAM zet bij bocht drie en dat doet niemand anders op dat moment. Wat er verder aan vooraf is gegaan doet er dan toch niet zo heel veel (meer) toe?
Ik zeg ook niet dat hij die inhaalactie niet op eigen kracht deed. Ik heb het over het winnen van de hele race, de race bestaat immers niet uit alleen de laatste ronde. Geheel op eigen kracht had Max die race in principe niet kunnen winnen. Hij kwam met hulp (en geluk) in de situatie dat hij met veel verser rubber Lewis in kon halen.

Anyway, genoeg over 2021.

Piastri gaat Norris er gewoon voorbij laten en -ik denk- dat hij zelfs wel P2 in zal ruilen voor P4 als daardoor Norris P3 kan worden. Volkomen logisch, teamresultaat gaat altijd voor en aangezien ze het WCC al binnen hebben zal het McLaren een rotzorg zijn dat ze ipv P2 en P4 (en geen WDC) nu P3 en P4 worden (met WDC).

Groetjes

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

CH4OS schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:46:
[...]
Verschil met dit jaar is dan weer wel dat PIA zelf ook wat te winnen heeft. Dezelfde bokaal namelijk, waar dat voor PER in 2021 allang en breed afgelopen was.
We hebben het hier puur over 1 scenario: Piastri ligt voor Norris maar kan geen kampioen worden. Laatste rondje kan hij er hem voor laten om Norris kampioen te worden. Of niet. We hebben het hier echt niet over het scenario waar Norris 10de ligt, Piastri op kop en Max in de gravel

[ Voor 3% gewijzigd door Bezulba op 03-12-2025 13:50 ]

blup

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:38
Bezulba schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:49:
[...]

We hebben het hier puur over 1 scenario: Piastri ligt voor Norris maar kan geen kampioen worden. Laatste rondje kan hij er hem voor laten om Norris kampioen te worden. Of niet. We hebben het hier echt niet over het scenario waar Norris 10de ligt, Piastri op kop en Max in de gravel
Ligt piastri op dat moment 3e, dus podium? Gaat PIA een podium weggeven?

• autje
jaapstobbe schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:11:
[...]

Een beetje journalist stelt die vraag natuurlijk donderdag op de persconferentie.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:09
[...]

Ja. Op alle scenario's waarin Piastri zelf geen WDC wordt en Norris kan helpen is het antwoord gewoon ja.
Tenzij hij graag weg wil bij McLaren.

• Nhz

Nhz

[...]

Om Norris kampioen te laten worden? Ja, natuurlijk. Er zijn in het verleden racewins weg gegeven, niet eens voor een kampioensschap. Dat mensen hier uberhaubt aan twijfelen zeg...een podium is vergeleken met een WDC toch helemaal niets waard.

Groetjes

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:05

AvK

Ready Set Go

G_Dragon schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:13:
Piastri staat zijn stoeltje af aan Pato O'Ward in de eerste vrije training, lekker slim om dit te bewaren voor het laatst..
McLaren dacht na Zandvoort dat ze met gemak een aantal races geleden al, de WDC zouden hebben geleverd.
Dat liep net FF wat anders.... :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:22
Nhz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:15:
[...]

Om Norris kampioen te laten worden? Ja, natuurlijk. Er zijn in het verleden racewins weg gegeven, niet eens voor een kampioensschap. Dat mensen hier uberhaubt aan twijfelen zeg...een podium is vergeleken met een WDC toch helemaal niets waard.
Ga je dat podium afgeven als jij de enige bent die elke keer mag inleveren. Hiermee zet je wel een trend neer waarbij volgend jaar de zelfde spelletjes gespeeld kunnen gaan worden en wordt er geacht dat jij je rol weer vervult als onofficiele tweede rijder.

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:37
JEightyFive schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:14:
[...]

Ja. Op alle scenario's waarin Piastri zelf geen WDC wordt en Norris kan helpen is het antwoord gewoon ja.
Tenzij hij graag weg wil bij McLaren.
Hij leeft de papaya rules altijd netjes na, dat zal niet opeens anders zijn. De comeback van Redbull/Max is net te laat gestart om een goede kans te maken.

Mocht Oscar weg willen bij McLaren, dan staan er best wat teams open om hem op te vangen.

Sig

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:09
ArgantosNL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:22:
[...]

Ga je dat podium afgeven als jij de enige bent die elke keer mag inleveren. Hiermee zet je wel een trend neer waarbij volgend jaar de zelfde spelletjes gespeeld kunnen gaan worden en wordt er geacht dat jij je rol weer vervult als onofficiele tweede rijder.
Niet om het een of het ander maar die "enige die elke keer mag inleveren" had een grandioze voorsprong. Dat hij dat niet verzilvert is zijn eigen probleem. En ja, daardoor kan het nu zijn dat hij ook in Abu Dhabi mag inleveren wanneer hij zelf geen WDC wordt maar zijn teammaat wel. Topsport is bikkelhard.

• Nhz

Nhz

ArgantosNL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:22:
[...]

Of het van hem verwacht wordt? Ja.
Of hij het uiteindelijk ook doet? Dat denk ik wel.

Volgend jaar is een nieuw jaar, ik denk niet dat nu aan de kant gaan voor een WDC direct bepaald dat hij volgend jaar vaste tweede coureur is. Dat hele Monza gebeuren zie ik niet zo snel weer gebeuren, hij zal er op voorhand tijdens de briefing in ieder geval niet meer (zo snel) mee akkoord gaat.

Als volgend jaar aan het eind van het seizoen het er weer net zo voor staat gaat hij gewoon weer aan de kant. Dat staat los van alle 'spelletjes' tijdens het seizoen.

[ Voor 33% gewijzigd door Nhz op 03-12-2025 14:35 ]

Groetjes

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:05

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Na deze race komt er ook een einde aan het ground effect tijdperk;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoaDfPTC9WZtIA1mW2YpKjXtY58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UMMKKOx6paAJ4yW6kWL7LQi.jpg?f=fotoalbum_large
🚨PODIUMS IN THE GROUND EFFECT ERA

Norris and Leclerc could end up tied after Abu Dhabi, the final race of this era

Verstappen - 66
Norris - 38
Leclerc - 37
Piastri - 25
Pérez - 24
Sainz - 23
Russell - 23
Hamilton - 20
Alonso - 8
Antonelli - 3
Ocon - 2
Gasly - 2
Hülkenberg - 1
Hadjar - 1

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Bezulba schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:48:
[...]

Ja zeker wel! De race ervoor is de hele reden dat hij uberhaupt in de positie zat! Zonder Perez had Hamilton 2x kunnen pitten voor andere banden in beide SC situaties want dan was het gat groot genoeg.

Je kan 1 actie op 1 moment niet los zien van de hele serie van acties ervoor. Dat is gewoon geschiedvervalsing.
Als Perez hem niet had opgehouden was hij de pitentry al voorbij geweest voordat de SC was opgeroepen. Maar vervolgens met een grote kans dat de SC hem bij de pit exit wel oppikte. Dus ook dan had Hamilton niet kunnen pitten. Zoals Verstappen eens in Miami heeft gehad. SC die komt terwijl hij over start/finish gaat. GP geeft hem nog een hurry up om voor de SC de SC-lijn te passeren, maar de SC was net iets eerder. Geen gratis stop dus en wel dik nadeel doordat de SC langzamer rijdt dan de opgelegde delta die de rest reed.

Edit:
Het is IMO dus echt niet zo simpel dat je kunt zeggen dat die actie van Perez Verstappen het WDC heeft opgeleverd. Ten eerste weten we niet hoe de race (/pitstops) dan verlopen zouden zijn. Als in: zou Hamilton dan wel kunnen en doen pitten? (En misschien is het wel een ruk pitstop van 5 sec waardoor die nog achter Verstappen komt). En ten tweede weten we niet of die pitstop het verschil maakte. Verstappen haalt op een "verrassende" plek in en Hamilton weert zich nog fors op beide rechte stukken. Of dat anders was gegaan als Hamilton wel verse banden had? Ik durf mijn handen er niet voor in het vuur te steken.

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 03-12-2025 14:50 ]

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:49
Iedereen snapt natuurlijk dat Toto Wolf Verstappen graag in zijn team wilt hebben.
Die Mercedeskes worden volledig open geschroeft, gaan braaf achter Max naar de finish en Piastri laat Norris 4de worden.

3 ronden voor het einde hangt Tsunoda zijn redbull in de muur, we finishen onder safety car en Antonetti baalt, want die had zijn plek graag aan Norris gegeven. Die mag immers zijn plekje bij Mercedes afstaan aan Max en aast op de plek van Piastri.

Max wereldkampioen!

Oleee

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik hoop Max, natuurlijk. Zou ook echt episch zijn. Norris heeft zich dit seizoen laten kennen als een zwakkeling (sorry) en Piastri vind ik zo’n ontzettend saaie kleurloze gast, geen kampioensmateriaal.

We gaan het zien. Wel zin in! :)F

It’s the economy, stupid!

• squashedraven
wienesroa schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:48:
Iedereen snapt natuurlijk dat Toto Wolf Verstappen graag in zijn team wilt hebben.
Die Mercedeskes worden volledig open geschroeft, gaan braaf achter Max naar de finish en Piastri laat Norris 4de worden.

3 ronden voor het einde hangt Tsunoda zijn redbull in de muur, we finishen onder safety car en Antonetti baalt, want die had zijn plek graag aan Norris gegeven. Die mag immers zijn plekje bij Mercedes afstaan aan Max en aast op de plek van Piastri.

Max wereldkampioen!

Oleee
Zou ook wel een mooie zijn als Piastri p2 ligt en opdracht krijgt zich af te laten zakken zodat Norris kampioen kan worden. Tsunoda zoekt een muurtje oid. op en bam VSC niemand mag meer inhalen

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:14

sjaool

Every life should have 9 cats

Chocoball schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:40:
De 3 titelkandidaten zitten in de FIA persconferentie

[Afbeelding]
Een stare down zou wel grappig zijn. :+

"When you grow up your heart dies"

• N1ckk
  • Laatst online: 17:00

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

squashedraven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:53:
[...]

Zou ook wel een mooie zijn als Piastri p2 ligt en opdracht krijgt zich af te laten zakken zodat Norris kampioen kan worden. Tsunoda zoekt een muurtje oid. op en bam VSC niemand mag meer inhalen
Dit is echt een scenario om van te smullen, dank voor delen. Sowieso denk ik dat als Norris op die manier wereldkampioen wordt, hij er nooit echt van zal genieten.

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:52
[...]

Of dat Piastri zich af laat zakken, Norris er vervolgens te gretig voorbij wil, en ze samen in de muur belanden.

• squashedraven
Mink Z. schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:58:
[...]

Of dat Piastri zich af laat zakken, Norris er vervolgens te gretig voorbij wil, en ze samen in de muur belanden.
Dan wel graag de camera inzoomen op het gezicht van Zak

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

[...]

Dat zou de eerste sportieve opzettelijke crash ooit zijn denk ik

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• ReVision.
  • Niet online
Ik verwacht dat Norris zonder enige drama of gedoe gewoon in de top 3 eindigd en kampioen wordt. Piastri hoeft niemand voor te laten en het wordt een tamme bijna saaie laatste race (in tegenstelling tot de rest van het seizoen)

Hoop het niet natuurlijk, maar ik verwacht het wel.

hoi

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:59
[...]
Ik zie een Alonso dat ook nog wel doen om de boel op te kloten :+

[removed]

• sjaool

sjaool

Lando rijdt met nummer 4... dussss.... :P

• RobertMe
ReVision. schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:03:
Ik verwacht dat Norris zonder enige drama of gedoe gewoon in de top 3 eindigd en kampioen wordt. Piastri hoeft niemand voor te laten en het wordt een tamme bijna saaie laatste race (in tegenstelling tot de rest van het seizoen)

Hoop het niet natuurlijk, maar ik verwacht het wel.
Maar dat Norris makkelijk op het podium zou staan verwachtte we ook al in Qatar. En daar werd hij met geluk 4e. En als de pech nog wat groter was zat hij in het Alonso treintje en finishte die misschien net in de top 10.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:09

Cheezus

Luiaard

Mog schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:03:
[...]

Een stuk sportiever dan crashgate ja? :+

• ReVision.
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:07:Maar dat Norris makkelijk op het podium zou staan verwachtte we ook al in Qatar. En daar werd hij met geluk 4e. En als de pech nog wat groter was zat hij in het Alonso treintje en finishte die misschien net in de top 10.
Dat was toen niet mijn verwachting, maar ik verwacht dus nu wel een makkelijke top 3 voor Norris.

hoi

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Mog schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:03:
[...]

Eh? Piquet Jr. vergeten? Schumacher die zijn auto gewoon parkeert in Rascasse?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Norris was Antonelli niet eens voorbijgekomen als die geen foutje had gemaakt. Zo goed is Norris niet, het is vooral de McLaren.

It’s the economy, stupid!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Chocoball schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:12:
Dit weekend zijn overigens de laatste trainingen, kwalificatie en race met de grondeffect wagens. Voor de jaarlijkse bandentest afsluiter zullen ze weer zogenaamde mule cars inzetten.
Ik dacht dat de 2026 ook gebruik gingen maken van groundeffect?

• Chocoball
sjaool schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:57:
[...]

Een stare down zou wel grappig zijn. :+
Ik dacht meer aan zoiets 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/okLMy29GylYZlfElMQV4tNMH.webp

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Lees dat Mclaren geen voorkeur heeft voor een coureur en geen teamorders gaat geven.

Maar wel PIA z'n stoeltje afstaan voor de 1e training....
Moet elke coureur plaats afstaan? Of gaat het puur om de auto?

Als het puur de auto is, wel weer opmerkelijk dat ze dan voor PIA kiezen. Die gozer is dit seizoen zo knetterhard tegengewerkt door zijn eigen team.... Dan ga je toch weg als je de kans krijgt?

• LZ86
  • Nu online
dawg schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:11:
Norris was Antonelli niet eens voorbijgekomen als die geen foutje had gemaakt. Zo goed is Norris niet, het is vooral de McLaren.
Dit.

Norris is alleen maar in de positie vanwege hulp van Piastri en dik voortrekken vanuit Mclaren.
Hij heeft de afgelopen paar races niet onverdienstelijk gereden, maar over het gehele seizoen is het gewoon geen topper.

Piastri precies andersom. Terecht dat media aangeven dat er maar 1 verdiend kampioen zou zijn dit seizoen, en dat dit niet de beide McLaren coureurs zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 03-12-2025 15:48 ]

• Shinji
  • Nu online
LZ86 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:42:
Lees dat Mclaren geen voorkeur heeft voor een coureur en geen teamorders gaat geven.

Als het puur de auto is, wel weer opmerkelijk dat ze dan voor PIA kiezen. Die gozer is dit seizoen zo knetterhard tegengewerkt door zijn eigen team.... Dan ga je toch weg als je de kans krijgt?
Per auto 2x per seizoen. Dus PIA 2x en NOR 2x. Norris heeft hem dus al 2 keer afgestaan. Als ze normaal hadden gedaan was het kampioenschap al paar races terug binnen was dit een veilige keuze.

• Orion84
  • Laatst online: 18:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

LZ86 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:42:

Iedere coureur moet 2x per jaar z’n stoeltje afstaan aan een rookie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• LZ86
  • Nu online
Shinji schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:44:
[...]

Per auto 2x per seizoen. Dus PIA 2x en NOR 2x. Norris heeft hem dus al 2 keer afgestaan. Als ze normaal hadden gedaan was het kampioenschap al paar races terug binnen was dit een veilige keuze.
Thanks voor de verduidelijking. Dan valt het toch wel mee :)

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Wok schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:10:
[...]

Eh? Piquet Jr. vergeten? Schumacher die zijn auto gewoon parkeert in Rascasse?
Vond je die sportief te verantwoorden?

• Shinji
  • Nu online
Mog schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:02:
[...]

Maar wat maakt een opzettelijke crash van Tsunoda dan wel sportief volgens jou?

• Chocoball
CH4OS schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:11:
[...]
Ik dacht dat de 2026 ook gebruik gingen maken van groundeffect?
Zoals ik het begrijp gaat de luchtstroom weer over de wagen heen maar mogen de luchtstromen (inwash) niet naar buiten geduwd worden zoals nu (outwash) het geval is.

• Nhz

Nhz

Mog schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:02:
[...]

Schumacher dacht er sportief gezien een pole mee veilig te stellen
Piquet dacht er sportief gezien een overwinning van Alonso mee veilig te stellen (en gelukt)
Yuki zal er dan een WK voor Max mee veilig denken te stellen

In die zin dus allemaal wel redelijk vergelijkbaar, maar allemaal niet echt sportief te noemen. ;)

Groetjes

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:34
Laatste race. Dus de motoren kunnen nu vol open worden gezet.
Zal dat nog invloed hebben? En gaat iemand over de grens en valt uit met motorproblemen?

Norris heeft gewoon de grootste kans om hier te winnen. Maar afgelopen race zat er ook een Williams en Mercedes bij, dus ik ben benieuwd of die "over de max" gaan om weer hoog te eindigen.
Bij de laatste race zorgde de banden op het laatste moment ook voor problemen voor sommigen.

let the past be the past.

• sjaool

sjaool

Ik kwam deze ook nog tegen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maPvx3r_HeL97gwDSh9G5lp7nqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UuVPmMwcHPQkP6Kq6OoQlwX.jpg?f=fotoalbum_large

• sjaool

sjaool

SPee schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:34:
Laatste race. Dus de motoren kunnen nu vol open worden gezet.
Zal dat nog invloed hebben? En gaat iemand over de grens en valt uit met motorproblemen?

Norris heeft gewoon de grootste kans om hier te winnen. Maar afgelopen race zat er ook een Williams en Mercedes bij, dus ik ben benieuwd of die "over de max" gaan om weer hoog te eindigen.
Bij de laatste race zorgde de banden op het laatste moment ook voor problemen voor sommigen.
Max rijdt komend weekend met de "nieuwe" motor van Brazilië. Dus hij heeft hopelijk wat meer pk's tot zijn beschikking.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Shinji schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:12:
[...]

Maar wat maakt een opzettelijke crash van Tsunoda dan wel sportief volgens jou?
Om te voorkomen dat Piastri de titel aan Norris gunt door hem voorbij te laten. Die twee strepen elkaar dan weg waardoor het neutraal wordt. In mijn boekje in ieder geval :+

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sjaool schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:54:
[...]

Max rijdt komend weekend met de "nieuwe" motor van Brazilië. Dus hij heeft hopelijk wat meer pk's tot zijn beschikking.
Afgelopen race niet met die nieuwe motor gereden? Dus toen nog een 'oude'? Dus deze motor hebben ze echt voor 2 races in de pool gezet? Interessant!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
IJsbeer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:17:
[...]

Afgelopen race niet met die nieuwe motor gereden? Dus toen nog een 'oude'? Dus deze motor hebben ze echt voor 2 races in de pool gezet? Interessant!
Yep, Verstappen heeft afgelopen race met die oude motor gereden. Geen idee of hij Las Vegas ook met die motor heeft gereden, maar ze hebben blijkbaar wel gekeken wat logisch was voor Qatar...

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• RobertMe
Bron dat Verstappen de afgelopen race met een echt oude motor gereden heeft?

De FIA documenten staat immers alleen maar "previously used" in. Dat kan van alles betekeken. De Brazilië motor in Q en een andere/oudere in de race, of een oudere in de Q en dd Brazilië motor in de race. Het kan een tactische beslissing zijn. Het kan om betrouwbaarheid gaan dat ze gewisseld hebben. Etc etc.

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:35

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Tijdens de voorbeschouwing bij viaplay zeiden ze dat RB de oude erin hadden gezet, wegens mindere stabiliteit van de nieuwe motor. Ze hadden meer vertrouwen in de oude.

Geen idee wat er waar van is.

Huub Huub Barbatruc!

• ArcticWolf
  • Niet online
DNA_Saint schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:35:
Tijdens de voorbeschouwing bij viaplay zeiden ze dat RB de oude erin hadden gezet, wegens mindere stabiliteit van de nieuwe motor. Ze hadden meer vertrouwen in de oude.

Geen idee wat er waar van is.
Sam Collins zei het ook op F1TV idd.

De reden die ze opgeven kan van alles betekenen, kans is groot dat ze de nieuwere motor hebben verscheept naar Honda om 100% nagekeken te worden om op Abu Dhabi op vol vermogen ingezet te kunnen worden. Zelfs als je alles per vliegtuig doet, dan kost dat wel meer dan een week...

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ArcticWolf schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:44:
[...]

Sam Collins zei het ook op F1TV idd.

De reden die ze opgeven kan van alles betekenen, kans is groot dat ze de nieuwere motor hebben verscheept naar Honda om 100% nagekeken te worden om op Abu Dhabi op vol vermogen ingezet te kunnen worden. Zelfs als je alles per vliegtuig doet, dan kost dat wel meer dan een week...
Huh? Mogen ze een motor die al een keer gebruikt is gewoon terug sturen naar de fabriek om problemen op te lossen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• ArcticWolf
  • Niet online
evilution schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:49:
[...]

Huh? Mogen ze een motor die al een keer gebruikt is gewoon terug sturen naar de fabriek om problemen op te lossen?
Ja, onder voorwaarde mogen ze dingen vervangen met het oog op betrouwbaarheid (lekkende olie leidingen, etc...) ze mogen in ieder geval altijd de gehele motor inspecteren op schade. Een volledige revisie mag niet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 03-12-2025 17:59 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:47

Pierre

Van nature lui!

Er is nog geen meter gereden en het gaat de goede richting uit in dit topic >:)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• sjaool

sjaool

Pierre schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:07:
8 hele pagina's (bij mij tenminste) en er is nog geen meter gereden. :D

• RobertMe
ArcticWolf schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:57:
[...]

Ja, onder voorwaarde mogen ze dingen vervangen met het oog op betrouwbaarheid (lekkende olie leidingen, etc...) ze mogen in ieder geval altijd de gehele motor inspecteren op schade. Een volledige revisie mag niet ;)
Nee, niet echt.

Als die de eerste keer gebruikt wordt / poule in gaat wordt deze door de FIA verzegeld. Vervolgens kun je er dus vrijwel niks meer aan doen. En als je het zegel verbreekt is het voor de FIA een nieuwe motor.
Je kunt dus mogelijk misschien met wat geluk met een kleine camera er in kijken. Maar als je dingen wilt vervangen is de kans toch wel heel heel heel groot dat je het zegel moet slopen.

En "verbeteren betrouwbaarheid" is toegestaan onder de engine freeze. Je mag het "ontwerp" aanpassen omwille van betrouwbaarheid, wat je dus kunt gebruiken door een nieuwe motor te nemen / aan de poule toe te voegen. Je kunt niet de bestaande motor (uit de poule) aanpassen.

• RobertMe
sjaool schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:14:
[...]

8 hele pagina's (bij mij tenminste) en er is nog geen meter gereden. :D
Heb jij dan nog minder als 25 posts per pagina? Bij mij zijn het namelijk 7 hele pagina's. En de 8e zijn we aan bezig (net zoals Lewis. Maar wij zullen de 8e wel sneller halen :+)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:18

Major_ton

Shoot!

Pierre schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:07:
Het gaat nog een lekkere chaos worden hoor hier in dit topic! Als je een samenvatting gaat maken tot nu toe lijkt het haast wel zeker dat Max straks op 1 rijdt, Paistri op 3 en Norris op 4, waarbij Piastri zijn plek aan Norris gaat geven om hem aan het kampioenschap te helpen. Reality check; echt van alles kan nog gebeuren. Eerst de kwalificatie maar eens zien! Dat wordt op zichzelf al heel spannend en het zal een enigszins kenbaar gaan maken welke strategie RBR en Mclaren gaan kiezen. Ik denk dat ze voor Max alles in gaan zetten op maximale race pace. Een undercut met pitstops kan wel eens cruciaal worden hier. Het enige wat Max kan doen is proberen de snelste te zijn, verder heeft hij geluk nodig dat McLaren en de rijders het ergens laten vallen.

In 2021 had het zo moeten zijn. Max was (ook) toen de morele winnaar van het jaar en het kwartje viel zijn kant op. Dit seizoen heeft Max denk ik nóg meer de gun factor mee, maar of hij ook nogmaals het geluk aan zijn zijde heeft? Misschien willen we het té graag en lukt het daarom juist niet. Ik schat zijn kans in op 20%.

Some infinities are bigger than others.

• ArcticWolf
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:15:
[...]

Nee, niet echt.

Als die de eerste keer gebruikt wordt / poule in gaat wordt deze door de FIA verzegeld. Vervolgens kun je er dus vrijwel niks meer aan doen. En als je het zegel verbreekt is het voor de FIA een nieuwe motor.
Je kunt dus mogelijk misschien met wat geluk met een kleine camera er in kijken. Maar als je dingen wilt vervangen is de kans toch wel heel heel heel groot dat je het zegel moet slopen.

En "verbeteren betrouwbaarheid" is toegestaan onder de engine freeze. Je mag het "ontwerp" aanpassen omwille van betrouwbaarheid, wat je dus kunt gebruiken door een nieuwe motor te nemen / aan de poule toe te voegen. Je kunt niet de bestaande motor (uit de poule) aanpassen.
Mercedes heeft de motor van Norris @ Zandvoort toch ook nagekeken en dat was een olie lek ergens... Volgens mij worden de onderdelen verzegeld maar niet de hele motor. Je mag iig niet de kop, zuigers/veren, krukas, lagers etc vervangen maar leidingen mag naar mijn weten wel altijd.
Geen idee of je de motor een compressietest mag geven, maar zie niet in waarom niet...

• LZ86
  • Nu online
Ik ga ervan uit dat Norris WK binnenhaalt.

Hij hoeft niet meer te doen dan top 4 te rijden, en dat in de beste auto van de grid. Dus wegblijven bij onrust en rustig je eigen race rijden.

Als ie onrustig gaat worden en gaat strijden om winst, zie ik het nog wel misgaan voor m. Forceren gaat bij hem nooit goed, dan maakt ie domme fouten

• d-vine
  • Laatst online: 19:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrRmyl2nqDknslL0PDj2zCozQjw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nOgYFNKnQAMFHJAslb92Vbzy.png?f=fotoalbum_large

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LZ86 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:24:
Hij hoeft niet meer te doen dan top 4 te rijden
Top 3 als Verstappen wint.

Maurice079 in "[F1 2025] Race 24 GP van Abu Dhabi" voor de plaatjes van de permutaties :)

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 03-12-2025 18:39 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RobertMe
ArcticWolf schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:22:
[...]

Mercedes heeft de motor van Norris @ Zandvoort toch ook nagekeken en dat was een olie lek ergens... Volgens mij worden de onderdelen verzegeld maar niet de hele motor. Je mag iig niet de kop, zuigers/veren, krukas, lagers etc vervangen maar leidingen mag naar mijn weten wel altijd.
Geen idee of je de motor een compressietest mag geven, maar zie niet in waarom niet...
Leidingen etc zijn natuurlijk geen onderdeel van de motor ;) En Norris in Zandvoort was helemaal geen motor issue maar dus "buiten de motor". Kan het wel dat Mercedes iets heeft nagekeken nog, maar repareren zullen ze niet mogen. Waarbij de motor zichzelf uberhaupt al uit voorzorg had uitgeschakeld. Dus mogelijk dat uberhaupt al uit de data zelf bleek dat er niks aan de hand was. Bv dus doordat de limieten waarop die zich uitgeschakeld hoger staan dan de daadwerkelijke tolerantie die er is.

• LZ86
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:38:
[...]

Top 3 als Verstappen wint.

Maurice079 in "[F1 2025] Race 24 GP van Abu Dhabi" voor de plaatjes van de permutaties :)
Oh, ik was in de veronderstelling dat p4 ook genoeg was omdat ie nog voorbij Kimi was gekomen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LZ86 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:55:
Oh, ik was in de veronderstelling dat p4 ook genoeg was omdat ie nog voorbij Kimi was gekomen.
Als hij achter Kimi was gebleven, dan had P3 niet genoeg geweest voor Norris bij winst van Verstappen, omdat ze dan gelijk zouden eindigen en Verstappen dan 8 vs 7 races gewonnen heeft. Daarom was men zo pissig bij Red Bull ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• LZ86
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:57:
[...]

Als hij achter Kimi was gebleven, dan had P3 niet genoeg geweest voor Norris bij winst van Verstappen, omdat ze dan gelijk zouden eindigen en Verstappen dan 8 vs 7 races gewonnen heeft. Daarom was men zo pissig bij Red Bull ;)
Mea culpa, had ik het verkeerd begrepen.

Maar alsnog. Met die bak moet ie makkelijk minimaal 3e worden. Tenzij Merc ineens een belachelijk goede dag heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 03-12-2025 19:03 ]

• d-vine
  • Laatst online: 19:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9pGvy4ZDvq07Zsq7s6MotI_Waw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/5b06xxQ0HjXqvFFsj4qyGsWA.gif?f=user_large

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:41
ArcticWolf schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:22:
[...]

De motor is verzegeld, maar dat betekent inderdaad niet dat je hem niet na kan kijken. Ze maken röntgenfoto‘s(?) om barstjes enz op te sporen. Bekijken met camera de cylinderwanden om slijtage patronen te checken. Meten compressie. Dat soort zaken.

En ze kunnen uiteraard onderhoud plegen.

Dus als ze zien dat een motor na een volledige race afstand helemaal tip top is, dan kunnen ze bepalen of ze de motor op 110% kunnen zetten.

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:38

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:41
Fanta schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:33:
[...]
Even terug naar het scenario dat Max als leider de laatste ronde in gaat, Piastri als 3e en Norris als 4e. Ik kan jou op een briefje geven dat Zak dan op de lijn komt om Piastri even van zijn gas te laten gaan. Piastri kan dan namelijk toch geen kampioen meer worden, maar Norris wel.
Maar wat is dan hét moment?
Stel: Max rijdt 1, Piastri 2, Russell 3, Lando 4.
Laatste ronde: een achterblijver raakt de muur en laat wat achter. Gele vlaggen. Max rijdt er vlak achter en rijdt lek op stukje carbon, zakt af naar 3. Piastri komt op 1, Russell op 2. Norris rijdt op 4 en komt niet voorbij Max. Piastri kampioen.
Dus op welk moment zijn de kansen voor Piastri echt verkeken?

• AvK
  • Laatst online: 20:05

AvK

Ready Set Go

Ha ha ha. We struikelen over elkaar heen met allerlei scenario's.
Heerlijk om te zien (lezen) dat het zo leeft.

Op kantoor gaat het er ook steeds over. Zo leuk.
Lijkt 2021 wel. Ook zoveel energie.

Morfische resonantie heet dat.
(Samen denkende individuen die elkaar onbewust beïnvloeden en zorgen dat het GAAT gebeuren)

Zoiets. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• LZ86
  • Nu online
AvK schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:03:
Ha ha ha. We struikelen over elkaar heen met allerlei scenario's.
Heerlijk om te zien (lezen) dat het zo leeft.

Op kantoor gaat het er ook steeds over. Zo leuk.
Lijkt 2021 wel. Ook zoveel energie.

Morfische resonantie heet dat.
(Samen denkende individuen die elkaar onbewust beïnvloeden en zorgen dat het GAAT gebeuren)

Zoiets. :)
In 2021 had ik megagroot vertrouwen in de goede afloop voor VER. Vervolgens was die race helemaal kut tot die safetycar.

Nu ben ik een stuk voorzichtiger de McLaren is gewoon de betere auto. Mocht het gebeuren voor VER is dat niet meer dan terecht. Mocht een McLaren ermee weglopen heb ik er vrede mee. Dan heeft het niet zo mogen zijn. Het is verder duidelijk wie de beste coureur was dit seizoen, die rijdt iig niet bij McLaren

[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 03-12-2025 20:15 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de
Officiële Tweakers Discord