Voor de 'techniek' zou ik het ergens mooier vinden als je minder verschillen had in de krachtbronnen, bijvoorbeeld even veel PK's (of kW) maar door een de motor efficiënter te maken in de krachtoverbrenging (hogeren Nm) op de banden (maar dan wel zo precies afgesteld dat je niet wegslipt) eerder op snelheid te komen, of (doordat de motor veilig meer toeren kan maken), dan wel een ingenieus ideetje waardoor de overbrenging op de banden op enige moment wat sneller kan, waardoor de topsnelheid hoger ligt.
Het komt dan véél meer op de techniek van de auto (en hoe coureurs daarmee overweg kunnen) ipv de kracht van de motor aan.
De huidige 'overspeed' verschillen vind ik soms echt wel te groot tussen de koplopers en de middenmoot of gasten achteraan op het grid. Op een recht stuk eenvoudig inhalen zou (in bovenstaande situatie) dus alleen kunnen als je iets slims hebt bedacht voor hogere snelheid op de top (niet doordat je simpelweg een sterkere motor hebt) óf doordat je bijvoorbeeld een hoger/ efficiënter koppel hebt waardoor je sneller je topsnelheid bereiken kan, dus iedere meter die je aan het optrekken bent, ga je eigenlijk sneller dan diegene voor je.
Lang verhaal waaarmee ik eigenlijk bedoel te zeggen dat het jammer is dat de krachtbron zo'n grote bepalende factor is.
[
Voor 4% gewijzigd door
jbdeiman op 20-10-2025 08:44
]