• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24
Henkoes schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:30:
Hallo allemaal,

Hoe betrouwbaar is de abaart proxy ipv gast777 ivm meer dan 3 zendures?

ik ken de username abaart helemaal niet hier op tweakers?
Daar hebben we het eergisteren over gehad: DeadMetal in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Maarten60 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:38:
Vandaag had ik een internetstoring. Deze is uiteindelijk opgelost door een reset van het modem.

Mijn Home Assistant draait achter een volledig UniFi-netwerk. Tijdens de storing bleef het lokale netwerk functioneren, maar alle Zendure-data in Home Assistant stopte met updaten. Na herstel van de internetverbinding kwamen de updates weer terug.
Ik gebruik de zenSDK integratie van Gielz met lokale communicatie naar de batterij. Nu probeer ik te begrijpen waar het probleem zit. Ik zie twee mogelijke verklaringen:

Hypothese 1
De integratie van Gielz stopt met pollen of verwerken van data wanneer Home Assistant geen internetverbinding meer heeft, ondanks dat de batterij lokaal bereikbaar is.

Hypothese 2
De Zendure firmware/API stopt zelf met het verversen van lokale data zodra de batterij de verbinding met de Zendure-cloud verliest. De lokale API blijft dan wel bereikbaar, maar levert geen nieuwe meetwaarden meer aan.

Heeft iemand dit gedrag ook gezien of getest?

Met name gebruikers die:
* zenSDK lokaal gebruiken;
* internet bewust blokkeren;
* of de MQTT-spoof oplossing gebruiken;

zouden mogelijk kunnen bevestigen welke van deze twee hypotheses het meest waarschijnlijk is.
Zou echt iets intern moeten zijn. Ik heb hier vorig jaar de heerlijke Odido storingen meegemaakt en alles bleef toen gewoon netjes doordraaien; gielz in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

YvonneVP schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:28:
Dit kan misschien interessant worden als we per januari 2027 niet meer kunnen salderen. Iets om misschien in de gaten te houden, zeker voor degenen die nu handelen.

https://jeroen.nl/blog/zonnebonus-vergelijken-voor-terugleveren-stroom
Nou, 1 januari 2027 ligt toch nog een heel eind weg.
Mijn overtuiging is dat er tegen het einde van het jaar heel veel nieuwe dingen gaan komen. Nieuwe aanbiedingen, nieuwe constructies, contracten en voorwaarden, nieuwe wetgeving en nog meer wat we ons nu niet kunnen verzinnen.
Ik zou dus voorlopig niet teveel gaan anticiperen met de huidige markt als referentie.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-06 22:41
Niet meer nodig.

[ Voor 97% gewijzigd door Tiesert op 20-06-2026 22:41 ]

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
Ik heb na installatie van Zendure-HA-ZenSDK @gielz steeds een issue staan in Home Assistant:
Zendure zenSDK (Gielz) gebruikt een onbekende actie

Fout · Gerapporteerd door Automatisering

De automatisering "Zendure zenSDK (Gielz)" (automation.zendure_zensdk_gielz) heeft een onbekende actie: logbook.log.

Deze fout voorkomt dat de automatisering correct wordt uitgevoerd. Misschien is deze actie niet langer beschikbaar, of misschien heeft een typefout het veroorzaakt.

Je kunt deze fout oplossen door[url="http://HA-IP:8123/config/automation/edit/1781637272070"] de automatisering te bewerken [/url]en de actie te verwijderen.

Kies Verzenden om te bevestigen dat je deze automatisering hebt opgelost.
Kijk ik bij Settings, dan is het logboek gedeelte geel, met allen een waarschuwing. Er staan geen logboek entries.
De logboek-integratie is niet geladen. Voeg het a...
(de rest van de tekst is afgebroken en krijg ik niet in beeld.

De applicatie draait verder al een paar dagen goed op Handelen. Nu ben ik niet zo'n codeer-held en weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Hebben meer mensen dit issue? Is er een oplossing voor?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Maarten60 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:38:
Vandaag had ik een internetstoring. Deze is uiteindelijk opgelost door een reset van het modem.

Mijn Home Assistant draait achter een volledig UniFi-netwerk. Tijdens de storing bleef het lokale netwerk functioneren, maar alle Zendure-data in Home Assistant stopte met updaten. Na herstel van de internetverbinding kwamen de updates weer terug.
Ik gebruik de zenSDK integratie van Gielz met lokale communicatie naar de batterij. Nu probeer ik te begrijpen waar het probleem zit. Ik zie twee mogelijke verklaringen:

Hypothese 1
De integratie van Gielz stopt met pollen of verwerken van data wanneer Home Assistant geen internetverbinding meer heeft, ondanks dat de batterij lokaal bereikbaar is.

Hypothese 2
De Zendure firmware/API stopt zelf met het verversen van lokale data zodra de batterij de verbinding met de Zendure-cloud verliest. De lokale API blijft dan wel bereikbaar, maar levert geen nieuwe meetwaarden meer aan.

Heeft iemand dit gedrag ook gezien of getest?

Met name gebruikers die:
* zenSDK lokaal gebruiken;
* internet bewust blokkeren;
* of de MQTT-spoof oplossing gebruiken;

zouden mogelijk kunnen bevestigen welke van deze twee hypotheses het meest waarschijnlijk is.
Dit komt toch vooral doordat de interne webserver over de zeik gaat als hij geen phone home meer kan doen naar Zendure? (Die spoof oplossing zou dat idd moeten verhelpen)

(Iets wat overigens is opgelost blijkbaar in de laatste firmware)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-06 20:46
Maar niet over hoe betrouwbaar het script is toch? Behalve dat 1 iemand een hangende batterij had?
Henkoes schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Maar niet over hoe betrouwbaar het script is toch? Behalve dat 1 iemand een hangende batterij had?
Je zou hem ook gewoon zelf kunnen proberen want elke gebruiker heeft weer andere wensen (en problemen) en wellicht maak je het project beter. Het probleem waar ik zelf altijd tegen aanloop is dat op Github tig projecten dagelijks worden aangemaakt op basis van AI vibe-coding en vervolgens 0 ondersteuning hebben omdat ze code na code uitspugen.

Vergelijk het een beetje met de crompouce op naar de volgende hype.

Maar je hebt nu toch een goed werkende set? Een thuisbatterij is nou niet echt een FOMO product. Het werkt of het werkt niet.

• Jacqui
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-06 19:08
Goeiemorgen allen, in de Zendure app zag ik dat er een update klaarstaat voor het activeren van Zenki 2.0, die allerlei verbeteringen zou moeten bieden, op het gebied van AI, dynamische prijzen, auto laden, zonverwachting etc . Ook schijnen er een paar nieuwe modussen beschikbaar te zijn om hierbij te helpen.
Ik ben benieuwd of iemand al ervaring heeft met Zenki 2.0 en de nieuwe modussen en hoe goed deze de prijsoptimalisatie regelt.

De laatste ca. 3 maanden ben ik erg tevreden met de Zendure-HA-ZenSDK van Gielz en waarop ik de aansturing nu heb ingeregeld met een extra eigen automatisering:
Als duur of goedkoop, dan dynamisch handelen, daarbuiten Slim ontladen.
Als EV laden, dan
Nu we nog kunnen salderen, hoeft de NOM nog niet zozeer en accepteer ik dat er af en toe stroom van het net komt. Dit zijn immers alleen de (zeer) goedkope momenten, waarbij de prijs richting 0 of daaronder is.
Voor mijn gevoel heeft deze configuratie voor mij een zeer gunstig resultaat, zonder dat ik er dagelijks naar om hoef te kijken. Daarbij prioriteer ik dus eigenlijk puur op prijs en hou ik geen rekening met de verwachtte zonopbrengst, of met de benodigde stroom om de nacht door te komen.

Ik ben nu dus benieuwd of de Zenki 2.0 hier iets vergelijkbaars doet of het wellicht beter kan.
Kortom, zonder zelf het wiel te moeten uitvinden, ben ik benieuwd naar jullie ervaring met Zenki 2.0.

• Hippe Lip

Hippe Lip

gielz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:15:
[...]
Maar je hebt nu toch een goed werkende set? Een thuisbatterij is nou niet echt een FOMO product. Het werkt of het werkt niet.
En dat is precies waarom ik een beetje angstig ben voor de NR upgrade naar 22.0.0.
Ik vroeg al eens naar ervaringen maar kreeg geen reacties.
Is die upgrade 100% safe, of kan dat issues geven? Moet ik aansluitend aan die upgrade nog andere dingen aanpassen?
Ik weet wat ik heb (en dat werkt prima), maar niet wat ik krijg … :X

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jacqui schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:21:
Goeiemorgen allen, in de Zendure app zag ik dat er een update klaarstaat voor het activeren van Zenki 2.0, die allerlei verbeteringen zou moeten bieden, op het gebied van AI, dynamische prijzen, auto laden, zonverwachting etc . Ook schijnen er een paar nieuwe modussen beschikbaar te zijn om hierbij te helpen.
Ik ben benieuwd of iemand al ervaring heeft met Zenki 2.0 en de nieuwe modussen en hoe goed deze de prijsoptimalisatie regelt.

De laatste ca. 3 maanden ben ik erg tevreden met de Zendure-HA-ZenSDK van Gielz en waarop ik de aansturing nu heb ingeregeld met een extra eigen automatisering:
Als duur of goedkoop, dan dynamisch handelen, daarbuiten Slim ontladen.
Als EV laden, dan
Nu we nog kunnen salderen, hoeft de NOM nog niet zozeer en accepteer ik dat er af en toe stroom van het net komt. Dit zijn immers alleen de (zeer) goedkope momenten, waarbij de prijs richting 0 of daaronder is.
Voor mijn gevoel heeft deze configuratie voor mij een zeer gunstig resultaat, zonder dat ik er dagelijks naar om hoef te kijken. Daarbij prioriteer ik dus eigenlijk puur op prijs en hou ik geen rekening met de verwachtte zonopbrengst, of met de benodigde stroom om de nacht door te komen.

Ik ben nu dus benieuwd of de Zenki 2.0 hier iets vergelijkbaars doet of het wellicht beter kan.
Kortom, zonder zelf het wiel te moeten uitvinden, ben ik benieuwd naar jullie ervaring met Zenki 2.0.
Als je even de laatste paar pagina’s doorleest kom je wel info daarover tegen.
Heb je de zoekfunctie al gebruikt, @Jacqui ?

En je zit hier in het topic over Zendure met HA. Als het je werkelijk gaat on de vraag over de werking van Zenki hoort dat misschien meer thuis in het ‘gewone’ Zendure-topic?

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 21-06-2026 10:31 ]

<John O`Mill>

• Jacqui
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-06 19:08
Hippe Lip schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Als je even de laatste paar pagina’s doorleest kom je wel info daarover tegen.
Heb je de zoekfunctie al gebruikt, @Jacqui ?

En je zit hier in het topic over Zendure met HA. Als het je werkelijk gaat on de vraag over de werking van Zenki hoort dat misschien meer thuis in het ‘gewone’ Zendure-topic?
Daar heb ik zelf over nagedacht, maar ik ben juist benieuwd naar het verschil met de oplossing van Gielz. Na de aanschaf van de batterijen, vorig jaar, was ik nog niet onder de indruk van de toenmalige functionaliteit van de app. Als dat AI moet voorstellen, dan kan ik dat beter, vond ik 8) . Daarop heb ik HA icm met Gielz's oplossing ingevoerd en ben daar erg tevreden over.

Verder heb ik weinig informatie kunnen vinden over de ervaring met Zenki 2.0, maar misschien is het daarvoor ook nog te recent op de markt.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:35
Hippe Lip schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:24:
[...]

En dat is precies waarom ik een beetje angstig ben voor de NR upgrade naar 22.0.0.
Is die upgrade 100% safe, of kan dat issues geven? Moet ik aansluitend aan die upgrade nog andere dingen aanpassen?
Ik heb hier NR versie 22.0.0 draaien. Qua werking zie ik geen verschil met de oudere versies, maar qua uiterlijk wel. Ik heb wel een paar oude Nodes moeten verwijderen volgens mijn, maar dat weet ik ook niet helemaal zeker meer.

Als ik twijfel over een update dan wacht ik vaak ook even.
Maar als je na 1 week wachten en geen verdere grote klachten kunt vinden op internet, kun je er vanuit gaan dat de update je geen problemen gaat opleveren.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-06 20:46
gielz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Je zou hem ook gewoon zelf kunnen proberen want elke gebruiker heeft weer andere wensen (en problemen) en wellicht maak je het project beter. Het probleem waar ik zelf altijd tegen aanloop is dat op Github tig projecten dagelijks worden aangemaakt op basis van AI vibe-coding en vervolgens 0 ondersteuning hebben omdat ze code na code uitspugen.

Vergelijk het een beetje met de crompouce op naar de volgende hype.

Ik bedoel ook betrouwbaar als in “veilig”.

de 777 proxy support maar 3 omvormers. Ik heb er dus 4.

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:16
Henkoes schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ik bedoel ook betrouwbaar als in “veilig”.

de 777 proxy support maar 3 omvormers. Ik heb er dus 4.
Tweakers is voor techneuten en door techneuten. Dat betekent dat iedereen hier z'n best doet om de ander zo goed mogelijk te helpen. Maar het vraagt ook wat van degene die geholpen wordt. Het is de bedoeling dat je ook zelf dingen probeert en ja dat gaat soms niet helemaal vanzelf. Ik begrijp dat er mensen zijn die dat niet leuk vinden of daar geen zin in hebben, maar voor die groep in Zenki bedoeld. Alles wat hier door leden beschikbaar is gemaakt is open source en allemaal liefdewerk oud papier. Niks let je om de code na te pluizen op zaken waarvan jij denkt dat ze niet veilig zijn. Als dat te moelijk is omdat je die ervaring niet hebt, kan je de code ook in claude stoppen en vragen of hij issues ziet in de gebruikte aanpak.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb een Peblar Business laadstation geïnstalleerd. Deze heeft een Home Assistent integratie.
ZuinigeRijder in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

Fijn is dat de Peblar Business ook puur op zon kan laden én dat deze de HomeWizard P1 meter hiervoor kan gebruiken. Daarnaast kan ik door de ingebouwde MID meter ook verdienen aan ERE certificaten:

[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Ik gebruik voor mijn 2x Zendure SF800 Plus @gielz en @gast777 proxy.

Nu wil ik niet dat de Zendures tegenwerken aan het laden van nul op de meter (puur zonne-laden). Heb nu een automatisering gemaakt, wanneer de auto aan het laden is, de Zendures naar Standby gaan. Bij het stoppen met laden, gaan de Zendures naar Nul op de meter.

Ik heb een nieuwe yaml file aangemaakt: /homeassistant/packages/peblar.yaml met als inhoud:
code:
1
2
3
input_boolean:
  ev_heeft_voorrang:
    name: EV heeft voorrang
P.S. kan ook in configuration.yaml

Daarnaast een automatisering gemaakt (Settings -> Automations -> + Create Automation):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: EV prioriteit reconciler
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.peblar_ev_charger_status
      - sensor.peblar_ev_charger_vermogen
      - input_boolean.ev_heeft_voorrang
    trigger: state
  - event: start
    trigger: homeassistant
actions:
  - variables:
      status: "{{ states('sensor.peblar_ev_charger_status') | lower }}"
      vermogen: "{{ states('sensor.peblar_ev_charger_vermogen') | float(0) }}"
      ev_actief: "{{ status == 'charging' and vermogen > 1000 }}"
      zendure_huidig: "{{ states('input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren') }}"
  - if:
      - condition: template
        value_template: "{{ ev_actief }}"
    then:
      - if:
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.ev_heeft_voorrang
            state: "off"
        then:
          - target:
            action: input_boolean.turn_on
      - if:
            value_template: "{{ zendure_huidig != 'Standby' }}"
        then:
          - target:
              entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
            data:
              option: Standby
            action: input_select.select_option
    else:
      - if:
            state: "on"
        then:
          - delay:
              minutes: 3
          - variables:
              status2: "{{ states('sensor.peblar_ev_charger_status') | lower }}"
              vermogen2: "{{ states('sensor.peblar_ev_charger_vermogen') | float(0) }}"
              nog_actief: "{{ status2 == 'charging' and vermogen2 > 1000 }}"
          - if:
                value_template: "{{ not nog_actief }}"
            then:
              - target:
                action: input_boolean.turn_off
mode: single
Gebruikt:
- input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren

Wanneer je een ander laadstation hebt, waar je ook kunt detecteren dat die aan het laden is, kun je deze automation aanpassen.

Daarnaast heb ik een automation die de Zendures terugzet naar Nul op de meter, wanneer het laden gestopt is
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: EV na laden Zendure modus herstellen
triggers:
  - entity_id: input_boolean.ev_heeft_voorrang
    to: "off"
actions:
  - target:
    data:
      option: Nul op de meter
Hoop dat iemand er iets aan heeft.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 20:06

Osxy

Holy crap on a cracker

ZuinigeRijder schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:18:
Ik heb een Peblar Business laadstation geïnstalleerd. Deze heeft een Home Assistent integratie.

Fijn is dat de Peblar Business ook puur op zon kan laden én dat deze de HomeWizard P1 meter hiervoor kan gebruiken. Daarnaast kan ik door de ingebouwde MID meter ook verdienen aan ERE certificaten:

Nu wil ik niet dat de Zendures tegenwerken aan het laden van nul op de meter (puur zonne-laden). Heb nu een automatisering gemaakt, wanneer de auto aan het laden is, de Zendures naar Standby gaan. Bij het stoppen met laden, gaan de Zendures naar Nul op de meter.

Ik heb een nieuwe yaml file aangemaakt: /homeassistant/packages/peblar.yaml met als inhoud:
code:
1
2
3
input_boolean:
  ev_heeft_voorrang:

Daarnaast een automatisering gemaakt (Settings -> Automations -> + Create Automation):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
triggers:
  - entity_id:
actions:
  - variables:
  - if:
    then:
      - if:
        then:
          - target:
      - if:
        then:
          - target:
            data:
    else:
      - if:
        then:
          - delay:
          - variables:
          - if:
            then:
              - target:
Gebruikt:

Wanneer je een ander laadstation hebt, waar je ook kunt detecteren dat die aan het laden is, kun je deze automation aanpassen.

Daarnaast heb ik een automation die de Zendures terugzet naar Nul op de meter, wanneer het laden gestopt is
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
triggers:
actions:
  - target:
    data:
Heb soort gelijke automatisering gemaakt (is in dit topic te vinden) maar daar heb ik als extraatje in dat zodra mijn opwek hoger is dan max van 1 fase de accu alsnog op NOM wordt gezet.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• sanderjohan
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 22:24
Beste mensen,

Ik heb op dit moment een Zendure SolarFlow 2400 AC met 4x AB3000X (11,52 kWh), aangestuurd via Home Assistant met de Gielz zenSDK-integratie. Ik wil uitbreiden naar 4.800W gecombineerd laad/ontlaadvermogen

Heeft iemand hier ervaring met het door elkaar draaien van een 2400 AC (4x AB3000X) en een 2400 Pro (4x AB2000S) via de zenSDK proxy?

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14:40
[...]

NR v22.0.0 draait hier, naast HA 2026.6.4, als een zonnetje op m'n RPi5.

PV 4340Wp OW | 2x SF2400AC | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-06 15:50
Noutie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:37:
[...]

Herstarten heb ik heel vaak gedaan, ook omdat ik alle updates heb gedraaid. Volgens mij draait het wel gewoon.

[Afbeelding]
Ondertussen de boel aan de praat @Noutie ?

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max

• DeadMetal
[...]

Ook hier geen problemen met de nieuwste NR.

• metalmarco
  • Laatst online: 23-06 15:50
[...]

Hier sinds de uitgave van 22.0.0 al draaien. Draai het in HA als APP, en geen problemen ervaren.
En anders als jij wel problemen ervaart, kan je ook altijd je backup van NR weer terug zetten (mits je een backup maakt iig) ;)

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max

• Maarten60
@ZuinigeRijder dank voor het delen van je oplossing.
Ik heb een vergelijkbare oplossing maar zet de batterij niet op Stand-by maar op ‘Alleen slim opladen’. Als er dan toch nog pv overschot is gaat dat naar de batterij en niet naar het net.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Maarten60 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:49:
@ZuinigeRijder dank voor het delen van je oplossing.
Ik heb een vergelijkbare oplossing maar zet de batterij niet op Stand-by maar op ‘Alleen slim opladen’. Als er dan toch nog pv overschot is gaat dat naar de batterij en niet naar het net.
Heb je dan niet het probleem van 2 kapiteins op het schip.
Mijn Peblar Business laadpaal gaat minder/meer zonneladen afhankelijk van de P1 meter.
Mijn batterijen gaan uiteindelijk mogelijk volledig opladen (1600 Watt), zodat de lader niet het volle vermogen kan uitnutten. Mijn panelen leveren maximaal 4000 Watt, ik laad op 1 fase met max 14A (ongeveer 3100 Watt). Huisverbruik er nog bij (ongeveer 160 Watt sluipverbruik, 160 Watt koelen, 40 Watt PC).

• Maarten60
ZuinigeRijder schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Heb je dan niet het probleem van 2 kapiteins op het schip.
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Hoewel mijn Smappee laadpaal ook met zonne-overschot kan laden, maak ik meestal een handmatige inschatting. Op een mooie dag is overschot geen issue, maar met af en toe een wolk, voor mij, niet praktisch. Als je batterij nog niet vol is kan laden met overschot helpen, want je laadt de auto met stabiel vermogen (niet maximaal) en overschot gaat in batterij.
Dus ik heb maar 1 kapitein.
Ik heb een grote batterij in verhouding tot nachtverbruik. Ik zet de batterij ook wel eens op nom tot 80% SoC. Dan kan je iets sneller laden.
Ik heb een automatisering voor ‘laden met overschot’. 80% soc scenario doe ik handmatig. In beide gevallen gaat de batterij automatisch terug naar nom als laden klaar is of pauzeert..

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 20:36

ben

Ik ben bezig in HA om een automation te maken welke bij het starten van de oven (+ energie socket) mijn door Gielz aangestuurde AC2400+ batterij sneller met het gewenste vermogen gaat ontladen zodat deze hopelijk het vermogens pendelen van mijn oven beter kan bijhouden, het is me wel gelukt om wanneer de oven aangaat de batterij op "alleen slim ontladen" wordt gezet maar dan is de batterij nog steeds te laat met ontladen, nu zat ik te denken wanneer de oven aan wordt gezet er direct minimaal 50W wordt ontlaad zodat deze mogelijk sneller op de vermogens pieken van de oven kan reageren maar ik ben er nog niet uit hoe je dit zou kunnen instellen en of dat überhaupt een oplossing zou zijn, iemand een idee ?
ben schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:38:
Ik ben bezig in HA om een automation te maken welke bij het starten van de oven (+ energie socket) mijn door Gielz aangestuurde AC2400+ batterij sneller met het gewenste vermogen gaat ontladen zodat deze hopelijk het vermogens pendelen van mijn oven beter kan bijhouden, het is me wel gelukt om wanneer de oven aangaat de batterij op "alleen slim ontladen" wordt gezet maar dan is de batterij nog steeds te laat met ontladen, nu zat ik te denken wanneer de oven aan wordt gezet er direct minimaal 50W wordt ontlaad zodat deze mogelijk sneller op de vermogens pieken van de oven kan reageren maar ik ben er nog niet uit hoe je dit zou kunnen instellen en of dat überhaupt een oplossing zou zijn, iemand een idee ?
Een oven is lastig want die gaat de hele tijd aan en uit. Je zou ervoor kunnen kiezen om tijdens het koken standaard 2400 watt te ontladen (meestal rond de 30 min) in de seizoenen dat je genoeg stroom over hebt.

De trigger kan dan bijvoorbeeld een knop zijn in de keuken of een energy socket om het te automatiseren. Dit kan een afzuiger zijn, staat hij aan dan gaan ontladen.

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 20:36

ben

gielz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Een oven is lastig want die gaat de hele tijd aan en uit. Je zou ervoor kunnen kiezen om tijdens het koken standaard 2400 watt te ontladen (meestal rond de 30 min) in de seizoenen dat je genoeg stroom over hebt.

De trigger kan dan bijvoorbeeld een knop zijn in de keuken of een energy socket om het te automatiseren. Dit kan een afzuiger zijn, staat hij aan dan gaan ontladen.
Dank voor je snelle reactie,

met Handmatig/2400W is dat inderdaad ook in een HA automation te regelen maar ik had gehoopt dat dit efficiënter had gekunt, het gaat me ook niet zo zeer voor de kosten maar omdat het kan, maar als het inderdaad een hardware matige beperking is dan moet ik het maar zo laten, overigens de trigger die ik hiervoor gebruik is een energie socket voor de oven (boven de 50W automation actief)

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:23
Sinds de update naar versie 2, zie ik in Gielz dashbord regelmatig dit verschijnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ia3gUy1sWolvBjVuY6LwM-66Vc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YZ66DSauU1BikqAPCbprdbL9.png?f=user_large soort loop van over en undershoot
ik gebruik een solarflow 800 plus met de zendure p1 meter
ik heb niks toegevoegd aan hems, als ik de batterij wel toevoeg aan hems en de gielz automatisering uitzet, is dit gedrag er niet meer.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
raven22 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:23:
Sinds de update naar versie 2, zie ik in Gielz dashbord regelmatig dit verschijnen:
[Afbeelding] soort loop van over en undershoot
ik gebruik een solarflow 800 plus met de zendure p1 meter
ik heb niks toegevoegd aan hems, als ik de batterij wel toevoeg aan hems en de gielz automatisering uitzet, is dit gedrag er niet meer.
Welke modus heb je geselecteerd? Het lijkt wel op Alleen slim laden.

• raven22
Pakhaas schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:31:
[...]

Welke modus heb je geselecteerd? Het lijkt wel op Alleen slim laden.
smart discharge only

zet ik @gielz automatisering uit en de batterij in hems dan zie je gelijk het verschil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TexBNJNZCahO19Ex9NdusqZbcv8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vIwT9MGW8e5yj0BuffawZsZ4.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door raven22 op 21-06-2026 21:47 ]

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Hippe Lip

Hippe Lip

RemmyB83 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:58:
Ik heb hier NR versie 22.0.0 draaien. Qua werking zie ik geen verschil met de oudere versies, maar qua uiterlijk wel. Ik heb wel een paar oude Nodes moeten verwijderen volgens mijn, maar dat weet ik ook niet helemaal zeker meer.

Als ik twijfel over een update dan wacht ik vaak ook even.
Maar als je na 1 week wachten en geen verdere grote klachten kunt vinden op internet, kun je er vanuit gaan dat de update je geen problemen gaat opleveren.
Dank je, @RemmyB83. Dat het goed zal werken vertrouw ik nu wel, maar soms zit ‘the devil in the details’. Je zegt dat je een paar oude nodes moest verwijderen. Nou, daar gaat het dan al: ik kan redelijk goed uit de voeten met HA, maar NR is totaal onbekend en complex terrein voor mij. Het herkennen of ik iets aan zou moeten passen (zoals nodes verwijderen) wordt dan al lastig en het uitvoeren ervan al helemaal! Je moet nou net niet het verkeerde weggooien … :?

<John O`Mill>

• Pakhaas
  • Nu online
raven22 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:33:
[...]

smart discharge only

zet ik @gielz automatisering uit en de batterij in hems dan zie je gelijk het verschil

[Afbeelding]
Smart discharge only is Alleen slim ontladen :D

Dat is precies wat hij doet. Als er voldoende PV is gaat hij laden en als daarna meer verbruik is dan opwek gaat hij niet ontladen. Precies wat de grafiek laat zien. Dat het in HEMS anders gaat komt waarschijnlijk omdat daar een andere soort modus wordt gedraaid.

Je moet de juiste modus kiezen bij wat je beoogd te doen:

https://github.com/Gielz1...iki/NL-%E2%80%90-Modussen

[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 21-06-2026 21:51 ]

• raven22
Pakhaas schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:50:
[...]

Smart discharge only is Alleen slim ontladen :D

Dat is precies wat hij doet. Als er voldoende PV is gaat hij laden en als daarna meer verbruik is dan opwek gaat hij niet ontladen. Precies wat de grafiek laat zien. Dat het in HEMS anders gaat komt waarschijnlijk omdat daar een andere soort modus wordt gedraaid.

Je moet de juiste modus kiezen bij wat je beoogd te doen:

https://github.com/Gielz1...iki/NL-%E2%80%90-Modussen
Ik had gielz geswitched naar smart matching en dan zie ik hetzelfde. Hems staat in automatisch of eigenverbruik modus.
Voor de update naar versie 2 heb ik dat gedrag niet eerder gezien

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:18:

code:
1
2
3
input_boolean:
  ev_heeft_voorrang:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
triggers:
  - entity_id:
actions:
  - variables:
  - if:
    then:
      - if:
        then:
          - target:
      - if:
        then:
          - target:
            data:
    else:
      - if:
        then:
          - delay:
          - variables:
          - if:
            then:
              - target:
Gebruikt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
triggers:
actions:
  - target:
    data:
Dank @ZuinigeRijder. Zoiets ga ik tegen het eind van het jaar ook bouwen voor gebruik met mijn Zappi. Tot die tijd wil ik door dynamisch handelen nog wat van mijn batterij terugverdienen.

Wat ik mis bij jouw opzet is dat je geen rekening lijkt te houden met het minimum level van EV-laden (ca. 1500W).
Als je nou de teruglevering meet en die is nog onder die 1500W, dan laat je dat in je batterij lopen. Pas boven de 1500W gaat het de auto in.
Sla je dat punt bewust over?

Ik heb dan nog de complicatie dat mijn totale PV-opbrengst boven de max van het 1-fase laden uit kan komen en dan moet dat overschot weer wél de batterij in.
Zonneladen doe ik altijd op één fase; omschakelen kost tijd en gaat dan te vaak heen en weer, waarna de auto er na een paar keer switchen mee ophoudt is mijn ervaring inmiddels.

<John O`Mill>

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:10:
[...]

Dank @ZuinigeRijder. Zoiets ga ik tegen het eind van het jaar ook bouwen voor gebruik met mijn Zappi. Tot die tijd wil ik door dynamisch handelen nog wat van mijn batterij terugverdienen.

Wat ik mis bij jouw opzet is dat je geen rekening lijkt te houden met het minimum level van EV-laden (ca. 1500W).
Als je nou de teruglevering meet en die is nog onder die 1500W, dan laat je dat in je batterij lopen. Pas boven de 1500W gaat het de auto in.
Sla je dat punt bewust over?

Ik heb dan nog de complicatie dat mijn totale PV-opbrengst boven de max van het 1-fase laden uit kan komen en dan moet dat overschot weer wél de batterij in.
Zonneladen doe ik altijd op één fase; omschakelen kost tijd en gaat dan te vaak heen en weer, waarna de auto er na een paar keer switchen mee ophoudt is mijn ervaring inmiddels.
Bij mij is het minimum level van laden ongeveer 1248 Watt (IONIQ 5 + Peblar). Ik zou ook verwachten dat dit 6A zou zijn, maar blijkbaar is dit lager :? In het algemeen is de zon-opbrengst meer. Ik heb nog niet gezien dat het laden stopte, ondanks dat er te weinig zon-opbrengst was. Weet niet of de lader pas stopt, wanneer langere tijd de P1 meter importeert? Of dat de Peblar altijd 6A laadt in Puur zonne-laden?

Ik kijk wel naar het vermogen of deze aan het laden is of niet:
code:
1
en
code:
1
Andere mogelijkheid zou zijn dat de automation ook kijkt naar de P1 meter en wanneer er (teveel) geïmporteerd wordt van het net én de lader op het minimum zit, inderdaad de batterijen ook mee gaan doen.

Zo kun je natuurlijk ook teveel terugleveren in de batterijen stoppen.

Probleem bij beide scenario's is het hebben van 2 kapiteins op het schip, zodat de lader en batterijen elkaar gaan tegenwerken.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Hippe Lip Oh ja, je kunt de batterijen op Handmatig laden zetten op een bepaald wattage en de laadpaal de rest laten opmaken, bij meer zonneoverschot dan 1 fase. Kan wel zijn dat de lader niet altijd maximaal laadt.
raven22 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:58:
[...]

Ik had gielz geswitched naar smart matching en dan zie ik hetzelfde. Hems staat in automatisch of eigenverbruik modus.
Voor de update naar versie 2 heb ik dat gedrag niet eerder gezien
Welke Zendure(s) heb je staan en welke slimme meter?

• raven22
gielz schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:53:
[...]

Welke Zendure(s) heb je staan en welke slimme meter?
Issue is al opgelost, ik had een stukje code gemaakt om de quooker pieken uit de p1 waarde te filteren, maar daar zat een foutje in.

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 17:32
Dit weekend weer even een aparte situatie gehad, 1 van mijn units was "frozen" en het lukte mij niet om deze weer aan het leveren of laden te krijgen. Mijn situatie is zo dat ik drie dezelfde setjes heb op 3 aardlek automaten. En setje drie was volgens gast 777 aan de beurt om te ontladen, maar helaas helemaal niets.

Dus heel veel dingen getest zoals ik eigenlijk altijd doe in geval van een issue, maar niets.... dus dan maar een reset van de units gaan doen, dus ik naar de meterkast om ze stroomloos te maken en uit te zetten, wat blijkt er ligt een aardlek uit (van alleen die ene Zendure). dit is waarschijnlijk gebeurd door het onweer van de nacht (tijdstip van een knal kwam wel ongeveer overeen met de data in HA)

Maar nu de eigenlijke vraag... Waarom kan ik nergens in HA of in de Zendure App zien dat er een unit geen netspanning heeft? Alles draait door van die unit, ik zag aanpassingen binnenkomen,kon zelf parameters aanpassen, maar geen enkel signaal dat er een probleem met de stroom is..

MIs ik iets??

• c0mplex1
Mscroos schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:31:
Maar nu de eigenlijke vraag... Waarom kan ik nergens in HA of in de Zendure App zien dat er een unit geen netspanning heeft? Alles draait door van die unit, ik zag aanpassingen binnenkomen,kon zelf parameters aanpassen, maar geen enkel signaal dat er een probleem met de stroom is..

MIs ik iets??
Niet verder vertellen ;) , maar met de propertie 'gridState' monitor je of de Zendure een verbinding heeft met het grid.

Oja, de Proxy moet wel aangepast worden, want die geeft deze propertie niet door.

[ Voor 7% gewijzigd door c0mplex1 op 22-06-2026 12:27 ]

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 17:32
c0mplex1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Niet verder vertellen ;) , maar met de propertie 'gridState' monitor je of de Zendure een verbinding heeft met het grid.

Oja, de Proxy moet wel aangepast worden, want die geeft deze propertie niet door.
@c0mplex1 Thanks!

@gast777 heb jij plannen om dit erbij te zetten in de proxy? ik zou het wel mooi vinden om hier een push message op in te kunnen stellen. Word deze parameter door @gielz wel gebruikt en kan de proxy als er 1 geen stroom heeft dit doorsturen aan de Gielz integratie?

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:19
Ik heb sinds kort een Zendure AC2400+ met een extra 3000L batterij. P1 meter van HomeWizard. HA draait op een Raspberry PI 3B. Gielsz zijn aansturing in gebruik. HEMS uitgeschakeld.
Zonnecellen op het zuiden, na 9 jaar zit het geleverd vermogen op een perfecte dag rond 3800W.

Batterij staat op max 800W ontladen, en 2000W laden. Opladen opstarten bij -300, marge 50; ontladen starten bij 150, marge 30.

Ik zie veel relais schakeling (laatste dagen ca: 800, 500, 300). Ik ben aan het spelen om wat zaagtanden in de batterij oplaad/ontlaad grafiek weg te poetsen. Met name tussen 8:00 en 11:00 en 's avonds zijn de schakelingen er duidelijk. Inzoomend op vanmorgen 0:30 - 1:15 (alles slaapt, alleen een airco die de slaapkamer koel houdt is aktief, zonder airco is het normaal verbruik schommelendtussen de 150 - 300W).
Batterij is bijna leeg, de airco wordt af en toe gevoed door de batterij (800W). Zie grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iEkmV9uajRgKwCU40lTF71fp08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9dFqbrGUJiXsWpChFKEgyhB.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe krijg ik het aantal relaisschakelingen significant naar beneden (<100/dag) ? Terwijl in de ochtend de batterij vlot oplaadt?
Pvdbogaard schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:49:
Ik heb sinds kort een Zendure AC2400+ met een extra 3000L batterij. P1 meter van HomeWizard. HA draait op een Raspberry PI 3B. Gielsz zijn aansturing in gebruik. HEMS uitgeschakeld.
Zonnecellen op het zuiden, na 9 jaar zit het geleverd vermogen op een perfecte dag rond 3800W.

Batterij staat op max 800W ontladen, en 2000W laden. Opladen opstarten bij -300, marge 50; ontladen starten bij 150, marge 30.

Ik zie veel relais schakeling (laatste dagen ca: 800, 500, 300). Ik ben aan het spelen om wat zaagtanden in de batterij oplaad/ontlaad grafiek weg te poetsen. Met name tussen 8:00 en 11:00 en 's avonds zijn de schakelingen er duidelijk. Inzoomend op vanmorgen 0:30 - 1:15 (alles slaapt, alleen een airco die de slaapkamer koel houdt is aktief, zonder airco is het normaal verbruik schommelendtussen de 150 - 300W).
Batterij is bijna leeg, de airco wordt af en toe gevoed door de batterij (800W). Zie grafiek.
[Afbeelding]

Hoe krijg ik het aantal relaisschakelingen significant naar beneden (<100/dag) ? Terwijl in de ochtend de batterij vlot oplaadt?
Schakelingen als de zon onder is zou je eigenlijk niet moeten zien want hij is altijd bezig. Welk model slimme meter heb je? (dmsr versie). En controleer dit ook even op je P1 of dit ook klopt.

De P1 zal er ongeveer zo moeten uitzien

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:21

Eboman

Ondertitel

iemand dit toevallig eerder gezien, gielz stuurt de accu goed aan, maar de accu lijkt niet te volgen (2400 Pro). Misschien omdat hij bijna vol is ? Ik zat toevallig mee te kijken, maar heb van het weekend de upgrade naar de nieuwe FW gedaan voor HEMS2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvQ9IqjsVh4v0QVtM_9jxHqEsL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvrM4nP8IijIhPu4Mzgl17n6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dynzTaZZUwD3w7P3XZJs6FxbnDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/olzylElGYslp67O7SFZ0d8w2.png?f=fotoalbum_large

Signature

• Pvdbogaard
@gielz

Landys & Gyr E350 slimme meter, 5.0

P1 meter: levert regelmatig 500W als het echt donker is. Mmmmm. De P1 zit op een HomeWizard gevoede 1 naar 4 P1 splitter. Hier zit de Zendure P1 ook in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfqDnyWnl-su0YdkeMOcUaHmHhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3dmE7yZzNLagpqtZx0r14fE.jpg?f=fotoalbum_large

• RemmyB83
Eboman schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:39:
iemand dit toevallig eerder gezien, gielz stuurt de accu goed aan, maar de accu lijkt niet te volgen (2400 Pro). Misschien omdat hij bijna vol is ? Ik zat toevallig mee te kijken, maar heb van het weekend de upgrade naar de nieuwe FW gedaan voor HEMS2.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je vermogen wordt idd beperkt omdat je batterij bijna vol(96%) is.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

Pvdbogaard schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:46:
@gielz

P1 meter: levert regelmatig 500W als het echt donker is. Mmmmm. De P1 zit op een HomeWizard gevoede 1 naar 4 P1 splitter. Hier zit de Zendure P1 ook in.

[Afbeelding]
Met een goed werkende 5.0 meter zou het er ongeveer zo uit moeten zien;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x11KksUD-I2nrTDTJBSjdXi_70w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jco69OElhImpNGo8y21wtHTm.png?f=user_large

• RemmyB83
Pvdbogaard schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:46:
@gielz

[Afbeelding]
Er is al veel in dit topic geschreven over je slimmemeter. Dus even zoeken voor extra info.
Kort samengevat.
Meet elke sec, maar update maar elke 10sec.
Gielz meet standaard elke 5 sec, dus krijg je gekke schommelingen in de aansturing.
Een oplossing is om gielz op 10sec interval te zetten.

Edit:
Zie oa.
noo in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 22-06-2026 14:43 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Pvdbogaard
@RemmyB83 Maar hoe verklaard dat de 500W teruglevering midden in de nacht, ongeveer elke minuut? Ik zal de instelling naar 10s zetten.

• RemmyB83
Pvdbogaard schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:13:
@RemmyB83 Maar hoe verklaard dat de 500W teruglevering midden in de nacht, ongeveer elke minuut? Ik zal de instelling naar 10s zetten.
Door dat de intervallen niet synchroon lopen krijg je overcompensatie.
Stel je verbruik is 500W, gielz geeft 500W door. Vervolgens controleert gielz opnieuw, maar je slm geeft nog maals 500W, omdat die niet is geupdate. Dus gielz geeft nog eens 500W extra. Kortom 500W te veel. Vervolgens word je slm geupdate en krijgt gielz door er is 500 te veel is. Op deze manier krijg je allemaal correcties, zowel positief als negatief(laden en ontladen)

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:02
metalmarco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Ondertussen de boel aan de praat @Noutie ?
Jahoor, ik had een oude automation erin staan. Dit gaf geen update aan de hartslagsensor. Vandaar het rode kruis. Dank je.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-06 22:07
Mscroos schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:39:
[...]

@c0mplex1 Thanks!

@gast777 heb jij plannen om dit erbij te zetten in de proxy? ik zou het wel mooi vinden om hier een push message op in te kunnen stellen. Word deze parameter door @gielz wel gebruikt en kan de proxy als er 1 geen stroom heeft dit doorsturen aan de Gielz integratie?
Dit lijkt me wel een nuttige om toe te voegen. Het zal dan zo werken: Als alle Zendures gridState "1" (verbonden) geven, geeft de proxy "1" door. Als er minimaal een "0" geeft, wordt "0" doorgegeven aan HA.

De volgende versie zal deze feature hebben :)

Je kan trouwens ook zelf een langzame REST polling rechtstreeks naar de Zendures doen (60 sec interval of meer om ze niet te veel te belasten). Dan heb je de informatie iets minder snel, maar krijg je het uiteindelijk wel.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• c0mplex1
gast777 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:47:
Je kan trouwens ook zelf een langzame REST polling rechtstreeks naar de Zendures doen (60 sec interval of meer om ze niet te veel te belasten). Dan heb je de informatie iets minder snel, maar krijg je het uiteindelijk wel.
Persoonlijk heb ik hier een slechte ervaring mee.
De Zendures begonnen te hakkelen, ongeacht welke refresh frequentie ik instelde.

• gast777
Test versie geeft het inmiddels door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj8IrL913hVYiFfsFQiNCinaLWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N5Wqxugs1sWBoGmNbcHaATwZ.png?f=fotoalbum_large

Ik zal nog even wachten met de REST sensor te maken in de standaard proxy lijst. Mocht @gielz dit namelijk evt willen toevoegen aan de Gielz REST sensoren O-) , dan is het niet nodig om hem ook in de proxy lijst op te nemen.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:26

R.K

Ik krijg met enige regelmaat een AC-error in het logboek van HA, Die error duurt exact een seconde en is dan weer weg.. In de app zie ik er niets van terug. Komt op willekeurige tijden, maar duurt nooit langer dan een seconde.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmJ4__Ju_airOjZ9ercRBEv7Z3k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/itc5E8ax3eHC9ZDjE2iSzfIE.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door R.K op 22-06-2026 20:17 ]

R.K schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:55:
Ik krijg met enige regelmaat een AC-error in het logboek van HA, Die error duurt exact een seconde en is dan weer weg.. In de app zie ik er niets van terug. Komt op willekeurige tijden, maar duurt nooit langer dan een seconde.

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Ik denk als je bij andere sensoren kijkt dat je hetzelfde ziet. Wifi. Er is even geen connectie tussen HA en je batterijen. Zolang het bij een seconde blijft zou ik er niet zo wakker van liggen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• R.K

R.K

Devke schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Ik denk als je bij andere sensoren kijkt dat je hetzelfde ziet. Wifi. Er is even geen connectie tussen HA en je batterijen. Zolang het bij een seconde blijft zou ik er niet zo wakker van liggen.
Andere sensoren waaronder WiFi hebben het ook rond dezelfde tijd, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat er een storing in het apparaat zelf is. Heb onlangs eens het knopje op de omvormer ingedrukt, toen was het bliksenschichtje rood, om gelijk weer naar groen te gaan.
R.K schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Andere sensoren waaronder WiFi hebben het ook rond dezelfde tijd, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat er een storing in het apparaat zelf is. Heb onlangs eens het knopje op de omvormer ingedrukt, toen was het bliksenschichtje rood, om gelijk weer naar groen te gaan.
Hier zie ik dat ook. Of het bliksemschichtje dan ook even rood is? Zo snel ben ik niet meer 🤣

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001

koboy

Heb een idee voor een icon

Pvdbogaard schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:13:
De aansturing in Gielz staat standaard op 5 seconden om ook de batterij tijd te geven te reageren. Met een update frequentie van 10 seconden vanuit de meter zou ik hem eerder op 20 of 25 seconden zetten om te beginnen, en eventueel daarvanuit langzaamaan experimenterend terug.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• RemmyB83
koboy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:19:
[...]

De aansturing in Gielz staat standaard op 5 seconden om ook de batterij tijd te geven te reageren. Met een update frequentie van 10 seconden vanuit de meter zou ik hem eerder op 20 of 25 seconden zetten om te beginnen, en eventueel daarvanuit langzaamaan experimenterend terug.
Inprincipe heeft de batterij genoeg tijd om zich aan te passen. Ik begrijp daarom ook niet, waarom 20sec dan opeens beter zou zijn. Enige probleem kan zijn dat gielz interval valt in seconde 9 van die van de slimmemeter, en hij daardoor grotedeels achter de feiten aanloopt. Al kun je dat ook oplossen door gielz niet per 10sec in te stellen, maar te laten updaten zodra er een update is vanuit de slimmemeter

[ Voor 9% gewijzigd door RemmyB83 op 22-06-2026 22:03 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:16
ctrl-tab schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:56:
[...]

Dus met wat overcapaciteit die je wilt verhandelen is nextenergie het best. Einde jaar eens kijken !
Er zullen misschien nog wijzigingen gaan komen onder de energieleveranciers. Ik hoop dat ze concurrerender gaan worden net als wanneer je een vast tarief hebt. Het wordt inderdaad even aankijken en in de gaten houden wat de energieleveranciers gaan doen. Waar ik niet op hoop is dat ze ook voor dynamische contracten een terugleververgoeding gaan vragen zoals bij veel vaste tarieven momenteel veelvuldig wel het geval is.

• koboy

koboy

RemmyB83 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Inprincipe heeft de batterij genoeg tijd om zich aan te passen. Ik begrijp daarom ook niet, waarom 20sec dan opeens beter zou zijn. Enige probleem kan zijn dat gielz interval valt in seconde 9 van die van de slimmemeter, en hij daardoor grotedeels achter de feiten aanloopt. Al kun je dat ook oplossen door gielz niet per 10sec in te stellen, maar te laten updaten zodra er een update is vanuit de slimmemeter
Het kost de batterij een paar seconden om op/af te regelen. Hierdoor is bij een 10 seconden update "fout". Door pas een meting later een nieuwe aanpassing zorg je er voor dat de accu zich aanpast aan een situatie die klopt waardoor je een rustiger regelgedrag krijgt doordat je overshoots voorkomt.

Stel je het volgende voor: er gaat een oven aan van 1500W (voor lange tijd). Bij een 10 seconden update krijg je dan:
- accu gaat op regelen naar 1500W
- 10s later geeft de meter nog 150W verbruik aan over de laatste 10s. De accu regelt op naar 1650W (wat veel minder tijd kost)
- 10s later geeft de meter 140W teruglevering aan, de accu regelt terug naar 1510W
Etc
Wanneer de oven uitgaat krijg je een overshoot naar terugleveren, waardoor de accu bij NOM ineens gaat laden en je een bak extra relais schakelingen krijgt.

Met een update frequentie van 20 secondes voorkom je de overshoot ten koste van een vertraagde reactie.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• koboy

koboy

YvonneVP schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Er zullen misschien nog wijzigingen gaan komen onder de energieleveranciers. Ik hoop dat ze concurrerender gaan worden net als wanneer je een vast tarief hebt. Het wordt inderdaad even aankijken en in de gaten houden wat de energieleveranciers gaan doen. Waar ik niet op hoop is dat ze ook voor dynamische contracten een terugleververgoeding gaan vragen zoals bij veel vaste tarieven momenteel veelvuldig wel het geval is.
Die terugleverkosten zijn er vaak al in de vorm van inkoopkosten. Nextenergy is 1 van die partijen, dus die 50% is deels een sigaar uit eigen doos. Om deze reden komt Zonneplan er bij lage tarieven als beste uit.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-06 21:23
Gramser schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:37:
@gast777 Het zou zomaar kunnen, wat je schetst. Dat de 2400AC en 2400AC+ meer verschillen dan we denken wat dit issue betreft.

Hoe dan ook - de zendures zitten nu op een apart SSID op een bedraad AP. Helemaal voor hen alleen. We gaan kijken wat er gebeurt.

Ik kan nu trouwens wel besluiten het AP op een HW Energy Socket te zetten voor een remote herstart :+

Nee Gramser - afblijven nou!
Zet je wel je HW op diezelfde SSID? Anders verliest die misschien ook z'n verbinding! :+ _O-

Oke, Oke oude }:O uit de sloot, maar niemand had hem gemaakt!

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
Ik ben behoorlijk bezig geweest met mijn nieuwe beste vriend Claude Code. Ik had de @gielz integratie draaien, dat werkte perfect. Toen ik de nieuwe set (2400AC+) kreeg ben ik gaan experimenteren met de Node Red flow van @gast777 . Werkte ook echt super, vele malen beter dan de logica van HEMS.

Maar ik wilde de 2400AC laden/ontladen op 800watt (veiligheid, maar ook om te testen hoe de pieken worden opgevangen als test voor een eventuele aanschaf van een SolarFlow 800+), en de 2400AC+ op 2400/2400. Dit was met de huidige flow niet mogelijk.

Inmiddels heb ik de Node Red integratie dusdanig aangepast dat je per inverter het IP adres, het laadvermogen, ontlaad-vermogen, en de capaciteit kan instellen op het dashboard. De Node Red flow pikt nieuwe waarden iedere minuut automatisch op.

Daarnaast heb ik een nieuwe automatisering gebouwd die het volgende doet:
1. Rond 13:00 worden de prijzen van Nord Pool ingeladen
2. Dan wordt er een analyse gemaakt op basis van:
a. Verbruik afgelopen dagen
b. Voorspelde opbrengst van de zonnepanelen
c. beste laadschema voor de accu's op basis van de laagste tarieven

Hiermee wordt dan een laadplan gemaakt. Dit laadplan wordt naar mij gemaild. Daarin staat het plan (welke uren er met welk vermogen wordt geladen), hoeveel dat oplevert (gemiddelde prijs per kWh voor de hele dag) en hoeveel het voor de hele dag gaat kosten. Tevens daaronder de gegevens van als je niets doet. Dan staat er twee knoppen: Accept en Reject. Bij Accept gaat het systeem automatisch de Gielz integratie aansturen door op die tijdstippen de laden volgens het plan (in Gielz heb ik dan ook een extra modus moeten toevoegen: "Geoptimeerd laden").

Als je reject, verandert er niets. Je krijgt keurig een email dat je accepted / rejected hebt.

Helaas ben ik absoluut geen code expert zoals @gielz of @gast777 en heb ik bijna alles door Claude laten doen (zelfs toegang gegeven tot HA en de entries, helpers, etc laten aanmaken). Ik zie hier ook gelijk een nadeel in - je bouwt zelf geen kennis op. Maar het werkt wel :). Het is nog zeker niet perfect, in de zomer zal het veel minder goed werken dan in de winter. En het 'thuisverbruik' is inclusief het huidige laden van de accu, terwijl Claude denkt dat er 6.xx kWh 'over' is voor de accu. Maar dit zijn schoonheidsfoutjes die (denk ik) het plan niet zullen veranderen (in de winter althans, waarvoor het bedoeld is).

Hieronder wat screenshots... mocht er interesse zijn kan ik wel delen (ik denk via Github of per mail); voor Github moet ik even tijd inruimen (ben veel op reis). Ik heb Claude ook nog gevraagd of het mogelijk was om de totale integratie (Chielz en Gast777) te verwerken in een apart programma / automatisering. Maar ik kreeg het advies dat niet te doen: Claude gaf aan dat de integratie op deze manier eigenlijk al 'perfect' is :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XMBx1JDwcQJ_k8jKIvml3i4BV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GmDZIh3OgzGKaYXFd0cDW0vk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYEv47JsTV7v9pYYL0FW_LqDIRc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4leziPAxEbsC28lavBNUJeMh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMUSV7HtaCJiNHM50sPA_b6MV2k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ydzwVlnVwI8SaxYXP0TWJC17.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door jelleeelco op 23-06-2026 10:55 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jammer inderdaad dat je zo zelf geen inhoudelijke kennis opbouwt, @jelleeelco

Ik ben bijvoorbeeld wel nieuwsgierig in de module in HA die de mail verzend maar vooral ook naar de constructie in de mail met de knoppen. Wat gebeurt er als je op een knop drukt, hoe komt dat bij HA terecht, hoe is die communicatie? Werkt dat ook als je niet thuis bent als je op die knop in de mail drukt?

<John O`Mill>

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:06

Mimiix

Professioneel Prutser

jelleeelco schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:53:
Ik ben behoorlijk bezig geweest met mijn nieuwe beste vriend Claude Code. Ik had de @gielz integratie draaien, dat werkte perfect. Toen ik de nieuwe set (2400AC+) kreeg ben ik gaan experimenteren met de Node Red flow van @gast777 . Werkte ook echt super, vele malen beter dan de logica van HEMS.

Maar ik wilde de 2400AC laden/ontladen op 800watt (veiligheid, maar ook om te testen hoe de pieken worden opgevangen als test voor een eventuele aanschaf van een SolarFlow 800+), en de 2400AC+ op 2400/2400. Dit was met de huidige flow niet mogelijk.

Inmiddels heb ik de Node Red integratie dusdanig aangepast dat je per inverter het IP adres, het laadvermogen, ontlaad-vermogen, en de capaciteit kan instellen op het dashboard. De Node Red flow pikt nieuwe waarden iedere minuut automatisch op.

Daarnaast heb ik een nieuwe automatisering gebouwd die het volgende doet:
1. Rond 13:00 worden de prijzen van Nord Pool ingeladen
2. Dan wordt er een analyse gemaakt op basis van:
a. Verbruik afgelopen dagen
b. Voorspelde opbrengst van de zonnepanelen
c. beste laadschema voor de accu's op basis van de laagste tarieven

Hiermee wordt dan een laadplan gemaakt. Dit laadplan wordt naar mij gemaild. Daarin staat het plan (welke uren er met welk vermogen wordt geladen), hoeveel dat oplevert (gemiddelde prijs per kWh voor de hele dag) en hoeveel het voor de hele dag gaat kosten. Tevens daaronder de gegevens van als je niets doet. Dan staat er twee knoppen: Accept en Reject. Bij Accept gaat het systeem automatisch de Gielz integratie aansturen door op die tijdstippen de laden volgens het plan (in Gielz heb ik dan ook een extra modus moeten toevoegen: "Geoptimeerd laden").

Als je reject, verandert er niets. Je krijgt keurig een email dat je accepted / rejected hebt.

Helaas ben ik absoluut geen code expert zoals @gielz of @gast777 en heb ik bijna alles door Claude laten doen (zelfs toegang gegeven tot HA en de entries, helpers, etc laten aanmaken). Ik zie hier ook gelijk een nadeel in - je bouwt zelf geen kennis op. Maar het werkt wel :). Het is nog zeker niet perfect, in de zomer zal het veel minder goed werken dan in de winter. En het 'thuisverbruik' is inclusief het huidige laden van de accu, terwijl Claude denkt dat er 6.xx kWh 'over' is voor de accu. Maar dit zijn schoonheidsfoutjes die (denk ik) het plan niet zullen veranderen (in de winter althans, waarvoor het bedoeld is).

Hieronder wat screenshots... mocht er interesse zijn kan ik wel delen (ik denk via Github of per mail); voor Github moet ik even tijd inruimen (ben veel op reis). Ik heb Claude ook nog gevraagd of het mogelijk was om de totale integratie (Chielz en Gast777) te verwerken in een apart programma / automatisering. Maar ik kreeg het advies dat niet te doen: Claude gaf aan dat de integratie op deze manier eigenlijk al 'perfect' is :).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tof! Zitten deze panelen ook op je accu aangesloten? Of is dit via 220v?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• DeadMetal
Interessant. Hoewel ik het niet in deze vorm wil implementeren (mailtjes e.d, ik hou alles liever binen HA zelf), merk ik dat ik nog wel eens worstel met de vraag 'of er op de goedkope momenten bijgeladen moet worden uit het net'. Concreet komt dat dus neer op 'welk getal vul ik in bij "goedkoopste periodes vandaag"?', wat weer afhangt van hoe vol de batterij nu is, hoeveel zonopbrengst er te verwachten valt, en hoe vol je de accu uberhaupt wil hebben bij bijv. het begin van de duurdere uren (bijv. begin van de avond).
Bijv. valt er nog wat te handelen in de avond versus een 'vlakke dag' qua prijscurve waarbij wat er overdag door de zonnepanelen de accu ingaat, meer dan genoeg is voor de avond/nacht (NOM).

Ik moet me nog steeds verdiepen in Day Ahead Optimizer, of dat wat voor me is Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO maar ik wacht even af tot mijn nieuwe zonnepanelensysteem er over een week of twee ligt.

• jelleeelco
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:11:
Jammer inderdaad dat je zo zelf geen inhoudelijke kennis opbouwt, @jelleeelco

Ik ben bijvoorbeeld wel nieuwsgierig in de module in HA die de mail verzend maar vooral ook naar de constructie in de mail met de knoppen. Wat gebeurt er als je op een knop drukt, hoe komt dat bij HA terecht, hoe is die communicatie? Werkt dat ook als je niet thuis bent als je op die knop in de mail drukt?
Ja, dat is wel het grote nadeel van AI. Kijk ik leer er alsnog wel iets van, maar niet zoveel als dat je het zelf bouwt.

Die knoppen werken idd alleen als ik thuis ben, of als ik via WireGuard met mijn thuisnetwerk verbonden ben. Dat had Claude ook anders kunnen doen en heeft hij ook voorgesteld, maar ik heb daar geen interesse in (geen noodzaak). Het was voor mij ook allemaal een theoretische exercitie OF Claude dit allemaal zou kunnen en hoe...Mijn doel was om meer te leren om met AI te werken dan dat ik HA wilde leren kennen.

Die email werkt met notify.gmail in HA.

[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 23-06-2026 12:22 ]

• R.K

R.K

Hoi, Ik gebruik de Gielz aansturing voor mijn SF2400 met 4 batterijen. Ik heb echter het idee dat mijn batterijvolgorde niet klopt. Ik heb het wel juist in de Zendure integratie maar Gielz gebruikt die sensoren niet voor de aansturing.

Hoe kom ik er achter welke batterij waar hoort binnen de Gielz aansturing?

bvd,

• jelleeelco
R.K schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:31:
Hoi, Ik gebruik de Gielz aansturing voor mijn SF2400 met 4 batterijen. Ik heb echter het idee dat mijn batterijvolgorde niet klopt. Ik heb het wel juist in de Zendure integratie maar Gielz gebruikt die sensoren niet voor de aansturing.

bvd,
batterij volgorde klopt zelfs in de app van Zendure niet...ik vraag me af of het relevant is

• R.K

R.K

jelleeelco schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:39:
[...]

batterij volgorde klopt zelfs in de app van Zendure niet...ik vraag me af of het relevant is
Daar klopte het idd ook niet maar daar kun je de naam veranderen zodat het serienummer klopt met de batterij 1,2,3,of 4.

Relevant is het zeker niet maar wil het graag op volgorde hebben, tweaker :)

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
R.K schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:31:

bvd,
serienummers batterij checken en de volgorde aanpassen in de gielz settings.

volgens mij maakt het niet zoveel uit , tenzij je iets met die volgorde doet. ik zelf bereken connector weerstand en stroomverlies (dus warmte), dan moet het goed staan.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• R.K

R.K

ctrl-tab schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:42:
[...]

serienummers batterij checken en de volgorde aanpassen in de gielz settings.
Dat is het hem nou juist, in de Gielz settings zie ik geen info met serienummers, althans ik kan het niet vinden.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
R.K schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Dat is het hem nou juist, in de Gielz settings zie ik geen info met serienummers, althans ik kan het niet vinden.
De serienummers in gielz staan ook verkeerd . dat is het hele issue (digitaal vs analoog). Er zijn sensoren waar ze in staan.

Sticker buitenkant van de batterij --> beginnen met tellen vanaf boven ;)
In de settings van gielz kan je vervolgens de nummertjes aanpassen

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• R.K

R.K

ctrl-tab schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:53:
[...]

De serienummers in gielz staan ook verkeerd . dat is het hele issue (digitaal vs analoog). Er zijn sensoren waar ze in staan.

Sticker buitenkant van de batterij --> beginnen met tellen vanaf boven ;)
In de settings van gielz kan je vervolgens de nummertjes aanpassen
Ik zal het wel niet snappen, maar dan weet ik nog steeds niet of batterij 1 in mijn stapel ook batterij 1 is in Gielz

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Weet iemand hoe ik met een automation de Gielz Operation Mode kan zetten:

Ik wil bijv als ik de auto oplaadt (P1>8000watt, of lader=aan) de Zendure even op standby zetten, zodat die niet gaat dischargen.

En als deze klaar is wil ik weer de operatie vervolgen (bijv Smart charge of Smart matching).

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
RemmyB83 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:28:
[...]

Door dat de intervallen niet synchroon lopen krijg je overcompensatie.
Stel je verbruik is 500W, gielz geeft 500W door. Vervolgens controleert gielz opnieuw, maar je slm geeft nog maals 500W, omdat die niet is geupdate. Dus gielz geeft nog eens 500W extra. Kortom 500W te veel. Vervolgens word je slm geupdate en krijgt gielz door er is 500 te veel is. Op deze manier krijg je allemaal correcties, zowel positief als negatief(laden en ontladen)
Ik heb dit ook. Allemaal bergjes in de nacht dat de automation continue zit op en af te schalen wat er wordt discharged (terwijl het stroomverbruik redelijk continue is).

• Gramser
  • Laatst online: 15:14
@Kurios Veel mensen regelen dit volgens mij met de evcc-integratie in Home Assistant. Had je daar al eens naar gekeken?

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:31
R.K schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Ik zal het wel niet snappen, maar dan weet ik nog steeds niet of batterij 1 in mijn stapel ook batterij 1 is in Gielz
ik snap wat jij niet snapt. ;-)

Als je op het ip-adres van de zendure het properties report opvraagt (via http://ip-adres-zendure/properties/report) zie je in het element packData per batterij het serienummer ("sn"). In Gielz is dat de volgorde van je batterijen hoe het binnenkomt. Als je dan dat vergelijkt met de volgorde in je Zendure app of fysiek op de batterijen kun je de juiste volgorde instellen op het gielz config tabblad.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:31
Kurios schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:11:

Ik wil bijv als ik de auto oplaadt (P1>8000watt, of lader=aan) de Zendure even op standby zetten, zodat die niet gaat dischargen.

En als deze klaar is wil ik weer de operatie vervolgen (bijv Smart charge of Smart matching).
Heel simpel. Gewoon de Modus Selecteren veranderen via een automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
choose:
  - conditions:
      - condition: time
        after: "09:00:00"
        before: "18:00:00"
    sequence:
      - action: input_select.select_option
        metadata: {}
        target:
        data:
          option: Dynamisch Handelen
default:
  - action: input_select.select_option
    metadata: {}
    target:
    data:
      option: Dynamisch NOM

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• R.K

R.K

wautah91 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:46:
[...]

ik snap wat jij niet snapt. ;-)

Als je op het ip-adres van de zendure het properties report opvraagt (via http://ip-adres-zendure/properties/report) zie je in het element packData per batterij het serienummer ("sn"). In Gielz is dat de volgorde van je batterijen hoe het binnenkomt. Als je dan dat vergelijkt met de volgorde in je Zendure app of fysiek op de batterijen kun je de juiste volgorde instellen op het gielz config tabblad.
Thnx, nu snap ik het wel.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
@wautah91 dit heb ik draaien ...
  automation:
    - alias: "17 uur alleen slim ontladen"
      description: ""
      trigger:
        - platform: time
          at: "17:00:00"
      condition: []
      action:
        - service: input_select.select_option
          target:
          data:
            option: "Alleen slim ontladen"
En in de automations (settings) ziet dat er zo uit (hetzelfd bestand bevat nog 2 zaakjes, zie beneden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHRsNuw4nH2eiTfvJFcCO6RJKew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHABfyLWcBGluzf9exwKvqW0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door ppaulv op 23-06-2026 16:35 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

R.K schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:51:
[...]

voor de volgorde is dit veld input.text.zendure_2400_ac_batterij_volgorde. De serienummers staan in sensor.zendure_2400_ac_batterij_serienummers

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:11:

ZuinigeRijder in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

• gast777
Vandaag eens de AC groepen van de Zendures (SF2400AC) uitgezet voor het testen van de gridState property. Daarbij kon ik dan meteen controleren of de Zendures dan nog steeds via de offgrid stopcontacten van de zonnepanelen (en micro-omvormers) gaan opladen. Dat zou sinds een eerdere firmware versie namelijk al zijn gefixt volgens de release-notes toen (en nu zit ik op V2.0.0).

En dat gebeurde inderdaad oOo (dat kon ik in de Zendure App zien die via bluetooth verbonden was).

Daarbij ook de wifi uitgezet, voor nog meer realistisch scenario. Mooi om te weten. Zal waarschijnlijk nooit gebruikt worden, maar je weet maar nooit ;)

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:34
raven22 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:15:
[...]

Issue is al opgelost, ik had een stukje code gemaakt om de quooker pieken uit de p1 waarde te filteren, maar daar zat een foutje in.
Wil je de code delen, ik ervaar precies hetzelfde gedrag elk half uur door mijn Quooker?

• raven22
ralphkeb schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:34:
[...]

Wil je de code delen, ik ervaar precies hetzelfde gedrag elk half uur door mijn Quooker?
Zie hieronder, ik heb ook een automatisering die de quooker tussen 23 en 5.45 helemaal uitzet. Na 545 is hij dan max een kwartiertje bezig om weer op temp te komen, die periode wil ik wel meenemen uit de batterij omdat het geen pulse verwarmng is. De code staat in een bestand in de packages folder. Gebruik de gecorrigeerde p1 in gielz dashboard.
# packages/quooker_p1_filter.yaml
template:
  - sensor:
      - name: "P1 Netto Exclusief Quooker"
        unique_id: p1_netto_exclusief_quooker
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
        state: >
          {% set p1 = states('sensor.p1_zendure_api') | float(0) %}
          {% set quooker = states('sensor.sonoff_1_power') | float(0) %}

{# Bepaal of het nu tussen 05:45 en 06:00 uur is #}
          {% set n = now() %}
          {% set stabiel_opwarmen = (n.hour == 5 and n.minute >= 45) %}

{% if stabiel_opwarmen %}
            {# Tussen 05:45 en 06:00 trekken we niks af: de batterij helpt vol mee #}
            {{ p1 | round(0) }}
          {% else %}
            {# Buiten dit kwartiertje trekken we de Quooker eraf tegen het jojoën #}
            {{ (p1 - quooker) | round(0) }}
          {% endif %}

• Pakhaas
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:13:
[...]

Zie hieronder, ik heb ook een automatisering die de quooker tussen 23 en 5.45 helemaal uitzet. Na 545 is hij dan max een kwartiertje bezig om weer op temp te komen, die periode wil ik wel meenemen uit de batterij omdat het geen pulse verwarmng is. De code staat in een bestand in de packages folder. Gebruik de gecorrigeerde p1 in gielz dashboard.
template:
  - sensor:

{% set n = now() %}

{{ p1 | round(0) }}
          {% else %}
          {% endif %}
Ik zou er een drempel in maken van bijv 500w zodat hij standby verbruik wel uit de batterij haalt, maar de pulsen naar 2200w niet.

• jelleeelco
Mimiix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Tof! Zitten deze panelen ook op je accu aangesloten? Of is dit via 220v?
Nee, is een SolarEdge systeem dus AC zijdig op de Zendure(s).

• Pakhaas
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:13:
[...]

template:
  - sensor:

{% set n = now() %}

{{ p1 | round(0) }}
          {% else %}
          {% endif %}
Werk jij met @gielz want daar kan je alleen het ip adres van de p1 meter invullen. Met een template sensor heb je geen ip adres met het vermogen minus de quooker.

• raven22
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Werk jij met @gielz want daar kan je alleen het ip adres van de p1 meter invullen. Met een template sensor heb je geen ip adres met het vermogen minus de quooker.
ja gielz, ip is alleen voor homewizard p1 dacht ik
zie screenshot waar je de enntiteit invult

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FNCnxtOO202PaNUcU29MEAtUFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4MDJBotwrDaKlchWeHvsAtp1.png?f=fotoalbum_large

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:16
raven22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]
Er is ook een mogelijkheid om een afwijkende P1 sensor te gebruiken in plaats van de Homewizard. Dan moet je de sensor naam gebruiken in plaats van een ip adres. Dit zou dan in de code van de quooker ook aangepast moeten worden denk ik omdat je een andere P1 meter hebt ingevuld in de Gielz oplossing..

• Pakhaas
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]
Ah en die ip van de p1 meter laat je ook staan?

• raven22
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Ah en die ip van de p1 meter laat je ook staan?
nee, maar ik heb geen homewizard p1, ik gebruik die van zendure

edit: ik heb trouwens mbv Claude wat nieuwe code.
In de eerste werden verwarmingsmomenten naar gebruik van warmwater overdag ook gefilllterd inderdaad.

Claude kwam hiermee (moet het nog even testen):

input_datetime:
  quooker_laatste_puls:
    name: "Quooker Laatste Puls Einde"
    has_date: true
    has_time: true

template:
  - binary_sensor:
      - name: "Quooker Opwarming Actief"
        unique_id: quooker_opwarming_actief
        device_class: running
          {% set laatste = states('input_datetime.quooker_laatste_puls') %}
          {% if quooker > 500 and laatste not in ['unknown', 'unavailable'] %}
            {% set gap_min = (now() - as_datetime(laatste)).total_seconds() / 60 %}
            {{ gap_min < 15 }}
          {% else %}
            false
          {% endif %}
        delay_off:
          minutes: 20

- sensor:
          {% set n = now() %}
          {% set opwarming = states('binary_sensor.quooker_opwarming_actief') == 'on' %}

{% if stabiel_opwarmen or opwarming %}
            {{ p1 | round(0) }}
          {% else %}
          {% endif %}

automation:
  - alias: "Quooker: Registreer Einde Puls"
    id: quooker_registreer_einde_puls
    trigger:
      - platform: numeric_state
        entity_id: sensor.sonoff_1_power
        below: 100
    condition:
        value_template: >
          {{ trigger.from_state is not none and
             trigger.from_state.state | float(0) > 500 }}
    action:
      - service: input_datetime.set_datetime
        target:
          entity_id: input_datetime.quooker_laatste_puls
        data:
          datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"

[ Voor 83% gewijzigd door raven22 op 24-06-2026 12:21 ]

• Pakhaas
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:17:
[...]

nee, maar ik heb geen homewizard p1, ik gebruik die van zendure

edit: ik heb trouwens mbv Claude wat nieuwe code.
In de eerste werden verwarmingsmomenten naar gebruik van warmwater overdag ook gefilllterd inderdaad.

Claude kwam hiermee (moet het nog even testen):

input_datetime:
  quooker_laatste_puls:
    name: "Quooker Laatste Puls Einde"
    has_date: true
    has_time: true

template:
  - binary_sensor:
      - name: "Quooker Opwarming Actief"
        unique_id: quooker_opwarming_actief
        device_class: running
          {% set laatste = states('input_datetime.quooker_laatste_puls') %}
          {% if quooker > 500 and laatste not in ['unknown', 'unavailable'] %}
            {% set gap_min = (now() - as_datetime(laatste)).total_seconds() / 60 %}
            {{ gap_min < 15 }}
          {% else %}
            false
          {% endif %}
        delay_off:
          minutes: 20

- sensor:
          {% set n = now() %}
          {% set opwarming = states('binary_sensor.quooker_opwarming_actief') == 'on' %}

{% if stabiel_opwarmen or opwarming %}
            {{ p1 | round(0) }}
          {% else %}
          {% endif %}

automation:
  - alias: "Quooker: Registreer Einde Puls"
    id: quooker_registreer_einde_puls
    trigger:
      - platform: numeric_state
        entity_id: sensor.sonoff_1_power
        below: 100
    condition:
        value_template: >
          {{ trigger.from_state is not none and
             trigger.from_state.state | float(0) > 500 }}
    action:
      - service: input_datetime.set_datetime
        target:
          entity_id: input_datetime.quooker_laatste_puls
        data:
          datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
Wat bedoel je met verwarmingsmomenten? Wij gebruiken de Quooker ook voor warm water (hebben geen warmwater leiding meer naar de keuken) en hij doet dat gewoon met 2200w korte momenten, dus net als met kokend water.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Wat bedoel je met verwarmingsmomenten? Wij gebruiken de Quooker ook voor warm water (hebben geen warmwater leiding meer naar de keuken) en hij doet dat gewoon met 2200w korte momenten, dus net als met kokend water.
Eh dat is logisch want jouw warme water wordt realtime 'gemaakt' door kokend water en koud water te mengen (dat kun je enigzins regelen met een draaiknop als de temp je niet bevalt).
Dus het enige warme water dat je in de Quooker hebt is kokend.

One cookie a day keeps the doctor away !

• Pakhaas
  • Nu online
ppaulv schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Eh dat is logisch want jouw warme water wordt realtime 'gemaakt' door kokend water en koud water te mengen (dat kun je enigzins regelen met een draaiknop als de temp je niet bevalt).
Dus het enige warme water dat je in de Quooker hebt is kokend.
Precies, daarom vroeg ik mij af wat @raven22 bedoelt met verwarmingsmomenten na gebruik van warm water. Ik zie geen verschil tussen het pakken van kokend water en warm water. Beide keren slaat hij aan met 2200w voor korte of iets langere tijd.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.