• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 17:16
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:31:
@raven22 waar ik nog even benieuwd naar ben. Wat gebeurd er als er voldoende stroom van het dak komt om de quooker met 2200w te voeden. Dan wil je dat niet wegfilteren want de pv stroom is snel genoeg voor die korte pieken.

Stel er komt 3000w van PV, Huis 300w en Quooker 2200w. Dan ziet P1 meter -500w. Je levert dus nog steeds 500w terug in werkelijkheid.
Maar als je die quooker gaat wegfilteren dan denkt Zendure dat er -2700w wordt terug geleverd.

Het mooiste is dat je quooker gebruik alleen gaat wegfilteren bij (gedeetelijke) net afname en niet bij teruglevering.
code:
1
2
gefilterde_quooker = min(P1, Quooker)
resultaat = P1 - gefilterde_quooker
Dan filter je nooit meer Quooker weg dan daadwerkelijk als netafname zichtbaar is

Zelf heb ik nu een template sensor gemaakt met deze jinja:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{% set p1 = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %}
{% set quooker = states('sensor.quooker_huidig_gebruik') | float(0) %}

{% if quooker < 500 %}
  {% set quooker = 0 %}
{% endif %}

{% if now().hour == 5 and now().minute < 20 %}
  {{ p1 | round(0) }}
{% else %}
  {% set gefilterde_quooker = [p1, quooker] | min %}
  {{ (p1 - gefilterde_quooker) | round(0) }}
{% endif %}
Hiermee geldt:

05:00 t/m 05:19:59 → Quooker wordt niet weggefilterd, batterij mag helpen.
Alle andere tijden → Quooker wordt alleen weggefilterd voor zover die netafname veroorzaakt.
Zonnepanelen mogen de Quooker altijd voeden zonder dat de batterij onnodig gaat reageren.
is dat gelijk aan:
resultaat = max(P1 - Quooker, 0)

?

One cookie a day keeps the doctor away !


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
ppaulv schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:55:
[...]

is dat gelijk aan:
resultaat = max(P1 - Quooker, 0)

?
Ik begrijp je vraag niet

  • ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 17:16
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:01:
[...]

Ik begrijp je vraag niet
geeft dit hetzelfde resultaat als :
gefilterde_quooker = min(P1, Quooker)
resultaat = P1 - gefilterde_quooker

?

One cookie a day keeps the doctor away !


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
ppaulv schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:04:
[...]

geeft dit hetzelfde resultaat als :
gefilterde_quooker = min(P1, Quooker)
resultaat = P1 - gefilterde_quooker

?
Nee, niet helemaal. Bij teruglevering (negatieve P1-waarden) geeft min(P1, Quooker) een verkeerd resultaat. Je moet de filtering begrenzen op minimaal 0 W, bijvoorbeeld met min(0, P1, Quooker) of equivalent, zodat negatieve P1-waarden ongemoeid blijven.

  • ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 17:16
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Nee, niet helemaal. Bij teruglevering (negatieve P1-waarden) geeft min(P1, Quooker) een verkeerd resultaat. Je moet de filtering begrenzen op minimaal 0 W, bijvoorbeeld met min(0, P1, Quooker) of equivalent, zodat negatieve P1-waarden ongemoeid blijven.
Dat is heel smooth natuurlijk. Heb hetzelfde probleem en zoiets als dit ga ik zeker nog een keer maken.
Maar ik denk dat er 2 problemen zijn?
Ten eerste de traagheid van de p1 meter (DSMR 4.2 heb ik ....) en de traagheid van de accu. En persoonlijk zou ik deze logica gebruiken ter voorkoming van onnodig flipperen of veel te laat ergens op reageren terwijl het al historie is, En niet zoeer om die paar seconden dat onnodig aan het net geleverd wordt. Dus voor mij zou het prachtig zijn als de Zendure gewoon pieken zoals die van de quooker negeert. Tot nu toe heb ik echter geen echte oplossing daarvoor gezien die niet (!) de individuele apparaten monitort (dus met een kWh metertje (in een smart switch) aan elk apparaat).
Nu gaat het om een heel beperkt aantal dus het is te overzien.

One cookie a day keeps the doctor away !


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
ppaulv schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Dat is heel smooth natuurlijk. Heb hetzelfde probleem en zoiets als dit ga ik zeker nog een keer maken.
Maar ik denk dat er 2 problemen zijn?
Ten eerste de traagheid van de p1 meter (DSMR 4.2 heb ik ....) en de traagheid van de accu. En persoonlijk zou ik deze logica gebruiken ter voorkoming van onnodig flipperen of veel te laat ergens op reageren terwijl het al historie is, En niet zoeer om die paar seconden dat onnodig aan het net geleverd wordt. Dus voor mij zou het prachtig zijn als de Zendure gewoon pieken zoals die van de quooker negeert. Tot nu toe heb ik echter geen echte oplossing daarvoor gezien die niet (!) de individuele apparaten monitort (dus met een kWh metertje (in een smart switch) aan elk apparaat).
Nu gaat het om een heel beperkt aantal dus het is te overzien.
Hier een snelle meter. Het enige wat ik zie dat als de quooker aanspringt dat het dan 2sec duurt voordat de sensor dit corrigeert, maar ik denk voor Gielz snel genoeg. Dit jaar doe ik nog dynamisch handelen, dus nu nog niet aan de orde maar vanaf volgend jaar wel.

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:31:
@raven22 waar ik nog even benieuwd naar ben. Wat gebeurd er als er voldoende stroom van het dak komt om de quooker met 2200w te voeden. Dan wil je dat niet wegfilteren want de pv stroom is snel genoeg voor die korte pieken.
PV is wel snel genoeg maar tegen de tijd dat de automation+zendure heeft gereageerd op die verbruikspiek van de quooker (dus even wat minder batterij opladen) dan is de quooker al weer weg en heb je een overshoot teruglevering toch? Het zijn met name die heel korte bijwarm-pieken.

Je kunt een langere quookertijd verwachten als er ook echt water getapt wordt, dan zou je een watermeter moeten gebruiken.
Blijft denk toch een lastige. Je zou nog liever zien dat de Quooker pas bij bijv 85 graden bijwarmt en dan tot 98 gaat. Of instelbaar maken of zo. De warmste bel water stijgt toch op dus de eerste scheut water is écht wel heet... Maar goed, dit is niet het grote quooker topic :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:55
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:31:
@raven22 waar ik nog even benieuwd naar ben. Wat gebeurd er als er voldoende stroom van het dak komt om de quooker met 2200w te voeden. Dan wil je dat niet wegfilteren want de pv stroom is snel genoeg voor die korte pieken.

Stel er komt 3000w van PV, Huis 300w en Quooker 2200w. Dan ziet P1 meter -500w. Je levert dus nog steeds 500w terug in werkelijkheid.
Maar als je die quooker gaat wegfilteren dan denkt Zendure dat er -2700w wordt terug geleverd.

Het mooiste is dat je quooker gebruik alleen gaat wegfilteren bij (gedeetelijke) net afname en niet bij teruglevering.
code:
1
2
gefilterde_quooker = min(P1, Quooker)
resultaat = P1 - gefilterde_quooker
Dan filter je nooit meer Quooker weg dan daadwerkelijk als netafname zichtbaar is

Zelf heb ik nu een template sensor gemaakt met deze jinja:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{% set p1 = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %}
{% set quooker = states('sensor.quooker_huidig_gebruik') | float(0) %}

{% if quooker < 500 %}
  {% set quooker = 0 %}
{% endif %}

{% if now().hour == 5 and now().minute < 20 %}
  {{ p1 | round(0) }}
{% else %}
  {% set gefilterde_quooker = [p1, quooker] | min %}
  {{ (p1 - gefilterde_quooker) | round(0) }}
{% endif %}
Hiermee geldt:

05:00 t/m 05:19:59 → Quooker wordt niet weggefilterd, batterij mag helpen.
Alle andere tijden → Quooker wordt alleen weggefilterd voor zover die netafname veroorzaakt.
Zonnepanelen mogen de Quooker altijd voeden zonder dat de batterij onnodig gaat reageren.
Je hebt gelijk mbt de automatisering. Ik ging ervan uit dat de quooker langer achter elkaar zou verwarmen indien dat nodig is. Maar het blijven kortstondige pieken, alleen wat sneller op elkaar.

Ik heb het nu dus anders aangepakt. Mijn belangrijkste reden om iets aan die pieken te doen is het feit dat de relaisschakelingen de pan uitrijzen door die pieken. De batterij (800+) wordt opgeladen door de pv panelen en ineens vraagt de p1 +2200Watt. De batterij schakelt van opladen naar ontladen en tegen de tijd dat er ontladen wordt is de piek van 2200W verdwenen en hoeft er niet meer ontladen te worden. Dus weer een switch, van ontlasen naar laden.

Ik probeer nu de gielz automatisering stop te zetten zodra de smartplug van de quooker aangeeft dat er een piek aankomt. Dat houdt als het goed is de batterij in dezelfde staat zonder een relais schakeling.
Zodra de piek weg is gedurende 15 seconden wordt Gielz weer 'vrijgegeven' om zijn werk te doen.
Dus ook geen virtuele of gecorrigeerde p1 meer in gebruik.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Je hebt gelijk mbt de automatisering. Ik ging ervan uit dat de quooker langer achter elkaar zou verwarmen indien dat nodig is. Maar het blijven kortstondige pieken, alleen wat sneller op elkaar.

Ik heb het nu dus anders aangepakt. Mijn belangrijkste reden om iets aan die pieken te doen is het feit dat de relaisschakelingen de pan uitrijzen door die pieken. De batterij (800+) wordt opgeladen door de pv panelen en ineens vraagt de p1 +2200Watt. De batterij schakelt van opladen naar ontladen en tegen de tijd dat er ontladen wordt is de piek van 2200W verdwenen en hoeft er niet meer ontladen te worden. Dus weer een switch, van ontlasen naar laden.

Ik probeer nu de gielz automatisering stop te zetten zodra de smartplug van de quooker aangeeft dat er een piek aankomt. Dat houdt als het goed is de batterij in dezelfde staat zonder een relais schakeling.
Zodra de piek weg is gedurende 15 seconden wordt Gielz weer 'vrijgegeven' om zijn werk te doen.
Dus ook geen virtuele of gecorrigeerde p1 meer in gebruik.
Gielz stopzetten en weer aan geeft ook relais schakelingen.

  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:55
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:49:
[...]

Gielz stopzetten en weer aan geeft ook relais schakelingen.
ok, dan is dit dus ook niet de oplossing

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:52:
[...]

ok, dan is dit dus ook niet de oplossing
Nee. Je moet eerst zelf goed nadenken wat je wil en waarom voordat je met Claude of ChatGPT aan de slag gaat. Want AI knikt alleen maar ja en werkt alleen als je zelf weet hoe het systeem werkt. AI is weinig kritisch zeg maar...

  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:55
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:56:
[...]

Nee. Je moet eerst zelf goed nadenken wat je wil en waarom voordat je met Claude of ChatGPT aan de slag gaat. Want AI knikt alleen maar ja en werkt alleen als je zelf weet hoe het systeem werkt. AI is weinig kritisch zeg maar...
Het lijkt nu wel goed te gaan trouwens. Zal het eens in de gaten houden. Ik laat gielz trouwens niet iets uitzetten, ik zet alleen de automatisering uit en in onderstaande plaatje was er geen relaisschakeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8wAePdWDGvXaIuovHdhDrPACZ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/19L38DDvrb8FWT70zfJNQ4Nw.png?f=user_large

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12
raven22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:52:
[...]

ok, dan is dit dus ook niet de oplossing
De oplossing is gewoon de quooker van je P1 signaal aftrekken. Hoe complexer je iets maakt, hoe meer side effects je kunt verwachten. Ook al is tweaken leuk, ik denk dat je hier heel weinig winst kunt behalen, want het enige bestaansrecht van de quooker is kokend water op afroep. En het moment wanneer je thee wilt, valt niet te automatiseren.
Als het om "gewoon" warm water gaat, heb je eigenlijk het verkeerde product, dan ben je met een gewone boiler beter af. :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02:16
Hoe krijg ik het aantal relaisschakelingen significant naar beneden (<100/dag) ? Terwijl in de ochtend de batterij vlot oplaadt?
Ik heb dit probleem ook gehad. De Zendure 2400 AC "raakt in de war" als je de internet toegang blokkert. Als gevolg hiervan gaat de Zendure 2400 AC instabiel draaien met veel relaisschakelingen. Ook in alleen laden of alleen ontladen modus blijft het relais schakelen terwijl daar geen enkele grond voor is.

Oplossing: de Zendure 2400 AC (alhoewel functieloos) aan het internet hangen. De Zendure MOET helaas aan het internet.

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08
Moddemeijer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:12:
[...]

Ik heb dit probleem ook gehad. De Zendure 2400 AC "raakt in de war" als je de internet toegang blokkert. Als gevolg hiervan gaat de Zendure 2400 AC instabiel draaien met veel relaisschakelingen. Ook in alleen laden of alleen ontladen modus blijft het relais schakelen terwijl daar geen enkele grond voor is.

Oplossing: de Zendure 2400 AC (alhoewel functieloos) aan het internet hangen. De Zendure MOET helaas aan het internet.
Dat is bij de AC2400+ opgelost met firmware 2.0 ik heb internet nu volledig afgesloten, is al door meerdere ervaren

  • Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02:16
Theetjuh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:23:
[...]

Dat is bij de AC2400+ opgelost met firmware 2.0 ik heb internet nu volledig afgesloten, is al door meerdere ervaren
Volgens de app heb ik de nieuwste versie: Solarflow 2400 AC+ V1.0.3

Ik heb in de router de internet toegang geblokkeerd en een kwartiertje gewacht. Ik heb in 20 min. 2 spookschakelingen en bij de tweede was de modus eventjes unavailable. Dit wijst op het geheel wegvallen van de communicatie.

Hoe kom je aan firmware 2.0?

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08
Moddemeijer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:57:
[...]

Volgens de app heb ik de nieuwste versie: Solarflow 2400 AC+ V1.0.3

Ik heb in de router de internet toegang geblokkeerd en een kwartiertje gewacht. Ik heb in 20 min. 2 spookschakelingen en bij de tweede was de modus eventjes unavailable. Dit wijst op het geheel wegvallen van de communicatie.

Hoe kom je aan firmware 2.0?
Deze werd gewoon aangeboden in de app, er even voor zorgen dat je die op de laatste versie hebt draaien.

  • Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02:16
Theetjuh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 01:08:
[...]

Deze werd gewoon aangeboden in de app, er even voor zorgen dat je die op de laatste versie hebt draaien.
Kennelijk is versie 2.0 (tijdelijk?) uit de app verwijderd. De app geeft als nieuwste versie Solarflow 2400 AC+ V1.0.3 aan.
Moddemeijer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 01:16:
[...]

Kennelijk is versie 2.0 (tijdelijk?) uit de app verwijderd. De app geeft als nieuwste versie Solarflow 2400 AC+ V1.0.3 aan.
Kan hem hier gewoon updaten naar v2

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Moddemeijer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:12:
[...]

Ik heb dit probleem ook gehad. De Zendure 2400 AC "raakt in de war" als je de internet toegang blokkert. Als gevolg hiervan gaat de Zendure 2400 AC instabiel draaien met veel relaisschakelingen. Ook in alleen laden of alleen ontladen modus blijft het relais schakelen terwijl daar geen enkele grond voor is.

Oplossing: de Zendure 2400 AC (alhoewel functieloos) aan het internet hangen. De Zendure MOET helaas aan het internet.
Tenzij je een echte tweaker bent ;)

https://codeberg.org/DaanVervacke/zendure-spoof-european-mqtt-broker/src/branch/main

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.