Dank voor de tips! Dan ga ik het eerst eens zo inregelen. In de nacht wordt dan in principe nog steeds NOM gerealiseerd? (hier 11 kWh met vrij hoge standby verbruik) Vind het zo lastig in te schatten, maar wellicht dat ik het gewoon moet inregelen en kijken hoe het systeem op deze manier werkt. Heb je ook een tip om in de ochtend (indien bepaalde boolean 'on' staat) nog wat extra over te houden? Waarschijnlijk is het dan niet echt handig om zelf nog de modus naar standby aan te passen als dynamisch handelen voor de desbetreffende periodes is ingesteld. En gebruik je ook iets om de laadpaal wel te forceren om de auto op een bepaald moment helemaal vol te laden?Hippe Lip schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:18:
[...]
@mussov
Hier nagenoeg dezelfde configuratie. Als het je gaat om maximaal financieel rendement (tot 1 januari), dan kun je het beste uitsluitend dynamisch handelen. Ik heb ook 2x Zendure 2400AC+ met onder elk nog 3 extra batterijen. Samen dus 22 kWh.
Ik heb de Gielz ingesteld op Dynamic Trading en de instelling met 24 goedkoopste periodes en 20 duurste periodes werkt het beste. Vul dat in voor vandaag en morgen, zodat dit automatisch elke dag herhaald wordt.
Het laden duurt net iets korter, maar op deze manier weet je zeker dat je niet nét tijd tekort komt.
Ontladen duurt minder lang vanwege de (ca. 15%) verliezen.
Gebruik van NOMis financieel ongunstig, maar dat zal volgend jaar wel anders zijn. Nu nog niet doen dus.
Voor het laden van de auto gebruik ik een tweede integratie van @gielz: Dynamisch-HA. Die laat ik mijn laadpaal aansturen. Daar stel ik in hoeveel goedkoopste kwartieren ik wil laden. Via een automatisering die kijkt of de sensor.dynamisch_goedkoopste_periode op ‘ja’ staat, wordt de auto dan full-power geladen.
Op die manier kun je je auto altijd op de goedkoopste manier laden. Volledig onafhankelijk van je Zendures.
Voor volgend jaar zal ik een nieuwe configuratie moeten bedenken.
Zorg wel dat je voor je Zendures de Engelse versie van de Gielz (én van de proxy!) installeert. Want alleen dankun je beide integraties van Gielz tegelijk gebruiken en zitten ze elkaar niet in de weg.
Dit verhaal heb ik hier al eens eerder gepost, maar kan het helaas niet meer vinden.
Dat is verschillend, voor einde van dit jaar nog met saldering maakt dat niet veel uit.Moddemeijer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:59:
@Wai_AM De berekening van de Consumentenprijs is mij duidelijk. Ik kan helaas weinig vinden over de "Consumentenprijs" bij teruglevering. De Energiebelasting valt weg. In plaats van een Inkoopvergoeding is er een Terugleververgoeding. Hoe het zit met de BTW is onduidelijk.
Om nu alvast dat te gaan bedenken kan maar dat hebben de meeste mensen nog niet gedaan.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
@mussovmussov schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:42:
[...]
Dank voor de tips! Dan ga ik het eerst eens zo inregelen. In de nacht wordt dan in principe nog steeds NOM gerealiseerd? (hier 11 kWh met vrij hoge standby verbruik) Vind het zo lastig in te schatten, maar wellicht dat ik het gewoon moet inregelen en kijken hoe het systeem op deze manier werkt. Heb je ook een tip om in de ochtend (indien bepaalde boolean 'on' staat) nog wat extra over te houden? Waarschijnlijk is het dan niet echt handig om zelf nog de modus naar standby aan te passen als dynamisch handelen voor de desbetreffende periodes is ingesteld.
Als het je te doen is om maximaal financieel rendement, dan moet je NOM helemaal vergeten. Ik heb daar ook een tijdje over gedaan om dat te begrijpen, maar het is echt zo. Gewoon je helemaal richten op handelen (tot 1 januari).
Alle andere vormen van batterijgebruik zoals NOM of wat dan ook leveren onderaan de streep minder op. Echt waar.
Ja, dat is die tweede ingegratie van Gielz die ik noemde: Dynamisch-HAEn gebruik je ook iets om de laadpaal wel te forceren om de auto op een bepaald moment helemaal vol te laden?
Let wel op dat je de Engelse (=Global) versie installeer van de Zendure-HA-zenSDK.
Want Dynamisch-HA is in het Nederlands.
Alleen op die manier kun je ze naast elkaar installeren.
Met die Dynamisch-HA kun je een aantal goedkope kwartieren instellen en met een (zelfgemaakte) automatisering vertel ik mijn laadpaal dan dat die in die goedkope tijd full power moet gaan laden.
Zo wel duidelijk?
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 09:56 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Zou je het stukje met die goedkope/dure periodes eens willen uitleggen? Als je zóveel goedkoopste periodes invult, dan heb je dus infeite daarbinnen een mix van '1) nog enigszins dure', '2) enigszins goedkope' en '3) de echt goedkope' kwartieren zitten. Op sommige dagen met een hoge spread, dan ben jij al aan het laden bij de kwartieren in groep 1 en 2. Dan zit de batterij wellicht zelfs al vol voordat de prijs echt laag wordt (groep 3).Hippe Lip schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:18:
[...]
Hier nagenoeg dezelfde configuratie. Als het je gaat om maximaal financieel rendement (tot 1 januari), dan kun je het beste uitsluitend dynamisch handelen. Ik heb ook 2x Zendure 2400AC+ met onder elk nog 3 extra batterijen. Samen dus 22 kWh.
Ik heb de Gielz ingesteld op Dynamic Trading en de instelling met 24 goedkoopste periodes en 20 duurste periodes werkt het beste. Vul dat in voor vandaag en morgen, zodat dit automatisch elke dag herhaald wordt.
Hetzelfde verhaal met ontladen. Als je zoveel kwartieren als goedkoop aanmerkt, dan ben je al aan het ontladen terwijl de prijs bijv. 3 uur later een stuk hoger is. Markeer ik bijv. vandaag 8 kwartieren als 'duur', dan is de 'goedkoopste' daarvan 73 cent. Vul ik echter 20 kwartieren in, dan begint het ontladen een paar uur eerder tegen 44,7 cent.
Ik denk dus dat je goed moet kijken hoeveel kwartieren je uberhaupt nodig hebt voor opladen en ontladen (dus je capaciteit en laad/ontlaadsnelheid), en de instellingen daarop aanpassen. Om de gemiddelde prijs over de kwartieren heen zo optimaal mogelijk te hebben. Correct? Bijv. als je je accu volkrijgt in 8 kwartieren, dan hoef je er geen 24 als 'goedkoop' te markeren?
Maar dan nog heb ik het gevoel dat bovenstaande geldt voor mensen zónder zonnepanelen. Met zonnepanelen wordt het aantal kwartieren variabel. Op een zonnige dag hoeven er veel minder kwartieren als goedkoop gemarkeerd te worden, je wil enkel wat bijladen waar nodig. Op een vlakke dag qua prijscurve wil je wellicht zelfs helemaal niks doen.
[ Voor 9% gewijzigd door DeadMetal op 30-06-2026 11:02 ]
@DeadMetal zo doe ik het ook. Ik kijk per dag voor morgen wat de goedkoopste kwartieren zijn en hoeveel dure kwartieren er zijn. Ik bepaal dan of de batterijen 100% vol moeten of niet. Als bijvoorbeeld al vrij snel het tarief 25ct is voor laden en aan het einde van de avond is het tarief nog maar 32ct, dan kan dat extra bijladen niet uit ivm laadverliezen etc.
Het is een beetje spelen met de goedkope kwartieren/uren en dure kwartieren/uren. Je kan bij Gielz mooi zien wat dat doet.
Wat je laatste alinea betreft over wel/niet PV maakt dat bij dynamisch niet uit. Of je nu laadt vanuit het net of vanaf PV, het vertegenwoordigd dezelfde waarde bij een dynamisch contract, omdat je ook gewoon de marktprijs krijgt voor wat je direct vanaf PV teruglevert, en dan ook nog eens zonder laadverliezen...dus direct vanaf PV naar Net is zelfs nog iets waardevoller.
Het is een beetje spelen met de goedkope kwartieren/uren en dure kwartieren/uren. Je kan bij Gielz mooi zien wat dat doet.
Wat je laatste alinea betreft over wel/niet PV maakt dat bij dynamisch niet uit. Of je nu laadt vanuit het net of vanaf PV, het vertegenwoordigd dezelfde waarde bij een dynamisch contract, omdat je ook gewoon de marktprijs krijgt voor wat je direct vanaf PV teruglevert, en dan ook nog eens zonder laadverliezen...dus direct vanaf PV naar Net is zelfs nog iets waardevoller.
Jazeker.DeadMetal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:01:
Zou je het stukje met die goedkope/dure periodes eens willen uitleggen?
Dat kan dus niet met de integratie van @gielz, want als ik zeg dat ik wil laden met de 24 goedkoopste kwartieren, dan zitten de écht goedkope kwartieren daar als eerste in. Dan wordt het aangevuld met de iets minder goedkope kwartieren. Aanvullen van onderaf dus. Dat is hoe de Gielz in elkaar zit. Ik hoef me er niet druk om te maken wannéér die goedkope kwartieren zijn, want dat gaat vanzelf.Als je zóveel goedkoopste periodes invult, dan heb je dus infeite daarbinnen een mix van '1) nog enigszins dure', '2) enigszins goedkope' en '3) de echt goedkope' kwartieren zitten. Op sommige dagen met een hoge spread, dan ben jij al aan het laden bij de kwartieren in groep 1 en 2. Dan zit de batterij wellicht zelfs al vol voordat de prijs echt laag wordt (groep 3).
Het zou mis kunnen gaan als ik het zelf uitzoek en bijvoorbeeld zeg dat-ie moet laden vanaf 06:45 uur. Maar dat doe ik dus niet.
Hier geldt hetzelfde. Als je 20 kwartieren invult, dan worden vanzelf de 20 duurste kwartieren van die dag eruit gelicht.Hetzelfde verhaal met ontladen. Als je zoveel kwartieren als goedkoop aanmerkt, dan ben je al aan het ontladen terwijl de prijs bijv. 3 uur later een stuk hoger is. Markeer ik bijv. vandaag 8 kwartieren als 'duur', dan is de 'goedkoopste' daarvan 73 cent. Vul ik echter 20 kwartieren in, dan begint het ontladen een paar uur eerder tegen 44,7 cent.
Hier zie je een voorbeeld van morgen. Daar zie je dat de 24 goedkoopste kwartieren niet aaneengesloten zijn, want ik wil alleen de goedkoopste. Tussendoor zijn er een paar kwartieren die iets duurder zijn en die laat ik dan onbenut. Hetzelfde met het ontladen.
En zo kun je dus nooit de gunstigste periodes missen.
:strip_exif()/f/image/4R4S1TUNTK71yCUqm7U0yyfO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb in het begin ff zitten puzzelen hoe lang die erover doet om van 10% naar 100% te komen en omgekeerd. Omdat ik dat laden en ontladen altijd full-power doe, kost dat altijd even veel tijd. En het laden duurt nét iets minder dan 24 kwartieren. Het ontladen nét iets minder dan 20 kwartieren. Van beide zou misschien één kwartiertje af kunnen, maar ik laat het zo omdat ik dan een beetje marge heb. Het fiancieel resultaat zou nauwelijks iets schelen als ik het nog scherper zou timen.Ik denk dus dat je goed moet kijken hoeveel kwartieren je uberhaupt nodig hebt voor opladen en ontladen (dus je capaciteit en laad/ontlaadsnelheid), en de instellingen daarop aanpassen. Om de gemiddelde prijs over de kwartieren heen zo optimaal mogelijk te hebben. Correct? Bijv. als je je accu volkrijgt in 8 kwartieren, dan hoef je er geen 24 als 'goedkoop' te markeren?
Maar het feit dat het zo lang duurt (24 kwartieren laden en 20 kwartieren ontladen) zit me ook een beetje dwars. Ik heb nu twee stapels 2400AC+ met elk er nog 3 batterijen extra onder. Ik overweeg er nog een 2400AC+ bij te kopen en er dan 3 stapels met elk 2 batterijen eronder van te maken. Dan kan ik sneller (met meer vermogen, dus n kortere tijd) laden en ontladen. Maar of dat na 1 januari nog zinvol is, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Dit is een misverstand dat ik zelf ook had in het begin, ruim een maand geleden? Zoek maar eens terug. Daarover zijn toen nogal wat posts heen en weer gegaan. Ik ben ff kwijt met wie ook alweer.Maar dan nog heb ik het gevoel dat bovenstaande geldt voor mensen zónder zonnepanelen. Met zonnepanelen wordt het aantal kwartieren variabel. Op een zonnige dag hoeven er veel minder kwartieren als goedkoop gemarkeerd te worden, je wil enkel wat bijladen waar nodig.
We zitten nu nog in het salderen-tijdperk. Dat betekent dat ik geen rekening hoef te houden met PV-opbrengst. Tijdens het laden komt het vanzelf van mijn PV als die op dat moment levert. Levert mijn PV op een moment dat ik niet aan het laden ben, dan kan ik dat PV-overschot beter terugleveren aan het net, want dat levert meer op.
Helemaal waar! En dat is waarom je in de Gielz een minimum spread in kan geven. Die heb ik op 50% staan. Ik draai nu ook een automatisering die het financiële resultaat per dag bijhoudt. Ter controle heb ik een keer een lagere minimum-spread ingevuld en doe dag had ik ook een negatief financieel resultaat.Op een vlakke dag qua prijscurve wil je wellicht zelfs helemaal niks doen.
Is deze uitleg duidelijk zo?
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 16:45 ]
<John O`Mill>
Als je het net hebt ingericht dan heeft het even nodig voordat alle gegevens zijn opgehaald.g00gle schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:24:
Waarom kan ik de tarieven van morgen nog niet zien? Ben ik ergens een sync vergeten? Of komt dit door iets anders. Tarieven van vandaag zie ik wel.
[Afbeelding]
Na 24 uur heb je de dag gegevens
Gisteravond heb ik het ingericht?BestevaerNL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:26:
[...]
Als je het net hebt ingericht dan heeft het even nodig voordat alle gegevens zijn opgehaald.
Na 24 uur heb je de dag gegevens
Helemaal duidelijk. Bovenstaande is het cruciale punt van je uitleg. Iemand met een systeem waarbij de Zendure in een uurtje vol kan zijn (bij wijze van spreken), zal laden op suboptimale kwartieren als hij letterlijk jouw 24 om 20 overneemt. Ik ga hier ook eens mee experimenteren. Zet de minimale spread nu even op 100%.Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:07:
Ik heb in het begin ff zitten puzzelen hoe lang die erover doet om van 10% naar 100% te komen en omgekeerd. Omdat ik dat laden en ontladen altijd full-power doe, kost dat altijd even veel tijd. En het laden duurt nét iets minder dan 24 kwartieren. Het ontladen nét iets minder dan 20 kwartieren.
Op Jeroen.nl kun je zien wat de inkoopvergoeding van je energieleverancier is ex. btw. Gewoon even met de muisaanwijzer over de grafiek heen gaan en dan zie je de inkoopvergoeding staan die de leveranciers berekenen bij een dynamisch contract. https://jeroen.nl/dynamische-energieBestevaerNL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:19:
[...]
Misschien een aanvulling voor je readme in GitHub? Ik denk dat veel gebruikers hun leveranciergegevens in je dashboard willen kunnen inzien.
De config van Norpool is niet jouw verantwoordelijkheid. Maar het is wel van belang om gericht je accu te kunnen sturen.
En als je dan de pech hebt dat je batterij al leeg is en er een duur tarief op dat moment en daarna actief is? Als je een hoog standby verbruik hebt dan kan dat dus alsnog best oplopen, en dus je handel negatief beïnvloeden. De uren die je NOM draait zie je dan niet als in mindering gebracht op je energienota maar het kost je dan ook hooguit de prijs van de goedkope stroom die je opgeslagen hebt. Je schiet er naar mijn mening weinig mee op om tegen 14 ct in te kopen, en dat je batterij leeg is als de prijs 35 ct of meer is. Dan lijkt het me dus handiger om op die tijdstippen NOM ingesteld te kunnen hebben.Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:54:
[...]
@mussov
Als het je te doen is om maximaal financieel rendement, dan moet je NOM helemaal vergeten. Ik heb daar ook een tijdje over gedaan om dat te begrijpen, maar het is echt zo. Gewoon je helemaal richten op handelen (tot 1 januari).
Alle andere vormen van batterijgebruik zoals NOM of wat dan ook leveren onderaan de streep minder op. Echt waar.
[...]
Ja, dat is die tweede ingegratie van Gielz die ik noemde: Dynamisch-HA
Let wel op dat je de Engelse (=Global) versie installeer van de Zendure-HA-zenSDK.
Want Dynamisch-HA is in het Nederlands.
Alleen op die manier kun je ze naast elkaar installeren.
Met die Dynamisch-HA kun je een aantal goedkope kwartieren instellen en met een (zelfgemaakte) automatisering vertel ik mijn laadpaal dan dat die in die goedkope tijd full power moet gaan laden.
Zo wel duidelijk?
Dusss......YvonneVP schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:00:
[...]
En als je dan de pech hebt dat je batterij al leeg is en er een duur tarief op dat moment en daarna actief is? Als je een hoog standby verbruik hebt dan kan dat dus alsnog best oplopen, en dus je handel negatief beïnvloeden. De uren die je NOM draait zie je dan niet als in mindering gebracht op je energienota maar het kost je dan ook hooguit de prijs van de goedkope stroom die je opgeslagen hebt. Je schiet er naar mijn mening weinig mee op om tegen 14 ct in te kopen, en dat je batterij leeg is als de prijs 35 ct of meer is. Dan lijkt het me dus handiger om op die tijdstippen NOM ingesteld te kunnen hebben.
Als jij een doos capri-sun hebt, dan verkoop je er geen 5 aan de buurman op de hoek voor 10 euro per stuk omdat je misschien naar de benzinepomp moet lopen om er voor 2 euro 1 te kopen?
Stroom heeft op een bepaald moment gewoon een bepaalde waarde. Zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen levert het meeste op.
Het is triest gesteld met het rekenonderwijs sinds minimaal een jaar of 30....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Precies.koboy schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:27:
[...]
Dusss......
Als jij een doos capri-sun hebt, dan verkoop je er geen 5 aan de buurman op de hoek voor 10 euro per stuk omdat je misschien naar de benzinepomp moet lopen om er voor 2 euro 1 te kopen?
Stroom heeft op een bepaald moment gewoon een bepaalde waarde. Zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen levert het meeste op.
Wij handelen alleen maar dynamisch en rijden daarbij alleen maar elektrisch. Toch krijgen we over juni 200 euro terug met 900kwh teruglevering en 527kwh van het net.
NOM kost geld, zolang salderen er is. Ik zet liever zoveel mogelijk stroom weg in het duurste uur, en koop -mocht het nodig zijn- een paar kilowatten tijdens medium uren, zoals ik vannacht ook ga doen van 23-6:00.Pakhaas schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:51:
[...]
Precies.
Wij handelen alleen maar dynamisch en rijden daarbij alleen maar elektrisch. Toch krijgen we over juni 200 euro terug met 900kwh teruglevering en 527kwh van het net.
Hier ook lekker aan de handel, straks 82 cent met de zonnebonus erbij!
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Als je op alleen handel draait kan je dat niet gebeuren, want je ontlaadt tijdens de duurste periodes. Er kan dan niet een periode komen die nóg duurder is.YvonneVP schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:00:
[...]
En als je dan de pech hebt dat je batterij al leeg is en er een duur tarief op dat moment en daarna actief is?
Hier ga je dus uit van (ook) NOM draaien. Ik gaf dacht ik duidelijk aan in mijn betoog dat je voor maximaal financieel rendement uitsluitend handel draait en NOM helemaal vergeet. Want NOM kost je opbrengst, omdat als je import voorkomt door met NOM uit je batterij te gebruiken, dan is het verschil tussen inkoop en verkoopprijs minder dan bij handel = maximaal verschil tussen in- en verkoopprijs.De uren die je NOM draait zie je dan niet als in mindering gebracht op je energienota maar het kost je dan ook hooguit de prijs van de goedkope stroom die je opgeslagen hebt.
Als je batterij leeg is op het moment dat de duurste periode nog moet komen, dan heb je de Gielz niet goed ingesteld, want die koopt in tijdens de goedkoopste periodes (er kan dus geen nóg goedkopere periode komen) en verkoopt tijdens de duurste periodes (er kan dus niet daarna een nóg duurdere periode komen).Je schiet er naar mijn mening weinig mee op om tegen 14 ct in te kopen, en dat je batterij leeg is als de prijs 35 ct of meer is. Dan lijkt het me dus handiger om op die tijdstippen NOM ingesteld te kunnen hebben.
Disclaimer: ‘goedkoopste’ en ‘duurste’ worden wel binnen één etmaal bekeken.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 19:21 ]
<John O`Mill>
Ik kan niet vinden waarom die hier op blijft staan, er werd al gezegd "net ingericht?" Maar dat was gisteravond. En ik heb de grafiek al gezien, heb eigenlijk niks meer veranderd dus vindt het vreemd dat die hier op blijft staan. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?g00gle schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:24:
Waarom kan ik de tarieven van morgen nog niet zien? Ben ik ergens een sync vergeten? Of komt dit door iets anders. Tarieven van vandaag zie ik wel.
[Afbeelding]
Ah, jij was het dacht ik @koboy die het me een tijdje geleden zo uitgebreid uitlegde.
Dank, want het duurde even, maar ik heb ‘m nu ook door.
Dank, want het duurde even, maar ik heb ‘m nu ook door.
Je kunt je afvragen of dit een manco is in de rekenkunde of een manco in het inzicht, in het begrip van wat er eigenlijk gebeurt. Ik heb de indruk dat het dat laatste is. Misschien wel omdat dit het was waarom ik er in eerste instantie ook niet in geloofde.koboy schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:27:
[...]
<John O`Mill>
Maar dan heb je mijn verhaal misschien niet helemaal goed begrepen. Die 24 om 20 heb ik uitgevogeld omdat die de tijd vertegenwoordigen die mijn configuratie nodig heeft om van 10 naar 100% te laden en daarna van 100 naar 10% te ontladen. Die aantallen moet je natuurlijk wel afstemmen op je eigen configuratie (capaciteit en vermogen), want anders gaat dat natuurlijk niet goed.DeadMetal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:31:
Helemaal duidelijk. Bovenstaande is het cruciale punt van je uitleg. Iemand met een systeem waarbij de Zendure in een uurtje vol kan zijn (bij wijze van spreken), zal laden op suboptimale kwartieren als hij letterlijk jouw 24 om 20 overneemt.
Prima, maar met zo’n grote spread zal het niet zo vaak werken en kunnen er zomaar een boel dagen voorbij gaan dat er nix gebeurt (aannemende dat je geen NOM draait en je alleen en volledig op handel richt). Dat zou dan wel een gemiste kans zijn.Ik ga hier ook eens mee experimenteren. Zet de minimale spread nu even op 100%.
<John O`Mill>
@DeadMetal
Om je een idee te geven: hieronder een stukje spreadsheet waarin ik nu zo’n 17 dagen de werkelijke winst bijhoudt van mijn handel. Gebaseerd op externe kWh-meters (dus de échte waardes) en de kwartierprijzen van in- en verkoop (dus de échte prijzen).
Je ziet daarin onder andere een dag van 0 euro opbrengst omdat er minder dan de ingestelde 50% spread was. Daarna wilde ik wel eens zien wat het resultaat zou zijn met een lagere minimale spread en stelde ik die in op 35%. Die dag draaide ik dus 15 cent verlies.
Ik houd het dus bij een minimale spread van 50%.
In die 17 dagen heb ik dus bijna 75 euro verdiend met mijn bruto 22 kWh batterij. Netto komt daar bij ontladen van 100% naar 10% ca. 18 kWh uit.
:strip_exif()/f/image/n4WV9hlAXu5EszOjQWPV1iYt.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit
Kleine toegift:
Om je een idee te geven: hieronder een stukje spreadsheet waarin ik nu zo’n 17 dagen de werkelijke winst bijhoudt van mijn handel. Gebaseerd op externe kWh-meters (dus de échte waardes) en de kwartierprijzen van in- en verkoop (dus de échte prijzen).
Je ziet daarin onder andere een dag van 0 euro opbrengst omdat er minder dan de ingestelde 50% spread was. Daarna wilde ik wel eens zien wat het resultaat zou zijn met een lagere minimale spread en stelde ik die in op 35%. Die dag draaide ik dus 15 cent verlies.
Ik houd het dus bij een minimale spread van 50%.
In die 17 dagen heb ik dus bijna 75 euro verdiend met mijn bruto 22 kWh batterij. Netto komt daar bij ontladen van 100% naar 10% ca. 18 kWh uit.
:strip_exif()/f/image/n4WV9hlAXu5EszOjQWPV1iYt.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit
Kleine toegift:
[ Voor 22% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 19:46 ]
<John O`Mill>
@Hippe Lip Jij selecteert dagelijks 24 goedkope en 20 dure kwartieren omdat jij weet dat je dan je batterij volledig vol hebt en bij 20 dure kwartieren volledig leeg.
Maar stel het volgende.
Overdag zijn er 12 erg goedkope kwartieren van 15ct en 12 goedkope kwartieren ervoor en erna van 27ct.
Avonds zijn er 10 echt dure kwartieren van zeg 40ct en 10 dure kwartieren maar die zijn maar 31ct. Op dat moment verdien je alleen maar echt aan die 10 dure kwartieren want daar heb je een mooie spread van 15-40ct te pakken. Maar die 12 andere goedkope kwartieren moet je avonds wegzetten voor 31ct en daar ga je geen winst op pakken, maar zelfs wat verlies aangezien je laad/ontlaad verliezen hebt en afschrijving.
Wat ik dus doe is elke avond even kort kijken hoeveel dure kwartieren er zijn waar ik echt een mooie spread op kan maken en daar zoek ik de goedkope kwartieren bij. Dat hoeft dus niet altijd te betekenen dat de batterijen volledig vol moeten. Elke keer 100% is ook minder goed voor de batterijen en als overdag bijv 27ct is wil ik liever dat de PV het rechtstreeks naar het net doet ipv in de batterij, want dan heb je ook niet te maken met laad/ontlaad verliezen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rgHnbHYYZGOyam2OTdiV7nDZ.jpg?f=user_large)
Bijvoorbeeld morgen. Avonds is het alleen interessant van 19:30 tot 22:30. Dat zijn 12 kwartieren.
Overdag ga ik alleen maar laden van 13:15 tot 17:00. Dat zijn 15 kwartieren.
Heel wat anders dan vandaag, toen was het 23 goedkoop 21 duur.
Maar stel het volgende.
Overdag zijn er 12 erg goedkope kwartieren van 15ct en 12 goedkope kwartieren ervoor en erna van 27ct.
Avonds zijn er 10 echt dure kwartieren van zeg 40ct en 10 dure kwartieren maar die zijn maar 31ct. Op dat moment verdien je alleen maar echt aan die 10 dure kwartieren want daar heb je een mooie spread van 15-40ct te pakken. Maar die 12 andere goedkope kwartieren moet je avonds wegzetten voor 31ct en daar ga je geen winst op pakken, maar zelfs wat verlies aangezien je laad/ontlaad verliezen hebt en afschrijving.
Wat ik dus doe is elke avond even kort kijken hoeveel dure kwartieren er zijn waar ik echt een mooie spread op kan maken en daar zoek ik de goedkope kwartieren bij. Dat hoeft dus niet altijd te betekenen dat de batterijen volledig vol moeten. Elke keer 100% is ook minder goed voor de batterijen en als overdag bijv 27ct is wil ik liever dat de PV het rechtstreeks naar het net doet ipv in de batterij, want dan heb je ook niet te maken met laad/ontlaad verliezen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rgHnbHYYZGOyam2OTdiV7nDZ.jpg?f=user_large)
Bijvoorbeeld morgen. Avonds is het alleen interessant van 19:30 tot 22:30. Dat zijn 12 kwartieren.
Overdag ga ik alleen maar laden van 13:15 tot 17:00. Dat zijn 15 kwartieren.
Heel wat anders dan vandaag, toen was het 23 goedkoop 21 duur.
[ Voor 15% gewijzigd door Pakhaas op 30-06-2026 20:09 ]
Nee nee, we zijn het met elkaar eens. Ik bedoelde dat ik uit jouw uitleg juist geleerd heb dat het geen generiek advies is (24 om 20), maar dat iedereen die twee getallen zelf zou moeten uitvogelen.Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:35:
[...]
Maar dan heb je mijn verhaal misschien niet helemaal goed begrepen. Die 24 om 20 heb ik uitgevogeld omdat die de tijd vertegenwoordigen die mijn configuratie nodig heeft
[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 30-06-2026 20:25 ]
@gielz het valt me op dat bij aanpassingen aan zaken op het 1e tabblad (modus selecteren, aantal goedkoopste periodes, duurste periodes), de batterijaansturing eventjes terugschakelt naar 0 watt. Ik snap het nut ervan (heel eventjes de batterij in ruststand brengen?) als een aanpassing het gedrag van laden naar ontladen zou triggeren, of andersom.
Maar stel de batterij is aan het ontladen, ik verander 'goedkope periodes' van 15 naar 16 -> de integratie schakelt even naar 0w en gaat dan weer door met ontladen net zo snel als hij al bezig was.
:strip_exif()/f/image/L644N95WojYB6VG5r0LbLAWn.png?f=user_large)
Ik zie in mijn logboek dat hij gedurende 15 seconden op Standby staat, en daarna weer verder gaat ontladen:
:strip_exif()/f/image/IMYGkDxQ7pbzrEAKn4lz3G5V.png?f=user_large)
Of bijv. de batterij is aan het ontladen met 1000 watt en ik verander van modus 'Dynamisch NOM' naar 'Snel ontladen'. Ook dan gaat hij even naar 0w, terwijl hij het ontlaadvermogen ook rechtstreeks naar 2400 had kunnen brengen. Zijn dit ook overbodige relaisschakelingen, of is daar geen sprake van?
Maar stel de batterij is aan het ontladen, ik verander 'goedkope periodes' van 15 naar 16 -> de integratie schakelt even naar 0w en gaat dan weer door met ontladen net zo snel als hij al bezig was.
:strip_exif()/f/image/L644N95WojYB6VG5r0LbLAWn.png?f=user_large)
Ik zie in mijn logboek dat hij gedurende 15 seconden op Standby staat, en daarna weer verder gaat ontladen:
:strip_exif()/f/image/IMYGkDxQ7pbzrEAKn4lz3G5V.png?f=user_large)
Of bijv. de batterij is aan het ontladen met 1000 watt en ik verander van modus 'Dynamisch NOM' naar 'Snel ontladen'. Ook dan gaat hij even naar 0w, terwijl hij het ontlaadvermogen ook rechtstreeks naar 2400 had kunnen brengen. Zijn dit ook overbodige relaisschakelingen, of is daar geen sprake van?
[ Voor 27% gewijzigd door DeadMetal op 30-06-2026 20:45 ]
Hij gaat altijd eerst naar rust om te voorkomen dat hij mogelijk blijft hangen in de huidige modus. Waarbij tijdens een dynamische cyclus hij opnieuw de cyclus start als er aanpassingen gedaan zijn aan het schema.DeadMetal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:30:
@gielz het valt me op dat bij aanpassingen aan zaken op het 1e tabblad (modus selecteren, aantal goedkoopste periodes, duurste periodes), de batterijaansturing eventjes terugschakelt naar 0 watt. Ik snap het nut ervan (heel eventjes de batterij in ruststand brengen?) als een aanpassing het gedrag van laden naar ontladen zou triggeren, of andersom.
Maar stel de batterij is aan het opladen, ik verander 'goedkope periodes' van 8 naar 9 -> de integratie schakelt even naar 0w en gaat dan weer door met opladen net zo snel als hij al bezig was.
Stel je doet dit 3x per dag dan heb je 3 relais schakelingen. Zal hopelijk niet voorkomen dat je dit tig keer doet per dag.
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Ik ben bezig met NOM om uit te proberen. Hoeveel opname van het grid vinden jullie acceptabel (gemiddeld per dag) bij aansturing via een integratie in HA op deze dagen in het jaar (eind juni)?
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
In snap onderstaande gedrag niet zo goed (2400AC+, fw nog niet op 2.0): in de nacht staat bij mij Gielz automation normaal op "discharge only', af en toe schakel ik die met een andere automation naar standby en later weer terug naar discharge only. De SOC lower level staat op 10%.
Zodra de SOC onder 10 zakt, lijkt de automation inderdaad naar laden te schakelen (staat ook in de logging), maar er gebeurt niets (set power gaat wel naar 1000, maar begint niet te laden (verificatie: shelly))! Op een gegeven moment met weer een schakeling naar standby lijkt de batterij dan wel echt te gaan laden. Snapt iemand daar de logica achter? Aangezien de relay mode wel in opladen staat, had ik eigenlijk verwacht dat er va 3:05 al geladen zou worden, maar dat lijkt tot ~5:00 te duren (door de trigger naar standby?).
Zodra de SOC onder 10 zakt, lijkt de automation inderdaad naar laden te schakelen (staat ook in de logging), maar er gebeurt niets (set power gaat wel naar 1000, maar begint niet te laden (verificatie: shelly))! Op een gegeven moment met weer een schakeling naar standby lijkt de batterij dan wel echt te gaan laden. Snapt iemand daar de logica achter? Aangezien de relay mode wel in opladen staat, had ik eigenlijk verwacht dat er va 3:05 al geladen zou worden, maar dat lijkt tot ~5:00 te duren (door de trigger naar standby?).
Voor vandaag zit ik op 0,6kWh.Tiesert schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:45:
Ik ben bezig met NOM om uit te proberen. Hoeveel opname van het grid vinden jullie acceptabel (gemiddeld per dag) bij aansturing via een integratie in HA op deze dagen in het jaar (eind juni)?
Maar dit dit zegt niet zo heel veel, aangezien dit ook afhankelijk zal zijn van je opwek en verbruik van de dag. 1.6kWh zie namelijk ook regelmatig. Wat meestal komt doordat er veel op hetzelfde moment wordt gebruikt, wat de accu niet kan leveren.
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Ik heb me eens verdiept in hoe die spread in elkaar zit, @PakhaasPakhaas schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:57:
Maar stel het volgende.
Avonds zijn er 10 echt dure kwartieren van zeg 40ct en 10 dure kwartieren maar die zijn maar 31ct. Op dat moment verdien je alleen maar echt aan die 10 dure kwartieren want daar heb je een mooie spread van 15-40ct te pakken.
Aanvankelijk snapte ik dat ook niet helemaal, maar inmiddels is het wat duidelijker voor me geworden. Die spread wordt berekend door de kosten van alle gekozen goedkope periodes bij elkaar op te tellen (van elke periode dus het bijbehorende tarief) en van alle dure periodes ook. Dan krijg je een ‘Average lowest price’ en een ‘Average highest price’. Dááruit wordt de spread berekend.
Op die manier zitten dus zowel die heel goedkope als de minder goedkope periodes samengevat in één gemiddelde. Als door die minder goedkope en dure periodes de totaal-spread te klein wordt (in mijn geval onder de 50%), dan gaat het feest niet door en laat ik de boel wat die is.
Dit zijn de details van de sensor.dynamic_spread_indication.
:strip_exif()/f/image/uQoJpunZjFsbuJSFo6sUeMSu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou op zo’n dag misschien nog wel een klein beetje kunnen verdienen door alleen die extreme periodes eruit te pikken en dus mss niet 24 maar 12 kwartieren te laden en geen 20 maar 10 kwartieren ontladen. Maar daarvoor zou ik er elke dag aandacht aan moeten besteden en dat was niet mijn insteek. Dit is voor mij een sit-and-lean-back. De laatste paar stuivers die ik mis neem ik voor lief. Het kost me teveel tijd en moeite om die eruit te persen.
Als dáár nou ook nog een automation voor zou zijn…
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 23:30 ]
<John O`Mill>
Foutje
[ Voor 97% gewijzigd door g00gle op 01-07-2026 07:06 ]
Nordpool integratie een x herladen. Gaat hier soms ook mis. Na herladen staan de gegevens er hier dan altijd.g00gle schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:23:
[...]
Ik kan niet vinden waarom die hier op blijft staan, er werd al gezegd "net ingericht?" Maar dat was gisteravond. En ik heb de grafiek al gezien, heb eigenlijk niks meer veranderd dus vindt het vreemd dat die hier op blijft staan. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik ben daar mee bezig geweest maar kreeg het niet zoals ik voor ogen had. Daarbij moet ik toch dagelijks kijken wanneer ik welke EV ga laden, dus in hetzelfde moment neem ik de batterijen daar in mee.Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:25:
[...]
Als dáár nou ook nog een automation voor zou zijn…
Fireson heeft inmiddels de 4000 Mix AC+ aan de pre-release van de Zendure HA integratie toegevoegd. Ga die vanaf nu in de pool met 3x 2400 AC opnemen en kijken hoe het samenwerkt.
Blijft toch wel een verademing die integratie vs andere merkintegraties, heeft Zendure nog steeds het beste voor elkaar.
Blijft toch wel een verademing die integratie vs andere merkintegraties, heeft Zendure nog steeds het beste voor elkaar.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Gelukkig maar, want van de Zendure-app en HEMS moet je het nu geloof ik niet hebben 🫢
Een dag heeft meerdere dure periodes. Het 'kan je dat niet gebeuren' is onzin. Tenslotte heb je ook periodes die je aanmerkt als niet goedkoop en niet duur. Dan staat je batterij dus op standby. En dan betaal je dus voor de stroom die je op dat moment van het net afneemt. Dan ga ik toch liever voor mijn dagelijkse verbruik van het net van nog geen 500w per etmaal door te nommen. Dan heb ik geen last van dure en standby uren, en levert het dus ook geld op aangezien ik dan nauwelijks stroom afneem van het net. De overproductie levert me uiteindelijk ook geld op zolang er nog gesaldeerd kan worden.Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:20:
[...]
Als je op alleen handel draait kan je dat niet gebeuren, want je ontlaadt tijdens de duurste periodes. Er kan dan niet een periode komen die nóg duurder is.
[...]
Hier ga je dus uit van (ook) NOM draaien. Ik gaf dacht ik duidelijk aan in mijn betoog dat je voor maximaal financieel rendement uitsluitend handel draait en NOM helemaal vergeet. Want NOM kost je opbrengst, omdat als je import voorkomt door met NOM uit je batterij te gebruiken, dan is het verschil tussen inkoop en verkoopprijs minder dan bij handel = maximaal verschil tussen in- en verkoopprijs.
[...]
Als je batterij leeg is op het moment dat de duurste periode nog moet komen, dan heb je de Gielz niet goed ingesteld, want die koopt in tijdens de goedkoopste periodes (er kan dus geen nóg goedkopere periode komen) en verkoopt tijdens de duurste periodes (er kan dus niet daarna een nóg duurdere periode komen).
Disclaimer: ‘goedkoopste’ en ‘duurste’ worden wel binnen één etmaal bekeken.
Nog geen 4000 pro? Of is dat om het even nu de 4000 Mix AC+ is toegevoegd?Taro schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:11:
Fireson heeft inmiddels de 4000 Mix AC+ aan de pre-release van de Zendure HA integratie toegevoegd. Ga die vanaf nu in de pool met 3x 2400 AC opnemen en kijken hoe het samenwerkt.
Even strikt gekeken naar de logica ervan : het is financieel (!) slimmer (brengt meer op/kost minder) om zoveel mogelijk stroom te verhandelen met winst. Of je nu een kleine of een huge accu hebt staan. Correct me if I'm wrong.Devke schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Heeft niets met capaciteit te maken die iemand heeft staan. De "winst" is dan gewoon iets kleiner.
Ik laad ook op de goedkoopste uren. Ontladen op de duurste. Meest rendabele optie. Als ik ga ontladen op vanavond 40+ cent zal dat meer opleveren dan dezelfde hoeveelheid stroom uitsmeren op NOM over lagere tarieven.
Dus eigenlijk zou je een stukje software moeten hebben dat
1) de uren (of kwartieren) sorteert op prijs
2) dit is denk ik alleen mogelijk per etmaal omdat we verder in de toekomst geen prijzen zien
3) dan het duurste uur koppelt aan het uur dat nog nét de minimale spread (en dus winst) oplevert
4) dan het overgebleven duurste uur koppelt aan het overgebleven volgende uur dat voldoende spread levert
5) etc.
Dat levert het maximale aantal gekoppelde uren op en dus de maximale winst ?
One cookie a day keeps the doctor away !
@gielz dus? Daar kan ik prima mee uit de voeten. Als je daar de 3 goedkoopste en 2 duuste bv vraagt dan worden ze geselecteerd. Spread indictator zit erbij.ppaulv schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:53:
[...]
Even strikt gekeken naar de logica ervan : het is financieel (!) slimmer (brengt meer op/kost minder) om zoveel mogelijk stroom te verhandelen met winst. Of je nu een kleine of een huge accu hebt staan. Correct me if I'm wrong.
Dus eigenlijk zou je een stukje software moeten hebben dat
1) de uren (of kwartieren) sorteert op prijs
2) dit is denk ik alleen mogelijk per etmaal omdat we verder in de toekomst geen prijzen zien
3) dan het duurste uur koppelt aan het uur dat nog nét de minimale spread (en dus winst) oplevert
4) dan het overgebleven duurste uur koppelt aan het overgebleven volgende uur dat voldoende spread levert
5) etc.
Dat levert het maximale aantal gekoppelde uren op en dus de maximale winst ?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb het even met een zeer simpel getallenvoorbeeld in excel nagespeeld en m'n aanname klopt (bij een mooi gladde prijzenreeks etc... niet erg realistisch maar wellicht voldoende).Devke schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:20:
[...]
@gielz dus? Daar kan ik prima mee uit de voeten. Als je daar de 3 goedkoopste en 2 duuste bv vraagt dan worden ze geselecteerd. Spread indictator zit erbij.
Mijn suggestie van koppelen levert inderdaad de meeste winst, elk ander scenario dat ik heb uitgeprobeerd levert minder op.
Helaas zijn de echte prijzen minder mooi glad qua rij getallen.
Als de batterij op een eigen groep zit zonder andere verbruikers dan kun je laden en ontladen op 2400 zetten.smeerbartje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:33:
Vanmorgen de batterij op een extra groep laten zetten. Alleen nu vraag ik me af: wat kan ik als max laad/ontladen instellen? 2400 W is het toch? Ik ben het ff vergenten![]()
[Afbeelding]
Niet helemaal, want als je maar 1 toren hebt, zit je op max 2.4kwh. Haal daar je standby verbruikers vanaf en je zit rond de 2.2. Je kunt dus per uur max 2.2KWH verkopen.geert1992 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:36:
[...]
De capaciteit bepaalt alleen hoeveel euro winst je kunt maken, niet het rendement in procenten. Je koopt laag en verkoopt hoog. Of je dat nu met €10 doet of met €100, de procentuele winst blijft hetzelfde. Met €100 verdien je alleen 10 keer zoveel euro's.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Je KUNT meer instellen. Maar vanuit Zendure zelf wordt 2400 laad en 1500 ontlaad aangegeven. Ik heb zelf ontladen op 1750 staan (twee torentjes op elk eigen groep dus kan nu met 3500W ontladen).smeerbartje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:33:
Vanmorgen de batterij op een extra groep laten zetten. Alleen nu vraag ik me af: wat kan ik als max laad/ontladen instellen? 2400 W is het toch? Ik ben het ff vergenten![]()
[Afbeelding]
Slechts gedeeltelijk. Volgend jaar verandert alleen iets inzake de belasting die je niet meer terugkrijgt bij levering. De prijzen van een en ander worden anders. Verder verandert er niets.geert1992 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:08:
[...]
Dus zonnestroom heeft opeens geen waarde meer?!
...... Daarom kom ik tot een andere conclusie, samen met anderen. Vanaf 2027 zal die rekensom inderdaad veranderen, en zal jullie strategie pas echt gaan renderen.
Of ben ik nou gek (van de hitte)?
Denk dat dit een misvatting is, de verliezen van opslaan in de accu en er weeer uit halen verdwijnen niet spontaan als de energie uit de direct aangesloten PV panelen komt. Misschien win je er een paar procent mee maar veel zal het niet zijn verwacht ik. Maar misschien zijn hier harde cijfers over bij iemand bekend?Mimiix schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:19:
[...]
Zeg alleen dat ik (over het algemeen) geen verliezen op laden heb omdat het direct uit PV komt en niet vanaf 220v.
Met panelen import zit ik op 95%-100% import efficiëntie.ppaulv schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:31:
[...]
Denk dat dit een misvatting is, de verliezen van opslaan in de accu en er weeer uit halen verdwijnen niet spontaan als de energie uit de direct aangesloten PV panelen komt. Misschien win je er een paar procent mee maar veel zal het niet zijn verwacht ik. Maar misschien zijn hier harde cijfers over bij iemand bekend?
Daardoor is daarmee opladen een stuk efficienter. Daar komt het voordeel bij dat je meestal ook de goedkope momenten hebt.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Ik sta voor hetzelfde probleem. Verwacht er niet te veel van. De batterij is hoofdzakelijk voor de opslag van de baseload. Bij mij is die ca. 500W. Als ik in de keuken een stroomslurper aan schakel, dan verbruik ik zo maar 2000W meer. Hiermee schiet je zo door de 2400W heen.smeerbartje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:33:
[Afbeelding]
Echter in die stroompieken zit het verbruik niet. Ik heb slechts 0.25 kWh verbruik per dag voor die pieken. De pieken zelf zijn erg kort en soms erg hoog. Ik zie uitschieters tot 6000W. Als ik dat wil oplossen, dan heb ik een tweede Zendure 2400 AC+ basiseenheid nodig (2x2400W). Financieel kan dat nooit uit.
Ik zit voor de fundamentele vraag, moet ik de batterijen beschermen door het maximale laad en ontlaad vermogen te beperken of moet ik pieken toestaan om meer eigen verbruikt te hebben. Op zonnige dagen kan ik rustig met een laag vermogen laden, immers voor 12 uur bij 2400W zit mijn batterij al vol. Bij 1200W zal ik een paar uur langer tot halverwege de middag laden.
Wat beter helpt is stroomslurpers zoals vloerverwarming in de badkamer en een keukenboiler kort uitschakelen tijdens een verbruikspiek.
Waar zie je de max ontlaadsnelheid van 1500? Op de site zelf lees ik het als 2400, zowel laden als ontladen.Gramser schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:17:
[...]
Je KUNT meer instellen. Maar vanuit Zendure zelf wordt 2400 laad en 1500 ontlaad aangegeven. Ik heb zelf ontladen op 1750 staan (twee torentjes op elk eigen groep dus kan nu met 3500W ontladen).
Ik laad de auto op op 1700 watt. Dus heel fijn dat ik dit nu volledig uit de accu kan. Met 800 watt maximaal ontladen ging dat niet.Moddemeijer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:41:
[...]
Ik sta voor hetzelfde probleem. Verwacht er niet te veel van. De batterij is hoofdzakelijk voor de opslag van de baseload. Bij mij is die ca. 500W. Als ik in de keuken een stroomslurper aan schakel, dan verbruik ik zo maar 2000W meer. Hiermee schiet je zo door de 2400W heen.
Echter in die stroompieken zit het verbruik niet. Ik heb slechts 0.25 kWh verbruik per dag voor die pieken. De pieken zelf zijn erg kort en soms erg hoog. Ik zie uitschieters tot 6000W. Als ik dat wil oplossen, dan heb ik een tweede Zendure 2400 AC+ basiseenheid nodig (2x2400W). Financieel kan dat nooit uit.
Ik zit voor de fundamentele vraag, moet ik de batterijen beschermen door het maximale laad en ontlaad vermogen te beperken of moet ik pieken toestaan om meer eigen verbruikt te hebben. Op zonnige dagen kan ik rustig met een laag vermogen laden, immers voor 12 uur bij 2400W zit mijn batterij al vol. Bij 1200W zal ik een paar uur langer tot halverwege de middag laden.
Wat beter helpt is stroomslurpers zoals vloerverwarming in de badkamer en een keukenboiler kort uitschakelen tijdens een verbruikspiek.
[ Voor 57% gewijzigd door smeerbartje op 01-07-2026 18:45 ]
Je had de auto ook direct aan de Zendure kunnen hangen. Het offgrid stopcontact kan 2400W hebben. Ik meen zelfs dat je nog iets hoger kan, maar daarvoor moet ik de handleidingen nalezen.smeerbartje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:43:
Ik laad de auto op op 1700 watt. Dus heel fijn dat ik dit nu volledig uit de accu kan. Met 800 watt maximaal ontladen ging dat niet.
Ik heb eigenlijk geen idee meer - maar ik dacht niet dat ik dat zelf had verzonnen. Misschien ook wel, vanuit mijn voorzichtige aard - en ik meen me te herinneren dat daar binnen HEMS een beperking in zat, dat je zonder installateursverklaring ‘m niet hoger dan 1500W voor ontladen kon instellen. Wellicht dat anderen dit weten. Maar met de Gielz heb je van die verklaring geen last!smeerbartje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:43:
[...]
Waar zie je de max ontlaadsnelheid van 1500? Op de site zelf lees ik het als 2400, zowel laden als ontladen.
[...]
Ik laad de auto op op 1700 watt. Dus heel fijn dat ik dit nu volledig uit de accu kan. Met 800 watt maximaal ontladen ging dat niet.
Nog een vraag m.b.t. de Nordpool integratie, hoe zit het als de inkoop-/verkoopvergoeding verschillend zijn zoals bij Energiek? (-0.0149 voor terugleveren en 0.0149 voor afnemen) Want je kan maar één tarief invullen/gebruiken.
Moet ik hier nog ergens rekening mee houden met het dynamisch handelen? (want dat zal nu waarschijnlijk niet 100% kloppen).
/f/image/nTqduQdURNRaaC9MReLg2d9B.png?f=fotoalbum_large)
Moet ik hier nog ergens rekening mee houden met het dynamisch handelen? (want dat zal nu waarschijnlijk niet 100% kloppen).
/f/image/nTqduQdURNRaaC9MReLg2d9B.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit inmiddels opgelost. In configuration.yaml moest het logbook worden geladen... Nu werkt het logbook in het dashboard ook.bilgy_no1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:15:
Ik heb na installatie van Zendure-HA-ZenSDK @gielz steeds een issue staan in Home Assistant:
[...]
Kijk ik bij Settings, dan is het logboek gedeelte geel, met allen een waarschuwing. Er staan geen logboek entries.
[...]
(de rest van de tekst is afgebroken en krijg ik niet in beeld.
De applicatie draait verder al een paar dagen goed op Handelen. Nu ben ik niet zo'n codeer-held en weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Hebben meer mensen dit issue? Is er een oplossing voor?
dit topic gaat over zendure producten in Home Assistant....
Wise enough to play the fool
opmerkingen over moderatie via dm, of in het feedbacktopic. Hier zijn ze offtopic.
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 01-07-2026 21:49 ]
Ja dat zou ik ook graag zien in de toekomst. Vanaf 2027 wordt dat nog relevanter, dan vervalt het salderen en betaal je energiebelasting en BTW bij afname van het net, maar krijg je dat niet terug bij teruglevering. Dus echt twee tarieven met duidelijk verschil.mussov schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:07:
Nog een vraag m.b.t. de Nordpool integratie, hoe zit het als de inkoop-/verkoopvergoeding verschillend zijn zoals bij Energiek? (-0.0149 voor terugleveren en 0.0149 voor afnemen) Want je kan maar één tarief invullen/gebruiken.
Dat is een hele goede vraag. Ik wist niet dat er ook leveranciers zijn die een aparte vergoeding rekenen voor afnemen en een aparte vergoeding vragen voor terugleveren. Misschien dat je de code in het template invoerveld dan aan moet gaan passen op basis van je P1 sensor en/of op basis van de entiteit van je zonnepanelen bij teruglevering. Misschien dat iemand die ook bekend is met de code je daarbij kan helpen om dat voor elkaar te krijgen.mussov schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@gielz Ik besef me net dat we al in juli leven. Het begin van 2027 - en daarmee het einde van het salderen - is dichterbij dan het begin van het huidige jaar 
Ik bedoel dit niet om je op te jagen, puur een vraag uit interesse. Heb je plannen (en zoja wat zijn die?) voor het Zendure dashboard wat betreft de weegave twee tarieven - import en export?
Gezien de modbreak hierboven wellicht slechte timing. Ik beloof dat het me echt alleen om de Gielz integratie gaat. Enige overlap is anvermijdelijk.
Ik bedoel dit niet om je op te jagen, puur een vraag uit interesse. Heb je plannen (en zoja wat zijn die?) voor het Zendure dashboard wat betreft de weegave twee tarieven - import en export?
Gezien de modbreak hierboven wellicht slechte timing. Ik beloof dat het me echt alleen om de Gielz integratie gaat. Enige overlap is anvermijdelijk.
toch even een reactie: detailvragen over een HA integratie zijn wat mij betreft ontopic. Eindeloos wellesnietessen over handelen vs NOM is dat niet.
Wise enough to play the fool
De 3000 Mix AC+ komt eind deze maand binnen en zal dan direct de code aan Fireson doorgeven voor integratie in HA. De 4000 Mix Pro duurt wat langer en is nog niet beschikbaar. Hopelijk volgt de 7 kWh uitbreidingsunit ook snel. Als nieuwe Zendure producten beschikbaar komen ben ik 1 van de eerste in Nederland die ze ontvangt. Vorige week ook met de CEO en CMO van Zendure gesproken, de 7 kWh unit blijkt een soortgelijke vormfactor te hebben als de Anker SOLIX BP7000 7 kWh uitbreidingsunit. Had verwacht dat ze ook verticaal zouden zijn... Dus heel benieuwd.BestevaerNL schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:43:
[...]
Nog geen 4000 pro? Of is dat om het even nu de 4000 Mix AC+ is toegevoegd?
Ik verwacht midden augustus in ieder geval 3x Anker SOLIX Max AC en 1x Zendure 4000 Mix AC+ en 1x Zendure 3000 Mix AC+ te hebben staan. Ben afscheid aan het nemen van de 3x2400 AC en 18x AB3000X. Had hier een paar weken geleden 145 kWh in de garage staan, besloten dat ik moet afschalen, dat is teveel van het goede.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 01-07-2026 23:11 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
En zelfde vraag over mijn constatering dat we (denk ik) veel profijt zouden kunnen hebben van een algoritme dat het aantal goedkope periodes en het aantal dure periodes bepaalt, iedere dag opnieuw, aan elkaar gematcht op basis van de gewenste spread maar ook op basis van het aantal gewenste oplaad-periodes. Weet niet of ik nu duidelijk ben maar dat hoor ik wel.Aardedraadje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:56:
@gielz Ik besef me net dat we al in juli leven. Het begin van 2027 - en daarmee het einde van het salderen - is dichterbij dan het begin van het huidige jaar
Gezien de modbreak hierboven wellicht slechte timing. Ik beloof dat het me echt alleen om de Gielz integratie gaat. Enige overlap is anvermijdelijk.![]()
Zou dit best zelf eens willen proberen op te lossen maar heb de komende dagen erg weinig tijd helaas. Aan de andere kant is het nog lang tot 1 januari.... 🤣
Ik ben met zoiets bezig geweest met python. Was er best ver mee, maar kreeg het toch niet foutloos. Zelf even kort selecteren werkte toch het beste.ppaulv schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:33:
[...]
En zelfde vraag over mijn constatering dat we (denk ik) veel profijt zouden kunnen hebben van een algoritme dat het aantal goedkope periodes en het aantal dure periodes bepaalt, iedere dag opnieuw, aan elkaar gematcht op basis van de gewenste spread maar ook op basis van het aantal gewenste oplaad-periodes. Weet niet of ik nu duidelijk ben maar dat hoor ik wel.
Zou dit best zelf eens willen proberen op te lossen maar heb de komende dagen erg weinig tijd helaas. Aan de andere kant is het nog lang tot 1 januari.... 🤣
Je bedoelt omdat je straks voor import incl btw en eb betaald en bij export alleen de kale prijs terug krijgt.Aardedraadje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:56:
Gezien de modbreak hierboven wellicht slechte timing. Ik beloof dat het me echt alleen om de Gielz integratie gaat. Enige overlap is anvermijdelijk.![]()
Ik zit een beetje te filosoferen:ppaulv schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:33:
[...]
En zelfde vraag over mijn constatering dat we (denk ik) veel profijt zouden kunnen hebben van een algoritme dat het aantal goedkope periodes en het aantal dure periodes bepaalt, iedere dag opnieuw, aan elkaar gematcht op basis van de gewenste spread maar ook op basis van het aantal gewenste oplaad-periodes. Weet niet of ik nu duidelijk ben maar dat hoor ik wel.
1) Ik heb een vast contract. Voor aan het net geleverde stroom krijg ik (vrijwel) niets terug. In de winter heb ik volgens mijn modelberekeningen ca. 1000 kWh van het net nodig in oktober tot en met februari. Bij een prijs van ca. 0,25 euro/kWh kost dat 250,--. Hier kan ik met welk algoritme niets aan veranderen.
2) By een dynamisch contract is er een verschil tussen de zomer en de winter. Ik moet in de winter nog steeds diezelfde 1000 kWh inkopen, echter ik zou kunnen spelen met het inkoopmoment en alleen kopen als de prijs laag is. Echter in de winter zijn de prijsverschillen zelden meer dan 10ct/kWh. Het in tijd verschuiven van de energie kost mij 20% verlies in de batterij. Bij een prijs van 0,25 euro/kWh is dat ca. 5ct/kWh verlies. Kortom, een eventuele winst van goedkoop inkopen verlies ik door het verlies in de batterij.
In de zomer ligt het een beetje anders. Gedurende maart tot september heb ik geen energie nodig. De enige winst die ik kan maken is het gunstig verkopen van mijn overtollige zonneenergie. Overdag is die energie niets waard, maar 's avonds kan ik die energie voor een goede prijs verkopen. Mijn batterij is niet groot genoeg om alle zonneenergie naar de avond te verplaatsen. Als ik naar "Zendure 2400 AC Laadpercentage" kijk, heb ik ca. 50% van mijn batterij capaciteit nodig voor eigen gebruik. De resterende 40% kan ik gebruiken om 2,5 kWh zonneenergie per dag te verkopen in de maanden april tot en met augustus. Dat is dus voor mij ca. 5 maanden x 30 dagen x 2,5 kWh = 375 kWh voor de verkoop tegen de hoogste prijs. Als ik 30ct/kWh weet te maken, dan levert mij dat 112,50 op.
Nu kan ik terug komen op jouw vraag. De enige winst die ik zie is de verkoop van overtollige zonneenergie in de zomermaanden. Rond de avondpiek moet je de overtollige zonneenergie op het net spuien.
Volgens mij is hiervoor de DAO (Day ahead optimizer) geschikt. Die gebruikt wiskundige algoritmes om automatisch te bepalen wanneer je batterij moet laden, ontladen, apparaten aan moeten, etc. Om tot een optimaal (zo laag mogelijke rekening) resultaat te komen. Je kunt de output van DAO weer gebruiken als input voor Gielz, om zo de Zendures aan te sturen zonder handmatig invoeren van periodes.ppaulv schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:33:
[...]
Ik heb er eens naar gekeken maar ik moet er een keer een tutorial bijpakken. Het is best complex.
Klopt. In de praktijk zal 99% van de tijd simpelweg NOM draaien zijn. Maar ik vermoed (vandaar mijn vraag) dat het dashboard op de schop gaat om kale én all-in tarieven te kunnen tonen. Zoiets zou ik wel mooi vinden. Maar of Gielz dat ook van plan is? Vandaar mijn vraagPakhaas schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:48:
[...]
Je bedoelt omdat je straks voor import incl btw en eb betaald en bij export alleen de kale prijs terug krijgt.
Maar Taro, wie moet dan je wijk van stroom voorzien?!Taro schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:09:
[...]
Had hier een paar weken geleden 145 kWh in de garage staan, besloten dat ik moet afschalen, dat is teveel van het goede.
Ik ga me er volgende week in verdiepen. Heeft ook een eigen topic trouwens: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAOAardedraadje schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 04:44:
[...]
Volgens mij is hiervoor de DAO (Day ahead optimizer) geschikt.
[...]
Het is best complex.
Momenteel wordt er een nieuw zonnepanelensysteem bij me aangelegd, waardoor de opwek ook flink omhoog zal gaan. Daar wilde ik nog even op wachten. Zal kijken hoe goed hij de Gielz kan aansturen (en specifiek daarover in dit topic m'n -hopelijk- geleerde lessen benoemen)
[ Voor 18% gewijzigd door DeadMetal op 02-07-2026 07:56 ]
Ik wil ook iets maken dat als ik aanvink dat de EV nachts moet laden (vaak kan ik ook overdag laden) dan moet hij juist de stroom niet verkopen op een duur moment als dat minder opbrengt dan het laden in de nacht kost van het net...Als er nachts niet hoeft te laden, zou die wel mogen ontladen als het dusdanig duur is dat er nog winst wordt gemaakt met de kale prijs. Haha wordt weer lekker complex.Aardedraadje schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 04:44:
[...]
Volgens mij is hiervoor de DAO (Day ahead optimizer) geschikt. Die gebruikt wiskundige algoritmes om automatisch te bepalen wanneer je batterij moet laden, ontladen, apparaten aan moeten, etc. Om tot een optimaal (zo laag mogelijke rekening) resultaat te komen. Je kunt de output van DAO weer gebruiken als input voor Gielz, om zo de Zendures aan te sturen zonder handmatig invoeren van periodes.
Ik heb er eens naar gekeken maar ik moet er een keer een tutorial bijpakken. Het is best complex.
[...]
Klopt. In de praktijk zal 99% van de tijd simpelweg NOM draaien zijn. Maar ik vermoed (vandaar mijn vraag) dat het dashboard op de schop gaat om kale én all-in tarieven te kunnen tonen. Zoiets zou ik wel mooi vinden. Maar of Gielz dat ook van plan is? Vandaar mijn vraag![]()
[...]
Ik wil niet teveel off-topic gaan, @Pakhaas, maar krijg je daarmee niet weer de discussie over maximaal rendement?Pakhaas schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:11:
[...]
Ik wil ook iets maken dat als ik aanvink dat de EV nachts moet laden (vaak kan ik ook overdag laden) dan moet hij juist de stroom niet verkopen op een duur moment als dat minder opbrengt dan het laden in de nacht kost van het net...Als er nachts niet hoeft te laden, zou die wel mogen ontladen als het dusdanig duur is dat er nog winst wordt gemaakt met de kale prijs. Haha wordt weer lekker complex.
Ik laad mijn auto met hulp van de andere integratie van @gielz, namelijk Dynamisch-HA. Daarin kies ik hoe lang er geladen moet worden en Dynamisch-HA zoekt dan voor mij de goedkoopste periode uit. Die periode kun je daar ook handmatig instellen.
<John O`Mill>
Sinds vannacht (voor het eerst echt dynamisch gehandeld) lijkt de total capacity ineens afgenomen (nog maar 1 i.p.v. 2 Zendures). Is dat 'normaal' gedrag omdat er een bijna leeg is of waar kan dit aan liggen?
Ook lijkt de battery 1 cell status nogal vaak te wisselen. Is er wellicht een volledige calibratie nodig vanuit de Zendure app? (batterijen hebben hiervoor wel een tijd in 'standby' gestaan.
Zie afbeeldingen:
/f/image/p22vS2hRI1z1CX3dc8jmQ4eF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5vaYvvRv0eytJETIeDzVYonU.png?f=user_large)
Ook lijkt de battery 1 cell status nogal vaak te wisselen. Is er wellicht een volledige calibratie nodig vanuit de Zendure app? (batterijen hebben hiervoor wel een tijd in 'standby' gestaan.
Zie afbeeldingen:
/f/image/p22vS2hRI1z1CX3dc8jmQ4eF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5vaYvvRv0eytJETIeDzVYonU.png?f=user_large)
Wat is die andere integratie? Ik ken alleen de ZenSDK integratie, daarin selecteer ik dus aantal kwartieren laden en ontladen en hij regelt dat verder idd zelf.Hippe Lip schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:27:
[...]
Ik wil niet teveel off-topic gaan, @Pakhaas, maar krijg je daarmee niet weer de discussie over maximaal rendement?![]()
Ik laad mijn auto met hulp van de andere integratie van @gielz, namelijk Dynamisch-HA. Daarin kies ik hoe lang er geladen moet worden en Dynamisch-HA zoekt dan voor mij de goedkoopste periode uit. Die periode kun je daar ook handmatig instellen.
Met mijn vraag ga ik niet offtopic, omdat dit over HA icm Zendure gaat. Als ik overdag de batterij vol krijg met PV overschot, dan is het van belang om te weten of ik nachts moet laden. Als dat het geval is dan wil ik dat overschot in mijn auto hebben, maar als de volgende dag niet weg hoef en overdag laden goedkoper is, dan wil ik gewoon die stroom dumpen voor de beste prijs.
Voor de mensen die mensen die zich afvragen hoe de "Goedkoopste Periodes" en "Duurste Periodes" ingesteld kunnen worden. Ik heb dat gekoppeld aan de ladingsstatus van de batterij. De "Duurste Periodes" is dan de "Beschikbare Energie" gedeeld door "Max. Ontlaadvermogen¨. Voor de "Goedkoopste Periodes" Periodes" bereken ik de "Benodigde Energie" gedeeld door "Max. Oplaadvermogen¨. Verder moet ik rekening houden met: een factor 1000 voor de omrekening W - kW, een factor 4 voor kwartieren en een "ceiling" voor de conversie "float" naar "interger". Uiteindelijk leidt dit tot een automatisering in de vorm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| alias: Zendure Set Goedkoopste Periodes
description: ""
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- sensor.zendure_2400_ac_indicatie_benodigde_energie
- input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen
conditions: []
actions:
- action: input_number.set_value
metadata: {}
target:
entity_id: input_number.dynamisch_goedkoopste_x_periode
data:
value: >-
{{((states('sensor.zendure_2400_ac_indicatie_benodigde_energie') |
float) * 4000.0 /
(states('input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen') | float)) |
round(0,'ceil')}}
- action: input_number.set_value
metadata: {}
target:
entity_id: input_number.dynamisch_goedkoopste_x_periode_morgen
data:
value: >-
{{((states('sensor.zendure_2400_ac_indicatie_benodigde_energie') |
float) * 4000.0 /
(states('input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen') | float)) |
round(0,'ceil')}}
mode: single |
Ontladen klopt, maar voor opladen moet je nog 10% bij de tijd optellen voor het laadverlies. Wat je ook nog mist is (maar lastig te implementeren) is het laatste stukje tot vol of leeg dat langzamer gaat.Moddemeijer schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:10:
Voor de mensen die mensen die zich afvragen hoe de "Goedkoopste Periodes" en "Duurste Periodes" ingesteld kunnen worden. Ik heb dat gekoppeld aan de ladingsstatus van de batterij. De "Duurste Periodes" is dan de "Beschikbare Energie" gedeeld door "Max. Ontlaadvermogen¨. Voor de "Goedkoopste Periodes" Periodes" bereken ik de "Benodigde Energie" gedeeld door "Max. Oplaadvermogen¨. Verder moet ik rekening houden met: een factor 1000 voor de omrekening W - kW, een factor 4 voor kwartieren en een "ceiling" voor de conversie "float" naar "interger". Uiteindelijk leidt dit tot een automatisering in de vorm:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30alias: Zendure Set Goedkoopste Periodes description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.zendure_2400_ac_indicatie_benodigde_energie - input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen conditions: [] actions: - action: input_number.set_value metadata: {} target: entity_id: input_number.dynamisch_goedkoopste_x_periode data: value: >- {{((states('sensor.zendure_2400_ac_indicatie_benodigde_energie') | float) * 4000.0 / (states('input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen') | float)) | round(0,'ceil')}} - action: input_number.set_value metadata: {} target: entity_id: input_number.dynamisch_goedkoopste_x_periode_morgen data: value: >- {{((states('sensor.zendure_2400_ac_indicatie_benodigde_energie') | float) * 4000.0 / (states('input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen') | float)) | round(0,'ceil')}} mode: single
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
De verliezen zijn al verwerkt in "beschikbare Energie" en "Benodigde Energie"koboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:55:
[...]
Ontladen klopt, maar voor opladen moet je nog 10% bij de tijd optellen voor het laadverlies. Wat je ook nog mist is (maar lastig te implementeren) is het laatste stukje tot vol of leeg dat langzamer gaat.
Helaas gaat het opladen nu ook niet goed.. mogelijk gerelateerd aan bovenstaand issue?mussov schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:50:
Sinds vannacht (voor het eerst echt dynamisch gehandeld) lijkt de total capacity ineens afgenomen (nog maar 1 i.p.v. 2 Zendures). Is dat 'normaal' gedrag omdat er een bijna leeg is of waar kan dit aan liggen?
Zie afbeeldingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie verder nog de volgende error in de log:
Logger: homeassistant.components.template.template_entity
Source: components/template/template_entity.py:99
Integration: Template (documentation, issues)
First occurred: 15:00:48 (1 occurrence)
Last logged: 15:00:48
TemplateError('ZeroDivisionError: division by zero') while processing template 'Template<template=({% set laad = states('sensor.zendure_total_state_of_charge') | float(0) %} {% set max_laad = states('sensor.zendure_maximum_state_of_charge') | float(100) %} {% set totale_capaciteit = states('sensor.zendure_total_capacity') | float(0) %} {% set import_eff = states('sensor.zendure_import_efficiency_24h') | float(0) %} {% set rte_totaal = states('sensor.zendure_rte_total') | float(0) %} {% set effectief_laad = [laad, max_laad] | min %} {% set rte_import_equivalent = (rte_totaal / 100) ** 0.5 100 %} {% if import_eff < 70 %} {% set effectieve_eff = rte_import_equivalent %} {% else %} {% set effectieve_eff = import_eff %} {% endif %} {% set effectieve_eff = [effectieve_eff, 100] | min / 100 %} {% set benodigd_percentage = max_laad - effectief_laad %} {% if benodigd_percentage <= 0 %} 0 {% else %} {{ (benodigd_percentage / 100 totale_capaciteit / effectieve_eff) | round(2) }} {% endif %}) renders=56>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.zendure_indication_required_energy'
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Zelf de Operation Mode naar "Quick Charge" zetten lijkt ook het opladen niet te triggeren.. lijkt toch ergens onstabiel te zijn. Kan ik nog dingen herstarten of iets anders doen om het alsnog te starten?
Dit gebeurt mij helaas ook op willekeurige momenten. Enige oplossing bij mij is de fysieke knop 10 seconden ingedrukt houden. Gaat soms weken goed, en soms is het om de dag raak. Heb het probleem en de oplossing helaas nog niet achterhaald.mussov schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:17:
[...]
Helaas gaat het opladen nu ook niet goed.. mogelijk gerelateerd aan bovenstaand issue?
Zie verder nog de volgende error in de log:
Logger: homeassistant.components.template.template_entity
Source: components/template/template_entity.py:99
Integration: Template (documentation, issues)
First occurred: 15:00:48 (1 occurrence)
Last logged: 15:00:48
TemplateError('ZeroDivisionError: division by zero') while processing template 'Template<template=({% set laad = states('sensor.zendure_total_state_of_charge') | float(0) %} {% set max_laad = states('sensor.zendure_maximum_state_of_charge') | float(100) %} {% set totale_capaciteit = states('sensor.zendure_total_capacity') | float(0) %} {% set import_eff = states('sensor.zendure_import_efficiency_24h') | float(0) %} {% set rte_totaal = states('sensor.zendure_rte_total') | float(0) %} {% set effectief_laad = [laad, max_laad] | min %} {% set rte_import_equivalent = (rte_totaal / 100) ** 0.5 100 %} {% if import_eff < 70 %} {% set effectieve_eff = rte_import_equivalent %} {% else %} {% set effectieve_eff = import_eff %} {% endif %} {% set effectieve_eff = [effectieve_eff, 100] | min / 100 %} {% set benodigd_percentage = max_laad - effectief_laad %} {% if benodigd_percentage <= 0 %} 0 {% else %} {{ (benodigd_percentage / 100 totale_capaciteit / effectieve_eff) | round(2) }} {% endif %}) renders=56>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.zendure_indication_required_energy'Iemand die hier bij kan helpen?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zelf de Operation Mode naar "Quick Charge" zetten lijkt ook het opladen niet te triggeren.. lijkt toch ergens onstabiel te zijn. Kan ik nog dingen herstarten of iets anders doen om het alsnog te starten?
Dankje, dit bij beide batterijen gedaan en nu geeft die weer de juiste total Capacity etc.Luuk741 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:43:
[...]
Dit gebeurt mij helaas ook op willekeurige momenten. Enige oplossing bij mij is de fysieke knop 10 seconden ingedrukt houden. Gaat soms weken goed, en soms is het om de dag raak. Heb het probleem en de oplossing helaas nog niet achterhaald.
Wel blijven beide batterijen vooralsnog tot max +- 475 W laden, terwijl het vermogen voor beide op 2400 W gezet is (edit: zie nu dat na 15 min één batterij op 2400 W aan het laden is; de andere zal hopelijk zo volgen).
Hoop wel dat dit dan een 'incident' was. Mocht er nog meer info benodigd zijn om dit issue te fixen dan hoor ik het graag.
Zeker, de vraag is nog alleen even hoe. Het idee is om Nordpool en de grafiek ongewijzigd te laten en bij de indicatie sensor bij het ontladen een gewenst bedrag af te trekken via een invoerveld in centen.Aardedraadje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:56:
Dan zie je dus netjes wat de goedkope en dure momenten zijn. Bij de dure momenten haalt hij nog de belasting er af en daar word dan de spread over berekend en inzichtelijk gemaakt.
2e optie is om dit ook inzichtelijk in de grafiek te maken de vraag is alleen even hoe dit dan er uit ziet.
Mogelijk enkele suggesties/verbeteringen voor de gielz integratie:
- Bij het instellen van het aantal low/high prices zou het fijn zijn om te zien of het laden en ontladen op elkaar aansluit (Dynamic Trading). Nu moet je echt alle balkjes gaan tellen om te kijken hoe ver de batterij dan vol raakt en hoeveel deze uiteindelijk weer leeg raakt (of bepaalde uren niet meer kan ontladen omdat deze al leeg is). Of mis ik iets en is dit al wel op een (handigere) manier te zien?
- Idealiter hoef je het aantal low/high price periods eigenlijk niet aan te passen. Maar wellicht is dat ook lastig automatisch te bepalen omdat de prijzen voor de volgende dag pas later beschikbaar komen. Uiteindelijk zou ik in ieder geval wel een 'set and forget' optie willen
- Ik heb nu wat extra lowest price periods toegevoegd doordat ik wat kwartieren gemist had, zie dan wel dat de aansturing stopt en weer opnieuw begint met laden (automation completed/started). Zou mooi zijn als dat niet nodig is, maar snap dat de huidige methode wellicht makkelijker/robuuster is in het geval van wijzigingen
Verder bedankt voor al het verrichte werk (dit is natuurlijk alleen als positieve feedback bedoeld
)
Wat zijn trouwens de juiste settings voor het Energy dashboard? Ik heb nu het volgende, klopt dat? (energy distribution 'graphics' lijkt niet helemaal goed te reageren; maar mogelijk is dat vertraging die er altijd in zit):
- Bij het instellen van het aantal low/high prices zou het fijn zijn om te zien of het laden en ontladen op elkaar aansluit (Dynamic Trading). Nu moet je echt alle balkjes gaan tellen om te kijken hoe ver de batterij dan vol raakt en hoeveel deze uiteindelijk weer leeg raakt (of bepaalde uren niet meer kan ontladen omdat deze al leeg is). Of mis ik iets en is dit al wel op een (handigere) manier te zien?
- Idealiter hoef je het aantal low/high price periods eigenlijk niet aan te passen. Maar wellicht is dat ook lastig automatisch te bepalen omdat de prijzen voor de volgende dag pas later beschikbaar komen. Uiteindelijk zou ik in ieder geval wel een 'set and forget' optie willen
- Ik heb nu wat extra lowest price periods toegevoegd doordat ik wat kwartieren gemist had, zie dan wel dat de aansturing stopt en weer opnieuw begint met laden (automation completed/started). Zou mooi zijn als dat niet nodig is, maar snap dat de huidige methode wellicht makkelijker/robuuster is in het geval van wijzigingen
Verder bedankt voor al het verrichte werk (dit is natuurlijk alleen als positieve feedback bedoeld
Wat zijn trouwens de juiste settings voor het Energy dashboard? Ik heb nu het volgende, klopt dat? (energy distribution 'graphics' lijkt niet helemaal goed te reageren; maar mogelijk is dat vertraging die er altijd in zit):
[ Voor 18% gewijzigd door mussov op 02-07-2026 16:18 ]
Klopt, dat doet hij bij mij dan ook. Eerst met een lager vermogen opladen, en vervolgens weer op vol vermogen. Bij mij kloppen verschillende waarden op die momenten niet (totale capaciteit, aantal batterijen) dus denk dat daar ergens iets mis gaat. Ook heb ik het idee dat de batterijspanning dipt, wellicht lager dan wat de batterij zou willen. Op de een of andere manier lijkt de BMS dan niet in te grijpen, terwijl een soc limiet van 10% toch vrij conservatief zou moeten zijn.mussov schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:02:
[...]
Dankje, dit bij beide batterijen gedaan en nu geeft die weer de juiste total Capacity etc.
Wel blijven beide batterijen vooralsnog tot max +- 475 W laden, terwijl het vermogen voor beide op 2400 W gezet is (edit: zie nu dat na 15 min één batterij op 2400 W aan het laden is; de andere zal hopelijk zo volgen).
Hoop wel dat dit dan een 'incident' was. Mocht er nog meer info benodigd zijn om dit issue te fixen dan hoor ik het graag.
Wellicht heeft het te maken met het feit dat we dynamisch handelen, en de batterij dus relatief lange tijd op zijn minimale soc zit? In de avond tijdens duurste momenten leeg trekken en overdag met lage tarieven laden, dat is toch meer dan 12 uur in deze maanden
Hallo ierder.
Mijn dynamische sturing wil maar niet lukken.
Nordpool geinstalleerd uit HACS komt goed binnen onder: nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
Na invulling van deze met voorvoeging sensor. wordt inhoud doorgegeven aan Dynamisch Nordpool
Waarde in handmatige periode is weggehaald.
Doch grafische weergave in Dynamisch vandaag en morgen blijft leeg.
Na zoekwerk in grafisch blok: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode blijft de inhoud onbekend.
Wat gaat er fout of doe ik verkeerd ? Wie brengt mij op het goede spoor?
Mijn dynamische sturing wil maar niet lukken.
Nordpool geinstalleerd uit HACS komt goed binnen onder: nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
Na invulling van deze met voorvoeging sensor. wordt inhoud doorgegeven aan Dynamisch Nordpool
Waarde in handmatige periode is weggehaald.
Doch grafische weergave in Dynamisch vandaag en morgen blijft leeg.
Na zoekwerk in grafisch blok: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode blijft de inhoud onbekend.
Wat gaat er fout of doe ik verkeerd ? Wie brengt mij op het goede spoor?
@mussov ik heb mijn energy dashboard op dezelfde manier ingevuld.
Ik krijg daarmee dit te zien (na invullen van de andere onderdelen):
Ik krijg daarmee dit te zien (na invullen van de andere onderdelen):
Als ik het goed begrepen heb is het NIET verstandig nu upgrades te gaan doen op omvormer en/of telefoon-app ?Hippe Lip schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:49:
[...]
Ehh, automatisch gepusht? Hier bij mij (iPhone) niet.
Ik heb wel mijn app ge-update, maar mijn Zendures (gelukkig) nog niet. Die staan nog op de aloude V1.0.3
De upgrade wordt nu wel actief aangeboden.
[Afbeelding]
Ik zou even wachten. Ik heb een batterij die geswitched gaat worden omdat deze dropt naar een SoC van 0%. Ik draai 2.0 op die set. Ter test die batterij naar de andere set gezet. Daar draait 1.0.3. Probleem is mee verhuisd dus een swap volgt vanuit Zendure.ppaulv schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:18:
[...]
Als ik het goed begrepen heb is het NIET verstandig nu upgrades te gaan doen op omvormer en/of telefoon-app ?
Ik heb door dit te testen een batterij uit de 1.0.3 set gehaald en die op de plek gezet van de 2.0. set. Ik zie hetzelfde weer gebeuren, in 1.0.3. geen last van gehad. Ik heb zojuist de info naar Zendure gestuurd. Is het 2.0? Ligt het aan de hele set? Het valt op dat het ook nu weer is bij de onderste batterij vd stapel.
Toen ik op vakantie was ging op de 24ste proxmox/HA onderuit. Heb toen vanaf mijn vakantieadres de 2400AC naar 2.0 moeten updaten om handmatig de periodes voor de aangepaste modus te kunnen instellen want de app was uiteraard automatisch bijgewerkt.ppaulv schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:18:
[...]
Als ik het goed begrepen heb is het NIET verstandig nu upgrades te gaan doen op omvormer en/of telefoon-app ?
Gisteren teruggekomen, de boel weer opgebracht onder HA en vannacht is de accu keurig ontladen en vandaag opgeladen.
Met wel dat ontladen van de 4 accu's nu langer duurt omdat er aan het eind teruggeregeld wordt: 4u30 ipv net een paar minuten meer dan 4u. Geen thermal throttle, zit een fan op.
Op hoeveel vermogen doe je het laden en ontladen? Hier op max 2000w en pas bij 98% wordt het teruggeregeld en bij ontladen tot 10% zonder terugregelen. Soc staat op 10-100koboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:09:
[...]
Toen ik op vakantie was ging op de 24ste proxmox/HA onderuit. Heb toen vanaf mijn vakantieadres de 2400AC naar 2.0 moeten updaten om handmatig de periodes voor de aangepaste modus te kunnen instellen want de app was uiteraard automatisch bijgewerkt.
Gisteren teruggekomen, de boel weer opgebracht onder HA en vannacht is de accu keurig ontladen en vandaag opgeladen.
Met wel dat ontladen van de 4 accu's nu langer duurt omdat er aan het eind teruggeregeld wordt: 4u30 ipv net een paar minuten meer dan 4u. Geen thermal throttle, zit een fan op.
Gielz TEST release
Voor de gene die mee willen helpen met testen kunnen deze update installeren;https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release
Hier zit ook direct het 2027 gedeelte in om te testen;
:strip_exif()/f/image/FI0tMpB6nLaCiWcklfa03M5Q.png?f=user_large)
:gifsicle():strip_exif()/f/image/oTIT8ckINvKk0U1INikgYiic.gif?f=user_large)
English (Global)
⚠️ Please make sure to use the correct language update. ⚠️Dashboard
Energy Graph (Live)The 'Start Charging' and 'Start Discharging' legend items have been removed, allowing the hover functionality to work correctly again. You can now filter out the home energy meter, so that only the battery data is displayed.
Dynamic Charts
Both charts now take the export correction into account when a period is selected as a discharge/expensive period.
New Features
Dynamic Export CorrectionDutch users can now set an export correction between €0.000 and €0.200 per kWh. From 2027, you will no longer be able to receive a tax refund for electricity exported to the grid.
Bug Fixes
Dynamic Trading + Smart MatchingWhen SOC protection was enabled, this mode did not use it, preventing NOM from starting.
Dynamic Cycle (Charging/Discharging)
The cycle did not always end correctly, resulting in unintended additional charging/discharging.
Dynamic Cycle (Charging)
The cycle did not always end correctly when the maximum state of charge was set below 100%.
Dutch (NL)
⚠️ Zorg ervoor dat je de juiste taalupdate gebruikt. ⚠️Dashboard
Energiegrafiek (Live)De legenda-items 'Start ontladen' en 'Start opladen' zijn verwijderd, waardoor de mouse-overfunctie weer correct werkt. Vanaf nu kun je de energiemeter uitfilteren, zodat alleen de batterijgegevens worden weergegeven.
Dynamische Grafieken
Beide grafieken houden nu rekening met de exportcorrectie wanneer een periode als ontlaad-/dure periode is geselecteerd.
Nieuwe functies
Dynamische ExportcorrectieNederlandse gebruikers kunnen nu een exportcorrectie instellen tussen €0,000 en €0,200 per kWh. Vanaf 2027 ontvang je geen belastingteruggave meer voor elektriciteit die je teruglevert aan het net.
Bug Fixes
Dynamisch Handelen + Smart MatchingWanneer SOC-bescherming was ingeschakeld, werd deze in deze modus niet gebruikt, waardoor NOM niet kon starten.
Dynamische Cyclus (Laden/Ontladen)
De cyclus werd niet altijd correct beëindigd, waardoor onbedoeld extra werd geladen/ontladen.
Dynamische Cyclus (Laden)
De cyclus werd niet altijd correct beëindigd wanneer het maximale laadpercentage was ingesteld onder de 100%.
Ik maak mijn dashboard met Statistics Graph Chart Card, echt geweldig. Ook met Histogrammen.Moddemeijer schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:21:
[...] Helaas heb ik geen "frequentie histogram" tools voor HA kunnen vinden.
https://github.com/cataseven/Statistics-Graph-Chart-Card
[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 02-07-2026 21:56 ]
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
Opladen vanaf 85%, ontladen vanaf 25%....Pakhaas schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:16:
[...]
Op hoeveel vermogen doe je het laden en ontladen? Hier op max 2000w en pas bij 98% wordt het teruggeregeld en bij ontladen tot 10% zonder terugregelen. Soc staat op 10-100
10-100% cyclus op 2400W.
Viel me gewoon op.... De update van maart (?) had al een kleine invloed vooral op laden, dat ging daarna net niet meer in 5 uur.
Maar goed, volgende maand gaat het schuifje naar kwartieren, en gaat het allemaal net wat mooier matchen.
Heb nog wel ontzettend lopen klooien met de update van Gielz. De download knop in GitHub werkt voor een losse file niet zoals je verwacht. Komt een HTML uit dan met wel de juiste filenaam
Als je nou iets verder had gekeken dan je neus lang is, @Pakhaas, dan had je op github die andere integratie wel gevonden bij gielz:Pakhaas schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:00:
[...]
Wat is die andere integratie? Ik ken alleen de ZenSDK integratie, daarin selecteer ik dus aantal kwartieren laden en ontladen en hij regelt dat verder idd zelf.
Die staat op github bij Gielz:
Ga (op github) naar de Zendure-integratie van Gielz, tik helemaal bovenin op gielz en voila, daar zie je ook de https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA
[ Voor 27% gewijzigd door Hippe Lip op 02-07-2026 23:58 ]
<John O`Mill>
die stroom moet je sowieso dumpen. En als je in de nacht je auto laadt, dan gaat dat gedeeltelijk uit je batterij, maar da's niet erg want anders had je dat helemaal uit het net getrokken tegen die prijs van dat moment.Pakhaas schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:00:
[...]
Met mijn vraag ga ik niet offtopic, omdat dit over HA icm Zendure gaat. Als ik overdag de batterij vol krijg met PV overschot, dan is het van belang om te weten of ik nachts moet laden. Als dat het geval is dan wil ik dat overschot in mijn auto hebben, maar als de volgende dag niet weg hoef en overdag laden goedkoper is, dan wil ik gewoon die stroom dumpen voor de beste prijs.
En zo zijn we weer terug naar nut en noodzaak van onze veelbesproken Zendures
<John O`Mill>
Vreemde toon sla je aan, maar zeg dan gewoon de Nordpool integratie, want dat is hetzelfde en ja dat heb ik al. Fijne nacht.Hippe Lip schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:18:
[...]
Als je nou iets verder had gekeken dan je neus lang is, @Pakhaas, dan had je op github die andere integratie wel gevonden bij gielz:![]()
Ga (op github) naar de Zendure-integratie van Gielz, tik helemaal bovenin op gielz en voila, daar zie je ook de https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA
Ehhh, sorry, de knipoog had ik erbij gezegd, maar hier wreekt zich het verschil tussen gescheven en gesproken. Het was niet zo serieus of belerend (of hoe je het ook opvatte) bedoeld.Pakhaas schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:42:
[...]
Vreemde toon sla je aan, maar zeg dan gewoon de Nordpool integratie, want dat is hetzelfde en ja dat heb ik al. Fijne nacht.
En nee, ik weet niet waarom je dat de Nordpool integratie noemt, want @gielz zelf noemt ‘m Dynamisch-HA. Hebben we het over hetzelfde?
Deze Dynamisch-HA lijkt erg op een deel van de Zendure-integratie van hem, maar geeft alleen twee signalen af: of je in de goedkope periode zit (ja/nee) en of je in de dure periode zit (ja/nee).
Op basis van goedkope periode ja/nee stuur ik m’n laadpaal dan aan. In Dynamisch-HA geef ik het aantal (X) goedkope periodes (bij mij kwartieren) aan en die zoekt dan zelf uit wanneer die X periodes zijn, zodat de laadpaal in die tijd je auto laat vollopen.
<John O`Mill>
Ik krijg alleen de mogelijkheid te upgraden naar 2.0 terwijl de versie nu 1.01 is,niet 1.03. Doen?Devke schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:11:
[...]
Ik zou even wachten. Ik heb een batterij die geswitched gaat worden omdat deze dropt naar een SoC van 0%. Ik draai 2.0 op die set. Ter test die batterij naar de andere set gezet. Daar draait 1.0.3. Probleem is mee verhuisd dus een swap volgt vanuit Zendure.
Ik heb door dit te testen een batterij uit de 1.0.3 set gehaald en die op de plek gezet van de 2.0. set. Ik zie hetzelfde weer gebeuren, in 1.0.3. geen last van gehad. Ik heb zojuist de info naar Zendure gestuurd. Is het 2.0? Ligt het aan de hele set? Het valt op dat het ook nu weer is bij de onderste batterij vd stapel.
We hebben het over hetzelfde, maar ik weet niet beter dat dit in de standaard integratie zit. Werkt net zo. Met dynamisch handelen heb ik geen last van EV laden. Dat wordt volgend jaar anders met NOM.Hippe Lip schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:51:
[...]
Ehhh, sorry, de knipoog had ik erbij gezegd, maar hier wreekt zich het verschil tussen gescheven en gesproken. Het was niet zo serieus of belerend (of hoe je het ook opvatte) bedoeld.Excuses als dat wel zo over kwam.
![]()
En nee, ik weet niet waarom je dat de Nordpool integratie noemt, want @gielz zelf noemt ‘m Dynamisch-HA. Hebben we het over hetzelfde?
Deze Dynamisch-HA lijkt erg op een deel van de Zendure-integratie van hem, maar geeft alleen twee signalen af: of je in de goedkope periode zit (ja/nee) en of je in de dure periode zit (ja/nee).
Op basis van goedkope periode ja/nee stuur ik m’n laadpaal dan aan. In Dynamisch-HA geef ik het aantal (X) goedkope periodes (bij mij kwartieren) aan en die zoekt dan zelf uit wanneer die X periodes zijn, zodat de laadpaal in die tijd je auto laat vollopen.
Slim ja, ik heb zelf een automatisering met timer voor laden. Ook gebaseerd op prijs, maar ik wil het laden niet steeds onderbreken, dat is niet goed voor de auto. Dus ik laad gewoon 3-4-5 uren achter elkaar als het goedkoop is.
[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 03-07-2026 00:02 ]
Dat hangt af waarom je het wil doen.ppaulv schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:54:
[...]
Ik krijg alleen de mogelijkheid te upgraden naar 2.0 terwijl de versie nu 1.01 is,niet 1.03. Doen?
Ik laat mijn twee Zendure-stapels aansturen door de integratie van Gielz. Dus heb ik geen behoefte aan die upgrade. Levert alleen maar risico en alles functioneert nu stabiel.
Je weet: If it ain’t broke, don’t fix it!
Als je het in HEMS wil laten werken, dan is dat wat anders, maar gezien de ervaringen die ik hier lees zou ik ook dan even wachten.
<John O`Mill>
Oh? In welke integratie zit dat standaard?Pakhaas schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:00:
[...]
We hebben het over hetzelfde, maar ik weet niet beter dat dit in de standaard integratie zit. Werkt net zo.
Dan voegt die Dynamisch-HA van Gielz nix toe?
Ja, volgend jaar verandert er het nodige. Dan wordt het een stuk complexer, maar daar ga ik me pas over een paar maanden druk maken, verwacht ik.Met dynamisch handelen heb ik geen last van EV laden. Dat wordt volgend jaar anders met NOM.
Niet goed voor de auto? Waarom denk je dat? Ik heb geen idee waarom dat slecht zou zijn?Slim ja, ik heb zelf een automatisering met timer voor laden. Ook gebaseerd op prijs, maar ik wil het laden niet steeds onderbreken, dat is niet goed voor de auto. Dus ik laad gewoon 3-4-5 uren achter elkaar als het goedkoop is.
De auto belast de accu tijdens het rijden immers ook nogal wisselend, afwisselend laden als ontladen, en dan zijn de schommelingen nog heel veel groter in vermogen, toch?
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 03-07-2026 00:47 ]
<John O`Mill>
Ik heb de Day Ahead Optimizer werkend. Ik ben niet erg onder de indruk. Buiten de fantastische grafische weergave, doet DAO niet veel meer dan ik zelf met eenvoudige regeltjes kan bedenken. Vooralsnog laat ik DAO parallel aan zenSDK lopen.Aardedraadje schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 04:44:
[...]
Volgens mij is hiervoor de DAO (Day ahead optimizer) geschikt. Die gebruikt wiskundige algoritmes om automatisch te bepalen wanneer je batterij moet laden, ontladen, apparaten aan moeten, etc. Om tot een optimaal (zo laag mogelijke rekening) resultaat te komen. Je kunt de output van DAO weer gebruiken als input voor Gielz, om zo de Zendures aan te sturen zonder handmatig invoeren van periodes.
Vandaag zie ik dat DAO de zonnestroom maximaal in de batterij wil binnenhalen en stopt als de batterij vol raakt. Daarna wordt de zonnestroom op de duurste momenten, vooral in de avond, aan het net geleverd. Dit is een simple verplaatsings strategie van de zonnestroom.
Wie aan een dynamisch contract wil beginnen, let op de welkomst bonussen. Voor een vast contract ligt die ronde de 350 euro en voor een dynamisch contract rond de 100 euro. Voor mij is een dynamisch contract onvoordelig omdat ik die 250 euro niet goed kan terugverdienen. Ik zou een extra batterij module moeten aanschaffen om in de zomer meer te verdienen aan de verkoop van mijn zonnestroom.
In de standaard zit ook goedkoop Ja/Nee en duur Ja/Nee sensoren. Gebaseerd op hoeveel dure en goedkope momenten je selecteert. Daarop kan je toch ook de EV op laten schakelen? Ik zie niet in wat die dynamisch-HA daar toevoegt.Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:08:
[...]
Oh? In welke integratie zit dat standaard?
Dan voegt die Dynamisch-HA van Gielz nix toe?
[...]
Gisteren is de vervanging voor mijn ac2400 binnen gekomen de ac2400+.
Dus in HA en in de zendure app de oude ac2400 verwijderd en nieuwe toegevoegd en toen viel me op de alle data van de oude ac2400 bleef staan in de gielz grafieken, dat wil ik niet want nieuwe set is nieuwe data.
Nu heb ik met een hoop omwegen bijna alles kunnen verwijderen, maar 1 ding blijft hangen en deze zitten volgens mij vastgebakken in het Zendure account namelijk de totale stroom welke door de “batterij” is gevloeid.
Nu is dit schijnbaar account totalen, hierdoor is de totale RTE in de Gielz app niet meer accuraat.
Hiervoor heb ik mijn oude HEMS huis verwijderd in de zendure app en daarna een nieuwe toegevoegd + batterijen maar helaas, ook de volledige HA zemdure app verwijderd, grafieken en data gepurged maar dit mocht ook niet baten.
Enige manier lijkt mij nu een nieuw account aan te maken te zijn.. maar daar heb ik eigenlijk geen zin in.
Iemand die tegen hetzelfde aangelopen is?
Dus in HA en in de zendure app de oude ac2400 verwijderd en nieuwe toegevoegd en toen viel me op de alle data van de oude ac2400 bleef staan in de gielz grafieken, dat wil ik niet want nieuwe set is nieuwe data.
Nu heb ik met een hoop omwegen bijna alles kunnen verwijderen, maar 1 ding blijft hangen en deze zitten volgens mij vastgebakken in het Zendure account namelijk de totale stroom welke door de “batterij” is gevloeid.
Nu is dit schijnbaar account totalen, hierdoor is de totale RTE in de Gielz app niet meer accuraat.
Hiervoor heb ik mijn oude HEMS huis verwijderd in de zendure app en daarna een nieuwe toegevoegd + batterijen maar helaas, ook de volledige HA zemdure app verwijderd, grafieken en data gepurged maar dit mocht ook niet baten.
Enige manier lijkt mij nu een nieuw account aan te maken te zijn.. maar daar heb ik eigenlijk geen zin in.
Die data zit hard in je database van HA. Kan wel gereset worden maar dan moet je in HA bestanden gaan aanpassen. Komt dus niet uit de zendure app.Gyrolion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 06:35:
Gisteren is de vervanging voor mijn ac2400 binnen gekomen de ac2400+.
[Afbeelding]
Zelf heb ik het wel behouden en om de AC+ te testen even tijdelijk helpers aangemaakt. Enigste verschil wat je ziet is dat de AC+ een hogere RTE heeft. (2-3% hoger bij nom hier)
Ik heb een foutje gemaakt zie ik. Mijn batterij issue zit in de stack waar 1.0.3. draait. Echter bij een swap van die batterij naar de stack met 2.0 is het probleem nog steeds aanwezig. Het zal dus geen firmware dingetje zijn. Ik ben de mist in gegaan doordat ik soms in de app kijk en die volgorde klopt niet qua sets met HA. Ook de batterij volgorde is niet goed daar.ppaulv schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:54:
[...]
Ik krijg alleen de mogelijkheid te upgraden naar 2.0 terwijl de versie nu 1.01 is,niet 1.03. Doen?
Ik heb deze ook gekregen, er lijkt zo goed als niets hierover te vinden (dat de batterijen ook plug-in zijn helpt niet met zoekenthijsh02 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:20:
Heeft iemand de Zendure Smart plug pro al werkend in HA? Ik krijg ze niet gevonden en kan ook niet achterhalen op welk protocol ze zitten... heb ze via wifi wel in de Zendure app
[Afbeelding]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.
:strip_exif()/f/image/SufE85ZgWV1gsuX61A1SYbCP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/X8Tuxv4ybAQ07Z9CMRYiJuGK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tq6EWbVfMYcfL0q0mmk8mkqt.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Y3qOOEvbdEGKZpEBNRmKP4nG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/swpPxyiK7WAB68P6aFWdvHmK.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/YPKPrd4eDSSWIbvFX1VryPBW.png?f=fotoalbum_tile)