• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:48
Hippe Lip schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:18:
[...]

@mussov
Hier nagenoeg dezelfde configuratie. Als het je gaat om maximaal financieel rendement (tot 1 januari), dan kun je het beste uitsluitend dynamisch handelen. Ik heb ook 2x Zendure 2400AC+ met onder elk nog 3 extra batterijen. Samen dus 22 kWh.
Ik heb de Gielz ingesteld op Dynamic Trading en de instelling met 24 goedkoopste periodes en 20 duurste periodes werkt het beste. Vul dat in voor vandaag en morgen, zodat dit automatisch elke dag herhaald wordt.
Het laden duurt net iets korter, maar op deze manier weet je zeker dat je niet nét tijd tekort komt.
Ontladen duurt minder lang vanwege de (ca. 15%) verliezen.
Gebruik van NOMis financieel ongunstig, maar dat zal volgend jaar wel anders zijn. Nu nog niet doen dus.

Voor het laden van de auto gebruik ik een tweede integratie van @gielz: Dynamisch-HA. Die laat ik mijn laadpaal aansturen. Daar stel ik in hoeveel goedkoopste kwartieren ik wil laden. Via een automatisering die kijkt of de sensor.dynamisch_goedkoopste_periode op ‘ja’ staat, wordt de auto dan full-power geladen.
Op die manier kun je je auto altijd op de goedkoopste manier laden. Volledig onafhankelijk van je Zendures.
Voor volgend jaar zal ik een nieuwe configuratie moeten bedenken.

Zorg wel dat je voor je Zendures de Engelse versie van de Gielz (én van de proxy!) installeert. Want alleen dankun je beide integraties van Gielz tegelijk gebruiken en zitten ze elkaar niet in de weg.

Dit verhaal heb ik hier al eens eerder gepost, maar kan het helaas niet meer vinden.
Dank voor de tips! Dan ga ik het eerst eens zo inregelen. In de nacht wordt dan in principe nog steeds NOM gerealiseerd? (hier 11 kWh met vrij hoge standby verbruik) Vind het zo lastig in te schatten, maar wellicht dat ik het gewoon moet inregelen en kijken hoe het systeem op deze manier werkt. Heb je ook een tip om in de ochtend (indien bepaalde boolean 'on' staat) nog wat extra over te houden? Waarschijnlijk is het dan niet echt handig om zelf nog de modus naar standby aan te passen als dynamisch handelen voor de desbetreffende periodes is ingesteld. En gebruik je ook iets om de laadpaal wel te forceren om de auto op een bepaald moment helemaal vol te laden?

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:40
Moddemeijer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:59:
@Wai_AM De berekening van de Consumentenprijs is mij duidelijk. Ik kan helaas weinig vinden over de "Consumentenprijs" bij teruglevering. De Energiebelasting valt weg. In plaats van een Inkoopvergoeding is er een Terugleververgoeding. Hoe het zit met de BTW is onduidelijk.
Dat is verschillend, voor einde van dit jaar nog met saldering maakt dat niet veel uit.
Om nu alvast dat te gaan bedenken kan maar dat hebben de meeste mensen nog niet gedaan.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:51
mussov schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Dank voor de tips! Dan ga ik het eerst eens zo inregelen. In de nacht wordt dan in principe nog steeds NOM gerealiseerd? (hier 11 kWh met vrij hoge standby verbruik) Vind het zo lastig in te schatten, maar wellicht dat ik het gewoon moet inregelen en kijken hoe het systeem op deze manier werkt. Heb je ook een tip om in de ochtend (indien bepaalde boolean 'on' staat) nog wat extra over te houden? Waarschijnlijk is het dan niet echt handig om zelf nog de modus naar standby aan te passen als dynamisch handelen voor de desbetreffende periodes is ingesteld.
@mussov
Als het je te doen is om maximaal financieel rendement, dan moet je NOM helemaal vergeten. Ik heb daar ook een tijdje over gedaan om dat te begrijpen, maar het is echt zo. Gewoon je helemaal richten op handelen (tot 1 januari).

Alle andere vormen van batterijgebruik zoals NOM of wat dan ook leveren onderaan de streep minder op. Echt waar.
En gebruik je ook iets om de laadpaal wel te forceren om de auto op een bepaald moment helemaal vol te laden?
Ja, dat is die tweede ingegratie van Gielz die ik noemde: Dynamisch-HA

Let wel op dat je de Engelse (=Global) versie installeer van de Zendure-HA-zenSDK.
Want Dynamisch-HA is in het Nederlands.
Alleen op die manier kun je ze naast elkaar installeren.

Met die Dynamisch-HA kun je een aantal goedkope kwartieren instellen en met een (zelfgemaakte) automatisering vertel ik mijn laadpaal dan dat die in die goedkope tijd full power moet gaan laden.

Zo wel duidelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 09:56 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:06
Hippe Lip schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:18:
[...]
Hier nagenoeg dezelfde configuratie. Als het je gaat om maximaal financieel rendement (tot 1 januari), dan kun je het beste uitsluitend dynamisch handelen. Ik heb ook 2x Zendure 2400AC+ met onder elk nog 3 extra batterijen. Samen dus 22 kWh.
Ik heb de Gielz ingesteld op Dynamic Trading en de instelling met 24 goedkoopste periodes en 20 duurste periodes werkt het beste. Vul dat in voor vandaag en morgen, zodat dit automatisch elke dag herhaald wordt.
Zou je het stukje met die goedkope/dure periodes eens willen uitleggen? Als je zóveel goedkoopste periodes invult, dan heb je dus infeite daarbinnen een mix van '1) nog enigszins dure', '2) enigszins goedkope' en '3) de echt goedkope' kwartieren zitten. Op sommige dagen met een hoge spread, dan ben jij al aan het laden bij de kwartieren in groep 1 en 2. Dan zit de batterij wellicht zelfs al vol voordat de prijs echt laag wordt (groep 3).

Hetzelfde verhaal met ontladen. Als je zoveel kwartieren als goedkoop aanmerkt, dan ben je al aan het ontladen terwijl de prijs bijv. 3 uur later een stuk hoger is. Markeer ik bijv. vandaag 8 kwartieren als 'duur', dan is de 'goedkoopste' daarvan 73 cent. Vul ik echter 20 kwartieren in, dan begint het ontladen een paar uur eerder tegen 44,7 cent.

Ik denk dus dat je goed moet kijken hoeveel kwartieren je uberhaupt nodig hebt voor opladen en ontladen (dus je capaciteit en laad/ontlaadsnelheid), en de instellingen daarop aanpassen. Om de gemiddelde prijs over de kwartieren heen zo optimaal mogelijk te hebben. Correct? Bijv. als je je accu volkrijgt in 8 kwartieren, dan hoef je er geen 24 als 'goedkoop' te markeren?

Maar dan nog heb ik het gevoel dat bovenstaande geldt voor mensen zónder zonnepanelen. Met zonnepanelen wordt het aantal kwartieren variabel. Op een zonnige dag hoeven er veel minder kwartieren als goedkoop gemarkeerd te worden, je wil enkel wat bijladen waar nodig. Op een vlakke dag qua prijscurve wil je wellicht zelfs helemaal niks doen.

[ Voor 9% gewijzigd door DeadMetal op 30-06-2026 11:02 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:23
@DeadMetal zo doe ik het ook. Ik kijk per dag voor morgen wat de goedkoopste kwartieren zijn en hoeveel dure kwartieren er zijn. Ik bepaal dan of de batterijen 100% vol moeten of niet. Als bijvoorbeeld al vrij snel het tarief 25ct is voor laden en aan het einde van de avond is het tarief nog maar 32ct, dan kan dat extra bijladen niet uit ivm laadverliezen etc.

Het is een beetje spelen met de goedkope kwartieren/uren en dure kwartieren/uren. Je kan bij Gielz mooi zien wat dat doet.

Wat je laatste alinea betreft over wel/niet PV maakt dat bij dynamisch niet uit. Of je nu laadt vanuit het net of vanaf PV, het vertegenwoordigd dezelfde waarde bij een dynamisch contract, omdat je ook gewoon de marktprijs krijgt voor wat je direct vanaf PV teruglevert, en dan ook nog eens zonder laadverliezen...dus direct vanaf PV naar Net is zelfs nog iets waardevoller.

• Hippe Lip
DeadMetal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:01:
Zou je het stukje met die goedkope/dure periodes eens willen uitleggen?
Jazeker.
Als je zóveel goedkoopste periodes invult, dan heb je dus infeite daarbinnen een mix van '1) nog enigszins dure', '2) enigszins goedkope' en '3) de echt goedkope' kwartieren zitten. Op sommige dagen met een hoge spread, dan ben jij al aan het laden bij de kwartieren in groep 1 en 2. Dan zit de batterij wellicht zelfs al vol voordat de prijs echt laag wordt (groep 3).
Dat kan dus niet met de integratie van @gielz, want als ik zeg dat ik wil laden met de 24 goedkoopste kwartieren, dan zitten de écht goedkope kwartieren daar als eerste in. Dan wordt het aangevuld met de iets minder goedkope kwartieren. Aanvullen van onderaf dus. Dat is hoe de Gielz in elkaar zit. Ik hoef me er niet druk om te maken wannéér die goedkope kwartieren zijn, want dat gaat vanzelf.
Het zou mis kunnen gaan als ik het zelf uitzoek en bijvoorbeeld zeg dat-ie moet laden vanaf 06:45 uur. Maar dat doe ik dus niet.
Hetzelfde verhaal met ontladen. Als je zoveel kwartieren als goedkoop aanmerkt, dan ben je al aan het ontladen terwijl de prijs bijv. 3 uur later een stuk hoger is. Markeer ik bijv. vandaag 8 kwartieren als 'duur', dan is de 'goedkoopste' daarvan 73 cent. Vul ik echter 20 kwartieren in, dan begint het ontladen een paar uur eerder tegen 44,7 cent.
Hier geldt hetzelfde. Als je 20 kwartieren invult, dan worden vanzelf de 20 duurste kwartieren van die dag eruit gelicht.
Hier zie je een voorbeeld van morgen. Daar zie je dat de 24 goedkoopste kwartieren niet aaneengesloten zijn, want ik wil alleen de goedkoopste. Tussendoor zijn er een paar kwartieren die iets duurder zijn en die laat ik dan onbenut. Hetzelfde met het ontladen.
En zo kun je dus nooit de gunstigste periodes missen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpMnQmeIroz-ZFERsPYIHDi3nv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4R4S1TUNTK71yCUqm7U0yyfO.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk dus dat je goed moet kijken hoeveel kwartieren je uberhaupt nodig hebt voor opladen en ontladen (dus je capaciteit en laad/ontlaadsnelheid), en de instellingen daarop aanpassen. Om de gemiddelde prijs over de kwartieren heen zo optimaal mogelijk te hebben. Correct? Bijv. als je je accu volkrijgt in 8 kwartieren, dan hoef je er geen 24 als 'goedkoop' te markeren?
Ik heb in het begin ff zitten puzzelen hoe lang die erover doet om van 10% naar 100% te komen en omgekeerd. Omdat ik dat laden en ontladen altijd full-power doe, kost dat altijd even veel tijd. En het laden duurt nét iets minder dan 24 kwartieren. Het ontladen nét iets minder dan 20 kwartieren. Van beide zou misschien één kwartiertje af kunnen, maar ik laat het zo omdat ik dan een beetje marge heb. Het fiancieel resultaat zou nauwelijks iets schelen als ik het nog scherper zou timen.

Maar het feit dat het zo lang duurt (24 kwartieren laden en 20 kwartieren ontladen) zit me ook een beetje dwars. Ik heb nu twee stapels 2400AC+ met elk er nog 3 batterijen extra onder. Ik overweeg er nog een 2400AC+ bij te kopen en er dan 3 stapels met elk 2 batterijen eronder van te maken. Dan kan ik sneller (met meer vermogen, dus n kortere tijd) laden en ontladen. Maar of dat na 1 januari nog zinvol is, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Maar dan nog heb ik het gevoel dat bovenstaande geldt voor mensen zónder zonnepanelen. Met zonnepanelen wordt het aantal kwartieren variabel. Op een zonnige dag hoeven er veel minder kwartieren als goedkoop gemarkeerd te worden, je wil enkel wat bijladen waar nodig.
Dit is een misverstand dat ik zelf ook had in het begin, ruim een maand geleden? Zoek maar eens terug. Daarover zijn toen nogal wat posts heen en weer gegaan. Ik ben ff kwijt met wie ook alweer.

We zitten nu nog in het salderen-tijdperk. Dat betekent dat ik geen rekening hoef te houden met PV-opbrengst. Tijdens het laden komt het vanzelf van mijn PV als die op dat moment levert. Levert mijn PV op een moment dat ik niet aan het laden ben, dan kan ik dat PV-overschot beter terugleveren aan het net, want dat levert meer op.
Op een vlakke dag qua prijscurve wil je wellicht zelfs helemaal niks doen.
Helemaal waar! En dat is waarom je in de Gielz een minimum spread in kan geven. Die heb ik op 50% staan. Ik draai nu ook een automatisering die het financiële resultaat per dag bijhoudt. Ter controle heb ik een keer een lagere minimum-spread ingevuld en doe dag had ik ook een negatief financieel resultaat.

Is deze uitleg duidelijk zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 16:45 ]

<John O`Mill>

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:22
Waarom kan ik de tarieven van morgen nog niet zien? Ben ik ergens een sync vergeten? Of komt dit door iets anders. Tarieven van vandaag zie ik wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGs-vY3L_RFpddFXKIKSjsu0Vws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SufE85ZgWV1gsuX61A1SYbCP.jpg?f=fotoalbum_large

• BestevaerNL
  • Laatst online: 19:26
g00gle schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:24:
Waarom kan ik de tarieven van morgen nog niet zien? Ben ik ergens een sync vergeten? Of komt dit door iets anders. Tarieven van vandaag zie ik wel.

[Afbeelding]
Als je het net hebt ingericht dan heeft het even nodig voordat alle gegevens zijn opgehaald.

Na 24 uur heb je de dag gegevens

• g00gle
BestevaerNL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Als je het net hebt ingericht dan heeft het even nodig voordat alle gegevens zijn opgehaald.

Na 24 uur heb je de dag gegevens
Gisteravond heb ik het ingericht?

• DeadMetal
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:07:
Ik heb in het begin ff zitten puzzelen hoe lang die erover doet om van 10% naar 100% te komen en omgekeerd. Omdat ik dat laden en ontladen altijd full-power doe, kost dat altijd even veel tijd. En het laden duurt nét iets minder dan 24 kwartieren. Het ontladen nét iets minder dan 20 kwartieren.
Helemaal duidelijk. Bovenstaande is het cruciale punt van je uitleg. Iemand met een systeem waarbij de Zendure in een uurtje vol kan zijn (bij wijze van spreken), zal laden op suboptimale kwartieren als hij letterlijk jouw 24 om 20 overneemt. Ik ga hier ook eens mee experimenteren. Zet de minimale spread nu even op 100%.

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:22
BestevaerNL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Misschien een aanvulling voor je readme in GitHub? Ik denk dat veel gebruikers hun leveranciergegevens in je dashboard willen kunnen inzien.

De config van Norpool is niet jouw verantwoordelijkheid. Maar het is wel van belang om gericht je accu te kunnen sturen.
Op Jeroen.nl kun je zien wat de inkoopvergoeding van je energieleverancier is ex. btw. Gewoon even met de muisaanwijzer over de grafiek heen gaan en dan zie je de inkoopvergoeding staan die de leveranciers berekenen bij een dynamisch contract. https://jeroen.nl/dynamische-energie

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:22
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:54:
[...]

@mussov
Als het je te doen is om maximaal financieel rendement, dan moet je NOM helemaal vergeten. Ik heb daar ook een tijdje over gedaan om dat te begrijpen, maar het is echt zo. Gewoon je helemaal richten op handelen (tot 1 januari).

Alle andere vormen van batterijgebruik zoals NOM of wat dan ook leveren onderaan de streep minder op. Echt waar.

[...]

Ja, dat is die tweede ingegratie van Gielz die ik noemde: Dynamisch-HA

Let wel op dat je de Engelse (=Global) versie installeer van de Zendure-HA-zenSDK.
Want Dynamisch-HA is in het Nederlands.
Alleen op die manier kun je ze naast elkaar installeren.

Met die Dynamisch-HA kun je een aantal goedkope kwartieren instellen en met een (zelfgemaakte) automatisering vertel ik mijn laadpaal dan dat die in die goedkope tijd full power moet gaan laden.

Zo wel duidelijk?
En als je dan de pech hebt dat je batterij al leeg is en er een duur tarief op dat moment en daarna actief is? Als je een hoog standby verbruik hebt dan kan dat dus alsnog best oplopen, en dus je handel negatief beïnvloeden. De uren die je NOM draait zie je dan niet als in mindering gebracht op je energienota maar het kost je dan ook hooguit de prijs van de goedkope stroom die je opgeslagen hebt. Je schiet er naar mijn mening weinig mee op om tegen 14 ct in te kopen, en dat je batterij leeg is als de prijs 35 ct of meer is. Dan lijkt het me dus handiger om op die tijdstippen NOM ingesteld te kunnen hebben.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41

koboy

Heb een idee voor een icon

YvonneVP schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:00:
[...]

En als je dan de pech hebt dat je batterij al leeg is en er een duur tarief op dat moment en daarna actief is? Als je een hoog standby verbruik hebt dan kan dat dus alsnog best oplopen, en dus je handel negatief beïnvloeden. De uren die je NOM draait zie je dan niet als in mindering gebracht op je energienota maar het kost je dan ook hooguit de prijs van de goedkope stroom die je opgeslagen hebt. Je schiet er naar mijn mening weinig mee op om tegen 14 ct in te kopen, en dat je batterij leeg is als de prijs 35 ct of meer is. Dan lijkt het me dus handiger om op die tijdstippen NOM ingesteld te kunnen hebben.
Dusss......

Als jij een doos capri-sun hebt, dan verkoop je er geen 5 aan de buurman op de hoek voor 10 euro per stuk omdat je misschien naar de benzinepomp moet lopen om er voor 2 euro 1 te kopen?

Stroom heeft op een bepaald moment gewoon een bepaalde waarde. Zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen levert het meeste op.

Het is triest gesteld met het rekenonderwijs sinds minimaal een jaar of 30....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Pakhaas
koboy schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:27:
[...]

Dusss......

Als jij een doos capri-sun hebt, dan verkoop je er geen 5 aan de buurman op de hoek voor 10 euro per stuk omdat je misschien naar de benzinepomp moet lopen om er voor 2 euro 1 te kopen?

Stroom heeft op een bepaald moment gewoon een bepaalde waarde. Zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen levert het meeste op.

Precies.

Wij handelen alleen maar dynamisch en rijden daarbij alleen maar elektrisch. Toch krijgen we over juni 200 euro terug met 900kwh teruglevering en 527kwh van het net.
Pakhaas schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:51:
[...]

Precies.

Wij handelen alleen maar dynamisch en rijden daarbij alleen maar elektrisch. Toch krijgen we over juni 200 euro terug met 900kwh teruglevering en 527kwh van het net.
NOM kost geld, zolang salderen er is. Ik zet liever zoveel mogelijk stroom weg in het duurste uur, en koop -mocht het nodig zijn- een paar kilowatten tijdens medium uren, zoals ik vannacht ook ga doen van 23-6:00.

Hier ook lekker aan de handel, straks 82 cent met de zonnebonus erbij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrtzvPDyH6hERwH8rJvdtQkL5SI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d0ahp16LG7fagFh2P3mvAEaB.png?f=fotoalbum_large

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Hippe Lip
YvonneVP schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:00:
[...]

En als je dan de pech hebt dat je batterij al leeg is en er een duur tarief op dat moment en daarna actief is?
Als je op alleen handel draait kan je dat niet gebeuren, want je ontlaadt tijdens de duurste periodes. Er kan dan niet een periode komen die nóg duurder is.
De uren die je NOM draait zie je dan niet als in mindering gebracht op je energienota maar het kost je dan ook hooguit de prijs van de goedkope stroom die je opgeslagen hebt.
Hier ga je dus uit van (ook) NOM draaien. Ik gaf dacht ik duidelijk aan in mijn betoog dat je voor maximaal financieel rendement uitsluitend handel draait en NOM helemaal vergeet. Want NOM kost je opbrengst, omdat als je import voorkomt door met NOM uit je batterij te gebruiken, dan is het verschil tussen inkoop en verkoopprijs minder dan bij handel = maximaal verschil tussen in- en verkoopprijs.
Je schiet er naar mijn mening weinig mee op om tegen 14 ct in te kopen, en dat je batterij leeg is als de prijs 35 ct of meer is. Dan lijkt het me dus handiger om op die tijdstippen NOM ingesteld te kunnen hebben.
Als je batterij leeg is op het moment dat de duurste periode nog moet komen, dan heb je de Gielz niet goed ingesteld, want die koopt in tijdens de goedkoopste periodes (er kan dus geen nóg goedkopere periode komen) en verkoopt tijdens de duurste periodes (er kan dus niet daarna een nóg duurdere periode komen).

Disclaimer: ‘goedkoopste’ en ‘duurste’ worden wel binnen één etmaal bekeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 19:21 ]

<John O`Mill>

• g00gle
g00gle schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:24:

[Afbeelding]
Ik kan niet vinden waarom die hier op blijft staan, er werd al gezegd "net ingericht?" Maar dat was gisteravond. En ik heb de grafiek al gezien, heb eigenlijk niks meer veranderd dus vindt het vreemd dat die hier op blijft staan. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?

• Hippe Lip
Ah, jij was het dacht ik @koboy die het me een tijdje geleden zo uitgebreid uitlegde.
Dank, want het duurde even, maar ik heb ‘m nu ook door.
koboy schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:27:
[...]
Je kunt je afvragen of dit een manco is in de rekenkunde of een manco in het inzicht, in het begrip van wat er eigenlijk gebeurt. Ik heb de indruk dat het dat laatste is. Misschien wel omdat dit het was waarom ik er in eerste instantie ook niet in geloofde.

<John O`Mill>

• Hippe Lip
DeadMetal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:31:
Helemaal duidelijk. Bovenstaande is het cruciale punt van je uitleg. Iemand met een systeem waarbij de Zendure in een uurtje vol kan zijn (bij wijze van spreken), zal laden op suboptimale kwartieren als hij letterlijk jouw 24 om 20 overneemt.
Maar dan heb je mijn verhaal misschien niet helemaal goed begrepen. Die 24 om 20 heb ik uitgevogeld omdat die de tijd vertegenwoordigen die mijn configuratie nodig heeft om van 10 naar 100% te laden en daarna van 100 naar 10% te ontladen. Die aantallen moet je natuurlijk wel afstemmen op je eigen configuratie (capaciteit en vermogen), want anders gaat dat natuurlijk niet goed.
Ik ga hier ook eens mee experimenteren. Zet de minimale spread nu even op 100%.
Prima, maar met zo’n grote spread zal het niet zo vaak werken en kunnen er zomaar een boel dagen voorbij gaan dat er nix gebeurt (aannemende dat je geen NOM draait en je alleen en volledig op handel richt). Dat zou dan wel een gemiste kans zijn.

<John O`Mill>

• Hippe Lip
@DeadMetal
Om je een idee te geven: hieronder een stukje spreadsheet waarin ik nu zo’n 17 dagen de werkelijke winst bijhoudt van mijn handel. Gebaseerd op externe kWh-meters (dus de échte waardes) en de kwartierprijzen van in- en verkoop (dus de échte prijzen).

Je ziet daarin onder andere een dag van 0 euro opbrengst omdat er minder dan de ingestelde 50% spread was. Daarna wilde ik wel eens zien wat het resultaat zou zijn met een lagere minimale spread en stelde ik die in op 35%. Die dag draaide ik dus 15 cent verlies.

Ik houd het dus bij een minimale spread van 50%.
In die 17 dagen heb ik dus bijna 75 euro verdiend met mijn bruto 22 kWh batterij. Netto komt daar bij ontladen van 100% naar 10% ca. 18 kWh uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alG7VFH7XCl6k264mgL2VqzdV8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4WV9hlAXu5EszOjQWPV1iYt.jpg?f=fotoalbum_large

Edit
Kleine toegift:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ltrtfl6QGmGSVUNdUO0CmWFbaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdOlX8z0Lm6X5zCMlWXOaOKG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 19:46 ]

<John O`Mill>

• Pakhaas
@Hippe Lip Jij selecteert dagelijks 24 goedkope en 20 dure kwartieren omdat jij weet dat je dan je batterij volledig vol hebt en bij 20 dure kwartieren volledig leeg.

Maar stel het volgende.
Overdag zijn er 12 erg goedkope kwartieren van 15ct en 12 goedkope kwartieren ervoor en erna van 27ct.
Avonds zijn er 10 echt dure kwartieren van zeg 40ct en 10 dure kwartieren maar die zijn maar 31ct. Op dat moment verdien je alleen maar echt aan die 10 dure kwartieren want daar heb je een mooie spread van 15-40ct te pakken. Maar die 12 andere goedkope kwartieren moet je avonds wegzetten voor 31ct en daar ga je geen winst op pakken, maar zelfs wat verlies aangezien je laad/ontlaad verliezen hebt en afschrijving.

Wat ik dus doe is elke avond even kort kijken hoeveel dure kwartieren er zijn waar ik echt een mooie spread op kan maken en daar zoek ik de goedkope kwartieren bij. Dat hoeft dus niet altijd te betekenen dat de batterijen volledig vol moeten. Elke keer 100% is ook minder goed voor de batterijen en als overdag bijv 27ct is wil ik liever dat de PV het rechtstreeks naar het net doet ipv in de batterij, want dan heb je ook niet te maken met laad/ontlaad verliezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPEbFhL9k4pRzHkKInk7OEdMo5Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rgHnbHYYZGOyam2OTdiV7nDZ.jpg?f=user_large
Bijvoorbeeld morgen. Avonds is het alleen interessant van 19:30 tot 22:30. Dat zijn 12 kwartieren.
Overdag ga ik alleen maar laden van 13:15 tot 17:00. Dat zijn 15 kwartieren.

Heel wat anders dan vandaag, toen was het 23 goedkoop 21 duur.

[ Voor 15% gewijzigd door Pakhaas op 30-06-2026 20:09 ]

• DeadMetal
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:35:
[...]

Maar dan heb je mijn verhaal misschien niet helemaal goed begrepen. Die 24 om 20 heb ik uitgevogeld omdat die de tijd vertegenwoordigen die mijn configuratie nodig heeft
Nee nee, we zijn het met elkaar eens. Ik bedoelde dat ik uit jouw uitleg juist geleerd heb dat het geen generiek advies is (24 om 20), maar dat iedereen die twee getallen zelf zou moeten uitvogelen.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 30-06-2026 20:25 ]

• DeadMetal
@gielz het valt me op dat bij aanpassingen aan zaken op het 1e tabblad (modus selecteren, aantal goedkoopste periodes, duurste periodes), de batterijaansturing eventjes terugschakelt naar 0 watt. Ik snap het nut ervan (heel eventjes de batterij in ruststand brengen?) als een aanpassing het gedrag van laden naar ontladen zou triggeren, of andersom.

Maar stel de batterij is aan het ontladen, ik verander 'goedkope periodes' van 15 naar 16 -> de integratie schakelt even naar 0w en gaat dan weer door met ontladen net zo snel als hij al bezig was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_FiDNmaZoOzSAxpAYJKSjZBEjA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L644N95WojYB6VG5r0LbLAWn.png?f=user_large

Ik zie in mijn logboek dat hij gedurende 15 seconden op Standby staat, en daarna weer verder gaat ontladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Oy-r6rLFrqbwtLS53hh8KdOkhQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IMYGkDxQ7pbzrEAKn4lz3G5V.png?f=user_large

Of bijv. de batterij is aan het ontladen met 1000 watt en ik verander van modus 'Dynamisch NOM' naar 'Snel ontladen'. Ook dan gaat hij even naar 0w, terwijl hij het ontlaadvermogen ook rechtstreeks naar 2400 had kunnen brengen. Zijn dit ook overbodige relaisschakelingen, of is daar geen sprake van?

[ Voor 27% gewijzigd door DeadMetal op 30-06-2026 20:45 ]

DeadMetal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:30:
@gielz het valt me op dat bij aanpassingen aan zaken op het 1e tabblad (modus selecteren, aantal goedkoopste periodes, duurste periodes), de batterijaansturing eventjes terugschakelt naar 0 watt. Ik snap het nut ervan (heel eventjes de batterij in ruststand brengen?) als een aanpassing het gedrag van laden naar ontladen zou triggeren, of andersom.

Maar stel de batterij is aan het opladen, ik verander 'goedkope periodes' van 8 naar 9 -> de integratie schakelt even naar 0w en gaat dan weer door met opladen net zo snel als hij al bezig was.

Of bijv. de batterij is aan het ontladen met 1000 watt en ik verander van modus 'Dynamisch NOM' naar 'Snel ontladen'. Ook dan gaat hij even naar 0w, terwijl hij het ontlaadvermogen ook rechtstreeks naar 2400 had kunnen brengen. Zijn dit ook overbodige relaisschakelingen, of is daar geen sprake van?
Hij gaat altijd eerst naar rust om te voorkomen dat hij mogelijk blijft hangen in de huidige modus. Waarbij tijdens een dynamische cyclus hij opnieuw de cyclus start als er aanpassingen gedaan zijn aan het schema.

Stel je doet dit 3x per dag dan heb je 3 relais schakelingen. Zal hopelijk niet voorkomen dat je dit tig keer doet per dag.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:45
Ik ben bezig met NOM om uit te proberen. Hoeveel opname van het grid vinden jullie acceptabel (gemiddeld per dag) bij aansturing via een integratie in HA op deze dagen in het jaar (eind juni)?

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• zagreus
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
In snap onderstaande gedrag niet zo goed (2400AC+, fw nog niet op 2.0): in de nacht staat bij mij Gielz automation normaal op "discharge only', af en toe schakel ik die met een andere automation naar standby en later weer terug naar discharge only. De SOC lower level staat op 10%.

Zodra de SOC onder 10 zakt, lijkt de automation inderdaad naar laden te schakelen (staat ook in de logging), maar er gebeurt niets (set power gaat wel naar 1000, maar begint niet te laden (verificatie: shelly))! Op een gegeven moment met weer een schakeling naar standby lijkt de batterij dan wel echt te gaan laden. Snapt iemand daar de logica achter? Aangezien de relay mode wel in opladen staat, had ik eigenlijk verwacht dat er va 3:05 al geladen zou worden, maar dat lijkt tot ~5:00 te duren (door de trigger naar standby?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUpYtrRPHp51a969Kj5jz99z0xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eXqBm9Jn9pvHyJ3XxtSX9QPY.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/710SJHshRiGuH5VgYSz2SCjEFJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x6zLqgjXYytestoWXu7A0tZA.png?f=fotoalbum_large

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:02
Tiesert schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:45:
Ik ben bezig met NOM om uit te proberen. Hoeveel opname van het grid vinden jullie acceptabel (gemiddeld per dag) bij aansturing via een integratie in HA op deze dagen in het jaar (eind juni)?
Voor vandaag zit ik op 0,6kWh.
Maar dit dit zegt niet zo heel veel, aangezien dit ook afhankelijk zal zijn van je opwek en verbruik van de dag. 1.6kWh zie namelijk ook regelmatig. Wat meestal komt doordat er veel op hetzelfde moment wordt gebruikt, wat de accu niet kan leveren.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.