• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
gielz schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:22:]
Hier zit ook direct het 2027 gedeelte in om te testen;
Ah, nice! Dat is een mooie manier om het op te lossen. Eigenlijk voor 2026, maar ik kan me goed voorstellen dat je je de moeite voor dat halve jaartje wil besparen, zou een import-correctie ook relevant zijn.
Iemand die namelijk méér teruglevert dan dat hij uit het net haalt, betaalt voor die import geen energiebelasting en BTW (want die vallen weg door de saldering Dat geeft dus een hogere spread.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:25

koboy

Heb een idee voor een icon

DeadMetal schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:45:
[...]

Ah, nice! Dat is een mooie manier om het op te lossen. Eigenlijk voor 2026, maar ik kan me goed voorstellen dat je je de moeite voor dat halve jaartje wil besparen, zou een import-correctie ook relevant zijn.
Iemand die namelijk méér teruglevert dan dat hij uit het net haalt, betaalt voor die import geen energiebelasting en BTW (want die vallen weg door de saldering Dat geeft dus een hogere spread.
Maakt toch niet veel uit? In geval van handel importeer je meer dan je exporteert, je salderen volume groeit alleen maar, en bij uitgestelde teruglevering telt alleen het hoogste tarief.

Enige kleine verschil is dat bij uitgestelde teruglevering er nu ook spread gerekend wordt over de EB, dus dat je pas bij een hoger prijsverschil gaat terugleveren. Zou je heel erg moeilijk over kunnen doen, maar in de praktijk is de spread over het algemeen zo hoog dat je hier niet snel wat zult mislopen.

Toevoeging: maar als je zeker weet dat je meer exporteert dan importeert haal je de EB component toch uit de Nordpool berekening? Alleen niet vergeten per 1 januari weer aan te passen....

[ Voor 8% gewijzigd door koboy op 03-07-2026 14:07 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:11
gielz schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Als je gewoon al je historie wilt behouden is het een kwestie van het nieuwe ip adres in te vullen.

Zou daarna HA even herstarten.
Dit heeft gedeeltelijk gewerkt. Maar ik mis nog het een en ander, geen idee waarom.
Bijvoorbeeld bij het 2e tabblad het 'per batterij' blok, daar zie ik alleen gegevens van batterij 2 en 3, niet van 1 (ik heb geen eigen volgorde aangegeven).
Op hetzelfde tabblad aan de rechterkant geen enkel gegeven over efficiëntie (entity not found / entity not available).
Ook op blad 2 de omvormer temperatuur, die staat wel gegeven in de titel van het blokje (28 graden) maar de grafiek is leeg (loading).
Het derde tabblad blijft op 'loading' staan.
Heeft mogelijk allemaal met dezelfde oorzaak te maken maar ik heb geen idee wat dat zou moeten zijn.
Iedere hulp is welkom O-)

One cookie a day keeps the doctor away !

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
koboy schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:01:
[...]
Toevoeging: maar als je zeker weet dat je meer exporteert dan importeert haal je de EB component toch uit de Nordpool berekening? Alleen niet vergeten per 1 januari weer aan te passen....
Kijk, zo kan het natuurlijk ook :)

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:45
DeadMetal schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:45:
[...]

In dat geval maak je toch gewoon een tweede Noordpool sensor aan zonder de toeslagen? Dan heb je de kale prijs en geef je die sensor aan de integratie.

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 22:23
gielz schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:22:

Gielz TEST release

Voor de gene die mee willen helpen met testen kunnen deze update installeren;
https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release

Hier zit ook direct het 2027 gedeelte in om te testen;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

English (Global)

⚠️ Please make sure to use the correct language update. ⚠️
Dashboard
Energy Graph (Live)
The 'Start Charging' and 'Start Discharging' legend items have been removed, allowing the hover functionality to work correctly again. You can now filter out the home energy meter, so that only the battery data is displayed.

Dynamic Charts
Both charts now take the export correction into account when a period is selected as a discharge/expensive period.
New Features
Dynamic Export Correction
Dutch users can now set an export correction between €0.000 and €0.200 per kWh. From 2027, you will no longer be able to receive a tax refund for electricity exported to the grid.
Bug Fixes
Dynamic Trading + Smart Matching
When SOC protection was enabled, this mode did not use it, preventing NOM from starting.

Dynamic Cycle (Charging/Discharging)
The cycle did not always end correctly, resulting in unintended additional charging/discharging.

Dynamic Cycle (Charging)
The cycle did not always end correctly when the maximum state of charge was set below 100%.

Dutch (NL)

⚠️ Zorg ervoor dat je de juiste taalupdate gebruikt. ⚠️
Dashboard
Energiegrafiek (Live)
De legenda-items 'Start ontladen' en 'Start opladen' zijn verwijderd, waardoor de mouse-overfunctie weer correct werkt. Vanaf nu kun je de energiemeter uitfilteren, zodat alleen de batterijgegevens worden weergegeven.

Dynamische Grafieken
Beide grafieken houden nu rekening met de exportcorrectie wanneer een periode als ontlaad-/dure periode is geselecteerd.
Nieuwe functies
Dynamische Exportcorrectie
Nederlandse gebruikers kunnen nu een exportcorrectie instellen tussen €0,000 en €0,200 per kWh. Vanaf 2027 ontvang je geen belastingteruggave meer voor elektriciteit die je teruglevert aan het net.
Bug Fixes
Dynamisch Handelen + Smart Matching
Wanneer SOC-bescherming was ingeschakeld, werd deze in deze modus niet gebruikt, waardoor NOM niet kon starten.

Dynamische Cyclus (Laden/Ontladen)
De cyclus werd niet altijd correct beëindigd, waardoor onbedoeld extra werd geladen/ontladen.

Dynamische Cyclus (Laden)
De cyclus werd niet altijd correct beëindigd wanneer het maximale laadpercentage was ingesteld onder de 100%.
De oplossing van je werkt perfect, maar klopt men aanname dat zaken als deze export correctie niet veel effect heeft bij kleine accu’s?

Denk dat je straks 2 of misschien wel meer doelgroepen hebt. De handelaar zeg maar met behoorlijk wat kwh aan accu’s en gewoon de gebruiker die dynamisch tarieven heeft en een 5kwh accu heeft om zon of goedkope stroom te laden. En de vast tarief persoon enz. Is het dan een idee om settings die voor een doelgroep minder effectief zijn, weg te laten.

Anders is het wel erg veel opties, leuk maar je doelgroep word dan wel heel klein
CP1977 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:17:
[...]

De oplossing van je werkt perfect, maar klopt men aanname dat zaken als deze export correctie niet veel effect heeft bij kleine accu’s?

Denk dat je straks 2 of misschien wel meer doelgroepen hebt. De handelaar zeg maar met behoorlijk wat kwh aan accu’s en gewoon de gebruiker die dynamisch tarieven heeft en een 5kwh accu heeft om zon of goedkope stroom te laden. En de vast tarief persoon enz. Is het dan een idee om settings die voor een doelgroep minder effectief zijn, weg te laten.

Anders is het wel erg veel opties, leuk maar je doelgroep word dan wel heel klein
Dat zou inderdaad een mooie aanvulling zijn. Er zijn al 2 opties om de PV die aangesloten is en de dynamische grafieken te tonen of te verbergen. Hier kunnen ook de settings aangekoppeld worden die je dan alleen ziet als je het daadwerkelijk hebt geactiveerd via;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq5w6MUuiMiI7KZthwSfbVkDSk8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Om98ZDEGQpbPx18dNHlhCK0U.png?f=user_large

Voor een standaard vaste contract gebruiker die alleen NOM draait hebben een aantal settings 0 toegevoegde waarde. Tabblad 1 is daar al volledig op gebouwd;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS6x906GQDTbT1J3OzsHtWuJacw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65uyZSrcwnhGiHBST0bbNOMh.png?f=fotoalbum_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• CP1977
  • Registratie: April 2016
gielz schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:50:
[...]

Dat zou inderdaad een mooie aanvulling zijn. Er zijn al 2 opties om de PV die aangesloten is en de dynamische grafieken te tonen of te verbergen. Hier kunnen ook de settings aangekoppeld worden die je dan alleen ziet als je het daadwerkelijk hebt geactiveerd via;

[Afbeelding]

Voor een standaard vaste contract gebruiker die alleen NOM draait hebben een aantal settings 0 toegevoegde waarde. Tabblad 1 is daar al volledig op gebouwd;

[Afbeelding]
Maar misschien dat als mensen zeg minder dan 5kwh aan accu hebben is het ook niet zinvol om dynamic trading te doen.

Wel dynamic smart match gok ik maar wanneer is smart match expencive nu handig en vanaf welke accu capaciteit zal je nieuwe export optie nu uitmaken. Wat is nu de beste spread om te kiezen, mooi dat het allemaal kan, maar maakt het niet makkelijker om de “perfecte” config te kiezen.

Zelf snap ik de pv optie nog niet, want waar kan ik dan men solaredge kiezen en wanneer gebeurt er iets, als accu vol is of panelen meer opwekken dan ik aan accu heb, iets wat zeker bij alle accu’s onder 2400 kan voorkomen gok ik
Volgens mij heb je alleen iets aan de PV optie bij modellen waarop je je panelen rechtstreeks kunt aansluiten.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:29
raven22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:13:
[...]

Zie hieronder, ik heb ook een automatisering die de quooker tussen 23 en 5.45 helemaal uitzet. Na 545 is hij dan max een kwartiertje bezig om weer op temp te komen, die periode wil ik wel meenemen uit de batterij omdat het geen pulse verwarmng is. De code staat in een bestand in de packages folder. Gebruik de gecorrigeerde p1 in gielz dashboard.
# packages/quooker_p1_filter.yaml
template:
  - sensor:
      - name: "P1 Netto Exclusief Quooker"
        unique_id: p1_netto_exclusief_quooker
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
        state: >
          {% set p1 = states('sensor.p1_zendure_api') | float(0) %}
          {% set quooker = states('sensor.sonoff_1_power') | float(0) %}

{# Bepaal of het nu tussen 05:45 en 06:00 uur is #}
          {% set n = now() %}
          {% set stabiel_opwarmen = (n.hour == 5 and n.minute >= 45) %}

{% if stabiel_opwarmen %}
            {# Tussen 05:45 en 06:00 trekken we niks af: de batterij helpt vol mee #}
            {{ p1 | round(0) }}
          {% else %}
            {# Buiten dit kwartiertje trekken we de Quooker eraf tegen het jojoën #}
            {{ (p1 - quooker) | round(0) }}
          {% endif %}
Ik zat hier nog even over na te denken en zie toch wel een groot nadeel die eigenlijk even nadelig is voor je rendement dan de quooker rechtstreeks laten voeden door je batterij.

Stel je hebt een fake p1 meter waarbij je de quooker aftrekt van je P1. Wat gebeurd er in de volgende situatie:

-3000w overschot PV
-2200w Quooker gaat aan.
-Echte P1: 800w teruglevering
-Fake P1 denkt nog steeds 3000w teruglevering en de batterijen proberen 3000w te laden.
Gevolg: de batterijen laden met 800w van PV en 2200w van het net.

Dat is even erg (of misschien erger) dan dat de quooker aanspringt en de batterijen komen er iets te laat achteraan en als de quooker uitgaat de batterijen nog even 2200w het net op gooien.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-08 00:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Pakhaas schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 06:29:
In de standaard zit ook goedkoop Ja/Nee en duur Ja/Nee sensoren.
Sorry @Pakhaas, ik kan je nog niet volgen. Wat bedoel je met ‘de standaard’?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:29
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:22:
[...]

Sorry @Pakhaas, ik kan je nog niet volgen. Wat bedoel je met ‘de standaard’?
De gewone Gielz integratie zitten ook de goedkoop en duur sensoren. Daar kan je ook je EV lader mee aansturen zonder die Dynamisch-HA nog te moeten laten draaien.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pakhaas schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:34:
[...]

De gewone Gielz integratie zitten ook de goedkoop en duur sensoren. Daar kan je ook je EV lader mee aansturen zonder die Dynamisch-HA nog te moeten laten draaien.
Ah, dátte.

Het punt is dat ik de Gielz voor de Zendures onafhankelijk wil kunnen aansturen van het laden van mijn auto.
Mijn batterijen draaien nu op handel. Dat betekent (in mijn geval) 24 goedkoopste kwartieren full power laden en de 20 duurste kwartieren full power ontladen.

Maar als mijn auto nou voor 70% vol zit, dan wil ik daar maar 20% bij doen (ik laad meestal tot 90%). Dat gaat in 8 kwartieren.
de gemiddelde prijs van de 8 goedkoopste kwartieren ligt meestal lager dan de gemiddelde prijs van de 24 goedkoopste kwartieren. Dus die twee (Zendure en laadpaal) moet je niet samen nemen.

Bovendien wil ik helemaal niet laden als de laagste prijs me te hoog is. De laatste weken laad ik vrijwel uitsluitend onder de 14 cent per kWh. Is het veel duurder, dan stel ik ‘m voor die dag op nul kwartieren.

Snap je ‘m nu?

<John O`Mill>

• jordyc
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:43:
[...]

Ah, dátte.

Het punt is dat ik de Gielz voor de Zendures onafhankelijk wil kunnen aansturen van het laden van mijn auto.
Mijn batterijen draaien nu op handel. Dat betekent (in mijn geval) 24 goedkoopste kwartieren full power laden en de 20 duurste kwartieren full power ontladen.

Maar als mijn auto nou voor 70% vol zit, dan wil ik daar maar 29% bij doen (ik laad meestal tot 99%). Dat gaat in 8 kwartieren.
de gemiddelde prijs van de 8 goedkoopste kwartieren ligt meestal lager dan de gemiddelde prijs van de 24 goedkoopste kwartieren. Dus die twee (Zendure en laadpaal) moet je niet samen nemen.

Bovendien wil ik helemaal niet laden als de laagste prijs me te hoog is. De laatste weken laad ik vrijwel uitsluitend onder de 14 cent per kWh. Is het veel duurder, dan stel ik ‘m voor die dag op nul kwartieren.

Snap je ‘m nu?
Ik gebruik de cheapest hours integratie van the Fez hiervoor. Daarmee kun je extra helpers maken die op basis van Noordpool data de goedkoopste of duurste uren kan berekenen. Dan kun je per onderwerp een aparte helper maken waarmee je zaken aan/uit kunt schakelen.

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:55

Keida

wysiwyg

[...]

Ah, dátte.

Maar als mijn auto nou voor 70% vol zit, dan wil ik daar maar 29% bij doen (ik laad meestal tot 99%). Dat gaat in 8 kwartieren.

Snap je ‘m nu?
Met combinatie van Gielz integratie en EVCC kom je denk ik heel eind?

IJsdikte op de Elfstedentocht Check of zwemshort mag op camping in Frankrijk

Fireson heeft 1.4.0 vrijgegeven van de Zendure HA integratie met o.a. ondersteuning voor de 4000 Mix AC+ en wat opgeloste punten: https://github.com/zendure/zendure-ha/releases.

Edit: Let op: Wat issues gevonden, dus wacht nog even met installeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 04-07-2026 12:19 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:21
gielz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Je hebt SOC bescherming in de BMS zelf en in de Gielz. Die van de Gielz kun je uitschakelen door het vinkje te zetten. Dan blijft de BMS nog over die niet uit te schakelen is.

Kijk even in je logboek rond de tijd dat hij ging laden dan weet je meteen of het de BMS was of de Gielz.
Vannacht bereikte de batterij weer de minimum soc. Ik had het aan Claude voorgelegd en die ziet de oorzaak wel in de automatisering.
Ik kan het zelf niet goed beoordelen of dit waar is of niet, hier in ieder geval het commentaar. Misschien kun je je licht ereens over laten schijnen.

Bingo — ik heb 'm gevonden. Het is inderdaad geen "eigen wil" van de batterij zelf, maar een ingebouwd stukje logica in jouw Gielz-automation. In blok "Charging to minimum SOC (protection)" (rond regel 288-379) staat dit:
  • Trigger: elke 5 seconden (aansturing_trigger)
  • Voorwaarde: input_boolean.zendure_setting_soc_protection_disabled staat op off, én SOC < minSoc (of gelijk aan minSoc terwijl er al met 1200W wordt geladen)
  • Voorwaarde: modus is o.a. Smart Discharge Only (staat expliciet in het lijstje)
  • Actie: rest_command.zendure_x_charge met inputLimit: 1200 — dus altijd vol vermogen vanaf het net, ongeacht zon of prijs.
Dit is dus letterlijk Gielz die, zodra je bij minSoc komt, de batterij met 1200W vanaf het net gaat volladen. Dat is precies het gedrag dat je niet wilt.

Het mooie: er zit al een kant-en-klare schakelaar voor om dit uit te zetten, zónder de automation zelf aan te raken:

input_boolean.zendure_setting_soc_protection_disabled → zet 'm op AAN.

Zodra die aan staat, klopt de voorwaarde in dat blok niet meer en wordt er nooit meer automatisch vol vermogen vanaf het net bijgeladen bij het bereiken van minSoc — ook niet in Smart Discharge Only. De batterij blijft dan gewoon staan op de hardware-bodem (het minSoc-percentage is namelijk ook een instelling die naar het apparaat zelf wordt geschreven, en de hub bewaakt die zelf — vandaar dat je het "eigen wil" noemt: de hub stopt zelf met ontladen op basis van zijn eigen socLimit-status, zie sensor.zendure_soc_limit_status). Zodra er 's ochtends weer zon is, laadt de batterij gewoon weer normaal op via de panelen, en zodra SOC weer boven minSoc komt pakt Gielz het ontladen automatisch weer op. Precies wat je vroeg.

Voordelen van deze route t.o.v. een eigen automation:
  • Geen aparte automation nodig
  • Blijft werken na elke Gielz-update, want het is een bestaande, door Gielz zelf gebruikte helper
  • Eén simpele toggle, direct omkeerbaar als je toch weer wil dat 'ie bij lage SOC bijlaadt vanaf het net (bijv. in de winter als er weken geen zon is)

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• koboy

koboy

[...]

Ah, dátte.

Snap je ‘m nu?
Ik gebruik hier de "grijze massa" integratie omdat er te veel probleempunten liggen:
- geen oprit, dus elke keer de mat uitrollen
- auto kan niet tegen lang ingeplugd zijn zonder laden, dan gaat de 12V accu kapot (eGMP platform dingetje)

Maar met 77kWh hoeven we ook maar 1x per week te laden, gaat op zondag/zaterdag als de stroom erg goedkoop is. Heb dus ook gekozen voor een "dom" laadpunt dat alleen load balancing doet.

Enige wat er nog even bij moet komen in HA is een als PV+P1 verbruik meer dan 6kW, dan accu in alleen opladen stand ofzo.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:01
Taro schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:46:
Fireson heeft 1.4.0 vrijgegeven van de Zendure HA integratie met o.a. ondersteuning voor de 4000 Mix AC+ en wat opgeloste punten: https://github.com/zendure/zendure-ha/releases.
Werkt kennelijk niet meer met de 1600AC+ en terug zetten naar 1.3.1 werkt ook niet, zelfs met het volledig verwijderen en opnieuw installeren krijg ik een totaal foute set sensoren en missen er een hoop.
Polvo176 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Werkt kennelijk niet meer met de 1600AC+ en terug zetten naar 1.3.1 werkt ook niet, zelfs met het volledig verwijderen en opnieuw installeren krijg ik een totaal foute set sensoren en missen er een hoop.
Ik heb de 4000 Mix van mijn dev account overgezet naar het account met daarin de 2400 AC's en zie de Mix nu niet. Fireson een berichtje gestuurd, hij moet er nog even naar kijken.

De tekst hierboven maar even doorgehaald tot de issues zijn opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 04-07-2026 12:20 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Polvo176 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Ik durf hem niet te installeren nu wou ik net doen maar naar het lezen van dit bericht niet gedaan.
Wat ook kan helpen is een echte reboot van de HA server.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahaL-qpod0Q2nBU_Ny3vDAk3BUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1gw07xsVFchIuZgQ7d9kLGv.jpg?f=fotoalbum_large

• Polvo176
Ik heb alles nog eens overnieuw gedaan, en heb de 1600AC nu wel terug met een complete set sensoren.
Bij de oude sensoren stond overal "niet beschikbaar", die heb ik allemaal verwijderd.
Bijkomend werk, overal waar ik de sensoren had gebruikt in helpers of kaarten moest is de sensoren herbenoemen, ze hebben voor het merendeel andere namen gekregen.
Bij de SF800, SF800Pro2 en Hypers is wel alles het oude gebleven en is ook blijven werken.
Polvo176 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:41:
Ik heb alles nog eens overnieuw gedaan, en heb de 1600AC nu wel terug met een complete set sensoren.
Bij de oude sensoren stond overal "niet beschikbaar", die heb ik allemaal verwijderd.
Bijkomend werk, overal waar ik de sensoren had gebruikt in helpers of kaarten moest is de sensoren herbenoemen, ze hebben voor het merendeel andere namen gekregen.
Bij de SF800, SF800Pro2 en Hypers is wel alles het oude gebleven en is ook blijven werken.
Waren de sensoren niet dubbel aanwezig? Te zien met sensornaam_2. Dan was _2 weghalen voldoende geweest.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Keida schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:39:
[...]

Met combinatie van Gielz integratie en EVCC kom je denk ik heel eind?
@Keida
Misschien, behalve dat die EVCC-integratie lastig is met mijn Zappi (V2.0) en omdat ik dan een heleboel van die Zappi niet meer zelf aan kan sturen.
Dat pad ben ik even op geweest, maar ook weer snel verlaten.

<John O`Mill>

• Polvo176
Devke schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:43:
[...]

Waren de sensoren niet dubbel aanwezig? Te zien met sensornaam_2. Dan was _2 weghalen voldoende geweest.
Ja ze waren dubbel aanwezig, de oude niet werkende en de nieuwe.
Behalve de _2 is het woord "plus" er overal bij gekomen.
b.v. solarflow_1600_ac_plus_electric_level_2
Het was dus eenvoudiger de oude te verwijderen

• Hippe Lip

Hippe Lip

jordyc schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Ik gebruik de cheapest hours integratie van the Fez hiervoor. Daarmee kun je extra helpers maken die op basis van Noordpool data de goedkoopste of duurste uren kan berekenen. Dan kun je per onderwerp een aparte helper maken waarmee je zaken aan/uit kunt schakelen.
Heb je een linkje daarheen, @jordyc?
Ik kan die integratie van The Fez niet vinden.

<John O`Mill>

Hij heet ook The Fes. Ook een Nederlander, ene Martijn van der Pol: https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours

• jordyc
Het is inderdaad de link van @Gramser . Ik zie dat ik een typefoutje had gemaakt in de naam.

• ppaulv
ppaulv schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:04:
[...]

Dit heeft gedeeltelijk gewerkt. Maar ik mis nog het een en ander, geen idee waarom.
Bijvoorbeeld bij het 2e tabblad het 'per batterij' blok, daar zie ik alleen gegevens van batterij 2 en 3, niet van 1 (ik heb geen eigen volgorde aangegeven).
Op hetzelfde tabblad aan de rechterkant geen enkel gegeven over efficiëntie (entity not found / entity not available).
Ook op blad 2 de omvormer temperatuur, die staat wel gegeven in de titel van het blokje (28 graden) maar de grafiek is leeg (loading).
Het derde tabblad blijft op 'loading' staan.
Heeft mogelijk allemaal met dezelfde oorzaak te maken maar ik heb geen idee wat dat zou moeten zijn.
Iedere hulp is welkom O-)
@gielz er is vast iets raars aan de hand maar het gaat niet helemaal goed hier met jouw automatisering.
Heb net, je weet maar nooit, de laatste versie in gebruik genomen. Zie trouwens net dat het versie 20260703 is, was niet de bedoeling maar ok. Maar daarvoor al was uit bovenstaand verhaal het gedoe met accu 1 weer werkend (spontaan, niets gedaan).
Het blok over efficientie is en blijft leeg, entity not found en entity not available.
Relais schakelingen lijken beschibaar maar blijven nul, wat er in werkelijk ook gebeurt.
Omvormer temp geeft ie wel aan in een getal boven de grafiek, maar er is geen grafiek.
Enig idee wat hier mis gaat?

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:34
Ik stel vast een domme vraag over de Gielz optie, maar ik heb de yaml in packages gezet, config aangepast en de P1 is ook beschikbaar. Maar hoe krijg ik nu de entiteiten voor mijn 2400AC+ beschikbaar? Hoe koppel ik mijn 2400AC+ aan Home Assistant zodat ZenSDK hem gaat zien?

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 04-07-2026 22:26 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

Ik heb de update (Fireson) gedaan.
Ach 🍺 op en doe het.
Ik ondervind geen enkel probleem met mijn Zendures. (SF800Pro, Hyper en 2400AC)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPDWAQqijxInzTxxuf5G6c5IzKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMmrrX3zEgQlLN7oqaDMsEpy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door peterbier op 04-07-2026 22:32 ]

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:06
Aziraphale schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:24:
Ik stel vast een domme vraag over de Gielz optie, maar ik heb de yaml in packages gezet, config aangepast en de P1 is ook beschikbaar. Maar hoe krijg ik nu de entiteiten voor mijn 2400AC+ beschikbaar? Hoe koppel ik mijn 2400AC+ aan Home Assistant zodat ZenSDK hem gaat zien?
De fireson integratie is, als je hacs hebt, het meest eenvoudig. Meeste sensoren. Alleen niet zo mooi dashboard als wat @gielz heeft gemaakt. Maar gezien je aansturing via Homey loopt, zou ik het bij de makkelijkste weg houden.

Hier draait de nieuwste versie van de officiële zendure home assistant integratie, en nu geen last van dubbele entiteiten meer. Kan nu de 2400ac en de 2400ac+ aansturen via HAOS.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• koboy

koboy

Aziraphale schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:24:
IP adres van de Zendure invullen en HA herstarten? De verwijzing naar packages in configuration.yaml gemaakt?

Dashboard draait al?

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 04-07-2026 23:31 ]

• Polvo176
peterbier schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:24:
Ik heb de update (Fireson) gedaan.
Ach 🍺 op en doe het.
Ik ondervind geen enkel probleem met mijn Zendures. (SF800Pro, Hyper en 2400AC)
[Afbeelding]
Dat is mooi, bij mij ging het alleen mis bij de 1600AC+ omdat alle sensoren "plus" in de naam er bij hadden gekregen, de _2 is na herstart weer verdwenen, kon ik nog eens.
Is gewoon onkunde van HA van mijn kant denk ik.
Mogelijk dat de gebruikers van een 2400AC+ tegen vergelijkbare problemen aan gaan lopen.

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-08 16:16
Luuk741 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Dit gebeurt mij helaas ook op willekeurige momenten. Enige oplossing bij mij is de fysieke knop 10 seconden ingedrukt houden. Gaat soms weken goed, en soms is het om de dag raak. Heb het probleem en de oplossing helaas nog niet achterhaald.
Gisteren gingen de batterijen weer niet laden en zag ik weer dat de total capacity minder was geworden. Weer een batterij moeten 'resetten' (10 seconden knop indrukken). Dat is wel echt vervelend, ligt dit dan aan de Gielz integratie of iets anders wat het veroorzaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45v3J4xSqcxWdMKGt4wl3NOYVQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMUsULjUMCbaT7LPSV2fM4Wb.png?f=fotoalbum_large
Deze lijn zou eigenlijk ook gewoon altijd hetzelfde moeten zijn of is het normaal dat de total capacity soms kan afnemen?

[ Voor 26% gewijzigd door mussov op 05-07-2026 09:34 ]

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-07 10:18
mussov schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:32:
[...]

Gisteren gingen de batterijen weer niet laden en zag ik weer dat de total capacity minder was geworden. Weer een batterij moeten 'resetten' (10 seconden knop indrukken). Dat is wel echt vervelend, ligt dit dan aan de Gielz integratie of iets anders wat het veroorzaakt?

[Afbeelding]
Deze lijn zou eigenlijk ook gewoon altijd hetzelfde moeten zijn of is het normaal dat de total capacity soms kan afnemen?
Het lijkt me dat de totale capacity gewoon gelijk moet blijven. Ik heb contact gehad met zendure, waarbij ze eerst aangaven de boel meermaals te kalibreren (vol vermogen van 100-5% en 5-100%). Dat gedaan en toen ging een zo'n twee weken goed. Daarna helaas weer eenmalig dit probleem gehad, daarna ging het ook weer goed. Mocht dat het niet oplossen moest ik de omvormer van de extra batterij halen en solo draaien, zodat ik kon achterhalen of het in de batterij of de omvormer zit. Daar ben ik nu nog niet aan toegekomen, maar als het binnenkort weer gebeurt is dat mijn vervolgstap.

Ik heb het idee dat het iets in de hard- of software van de accu is, en het dus niet aan Gielz ligt. Misschien kun jij ook een ticket bij zendure aanmaken, wellicht komen we dan sneller tot de oplossing
mussov schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:32:
[...]

[Afbeelding]
Kijk eens goed of je sensoren niet beschikbaar worden. Gebruik je de proxy van gast777? AP bedraad aan modem ISP aangesloten? Luistert allemaal zeer nou. Hier ook heel lang last van gehad. Klopt af maar lijkt nu stabiel.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Hier draait het inmiddels ook stabiel - en wel zo dat ik niet meer durf te updaten 😆

• Aziraphale
koboy schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:30:
[...]

IP adres van de Zendure invullen en HA herstarten? De verwijzing naar packages in configuration.yaml gemaakt?

Dashboard draait al?
De verwijzing is gemaakt, dashboard draait nog niet en voor het IP adres van mijn accu: Waar invullen? Dat is wat ik niet kan vinden, maar kan zijn dat ik er overheen lees.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• geert1992
Aziraphale schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:00:
[...]

De verwijzing is gemaakt, dashboard draait nog niet en voor het IP adres van mijn accu: Waar invullen? Dat is wat ik niet kan vinden, maar kan zijn dat ik er overheen lees.
Even dashboard installeren, daar kan je hem invullen

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• ppaulv
ppaulv schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:40:
[...]

@gielz er is vast iets raars aan de hand maar het gaat niet helemaal goed hier met jouw automatisering.
Heb net, je weet maar nooit, de laatste versie in gebruik genomen. Zie trouwens net dat het versie 20260703 is, was niet de bedoeling maar ok. Maar daarvoor al was uit bovenstaand verhaal het gedoe met accu 1 weer werkend (spontaan, niets gedaan).
Het blok over efficientie is en blijft leeg, entity not found en entity not available.
Relais schakelingen lijken beschibaar maar blijven nul, wat er in werkelijk ook gebeurt.
Omvormer temp geeft ie wel aan in een getal boven de grafiek, maar er is geen grafiek.
Enig idee wat hier mis gaat?
Update.
Ik had iets fout gedaan met de recorder, dus die stond uit. Dat loste bijna alle issues op, behalve de efficiëntie entiteiten, die heb ik nog steeds niet.
Zie screenshot. @gielz ik kan mij herinneren dat dit ook eerder (bij m'n oude stapel, vóór de vervanging) al niet of niet goed werkte. Heb zelf geen idee hoe nu verder.
Heb al al mijn eigen toevoegingen weg gehaald en heb nu alleen de Gielz actief plus Nordpool. Verder niets dat zou kunnen storen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXAbVjQrz7EnA-dJi4JeWkkQKh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tHnXkpP0cnvNdsOMUZHRnIno.png?f=fotoalbum_large

• Aziraphale
geert1992 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Even dashboard installeren, daar kan je hem invullen
Dashboard is geïnstalleerd, maar geen invuloptie.

• JayWheel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 23:33
Aziraphale schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Ik heb er zelf lang overheen gekeken, maar bovenin heb je tabbladen (ik was hiervoor ook niet bekend met de indeling in home assistant)

Daar moet je op het tandwiel klikken:

[img=800,889]blob:https://gathering.tweakers.net/84b63a67-84f2-4ca7-bb02-ef21fc511dea[/img]

• jordyc
Aziraphale schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Zoek bij devices & service --> helper naar de volgende helper: input_text.zendure_2400_ac_ip_adres

Daar voer je je ip adres is van je Zendure. Er is ook een helper voor het IP adres van je P1 meter of als je een afwijkende P1 meter hebt (bijvoorbeeld eentje in HA waar je de auto of Quooker uit filtert) zoek je naar input_text.afwijkende_p1_sensor

• mussov
Devke schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:52:
[...]

Kijk eens goed of je sensoren niet beschikbaar worden. Gebruik je de proxy van gast777? AP bedraad aan modem ISP aangesloten? Luistert allemaal zeer nou. Hier ook heel lang last van gehad. Klopt af maar lijkt nu stabiel.
De sensoren lijken gewoon beschikbaar te blijven. Inderdaad met de proxy. AP hangt ernaast en is bedraad aangesloten, ik verwacht eigenlijk niet dat het daar in zit.

• Luuk741
mussov schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:41:
[...]

De sensoren lijken gewoon beschikbaar te blijven. Inderdaad met de proxy. AP hangt ernaast en is bedraad aangesloten, ik verwacht eigenlijk niet dat het daar in zit.
Dat is wel een verschil met mij, ik heb maar één torentje en draai Gielz dus zonder de nodered proxy

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zie dat er 3 dagen geleden een update is geweest van de gast777 node proxy. Heeft iemand info naar de release notes?

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
MP3-Junky schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:37:
Ik zie dat er 3 dagen geleden een update is geweest van de gast777 node proxy. Heeft iemand info naar de release notes?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TM5hdy8regBMoOWziSJdtMM8rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlZnu2i0XzVy12s6cdx8kZHg.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West

• MP3-Junky
  • Niet online

• RemmyB83
  • Nu online
https://github.com/gast77...xy/blob/main/README.nl.md

En dan even naar onderen scrollen🙂

[ Voor 8% gewijzigd door RemmyB83 op 05-07-2026 20:31 ]

• geert1992
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx-WX3Nfv0KEjOVhOdbWduVyES8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WIsGfjnJOC26DcpO3kxMyjSE.png?f=fotoalbum_large weer een update van de HACS zendure integratie.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:20
Kun je via node red / proxy icm Gielz een vierde SF 800 Plus aansturen? Of is er alleen ondersteuning voor drie units?

🔋 4 x Zendure Solarflow 800 Plus + 4 x AB2000X - 4,7 kWp panelen

• Polvo176
Polvo176 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 01:43:
[...]

Dat is mooi, bij mij ging het alleen mis bij de 1600AC+ omdat alle sensoren "plus" in de naam er bij hadden gekregen, de _2 is na herstart weer verdwenen, kon ik nog eens.
Is gewoon onkunde van HA van mijn kant denk ik.
Mogelijk dat de gebruikers van een 2400AC+ tegen vergelijkbare problemen aan gaan lopen.
Blijkt inderdaad zo te zijn, er is een fix 1.4.1 voor.

Release 1.4.1
Point release on top of 1.4.0 that fixes a regression affecting every existing SolarFlow AC+ user (and any other device whose Zendure-app name contains a +).
🚨 Fix for the 1.4.0 SF2400AC+ / SF1600AC+ / SF4000AC+ regression

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-08 19:55
doobieters schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:19:
Kun je via node red / proxy icm Gielz een vierde SF 800 Plus aansturen? Of is er alleen ondersteuning voor drie units?
Maximaal 3 Zendures via de gast777 Proxy.

6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014

ppaulv schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:45:
[...]

Update.
Ik had iets fout gedaan met de recorder, dus die stond uit. Dat loste bijna alle issues op, behalve de efficiëntie entiteiten, die heb ik nog steeds niet.
Zie screenshot. @gielz ik kan mij herinneren dat dit ook eerder (bij m'n oude stapel, vóór de vervanging) al niet of niet goed werkte. Heb zelf geen idee hoe nu verder.
Heb al al mijn eigen toevoegingen weg gehaald en heb nu alleen de Gielz actief plus Nordpool. Verder niets dat zou kunnen storen.
[Afbeelding]
Wanneer je deze entiteiten los zelf opzoekt. Kun je ze dan überhaupt wel vinden?

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• ppaulv
gielz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:49:
[...]

Wanneer je deze entiteiten los zelf opzoekt. Kun je ze dan überhaupt wel vinden?
ik ben een stapje verder.
In het dashboard stond sensor.zendure_2400_ac_efficientie_import gebruikt en nadat ik het verander in sensor.zendure_2400_ac_effici_ntie_import zie ik wat gebeuren :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8iT4-ETPfBQah_qTiXrcX_4z4U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8Fgj7BwAujGPDpBSxtj3dFxY.png?f=user_large

@gielz komt dit met wat tijd goed zo of is er nog iets verkeerd?

Hmm .... gewoon een beetje afwachten lijkt het wel .... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDvmuYVlZKuD-OMhd0Y0q8L4528=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HHzcBpfYUn4MfGcTB9Geawb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door ppaulv op 06-07-2026 14:26 ]

• ppaulv
gielz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Je kunt ook even de "Helaas pindakaas" gebruiken. Dan is goed te zien waar je import heeft plaatsgevonden.

[...]

[Afbeelding]
@gielz zou je wellicht kunnen aangeven (in gewoon Nederlands) wat dit ding eigenlijk doet? Ik heb geprobeerd de code te 'lezen' maar kom daar niet helemaal uit.
Het lijkt erop dat ie de import (wat uit het net gehaald wordt? Of wat daadwerkelijk in de accu gestopt wordt?) per uur optelt?

Volgens mij is "helaas pindakaas" onbedoelde import vanuit het net. Dus op momenten dat dat financieel niet gunstig was, of wanneer zonnepanelen genoeg konden opwekken om de accu's te vullen zonder dat daar net-import voor nodig was.

Denk ik.

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:23
Het grafiekje laat van uur tot uur je import zien. Daarmee kun je dus zien in welk tijdvak NOM niet gelukt is. Mogelijk kun je dan aanpassingen doen om verder te optimaliseren.

• ppaulv
rnrn schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:28:
Het grafiekje laat van uur tot uur je import zien. Daarmee kun je dus zien in welk tijdvak NOM niet gelukt is. Mogelijk kun je dan aanpassingen doen om verder te optimaliseren.
Ah, top, had 'handelen' aan staan en vroeg me dan af wat dit nou precies was.
Dus als we dan uiteindelijk de saldering verliezen en NOM proberen te draaien, kun je dit gebruiken om te kijken waar je je kunt verbeteren.
Vraagje : laat dit ook (onbedoelde) levering van stroom aan het net zien? Of negeert ie dat?

• ppaulv
Update, ik heb de pindakaas veranderd in pasta (export) en ziedaar wat ik zocht (de rechterkant dus):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5U8HIECvZ34pKpRA4Ly0-kmWsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rlxxh4QGzxpqkpThg0Woq9Tu.png?f=fotoalbum_large Had nog een mooi rood willen zien maar dat lukte zo snel niet, begrijp de codes niet.
Vervang alle 'import' door 'export' in de pindakaas code, vervang de namen in de tekst en de kleur ( color: "#d3c" op regel 12).
Deze pasta gegevens worden na 1 januari belangrijk om de omvormer aan te sturen (en eventueel meer wasjes te draaien).
Volgende stap : KwH vermenigvuldigen met prijen van dat moment, want deze grafieken zijn voor mij nu het meest interessant als ik zie om hoeveel geld het gaat. Er zijn mensen die dat niet boeit en alleen de kWh's belangrijk vinden, dat begrijp ik en voel ook een beetje met ze mee, maar voor nu is dat niet mijn focus.

[ Voor 25% gewijzigd door ppaulv op 06-07-2026 22:00 ]

Polvo176 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 00:06:
[...]

Blijkt inderdaad zo te zijn, er is een fix 1.4.1 voor.

Release 1.4.1
Point release on top of 1.4.0 that fixes a regression affecting every existing SolarFlow AC+ user (and any other device whose Zendure-app name contains a +).
🚨 Fix for the 1.4.0 SF2400AC+ / SF1600AC+ / SF4000AC+ regression
Gaat wel snel met de updates Fireson.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s48V5TCtpc-zQ0H8aIQKdgq-CcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZImNKiLtvDTEp2gv57obZP2.jpg?f=fotoalbum_large

• mussov
Luuk741 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Het lijkt me dat de totale capacity gewoon gelijk moet blijven. Ik heb contact gehad met zendure, waarbij ze eerst aangaven de boel meermaals te kalibreren (vol vermogen van 100-5% en 5-100%). Dat gedaan en toen ging een zo'n twee weken goed. Daarna helaas weer eenmalig dit probleem gehad, daarna ging het ook weer goed. Mocht dat het niet oplossen moest ik de omvormer van de extra batterij halen en solo draaien, zodat ik kon achterhalen of het in de batterij of de omvormer zit. Daar ben ik nu nog niet aan toegekomen, maar als het binnenkort weer gebeurt is dat mijn vervolgstap.

Ik heb het idee dat het iets in de hard- of software van de accu is, en het dus niet aan Gielz ligt. Misschien kun jij ook een ticket bij zendure aanmaken, wellicht komen we dan sneller tot de oplossing
Inmiddels helaas dagelijks vaste prik dat de batterijen 10 seconden 'gereset' moeten worden om weer de juiste capaciteit te hebben en te kunnen laden. Wel een ticket aangemaakt bij Zendure al verwacht ik daar niet snel een oplossing van.

Is het op een manier mogelijk om de reset via HA/app te doen zodat dit niet steeds fysiek hoeft plaats te vinden? (en wellicht als work-around te automatiseren is)
mussov schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Inmiddels helaas dagelijks vaste prik dat de batterijen 10 seconden 'gereset' moeten worden om weer de juiste capaciteit te hebben en te kunnen laden. Wel een ticket aangemaakt bij Zendure al verwacht ik daar niet snel een oplossing van.

Is het op een manier mogelijk om de reset via HA/app te doen zodat dit niet steeds fysiek hoeft plaats te vinden? (en wellicht als work-around te automatiseren is)
Vaste tijdstippen? Wat zegt je NR log?

• Luuk741
[...]

....

Dat is mij helaas niet gelukt. Heb al veel geprobeerd, o.a. herstart van HA, herstart van mijn Deco routers, Zendure blokkeren richting internet. Ik hoop vooral dat het tijdens mijn drie weken zomervakantie enigszins goed blijft gaat, zou zonde zijn de accu dan niet te kunnen benutten.

• Polvo176
peterbier schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 02:08:
[...]

Gaat wel snel met de updates Fireson.

[Afbeelding]
Ja, weer een aanvullende update voor de + versies.
Op zich mooi natuurlijk dat ze het snel oplossen, ik ben alleen wel een deel van de geschiedenis van mijn 1600AC+ kwijt.

• gast777
[...]

Advies: trek even een "http://192.168.x.x/properties/report" van je beide Zendures tijdens het probleem. Daarin zie je hoeveel battery packs iedere Zendure aangeeft te hebben. Als er eentje te weinig aangeeft, dan weet je in welke Zendure het probleem zit. Daarna kun je zelf of met Zendure helpdesk verder troubleshooten.

Succes!

6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:29
@gast777 Vraag betreffend het balanceren dat via de node red gebeurd. Ik zie dat dit niet altijd goed gaat volgens mij.

De logica kijkt als ik het goed begrepen heb naar het percentage van de unit en probeert de 3 (in mijn geval) sets zo veel mogelijk gelijk te trekken door 1 of 2 gelijktijdig op te laden. Nummer drie staat dan in rust. In de hogere temperaturen (en door een ander probleem in 1 van mijn batterijen). Luistert de set niet altijd naar het power commando van bijvoorbeeld 1000 naar set 1 en 1000 naar set 2. Bij een hogere temp gaat set 1 terugschakelen naar 500 en wordt er dus maar effectief 1500 opgeslagen.

Set 3 heeft daar geen idee van en staat dus eigenlijk werkeloos toe te kijken. Kan je daar iets mee in de balanceer logica? dus eigenlijk als een set niet goed het power commando kan opvolgen door een te hoge temperatuur om de rest die niet lukt aan een andere set toe te wijzen?

Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox

• gast777
Mscroos schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:33:
@gast777 Vraag betreffend het balanceren dat via de node red gebeurd. Ik zie dat dit niet altijd goed gaat volgens mij.

De logica kijkt als ik het goed begrepen heb naar het percentage van de unit en probeert de 3 (in mijn geval) sets zo veel mogelijk gelijk te trekken door 1 of 2 gelijktijdig op te laden. Nummer drie staat dan in rust. In de hogere temperaturen (en door een ander probleem in 1 van mijn batterijen). Luistert de set niet altijd naar het power commando van bijvoorbeeld 1000 naar set 1 en 1000 naar set 2. Bij een hogere temp gaat set 1 terugschakelen naar 500 en wordt er dus maar effectief 1500 opgeslagen.

Set 3 heeft daar geen idee van en staat dus eigenlijk werkeloos toe te kijken. Kan je daar iets mee in de balanceer logica? dus eigenlijk als een set niet goed het power commando kan opvolgen door een te hoge temperatuur om de rest die niet lukt aan een andere set toe te wijzen?
Om dat te voorkomen zou ik een fan installeren op de omvormers. Lijkt me sowieso niet wenselijk als een omvormer gaat throttlen vanwege te hoge temperatuur.

• Mscroos
gast777 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:10:
[...]

Om dat te voorkomen zou ik een fan installeren op de omvormers. Lijkt me sowieso niet wenselijk als een omvormer gaat throttlen vanwege te hoge temperatuur.
Ja, heb ik, maar heb een ander vreemd probleem gehad waardoor 1 set niet goed ging laden ik kreeg een error 202, lijkt een communicatie of disbalans issue. Daardoor ging deze in beschermingsmodus en op max 500 watt draaien. Hierdoor liep deze achter en bleef de nodered focussen op deze accu die het eigenlijk het zwaarst heeft.

Het probleem zelf heb ik (misschien) opgelost door even twee accus op hems te zetten en de derdre op een vaste oplaad waarde laten staan totdat de onbalans opgelost was. Ik draai nu sinds gisterenavond weel op Gielz/Gast777. Hoop dat alles weer normaal draait.

Qua ventilator heb ik een staande ventilator op een zwave stekker draaien, boven de 39 aan en eronder uit. Dat werkt qua temperatuur beheer prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRylRo2ij8oI1nC3Ye_CUTdaA1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98BdqhmafelP98MJL2ahLRoh.jpg?f=fotoalbum_large

Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox

• nlrobert
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-08 14:07
Goedemorgen,

Ik heb een Shelly EM50 in de meterkast geplaatst om mijn 1-fase kabel. Ik merk dat de HomeWizard P1 (dsmr 4.2, 10 seconde update) steeds wat hoger meet dan de Shelly.

Hoe gaan jullie hiermee om binnen de Zendure-integratie? Accepteren jullie dit verschil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgXfQ885SYkrz2vN8s4D48DjDK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ABjgCHDSK5YrkPfaohQiuIJX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFG67lGcV51scV1SA6zQSISgBmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4oGhsxdegpH4mryzIr8OYXcJ.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door nlrobert op 08-07-2026 10:28 ]

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-08 16:04
gielz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:09:
[...]

Zal dit ook wel even wat netter uitschrijven op GitHub. Eigenlijk zijn het de stappen die je gedaan hebt toen je met de integratie begon.
Had je dit toevallig al uitgeschreven? Het was mij niet opgevallen tijdens het zoeken op Github.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
nlrobert schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:24:
Goedemorgen,

Ik heb een Shelly EM50 in de meterkast geplaatst om mijn 1-fase kabel. Ik merk dat de HomeWizard P1 (dsmr 4.2, 10 seconde update) steeds wat hoger meet dan de Shelly.

Hoe gaan jullie hiermee om binnen de Zendure-integratie? Accepteren jullie dit verschil?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wat zegt de meter zelf op het moment, denk dat dat leidend is en valt 3 procent afwijking binnen de marge ?

• Mscroos
nlrobert schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:24:
Goedemorgen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Timing is heel anders qua uitlezen, in P1 zit in mijn ervaring meer vertraging, dus ik gebruik een shelly. Je moet eigenlijk de grafiek van de twee vergelijken en niet een snapshot waarde.

• Mscroos
gast777 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:10:
[...]

@gast777 een ander scenario voor wat ik eerder poste is als de sets de laatste restjes aan het laden zijn, dus richting de 100%. De omvormer gaat dan vanzelf terugschakelen en in het geval hieronder gaat set 2 limiteren en zou de rest naar 3 kunnen gaan. Nu gaat het alsnog terug het net op. Het zal niet te veel zijn qua kWh, maar niets is beter ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkRDGfqxBYIwhcRsELRYQPWQ1rU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N2fXx2AYU3jEy93YHdLXhL2z.png?f=fotoalbum_large

• gast777
Mscroos schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:15:
[...]

@gast777 een ander scenario voor wat ik eerder poste is als de sets de laatste restjes aan het laden zijn, dus richting de 100%. De omvormer gaat dan vanzelf terugschakelen en in het geval hieronder gaat set 2 limiteren en zou de rest naar 3 kunnen gaan. Nu gaat het alsnog terug het net op. Het zal niet te veel zijn qua kWh, maar niets is beter ;-)

[Afbeelding]
Ja dat is wel een scenario waar wat optimalisatie mogelijk is. Bij 2 Zendures is dat ook geïmplementeerd. Dan worden beide Zendures actief als ze dicht bij de 100% zijn, ongeacht het gevraagde vermogen. Maar bij 3 zit dat er nog niet in. Ik zal bij 3 ook eens een zelfde erin zetten, dat ze alle drie actief worden dichtbij de 100%.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:16
Hoe zit het eigenlijk als je 2 verschillende systemen hebt draaien met een iets andere capaciteit. Gaat de nodred oplossing van @gast777 dan ook werken icm met Gielz?

• Mscroos
g00gle schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:33:
Hoe zit het eigenlijk als je 2 verschillende systemen hebt draaien met een iets andere capaciteit. Gaat de nodred oplossing van @gast777 dan ook werken icm met Gielz?
ja, heb even een tijdje gedraaid met 2 setjes met 3 accu's en 1 setje met 2 accu's, werkte prima

• doobieters
gast777 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 00:21:
[...]

Maximaal 3 Zendures via de gast777 Proxy.
Ja dat iets wat in de toekomst naar 4 of meer kan? Of is dat technisch niet mogelijk? Ik loop er nu tegenaan dat ik in een gedwongen huwelijk zit met HEMS omdat ik 4 hoofdunits heb maar wel graag aansturing zou willen via HA..

• doobieters
Ik heb een vraag over de Fireson integratie. Ik zie alle entiteiten en die geven netjes data door. Maar de manager vervolgens niet. Die geeft een inactieve status en buiten de totale kwh staan alle sensoren op 0.. iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1UvJYydqr8mdPDynrda5BcCW3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0mSBiCO0MsCGqJaUwq9NZjQb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMizSAWDOpnxCG9_1HpV3wbMFUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d0gQUiXFWcjeLVawLToOGgxS.png?f=fotoalbum_large

• MP3-Junky
  • Niet online
Ik gebruik de Gielz integratie icm gast777 nodered proxy met 2x accu.

Klopt het dat het commando “SOC bescherming uitgeschakeld” niet wordt doorgegeven aan de batterijen via de proxy?

Mijn batterij laad namelijk bij via het net zodra onder de 10%.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:20
MP3-Junky schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 03:54:

Klopt het dat het commando “SOC bescherming uitgeschakeld” niet wordt doorgegeven aan de batterijen via de proxy?

Dat heeft niks met Gielz te maken maar zit in de firmware zelf. Dit doet de BMS zelfstandig.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• koboy

koboy

MP3-Junky schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 03:54:

Zou voor de proxy niet uit mogen maken, de aansturing en dus ook de door @gielz gebouwde SOC bescherming reageert op de waardes die binnenkomen.

Heb je het vinkje "SOC bescherming uitgeschakeld" wel aan gezet? Alleen in dat geval houd je alleen de BMS bescherming over die als het goed is op een lager percentage ingrijpt.

Ik kwam van een versie van Gielz die de bescherming nog niet had, en zag dat soms na het ontladen ineens een klein piekje opladen kwam. Heb nu dat vinkje dus aan gezet, en over een paar dagen even kijken of dat effect heeft.

• MP3-Junky
  • Niet online
Ik heb sinds gisteravond een 2de accu draaien via de Gast777 node red proxy. Nu zie ik vandaag dat hij beide accu's zo gelijk mogelijk wil opladen (balanceren) Volgens mij wisselt hij om de 5% van accu. Is dit ook te vergroten naar bv 10%? Ik vind dit wat te "onrustig"

• RemmyB83
  • Nu online
MP3-Junky schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:47:
Ik heb sinds gisteravond een 2de accu draaien via de Gast777 node red proxy. Nu zie ik vandaag dat hij beide accu's zo gelijk mogelijk wil opladen (balanceren) Volgens mij wisselt hij om de 5% van accu. Is dit ook te vergroten naar bv 10%? Ik vind dit wat te "onrustig"
Ja, dat kan😀
Daar waar je de ip-adressen hebt ingevoerd in de node red proxy kun je naar beneden scrollen, en regel 35 aanpassen van 5 naar bijv 10.

• doobieters
doobieters schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 00:37:
Ik heb een vraag over de Fireson integratie. Ik zie alle entiteiten en die geven netjes data door. Maar de manager vervolgens niet. Die geeft een inactieve status en buiten de totale kwh staan alle sensoren op 0.. iemand enig idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mocht iemand hier mee geholpen zijn in de toekomst:

Ik liep tegen het probleem aan dat de Zendure Manager in Home Assistant niet wilde starten.

De situatie:
  • Home Assistant met de Zendure Home Assistant Integration (FireSon) via HACS
  • 4× Zendure SolarFlow 800 Plus
  • 4× SB2000X batterijen
  • Alle losse entiteiten waren zichtbaar en gaven netjes data:
    • SOC
    • laadvermogen
    • spanning
    • temperatuur
    • HEMS-status
  • Toch bleef de Zendure Manager leeg:
    • Globale batterij SOC: 0%
    • Power: 0 W
    • Beschikbare energie: 0 kWh
In de log stond:

No devices online, not possible to start the operation

De oplossing bleek de Device Fuse Group te zijn.

Ga naar:

Instellingen → Apparaten & diensten → Zendure → SolarFlow apparaat → Device fusegroup

Bij alle SolarFlow 800 Plus units stond deze standaard op:

unused

Hierdoor werden de apparaten niet meegenomen door de Manager.

Ik heb bij alle vier de SolarFlow's de Fuse Group aangepast naar:

group3600

Daarna Home Assistant opnieuw gestart.

Resultaat:
  • Zendure Manager zag alle batterijen
  • Globale SOC werd correct weergegeven
  • Alle vier de SolarFlow 800 Plus units werden aangestuurd
  • De laadverdeling werkte automatisch op basis van de SOC van de afzonderlijke batterijen

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Iemand de SolarFlow 800 Pro al durven upgraden naar 2.0.1? Ik ben wat bang dat alles wat nu veranderd is weer stuk gaat :D

UNOX: The worst operating system

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-08 14:58
Korvaag schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:08:
Iemand de SolarFlow 800 Pro al durven upgraden naar 2.0.1? Ik ben wat bang dat alles wat nu veranderd is weer stuk gaat :D
Zojuist op Update geklikt B-)
Moet wel zeggen dat ik alleen uit lees met HA, niet aanstuur

[ Voor 10% gewijzigd door AWEF op 09-07-2026 15:11 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
AWEF schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Zojuist op Update geklikt B-)
Moet wel zeggen dat ik alleen uit lees met HA, niet aanstuur
Ik ken het. Ik vraag het, ben vervolgens te idioot om langer dan 30 seconden te wachten op reacties en zit nu te kijken naar 'Upgrade complete'.

UNOX: The worst operating system

• xtrme
Korvaag schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:08:
heb de upgrade gisteren uitgevoerd en ze werken beide zonder problemen
ervaarde ook geen problemen bij 2.0.0 en nu ook niet bij 2.0.1.
heb NOM sturing binnen HA
p1 meter is zelfbouw esp

[ Voor 3% gewijzigd door xtrme op 09-07-2026 16:06 ]

• doobieters
Er is nu momenteel een grote storing bij Zendure gaande. Volgens mij is niet iedereen getroffen, maar wel een groot deel. Wat me opvalt is dat ook mijn HA integratie er mee gestopt is.. ik dacht dat dit volledig lokaal draaide of is het toch afhankelijk van de cloud?

Ik lees online anderen die HA wel nog steeds draaiende hebben.. iemand enig idee?

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-08 22:58
doobieters schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:29:
Er is nu momenteel een grote storing bij Zendure gaande. Volgens mij is niet iedereen getroffen, maar wel een groot deel. Wat me opvalt is dat ook mijn HA integratie er mee gestopt is.. ik dacht dat dit volledig lokaal draaide of is het toch afhankelijk van de cloud?

Ik lees online anderen die HA wel nog steeds draaiende hebben.. iemand enig idee?
Bij mij draait hij volledig lokaal en de aansturing werkt ook nog via de Gielz integratie, ik zie de batterijen niet in de app.

Als je via de fireson integratie aanstuurt dan moet je deze de verbindingsmodus aanpassen, mogelijk dat deze op cloud staat, als je deze op zenSDK zet dan stuurt hij lokaal aan als het goed is.

• doobieters
Gyrolion schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:37:
[...]

Bij mij draait hij volledig lokaal en de aansturing werkt ook nog via de Gielz integratie, ik zie de batterijen niet in de app.

Als je via de fireson integratie aanstuurt dan moet je deze de verbindingsmodus aanpassen, mogelijk dat deze op cloud staat, als je deze op zenSDK zet dan stuurt hij lokaal aan als het goed is.
Dankjewel! Dat laatste was de oplossing.

• xtrme
Heb hem hier met de standaard zensdk met localmqtt draaien
App laad niet en forum ook niet
Maar zie geen verschil bij de batterij, die reageert als ik de laad strategie aanpas
Maw geen last van de storing

[ Voor 8% gewijzigd door xtrme op 09-07-2026 17:53 ]

• ppaulv
In het verlengde van de Quooker ..... ik heb een oven aanstaan die, nadat ie op temp is, voortdurend zo om de 30 seconden 1500W stroom pakt en dan weer wegvalt naar nul. M'n SF2400AC+ volgt dat dus niet, mede vanwege m'n DSRM 4.2 meter (om de 10 sec nieuwe waardes, als je geluk hebt, hij slaat er regelmatig eentje over).
De spike bij de Quooker is heel spits (kort) en er was een idee om het op te vangen door de gemeten waardes (Tuya stekker waar de Quooker stekker in zit) af te trekken van de P1 metingen.
Met die oven gaat dat niet echt en is ook niet handig als ie wèl langdurig stroom trekt.
Dus denk ik toch aan het voortschrijdend gemiddelde van zeg 3 meetwaardes van de P1.
Is dat een werkbaar en goed idee volgens jullie?

ik zou als het kan even hulp kunnen gebruiken, blijkbaar is de Zendure in HA geïnstalleerd en ik zie ook diverse statussen van de Zendure die zouden moeten kloppen.
Bedrijfsmodus : AC Invoermodus
export : toegestaan
limiet ontladen : stond op 0W, heb hem op max gezet maar deze blijft op 0W staan. ??
limiet laden : 2000W (stond zo in Hems)
verbindingsstatus: zenSDK

ik heb nu het volgende gedaan: onder Zendure Manager
Bedrijfsmodus : op handmatig Vermogen gezet
Handmatig Vermogen : op 2000W gezet
de rest van de status melding staat op onbekend m.u.v. Total Battery Cap. : 8,64 kWh

Echter hij doet niets, kan ik zien via de aparte HW kWh meter

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 09-07-2026 20:25 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Jan-tweak Heb je ook stap "2 Zendure zenSDK (Gielz) Automation" uitgevoerd? Oftewel, draait de automatisering?
ZuinigeRijder schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:26:
@Jan-tweak Heb je ook stap "2 Zendure zenSDK (Gielz) Automation" uitgevoerd? Oftewel, draait de automatisering?
ik vrees van niet, ik weet niet goed hoe ik die kan installeren.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Jan-tweak Wat heb je geinstalleerd? Gielz of ZenSDK?

Voor Gielz:
Settings -> Automations & Scenes -> + Create Automation
en volg dan de Gielz handleiding op github.
ZuinigeRijder schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:30:
@Jan-tweak Wat heb je geinstalleerd? Gielz of ZenSDK?

Voor Gielz:
Settings -> Automations & Scenes -> + Create Automation
en volg dan de Gielz handleiding op github.
even een heel stome vraag, hoe kan ik dat zien, ik vrees dat ik via HACS de Zendure Home Assistant integration geinstalleerd heb.
Pagina: 1 ... 63 ... 70 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.