Ik heb hem nu op 10 seconden gezet als test. Zou je je instellingen van marge enzo willen delen?justie75 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:41:
[...]
Ik heb het opladen en ontladen starten bij iets ruimer gezet, om aantal schakelingen te verminderen, hij start dan iets lader met laden of ontladen, maar hij komt minder vaak in de gevaarlijke grens rond het 0 punt waardoor hij standby gaat (schakeling) daarna naar laden (schakeling) daarna weer terug naar standy (schakeling) en als laatste weer laden, je snapt m.
De oplaad marge is de hoeveelheid W die hij overlaat, dus als je start bij 150, en marge = 80. dan gaat hij dus regelen om op die 80 uit te komen. Stel je die bijv te krap in, dan kan het best zo zijn dat hij gaat pendelen. Maar dit hangt ook weer af van de apparaten die je in je huis hebt en hoe die zich gedragen.
Een over, kookplaat, wasmachine, vaatwasser bijv. gaan vaak enorm op en neer, ze gebruiken kort heel veel stroom, daarna weer een poosje heel weinig, en hier wil je met de accu niet altijd direct op bijsturen.
Ook heb ik de timing van de Gielz automation iets ruimer gezet om iets minder vaak bij te sturen, dit hielp bij mij ook al een heel stuk.
☀️ 7920 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
/f/image/MgIbxHmCC6W86bGGa27mFKrg.png?f=fotoalbum_large)