Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
@gielz ik heb een probleem met wanneer de integration het laden in de nacht start. Geel in de bovenste lijn is charging. Mijn SolarFlow 4000 Mix AC+ begint met chargen wanneer -35 volt over de PV poort gaat. Ik heb een omvormer van ~15 jaar oud (SolarRiver 3000), wellicht dat daar een oorzaak zit v.w.b. dit gedrag. Het echte probleem is denk ik dat ik de Start Charging At niet op -15 in kan stellen. Om mijn probleem op te lossen heb ik een automation gemaakt die overgaat naar Smart Charge Only zodra sensor.zendure_total_state_of_charge gelijk is aan input_number.zendure_setting_minimum_allowed_state_of_charge, zodra sensor.zendure_total_state_of_charge op 20% staat gaat hij weer over op Smart Matching. Hierdoor bouwt de batterij een buffer op en zal hij niet op automatisch overschakeld naar charging terwijl de batterij "leeg" is, hij gaat nu geforceerd naar charging. Is het ook mogelijk om -15 in te stellen zodat de integration dit native afhandelt? Of moet ik spelen met andere instellingen om ervoor te zorgen dat er geen nachtelijke relay switches zijn?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| alias: Zendure prevent relay switching description: '' triggers: - trigger: battery.level_crossed_threshold target: entity_id: sensor.zendure_total_state_of_charge options: behavior: each for: '00:00:00' threshold: type: above value: active_choice: number number: 19 id: above_treshold - trigger: template value_template: >- {{ states('input_number.zendure_setting_minimum_allowed_state_of_charge') | int == states('sensor.zendure_total_state_of_charge') | int }} id: at_minimum conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - above_treshold sequence: - action: input_select.select_option metadata: {} target: entity_id: input_select.zendure_operation_mode data: option: Smart Matching - conditions: - condition: trigger id: at_minimum sequence: - action: input_select.select_option metadata: {} target: entity_id: input_select.zendure_operation_mode data: option: Smart Charge Only mode: single |
De batterij zit goed op mijn netwerk, op een in DHCP gereserveerd IP-adres. Hij is gekoppeld met de Zendure app. Ik heb er al even een zonnepaneel op aangesloten gehad, die zag ik de batterij opladen. Dat deel lijkt allemaal in orde.
No probeer ik deze howto te volgen. Stappen 1 t/m 5, gaan prima (denk ik).
- Make sure HEMS is disabled in the Zendure app.
- Place Zendure_gielz1986_global.yaml from the GitHub packages folder into your Home Assistant packages folder. If it does not exist, create it.
- Create a backup of your configuration.yaml.
- Then edit your configuration.yaml and add the following:
- Restart Home Assistant.
Voordat ik stap 6 ga doen, ik mis helemaal een stap om de batterij met al zijn entities toe te voegen in HA. Klopt dat? Snap ik het niet? Ik kan niets vinden. Ik neem aan dat ik ergens het IP-adres van de batterij in moet voeren, of op het netwerk moeten zoeken? De Zendure API-key ergens invoeren? Als ik probeer een integratie toe te voegen zie ik ook niets met Zendure, klopt dat?
Hopelijk kan iemand me een paar pointers geven. Ik zie vast wat over het hoofd. Dank!
(PS @gielz het screenshot van het plug-n-play dashboard kan niet uitvergroot worden)
OK OK OK, nu ik naar losse entities zoek vind ik ineens een hele zut Zendure gerelateerde entities. Ik wist niet dat dat kon zonder dat er een Integration op de pagina Integrations stond.
[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 20-08-2026 15:03 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
1
2
| homeassistant: packages: !include_dir_named packages |
De configuratie van ip-adres zit in het dashboard (stap 6). Dus daar moet je het invullen.
1
2
| homeassistant: packages: !include_dir_named packages |
Top, thanks. Ik had de 5 minuten die ik besteedde aan het typen van mijn post hierboven moeten besteden aan verder rondklikken zodat ik die entities vond. Ik wist gewoon niet dat het hebben van al die entities voor een apparaat mogelijk was zonder een "echte" integration te hebben.ZuinigeRijder schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:05:
@JeroenH Ja, alleen de volgende regel hoeft achteraan toegevoegd te worden aan configuration.yaml:code:Als het goed is, heb je namelijk een directory packages gemaakt in HA en daarin Zendure_gielz1986_global.yaml gezet.
1 2 homeassistant: packages: !include_dir_named packages
De configuratie van ip-adres zit in het dashboard. Dus daar moet je het invullen.
Ik denk dat ik nu een heel eind moet komen.
Ik ben een behoorlijk ervaren Home Assistant gebruiker, ik weet hoe het kan gaan. Elke keer leer ik er weer van
Eerst nog een geul voor de kabel graven, dat snap ik tenminste nu al.
Waar ik toch niet uitkom, hoe zet ik handmatig opladen of ontladen aan met een bepaalde waarde? De "Zendure operation mode" is nu Standby. Maar als ik die op Manual zet, en dan de Power op bv 200 of -200 doet de batterij niets. Moet ik hiervoor nog iets anders doen? Of zijn dit niet de entiteiten waarmee je de batterij direct bestuurt?
Als ik in de Zendure app naar Settings -> On-grid settings ga, en ik zet On-grid input mode of On-grid output mode op een bepaalde waarde, dan gaat de batterij keurig met de ingestelde waarde opladen resp. ontladen. Dus de batterij doet het.
Het schuifje "Add to HEMS" in de Zendure app staat uit. Is dat wat je bedoelt?Gramser schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:33:
Even ter check: je hebt HEMS wel gedeactiveerd bij gebruik van Gielz?
Eerst op handmatig zetten. Dan de waarde invullen waarmee je ontladen wilt. Wel een - ervoor. Doe je het andersom dan gaat hij naar 0. Ik draai (nog) niet de laatste gielz.JeroenH schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:23:
All right, ik heb het allemaal geïnstalleerd, ik heb het plug-n-play dashboard ingeregeld, echt heel fraai. Ik zag vanavond tijdens het laatste restje zonlicht nog een paar watt de batterij in gaan.
Waar ik toch niet uitkom, hoe zet ik handmatig opladen of ontladen aan met een bepaalde waarde? De "Zendure operation mode" is nu Standby. Maar als ik die op Manual zet, en dan de Power op bv 200 of -200 doet de batterij niets. Moet ik hiervoor nog iets anders doen? Of zijn dit niet de entiteiten waarmee je de batterij direct bestuurt?
Als ik in de Zendure app naar Settings -> On-grid settings ga, en ik zet On-grid input mode of On-grid output mode op een bepaalde waarde, dan gaat de batterij keurig met de ingestelde waarde opladen resp. ontladen. Dus de batterij doet het.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Yes.JeroenH schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:39:
[...]
Het schuifje "Add to HEMS" in de Zendure app staat uit. Is dat wat je bedoelt?
Ja dat is wat ik volgens mij probeer. Maar no joy. De pieken in de grafiek heb ik veroorzaakt vanauit de Zendure app.Devke schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:45:
[...]
Eerst op handmatig zetten. Dan de waarde invullen waarmee je ontladen wilt. Wel een - ervoor. Doe je het andersom dan gaat hij naar 0. Ik draai (nog) niet de laatste gielz.
/f/image/Lez1DaIxZ45EIicuaAeuBKtw.png?f=fotoalbum_small)
Ook Quick charge / quick discharge zorgt niet voor ontladen / opladen.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 20-08-2026 20:51 ]
Heb je niet de talen door elkaar gegooid. Wel alle bestanden in Nederlands of Engels? Door elkaar werkt niet.JeroenH schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:51:
[...]
Ja dat is wat ik volgens mij probeer. Maar no joy. De pieken in de grafiek heb ik veroorzaakt vanauit de Zendure app.
~[Afbeelding]
Ook Quick charge / quick discharge zorgt niet voor ontladen / opladen.
Instellingen tab screen?
Automatisering draait?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Om welke bestanden gaat dat? De enige bestanden waar ik in dit proces mee te maken had waren de Zendure_gielz1986_global.yaml en de configuration.yaml.Devke schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:53:
Heb je niet de talen door elkaar gegooid. Wel alle bestanden in Nederlands of Engels? Door elkaar werkt niet.
Ik weet niet wat dat is in deze contextInstellingen tab screen?
En daarmee wint u de hoofdprijs. Die had ik niet geïnstalleerd, want ik dacht " ik bouw mijn eigen automatiseringen wel". Maar ik had me niet gerealiseerd dat deze automatisering nodig is voor de werking van de integratie.Automatisering draait?
Ik heb de automatisering geïnstalleerd, en het werkt perfect. Zeer bedankt, nu heb ik alle bouwstenen die ik heb om mooi te gaan knutselen!
Alleen nog die zonnepanelen op het dak van de schuur... maar daarvoor moeten 4-5 buren aan hun stutten trekken om tot overeenstemming te komen om gezamenlijk de golfplaten te vervangen
Staat volgens mij ook ergens in de wiki van nordpool. Je moet de integratie dan weggooien en opnieuw aanmaken.testmanager schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:26:
Nu zie ik in Gielz dat het getoonde uurtarief iets lager is dan volgens mijn berekening zou moeten zijn. Dus ik dacht, ik pas die formule die ik heb ingevoerd bij de installatie van OF Nord Pool OF Gielz even aan.
Maar, kan nergens meer terug vinden waar die formule is opgevoerd? Heb (volgens mij) alle instellingen doorlopen, allerlei YAMLs en .py bestanden doorgesnuffeld maar ik vind het niet..?
HELP a.j.b.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3k PV | 🔋 Zendure 8,6kWh | Ford Explorer EV Ext
Wordt wel blij van de opties nu. Even stoeien met een automatisering die de uren op een goede manier gaat aansturen dagelijks. Iemand al een goed werkend voorbeeld in HA?
In de app moet je de omvormer en batterijen volledig uit HEMS halen. Anders heb je 2 systemen die de batterijen gaan aansturen en krijg je problemen.B-Force schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 06:57:
Ik heb Zendure Manager net geïnstalleerd. Op welke modus moet ik de batterij in de Zendure app dan zetten? Gewoon op Auto toch?
Wordt wel blij van de opties nu. Even stoeien met een automatisering die de uren op een goede manier gaat aansturen dagelijks. Iemand al een goed werkend voorbeeld in HA?
Ik ben sinds een paar dagen bezig met het installeren van de gewelige automatisering, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om data te zien in de "Dynamic Today" grafiek, en kan daardoor ook geen van de trading modussen gebruiken. Gekgenoeg maakt hij wel zijn eigen "Dynamic Nordpool" sensor aan, en je ziet ook boven de grafiek dat hij wel een prijs bekend heeft
/f/image/Lks6cMgCdOGCZc05dTBAiUma.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat ik alle oplossingen op tweakers of Git getest heb (juiste templates, HACS versie van nordpool, correct de "sensor.-" prefix bij de sensor, etc) maar niks lijkt te helpen.
Ik heb nu een clean install gedaan en dit gedocumenteerd, heeft iemand een idee wat ik nog meer kan proberen? :)
Dit is wat ik gedaan heb;
Complete reset;
- Ik heb alle YAML's verwijderd; Het dashboard / Global / Automation
- HACS Nordpool integratie verwijderd
- Complete herstart van Home Assistent.
HACS Nordpool integratie geinstalleerd
- Nieuwe nordpool sensor aangemaakt;
met de template;
{% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.1108 %} {% set opslag = 0.0248 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) |float }}
/f/image/wmuuiavhy4TRWezjEQPiyGkF.png?f=fotoalbum_large)
- "Zendure_gielz1986_global.yaml" in de map "/homeassistant/packages/zendure_gielz1986_global.yaml" gezet via de file editor app
- added the packages line in "/homeassistant/configuration.yaml"
:strip_exif()/f/image/KdZaVRcD4fkd80yFrgUqBLMy.png?f=user_large)
- Full restart van HA
- Nieuw dashboard aangemaakt, en de RAW code van "https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/blob/main/Global%20(EN)%20Integration/dashboard_global.yaml" hierin geplakt
- Nieuwe automation aangemaakt en de RAW code van "https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/blob/main/Global%20(EN)%20Integration/automation_global.yaml" hierin geplakt
Dit zou alles gereset moeten hebben, maar ik heb nogsteeds hetzelfde resultaat... De "Dynamic Today" Grafiek blijft op " loading..." staan. De Smart matching mode lijkt wel te werken.
Een paar dingen die mij opvallen;
- Na de complete reset, had de automation alsnog de IP, sensoren etcetera (alle instellingen) onthouden. Het lijkt alsof hij ze toch ergens onthoud, ondanks dat ik alle 3 de YAML verwijderd heb. (Misschien geeft dit nog de error)
- ik heb correct de sensor configureerd met "sensor." hiervoor
- de aangemaakte sensor " sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0" geeft corredt alle "raw_today" waardes aan, en de door Gielz automation aangemaakte "sensor.dynamic_nordpool" geeft deze ook weer; (Hierbeneden een snippet
/f/image/7ts4aQrLUYnmAmpDYiYOGn1Y.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Voxel3D op 21-08-2026 10:06 ]
Je eerste foto rechts, het vak waar 'Empty' staat even leeg maken. Kortom empty verwijderen.Voxel3D schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:05:
Hey allemaal! :D
Ik ben sinds een paar dagen bezig met het installeren van de gewelige automatisering, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om data te zien in de "Dynamic Today" grafiek, en kan daardoor ook geen van de trading modussen gebruiken. Gekgenoeg maakt hij wel zijn eigen "Dynamic Nordpool" sensor aan, en je ziet ook boven de grafiek dat hij wel een prijs bekend heeft
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat ik alle oplossingen op tweakers of Git getest heb (juiste templates, HACS versie van nordpool, correct de "sensor.-" prefix bij de sensor, etc) maar niks lijkt te helpen.
Ik heb nu een clean install gedaan en dit gedocumenteerd, heeft iemand een idee wat ik nog meer kan proberen? :)
Dit is wat ik gedaan heb;
Complete reset;Hierna;
- Ik heb alle YAML's verwijderd; Het dashboard / Global / Automation
- HACS Nordpool integratie verwijderd
- Complete herstart van Home Assistent.
HACS Nordpool integratie geinstalleerdOpnieuw de Zendure-HA-ZenSDK opnieuw geinstalleerd
- Nieuwe nordpool sensor aangemaakt;
met de template;
{% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.1108 %} {% set opslag = 0.0248 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) |float }}
[Afbeelding][Afbeelding]
- "Zendure_gielz1986_global.yaml" in de map "/homeassistant/packages/zendure_gielz1986_global.yaml" gezet via de file editor app
- added the packages line in "/homeassistant/configuration.yaml"
Dashboard geinstalleerd
- Full restart van HA
Automation geinstalleerd
- Nieuw dashboard aangemaakt, en de RAW code van "https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/blob/main/Global%20(EN)%20Integration/dashboard_global.yaml" hierin geplakt
Opnieuw de Accu ingesteld
- Nieuwe automation aangemaakt en de RAW code van "https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/blob/main/Global%20(EN)%20Integration/automation_global.yaml" hierin geplakt
[Afbeelding]
Dit zou alles gereset moeten hebben, maar ik heb nogsteeds hetzelfde resultaat... De "Dynamic Today" Grafiek blijft op " loading..." staan. De Smart matching mode lijkt wel te werken.
Een paar dingen die mij opvallen;[Afbeelding]
- Na de complete reset, had de automation alsnog de IP, sensoren etcetera (alle instellingen) onthouden. Het lijkt alsof hij ze toch ergens onthoud, ondanks dat ik alle 3 de YAML verwijderd heb. (Misschien geeft dit nog de error)
- ik heb correct de sensor configureerd met "sensor." hiervoor
- de aangemaakte sensor " sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0" geeft corredt alle "raw_today" waardes aan, en de door Gielz automation aangemaakte "sensor.dynamic_nordpool" geeft deze ook weer; (Hierbeneden een snippet
[Afbeelding]
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
:strip_exif()/f/image/B9yHf5BTlVNL0WUXQT1z1gnu.png?f=user_large)
Dat was m. Hele tijd lopen tobben om een keer backspace haha
Thanks voor je reactie!!
Ik heb bijna 6 maanden gedraaid op v1.0.23 zonder problemen. Echter na die verplichte update naar V2.0.1 (wat ik liever niet wou, want alles werkte perfect) van een paar weken geleden kom ik het volgende tegen:
Mijn grootste issue:
- deze ochtend had ik een ontlading naar 5%, terwijl mijn soc op 10% staat. het was géén batterij kalibratie volgens haos. In de zendure app staat deze soc ook op 10%. Het minst leuke hiervan is dat hij onmiddelijk ging bijladen tot 10% op maximum vermogen zonder zonne-energie. Als je op dat moment zwaar aan het verbruiken bent, kost dit vanwege het capaciteitstarief meer dan 10 euro extra voor die maand. (Idd, een kwartierje bijladen)
- ik had een aantal peakshaving automatisaties...werken precies niet meer 100%
- mijn lcd verlichting staat aan, in haos en de zendure app. Echter gaat dit altijd terug uit op de omvormer. Ik vond het leuk om in de garage af en toe een blik te werpen.
Iemand ook van die minder leuke zaken tegengekomen? Valt er iets aan te doen? Mqtt in de zendure app staat uit....aanzetten? Valt het te vertrouwen dat ik daar al mijn login gegevens moet invullen? Zendure blokkeren via unify een oplossing?
Thanks
Die onder de 10% duiken herken ik. Ik denk dat er met de 2.0.x update een andere manier van cell-balancing is geïntroduceerd. Was druk bezig met inventariseren van of het aan de aansturing lag (Gielz bij mij, en dat was het niet), en hoe vaak dan wel zijn er aanwijsbare triggers. Helaas is dit proces afgebroken door een gesmolten connector.....Spike2100 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:52:
Goede morgen.
Ik heb bijna 6 maanden gedraaid op v1.0.23 zonder problemen. Echter na die verplichte update naar V2.0.1 (wat ik liever niet wou, want alles werkte perfect) van een paar weken geleden kom ik het volgende tegen:
Mijn grootste issue:kleinere issues
- deze ochtend had ik een ontlading naar 5%, terwijl mijn soc op 10% staat. het was géén batterij kalibratie volgens haos. In de zendure app staat deze soc ook op 10%. Het minst leuke hiervan is dat hij onmiddelijk ging bijladen tot 10% op maximum vermogen zonder zonne-energie. Als je op dat moment zwaar aan het verbruiken bent, kost dit vanwege het capaciteitstarief meer dan 10 euro extra voor die maand. (Idd, een kwartierje bijladen)
Hems staat uit, ik run via Zensdk Fireson. 2400AC
- ik had een aantal peakshaving automatisaties...werken precies niet meer 100%
- mijn lcd verlichting staat aan, in haos en de zendure app. Echter gaat dit altijd terug uit op de omvormer. Ik vond het leuk om in de garage af en toe een blik te werpen.
Iemand ook van die minder leuke zaken tegengekomen? Valt er iets aan te doen? Mqtt in de zendure app staat uit....aanzetten? Valt het te vertrouwen dat ik daar al mijn login gegevens moet invullen? Zendure blokkeren via unify een oplossing?
Thanks
De verlichting gaat sinds een eerdere update al steeds uit, wat inderdaad irritant is omdat je niet in het voorbijlopen even snel kan zien wat het ding doet. De instelling uit/aan zetten in de app brengt het voor een uur weer tot leven, net als een korte druk op de knop. Diezelfde update zorgt er ook voor dat de omvormer zijn vermogen langzamer terug regelt dacht ik. Mogelijk dat dat de mindere peak-shaving verklaart.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
I wil mijn accu redelijk vol hebben voor noodstroom maar bij zonnige dagen wel kunnen gebruiken voor NOM (vast contract).
Vooralsnog is dit nu mijn idee :
Via forecast.solar naar de kWh van morgen kijken, als die bv lager is dan 8 kWh de accu in smart charging zetten, is deze hoger dan omzetten naar smart matching ?
Ik snap dat dit een redelijk simple automation is, maar ik wil gaande weg de boel verbeter door misschien ook naar de resterend solar te kijken voor vandaag. Maar de waardes van forecast.solar moet ik momenteel met een korreltje zout en veilige waardes nemen.
Signature
Ik heb een vergelijkbare oplossing draaien. Echter is het belangrijk om rekening te houden met je huisverbruik en de RTE om een juiste inschatting te maken. Daarnaast is een veiligheidsmarge op de Solcast ook belangrijk. Anders komt het regelmatig voor dat je de accu niet vol krijgt (omdat je te optimistisch plant). Gedurende de dag kan je de inschatting herberekenen om te zien of je minder of meer hebt opgewekt en je plan hierop bijsturen.Eboman schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:55:
iemand reeds een automation of ervaringen voor de volgende use-case ?
I wil mijn accu redelijk vol hebben voor noodstroom maar bij zonnige dagen wel kunnen gebruiken voor NOM (vast contract).
Vooralsnog is dit nu mijn idee :
Via forecast.solar naar de kWh van morgen kijken, als die bv lager is dan 8 kWh de accu in smart charging zetten, is deze hoger dan omzetten naar smart matching ?
Ik snap dat dit een redelijk simple automation is, maar ik wil gaande weg de boel verbeter door misschien ook naar de resterend solar te kijken voor vandaag. Maar de waardes van forecast.solar moet ik momenteel met een korreltje zout en veilige waardes nemen.
Als je met bovenstaande rekening houdt, werkt het prima en zeker een goede manier om te plannen. Ook kan je een aantal extra regels instellen die bepaald dat je een extra noodstroombuffer instelt zodat de accu niet verder leeg mag dan dat percentage (naast de standaard min SOC).
Mijn doel is om straks automatisch de batterij vol te hebben aan het einde van de dag + evt extra uren te selecteren voor snel ontladen als er meer PV beschikbaar is. Leuk om te zien dat anderen daar ook mee bezig zijn.
Ik merk daarin duidelijk een verschillen tussen de modellen met DC PV en die zonder. Die extra DC PV maakt het wat lastiger om optimaal te sturen. Wel geeft het mijn 800 pro's een mooi hoog laad vermogen als je AC en DC combineert.
[ Voor 4% gewijzigd door denneappel op 21-08-2026 15:27 ]
THx, dat was hem denk ik. Heb de batterij uit HEMS gehaald. Vervolgens in Zendure Manager de batterij op Slim-Laden gezet, in de verwachting dat de overtollige zonn-energie de batterij in zou gaan. Helaas blijft de batterij steken op 17% sinds vanochtend...jordyc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:03:
[...]
In de app moet je de omvormer en batterijen volledig uit HEMS halen. Anders heb je 2 systemen die de batterijen gaan aansturen en krijg je problemen.
Hoe kan ik het beste checken of de aansturing werkt?
edit: fusegroup aangepast en nu lijkt het te werken.
[ Voor 5% gewijzigd door B-Force op 21-08-2026 15:56 ]
Ik ben niet goed bekend met de Zendure integratie zelf, maar als ik me goed herinner moet je ergens ook je P1 meter opgeven. Ook was er iets met het instellen van de fuse groups, maar ik weet niet meer wat dat precies was.B-Force schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:48:
[...]
THx, dat was hem denk ik. Heb de batterij uit HEMS gehaald. Vervolgens in Zendure Manager de batterij op Slim-Laden gezet, in de verwachting dat de overtollige zonn-energie de batterij in zou gaan. Helaas blijft de batterij steken op 17% sinds vanochtend...
Hoe kan ik het beste checken of de aansturing werkt?
edit: fusegroup aangepast en nu lijkt het te werken.
Ik gebruik zelf de Gielz aansturing namelijk.
https://github.com/PalmManiac/battery-smartflow-ai
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3k PV | 🔋 Zendure 8,6kWh | Ford Explorer EV Ext
Ik ben deze nu aan het testen sinds 2 weken. Mijn HA kennis is beperkt en om met Gielz integratie goed te automatiseren met verwachtte pv opbrengst en thuis verbruik lukte niet goed.martinvdm schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:03:
Zelf niet getest maar kwam deze tegen
https://github.com/PalmManiac/battery-smartflow-ai
Smartflow AI is heel simpel te integreren. Vooral nuttig als je een batterij icm pv panelen wil aansturen en voor de rest niks. Dat is toevallig precies wat ik wil. Een ding moet nog aangepast worden in smartflow AI om het bruikbaar te maken voor NL, en dat is dat teruglevertarieven dynamisch zijn (vs vast in Duitsland). De ontwikkelaar van Smartflow AI zou hiermee aan de slag gaan. Omdat dit nu nog niet goed staat maakt hij niet optimale keuzes. Ik weet niet of de automatisering daarna echt zo slim zal zijn dat indien berekend wordt dat de batterij vol zal raken door pv productie, de batterij 's ochtends extra gaat ontladen indien de delta in tarieven groot genoeg is.
Ik heb ook de Day Ahead integratie geprobeerd. Ik krijg de voorspelling werkend, maar de hele aansturing moet je daarna zelf nog maken. Voor enkel een batterij aansturen is het een beetje overkill.
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.