Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit snap ik niet.Gramser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:20:
Waardeloos man… batterij helemaal van de stroom gehaald uiteindelijk? Stekker eruit?
Dit zou -bedenk ik me ineens- echt vervelend kunnen worden als je je Zendure met lasklemmen hebt aangesloten. Hoewel, dan kun je natuurlijk aan de accu-kant afkoppelen.
Elke batterij zit op een eigen groep en elke groep is voorzien van een B16A automaat.
Je kunt toch ook die automaat uitschakelen om de batterij spanningsloos te maken?
Je gaat toch niet zitten klooien aan de accu zijde?
PV 4340Wp OW | 2x SF2400AC | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5
Op hoeveel seconde heb jij hem staan? Hoelang draai je nu goed?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ipv terug naar gielz is het misschien een idee om maar 1 batterij in NR te zetten en te testen? Dit komt op het zelfde neer als nu, maar kun je wel kijken of het probleem ook met maar 1 batterij in NR optreed.Devke schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:18:
[...]
Nee, heb hem even teruggezet naar gielz. Reset AP hielp nu zelfs niet. Batterij was ook via bluetooth niet bereikbaar. Na reset van de batterij ging hij door met zijn oude commando. Na een minuut of 10 met wat gereset hier en daar weer bereikbaar. NR even uitgeschakeld.
Daar… heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Weet je dat ik daar - ook bij spanningsloos maken aan de stopcontactzijde - helemaal niet aan heb gedacht bij de keren dat ik ‘m moest resetten? Djeezzz 🫣c0mplex1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:36:
[...]
Dit snap ik niet.
Elke batterij zit op een eigen groep en elke groep is voorzien van een B16A automaat.
Je kunt toch ook die automaat uitschakelen om de batterij spanningsloos te maken?
Je gaat toch niet zitten klooien aan de accu zijde?
Zojuist bijgewerkt naar v20260529 maar het ontbreekt me echt aan tijd om er gedetailleerd naar te kijken momenteel en daardoor moet ik aankomende dagen eigenlijk handmatig gaan schakelen. Iets waar ik helaas ook totaal geen tijd voor heb. Grafiekjes zijn nu ook stuk door de upgrade (zal morgen wel weer goed komen) maar ik kan het dus ook niet even snel testen nu.
Is er iemand die mij wat hints/tips/verwijzingen/verklaringen kan geven? Met excuses voor het feit dat ik het momenteel zelf even niet uitgezocht krijg.
Nu ik bij issues kijk: lijkt hierop. Solarflow 800 Pro hier (non-V2)
[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 17-06-2026 20:36 ]
UNOX: The worst operating system
Zie onderaan.. de Solarflow 800 Pro non-v2.Gramser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:45:
Welke Zendure gebruik je?
Die heeft hetzelfde probleem als de v2 zo te zien. De socLimit is 16 whatever that may be. Fix uit het issue nu doorgevoerd en morgen zien of het werkt. Moet nu helaas hard richting bed
UNOX: The worst operating system
Het zou fijn zijn als je iig je properties kunt posten om te zien of het exact dat issue is van FW 2.0 http://192.168.0.242/properties/reportKorvaag schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:32:
Vraag en ik geef direct toe dat ik nog niet uitgebreid heb kunnen zoeken door extreme drukte van mijn kant met werk. Hebben meer mensen last van het feit dat Dynamic Trading sinds HEMS 2.0 niet meer lijkt te werken? Als ik Quick Discharge selecteer werkt het prima, charge ook, maar dynamic trading lijkt niets meer te doen. Grafiekjes met 4 duurste en 4 goedkoopste uren werkten prima dus de prijzen waren er. Verder niets veranderd aan de config. Accu is (uiteraard) niet toegevoegd aan HEMS 2.0. Alleen de firmware update van de accu is gedaan.
Zojuist bijgewerkt naar v20260529 maar het ontbreekt me echt aan tijd om er gedetailleerd naar te kijken momenteel en daardoor moet ik aankomende dagen eigenlijk handmatig gaan schakelen. Iets waar ik helaas ook totaal geen tijd voor heb. Grafiekjes zijn nu ook stuk door de upgrade (zal morgen wel weer goed komen) maar ik kan het dus ook niet even snel testen nu.
Is er iemand die mij wat hints/tips/verwijzingen/verklaringen kan geven? Met excuses voor het feit dat ik het momenteel zelf even niet uitgezocht krijg.edit:https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/138
Nu ik bij issues kijk: lijkt hierop. Solarflow 800 Pro hier (non-V2)
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Yes zo te zien wel:gielz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:48:
[...]
Het zou fijn zijn als je iig je properties kunt posten om te zien of het exact dat issue is van FW 2.0 http://192.168.0.242/properties/report
{"timestamp":1781721727,"messageId":31,"sn":"####weggehaald####","version":3,"product":"solarFlow800Pro","properties":{"heatState":0,"packInputPower":799,"outputPackPower":0,"outputHomePower":799,"remainOutTime":240,"packState":2,"electricLevel":79,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3121,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":1,"acStatus":1,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4924,"socLimit":16,"faultLevel":0,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":0,"outputLimit":800,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"Fanmode":1,"Fanspeed":0,"bindstate":0,"factoryModeState":0,"OTAState":0,"oldMode":0,"VoltWakeup":0,"ts":1781721182,"tsZone":14,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":1000,"phaseSwitch":1,"batCalTime":60,"socCompSwitch":0,"packNum":2,"rssi":-69,"is_error":0},"packData":[{"sn":"CO4EHNCDN180309","packType":300,"socLevel":79,"state":2,"power":374,"maxTemp":3041,"totalVol":4930,"batcur":65460,"maxVol":330,"minVol":328,"softVersion":4354},{"sn":"CO4ESNFRN351896","packType":300,"socLevel":80,"state":2,"power":444,"maxTemp":3001,"totalVol":4940,"batcur":65446,"maxVol":330,"minVol":328,"softVersion":4354}]}
UNOX: The worst operating system
Wel heel handig dat ze dit in firmware 2.0 hebben zitten. Want wat zou dan 16 kunnen betekenen? Lijkt eerder op een tikfout want een 2400AC+ heeft dit bijvoorbeeld niet.Korvaag schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:49:
[...]
Yes zo te zien wel:
{"timestamp":1781721727,"messageId":31,"sn":"####weggehaald####","version":3,"product":"solarFlow800Pro","properties":{"heatState":0,"packInputPower":799,"outputPackPower":0,"outputHomePower":799,"remainOutTime":240,"packState":2,"electricLevel":79,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3121,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":1,"acStatus":1,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4924,"socLimit":16,"faultLevel":0,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":0,"outputLimit":800,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"Fanmode":1,"Fanspeed":0,"bindstate":0,"factoryModeState":0,"OTAState":0,"oldMode":0,"VoltWakeup":0,"ts":1781721182,"tsZone":14,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":1000,"phaseSwitch":1,"batCalTime":60,"socCompSwitch":0,"packNum":2,"rssi":-69,"is_error":0},"packData":[{"sn":"CO4EHNCDN180309","packType":300,"socLevel":79,"state":2,"power":374,"maxTemp":3041,"totalVol":4930,"batcur":65460,"maxVol":330,"minVol":328,"softVersion":4354},{"sn":"CO4ESNFRN351896","packType":300,"socLevel":80,"state":2,"power":444,"maxTemp":3001,"totalVol":4940,"batcur":65446,"maxVol":330,"minVol":328,"softVersion":4354}]}
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Zojuist heb ik een nieuwe versie van de proxy gepost (versie 20260617) die een potentiele workaround fix hiervoor heeft.robkds schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:58:
[...]
In de debugconsole van de proxy geven de batterijen SocLimit 16, waarna de proxy SocLimit -1 naar HA stuurt.
De properties rechtstreeks van de batterij (via bovenstaande url) tonen ook SocLimit 16.
De accu's zijn nu aan het ontladen rond de 50%.
Ik ga er hierbij even vanuit dat Zendure vanwege een bug de waarde 16 stuurt in plaats van 0 (normaal). En dat de waarden 1 en 2 nog wel correct worden gegeven bij volle en lege batterij.
De fix is simpel, als waarde "16" wordt ontvangen, zie dat dan als een "0" ("normaal"). De "0" wordt dan ook correct doorgegeven aan HA/Gielz.
Ik hoor graag feedback of deze versie ook goed werkt rondom volle en lege batterij. Alvast bedankt!
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Een installatie automaat is geen aan/uit knop. Daarvoor plaats je een werkschakelaar. Dat doe je bij een vast aangesloten PV installatie toch ook?Gramser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:20:
Waardeloos man… batterij helemaal van de stroom gehaald uiteindelijk? Stekker eruit?
Dit zou -bedenk ik me ineens- echt vervelend kunnen worden als je je Zendure met lasklemmen hebt aangesloten. Hoewel, dan kun je natuurlijk aan de accu-kant afkoppelen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
In 2030 verlopen de certificaten, ik weet niet of ze een validity check doen, en dat dan ineens alle zendures offline gaan 😅DaanVervacke schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:35:
Ik kan al bevestigen dat v2.0.0 nog steeds het Demo CA cert van EMQX (v4) gebruikt. Dus je kan met de nieuwste firmware (moest je dat willen) nog steeds de Europese MQTT-broker gaan spoofen en/of gaan aankloppen bij de echte broker (met je uitgeviste credentials). Benieuwd of ze dit ooit gaan fixen...
Het disconnect-probleem bij het blokkeren van internet-toegang is inderdaad opgelost nu.
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Een installatie met micro omvormers zoals enphase heeft geen werkschakelaar. Als ik die moet uitschakelen gaat de automaat gewoon uit. Hetzelfde voor mn laadpaal, ook die moet ik wel eens uitzetten met de automaat. Lijkt me overkill om hier overal werkschakelaars tussen te zetten.Mistraller schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:04:
[...]
Een installatie automaat is geen aan/uit knop. Daarvoor plaats je een werkschakelaar. Dat doe je bij een vast aangesloten PV installatie toch ook?
Iemand een tip?jannus66 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:12:
[...]
Punt 6 is mij nog niet duidelijk, in welk bestand doe ik dit?
Gielz->instellingen(tandwiel)->configuratie (optioneel)
Daar plaats je de naam van de sensor die je daarvoor in de configuration.yaml hebt aangemaakt.
[ Voor 19% gewijzigd door RemmyB83 op 18-06-2026 01:49 ]
Je hebt gelijk dat een automaat geen a/u-schakelaar is. Die is niet gebouwd op vaak in- en uitschakelen.Mistraller schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:04:
[...]
Een installatie automaat is geen aan/uit knop. Daarvoor plaats je een werkschakelaar. Dat doe je bij een vast aangesloten PV installatie toch ook?
Maar een werkschakelaar voor zoiets als PV of batterij is uitsluitend nodig (voorgeschreven) als de automaat niet in de buurt is van de betreffende (vast aangesloten) installatie. Dan kan iemand de groep (de automaat) weer inschakelen zonder dat die ziet dat eraan gewerkt wordt.
Als de automaat zich ‘naast’ de PV-omvormer of batterij bevind (ik heb dat hier met een onderverdeler in de technische ruimte), dan is een werkschakelaar niet verplicht.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
[ Voor 15% gewijzigd door smeerbartje op 18-06-2026 09:29 ]
Yes, dit was het!Gramser schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:31:
Batterij en/of HA al een keer herstart? Kan een eenmalig iets zijn.
Batterij opnieuw opsgestart en nu werkt alles weer. Komt zoiets vaker voor?
[ Voor 18% gewijzigd door smeerbartje op 18-06-2026 09:43 ]
De automatisering in HA staat wel aan?smeerbartje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:28:
Ik gebruik Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK, laaste versie (van gisteren: v20260617). Nu krijg ik met geen mogelijkheid de batterij NIET aan het laden. Zelfs als ik hem op standby zet, zie ik dat de batterij 800 watt aan het chargen is. Hoe kan ik dit nu debuggen?
Post even een screenshot van tabblad 1 en tabblad 4 (config)smeerbartje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:28:
Ik gebruik Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK, laaste versie (van gisteren: v20260617). Nu krijg ik met geen mogelijkheid de batterij NIET aan het laden. Zelfs als ik hem op standby zet, zie ik dat de batterij 800 watt aan het chargen is. Hoe kan ik dit nu debuggen?
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Het is reeds opgelost (herstat van zowel HA als de battery zelf). Thanks!gielz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Post even een screenshot van tabblad 1 en tabblad 4 (config)
Jasmeerbartje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Yes, dit was het!
Batterij opnieuw opsgestart en nu werkt alles weer. Komt zoiets vaker voor?
alias: BMW gestopt met laden -> Zendure aan
description: ""
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- sensor.peblar_ev_charger_status
to:
- suspended
- no_ev_connected
conditions: []
actions:
- action: input_select.select_option
data:
option: Smart Matching
target:
entity_id: input_select.zendure_operation_mode
mode: singleUitgevoerd op: 18 juni 2026 om 08:25:24
Fout: Invalid option: Smart Matching (possible options: Smart Charge Only)
Resultaat:
params:
domain: input_select
service: select_option
service_data:
option: Smart Matching
entity_id:
- input_select.zendure_operation_mode
target:
entity_id:
- input_select.zendure_operation_mode
running_script: falsealias: BMW laden -> Zendure uit
description: ""
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- sensor.peblar_ev_charger_status
to:
- charging
conditions: []
actions:
- action: input_select.set_options
metadata: {}
target:
entity_id: input_select.zendure_operation_mode
data:
options:
- Smart Charge Only
mode: singlePearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Maar, voor dit soort zaken kun je -zeggen ze- prima evcc in HA gebruiken. Dan blijf je buiten de Gielz automation.
[ Voor 44% gewijzigd door Gramser op 18-06-2026 10:51 ]
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Hoe kan ik het beste deze 2 "koppelen"? Via de Proxy van @gast777 of via de proxy van @abaart
https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy
https://github.com/abaart/Zendure-zenSDK-proxy
vergeet niet dat de @abaart proxy geen nodered nodig heeft. native integratie.Gramser schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:48:
Ik denk dat de @gast777 proxy eenvoudiger te installeren is. Die van @abaart heeft een stuk meer stappen wat het voor mij als leek een stuk ingewikkelder maakt. Maar er wordt wel mooi voortgeborduurd op de oorspronkelijke proxy en lijkt een aantal potentiële issues van die van gast777 bij voorbaat al te tackelen.
dat heeft zijn voor en nadelen maar in het kader van simplicity lijkt me dit een substantieel voordeel in plaats van een nadeel
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Kun je uitleggen wat die voor en nadelen zijn (nodered VS native)?ctrl-tab schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:53:
[...]
vergeet niet dat de @abaart proxy geen nodered nodig heeft. native integratie.
dat heeft zijn voor en nadelen maar in het kader van simplicity lijkt me dit een substantieel voordeel in plaats van een nadeel
Het poogt eventuele verbindingsproblemen op te lossen die bij de @gast777 (zouden kunnen) optreden, maar ik ervaar het tegenovergestelde, zoals hier beschreven:
DeadMetal in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
@abaart, wellicht is het een drukke periode momenteel of ben je op vakantie. Ben jij nog van plan jouw module verder te optimaliseren?
een native integratie kan je direct in homeassistant gebruiken, draait op python net zoals de rest.MP3-Junky schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:57:
[...]
Kun je uitleggen wat die voor en nadelen zijn (nodered VS native)?
De nodered integratie vereist node-red als tussenlaag dus een aparte applicatie die je moet draaien, die je moet onderhouden, die stuk kan gaan etc etc). Ik denk dat node-red ook minder performant zal zijn (javascript).
Wel makkelijker om on-the-fly changes te doen in node-red als je javascript snapt... maarja als je javascript snapt zal je python ook wel snappen.
Adoptie van de gast777 oplossing is groter en daardoor (op dit moment) waarschijnlijk iets beter supportable.
Ik gebruik zelf de gast777 proxy, maar zou naar de python proxy gaan als ik niet afstapte van Zendure als geheel (ben klaar met Zendure)
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Maar bij de abaart moet je de AppDaemon-app installeren, dus dat lijkt mij om het even. In beide gevallen draait er een extra ding (of niet, sommigen zullen Node-RED al gebruiken, al mijn automatiseringen draaien er al in, anderen zullen wellicht AppDaemon al hebben). Performance kan ik me voorstellen ja.ctrl-tab schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:03:
[...]
De nodered integratie vereist node-red als tussenlaag dus een aparte applicatie die je moet draaien, die je moet onderhouden, die stuk kan gaan etc etc). Ik denk dat node-red ook minder performant zal zijn (javascript).
nee, niet 2 meningen. @DeadMetal heeft gelijk . ik realiseerde me niet dat appdaemon nodig is ;)MP3-Junky schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:14:
Oke, 2 meningen: stand is 1-1.
Wie maakt de beslissende?
ik roep dus maar wat :P
andere argumenten staan nog wel denk ik, maar het simplicity verhaal zeker niet
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Jij - durf te kiezen!MP3-Junky schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:14:
Oke, 2 meningen: stand is 1-1.
Wie maakt de beslissende?
Huh? Ga je helemaal stoppen met Zendure? Of met de app van Zendure?ctrl-tab schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:03:
[...]
... als ik niet afstapte van Zendure als geheel (ben klaar met Zendure)
Hoeveel voorkomend zijn de verbindingsproblemen met die van @gast777 ? En zijn die kortdurend, herstelt de verbinding zich weer vanzelf?DeadMetal schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:02:
De @abaart kan automatisch upgraden maar is m.i. nog niet volwassen genoeg. Wordt hier ook als experimenteel bestempeld.
Het poogt eventuele verbindingsproblemen op te lossen die bij de @gast777 (zouden kunnen) optreden, maar ik ervaar het tegenovergestelde, zoals hier beschreven:
DeadMetal in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
@abaart, wellicht is het een drukke periode momenteel of ben je op vakantie. Ben jij nog van plan jouw module verder te optimaliseren?
Wat in mijn geval een wereld van verschil heeft gemaakt is het installeren van een dedicated bedraad accesspoint. Ook al gaf HA aan dat mijn zendure wifi signal "excellent" was, blijkbaar toch niet zo. Nu zitten de Zendures met z'n tweetjes op dat ene accesspoint, en verder niks. Dat werkt uitmuntend - ik heb eigenlijk geen last meer gehad van bevriezingen of andere gekkigheid sinds ik dat AP gebruik.
Maar: @Devke heeft helaas weer een andere ervaring: Gielz draaide bij hem probleemloos, met bedraad AP, maar zodra hij de proxy ging gebruiken, bevroor er toch weer het een en ander.
Belangrijke kanttekening: hij en ik gebruiken allebei de 2400AC+.
Hier geen last, alleen vanmorgen een keer na de upgrade naar 2.0DaanVervacke schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:18:
Er lijkt nog iets mis met v2.0.0mind you, om 10u deze morgen de unit nog eens verwezen naar de spoofed broker, maar het probleem blijft aanhouden.
[Afbeelding]
Iemand deelde net de volgende work-around:
Reliable recovery: cycling select.zendure_manager_operation smart → off →
(~35 s) → smart. A ~10 s cycle does not work. Re-pushing a setpoint (AC input) works too, matching
other reports here.
This lines up with the charge-side kickstart bug in #1434 (kickstart walk never ramps
because limitInput is a positive magnitude, so <= -POWER_START is never true), and
with 1.3.1 raising POWER_START to 60. Since my event went through a discharge
transient, a symmetric guard would help: when a device in smart reports all outputs
0 for N seconds while there's real demand/surplus, re-issue the mode/setpoint
(the same kickstart, applied on the standby/discharge path) instead of leaving it
parked.
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
Jammer zeg! Ik deel je mening, ik ben heel enthousiast over het concept en de logica in de integraties, maar minder over de architectuur van automation en extra node red laag. Maar met hulp van Gemini AI Studio lukt het wel om in Python een multi-stack integratie te maken die direct aanstuurt via de API en eigen entiteiten.ctrl-tab schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:03:
[...]
Ik gebruik zelf de gast777 proxy, maar zou naar de python proxy gaan als ik niet afstapte van Zendure als geheel (ben klaar met Zendure)
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
Dit is toch de Zendure HA HACS integratie van Zendure zelf?Tiesert schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Jammer zeg! Ik deel je mening, ik ben heel enthousiast over het concept en de logica in de integraties, maar minder over de architectuur van automation en extra node red laag. Maar met hulp van Gemini AI Studio lukt het wel om in Python een multi-stack integratie te maken die direct aanstuurt via de API en eigen entiteiten.
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Dat was zo ja, maar die bleef dus wel eens hangen op Sleeping (zie beschrijving hierboven), je kunt de schakelingssnelheid niet instellen zoals bij jou wel kan, en veel minder modi. Ik wil eigenlijk een combinatie van jouw logica, dashboard en instellingen + multi-stack van gast777 en de architectuur van Zendure HA.gielz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:45:
[...]
Dit is toch de Zendure HA HACS integratie van Zendure zelf?
Ik denk dat een yaml package met pyscript efficient is, onderhoudbaar indien goed opgebouwd, en veel mogelijkheden voor de toekomst biedt. En niet moeilijk.
[ Voor 19% gewijzigd door Tiesert op 18-06-2026 18:45 ]
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
Ik weet het ook niet precies. Wat ik wel weet is dat het bij mij ook met die fix uit het openstaande issue niet werkt. Ik heb vandaag alles erafgegooid. Ik had ook de originele Nordpool integratie. Dat heb ik er allemaal afgegooid en de HACS versie gepakt. Ook jouw laatste update geinstalleerd. Periodes worden netjes aangegeven met 15-minuten intervallen. Het is nu rood (lees: duurste periode) maar de dynamic trading optie doet... niets... Ik heb daarom een nog iets andere 'fix' geprobeerd die volgens mij functioneel hetzelfde zou moeten doen:gielz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:15:
[...]
Wel heel handig dat ze dit in firmware 2.0 hebben zitten. Want wat zou dan 16 kunnen betekenen? Lijkt eerder op een tikfout want een 2400AC+ heeft dit bijvoorbeeld niet.
1
2
3
4
5
| - name: "Zendure SOC-limit Status" value_template: > {% set states = {0: "Normal Operation", 1: "Charging Limit Reached", 2: "Discharge Limit Reached", 16: "Normal Operation"} %} {% set packState = value_json['properties']['socLimit'] | int %} {{ states.get(packState, "Onbekend") }} |
Zie net de aanvulling in dat issue dat als het ding vol is, dat ie 17 aangeeft. Dat snapt ie met bovenstaande code natuurlijk OOK niet, dus mogelijk dat dynamic trading daarom weigerde te ontladen. Hij is nu een paar minuten aan het ontladen en dus onder de 100%. Zal eens zien of de Dynamic Trading optie nu wel werkt.
[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 18-06-2026 19:41 ]
UNOX: The worst operating system
800 Pro soclimit fix komt er aan, een andere gebruiker heeft nu bijna alle waardes. Zou je even tabblad 1 en je configuratie tabblad kunnen posten.Korvaag schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:38:
[...]
Ik weet het ook niet precies. Wat ik wel weet is dat het bij mij ook met die fix uit het openstaande issue niet werkt. Ik heb vandaag alles erafgegooid. Ik had ook de originele Nordpool integratie. Dat heb ik er allemaal afgegooid en de HACS versie gepakt. Ook jouw laatste update geinstalleerd. Periodes worden netjes aangegeven met 15-minuten intervallen. Het is nu rood (lees: duurste periode) maar de dynamic trading optie doet... niets... Ik heb daarom een nog iets andere 'fix' geprobeerd die volgens mij functioneel hetzelfde zou moeten doen:YAML:Maar ook dit doet niets. Als ik de optie op "Quick discharge" zet (wat ik net gedaan heb) gaat ie wel gewoon ontladen, maar automatisch vanuit de Dynamic Trading optie: homaar.
1 2 3 4 5 - name: "Zendure SOC-limit Status" value_template: > {% set states = {0: "Normal Operation", 1: "Charging Limit Reached", 2: "Discharge Limit Reached", 16: "Normal Operation"} %} {% set packState = value_json['properties']['socLimit'] | int %} {{ states.get(packState, "Onbekend") }}
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
gielz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:41:
[...]
800 Pro soclimit fix komt er aan, een andere gebruiker heeft nu bijna alle waardes. Zou je even tabblad 1 en je configuratie tabblad kunnen posten.
[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 18-06-2026 20:03 ]
UNOX: The worst operating system
Jeps, mijn kleine edit van hierboven was het issue. Omdat ie bij vol nu blijkbaar ineens 17 aangeeft was DAT weer een onbekende waarde en werkte Dynamic Trading niet. Na even een paar minuten ontladen was de accu 97%. Optie weer op Dynamic Trading gezet en dat werkt nu wel.gielz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:41:
[...]
800 Pro soclimit fix komt er aan, een andere gebruiker heeft nu bijna alle waardes. Zou je even tabblad 1 en je configuratie tabblad kunnen posten.
UNOX: The worst operating system
Oke dit is prima en wat zegt sensor.zendure_soc_limit_status ?
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Die zegt nu "Normal Operation" omdat ik dat in dat codeblok dus heb toegevoegd en hij nu op 94% lading staat (socLimit is nu weer '16').gielz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:46:
[...]
Oke dit is prima en wat zegt sensor.zendure_soc_limit_status ?
UNOX: The worst operating system
Opgelost in de volgende release (in de package). Leeg status is nog even een aanname;Korvaag schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:49:
[...]
Die zegt nu "Normal Operation" omdat ik dat in dat codeblok dus heb toegevoegd en hij nu op 94% lading staat (socLimit is nu weer '16').
https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release
{% set states = {0: "Normal Operation", 1: "Charging Limit Reached", 2: "Discharge Limit Reached", 16: "Normal Operation", 17: "Charging Limit Reached", 18: "Discharge Limit Reached"} %}
[ Voor 19% gewijzigd door gielz op 18-06-2026 19:54 ]
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Ik was al beziggielz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:53:
[...]
Opgelost in de volgende release (in de package). Leeg status is nog even een aanname;
https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release
{% set states = {0: "Normal Operation", 1: "Charging Limit Reached", 2: "Discharge Limit Reached", 16: "Normal Operation", 17: "Charging Limit Reached", 18: "Discharge Limit Reached"} %}
Codeblokje ziet er nu zo uit
{0: "Normal Operation", 1: "Charging Limit Reached", 2: "Discharge Limit Reached", 16: "Normal Operation", 17: "Charging Limit Reached"} %
Wachten totdat ie op 10% staat en dan ff uitlezen. Geen idee wie er eerder is. De vraag is wat het gaat zijn
UNOX: The worst operating system
Ik ben een beetje lui en heb hem nog wat aangepast zodat ik straks in de GUI makkelijk kan zien wat de waarde is:gielz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:53:
[...]
Opgelost in de volgende release (in de package). Leeg status is nog even een aanname;
https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release
{% set states = {0: "Normal Operation", 1: "Charging Limit Reached", 2: "Discharge Limit Reached", 16: "Normal Operation", 17: "Charging Limit Reached", 18: "Discharge Limit Reached"} %}
{% set states = {0: "Old Normal Operation", 1: "Old Charging Limit Reached", 2: "Old Discharge Limit Reached", 16: "Normal Operation", 17: "Charging Limit Reached", 18: "Discharge Limit Reached"} %}
Ontlaadlimiet op 50% gezet en dan eens zien wat ie weergeeft in de sensor
UNOX: The worst operating system
De post voelt een beetje bitter aan. Wellicht bedoel je het niet zo. Ik weet dat @gielz en @gast777 enorm veel tijd stoppen in de integratie. Gielz draait echt super stabiel hier. Met NR lukt het hier nog niet maar ik weet zeker dat de oorzaak wel gevonden gaat worden. Er zijn altijd wel oplossingen te bedenken voor een probleem. Althans de meeste 😊Tiesert schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Jammer zeg! Ik deel je mening, ik ben heel enthousiast over het concept en de logica in de integraties, maar minder over de architectuur van automation en extra node red laag. Maar met hulp van Gemini AI Studio lukt het wel om in Python een multi-stack integratie te maken die direct aanstuurt via de API en eigen entiteiten.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hier draait alles ook zeer stabiel. Erg blij mee.Devke schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:09:
[...]
De post voelt een beetje bitter aan. Wellicht bedoel je het niet zo. Ik weet dat @gielz en @gast777 enorm veel tijd stoppen in de integratie. Gielz draait echt super stabiel hier. Met NR lukt het hier nog niet maar ik weet zeker dat de oorzaak wel gevonden gaat worden. Er zijn altijd wel oplossingen te bedenken voor een probleem. Althans de meeste 😊
En dat is precies waarom ik de upgrade naar NR 22.0.0 nog niet heb gedaan. Is die 100% safe, of kan dat issues geven? Moet ik aansluitend aan die upgrade nog andere dingen aanpassen?
Ik weet wat ik heb (en dat werkt prima), maar niet wat ik krijg …
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Waar draai je NR en HA op? NAS? Green?Hippe Lip schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:26:
[...]
Hier draait alles ook zeer stabiel. Erg blij mee.![]()
En dat is precies waarom ik de upgrade naar NR 22.0.0 nog niet heb gedaan. Is die 100% safe, of kan dat issues geven? Moet ik aansluitend aan die upgrade nog andere dingen aanpassen?
Ik weet wat ik heb (en dat werkt prima), maar niet wat ik krijg …
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
:strip_exif()/f/image/PLhWDiKe63vBjdi7jP60sJuD.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal beschikbaar voor HA (HAOS)
Gielz v20260529
Gast777 ook niet de laatste (kan even niet vinden waar ik kan zien welke versie er nu draait) v20260529
[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 18-06-2026 21:42 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Nou, zeker niet bitter hoor. Was bedoeld als open mening en beknopt aan te geven wat ik waardeer, en wat ik jammer vind en eigenlijk zou willen. Geintegreerde functionaliteit in een andere onderliggende technologie. Ik vind het heel jammer dat iemand helemaal wil stoppen met Zendure.Devke schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:09:
[...]
De post voelt een beetje bitter aan. Wellicht bedoel je het niet zo. Ik weet dat @gielz en @gast777 enorm veel tijd stoppen in de integratie. Gielz draait echt super stabiel hier. Met NR lukt het hier nog niet maar ik weet zeker dat de oorzaak wel gevonden gaat worden. Er zijn altijd wel oplossingen te bedenken voor een probleem. Althans de meeste 😊
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik ben hier overgegaan zonder dat ik het door had, maar merk geen verschil. Wat zeggen ze daar precies?Mistraller schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:05:
Ik lees op de facebook group echt zoveel ellende over de 2.0 firmware... Tot nu toe zie ik nog even geen redenen om de firmware bij te werken zo vlak voor de vakantie.
Accu op 50% (lower limit):
"socLimit":18
Sensor sensor.zendure_soc_limit_status is echter "Unknown" dus ik ben geheid wat vergeten te herstarten of een tikfout in mijn brakheid... maar terugleveren is zojuist uitgegaan en lower Limit is dus inderdaad 18.
UNOX: The worst operating system
Ja meeste mensen doen daar HEMS, maar dat ie niet gaat ontladen, niet gaat laden of ander raar gedrag. En dan lijkt het goed en dag later toch weer een herstart nodig etc.Pakhaas schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:07:
[...]
Ik ben hier overgegaan zonder dat ik het door had, maar merk geen verschil. Wat zeggen ze daar precies?
Tech- nivo ligt er wel wat lager, maar ik ben wel een beetje van "don't fix it if it ain't broke".
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
:strip_exif()/f/image/7BjPzfxiQJG9MFQsmQBOFbRP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben wel heel benieuwd. Klein onderzoekje mijnerzijds:
- Waarop draaien jullie HA en Proxy?
- Als dit een NAS is, docker, vmware, iets anders?
- Bedraad AP naar modem van je ISP, batterijen op eigen SSID?
- Draait deze configuratie stabiel?
- Hoelang draait dit stabiel (evt schatting)?
- Welk AP gebruiken jullie?
- Zien jullie ook (nog) Cached Response meldingen?
Zijn er wellicht settingen in het AP die oorzaak kunnen zijn van bovenstaande (zie screen). @gielz is al uitgesloten. Draait stabiel alleen.
Benieuwd!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
- Waarop draaien jullie HA en Proxy? Proxmox VM op een minipc met (te) veel geheugen. Draait heerlijk en heeft me al vaak gered door een hele systeem backup terug te kunnen zetten.
- Als dit een NAS is, docker, vmware, iets anders? Proxmox
- Bedraad AP naar modem van je ISP, batterijen op eigen SSID? Volledige Unifi installatie met meerdere access points in het huis. Heb de Zendures op 1 accesspoint gelocked en zie een performance van tussen de 40 - 70 RSSI. Zie ze wel elke 1-2 dagen even offline gaan in mijn Unifi logs. Ik heb een extra punt besteld en ga deze tegenover de access points hangen op een 1,5 meter en dan kijken of dat verandering geeft.
- Draait deze configuratie stabiel? HA wel, Gielz / Node-red/ Zendure niet
- Hoelang draait dit stabiel (evt schatting)? Heb elke 1-2 dagen wel iets vreemds dat ik niet kan verklaren. Ik reboot niet meer omdat ik wil begrijpen hoe ik ze weer levend kan krijgen. Tot nu toe is dat gelukt.
- Welk AP gebruiken jullie? Unifi
- Zien jullie ook (nog) Cached Response meldingen? Ja, meerdere keren en dan in mijn geval niet altijd gerelateerd aan de verbinding want ik kan zien in Unifi dat deze niet weggevallen is.
[ Voor 99% gewijzigd door Hippe Lip op 19-06-2026 10:26 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dank! Aanvullende vraag. Hoe breng je er weer leven in dan? Gielz alleen werkt wel stabiel? De combi dus niet helemaal begrijp ik.Mscroos schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:05:
@Devke
- Waarop draaien jullie HA en Proxy? Proxmox VM op een minipc met (te) veel geheugen. Draait heerlijk en heeft me al vaak gered door een hele systeem backup terug te kunnen zetten.
- Als dit een NAS is, docker, vmware, iets anders? Proxmox
- Bedraad AP naar modem van je ISP, batterijen op eigen SSID? Volledige Unifi installatie met meerdere access points in het huis. Heb de Zendures op 1 accesspoint gelocked en zie een performance van tussen de 40 - 70 RSSI. Zie ze wel elke 1-2 dagen even offline gaan in mijn Unifi logs. Ik heb een extra punt besteld en ga deze tegenover de access points hangen op een 1,5 meter en dan kijken of dat verandering geeft.
- Draait deze configuratie stabiel? HA wel, Gielz / Node-red/ Zendure niet
- Hoelang draait dit stabiel (evt schatting)? Heb elke 1-2 dagen wel iets vreemds dat ik niet kan verklaren. Ik reboot niet meer omdat ik wil begrijpen hoe ik ze weer levend kan krijgen. Tot nu toe is dat gelukt.
- Welk AP gebruiken jullie? Unifi
- Zien jullie ook (nog) Cached Response meldingen? Ja, meerdere keren en dan in mijn geval niet altijd gerelateerd aan de verbinding want ik kan zien in Unifi dat deze niet weggevallen is.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Gielz alleen heb ik nooit gebruikt, ik ben gestart met drie dezelfde torentjes. Het tot level brengen varieert van Hems tijdelijk even inschakelen, tot de specifieke unit handmatig een opdracht geven via de app, of wachten. Ik zet Gielz dan even op standby en schakel de automation uit als ik iets via de app ga doen.Devke schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:26:
[...]
Dank! Aanvullende vraag. Hoe breng je er weer leven in dan? Gielz alleen werkt wel stabiel? De combi dus niet helemaal begrijp ik.
De issues zijn ook telkens net iets anders. Hij blijft soms op een waarde hangen en gisteren had ik een voorbeeld dat 1 van de drie sets een power command kreeg van node-red om met 2400 te laden. Wat dat ding echter deed is aanschakelen to iets van 1000 en vervolgens weer helemaal naar 0 vallen, even later weer proberen, etc. Leek wel of hij in een limiet schoot of zoiets en dat door het powercommand bleef proberen. Dit heeft even geduurd en zichzelf ook weer hersteld (na wat gerommel in Zendure app ook).
Heb alles sinds gisteren voor het internet geblocked omdat het ook leek of iets externs de units beinvloed. De failures komen namelijk (lijkt het) vrij regelmatig tegelijkertijd op meerdere units.Dat kan natuurlijk ook iets met de node red zijn. maar ben nu eigenlijk allemaal verschillende scenario's aan het uitsluiten.
Draai overigens op firmware 2.0 met de laatste versie van Gielz en node-red.
ahhh laat maar, na wat zoeken is het een entitie van de proxy
[ Voor 25% gewijzigd door Theetjuh op 19-06-2026 10:59 ]
Is onderdeel van de gast777 proxy.Theetjuh schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:56:
Waar halen jullie toch die Cached Response vandaan? Ik zie het nergens binnen de gielz integratie voorbij komen namelijk
Devke schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:37:
Ik ben wel heel benieuwd. Klein onderzoekje mijnerzijds:Ik wil eens kijken of ik hier een oorzaak kan vinden nog die enorm afwijkt van jullie setting.
- Waarop draaien jullie HA en Proxy?
- Als dit een NAS is, docker, vmware, iets anders?
- Bedraad AP naar modem van je ISP, batterijen op eigen SSID?
- Draait deze configuratie stabiel?
- Hoelang draait dit stabiel (evt schatting)?
- Welk AP gebruiken jullie?
- Zien jullie ook (nog) Cached Response meldingen?
Zijn er wellicht settingen in het AP die oorzaak kunnen zijn van bovenstaande (zie screen). @gielz is al uitgesloten. Draait stabiel alleen.
Benieuwd!
- Minisforum miniPC met 64GB geheugen
- Home Assistant direct op geinstalleerd (geen VM)
- bedraad AP naar router, zelfde SSID maar daar is geen enkel ander wifi bereik. AP is 2.4Gh only
- Super stabiel
- Maand of 2
- GL.iNet GL-MT300N-V2(Mango)
Zie hieronder screenshot van extra mogelijkheden (per inverter een ander laad-, ontlaad-vermogen en capaciteit). Verder nog aangepast dat het ontladen zodanig gebeurt dat Inverter 1 gaat ontladen totdat er een % in SoC is van 5%. Dan neemt Inverter 2 het over, dan weer 1, etc. Dit beperkt aantal schakelingen enorm en leidt tot betere efficientie (dit zal al in Gast777 maar heb de percentages harder gemaakt). Straks met de SolarFlow zal ik de 800watt inverter altijd eerst gebruiken om meest efficient te werken (500watt verbruik op een 800watt inverter zal efficienter zijn dan 500watt op een 2400watt inverter, vermoed it).
Ik ben sinds dinsdag met mijn 2 setjes ac2400+ omgeschakeld naar hems2 EN firmware 2.0. De weken daarvoor had ik HA fireson geinstalleerd om data uit te lezen maar sturen nog altijd via hems (ben nog een leek in home assistant). Dat lukte prima, ik zag temperatiren van de batterij en dergelijke meer...
De eerste avond na omschakelen zijn mijn beide setjes savonds tegen 1200w op het net gaan ontladen tot ze leeg waren, smorgens wilden ze niet beginnen laden en bleven ze leeg op 10% staan ondanks dat de zonnepanelen tegen 4000W aan het terug leveren waren. Ik heb ze toen allebei uit hems moeten halen, 1 er terug in zetten, laten opladen, daarna omgekeerd en dan beide terug in hems2 gezet. Woensdagavond open ik die ha app nog is en dan begonnen beide batterijen dit keer tegen 3000W (1500W/setje is max instelling) gaan op te laden van het net terwijl ze op 87% stonden, ik op nom draai en uiteraard de zonnepanelen niets meer leveren.
Ik heb toen beide batterijen uit hems2 gehaald, daarna de zendure uit ha gehaald (volledig verwijderd) en daarna terug hems ingeschakeld en dan werkte het opnieuw zoals voorzien op NOM...
Mijn eerste gedachte was dat er iets fout stond in home assistant, anderzijds, het draaide al een week of 3 goed en dit issue is opgetreden na de update naar hems2 dus logica stelt dat er daar ergens een mismatch is tussen fireson integratie en hems 2.0
Nog iemand dergelijk vreemde fenomenen gehad na de update ..
[ Voor 9% gewijzigd door Tom35 op 19-06-2026 13:00 ]
Bij de Hartslag krijg ik een mooi rood kruis. Dat is een beetje vreemd omdat de automatisering verder wel gewoon werkt. Om 15:09 heb ik de tijd een keer hard ingevoerd en toen kreeg ik een mooi Zendure plaatje. Het lijkt of de entiteit Zendure Gielz Automatisering Laatste Keer Uitgevoerd niet bijgewerkt wordt. Is dit een bekend probleem? Hoe is dit te verhelpen?
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
Als je zeker weet dat je automation werkt (dus word elke X seconden getriggerd en kan je dus onder automations zien in het overzicht hoe lang het geleden was dat ie getriggerd was), dan zou ik eens HA herstarten.Noutie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:38:
[Afbeelding]
Bij de Hartslag krijg ik een mooi rood kruis. Dat is een beetje vreemd omdat de automatisering verder wel gewoon werkt. Om 15:09 heb ik de tijd een keer hard ingevoerd en toen kreeg ik een mooi Zendure plaatje. Het lijkt of de entiteit Zendure Gielz Automatisering Laatste Keer Uitgevoerd niet bijgewerkt wordt. Is dit een bekend probleem? Hoe is dit te verhelpen?
Wat mij opvalt is dat jou "timestamp" een heel getal is in vergelijking met die van mij waar hij nog 2 cijfers achter de komma heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door metalmarco op 19-06-2026 16:17 ]
11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max
Herstarten heb ik heel vaak gedaan, ook omdat ik alle updates heb gedraaid. Volgens mij draait het wel gewoon.metalmarco schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:14:
[...]
Als je zeker weet dat je automation werkt (dus word elke X seconden getriggerd en kan je dus onder automations zien in het overzicht hoe lang het geleden was dat ie getriggerd was), dan zou ik eens HA herstarten.
Wat mij opvalt is dat jou "timestamp" een heel getal is in vergelijking met die van mij waar hij nog 2 cijfers achter de komma heeft.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
1 en 2. Zie mijn eerder bericht.Devke schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:37:
Ik ben wel heel benieuwd. Klein onderzoekje mijnerzijds:Ik wil eens kijken of ik hier een oorzaak kan vinden nog die enorm afwijkt van jullie setting.
- Waarop draaien jullie HA en Proxy?
- Als dit een NAS is, docker, vmware, iets anders?
- Bedraad AP naar modem van je ISP, batterijen op eigen SSID?
- Draait deze configuratie stabiel?
- Hoelang draait dit stabiel (evt schatting)?
- Welk AP gebruiken jullie?
- Zien jullie ook (nog) Cached Response meldingen?
Zijn er wellicht settingen in het AP die oorzaak kunnen zijn van bovenstaande (zie screen). @gielz is al uitgesloten. Draait stabiel alleen.
3. Bedraad AP met eigen SSID voor alleen de Zendures (2x 2400AC+).
4. Draait nu al een hele tijd superstabiel. Elke dag de 24 goedkoopste kwartieren full speed laden en de 20 duurste kwartieren ontladen (=handel), mits spread >50%.
5. Al weken.
6. AP van AVM, bedraad aan mijn Fritzbox.
7. Geen idee, kijk ik nooit naar want alles werkt als een zonnetje.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 19-06-2026 21:09 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je zou deze kunnen gebruiken. De eerste schakelaar werkt ook met de Gielz zonder proxy. De per-device schakelaars zijn dan niet van toepassing.GHorsie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:43:
Is het mogelijk om via de Gielz integratie de offgrid modus aan te zetten? Ik zie wel de huidige status (offline) maar geen switch om het aan/uit te zetten.
https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy#optioneel-off-grid-stopcontacten-schakelen
NL versie:
https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy/blob/main/Dutch_(NL)_Proxy/zendure_offgrid_socket_switch_nl.yaml
EN versie:
https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy/blob/main/Global_(EN)_Proxy/zendure_offgrid_socket_switch_en.yaml
EDIT:
Dus alleen dit in een package zetten:
NL versie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| template: - switch: - name: "Zendure Offgrid Socket" unique_id: zendure_offgrid_socket state: > {{ 'on' if is_state('sensor.zendure_2400_ac_offgrid_modus', 'Normaal') else 'off' }} icon: mdi:power-socket-de turn_on: - service: rest_command.set_zendure_offgrid_socket_on turn_off: - service: rest_command.set_zendure_offgrid_socket_off rest_command: set_zendure_offgrid_socket_on: url: "http://{{ states('input_text.zendure_2400_ac_ip_adres') }}/properties/write" method: POST content_type: "application/json" payload: > { "sn": "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}", "properties": { "gridOffMode": 0 } } set_zendure_offgrid_socket_off: url: "http://{{ states('input_text.zendure_2400_ac_ip_adres') }}/properties/write" method: POST content_type: "application/json" payload: > { "sn": "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}", "properties": { "gridOffMode": 2 } } |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| template: - switch: - name: "Zendure Offgrid Socket" unique_id: zendure_offgrid_socket state: > {{ 'on' if is_state('sensor.zendure_offgrid_mode', 'Normal') else 'off' }} icon: mdi:power-socket-de turn_on: - service: rest_command.set_zendure_offgrid_socket_on turn_off: - service: rest_command.set_zendure_offgrid_socket_off rest_command: set_zendure_offgrid_socket_on: url: "http://{{ states('input_text.zendure_setting_ip_address') }}/properties/write" method: POST content_type: "application/json" payload: > { "sn": "{{ states('sensor.zendure_serial_number') }}", "properties": { "gridOffMode": 0 } } set_zendure_offgrid_socket_off: url: "http://{{ states('input_text.zendure_setting_ip_address') }}/properties/write" method: POST content_type: "application/json" payload: > { "sn": "{{ states('sensor.zendure_serial_number') }}", "properties": { "gridOffMode": 2 } } |
Sorry voor de lap tekst...
[ Voor 53% gewijzigd door gast777 op 19-06-2026 21:36 ]
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Mijn fout, had automation niet aangepast. Dat was nog een vorige versie.metalmarco schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:14:
[...]
Als je zeker weet dat je automation werkt (dus word elke X seconden getriggerd en kan je dus onder automations zien in het overzicht hoe lang het geleden was dat ie getriggerd was), dan zou ik eens HA herstarten.
Wat mij opvalt is dat jou "timestamp" een heel getal is in vergelijking met die van mij waar hij nog 2 cijfers achter de komma heeft.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
@gast777 Toch wel. Dat gaat als volgt:gast777 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:19:
[...]
Sorry voor de lap tekst...geen idee hoe ik dit uitklapbaar kan maken (niet met quote zo te zien).
[quote]
[code=yaml]
Je yaml
[/code]
[/quote]
Gaat prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 19-06-2026 22:06 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
https://jeroen.nl/blog/zonnebonus-vergelijken-voor-terugleveren-stroom
Dus met wat overcapaciteit die je wilt verhandelen is nextenergie het best. Einde jaar eens kijken !YvonneVP schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:28:
Dit kan misschien interessant worden als we per januari 2027 niet meer kunnen salderen. Iets om misschien in de gaten te houden, zeker voor degenen die nu handelen.
https://jeroen.nl/blog/zonnebonus-vergelijken-voor-terugleveren-stroom
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Zo lees ik dat niet. Op einde wordt gezegd dat de oriëntatie van je panelen doorslaggevend is en bij volledig op zuid Zonneplan beter uit de verf komt, dan de tabel doet vermoeden.ctrl-tab schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:56:
[...]
Dus met wat overcapaciteit die je wilt verhandelen is nextenergie het best. Einde jaar eens kijken !
Ik vraag mij trouwens wel af of NextEnergie ook zonnebonus geeft als ik bijv om 19u uit de batterij ga terugleveren terwijl de zon nog niet onder is.
Edit:
Antwoord gevonden:
Geen bonus over teruglevering vanuit een thuisbatterij, de vraag is hoe NextEnergy dit gaat meten. Update: NextEnergy kijkt naar jouw terugleveringsptrofiel en bekende kenmerken van opwek. Bij duidelijke afwijkingen die wijzen op batterijgebruik kunnen ze daarop gaan corrigeren.
[ Voor 21% gewijzigd door Pakhaas op 20-06-2026 09:03 ]
Dus voorzichtig je teruglevering opschroeven naar mate de zon minder opwek genereert ?Pakhaas schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:18:
[...]
Zo lees ik dat niet. Op einde wordt gezegd dat de oriëntatie van je panelen doorslaggevend is en bij volledig op zuid Zonneplan beter uit de verf komt, dan de tabel doet vermoeden.
Ik vraag mij trouwens wel af of NextEnergie ook zonnebonus geeft als ik bijv om 19u uit de batterij ga terugleveren terwijl de zon nog niet onder is.
Edit:
Antwoord gevonden:
Geen bonus over teruglevering vanuit een thuisbatterij, de vraag is hoe NextEnergy dit gaat meten. Update: NextEnergy kijkt naar jouw terugleveringsptrofiel en bekende kenmerken van opwek. Bij duidelijke afwijkingen die wijzen op batterijgebruik kunnen ze daarop gaan corrigeren.
Alsof de zon nooit onder geweest is, en je panelen op west hebt gericht zijn ?
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Ik wist niet eens van het bestaan af van de abaart proxy! Ik heb 4 apparaten en gast777 kan er maar 3 aan en deze kan er dus wel 4, dus dit is super! Nu de vraag of dit met gielz werkt.MP3-Junky schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:15:
Ik heb nu 1x 800 plus accu draaien via de Gielz Plugin. Een tweede 800 plus is onderweg.
Hoe kan ik het beste deze 2 "koppelen"? Via de Proxy van @gast777 of via de proxy van @abaart
https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy
https://github.com/abaart/Zendure-zenSDK-proxy
Je zou echt even met 1 device 2400 watt moeten laden en daarna naar 50 watt moeten gaan. Dus niet naar 0 watt en dan 50 watt. Hiermee kun je een wolk nabootsen.Henkoes schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:57:
Met de battery upgrade ac+ lijkt het alsof upramp en down ramp van vermogen in kleinere stapjes gaat.
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Net even gestest met 1 device. Gaat hier in 8 seconden van 2400w naar 50w en terug.gielz schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:59:
[...]
Je zou echt even met 1 device 2400 watt moeten laden en daarna naar 50 watt moeten gaan. Dus niet naar 0 watt en dan 50 watt. Hiermee kun je een wolk nabootsen.
ik krijg weer de melding spread niet beschikbaar, ben net geüpdate naar de laatste versie. staat op 0% ingesteld..
Nu goedkope uren uitgezet dan werkt hij wel
[ Voor 15% gewijzigd door Stefanri op 20-06-2026 14:34 ]
De Shelly rapport standaard ook om de 10 seconden, maar een scriptje toevoegen in de Shelly, dit via MQTT naar home assistant laten lopen et voila een 1 seconden interval
Op dit moment erg blij met mijn 2 SF800 plussen (helaas nog maar 1 extra accu onder 1 SF800). De integraties van beide mannen werkt perfect
Mijn Home Assistant draait achter een volledig UniFi-netwerk. Tijdens de storing bleef het lokale netwerk functioneren, maar alle Zendure-data in Home Assistant stopte met updaten. Na herstel van de internetverbinding kwamen de updates weer terug.
Ik gebruik de zenSDK integratie van Gielz met lokale communicatie naar de batterij. Nu probeer ik te begrijpen waar het probleem zit. Ik zie twee mogelijke verklaringen:
Hypothese 1
De integratie van Gielz stopt met pollen of verwerken van data wanneer Home Assistant geen internetverbinding meer heeft, ondanks dat de batterij lokaal bereikbaar is.
Hypothese 2
De Zendure firmware/API stopt zelf met het verversen van lokale data zodra de batterij de verbinding met de Zendure-cloud verliest. De lokale API blijft dan wel bereikbaar, maar levert geen nieuwe meetwaarden meer aan.
Heeft iemand dit gedrag ook gezien of getest?
Met name gebruikers die:
* zenSDK lokaal gebruiken;
* internet bewust blokkeren;
* of de MQTT-spoof oplossing gebruiken;
zouden mogelijk kunnen bevestigen welke van deze twee hypotheses het meest waarschijnlijk is.
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.
/f/image/yHTsSD01TCtuSFluo4W7GI6E.png?f=fotoalbum_large)