• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:19

Tortelli

mixing gas and haulin ass

robinh schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:04:
[...]

Ik begrijp jouw beredenering maar het maakt in dit geval niet uit dat de zonnepanelen ook L2 zitten. In de meter wordt dit intern gesaldeerd.

Wel zou ik eerder gaan voor minimaal 2 batterijen per stapeltje, zodat het laadvermogen 2400 Watt verdeeld wordt over 3 batterijen (ook de interne). Wat weer ten goede komt aan de levensduur van het apparaat. Ipv dat 1 of 2 batterijen dit vermogen te verwerken krijgen.
Is uiteindelijk ook mijn plan om er 2 bij te kopen.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-04 21:01
Wai_AM schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:00:
[...]

zoiets ?

[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  zendure_2400_ac_energie_export_dagelijks:
    source: sensor.zendure_2400_ac_energie_export
    name: "Zendure 2400 AC Dagelijkse energie export"
    cycle: daily

zendure_2400_ac_energie_import_dagelijks:
    source: sensor.zendure_2400_ac_energie_import
    name: "Zendure 2400 AC Dagelijkse energie import"
Dit ziet er super uit.
Hoe heb je die UI ogebouwd?

• Idr548
gielz schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:57:
[...]

Zoek je zoiets? Toont deze maand en de vorige maand en de staven zijn stacked om het nog leesbaar te houden;

[...]
Bedankt,
Dit is idd wat ik zocht.
Past er mooi bij op het eerste tabblad van je dashboard.

Vraag me af of ik gemakkelijk een badge kan toevoegen met de huidige dag import / export.
Vermoed dat daarvoor een sensor nodig is?

[ Voor 16% gewijzigd door Idr548 op 13-04-2026 19:21 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:18
Sinds een tweetal weekjes heb ik een Zendure, en hoewel de app daarvan prima werkt voor NoM, merk ik dat ik wat meer wil kunnen regelen. Ik denk dus dat ik aan Home Assistant “moet”.

Nu ben ik een complete beginner daarin. Ik denk dat ik zover ben dat ik een Home Assistant Green wil aanschaffen om daar de eerste stappen mee te zetten. Ik heb een specifiek issue dat ik hiermee wil kunnen beheersen.

Ik heb een PHEV die ik met een grannylader laad. Dat trekt continu 2,1kW. Wat ik NIET wil, is dat dat uit de Zendures komt, want dat geeft dubbel verlies. In deze periode wil ik de opgeslagen stroom liever gebruiken voor de warmtepomp die minder verbruikt. De auto laad ik liever direct met zon of uit het net.

Ik wil dus een automatisering bewerkstelligen waarbij de batterijen NIET ontladen als de auto laad. Als er zonneoverschot is wanneer de auto laadt, mag dat natuurlijk de batterij in.

Begrijp ik goed dat ik dit met HA kan automatiseren, als ik een Seat-integratie en de Zendure integratie combineer? En heb ik dan aan een HA Green een goede start?

Als ik hele domme dingen zeg, laat het weten… maar ik moet ergens beginnen :)

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:32
gielz schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:09:
[...]

Nu komt de standaard vraag der vragen ;) staat de automatisering aan want je lijkt alleen gegevens uit te lezen. Stap 2 van de in totaal 2 stappen; https://github.com/Gielz1...nsdk-gielz-automatisering

Je logboek is volledig leeg namelijk, HA doet dus niets. En je hebt 3000 watt max laad en ontlaad ingesteld maar de API geeft iets anders aan door het ontbreken van de brein de automatisering.
de beste vraag der vragen :)
deze leverde de tip der tips op!

zo ver was ik inderdaad nog niet gekomen, ik dacht blijkbaar dat ik er was :P
wat mij betreft mag alle installatie onderdelen dan ook wel onder elkaar en achter elkaar in de readme komen...

de wedervraag der wedervragen ;)
waarom kan ik wel uit de 10 modussen kiezen wanneer deze (nog) niet geinstalleerd zijn?
is het een idee dat deze keuzeselector aangeeft 'installeer Zendure zenSDK (Gielz) automatisering' wanneer deze nog niet geinstalleerd is?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
hemertje schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:39:
[...]

wat mij betreft mag alle installatie onderdelen dan ook wel onder elkaar en achter elkaar in de readme komen...

waarom kan ik wel uit de 10 modussen kiezen wanneer deze (nog) niet geinstalleerd zijn?
is het een idee dat deze keuzeselector aangeeft 'installeer Zendure zenSDK (Gielz) automatisering' wanneer deze nog niet geinstalleerd is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtg6-RXboR6tLpS7D5k9sCaafZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h0CHG6SLGx6bC1a76sRFAguh.png?f=fotoalbum_large

soms kan het iets heel simpel zijn..

_/-\o_

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
Idr548 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:56:
[...]

Dit ziet er super uit.
ik krijg deze error
code:
1
2
Configuration error
No type provided.

[...]

Speciaal voor jou (eigenlijk niet) ;) https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/68

Bij de volgende update krijgen wij een hartslag van de automatisering. Dan kan dit probleem eigenlijk niet meer ontstaan. 120 seconden geen automatisering is een mooi kruis;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReS9vmwIkdrTkuPHc1K953TdySU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sRfi1uWXRRXd6E539sMlE7iq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkxmPhBQPcIdnClYlCi0r0vBrkg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DqSNDZRhMUNyngDRw2iJYgaa.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

Gramser schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:27:
Sinds een tweetal weekjes heb ik een Zendure, en hoewel de app daarvan prima werkt voor NoM, merk ik dat ik wat meer wil kunnen regelen. Ik denk dus dat ik aan Home Assistant “moet”.

Nu ben ik een complete beginner daarin. Ik denk dat ik zover ben dat ik een Home Assistant Green wil aanschaffen om daar de eerste stappen mee te zetten. Ik heb een specifiek issue dat ik hiermee wil kunnen beheersen.

Ik heb een PHEV die ik met een grannylader laad. Dat trekt continu 2,1kW. Wat ik NIET wil, is dat dat uit de Zendures komt, want dat geeft dubbel verlies. In deze periode wil ik de opgeslagen stroom liever gebruiken voor de warmtepomp die minder verbruikt. De auto laad ik liever direct met zon of uit het net.

Ik wil dus een automatisering bewerkstelligen waarbij de batterijen NIET ontladen als de auto laad. Als er zonneoverschot is wanneer de auto laadt, mag dat natuurlijk de batterij in.

Begrijp ik goed dat ik dit met HA kan automatiseren, als ik een Seat-integratie en de Zendure integratie combineer? En heb ik dan aan een HA Green een goede start?

Een HA Green is een leuk apparaat en prima om lekker HA mee te hobbyen. Het enigste wat je daarna inderdaad nodig hebt is een werkende Zendure integratie (Zendure HA, Gielz of Zelfbouw) en een manier om te weten dat je auto aan het laden is. Daarna is het een kwestie om even in dit topic op EV te zoeken voor wat ideeën. *O*

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

[...]

Helaas is dit niet mogelijk, maar er komt een mooi groot ROOD kruis aan *O*

• Gramser
gielz schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:28:
[...]

Een HA Green is een leuk apparaat en prima om lekker HA mee te hobbyen. Het enigste wat je daarna inderdaad nodig hebt is een werkende Zendure integratie (Zendure HA, Gielz of Zelfbouw) en een manier om te weten dat je auto aan het laden is. Daarna is het een kwestie om even in dit topic op EV te zoeken voor wat ideeën. *O*
Getver. Nu word ik enthousiast…

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-04 21:23
Gramser schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:30:
[...]

Wat wel vaker genoemd is en waar je naar zou kunnen zoeken is een Fake p1 meter met een helper voor je ev lader.
waarbij (als je de info ergens vandaan hebt) je bijvoorbeeld:
Echte p1 waarde - oplaad vermogen granny = fake p1 waarde.

(en dit geld voor elk apparaat dat je wilt uitsluiten, ook bijvoorbeeld warmte pompen/qookers/etc)

Het maakt dan niet uit of je zonne terug levering hebt, of dat je te weinig zon hebt,
of dat je nu wel of niet aan het laden bent met je EV.
In principe volgt je zendure automatisering dan netjes de P1; exclusief je EV lader.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Gramser
Ik snap ‘m! Interessante benadering - je trekt dus het continue vermogen van de granny charger van de echte, gemeten P1-waarde af.

Ik ga maar eens op zoek naar een HA Green. Kunnen we tenminste ergens beginnen…

• Idr548
hemertje schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:01:
[...]

ik krijg deze error
code:
1
2
Configuration error
No type provided.
Wat ik gedaan heb is een nieuwe .yaml file gemaakt in de package folder.
Daarin deze code gezet, en dan zie ik deze sensor met een oplopende waarde.

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
gielz schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:28:
[...]

Ik heb een thin client aangeschaft via Marktplaats, en ben daar meer dan tevreden over. Ik heb wat zwaarder geschut gekocht omdat ik uiteindelijk niet alleen mijn Zendure batterij in HA wil hebben, maar alles wat ik in de afgelopen 7 jaar al via Amazon Alexa geautomatiseerd had. Hij heeft er nog meer dan genoeg staan, en zijn in configuratie vaak ook nog uit te breiden naar wat je nodig hebt of wilt https://www.marktplaats.nl/u/maarten/733361/. HA is ook gelijk geïnstalleerd dus kon er ook gelijk mee aan de slag. De Thin Client staat gewoon in de meterkast, en mag daar dus lekker zijn ding blijven doen. Wel even een vast ip adres geven zodat ie niet ineens niet meer te benaderen is als de de router herstart, of als de stroom een keer uitgevallen is. Dat geldt ook voor de HA Green trouwens.

• Gramser
Dat is nog best een goeie tip… scheelt aanzienlijk. En neem aan dat ik hier wel de eerste tips kan krijgen over hoe dan verder te starten en dat ding aan de praat te krijgen 🙂

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:14
Idr548 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:56:
[...]

Dit ziet er super uit.
heb die zo gebouwd dat alles wat ik wou zien/doen op een mobiel scherm past.
verder dien je echt te verdiepen in HA.

de tips:
onderstaande code kan je het beste in een nieuwe yaml bestand te stoppen in packages map.
bijv. dagelijkse_helpers.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  zendure_2400_ac_energie_export_dagelijks:
    source: sensor.zendure_2400_ac_energie_export
    name: "Zendure 2400 AC Dagelijkse energie export"

zendure_2400_ac_energie_import_dagelijks:
    source: sensor.zendure_2400_ac_energie_import
    name: "Zendure 2400 AC Dagelijkse energie import"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEl6xxedpvacBEupiHeu2Y55gpM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RQbEv1YXqFgTHnjKa3AEeZal.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5C_iQ4B1_GGQqgern6sy3_UXf4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VQ3ttLgOTTbXBaG34Z86KJAy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMyRWyvOnpCf6UqLRiYkV46bAKQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6Z9WW1c8HoF4ejEHZr5qnznV.png?f=user_large

Code inplakken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
type: heading
heading: 2400AC
heading_style: subtitle
badges:
  - type: entity
    show_state: true
    show_icon: true
    entity: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing
    tap_action:
      action: more-info
    color: "#01a180"
    entity: sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage
    tap_action:
    entity: sensor.zendure_2400_ac_dagelijkse_energie_import
    tap_action:
    icon: mdi:battery-arrow-up-outline
    entity: sensor.zendure_2400_ac_dagelijkse_energie_export
    tap_action:
    icon: mdi:battery-arrow-down-outline
icon: ""
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQR2hXD_xvU3ndN9NrBD3OpjcC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nQKE1PQXUMzae9QiVzD2naeW.png?f=fotoalbum_large
HACS: Bubblecard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RwBwaIjK1vdr56kFI1dvvHu0I0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eESsRVNL6TFq7MBLtWa0XJDk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3ozPtuCHivhY_X_UN0LdBCXv5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S6OU1EuYPdk6IzDD9FvPKwtM.png?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
type: custom:bubble-card
card_type: button
button_type: name
entity: sensor.zendure_2400_ac_indicatie_beschikbare_energie
scrolling_effect: true
force_icon: false
show_last_changed: false
show_last_updated: false
show_attribute: false
sub_button:
  main:
    - entity: sensor.zendure_2400_ac_batterij_1_laadpercentage
      show_name: true
      show_attribute: false
      show_last_updated: false
      show_last_changed: false
      hide_when_parent_unavailable: true
      name: Bat 1
    - entity: sensor.zendure_2400_ac_batterij_2_laadpercentage
      name: Bat 2
    - entity: sensor.zendure_2400_ac_batterij_3_laadpercentage
      name: Bat 3
      icon: ""
    - entity: sensor.zendure_2400_ac_batterij_4_laadpercentage
      name: Bat 4
  bottom: []
card_layout: large-2-rows
rows: 1.125
tap_action:
button_action:
  double_tap_action:
name: Opslag
card_mod:
  style:
    mushroom-shape-icon$: |
      .shape {
        {# ========== USER CONFIG ========== #}
        {# true = number mode, false = state mode #}
        {% set use_number      = false %}

{# STATE MODE SETTINGS #}
        {% set state_entity    = 'switch.power' %}
        {% set active_value    = 'on' %}

{# OPTIONAL: NUMBER MODE SETTINGS #}
        {% set number_entity   = 'switch.power' %}

{# '>' '<' '=' '>=' '<=' #}
        {% set number_operator = '>' %}

{% set threshold       = 0.0 %}
        {# ========== END USER CONFIG ====== #}

{# ======== TRIGGER DECISION LOGIC ======== #}
        {% if use_number %}
          {% set num = states(number_entity) | float(0) %}

{# Evaluate numeric rule #}
          {% if number_operator == '>' %}
            {% set trigger_active = (num > threshold) %}
          {% elif number_operator == '<' %}
            {% set trigger_active = (num < threshold) %}
          {% elif number_operator == '=' %}
            {% set trigger_active = (num == threshold) %}
          {% elif number_operator == '>=' %}
            {% set trigger_active = (num >= threshold) %}
          {% elif number_operator == '<=' %}
            {% set trigger_active = (num <= threshold) %}
          {% else %}
            {% set trigger_active = false %}
          {% endif %}

{% else %}
          {# State mode #}
          {% if states(state_entity) == active_value %}
            {% set trigger_active = true %}
          {% else %}
            {% set trigger_active = false %}
          {% endif %}
        {% endif %}
        {# =========== END TRIGGER LOGIC =========== #}

{% if trigger_active %}
          --shape-animation: ring-breathe 1.8s ease-out infinite;
          opacity: 1;
        {% else %}
          --shape-animation: none;
          opacity: 0.7;
        {% endif %}
      }

@keyframes ring-breathe {
        0%   { box-shadow: 0 0 0 0 rgba(var(--rgb-{{ config.icon_color }}), 0.9); }
        70%  { box-shadow: 0 0 0 14px rgba(var(--rgb-{{ config.icon_color }}), 0.0); }
        100% { box-shadow: 0 0 0 0 rgba(var(--rgb-{{ config.icon_color }}), 0.0); }
      }
    .: |
      mushroom-shape-icon {
        --icon-size: 45px;
        display: flex;
        margin: x 0 10px -20px !important;
        padding-right: 10px;
      }
      ha-card {
        clip-path: inset(0 0 0 0 round var(--ha-card-border-radius, 12px));
      }

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Wai_AM
  • Laatst online: 20:14
Gramser schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:53:
Dat is nog best een goeie tip… scheelt aanzienlijk. En neem aan dat ik hier wel de eerste tips kan krijgen over hoe dan verder te starten en dat ding aan de praat te krijgen 🙂
Of als je een NAS hebt waar je docker of zelfs HA kan installeren:
Home Assistant op of naast Synology NAS draaien

Of een home server waar je proxmox installeert waar je naast HA ook andere services kan draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db8mJ1TbSMUVx8m2WHNmMvvZYwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSeOtXwqOuPR01OvtaxQTWqZ.png?f=fotoalbum_large
Zelf heb ik nu 3 HA draaien, 1 hoofd, 2 test.

Verder voor EV:
Als je seat integratie in hA hebt, kan je die gebruiken om een automatisering te maken:

Seat EV laden = AAN of wat die "state" is.
Gielz AC modus : standby
Seat EV laden = UIT of wat die "state" is.
Gielz AC modus : NOM of welke modus je wilt

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gramser schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:27:

Ik snap dat dubbel verlies item nooit zo goed, dat verlies heb je altijd of je nu de auto laadt uit de accu of je laat iets anders op de accu draaien. Je hebt nu eenmaal altijd verlies van de accu en van de auto.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• YvonneVP
Het aan de praat krijgen is makkelijk. Je zet de thin client aan, gaat naar http://homeassistant.local:8123/ in je browser, en dan kun je de installatie afronden omdat je ook nog een gebruikersnaam en wachtwoord aan moet maken. Dan kun je de @gielz integratie met behulp van zijn instructies erop zetten, en dan is het gaan met die banaan. Eenmaal begonnen met HA moet je oppassen dat het geen verslaving wordt, vooral als je in huis nog meerdere automatiseringen hebt die je dan ook via HA lokaal wilt kunnen aansturen. Er gaat een wereld voor je open.
Op Github kun je dan ook nog een account aanmaken. HACS is ook een geweldige integratie waar heel veel automatiseringen uit te halen zijn, en als code editor zou je bijvoorbeeld Studio Code Server in HA erbij kunnen zetten. Niet dat je moet gaan programmeren, want dan moet je wel weten wat je doet om het niet stuk te maken, maar soms is het heel handig voor als je ergens een waarde wilt wijzigen.

[ Voor 19% gewijzigd door YvonneVP op 13-04-2026 21:38 ]

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
@gielz als ik HEMS uitschakel voor de 2400 AC+. Werkt de dual BMS dan nog wel, gezien dat samen met HEMS gemarket wordt.
Henkoes schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:27:
@gielz als ik HEMS uitschakel voor de 2400 AC+. Werkt de dual BMS dan nog wel, gezien dat samen met HEMS gemarket wordt.
Geen idee, wat doet de 2e BMS exact? Ik zie iig niets terug in de officiële Zendure HA integratie. Denk meer iets voor het normale topic om eerst daar te bespreken wat het nou exact doet.

• hemertje
Gramser schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:30:
[...]

afgelopen 3 dagen heb ik het hier meen ik ergens gelezen

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:29
@Gramser my 2 cents.
als je simpel wilt beginnen neem dan een dedicated systeem, geen container op NAS oid ivm extra complexiteit. Denk aan ha green, rpi5 met ssd of ander (marktplaats) systeem. Pro’s en cons zijn makkelijk via ChatGPT te verkrijgen. Hangt beetje af van je ambitie ( lees verslaving).
Ik weet niet of je zonnepanelen hebt maar @gielz integratie kent mode alleen slim opladen, dan onttrek je geen energie uit batterij maar wordt een overschot wel in je batterij gestopt.

Edit: typo

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30

koboy

Heb een idee voor een icon

Let op dat je niet te veel van die thin clients verwacht. Qua performance liggen ze op niveau van de green, en in geval van de dual core versie zelfs lager. Ze bevatten een SOC obv de AMD excavator cores uit 2016. Je weet wel de tijd dat AMD straatlengtes achter lag op intel. Grootste probleem met die dingen is dat ze per 2 cores een FPU delen. Rekenwerk is dus niet de sterkste kant van die dingen.

Een optie kan zijn om iets obv een Raspberry Pi in elkaar te zetten. Specs vergelijkbaar aan de HA green, en ook als home assistant kitje te koop.
Mocht je nog ergens een SATA 2,5" SSD hebben liggen: Raspberry pi's kunnen booten vanaf USB. Zelf lang op die manier domoticz gedraaid met de SSD in een Amazon basics USB kastje van ik dacht 10 euro. Zorg wel voor voldoende power in de voeding. Ipv een SD kaartje flashen met het OS flash je dan het USB kastje met de SSD erin. Rest van de installatie is hetzelfde, en zijn bakken met tutorials voor te vinden.

Tegenwoordig draait alles netjes gevirtualiseerd op een passief gekoelde NUC met N100 chip.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07
gielz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Dit is wel een leuke. Ik zat dan eerder te denken dat je je hoofdzekering watt invult en dat de zendure geknepen word als hij aan het laden is en de P1 komt boven de ingestelde hoofdzekering.

Stel ik zeg max 8000 watt en de P1 geeft 8500 watt aan dan zal de zendure geknepen worden naar maximaal 1900 watt opladen. De vraag is alleen hoe vaak komt dit voor in een NOM 2027 situatie wanneer hij aan het laden is als er zon is en je hoofdzekering nooit overbelast word lijkt mij.

Of zie ik dat verkeerd?

Ps. iedereen vooral blijven posten, komen vaak mooie ideeën uit.
Is iemand hier al eens verder met dit idee gegaan? Ik zou het graag willen bereiken, maar worstel nog te vaak met mijn beperkte kennis om de automations of integraties goed in te regelen.

Mijn situatie:
- 3x 2400AC, elk op een eigen fase
- Dynamisch stroomcontract, laden tijdens lage prijzen, ontladen wanneer de prijzen hoog zijn
- Zonnepanelen, EV, en een rits warmte pompen

Probleem
- Regelmatig is 1 van de fases overbelast als de 2400AC op vol vermogen gaat laden. Bijvoorbeeld omdat de kookgroep of de combi-oven tegelijk aanstaat met de auto die aan het opladen is.
- Het is natuurlijk mogelijk om dit allemaal even te checken voordat je gaat koken, of de auto gaat opladen. Maar ik merk dat dit dan toch regelmatig vergeten wordt in mijn huishouden.

Denkrichtingen:
- Zoals gielz in zijn post stelt, een setting toevoegen in de Zendure HA integratie, die de P1 waarde voor iedere fase in de gaten houdt en de betreffede 2400AC terug throttled wanneer nodig.
- Een HA automation die dit oplost en de settings van max. laadstroom aanpast naar de beschikbare ruimte
- Of zelfs, wanneer er overbelasting van de hoofdzekeringen dreigt, dat de Zendure kan bijspringen door te gaan ontladen op die fase.

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

• YvonneVP
koboy schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:35:
[...]

Let op dat je niet te veel van die thin clients verwacht. Qua performance liggen ze op niveau van de green, en in geval van de dual core versie zelfs lager. Ze bevatten een SOC obv de AMD excavator cores uit 2016. Je weet wel de tijd dat AMD straatlengtes achter lag op intel. Grootste probleem met die dingen is dat ze per 2 cores een FPU delen. Rekenwerk is dus niet de sterkste kant van die dingen.

Een optie kan zijn om iets obv een Raspberry Pi in elkaar te zetten. Specs vergelijkbaar aan de HA green, en ook als home assistant kitje te koop.
Mocht je nog ergens een SATA 2,5" SSD hebben liggen: Raspberry pi's kunnen booten vanaf USB. Zelf lang op die manier domoticz gedraaid met de SSD in een Amazon basics USB kastje van ik dacht 10 euro. Zorg wel voor voldoende power in de voeding. Ipv een SD kaartje flashen met het OS flash je dan het USB kastje met de SSD erin. Rest van de installatie is hetzelfde, en zijn bakken met tutorials voor te vinden.

Tegenwoordig draait alles netjes gevirtualiseerd op een passief gekoelde NUC met N100 chip.
Ik heb een HP T730 met 16GB Ram en een128GB SSD, en dat draait als een tierelier. Niks geen problemen met traagheid, of de zaken die jij beschrijft. Een pi heeft ook zijn begrenzingen, en dat is dus ook waarom ik uiteindelijk een TC heb aangeschaft om HA op te draaien. Ook omdat ik een Pi dan zelf in elkaar zou moeten bouwen, en die uiteindelijk duurder zou worden dan die TC. Verder is niet iedereen in staat om zelf een Pi in elkaar te bakken als ze niet weten hoe dat het beste te doen om een goed en gedegen Pi te hebben waar je nog jaren mee vooruit kunt. Maak het dus niet complexer als dit niet nodig is, en je ook niet weet welke kennis iemand wel of niet in huis heeft. Dan kan het namelijk ook flink geld gaan kosten. Vooral omdat er veel verschillende Pi's zijn, en je dan als noob door de bomen al snel het bos niet meer ziet.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30

koboy

Heb een idee voor een icon

YvonneVP schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:06:
[...]

Ik heb een HP T730 met 16GB Ram en een128GB SSD, en dat draait als een tierelier. Niks geen problemen met traagheid, of de zaken die jij beschrijft. Een pi heeft ook zijn begrenzingen, en dat is dus ook waarom ik uiteindelijk een TC heb aangeschaft om HA op te draaien. Ook omdat ik een Pi dan zelf in elkaar zou moeten bouwen, en die uiteindelijk duurder zou worden dan die TC. Verder is niet iedereen in staat om zelf een Pi in elkaar te bakken als ze niet weten hoe dat het beste te doen om een goed en gedegen Pi te hebben waar je nog jaren mee vooruit kunt. Maak het dus niet complexer als dit niet nodig is, en je ook niet weet welke kennis iemand wel of niet in huis heeft. Dan kan het namelijk ook flink geld gaan kosten. Vooral omdat er veel verschillende Pi's zijn, en je dan als noob door de bomen al snel het bos niet meer ziet.
Even als eerste: ik heb nergens gezegd dat jouw thin client traag is. Wel dat de chip nou niet iets was waar positief tegenaan gekeken werd en waar AMD achteraf supertrots op is, maar vooral dat de dual core versie die die marktplaats persoon ook levert trager is dan een quad core HA green.
Ik ken de chip familie namelijk erg goed. Staat bij mij nu 2 jaar gepensioneerd te wezen na 10 jaar trouwe dienst.

Die T730 is fors sneller (3,7 GHz ipv 2 GHz) dan de T630 die nu aangeboden wordt via jouw link. Maar dan nog tikt het allemaal hard aan qua extra RAM en opslag, zeker als je naar die 16Gb en 128Gb wil gaan omdat die nu niet aangeboden wordt en je dus losse modules daarvoor moet zien te bemachtigen. En dan heb je in geval van die T730 een apparaat dat van januari 2019 t/m maart 2021 in pricewatch heeft gestaan, en zijn bedrijfsmatig werkzame leven van een jaar of 5 vrijwel zeker 24/7 heeft aangestaan.

Voor een paar tientjes meer heb je een NIEUW plug&play setje op basis van een pi4 die net zo snel is voor reguliere taken als de quad core T630 thin client maar WEL 4 FPU's heeft.
Betaal je nog een beetje meer, dan heb je de HA green en steun je het HA project financieel.
HA installeren op een pi is een fluitje van een cent, en is al zo opgezet dat het de sdcard zo min mogelijk belast. Is niet moeilijker dan een herinstallatie op een thin client, ook niet als je hem qua betrouwbaarheid gaat verhogen met een SATA SSD in een USB kastje. Voor de USB boot hoef je hem namelijk alleen maar in te pluggen ipv de sdcard.

Maar puur voor de eenvoud en veiligheid zou ik persoonlijk een starter een HA green aanraden. Plug en Play, waarbij er een organisatie achter de OS installatie staat ipv iemand die je via marktplaats kent en waarvan je niet weet hoe er met de digitale hygiëne is omgesprongen.
Noem mij paranoïde, maar hier komt niets het netwerk op dat ik niet zelf heb geïnstalleerd of waarvan ik reden heb degene die dat heeft gedaan te vertrouwen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• YvonneVP
koboy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:55:
[...]

Even als eerste: ik heb nergens gezegd dat jouw thin client traag is. Wel dat de chip nou niet iets was waar positief tegenaan gekeken werd en waar AMD achteraf supertrots op is, maar vooral dat de dual core versie die die marktplaats persoon ook levert trager is dan een quad core HA green.
Ik ken de chip familie namelijk erg goed. Staat bij mij nu 2 jaar gepensioneerd te wezen na 10 jaar trouwe dienst.

Die T730 is fors sneller (3,7 GHz ipv 2 GHz) dan de T630 die nu aangeboden wordt via jouw link. Maar dan nog tikt het allemaal hard aan qua extra RAM en opslag, zeker als je naar die 16Gb en 128Gb wil gaan omdat die nu niet aangeboden wordt en je dus losse modules daarvoor moet zien te bemachtigen. En dan heb je in geval van die T730 een apparaat dat van januari 2019 t/m maart 2021 in pricewatch heeft gestaan, en zijn bedrijfsmatig werkzame leven van een jaar of 5 vrijwel zeker 24/7 heeft aangestaan.

Voor een paar tientjes meer heb je een NIEUW plug&play setje op basis van een pi4 die net zo snel is voor reguliere taken als de quad core T630 thin client maar WEL 4 FPU's heeft.
Betaal je nog een beetje meer, dan heb je de HA green en steun je het HA project financieel.
HA installeren op een pi is een fluitje van een cent, en is al zo opgezet dat het de sdcard zo min mogelijk belast. Is niet moeilijker dan een herinstallatie op een thin client, ook niet als je hem qua betrouwbaarheid gaat verhogen met een SATA SSD in een USB kastje. Voor de USB boot hoef je hem namelijk alleen maar in te pluggen ipv de sdcard.

Maar puur voor de eenvoud en veiligheid zou ik persoonlijk een starter een HA green aanraden. Plug en Play, waarbij er een organisatie achter de OS installatie staat ipv iemand die je via marktplaats kent en waarvan je niet weet hoe er met de digitale hygiëne is omgesprongen.
Noem mij paranoïde, maar hier komt niets het netwerk op dat ik niet zelf heb geïnstalleerd of waarvan ik reden heb degene die dat heeft gedaan te vertrouwen.
Ik heb mijn TC gelijk uit laten breiden. Verder weet jij niet wat ik ervoor betaald heb, dus is het nogal een aanname om te stellen dat een Pi4 veel goedkoper zou zijn. Een Pi is ook echt niet even zaligmakend om te gebruiken. Voor hobbyisten die zelf nog willen sleutelen en fröbelen is een Pi misschien beter of leuker, maar voor de 'gewone man/vrouw' is een systeem waarbij je dit niet hoeft te doen toch echt een stuk gemakkelijker. Als ik kijk naar mijn T730 dan is ie nog zgan. Het is er niet aan af te zien dat ie 24/7, en jaren lang dienst zou hebben gedaan. Het is wel iets waar ik ook op gelet heb, want er zijn inderdaad TC's te koop op Marktplaats die er heel afgetrapt en verwaarloosd uitzien, en die uiteindelijk qua prijs om en nabij gelijk zijn. Het zijn de afwegingen die ik ook allemaal gemaakt heb toen ik met HA begonnen was op mijn PC, maar me dit alleen maar problemen gaf omdat HA soms gewoon niet meer te benaderen was, of zelfs corrupt was geraakt en ik alles opnieuw moest inrichten. Dan is mijn T730 een verademing, een die ik met een Pi voor mijn beleving niet zou hebben gehad. Maar tegen mensen die full Pi fan zijn is het lastig discussiëren. De Pi is echter ook niet zaligmakend, en kent ook zeker zijn problemen en beperkingen. En oh ja, ik ben dan misschien een vrouw, maar heb toch op een redelijk hoog en complex niveau in de IT gewerkt. Ik weet dus ook waar ik het over heb. HA was compleet nieuw voor me, en ik leer nog elke dag bij. Dit betekend echter ook niet dat ik nog een absolute beginner of nitwit ben. Het zou dus prettig zijn als je dus niet teveel in aannames verzandt. Dat is een stuk prettiger als het over vorens en tegens gaat over bepaalde systemen. Verder... wie weet heeft de aanbieder nog steeds T730 modellen die ie aan kan bieden. Dat weet jij niet, en ik ook niet. Hij is echter heel toegankelijk, makkelijk te benaderen, en reageert super snel bij vragen. Dat kom ik bij verkopers van Pi's wel heel anders tegen.
Het is helder nu, graag verder via dm of in een daarvoor bestemd topic. (y)

• Gramser
Wai_AM schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:05:
[...]

Of als je een NAS hebt waar je docker of zelfs HA kan installeren:
Home Assistant op of naast Synology NAS draaien

Of een home server waar je proxmox installeert waar je naast HA ook andere services kan draaien:

[...]

Zelf heb ik nu 3 HA draaien, 1 hoofd, 2 test.

Verder voor EV:
Als je seat integratie in hA hebt, kan je die gebruiken om een automatisering te maken:

Seat EV laden = AAN of wat die "state" is.
Gielz AC modus : standby
Seat EV laden = UIT of wat die "state" is.
Gielz AC modus : NOM of welke modus je wilt
Zo had ik het zonder enige kennis van zaken voor ogen, eigenlijk. Ik weet dat er een Seat integratie bestaat, en het leek me dat die met de Gielz integratie wel iets moet kunnen.

Voor wat betreft de hardware: dank voor de tips allemaal! Ik begin hier echt van scratch en heb jullie al zo’n beetje nodig voor een vast IP-adres :+ Een HA Green is voor mij denk ik de meest verstandige keuze. Bíjna plug&play… en hopelijk niet een te steile leercurve als het eenmaal draait. Morgen jarig, dus cadeau aan mezelf dan maar… 🙂

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:11

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:14:
[...]
Morgen jarig, dus cadeau aan mezelf dan maar… 🙂
Alvast gefeliciteerd dan! *O*

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Gramser
klump4u schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:12:
[...]

Ik snap dat dubbel verlies item nooit zo goed, dat verlies heb je altijd of je nu de auto laadt uit de accu of je laat iets anders op de accu draaien. Je hebt nu eenmaal altijd verlies van de accu en van de auto.
Een granny charger schijnt sowieso nogal wat verlies te hebben, relatief gezien een stuk meer dan met een gewone laadpaal of wallbox. Ik wilde dat niet nog erger maken met een Zendure ertussen. Plus, ik gebruik de accu liever voor de warmtepomp die over het algemeen minder continu hoog vermogen vraagt dan de auto, dus houdt het langer vol op een acculading…
Misschien kunnen we de meer algemene HA dingen in dit topic voortzetten Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Daar is ook advies te vragen welke hardware je wellicht het best kunt inzetten voor HA. Uit dit topic heb ik ook veel gehaald en ben altijd goed geholpen daar ook.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Gramser
Die had ik nog niet gevonden, dank! Ga ik daar weer verder en als ik specifieke Zendurezaken heb meld ik me hier weer - dank tot zover allen!

• hemertje
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:14:
[...]

Zo had ik het zonder enige kennis van zaken voor ogen, eigenlijk. Ik weet dat er een Seat integratie bestaat, en het leek me dat die met de Gielz integratie wel iets moet kunnen.

Voor wat betreft de hardware: dank voor de tips allemaal! Ik begin hier echt van scratch en heb jullie al zo’n beetje nodig voor een vast IP-adres :+ Een HA Green is voor mij denk ik de meest verstandige keuze. Bíjna plug&play… en hopelijk niet een te steile leercurve als het eenmaal draait. Morgen jarig, dus cadeau aan mezelf dan maar… 🙂
Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe verslaving :P

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:29
dit is het zendure topic

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 14-04-2026 14:17 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:11

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

dit is het zendure topic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 14-04-2026 14:17 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Gramser
dit is het zendure topic

[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 14-04-2026 14:18 ]

• robinh
Hippe Lip schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:05:
[...]

:henk WAARSCHUWING :henk

En zo wordt je de HA-verslaving ingekletst en ingezogen. En zie er dan maar weer eens uit te komen.
Binnen no time wil je alleen maar meer, meer en nog eens meer. Meer integreren, meer monitoren en daarna meer regelen en automatiseren.

Ik waarschuw maar vast… :+
Hahaha ja dat klopt helemaal O-) O-)
Waar ik jaren geleden iedere dag naar de actuele opbrengst van de zonnepanelen keek, kijk ik sinds de Zendure HA integratie van @gielz en slimme dubbele aansturing @gast777 nu met verslaving naar wat de Zendure's aan het doen zijn op HA met Dynamisch handelen + NOM als mijn favoriet. Dankjewel heren 8)

• Maarten60
xenobia12345 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:46:
[...]

Probleem
- Regelmatig is 1 van de fases overbelast als de 2400AC op vol vermogen gaat laden. Bijvoorbeeld omdat de kookgroep of de combi-oven tegelijk aanstaat met de auto die aan het opladen is.
Als ik het goed begrijp wil je eigenlijk het laden per fase per batterij regelen. Vraag me alleen af wat de consequenties van ongelijke SoC zijn.
Ik verwacht, zonder je details te kennen, dat de EV lader het meeste vermogen opneemt, bij 11 kW laden is dat 3x 16A. Mijn ev lader (Smappee) meet het opgenomen huisvermogen en schakelt het laden terug als er te veel wordt opgenomen. Dat voorkomt overbelasting.
Als je ev lader geïntegreerd is kan je daar misschien iets mee doen. Lijkt eenvoudiger.
Verder is in mijn geval (14 kW batterij met NoM doel) de bijdrage aan opladen ev (90 kW) beperkt. Als ik de auto laad, tweak ik het laadvermogen op basis van het beschikbare pv vermogen en zet ik de batterij op slim laden. Liever langzamer laden dan omvormerverliezen.
De Gielz integratie stuurt maar 1 omvormer aan en met de Gast777 optie kan je meer batterijen tegelijk aansturen maar die probeert het vermogen (laden en ontladen) zodanig te verdelen dat de soc gelijk is.
In jouw idee wordt dat ongelijk en ik weet niet of dat handig is. Wat gebeurd er als batterij fase 1 leeg is, batterij 3 vol en er toch vermogen op fase 1 nodig is.
TLDR
- je primaire issue is overbelasting en dat wil je met batterij regelen. Is lader terugschakelen alternatief. Dat werkt op alle fasen maar rest vermogen kan je in batterij stoppen.
- kan je evt nog wat doen met verdeling over fasen
- wat zijn de consequenties voor ongelijke SoC.
- beginnen met kijken of je de ev lader met een automatisering kan controleren. Krijg je ervaring met automatisering en is je overbelasting probleem aangepakt.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:33
Maarten60 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:57:
[...]

Als ik het goed begrijp wil je eigenlijk het laden per fase per batterij regelen. Vraag me alleen af wat de consequenties van ongelijke SoC zijn.
Ik verwacht, zonder je details te kennen, dat de EV lader het meeste vermogen opneemt, bij 11 kW laden is dat 3x 16A. Mijn ev lader (Smappee) meet het opgenomen huisvermogen en schakelt het laden terug als er te veel wordt opgenomen. Dat voorkomt overbelasting.
Als je ev lader geïntegreerd is kan je daar misschien iets mee doen. Lijkt eenvoudiger.
Verder is in mijn geval (14 kW batterij met NoM doel) de bijdrage aan opladen ev (90 kW) beperkt. Als ik de auto laad, tweak ik het laadvermogen op basis van het beschikbare pv vermogen en zet ik de batterij op slim laden. Liever langzamer laden dan omvormerverliezen.
De Gielz integratie stuurt maar 1 omvormer aan en met de Gast777 optie kan je meer batterijen tegelijk aansturen maar die probeert het vermogen (laden en ontladen) zodanig te verdelen dat de soc gelijk is.
In jouw idee wordt dat ongelijk en ik weet niet of dat handig is. Wat gebeurd er als batterij fase 1 leeg is, batterij 3 vol en er toch vermogen op fase 1 nodig is.
TLDR
- je primaire issue is overbelasting en dat wil je met batterij regelen. Is lader terugschakelen alternatief. Dat werkt op alle fasen maar rest vermogen kan je in batterij stoppen.
- kan je evt nog wat doen met verdeling over fasen
- wat zijn de consequenties voor ongelijke SoC.
- beginnen met kijken of je de ev lader met een automatisering kan controleren. Krijg je ervaring met automatisering en is je overbelasting probleem aangepakt.
Zo zat ik ook te denken ja. Kijk of de laadpaal zijn vermogen automatisch kan terugschroeven aan de hand van de P1-meter (en wellicht kan hij ook automatisch terugschakelen van 3-fase naar 1-fase laden, diverse laadpalen kunnen dat). Dan is @xenobia12345 al een stuk op weg om overbelasting te voorkomen. Als de laadpaal dan ook nog aan HA gekoppeld kan worden, dan kan HA tijdens het autoladen de Zendure in Standby cq Alleen slim opladen modus zetten, dan doet de batterij het ook rustig aan. En dan kan er probleemloos gekookt worden.

• Gramser
Maarten60 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:57:
[...]

Werkt dit ook zo bij twee torens met ongelijke capaciteit, ja toch..?

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:58
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:34:
[...]

Werkt dit ook zo bij twee torens met ongelijke capaciteit, ja toch..?
Ja, maar ongelijke capaciteit is niet aan te bevelen bij gebruik van Gielz + Proxy.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Gramser
Hmmm ok, ik had verwacht dat dat niet echt een issue zou zijn. De app laadt of ontlaadt de torens met dezelfde snelheid. SoC volgt daaruit enis dus niet per definitie hetzelfde. Is dat dan heel anders dan Gielz + Proxy?

Laat ik het anders zeggen: kan het kwaad als ik het een tijdje wel zou doen? Ergste wat er kan gebeuren is dat er een AB3000L bij komt :+

• gast777
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:45:
Hmmm ok, ik had verwacht dat dat niet echt een issue zou zijn. De app laadt of ontlaadt de torens met dezelfde snelheid. SoC volgt daaruit enis dus niet per definitie hetzelfde. Is dat dan heel anders dan Gielz + Proxy?

Laat ik het anders zeggen: kan het kwaad als ik het een tijdje wel zou doen? Ergste wat er kan gebeuren is dat er een AB3000L bij komt :+
Kan geen kwaad hoor, maar je gaat krijgen dat SoC % lastiger bij elkaar te houden is.

Vooral bij hogere vermogens. Bij lagere vermogens is er waarschijnlijk meestal genoeg ruimte om te balanceren.

[ Voor 9% gewijzigd door gast777 op 14-04-2026 11:49 ]

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Gramser
Duidelijk en geruststellend! Ik ga niet met hele hoge vermogens werken, is mijn verwachting.

• gast777
xenobia12345 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:46:
[...]

Probleem
Momenteel is dus niet een bescherming ingebouwd voor overbelasting van een fase. Dit is ook eerder van toepassing voor de auto laadpaal, omdat die hogere vermogens gebruikt.

Maar op zichzelf is dit wel een interessant idee en zou evt in de toekomst in de Proxy geïmplementeerd kunnen worden als optionele feature. Maar dan moet de gebruiker wel een HomeWizard P1 IP adres of een MQTT server/topic opgeven waar de per-fase vermogensdata feed vandaan komt en welke Zendure op welke fase zit. En het max vermogen per fase.

Dan zou evt ook het vermogen dat niet op een fase gezet kan worden naar een andere overgeheveld kunnen worden.

Ik zal het idee nog een beetje laten rijpen, maar is in ieder geval technisch mogelijk. Het gaat op de feature nice-to-have lijst :)

• robinh
Het is natuurlijk voor iedere situatie anders, maar wil die van mij even delen hoe ik het ingesteld heb.

- Wallbox Pulsar Pro (icm E-Flux backoffice)
- Tibber (icm Tibber Pulse voor load balancing)
- 8600 Wp zonnepanelen
- EV met 83 kWh
- HA Green
- 2 x Zendure Solarflow AC+ (totaal 16,32 kWh) met @gielz @gast777  HA integratie / aansturing _/-\o_

Standaard ingesteld Zendure modus is bij mij "Dynamisch Handelen + NOM". Ik verwacht een 210 dagen van het jaar de accus volledig te kunnen opladen van de zon (verleden resultaten opbrengst). Omdat ik de volledige capaciteit van de Zendure's niet nodig heb voor de avond en nacht laat ik deze 4 tot 6 (kwartier) perioden ontladen (met 4800 Watt inclusief zonnepaneel vermogen als die er is) wanneer de dynamische stroomprijs interessant (vanaf €0,35 bijvoorbeeld) is om terug te leveren.

Wanneer tijdens deze dagen mijn EV daadwerkelijk aan het laden is dan zal de statusbeschrijving van de Wallbox veranderen naar "Charging", dan een automatisering ingesteld dat de Zendure "Alleen slim opladen". Het opladen van de EV zal als het ware altijd voor gaan in deze, omdat de EV gebruiksklaar moet zijn. Het vermogen wat dan nog over is van de zon snoepen de Zendure's op, dat ziet er als volgt uit in mijn HA dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27YWxo4Wh_4jy0xsaCLHFqGA9h0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vbVA3vXNXuB3WyeymltdPfdl.jpg?f=user_large

Wanneer de statusbeschrijving van de Wallbox veranderd naar iets anders dan "Charging" dan schakelen de Zendure's weer naar de modus "Dynamisch Handelen + NOM".

Tijdens de overige donkere dagen van het jaar zal ik de EV voornamelijk laden op de goedkoopste momenten van de dag. Dat is vaak de nacht, en dan laad ik EV op met 3 fase a 11kW. Dan kan ik er natuurlijk ook voor kiezen om dan mijn Zendure's op te laden en te gebruiken wanneer de spread hoog genoeg is om het verlies op te vangen. Daar heb ik nog geen ervaring mee want ik heb de Zendure's pas in gebruik. :)

Wat ik me nog bedacht als nice-to-have @gielz, dat het handig zou zijn om je besparing bij te houden, dus als het ware je terugverdientijd inzichtelijk maken. De stroom die in je accu zit gebruik je tijdens bepaalde kwartierprijzen/vast contract en dat is dan meteen je netto opbrengst als dit uit de zon komt of goedkoper hebt ingekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door robinh op 14-04-2026 13:52 ]

• DeadMetal
gast777 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:12:
[...]
Maar op zichzelf is dit wel een interessant idee en zou evt in de toekomst in de Proxy geïmplementeerd kunnen worden als optionele feature. Maar dan moet de gebruiker wel een HomeWizard P1 IP adres of een MQTT server/topic opgeven waar de per-fase vermogensdata feed vandaan komt en welke Zendure op welke fase zit. En het max vermogen per fase.
Interessant. Mocht je dit op een gegeven moment willen bouwen, neem dan alsjeblief ook de optie mee om gewoon een Home Assistant waarde uit te lezen die die data bevat, in plaats van MQTT. Zeg maar net zoals de gielz de 'Afwijkende P1 sensor' input helper heeft waar ik 'sensor.elektra_power_netto' heb ingevuld waardoor hij het actuele nettovermogen vanaf de meter pakt.

Mijn P1 kabel zit via USB aan het minicomputertje waar HA op draait, deze wordt uitgelezen door de DSMR-reader addon, welke vervolgens maar liefst 81 sensoren aan HA ter beschikking kan stellen, zoals 'huidige spanning L1/2/3', 'huidig vermogensverbruik L1/2/3', 'huidige vermogensteruglevering L1/2/3' etc.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19
Ik heb een Zendure p1 meter en ook een HW p1.
Is die van zendure ook eenvoudig toe te voegen aan Homeassistant?

edit, zie al onder hacs staan

[ Voor 12% gewijzigd door raven22 op 14-04-2026 14:26 ]

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• gast777
DeadMetal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:22:
[...]
Interessant. Mocht je dit op een gegeven moment willen bouwen, neem dan alsjeblief ook de optie mee om gewoon een Home Assistant waarde uit te lezen die die data bevat, in plaats van MQTT.
OK, dat zou mooi zijn, maar ik heb het over de Proxy die draait in Node-RED. Die heeft standaard niet direct toegang tot HA entiteiten.

Dus die data kan bijv via MQTT vanaf HA of elders komen (via een MQTT server, mosquitto, simpel als Add-on te installeren bij HA). Of kan direct uit een P1 meter via API uitgelezen worden. Of op een andere manier natuurlijk.

Voorbeeldje: je kunt elke entiteit waarde simpel naar MQTT laten publiceren via een automation:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvA6M-WBcrH3F1pPKl-KOaq-sGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YB4N4vwb2x0YNakX82Vl5Lkh.png?f=fotoalbum_large

En in Node-RED kun je dan een mqtt-in node abonneren op dat zelfde topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQxfeLRFHXYvO48_yRvwdXSj3To=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6thd7P2GpGz0s5Hj8iW8L8wg.png?f=fotoalbum_large

Of ik zou Gielz zover moeten krijgen om die 3-fase vermogens data in de HTTP POST requests erbij te stoppen indien het serienumer de string "PROXY" bevat, maar dat zou serieuze aanpassingen en extra onnodige complexiteit aan HA Gielz vergen.

Maar goed, het krijgt nu wel een hoog brainstorm gehalte hier ;)

• raven22
raven22 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:21:

Heb Zendure-HA uit hacs actief en zie de batterijen en veel entiteiten, maar geen p1 entiteit

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:48

Het kan via de restfull API. Zie de wiki op github:
https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/wiki/Global-and-NL-%E2%80%90-P1-CT-meters-(API's)

Vergeleken met mijn ESPHome based p1 meter zag ik het voordeel alleen niet. De zendure p1 meter meet minder waardes, en er zat een kleine vertraging op vergeleken met mijn p1 meter.

HandsomePotato

• Gramser
Ik ben me vast een beetje aan het inlezen hoe ik moet starten met HA en Zendure. Is het aan te raden direct de Gielz automation te gebruiken of kan ik beter eerst de Zendure integratie uit HACS gebruiken om te leren hoe HA werkt met Zendure?

Ik ben nu nog van het simpel kunnen aanklikken van dingen om het te installeren. Ik lees in de topicstart dat Gielz in twee stappen zou kunnen draaien. De ene is denk ik Gielz installeren en de andere de gast-proxy voor aansturing van meerdere omvormers (ik heb er twee). Werkt dat inderdaad zo, en moet ik dan de zendure_gielz-package gebruiken?

Echt, ik voel me een waanzinnige noob... en dat ben ik dus ook.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:42
@Gramser Als je de aansturing door HA wilt laten doen (met input vanuit HA) zul je niet ontkomen aan de Gast-proxy.
Als je alleen je omvormers wilt monitoren, zou je met de Zendure integratie kunnen beginnen.

Heb zelf maar één 2400AC, dus heb geen behoefte aan de Gast-proxy

[ Voor 14% gewijzigd door CappieL op 14-04-2026 15:13 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Gramser
Dat is helder. Ik wil aansturen, want ik wil een integratie met mijn PHEV bewerkstelligen waarbij de batterijen niet ontladen als de auto aan het laden is. Dus moet ik Gielz hebben. Correct?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:42
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:12:
Dat is helder. Ik wil aansturen, want ik wil een integratie met mijn PHEV bewerkstelligen waarbij de batterijen niet ontladen als de auto aan het laden is. Dus moet ik Gielz hebben. Correct?
Bij meer dan één omvormer moet je de Gielz èn de Gast-proxy gebruiken (afaik)

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Gramser
Ja, die had ik scherp. Ik vroeg me alleen af of ik met de Zendure-integratie ook al meer kon dan alleen monitoren, en ik ging (en ga) ervan uit dat ook die Zendure-integratie om kan gaan met meerdere torentjes omdat dat in de app tenslotte ook al het geval is.

• Tortelli

Tortelli

Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:42:
[...]

Een granny charger schijnt sowieso nogal wat verlies te hebben, relatief gezien een stuk meer dan met een gewone laadpaal of wallbox. Ik wilde dat niet nog erger maken met een Zendure ertussen. Plus, ik gebruik de accu liever voor de warmtepomp die over het algemeen minder continu hoog vermogen vraagt dan de auto, dus houdt het langer vol op een acculading…
Mijn grootste reden om het ontladen te willen blokkeren is dat je de accu’s onnodig leegtrek. Wek normaal voldoende energie op om de auto probleemloos op PV te laden (15,9kWp liggen). Met accu’s erbij zou ik de auto wat sneller kunnen laden in sommige gevallen maar dat is totaal niet relevant in 99% van de gevallen. Gewoon de autolader lekker de zonneenergie in de auto laten stoppen tot hij klaar is. Daarna de accu’s hun ding laten doen.

En is dit nodig?
Heb naast de Zendure meter (nog onderweg...) ook een USB P1 meter aan mijn Home Assistant (proxmox) bak hangen die gewoon seconden data heeft. Is die ook te gebruiken binnen Gielz?

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 14-04-2026 15:28 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:42:
[...]

Waarom maakt die Zendure het erger, ik snap je redenatie niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Gramser
In mijn beleving: omdat er al laad- en ontlaadverlies optreedt naar en van de accu. Dat gebeurt nog een keer van accu naar grannycharger naar auto. Met een warmtepomp (die ik 's nachts gebruik) heb ik dat niet want daar zit niet nogmaals een omvormer tussen. Daarom wil ik niet dat de stroom in de accu's naar de auto gaat. Die mag 's nachts wel naar de warmtepomp. Ik zie deze wens overigens best geregeld voorkomen hier, is toch niet zo raar gedacht?

Eigenlijk zelfde reden als @Tortelli eigenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 14-04-2026 15:22 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:43
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:21:
In mijn beleving: omdat er al laad- en ontlaadverlies optreedt naar en van de accu. Dat gebeurt nog een keer van accu naar grannycharger naar auto. Met een warmtepomp (die ik 's nachts gebruik) heb ik dat niet want daar zit niet nogmaals een omvormer tussen. Daarom wil ik niet dat de stroom in de accu's naar de auto gaat. Die mag 's nachts wel naar de warmtepomp. Ik zie deze wens overigens best geregeld voorkomen hier, is toch niet zo raar gedacht?

Vreemde redenering
Ben jij zeker dat je WP de aangeboden energie met een 100% rendement gebruikt?
Of heb je een inverter type die het compressor vermogen aanpast aan de vraag, je weet wel die types met een DC motor (op bv 36V), wat denk je dat dan tussen de 230V AC en de DC spanning staat?

• Gramser
Tsja, daar heb ik de antwoorden niet op. Telt een gevoelskwestie ook;)? Ik vind het om de een of andere reden zonde om de acculading door de auto op te laten slurpen. Waarom doen mensen dit dan?

Nou ja, het lijkt me in elk geval een mooie casus om mezelf bekend te maken met HA en Zendure. Da's al mooi op zich.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:21:

Als je je warmtepomp ermee voed heb je laad en ontlaad van je Zendure, je granny charger krijgt nu stroom uit het net en heeft nog steeds dezelfde omzetting, blijft lood om oud ijzer.

• Gramser
Dus jullie denken niet dat de laadverliezen uit de accu naar de auto relatief groter zullen zijn dan die van accu naar WP? In de zomer draait die WP natuurlijk helemaal niet in de nacht, dat gaat ook nog meespelen. En de auto mag voorrang hebben op zonneladen, maar is NIET aanpasbaar aan zonneoverschot.

Misschien moet ik er maar gewoon mee gaan spelen.

• raven22
Tortelli schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:

En is dit nodig?
Heb naast de Zendure meter (nog onderweg...) ook een USB P1 meter aan mijn Home Assistant (proxmox) bak hangen die gewoon seconden data heeft. Is die ook te gebruiken binnen Gielz?
Of het nodig is weet ik niet, maar ik heb ook nog een ongebruikte homewizard kwh meter liggen.
Nu ik de Zendure p1 heb dacht ik die te gaan gebruiken en de hw spulletjes op marktplaats te zetten.

• DeadMetal
gast777 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:22:
[...]
OK, dat zou mooi zijn, maar ik heb het over de Proxy die draait in Node-RED. Die heeft standaard niet direct toegang tot HA entiteiten.

Dus die data kan bijv via MQTT vanaf HA of elders komen (via een MQTT server, mosquitto, simpel als Add-on te installeren bij HA). Of kan direct uit een P1 meter via API uitgelezen worden. Of op een andere manier natuurlijk.
Ah, right, ik had nog niet gekeken naar de code van jouw Node-RED-flow. Hij acteert op de commando's van gielz vanuit HA. Ik ging er blindelings vanuit dat iedereen die zowel HA als NR draait, dan in NR de node-red-contrib-home-assistant-websocket module draait, waarna NR automatisch en realtime alles weet wat er in HA gebeurt. Elke gebeurtenis, sensor, switch e.d. Dus er hoeft nooit enige data van HA naar NR via MQTT, het gaat gewoon via de websocket: mijn automatiseringen heb ik voor 99% in Node-RED staan. NR weet wat er in HA gebeurt en hij geeft HA weer de opdracht om een actie uit te voeren.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 14-04-2026 17:27 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:43
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:36:
Tsja, daar heb ik de antwoorden niet op. Telt een gevoelskwestie ook;)? Ik vind het om de een of andere reden zonde om de acculading door de auto op te laten slurpen. Waarom doen mensen dit dan?

Nou ja, het lijkt me in elk geval een mooie casus om mezelf bekend te maken met HA en Zendure. Da's al mooi op zich.
Wat er stond niet relevant voor HA

Bij collega's zie ik het volgende: het restant in de thuisaccu wordt 's morgens voor het vertrek in de (PHEV) gepompt zodat de thuisbatterij quasi leeg is om terug een volledige dag max op te laden. Moet ik in overweging nemen want in mijn situatie heb ik max 15% SOC op vrijdagavond (op te toppen op zaterdag en zondag)

Ik moet dus HA overwegen en me inwerken indien de keus gemaakt is.

[ Voor 29% gewijzigd door bruneelm op 15-04-2026 07:05 ]

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:42
Tortelli schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:

De Gielz automation heeft een sensor nodig die Power met plus en min heeft.
De standaard P1 meter heeft 2 sensors, 1 voor afnemen en 1 voor terugleveren. (Beide positief).
Je kan deze wel gebruiken als je een helper maakt met verschil tussen afnemen en terugleveren.

• gast777
DeadMetal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:11:
[...]
Ah, right, ik had nog niet gekeken naar de code van jouw Node-RED-flow. Hij acteert op de commando's van gielz vanuit HA. Ik ging er blindelings vanuit dat iedereen die zowel HA als NR draait, dan in NR de node-red-contrib-home-assistant-websocket module draait, waarna NR automatisch en realtime alles weet wat er in HA gebeurt.
Tot nu toe was het nog niet nodig, want alles verloopt via HTTP exact zoals zonder de proxy er tussen. Maar voor evt toekomstige features kan die home-assistant-websocket wel een mooie manier zijn om data in NR te krijgen. Goeie tip. Ik zal er eens mee spelen.

• gast777
Ik heb node-red-contrib-home-assistant-websocket even getest op de "simulated Zendure devices" flow. Werkt perfect om een P1 meter feed vanuit HA erin te krijgen.

Maar als ik die flow dan op een "default" Node-RED installatie zet (niet als HA Add-on), zelfs met die HA state node disabled, dan wil de flow niet actief worden en geeft een error.

Dus het verplicht de gebruiker om node-red-contrib-home-assistant-websocket geïnstalleerd te hebben, ook als die daar geen gebruik van wil maken, of om eerst die onbekende node te deleten voor het deployen.

Vanwege het publiceren op github, wil ik zo min mogelijk eisen stellen. Idealiter moet het kunnen werken op een compleet standaard Node-RED.

Lastige keuzes. Het zou mooi geweest zijn als NR zou toelaten dat een disabled node van een onbekend type mag zijn en dan geen error geeft bij deployen.

• Tortelli

Tortelli

hremijn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:08:
[...]

De standaard P1 meter heeft 2 sensors, 1 voor afnemen en 1 voor terugleveren. (Beide positief).
Je kan deze wel gebruiken als je een helper maakt met verschil tussen afnemen en terugleveren.
Ik heb een helper in gebruik idd, hij kijkt totaal niet naar faseverschil denk ik alleen?
Heb zowel helpers voor totaal vermogen als +/- vermogen per fase (gewoon voor de leuk in een dashboard).

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:06
hremijn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:08:
[...]

Dit snap ik niet.
Geldt dit ook voor de Zendure P1 meter?
Als ik de Wiki lees dan lees ik:

rest:
- resource: http://<IP-ZENDURE-P1>/properties/report
scan_interval: 1
sensor:
- name: "P1 Zendure API"
value_template: "{{ value_json.total_power | float }}"
unique_id: P1_Zendure_API
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement

Waar moet ik dit plaatsen?

PS Ik heb nog geen batterijen en nog geen P1 meter (Zendure besteld) maar ben mij aan het inlezen.

[ Voor 5% gewijzigd door jannus66 op 14-04-2026 20:09 ]

• gast777
jannus66 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:06:
[...]

Dit snap ik niet.

rest:
sensor:

PS Ik heb nog geen batterijen en nog geen P1 meter (Zendure besteld) maar ben mij aan het inlezen.
In configuration.yaml of in een eigen package.

• raven22
jannus66 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:06:
[...]

Dit snap ik niet.

rest:
sensor:

in je config inderdaad en deze doet zelf al plus en min

• wautah91
  • Laatst online: 19:53
De @gielz package, automatisering en dashboard voor de Zendure 2400 ac ben ik zwaar van onder de indruk. Het ziet er zo goed uit dat ik ervan baal dat ik zelf geen 2400ac heb maar een Hyper2000. Ik wilde de automatisering toch gebruiken en heb besloten een proxy te maken die de gielz requests vertaalt naar de Hyper2000.

Op dit moment is het mij gelukt een volledig werkende versie te bouwen. Bij mij werkt het, maar misschien willen anderen ook testen en profiteren van deze mooie automatisering? Ik heb wat teruggescrollt in het topic en zie dat @wmc, @peterbier , @zeegerd sowieso een Hyper hebben.

Je hoeft aan de gielz package, dashboard en automatisering niets te veranderen. Eenmalig de juiste entiteiten selecteren en serienummers invullen in de nodered flows. Een eerste versie van de flows staan op mijn github: twoenter/Zendure-zenSDK-Hyper-proxy: Control your Zendure Hyper2000 with zenSDK

Enige vraag van mij aan @gielz: is het mogelijk om de Hyper te laten zien onder 'Gekoppelde Zendure'? Ik weet niet hoe je de afbeeldingen gemaakt hebt, de proxy retourneert "Hyper2000" als 'product' in de json. Ik kan eventueel de code zelf aan passen en teruggeven als ik maar de juiste afbeelding heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG3INV-fmsDRx9crFyIZssMttrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dTVZhOrZm5c14bjJ3wz3VdBA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door wautah91 op 14-04-2026 21:36 . Reden: plaatje ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• Maarten60
@gast777 interessant dilemma
Vanwege het publiceren op github, wil ik zo min mogelijk eisen stellen. Idealiter moet het kunnen werken op een compleet standaard Node-RED.

Lastige keuzes.
Mijn perspectief
Ik waardeer het uitgangspunt van “zo min mogelijk eisen stellen”. Dat houdt het simpel.
Tegelijkertijd, we zitten hier op een tweakers forum en hulp is altijd dichtbij. Verder, hoewel zeer goed gedocumenteerd, valt, voor mij, de installatie van de Gielz en gast777 integratie niet onder de categorie simpel. Maar wel goed te doen met de hulp op dit forum.
Voor mij is stabiliteit belangrijk. Daarmee bedoel ik simpele upgrades met beperkte breaking changes. Aan de andere kant, vooruitgang / nieuwe inzichten verwachten soms wel een “step change” en dat is wat mij betreft prima, mits duidelijk gedocumenteerd.
Dus, als het toegevoegde waarde heeft, aarzel niet om iets nieuws te introduceren. Als community moeten we dat kunnen regelen.
Succes!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:32
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:12:
Dan zul je nog wel een automatisering moeten bouwen boven op Gielz, want Gielz houdt geen rekening met EV laden.
wautah91 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:34:
De @gielz package, automatisering en dashboard voor de Zendure 2400 ac ben ik zwaar van onder de indruk. Het ziet er zo goed uit dat ik ervan baal dat ik zelf geen 2400ac heb maar een Hyper2000. Ik wilde de automatisering toch gebruiken en heb besloten een proxy te maken die de gielz requests vertaalt naar de Hyper2000.

Op dit moment is het mij gelukt een volledig werkende versie te bouwen. Bij mij werkt het, maar misschien willen anderen ook testen en profiteren van deze mooie automatisering? Ik heb wat teruggescrollt in het topic en zie dat @wmc, @peterbier , @zeegerd sowieso een Hyper hebben.

Je hoeft aan de gielz package, dashboard en automatisering niets te veranderen. Eenmalig de juiste entiteiten selecteren en serienummers invullen in de nodered flows. Een eerste versie van de flows staan op mijn github: twoenter/Zendure-zenSDK-Hyper-proxy: Control your Zendure Hyper2000 with zenSDK

Enige vraag van mij aan @gielz: is het mogelijk om de Hyper te laten zien onder 'Gekoppelde Zendure'? Ik weet niet hoe je de afbeeldingen gemaakt hebt, de proxy retourneert "Hyper2000" als 'product' in de json. Ik kan eventueel de code zelf aan passen en teruggeven als ik maar de juiste afbeelding heb.

[Afbeelding]
Bij de volgende update zit het plaatje er in en staat er netjes Hyper 2000 bij. Kan helaas de code hier niet posten want deze bevat nu ook de automatisering hartslag (controle)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NxWgpWHai_w6BW8UgoPmPxjcmk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oZ17fseSTgGkzqYUtcFszHum.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 14-04-2026 22:08 ]

• hemertje
ben vanmiddag blij verrast
de AC2400+ was na 2 weken op Zendure wachten bij de buren afgegeven
deze was binnen 5 minuten zonder problemen up, running en geupdate!

nu de proxy van Gast777 met 3 sets gebruiken (y)

:henk :P

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:51
Iemand die een duwtje in de goede richting kan geven?
Ik heb zelf 2x een 800 plus.
En ik zou die graag koppelen aan gielz integratie. Nu is het mijn denk ik gelukt om de sensoren te installeren, want die zie ik als ik die wil selecteren. Maar in het gedownloade dashboard, ziet ik geen van de sensoren. Wat die ik fout?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt0mbeE12Jz3yut-1Nq1IvN9SdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF1JY6UYOQl98YNk8GImbijJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW_mrJFK8UbtIyNKPeKu2Lgk9Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B3HsRSFIDvzDnepFrufsETw.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: zijn er 2 versies?
dashboard zoekt naar bijv.
entity: input_text.zendure_ip_adres
En de sensoren die ik heb toegevoegd zijn
entity: input_text.zendure_2400_ac_ip_adres

[ Voor 60% gewijzigd door RemmyB83 op 14-04-2026 22:35 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

RemmyB83 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:17:
Iemand die een duwtje in de goede richting kan geven?
Ik heb zelf 2x een 800 plus.
En ik zou die graag koppelen aan gielz integratie. Nu is het mijn denk ik gelukt om de sensoren te installeren, want die zie ik als ik die wil selecteren. Maar in het gedownloade dashboard, ziet ik geen van de sensoren. Wat die ik fout?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: zijn er 2 versies?
dashboard zoekt naar bijv.
entity: input_text.zendure_ip_adres
En de sensoren die ik heb toegevoegd zijn
entity: input_text.zendure_2400_ac_ip_adres
Je draait op dit moment 2 versies door elkaar English (Global) en Dutch (NL). Zou eerst even een keuze maken. Gezien je de sensoren NL gebruikt zou ik ook het Nederlandse dashboard gebruiken; https://github.com/Gielz1...gration/dashboard_nl.yaml

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:51
gielz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:54:
[...]

Je draait op dit moment 2 versies door elkaar English (Global) en Dutch (NL). Zou eerst even een keuze maken. Gezien je de sensoren NL gebruikt zou ik ook het Nederlandse dashboard gebruiken; https://github.com/Gielz1...gration/dashboard_nl.yaml
Top bedank. Ik heb een nieuw dashboard gemaakt en nu werkt hij _/-\o_

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Gramser
Pakhaas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:53:
[...]

Dan zul je nog wel een automatisering moeten bouwen boven op Gielz, want Gielz houdt geen rekening met EV laden.
Dat hoop ik dus op de een of andere manier aan een Seat-integratie. Maar dat wordt ontdekken 😬

• hemertje
@gielz

nog wel even je Readme NL updaten naar de juist packages...
Configuratie en herstart
Zorg ervoor dat HEMS is uitgeschakeld in de Zendure-app.
Plaats Zendure_gielz1986_nl.yaml uit de map packages van GitHub in de map packages van Home Assistant. Mocht de map packages niet bestaan maak deze dan aan.

• hemertje
met de NL versie krijg ik geen gegevens meer binnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_F56dOsEj3KAYQ3hu-CHkziJfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QUyLZXAWQm8qOZl3LWZ8Vc8u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QynJdDSYpH4jLGOrfCY1eX6a6OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPPNhXJakRCLuI4nlwdMgn6a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwsMPeclEb3REnQHyQYMf2cLutA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cgt6FU6FYtU2FdQVB7BeTI4f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc6IB9TYxl1v2FN2DUxZfddfQvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f9ZTxz4m24oV7Ilns372qvAv.png?f=fotoalbum_large

• DeadMetal
DeadMetal schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:40:
[...]
Deze week komt mijn 2e 2400 AC+ hopelijk binnen. Gelukkig ben ik al bekend met Node-RED aangezien ik ooit dit topic gestart ben :*)

Wat is de aanbevolen manier om jouw NR-flow te upgraden? IP-adressen noteren -> oude flow verwijderen -> deploy (zodat de lopende automatische acties gestopt worden), nieuwe flow importeren -> IP-adressen invullen -> deploy? Of kan dit met minder handelingen?
Inmiddels is hij binnen en het werkend krijgen van de proxy ging soepel. Hartelijk bedankt @gast777 en @gielz voor jullie werk, echt fantastisch. Ik heb gisteren de integratie op de 'snel opladen' modus gezet om de 2e batterij in de buurt van de bestaande te krijgen qua acculading. Het viel me op dat hij op een gegeven moment zich plotseling weer aan het ontladen was, beetje vreemd. Uiteraard gecheckt dat hij in de app niet aan HEMS was toegevoegd. Volgens mij had ik dat gedrag ook een keer met de 1e batterij, ik ga het in de gaten houden.

• Pakhaas
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:00:
[...]

Dat hoop ik dus op de een of andere manier aan een Seat-integratie. Maar dat wordt ontdekken 😬
Wat is dat?

Wat betreft ontladen in de auto of wp maakt wbt ontlaadverliezen niets uit. Je auto lader heeft verliezen en je batterijen ook. Als je die wel of niet combineert, maakt voor het resultaat niets uit.

Het is niet zo dat als je de wp laat draaien op de batterij en de auto uit het net, dat je dan op het totaal minder laadverliezen hebt.

• Gramser
Pakhaas schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:44:
[...]

Wat is dat?

Wat betreft ontladen in de auto of wp maakt wbt ontlaadverliezen niets uit. Je auto lader heeft verliezen en je batterijen ook. Als je die wel of niet combineert, maakt voor het resultaat niets uit.

Het is niet zo dat als je de wp laat draaien op de batterij en de auto uit het net, dat je dan op het totaal minder laadverliezen hebt.
Geen specifieke vraag aan jou, maar waarom doen mensen dit dan überhaupt? Ik denk dan vooral om ‘s nachts acculading beschikbaar te hebben?

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59

wmc

wautah91 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:34:

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad een Hyper2000 en daarnaast ook 3 2400AC omvormers. Vooralsnog werkt de Fireson integratie voldoende voor mijn wensen. Specifiek wil ik twee dingen kunnen doen: NOM, sturen op vermogen. Alle andere functionaliteit is helaas niet aan mij besteed, omdat ik de intelligentie door DAO laat doen.

Buiten stabiliteitsissues met de Hyper werkt de Fireson integratie goed. Deze issues lijken vanuit Zendure te komen, ik krijg daar als het goed is binnenkort een nieuwe omvormer voor.

• wautah91
  • Laatst online: 19:53
gielz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:06:
[...]

Bij de volgende update zit het plaatje er in en staat er netjes Hyper 2000 bij. Kan helaas de code hier niet posten want deze bevat nu ook de automatisering hartslag (controle)

[Afbeelding]
Super! Dank je wel, hier zelf even de code van de card aangepast en dat werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_jU_YxL_vdCOGiJQ6vPodJjVN4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZDZi8NJBmIhzcgv7gQrJcomW.png?f=user_large

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• Pakhaas
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:46:
[...]

Geen specifieke vraag aan jou, maar waarom doen mensen dit dan überhaupt? Ik denk dan vooral om ‘s nachts acculading beschikbaar te hebben?
Omdat je je EV kunt plannen en je warmtepomp niet.

Ik heb een automatisering waarbij de batterij naar 'alleen slim laden' gaat tenzij ik een override schakelaar aan zet. Dan houdt hij de ingestelde modus vast. Op dit moment laad ik op goedkope momenten tegelijk de batterij en de auto. Maar straks na einde salderen wil ik waarschijnlijk vooral overschot opslaan in de batterij als er nog over is bij EV laden.

Als dan overdag geen auto thuis is dan gaat avonds gewoon de batterij lading de auto in. Dat is nog altijd beter dan voor nop het net op. Alles hangt af van spread. Mocht ik zonder salderen meer krijgen als ik batterij lading terug lever dan het mij nachts kost om van het net te laden, dan dump ik de batterij lading het net op en laad ik de EV vanuit het net etc. Dat kan per dag anders zijn.

• Gramser
Dank, dat is helder! Het laden met een grannylader duurt lang en is niet (goed) op overschot te sturen. Ik probeer dan vooral zoveel mogelijk direct vanaf zon (indien genoeg zon) en direct vanaf het net (bij onvoldoende zon) de auto in te stoppen. Daar hoeft geen batterij aan te pas te komen, was mijn gedachte.

Maar om dat dan automatisch te regelen via HA, heb ik dus een Seat integratie nodig, icm Zendure automatisering, was mijn gedachte. Ik ga er nog eens over peinzen. Hier zou ook zomaar een verschil tussen zomer en winter kunnen zitten.
Ik sta weer op met een lach dank daarvoor. ;)

Je probeert nu het dashboard als package in te laden (kan niet) en je hebt je package waar alle sensoren in staan als old gemarkeerd maar niet de nieuwe geplaatst.

Bakje koffie, je bent er bijna *O*

• Pakhaas
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:21:
Dank, dat is helder! Het laden met een grannylader duurt lang en is niet (goed) op overschot te sturen. Ik probeer dan vooral zoveel mogelijk direct vanaf zon (indien genoeg zon) en direct vanaf het net (bij onvoldoende zon) de auto in te stoppen. Daar hoeft geen batterij aan te pas te komen, was mijn gedachte.

Maar om dat dan automatisch te regelen via HA, heb ik dus een Seat integratie nodig, icm Zendure automatisering, was mijn gedachte. Ik ga er nog eens over peinzen. Hier zou ook zomaar een verschil tussen zomer en winter kunnen zitten.
Daar zit zeker een verschil tussen. Ik laad zelf ook met een granny lader omdat wij nu nog 1x35a hebben. Ik stuur de granny lader aan met een magneetschakelaar die weer verbonden is met een slimme stekker. Op die manier kan ik de lader precies aan/uit zetten wanneer ik wil en weet HA of EV aan of uit is. Dat is wel een voorwaarde voor een automatisering. Anders ziet de batterij je granny lader als een gewone gebruiker. Het enige wat mijn automatiseringen doet is onder bepaalde voorwaarden de modus in Gielz wijzigen. Dus niets rechtstreeks naar de batterij. Gielz blijft de enige die rechtstreeks met de batterij communiceert

• hemertje
gielz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:25:
[...]

Ik sta weer op met een lach dank daarvoor. ;)

Je probeert nu het dashboard als package in te laden (kan niet) en je hebt je package waar alle sensoren in staan als old gemarkeerd maar niet de nieuwe geplaatst.

Bakje koffie, je bent er bijna *O*
het was vroeg idd :P

• Gramser
Pakhaas schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:30:
[...]

Daar zit zeker een verschil tussen. Ik laad zelf ook met een granny lader omdat wij nu nog 1x35a hebben. Ik stuur de granny lader aan met een magneetschakelaar die weer verbonden is met een slimme stekker. Op die manier kan ik de lader precies aan/uit zetten wanneer ik wil en weet HA of EV aan of uit is. Dat is wel een voorwaarde voor een automatisering. Anders ziet de batterij je granny lader als een gewone gebruiker. Het enige wat mijn automatiseringen doet is onder bepaalde voorwaarden de modus in Gielz wijzigen. Dus niets rechtstreeks naar de batterij. Gielz blijft de enige die rechtstreeks met de batterij communiceert
Kijk het wordt langzaam duidelijker. Ik moet het voor nu vooral in mijn hoofd visualiseren omdat de HA Green nog onderweg is. Maar, waar jij de slimme stekker (met magneetschakelaar, verstandig!) gebruikt, wil ik dus de Seat-automatisering in HA icm Gielz gebruiken. Geen idee hoe die beiden werken. Geen idee of het lukt. Geen ramp als het niet lukt, maar dit zijn wel de leuke uitzoekvraagstukken. Daarom doe ik het nu alvast, ruim voor einde salderen.

• Pakhaas
Wij hebben naast de EV nog een Kia Niro PHEV met een oplaadbare management systeem in de auto, maar HA ziet dat niet, dus je zal daar iets op moeten vinden.

• Gramser
We gaan het meemaken @Pakhaas ! En anders is er nog de virtuele P1-meter met de actuele vermogenswaarde minus vaste grannychargerwaarde. Ofzo. Zeggen ze. Waar ben ik aan begonnen…

Edit: dit zegt het alwetende interwebs:

“Home Assistant Integratie opties

Er zijn momenteel twee belangrijke wegen om je Seat te koppelen:
Seat Connect (via HACS): Dit is de meest gebruikte custom repository. Hoewel de app-naam is veranderd, maken veel gebruikers nog succesvol gebruik van deze integratie om data zoals laadstatus (SoC), bereik en climatisation (voorverwarmen/koelen) uit te lezen.

CarConnectivity (MQTT): Een nieuwer alternatief dat stabieler lijkt voor de nieuwste modellen uit de Volkswagen Groep (VAG), waaronder de 2025-modellen. Dit werkt vaak via een add-on die de gegevens via MQTT naar Home Assistant stuurt.”

Maar goed ik ga nu eerst dingen uitzoeken want zo gaat het meer over Seat/PHEV dan Zendure.

[ Voor 69% gewijzigd door Gramser op 15-04-2026 08:55 ]

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste