Home Assistant op of naast Synology NAS draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 08:14

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hi Tweakers,

Over een aantal maanden gaan mijn vriendin en ik samenwonen in ons eerste huis en hier wil ik vanaf het begin af aan al rekening gaan houden met Home Assistant integratie.

Ik maak gebruik van een Synology NAS (4/4 core, 8GB RAM), maar nu vraag ik mij af wat beter is om te doen.

Hieronder heb ik een aantal opties staan, maar wat is het 'beste'? Lettende op features/gebruiksgemak?
  • Home Assistant binnen een Docker container op de Synology NAS
  • Home Assistant op een RPI4/5
  • Andere mogelijkheden?

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 19:32

TommieW

Numa numa.

Ik heb Home Assistant als VM op m'n Synology draaien. Scheelt de ellende van SD kaartjes die kapot gaan bij een Pi (en een marginale hoeveelheid stroomverbruik). Ik raad wel aan HASS gewoon als appliance te draaien met Home Assistant OS. Maakt plugins enzo een heel stuk makkelijker.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Refurbished HP computer zo een kleintje voor 100,- euro
Zo iets als dit: https://www.itgigant.nl/e...023/hp-260g2-128gb-ssd-2/

dan kan je kiezen voor HA OS (gebruiks gemakt qua plugins / updates) of docker containers (zoals ha+z2m+mqtt+wireguard+ddns ) enz. valt weg te scripten qua updates natuurlijk.

Het is maar net hoe veel je wilt DIYen :) Ik log eens per maand in voor wat updates en dan is het weer klaar. (debian 12)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 13:06
Zoals hier boven al aangegeven, ga altijd voor HAOS dan heb je de beste HA ervaring.
Voor het hosten van je software zijn er twee opties;
- Draai HA virtueel in een VM op je NAS
- Schaf hardware aan waar je het dedicated op kunt draaien. HA verkoopt zelf ook hardware (HA green, HA Yellow)

Indien optie 2 je voorkeur heeft, gebruik een SSD ipv een SD kaart.

Ikzelf draai HA ook virtueel op een zelfbouw servertje met proxmox.

[ Voor 6% gewijzigd door degrashopper op 22-05-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ook ik zou HA OS aanraden. Of je dit als losse hardware of als VM doet moet je dan zelf bepalen.

Draai het zelf op een N100 PC omdat mijn NAS geen VM's doet. Maar zeker ook omdat mijn NAS alleen HDD's heeft. Dus als je het op een NAS gaat zetten zou ik het ook daar op een SSD zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:29
Ik heb Home Assistant core (ZHA dus) gewoon als package van de SynoCommunity(dus geen docker) op mijn Nas draaien met een Sonoff dongle voor Zigbee ondersteuning (wel de P-versie nemen anders kun je driver problemen krijgen).

Werkt prima en als je toch al een Nas heb lijk het me niet zinvol een pi erbij te nemen.
Bedenk dat als je afhankelijk wordt van je iot je betrouwbare hardware wilt hebben (zoals disken in raid) en een pi met name de Sd kaartjes zijn dat niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier ook een extra stem voor HAOS in VM op je Synology. Werkt het eenvoudigst en geeft je de meeste mogelijkheden. Aparte hardware gebruiken als je toch al een NAS aan hebt staan lijkt me zonde qua energieverbruik en extra benodigde hardware.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:44
Hier een tevreden Home Assistant docker gebruiker op de Synology NAS. Ik vond het eenvoudig op te zetten en doet voor mij wat het moet doen. Af een toe even updaten met een muisklik in de Container manager en verder geen omkijken naar. Gebruik het voornamelijk voor het uitlezen van energie via P1 en luchtkwaliteit van mijn Awair sensors.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 08:14

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hi iedereen, bedankt voor de comments en vooral de argumenten!

Na wat aanvullende research heb ik sterk de voorkeur om HA OS als VM te draaien binnen Synology VMM i.c.m. een Zigbee dongle.

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 12:00
Heb zelf voor een Home Assistant Yellow gekozen met een Pi4 CM, kost ongeveer 180 euro totaal, maar dan heb je wifi/Bluetooth/zigbee/(thread/matter) zonder alle dongles en steun je ook nog eens het home assistant project omdat je hun hardware koopt.

Bij synology heb je het gezeur dat ze USB devices niet meer willen ondersteunen, dus dan moet of een oude NAS hebben of niet willen updaten naar versie 7 van DSM.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@aegis usb is geen issue bij een VM op een Synology, dat is gewoon pass-through.

Verder was het usb-probleem volgens mij vooral iets van de eerdere versies van de 7, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Ik weet wel dat bij mij juist de upgrade van dsm 6 naar 7 ervoor zorgde dat mijn usb Coral TPU (hardware accelerator voor machine learning) ging werken. Onder 6 kreeg ik het met geen mogelijkheid aan de praat (Frigate in docker) en nadat ik een upgrade naar dsm 7 had gedaan werkte het meteen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1