Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:10

timpel_800

Amber 65

Willen jullie nog eens meedenken:

Optie 1:
  • 20kW omvormer
  • 5 x 8kWh batterijen = 40kWh
  • 4 x strings aangesloten via DC
  • 1 x omvormer (SMA) direct op de smartport
Optie 2:
  • 2 x 10kW omvomers
  • 5 strings aangesloten, met de mogelijkheid om nog een extra string dus panelen aan te sluiten (ik heb geen vrij dak meer, maar wie weet)
Voordelen optie 2
  • Dit schijnt te mogen op een 3 x25A aansluiting (met verdeelkastje) waarbij optie 1 eigenlijk 'niet mag' (maar dit hebben we eerder besproken, is geen probleem met softwarematig limiteren).
  • Ik kan 2 torens maken en dus uiteindelijk meer batterijen plaatsen (maximaal 6 namelijk per stapel) mocht blijken dat ik in de toekomst meer nodig heb.
Qua prijs is optie twee natuurlijk iets duurder, maar daarvoor kan ik wel een extra omvormer uit m'n huis halen en verkopen wat nog iets op levert. En ik doe het graag in een keer goed.

Misschien heb ik alle voor en nadelen opgeschreven, maar misschien heeft iemand nog aanvullingen

Alvast bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 30-06-2025 20:32 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:41
Houd ook rekening met ontladen per accu. Met 5 baterijen en 2 omvormers kom je op 1 stapel van 2 batterijen uit. Een 8kwh accu kan met max 4kwh ontladen, dus die stapel haalt dan geen 10kw. Dan zou ik 2x 3 batterijen doen .

En het kost natuurlijk meer ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

@vincentvs93 Het schijnt dus een mogelijkheid te zijn om de omvormers op elkaar te stapelen (dus een toren van 5 batterijen en daarop 2 omvormers). Dat is mijn idee. Maar goeie van die ontlading. Dat is nog even iets om goed naar te kijken.
Uiteindelijk moet ik natuurlijk wel die 17kW kunnen halen om mijn piek te kunnen dekken (34kW)

[ Voor 16% gewijzigd door timpel_800 op 01-07-2025 06:03 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:53
Adze schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:11:
[...]

De aardlekschakelaar richting gateway is misschien wat te gevoelig voor deze positie. Aangezien het gehele huis er achter zit denk ik verhogen naar minimaal 100mA of misschien zelfs naar 300mA te gaan
Ik neem aan dat een Type A (300mA) voldoende moet zijn? DC foutstromen worden neem ik aan door de GateWay zelf afgevangen. Die type B schakelaars zijn namelijk behoorlijk prijzig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:57

Adze

CCNP !

EB W schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:24:
[...]

Ik neem aan dat een Type A (300mA) voldoende moet zijn? DC foutstromen worden neem ik aan door de GateWay zelf afgevangen. Die type B schakelaars zijn namelijk behoorlijk prijzig…
Type A lijkt mij prima. Ik neem aan dat er al genoeg dc beveiliging aanwezig is in de batterij. Mocht je ook nog laadpalen hebben is het het overwegen waard om wel type B te nemen. Ik zelf heb ook enkel type A in meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:33
timpel_800 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 06:00:
@vincentvs93 Het schijnt dus een mogelijkheid te zijn om de omvormers op elkaar te stapelen (dus een toren van 5 batterijen en daarop 2 omvormers). Dat is mijn idee. Maar goeie van die ontlading. Dat is nog even iets om goed naar te kijken.
Uiteindelijk moet ik natuurlijk wel die 17kW kunnen halen om mijn piek te kunnen dekken (34kW)
Nadeel van 20kW omvormer is het relatief hoge stroomverbruik als die niet volledig wordt belast.
Heb je de 15kW inverter overwogen? Heeft 3 strings, maar kan wel 24kW PV aan ipv 16kW bij de 10kW inverter.
Dan heb je ook geen last van de 3*25A aansluiting. De software van Sigen is overigens perfect. Hij doet piekschaving per fase en tijdens laden maximeert hij ook per fase op de hoofdaansluiting. Werk subliem!

[ Voor 22% gewijzigd door kliffen op 01-07-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:36
timpel_800 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:30:

Optie 1:
  • 20kW omvormer
Optie 2:
  • 2 x 10kW omvomers
  • 5 strings aangesloten, met de mogelijkheid om nog een extra string dus panelen aan te sluiten (ik heb geen vrij dak meer, maar wie weet)
Voordelen optie 2
  • Dit schijnt te mogen op een 3 x25A aansluiting (met verdeelkastje) waarbij optie 1 eigenlijk 'niet mag' (maar dit hebben we eerder besproken, is geen probleem met softwarematig limiteren).
  • Ik kan 2 torens maken en dus uiteindelijk meer batterijen plaatsen (maximaal 6 namelijk per stapel) mocht blijken dat ik in de toekomst meer nodig heb.
Qua prijs is optie twee natuurlijk iets duurder, maar daarvoor kan ik wel een extra omvormer uit m'n huis halen en verkopen wat nog iets op levert. En ik doe het graag in een keer goed.

Misschien heb ik alle voor en nadelen opgeschreven, maar misschien heeft iemand nog aanvullingen

Alvast bedankt
Als je de ruimte hebt zowel fysiek als financieel, dan zou mijn voorkeur optie 2 zijn en ook 2 torens bouwen. Qua max laden/ontladen haal je nog steeds 18kw als je torens van 3+2 maakt.
Uiteraard zou je ook nog de 15 of 17kw variant kunnen kiezen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kogel is door de kerk. We gaan een Sigenstor met 12 kW omvormer en 24 kWh (budget limiet ;)) laten plaatsen, uiteraard met mogelijkheid voor eilandbedrijf. We hebben enphase PV met metered output (plm 10 kWp). Ik wil meteen de modbus laten aansluiten, hier draait Home Assistant. We gaan ons vaste contract opzeggen (zou tot 1 november lopen) en over op een dynamisch contract.

Tips zijn welkom. :)

[ Voor 13% gewijzigd door daemonix op 01-07-2025 16:32 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-07 07:37
Weet je zeker dat je twee omvormers fysiek boven op elkaar kan stapelen? Volgens mij heeft de omvormer aan de bovenkant geen "connector" dus doorstapelen kan in mijn optiek niet....
Ik denk dus dat je echt 2 torens moet bouwen. Volgens mij kan je die wel beiden op de gateway aansluiten, elk op een eigen inverter poort (dan moet je wel een gateway hebben met 2 inverter poorten). De gateway stuurt dan de beide torens aan om op die manier het juiste vermogen te kunnen geven. Wat ik niet weet is hoe/of die beide torens met de 0,5C maximale laad/ontlaad snelheid omgaan, met een beetje pech kan je dan 10kW uit de omvormer halen met 3 batterijen, maar "slechts" 8kW uit de toren met 2 batterijen. Samen nog steeds goed voor 18kW.
Beide torens leveren op dat moment 0,5C (bij 18kW), waardoor beide torens dat theoretisch 2 uur kunnen volhouden waarna ze vanaf 100% vol naar 0% vol gaan. Mogelijk is jouw piek van 34kW maar kortstondig of een paar keer kortstondig, maar houd daar wel rekening mee.

Bij 1 toren met 20kW omvormer en 40kWh accu, kan je 17kW een klein kwartier langer volhouden(*)

(*) Allemaal puur theoretisch natuurlijk, maar als je in de buurt van 2 uur lang 34kW komt dan zou dat het verschil net kunnen maken. In dat geval moet je wellicht ook toekomstgericht denken want over een aantal jaar zullen de accu's geen 100% capaciteit meer hebben...

[ Voor 11% gewijzigd door ArPi75 op 01-07-2025 17:50 ]

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:29
timpel_800 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:30:

Optie 1:
  • 20kW omvormer
Optie 2:
  • 2 x 10kW omvomers
Voordelen optie 2

Alvast bedankt
Je kan inderdaad de omvormers niet stapelen. Die is altijd de bovenste van de set.

Binnenkort kan je ook uit 10kWh batterij modulen kiezen. Iets duurder per module maar wel 1 minder nodig voor 40kWh, dus in totaal weer net iets goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Anunnaki schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:02:
[...]

Je kan inderdaad de omvormers niet stapelen. Die is altijd de bovenste van de set.

Binnenkort kan je ook uit 10kWh batterij modulen kiezen. Iets duurder per module maar wel 1 minder nodig voor 40kWh, dus in totaal weer net iets goedkoper.
Vreemd genoeg heeft de nieuwe10.0 batterij een capaciteit van 9kWh en geen 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 12:44
Een vraagje. Moet je altijd de omvormer/inverter combineren met minimaal 1 accu? Of kan je ook eerst de omvormer installeren in combinatie met zonnepanelen maar dan zonder accu, iets met geld... Zodat er op een later moment èèn of meerdere accu toevoegd kunnen worden. Lees al een tijdje mee, ook via google kan ik hier niks over terug vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Epep op 02-07-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Epep schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:49:
Een vraagje. Moet je altijd de omvormer/inverter combineren met minimaal 1 accu? Of kan zoals ik overweeg ook eerst de omvormer installeren in combinatie met zonnepanelen maar dan zonder accu, iets met geld... Zodat er op een later moment èèn of meerdere accu toevoegd kunnen worden. Lees al een tijdje mee, ook via google kan ik hier niks over terug vinden.
Je kan ook de tweede generatie Hybrid inverter nemen waar je later batterijen aan toe kunt voegen. Nog niet te bestellen hier in NL, maar komt er wel aan.

https://www.sigenergy.com/en/products/hybrid-inverter

[ Voor 8% gewijzigd door Anunnaki op 01-07-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Epep schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:49:
Een vraagje. Moet je altijd de omvormer/inverter combineren met minimaal 1 accu? Of kan zoals ik overweeg ook eerst de omvormer installeren in combinatie met zonnepanelen maar dan zonder accu, iets met geld... Zodat er op een later moment èèn of meerdere accu toevoegd kunnen worden. Lees al een tijdje mee, ook via google kan ik hier niks over terug vinden.
Ja hoor dat kan prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentvs93
stapelen gaat niet, de EC is altijd de bovenste module. met 2 omvormers moet je dus 2 torens maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Heeft iemand een idee hoe de RTE van de thuisbatterij berekend/bepaald kan worden?

Ik heb de thuisbatterij via Modbus met Home Assistant gekoppeld en heb de waarden accumulated charge energy en accumulated discharge energy welke de totaal geladen en ontladen energie weergeven.
Normaal zou je zeggen (ontladen / geladen) * 100% = RTE, maar daar komt een waarde van 98% uit en dat lijk mij niet te kloppen, is namelijk wel erg hoog.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wordt bij iemand anders op de afgelopen twee warme dagen van 32°C die SigenStor ook zo achterlijk heet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVO_Mvl0M59hglZV4Dd3eRuIUpk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P9Qc2wCypmELMPGZoeSXGsyM.png?f=user_large

Hij is slim aan het handelen, maar volgens Sigen AI in de MySigen app zou het BMS boven de 40°C in moeten grijpen. Maar hij handelt nog steeds met maximale snelheid, ook op 60°C.

Kan ik mijn batterij ook uitzetten (om af te koelen) zonder dat mijn huis zonder stroom zit vanwege de Gateway?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Sando schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 00:11:
Wordt bij iemand anders op de afgelopen twee warme dagen van 32°C die SigenStor ook zo achterlijk heet?

[Afbeelding]

Hij is slim aan het handelen, maar volgens Sigen AI in de MySigen app zou het BMS boven de 40°C in moeten grijpen. Maar hij handelt nog steeds met maximale snelheid, ook op 60°C.

Kan ik mijn batterij ook uitzetten (om af te koelen) zonder dat mijn huis zonder stroom zit vanwege de Gateway?
Heb je ook vanuit de app de temperatuur gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Anunnaki schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Heb je ook vanuit de app de temperatuur gemeten?
Ik heb dat niet kunnen vinden, vandaar dat ik die thermische camera van zolder heb gehaald. Waar in de app staat dat?

De enige plek met temperatuur die ik kan vinden is die "3d view" met een kleurschaal, en dat is heel onhandig af te lezen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:05
Sando schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Ik heb dat niet kunnen vinden, vandaar dat ik die thermische camera van zolder heb gehaald. Waar in de app staat dat?

De enige plek met temperatuur die ik kan vinden is die "3d view" met een kleurschaal, en dat is heel onhandig af te lezen.
Staat in Home Assistent of vraag het aan Sigen AI:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSwTpCT_pZZ4jf4SFsXqtDxrFhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EyiBaPcAEn9k0NgExN4UYDf8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
[...]

Inderdaad AI vragen, die kan het je zo vertellen.

Meet jij zo niet de heatsink temperatuur? Die kan inderdaad oplopen tot 60+°C, was iig bij mij wel het geval tijdens die hitte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
De batterij is tot 45 graden gekomen, de inverter zelf wordt echt wel warmer....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPTnEBxsgddfk8eYV79WiiucHgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCiA4tYULLIcHtBRKQUgDV4W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Dat wil ik ook! Ik moet dit weekend maar even goed dit topic doornemen.

AI zegt nu dat de batterij 34,8 graden is, maar ik meet vandaag 48 graden aan de buitenkant van de bovenste batterijmodule. De inverter zelf is koeler.
Anunnaki schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Meet jij zo niet de heatsink temperatuur? Die kan inderdaad oplopen tot 60+°C, was iig bij mij wel het geval tijdens die hitte.
Ja dat zou goed kunnen, maar de heatsink temperatuur is toch niet heter dan de warmtebron (batterij) die er warmte aan geeft? Dat is natuurkundig onmogelijk. Een koellichaam kan niet warmer worden dan de warmtebron waarmee hij thermisch in contact staat. Thermodynamisch redenerend is de batterij warmer dan de temperatuur die ik aan de buitenkant meet.

Tenzij er een actief koelsysteem met een compressor inzit, maar dat zou ik horen. Mis ik iets in mijn redenatie?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
[...]

Als je naar het tabblad apparaat gaat en dan op 1 van de batterijen inzoomt zie je ook de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:57:
[...]

Dat wil ik ook! Ik moet dit weekend maar even goed dit topic doornemen.

AI zegt nu dat de batterij 34,8 graden is, maar ik meet vandaag 48 graden aan de buitenkant van de bovenste batterijmodule. De inverter zelf is koeler.

[...]

Ja dat zou goed kunnen, maar de heatsink temperatuur is toch niet heter dan de warmtebron (batterij) die er warmte aan geeft? Dat is natuurkundig onmogelijk. Een koellichaam kan niet warmer worden dan de warmtebron waarmee hij thermisch in contact staat. Thermodynamisch redenerend is de batterij warmer dan de temperatuur die ik aan de buitenkant meet.

Tenzij er een actief koelsysteem met een compressor inzit, maar dat zou ik horen. Mis ik iets in mijn redenatie?
De inverter is dan wel koeler, maar wel de bron van de hitte die wordt afgevoerd door het koellichaam. Vergeet niet dat de warmte via convectie wordt afgevoerd, en warme lucht stijgt. De hoogste temperatuur zal inderdaad bovenin zijn en door warmteophoping/stuwing zal die inderdaad hoger zijn dan de hoogste temperatuur van de onderdelen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentvs93
Sando schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 00:11:

[Afbeelding]

Simpelweg verkeerde E of R waarde in je thermische camera kan ook hoop verschil geven ;) ik zou op de sigen temp meter vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Op de vraag waarom het BMS bij deze temperatuur niet ingrijpt mailt de installateur de volgende verklaring:
Het BMS grijpt niet in omdat uw batterij op VPP-modus van Frank Energie staat. Die bepaald dat er geleverd moet worden dus dan gaat hij toch door.
Dat is één van de twee:
  1. Zeer verontrustend; of
  2. onzin
Het BMS zou altijd de eindbaas moeten zijn en je vermogen uit veiligheidsoverwegingen moeten knijpen. Ik wil eigenlijk gewoon kunnen instellen dat hij boven de 40°C kapt met slim handelen, en daar onder weer doorgaat.
kliffen schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Als je naar het tabblad apparaat gaat en dan op 1 van de batterijen inzoomt zie je ook de temperatuur.
Daar staat de "average cell temperature" en helemaal rechts was hij zo 20 graden warmer dan links. Ik wil eigenlijk kunnen zien wat die AI zegt: De heetste cell.
daemonix schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:21:
[...]

De inverter is dan wel koeler, maar wel de bron van de hitte die wordt afgevoerd door het koellichaam. Vergeet niet dat de warmte via convectie wordt afgevoerd, en warme lucht stijgt. De hoogste temperatuur zal inderdaad bovenin zijn en door warmteophoping/stuwing zal die inderdaad hoger zijn dan de hoogste temperatuur van de onderdelen.
Ik ben niet zo zeker bij dit verhaal. Ten eerste is de inverter de bovenste module, en bij convectie zou die hitte naar boven gaan, niet naar beneden. Ten tweede - en dit weet ik niet zeker - meen ik tijdens de installatie geen luchtkanaal op de modules te hebben gezien. Maar ik kan nergens een afbeelding vinden van de bovenkant van zo'n batterijmodule.
vincentvs93 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:50:
[...]

Simpelweg verkeerde E of R waarde in je thermische camera kan ook hoop verschil geven ;) ik zou op de sigen temp meter vertrouwen
Ik heb dat ding erbij gepakt omdat hij aanvoelde als een waterkoker dus het is echt niet zo dat hij 30 graden was, maar verder heb je natuurlijk wel een punt. Ik ga een thermometer bestellen en op de batterij plakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 04-07-2025 00:12 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik ben even terug gaan lezen en zie dat ik de Sigenergy Modbus tijdens de installatie had moeten laten activeren? Is dat iets wat fysiek moet gebeuren of kan de installateur dat op afstand doen?
Is dat een aparte fysieke poort die je daarvoor moet aansluiten, of gaat het over de bestaande ethernetkabel?

Bij mij zijn er twee ethernetkabels aangesloten; ééntje voor de internetverbinding, en één voor de communicatie van het vermogen van de externe third party inverter.

Het is sowieso interessant dat de Sigen batterij inverter op mijn netwerk twee IP-adressen heeft.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27
Sando schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:58:
Op de vraag waarom het BMS bij deze temperatuur niet ingrijpt mailt de installateur de volgende verklaring:

[...]

Dat is één van de twee:
  1. Zeer verontrustend; of
  2. onzin
Het BMS zou altijd de eindbaas moeten zijn en je vermogen uit veiligheidsoverwegingen moeten knijpen. Ik wil eigenlijk gewoon kunnen instellen dat hij boven de 40°C kapt met slim handelen, en daar onder weer doorgaat.

[...]

Daar staat de "average cell temperature" en helemaal rechts was hij zo 20 graden warmer dan links. Ik wil eigenlijk kunnen zien wat die AI zegt: De heetste cell.

[...]

Ik ben niet zo zeker bij dit verhaal. Ten eerste is de inverter de bovenste module, en bij convectie zou die hitte naar boven gaan, niet naar beneden. Ten tweede - en dit weet ik niet zeker - meen ik tijdens de installatie geen luchtkanaal op de modules te hebben gezien. Maar ik kan nergens een afbeelding vinden van de bovenkant van zo'n batterijmodule.

[...]

Ik heb dat ding erbij gepakt omdat hij aanvoelde als een waterkoker dus het is echt niet zo dat hij 30 graden was, maar verder heb je natuurlijk wel een punt. Ik ga een thermometer bestellen en op de batterij plakken.
Beste Sando,

Naar mijn mening maak jij je zorgen om iets waar je je geen zorgen om zou hoeven te maken. En waarom denk ik dat? Het laden en ontladen van batterijen is een chemisch proces waarbij warmte ontstaat, dus ja de batterijen zullen warm worden. Bij de ontwikkeling van dit systeem zal Sigenergy daar goed naar gekeken hebben en het laad- en ontlaad vermogen aangepast hebben icm de hoeveelheid warmte die afgevoerd kan worden bij een maximale omgevingstemperatuur. Ze kunnen hun naam niet te grabbel gooien omdat ze zoiets elementairs over het hoofd zien en plotseling in een warme zomer de batterijen, in het ergste geval, spontaan ontbranden.
De batterijen zijn getest op minimaal 10.000 laadcycli met 10 jaar garantie. In de batterijen zit een geavanceerd beveiliging- en blussysteem om in geval van nood in te kunnen grijpen.

Zelf heb ik (als installateur) 1x een probleem met een Sigen accu meegemaakt, deze laadde en ontlaadde niet meer, ik heb een melding gemaakt bij Sigenergy en binnen 3 dagen werd deze netjes omgewisseld. Achteraf bleek er een softwareprobleem de boosdoener te zijn.

Ik hoop dat ik je warmte zorgen een beetje weg heb kunnen nemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Sando schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 00:26:
[...]

Ik ben even terug gaan lezen en zie dat ik de Sigenergy Modbus tijdens de installatie had moeten laten activeren? Is dat iets wat fysiek moet gebeuren of kan de installateur dat op afstand doen?
Is dat een aparte fysieke poort die je daarvoor moet aansluiten, of gaat het over de bestaande ethernetkabel?

Bij mij zijn er twee ethernetkabels aangesloten; ééntje voor de internetverbinding, en één voor de communicatie van het vermogen van de externe third party inverter.

Het is sowieso interessant dat de Sigen batterij inverter op mijn netwerk twee IP-adressen heeft.
De installateur kan Modbus activeren via de installateursinterface van de Sigen-app (meestal op afstand, maar het moet wel door een installateur gebeuren).
Het gaat hier over Modbus TCP, dus de communicatie loopt gewoon via de bestaande ethernetverbinding — geen aparte fysieke poort nodig. De tweede ethernetkabel bij jou is waarschijnlijk specifiek voor third-party omvormercommunicatie.

Dat de inverter twee IP-adressen heeft is normaal: één voor verbinding met de cloud/app, en één voor lokale communicatie, o.a. voor Modbus en HA-integraties.

Zodra Modbus geactiveerd is, kun je de Sigenergy-Local-Modbus integratie gebruiken binnen Home Assistant.

https://github.com/TypQxQ/Sigenergy-Local-Modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Sando schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 00:26:
[...]

Bijzonder dat jij 2 LAN Ipadressen in gebruik hebt. Heb je een geprobeerd ze te pingen om te testen of ze wel beide actueel zijn. Wat jij beschrijft met de 2 Ethernetkabels is ws 1 netwerkaansluiting en 1 modbus interface welke naar een vermogensmeter gaat. Je kunt het op de SigEnergy wel zien als je het kapje eraf haalt kun je zien waar ze op aangesloten zijn. Je hebt 2 Ethernet poorten. Heb je ook een Gateway? Zo ja dan is die natuurlijk ook aangesloten op je netwerk en wellicht is het 2e IP adres dan van de Gateway. Zo niet dan is het wel heel bijzonder dat je 2 actieve IP's in gebruik hebt. Op dezelfde interface is dat namelijk niet mogelijk op de Sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
duoruvis schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:44:
[...]

Dat de inverter twee IP-adressen heeft is normaal: één voor verbinding met de cloud/app, en één voor lokale communicatie, o.a. voor Modbus en HA-integraties.

Zodra Modbus geactiveerd is, kun je de Sigenergy-Local-Modbus integratie gebruiken binnen Home Assistant.

https://github.com/TypQxQ/Sigenergy-Local-Modbus
Het is zeker niet normaal dat je 2 IPadressen hebt. Je inverter hoort maar 1 LAN IPadres te hebben. Het externe IP adres is niet het adres van je inverter maar een WAN IP van je internetverbinding. Al je apparaten delen dat IP voor internetverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

CEdS schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:03:
[...]

Naar mijn mening maak jij je zorgen om iets waar je je geen zorgen om zou hoeven te maken. (...)
Ze kunnen hun naam niet te grabbel gooien omdat ze zoiets elementairs over het hoofd zien (...)
Even terug lees ik dat jij ook een mooie installatie thuis hebt. Je zou mijn installateur kunnen zijn, die had ook een hele mooie installatie thuis. :)

Ik prijs je goede bedoelingen hoor, maar een reputatie is natuurlijk geen argument. Vorige week nog riep Volkswagen in Europa duizenden auto's terug waaronder de vrij nieuwe ID Buzz omdat een aantal mensen stierven door niet functionerende airbags. Dat heeft weinig met slechte dienstverlening van Volkswagen te maken. Zij gooien hun goede naam ook niet bewust te grabbel door te besparen op deugdelijke airbags. Maar ze zijn afhankelijk van honderden onderdelen van derden, quality control door derden, en mensen die firmware schrijven.

Vorig jaar werd Tesla's FSD onderzocht door de federale overheid in de VS omdat er ernstige tekortkomingen in de firmware zouden zitten. Firmware schrijven is mensenwerk. En met de beste intenties is mensenwerk niet feilloos.

Misschien is er inderdaad niks aan de hand. Maar een reputatie is geen argument. Het zou echt niet voor het eerst zijn dat er een al dan niet gevaarlijke fout in een firmware zit, vooral niet bij zo'n nieuw modern product. Dus laten we blijven bij de feiten, en op basis daarvan beoordelen of ik mijn batterij weer aan kan zetten.

1. De Sigen AI zegt dat het BMS boven de 40 graden moet gaan afremmen om af te koelen. Dat gebeurde niet, volgens mijn meting. De installateur zegt: Nee, de energieleverancier zet het BMS buitenspel.
Dat is toch een vreemd verhaal? Ik vraag het aan de AI:
Zou het BMS van je batterij moeten ingrijpen bij te hoge temperaturen, ook als de energieleverancier via VPP het commando heeft om op volle kracht te (ont)laden?

Antwoord: Ja, absoluut. Het BMS (Battery Management System) van je thuisbatterij moet altijd ingrijpen bij te hoge temperaturen, ongeacht welke commando’s er via een VPP of energieleverancier worden gegeven. Het BMS is verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van de batterij.
Fact check false zullen we maar zeggen, dus ik maak me alleen nog maar meer zorgen. Als de installateur correct is, dan gaat SigenStor er in VPP modus van uit dat de coordinator (Frank Energie) de temperatuur in de gaten houdt. Maar misschien gaat Frank Energie er van uit dat de SigenStor zelf de temperatuur in de gaten houdt. En dan houdt niemand het in de gaten.

De hitte van de inverter gaat ook niet naar beneden bij convectiekoeling, en een heatsink kan ook niet heter worden dan de warmtebron. Het enige verhaal dat feitelijk juist lijkt is dat van @vincentvs93: "Simpelweg verkeerde E of R waarde in je thermische camera kan ook hoop verschil geven." Ik heb een digitale Zigbee thermometer besteld om op de batterij te plakken en tot die tijd ga ik niet "slim handelen". Better safe than sorry.

Ook zal ik mijn installateur vragen om die modbus-functionaliteit aan te zetten zodat ik de boel kan monitoren.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

mestief schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:44:
[...]

Bijzonder dat jij 2 LAN Ipadressen in gebruik hebt. Heb je een geprobeerd ze te pingen om te testen of ze wel beide actueel zijn. Heb je ook een Gateway? Zo ja dan is die natuurlijk ook aangesloten op je netwerk en wellicht is het 2e IP adres dan van de Gateway.
Ja hoor, twee verschillende MAC adressen ook. Je kan ze invullen bij https://macvendors.com/ en alebei geven ze "Shanghai Sigen New Energy Technology Co., Ltd" terug. Ik kan ze ook allebei pingen. Maar ik heb inderdaad ook een Gateway. Dan zal dat het misschien zijn. Ik wist niet dat die ook een internetverbinding nodig had.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Sando schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Ja hoor, twee verschillende MAC adressen ook. Je kan ze invullen bij https://macvendors.com/ en alebei geven ze "Shanghai Sigen New Energy Technology Co., Ltd" terug. Ik kan ze ook allebei pingen. Maar ik heb inderdaad ook een Gateway. Dan zal dat het misschien zijn. Ik wist niet dat die ook een internetverbinding nodig had.
Ik heb ook een Gateway. De inverter is aangesloten op de Gateway, de Gateway is weer aangesloten op je modem/router.

Je kan een Ethernet aansluiting hebben en tegelijk een Wifi verbinding. Beide dus een eigen IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Anunnaki schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Ik heb ook een Gateway. De inverter is aangesloten op de Gateway, de Gateway is weer aangesloten op je modem/router.

Je kan een Ethernet aansluiting hebben en tegelijk een Wifi verbinding. Beide dus een eigen IP adres.
Toch interessant hoe ze dat hebben gedaan. Waar zou de gateway een ethernetverbinding voor gebruiken? Want de gateway is "slechts" een veredelde aan-uit-schakelaar voor het elektriciteitsnet dacht ik.

Nu installeer ik graag een PoE-switch naast de batterij zodat ik wat PoE-camera's kan aansluiten. Is die kabel enigszins veilig uit de gateway te halen om hem te vervangen door een andere kabel?

Ik heb het systeem overigens geen Wi-Fi toegang gegeven. Beide ip-adressen komen via de LAN-kabel.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Sando schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Even terug lees ik dat jij ook een mooie installatie thuis hebt. Je zou mijn installateur kunnen zijn, die had ook een hele mooie installatie thuis. :)

Ik prijs je goede bedoelingen hoor, maar een reputatie is natuurlijk geen argument. Vorige week nog riep Volkswagen in Europa duizenden auto's terug waaronder de vrij nieuwe ID Buzz omdat een aantal mensen stierven door niet functionerende airbags. Dat heeft weinig met slechte dienstverlening van Volkswagen te maken. Zij gooien hun goede naam ook niet bewust te grabbel door te besparen op deugdelijke airbags. Maar ze zijn afhankelijk van honderden onderdelen van derden, quality control door derden, en mensen die firmware schrijven.

Vorig jaar werd Tesla's FSD onderzocht door de federale overheid in de VS omdat er ernstige tekortkomingen in de firmware zouden zitten. Firmware schrijven is mensenwerk. En met de beste intenties is mensenwerk niet feilloos.

Misschien is er inderdaad niks aan de hand. Maar een reputatie is geen argument. Het zou echt niet voor het eerst zijn dat er een al dan niet gevaarlijke fout in een firmware zit, vooral niet bij zo'n nieuw modern product. Dus laten we blijven bij de feiten, en op basis daarvan beoordelen of ik mijn batterij weer aan kan zetten.

1. De Sigen AI zegt dat het BMS boven de 40 graden moet gaan afremmen om af te koelen. Dat gebeurde niet, volgens mijn meting. De installateur zegt: Nee, de energieleverancier zet het BMS buitenspel.
Dat is toch een vreemd verhaal? Ik vraag het aan de AI:
[...]
Fact check false zullen we maar zeggen, dus ik maak me alleen nog maar meer zorgen. Als de installateur correct is, dan gaat SigenStor er in VPP modus van uit dat de coordinator (Frank Energie) de temperatuur in de gaten houdt. Maar misschien gaat Frank Energie er van uit dat de SigenStor zelf de temperatuur in de gaten houdt. En dan houdt niemand het in de gaten.

De hitte van de inverter gaat ook niet naar beneden bij convectiekoeling, en een heatsink kan ook niet heter worden dan de warmtebron. Het enige verhaal dat feitelijk juist lijkt is dat van @vincentvs93: "Simpelweg verkeerde E of R waarde in je thermische camera kan ook hoop verschil geven." Ik heb een digitale Zigbee thermometer besteld om op de batterij te plakken en tot die tijd ga ik niet "slim handelen". Better safe than sorry.

Ook zal ik mijn installateur vragen om die modbus-functionaliteit aan te zetten zodat ik de boel kan monitoren.
Sando, je vroeg eerder of je de batterij kunt uitschakelen (om af te koelen) zonder dat je huis zonder stroom zit vanwege de Gateway. Ik weet niet zeker of dit in combinatie met EMS-sturing via Frank Energie werkt, maar in de Sigen-app zijn er twee alternatieven die ik zelf af en toe gebruik — zonder dat je Max Profit of AI volledig hoeft uit te schakelen:

🔧 Directe handmatige bediening
– Actie: laden of ontladen
– Tijdsduur: 30 tot 120 minuten
– Vermogen: zelf instelbaar (bijv. begrensd op 1 kW)

⚙️ Piekvermindering
– Tijd: instelbaar (van-tot)
– Dagen: specifiek of alle dagen
– Max. piekvermogen: zelf instelbaar (bijv. 0–2 kW)

Met beide functies kun je de maximale (ont)laadstroom naar of van het net verlagen — wat indirect ook effect kan hebben op de temperatuur. In jouw situatie zou ik denken: lager vermogen = minder thermische belasting.

Hopelijk kun je hiermee tijdelijk een veiligere instelling kiezen tot je meer zekerheid hebt over wat er precies gebeurt in EMS-modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
  • Laatst online: 23:22
Sando schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:49:
[...]

Toch interessant hoe ze dat hebben gedaan. Waar zou de gateway een ethernetverbinding voor gebruiken? Want de gateway is "slechts" een veredelde aan-uit-schakelaar voor het elektriciteitsnet dacht ik.

Nu installeer ik graag een PoE-switch naast de batterij zodat ik wat PoE-camera's kan aansluiten. Is die kabel enigszins veilig uit de gateway te halen om hem te vervangen door een andere kabel?

Ik heb het systeem overigens geen Wi-Fi toegang gegeven. Beide ip-adressen komen via de LAN-kabel.
In de gateway zitten ook alle stroommeters, huisverbruik, grid, smartpoort die zullen toch gecommuniceerd moeten worden. Daarnaast kun je de smartpoort aan en uit zetten. Etc…….

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
[...]

Alles komt binnen bij de Gateway, die regelt en monitort alles. Leest ook de omvormer uit, dus die sluit je aan op het internet. Een kWh meter is dan ook niet echt meer nodig als je de Gateway hebt.

En ik heb toch echt maar 1 IP adres op mijn LAN verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
Sando schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Dat is een ip van de omvormer en een van de gateway.
De gateway heeft internet verbinding ivm monitoring en aansturing via app/sigencloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
[...]

Kabel kan prima uit de gateway gehaald worden maar de beschermkap moet er dan wel vanaf. Als de omvormer in de buurt staat kan je mss beter daar de ethernetkabel uithalen en verbinden via een switch. Maar vanuit de GW is ook mogelijk. Zou voor de zekerheid deze wel even volledig uitschakelen als het je wat lastig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Anunnaki schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Alles komt binnen bij de Gateway, die regelt en monitort alles. Leest ook de omvormer uit, dus die sluit je aan op het internet. Een kWh meter is dan ook niet echt meer nodig als je de Gateway hebt.

De Gateway regelt en meet alleen de schakelingen tussen Grid en aangesloten loads.
De 'echte' intelligentie komt vanuit de Inverter icm SigenCloud.
Een meter/sensor is afhankelijk van je installatie nog zeker nodig. Als je bijvoorbeeld een 3th party omvormer hebt welke niet op de smartport is aangesloten heb je een power sensor nodig als je die PV opwek wilt gebruiken om de aansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Ik krijg voor meter het systeem op Cemm aangesloten via Modbus. Via Homey wel, dus ligt niet aan Sigenergy.

Ik verbreek de verbinding met Homey en probeer de Cemm aan te sluiten, maar dat gaat dan niet meer. Net of hij de verbinding met Homey behoud en maar 1 aansluiting accepteert. Via Sunspec haalt hij geen registers binnen.

Weet iemand of hij maar op 1 systeem aangesloten blijft? En hoe je die weer kan verbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
heb zojuist mn installatie voltooid. Werd er gek van op een duur dat ie de gateway niet herkende. na een helder moment te hebben gehad, OH wacht er moet nog een UTP kabel tussen gateway en omvormer.

Maar nu krijg ik de off grid functie niet operationeel. In de gateway settings heb ik de functie Off-Grid Enable aangezet. Maar als ik mn hoofdschakelaar in huis uitzet is alle stroom weg.

Moet ik misschien die instelling Grid Recovery delay time (s) op 0 zetten ? staat standaard op 30

nu handmatig in de app gaat ie wel in offgrid modus. al gaf ie eerst een waarschuwing dat het niet kon omdat mn load in huis te hoog zou zijn. Ik lever echter op het moment alleen maar terug via zonnepanelen.

[ Voor 17% gewijzigd door MarcelS1981 op 05-07-2025 13:21 ]

10x 295 Wp DMEGC 215 graden ZZW + 9x 450Wp DMEGC op NO - SMA Sunnyboy 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Babro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:35:
[...]

In de gateway zitten ook alle stroommeters, huisverbruik, grid, smartpoort die zullen toch gecommuniceerd moeten worden. Daarnaast kun je de smartpoort aan en uit zetten. Etc…….
Dus mensen zonder gateway kunnen dat allemaal niet in de app zien? dat wist ik niet eens, maar dat is ook een behoorlijke selling point voor die gateway dan. Ik had hem alleen maar aangeschaft zodat ik mijn batterij kan gebruiken bij een stromstoring.
Anunnaki schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Is dit dan het moment om me toch maar druk te gaan maken om Chinese spyware? :o :P
Gelukkig deed ik dat al en zit de SigenStor op een apart VLAN, maar dat was meer uit voorzorg, niet dat ik echt denk dat er spyware inzit. Maar ik begin nu ook nieuwsgierig te worden.
mestief schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:46:
[...]

Kabel kan prima uit de gateway gehaald worden maar de beschermkap moet er dan wel vanaf. Als de omvormer in de buurt staat kan je mss beter daar de ethernetkabel uithalen en verbinden via een switch. Maar vanuit de GW is ook mogelijk. Zou voor de zekerheid deze wel even volledig uitschakelen als het je wat lastig lijkt.
Het punt is dat er één UTP-kabel vanuit "huis" komt en die moet de uplink van de switch worden. Dan kunnen de outputs in de gateway/inverter en camera's.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
MarcelS1981 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:46:
heb zojuist mn installatie voltooid. Werd er gek van op een duur dat ie de gateway niet herkende. na een helder moment te hebben gehad, OH wacht er moet nog een UTP kabel tussen gateway en omvormer.

Maar nu krijg ik de off grid functie niet operationeel. In de gateway settings heb ik de functie Off-Grid Enable aangezet. Maar als ik mn hoofdschakelaar in huis uitzet is alle stroom weg.

Moet ik misschien die instelling Grid Recovery delay time (s) op 0 zetten ? staat standaard op 30

nu handmatig in de app gaat ie wel in offgrid modus. al gaf ie eerst een waarschuwing dat het niet kon omdat mn load in huis te hoog zou zijn. Ik lever echter op het moment alleen maar terug via zonnepanelen.
Grid recovery delay is het niet. Dat is puur hoelang grid weer terug moet zijn voor die deze weer gebruikt. Klinkt alsof je iets fout doet of fout hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
Sando schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:27:
[...]

Dus mensen zonder gateway kunnen dat allemaal niet in de app zien? dat wist ik niet eens, maar dat is ook een behoorlijke selling point voor die gateway dan. Ik had hem alleen maar aangeschaft zodat ik mijn batterij kan gebruiken bij een stromstoring.
Kan wel maar zonder gateway heb je losse powersensor nodig op bij grid input. In de gateway zit dat er inderdaad al in, dus mooie usp;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
gek genoeg werkt het nu wel. hoofdschakelaar uit, alles blijft werken. wellicht wou ik iets te snel.

10x 295 Wp DMEGC 215 graden ZZW + 9x 450Wp DMEGC op NO - SMA Sunnyboy 4.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
[...]

Het punt is dat er één UTP-kabel vanuit "huis" komt en die moet de uplink van de switch worden. Dan kunnen de outputs in de gateway/inverter en camera's.
Je kan alle onderdelen van de Sigenstore maar ook de EV AC lader individueel aan je netwerk hangen zo lang het maar binnen het zelfde netwerk is. Je hoeft niet de omvormer en de gateway met elkaar te verbinden via een fysieke kabel, gewoon in je netwerk en ze herkennen elkaar. Het mag uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

CEdS schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Je kan alle onderdelen van de Sigenstore maar ook de EV AC lader individueel aan je netwerk hangen zo lang het maar binnen het zelfde netwerk is. Je hoeft niet de omvormer en de gateway met elkaar te verbinden via een fysieke kabel, gewoon in je netwerk en ze herkennen elkaar. Het mag uiteraard wel.
Dan is dit mogelijk de verklaring waarom ik twee IP-adressen heb en @Anunnaki maar één? Het is mogelijk verschillend bedraad.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
CEdS schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Ah, dat wist ik ook niet.

@Sando Zo is hij bij mij aangesloten aan de Gateway zijde, ff je kabels of in de gateway checken en heb je het zo gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_In3YtIJKsnLLooXbYo1WdlI3cQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0poQPF1izJ99XaKZ9zU47J9z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Anunnaki dan zou ik dus J6 er uit moeten halen, in de uplink van een switch stoppen, en een klein kabeltje van de switch weer naar J6. Als ik het goed begrijp gaat de inverter dan automatisch goed, want die verbindt via de gateway. Ik moet alleen even goed kijken, want in de inverter gaan twee UTP kabels, één van de gateway maar ook één van de meterkast. Er komen dus twee van de meterkast. Eén met internet, en één van de third party inverter van een solar array zodat de app deze opbrengst ook mee kan nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 05-07-2025 16:31 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
[...]

Zowel de Gateway als de inverter hebben een ingeboude switch. Ze hebben beide 2 netwerkaansluitingen. Maar let wel deze zijn maar 100 mbit. Ookal staat in de documentatie dat een bepaalde interface voor internet is en de andere voor doorverbinden overig apparatuur, doen ze beide hetzelfde.
Je kunt dus prima de kabel die nu van je router/ firewall komt als uplonk op een switch gebruiken en van daaruit daar de gateway en/of inverter. Vaak wordt maar een van beide aangesloten op de router en wordt er doorgelust via de 2e netwerkpoort.

Je moet gewoon even kijken welke kabel naar de meterkast voor internet gebruikt wordt. Die gebruik je dan als uplink voor je switch. Vervolgens een kabel van de switch naar de de poort waar je de uplink uit hebt gehaald.

[ Voor 22% gewijzigd door mestief op 06-07-2025 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 00:31
Hoi, ik overweeg een sigenstor systeem met gateway, en heb een concept vraag over de aansturing.
-Kan ik het ontladen van de batterij via modbus of een API tijdelijk pauzeren (bijv. tijdens het opladen van EV)
-Hetzelfde voor laden, EV laden heeft hogere prio dan batterij laden. Al kan ik me voorstellen dat er een default is die verbruik binnen het netwerk voor laat gaan op op laden batterij (en dit om domme vraag is).
Ik begrijp dat dit allemaal manueel prima te sturen is, of door de regeling helemaal over te nemen.

Mijn echte vraag is eigenlijk. Kan ik de AI modus van sig gebruiken, maar deze toch via Modbus of een API ' bijsturen/overrulen'? Ik heb een Loxone systeem, en(nog) niet de ambitie om de EMS/BMS sturing van de sig over te nemen. Of zit ik helemaal op het verkeerde pad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Ik heb hier bijna alles geïnstalleerd, Alleen het werk in de meterkast moet nog gebeuren en nu vroeg ik me het volgende af (hopend dat iemand dezelfde config heeft).

De Enphase IQ7’s zijn in de oude situatie aangesloten middels een Q-Relay en een Aardlekautomaat (B16). Nu ga ik dit doorzetten naar de SmartPort op de Gateway, kan ik dan niet beter de Aardlekautomaat er tussenuit laten?

Dus C63 alamat Gateway —- Q-Relay —- IQ7’s
Of

C63 alamat Gateway —- B16 alamat — Q-Relay —- IQ7’s

Uiteraard zit bij de backup port ook daarna aardlekautomaten dus dan heb je er ook 2 achter elkaar zitten dus lijkt me dat het gewoon mag. Echter bij ‘onderhoud’ van de Envoy moet ik wel heen en weer lopen tussen de Gateway en Meterkast als ik hem bijv wil resetten, dan is het weer makkelijker om gewoon de B16 er tussen te laten…

Daarnaast vroeg ik me af of ik toch niet een PowerSensor moet plaatsen om de opwek te meten, of is deze SmartPort echt ‘Smart’ :) Of is er een mogelijkheid om met de Envoy Metered te communiceren, die heeft overal de CT klemmen zitten

[ Voor 22% gewijzigd door EB W op 07-07-2025 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:26
brammh schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:27:
Hoi, ik overweeg een sigenstor systeem met gateway, en heb een concept vraag over de aansturing.
-Kan ik het ontladen van de batterij via modbus of een API tijdelijk pauzeren (bijv. tijdens het opladen van EV)
-Hetzelfde voor laden, EV laden heeft hogere prio dan batterij laden. Al kan ik me voorstellen dat er een default is die verbruik binnen het netwerk voor laat gaan op op laden batterij (en dit om domme vraag is).
Ik begrijp dat dit allemaal manueel prima te sturen is, of door de regeling helemaal over te nemen.

Mijn echte vraag is eigenlijk. Kan ik de AI modus van sig gebruiken, maar deze toch via Modbus of een API ' bijsturen/overrulen'? Ik heb een Loxone systeem, en(nog) niet de ambitie om de EMS/BMS sturing van de sig over te nemen. Of zit ik helemaal op het verkeerde pad?
Het is of AI, of schemas etc in de app of via HA. Dat zijn de modes.

Dus nee, dat kan niet. Want je moet hem dan lokaal via HA uit de AI mode halen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen

Tijdelijk pauzeren van laden is eigenlijk niet nodig voor ander gebruik in huis. De peak shaving en loadbalancing van de Sigenstor werkt uitstekend. Zelfs per fase. Geen overbelasting meer daardoor en ik ben van 3*35A hoofdaansluiting naar 3*25A gegaan. Scheelt zomaar €1500 per jaar.
Het tijdelijk pauzeren van ontladen kun je doen door de min. SOC instelling te verhogen naar een waarde boven de huidige. Dat kan ongetwijfeld via HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
EB W schreef op maandag 7 juli 2025 @ 06:56:
Ik heb hier bijna alles geïnstalleerd, Alleen het werk in de meterkast moet nog gebeuren en nu vroeg ik me het volgende af (hopend dat iemand dezelfde config heeft).

De Enphase IQ7’s zijn in de oude situatie aangesloten middels een Q-Relay en een Aardlekautomaat (B16). Nu ga ik dit doorzetten naar de SmartPort op de Gateway, kan ik dan niet beter de Aardlekautomaat er tussenuit laten?

Dus C63 alamat Gateway —- Q-Relay —- IQ7’s

Daarnaast vroeg ik me af of ik toch niet een PowerSensor moet plaatsen om de opwek te meten, of is deze SmartPort echt ‘Smart’ :) Of is er een mogelijkheid om met de Envoy Metered te communiceren, die heeft overal de CT klemmen zitten
De aardlekschakelaar zou ik laten zitten, je hebt een stukje extra veiligheid. En vanaf de aardlek naar de smartpoort.
Je hoeft geen Powermeter te plaatsen om de opwek te meten. Dit doet de gateway en zie je terug als third party omvormer (zie afbeelding)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvWlFlDwBtH1hvgVhngesndzxBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2LtSdTQT2OCEX9F88kI7DdK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Er zit een bugje in de software welke de PV die van third-party omvormer komt niet laat zien als "from PV"
Dit ging voor de laatste update nog wel goed, en gek genoeg gaat het opnieuw weer goed wanneer het systeem Off-grid draait.
Wat waarschijnlijk meespeelt, is dat bij mij de PV samen met de rest van het huis op de backup zit aangesloten en via de powermeter wordt gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYorj9TWuNZmVGaKbx-huHYeuw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ChAtBGcisPpAXWzBKQgCTk96.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
CEdS schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:36:
[...]

De aardlekschakelaar zou ik laten zitten, je hebt een stukje extra veiligheid. En vanaf de aardlek naar de smartpoort.
Je hoeft geen Powermeter te plaatsen om de opwek te meten. Dit doet de gateway en zie je terug als third party omvormer (zie afbeelding)[Afbeelding]
Dank weer voor je snelle reactie, ik laat hem inderdaad gewoon zitten, het is zelfs volgens de regel (1,6 factor kleiner dan de vorige zekering) dus dat komt goed.

Ik zit nog wel met de Aardlekschakelaar tussen de Meterkast en Gateway in m'n maag, ik heb een 300mA Selectieve Aardlekschakelaar nu klaar liggen maar ik begrijp dat volgense de NEN1010 dit niet 'verplicht' is.

Als ik hem wel installeer, ga ik dan voorbij de regels en creeer ik een extra onzekerhied, of is het alleen maar betere beveiliging? (Ik heb er immers ruimte voor in de kast).

Met de kabel in de kruipruimte zal weinig gebeuren, maar mocht de metalen Gateway (door wat dan ook) onder spanning komen te staan, dan is er geen enkele automaat die de hoofdgroep zal uitschakelen (ja de 40A zal misschien doorbranen die ik dan helemaal moet vervangen, dan is een schakelaar makkelijker....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Als die aardlek je een veiliger gevoel geeft en je hebt hem al en ook de plek in de meterkast, lekker gebruiken dan.... Het is een 300mA dus die zou ook niet zomaar uit moeten springen als er achter de gateway meerdere groepen op zitten.
Nodig zal hij niet zijn, want in de kruipruimte hoef je niet te verwachten dat de kabel beschadigd raakt.

PS, de 40A hoofdzekering zal je normaal gezien niet zelf vervangen, die is namelijk verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
ArPi75 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:51:
PS, de 40A hoofdzekering zal je normaal gezien niet zelf vervangen, die is namelijk verzegeld.
Is het niet de 3x25A zekering die je niet zelf kan/mag vervangen? De 40A schakelaar zie ik nergens verzegeld. Desalniettemin zal ik toch alleen de bovenzijde van de aansluiting gebruiken aangezien de Grid van de Gateway hierop komt (en nu dus ook de aardlek ☺️)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
EB W schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Is het niet de 3x25A zekering die je niet zelf kan/mag vervangen? De 40A schakelaar zie ik nergens verzegeld. Desalniettemin zal ik toch alleen de bovenzijde van de aansluiting gebruiken aangezien de Grid van de Gateway hierop komt (en nu dus ook de aardlek ☺️)
Ah, foute aanname van mij;die 40A hoofdschakelaar zal niet zomaar doorbranden, je mag hopen dat de 3x25 uitschakelen voordat de hoofdschakelaar doorbrandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief

Ja dat kan.
Of het nodig is, is een tweede.
Masr je kunt prima de AI modus aanhebben maar tijdelijk eventueel zelf met een opgegeven interval het systeem handmatig sturen. Dit kan via de app maar ook aan te sturen via modbus tcp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mestief
Gewoon ff een plaatje delen omdat ik het er cool vond uit zien.
Dit is de Sigen Cloud Dashboard pagina. Plaatje ziet het er minder fancy uit als in het echt met bewegende beelden.
Helaas alleen toegangkelijk met een installer account.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I5eRUJR1JruYggR10UHflixMjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VjBQ9fbCNINu4FouhNy0e0s0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Vandaag is de boel bij mij geleverd.
Gelijk een vraag: hij komt op een vlakke ondergrond, maar er zitten ook stevige pootjes bij. Ik zie bijna niemand die gebruiken.
Afgezien van het feit dat hij ook plat op de grond kan. Zou het niet beter zijn om de pootjes te gebruiken zodat er de batterij ook aan de onderkant zijn warmte kwijt kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0fxrFj6PSu4N3RRT3z4bNPTdU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uu9gjRiDoJwBzKYgiwPrkQy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
timpel_800 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:41:
Gelijk een vraag: hij komt op een vlakke ondergrond, maar er zitten ook stevige pootjes bij. Ik zie bijna niemand die gebruiken.
Afgezien van het feit dat hij ook plat op de grond kan. Zou het niet beter zijn om de pootjes te gebruiken zodat er de batterij ook aan de onderkant zijn warmte kwijt kan?

[Afbeelding]
Dat is nieuw, er zaten in het verleden alleen kleine vierkante stelplaatjes bij om te levelen. Dit is veel beter. Ik zou de pootjes gebruiken als ik de vloer niet gelijk zou zijn.
Qua warmte zou het alleen het een voordeel voor de onderste batterij geven.
Als je vloer gelijk is, gewoon de onderconstructie op de grond plaatsen, is ook erg stabiel en je gaat er toch wel wat gewicht op plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
CEdS schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:54:
[...]

Dat is nieuw, er zaten in het verleden alleen kleine vierkante stelplaatjes bij om te levelen. Dit is veel beter. Ik zou de pootjes gebruiken als ik de vloer niet gelijk zou zijn.
Qua warmte zou het alleen het een voordeel voor de onderste batterij geven.
Als je vloer gelijk is, gewoon de onderconstructie op de grond plaatsen, is ook erg stabiel en je gaat er toch wel wat gewicht op plaatsen.
Ik kwam ze ook tegen bij installatie, maar besloot hem toch op de grond te verankeren aangezien hij tegen een gipsplaat staat waar ik hem niet echt goed aan kan verankeren.

Later kwam ik er achter dat er 2 z vormige beugels bij zitten die je erbij kan gebruiken om ze toch vast te zetten op de grond.

Wees er trouwens van bewust dat de keilbouten die zijn meegeleverd te kort zijn als je hem aan de vloer wilt bevestigen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
timpel_800 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:41:

[Afbeelding]
Bij mij staat hij op de nieuwe pootjes ook al is de ondergrond vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-07 20:20
ik heb een vraag,

heb nu 2 installateurs die alle 2 een andere mening hebben.
1 zal er gelijk hebben... maar wie is dat?
de gene die gelijk heeft zal de order van ons systeem gaan krijgen:
1x gateway pro
1x 11kw AC charger
1x 10 kw omvormer bij party X ( bij party Y is het 12kw)
24KW aan accu's
extra verdeel kast in de garage waar alles komt te staan.

nu is de situatie zo dan er van de aansluiting 3 x 25A beschikbaar is.
de gateway komt in de garage ( in huis nauwlijks plek voor)
wat betekend een kabeltraject van ongeveer 25/30 Meter

partij X zegt je zit aan de max met de omvormer van 10KW mbt je aansluiting, en het kabeltraject kan gelegd worden met 5*6mm2 gezien de aansluiting zou dit voldoende zijn. ( dus van meterkast naar gateway en terug naar de meterkast)

partij Y zegt. dit moeten we met 5*10mm2 of zelfs dikker gaan doen, anders is het niet veilig gezien het hele verbruik door die kabel gaat. ook geven hun de voorkeur aan de 12KW omvormer omdat dit tegen de grens aan zou zitten,( 2kw per uur is natuurlijk niet veel als je al 10kw hebt en je hebt maar 24 KW aan batterijen)
wat raden jullie aan ?
prijs technisch zit er nauwlijks verschil in, ook kwa levertijd is er niet veel anders.

alleen voor partij Y zou ik heel de tuin open moeten graven zodat er 2 extra kabels gelegd kan worden.
is verder geen probleem maar ik weet echt niet of het nodig is of dat ze een hoop onzin verkopen..

Partij X gaf ook tijdens het gesprek over de kabel dikte aan dat het toch niet Partij Y was die dat voor geschreven had, want ze hadden we meer rare dingen van die partij ondekt. ( ze lijken elkaar zwart te willen maken, maja concurentie..)

ik zie door de bomen het bos iig niet meer.. maar moet toch wel nu een keus maken, de financiering is rond dus wil asap plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Maar zoals ik het goed begrijp moet je sowieso 25 meter graven? In dat geval zou ik de 10mm2 kabel nemen. Want bij 25 meter + heb je ook spanningsval. En mocht je later willen uitbreiden... dan ligt het er alvast maar. Als je toch gaat graven, leg er gelijk een mantelbuis in dan kan je er later nog iets naar toe trekken. PS: https://www.scheppie.nl/p...m-smal-fibersteel-de-wit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-07 20:20
timpel_800 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:22:
Maar zoals ik het goed begrijp moet je sowieso 25 meter graven? In dat geval zou ik de 10mm2 kabel nemen. Want bij 25 meter + heb je ook spanningsval. En mocht je later willen uitbreiden... dan ligt het er alvast maar. Als je toch gaat graven, leg er gelijk een mantelbuis in dan kan je er later nog iets naar toe trekken. PS: https://www.scheppie.nl/p...m-smal-fibersteel-de-wit/
er ligt nu een regenpijp buis (70mm) met 1 data kabel er in.
als de rest er bij past zou ik niet hoeven graven.

is die spanningval dusdanig groot?
er zou misschien nog een accu bij op kunnen later.
maar het is gewoon een rijtjes woning, met straks een batterij
en als het goed is volgt er ook nog een warmtepomp later.
maar ik denk dat daarmee het maximum ook wel bereikt is.
zou die 10mm nodig zijn?

bedankt voor de tip over de smalle spade! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik denk dat je deze vraag ook even in het elektra voor huisinstallatie topic kunt stellen (duurzame installaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Richard321 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:45:
[...]

er ligt nu een regenpijp buis (70mm) met 1 data kabel er in.
als de rest er bij past zou ik niet hoeven graven.

is die spanningval dusdanig groot?
er zou misschien nog een accu bij op kunnen later.
maar het is gewoon een rijtjes woning, met straks een batterij
en als het goed is volgt er ook nog een warmtepomp later.
maar ik denk dat daarmee het maximum ook wel bereikt is.
zou die 10mm nodig zijn?

bedankt voor de tip over de smalle spade! :)
5x6mm is eigenlijk te.krap voor.deze lengte. Dus voor 5x10mm gaan. Als je al.een 70mm buis hebt hoef je ook niet meer te graven. Een 5x10mm kabel zal tussen 19 en 25mm dik zijn afhankelijk van de mantel en of je soepel of vaste kern neemt.
Mijn 5x 10mm2 YMVK soepel was iets minder dan 20mm dik.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste